Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• RSB
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 22:36
JohanNL schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:24:
[...]

Dan is het wellicht tijd om een andere verzekeraar te zoeken, zie deze website: https://www.zorgwijzer.nl...bij-keuze-zorgverzekeraar
Weet iemand toevallig een site waar die plafonds per zorgverzekeraar te zien zijn? Op de site van m'n eigen verzekeraar kom ik niet veel verder....

-rsb

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 25-01 09:44

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Theo schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:22:
[...]

Heel simpel. Ik heb afgelopen vijftien jaar exact NUL euro aan medische kosten gemaakt. Geen doktersbezoek, geen operatie, geen medicatie, niks. Ik ben verplicht een zorgverzekering te hebben, echter is dat - in mijn geval- een zinloze geldverspilling; ik geef zo'n 1.000 euro uit per jaar aan een product dat ik niet wil en waar ik geen behoefte aan heb, maar dat iemand (de Wetgever) mij verplicht om wel te kopen.

Daarom zoek ik elk jaar hoe ik deze -voor mij zinloze- kostenpost zo laag mogelijk kan houden.
Nutteloos tot je wel iets krijgt.
Ik had dezelfde gedachte als jij. De afgelopen jaren misschien twee keer naar de huisarts geweest, ieder jaar twee keer naar de tandarts, en nooit iets bijzonders.

Potverdorie, elk jaar meer dan duizend euro kwijt aan iets wat ik niet gebruik! Was het er maar niet.

En dit jaar opeens een diagnose waarbij één spuit al 960 euro mag kosten. Totale zorgkosten van mei tot nu als ik het uit eigen zak had mogen betalen: meer dan 20.000 euro. En we zijn nog niet klaar.
Ik ben enorm dankbaar dat ik dat ieder jaar kan aflopen voor "slechts" duizend-nogwat euro. Ik had er niet aan moeten denken dat ik geld en gezondheid had moeten afwegen. Of dat ik een minder goede behandeling had gekregen omdat het geld er niet was.

Zo werkt natuurlijk elke vorm van verzekering. Nutteloos, totdat je het nodig hebt. :)

*Ontopic: en gelijk een goede les om geen budget verzekeraar meer te kiezen. Gehannes over kosten en waar je wel of niet naartoe mag is wel het laatste waar je over na wil denken als je goed ziek bent.
En dan ook nog eens mensen aan de andere kant van de lijn die geen flauw idee hebben hoe hun eigen polisvoorwaarden in elkaar zitten ;w

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• stomley
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 20:00
Ardana schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:45:
[...]

Wat Ankona hieronder schrijft: het gaat om GGZ-zorg vergoed vanuit de basisverzekering maar dan wordt, ondanks de restitutiepolis, alsnog maar 70% vergoed als de zorgverlener geen contract heeft met de verzekeraar.
Maar is dit dan niet de eigen bijdrage? Of er staat in de basisvergoeding dat maar 70% vergoed wordt, want een restitutiepolis mag geen verschil maken tussen gecontracteerde of geen gecontracteerde zorgverlener met uitzondering dat de behandelingskosten absurd hoog zijn.

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
stomley schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:50:
[...]

Maar is dit dan niet de eigen bijdrage? Of er staat in de basisvergoeding dat maar 70% vergoed wordt, want een restitutiepolis mag geen verschil maken tussen gecontracteerde of geen gecontracteerde zorgverlener met uitzondering dat de behandelingskosten absurd hoog zijn.
Dat noemen ze dus ook 'nep-resitutiepolis'. O.a. Ditzo en Ohra doen dat al jaren zo. Daar was wat commentaar op ja... Vorige jaar stond er dan ook overal: "wij bieden vrije zorgkeuze voor huisarts en ziekenhuis". Dus geen GGZ, maar daar kom je pas achter als je of heel goed de kleine letters leest of je die zorg nodig hebt... :(

En wat ze, afh van de verzekeraar, vergoeden is 70-90 procent van de 'standaard behandelkosten'. En wat die standaard behandelkosten dan zijn? Joost mag het weten... Ook daar: daar kom je dus pas achter als je hulp nodig hebt, en bij die kosten, waarschijnlijk pas ACHERAF.

• stomley
dragon2 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:59:
[...]

Dat noemen ze dus ook 'nep-resitutiepolis'. O.a. Ditzo en Ohra doen dat al jaren zo. Daar was wat commentaar op ja... Vorige jaar stond er dan ook overal: "wij bieden vrije zorgkeuze voor huisarts en ziekenhuis". Dus geen GGZ, maar daar kom je pas achter als je of heel goed de kleine letters leest of je die zorg nodig hebt... :(

En wat ze, afh van de verzekeraar, vergoeden is 70-90 procent van de 'standaard behandelkosten'. En wat die standaard behandelkosten dan zijn? Joost mag het weten... Ook daar: daar kom je dus pas achter als je hulp nodig hebt, en bij die kosten, waarschijnlijk pas ACHERAF.
Ja de combo polissen, maar deze mogen ze dan heen restitutie polis noemen maar met dat iedereen de pakket namen verzint is het altijd lastig te zien wat welke polis nou is.

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 02:11
RDKN-Steven schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:36:
[...]

Weet iemand toevallig een site waar die plafonds per zorgverzekeraar te zien zijn? Op de site van m'n eigen verzekeraar kom ik niet veel verder....
'' Een aantal zorgverzekeraars werkt in elk geval zonder omzetplafond:

Promovendum
Besured
National Academic

Daarnaast zijn er een aantal zorgverzekeraars die wel met een omzetplafond werken, maar zonder dat dit invloed zou kunnen hebben op de keuzevrijheid van de patiënt:

InTwente
DSW
Stad Holland
''

Als je er zeker van wilt zijn dan kies je dus een van die bovenste drie, iets minder zeker ( maar wel veel meer zekerheid dan de grote verzekeraars ) dan kun je ook nog de onderste drie overwegen.

• Ankona
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 22:44
stomley schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:12:
[...]

Ja de combo polissen, maar deze mogen ze dan heen restitutie polis noemen maar met dat iedereen de pakket namen verzint is het altijd lastig te zien wat welke polis nou is.
Geen idee of de naam restitutiepolis beschermd is, de naam combipolis is in elk geval nieuw om onderscheid te maken tussen de echte restitutie polissen en de nep restitutiepolissen. Vorig jaar kwam je geen combipolissen tegen, die werden als restitutiepolis met kleine lettertjes verkocht .

alles kan off-topic

• i7x
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 24-01 18:01
Theo schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:22:
[...]

Heel simpel. Ik heb afgelopen vijftien jaar exact NUL euro aan medische kosten gemaakt. Geen doktersbezoek, geen operatie, geen medicatie, niks. Ik ben verplicht een zorgverzekering te hebben, echter is dat - in mijn geval- een zinloze geldverspilling; ik geef zo'n 1.000 euro uit per jaar aan een product dat ik niet wil en waar ik geen behoefte aan heb, maar dat iemand (de Wetgever) mij verplicht om wel te kopen.

Daarom zoek ik elk jaar hoe ik deze -voor mij zinloze- kostenpost zo laag mogelijk kan houden.
Als je het echt heel erg vind kun je met gemoedsbezwaar van je verzekering af. Heeft wel veel consequenties, zo vervalt ook je aow geloof ik, die moet je dan zelf regelen (weet alle details niet uit m'n hoofd). Maar feit is dat je eronderuit kunt als je het echt heel graag wilt.

• Area
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 20:59
Volgens mij is het wettelijk verplicht om verzekerd te zijn voor de zorg.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Area schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:40:
Volgens mij is het wettelijk verplicht om verzekerd te zijn voor de zorg.
Nee, er is een regeling voor gemoedsbezwaarden (uiteraard moet je dan consequent gemoedsbezwaard zijn (dus b.v. geen enkele verzekering hebben etc))

begintmeta wijzigde deze reactie 23-10-2019 13:47 (14%)

• stomley
Ankona schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:27:
[...]

Geen idee of de naam restitutiepolis beschermd is, de naam combipolis is in elk geval nieuw om onderscheid te maken tussen de echte restitutie polissen en de nep restitutiepolissen. Vorig jaar kwam je geen combipolissen tegen, die werden als restitutiepolis met kleine lettertjes verkocht .
De benamingen natura, combi en restitutie polis worden beschreven in de wft zorg en is dus een vaste beschrijving van, maar inderdaad door de kleine letters vroeger is deze steeds concreter geworden.
begintmeta schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:45:
[...]

Nee, er is een regeling voor gemoedsbezwaarden (uiteraard moet je dan consequent gemoedsbezwaard zijn (dus b.v. geen enkele verzekering hebben etc))
Daarnaast dienen gemoedsbezwaarden alsnog een bedrag te betalen aan het Cak en uit dat potje wordt het alsnog betaald de zorg (op is op). Het is een regeling die nergems op slaat, maar gebeurd uitzonderlijk bij hele strenge gelovige gemeenschappen.

stomley wijzigde deze reactie 23-10-2019 13:54 (34%)

• i7x
stomley schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:52:
[...]

Daarnaast dienen gemoedsbezwaarden alsnog een bedrag te betalen aan het Cak en uit dat potje wordt het alsnog betaald de zorg (op is op). Het is een regeling die nergems op slaat, maar gebeurd uitzonderlijk bij hele strenge gelovige gemeenschappen.
Dat klopt wel, maar desondanks maakt het een flink verschil.

Normaal:
Zorgverzekering a ~100 eur/maand +
WLZ bijdrage a 6.7% van je inkomen (via werkgever automatisch) +
ZVW bijdrage a 6.95% van je inkomen (via werkgever automatisch)

Met gemoedsbezwaar:
Bijdragevervangende belasting a 6.95% van je inkomen

Dus indien je, zoals vraagsteller, al 15 jaar 1000 euro per jaar kwijtbent die je nooit gebruikt, dan had je tot dusver al 15000 euro extra op je rekening staan + een besparing van 15 jaar lang 6.7% minder belasting over je inkomen, wat bij elkaar ook een aardig bedrag zou zijn natuurlijk. Daarbij heb je door de vervangende belasting ook een bedrag op je CAK account opgebouwd (een soort "health savings account") van 15 jaar 6.95% van je inkomen. Mocht er dan toch iets gebeuren, dan kom je iig een heel eind qua kosten die dan gedekt zijn. Daarboven moet je wel zelf aftikken natuurlijk.

Het lijkt er trouwens ook op dat je desondanks nog steeds recht hebt op WLZ, al ben ik niet 100% zeker over de details.

--

Nog een bonussommetje:
Stel je verdient 40k bruto (al 15 jaar lang) en je geeft niets uit aan zorg. Dan is de situatie na 15 jaar als volgt:

Normaal:
~100*12*15=18000 euro uitgegeven aan verzekering +
40000*0.067*15=40200 euro uitgegeven aan WLZ +
40000*0.0695*15=41700 euro uitgegeven aan ZVW

Met gemoedsbezwaar:
18000+(40200*0.619)=42884 euro op je spaarrekening (*0.619 ivm wat er overblijft na inkomstenbelasting) +
40000*0.0695*15=41700 euro op je CAK account als zorgtegoed mocht je het ooit nodig hebben

En ja, ik snap heus wel "het idee van het zorgsysteem," maar deze regeling is er dus mocht vraagsteller er vanaf willen dan hierbij de info. Is op zijn minst interessant om te weten toch zou ik zeggen.

i7x wijzigde deze reactie 23-10-2019 14:51 (57%)

• Area
Het idee van verplicht zorgverzekering is om zorg in collectieve zin voor iedereen betaalbaar te houden.
Je betaalt de maandelijkse premie dus niet enkel voor je zelf maar ook voor anderen.

• TechHunter
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:24
Slecht nieuws voor iedereen bij Anderzorg, daar zitten er volgensmij hier veel bij. Vandaag een brief binnen gekregen dat ze tandarts 100%/250 (oud pakket) nu ook voor bestaande klanten gaan laten vervallen. Gaat terug naar 75%/250.

Haalde de premie er altijd ruim uit dus baal er wel van. Straks maar weer eens oriënteren wat ik ga doen.

• begintmeta
  • Niet online
i7x schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:06:
[...]

Normaal:

Met gemoedsbezwaar:

Dus indien je, zoals vraagsteller, al 15 jaar 1000 euro per jaar kwijtbent die je nooit gebruikt, dan had je tot dusver al 15000 euro extra op je rekening staan + een besparing van 15 jaar lang 6.7% minder belasting over je inkomen, wat bij elkaar ook een aardig bedrag zou zijn natuurlijk. Daarbij heb je door de vervangende belasting ook een bedrag op je CAK account opgebouwd (een soort "health savings account") van 15 jaar 6.95% van je inkomen. Mocht er dan toch iets gebeuren, dan kom je iig een heel eind qua kosten die dan gedekt zijn. Daarboven moet je wel zelf aftikken natuurlijk.

Het lijkt er trouwens ook op dat je desondanks nog steeds recht hebt op WLZ, al ben ik niet 100% zeker over de details.

--

Nog een bonussommetje:
Stel je verdient 40k bruto (al 15 jaar lang) en je geeft niets uit aan zorg. Dan is de situatie na 15 jaar als volgt:

Normaal:

Met gemoedsbezwaar:
18000+40200=58200 euro op je spaarrekening +
40000*0.0695*15=41700 euro op je CAK account als zorgtegoed mocht je het ooit nodig hebben

En ja, ik snap heus wel "het idee van het zorgsysteem," maar deze regeling is er dus mocht vraagsteller er vanaf willen dan hierbij de info. Is op zijn minst interessant om te weten toch zou ik zeggen.
Je loopt dan echter ook weer meer risico vanwege allerlei andere zaken: hypotheken zijn zonder verzekering vaak lastiger of duurder, als je een auto gebruikt en een ongeval met blijvend letsel veroorzaakt bij een ander mag je veel gaan betalen etc.

• stomley
i7x schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:06:
[...]

Normaal:

Met gemoedsbezwaar:

--

Nog een bonussommetje:

Normaal:

Met gemoedsbezwaar:
18000+40200=58200 euro op je spaarrekening +

Het klopt helemaal alleen voor gemiddelde mens (gemoedsbezwaar bevolking heeft zelf aardig wat vermogen) is dit niet te doen. Als je bijvoorbeeld kanker krijgt dan zijn je behandelingen al niet meer te betalen, maar zelfs een te vroeg geboren kind is niet te betalen. Neefje 3 weken te vroeg en te klein geboren. Week in het ziekenhuis kosten 32k. Dus het is een mogelijkheid maar niet voor de normaal bevolking.

• i7x
stomley schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:50:
[...]

Het klopt helemaal alleen voor gemiddelde mens (gemoedsbezwaar bevolking heeft zelf aardig wat vermogen) is dit niet te doen. Als je bijvoorbeeld kanker krijgt dan zijn je behandelingen al niet meer te betalen, maar zelfs een te vroeg geboren kind is niet te betalen. Neefje 3 weken te vroeg en te klein geboren. Week in het ziekenhuis kosten 32k. Dus het is een mogelijkheid maar niet voor de normaal bevolking.
Norgmaals, snap ik helemaal hoor, ik doe het zelf ook niet voor meerdere goede redenen. Desondanks post ik graag de info voor wie het interessant vindt. Gaat me niet om de goed/slecht discussie verder.

Overigens had die 32k die je aanhaalt met gemak betaald kunnen worden in mijn rekenvoorbeeld waar na 15 jaar 41700 euro in je CAK account (uit te geven aan zorg) zit. Moet het niet vaker gebeuren natuurlijk.

i7x wijzigde deze reactie 23-10-2019 14:59 (12%)

• stomley
i7x schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:52:
[...]

Norgmaals, snap ik helemaal hoor, ik doe het zelf ook niet voor meerdere goede redenen. Desondanks post ik graag de info voor wie het interessant vindt. Gaat me niet om de goed/slecht discussie verder.
Snap ik, maar mensen moeten natuurlijk ook de andere kant toelichten. Maar in principe deed je ook niets anders dan zijn vraag beantwoorden :)

Naar mijn mening is het stelsel wat we in Nederland hebben 1 van de beste ter wereld, want als het nodig is krijg je zorg en goede zorg en je hoeft niet gelijk je huis te verkopen.

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 20:45

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

begintmeta schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:47:
[...]
Dan heeft de verzekeraar wellicht het standpunt dat het tarief niet 'marktconform' is, daar beter naar kijken loont eventueel, zoals ik eerder ook aangaf.
Nope. Ik weet niet hoe het nu is, maar een aantal jaar geleden stond er gewoon in de voorwaarden dat GGZ-hulp van niet-gecontracteerde hulpverleners voor 70% van het maximaal marktconforme tarief vergoed werd. Dit waren de kleine lettertjes, want als je een verzekering bij hen afsloot, stond dat nergens. M.i. gaat dat dus in tegen de wettelijke voorwaarden van de restitutiepolis.

Overigens, heb je wel 'ns geprobeerd om vóóraf duidelijk te krijgen wat een behandeling gaat kosten en wat je vergoed krijgt? Ik heb dat 1 keer geprobeerd bij het onder narcose laten plaatsen van een hormoonspiraaltje. Ik ben wéken bezig geweest, heb uiteindelijk nooit een duidelijk antwoord gekregen, niet van het ziekenhuis, niet van de verzekeraar. Uiteindelijk maar besloten het risico te nemen en de behandeling aangegaan. Overigens heb ik uiteindelijk ook nooit een rekening gehad, wat ik raar vond, want voorbehoedsmiddelen vielen ook toen niet onder de basisverzekering.
stomley schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:50:
[...]
Yup, in de voorwaarden stond dat niet-gecontracteerde GGZ-zorg maar tot 70% van het marktconforme tarief vergoed werd. Ik heb de voorwaarden ondertussen weggegooid (ben er al lang niet meer verzekerd), dus ik weet niet of dat ondertussen veranderd is, maar toentertijd was het een behoorlijke domper. Eigen bijdrage of eigen risico was het zeker niet.

Ardana wijzigde deze reactie 23-10-2019 15:34 (21%)

Note to self: being good is often more important than being right.

• begintmeta
  • Niet online
Ardana schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:31:
...
Nope. Ik weet niet hoe het nu is, maar een aantal jaar geleden stond er gewoon in de voorwaarden dat GGZ-hulp van niet-gecontracteerde hulpverleners voor 70% van het maximaal marktconforme tarief vergoed werd. Dit waren de kleine lettertjes, want als je een verzekering bij hen afsloot, stond dat nergens. M.i. gaat dat dus in tegen de wettelijke voorwaarden van de restitutiepolis.
...
Klopt, vroeger waren er veel van dergelijke opzettelijke onduidelijkheden (om het een vriendelijke benaming te geven), daarom is men tegen dergelijke praktijken tegenwoordig in principe ook wat strenger geworden en mag men zoiets geen 'restitutiepolis' noemen. Als het goed is zou een dergelijke constructie tegenwoordig dus ook niet meer zo genoemd worden...
Overigens, heb je wel 'ns geprobeerd om vóóraf duidelijk te krijgen wat een behandeling gaat kosten en wat je vergoed krijgt? Ik heb dat 1 keer geprobeerd bij het onder narcose laten plaatsen van een hormoonspiraaltje. Ik ben wéken bezig geweest, heb uiteindelijk nooit een duidelijk antwoord gekregen, niet van het ziekenhuis, niet van de verzekeraar. Uiteindelijk maar besloten het risico te nemen en de behandeling aangegaan. Overigens heb ik uiteindelijk ook nooit een rekening gehad, wat ik raar vond, want voorbehoedsmiddelen vielen ook toen niet onder de basisverzekering.
Vaak is er ook niet echt zicht op wat een behandeling kost, zeker ook omdat je, als je individueel behandeld wordt, ook een individuele prijs zou moeten krijgen (ik kan me eigenlijk ook voorstellen dat het voor een instelling die daarop niet is ingesteld is eventueel duurder is zo'n prijs te maken bij een kleine ingreep dan gewoon niets te factureren). Statistische prijzen zijn dan veel makkelijker te bepalen. Op zich zou je zeggen dat een minimale prijs wel redelijk te bepalen zou moeten zijn (ongecompliceerd beloop, minimale tijdsuur, vooraf bekende minimale werktijden van de diverse betrokkenen en het voorspelbare minimum aan benodigde materialen en ruimte), met daarbij dan eventueel 'meerwerk' (en het meerwerk kan met wat pech dan ordes van grootte meer kosten dan de minimale prijs).

begintmeta wijzigde deze reactie 23-10-2019 15:47 (5%)

• PomPomPom
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 22-01 16:37
GZFan schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 07:22:
Dat je door goed te zoeken slimme deeltjes kan vinden, is juist één van de ideeën van de vrije markt.
Idee van de vrije markt is dat wij als consument betere producten krijgen voor minder geld door concurrentie.

Als aanbieders hun prijsstelling zo ingewikkeld maken dat je meedere uren nodig hebt om ze te kunnen vergelijken dan lijkt het eerder of ze zich juist proberen te onttrekken aan dat mechanisme.

• TheodoorDG
  • Registratie: november 2011
  • Niet online
TechHunter schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:27:
Slecht nieuws voor iedereen bij Anderzorg, daar zitten er volgensmij hier veel bij. Vandaag een brief binnen gekregen dat ze tandarts 100%/250 (oud pakket) nu ook voor bestaande klanten gaan laten vervallen. Gaat terug naar 75%/250.

Haalde de premie er altijd ruim uit dus baal er wel van. Straks maar weer eens oriënteren wat ik ga doen.
Als de prijzen verder niet veranderen dan verandert er voor iedereen met gemiddeld minder dan 168 euro per jaar of meer dan 333 euro kosten per jaar verandert er niet zoveel. Die kunnen resp. beter geen pakket nemen of krijgen alsnog 250 euro vergoed met 75% van €333.

Maximaal ga je er €26.50 op achteruit per jaar als je dat jaar precies 250 euro aan kosten maakt. Bij minder of meer kosten ga je er minder op achteruit, dus ik verwacht dat overstappen voor de meesten om die paar euro niet het belangrijkste gaat zijn, maar het kan natuurlijk wel meetellen in de keuze.

TheodoorDG wijzigde deze reactie 24-10-2019 09:21 (1%)
Reden: Update: update berekening, verschil is nog kleiner door de verschillende premies 75% en 100%.

• Pannenkoekkie
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 23-01 16:53

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

[...]

Zo hoor je bij de verzekering voor hoger opgeleiden: "Zelf een ziekenhuis kiezen" (en in de kleine lettertjes: Uit de ziekenhuizen waar wij een contract mee hebben")

• Anatidae
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 23:15
Jeroenneman schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:37:
[...]

Nutteloos tot je wel iets krijgt.
Ik had dezelfde gedachte als jij. De afgelopen jaren misschien twee keer naar de huisarts geweest, ieder jaar twee keer naar de tandarts, en nooit iets bijzonders.

Potverdorie, elk jaar meer dan duizend euro kwijt aan iets wat ik niet gebruik! Was het er maar niet.

En dit jaar opeens een diagnose waarbij één spuit al 960 euro mag kosten. Totale zorgkosten van mei tot nu als ik het uit eigen zak had mogen betalen: meer dan 20.000 euro. En we zijn nog niet klaar.
Ik ben enorm dankbaar dat ik dat ieder jaar kan aflopen voor "slechts" duizend-nogwat euro. Ik had er niet aan moeten denken dat ik geld en gezondheid had moeten afwegen. Of dat ik een minder goede behandeling had gekregen omdat het geld er niet was.

Zo werkt natuurlijk elke vorm van verzekering. Nutteloos, totdat je het nodig hebt. :)

*Ontopic: en gelijk een goede les om geen budget verzekeraar meer te kiezen. Gehannes over kosten en waar je wel of niet naartoe mag is wel het laatste waar je over na wil denken als je goed ziek bent.
En dan ook nog eens mensen aan de andere kant van de lijn die geen flauw idee hebben hoe hun eigen polisvoorwaarden in elkaar zitten ;w
Ja, dus dan is hij in dat jaar 885 euro maximaal eigen risico kwijt voor 20000 euro aan zorgkosten ipv 385. Zo'n drama is dat toch allemaal niet.

Eendjes <3. Mario Kart 8DX: SW-1803-1219-1903

• JDFS
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 25-01 15:16
En in die EUR 885 -/- EUR 385 zit ook nog een stukken lagere premie per maand. Per saldo scheelt het wellicht EUR 200.

• Jeroenneman
  • Laatst online: 25-01 09:44

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Anatidae schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 19:15:
[...]

Ja, dus dan is hij in dat jaar 885 euro maximaal eigen risico kwijt voor 20000 euro aan zorgkosten ipv 385. Zo'n drama is dat toch allemaal niet.
Volgens mij had degene die ik quotte het over zorgverzekeringen in het algemeen, niet over een hoger of lager eigen risico. Hij vond het hele concept van verplicht verzekeren onzin.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Myliobatis
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19:56
Ardana schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:48:
[...]

De restitutiepolissen zijn al veel te schaars: die van Menzis is ook geen echte restitutiepolis (GGZ is nl. uitgesloten van vrije zorgkeuze). En dat kan, kan ik je uit ervaring vertellen, onverwacht heel duur uitpakken.
GGZ is sowieso nogal een ding... Zelfs met contracten: omzetplafonds, mega wachtlijsten en contracten die maar niet rond komen.

Voor dit jaar zat ik lang in de stress of mijn behandelaar (grootste SGGZ van de provincie) wel gecontracteerd zou zijn bij veel verzekeraars (dus ook invloed op de zogenaamde restitutie polissen), onderhandelingen liepen door tot in 2019. Onbegrijpelijk.
Goed in de gaten houden dus voor een eventuele switch.

En voor degene die denken dat een zorgverzekering niet zo nodig is: wat voor onderzoek dan ook van een specialist, opname in een ziekenhuis of bij de GGZ en de kosten lopen op tot tienduizenden euro's of honderduizenden op lange termijn.

Overkomt je vast nooit?

Veel succes!
Dennisweb schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 00:09:
Mijn zorgkosten lopen in de duizenden euro’s per jaar die de verzekeraar vergoedt. Daar ben ik niet trots op. Ik ben dan ook afhankelijk van de zorgverzekeraar. Ik besef ook dat iedereen op Tweakers hier manager is en 6K per maand binnenharkt, maar zo gaat dat hier niet. Life’s hard, kids..
Niet trots op? Waarom zou je je daar voor schamen? Je hebt de zorg gewoon nodig?
Zo werkt het hele stelsel en zijn de premies (plus afhankelijk van je inkomen, toeslagen) op gebaseerd.

Myliobatis wijzigde deze reactie 23-10-2019 20:27 (5%)

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 22:57
Ik ben vooral benieuwd wat de aanvullende verzekeringen gaan doen, die stijgen vermoedelijk wat harder helaas.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Ik vind contracten die rondkomen nà 1 februari echt schandalig. Zo kùn je niet eens een bewuste keuze maken. Zeker in combinatie met de onduidelijke kosten. En al helemaal als ze combinatiepolissen als restitutiepolissen gaan verkopen.

• D-e-n
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 20:33
i7x schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:41:
[...]

Overigens vind ik het compleet onzinnig dat dergelijke kortingen worden beperkt. Dezelfde geluiden hoorde ik ook al over de energiecontract bonussen. Luie mensen die te veel betalen moeten zoals gebruikelijk weer worden geholpen door de rest die wel gewoon jaarlijks de tijd en moeite nemen een ander contract te overwegen, want och het is toch zo veel werk allemaal.
Het gaat over zorg: de eerste levensbehoefte van mensen. Ik vind het behoorlijk walgelijk om daar een sport van te willen maken wie er de meeste korting uit kan peuren.

Aangezien het er in de praktijk op neerkomt dat de korting gewoon betaald wordt door degenen die, om welke reden dan ook, niet meedoen met de collectiviteit zou de collectiviteitskorting gewoon helemaal verboden moeten worden. Iedereen betaalt dan gewoon hetzelfde voor dezelfde verzekering.

En schaf gelijk ook de vrijwillige verhoging van het eigen risico af. Ook hier weer een trucje waarbij de gezonde, risico nemende verzekerde een flinke korting incasseert ten koste van de oudere of chronisch zieke die daar niet voor in aanmerking komt.

Goede voornemens voor mij voor een eerlijkere zorg:
- Geen collectief
- Eigen risico niet ophogen
- Dit jaar een bewuste keuze maken voor een verzekeraar, eentje met meer oog voor de zorg zelf, voor de mensen.

Edit:
begintmeta schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:45:
[...]

Serieus? Ook afschaffen. Als iemand schijt heeft aan dit soort solidariteit gaat hij of zij maar in een hutje in de woestijn wonen. Hoef je nergens voor te betalen en kun je het allemaal zelf doen. Maar dan is er ook geen vangnet als je wat overkomt.

D-e-n wijzigde deze reactie 23-10-2019 22:02 (17%)

• aapelite
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 16:31

aapelite

Do the kirby!

[...]

Meestal staan dit soort percentages en bijbehorende bedragen wel in de polisvoorwaarden. Het is enkel, zeker voor de GGZ, erg graven.

De meeste verzekeraars hanteren tegenwoordig een percentage van de door hen gemiddeld gecontracteerde tarief. Kortom, als ze 70% vergoeden van het eigen gemiddelde gecontracteerde tarief, kon je dit jaar met de slechtste budgetpolissen zelfs rond de 63% vergoeding uitkomen voor je behandeling wanneer een niet gecontracteerde behandelaar gewoon de door de NZa vastgestelde tarieven hanteert. Dit gaat dan dus niet over exorbitant hoge bedragen. de NZa berekent die tarieven tenslotte.

Er zijn inderdaad enkele nep-restitutiepolissen die in feite gewoon naturapolissen zijn. Er zijn nog maar een beperkt aantal zuivere restitutiepolissen. Dit waren de zuivere restitutiepolissen voor 2018 als het gaat om de GGZ: https://lvvp.info/nieuws/...lissen-2018-op-eiswijzer/

Overigens kunnen de meeste niet gecontracteerde behandelaars nagaan, op basis van eiswijzer, hoeveel je vergoed zal krijgen. Enkel is dat vaak het eerste kwartaal van een jaar lastig omdat niet alle voorwaarden altijd op tijd bekend en verwerkt zijn.

Termen om op te letten zijn in ieder geval:
- gemiddelde gecontracteerde tarief
- NZa tarief
- marktconform tarief (dat is de vaagste, want soms is dat het gemiddelde tarief en soms NZa)

En hou er rekening mee dat als het een percentage is van het gemiddelde gecontracteerde tarief, je bij een niet-gecontracteerde zorgverlener in de GGZ die de NZa tarieven hanteert een nog lager percentage moet rekenen.

Kortom: Als je zorg verwacht in de GGZ. Neem dan nu een zuivere restitutiepolis. Je bent maandelijks maar een fractie meer kwijt in verhouding met mogelijke bijkomende eigen bijdrage.

• i7x
D-e-n schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 21:51:
[...]

Het gaat over zorg: de eerste levensbehoefte van mensen. Ik vind het behoorlijk walgelijk om daar een sport van te willen maken wie er de meeste korting uit kan peuren.

Aangezien het er in de praktijk op neerkomt dat de korting gewoon betaald wordt door degenen die, om welke reden dan ook, niet meedoen met de collectiviteit zou de collectiviteitskorting gewoon helemaal verboden moeten worden. Iedereen betaalt dan gewoon hetzelfde voor dezelfde verzekering.

En schaf gelijk ook de vrijwillige verhoging van het eigen risico af. Ook hier weer een trucje waarbij de gezonde, risico nemende verzekerde een flinke korting incasseert ten koste van de oudere of chronisch zieke die daar niet voor in aanmerking komt.

Goede voornemens voor mij voor een eerlijkere zorg:
- Geen collectief
- Eigen risico niet ophogen
- Dit jaar een bewuste keuze maken voor een verzekeraar, eentje met meer oog voor de zorg zelf, voor de mensen.

Edit:

[...]

Serieus? Ook afschaffen. Als iemand schijt heeft aan dit soort solidariteit gaat hij of zij maar in een hutje in de woestijn wonen. Hoef je nergens voor te betalen en kun je het allemaal zelf doen. Maar dan is er ook geen vangnet als je wat overkomt.
Gemoedsbezwaarden hebben ook geen vangnet, regelen het gewoon zelf. Maar daar zal je ook wel weer heel wat van vinden zo aan je reactie te lezen.

• Panzer Dean
  • Laatst online: 09-01 18:46
begintmeta schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:41:
[...]

Vaak is er ook niet echt zicht op wat een behandeling kost, zeker ook omdat je, als je individueel behandeld wordt, ook een individuele prijs zou moeten krijgen (ik kan me eigenlijk ook voorstellen dat het voor een instelling die daarop niet is ingesteld is eventueel duurder is zo'n prijs te maken bij een kleine ingreep dan gewoon niets te factureren). Statistische prijzen zijn dan veel makkelijker te bepalen. Op zich zou je zeggen dat een minimale prijs wel redelijk te bepalen zou moeten zijn (ongecompliceerd beloop, minimale tijdsuur, vooraf bekende minimale werktijden van de diverse betrokkenen en het voorspelbare minimum aan benodigde materialen en ruimte), met daarbij dan eventueel 'meerwerk' (en het meerwerk kan met wat pech dan ordes van grootte meer kosten dan de minimale prijs).
Er is juist heel goed zicht op wat een behandeling precies kost! In Nederland werken we met zogenaamde DBC's (Diagnose Behandel Combinatie) voor een groot deel van de ziekenhuis behandelingen. Kortgezegd houdt het in dat een complete behandeling vanaf de intake tot je naar huis gaat/nazorg afgelopen is onder 1 tarief valt. De NZA (Nederlandse Zorg Autoriteit) stelt dit vast voor de meer complexe behandelingen. De rest wordt onderhandelt door de ziekenhuizen met de zorgverzekeraars. Maar een deel gaat via een ingewikkelde formule die allerlei kosten, regionale verschillen, grote van ziekenhuizen en dergelijke in acht neemt. Hieruit komt een gemiddelde prijs, voor een gemiddelde behandeling. Soms hebben mensen meer behandeling nodig, soms minder. Het zou ondoenlijk zijn om dit per patient uit te zoeken weet ik uit ervaring. De administratie is nu al nodeloos complex.

Zeker voor ingrepen die vaak gedaan worden is zeer nauwkeurig in te schatten hoe vaak die gedaan wordt. En alle ziekenhuizen zijn ook verplicht om deze tarieven openbaar te maken. Zie bijvoorbeeld hier de lijst van het Jeroen Bosch ziekenhuis: https://www.jeroenboschzi...bc-zorgproducten-2019.pdf

Ziekenhuizen worden ook scherp gehouden om te zien of ze mee kunnen komen met de rest omdat de kosten van een DBC gemiddeld zijn over alle ziekenhuizen, kost het je meer dan je vergoed krijgt? Dan doe je dus iets verkeerd.

Panzer Dean wijzigde deze reactie 23-10-2019 23:01 (12%)

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 03:04
@Myliobatis Ik heb vaak genoeg te horen gekregen dat ik eens volwassen moet worden, omdat ik zorg toeslag krijg en zodra ik aan de beurt ben ook sociaal ga huren. Ik krijg dan dus ook huurtoeslag.

Tegenwoordig lijkt de tendens dat je alles zelf bij elkaar moet verdienen. Als je dat niet doet, ben je blijkbaar niet volwassen, maar hang je ‘aan de tiet van moedertje staat’.

Ik zit elke twee weken in het ziekenhuis. Mijn oren zijn een drama. Ze moeten eens in de twee/drie weken schoongemaakt worden. Uitspuiten bij de huisarts kan niet, want dan spuit je de trommelvliesbuisjes eruit. En als je Meniere hebt krijg je daar een aanval van. Het kan dus niet anders.

Zo ongeveer iedere vier of vijf maanden krijg ik injecties in mijn trommelvliesbuisjes. Zonder deze injecties krijg ik ontstekingen aan het binnenoor, waardoor er crises optreden en ik dus op de meest willekeurige momenten op mijn plaat ga. Twee van deze injecties kosten samen alleen al 750 euro per twee injecties.

Daarbij komen dan nog de KNO-kosten (elke twee weken). Het is dan ook de voornaamste reden om hier in Nederland te blijven wonen. Het was voor de gezondheid beter geweest om aan de Middellandse Zee te wonen. Maar dan vervalt de zorgverzekering en dat is voor mij dus niet te betalen. ;)

Het toont aan hoe klem je eigenlijk als chronisch ziekte komt te zitten. De basisverzekering kun je overal afsluiten, de aanvullende verzekering niet. Als ik nu naar een andere verzekeraar zou gaan, zou ik gewoon keihard afgewezen worden. Ik ben te risicovol en te duur.

Vandaar dus al jaren De Friesland. Ik betaal natuurlijk eigen risico, maar de eigen bijdrages die vanuit de Friesland komen aan geweigerde nota’s vallen mee. Ik heb eigenlijk amper weigeringen gehad. Wel betaal ik me scheel aan medicijnen die niet door de verzekeraar vergoed worden. Die trek ik bij de inkomstenbelasting deels weer af. ;)

Dennisweb wijzigde deze reactie 23-10-2019 23:06 (34%)

• D-e-n
i7x schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 22:45:
[...]

Gemoedsbezwaarden hebben ook geen vangnet, regelen het gewoon zelf. Maar daar zal je ook wel weer heel wat van vinden zo aan je reactie te lezen.
Ja. Volgens mij staat er ook wel min of meer wat ik er van vind. Het is een beetje een "wel de lusten maar niet de lasten" houding. Want uiteindelijk kan iedereen ooit een keer in de situatie komen dat hij/zij zichzelf niet kan redden en dan is het fijn dat we in dit land nog een beetje collectief voor elkaar zorgen.
Panzer Dean schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 22:56:
[...]

De rest wordt onderhandelt door de ziekenhuizen met de zorgverzekeraars.
Dat is een machtsspelletje waarbij de macht niet altijd eerlijk verdeeld is. Vraag is of daar altijd een eerlijke DBC uit komt rollen. Ik geloof ook niet dat iedereen enthousiast is over dat systeem.

D-e-n wijzigde deze reactie 23-10-2019 23:09 (25%)

• Dennisweb
D-e-n schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 23:02:
[...]

Ja. Volgens mij staat er ook wel min of meer wat ik er van vind. Het is een beetje een "wel de lusten maar niet de lasten" houding. Want uiteindelijk kan iedereen ooit een keer in de situatie komen dat hij/zij zichzelf niet kan redden en dan is het fijn dat we in dit land nog een beetje collectief voor elkaar zorgen.
i7x schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 22:45:
[...]

Die mensen regelen het inderdaad zelf, maar helemaal asociaal is het niet. Als gemoedsbezwaarde moet je namelijk toch een bijdrage aan het CAK doen, want wij leven in een verzorgingsstaat met een sociaal stelsel.

Geen zorgpremie betalen is in Nederland niet mogelijk, tenzij je onder de uitzonderingen valt. Een gemoedsbezwaarde betaalt dus ook gewoon een bijdrage en kan echt niet onder betaling uitkomen. Het is dus zeker niet mogelijk om de bijdrage te ontlopen door te zeggen dat je gemoedsbezwaard bent.

Het CAK zet die bijdragen op een aparte rekening voor de gemoedsbezwaarde weg. Als er toch geld nodig is voor behandeling onverhoopt, dan:

“U en uw gemoedsbezwaarde gezinsleden kunnen dit saldo alleen gebruiken voor de kosten van medische zorg. Dat betekent dat u:

van deze rekening geen geld kunt opnemen
het saldo alleen kunt gebruiken voor uw kosten van medische zorg
over het saldo geen rente krijgt”

Bron: CAK

Dennisweb wijzigde deze reactie 23-10-2019 23:11 (15%)

• Panzer Dean
  • Laatst online: 09-01 18:46
D-e-n schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 23:02:

[...]

Dat is een machtsspelletje waarbij de macht niet altijd eerlijk verdeeld is. Vraag is of daar altijd een eerlijke DBC uit komt rollen. Ik geloof ook niet dat iedereen enthousiast is over dat systeem.
Alle ziekenhuizen, ik werk dagelijks met DBC's in een ziekenhuis, moeten kunnen uitkomen met de prijs. Een groot deel is gewoon op harde data gebaseerd, gemiddelde salaris verpleegkundige en arts, kosten van operatiekamer en verzorging erna etc. etc. De onderhandelingen gaan echt over centen, over het algemeen is over de kosten van een DBC weinig discussie. Wel over de hoeveelheid die een ziekenhuis mag uitvoeren. En onderschat ondertussen ook niet de macht die de NZA toch heeft om alsnog prijzen vast te stellen als ziekenhuizen en verzekeraars er niet uitkomen!

Er is wel discussie over het DBC systeem, in de GGZ gaan ze er in 2022 dacht ik ook vanaf stappen. Maar een ander systeem zal ook fouten kennen, al denk ik dat het daar goed is. Voor ziekenhuizen zullen ze nog wel een tijd blijven denk ik...

• begintmeta
  • Niet online
Er is juist heel goed zicht op wat een behandeling precies kost! ...
Statistische kosten zijn zoals ik aangaf redelijk te bepalen, echter gaat het in dit geval om individuele kosten, en die zijn lastiger te schatten (ook omdat het systeem daarop niet is ingericht) en simpelweg ook onvoorspelbaarder.

begintmeta wijzigde deze reactie 23-10-2019 23:33 (7%)

• Area
D-e-n schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 21:51:
[...]

Ook hier weer een trucje waarbij de gezonde, risico nemende verzekerde een flinke korting incasseert ten koste van de oudere of chronisch zieke die daar niet voor in aanmerking komt.
Een oudere en een chronisch zieke maakt ook meer gebruik van de zorg.
Iemand financieel straffen omdat ie kerngezond is? Daar moeten we niet aan mee doen.

• D-e-n
Area schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 23:53:
[...]

Een oudere en een chronisch zieke maakt ook meer gebruik van de zorg.
Iemand financieel straffen omdat ie kerngezond is? Daar moeten we niet aan mee doen.
Mocht jij ooit ziek worden dan hoop ik dat je meer medeleven mag ondervinden dan jij zelf toont nu. Iemand die chronisch zorg nodig heeft heeft al "straf". Die persoon moet keer op keer naar fysiotherapie of slikt bakken met pillen. Dat is geen vrijwillige keuze. Dat is geen gezellig consumptief gedrag. Dat is noodzaak om te kunnen functioneren.

Ik schrik eerlijk gezegd van de mentaliteit van sommigen in dit topic. Uiteraard is het bedoeld om de juiste verzekering te kiezen maar een aantal tweakers doet zo kil, zo overdreven calculerend. En het huidige stelsel wakkert dit gedrag nog eens extra aan.

Ik zou zeggen: kijk eens om je heen, te beginnen in dit topic. Een heleboel mensen heeft niet de luxe om al calculerend de goedkoopste verzekering te nemen.

• Euler212
  • Registratie: juni 2014
  • Niet online
Het is een teken van een verhardende maatschappij. Christelijken idealen gaan overboord. Sterkste schouders meeste lasten? Je zult bedoelen sterkste schouders alle baten.

De mening "de gebruiker betaald" mag je van mij hebben. Ik vraag je dan wel eens goed na te denken wat er zou gebeuren als je dit doortrekt naar alle facetten van de maatschappij. Het is zo gek niet te bedenken of jij betaald voor een dienst die je (nog) niet gebruikt. Van OV, wegenbouw, onderwijs, zorg, toeslagen en subsidies, allemaal zaken die elk individu in de maatschappij in zekere mate aan betaald, maar niet elke individu de onmiddellijke baten van ziet. Als dat allemaal wegvalt heerst er totale anarchie op straat. Waarom we dat over het algemeen accepteren maar van zorgverzekering niet is mij een raadsel.

Waarom moet ik belasting betalen voor de brandweer als ik nog nooit de brandweer nodig heb gehad?

Daarnaast, als je "de gebruiker betaald" alleen wil doortrekken op zorg niveau, dan raad ik je eens aan om je in te lezen over hou het ingericht is in de VS. Ik denk dat dat een van de extreemste voorbeelden is van wat er gebeurd als je zorg volledig privatiseert en verzekeringen of te duur of te beperkt dekkend maakt.

Om maar eens een voorbeeld te geven (GoFundMe staat er vol mee):
https://www.gofundme.com/f/sofija

Als het jouw kind is dat leukemie heeft, wat zou je dan vinden van een "de gebruiker betaald" systeem? Heb je geen half miljoen op de plank liggen? Jammer dan.

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

We dwalen wat af van het topic/onderwerp denk ik.

Wel: een verzekering afsluiten voor zaken die je zelf kunt betalen is niet-slim, enige resultaat is dan dat een deel aan de strijkstok blijft hangen. Enige redenen voor het verzekeren van 'reguliere jaarlijkse dingen' is mensen tegen zichzelf te beschermen (te lang niet gaan en dan later duur uit zijn) en inderdaad delen van de lasten voor de armsten onder ons.

Verzekeren moet je doen met juist de middel- en worst-cases in het achterhoofd. Er wordt een chronische ziekte ontdekt, je gaat een boel therapie nodig hebben (aanvullend nodig?), je stoot je teen in de VS en er wordt a $10K per minuut een ambulance + uurtje ziekenhuis bijgehaald (kan ook via reisverzekering?), zoiets. Vandaar de tip: lees kleine letters juist voor de niet-verwachte zaken. (En ik ga niet wisselen).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• DJustin
  • Laatst online: 22:01
Binnen Nederland hebben we nog een aanzienlijke verzorgingsstaat. De sterkte schouders dragen nog steeds. Alleen is de vraag hoe zwaar je die sterke schouders wilt belasten.

In Nederland is in 2018 €5805 per persoon uitgegeven aan gezondheidszorg. De ziektekostenverzekering draagt dus maar een klein deel in dit geheel. Dus als iemand denkt €200 of €300 te kunnen besparen moet die dat lekker doen. Dit is dus een "verlies" voor het systeem van 3,4%. Echter loopt hij wel het financiële eigen risico.
Als iemand financieel geprikkeld wordt geen zorgkosten te maken, blijft hij waarschijnlijk gezonder, blijft die in het arbeidsproces en kan die lekker duizenden euro's afdragen via de inkomstenbelasting. Win-Win toch? Ook voor de chronisch zieke.

De reden waarom ik deze mentaliteit heb gekregen is dat.........Ik dwaal af. Dit moet in het topic van "het (on)bestaan van het middeninkomen".

Ik sluit inderdaad de zorgverzekering af naar mijn wensen, die passen voor mij. Ik verzeker mij ook niet voor wintersport dekking als ik een reis maak naar de Canarische Eilanden.

• TheodoorDG
  • Registratie: november 2011
  • Niet online
Dennisweb schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 23:01:
(...)

Het toont aan hoe klem je eigenlijk als chronisch ziekte komt te zitten. De basisverzekering kun je overal afsluiten, de aanvullende verzekering niet. Als ik nu naar een andere verzekeraar zou gaan, zou ik gewoon keihard afgewezen worden. Ik ben te risicovol en te duur.
Alleen de duurste aanvullende pakketten van De Amersfoortste en ONVZ (inclusief VvAA en PNOzorg) kennen een beperkte medische acceptatie. Dan heb je het over pakketten die minimaal 40 euro per maand kosten met enorme maximumvergoedingen. Alle 220 andere aanvullende pakketten kennen geen medische acceptatie.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:22
Euler212 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 08:20:
Het is een teken van een verhardende maatschappij. Christelijken idealen gaan overboord. Sterkste schouders meeste lasten? Je zult bedoelen sterkste schouders alle baten.
Scheelt in ieder geval weer psychiatrische kosten als er wat minder mensen met Christelijke idealen kinderen misbruiken [/sarcasme]

Wat nou een verhardende maatschappij, we betalen elk jaar als maatschappij meer aan zorgkosten. En ik ben blij dat we een maatschappij hebben waar iedereen goede medische zorg kan krijgen. Maar dat betekend niet dat ik lekker extra veel ga betalen aan een verzekeraar omdat sommige vinden dat ik geen hoger risico op mezelf mag nemen.

En sterkste schouders alle baten? Ik betaal veel meer aan zorgkosten dan wat het mij 'oplevert'. En ik heb dus geen problemen ermee dat ik ook mee betaal aan kosten van degene die wel problemen hebben. Maar zolang het wel in verhouding staat. (Overigens is mijn schouder niet zo sterk en heb ik zo afgelopen jaar €1200 eigen risico ofzo erdoorheen gekregen door een schouderoperatie, en ja, met beetje planning kan je van twee jaar zo je eigen risico erdoorheen krijgen, waarbij van één jaar hij maximaal stond, maar mij zie je niet klagen, dat was een afweging die ik zelf had gemaakt).

• Euler212
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:12:
[...]

Scheelt in ieder geval weer psychiatrische kosten als er wat minder mensen met Christelijke idealen kinderen misbruiken [/sarcasme]

Wat nou een verhardende maatschappij, we betalen elk jaar als maatschappij meer aan zorgkosten. En ik ben blij dat we een maatschappij hebben waar iedereen goede medische zorg kan krijgen. Maar dat betekend niet dat ik lekker extra veel ga betalen aan een verzekeraar omdat sommige vinden dat ik geen hoger risico op mezelf mag nemen.

En sterkste schouders alle baten? Ik betaal veel meer aan zorgkosten dan wat het mij 'oplevert'. En ik heb dus geen problemen ermee dat ik ook mee betaal aan kosten van degene die wel problemen hebben. Maar zolang het wel in verhouding staat. (Overigens is mijn schouder niet zo sterk en heb ik zo afgelopen jaar €1200 eigen risico ofzo erdoorheen gekregen door een schouderoperatie, en ja, met beetje planning kan je van twee jaar zo je eigen risico erdoorheen krijgen, waarbij van één jaar hij maximaal stond, maar mij zie je niet klagen, dat was een afweging die ik zelf had gemaakt).
Dat er meer zorgkosten worden betaald wil natuurlijk niet zeggen dat het percentage wat door de zieken zelf betaald moet worden gelijk is gebleven.

En ja iedereen kan goede zorg krijgen, maar de trend is dat men daar steeds meer uit eigen zak voor moet betalen als je het ook gebruikt. Voor jou (en mij) is eigen risico misschien peanuts, voor een bijstandsmoeder die een schouderoperatie moet ondergaan een groot probleem.

Daarnaast vind ik het niet solidair. Dat een chronisch zieken ieder jaar EN de aanvullende verzekering moet afnemen EN eigen risico kwijt is. Dat is over een mensenleven een aardige klap geld. En aan veel opmerkingen in dit topic te horen mag dat alleen maar schever getrokken worden.

Zorg en onderwijs zijn die twee zaken die een maatschappij toegankelijk moet houden voor iedere inwoner. Een eigen bijdrage gaat inherent tegen die toegankelijkheid in volgens mij. Ik vind het niet solidair dat een @Ardana ieder jaar vaste hoge zorgkosten moet betalen en dat "de sterke schouders" die het (nog!) niet nodig hebben roepen dat ze minder willen betalen omdat ze ook minder gebruiken.

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:09
Euler212 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:22:
[...]
Daarnaast vind ik het niet solidair. Dat een chronisch zieken ieder jaar EN de aanvullende verzekering moet afnemen EN eigen risico kwijt is. Dat is over een mensenleven een aardige klap geld. En aan veel opmerkingen in dit topic te horen mag dat alleen maar schever getrokken worden.
Als het een chronische ziekte is worden die zorgkosten uit de basisverzekering gedekt. Aanvullende verzekering is voor physiotherapy (bij een aantal chronische ziektes vanuit de basisverzekering), brillen (als je echt weinig geld hebt kun je die beter bij de Hans Anders halen voor 40 euro als er een actie is), tandarts (hier heb je gelijk, maar als je echt goed voor je gebit zorgt zou 97 procent van de mensen weinig tot geen last van gaatjes hebben).

Daarnaast betaald naast de premie de overheid ook nog een deel mee, ik zie elke maand best wat geld van mijn salaris naar de zorg gaan. Daarnaast ken ik ook wel wat alleenstaande moeders en als ik dan zie uit hoeveel portjes die geld kunnen halen voor zorg, huur, kind, school, gemeentepassen etc. die er allemaal zijn van de overheid en de gemeentes dan valt de armoede wel mee (ja je kunt niet met het vliegtuig op vakantie, maar dat lijkt me je laatste zorg). Zijn vaak mensen (uitzonderingen daar gelaten) die te lang boven hun stand hebben geleefd met bijv. de nieuweste Iphone, mooiere auto op afbetaling etc.

• Euler212
  • Niet online
jongetje schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:42:
[...]

Als het een chronische ziekte is worden die zorgkosten uit de basisverzekering gedekt. Aanvullende verzekering is voor physiotherapy (bij een aantal chronische ziektes vanuit de basisverzekering), brillen (als je echt weinig geld hebt kun je die beter bij de Hans Anders halen voor 40 euro als er een actie is), tandarts (hier heb je gelijk, maar als je echt goed voor je gebit zorgt zou 97 procent van de mensen weinig tot geen last van gaatjes hebben).

Daarnaast betaald naast de premie de overheid ook nog een deel mee, ik zie elke maand best wat geld van mijn salaris naar de zorg gaan. Daarnaast ken ik ook wel wat alleenstaande moeders en als ik dan zie uit hoeveel portjes die geld kunnen halen voor zorg, huur, kind, school, gemeentepassen etc. die er allemaal zijn van de overheid en de gemeentes dan valt de armoede wel mee (ja je kunt niet met het vliegtuig op vakantie, maar dat lijkt me je laatste zorg). Zijn vaak mensen (uitzonderingen daar gelaten) die te lang boven hun stand hebben geleefd met bijv. de nieuweste Iphone, mooiere auto op afbetaling etc.
Veel chronisch zieken hebben fysiotherapie gewoon vast nodig. Eigen risico is dan ook ieder jaar weg.

Ik ben van mening dat de overheid alles moet betalen via geheven belastingen zodat het niet uit maakt of je gezond of ziek bent hoeveel je betaald.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:24

Fable

Professioneel prutser

Fysio is aanvullend toch en niet uit je eigen risico?

Bouwtekening nodig? stuur even een DM.

• D-e-n
[...]

Als het een chronische ziekte is worden die zorgkosten uit de basisverzekering gedekt.
Dat geldt alleen voor aandoeningen die op een bepaalde lijst staan. Eigen risico gaat er dan ook wel ieder jaar af.
brillen (als je echt weinig geld hebt kun je die beter bij de Hans Anders halen voor 40 euro als er een actie is)
Die acties gelden alleen voor standaard glazen. Als je in twee richtingen verschillende sterktes hebt wordt het gelijk duurder.
Zijn vaak mensen (uitzonderingen daar gelaten) die te lang boven hun stand hebben geleefd met bijv. de nieuweste Iphone, mooiere auto op afbetaling etc.
Hou de bekende onderbuik rant even voor je.

Edit:
Dan nog even concreet over het kiezen van een verzekering. Zelf wil ik dit jaar proberen bij het kiezen van onze verzekering rekening te houden met hoe nobel de verzekeraar in het hele stelsel staat. Tot voor kort waren zowel mijn partner als ikzelf altijd bij de grote jongens als VGZ en Zilveren Kruis. Maar dat willen we dus niet meer.

Nu spreekt onder andere DSW me altijd wel aan. Hun houding tegenover het eigen risico en het feit dat de directie regelmatig tegen de eigen clan (Rouvoet, daarvoor Wiegel) ingaat vind ik een positief iets. Ik was vorig jaar bijna overgestapt maar het feit dat onze huisarts nog op hun site stond als "in onderhandeling" hield me tegen, ondanks dat ze restitutie hebben. Het was te kort dag om het goed uit te zoeken.

Ook speelt de situatie van mijn vriendin mee. Ze heeft dus zo'n chronische indicatie waardoor ze nu met een bepaald pluspakket in combinatie met een x aantal behandelingen vanuit het basispakket alles vergoed krijgt, wel na eerst het eigen risico te hebben opgemaakt. Het is belangrijk dat dit goed geregeld wordt. Met coderingen voor behandelingen heeft het al eens gezeik gegeven.

Iemand ervaringen met bijvoorbeeld DSW in dit soort situaties of sowieso met DSW?

D-e-n wijzigde deze reactie 24-10-2019 11:47 (43%)

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Dennisweb schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 23:01:

Vandaar dus al jaren De Friesland. Ik betaal natuurlijk eigen risico, maar de eigen bijdrages die vanuit de Friesland komen aan geweigerde nota’s vallen mee. Ik heb eigenlijk amper weigeringen gehad. Wel betaal ik me scheel aan medicijnen die niet door de verzekeraar vergoed worden. Die trek ik bij de inkomstenbelasting deels weer af. ;)
Er zijn genoeg aanvullende verzekeringen die geen keuring hebben. Helaas hebben veel dan weer kleine lettertjes, waarbij kosten als gevolg van een reeds bij aanvang van de verzekering bestaande aandoening niey voor vergoeding in aanmerking komen, dus je moet wel oppassen.

• Dennisweb
Ardana schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:47:
[...]

Er zijn genoeg aanvullende verzekeringen die geen keuring hebben. Helaas hebben veel dan weer kleine lettertjes, waarbij kosten als gevolg van een reeds bij aanvang van de verzekering bestaande aandoening niey voor vergoeding in aanmerking komen, dus je moet wel oppassen.
Precies. Dus als ik val en mijn tanden uit mijn mond vallen, dan zegt men: ‘die val is als gevolg van Meniere’ en wordt er niks uitgekeerd. Daarom blijf ik dus waar ik zit. ;)

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 02:15

Zenix

BOE!

Ik zit bij IZZ als chronische zieke. Daar heb je bij de aanvullende verzekeringen geen medische acceptatie.
Dit haar had Zorg voor de Zorg + Extra 3 als aanvullende verzekering: https://www.vgzvoordezorg...nvullende-zorgverzekering ik heb de vergoeding voor kronen en bruggen volledig kunnen gebruiken.

Dus probeer in de zorg te werken als chronisch zieke, dan kan je deze ook krijgen. :P

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

TheodoorDG schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:46:
[...]
Alleen de duurste aanvullende pakketten van De Amersfoortste en ONVZ (inclusief VvAA en PNOzorg) kennen een beperkte medische acceptatie. Dan heb je het over pakketten die minimaal 40 euro per maand kosten met enorme maximumvergoedingen. Alle 220 andere aanvullende pakketten kennen geen medische acceptatie.
Maar dat is dus niet de enige hobbel: in de kleine lettertjes staat dus dat het alsnog niet vergoed wordt als de aandoening al bestond als je de verzekering afsluit.
[...]
Als het een chronische ziekte is worden die zorgkosten uit de basisverzekering gedekt.
Lang niet alles...
Dit is 1) off-topic in dit topic, en 2) een drogredenering van jawelste. Ik ben zeker niet erm, maar ik heb wel ieder jaar veel onvergoedde zorgkosten, om nog maar te zwijgen over de bijomende kosten, even een bezoekje aan een specialist is zo 100-200 kilometer, en dat is zeker 1-2 keer per maand.

Een bril bij Pearle, met actie, kost, zonder montuur, gewoon € 400. Multifocaal en cilinder. Kassa. Gehoorapparaten? 25% van € 1500 mag je zelf dokken. Batterijen, 2 stuks per 3 dagen. Tranquilizers en pijnstillers. De eerste 20 behandelingen van fysiotherapie. Eigen bijdrage thuishulp € 80-90 pm (is gelukkig dit jaar veranderd naar € 18 pm). M'n silver ring splints worden maar eens per 2 jaar vergoed en zijn veel te makkelijk te verliezen, niet te verzekeren, kosten wel € 250 ps. Ik heb er 4...

• jbdeiman
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 25-01 06:08
[...]

Ziekenhuizen worden ook scherp gehouden om te zien of ze mee kunnen komen met de rest omdat de kosten van een DBC gemiddeld zijn over alle ziekenhuizen, kost het je meer dan je vergoed krijgt? Dan doe je dus iets verkeerd.
Dat is op zichzelf wel waar, maar als het je 100 euro kost, waarom moet daar dan 300 euro tegenover staan? Het is heel erg afhankelijk van de onderhandeling(en). Simpel geredeneerd zouden allen behandelingen in het oosten van het land ongeveer goedkoper moeten zijn, omdat de kosten van het ziekenhuis (lonen liggen vaak lager, maar ook de grond/ het pand is in het oosten/ noorden van het land vaak goedkoper).
Demografisch zijn er gewoon veel verschillen om 'op een gemiddelde' uit te komen, dat is voor de ene organisatie nadelig en voor een ander juist voordelig.

Een voorbeeld (die ook ter sprake is gekomen in de ontwikkeling van DBC's voor de GRZ (Revalidatiezorg), waar veel zorginstellingen (Langdurige/ ouderenzorg) in meedraaien:
- In de regio Valkenburg heb je relatief veel mensen die slecht(ere) longen hebben ivm de mergelmijnen waar relatief gezien veel mensen hebben gewerkt. Die zullen niet op een 'gemiddeld' traject uitkomen, maar vaker juist wat zwaarder zitten in de trajecten dan elders in het land, Gaan we uit voor een standaard traject (gemiddeld), dan zitten zij boven het gemiddelde, waar in een andere regio partijen onder het gemiddelde zitten. Natuurlijk komt daar een 'mooi' gemiddelde uit en 'gemiddeld genomen' moet iedereen het daarmee kunnen doen, alleen zit de wereld niet zo in elkaar.

Ik zou me voor kunnen stellen dat men op basis van de informatie die men toch al vastlegt (zorgtijd per discipline, dus 50 minuten 1 chirurg, 10 minuten anesthesist en 1 nacht verblijf met avond en ochtend maaltijd) dat we er naar toe gaan dat het uitkomt op een tarief per discipline (+ voor materiaal) en een component voor het verblijf waarop een 'traject' wordt betaald. Nu is het zo dat als het relatief een lichte ingreep is, je relatief veel betaald.
Door er anders naar te kijken krijg je zonder extra registraties (alles wordt immers al geregistreerd voor het DBC) een model wat meer flexibel is en waardoor de berekende tarieven beter passen bij hetgeen wat is gedaan. Maar van een dergelijk model als de DBC afstappen is erg ingrijpend en daarom gebeurt dat naar mijn idee niet. Heeft er voor mijn gevoel niet veel meer mee te maken dat het een zo goed model is, er zijn (meer dan) voldoende voorbeelden waarin het model totaal niet klopt.

• jongetje
Ardana schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 13:41:
om nog maar te zwijgen over de bijomende kosten, even een bezoekje aan een specialist is zo 100-200 kilometer, en dat is zeker 1-2 keer per maand.
Vanaf dit jaar zijn die regels wel veranderd, misschien kun jij deze wel declareren?
https://www.rijksoverheid...et-van-de-zorgverzekering
Een bril bij Pearle, met actie, kost, zonder montuur, gewoon € 400. Multifocaal en cilinder. Kassa.
Ik doelde op een bril bij de pearl, ik koop namelijk naast mijn gewone bril daar een reserve/nood bril in de aanbieding, vorig jaar voor 39 euro met montuur (wel een merkloze) met standaard glazen (wel met cilinder en ontspiegeling).

Ik begrijp je wel, jij hebt verder volgens mij best wat dure hulpmiddelen waardoor je veel kosten (en standaard je eigen risico) kwijt bent. Dan prijs ik me gelukkig dat ik alleen bril heb als hulpmiddel.

• jongetje
jbdeiman schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 13:54:
omdat de kosten van het ziekenhuis (lonen liggen vaak lager

[harde knip]
Ziekenhuis personeel valt onder een CAO en is dus landelijk gelijk zoals voor zoveel beroepen (schoonmakers, etc.)

• jbdeiman
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 25-01 06:08
jongetje schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 13:57:
[...]

Ziekenhuis personeel valt onder een CAO en is dus landelijk gelijk zoals voor zoveel beroepen (schoonmakers, etc.)
Maak dat de ziekenhuizen maar wijs die tegenwoordig (noodgedwongen) ook veel met ZZP'ers moeten werken. :)
Ik snap je punt wel hoor en je hebt natuurlijk gelijk, maar ik ken veel ZZP'ers die in de zorg werken die daarmee dus buiten de CAO vallen.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

jongetje schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 13:56:
[...]
Vanaf dit jaar zijn die regels wel veranderd, misschien kun jij deze wel declareren?
https://www.rijksoverheid...et-van-de-zorgverzekering
Uit je eigen link:
Het moet dan wel gaan om medisch noodzakelijk vervoer met een ambulance. Soms betaalt u een eigen bijdrage.
Dus aangezien ik nog met eigen vervoer kan, heb ik daar niks aan.
jongetje schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 13:56:
[...]
Ik doelde op een bril bij de pearl, ik koop namelijk naast mijn gewone bril daar een reserve/nood bril in de aanbieding, vorig jaar voor 39 euro met montuur (wel een merkloze) met standaard glazen (wel met cilinder en ontspiegeling).
Ik schrijf toch dat ik een bril bij Pearl bedoel? Zodra je iets meer dan standaard glazen nodig hebt, is het kassa.

Ardana wijzigde deze reactie 24-10-2019 14:08 (36%)

• Area
Ze mogen rokers wel zwaarder financieel belasten, maar mensen die niet roken en gezond zijn extra laten betalen is ook niet eerlijk.
Chronisch zieken horen sowieso via de basisverzekering gesteund te worden.

• Ortep
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Area schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:33:
Ze mogen rokers wel zwaarder financieel belasten, maar mensen die niet roken en gezond zijn extra laten betalen is ook niet eerlijk.
En natuurlijk ook mensen die aan sport doen, wat die krijgen sport blessures. En mensen die naar Pink Pop gaan want daar worden drugs gebruikt en mensen die .....

Ter info: Voor de samenleving zijn rokers goedkoper dan niet rokers. Ze gaan namelijk vroeg dood. Longkanker is wel duur om te behandelen. Maar het gaat 'relatief' snel. En ze sparen daarmee uit dat ze 5 jaar lang dement in een verzorgingshuis zitten en behandeld moeten worden voor het gebroken heupen, staar operaties en nog wel 20 dingen zoals knie protheses.
Bovendien betalen ze hun leven lang flink belasting op de rookwaren. Ook betalen ze pensioenpremie en gaan ze dood net voordat ze het gaan gebruiken. De 'ideale' deelnemer van een pensioenfonds.

Ortep wijzigde deze reactie 24-10-2019 14:52 (3%)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Euler212
  • Niet online
Area schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:33:
Chronisch zieken horen sowieso via de basisverzekering gesteund te worden.
Enorm kortzichtig.

Mensen die niet sporten ook zwaarder belasten?
Mensen die extreme sporten beoefenen?
Mensen die zittend werk doen?
Mensen in de bouw?
Mensen die alcohol drinken?
Mensen die fastfood eten?
Mensen met genetische aandoeningen met verhoogd risico van X?

• jongetje
Ardana schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:07:
[...]

Uit je eigen link:
[...]

Dus aangezien ik nog met eigen vervoer kan, heb ik daar niks aan.
Iets verder op die site:

Vergoeding ziekenvervoer met auto of openbaar vervoer
De verzekeraar vergoedt alleen ziekenvervoer per auto of openbaar vervoer als u:

nierdialyses in een instelling krijgt;
oncologische behandelingen krijgt met chemotherapie, of radiotherapie of immunotherapie;
zich alleen per rolstoel kunt verplaatsen;
zich alleen met begeleiding kunt verplaatsen omdat u slecht ziet;
gebruik maakt van vervoer van en naar consulten, onderzoek en controles die nodig zijn voor de oncologische behandelingen, nierdialyses en vergelijkbare situaties die onder de hardheidsclausule vallen;
gebruik maakt van vervoer van en naar consulten, onderzoek en controles die samenhangen met de behandeling.

Kon zijn dat je daaronder valt? Niet zo aanvallend, was puur als hulp bedoeld...

• Area
Logica is ver te zoeken hier.

Iemand die rookt neemt een bewuste actie waarvan hij/zij ook weet dat het geen een voordeel oplevert behalve alleen maar nadeel.

Meeste verzekeraars vragen als onderdeel van hun gezondheidsonderzoek voor bepaalde verzekeringen ook of dat je rookt of niet.
Ze vragen niet of dat je wel of niet sport of dat je naar de Burger King gaat of niet.

Area wijzigde deze reactie 24-10-2019 17:23 (40%)

• arjengerritsen
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 18-01 01:01
Is deze discussie wel passend in dit onderwerp? Ik klikte op dit onderwerp om te lezen over zorgverzekeringspolissen voor het jaar 2020, niet voor een discussie omtrent politieke filosofie.

Ik zoek een verzekeraar met de volgende eisen: ik moet overal terecht kunnen, dus een naturapolis valt dan af. Verder moet de verzekeraar een goede applicatie hebben met goede klantenservice en snel en makkelijk declareren. Ik zit nu naar DSW te kijken, met name naar de iOS applicatie in de winkel. https://apps.apple.com/nl/app/mijn-dsw/id722772003 Het declareren ziet er goed uit en ook de filosofie van "de man achter DSW" (Chris Oomen) spreekt me aan. Welke applicaties vinden jullie goed of juist slecht?

arjengerritsen wijzigde deze reactie 03-11-2019 16:45 (58%)

• jongetje
Ik heb liever een goede dekking dan dat ik die paar declaraties met een mooie app. Kan doen. Als ik een betere/goedkopere verzekering krijg als ik het per post moet opsturen of faxen dan heb ik dat liever 😉

Daarnaast zijn de premies nog niet bekend en kun je alleen de app. Gebruiken van je eigen verzekeraar. Is er een verzekeraar waar je niet kunt declareren met hun app of website dan?

• stomley
arjengerritsen schreef op zondag 3 november 2019 @ 16:39:
Is deze discussie wel passend in dit onderwerp? Ik klikte op dit onderwerp om te lezen over zorgverzekeringspolissen voor het jaar 2020, niet voor een discussie omtrent politieke filosofie.

Ik zoek een verzekeraar met de volgende eisen: ik moet overal terecht kunnen, dus een naturapolis valt dan af. Verder moet de verzekeraar een goede applicatie hebben met goede klantenservice en snel en makkelijk declareren. Ik zit nu naar DSW te kijken, met name naar de iOS applicatie in de winkel. https://apps.apple.com/nl/app/mijn-dsw/id722772003 Het declareren ziet er goed uit en ook de filosofie van "de man achter DSW" (Chris Oomen) spreekt me aan. Welke applicaties vinden jullie goed of juist slecht?
Met natura polis kan je ook wel overal terecht, gezien meeste zorgverzekeraars tegenwoordig met iedereen een contract heeft of het moet heel uitzonderlijk zijn.

• jongetje
stomley schreef op zondag 3 november 2019 @ 18:42:
[...]

Met natura polis kan je ook wel overal terecht, gezien meeste zorgverzekeraars tegenwoordig met iedereen een contract heeft of het moet heel uitzonderlijk zijn.
Er zijn meer zorgaanbieders dan alleen ziekenhuizen. Denk ook aan orthodontisten, privéklinieken die ook medisch noodzakelijk operaties/behandelingen doen (zonder of met veel kortere wachtlijst), fysio, logopedie etc. etc.. Bij een natura polis kan het best zo zijn dat je niet naar die van je voorkeur kunt. Of alleen bij een select aantal apotheken of zelfs alleen bij een internet apotheek mag bestellen.

• Ortep
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

[...]

Dat valt vies tegen. Ik heb een operatie aan mijn hand gehad. Het ziekenhuis werd vergoed. Bij dat ziekenhuis hoorde ook een Hand en Polscentrum. Daar werd de nazorg en fysiotherapie gedaan. Oeps die hadden dus geen contract.

Dat is net zo bizar als dat de chirurg onder het contact zou vallen en de anesthesie niet.

Ortep wijzigde deze reactie 03-11-2019 22:49 (7%)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
[...]

Dat dacht je. Er bestaat iets als natura verzekeraars die alleen 'lokaal'/in een afgebakende regio contracteren, bv Salland. Handig als je verder weg zou moeten voor iets bv Groningen (meermaals gehoord dat mensen daarheen moeten ipv Deventer/Apeldoorn/omgeving) of Antoni v Leeuwenhoek om maar wat te noemen.
Nog een extra valkuil bij deze naturapolis dus, mocht je gedurende het jaar naar buiten deze regio verhuizen en zorg nodig hebben ben je er mooi klaar mee...

En dit is hier in de regio de 'minimapolis' dan zit je dus vast aan deze lokatie plus hun fijne voorwaarden (bv voor allerlei zaken eerst toestemming moeten vragen via formulieren behandelplannen enz).

dragon2 wijzigde deze reactie 03-11-2019 23:18 (11%)

• arjengerritsen
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 18-01 01:01
jongetje schreef op zondag 3 november 2019 @ 18:42:
Ik heb liever een goede dekking dan dat ik die paar declaraties met een mooie app. Kan doen. Als ik een betere/goedkopere verzekering krijg als ik het per post moet opsturen of faxen dan heb ik dat liever 😉

Daarnaast zijn de premies nog niet bekend en kun je alleen de app. Gebruiken van je eigen verzekeraar. Is er een verzekeraar waar je niet kunt declareren met hun app of website dan?
Ik niet, ik heb geen fax, dus dat is bij mij helemaal uit den boze.

• Iemt
  • Laatst online: 22:50
Vind het vreemd dat op DSW niemand ze premie bekend maakt. Iets zegt me dat de prijzen fors omhoog gaan volgend jaar en hoger uitvallen dan overheid rekent

• GerardHenninger
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 23:00

GerardHenninger

Pruts0r eerste klas

Iemt schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 15:55:
Vind het vreemd dat op DSW niemand ze premie bekend maakt. Iets zegt me dat de prijzen fors omhoog gaan volgend jaar en hoger uitvallen dan overheid rekent
Vanaf dinsdag 12 november is alles bekend en zal het losgaan bij de zorgverzekeringen.

• jongetje
Iemt schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 15:55:
Dat is elk jaar zo. DSW is vroeg en de rest op het laatste moment.

• Iemt
Oke want ik weet nog van vorig jaar dat het weekend voor de uiterlijke datum de eerste verzekeraars hun prijzen deelde. Maar dan is het nog even wachten dus

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 17:26
Menzis 1 euro omhoog per maand, dat valt alleszins mee (https://www.ad.nl/gezond/...r-maand-duurder~a196f9fc/)

Wat hun 2e label gaat doen (AnderZorg) is even afwachten. Traditioneel maken die het pas op de laatste seconde bekend. Maar meestal is het wel in lijn met Menzis.

• jongetje
De collectieven zoals PMA, via waar veel mensen bij Menzis verzekerd zijn, die zullen die verhoging deels compenseren omdat die minder korting mogen rekenen.

• Iemt
Drardollan schreef op maandag 11 november 2019 @ 09:15:
Menzis 1 euro omhoog per maand, dat valt alleszins mee (https://www.ad.nl/gezond/...r-maand-duurder~a196f9fc/)

Wat hun 2e label gaat doen (AnderZorg) is even afwachten. Traditioneel maken die het pas op de laatste seconde bekend. Maar meestal is het wel in lijn met Menzis.
Budgetpolis +€2
Natura +€1
Restitutie +€8

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 01:36
GerardHenninger schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 15:59:
[...]

Vanaf dinsdag 12 november is alles bekend en zal het losgaan bij de zorgverzekeringen.
Ah, hier was ik naar opzoek :)
Had het idee dat er nog maar weinig verzekeraars met hun premie naar buiten waren getreden.

Kan het grote vergelijk in de loop van de week weer beginnen :)

• finsdefis
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Via Zorgkiezer kan je ook weer een gratis elektrische tandenborstel krijgen. Vorig jaar leek het erop dat je er eentje kreeg met batterijen, maar heb ik gewoon het 'standaardmodel' met accu gekregen. En volgens mij kan je via CashbackXL ook weer 20 euro terug krijgen als je dan doorklikt naar Zorgkiezer.

Geen wereldbedragen, maar voor de dealzoekers onder ons wellicht nog een mogelijkheid.

1 jaar gratis AmEx Gold Card en 20k Membership-punten twv ca 80 euro?

• jongetje
Als je via PMA een vorgverzekering (bij Menzis) hebt kun je nu via PMA bonus ook een cadeau uitzoeken of 33euro laten storten.

• Iemt
B-Real schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:48:
[...]

Ah, hier was ik naar opzoek :)
Had het idee dat er nog maar weinig verzekeraars met hun premie naar buiten waren getreden.

Kan het grote vergelijk in de loop van de week weer beginnen :)
https://www.zorgwijzer.nl/zorgpremie

Overzicht met wat er tot nu toe bekend is

• mamorunl
  • Laatst online: 23:45
Drardollan schreef op maandag 11 november 2019 @ 09:15:

Eerste wat Anderzorg heeft gedaan is de tandartsverzekering 100% 250 vervangen door 75% 250

• GerardHenninger

GerardHenninger

Pruts0r eerste klas

mamorunl schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:56:
[...]

Eerste wat Anderzorg heeft gedaan is de tandartsverzekering 100% 250 vervangen door 75% 250
Veel zorgverzekeringen hebben dat; niet alle mondzorg wordt 100% vergoed. 75% vergoeding voor bijvoorbeeld gebitsreiniging of een wortelkanaalbehandeling is niet heel vreemd. Het is eerder een uitzondering als dat soort zaken ook 100% vergoed worden.

• Mektheb
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 00:25
jongetje schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:03:
Als je via PMA een vorgverzekering (bij Menzis) hebt kun je nu via PMA bonus ook een cadeau uitzoeken of 33euro laten storten.
Ah tof ! :)

Dank

• van der Berg
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 25-01 01:20
Bij mij is de premie nog niet bekend voor volgend jaar. Ik heb al jaren de eigen risico op 850 euro staan het hoogste maar betaal ook minder premie. Mijn vrouw heeft wel gewoon 385,- euro normaal eigen risico en we betalen met tandarts vergoeding (Ik had 100% 250 euro en mijn vrouw 75% 250 euro) totaal voor ons twee 216,50,- euro per maand voor dit jaar. Ik heb een brief ontvangen dat mijn tandvergoeding volgend jaar naar 75% gaat. het is de vraag of ik blijf bij deze verzekeraar we gaan in december een vergelijk in maken. Ik ga misschien de tandarts vergoeding afzeggen want ik ga toch eens in de 6 maanden en betaal niet meer als 60 euro per keer. Ik had nu 100% vergoeding en ik ben dit jaar wel meerdere keren geweest bij de mondhyginste.

Wanneer moeten ze de nieuwe premies bekend maken voor 2020?

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 17:26
mamorunl schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:56:
[...]

Ik heb nog nooit een tandartsverzekering gehad, vind het de meest nutteloze verzekering die ik kan bedenken. Die 250 vergoeding kost je 150 per jaar, die extra 100 kan ik zelf wel betalen die ene keer in de 10 jaar dat ik meer dan 150 euro kosten heb.

van der Berg schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:23:
Bij mij is de premie nog niet bekend voor volgend jaar. Ik heb al jaren de eigen risico op 850 euro staan het hoogste maar betaal ook minder premie.
Hoe doe je dat? 850?
Wanneer moeten ze de nieuwe premies bekend maken voor 2020?
Kom op zeg, zoveel moeite is het toch niet om een paar posts in een topic te lezen voor je wat post?

Drardollan wijzigde deze reactie 11-11-2019 21:34 (33%)

• van der Berg
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 25-01 01:20
Drardollan schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:31:
[...]

Ik heb nog nooit een tandartsverzekering gehad, vind het de meest nutteloze verzekering die ik kan bedenken. Die 250 vergoeding kost je 150 per jaar, die extra 100 kan ik zelf wel betalen die ene keer in de 10 jaar dat ik meer dan 150 euro kosten heb.

[...]

Hoe doe je dat? 850?

[...]

Kom op zeg, zoveel moeite is het toch niet om een paar posts in een topic te lezen voor je wat post?
Ik heb dit jaar en de afgelopen jaren gelukkig dat ik geen eigen hoge risico hoeven te betalen. staat op 0 euro
Een wortelkanaal heeft mij 500 euro gekost bij mijn vrouw en sinds dien hebben we verzekering. mijn vrouw had eerst 100% 500 euro en sinds vorig jaar 75% 250. Wij zijn ook verzekerd via Anderzorg.

van der Berg wijzigde deze reactie 11-11-2019 21:44 (13%)

• mamorunl
Drardollan schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:31:
[...]

[...]

Hoe doe je dat? 850?

[...]

Als ik in mijn verzekering terugkijk, heb ik ieder jaar meer kosten dan dat ik zou moeten betalen. Heel slecht gebit blijkbaar :(

• GerardHenninger

GerardHenninger

Pruts0r eerste klas

mamorunl schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:56:
[...]
Als ik in mijn verzekering terugkijk, heb ik ieder jaar meer kosten dan dat ik zou moeten betalen. Heel slecht gebit blijkbaar :(
Als je dit ieder jaar hebt dan is het misschien handig om een passende tandartsverzekering te kiezen, dat kan schelen in de kosten.

• mamorunl
GerardHenninger schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:59:
[...]

Als je dit ieder jaar hebt dan is het misschien handig om een passende tandartsverzekering te kiezen, dat kan schelen in de kosten.
Klopt. Ik had ook altijd 200 euro 100% vergoed. Dat red ik dan meestal net nog. Dit jaar er nog even net overheen gegaan. Verder weer eens goed op zoek gaan naar waar de verzekeraars dit jaar mee komen.

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 02:11
GerardHenninger schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:59:
[...]

Tja, daar kom je meestal pas achter aan het einde van het jaar.
Je moet al van te voren weten of je het nodig hebt en anders is het gewoon een aardige gok m.i. i.p.v. dat het nou een risico afdekt.
De premie is meestal zo dusdanig hoog, en de dekking dusdanig laag met vaak ook nog eens voorwaarden dat je beter geen tandartsverzekering neemt.

@mamorunl Maar dan heb je toch de juiste keuze gemaakt?
De volledige €200 verbruikt en nog wat er overheen, maar hoogstwaarschijnlijk was een uitgebreidere verzekering die alles had vergoed uiteindelijk duurder geweest dan zoals je het nu hebt gedaan.

• GerardHenninger

GerardHenninger

Pruts0r eerste klas

JohanNL schreef op maandag 11 november 2019 @ 23:55:
[...]

Tja, daar kom je meestal pas achter aan het einde van het jaar.
Je moet al van te voren weten of je het nodig hebt en anders is het gewoon een aardige gok m.i. i.p.v. dat het nou een risico afdekt.
Maar anders zou het geen schadeverzekering zijn als je precies weet welke financiële gevolgen eraan komen ;) Maar ik snap je punt. In dat geval proberen in november/december naar de tandarts te gaan om te vragen wat je volgend jaar kan verwachten qua mondzorg. Dat werkt niet altijd, maar in de meeste gevallen kan een (eerlijke) tandarts wel aangeven wat je qua kosten kan verwachten.

• JDFS
Premies van CZ zijn ook bekend; de basispremies zijn omlaag (!) gegaan. Jammer dat er alleen direct zoveel bijbetaald dient te worden voor de tandarts.

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
JDFS schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 07:24:
Premies van CZ zijn ook bekend; de basispremies zijn omlaag (!) gegaan.
Nouja, het maakt netto niets uit.
Eerst waren de premie kunstmatig wat hoger om zo via een collectieve verzekering weer wat terug te geven.
Nu heeft de minister gezegd dat ze wat moeten indammen met de collectieve verzekeringen (die je ongeveer bij een pak melk kon krijgen), dus is de premie naar een iets eerlijker hoogte.

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'" -Isaac Asimov

• sylvesterrr
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18:48
JDFS schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 07:24:
Premies van CZ zijn ook bekend; de basispremies zijn omlaag (!) gegaan. Jammer dat er alleen direct zoveel bijbetaald dient te worden voor de tandarts.
Dit jaar betaalde ik nog € 112,32 per maand (collectieve verzekering). € 120,95 minus 5% = € 114,90, dus € 2,58 duurder onder de streep. :P

Het is dat ik € 40 bruto tegemoetkoming ontvang van m'n werkgever wanneer ik me bij CZ verzeker, anders zou CZ niet erg interessant zijn.

Polis staat al op cz.nl (en mijn polisoverzicht is ook al onderweg per post zie ik in de PostNL App):
CZ Zorg-op-maatpolis (natura) + Basis Collectief
2019: € 120,61
2020: € 123,36
Verschil: € 2,75

sylvesterrr wijzigde deze reactie 12-11-2019 09:13 (16%)

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20:09

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Net met de ONVZ gebeld. Pas om 1300 uur worden bij hun de premies bekend. Tevens is vanaf dan pas bekend met welke werkgevers ze collectiviteitskortingen blijven aanbieden. Ook op mijn vraag via welk collectief je korting kunt krijgen als het contract met je werkgever opgezegd wordt kunnen ze schijnbaar pas vanaf 1300 uur beantwoorden.

Erg raar en vreemd allemaal.....

• tweakje-2018
  • Laatst online: 22:22
Zelf zat ik dit jaar ook bij ONVZ met 10 % collectiviteitskorting, zal mij benieuwen wat ik volgend jaar betaal. Jammer dat ze nog tot 13.00 wachten. Is dat echt nodig wachten op de prijzen concurrenten? Belangrijker lijkt me toch de wijzigingen in het basispakket en stijging van de lonen in de zorg, en dat is al eventjes bekend.

tweakje-2018 wijzigde deze reactie 12-11-2019 08:43 (37%)

• JDFS
Idem @tweakje-2018, ik maakte gebruik van de collectiviteitskorting via het werk van mijn ouders. Ga denk ik zelf overstappen naar OHRA, die zitten qua prijs-kwaliteit voor mij precies goed.

https://www.zorgwijzer.nl...ohra-zorgverzekering-2020

• Citroentjuh
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 19:47
Panzer_V schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:35:
Net met de ONVZ gebeld. Pas om 1300 uur worden bij hun de premies bekend. Tevens is vanaf dan pas bekend met welke werkgevers ze collectiviteitskortingen blijven aanbieden. Ook op mijn vraag via welk collectief je korting kunt krijgen als het contract met je werkgever opgezegd wordt kunnen ze schijnbaar pas vanaf 1300 uur beantwoorden.

Erg raar en vreemd allemaal.....
Tja zo raar en vreemd vind ik het niet. Zie het probleem ook niet zo, je kunt tot 31 december overstappen. Zijn die paar uurtjes dat je nog moet wachten zo’n groot probleem?
Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True