Die tabel is misleidend, er staat namelijk niet bij dat ze bij het maken daarvan alleen maar rekening hebben gehouden met de Q-tijden. De laatste keer was Hartley in 2018 Azerbaijan, daar reed hij 1:57.354 terwijl de 107% tijd 1:49.715 was (dus hij moest sneller dan 1:49.715 gereden hebben). Als je dan naar de
FP-resultaten kijkt zie je 1:45.051 als snelste tijd, ruim vier seconden binnen de 107% dus. Daarom mocht hij starten. In die tabel die je linkt staat trouwens ook niet dat Grosjean diezelfde quali "No time" zette, en die mocht ook gewoon starten vanwege 1:44.425 in FP2.
Nu ik de sporting regulations toch open heb:
35) THE GRID
35.1 Unless the track was declared wet by the race director, any driver eliminated during Q1 whose best qualifying lap exceeds 107% of the fastest time set during that session, or who fails to set a time, will not be allowed to take part in the race. Under exceptional circumstances however, which may include setting a suitable lap time in a free practice session, the stewards may permit the car to start the race.
Hij heeft die sessie overigens ook goed gebruikt als practice session. Eerst in ieder geval een tijd neergezet en daarna door blijven oefenen. Volgens mij heeft 'ie ook minimaal een keer moeten verbeteren omdat z'n eerste tijd op een gegeven moment buiten 107% viel, tenminste dat staat me bij.
[
Voor 44% gewijzigd door
DataGhost op 10-12-2020 14:55
]