Qua groepen doet Indycar het overigens zo:
Grid wordt verdeeld in 2 groepen op basis van de laatste trainingssessie. Eerste groep rijdt en bepaald de volgorde van die groep, tweede groep rijdt en bepaald de volgorde van deze groep. De snelste van de 2 groepen staat op pole en de rest van die groep achter hem (1, 3, 5, 7). De andere groep staat aan de andere kant van de grid (dus 2, 4, 6, etc). Voor de top 6 geldt op sommige banen nog een soort Q3, maar afgelopen jaar was dat niet overal het geval. Maar in principe zou je Q1 en Q2 wel op die manier kunnen doen.
Maar aan de andere kant, je moet gewoon je snelle tijd rijden op een legere baan. Allemaal tegelijk helpt gewoon niet. Ik verwacht dat Q1 dan ook wel wat chaos wordt en niemand echt zijn tijd verbeterd (want degene die zijn ronde start komt nog aan het eind langs de mensen die zich nog klaarmaken voor hun ronde). Q2 zal ook nog wel een beetje drama zijn. Q3 lijkt me gewoon prima.
Overigens kwam een deel van de chaos voor de Formule 2 ook voort uit het feit dat er een rode vlag was en daarna nog maar 4 minuten. Ik denk dat je voor zo'n rode vlag situatie toch moet doen dat je iets meer tijd erbij krijgt of zo, om te zorgen dat mensen zich meer kunnen spreiden.
Martinspire - PC, PS4, X1