Ik kreeg allemaal pop-ups in de app. Gewoon daarop geklikt en het proces gestart. Ik had nergens gezien dat ik er mee zou moeten wachten.Globalcitizen schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 00:14:
[...]
Oh, hoe heb je de migratie gestart?
Ik dacht net als @Wally2002 dat we moeten wachten tot we een specifiek bericht krijgen.
(De interest van tijdelijk 5% en daarna tot 4% lijkt me potentieel interessant. Al is het ontbreken van een bankvergunning wel een issue hiervoor...)
Heb al 10 mails gehad ofzo, ook in de App moet je eigenlijk al migreren omdat veel functies nu niet werken. Tot ergens juni kan je migreren, later kan niet meer.Globalcitizen schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 00:14:
[...]
Oh, hoe heb je de migratie gestart?
Ik dacht net als @Wally2002 dat we moeten wachten tot we een specifiek bericht krijgen.
(De interest van tijdelijk 5% en daarna tot 4% lijkt me potentieel interessant. Al is het ontbreken van een bankvergunning wel een issue hiervoor...)
Blijkbaar rollen ze het stapsgewijs uit. Ik heb dergelijke pop-ups nog niet gekregen en ook niet zoveel emails (slechts 1, met een algemene vooraankondiging).
Zijn de cashback-opties na migratie beter?
Meer categorieën om uit te kiezen? Of hogere percentages?
(In dat geval kunnen wij "achterblijvers" beter nog geen keuze maken voor mei.)
(In dat geval kunnen wij "achterblijvers" beter nog geen keuze maken voor mei.)
Hier vanochtend mail dat ik kan migreren.
Gaat dus gefaseerd.
Ik wacht sowieso nog even tot het duidelijk is m.b.t. cashbacks.
@Robarrie kreeg je bij migratie gelijk het nieuwe, verbeterde tijdelijke aanbod (2 maanden) voor cashbacks? Zo ja zie ook de vraag van @Globalcitizen hiervoor: meer categorieën? Hogere percentages?
Gaat dus gefaseerd.
Ik wacht sowieso nog even tot het duidelijk is m.b.t. cashbacks.
@Robarrie kreeg je bij migratie gelijk het nieuwe, verbeterde tijdelijke aanbod (2 maanden) voor cashbacks? Zo ja zie ook de vraag van @Globalcitizen hiervoor: meer categorieën? Hogere percentages?
Ik heb nu inderdaad cashback terwijl ik niet voldoe aan de eis.
Ik weet niet meer precies welke opties er allemaal waren.
Ik heb nu gas stations 0.4% cafe/bars 0.4% en Lidl 1%
Daarnaast zijn er wel meer promoties die standaard lijken.
Van bijvoorbeeld:
lieferando/thuisbezorgd 0.5%
Flixbus 1%
KLM 1%
Turkish Airlines 1%
Douglas 2%
Huawei 2%
En nog een paar meer.
Van bijvoorbeeld:
Flixbus 1%
KLM 1%
Turkish Airlines 1%
Douglas 2%
Huawei 2%
En nog een paar meer.
Ik heb zelf Prime en nog niet gemigreerd.Robarrie schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:00:
Ik heb nu inderdaad cashback terwijl ik niet voldoe aan de eis.
Van bijvoorbeeld:
Flixbus 1%
KLM 1%
Turkish Airlines 1%
Douglas 2%
Huawei 2%
En nog een paar meer.
Dat laatste rijtje heb ik hier ook al (met deels hogere percentages ivm prime).
En het eerste rijtje zijn inderdaad ook de cashbacks deze maand. Wederom Prime heeft wat hogere percentages: gas station 1%, lidl 1%, alle aankopen 0,2% en fast food 1,5% (die laatste twee zijn Prime only).
Dankjewel @Robarrie .
De cashbacks zijn inderdaad iets hoger dan voor de migratie (in Standard plan):
:strip_exif()/f/image/9Mb3iKodpX66QvoZod0UocXu.jpg?f=fotoalbum_large)
(Maar, eerlijk gezegd, is alles onder 1% niet meer interessant sinds de card van Trade Republic...)
Ik ben benieuwd naar de Interest Rate pocket.
De cashbacks zijn inderdaad iets hoger dan voor de migratie (in Standard plan):
:strip_exif()/f/image/9Mb3iKodpX66QvoZod0UocXu.jpg?f=fotoalbum_large)
(Maar, eerlijk gezegd, is alles onder 1% niet meer interessant sinds de card van Trade Republic...)
Ik ben benieuwd naar de Interest Rate pocket.
Na migratie is wel de cashback met prime op alle aankopen 0,4%.Wally2002 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:15:
[...]
Ik heb zelf Prime en nog niet gemigreerd.
Dat laatste rijtje heb ik hier ook al (met deels hogere percentages ivm prime).
En het eerste rijtje zijn inderdaad ook de cashbacks deze maand. Wederom Prime heeft wat hogere percentages: gas station 1%, lidl 1%, alle aankopen 0,2% en fast food 1,5% (die laatste twee zijn Prime only).
Niet spectaculair, maar dus wel dubbel van wat het dan was.
Zojuist heb ik de migratie doorlopen (ging soepel; hoewel er aanvankelijk een foutmelding bij de saldo-transfer).
Twee dingen vielen me met name op in de documentatie:
- geen accountmanagentfee (3,99€) als saldo minimaal 1000€ is in alle pockets van Vivid S.A. Betekent dit dat saldo in Invest en Interest rate pockets (van Vivid B.V.) niet meetellen!?
- er is voor de Interest Rate pocket een annual service fee (1% of 0,3%) die bij verkoop berekent wordt. Dat maakt het aanzienlijk minder aantrekkelijk:( (ik meende dat de Interest pocket totnutoe echt zonder kosten vanuit Vivid was) Heeft iemand deze fee al ervaren?
(NB vanaf een saldo van ~17126€ ben je qua "rente" dus voordeliger uit met een Prime plan)
Twee dingen vielen me met name op in de documentatie:
- geen accountmanagentfee (3,99€) als saldo minimaal 1000€ is in alle pockets van Vivid S.A. Betekent dit dat saldo in Invest en Interest rate pockets (van Vivid B.V.) niet meetellen!?
- er is voor de Interest Rate pocket een annual service fee (1% of 0,3%) die bij verkoop berekent wordt. Dat maakt het aanzienlijk minder aantrekkelijk:( (ik meende dat de Interest pocket totnutoe echt zonder kosten vanuit Vivid was) Heeft iemand deze fee al ervaren?
(NB vanaf een saldo van ~17126€ ben je qua "rente" dus voordeliger uit met een Prime plan)
NB Ter info, wat me verder opviel:
- we zijn zelf verantwoordelijk voor ongeoorloofde contactloze transacties onder 150€ (tenzij contactloos uitgezet is)
- 50€ per ongeoorloofde transactie "eigen risico"
- card mag niet gebruikt worden voor cash back, geldopname bij bank etc. (m.u.v. ATM)
- we zijn zelf verantwoordelijk voor ongeoorloofde contactloze transacties onder 150€ (tenzij contactloos uitgezet is)
- 50€ per ongeoorloofde transactie "eigen risico"
- card mag niet gebruikt worden voor cash back, geldopname bij bank etc. (m.u.v. ATM)
Na bijna 5 maanden in contact met klantenservice is het me gelukt een Interest Rate pocket te openen. (Als geld naar een MMF kan is het ontbreken van een bankvergunning minder belangrijk.)
De 5% "rente" tijdens de promotieperiode lijkt aantrekkelijk, maar ik maak me (voor daarna) wat zorgen over de service fee. Heeft iemand hier al ervaring mee?
De 5% "rente" tijdens de promotieperiode lijkt aantrekkelijk, maar ik maak me (voor daarna) wat zorgen over de service fee. Heeft iemand hier al ervaring mee?
Geld opnemen vanaf de interest pocket naar de main pocket geeft hier wel vrijwel direct een zichtbare transactie en saldo in de main pocket, maar achter de schermen zit er wel een vertraging voordat je dat geld kunt uitgeven: een betaling initiëren laat pas na ca 5 minuten dat saldo zien alsook bij het beschikbare tegoed bij je betaalkaarten.
Vermoed dat dit by design is maar wel ff iets om rekening mee te houden.
Vermoed dat dit by design is maar wel ff iets om rekening mee te houden.
Zit hier op het prime plan en ben ook over. Zowel bij storten als opnemen in de interest pocket worden geen fees In rekening gebracht.Globalcitizen schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:01:
Dankjewel @Wally2002 !
Ik begon ook al te vermoeden dat het zonder fees is (o.b.v. van hun reclameuitingen), maar dan staat dat niet duidelijk als uitzondering in het fee-overview bij het contract.
De overboekingen tussen de pockets die ik totnutoe heb gedaan waren inderdaad kosteloos, maar ik beschouwde dat nog niet als bewijs, omdat ergens staat dat er de eerste maand geen fees berekend worden.
Gisteren heb ik voor het eerst een groter bedrag overgemaakt van mijn NL-bank naar Vivid. Hoewel zulke overboekingen normaal vrijwel instantaan zijn, is het nog niet aangekomen. Voorlopig ga ik er nog maar van uit dat het boven een bepaald, voor mij onbekend, bedrag een normale SEPA-overboeking I.p.v. Instant Payment wordt, waardoor het een werkdag kan duren. (Dat gaf mijn NL-bank overigens niet aan; het ligt dan aan de Vivid-kant.)
Ik begon ook al te vermoeden dat het zonder fees is (o.b.v. van hun reclameuitingen), maar dan staat dat niet duidelijk als uitzondering in het fee-overview bij het contract.
De overboekingen tussen de pockets die ik totnutoe heb gedaan waren inderdaad kosteloos, maar ik beschouwde dat nog niet als bewijs, omdat ergens staat dat er de eerste maand geen fees berekend worden.
Gisteren heb ik voor het eerst een groter bedrag overgemaakt van mijn NL-bank naar Vivid. Hoewel zulke overboekingen normaal vrijwel instantaan zijn, is het nog niet aangekomen. Voorlopig ga ik er nog maar van uit dat het boven een bepaald, voor mij onbekend, bedrag een normale SEPA-overboeking I.p.v. Instant Payment wordt, waardoor het een werkdag kan duren. (Dat gaf mijn NL-bank overigens niet aan; het ligt dan aan de Vivid-kant.)
Kan het, afhankelijk van het bedrag, zijn dat het bij Vivid blijft hangen voor handmatige controle i.h.k.v. KYC/Wwft?Globalcitizen schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:53:
Het bleek dat men info wilde over herkomst van het geld. Ik vermoed dat dit komt, doordat bij mijn NL rekening alleen mijn initialen staan (en bij Vivid volledige naam).
Een beetje jammer dat men het maar langzaam behandelt; hoewel ik onmiddellijk reageerde, ben ik daardoor toch 2 dagen rente misgelopen.
De klantenservice heb ik overigens niet kunnen bereiken... (Het ging via een email en online formulier).
Ik probeer dit te negeren, maar het is een risico bij Vivid dat je de klantenservice (soms) niet kunt bereiken als er een probleem is...
Een beetje jammer dat men het maar langzaam behandelt; hoewel ik onmiddellijk reageerde, ben ik daardoor toch 2 dagen rente misgelopen.
De klantenservice heb ik overigens niet kunnen bereiken... (Het ging via een email en online formulier).
Ik probeer dit te negeren, maar het is een risico bij Vivid dat je de klantenservice (soms) niet kunt bereiken als er een probleem is...
[ Voor 72% gewijzigd door Globalcitizen op 30-05-2024 10:36 ]
Hebben jullie in de app al de cashback voor juni zichtbaar?
Hier gisteren wel een push bericht op iPhone dat ik aan de eisen voldoe, maar niets te zien in de app.
Daarnaast ook een issue waarbij voor een aandeel in m'n Invest 2.0 pocket geen dividend is bijgeschreven, ruim na de betaalbaar datum.
Via de chat in eerste instantie door 'Charlie' geholpen, dat is dus een bot die beloofde dat ze ernaar gaan kijken. Na een week niets gehoord te hebben gevraagd hoe het ermee staat. De bot kan daar totaal niet mee omgaan en ziet ook niet de eerdere berichten.
Dat is gisteren door de bot naar een echt persoon/afdeling doorgezet, maar nog niets op gehoord...
Vooral als Prime klant valt dit echt tegen....
Hier gisteren wel een push bericht op iPhone dat ik aan de eisen voldoe, maar niets te zien in de app.
Daarnaast ook een issue waarbij voor een aandeel in m'n Invest 2.0 pocket geen dividend is bijgeschreven, ruim na de betaalbaar datum.
Via de chat in eerste instantie door 'Charlie' geholpen, dat is dus een bot die beloofde dat ze ernaar gaan kijken. Na een week niets gehoord te hebben gevraagd hoe het ermee staat. De bot kan daar totaal niet mee omgaan en ziet ook niet de eerdere berichten.
Dat is gisteren door de bot naar een echt persoon/afdeling doorgezet, maar nog niets op gehoord...
Vooral als Prime klant valt dit echt tegen....
@Wally2002 Ik kan ook nog geen cashbackcategorieën voor juni kiezen.
Voor de zekerheid heb ik gisteren alsnog categorieën voor mei gekozen (ik heb deze maand helemaal geen betalingen met Vivid meer gedaan omdat cashback bij (gratis accounts van) NagaPay (0,5%) en Trade Republic (1%) hoger is.)
De klantenservice is zorgwekkend, ook toen ik Prime had.
Voor 1 kwestie ben ik in goed contact geweest met een echte medewerker (die echter, zelfs na lange tijd, geen oplossing kon bieden), voor alle andere kwesties lukte het niet en heb ik het moeten opgeven (ook al kostte me dat wat geld).
Sinds de migratie heb ik geen enkele reply (ook niet van die goede medewerker) meer gekregen en is er een melding van vertraging door grote drukte in de app.
Voor de zekerheid heb ik gisteren alsnog categorieën voor mei gekozen (ik heb deze maand helemaal geen betalingen met Vivid meer gedaan omdat cashback bij (gratis accounts van) NagaPay (0,5%) en Trade Republic (1%) hoger is.)
De klantenservice is zorgwekkend, ook toen ik Prime had.
Voor 1 kwestie ben ik in goed contact geweest met een echte medewerker (die echter, zelfs na lange tijd, geen oplossing kon bieden), voor alle andere kwesties lukte het niet en heb ik het moeten opgeven (ook al kostte me dat wat geld).
Sinds de migratie heb ik geen enkele reply (ook niet van die goede medewerker) meer gekregen en is er een melding van vertraging door grote drukte in de app.
Zie zelf geen melding over drukte, maar kan het me goed voorstellen.Globalcitizen schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:20:
Ik wacht nog even af. Denk dat ik wel stop met prime, ga ook naar trade republic kijken, die cashback klinkt goed.
Heeft iemand de nieuwe Vivid 2.0 card al gebruikt voor een non-euro betaling? Online staat dat er een mark-up "up to 1%" wordt gerekend (op de Visa live exchange rate), maar dit is een oud artikel uit de Solaris tijd.
Wordt er een mark-up gerekend? Hangt die af van het tijdstip (b.v. binnen vs. buiten kantooruren)?
(Ik wil graag weten vanaf welk cashbackpercentage het voordelig wordt de Vivid card buiten de eurozone te gebruiken.)
Wordt er een mark-up gerekend? Hangt die af van het tijdstip (b.v. binnen vs. buiten kantooruren)?
(Ik wil graag weten vanaf welk cashbackpercentage het voordelig wordt de Vivid card buiten de eurozone te gebruiken.)
@dutchnltweaker Heb ik ook ontvangen vandaag, maar dan gericht aan mijn e-mailadres gebruikt om mij voor Plutus aan te melden. (Nog) niet op mijn mailadres voor mijn (voormalige, want al enige tijd opgezegde) Vivid account.
Beide ging via Solaris/Contis dan neem ik aan? Fijn weer inderdaad.
[ Voor 39% gewijzigd door michael4500 op 18-06-2024 16:39 ]
Nog 3 dagen de tijd voor mij om over te stappen naar het nieuwe Vivid...
Had al een hele tijd geleden niet de T&C geaccepteerd, waardoor mijn pockets waren geblokkeerd, maar ik heb blijkbaar nog de kans om klant te blijven.
Alleen twijfel ik, want wat heeft Vivid nog te bieden en hoe zit dat met die inactivity fee?
Is het al duidelijk dat je die €1000 ook in zo'n interest rate pocket kunt doen en zodoende géén inactivy fee hoeft af te dragen?
Had al een hele tijd geleden niet de T&C geaccepteerd, waardoor mijn pockets waren geblokkeerd, maar ik heb blijkbaar nog de kans om klant te blijven.
Alleen twijfel ik, want wat heeft Vivid nog te bieden en hoe zit dat met die inactivity fee?
Is het al duidelijk dat je die €1000 ook in zo'n interest rate pocket kunt doen en zodoende géén inactivy fee hoeft af te dragen?
In vino veritas, in aqua sanitas
Website VividJohanNL schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 23:15:
Nog 3 dagen de tijd voor mij om over te stappen naar het nieuwe Vivid...
Je kunt ook 100 euro in de Invest pocket aanhouden.A €3.90 maintenance fee is applicable to all Standard customers who don’t satisfy one of the following conditions:
Have at least 1 active physical and/or virtual card and make at least 1 card payment during the respective month (cash withdrawals via ATM or ViaCash do not count as card transactions),
Or
The (cumulative) balance on all Money Pockets is at least €1000 across your various Money Pockets, including accounts in foreign currency, and Interest Rate Pocket, on the last day of the month. Shared pockets for which you’re the owner will also be counted.
To qualify for the waived account management fee of €3.90 per month, you only need to maintain a minimum of €100 in value across any of our investment products. These products include shares, ETFs or Crypto 2.0.
Ik kreeg zojuist een SMS over het datalek (de afzender kent dus mijn nummer). Ik kan niet eenduidig vaststellen met welke fintech het te maken heeft; ik vermoed Plutus. Of hebben Vivid-gebruikers die geen Plutus hebben gehad deze SMS ook gekregen?michael4500 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:32:
@dutchnltweaker Heb ik ook ontvangen vandaag, maar dan gericht aan mijn e-mailadres gebruikt om mij voor Plutus aan te melden. (Nog) niet op mijn mailadres voor mijn (voormalige, want al enige tijd opgezegde) Vivid account.
Meer mensen problemen met cashback die niet toegekend wordt bij in aanmerking komende transacties?
Van de drie transacties vandaag is het bij de laatste goed gegaan. De rest geen enkele cashback zichtbaar.
Edit: de tweede is inmiddels wel zichtbaar bij het definitief worden van die transactie. Ging om een tankbeurt dus had wellicht te maken dat er een groter bedrag gereserveerd was.
De app laat in ieder geval minder info zien dan in het verleden. Voorheen zag je ook de cashback categorie die je geselecteerd had en aangesproken was. Nu zie je alleen het percentage bij de transacties.
De derde transactie waar geen cashback is bijgeschreven betreft overigens vreemde valuta (USD). Daar heb ik een melding in de chat gedaan bij de bot. Het zou opgepakt worden maar hij kon er geen ticket nr voor geven…. Ben benieuwd.
Van de drie transacties vandaag is het bij de laatste goed gegaan. De rest geen enkele cashback zichtbaar.
Edit: de tweede is inmiddels wel zichtbaar bij het definitief worden van die transactie. Ging om een tankbeurt dus had wellicht te maken dat er een groter bedrag gereserveerd was.
De app laat in ieder geval minder info zien dan in het verleden. Voorheen zag je ook de cashback categorie die je geselecteerd had en aangesproken was. Nu zie je alleen het percentage bij de transacties.
De derde transactie waar geen cashback is bijgeschreven betreft overigens vreemde valuta (USD). Daar heb ik een melding in de chat gedaan bij de bot. Het zou opgepakt worden maar hij kon er geen ticket nr voor geven…. Ben benieuwd.
[ Voor 60% gewijzigd door Wally2002 op 06-07-2024 06:35 ]
@Wally2002 Ik kan in Timeline, bij de transacties nog steeds de categorie zien (bovenaan MCC-nummer, verder naar beneden in woorden en icoontje).
In principe gaat cashback redelijk, zoals voorheen: de categorieën kloppen soms niet (b.v. Kruidvat geen drogist en het is me destijds nooit gelukt om een correctie (of zelfs antwoord) te krijgen van klantenservice, daarna heb ik dat opgegeven.)
Lidl en drogisterijen in Duitsland werkt ook, heb ik kortgeleden uitgeprobeerd. Bij een Lidl in het VK kreeg ik geen cashback (wel een melding dat ik Super Deals Cashback gemist had), maar ik nam aan dat dat was omdat het net onder 1€ was:) (Verder heb ik mijn Vivid card in het VK niet gebruikt vanwege (mogelijke) wisselkoersopslag)
Zoals je al schrijft, komt cashback pas als transactie niet meer pending is.
Ik moet wel zeggen dat mijn cashback in absolute zin minimaal is (gratis plan).
In principe gaat cashback redelijk, zoals voorheen: de categorieën kloppen soms niet (b.v. Kruidvat geen drogist en het is me destijds nooit gelukt om een correctie (of zelfs antwoord) te krijgen van klantenservice, daarna heb ik dat opgegeven.)
Lidl en drogisterijen in Duitsland werkt ook, heb ik kortgeleden uitgeprobeerd. Bij een Lidl in het VK kreeg ik geen cashback (wel een melding dat ik Super Deals Cashback gemist had), maar ik nam aan dat dat was omdat het net onder 1€ was:) (Verder heb ik mijn Vivid card in het VK niet gebruikt vanwege (mogelijke) wisselkoersopslag)
Zoals je al schrijft, komt cashback pas als transactie niet meer pending is.
Ik moet wel zeggen dat mijn cashback in absolute zin minimaal is (gratis plan).
@Globalcitizen ik zie idd de MCC code en ook de categorie/icoontje. Ik bedoelde de aparte regel waar je het toegekende cashback percentage ziet. Daar stond vroeger “ x% gas stations cashback”. Nu alleen “ x% cashback”.
En vroeger zag je op basis van het pending bedrag al de cashback verschijnen. Nu bij 1 transactie wel direct (ook pending) , bij de tank beurt dus niet.
Meest vervelende is dat er niet echt een systeem in lijkt te zitten. En dat het dus net iets anders werkt dan vroeger.
En vroeger zag je op basis van het pending bedrag al de cashback verschijnen. Nu bij 1 transactie wel direct (ook pending) , bij de tank beurt dus niet.
Meest vervelende is dat er niet echt een systeem in lijkt te zitten. En dat het dus net iets anders werkt dan vroeger.
Ah, nu je het zegt: ik had bij een transactie dat ik nog geen cashback kon zien en heb dat toen eraan toegeschreven dat die nog pending was, maar daarvoor was me dat nooit opgevallen.
Het zou goed kunnen zijn dat het niet bij alle pending transacties hetzelfde gaat.
Het zou goed kunnen zijn dat het niet bij alle pending transacties hetzelfde gaat.
Overigens vind ik nu vooral de Fixed Interest interessant; de cashback is bij mij in de praktijk heel weinig.
Na de intro-periode zou Fixed interest misschien een reden voor me kunnen zijn om Prime plan te nemen; dan zou ik ook hogere cashbackpercentages krijgen.
Na de intro-periode zou Fixed interest misschien een reden voor me kunnen zijn om Prime plan te nemen; dan zou ik ook hogere cashbackpercentages krijgen.
Weet je hoe hoog de markup van Vivid was?Wally2002 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 00:11:
(...)
De derde transactie waar geen cashback is bijgeschreven betreft overigens vreemde valuta (USD). (...)
(Ik weet nog niet meer dan dat die <=1% kan zijn.)
*nvm*
[ Voor 99% gewijzigd door Globalcitizen op 18-07-2024 18:24 ]
Welk fonds gebruikt Vivid met die 5%?
"we invest your money in Money Market Funds (MMF). All the funds we use have AAAm (S&P), Aaa-mf (Moody’s), or AAA/mmf (Fitch) ratings from rating agencies."Frankenstein schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:49:
Welk fonds gebruikt Vivid met die 5%?
Prima. Of het lukt om snel een Interest Pocket te openen blijft de vraag. Maar 5% is leuk.
Ik heb vandaag een standaard account geopend , en kan gratis 1 maand prime uitproberen.
5% of 4% sparen is leuk, maar op trustpilot lees ik dat af en toe zomaar accounts worden gesloten van klanten zonder opgaaf van reden. En Vivid is alleen per chat(bot) en e-mail bereikbaar. Dus weet niet of je gelijk grote sommen geld op moet gaan zetten.
5% of 4% sparen is leuk, maar op trustpilot lees ik dat af en toe zomaar accounts worden gesloten van klanten zonder opgaaf van reden. En Vivid is alleen per chat(bot) en e-mail bereikbaar. Dus weet niet of je gelijk grote sommen geld op moet gaan zetten.
Op zich geef je zelf al je antwoord, daarnaast is grote sommen geld overmaken naar een nieuw geopende rekening sowieso vragen om een Wwft onderzoek.Datisraar schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:13:
Ik heb vandaag een standaard account geopend , en kan gratis 1 maand prime uitproberen.
Maar je wilt in principe niet meer dan €22K in die geldmarktfondsen stoppen, i.v.m. het maximale bedrag die het BCS uitkeert.
Meestal is dat nog wel een bedrag waarbij ze niet zo moeilijk doen wat betreft Wwft.
En ik geloof dat ze nu dus helemaal een Nederlandse entiteit hebben en onder Nederlands toezicht staan, inclusief de AFM(?)
Dan kun je daar altijd nog een klachtenprocedure starten, mocht het toch mis gaan wat betreft opheffen/blokkeren account e.d.
Heb zelf het aanbod ook nog openstaan, maar weet niet of ik er nog aan ga beginnen.
De rente is leuk en al, maar dat hele abonnementen-gedoe met een inactivity fee bevalt me niet.
[ Voor 7% gewijzigd door JohanNL op 20-08-2024 19:28 ]
Ik wil omzetten naar Prime nu, maar voor accepteren, is het eerst 1 maand gratis. Maar ik blijk nu toch 9,90 € afgeschreven te krijgen.
En let op, het versturen van de metal card kost 24,90!
Update: via de chat is het probleem opgelost. Ben weer terug naar standaard en de 9,90€ is terug gestort. Heb een virtuele debit card voor 1€ genomen.
En let op, het versturen van de metal card kost 24,90!
Update: via de chat is het probleem opgelost. Ben weer terug naar standaard en de 9,90€ is terug gestort. Heb een virtuele debit card voor 1€ genomen.
[ Voor 28% gewijzigd door Datisraar op 21-08-2024 11:39 ]
De garantie is toch tot 20k euro?JohanNL schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:26:
[...]
Op zich geef je zelf al je antwoord, daarnaast is grote sommen geld overmaken naar een nieuw geopende rekening sowieso vragen om een Wwft onderzoek.
Maar je wilt in principe niet meer dan €22K in die geldmarktfondsen stoppen, i.v.m. het maximale bedrag die het BCS uitkeert.
Vivid kent twee entiteiten: een Luxemburgse voor de bankrekening, en een Nederlandse voor de assets (aandelen, ETF's, Invest pocket).Meestal is dat nog wel een bedrag waarbij ze niet zo moeilijk doen wat betreft Wwft.
En ik geloof dat ze nu dus helemaal een Nederlandse entiteit hebben en onder Nederlands toezicht staan, inclusief de AFM(?)
Het moet natuurlijk uit de lengte of de breedte komen. En je bent ook al active als je 100 euro aan assets hebt. Hoef je geen 1000 euro op de bankrekening aan te houden. Dat uiteraard alleen voor het Standard pakket.Dan kun je daar altijd nog een klachtenprocedure starten, mocht het toch mis gaan wat betreft opheffen/blokkeren account e.d.
Heb zelf het aanbod ook nog openstaan, maar weet niet of ik er nog aan ga beginnen.
De rente is leuk en al, maar dat hele abonnementen-gedoe met een inactivity fee bevalt me niet.
Je ziet zowel €20K als €22K voorbij komen bij diverse Europese banken, het zou beide kunnen.
Op de site van DNB staat dan wel duidelijk dat het om €20K gaat, dus als het assets gedeelte van Vivid een Nederlandse entiteit is, dan zal het dat wel zijn inderdaad.
Ergens moeten ze ook een document hebben staan die dit uitlegt dat je vermogen onder het BCS valt en hoe en wat...
Voor wat betreft de Luxemburgse entiteit voor de bankrekening; je krijgt bij Vivid een DE iban en geen LU iban. Het valt onder de Duitse branche van de Luxemburgse Circle bank. Die circle bank had wel een bankgarantie in Luxemburg via het stopgezette Joompay. Beetje vreemde constructie dan bij Vivid lijkt me, zoals je bij Joompay wél een LU iban had.Wally2002 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:56:
[...]
De garantie is toch tot 20k euro?
[...]
Vivid kent twee entiteiten: een Luxemburgse voor de bankrekening, en een Nederlandse voor de assets (aandelen, ETF's, Invest pocket).
[...]
Het moet natuurlijk uit de lengte of de breedte komen. En je bent ook al active als je 100 euro aan assets hebt. Hoef je geen 1000 euro op de bankrekening aan te houden. Dat uiteraard alleen voor het Standard pakket.
Ter info: cashback-acties van Visa Deutschland gelden niet meer voor Vivid cards (sinds de breuk met Solaris).
(Voor Trade Republic cards trouwens ook niet.)
(Voor Trade Republic cards trouwens ook niet.)
Hier Vivid Prime opgezegd en terug naar standaard.
De 4% rente is op zich natuurlijk prima, maar sommige zaken zitten bij mij niet lekker:
Ze adverteren met maximaal 4% cashback echter heb ik al maanden geen categorieën gehad met dit percentage. De percentages lijken ook steeds lager te worden.
Wederom is er geen dividend uitgekeerd voor een aandeel. Volgens de voorwaarden is dit binnen een aantal werkdagen na beschikbaarstelling.
De chatbot kan hier niet mee omgaan. Daarom om een medewerker gevraagd. De eerste keer werd de chat gelijk gesloten en helemaal geen antwoord.
Tweede keer wel geholpen en een ticket aangemaakt. Die is echter niet in het ticket overzicht zichtbaar. Werd wel verzekerd dat ticket aangemaakt was.
Vrees wel dat het net als vorige keer even gaat duren.
Andere kleine ergernis is dat een opname vanuit de spaarpot niet direct uit te geven is, daar gaat tijd overheen en dat is helaas niet constant. Soms een paar minuten maar ook wel meer dan een kwartier. Kun je natuurlijk van te voren rekening mee houden.
De 4% rente is op zich natuurlijk prima, maar sommige zaken zitten bij mij niet lekker:
Ze adverteren met maximaal 4% cashback echter heb ik al maanden geen categorieën gehad met dit percentage. De percentages lijken ook steeds lager te worden.
Wederom is er geen dividend uitgekeerd voor een aandeel. Volgens de voorwaarden is dit binnen een aantal werkdagen na beschikbaarstelling.
De chatbot kan hier niet mee omgaan. Daarom om een medewerker gevraagd. De eerste keer werd de chat gelijk gesloten en helemaal geen antwoord.
Tweede keer wel geholpen en een ticket aangemaakt. Die is echter niet in het ticket overzicht zichtbaar. Werd wel verzekerd dat ticket aangemaakt was.
Andere kleine ergernis is dat een opname vanuit de spaarpot niet direct uit te geven is, daar gaat tijd overheen en dat is helaas niet constant. Soms een paar minuten maar ook wel meer dan een kwartier. Kun je natuurlijk van te voren rekening mee houden.
Nog even een follow up hierop. Het dividend is binnen een week na mijn melding bijgeschreven, dus keurig opgelost.Wally2002 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 07:47:
OK dus 5% voor 2 maanden in Money Markey Funds.
https://vivid.money/en-eu/interest-rate-pocket/
Redelijk vrij gebruik van het woord 'interest rates', maar goed.
Wat mij opvalt is met name de verplichte kosten bij een standard abo wanneer je 'geen actieve gebruiker bent':
Of is het 1% van de 5%? dus 0,05%?
En daar bovenop krijg je dan nog box3 heffing over aandelen, niet spaarrente.
Wat mij opvalt is met name de verplichte kosten bij een standard abo wanneer je 'geen actieve gebruiker bent':
En dan zie ik ook nog een Service Fee:¹ A customer is considered an active customer if one of the conditions is met: at least one transaction has occurred on the card during the month, the account balance is at least €1,000. If none of the conditions meet the requirements, the customer is considered inactive and €3.90 account management fee starts to be charged. Note that in case of longer duration of inactivity, Vivid may charge an additional fee to continue making available its services.
Effectief komt je rente dan op 5% - 1%?Service fee
Yearly fee which is deducted daily from your total balance in Money Market Funds
1%
Vivid Fixed Interest Pocket is echt kosteloos: geen transactiekosten, noch service fees.dZinee schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:04:toon volledige bericht
OK dus 5% voor 2 maanden in Money Markey Funds.
[...]
En dan zie ik ook nog een Service Fee:
[...]
Effectief komt je rente dan op 5% - 1%?
En bij een Nederlandse financiële instelling onder AFM-toezicht, met Beleggers Compensatie Stelsel.
Als je aan het eind van de maand 1k€ daar hebt staan heb je sowieso niets te maken met een inactivity fee.
Afhankelijk van je box3-situatie een propositie die zeker het overwegen waard is.
Voor nieuwe klanten tot 100€ welkombonus.
(De Blackrock MMFs zijn iets anders en niet kosteloos.)
Het is mij alsnog onduidelijk op de website. Bij de Fixed Interest Pocket staat alsnog 'This is an investment product, capital is at risk. Explore more options in the Plans table.'.
Maar het is dan dus een ander product dan het Money Market Fund?
Maar wel alsnog een investering (dus hogere box 3)
Maar het is dan dus een ander product dan het Money Market Fund?
Maar wel alsnog een investering (dus hogere box 3)
De maximale "rente" op de Fixed Interest Pocket gaat helaas naar 3%. Maar ja, dat is nog steeds beter dan de meeste spaarrekeningen en vrij opneembaar. Voor nieuwe klanten is er tijdelijk 6%.
Vivid lijkt een beetje doodgebloed ten opzichte van Trade Republic, al paar maanden geen posts meer, is er een specifieke reden voor? Het is op zich redelijk vergelijkbaar (de actierente van 4% natuurlijk even vergeten), maar ik ben eigenlijk benieuwd hoe de cashbacks bij mensen bevallen. Dit ziet er bij Vivid een stuk veelbelovender uit, tot €20 per maand cashback terug bij het basisabonnement met tot 4% cashback, dan gaat het dus lekker snel, terwijl Trade Republic max €15 heeft met 1% cashback.
Werkt dit goed of is de site / reclame toch iets positiever dan de realiteit? Zo ja dan maak ik misschien accountje aan.
Werkt dit goed of is de site / reclame toch iets positiever dan de realiteit? Zo ja dan maak ik misschien accountje aan.
youtube.com/@hisrep
Het werkt hier nog steeds prima. Een tijdje premium abo gehad ivm hogere spaarrente. Je hebt dan ook meer cashback mogelijkheden (je mag er 4 kiezen) echter de te kiezen categorieën zijn aan maandelijkse verandering onderhevig.DeNachtwacht schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:53:
Vivid lijkt een beetje doodgebloed ten opzichte van Trade Republic, al paar maanden geen posts meer, is er een specifieke reden voor? Het is op zich redelijk vergelijkbaar (de actierente van 4% natuurlijk even vergeten), maar ik ben eigenlijk benieuwd hoe de cashbacks bij mensen bevallen. Dit ziet er bij Vivid een stuk veelbelovender uit, tot €20 per maand cashback terug bij het basisabonnement met tot 4% cashback, dan gaat het dus lekker snel, terwijl Trade Republic max €15 heeft met 1% cashback.
In het verleden heb ik hier ook gepost over de zeer frequente aanpassingen van de voorwaarden, maar dit is al een langere tijd stabiel.
Ik gebruik Vivid al vanaf het begin, tot tevredenheid en het heeft me in de loop der jaren veel opgeleverd; meer dan bij alternatieven. (De regels zijn in het verleden wel een paar keer flink veranderd, zoals hierboven al gemeld werd.)
Regelmatig heeft Vivid aantrekkelijke acties, zeker ook voor nieuwe klanten.
Fixed Interest Pocket en investeringen is bij een Nederlandse financiële instelling onder AFM-toezicht, met bescherming door Beleggingscompensatiestelsel.
Enige attentiepuntje is eigenlijk de eventuele inactivity fee, maar als je er "spaart" heb je daar niet mee te maken (en anders kun je rond einde van de maand even geld op en neer boeken).
En je cashback is niet in een of andere vage cryptocoin, maar in euro (via stock rewards, maar die kunnen geen verlies geven).
Regelmatig heeft Vivid aantrekkelijke acties, zeker ook voor nieuwe klanten.
Fixed Interest Pocket en investeringen is bij een Nederlandse financiële instelling onder AFM-toezicht, met bescherming door Beleggingscompensatiestelsel.
Enige attentiepuntje is eigenlijk de eventuele inactivity fee, maar als je er "spaart" heb je daar niet mee te maken (en anders kun je rond einde van de maand even geld op en neer boeken).
En je cashback is niet in een of andere vage cryptocoin, maar in euro (via stock rewards, maar die kunnen geen verlies geven).
[ Voor 6% gewijzigd door Globalcitizen op 11-01-2025 11:33 ]
De bank heeft een stevige Russische connectie en is opgericht door voormalig medewerkers van Tinkoff Bank uit Rusland, dat zowel op Amerikaanse als Europese sanctielijsten staat. Daar moet je maar net zin in hebben. Het was voor mij reden om het in 2022 op te zeggen.DeNachtwacht schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:53:
<off-topic>
[ Voor 97% gewijzigd door Globalcitizen op 11-01-2025 18:06 ]
Oh ja? Welke van mijn drie punten is er feitelijk onjuist? Als je dat stelt moet je dat ook aantonen.Globalcitizen schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:25:
[...]
Dit is echt op meerdere punten feitelijk onjuist (het is eerder het tegenovergestelde...).
1. Vivid heeft een stevige Russische connectie
2. De bank is opgericht door
oud-medewerkers van Tinkoff Bank
3. Tinkoff Bank (nu T-Bank) staat op Amerikaanse en Europese sanctielijsten.
Verder moet iedereen uiteraard helemaal zelf weten waar hij/zij bankiert. Ik geef alleen de informatie mee en persoonlijk blijf ik er weg.
<off-topic>
[ Voor 98% gewijzigd door Globalcitizen op 11-01-2025 18:07 ]
Maar dan veronderstel je dat Vivid een compleet nieuwe club was zonder enige connectie met Tinkoff, behalve dat de oprichters voormalig medewerkers van Tinkoff waren.Globalcitizen schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:22:
[...]
(En waarom wil je *voormalige* medewerkers voor eventuele latere acties van een bedrijf straffen?)
Vivid is echter opgericht met geld van Tinkoff (inmiddels inderdaad gerebrand naar T-Bank), dat er kennelijk nog steeds een klein aandeel in heeft, en werd eigenlijk gewoon als startup van Tinkoff gezien.
En als Vivid Rusland niet had verlaten, waren ze ongetwijfeld verboden in Europa. Dus in die zin hadden ze ook niet echt een andere optie.
Prime plan is nu goedkoper geworden als je per 6 of 12 maanden betaalt.
Even een checkvraagje voor de mensen met een standaard plan, welke cashbacks worden bij jullie voor het Prime plan aangeboden?
Ik heb een aantal maanden Standard plan gehad, en december weer Prime genomen vanwege de hoge cashbacks (3% op supermarkten onder andere), en krijg nu de volgende percentages om 4 van te kiezen:
- Pharmacies 1%
- Gas stations 1%
- Restaurants, cafes & bars 1%
- All purchases 0,2% with prime
- Groceries en supermarkets 1% with prime
- taxi 2%
- Lidl 1%
- Train tickets 2%
Ik heb sterk het vermoeden dat je met hogere cashbacks naar het Prime plan wordt getrokken, maar daarna men het al snel afbouwt van 3% voor sommige categorieën naar de volgende maand 2 en de derde maand 1 procent.
Ik heb een aantal maanden Standard plan gehad, en december weer Prime genomen vanwege de hoge cashbacks (3% op supermarkten onder andere), en krijg nu de volgende percentages om 4 van te kiezen:
- Pharmacies 1%
- Gas stations 1%
- taxi 2%
- Lidl 1%
- Train tickets 2%
Ik heb sterk het vermoeden dat je met hogere cashbacks naar het Prime plan wordt getrokken, maar daarna men het al snel afbouwt van 3% voor sommige categorieën naar de volgende maand 2 en de derde maand 1 procent.
*knip* dit is niet toegestaan op het forum.
[ Voor 76% gewijzigd door Zr40 op 30-01-2025 09:25 ]
Dank, ik was / ben ook wel geïnteresseerd maar zie dan nu al dat het voor mij niet interessant meer is. Trade Republic geeft vergelijkbare rente maar daarnaast altijd 1% cashback op alles. Dat scheelt een hoop nadenken en puzzelen met categorieën, en zo te zien kom je onderaan de streep dan gewoon hoger uit, want zo te zien heb je dus op de niet gekozen uitgavenposten 0% cashback? Daarnaast dan toch ook lekker niet te hoeven nadenken over eventuele Russische invloed in deze tijd.Wally2002 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:57:toon volledige bericht
Even een checkvraagje voor de mensen met een standaard plan, welke cashbacks worden bij jullie voor het Prime plan aangeboden?
- Pharmacies 1%
- Gas stations 1%
- taxi 2%
- Lidl 1%
- Train tickets 2%
youtube.com/@hisrep
Alleen met Prime heb je All purchases 0,2% cashback.DeNachtwacht schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 07:36:
[...]
Dank, ik was / ben ook wel geïnteresseerd maar zie dan nu al dat het voor mij niet interessant meer is. Trade Republic geeft vergelijkbare rente maar daarnaast altijd 1% cashback op alles. Dat scheelt een hoop nadenken en puzzelen met categorieën, en zo te zien kom je onderaan de streep dan gewoon hoger uit, want zo te zien heb je dus op de niet gekozen uitgavenposten 0% cashback? Daarnaast dan toch ook lekker niet te hoeven nadenken over eventuele Russische invloed in deze tijd.
Inderdaad is die 1% van TR beter en geen gedoe moet categorieën. Hiervoor moet je toch minimaal 100 euro per maand beleggen?
Overigens zouden meerdere categorieën wat mij betreft geen probleem zijn als deze gewoon hetzelfde blijven en ook de percentages niet steeds veranderen /verslechteren.
@Wally2002 Had je Prime per maand genomen of ineens 6 of 12 maanden?
Tot nu toe steeds per maand, het is pas sinds kort dat het voor langere periode ineens af te sluiten is.Globalcitizen schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:44:
@Wally2002 Had je Prime per maand genomen of ineens 6 of 12 maanden?
Maar gezien de sterk wisselende maar vooral steeds lager wordende cashbacks ben ik blij dat ik niet voor langere tijd heb vastgezet. De hogere spaarrente is wel aantrekkelijk maar alles bij elkaar haal ik het er net niet uit.
En mbt aandelen heb ik al twee keer achter de dividend uitkering aan gemoeten, dat moet bij financiële instellingen gewoon goed gaan, zeker de tweede keer.
Vanaf vandaag is de Vivid Fixed Interest Pocket (vanaf een bepaald saldo) weer voordeliger dan vrij opneembare spaarrekeningen en geldmarktfondsen, ondanks de Prime-kosten.
*
[ Voor 100% gewijzigd door Globalcitizen op 11-02-2025 17:41 ]
Wat zijn de cashbackopties in maart voor het Standard-plan?
Ik ben in 2022 weggegaan bij Vivid, maar ook dit jaar staan mijn oude rekeningnummers weer in m’n belastingaangifte. Herkend iemand dit?
Hi iedereen, ik ben sinds vorige week een onderneming gestart bij de kvk en was op zoek naar een zakelijke rekening die voor mij voordelig is, vernieuwend en makkelijk te beheren en kwam dus uit bij Vivid. Heb daar een rekening geopend in de gratis plan en dacht daarmee een mooie stap te maken. Nu een aantal dagen later begin ik zo langzaamaan spijt te krijgen van die keuze en ben ik aan het overwegen om over te stappen. De klantenservice is echt verschrikkelijk, elke chat die je opent krijg je eerst een bot die je 3 keer doorverwijst en dan wordt er aangegeven dat ze bezig zijn met het gene waar ik tegen aan loop om vervolgens maar geen ticket te ontvangen etc. Iemand soortgelijke ervaringen en tips voor een andere partij?
Ik ben de laatste tijd goed en redelijk snel geholpen door human Vivid klantenservice (chat in app). Had toen wel Prime plan.Haloress schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:49:
Hi iedereen, ik ben sinds vorige week een onderneming gestart bij de kvk en was op zoek naar een zakelijke rekening die voor mij voordelig is, vernieuwend en makkelijk te beheren en kwam dus uit bij Vivid. Heb daar een rekening geopend in de gratis plan en dacht daarmee een mooie stap te maken. Nu een aantal dagen later begin ik zo langzaamaan spijt te krijgen van die keuze en ben ik aan het overwegen om over te stappen. De klantenservice is echt verschrikkelijk, elke chat die je opent krijg je eerst een bot die je 3 keer doorverwijst en dan wordt er aangegeven dat ze bezig zijn met het gene waar ik tegen aan loop om vervolgens maar geen ticket te ontvangen etc. Iemand soortgelijke ervaringen en tips voor een andere partij?
Vanwege de ervaring die ik nu al heb met Vivid heb ik daar absoluut geen trek in. Ik ben momenteel bezig om maar gewoon ouderwets een zakelijke rekening bij een nederlandse bank te openen. Voor mij is de manier waarop de contact gaat, de interactie met het platform (het werkt best crappy) en de problemen waar ik nu al tegen aan loop een reden om over te stappen. Ze zeggen dat tijd geld is en in dit geval klopt het als een bus