• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 14:05
Herstarten van de RPi heeft het opgelost, maar durf nu eigenlijk niet verder te klooien, bang dat ik de installatie definitief om zeep help.

Ik weet gewoon niet goed wat ik precies aan het doen ben en zolang er geen up-to-date stappenplan is, wordt het voor een leek zoals ik lastig om het tot een succesvol einde te brengen.

Ik moet dan toch maar zien of ik de oude Xiaomi gateways aan de praat kan krijgen, al zijn die instructies ook al jaren niet bijgewerkt en is de app inmiddels ook onherkenbaar veranderd en grotendeels in het Chinees.

¯\_(ツ)_/¯

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:45
kromme schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:59:
Weet iemand of je Domoticz en Home Assistent naast elkaar kan laten draaien en koppelen?
Naast elkaar draaien gaat prima, koppelen maar heel beperkt. Ik heb het een heel tijd naast elkaar gedraaid, maar dan moet je wel voor jezelf heel duidelijk hebben welk pakket waar verantwoordelijk voor is.

Waarom zou je beide willen draaien?

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:27

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Knielen schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:45:
[...]

Naast elkaar draaien gaat prima, koppelen maar heel beperkt. Ik heb het een heel tijd naast elkaar gedraaid, maar dan moet je wel voor jezelf heel duidelijk hebben welk pakket waar verantwoordelijk voor is.

Waarom zou je beide willen draaien?
Omdat ik misschien wil over stappen naar HA, maar dan ook bv de p1 wat nu in domoticz zit wil uitlezen.

Keep it calm...en lek mig de zuk

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:24

GVR

kromme schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:26:
[...]

Omdat ik misschien wil over stappen naar HA, maar dan ook bv de p1 wat nu in domoticz zit wil uitlezen.
Zit met hetzelfde. Wil iets gaan doen met opgewekte stroom en laden van de auto (Tesla). Heb het idee dat HA die integraties beter ondersteund dus zit eraan te denken om over te stappen, maar dan pas als ik zeker weet dat alles wat ik nu in domoticz doe ook in HA kan draaien, en ik de energie verbruikshistorie kan exporteren naar HA.

Mijn doel is om maar 1 systeem over te houden. Waarom zou je uitlezen P1 in domoticz actief willen houden en de rest in HA?

• M.v.Veelen
Heeft iemand een idee hoe ik m'n Xiaomi Aqara Gateways kan resetten maar vooral ook weer kan toevoegen aan m'n WiFi netwerk? De wiki geeft aan dat je ergens op het witte gedeelte 3x moet tikken om de 3 opties zichtbaar te krijgen, maar de App is behoorlijk veranderd en Ik word echt geen wijs uit de Chinese tekst verderop in de App.

https://wiki.domoticz.com/Xiaomi_Gateway_(Aqara)

Edit: of als iemand precies weet hoe die Zigbee dongle werkend gekregen kan worden, voor mijn part mag diegene m'n systeem overnemen met Teamviewer oid. Ik zit nu nogal onthand zo zonder de schakelaars die het Zigbee protocol gebruiken. En vwb de WAF: die komt morgenmiddag weer thuis, dus dan heb ik iets uit te leggen :o

Edit 2: shoot, m'n deurbel doet het nu ook niet. Help?

[ Voor 32% gewijzigd door M.v.Veelen op 12-12-2024 17:44 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
M.v.Veelen schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:09:
Heeft iemand een idee hoe ik m'n Xiaomi Aqara Gateways kan resetten maar vooral ook weer kan toevoegen aan m'n WiFi netwerk? De wiki geeft aan dat je ergens op het witte gedeelte 3x moet tikken om de 3 opties zichtbaar te krijgen, maar de App is behoorlijk veranderd en Ik word echt geen wijs uit de Chinese tekst verderop in de App.
App is gewoon in het engels. Het chinese deel is niet relevant voor wat je wil.
Al eens google gebruikt want er staat voldoende vaak op hoe je de gw moet resetten of wifi moet aanpassen.

Dat 3x tikken in de app om lan protocol aan te zetten dat werkt al jaren niet meer. Hoeft ook niet want dat heb je al aanstaan aangezien je dit vroeger al hebt gedaan. Die wiki van domoticz heeft ook niets met een reset of je gw aan de wifi hangen te maken. Vergeet die voor nu.
Probeer eerst de gw online te krijgen in de Xiaomi Home app.

Misschien heb je een SSID die zowel 2.4 als 5GHz netwerk heeft. Dat gaat dan fout want de gw kan alleen 2.4 GHz.

• M.v.Veelen
Dat laatste is in ieder geval wel zo, al heb ik dat al enkele jaren zo. Ik kan eens kijken wat er gebeurt als ik 5GHz (tijdelijk) uitschakel.

Vwb Google, yep, veel gezocht maar dan niet naar het juiste. Ik wist niet dat de 3x tikken was veranderd, heb er al die jaren nooit meer naar omgekeken omdat het werkte. De GW online krijgen in de app lukt niet, ook al staat m'n WiFi netwerk er wel tussen, maar zoals je al aangeeft kan het te maken hebben met de combi-SSID. Ik ga es testen.

Edit: ik heb een identieke SSID aangemaakt met zelfde wachtwoord en 1 van de 2 is inderdaad nu online gekomen en ik zie heel wat 2,4GHz IoT spul gekoppeld worden aan dat SSID nu. Ik kan hiermee verder denk ik, de andere GW heb ik namelijk de knop langere tijd ingedrukt gehouden en daarvan knippert de LED geel. Ik moet daar wel uit zien te komen wat dat inhoudt.

Dit was denk ik de gouden tip om in ieder geval in de app de GW weer online zien te komen. Dank!

Edit 2: Het is me gelukt om vrijwel alles weer aan het werk te krijgen, al moet ik even kijken of ik toch niet een ander SSID moet maken voor deze 2,4GHz spulletjes. En de 2e GW knippert nog geel, ik denk dat ik die dan toch een soort reset heb gegeven en zo te zien is die ook niet eens nodig voor de werking.

[ Voor 46% gewijzigd door M.v.Veelen op 12-12-2024 19:22 ]

¯\_(ツ)_/¯

• Knielen
kromme schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:26:
[...]

Dat kan, maar bij allebei tegelijk de P1 meter uitlezen is nogal een uitdaging. Het makkelijkste is dan om de P1 meter gegevens in Domoticz via MQTT over te sturen naar HA. Dit soort dingen zal dus wel even wat instelwerk zijn, maar het is dus zeker mogelijk beide te draaien. Node-red is een mooie man-in-the-middle, kan je als add-on installeren in HA en kan dan vrij makkelijk gegevens die je vanuit Domoticz doorstuurt inlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaPsLoCkEr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-05 15:07
BazemanKM schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:54:
[...]

Wordt automatisch herkend als je er batterijen in doet. Wel moet automatich aanmelden aanstaan in de algemene instellingen.

Dat laatste kun je ook eerst doen en dan kijken of je weerstations (Alecto) in de buurt kan zien. Tenzij je heel erg achteraf woont.
Intussen is die binnen en het werkt! Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:27

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

GVR schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:18:
[...]

Zit met hetzelfde. Wil iets gaan doen met opgewekte stroom en laden van de auto (Tesla). Heb het idee dat HA die integraties beter ondersteund dus zit eraan te denken om over te stappen, maar dan pas als ik zeker weet dat alles wat ik nu in domoticz doe ook in HA kan draaien, en ik de energie verbruikshistorie kan exporteren naar HA.

Mijn doel is om maar 1 systeem over te houden. Waarom zou je uitlezen P1 in domoticz actief willen houden en de rest in HA?
Nee ik wil 1 systeem over houden. Maar wel kijken of alles zo te maken is i ha zoals ik het graag zie.
Knielen schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:31:
[...]

Dat kan, maar bij allebei tegelijk de P1 meter uitlezen is nogal een uitdaging. Het makkelijkste is dan om de P1 meter gegevens in Domoticz via MQTT over te sturen naar HA. Dit soort dingen zal dus wel even wat instelwerk zijn, maar het is dus zeker mogelijk beide te draaien. Node-red is een mooie man-in-the-middle, kan je als add-on installeren in HA en kan dan vrij makkelijk gegevens die je vanuit Domoticz doorstuurt inlezen.
Is daar een stappenplan ergens van?

[ Voor 30% gewijzigd door kromme op 15-12-2024 22:51 ]

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:37

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Ik wil ook over naar HA maar de 10 9 jaar historie niet kwijtraken.

[ Voor 6% gewijzigd door ElMacaroni op 15-12-2024 22:53 . Reden: 10 -> 9 ]

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trinity999
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:35
kromme schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:50:
[...]

Nee ik wil 1 systeem over houden. Maar wel kijken of alles zo te maken is i ha zoals ik het graag zie.

[...]

Is daar een stappenplan ergens van?
De complete verbruikshistorie is vrij gemakkelijk om te zetten van Domoticz naar HA.
Zie hiervoor: https://github.com/Johanbos/home-assistant-import
Hier staat het uitgebreid omschreven incl. de benodigde tooltjes hoe je dat kun doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Gebruikers van de iOS Pilot app icm de laatste Beta versie van vandaag (2024.7 (build 16401)) die ook ineens geen devices meer zien in Pilot?

Op meerdere devices hetzelfde probleem, krijg geen devices meer te zien. Als ik via de browser op de iPhone naar de URL van Domoticz ga, dan kan ik er nog wel bij (via intern netwerk en van buitenaf), maar via de Pilot app niet meer. En dat is wel zuur, want ik gebruik die al jaren voor geofencing en bedienen van enkele favorieten vanaf de iPhone.

Edit:

Dit is trouwens wat het log registreert als ik in Pilot het scherm refresh....:

code:
1
2
3
2024-12-29 09:55:03.266 Error: Error parsing http request address: ::ffff:mijn externe ip adres
2024-12-29 09:55:03.268 Error: Error parsing http request address: ::ffff:mijn externe ip adres
2024-12-29 09:55:03.270 Error: Error parsing http request address: ::ffff:mijn externe ip adres

Edit 2:

In Pilot zie ik wel het log voorbij komen. Er is dus wel een verbinding, maar de devices zie ik niet meer na de laatste Domoticz update(s).

[ Voor 35% gewijzigd door M.v.Veelen op 29-12-2024 11:27 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxie6
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:39
Hier hetzelfde probleem, na update geen werkende pilot meer, met Android en Domoticz app geen probleem.
het lijkt IOS gerelateerd te zijn, Domoticz app op ios krijg ik ook niet werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05 17:05

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

iemadn die een nodered flow heeft met tasmota devices werkend?
Heb een 8 channel bord, en wil die aansturen met mqtt via domoticz.
Krijg hem niet gefixed..
En met plugins wil ik niet werken in domoticz...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

ElMacaroni schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:52:
Ik wil ook over naar HA maar de 10 9 jaar historie niet kwijtraken.
Een reden waarom?
Al een slave device geprobeerd van Ha?

Ik heb het al meerdere keren geprobeerd, maar kan niet ALLEEN maar blij worden van ha.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
tuxie6 schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:52:
Hier hetzelfde probleem, na update geen werkende pilot meer, met Android en Domoticz app geen probleem.
het lijkt IOS gerelateerd te zijn, Domoticz app op ios krijg ik ook niet werkend.
Lijkt me juist niet iOS gerelateerd te zijn, maar juist te maken te hebben met de versie van Domoticz zelf.

iOS was al enige tijd iOS18.2, Pilot is ook al enige tijd niet geüpdate, maar na Domoticz te hebben geüpdate naar de laatste Beta versie: Pilot kaputt.

Ik zie wel dat geofencing ook nog gewoon werkt, daar kwam ik vandaag toevallig achter.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xcode35
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 17:06
Dylantje2 schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:44:
iemadn die een nodered flow heeft met tasmota devices werkend?
Heb een 8 channel bord, en wil die aansturen met mqtt via domoticz.
Krijg hem niet gefixed..
En met plugins wil ik niet werken in domoticz...
Tasmota kan toch ook direct met Domoticz communiceren over mqtt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

ed1703

Picture that!

M.v.Veelen schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:15:
[...]

Lijkt me juist niet iOS gerelateerd te zijn, maar juist te maken te hebben met de versie van Domoticz zelf.

iOS was al enige tijd iOS18.2, Pilot is ook al enige tijd niet geüpdate, maar na Domoticz te hebben geüpdate naar de laatste Beta versie: Pilot kaputt.

Ik zie wel dat geofencing ook nog gewoon werkt, daar kwam ik vandaag toevallig achter.
Men kan ook roepen op het domoticz forum dat het niet aan de 2024.7 build 16401 versie kan liggen, maar ik kan met docker prima reproduceren dat pilot wel degelijk werkte met 2024.7 uit Juli 2024 en sinds build 16401 (2 dagen geleden released) kapot is. Nu ben ik niet afhankelijk van Pilot, maar heb wel m'n REST-API scripts moeten aanpassen, want de oude manier werkte tot zelfs de vorige beta-release prima. Heb inmiddels de nieuwe URL's in m'n scripts gezet waardoor het weer werkt, maar Pilot natuurlijk niet.

[ Voor 5% gewijzigd door ed1703 op 31-12-2024 00:02 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

xcode35 schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:42:
[...]

Tasmota kan toch ook direct met Domoticz communiceren over mqtt?
de 8 channel niet dus..
Kun je maar 4 idx invoeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
ed1703 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 00:01:
[...]

Men kan ook roepen op het domoticz forum dat het niet aan de 2024.7 build 16401 versie kan liggen, maar ik kan met docker prima reproduceren dat pilot wel degelijk werkte met 2024.7 uit Juli 2024 en sinds build 16401 (2 dagen geleden released) kapot is. Nu ben ik niet afhankelijk van Pilot, maar heb wel m'n REST-API scripts moeten aanpassen, want de oude manier werkte tot zelfs de vorige beta-release prima. Heb inmiddels de nieuwe URL's in m'n scripts gezet waardoor het weer werkt, maar Pilot natuurlijk niet.
Mee eens. Goed om te lezen dat ik niet de enige ben.

Vind het heel bijzonder dat m'n geofencing wel nog gewoon werkt via Pilot en dat ik ook het log kan bekijken (niet dat ik dat ooit via Pilot doe trouwens). Maar ik mis dus de weergave van de devices. Heb Patrick een bericht gestuurd, maar of ie daar nog op reageert is maar helemaal de vraag.
Weet ook even geen alternatief voor Pilot eerlijk gezegd.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vollervo
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-05 03:12
Wel goed om te horen dat de geofence nog werkt, dat is nl mijn belangrijkste use case

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
De mijne ook :-) Maar voor m'n vrouw zijn de favorieten weer belangrijk om bepaalde lampjes makkelijker te kunnen schakelen. Nu even via de webversie, maar hopelijk binnenkort toch weer via Pilot.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxie6
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:39
Ik ben van bèta naar stabiel gegaan en alles werkt weer 😀.
Wij bedienen de (kerst)lampen en cv, tv, e.d met pilot op ios en Domoticz app op Android
Het is was dus erg lastig dat Pilot niet werkte.

[ Voor 53% gewijzigd door tuxie6 op 02-01-2025 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Dan zou het hier ook weer werken als ik een paar Beta versies terug zou gaan. Als dat al zou kunnen. Maar hou m'n vizier gericht op Patrick Fereira en dat ie het oplost. Heeft ie al eerder gedaan.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Heb ik weer. Zowel FTP als SSH werkt ineens niet meer naar m'n Raspberry. IP is 100% in orde, ik mag ook het (default) wachtwoord invoeren, maar de verbinding wordt meteen gesloten. Als ik een ander wachtwoord kies, dan geeft ie ook aan dat het wachtwoord onjuist is.

Wat kan ik doen om toch in ieder geval SSH weer aan de praat te krijgen?

Heb al geprobeerd een leeg SSH bestandje op de kaart te zetten, maar helpt ook niet. Herstarten kan alleen maar door de stekker eruit te trekken en dat is ook niet bevordelijk. Helpt ook niet trouwens.

Edit: Domoticz draait, maar geen enkel bash script werkt meer. Om dat op te lossen zal ik toch op de RPi moeten zien te komen.

[ Voor 10% gewijzigd door M.v.Veelen op 08-01-2025 17:51 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:07

rvk

M.v.Veelen schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:49:
Heb al geprobeerd een leeg SSH bestandje op de kaart te zetten, maar helpt ook niet.
Nee, dat werkt alleen bij het installatie process.
Tijd om een beeldscherm en toetsenbord aan het ding te hangen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
rvk schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:53:
[...]

Nee, dat werkt alleen bij het installatie process.
Tijd om een beeldscherm en toetsenbord aan het ding te hangen? ;)
Poeh, dat kan maar dan moet ik wel gaan verbouwen hier. Is dat de enige oplossing denk je?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Ik heb het ook recent gehad. Na een update geen ssh meer (niet goed gelezen 🙈). Oplossing is inderdaad monitor en toetsenbord aansluiten en de ssh config file aanpassen.

Het heeft iets met wachtwoord toegang te maken. Die heb je waarschijnlijk met de update uitgeschakeld.

[ Voor 23% gewijzigd door janne_nl op 08-01-2025 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:54
M.v.Veelen schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:03:
[...]

Poeh, dat kan maar dan moet ik wel gaan verbouwen hier. Is dat de enige oplossing denk je?
Benader je de raspberry vanaf een windows-PC?
Dan kijken in het mapje gebruikers/#pc-naam#/.ssh en daar het known.hosts bestand openen en daarin het deel met het IP adres van je raspberry verwijderen en dan bestand opslaan.

Als je dan probeert in te loggen krijg je eerst een melding of je de verbinding vertrouwd waarop je yes moet typen.

Door de regel hier alleen meegemaakt na een verse installatie op de raspberry maar mogelijk is er iets gewijziging in de beveiliging van de raspberry?

bijnaleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Dat werkt niet als je door de update inloggen met wachtwoorden hebt uitgezet.

Je tip is vooral.handig als het ip adres om een reden veranderd is. Dan krijg je ook een andere foutmelding. Iets met man in the middle.

De andere foutmelding op een echt fout wachtwoord duid op wat ik zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik heb inderdaad kort geleden updates gedraaid en natuurlijk niet gelezen wat daarmee precies is gebeurd. Ik ga even verbouwen.

Vwb de host files, dat is inderdaad niet de oplossing. Op m'n MacBook niet en op m'n Windows laptops niet. Het zit 'm toch wel in de RPi zelf / updates.

Aan de slag, thanks !

Edit: ik heb beeld maar moet inloggen….default user pi met default pass lukt niet. Ff zoeken dus

Edit 2: ik kom niet verder dan de CLI waar ik moet inloggen. User is pi, ww heb ik alles geprobeerd.

Hoe nu verder?

Edit 3: passwd pi geprobeerd te resetten. Zegt telkens dat het gelukt is, maar kom niet verder.
raspi-config kunnen starten, maar alles wat ik aanpas: vastloper/blauw scherm

Ik draai Bookworm, wat kan ik nog proberen?

[ Voor 44% gewijzigd door M.v.Veelen op 08-01-2025 20:55 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Dezelfde user en ww die je met ssh gebruikt zou moeten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
janne_nl schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:13:
Dezelfde user en ww die je met ssh gebruikt zou moeten werken
Ik heb deze stappen gevolgd onder Method 3: https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=319398
Andere optie heb ik zo even niet voorhanden. Alles gaat goed, paar keer uitgevoerd en ww genoteerd.
Ik kan alleen nergens SSH enablen en als ik nu SSH naar de RPi met het nieuwe ww dan lijkt ie dat wel te accepteren, maar ik kom er dus niet in met SSH omdat ik die dus niet heb kunnen activeren.

Alles weer losgekoppeld en op de bank geploft. Ik weet even niet meer wat ik nog kan doen om SSH te enablen nu.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
janne_nl schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:20:
Ik heb het ook recent gehad. Na een update geen ssh meer (niet goed gelezen 🙈). Oplossing is inderdaad monitor en toetsenbord aansluiten en de ssh config file aanpassen.

Het heeft iets met wachtwoord toegang te maken. Die heb je waarschijnlijk met de update uitgeschakeld.
Waar vind ik die config file, wat heb je precies gedaan? En kan dat ook met Bookworm zonder enige desktop of tool die ik kan gebruiken?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
In /etc/ssh staat een config file waarin iets als passwordauthentication op yes moet staan.

Google ook even.ik zit op mijn telefoon (njet thuis) en juicessh is ook maar klein😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

M.v.Veelen schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:18:
[...]
Ik weet even niet meer wat ik nog kan doen om SSH te enablen nu.
Je kunt even kijken of er iets in de logs staat over mislukte inlog.
code:
1
journalctl -u ssh.service --since "today"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Ik denk trouwens dat je sshd_config moet hebben.
De login is niet mislukt, maar niet toegestaan als gevolg van een setting. Zou je denk ik wel in de logging moeten zien.

Edit: even nagekeken. In /etc/ssh/sshd_config moet: PasswordAuthentication op yes staam

Uitleg staat in die config file

[ Voor 27% gewijzigd door janne_nl op 08-01-2025 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Het bewerken van dat bestandje of überhaupt het zoeken daarvan lukt me al niet omdat ik bij het opstarten moet inloggen en dat kan ik tig keer doen maar komt elke keer terug met de vraag om de user en password in te voeren.

Ik ben nu op een andere USB stick een nieuwe installatie aan het doen van Bookworm maar dan met desktop en hoop snel alles terug te kunnen zetten naar die stick.

Is even de snelste oplossing denk ik. En ja, ik google me suf maar kom dus in dat kip-en-ei gedeelte terecht.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Met welke user logde je dan in met ssh? Dat moet gewoon werken direct op de console.

Tenzij je natuurlijk iets kapot hebt gemaakt met eerdere acties. Waarom niet gewoon bullseye trouwens? Volgens mij is bookworm er pas vanaf januari...

[ Voor 47% gewijzigd door janne_nl op 08-01-2025 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
user pi met het default password. Die heb ik dan nu wel aangepast, maar zodra ik het invoer dan vraagt ie weer om de user en zit ik in een oneindige loop.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Bij bulleye moest jenal verplicht het default wachtwoord wijzigen dacht ik toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

M.v.Veelen schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:43:
user pi met het default password. Die heb ik dan nu wel aangepast, maar zodra ik het invoer dan vraagt ie weer om de user en zit ik in een oneindige loop.
Dat is ook op de console met een beeldscherm en tstbord direct aan de pi.

Dan denk ik dat je een van de andere methodes moet gebruiken om als root erin te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
In raspian staat inloggen met root (zoals het hoort)uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik heb een andere stick geconfigureerd en daar update ik nog even niets. Voordeel is dat nu Pilot ook weer werkt omdat ik een oudere Beta draai.

Nog even wat tweaken, maar dan ben ik in ieder geval weer up and running.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Iemand ervaring met de Shelly PlugS met default firmware te integreren in Domoticz? Ik heb een aantal oudere met Tasmota geflasht en dat lukt met de nieuwe (G3) helaas nog niet. Maar misschien lukt het om met de originele firmware de switches in Domoticz te krijgen?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:14
M.v.Veelen schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:02:
Iemand ervaring met de Shelly PlugS met default firmware te integreren in Domoticz? Ik heb een aantal oudere met Tasmota geflasht en dat lukt met de nieuwe (G3) helaas nog niet. Maar misschien lukt het om met de originele firmware de switches in Domoticz te krijgen?
Ben hier toevallig afgelopen weekend meer bezig geweest.

Mijn situatie.
Dz v2024.7
Build Hash: b317cfab1
Compile Date: 2024-07-13 16:59:31
dzVents Version: 3.1.8

Shelly Plus Plug S v2
Firmware zit op stable build 1.4.4. De beta's zoals 1.5.1 laat ik voor wat het is.

De shellies heb ik als dummy devices type Switch toegevoegd.
Tijdens het updaten van de Shellies kwam meerdere keren een hogere versie naar voren.
De end points zijn afhankelijk van de firmware versie heb ik gemerkt.

In stable build 1.4.4. wordt gebruik gemaakt van RPC over HTTP.

Bij Action On en Action Off heb ik resp ...
code:
1
2
http://192.168.x.y/rpc/Switch.Set?id=0&on=true
http://192.168.x.y/rpc/Switch.Set?id=0&on=false
... neergezet.
Aansturen en uitlezen doe ik overwegend met openURL

Een ander end point dat ik gebruik
code:
1
/rpc/Switch.GetStatus?id=0

Van de json die ik terugkrijg log ik de
code:
1
2
3
4
item .json .apower
item .json .voltage
item .json .current
item .json .aenergy .total

De (voltage * current) log ik in een Dummy type Usage (Electric).
De item .json .aenergy .total log ik in een Dummy type Electric (Instant + Counter)

Andere end points werken ook maar vind ik vooralsnog niet zo belangrijk.

Meer info over RPC over HTTp voor de Shellies kan je vinden op
https://shelly-api-docs.s...ponentsAndServices/Switch
https://shelly-api-docs.s.../gen2/General/RPCProtocol
https://shelly-api-docs.s.../gen2/General/RPCChannels
https://shelly-api-docs.s.../General/ComponentConcept
https://shelly-api-docs.s...ices/Gen2/ShellyPlusPlugS

Hopelijk helt dit je verder op weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 19:46

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Ik heb de originele plug s gewoon geïntegreerd met de Shelly plugin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
rens-br schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:36:
[...]

Ik heb de originele plug s gewoon geïntegreerd met de Shelly plugin.
Deze herkent de PlugS Gen3 helaas niet. Overigens heb ik deze in het verleden gebruikt en werden inderdaad devices gedupliceerd (daar wordt ook voor gewaarschuwd).

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-05 15:42
Ik doe het via MQTT en NodeRED. NodeRED leest en processed de MQTT berichten en praat via MQTT weer met Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
M.v.Veelen schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:08:
[...]

Deze herkent de PlugS Gen3 helaas niet. Overigens heb ik deze in het verleden gebruikt en werden inderdaad devices gedupliceerd (daar wordt ook voor gewaarschuwd).
Ah nee, die plugin werkt alleen voor Gen1 devices.

Ik zie de gen3 PlugS niet in de lijst staan, dus Shellyteacher zal ook niet werken, ofwel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-05 12:52
Ik heb wat hulp nodig om de juiste kant op gewezen worden betreffende het hergebruiken van de P1 data in andere apparaten buiten Domoticz.

Situatie:
P1 wordt uitgelezen via P1 Smart meter USB plugin
Deze data komt mooi binnen

nu heb ik een thuisaccu die ook met P1 poort moet communiceren en omdat ik de data al digtiaal heb, wil ik proberen om de data uit DZ her te gebruiken voor deze thuisaccu. Dat moet via het RPC over UDP protocol gaan, gelijk aan shelly's - dat is ondersteund voor de thuisaccu.

Echter, ik vind overal "hoe krijg ik data in domoticz" maar nergens "hoe krijg ik data uit domoticz"
Ik heb al gekeken naar een script in Lua via chatGPT maar dat liep op alles vast, bijv "socket" gebruik.

Ik gebruik (schrik niet) V2020.2 (ivm zwave implementatie versie)
Hopelijk is er een tip die mij in de juiste richting kan duwen.
Kan dzvents/ LUA zijn in domoticz, of een cron-job.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Heinemancp schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:24:
Ik heb wat hulp nodig om de juiste kant op gewezen worden betreffende het hergebruiken van de P1 data in andere apparaten buiten Domoticz.

Situatie:

nu heb ik een thuisaccu die ook met P1 poort moet communiceren en omdat ik de data al digtiaal heb, wil ik proberen om de data uit DZ her te gebruiken voor deze thuisaccu. Dat moet via het RPC over UDP protocol gaan, gelijk aan shelly's - dat is ondersteund voor de thuisaccu.

Echter, ik vind overal "hoe krijg ik data in domoticz" maar nergens "hoe krijg ik data uit domoticz"
Ik heb al gekeken naar een script in Lua via chatGPT maar dat liep op alles vast, bijv "socket" gebruik.

toon volledige bericht
Je kan de data via MQTT naar buiten sturen, dan zou ik zelf met Node-Red de juiste koppeling maken naar je thuisbatterij. Mogelijk circuleert er op het internet al een werkende Node-Red flow voor de aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:42
Ik heb Lidl wallplugs gekocht: Ik kreeg deze error: Error sending switch command, check device/hardware

Ik dacht het op te lossen door de devices (switch, Current, Kwh, etc) te verwijderen en "MQTT Auto Discovery Client Gateway with LAN interface" de devices opnieuw te laten aanmaken. Vreemd genoeg maakt ie alle devices opnieuw aan behalve de belangrijkste namelijk de switch zelf.

Herkent iemand dit?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Zijn de devices compatible? Ik neem aan dat je zigbee2mqtt gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Strontvlieg schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 06:25:
[...]

Ik doe het via MQTT en NodeRED. NodeRED leest en processed de MQTT berichten en praat via MQTT weer met Domoticz.
Ik heb nooit met NodeRED gewerkt, me er nooit in verdiept en vind het ook wat omslachtig om voor deze PlugS dat te moeten installeren en bestuderen. Ik hoop eigenlijk dat op termijn deze ook te flashen zijn naar Tasmota. Daarmee werkt het feilloos (MQTT). Voor nu gaan ze even in de kast.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-05 15:42
M.v.Veelen schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:38:
[...]

Ik heb nooit met NodeRED gewerkt, me er nooit in verdiept en vind het ook wat omslachtig om voor deze PlugS dat te moeten installeren en bestuderen. Ik hoop eigenlijk dat op termijn deze ook te flashen zijn naar Tasmota. Daarmee werkt het feilloos (MQTT). Voor nu gaan ze even in de kast.
Ik heb ook vaak koudwatervrees voor nieuwe dingen, maar geen spijt van eerste probeersel met NodeRED. Ooit begonnen met KlikAanKlikUit, toen Domoticz met Zigbee en RFXCom voor KaKu, allle scripting in Domoticz links laten liggen en met NodeRED aan de slag gegaan. Domoticz is nu nog vooral de hardware interface voor RFXCom en verder de database voor historische gegevens + grafieken. Volgende punt waar ik tegenaan hik is uitproberen van influxdb en grafana.

NodeRED stuurt nu bijvoorbeeld de balansventilatie aan op basis van vocht en co2. Verder allerlei lichtschakelaars slim gemaakt. 's avonds andere lichttemperatuur en helderheid dan overdag. PV omvormer monitoren en dynamisch kunnen sturen. Altijd leuk als er ergens wat tijd is om aan een projectje te werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Situatie:

toon volledige bericht
Lang geleden zou ik dat ook zo proberen fixen hebben, maar ben met de jaren meer en meer weerstand beginnen opbouwen tov 'dependency chains'. Integraties zijn leuk, fun, handig, en goedkoop, maar soms ook duurkoop.

In dit geval zou ik eerder een Homewizard P1 splitter kopen en de thuisaccu gewoon ook rechtstreeks mee aan de P1 hangen. Die zie je visueel werken via LED's, of niet meer als ie kapot is.
En als je een slimme laadpaal bij wil installeren kan die er gelijk ook mee aan.
Nu ga je de werking van je accu laten afhangen van software die je moet/wil updaten, dat draait op een OS dat je moet updaten/maintainen, met hardware die je in de gaten moet houden en al eens durft crashen, ...

Versta me vooral niet verkeerd, ik tweak, script en bricoleer ook graag :) Nog steeds, dagelijks :+
Maar de tijd dat ik voor een investering van 27€ enkele uren moet scripten, wss nog bijtunen, en in de loop van de komende 5 jaar wss 4x miserie heb door software updates of hardware failures of kapotte sd-kaartjes heb ik wel pragmatisch achter me gelaten ... Time is precious O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz

Situatie:

toon volledige bericht
Voor Z-wave kan je Z-Wave JS UI gebruiken.
Het kost even wat moeite maar daarna wil je echt niet meer terug.
Na de overstap naar Z-Wave JS UI kan je Dz updaten naar de laatste versie.
Blijven hangen op een 5 jaar oude versie van Dz is een doodlopende weg.

Daarnaast verwacht dat ik dat je een 5 jaar oude versie van Dz hier niet veel ondersteuning kan verwachten.

Op toch een kleine poging te wagen, voor gebruik van P1 gegevens heb je twee opties.

Optie 1
Gebruik van het Power device volgens https://wiki.domoticz.com..._scripting#P1_Smart_meter

Optie 2
Bevat Dz v2020.2 al Asynchronous HTTP Request and handling en/of Asynchronous shell command execution?
Dan kan je hiermee wsch de P1 meter uitlezen en de gegevens pushen naar je batterij.
Hoe dit moet? RTFM (Read The Fantastic Manual op https://wiki.domoticz.com..._generation_Lua_scripting) en de handleiding van de batterij.
Daarnaast staan in dit draadje staan meer dan genoeg voorbeelden met hergebruik van data in/uit Dz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-05 12:52
Dank ik ga verder puzzelen. Ja ik denk eigenlijk dat ik ooit over ga naar HA. Maar zwave... Daar ook alles maar vervangen naar wifi sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Zwave js een paar geleden via een docker omgezet. Dat was allemaal echt niet zo spannend. Heb ik ook deels parallel gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Heinemancp schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:03:
Dank ik ga verder puzzelen. Ja ik denk eigenlijk dat ik ooit over ga naar HA. Maar zwave... Daar ook alles maar vervangen naar wifi sensoren.
Zonde van je devices en onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-05 17:03
Om wat te testen ben ik vandaag bezig geweest om op een pi 3b de domoticz software te installeren.
Nu heb ik eerst via de rapberry pi imager software een raspberry PI OS lite ( 32 bit) op een sd kaartje gezet.
Na de installatie een update en upgrade gedaan en daarna geprobeerd om domoticz te installeren.
Echter loopt de automatic installer van domoticz vast bij het eerste scherm.
Wat ik ook druk, de software reageert niet op de "ok" knop.
Weet iemand wat ik fout doe, of mist er nog een stukje software?
Op internet kan ik hier zo gauw niets over terug vinden,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaapB
jenk schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:44:
Om wat te testen ben ik vandaag bezig geweest om op een pi 3b de domoticz software te installeren.
Nu heb ik eerst via de rapberry pi imager software een raspberry PI OS lite ( 32 bit) op een sd kaartje gezet.
Na de installatie een update en upgrade gedaan en daarna geprobeerd om domoticz te installeren.
Ik heb zelf meermalen domoticz op een Pi 3B geïnstalleerd, vaak om een schaduwsysteem te hebben om wat te testen maar het door u beschreven probleem herken ik niet.
De installatie van domoticz doe je via SSH?

Als dan daar een knop verschijnt en je klikt daar op met de muis dan werkt dat inderdaad niet aangezien het via de commandline gaat. Kwestie van drukken op de enter toets om verder te gaan.

bijnaleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
jenk schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:44:
Gebruik je Bookworm of Bullseye?
Met Bookworm wil dit nog weleens problemen geven en wordt aangeraden om Dz in een docker te draaien.
Althans, dat was rond december 2023 het geval.
Wanneer je in dit draadje zoekt op Bookworm dan kan je hierover het eea terugvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik draai zelf Bookworm (met desktop, 64bit) op een RPi 3B+ en heb onlangs weer probleemloos Domoticz kunnen installeren via de CLI.

sudo bash -c "$(curl -sSfL https://install.domoticz.com)"

Op OK klikken en de default settings laten staan, enz.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenk
JaapB schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:29:
[...]

Ik heb zelf meermalen domoticz op een Pi 3B geïnstalleerd, vaak om een schaduwsysteem te hebben om wat te testen maar het door u beschreven probleem herken ik niet.
De installatie van domoticz doe je via SSH?

Als dan daar een knop verschijnt en je klikt daar op met de muis dan werkt dat inderdaad niet aangezien het via de commandline gaat. Kwestie van drukken op de enter toets om verder te gaan.
De installatie doe ik via de command line met het commando sudo curl –L install.domoticz.com | bash.
Daarna begint de domoticz automated installer op te starten waarbij ik een blauw scherm krijg met een rode "ok" eronder.
Als ik dan op enter druk, gebeurd er dus niets...... (toetsenbord en monitor zitten rechtstreeks in de pi3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenk
Lawrentz schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:48:
[...]

Gebruik je Bookworm of Bullseye?
Met Bookworm wil dit nog weleens problemen geven en wordt aangeraden om Dz in een docker te draaien.
Althans, dat was rond december 2023 het geval.
Wanneer je in dit draadje zoekt op Bookworm dan kan je hierover het eea terugvinden.
Ik gebruik bookworm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobby_gebruiker
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-01 11:00
jenk schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:32:
[...]

De installatie doe ik via de command line met het commando sudo curl –L install.domoticz.com | bash.
Daarna begint de domoticz automated installer op te starten waarbij ik een blauw scherm krijg met een rode "ok" eronder.
Als ik dan op enter druk, gebeurd er dus niets...... (toetsenbord en monitor zitten rechtstreeks in de pi3.
Je activeert curl als root, maar de output van curl gaat via de pipe naar een 'gewone' bash sessie (die bash sessie draait als een gewone gebruiker zonder root rechten). Waarschijnlijk ligt daar het probleem.

Volgens de officiële Raspberry Pi wiki is het juiste commando
code:
1

Zo heb ik het vorige week ook gedaan om een verse Domoticz te installeren in een Bookworm RPi3, dat werkte als een speer.

Growatt 3000TL-X + 10 x JASolar 320Wp / Daikin 3MXM68N - FTXM42M - FTXM25M - FTXM20M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Persoonlijk zou ik Domoticz nooit meer direct op een PI installeren, maar altijd docker gebruiken. Is zoveel stabieler en makkelijker in onderhoud en gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Mee eens. Het is alleen wat werk om via customstart.sh alle afhankelijkheden te installeren die sommige plugins nodig hebben. Maar goed, dat is alleen initieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
janne_nl schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:01:
Mee eens. Het is alleen wat werk om via customstart.sh alle afhankelijkheden te installeren die sommige plugins nodig hebben. Maar goed, dat is alleen initieel.
Ik gebruik daar zelf een dockerfile voor, maar het idee is inderdaad hetzelfde. :) Ik zou in ieder geval nooit meer terug willen. Bij elke update ging er wel weer iets kapot, of aan de PI of aan andere software, nu werkt alles gewoon prima en blijft ook alles gewoon draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Recent zelfs nog iets geleerd over ssh om vanuit de docker container een WOL commando te versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
jenk schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:32:
[...]

Hier net op mijn proef-PI 3B hetzelfde gedaan, bookworm in de lite versie er op gezet, de update en upgrade cyclus en vervolgens domoticz er op en het werkte direct.

Mijn systeem wat vast draait daar heb ik nog altijd bullseye op staan omdat ik zeker wil zijn dat die gewoon in de lucht blijft en er soms toch wat aanloopperikelen zijn bij een nieuw besturingssysteem.

Blijkt dus dat ik jouw installatieprobleem hier niet kan reproduceren.

bijnaleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vollervo
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-05 03:12
janne_nl schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:01:
Wat voor afhankelijkheden dan? Als er al afhankelijkheden zijn, dan draaien die toch in hun eigen container?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenk
hobby_gebruiker schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:35:
[...]

Je activeert curl als root, maar de output van curl gaat via de pipe naar een 'gewone' bash sessie (die bash sessie draait als een gewone gebruiker zonder root rechten). Waarschijnlijk ligt daar het probleem.

Volgens de officiële Raspberry Pi wiki is het juiste commando
code:
1

Zo heb ik het vorige week ook gedaan om een verse Domoticz te installeren in een Bookworm RPi3, dat werkte als een speer.
Dank voor je respons, ik ga jouw commando proberen.
Aangezien ik weinig verstand van linux heb, heb ik het commando die ik gebruik uit een handleiding van internet gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenk
rens-br schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 07:56:
Persoonlijk zou ik Domoticz nooit meer direct op een PI installeren, maar altijd docker gebruiken. Is zoveel stabieler en makkelijker in onderhoud en gebruik.
Dat zou ik best willen als er een duidelijke Nederlandse uitleg beschikbaar was waar stap voor stap dit uitgelegd wordt.
Helaas nog niet gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Vollervo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:35:
[...]

Wat voor afhankelijkheden dan? Als er al afhankelijkheden zijn, dan draaien die toch in hun eigen container?
Ik heb wat plugins, bijvoorbeeld die van LG, die bepaalde python libraries nodig hebben, die moet je dan in de docker container installeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wimmme
  • Niet online
jenk schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:48:
[...]

Dat zou ik best willen als er een duidelijke Nederlandse uitleg beschikbaar was waar stap voor stap dit uitgelegd wordt.
Helaas nog niet gevonden.
Wat bedoel je juist ? Hoe docker werkt ? Da's een beetje out of scope vrees ik, maar heel moeilijk is het niet.
Hoe je Domoticz in docker gebruikt ? Dat staat hier mooi uitgelegd:
https://wiki.domoticz.com/Docker
en hier:
https://github.com/domoticz/domoticz-docker
Als je dat graag in het NL wil dan kan je die pagina laten vertalen door deepl of google translate.

Daar staat trouwens ook mooi in uiitgelegd hoe je dependencies installeert.
In de config map van domoticz maak je ook een customstart.sh script aan, een voorbeeld van het mijne zie je hier:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
#!/bin/bash

if [ -f /opt/domoticz/FIRSTRUN ]; then
true
else
echo 'install pyViCare python package'
pip install pyViCare
echo 'install Panasonic Airco dependencies'
pip install requests
pip install simplejson
pip install beautifulsoup4
echo 'creating FIRSTRUN file so script can check on next run'
touch /opt/domoticz/FIRSTRUN
fi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEA7jO05NzEo--vLViM4ZLpDH5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JZVZ6LNgOlFqMv5ZVGYuCE9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door wimmme op 23-01-2025 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Customstart.sh moet in de userdata directory staan volgens het forum en mijn herinnering. Niet in de direct waar de compose staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimmme
  • Niet online
janne_nl schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:48:
Customstart.sh moet in de userdata directory staan volgens het forum en mijn herinnering. Niet in de direct waar de compose staat.
Klopt helemaal, komt ervan als je gewoon uit je hoofd praat en niet nakijkt, ik heb het aangepast d:)b

Durf het hier niet goed toegeven, maar na bijna 8 jaar ben ik toch de overstap naar HomeAssistant aan het overwegen. Ik hou van de community hier, maar die van HA is zoveel groter ... Ook veel meer kant en klare integraties, en community modules. Ze draaien nu naast elkaar.
5 jaar geleden trok HA nog op niks, maar ze zijn wel serieus gegroeid

Het maken van automatisaties is ook veel laagdrempeliger.

Enkel de stabiliteit is minder. Bij Domoticz heb ik maar zelden issues bij upgrades, bij HA durft dat al eens mislopen ...

Soit, de kogel is nog niet door de kerk. 8)

[ Voor 45% gewijzigd door wimmme op 23-01-2025 13:23 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
wimmme schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:11:
[...]

Klopt helemaal, komt ervan als je gewoon uit je hoofd praat en niet nakijkt, ik heb het aangepast d:)b

Durf het hier niet goed toegeven, maar na bijna 8 jaar ben ik toch de overstap naar HomeAssistant aan het overwegen.
Ik heb wat dat betreft precies dezelfde overweging. Home Assistant is nu wel een beetje 'the way to go'. Vorig jaar al een beetje mee gespeeld en het werkte allemaal wel ontzettend vlug.

Enige twee dingen waar ik toen tegenaan liep was het overzetten van de data vanuit Domoticz en alle scripts die ik in de loop der jaren heb geschreven. Veel van die scripts kon / kan ik niet 1:1 overzetten in HA.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Ik zat er ook tegenaan voor de updates van vorig jaar. Mijn overwegingen om net niet over te gaan:

- Domoticz is native code (veel minder (python)scripting)
- Grafieken zitten er standaard in
- Gevraagd system resources zijn veel minder
- Ik heb redelijk wat scripts in plain Lua

En alles werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimmme
  • Niet online
Ik volg hier wel wat in. Maar heb écht geen last van native code vs python (integendeel, open source dus leest wel makkelijk). Zowel Domoticz als HA draaien bij hier gevirtualiseerd, Domoticz in docker en HA heeft z'n eigen OS op hyper-V. Resources genoeg :-)

De grafieken van Domoticz mis ik idd wel wat, nog mee bezig.

De scripts, dat is een ding. Heb er minder nodig in HA, mits je de yaml's die je eenvoudig via de GUI maakt en eventueel wat bijstuurt geen scripts noemt.

Maar sommige LUA scripts zijn idd niet eenvoudig 1-op-1 over te zetten ....
En hoewel ik een mooi Dashticz dashboard gemaakt heb, is de reponsiviteit ervan toch niet helemaal je dat, en tamelijk beperkt. De standaard interface va nDomoticz ben ik nooit echt fan van geweest.
De standaard dashboards en het ha-fusion dashboard zijn daarentegen écht mooi.

Maar toegegeven, Domoticz wérkt wel, en eens je het wat op orde hebt kan je er ook op rekenen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:50
wimmme schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:45:

Influxdb en Grafana (elk in een docker) en je hebt ook grafieken.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Dat gezegd hebbende, vanmorgen hing mijn Domoticz pi. Het enige dat ik zie is een gigantische stijging van het geheugen gebruik. Alleen uit en aan hielp nog. Kan me de vorige keer niet echt herinneren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-05 21:18
Ik heb home assistant nu alweer een paar maand er naast draaien. Overzetten van p1 data van Domoticz naar HA ging met veel moeite, maar kan dat energy dashboard eigenlijk niet missen. Uiteindelijk opgelost door een Homewizard dongle te koppelen in HA.

Er zijn ook heel veel integraties voor HA als je daarover leest denk je, dat is echt mooi en dat kan ik nu niet koppelen met Domoticz.

Bijvoorbeeld. Ik zou mijn Daikin moeten kunnen koppelen, maar als ik dat dan probeer, lukt het toch niet. En dan ga je verder lezen en blijkt dat het vroeger wel heeft gewerkt, maar nu niet meer. Want Daikin heeft de api aangepast, jammer maar helaas.

Voorbeeld 2: Ik zou de auto (Vw) moeten kunnen koppelen, maar dat werkt inmiddels ook niet meer.

Al met al is Domoticz echt veel eenvoudiger en als het werkt, dan is dat ook gewoon zo. Die Daikin en die E-golf kan ik niet koppelen, dat is helaas zo. Maar: Ik heb Hue in Domoticz, en mijn p1 meter. Die heb ik beide ook in HA, en dat werkt ook in beide, maar dan nog zie ik niet echt het voordeel. HA is zo veel ingewikkelder en zo instabiel. Ik begin bijna fan van Domoticz te worden. Maar die heeft ook zo zijn nukken. Dus dit zal een ongoing proces blijven voor mij. Het veel mooiere en duidelijker Energie Dashboard houd me nu bij Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:41
janne_nl schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:27:
Dat gezegd hebbende, vanmorgen hing mijn Domoticz pi. Het enige dat ik zie is een gigantische stijging van het geheugen gebruik. Alleen uit en aan hielp nog. Kan me de vorige keer niet echt herinneren.
Wat gebruik je als opslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:24

GVR

Heb ik heel af en toe ook. Restart van de service helpt dan. Nog niet de moeite genomen om de oorzaak op te sporen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
DjAntoon schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:19:
[...]

Wat gebruik je als opslag?
Ik gebruik een ssd en een nas om backups op te slaan.

De pi stond slechts ongeveer 30minuten vast. Een backup terugzetten had nu geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

wimmme schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:45:
Ik volg hier wel wat in. Maar heb écht geen last van native code vs python (integendeel, open source dus leest wel makkelijk). Zowel Domoticz als HA draaien bij hier gevirtualiseerd, Domoticz in docker en HA heeft z'n eigen OS op hyper-V. Resources genoeg :-)

De scripts, dat is een ding. Heb er minder nodig in HA, mits je de yaml's die je eenvoudig via de GUI maakt en eventueel wat bijstuurt geen scripts noemt.

Maar sommige LUA scripts zijn idd niet eenvoudig 1-op-1 over te zetten ....
En hoewel ik een mooi Dashticz dashboard gemaakt heb, is de reponsiviteit ervan toch niet helemaal je dat, en tamelijk beperkt. De standaard interface va nDomoticz ben ik nooit echt fan van geweest.
De standaard dashboards en het ha-fusion dashboard zijn daarentegen écht mooi.

Maar toegegeven, Domoticz wérkt wel, en eens je het wat op orde hebt kan je er ook op rekenen ...
Vw Connect werkt gewoon op domoticz bij mij. Wel via iobroker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik weet niet precies sinds wanneer, maar het lijkt er op dat Domoticz niet meer met mijn Somfy box kan verbinden.

code:
1
2
3
4
5
6
Somfy hardware (24) thread seems to have ended unexpectedly
…
…

2025-01-27 17:56:23.075 Error: Somfy hardware (24) thread seems to have ended unexpectedly
2025-01-27 17:56:24.017 Error: Somfy: Failed to request data: HTTPSConnectionPool(host='xxxx-yyyy-zzzz.local', port=8443): Max retries exceeded with url: /enduser-mobile-web/1/enduserAPI/setup/devices (Caused by NewConnectionError('<urllib3.connection.VerifiedHTTPSConnection object at 0x6139d990>: Failed to establish a new connection: [Errno 110] Connection timed out'))

Al een power cycle gedaan maar geen idee wat ik nu nog kan doen. Iemand dit toevallig ook ervaren recentelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
De hardware in Domoticz op de hardware tab al eens uit en aan gezet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

janne_nl schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:35:
De hardware in Domoticz op de hardware tab al eens uit en aan gezet?
Ja het probleem was veel stommer.
Ik heb mijn interne netwerk een andere range gegeven en ik had de somfy in de hosts van mijn domoticz server gezet, met het oude IP dus

Argh! 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Ik kan me het oeps gevoel wel voorstellen. Ik heb vast ook wel eens zoiets gehad dat je bijna de boel door de kamer slingert en dan de fout ziet🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Heb ook maar eens de stoute schoenen aangetrokken en met een andere RPi met een verse install overgestapt op Bookworm met Dz in een docker container.
Mosquitto draaide eerst in een docker container maar draait nu zonder docker container.

Nieuwe/gewenste situatie
- RPi 3B met Bookworm
- Dz v2024.7, Build Hash: b317cfab1, Compile Date: 2024-07-13 16:59:31,
dzVents Version: 3.1.8, Python Version: 3.9.2 (default, Feb 28 2021, 17:03:44) [GCC 10.2.1 20210110]
- Mosquitto v2.0.11

Mijn ‘oude’ RPi draait nog op Bullseye met Dz zonder docker container
Oude sutuatie
- RPi 3B met Bullseye
- Dz v2024.7, Build Hash: b317cfab1, Compile Date: 2024-07-13 16:59:31,
dzVents Version: 3.1.8, Python Version: 3.9.2 (default, Feb 28 2021, 17:03:44) [GCC 10.2.1 20210110]
- Mosquitto v2.0.11

Beide RPI’s met Dz draaien naast elkaar en maken gebruik van Mosquitto op de nieuw RPi.
Op de nieuwe RPi krijg ik in Dz gemiddeld elke 7 minuten een
code:
1
MQTT: Disconnected, restarting (rc=19/Keepalive exceeded)

Op de oude RPi heb ik hier geen last van.
Wanneer ik in Dz op de oude en nieuwe RPi overschakel op Mosquitto op de oude RPi dan blijven de errors in Dz op de nieuwe RPi verschijnen en niet in Dz op de oude RPi.
Dan is mijn conclusie dat het aan Dz ligt op de nieuwe RPi en niet aan Mosquitto.
Als ik google op een vergelijkbare melding dan is het een instelling op de client van Mosquitto, in dit geval Dz op de nieuwe RPi.

Vraag:
Heeft iemand een idee wat de oorzaak en bijbehorende oplossing is?
Zou het aan Dz in de docker container kunnen liggen?
Ik vraag dit voordat ik Dz uit de docker container haal en native ga (proberen te) laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
@Lawrentz ik heb MQTT ook in een container draaien. Sterker nog, nu je eenmaal op de docker trein gesprongen bent zou ik niks meer native draaien, maar alles in een container knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
rens-br schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:03:
@Lawrentz ik heb MQTT ook in een container draaien. Sterker nog, nu je eenmaal op de docker trein gesprongen bent zou ik niks meer native draaien, maar alles in een container knallen.
Dit doe ik wanneer Dz foutloos draait, en zover ben ik helaas nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Lawrentz schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:10:
Zou het aan Dz in de docker container kunnen liggen?
Ik zou het niet weten. Ik heb zelf 0 problemen met MQTT verbinding met een container.

Je zou bij wijze van test mosquitto ook nog even in een docker ernaast kunnen draaien, kost je een paar minuten om dat draaiend te krijgen.

Gebruik jij ook portrainer voor je container beheer? Zoniet, ga Portrainer gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
rens-br schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:39:
[...]

Ik zou het niet weten. Ik heb zelf 0 problemen met MQTT verbinding met een container.

Je zou bij wijze van test mosquitto ook nog even in een docker ernaast kunnen draaien, kost je een paar minuten om dat draaiend te krijgen.

Gebruik jij ook portrainer voor je container beheer? Zoniet, ga Portrainer gebruiken!
Mosquitto heb ik eerder op mijn nieuwe RPi in een container gedraaid met hetzelfde effect.
Mosquitto heb ik daarna op mijn nieuwe RPi zonder container gedraaid met hetzelfde effect.
Na hetactivatie van Mosquitto op de oude PI blijven de errors terugkomen in de nieuwe Dz en niet in de oude Dz.

Een error reset per gemiddeld 7 min lijkt niet erg maar mis hierdoor regelmatig het schakelen van devices zoals bijvoorbeeld verlichting.
Voorlopig concludeer ik dat het voor >90% een dingetje in Dz is en het niet in Mosquitto zit.
Ik kan de errors in de Dz hardware uitschalen maar dat is het onderdrukken van het symptoom, niet het oplossen van het issue.
Pagina: 1 ... 50 51 Laatste

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!