Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@mbuurman Alles heeft natuurlijk voor- en nadelen, maar is het een idee om losse lijsten te gebruiken? Je moet dan wel extra opletten dat je overal dezelfde keys gebruikt natuurlijk.

Een beetje in deze richting
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
-- Stamgegevens
local geldig = { ['bla123'] = true, ['bla456'] = false, ['bla789'] = false, ['abc123'] = true}
local gebruiker = { ['bla123'] = 'Rood', ['bla456'] = 'Blauw', ['bla789'] = 'Zwart', ['abc123'] = 'Roze'}
local type = { ['bla123'] = 'kaart', ['bla456'] = 'sleutelhanger', ['bla789'] = 'sticker', ['abc123'] = 'ring'}

-- Deze krijgen we binnen
local nfctag = 'abc123'

-- bekend of niet?
local bekend = geldig[nfctag]

if bekend == nil then
    print ('Onbekende tag ' .. nfctag .. ' ontvangen')
else 
    local gebruiker = gebruiker[nfctag]
    local type = type[nfctag]
    local blok = '' 
    if bekend == false then
        blok = 'geblokkeerde '
    end         
    print (gebruiker .. ' gebruikt ' .. blok .. type .. ' met tag ' .. nfctag)
end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:33
JeroenE schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 18:46:
@mbuurman Alles heeft natuurlijk voor- en nadelen, maar is het een idee om losse lijsten te gebruiken? Je moet dan wel extra opletten dat je overal dezelfde keys gebruikt natuurlijk.

Een beetje in deze richting
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
-- Stamgegevens
local geldig = { ['bla123'] = true, ['bla456'] = false, ['bla789'] = false, ['abc123'] = true}
local gebruiker = { ['bla123'] = 'Rood', ['bla456'] = 'Blauw', ['bla789'] = 'Zwart', ['abc123'] = 'Roze'}
local type = { ['bla123'] = 'kaart', ['bla456'] = 'sleutelhanger', ['bla789'] = 'sticker', ['abc123'] = 'ring'}

-- Deze krijgen we binnen
local nfctag = 'abc123'

-- bekend of niet?
local bekend = geldig[nfctag]

if bekend == nil then
    print ('Onbekende tag ' .. nfctag .. ' ontvangen')
else 
    local gebruiker = gebruiker[nfctag]
    local type = type[nfctag]
    local blok = '' 
    if bekend == false then
        blok = 'geblokkeerde '
    end         
    print (gebruiker .. ' gebruikt ' .. blok .. type .. ' met tag ' .. nfctag)
end
Thx, hier kom ik weer een stapje verder mee!

Ben wel benieuwd hoeveel data ik kwijt kan in een 'local', met 10 gebruikers wordt het wel een lange string.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
mbuurman schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 20:49:
Ben wel benieuwd hoeveel data ik kwijt kan in een 'local', met 10 gebruikers wordt het wel een lange string.
Dat weet ik eerlijk gezegd niet, ik vind zo snel nergens dat er specifieke limieten aan de lua variabelen in Domoticz zitten.

Ik zou 10 gebruikers niet als heel veel data zien, maar alles is natuurlijk relatief.

Ik zou eerder opletten dat je het op een manier maakt die voor jou duidelijk is; zet er desnoods heel veel commentaar bij. Als je over 3 jaar een keer een nieuwe tag wil gaan gebruiken is het wel fijn als je die dan makkelijk kan toevoegen en dat je niet eerst een tijdje zoet bent om ook al weer uit te vogelen hoe het werkt.

Dus als je jouw manier handiger vind kan dat natuurlijk ook, dan moet je alleen bijhouden of je de tag hebt gevonden of niet. Dus zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
--  Tabel met NFC Tags om te controleren
local TagsToCheck = {
            { ['UID'] = 'bla123', ['Status'] = 'enabled', ['Gebruiker'] = 'Rood', ['Type'] = 'Card'},
            { ['UID'] = 'bla456', ['Status'] = 'disabled', ['Gebruiker'] = 'Blauw', ['Type'] = 'Tag-keyhanger'},
            { ['UID'] = 'bla789', ['Status'] = 'enabled', ['Gebruiker'] = 'Zwart', ['Type'] = 'Tag-sticker'},
        }
local nfctag = 'bla789'
local gevonden = false

for i, TagsToCheck in pairs(TagsToCheck) do
    local uid = TagsToCheck['UID']
    local status = TagsToCheck['Status']
    local gebruiker = TagsToCheck['Gebruiker']
    local type = TagsToCheck['Type']

if nfctag == uid then
        gevonden = true
        if ( status == 'enabled') then 
            print(gebruiker .. ' gebruikt zijn ' .. type .. '.')
        elseif ( status == 'disabled') then 
            print(gebruiker .. ' gebruikt zijn geblokkeerde ' .. type .. '.')
        end
    end
end
if gevonden == false then
    print('Er wordt een onbekende kaart geprobeerd.')
end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik richt mij weer eens tot de wijsheid van mijn mede tweakers.

De uitdaging:
Ik ben aan het migreren van een Rpi 3B+ naar een 4B.
Alles heb ik stuk voor stuk getest en werkt naar behoren, echter loop ik nu tegen een probleem met ZIgbee2mqqt.

Wanneer ik de zigbee2mqtt antenne verplaats en Zigbee2mqtt start op de nieuwe 4B werkt het allemaal wel, maar niet in Domoticz.
Ik krijg deze error:
2021-08-21 11:21:54.193 Error: Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Can not create new Domoticz device: maximum of 255 devices is reached.

Waarom ben ik ook inmiddels achter, namelijk het bekende probleem als je van versie v0.2.1 (of lager) naar de laatste gaat (v3.0 en erboven) wilt die alle devices opnieuw toevoegen.....
De 3b+ draait op v0.2.1 (of lager)
En de 4B heb ik geupdate naar v3.0

https://github.com/stas-d...ee2mqtt-plugin/issues/549

mogelijke oplossing is alles opnieuw toevoegen aan zigbee2mqtt, maar dat wordt een megaklus met veel ingebouwde spotjes en scripts/ automations die hier aan hangen.
hughb8on commented on 21 Jan

If you just upgrade 1.16.2 to 1.17 that's not a problem, your devices will remain available in domoticz and no change to the plugin becomes necessary just because you do that.

However, if you do decide to upgrade the plugin, and you follow the instructions to delete it first, then all its devices will be deleted from domoticz.

Yes, they will be automatically recreated when you install the new plugin. No re-pairing or anything is required. Some of the 'new' domoticz devices will have slightly different names and some additional ones will appear too. That may not be a problem to you - it won't be a big deal to people who don't have as many devices as I have, and/or have fewer of the dependencies I listed above.

If that fits you, then I'd encourage you to upgrade.
Hebben jullie bovenstaande gedaan? of hoe hebben jullie dit opgelost??
Het pairen is dan niet opnieuw nodig, maar alle blocky scripts vinden het niet leuk door het veranderen van de IDX nummers...

extra info:
op de 3b draait Zigbee2mqqt versie: zigbee2mqtt@1.14.1

op de 4b draai versie: zigbee2mqtt@1.18.3

Ik gebruikt een texas instumentas LAUNCHXL-CC26X2R1 als antenne (super ding)
met software rev: 20191106

[ Voor 29% gewijzigd door luigi87 op 21-08-2021 11:54 ]

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:14
luigi87 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:50:
Ik richt mij weer eens tot de wijsheid van mijn mede tweakers.

Hebben jullie bovenstaande gedaan? of hoe hebben jullie dit opgelost??
Het pairen is dan niet opnieuw nodig, maar alle blocky scripts vinden het niet leuk door het veranderen van de IDX nummers...

extra info:
op de 3b draait Zigbee2mqqt versie: zigbee2mqtt@1.14.1

op de 4b draai versie: zigbee2mqtt@1.18.3

Ik gebruikt een texas instumentas LAUNCHXL-CC26X2R1 als antenne (super ding)
met software rev: 20191106
Ik heb dit nog niet gedaan, maar eerst de 3b Zigbee2mqtt updaten naar dezelfde versie als op de 4b? Dan de stick in de 4b?

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

BazemanKM schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 19:48:
[...]

Ik heb dit nog niet gedaan, maar eerst de 3b Zigbee2mqtt updaten naar dezelfde versie als op de 4b? Dan de stick in de 4b?
Je ziet er ook tegenop zeker ;)

Zou kunnen maar dan ga ik me live systeem om zeep helpen waarschijnlijk en daar draait nogal veel op.

Ik heb nu het idee om eerst maar eens te kijken bij het nieuwe systeem wat ik kwijt raak als ik de hardware verwijder.
En dan maar de blocky automations uitprinten en dit gebruiken om te herstellen bij het over gaan.
En alle ruimtes e.d. waar ik ook mijn hardware kwijt raak.
Nog een best klusje.....

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbuurman
JeroenE schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 07:54:
[...]
Dat weet ik eerlijk gezegd niet, ik vind zo snel nergens dat er specifieke limieten aan de lua variabelen in Domoticz zitten.

Ik zou 10 gebruikers niet als heel veel data zien, maar alles is natuurlijk relatief.

Ik zou eerder opletten dat je het op een manier maakt die voor jou duidelijk is; zet er desnoods heel veel commentaar bij. Als je over 3 jaar een keer een nieuwe tag wil gaan gebruiken is het wel fijn als je die dan makkelijk kan toevoegen en dat je niet eerst een tijdje zoet bent om ook al weer uit te vogelen hoe het werkt.

Dus als je jouw manier handiger vind kan dat natuurlijk ook, dan moet je alleen bijhouden of je de tag hebt gevonden of niet. Dus zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
local TagsToCheck = {
            { ['UID'] = 'bla123', ['Status'] = 'enabled', ['Gebruiker'] = 'Rood', ['Type'] = 'Card'},
            { ['UID'] = 'bla456', ['Status'] = 'disabled', ['Gebruiker'] = 'Blauw', ['Type'] = 'Tag-keyhanger'},
            { ['UID'] = 'bla789', ['Status'] = 'enabled', ['Gebruiker'] = 'Zwart', ['Type'] = 'Tag-sticker'},
        }
local nfctag = 'bla789'
local gevonden = false

if nfctag == uid then
        gevonden = true
            print(gebruiker .. ' gebruikt zijn ' .. type .. '.')
            print(gebruiker .. ' gebruikt zijn geblokkeerde ' .. type .. '.')
        end
    end
end
    print('Er wordt een onbekende kaart geprobeerd.')
end
@JeroenE bedankt voor je ideeën!

Ik heb beiden nu uitgewerkt voor mijn situatie en beiden functioneren perfect!
De locals met 1 string per gebruiker/UID lijkt mij in de praktijk het makkelijkste bij te houden, deze ga ik dus gebruiken.
Nogmaals bedankt voor het meedenken en uitwerken van de twee werkende oplossingen _/-\o_

Wellicht voor de geïnteresseerden hierbij het totale dzVents script tot nu toe, als aanvulling wil ik er nog een counter en timer bij maken die iets doet als er X keer een onbekende kaart aangeboden wordt.
Het uiteindelijke doel is het aan/uit schakelen van de Alarmcentrale mogelijkheid binnen Domoticz, dit script regelt alleen de registratie/validatie van de aangeboden NFC-tags. Het uiteindelijke alarm-gebeuren gebeurd in een apart script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
return {
    active = true,    
    logging = {
        --level = domoticz.LOG_DEBUG,
        level = domoticz.LOG_INFO,
        marker = "Alarm - RFID Lezer"
        },

on = {
        devices = {
            255,            -- text vanuit RFID lezer
        }
    },

execute = function(domoticz, item)

local   TagsToCheck = {
                    { ['UID'] = 'abc23', ['Status'] = 'enabled', ['Gebruiker'] = 'Rood', ['Type'] = 'Card'},
                    { ['UID'] = 'def456', ['Status'] = 'disabled', ['Gebruiker'] = 'Blauw', ['Type'] = 'Tag-keyhanger'},
                    { ['UID'] = 'ghi789', ['Status'] = 'enabled', ['Gebruiker'] = 'Zwart', ['Type'] = 'Tag-sticker'},
                }

-- Deze NFC-ID krijgen we binnen vanuit de NFC-reader:
        local nfctag = domoticz.devices( 255 ).text
        -- Hier schrijven we de uiteindelijke toegangs-uitkomst (blocked/granted) naar toe:
        local nfcstate = domoticz.devices( 256 )
        -- Variabele om de 'gevonden' state in weg te schrijven en wordt initieel gevuld met 'false'
        local gevonden = false

if nfctag == uid then
                gevonden = true                 -- Als de UID matched met een entry in de 'TagsToCheck' Array, dan set 'gevonden'-variabele op 'true'
                    nfcstate.updateText('Granted')          
                    domoticz.log('Gebruiker ' .. gebruiker .. ' gebruikt zijn ' .. type .. ' met ID ' .. nfctag .. '.')

nfcstate.updateText('Blocked')
                    domoticz.log('Gebruiker ' .. gebruiker .. ' gebruikt een geblokkeerde ' .. type .. ' met ID ' .. nfctag .. '.')
                end
            end
        end

-- Als de aangeboden NFC-UID onbekend is blijft de 'gevonden'-variabele op 'false' :
            nfcstate.updateText('Blocked')
            print('Er wordt een onbekende kaart geprobeerd met UID:' .. nfctag ..'!')
        end
    end
}

[ Voor 39% gewijzigd door mbuurman op 22-08-2021 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

Kan iemand mij helpen met het volgende:
Vanmiddag rond half vier is domoticz out of de bleu gecrasht. Nu gebeurd dat wel vaken zo nu en dan, maar dan pakt Monit de draad weer snel op. Deze keer dus niet. Ik krijg het met geen mogelijkheid meer gestart.
Wat ik al geprobeerd heb:
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
cd domoticz
sudo ./updaterelease

curl -sSL install.domoticz.com | sudo bash
curl -L https://install.domoticz.com | bash (beide opties geprobeerd)
Maar niets werkt. Domoticz blijft offline gaan. Ik heb nog wel een volledige systeem backup van gisteravond, maar dan ben ik belangrijke data van vandaag kwijt.

Suggesties?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Logs al bekeken voordat je al die acties hebt gedaan?
Domoticz log en journalctl?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Oogje schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 23:47:
Logs al bekeken voordat je al die acties hebt gedaan?
Domoticz log en journalctl?
Ja wel naar gekeken, maar gaat nog een beetje boven mijn pet wat dar allemaal in staat. Op de een of andere manier is ook influx/grafana gemold. Kon niet eens meer een backup maken van mijn influxdb database om nog wat data van de afgelopen dag te redden. En het draaide zo lekker stabiel op de EMMC module.
Gelukkig had ik gisteravond laat nog een volledige systeem image gemaakt. Die draait nu weer als een zonnetje. Heb ook nog (uur)backups van domoticz op een USB stick die s'nachts om 1 uur draait. Kwam er alleen achter dat ik geen idee heb hoe die te gebruiken/terug te zetten. Heb het op de Pi geprobeerd met uur 15 (net voor de crash) via 'instelligen' en 'backup/herstel'. Maar dat veranderde niets.
Zou toch best eens willen weten wat er nu zo mis kan gaan. Heb ooit de voeding al eens vervangen door een merk voeding 5 V 4 A (Raspberry Pi 3B+) dat moet toch meerrrr dan genoeg zijn. SD vervangen door EMMC en toch gaat het weer eens mis :X

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:37
ik ben nu enige tijd bezig om mij in te lezen in Domoticz en wil het gaan gebruiken in mijn huis en ik wil starten om mijn 3 pulse meters uit de meterkast te verbinden via een raspberry pi. Ik heb echter de volgende vragen want hoe kan ik e.e.a. gaan uitlezen. Ik wilde dit eerst via mijn nas doen maar ik krijg Domoticz niet geïnstalleerd en vervolgens heb ik op mijn IMAC geprobeerd om Domoticz te installeren maar hier ben ik ook vastgelopen. Het uiteindelijke doel is om meer zaken te automatiseren in mijn huis zoals de zonneschermen en mijn Alecto weerstation maar voorlopig kom ik geen stap verder. Moet ik wellicht gewoon een raspberry pi aanschaffen en hiermee aan de slag gaan maar hoe ga ik alles kunnen uitlezen ?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
corsat schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 19:37:
ik ben nu enige tijd bezig om mij in te lezen in Domoticz en wil het gaan gebruiken in mijn huis en ik wil starten om mijn 3 pulse meters uit de meterkast te verbinden via een raspberry pi. Ik heb echter de volgende vragen want hoe kan ik e.e.a. gaan uitlezen. Ik wilde dit eerst via mijn nas doen maar ik krijg Domoticz niet geïnstalleerd en vervolgens heb ik op mijn IMAC geprobeerd om Domoticz te installeren maar hier ben ik ook vastgelopen. Het uiteindelijke doel is om meer zaken te automatiseren in mijn huis zoals de zonneschermen en mijn Alecto weerstation maar voorlopig kom ik geen stap verder. Moet ik wellicht gewoon een raspberry pi aanschaffen en hiermee aan de slag gaan maar hoe ga ik alles kunnen uitlezen ?
Wat voor NAS heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Een Synology ds916+

[ Voor 22% gewijzigd door corsat op 25-08-2021 22:55 ]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

corsat schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 19:37:
Op een Synology zou het prima moeten draaien. Heb je die in de meterkast staan? Zelf draai ik op een Raspberry Pi 2B, werkt ook goed.
Als het S0 pulsen zijn zou je zoiets kunnen aanschaffen:
S0 pulse counter module
Heb hier overigens zelf geen ervaring mee.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:12
Denk er aan dat een pulse teller op een S0 poort niet altijd het gewenste resultaat geeft. Dat ligt er maar net aan hoe de meter de stroom per fase omzet in pulsen. Dit speelt natuurlijk alleen bij een 3-fase meter en teruglevering.

Ik gebruik daar de/een youless voor trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door janne_nl op 26-08-2021 19:51 ]

• corsat
bedankt voor jullie antwoorden. Ik wil een SO pulse counter aanschaffen en hier uiteindelijk 4 meters op aansluiten en de meetgegevens moet ik ergens gaan opslaan en dacht hier de NAS voor te gaan gebruiken. Daarnaast heb ik nu een youless en die gegevens wil ik in 1 systeem gaan borgen maar tegelijkertijd vraag ik mij af hoe is dat kan gaan uitlezen. Als ik een RP aanschaf kan ik daar dan ook een dashboard realiseren en na inloggen op de RP de gegevens aflezen. Als dit allemaal werkt wil ik stap voor stap verder zaken gaan automatiseren zoals de zonneschermen en daarna de verlichting. Ik wilde dus een dashboard via de nas of iMac opzetten maar dat lukt dus niet en dan vraag ik mij af of de rest wel gaat lukken als het allemaal zo moeizaam gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

corsat schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:51:
bedankt voor jullie antwoorden. Ik wil een SO pulse counter aanschaffen en hier uiteindelijk 4 meters op aansluiten en de meetgegevens moet ik ergens gaan opslaan en dacht hier de NAS voor te gaan gebruiken. Daarnaast heb ik nu een youless en die gegevens wil ik in 1 systeem gaan borgen maar tegelijkertijd vraag ik mij af hoe is dat kan gaan uitlezen. Als ik een RP aanschaf kan ik daar dan ook een dashboard realiseren en na inloggen op de RP de gegevens aflezen. Als dit allemaal werkt wil ik stap voor stap verder zaken gaan automatiseren zoals de zonneschermen en daarna de verlichting. Ik wilde dus een dashboard via de nas of iMac opzetten maar dat lukt dus niet en dan vraag ik mij af of de rest wel gaat lukken als het allemaal zo moeizaam gaat.
Ja, op een Pi kun je met domoticz, influxdb en grafana de mooiste dashbords maken. Maar probeer niet alles in een keer te doen. Dan raak je het overzicht kwijt. Stap voor stap en project na project werkt vaak het beste.
Youless is een prima tussenstation. Ik heb er op dit moment twee draaien. Een LS110 (omgebouwd voor S0) en een LS 120 met daaraan gekoppeld de slimme meter en de envoy van mijn zonnepanelen op S0.
Ben eind 2017 begonnen en leer nog elke dag bij ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97NKuFWW7fEjjL9zkMn2dsPHtl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ALd3qG5PFnnn6Lm5I7TvXNXk.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyge5qIxjdceAUpLMzY-7DOhlII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckm1px0oHNLiY66wNIpaXjqk.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bTG3DOeBSvyD_SWEm4OiPZX52I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqmcWhl1z62XtIcw2KtaXtqW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-03 07:50
Copitano schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:16:
[...]

Ja, op een Pi kun je met domoticz, influxdb en grafana de mooiste dashbords maken. Maar probeer niet alles in een keer te doen. Dan raak je het overzicht kwijt. Stap voor stap en project na project werkt vaak het beste.
Youless is een prima tussenstation. Ik heb er op dit moment twee draaien. Een LS110 (omgebouwd voor S0) en een LS 120 met daaraan gekoppeld de slimme meter en de envoy van mijn zonnepanelen op S0.
Ben eind 2017 begonnen en leer nog elke dag bij ;)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WAUW! _/-\o_ Dat is nog even iets te ingewikkeld voor mij, maar zoals je al zei: projectje voor projectje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
:)

[ Voor 100% gewijzigd door Rolandtwilt op 27-08-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
Zigbee2mqtt werkt goed in Domoticz maar xiaomi zigbee sensor wil niet echt lukken. Aanmelden lukt en je kan ook zien dat ze online zijn. Maar ze detecteren slechts een paar keer per uur, alsof ze uitgaan of……
Weet iemand hier raad mee???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:04
Rolandtwilt schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 20:07:
Zigbee2mqtt werkt goed in Domoticz maar xiaomi zigbee sensor wil niet echt lukken. Aanmelden lukt en je kan ook zien dat ze online zijn. Maar ze detecteren slechts een paar keer per uur, alsof ze uitgaan of……
Weet iemand hier raad mee???
Vaak sturen dit soort sensoren ook alleen maar iets als de waardes veranderen ivm batterijbesparing.
Check daar dus ook eens op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
MikeOO schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 07:10:
[...]

Vaak sturen dit soort sensoren ook alleen maar iets als de waardes veranderen ivm batterijbesparing.
Check daar dus ook eens op ;)
ik begrijp wat je bedoeld, alleen niet hoe ik het uitvoer......(die check)
Komt vast omdat ik blont ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Heb een tijdje een Xiaomi zigbee temperatuur sensor getest, deze stuurde ongeveer elke 45min de temperatuur door, of als er een grote verandering was.
Voor zover ik weet viel dit niet aan te passen, daarom ben ik er ook niet verder mee gegaan.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:04
Rolandtwilt schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 12:18:
[...]

ik begrijp wat je bedoeld, alleen niet hoe ik het uitvoer......(die check)
Komt vast omdat ik blont ben :)
Blond heeft ook voordelen >:)

Maar als een device niet zend dan kun je zover ik weet het ook niet ontvangen.
Als het voorheen wel werkte met je check (je maakt het wel spannend) dan is dan wel vreemd.
Niet toevallig iets bijgewerkt in je domotica omgeving waardoor het nu niet meer werkt?

Maar lastig aan te geven als je niet weet hoe jouw check werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Vraag aan z2m gebruikers... Zijn er mss meerdere waarbij de pushbuttons niet meer uit gaan?
2 pushbuttons die eigenlijk uit zichzelf al naar uit zouden moeten, hebben ook nog een extra off in Domoticz.
Maar hoe dan ook, ze blijven aan?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Knielen schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:43:
[...]

Ik lees in de topics die je zelf quote dat het probleem is dat een aantal meters een negatief getal geven voor teruglevering. Domoticz kan hier niet mee omgaan, die kan alleen positieve getallen verwerken. Dit resulteert dan in een overflow.

Een oplossing die geboden wordt is om de getallen eerst via Node Red om te zetten in positieve getallen, daarna pas naar Domoticz sturen.
Late reactie maar dank voor de uitleg.

Ben iets verder (dank daarvoor)
https://github.com/domoticz/domoticz/issues/4874

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:17

de Peer

under peer review

Ik wil toch nogmaals om hulp vragen. Ik word hier echt gek van.
Ik heb onderstaande in mijn Lua device-script staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycR361te3HHKGHHwviCdLTk20Eg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zVW03l2KUijPeeeSE2FXAWkq.jpg?f=user_large

en 99 op de 100 keer gaat dat gewoon goed en werkt het zoals verwacht.

Maar zo af en toe schakelt Domoticz simpelweg niet!!
Vandaag bijvoorbeeld. Ik zie in mijn log dat het device 'donker' van AAN naar UIT is gegaan. Echter device 'Alle woonkamerverlichting' blijft gewoon aan staan.

Dit is toch bizar. Verder geen enkele error in de log. Niets bijzonders te zien.

Op precies hetzelfde tijdstip is er ook een scene geactiveerd die mijn ventilatiebox schakelt. Lijkt me onschuldig, en het laat zien dat Domoticz op dat moment wel gewoon up en running is en commando's aan het uitvoeren is.

Wat kan dit nu veroorzaken? Het lijkt compleet random te zijn.
Dus óf 'devicechanged' werkt niet óf er gaat iets mis bij de commandarray.

Gevolg is dat ik Domoticz niet meer kan vertrouwen en voortaan alles dubbel moet gaan schakelen om zeker te weten dat er geschakeld is/wordt.

Het enige dat ik kan bedenken is overbelasting van Domoticz als er te veel tegelijk gebeurt, maar dat zou hij toch aan moeten kunnen en ik kan dat ook niet reproduceren.

Ik krijg wel een paar keer per dag deze error:
Buienradar hardware (17) thread seems to have ended unexpectedly

Maar dat lijkt me onschuldig. Kreeg die error niet op het tijdstip van het niet schakelen.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 31-08-2021 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
de Peer schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:57:

[Afbeelding]

Vandaag bijvoorbeeld. Ik zie in mijn log dat het device 'donker' van AAN naar UIT is gegaan. Echter device 'Alle woonkamerverlichting' blijft gewoon aan staan.

Dit is toch bizar. Verder geen enkele error in de log. Niets bijzonders te zien.

Op precies hetzelfde tijdstip is er ook een scene geactiveerd die mijn ventilatiebox schakelt. Lijkt me onschuldig, en het laat zien dat Domoticz op dat moment wel gewoon up en running is en commando's aan het uitvoeren is.

Gevolg is dat ik Domoticz niet meer kan vertrouwen en voortaan alles dubbel moet gaan schakelen om zeker te weten dat er geschakeld is/wordt.

Het enige dat ik kan bedenken is overbelasting van Domoticz als er te veel tegelijk gebeurt, maar dat zou hij toch aan moeten kunnen en ik kan dat ook niet reproduceren.

Maar dat lijkt me onschuldig. Kreeg die error niet op het tijdstip van het niet schakelen.
Misschien dzventz eens proberen?
Is een stuk sneller en geen rare command array.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Als je een print statement in de if erbij zet, zie je die dan wel elke keer?

Er gaat incidenteel wel eens iets niet, maar om dan domoticz niet meer te vertrouwen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
jobr schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:25:
[...]

Dzvents is in lua geschreven en gebruikt onder water volgens mij ook die array. Beetje slim zelf programmeren haalt de traagheid van meerdere sequentiele commandarrays eruit.

Kortom, naar dzvents gaan om dit op te lossen lijkt me niet het handigst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jobr schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:25:
[...]

Zou ik kunnen doen maar liever niet. Erg veel werk want ik heb zeer veel scripts gebouwd de afgelopen 6 jaar. en dzvents is ook gewoon Lua natuurlijk.
Ik heb geen klachten over de snelheid. Los van dit issue werkt alles verder perfect.

En het is ook geen garantie voor succes zolang de oorzaak van het probleem niet helder is.
janne_nl schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:25:
Als je een print statement in de if erbij zet, zie je die dan wel elke keer?
Probleem is dat het probleem niet gerelateerd is aan dit specifieke script of if-statement. Dus dan zou ik bij al mijn if-statements een print moeten toevoegen.
Wel een goede suggestie want dan weet ik in ieder geval of het in de Commandarray mis gaat of bij de detectie van een 'devicechanged'
Er gaat incidenteel wel eens iets niet, maar om dan domoticz niet meer te vertrouwen...
Tsja daar komt het wel op neer natuurlijk. Bij de belangrijkere schakelmomenten zoals het leeg of vol laten lopen van mijn aquarium wil ik dit soort geintjes niet hebben. Uiteraard bouw ik dan sowieso wel extra veiligheden in.

Of verlichting in huis die als gevolg hiervan de hele dag aan blijft staan. Ik ben steeds meer 'controle-scriptjes' aan het schrijven omdat Domoticz soms niet schakelt en de gevolgen daarvan irritant kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik heb dat echt helemaal niet. Nu automatiseer ik ook niet alles. Maar bijvoorbeeld rolgordijn omlaag en alle verlichting aan, afhankelijk van de lux binnen een half uur voor of na zonsondergang, gaat eigenlijk al 8 jaar goed. (Lux pas een een jaar of 2 geleden toegevoegd)

Ook andere zaken eigenlijk nooit problemen.

Maar ik snap dat een aquarium wel spannender is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik zie wel die variabele in de commamdarray, die moet ik ook nog eens gaan inbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

janne_nl schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:45:
Ik heb dat echt helemaal niet. Nu automatiseer ik ook niet alles. Maar bijvoorbeeld rolgordijn omlaag en alle verlichting aan, afhankelijk van de lux binnen een half uur voor of na zonsondergang, gaat eigenlijk al 8 jaar goed. (Lux pas een een jaar of 2 geleden toegevoegd)

Ook andere zaken eigenlijk nooit problemen.

Maar ik snap dat een aquarium wel spannender is.
Ja verder bevalt het prima en gaat alles goed, maar 0.1% van alle commando's lijkt hij te missen, en dat merk je dan soms.
Ik heb ook alle gordijnen en rolluiken (in totaal 14) geautomatiseerd. En door dit issue gaat er dan soms 1 niet omhoog of omlaag. Dat is verder niet zo erg, maar zou het toch graag begrijpen wat daar nu gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ja, dat snap ik.

Als niemand thuis weet ik natuurlijk niet of het rolgordijn wel eens niet omlaag of omhoog gaat, maar nooit iets gemerkt.

Als de schakelaar niet gaat, zie je dan ook in Domoticz dat de schakelaar niet om is?

Ik bedoel, bij kaku gaat ook we eens ee schakelaar niet omdat het signaal verloren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

janne_nl schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:52:
Als de schakelaar niet gaat, zie je dan ook in Domoticz dat de schakelaar niet om is?
Ja dat zie ik dan inderdaad. schakelaar blijft op de oude stand staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
de Peer schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:41:
Zou ik kunnen doen maar liever niet. Erg veel werk want ik heb zeer veel scripts gebouwd de afgelopen 6 jaar. en dzvents is ook gewoon Lua natuurlijk.
Ik heb geen klachten over de snelheid. Los van dit issue werkt alles verder perfect.
En het is ook geen garantie voor succes zolang de oorzaak van het probleem niet helder is.
Het is inderdaad LUA maar werkt wel iets anders. Alle device info wordt eenmalig voor alle script in 1 keer opgehaald. Daarom is het ook een stuk sneller.
Je kunt dan ook asynchroon scripts of http(s) requests uitvoeren.

Je hoeft ook niet alles in 1 keer om te zetten. Omzetten gaat trouwens redelijk eenvoudig.
Ik heb circa 400 devices en 70 scripts in domoticz en hier nog nooit last van gehad.

En nee, het is geen garantie voor succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Hm, dus hij gaat de if niet in. Het is niet zo dat die schakelaar af en een andere stand dan 'Off' heeft?

Of in plaats van devicechanged gewoon de status van het device controleren otherdevice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

janne_nl schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:56:
Hm, dus hij gaat de if niet in. Het is niet zo dat die schakelaar af en een andere stand dan 'Off' heeft?

Of in plaats van devicechanged gewoon de status van het device controleren otherdevice.
Klopt, hij doet helemaal niets met de schakelaar. Lijkt haast alsof het device-script gewoon niet gestart is of vroegtijdig afgebroken, maar wel zonder error.

Via de status/otherdevice kan ik wel elke minuut controleren of er geschakeld is en dan alsnog schakelen. Dat is een workaround die ik nu voor belangrijke schakelingen toepas.
jobr schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:54:
[...]
Je hoeft ook niet alles in 1 keer om te zetten. Omzetten gaat trouwens redelijk eenvoudig.
Ik heb circa 400 devices en 70 scripts in domoticz en hier nog nooit last van gehad.
Tsja toch is me dat te veel werk zonder succesgarantie. Lua bevalt me ook gewoon erg goed en ben daar aan gewend. Ik vind het ook zonde van mijn tijd om het allemaal om te gaan zetten. Ik schat dat dat me toch zeker 100 uur gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
de Peer schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:01:
Tsja toch is me dat te veel werk zonder succesgarantie. Lua bevalt me ook gewoon erg goed en ben daar aan gewend. Ik vind het ook zonde van mijn tijd om het allemaal om te gaan zetten. Ik schat dat dat me toch zeker 100 uur gaat kosten.
Het is nog steeds LUA, daarom gaat het omzetten ook behoorlijk snel.
Maak anders eens een extra script in dzventz voor dat probleemgeval waarbij je alleen logging gaat doen ipv de actie uitvoeren. Of maak een paar "schaduw" (dummy) devices aan.
En kijk eens of dat op dezelfde manier missers maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Het zou vreemd zijn als het met dzVents is op lossen. DzVents is tenslotte niet meer dan een schil in lua om lua heen.

Ik ben wel meer benieuwd naar het hele script geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

janne_nl schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:11:
Het zou vreemd zijn als het met dzVents is op lossen. DzVents is tenslotte niet meer dan een schil in lua om lua heen.

Ik ben wel meer benieuwd naar het hele script geloof ik.
Veel meer is het niet.
erboven en eronder zitten ook een paar if statements voor andere lampen. Verder niets. Dus niets wat de boel zou kunnen verstoren.

Ik zie wel dat ik verderop nog een OpenURL in de commandarray heb staan, maar dat is erna en niet ervoor. Dus zou niet uit mogen maken lijkt me..
commandArray[#commandArray +1]={['OpenURL'] = 'http://........'
jobr schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:05:
[...]

Het is nog steeds LUA, daarom gaat het omzetten ook behoorlijk snel.
Maak anders eens een extra script in dzventz voor dat probleemgeval waarbij je alleen logging gaat doen ipv de actie uitvoeren. Of maak een paar "schaduw" (dummy) devices aan.
En kijk eens of dat op dezelfde manier missers maakt.
Ik ga er eens over denken. Het idee van schaduw-script vind ik wel goed. dan kan dzvents zich bewijzen.

[ Voor 34% gewijzigd door de Peer op 31-08-2021 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Het is verder wel een device script en geen time script neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

janne_nl schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:24:
Het is verder wel een device script en geen time script neem ik aan?
Ja uiteraard :)
Want vergeet niet dat het 99% van de tijd al 5 jaar lang gewoon prima werkt.

Ik werk in Lua ook wel veel met os.execute('mosquitto_pub -d -t cmnd/Shelly_Overloop/var1 -m "2" &' om mqtt berichten naar bijvoorbeeld Shelly's en Wemos D1 te sturen
Zou zoiets misschien roet in het eten kunnen gooien op het moment dat de mosquitto server bijvoorbeeld niet bereikt kan worden? Ik denk eerder dat ik het in die hoek moet zoeken. Al zou ik dan een error verwachten of dat het script na X seconden alsnog uitgevoerd wordt.

Wat ik altijd begreep is dat de & erachter er voor zorgt dat Domoticz gewoon door kan gaan en niet op reactie hoeft te wachten.

En helemaal boven in:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
function timedifference(s)
   year = string.sub(s, 1, 4)
   month = string.sub(s, 6, 7)
   day = string.sub(s, 9, 10)
   hour = string.sub(s, 12, 13)
   minutes = string.sub(s, 15, 16)
   seconds = string.sub(s, 18, 19)
   t1 = os.time()
   t2 = os.time{year=year, month=month, day=day, hour=hour, min=minutes, sec=seconds}
   difference = os.difftime (t1, t2)
   return difference
end

commandArray = {}

timeon_eettafel = timedifference(otherdevices_lastupdate['Dsensor eettafel'])
timeon_zithoek = timedifference(otherdevices_lastupdate['Dsensor zithoek'])
timeon_gang = timedifference(otherdevices_lastupdate['Dsensor gang'])
timeon_slaapkamer = timedifference(otherdevices_lastupdate['Dsensor slaapkamer'])
lastseen_allewoonkamerverlichting = timedifference(otherdevices_lastupdate['Alle woonkamerverlichting'])
lastseen_CO2slaapkamer = timedifference(otherdevices_lastupdate['CO2_Slaapkamer'])

time = os.date("*t")

En daaronder dus een aantal if statements waarvan er dus maar 1 uitgevoerd zal worden op het moment dat 'Donker' van AAN naar UIT gaat. Dus de andere if-statements zouden irrelevant moeten zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door de Peer op 31-08-2021 19:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
de Peer schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:28:
Wat ik altijd begreep is dat de & erachter er voor zorgt dat Domoticz gewoon door kan gaan en niet op reactie hoeft te wachten.
Dat is correct. Wordt in de background uitgevoerd.
Die openurl doet dat dus niet. Die kan domoticz een tijdje ophangen.
Hoeft natuurlijk niet de oorzaak van je probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jobr schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:33:
[...]

Dat is correct. Wordt in de background uitgevoerd.
Die openurl doet dat dus niet. Die kan domoticz een tijdje ophangen.
Hoeft natuurlijk niet de oorzaak van je probleem te zijn.
maar ophangen is uitstel en geen afstel toch?
of zouden op dat moment de triggers (devicechanged) niet meer goed verwerkt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
de Peer schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:38:
maar ophangen is uitstel en geen afstel toch?
of zouden op dat moment de triggers (devicechanged) niet meer goed verwerkt worden?
Ik zou verwachten uitstel want domoticz is single threaded. Maar wie weet.
Ik heb alles asynschroon gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:43

Rouwette

Rouwette.com

Hoe schakelen jullie de gordijnen?
Ik heb een zigbee Venetian Blinds EU in Domoticz.
Het rolgordijn is een zeebra variant met breede banen. Het duurt ongeveer 14 sec van open naar dicht op de laagste snelheid (1x klik op open/dicht).

Ik krijg dat niet werkend geautomatiseerd

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rouwette schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 23:47:
Het rolgordijn is een zeebra variant met breede banen. Het duurt ongeveer 14 sec van open naar dicht op de laagste snelheid (1x klik op open/dicht).

Wat is de vraag nu precies?

Ik werk met Sonoff (dual) en heb gewoon een virtuele schakelaar aangemaakt voor 'omhoog' en 1 voor 'omlaag'. Daar kan weinig fout aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Rouwette schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 23:47:

Waar loop je tegenaan? Of wat werkt er niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vollervo
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-09 19:39
jobr schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:41:
[...]

Ik zou verwachten uitstel want domoticz is single threaded. Maar wie weet.
Ik heb alles asynschroon gemaakt.
Asynchroon en onbetrouwbaar, want als er iets fout gaat in die background execution denk ik niet dat je dat door hebt. Een wrapper script erbinnen die de exit status checkt en stderr afvangt en evt iets logt of mailt lijkt me een nuttige toevoeging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vollervo
de Peer schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:57:

[Afbeelding]

Kan het de onderliggende hardware of andere software zijn die een steekje laat vallen? Domoticz is rock solid is mijn ervaring. Dat de switch niet omgaat in Domoticz wil niet zeggen dat het statement niet is uitgevoerd. Sommige hardware implementaties veranderen de status pas als het schakelen gelukt is. Dat is bijvoorbeeld zo bij mijn gordijnen, die slechts periodiek de status rapporteren. Kaku heeft geen mogelijkheid tot feedback, dus die veranderd de status wel direct. Zwave rapporteert een error in de log als het misgaat enz enz

Als je verder wilt komen met dit mysterie zul je, zoals meerdere personen al aanraden, extra code moeten toevoegen: loggen vóór het probleemstatement en ná het statement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Vollervo schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:10:
[...]

Kan het de onderliggende hardware of andere software zijn die een steekje laat vallen? Domoticz is rock solid is mijn ervaring. Dat de switch niet omgaat in Domoticz wil niet zeggen dat het statement niet is uitgevoerd.
Dank voor het meedenken
Het gaat hier om een selector switch (keuzeschakelaar), dus een virtuele Domoticz schakelaar. Dus hardware problemen kunnen wel uitgesloten worden.
Bij mij is het verder ook Rocksolid, op dit na.

Ik ga idd extra code toevoegen, maar het kan wel weken duren voordat ik de volgende misser van Domoticz door heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vollervo
Een virtuele switch heb je niet voor niets, hangt daar misschien een event of een slave device aan dat in de fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Vollervo schreef op woensdag 1 september 2021 @ 19:26:
Een virtuele switch heb je niet voor niets, hangt daar misschien een event of een slave device aan dat in de fout gaat?
Nee, ik maak gewoon graag gebruik van selector switches. Vind ik overzichtelijk.
Hij is nergens aan gekoppeld.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 01-09-2021 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Vollervo schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:00:
Asynchroon en onbetrouwbaar, want als er iets fout gaat in die background execution denk ik niet dat je dat door hebt.
Wel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vollervo
Uit interesse, hoe krijg je die feedback dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr

• mbuurman
Ik heb sinds gister een uitdaging met de Raspberry 3b+ waar ik mijn domotica (Domoticz,Zigbee2Mqtt, enz enz) op heb draaien.... Tijdens een 'sudo apt upgrade' is de Raspberry vast geslagen en niet meer tot leven gekomen. Ik draai alles op een SSD en deze kan ik met een EXT-reader op mijn Windows laptop uitlezen.

Is er een manier om Raspbian opnieuw te installeren zonder alle Domoticz zaken opnieuw te moeten opzetten?

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

mbuurman schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:04:
Ik heb sinds gister een uitdaging met de Raspberry 3b+ waar ik mijn domotica (Domoticz,Zigbee2Mqtt, enz enz) op heb draaien.... Tijdens een 'sudo apt upgrade' is de Raspberry vast geslagen en niet meer tot leven gekomen. Ik draai alles op een SSD en deze kan ik met een EXT-reader op mijn Windows laptop uitlezen.

Is er een manier om Raspbian opnieuw te installeren zonder alle Domoticz zaken opnieuw te moeten opzetten?
Krijg je iets van Kernel panic - not syncing: VFS: unable to mount root fs on unknown-block(X,X*) in beeld?

Ik heb mij SSD eens gefixt met een Raspbian SD en dan de SSD repareren, misschien werkt dat ook met andere fouten.
https://rouwette.com/unable-to-mount-root-fs/

[ Voor 17% gewijzigd door Rouwette op 02-09-2021 16:10 ]

• mbuurman
Rouwette schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:06:
[...]

Krijg je iets van Kernel panic - not syncing: VFS: unable to mount root fs on unknown-block(X,X*) in beeld?

Ik heb mij SSD eens gefixt met een Raspbian SD en dan de SSD repareren, misschien werkt dat ook met andere fouten.
https://rouwette.com/unable-to-mount-root-fs/
Ik heb de Raspberry aan een monitor gehangen en ik krijg alleen het scherm met de 4 kleuren, maar verder helemaal geen output

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

mbuurman schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:14:
[...]

Ik heb de Raspberry aan een monitor gehangen en ik krijg alleen het scherm met de 4 kleuren, maar verder helemaal geen output
Onderstaande vond ik via een omweg :)
Coloured splash screen
Afbeeldingslocatie: https://elinux.org/images/9/9e/Debug-screen.jpg
With current firmware, a coloured splash screen (actually its just four pixels "blown up" by the GPU to full screen) is displayed after GPU firmware (start.elf) is loaded. This should be replaced by linux console a second later. However if the coloured screen remains, it suggests the kernel.img file is failing to boot. Try replacing it with a known good one.

Immediately after displaying the splash screen, the PI starts consuming a little more current. If the PI resets at that moment, it is an indication that the power supply isn't able to deliver the full current your PI requires, but dips its output voltage below a minimum when loaded with the full current the PI needs.

In some cases (Stuck on the Rainbow Screen), freezing at this point has been fixed by adding "boot_delay=1" to the config.txt file. This can be done from a Windows PC, which should show several files in the FAT partition on your SD card including bootcode.bin, kernel.img, and config.txt. You can open config.txt in wordpad or any text editor. Add "boot_delay=1" and save the file. Don't forget to 'eject' the card before removing it from the reader. If you are reading the SD card from a working Pi, you can edit the file with sudo nano /boot/config.txt
bron: https://elinux.org/R-Pi_Troubleshooting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:12
Weet iemand wat het volgende betekend op de log van mijn experia router?
Het is adress 192.168.2.167 is van m'n raspberry pi met domoticz erop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8StMdvh_gQ7NKdn1c6YIpKjBo-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N8d9DfiiqErX2a2pYZ2mKbp1.jpg?f=fotoalbum_large

Ps:copy gaat niet op m'n telefoon, dan loopt de browser vast. Vandaar de screenshot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Ok, ik kan helaas de laatste fouten nog niet in de database vinden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BtZuX_XLIAa4AbFXwIjjM5Oqh0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EH5hjtDSDHBvQi7Gi0qNpq2k.png?f=user_large

Ook in SQLite kan ik geen negatieve waardes meer ontdekken maar ook niet de waarde die hier wel in de grafieken (Groen is dit jaar, oranje vorig jaar)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tosusIP5CUkaotbtHY6N90Tj2hY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M1lGRdFof556UOJ0G41v09oq.png?f=user_large

Zou iemand weten waar ik die waardes kan vinden zodat ik ze op 0 kan zetten? Ik btw geen panelen en kan dus geen energie opwekken.

Zie ook https://github.com/domoticz/domoticz/issues/4874

---------------------
Edit
The_Woesh schreef op maandag 6 september 2021 @ 23:31:
Weet iemand wat het volgende betekend op de log van mijn experia router?
Het is adress 192.168.2.167 is van m'n raspberry pi met domoticz erop.
[Afbeelding]

Ps:copy gaat niet op m'n telefoon, dan loopt de browser vast. Vandaar de screenshot
Zo te zien vraagt je pi een DHCP adres van je router. niks om je zorgen over te maken.

[ Voor 30% gewijzigd door stuffer op 07-09-2021 15:42 ]

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Je kan in Domoticz als je in de log bent, duw op SHIFT en klik de foute waarde aan, dan krijg je een popupje of je de waarde zeker weten wilt verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Rouwette schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:25:
Je kan in Domoticz als je in de log bent, duw op SHIFT en klik de foute waarde aan, dan krijg je een popupje of je de waarde zeker weten wilt verwijderen.
Helaas...werkt die truuk hier niet. De pop-up komt kan ik klikken maar de waarde blijft. Het zit hem ook echt ergens in de DB.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

stuffer schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:39:
[...]

Helaas...werkt die truuk hier niet. De pop-up komt kan ik klikken maar de waarde blijft. Het zit hem ook echt ergens in de DB.
Zie je dan iets in de log verschijnen? Mij is dat altijd gelukt met miswaardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:12
stuffer schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:41:

[...]

Zo te zien vraagt je pi een DHCP adres van je router. niks om je zorgen over te maken.
Maar toch gek dat mijn hele log daar vol mee zit?
Het lijkt wel meerdere per seconde.

Het is nu weg, ik heb de pi een vast ip gegeven en in de router dat ip ook voor de pi geresrveerd.
Maar de root cause is mij nog steeds niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Rouwette schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:51:
[...]

Zie je dan iets in de log verschijnen? Mij is dat altijd gelukt met miswaardes.
Mij helaas niet en heeft met dit te maken: Geen idee waar het vandaan is gekomen maar nog beter hoe ik het kan oplossen:

stuffer in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 5"
The_Woesh schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:50:
[...]

Maar toch gek dat mijn hele log daar vol mee zit?
Het lijkt wel meerdere per seconde.

Het is nu weg, ik heb de pi een vast ip gegeven en in de router dat ip ook voor de pi geresrveerd.
Maar de root cause is mij nog steeds niet duidelijk.
Nee, je pi praat gewoon veel met je router of zn ip nog beschikbaar is. Maar als je de log entry's niet wilt is een vast ip tuurlijk ook de oplossing.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doltishDuke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-09 08:43
Ik ben wat softwarepakketten aan het uitproberen omdat ik de hele Tuya bende hier de deur uit wil hebben en domotica lokaal wil gaan draaien. Nou heb ik via Zigbee2MQTT een Tradfri dimmer en lamp aan Domoticz gehangen om eens wat te proberen.

Nou heb ik echt het gevoel dat ik iets over het hoofd zie: kan ik nou nergens binnen Domoticz mijn dimmer en lamp 'dom' aan elkaar koppelen? In de manual vind ik alleen hoe ik de status van de dimmer kan uitlezen via de UI en hoe ik de lamp kan bedienen via de UI, maar da's nou net niet de bedoeling :+

Mis ik iets, of moeten dat soort dingen daadwerkelijk allemaal handmatig gescript worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 22:00
doltishDuke schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:49:
Ik ben wat softwarepakketten aan het uitproberen omdat ik de hele Tuya bende hier de deur uit wil hebben en domotica lokaal wil gaan draaien. Nou heb ik via Zigbee2MQTT een Tradfri dimmer en lamp aan Domoticz gehangen om eens wat te proberen.

Nou heb ik echt het gevoel dat ik iets over het hoofd zie: kan ik nou nergens binnen Domoticz mijn dimmer en lamp 'dom' aan elkaar koppelen? In de manual vind ik alleen hoe ik de status van de dimmer kan uitlezen via de UI en hoe ik de lamp kan bedienen via de UI, maar da's nou net niet de bedoeling :+

Mis ik iets, of moeten dat soort dingen daadwerkelijk allemaal handmatig gescript worden?
Dit kan onder andere met het tabblad scenes. Hier kan je groepen aanmaken die reageren op je schakelaar. Dus kan je meerdere lampen aan/uit schakelen met 1 schakelaar.
Verschil tussen een scene en een group is dat een scene een eenmalige actie is en een group een aan/uit schakeling is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vollervo
doltishDuke schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:49:

Naast de scène mogelijkheid die MartijnGP al aangeeft, kun je misschien de lamp een slave device van je dimmer maken. Doorklikken via edit op je dimmer op tabblad switches dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
Ik heb een Tuya Zigbee gateway gekocht en deze via de plug-in (Tuya Cloud) verbonden aan Domoticz.
(https://github.com/guino/tuyaha) alles instructies gevolgd en het lijkt te werken....echter krijg ik bij de opstart van Domoticz de volgende melding:

2021-09-12 10:08:01.535 Tuya: (Tuya) Device count: 0

En er zijn dus geen apparaten gevonden, iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Mijn db is malformed.

Ik heb de SQL eruit gehaald maar krijg deze niet via de sql-manager is een nieuwe db.

index out of bounds.

de SQL is te groot denk ik :)
Weet iemand hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Een dump/export maken en een hele nieuwe db creeren met die dump.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

janne_nl schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:21:
Een dump/export maken en een hele nieuwe db creeren met die dump.
Ik doe denk ik iets fout maar weet niet wat precies en vind ook geen duidelijk how to's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Zorg dat je een copy van de database hebt!! En zorg dat je sqlite3 hebt.

Export the database. The entire database is exported with the .dump command
sqlite3 domoticz.db .dump > db.dump
Import the database
The database can easily be imported because .dump exported the database as SQL statements:
sqlite3 domoticz.db < db.dump

Google leert een boel.

De db.dump file is een ASCII/Tekst file van je hele database. Dat zal best even duren bij een db van zeg 35Mb.

E.e.a. kan vast ook met een sqlite browser in Windows

[ Voor 5% gewijzigd door janne_nl op 14-09-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

janne_nl schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:44:
Zorg dat je een copy van de database hebt!! En zorg dat je sqlite3 hebt.

Export the database. The entire database is exported with the .dump command
sqlite3 domoticz.db .dump > db.dump
Import the database
The database can easily be imported because .dump exported the database as SQL statements:
sqlite3 domoticz.db < db.dump

Google leert een boel.

De db.dump file is een ASCII/Tekst file van je hele database. Dat zal best even duren bij een db van zeg 35Mb.

E.e.a. kan vast ook met een sqlite browser in Windows
Ja dat heb ik, alleen hoe ik de sql in de browser goed krijg is me niet geheel duidelijk,
Ja nieuwe DB starten en dan?

sql vanuit kladblok geplakt krijg ik een foutmelding.
memory access out of bounds

SQL is 20 mb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Deze: https://sqlitebrowser.org/ heb ik geïnstalleerd.

Via File->open de domoticz db openen
Vervolgens via File->export-> SQL alles exporteren.
Via import de gemaakte file importeren in een nieuwe database.

O ja, had ik al gezegd een backup te maken.

Totale tijd is 5 minuten of zo bij 35Mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

janne_nl schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:44:
Deze: https://sqlitebrowser.org/ heb ik geïnstalleerd.

Via File->open de domoticz db openen
Vervolgens via File->export-> SQL alles exporteren.
Via import de gemaakte file importeren in een nieuwe database.

O ja, had ik al gezegd een backup te maken.

Totale tijd is 5 minuten of zo bij 35Mb
Yes thanks dit is gelukt!

Fout zat is Percentage_Calendar deze heb ik uit de .sql gelaten, nieuwe db en in Domoticz geimporteerd, heb nog geen zaken gemist.

DB is van 40 mb naar 16 mb gegaan

[ Voor 16% gewijzigd door Rouwette op 14-09-2021 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Vaak gaat bij een totale export/import de fout niet mee en hoef je niet expliciet een tabel uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

janne_nl schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:54:
Vaak gaat bij een totale export/import de fout niet mee en hoef je niet expliciet een tabel uit te sluiten.
Mja ik had eerst niets uitgesloten en kreeg ik die fout bij de import, niewe export zonder en het ging goed :)

mis 3 dagen logs, dat is ook de malformed periode.

[ Voor 7% gewijzigd door Rouwette op 14-09-2021 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Haha owkee, dan was het nodig ja.
Op zich kun je die export met een editor als notepad++ aanpassen em wellicht specifiek in regel eruit halen. Maar als het werkt is het prima he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

janne_nl schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:59:
Haha owkee, dan was het nodig ja.
Op zich kun je die export met een editor als notepad++ aanpassen em wellicht specifiek in regel eruit halen. Maar als het werkt is het prima he
Waren honderden regels met data vanaf de eerste dag dat ik Domoticz had draaien, 2017 :)
En toch maar 3 dagen logs missen (de 2 dummys, welke de dag kosten berekende van gas en stroom zijn alles kwijt, maar dat is ook geen ramp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik had een probleem met 2 van mijn rolluiken die op random momenten werden bediend door Domoticz zonder dat iemand in huis dat deed. Ik kon maar niet vinden of 1 van de dzvents scripts het probleem aan het veroorzaken was.

Ik dacht een rare bug ergens.

Totdat ik de logs heel snel ging bekijken op het moment dat het gebeurde. Toen zag ik welk IP het command stuurde en kwam er achter dat het de iPhone van mijn vrouw was.
Wat bleek, die stelde de rolluiken elke keer per ongeluk op 50% in omdat dat precies bij de swipe balk zat om uit een app te komen. :*)

Het nadeel van de webinterface gebruiken denk ik maar dan, want eigenlijk wil je die ruimte standaard leeg houden...

Ik vond het wel erg grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jberinga
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-09 11:59
Groentjuh schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:26:
[...]

Het was wel een beetje quick en dirty, want eigenlijk wil ik een regenboog fade. Deze gaat in sommige gevallen van over wit heen (blauw naar geel bijvoorbeeld) en dat kan natuurlijk kleurrijker. Ook doe ik meestal een customEvent om het volgende frame daadwerkelijk te sturen, zodat je in de CustomEvent kan afvangen of ik niet ondertussen de lamp iets anders heb laten doen (zoals uitgezet). Deze lampen zet ik meestal niet uit, dus daarom is dat natuurlijk minder een probleem. Maar de RGB animaties in de woonkamer wil ik natuurlijk WEL kunnen overrulen, dus daar krijg je een veel groter script! (Deze is echter gemakkelijk te volgen)

devices bevat natuurlijk de device Ids waarmee deze trigger aan de slag gaat.
Kleuren bevat de kleurtjes waar ik tussen wissel. Voel je vrij om die aan te vullen met meer kleurtjes of om kleurtjes te verwijderen als je niet van roze en paars houdt :+ !

Voor de liefhebbert:

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
return {
    on = {
        timer = {
            "on 06/12-31/12 every 5 minutes between civiltwilightend and 23:59"
            }
    },
    data = {},
    logging = {},
    execute = function(domoticz, triggeredItem)

local kleuren = { {r=255, g=0, b=0}, {r=255, g=128, b=0}, {r=255, g=255, b=0}, {r=128, g=255, b=0}, {r=0, g=255, b=0}, {r=0, g=255, b=128}, {r=0, g=255, b=255}, {r=0, g=128, b=255}, {r=0, g=0, b=255}, {r=128, g=0, b=255}, {r=255, g=0, b=255}, {r=255, g=0, b=128} }

local devices = { 94, 95, 99 }

for deviceIndex = 1, #devices do
            local rgbDevice = domoticz.devices(devices[deviceIndex])
            if (rgbDevice.active == true) then

-- Just a simple rand would somehow always give device #2 & #3 the same color; So enjoy multiple math randoms for each device!
                math.randomseed( os.time() * deviceIndex )
                local randKleurId = math.random(1,#kleuren)
                for frame = 1, deviceIndex do
                    randKleurId = math.random(1,#kleuren)
                end

local currentColor = rgbDevice.getColor()
                local newColor = kleuren[randKleurId]
                for frame = 1, 60 do
                    local r = currentColor.r;
                    if (currentColor.r ~= newColor.r) then
                        r = math.floor((currentColor.r - (currentColor.r - newColor.r) / 60 * frame) + 0.5);
                    end

local g = currentColor.g;
                    if (currentColor.g ~= newColor.g) then
                        g = math.floor((currentColor.g - (currentColor.g - newColor.g) / 60 * frame) + 0.5);
                    end

local b = currentColor.b;
                    if (currentColor.b ~= newColor.b) then
                        b = math.floor((currentColor.b - (currentColor.b - newColor.b) / 60 * frame) + 0.5);
                    end

local secs = frame - 1;
                    if (secs == 0) then
                        rgbDevice.setColor(r, g, b, rgbDevice.level)
                    else
                        rgbDevice.setColor(r, g, b, rgbDevice.level).afterSec(secs)
                    end
                end
            end
        end
    end
}
Gebruik dit script met veel plezier, bedankt voor het delen _/-\o_ !
Alleen kan het soms gebeuren dat bij het wisselen van de kleuren, er een witte flits tussen zit. Je noemt dit wel in jouw post, maar (hoe) is dit te verhelpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:17
jberinga schreef op zondag 19 september 2021 @ 11:37:
[...]

Gebruik dit script met veel plezier, bedankt voor het delen _/-\o_ !
Alleen kan het soms gebeuren dat bij het wisselen van de kleuren, er een witte flits tussen zit. Je noemt dit wel in jouw post, maar (hoe) is dit te verhelpen?
Als het script bijvoorbeeld van RGB: 255,255,0 (geel) naar RGB: 0,0,255 (blauw) wisselt, dan ga je over RGB: 128,128,128 (grijs, maar voor rgb-lampen gedimd wit) heen. Daar komt de witte kleur vandaan.
Er zijn 2 oplossingen te maken: logica in bouwen om dan eerst naar bijvoorbeeld RGB: 0,255,0 (groen) te gaan en dan naar pas naar RGB: 0,0,255 (blauw).

Of de kleuren-array filteren op basis van kleur van de lamp, zodat er nooit van geel naar blauw wordt gewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jberinga
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-09 11:59
Groentjuh schreef op zondag 19 september 2021 @ 13:12:
[...]

Als het script bijvoorbeeld van RGB: 255,255,0 (geel) naar RGB: 0,0,255 (blauw) wisselt, dan ga je over RGB: 128,128,128 (grijs, maar voor rgb-lampen gedimd wit) heen. Daar komt de witte kleur vandaan.
Er zijn 2 oplossingen te maken: logica in bouwen om dan eerst naar bijvoorbeeld RGB: 0,255,0 (groen) te gaan en dan naar pas naar RGB: 0,0,255 (blauw).

Of de kleuren-array filteren op basis van kleur van de lamp, zodat er nooit van geel naar blauw wordt gewisseld.
Voordat ik het wiel opnieuw ga uitvinden...., heb je dit ook in jouw script verwerkt en zo ja, zou je het script willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:17
jberinga schreef op zondag 19 september 2021 @ 16:17:
[...]

Voordat ik het wiel opnieuw ga uitvinden...., heb je dit ook in jouw script verwerkt en zo ja, zou je het script willen delen?
Als ik het had, dan zou ik een v2 gepost hebben. Dus het wiel mag je uitvinden, heb ik nog niet gedaan.

Mocht je het hebben hoor ik het ook graag!

[ Voor 6% gewijzigd door Groentjuh op 19-09-2021 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:58
Ik heb de laatste tijd om de 2 of drie dagen foutmeldingen dat Zigbee- en Shellyharware is gestopt.
Alles blijft gewoon werken, draai de laatste beta, meer mensen hier last van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uxPDbpc8RTkARVmp-I4Zc_GAQM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NHoVYuRT57owpALpi5rDrVDO.png?f=fotoalbum_large

Kan het niet meer weghalen maar nu ik nog eens nadenk, om 11h00 wordt er een database backup gemaakt.....

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik zou me drukker maken om de motherboard thread, de andere volgen daar op....

Als je naar het geheugen gebruik kijkt, loopt dat bv niet vol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:56
Mijn domoticz op de Rpi4 liep vast. Heb de service herstart en kan er weer prima in komen. Probleem is dat domoticz niks meer kan doen over het netwerk/internet. Ik kan er nog prima bij en inloggen maar alle plugins/hardware die iets over internet/netwerk moeten doen geven foutmeldingen...

code:
1
2
3
4
5
2021-09-27 22:17:04.867 Error: Plugin: Connection Exception: 'resolve: Host not found (non-authoritative), try again later' connecting to 'server-api.growatt.com:80'
2021-09-27 22:17:04.986 Error: InfluxLink: Error sending data to InfluxDB server! (check address/port/database/username/password)
2021-09-27 22:17:05.488 Error: InfluxLink: Error sending data to InfluxDB server! (check address/port/database/username/password)
2021-09-27 22:17:09.571 Error: Netatmo weerstation: Error connecting to Server...
2021-09-27 22:17:14.575 Error: Darksky: Error getting http data!.

Ik heb domoticz nogmaals herstart en dan zie je in de log eerst de normale zaken verschijnen en opstarten maar daarna gaat het fout. Ook de Rpi4 heb ik al een keer gereboot.
Wat kan ik hier aan doen?

EDIT. Hmmm, ik zie dat de hele Rpi4 niet meer het internet op kan? Dit is resultaat van Putty: sudo apt update
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Err:1 https://packages.grafana.com/oss/deb stable InRelease
  Temporary failure resolving 'packages.grafana.com'
Err:2 https://deb.nodesource.com/node_12.x buster InRelease
  Temporary failure resolving 'deb.nodesource.com'
Err:3 https://repos.influxdata.com/debian buster InRelease
  Temporary failure resolving 'repos.influxdata.com'
Err:4 http://archive.raspberrypi.org/debian buster InRelease
  Temporary failure resolving 'archive.raspberrypi.org'
Err:5 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster InRelease
  Temporary failure resolving 'raspbian.raspberrypi.org'
Err:6 https://www.ui.com/downloads/unifi/debian stable InRelease
  Temporary failure resolving 'www.ui.com'
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
All packages are up to date.
W: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/dists/buster/InRelea                                                                                        se  Temporary failure resolving 'raspbian.raspberrypi.org'
W: Failed to fetch https://www.ui.com/downloads/unifi/debian/dists/stable/InRele                                                                                        ase  Temporary failure resolving 'www.ui.com'
W: Failed to fetch https://packages.grafana.com/oss/deb/dists/stable/InRelease                                                                                          Temporary failure resolving 'packages.grafana.com'
W: Failed to fetch https://repos.influxdata.com/debian/dists/buster/InRelease  T                                                                                        emporary failure resolving 'repos.influxdata.com'
W: Failed to fetch https://deb.nodesource.com/node_12.x/dists/buster/InRelease                                                                                          Temporary failure resolving 'deb.nodesource.com'
W: Failed to fetch http://archive.raspberrypi.org/debian/dists/buster/InRelease                                                                                          Temporary failure resolving 'archive.raspberrypi.org'
W: Some index files failed to download. They have been ignored, or old ones used                                                                                         instead.

[ Voor 59% gewijzigd door vandermark op 27-09-2021 22:33 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Hoe is hij verbonden met het internet?
Wifi of kabel? Kun je pingen naar bv Google? 8.8.8.8
Staat de Pi goed in je router?
Verstoorders in de buurt? Zelfs de Zigbee2MQTT stick direct in de pi kan de wifi verstoren.

Ik heb zoiets ook gehad, lang geleden. Op een gegeven moment werkte putty ook niet meer. De Pi kreeg een verkeerd ip toegewezen.
Mijn netwerk 192.168.178.###
De pi kreeg iets van 169.#.#.#

Heb toen uiteindelijk een totale reinstall gedaan. 😉

[ Voor 7% gewijzigd door Rouwette op 28-09-2021 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Rouwette schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 07:05:
Hoe is hij verbonden met het internet?
Wifi of kabel? Kun je pingen naar bv Google? 8.8.8.8
Staat de Pi goed in je router?
Verstoorders in de buurt? Zelfs de Zigbee2MQTT stick direct in de pi kan de wifi verstoren.

Ik heb zoiets ook gehad, lang geleden. Op een gegeven moment werkte putty ook niet meer. De Pi kreeg een verkeerd ip toegewezen.
Mijn netwerk 192.168.178.###
De pi kreeg iets van 169.#.#.#

Heb toen uiteindelijk een totale reinstall gedaan. 😉
Nee, de pi heeft nog steeds hetzelfde prima ip adres. Ik kan de pi ook prima benaderen, domoticz ook... Maar de pi zelf kan niet het netwerk op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@vandermark Klinkt wel als de DNS haiku. Wat krijg je te zien als je iets probeert als
code:
1
dig nu.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
JeroenE schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:00:
@vandermark Klinkt wel als de DNS haiku. Wat krijg je te zien als je iets probeert als
code:
1
dig nu.nl
Klopt, ik ben erachter gekomen dat DNS niet werkt.
Ik heb eens pihole geinstalleerd en die heb ik (lang geleden) verwijderd.

In /etc/resolv.conf staat: nameserver 127.0.0.1

En daar gaat het volgens mij fout... Ik heb geen DNSserver meer op de Pi, dus de nameserver moet gewoon de router zijn. Volgens mij moet ik dus de netwerkinstellingen op de pi resetten zodat alles gewoon via de router gaat. Iemand een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@vandermark Heb je in /etc/dhcpcd.conf wellicht een static domain_name_servers regel actief? Die moet je dan uitzetten en daarna opnieuw de netwerk instellingen van je DHCP server ophalen met sudo systemctl restart dhcpcd.service

Anders wellicht even wat termen in een zoekmachine gooien inclusief de distributie die je op jouw pi hebt draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
JeroenE schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:55:
@vandermark Heb je in /etc/dhcpcd.conf wellicht een static domain_name_servers regel actief? Die moet je dan uitzetten en daarna opnieuw de netwerk instellingen van je DHCP server ophalen met sudo systemctl restart dhcpcd.service

Anders wellicht even wat termen in een zoekmachine gooien inclusief de distributie die je op jouw pi hebt draaien?
Dank, dat was het. Ik heb de nameserver daar aangepast en DNS werkt weer :)

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ik gebruik de Sys Alive checker om bepaalde apparaten te pingen. Dit werkt eigenlijk perfect met Android telefoons en tot nu toe alle apparaten die bedraad zitten aangesloten (LG TV, laptop). Echter nu loopt er sinds kort iemand rond met een iPhone en daar werkt het pingen echt belabberd.

Elke x minuten gaat het toestel naar 'Off' en dan weer naar 'On'. Kortom mijn aanwezigheidscript gaat volledig over de flos:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAF7lxgECPxY-FM4csldM0Wrl9k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1wDBB104RYX2zwJrZQ7Dw1dn.png?f=user_large

Heb de timeout al wat hoger gezet en het interval ook, maar dat veranderd eigenlijk niet heel veel.

Zijn er nog dingen die ik kan aanpassen binnen Domoticz / op de iPhone, waardoor het pingen wel werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:39

Mimiix

Professioneel Prutser

rens-br schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:22:
Ik gebruik de Sys Alive checker om bepaalde apparaten te pingen. Dit werkt eigenlijk perfect met Android telefoons en tot nu toe alle apparaten die bedraad zitten aangesloten (LG TV, laptop). Echter nu loopt er sinds kort iemand rond met een iPhone en daar werkt het pingen echt belabberd.

Elke x minuten gaat het toestel naar 'Off' en dan weer naar 'On'. Kortom mijn aanwezigheidscript gaat volledig over de flos:
[Afbeelding]

Heb de timeout al wat hoger gezet en het interval ook, maar dat veranderd eigenlijk niet heel veel.

Zijn er nog dingen die ik kan aanpassen binnen Domoticz / op de iPhone, waardoor het pingen wel werkt?
Kan dat allicht komen door die instelling dat de iphone tracking niet wil hebben?
Misschien kan dit de oplossing zijn?

https://support.apple.com...wing%20uitgelegd%20waarom.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Pagina: 1 ... 20 ... 52 Laatste

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!