Niet wat mij betreft. Ik koop altijd de kaart die op dit moment voor mij de beste usecase geeft en dan kijk ik over 2/3 jaar wel weer verder.911GT3-RS schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:35:
[...]
Niet altijd, zoals ik zei ligt het ook aan de snelheid van je bus. Bredere bus i.c.m. een hoge snelheid betekent dat je systeem eerder de beschikking krijgt over de nodige VRAM.
In het geval van AMD is de bus smaller wat betekent dat het systeem (ten opzichte van een 3070 of hoger)trager de beschikking krijgt over de VRAM. Automatisch gaat het systeem meer VRAM eisen, omdat het niet snel genoeg VRAM toegediend krijgt.
Daarnaast hebben meerdere benchmarks uitgewezen dat meer dan 10GB icm een hoge snelheid (minimaal GDDR6) en een okay ish geheugenbus (minimaal 256bit) overkill is. Op 4k ultra settings gebruikt het systeem bijna nooit meer dan 8GB.
Voor een leek is 8GB niet genoeg, en het verhaaltje met betrekking tot 'future-proof' valt ook genoeg over te zeggen. Hoeveel mensen hebben daadwerkelijk de beschikking over een 4k monitor? Het overgrote deel van de gamers speelt nog op een 1080p monitor. Degeen die een 4k monitor kunnen betalen zullen ook niet zo snel naar de aanschafprijs kijken wanneer ze op zoek zijn naar een geschikte GPU. In het geval van de gamers met een 1080p en 1440p monitor zal de GPU meestal wel het duurste component in hun systeem zijn waardoor ze niet altijd voor de GPU kunnen gaan die echt future-proofing biedt. Want wanneer is nou iets future proof?
Future proofing in pc land is altijd koffiedik kijken. Mijn rx 6800 heeft 16 gb ram. Dat wordt pas relevant als die kaart hopeloos verouderd is. Dus tsja.