Toon posts:

Ervaringen Hitachi Yutaki RASM Monoblock warmtepomp

Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste
Acties:

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
hier begint het met de pomp zelf (15 min 3kw) en dan half uur tot 3 kwartier 3kw van el element bij 200 l boiler met sensor op 2/3 hoogte

[Voor 10% gewijzigd door MisterB op 14-03-2023 13:27]

• MisterB
  • Niet online
Skipper-93 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:59:
[...]

De Eco stand is simpelweg een verlaging van de aanvoertemperatuur. Standaard 3 graden. Dat kun je wijzigen in de instellingen.
Is dat alles ? Kreeg de indruk van installateur dat ie ook wat anders 'reageert' in eco stand ... waar ik trouwens niks van gemerkt heb ..

dus als je continu in eco draait kan je net zo goed je stooklijn 3 graden lager zetten (bij de standaard setting) .. hij gaat tot 10 zag ik ?

[Voor 15% gewijzigd door MisterB op 14-03-2023 13:29]

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29
MisterB schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:26:
hier begint het met de pomp zelf (15 min 3kw) en dan half uur tot 3 kwartier 3kw van el element bij 200 l boiler met sensor op 2/3 hoogte
Ah thx. Ik heb de 300L en kan nergens vinden wat voor eheater daar in zit.

Maar bij jou dus eerst 3kw von de WP en dan 3k van de de boiler. Dus niet 3+3 ?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• MisterB
  • Niet online
backupdevice schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:58:
[...]

Ah thx. Ik heb de 300L en kan nergens vinden wat voor eheater daar in zit.

Maar bij jou dus eerst 3kw von de WP en dan 3k van de de boiler. Dus niet 3+3 ?
well -- het is initieel 10 tot 15 min ook tegelijk.. dus dan trekt het dus bijna 6kw (dus even opletten met fase aansluiting) -- maar dan haakt de wp af -- ik schat dat totraal je 2 tot 3 kw kost

die 3kw van de wp is natuurlijk nogal buiten tem afhankelijk (dit was in koude periodes) .. morgen loopt ie weer zal een stroom verbruik bekijken daarna

[Voor 19% gewijzigd door MisterB op 14-03-2023 14:03]

• STT_2022
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-03 10:28
backupdevice schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:23:
[...]

Hoeveel watt pakt zo'n Legionella run eigenlijk? Hebben wij nog niet aanstaan , die wordt maandag geactiveerd. Dan weten wij meteen of de aansluiting het aankan :)
Denk dat in de specificaties ook wel iets staat over je maximale electrische verwarming, die hij gebruikt tijdens je legionella run.
Bij mij 1500 Watt en dat voor 1.5 tot 2 uur. Maar ik heb een 270L Yutampo

• backupdevice
STT_2022 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:02:
[...]

Denk dat in de specificaties ook wel iets staat over je maximale electrische verwarming, die hij gebruikt tijdens je legionella run.
Bij mij 1500 Watt en dat voor 1.5 tot 2 uur. Maar ik heb een 270L Yutampo
3 / 2 - 2 - 2 Maar dat is dan op de WP. ( Primaire circuit )

. De boiler is met een E-heater geleverd. DHWT-300S-3.0H2E 300L Tapwatertank + E-heater . Geen idee wat het wattage is wat deze trekt. Weet wel de amperes die nodig zijn maar dat is dus maximaal voor afzekeren.

We willen dus testen of onze 3x25 aansluiting genoeg is om dit te trekken.

• MisterB
  • Niet online
vast wel - maar dus buiten unit op andere fase zet dan het element

• backupdevice
MisterB schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:17:
vast wel - maar dus buiten unit op andere fase zet dan het element
Je bedoelt dan de Eheater op de boiler he ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
ja die bedoelt ik , de 3 elementen in de binnenunit van de wp trekken ieder max 1 kw maar die spelen gene rol in dit proces

[Voor 113% gewijzigd door MisterB op 14-03-2023 14:21]

• backupdevice
MisterB schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:19:
ja die bedoelt ik , de 3 elementen in de binnenunit van de wp trekken ieder max 1 kw maar die spelen gene rol in dit proces
Ok . Dan gaan wij de uitdaging aan :) Volgende week maar eens de legionella beveiliging aan laten sluiten en dan laten lopen.

Makkelijkste is dus om dit na een vaste warm water run te laten doen ?

• MisterB
  • Niet online
backupdevice schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:24:
[...]

Ok . Dan gaan wij de uitdaging aan :) Volgende week maar eens de legionella beveiliging aan laten sluiten en dan laten lopen.

Makkelijkste is dus om dit na een vaste warm water run te laten doen ?
Daarvan weet je nooit wanneer ze lopen ... die lopen als het moet .. .mooiste is om het te doen voordat je wekelijkse douche moment is .. heb je lekker warm water

• backupdevice
Hahaha . Ja hier is ook een grote tombola. Wij hebben de temp op 50 staan.

• MisterB
  • Niet online
backupdevice schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:31:
Hahaha . Ja hier is ook een grote tombola. Wij hebben de temp op 50 staan.
hier op 50 en weer lopen op 45 ... als je niks gebruikt dan duurt het 16 tot 30 uur voordat het weer loop afh van buiten temp en temp in het hok waar de boilervat staat... als je wel gebruik loopt ie vaker natuurlijk -- maar random of net na douchen etc

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:22
Je kunt de SWW run gewoon op timer instellen, volgens mij kan dat bij de legionella run ook.

Woning uit 1900, nul op de meter en gasloos dmv 55 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

• MisterB
  • Niet online
blackmore87 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:31:
Je kunt de SWW run gewoon op timer instellen, volgens mij kan dat bij de legionella run ook.
legionella is al op timer idd .. boiler run hoeft van mij niet perse gewoon als het nodig is

• blackmore87
MisterB schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:43:
[...]
legionella is al op timer idd .. boiler run hoeft van mij niet perse gewoon als het nodig is
Waarschijnlijk gaat ie dan te vaak opwarmen. Als je zonnepanelen hebt is het aan te raden om het rond 12:00/13:00 te doen ivm opbrengst (en de saldering die ooit zal verdwijnen).

[Voor 21% gewijzigd door blackmore87 op 14-03-2023 15:45]

Woning uit 1900, nul op de meter en gasloos dmv 55 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

• MisterB
  • Niet online
blackmore87 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:44:
[...]

Waarschijnlijk gaat ie dan te vaak opwarmen. Als je zonnepanelen hebt is het aan te raden om het rond 12:00/13:00 te doen ivm opbrengst (en de saldering die ooit zal verdwijnen).
ja dan wel nu geen last van

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blackmore87
MisterB schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:46:
[...]
ja dan wel nu geen last van
Het stroomverbruik zal waarschijnlijk nog steeds lager zijn als je hem wel timet.
Daarnaast zal de COP normaal gesproken overdag hoger zijn dan 's nachts, dus ook daarom is het aan te raden om het overdag te timen.
Maar uiteraard is iedereen vrij om iets anders te doen O-)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Skipper-93
  • Laatst online: 23-03 10:57
MisterB schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:28:
[...]

Is dat alles ? Kreeg de indruk van installateur dat ie ook wat anders 'reageert' in eco stand ... waar ik trouwens niks van gemerkt heb ..

dus als je continu in eco draait kan je net zo goed je stooklijn 3 graden lager zetten (bij de standaard setting) .. hij gaat tot 10 zag ik ?
Volgens de handleidingen die ik gelezen heb wel. Het is mogelijk om met een timer te schakelen tussen Eco en Comfort mode. Dat kan handig zijn wanneer je in de nacht met een lagere Ta wil draaien. Wel uitkijken voor pendelen.

PVoutput: One / Two / Three / Wind One <- YouTube / Wind Two

• Malkovich
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-03 10:58
Ik ben nog steeds bezig met het flow vraagstuk. Mijn warmtepomp kan zijn warmte niet kwijt door een gebrekkige doorstroming naar de vvw. Ik heb alle radiatoren dicht staan, alles gaat naar de vloer. Volgens een expert is de leidingdiameter te smal en moet die minimaal 28/32mm zijn. Dit is met veel hak en breekwerk aan te passen. Maar ik heb berekend dat mijn vloerverwarming (ervan uitgaande dat het hart op hart 10 cm is) lussen heeft van 120m. De vraag is dan of de flow wel voldoende omhoog kan als de leiding is aangepast?

• Apocalyps895
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03 06:47
Malkovich schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:01:
Ik ben nog steeds bezig met het flow vraagstuk. Mijn warmtepomp kan zijn warmte niet kwijt door een gebrekkige doorstroming naar de vvw. Ik heb alle radiatoren dicht staan, alles gaat naar de vloer. Volgens een expert is de leidingdiameter te smal en moet die minimaal 28/32mm zijn. Dit is met veel hak en breekwerk aan te passen. Maar ik heb berekend dat mijn vloerverwarming (ervan uitgaande dat het hart op hart 10 cm is) lussen heeft van 120m. De vraag is dan of de flow wel voldoende omhoog kan als de leiding is aangepast?
Hoeveel groepen heb je in je vvw? Als je de aanvoer vergroot moet je sowieso meer flow krijgen maar als je maar een beperkt aantal groepen hebt dan zal het natuurlijk niet extreem veel hoger worden.

• Malkovich
Apocalyps895 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:46:
[...]

Hoeveel groepen heb je in je vvw? Als je de aanvoer vergroot moet je sowieso meer flow krijgen maar als je maar een beperkt aantal groepen hebt dan zal het natuurlijk niet extreem veel hoger worden.
5 groepen, ca. 60 m2

• STT_2022
Je extra pomp zou echt all sterk genoeg moeten zijn om de flow omhoog te krijgen door je vloerverwarming. Zit er ergens geen bypass of een overdruk regelaar? Heb je flowmeters op je verdeler? En kun je je groepen ook afzonderlijk dichtzetten?
Wat was je aanvoerleiding diameter en lengte ongeveer?
Heb je een temperatuur metertje op de aanvoer en afvoer van je vloerverwarming waar je kan zien wat de delta T ongeveer is als alles aanstaat?

Misschien moet je pomp vlak voor je vloerverwarming verdeler om zo een duwende en zuigende werking te krijgen door je leidingen

Weet dat het altijd de weg van de minste weerstand zoekt.

Ik probeer mee te denken en alle info is handig.

• backupdevice
@STT_2022 Hier had/heb ik de uitdaging dat de flowmeters op de vv omhoog blijven staan als de pomp uit en aanslaat . Ik heb via via laten uitrekenen ik nodig had qua m3 p/h voor deze vv en dat kwam uit op 1.8 . Dit ivm het aantal groepen en afstand van Unit naar VV . De Wilo pomp die zij hadden geinstalleerd ging maar tot 1.5M3 p/h. Ze gaan nu een zwaardere pomp plaatsen die in te stellen qua M3 p/h. Voor de veiligheid zetten zij hem op 2.2M3 om te beginnen.

Heb jij een flow berekening laten maken ?

[Voor 6% gewijzigd door backupdevice op 15-03-2023 10:12]

• STT_2022
backupdevice schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:11:
@STT_2022 Hier had/heb ik de uitdaging dat de flowmeters op de vv omhoog blijven staan als de pomp uit en aanslaat . Ik heb via via laten uitrekenen ik nodig had qua m3 p/h voor deze vv en dat kwam uit op 1.8 . Dit ivm het aantal groepen en afstand van Unit naar VV . De Wilo pomp die zij hadden geinstalleerd ging maar tot 1.5M3 p/h. Ze gaan nu een zwaardere pomp plaatsen die in te stellen qua M3 p/h. Voor de veiligheid zetten zij hem op 2.2M3 om te beginnen.

Heb jij een flow berekening laten maken ?
Nee dat niet. Ik check zo nu en dan mijn aanvoer en retour temperatuur op de verdeler.
Mijn binnenunit pompt alles rond en ik verwacht dat die zijn flow aanpast naar zijn gewenste delta T, maar daar twijfel ik wel over. Heb een buffer van 100L in serie staan en deze zit in de retour geïnstalleerd.

• backupdevice
STT_2022 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:31:
[...]

Nee dat niet. Ik check zo nu en dan mijn aanvoer en retour temperatuur op de verdeler.
Mijn binnenunit pompt alles rond en ik verwacht dat die zijn flow aanpast naar zijn gewenste delta T, maar daar twijfel ik wel over. Heb een buffer van 100L in serie staan en deze zit in de retour geïnstalleerd.
Dit is de berekening voor mijn systeem. Ik heb een 11KW model met een dTvan 5

11 kW met een delta T van 5 ziet het rekensommetje er zo uit
11 / (4,2 x 5) = 0,524 l/s * 3,6 = 1,88 m³/h

Dus ff van jouw model de KW & dT aanpassen

Moet je gvd een geleerde voor zijn

• MisterB
  • Niet online
Even terugkomend op de vraag gister mbt anti legionella run.

Zojuist heeft dat hier gelopen: de eerste 15 minuten liepen zowel de warmtepomp als het electrisch element (dus bijna 6kw) en half uur daarna alleen el element van de boiler 3kw (200 l boiler 10 min op 65)

• backupdevice
MisterB schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:50:
Even terugkomend op de vraag gister mbt anti legionella run.

Zojuist heeft dat hier gelopen: de eerste 15 minuten liepen zowel de warmtepomp als het electrisch element (dus bijna 6kw) en half uur daarna alleen el element van de boiler 3kw (200 l boiler 10 min op 65)
Ah thx :)

• STT_2022
backupdevice schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:47:
[...]

Dit is de berekening voor mijn systeem. Ik heb een 11KW model met een dTvan 5

11 kW met een delta T van 5 ziet het rekensommetje er zo uit
11 / (4,2 x 5) = 0,524 l/s * 3,6 = 1,88 m³/h

Dus ff van jouw model de KW & dT aanpassen

Moet je gvd een geleerde voor zijn
Dank je wel @backupdevice

Waar komt die 4.2 vandaan in de berekening?

Voor mij zal het uitkomen op 1,37 m³/h. Zie de pomp altijd op 0,9 m³/h staan, dus de delta zal uiteindelijk rond de 7,6 graden zijn. Wellicht eens de pomp op constant zetten en het percentage aanpassen, zodat ie wat harder pompt. Denk wel dat ik dan meer ruis over mijn Jaga’s ga krijgen, maar die wil ik nog gaan vervangen voor grotere.

• backupdevice
STT_2022 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:36:
[...]

Dank je wel @backupdevice

Waar komt die 4.2 vandaan in de berekening?

Voor mij zal het uitkomen op 1,37 m³/h. Zie de pomp altijd op 0,9 m³/h staan, dus de delta zal uiteindelijk rond de 7,6 graden zijn. Wellicht eens de pomp op constant zetten en het percentage aanpassen, zodat ie wat harder pompt. Denk wel dat ik dan meer ruis over mijn Jaga’s ga krijgen, maar die wil ik nog gaan vervangen voor grotere.
die 4.2 is een constant iets in de berekening . Iets met natuur en scheikunde is mij gezegd

Is het niet zo dat als de flow niet goed is, de WP zijn vermogen niet kwijt kan en daardoor gaat pendelen enzo?

[Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 16-03-2023 09:48]

• Tom.v.d.Sande
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:56
backupdevice schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:45:
[...]

die 4.2 is een constant iets in de berekening . Iets met natuur en scheikunde is mij gezegd

Is het niet zo dat als de flow niet goed is, de WP zijn vermogen niet kwijt kan en daardoor gaat pendelen enzo?
4.2 komt van de warmtecapaciteit van water, die is 4.186 kJ/kg/K .

• STT_2022
Tom.v.d.Sande schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:08:
[...]

4.2 komt van de warmtecapaciteit van water, die is 4.186 kJ/kg/K .
Dankje, had ik toch moeten weten als chemicus 🤦

“De soortelijke warmte van een stof is de hoeveelheid warmte die nodig is om 1 kilogram van die stof 1 graad Celsius (°C) in temperatuur te laten stijgen”

Zat meer te zoeken in een constante voor de flow door een buis ofzo.

• STT_2022
backupdevice schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:45:
[...]

Ja dat klopt, maar dan zou je, als je thermo off aan heb staan, een thermo off melding krijgen in je waterproductie scherm. Ook kan je dit zien als je de aanvoer en retour temperatuur kan meten.

• Malkovich

Iemand een idee?
Ik zag overigens dat de TW op AAN stond maar niet voorbij 52 kwam. De compressor stond uit.
Ik herinner me dat ik een keer tijdens TW opwarming de stand heb gewijzigd. Daarom alarm 040. Maar blijkbaar triggert ie daar nog op ofzo.

• MisterB
  • Niet online
Uit de guide

• MisterB
  • Niet online
geen idee of die meldingen universeel zijn trouwens - lijkt niet zo te zijn - dus hier heb je niet veel aan denk ik

[Voor 38% gewijzigd door MisterB op 17-03-2023 00:06]

• MisterB
  • Niet online
verplaatst

[Voor 105% gewijzigd door MisterB op 17-03-2023 13:38]

• backupdevice
Malkovich schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:25:
Volgens iemand die ik heb laten komen, lijkt het erop dat de diameter van de buis bij de vloerverwarming te smal is om voldoende flow over het systeem te geven. Op hetzelfde systeem zitten ook nog radiatoren aangesloten (die nu uitstaan op die in de bijkeuken na). Hij zegt dat het buffervat niet snel genoeg geleegd wordt en dat de warmtepomp daardoor al snel zijn Delta T bereikt en dus weer even uit gaat. Hij denkt dat dit probleem alleen maar op te lossen is met grote renovatie (aanleggen leidingen) en niet met een groter buffervat bijvoorbeeld. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Ik zit in hetzelfde schuitje. Hier hebben de installateurs van te voren niet gekeken wat voor leidingen er in huis aanwezig waren. En bij het installeren hebben zij gekeken welke maat er naar beneden liep en daarop het hele waterzijdige gedeelte geregeld.

Nu zit ik ook met een systeem dat constant aan en uitspringt. Wij zijn niet van te voren geinformeerd over wat er precies nodig moet zijn om het optimaal te laten werken. En wij hebben zelf niet de kennis om dit van te voren allemaal te tackelen.

Ik zit nu met een meter of 7 leiding die door mijn muren en plafond lopen met een diameter van 22 of zo. Omdat aan te passen , dat is waanzin. Als wij van te voren waren ingelicht hadden wij andere keuzes gemaakt.

[Voor 11% gewijzigd door backupdevice op 23-03-2023 10:55]

Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee