Ervaringen Hitachi Yutaki RASM Monoblock warmtepomp

Pagina: 1 ... 17 ... 23 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-08 14:27

leandres

ook nog?

AMARONE schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:30:
[...]

33kWh verbruikt vandaag. Zit nog achter jullie tips aan om meer waterinhoud te creëren.

[...]
Vannacht rond 01.00 uur is de WP aangegaan en tot nu toe heeft deze 48 kWh verbruikt. De setpoint temperature is 40 graden zag ik. Ook zijn de back-up heaters ook veelvuldig bijgeschakeld waarbij de consumed power soms de 8 kW aantikt |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1S2Lr2o1cOk7hy-wbgppxJ-C9nA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ouJYLZWOHra7uJwClfXJu4qI.png?f=fotoalbum_large

De COP is teleurstellend te noemen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-JDqGU8NAku_3Rs_ltjv8mXLUY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UArJeHyeu5z9ybQOZEhgNizC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door leandres op 09-01-2024 13:09 ]

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:37
leandres schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:55:
[...]

Vannacht rond 01.00 uur is de WP aangegaan en tot nu toe heeft deze 48 kWh verbruikt. De setpoint temperature is 40 graden zag ik. Ook zijn de back-up heaters ook veelvuldig bijgeschakeld waarbij de consumed power soms de 8 kW aantikt |:(

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Binnen wordt het dus niet warm genoeg dat er een thermo off volgt, waar staat je thermostaat op en hoe warm is het daadwerkelijk?
Back-up heaters kun je uitzetten, 40 graden water maken lukt prima zonder, echter moet je afgiftesysteem de warmte dan wel kwijt kunnen en moet er niet meer warmteverlies zijn dan dat er aan warmte bij komt…
Hoe staan de settings van je wp? Ta nu blijkbaar 40, dus stooklijn? Flow? Etc?

[ Voor 3% gewijzigd door blackmore87 op 09-01-2024 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:27

wmc

Hoe is het uberhaubt mogelijk een COP van 1 te halen? Dat zou betekenen dat je effectief warmte van binnen naar buiten aan het transporteren bent.

[ Voor 95% gewijzigd door wmc op 09-01-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres

leandres

ook nog?

blackmore87 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:23:
[...]

Binnen wordt het dus niet warm genoeg dat er een thermo off volgt, waar staat je thermostaat op en hoe warm is het daadwerkelijk?
Back-up heaters kun je uitzetten, 40 graden water maken lukt prima zonder, echter moet je afgiftesysteem de warmte dan wel kwijt kunnen en moet er niet meer warmteverlies zijn dan dat er aan warmte bij komt…
Hoe staan de settings van je wp? Ta nu blijkbaar 40, dus stooklijn? Flow? Etc?
Afgifte systeem beneden is VVW. De stooklijn heb ik nu wel redelijk okay ingesteld staan dat ik de temperatuur bereik die ik heb ingesteld.
Flow is nu 1550 l/h. Ik probeer de delta T over het afgifte systeem een beetje rond de 5 graden te krijgen.

Setpoint woonkamer temperatuur is 19 graden. Het duurde vannacht wel even voordat deze van 18.4 (triggerpoint) naar 19+ graden is gekomen zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AY8gkcWpABs_GNziypxIbsMxKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xS8ZCDfGswalvBodsae2hcbr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leandres

leandres

ook nog?

wmc schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:34:
Hoe is het uberhaubt mogelijk een COP van 1 te halen? Dat zou betekenen dat je effectief warmte van binnen naar buiten aan het transporteren bent.
Hoe kom je bij deze aanname? COP van 1 is bijvoorbeeld verwarming via elektrische elementen waarin geen efficiëntie zit anders dan energie 1 op 1 omzetten naar warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:27

wmc

leandres schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:39:
[...]

Hoe kom je bij deze aanname? COP van 1 is bijvoorbeeld verwarming via elektrische elementen waarin geen efficiëntie zit anders dan energie 1 op 1 omzetten naar warmte.
Precies dat dus, bij alles onder de 1 stop je er dus meer energie in dan dat je er in (je thermische schil) uit krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-06 20:57
leandres schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:55:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben nu een aantal dagen niet thuis maar het blijkt nu dat mijn vvw verdeler niet goed is waardoor ik een slechte flow heb dus met deze dagen is het 60 a 70 kwh per dag :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
leandres schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:38:
[...]

Afgifte systeem beneden is VVW. De stooklijn heb ik nu wel redelijk okay ingesteld staan dat ik de temperatuur bereik die ik heb ingesteld.
Flow is nu 1550 l/h. Ik probeer de delta T over het afgifte systeem een beetje rond de 5 graden te krijgen.

Setpoint woonkamer temperatuur is 19 graden. Het duurde vannacht wel even voordat deze van 18.4 (triggerpoint) naar 19+ graden is gekomen zie:

[Afbeelding]
Flow op 100% en dan mag de delta T best rond de 3 graden zijn.
Je haalt die Ta momenteel blijkbaar alleen met de back-up heaters aan, zet die maar uit. En flow dus omhoog. Kijken hoe het gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door blackmore87 op 09-01-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Apocalyps895 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:01:
[...]

Ik ben nu een aantal dagen niet thuis maar het blijkt nu dat mijn vvw verdeler niet goed is waardoor ik een slechte flow heb dus met deze dagen is het 60 a 70 kwh per dag :F
Ik las het inderdaad, hopelijk is het daarna opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:53
STT_2022 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:32:
[...]

Welke thermostaat had je?
Als je je thermostaat nu eens op 30 zet, wat de warmtevraag even op altijd aan zet, gaat hij dan nog steeds aan/uit?
De standaard Hitachi bedraad. Ik heb hem 20 minuten geleden op 30 gezet. Vraag is aan maar de temperatuur stijgt nieten Jaga's slaan niet aan nog. (Of ik moet meer geduld hebben)

Kan het iets zijn dat het boilervat elke keer warmte vraagt en circuit1 onderbreekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
AMARONE schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:41:
[...]

De standaard Hitachi bedraad. Ik heb hem 20 minuten geleden op 30 gezet. Vraag is aan maar de temperatuur stijgt nieten Jaga's slaan niet aan nog. (Of ik moet meer geduld hebben)

Kan het iets zijn dat het boilervat elke keer warmte vraagt en circuit1 onderbreekt?
Dat kun je zien op het schermpje van de wp (de warmte vraag). Kun je een foto posten? Het kan vrij lang duren voordat de Jaga’s aangaan, ook afhankelijk van hun instellingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 22:27
Mijn 11kw unit is vandaag geplaatst, en haalt nu met gemak 31 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZARafIFO4wV4pYEECJ4_7wGIro=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2a7LMCHvDKFTIT3iUGonKUc.jpg?f=fotoalbum_tile

Er zijn nog twee dipswitches die ik moet omzetten. Ik kan het elektrisch element van mijn boiler nog niet gebruiken en de externe pomp draait altijd. Voor het elektrisch element moet ik 4.3 op "on" zetten. Weet er iemand uit z'n hoofd welke DSW de externe pomp uitschakelt als de boiler wordt opgewarmd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apocalyps895
Leon- schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:03:
Mijn 11kw unit is vandaag geplaatst, en haalt nu met gemak 31 graden.

[Afbeelding]

Er zijn nog twee dipswitches die ik moet omzetten. Ik kan het elektrisch element van mijn boiler nog niet gebruiken en de externe pomp draait altijd. Voor het elektrisch element moet ik 4.3 op "on" zetten. Weet er iemand uit z'n hoofd welke DSW de externe pomp uitschakelt als de boiler wordt opgewarmd?
Welkom bij de 11 kw club :*)

Externe pomp, als in de water pomp of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
Apocalyps895 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:24:
[...]

Welkom bij de 11 kw club :*)

Externe pomp, als in de water pomp of?
Ja, mijn externe waterpomp. Aan mijn opstelling is niets gewijzigd, ben vergeten een foto te maken van de laatste dipswitch settings van de oude pomp.

Bij mij 8kw versie bleef de pomp in het begin ook door draaien, dat heb ik destijds opgelost door deze instelling op "pre" te zetten maar dat werkt niet voor de nieuwe variant. Ik denk dat dit ergens een DSW is, vanavond eens rustig de handleiding lezen voor de zoveelste keer :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbSCC2K5w0aaOgQLsl4ZlzeXxos=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZn2uGcZrax5E4szfxIhSHPB.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
blackmore87 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:46:
[...]

Dat kun je zien op het schermpje van de wp (de warmte vraag). Kun je een foto posten? Het kan vrij lang duren voordat de Jaga’s aangaan, ook afhankelijk van hun instellingen.
Vraag is aan, iets meer geduld. Maar goed, 2 uur verder en het is nu pas 19,3 graad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-z7r8E6x_BBcEoWbisEjahrLk_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fQ2JtWctCT4I9Dvr0DqY1KIz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmgxUlnMJUk_uqNsgZpRQLHQpKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvX4zqMGsxYDF7EuZcT7pPAK.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds 18:30 naar temp. 30 gezet. Nog steeds dezelfde pieken alleen dan met meer verbruik lijkt het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0POpeHDEFmh2x6LW0bl1FygD0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oMsKoVdKtkJpZPPwZaoYjNT3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Leon- schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:47:
[...]

Ja, mijn externe waterpomp. Aan mijn opstelling is niets gewijzigd, ben vergeten een foto te maken van de laatste dipswitch settings van de oude pomp.

Bij mij 8kw versie bleef de pomp in het begin ook door draaien, dat heb ik destijds opgelost door deze instelling op "pre" te zetten maar dat werkt niet voor de nieuwe variant. Ik denk dat dit ergens een DSW is, vanavond eens rustig de handleiding lezen voor de zoveelste keer :+

[Afbeelding]
Staat de volgende instelling wel goed:
Systeemconfiguratie -> warmtepomp -> configuratie waterpomp -> pompen tijdens warmwater (moet op nee staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
AMARONE schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:30:
[...]

Vraag is aan, iets meer geduld. Maar goed, 2 uur verder en het is nu pas 19,3 graad.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sinds 18:30 naar temp. 30 gezet. Nog steeds dezelfde pieken alleen dan met meer verbruik lijkt het.

[Afbeelding]
De Jaga’s hangen niet in dezelfde ruimte als waar de vvw is neem ik aan? En waar hangt je thermostaat? Daar waar de vvw is? Vvw is echt traag, dus laat maar mooi de hele nacht draaien.
Had je de back-up heaters nog uitgezet?
Staat je flow wel op 100%?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leandres

leandres

ook nog?

blackmore87 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:43:
[...]

De Jaga’s hangen niet in dezelfde ruimte als waar de vvw is neem ik aan? En waar hangt je thermostaat? Daar waar de vvw is? Vvw is echt traag, dus laat maar mooi de hele nacht draaien.
Volgens mij haal je twee personen door elkaar maar ik sluit niet uit dat zowel @AMARONE en ik dezelfde opdracht hebben gekregen van jou; backup heaters uit en flow op stand 'vaak ben je te bang' :X :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
blackmore87 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:43:
[...]

Ik heb geen vvw, in de woonkamer van 50m2 hangen 3 Jaga convectoren. De thermostaat hangt ook in de woonkamer.

Flow staat op 100 maar zal ik nog even checken. Back-up heaters zijn niet standaard toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres

leandres

ook nog?

Op deze foto staan alle drie de back-up trappen aan zo te zien.

[ Voor 21% gewijzigd door leandres op 09-01-2024 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12-09 10:44
AMARONE schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:01:
[...]

Ik heb geen vvw, in de woonkamer van 50m2 hangen 3 Jaga convectoren. De thermostaat hangt ook in de woonkamer.

Flow staat op 100 maar zal ik nog even checken. Back-up heaters zijn niet standaard toch?
Naar mijn idee heb je last van “thermo off” De delta T van 2 graden is te klein. Zijn je Jaga’s ingeregeld? Meet eens de invoer en uitvoer op de jaga leidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
Excuus @AMARONE en @leandres het loopt inderdaad wat door elkaar zie ik nu.
Voor Jaga’s is een delta T van 2 te laag inderdaad. Goeie suggestie van @STT_2022
Je moet eigenlijk naar een delta T van 5-7.
Op welke stand staan de fans? Ze kunnen op maximaal 120%. Vanaf de fabriek is dat stand 3 volgens mij, dat al eens geprobeerd? Of heb je geen dbh?

De back-up heaters staan standaard wel geactiveerd en bij een te hoge temperatuur. Eerst helemaal uit geeft je een goed beeld vanaf welke temperatuur ze nodig zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door blackmore87 op 09-01-2024 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
blackmore87 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:23:
Excuus @AMARONE en @leandres het loopt inderdaad wat door elkaar zie ik nu.
Voor Jaga’s is een delta T van 2 te laag inderdaad. Goeie suggestie van @STT_2022
Je moet eigenlijk naar een delta T van 5-7.
Op welke stand staan de fans? Ze kunnen op maximaal 120%. Vanaf de fabriek is dat stand 3 volgens mij, dat al eens geprobeerd? Of heb je geen dbh?

De back-up heaters staan standaard wel geactiveerd en bij een te hoge temperatuur. Eerst helemaal uit geeft je een goed beeld vanaf welke temperatuur ze nodig zijn.
Back-up heaters op stand 1 gezet nu(laagste).

Ik ben er niet bij geweest dus ik weet niet of ze het hebben ingeregeld. Ik gok dat ze dit dan misschien niet gedaan hebben. De eerste beste die ik bekijk staat op standje 6, volgens mij moet dat omlaag dus ik moet die 4 convectoren maar even inregelen of op een betere stand zetten.

Tevens had ik de fans voorheen standaard staan, toen op zijn laagst gezet maar nu weer een paar standjes hoger. Die dingen geven behoorlijk wat herrie anders.

[ Voor 7% gewijzigd door AMARONE op 09-01-2024 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
AMARONE schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:42:
[...]

Back-up heaters op stand 1 gezet nu(laagste).

Ik ben er niet bij geweest dus ik weet niet of ze het hebben ingeregeld. Ik gok dat ze dit dan misschien niet gedaan hebben. De eerste beste die ik bekijk staat op standje 6, volgens mij moet dat omlaag dus ik moet die 4 convectoren maar even inregelen of op een betere stand zetten.

Tevens had ik de fans voorheen standaard staan, toen op zijn laagst gezet maar nu weer een paar standjes hoger. Die dingen geven behoorlijk wat herrie anders.
Back-up heaters helemaal uit is de laagste stand ;)

De meeste installateurs doen standaard geen waterzijdige inregeling helaas.

Je afgiftesysteem is dermate klein dat je de fans wel hoger moet zetten om het enigszins warm te krijgen. En bij hogere temperaturen is het logisch dat de wp gaat pendelen. Hoe groot zijn de Jaga’s?

Ik vraag me af hoe je installateur tot deze keuzes is gekomen.

Wat was je jaarlijkse gasverbruik voor dit alles?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMARONE
blackmore87 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 07:13:
[...]

Back-up heaters helemaal uit is de laagste stand ;)

De meeste installateurs doen standaard geen waterzijdige inregeling helaas.

Je afgiftesysteem is dermate klein dat je de fans wel hoger moet zetten om het enigszins warm te krijgen. En bij hogere temperaturen is het logisch dat de wp gaat pendelen. Hoe groot zijn de Jaga’s?

Ik vraag me af hoe je installateur tot deze keuzes is gekomen.

Wat was je jaarlijkse gasverbruik voor dit alles?
Dan moet ik heel even naar dit bericht linken, dan zie je de huidige situatie:
Situatie

Ze hebben een berekening gemaakt dus qua convectoren zou het voldoende moeten zijn. Qua snelheid van de fans zal ik nog even kijken hoever ik kan gaan voordat de zoem gaat storen, maar het waterzijdig inregelen kan ik zelf nog doen. (lees al hier en daar dat je standje 6 i.i.g. naar 3 kan zetten bijvoorbeeld en het dan even aankijken, met een temperatuurmeter op de leidingen kan het daarna helemaal strak gezet worden uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres

leandres

ook nog?

Kan iemand deze termen duiden? Ik verwacht dat het fabrieksinstellingen zijn (behalve maximale stap, want die heb ik vanmorgen van 3 naar 1 gezet).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rr5NYXmIWuJQG6tj4sDlXdluZks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4LNsUutJSMMUP5pm8hwCjft.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmWRuHUlr3eb2N8il7aHUxqdR-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aX93PLf07kbC4GZmTAPJpa7Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door leandres op 10-01-2024 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Bivalantiepunt is bij welke buitentemp. de elektrische verwarming aan gaat. De stappen zijn hoeveel elementen van de drie er bij springen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STT_2022
STT_2022 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:41:
Gisteren toen mijn systeem uit de nachtverlaging is gekomen is de hele wp ermee gestopt. Geen communicatie met het buitendeel meer mogelijk. Alles gechecked. Zekeringen ok en 230V is aanwezig, maar geen leven in de wp.
Vandaag horen wanneer monteur langs kan komen 😔
Installateurs laten het afweten, helaas. Ben zelf maar gaan checken en heb gevonden dat de werkschakelaar op de muur het heeft begeven. Schakelaar tijdelijk even ertussenuit gehaald en alles werkt weer. Zitten weer heerlijk warm nu 🥵

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
STT_2022 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:56:
[...]
Schakelaar tijdelijk even ertussenuit gehaald en alles werkt weer. Zitten weer heerlijk warm nu 🥵
Gelukkig, kan je het in ieder geval weer warm krijgen!

Nu heb ik weer een probleem; de buiten-unit start niet. Hij communiceert wel (krijg o.a. de buitentemp wel) en krijg ook geen foutmelding. Dit zie ik nu op mijn display, het icoontje rechtsboven heb ik niet eerder gehad. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4rMhh8FL_WIdDT7hzqHztnKmTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FdOLQthXTqEBtKUrZ3KGpc5a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leandres

leandres

ook nog?

Helemaal rechts geeft aan dat pomp 1 en 3 ingeschakeld zijn. Vermoedelijk de interne en externe (CV) pomp.

Het icoon er links naast geeft aan dat het elektrische back-up element 1 en 2 ingeschakeld zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
leandres schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:22:
Helemaal rechts geeft aan dat pomp 1 en 3 ingeschakeld zijn. Vermoedelijk de interne en externe (CV) pomp.

Het icoon er links naast geeft aan dat het elektrische back-up element 1 en 2 ingeschakeld zijn.
Thanks. Ik zie error 5 in de unit. Ben echt helemaal zat van die WP. Al 1.5 jaar ellende 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wu1r0W1gGucOgZB0olfhucUmgXs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UwNmo8lqfChtPYVuHKnD1Rmr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbDu3HTU1ZHMv0gM818rx6-xhkU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RM6lfIk5A2Waoud20fvEEiZr.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
Leon- schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:25:
[...]

Thanks. Ik zie error 5 in de unit. Ben echt helemaal zat van die WP. Al 1.5 jaar ellende 😅

[Afbeelding][Afbeelding]
Vervelend inderdaad! Ergens een kabel losgeraakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorki
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-01 16:11

Zorki

pffffft

Pos2007 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:04:
Bivalantiepunt is bij welke buitentemp. de elektrische verwarming aan gaat. De stappen zijn hoeveel elementen van de drie er bij springen.
Bij mij gaat dan de bestaande CV ketel meelopen, staat op 5 graden. Dus onder 5 graden komt er een beetje gas bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apocalyps895
blackmore87 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:40:
[...]

Of doordat de backup elementen soms mee doen dat er in de electrische installatie iets niet helemaal top is en de WP in storing gaat?

Wij hadden een oude miele vaatwasser 3,3kw als die z'n volle elememt aan gooide dan gingen de oude lampen op de zelfde groep zachter branden deze schommeling vindt de wp niet zo fijn dus als er op eens verwarmings elementen van 3kw per stuk aan gaan dan kan dit misschien problemen geven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AMARONE
AMARONE schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:24:
[...]

Dan moet ik heel even naar dit bericht linken, dan zie je de huidige situatie:
Situatie

Ze hebben een berekening gemaakt dus qua convectoren zou het voldoende moeten zijn. Qua snelheid van de fans zal ik nog even kijken hoever ik kan gaan voordat de zoem gaat storen, maar het waterzijdig inregelen kan ik zelf nog doen. (lees al hier en daar dat je standje 6 i.i.g. naar 3 kan zetten bijvoorbeeld en het dan even aankijken, met een temperatuurmeter op de leidingen kan het daarna helemaal strak gezet worden uiteraard).
Aangepast. Dag aankijken, wel een vraag-uit nu terwijl de thermostaat op 21 staat en het 19 graden is. Denk dat de boiler nu aan het opwarmen is maar het huis staat verder dus zonder kachel.

Na het inregelen van de convectoren leek er wel meer warme lucht uit te komen trouwens. Doe nu even de 30 graden test eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
blackmore87 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:41:
[...]

Staat de volgende instelling wel goed:
Systeemconfiguratie -> warmtepomp -> configuratie waterpomp -> pompen tijdens warmwater (moet op nee staan)
Bij mij staat dit ook op ja, waarom moet dit Nee zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
AMARONE schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 00:05:
[...]

Bij mij staat dit ook op ja, waarom moet dit Nee zijn?
Als je niet wilt dat je externe pomp draait als het boilervat wordt opgewarmd.
Dit kan per situatie verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
blackmore87 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:32:
[...]

Als je niet wilt dat je externe pomp draait als het boilervat wordt opgewarmd.
Dit kan per situatie verschillen.
En waarom zou je het wel of niet willen. Of wat is het voordeel om dit op Nee te zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leon-
blackmore87 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:40:
[...]

Ze zijn gisteravond nog langs geweest. Wat bleek: DSW4.4 stond op "on" wat betekent "noodbedrijf". Ik kan het de installateurs niet kwalijk nemen. Ze bellen altijd met de servicedesk van Hitachi om een WP in bedrijf te stellen. Ik luisterde mee; een hele chagrijnige vent met een wazig verhaal over dipswitches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Leon- schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:51:
[...]

Ze zijn gisteravond nog langs geweest. Wat bleek: DSW4.4 stond op "on" wat betekent "noodbedrijf". Ik kan het de installateurs niet kwalijk nemen. Ze bellen altijd met de servicedesk van Hitachi om een WP in bedrijf te stellen. Ik luisterde mee; een hele chagrijnige vent met een wazig verhaal over dipswitches.
Servicedesk Hitachi als in HDKL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
blackmore87 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:27:
[...]

Servicedesk Hitachi als in HDKL?
Ja, HDKL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackmore87
Dan snap ik volledig wat je bedoelt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Man, vriendin zit vandaag thuis in 16,4 graden. Wat een gekloot zeg met die Hitachi.

Vanochtend toen ik vertrok nog op 19. Maar dat is het maximale wat die nu haalt. Ook als ik de thermostaat op 30 zet dan komt die er niet boven.

Of de boiler instellingen zorgen ervoor dat hij de run niet kan afmaken of ik moet weer terug naar die punt methoden danwel de temp van het water even naar 50 zetten.

- heeft het zin om de thermostaat af te koppelen en even een paar uur puur the meter van de binnenunit gebruiken? Kijken wat die dan doet?
-wat doet het als je de pomp tijdens verwarmen boiler aan/uit zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
AMARONE schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:10:
Man, vriendin zit vandaag thuis in 16,4 graden. Wat een gekloot zeg met die Hitachi.

Vanochtend toen ik vertrok nog op 19. Maar dat is het maximale wat die nu haalt. Ook als ik de thermostaat op 30 zet dan komt die er niet boven.

Of de boiler instellingen zorgen ervoor dat hij de run niet kan afmaken of ik moet weer terug naar die punt methoden danwel de temp van het water even naar 50 zetten.

- heeft het zin om de thermostaat af te koppelen en even een paar uur puur the meter van de binnenunit gebruiken? Kijken wat die dan doet?
Misschien heb je het eerder vermeld hoor maar wat is je aanvoer en retourtemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87

In mijn optiek heeft het weinig met de Hitachi te maken.
Je afgiftesysteem is ondermaats en het wordt mij ook niet duidelijk of je de instellingen doet zoals wij suggereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Leon- schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:13:
[...]

Misschien heb je het eerder vermeld hoor maar wat is je aanvoer en retourtemperatuur?
Op de vorige pagina staat een foto met Ta38 en Tr36, daarna zijn er diverse suggesties gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
blackmore87 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:39:
[...]

Op de vorige pagina staat een foto met Ta38 en Tr36, daarna zijn er diverse suggesties gedaan.
Even snel terug gelezen. Hoeveel m3 water pomp je rond? Tenzij ik hier ook overheen heb gelezen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus89
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-08 09:38

Je hebt niet toevallig een legionellarun ingesteld op vandaag of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022

Gooi je systeem temperatuur op >40 graden.
Eventueel je flow op delta T zetten en niet op continue. Radiatoren hebben hogere temperatuur nodig. Ook je wp op 100% vermogen zetten en dus geen nachtverlaging.
Dan kijken of het warm wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
STT_2022 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:09:
[...]

Gooi je systeem temperatuur op >40 graden.
Eventueel je flow op delta T zetten en niet op continue. Radiatoren hebben hogere temperatuur nodig. Ook je wp op 100% vermogen zetten en dus geen nachtverlaging.
Dan kijken of het warm wordt.
Jaga’s kunnen prima werken met 35 graden Ta. Echter ze zijn gewoon aan de kleine kant voor de ruimtes (en het warmteverlies blijkbaar) naar mijn mening en de fanspeed is ook niet duidelijk, zet ze desnoods eerst eens op maximaal.
Maar inderdaad Ta omhoog kan.
Flow op delta T valt te proberen, maar in de praktijk krijg je daardoor vaak meer pendelgedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
blackmore87 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:07:
[...]

Flow op delta T valt te proberen, maar in de praktijk krijg je daardoor vaak meer pendelgedrag.
Je moet ook minimaal 0.8m3 rond kunnen pompen. Jaga's hebben weinig inhoud....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Leon- schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:44:
[...]

Even snel terug gelezen. Hoeveel m3 water pomp je rond? Tenzij ik hier ook overheen heb gelezen 8)7
Het gaat niet om mij, maar om. @AMARONE.
Op de foto is te zien dat er 1,82m3/u wordt rondgepompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Leon- schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:09:
[...]

Je moet ook minimaal 0.8m3 rond kunnen pompen. Jaga's hebben weinig inhoud....
Klopt, de systeeminhoud is mij niet duidelijk.
Weet je dit @AMARONE ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AMARONE
Leon- schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:13:
[...]

Ja, aanvoer 40 en retour schommelt maar tussen de 36 en 39.
blackmore87 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:38:
[...]

In mijn optiek heeft het weinig met de Hitachi te maken.
Je afgiftesysteem is ondermaats en het wordt mij ook niet duidelijk of je de instellingen doet zoals wij suggereren.
Instellingen voer ik zeker door zoals jullie suggereren. Maar misschien door het vele aanpassen het overzicht kwijt.
[...]

Jaga’s kunnen prima werken met 35 graden Ta. Echter ze zijn gewoon aan de kleine kant voor de ruimtes (en het warmteverlies blijkbaar) naar mijn mening en de fanspeed is ook niet duidelijk, zet ze desnoods eerst eens op maximaal.
Het is niet een hele grote ruimte en de installateur zou het berekend moeten hebben. Kan daar naar hun denk weinig mee ook. Enige optie is verkopen, en zwaardere types terugkopen.

Om even terug naar de basis te gaan:
-Ta op 40 graden
-Flow op deltaT (morgen weer op constant mocht dit het niet zijn)
-Nachtverlaging uit
-Boiler op 55 graden en max 10 graden zakken(zorgt die nog voor pendelen?)

-Radiatoren boven open(die hebben wel een klein formaat)
-Jaga's beneden fanspeed omhoog zetten naar standaard(2e stap is anders maximaal en dan kijken)
-En kamertemperatuur op 21 graden
-radiatoren boven opengedraaid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LC4upqJjzJ2V3uOJlv6ryMNek1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQ5kJkytPJ7KfIxF3ToaLzk3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 97% gewijzigd door AMARONE op 11-01-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
AMARONE schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:51:
[...]

Ja, aanvoer 40 en retour schommelt maar tussen de 36 en 39.

[...]

Instellingen voer ik zeker door zoals jullie suggereren. Maar misschien door het vele aanpassen het overzicht kwijt.

[...]

Het is niet een hele grote ruimte en de installateur zou het berekend moeten hebben. Kan daar naar hun denk weinig mee ook. Enige optie is verkopen, en zwaardere types terugkopen.

Om even terug naar de basis te gaan:
-Ta op 40 graden
-Flow op deltaT (morgen weer op constant mocht dit het niet zijn)
-Nachtverlaging uit
-Boiler op 55 graden en max 10 graden zakken(zorgt die nog voor pendelen?)

-Radiatoren boven open(die hebben wel een klein formaat)
-Jaga's beneden fanspeed omhoog zetten naar standaard(2e stap is anders maximaal en dan kijken)
-En kamertemperatuur op 21 graden
-radiatoren boven opengedraaid

[Afbeelding]
Top, nu je elementen nog even uitzetten, er draait alweer 1 mee in bovenstaande afbeelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
blackmore87 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:09:
[...]

Top, nu je elementen nog even uitzetten, er draait alweer 1 mee in bovenstaande afbeelding.
Wel bijzonder waarom er weer een element mee doet volgens mij zou dat in deze situatie nooit nodig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Apocalyps895 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:34:
[...]

Wel bijzonder waarom er weer een element mee doet volgens mij zou dat in deze situatie nooit nodig zijn
Heel bijzonder inderdaad, kun je een foto van de relevante instellingen maken @AMARONE ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
[...]

Volgens mij is er maar 1 ingeschakelt maar staat die niet aan. Als ze aan staan zijn ze toch oranje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Pos2007 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:51:
[...]

Volgens mij is er maar 1 ingeschakelt maar staat die niet aan. Als ze aan staan zijn ze toch oranje?
Oh dat zou kunnen inderdaad! Ik heb ze nog nooit aangehad (en ben kleurenblind) dus tja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
[...]

1 is wat ik hier begreep standje uit.

De woning is eindelijk weer boven de 20 graden maar het is ook warmer buiten.

Nu zit ik alleen qua verbruik en pendelen dus om weer te beginnen niet naar tevredenheid of wat hier als goed wordt ervaren. Wat ik ook doe qua instellingen, het lijkt alsof elke half uur exact de wp uitgaat of een onderbreking heeft, kan dit iets te maken hebben met de boiler of de pomp die bij het buffervat zit?

Heeft het nog zin om dan juist de wp niet op constante modus te zetten maar juist naar die punt of hoek methode? Ik kan de convectoren nog meer inregelen en ze op standje 2 zetten qua inregelen.

2e vraag is, de deur naar de hal zit dicht, als de wp nu 20 graden heeft bereikt is het dan niet efficiënter om de hele woning op te warmen door de deur open te laten?

Vanaf 17:00 bovenstaande eerder geplaatste reactie verwerkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcH8JJoAR6aR1XgMyKXC9IrXvAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Kh65KHDbejLeUcD0595cJAx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
AMARONE schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 00:04:
[...]

Nu zit ik alleen qua verbruik en pendelen dus om weer te beginnen niet naar tevredenheid of wat hier als goed wordt ervaren. Wat ik ook doe qua instellingen, het lijkt alsof elke half uur exact de wp uitgaat of een onderbreking heeft, kan dit iets te maken hebben met de boiler of de pomp die bij het buffervat zit?

Heeft het nog zin om dan juist de wp niet op constante modus te zetten maar juist naar die punt of hoek methode? Ik kan de convectoren nog meer inregelen en ze op standje 2 zetten qua inregelen.

2e vraag is, de deur naar de hal zit dicht, als de wp nu 20 graden heeft bereikt is het dan niet efficiënter om de hele woning op te warmen door de deur open te laten?

[Afbeelding]
Hoe groot is je buffervat? En op welke snelheid staat de secundaire pomp?
En wat was je historische gasverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klczch
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 12-01-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yj-uMusCfmmP-wOzfDWiiiaWjMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKxe5IQh9V8HcgnEJOmqbV8Z.jpg?f=fotoalbum_large
Hallo,

Ik zal deze foto gebruiken als een goede hulp voor mijn vraag.
Ik vroeg me af waarom mijn uitgangstemperatuur van mijn vloerverwarming Twi/HPTi nooit de TSet-temperatuur bereikt? Vanaf TSet is het altijd -3 °C.
Als er een delta T-regel bestaat, waarom heeft de input naar de warmtewisselaar dan niet hetzelfde doel als TSet?

Bedankt voor je adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
AMARONE schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 00:04:
[...]

[Afbeelding]
Je WP staat dus de hele dag aan zoals ik het zie? Als dat zo is en de temperatuur is bereikt in de woning dan zou je WP toch uit moeten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
Klczch schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:04:
[Afbeelding]
Hallo,

Ik zal deze foto gebruiken als een goede hulp voor mijn vraag.
Ik vroeg me af waarom mijn uitgangstemperatuur van mijn vloerverwarming Twi/HPTi nooit de TSet-temperatuur bereikt? Vanaf TSet is het altijd -3 °C.
Als er een delta T-regel bestaat, waarom heeft de input naar de warmtewisselaar dan niet hetzelfde doel als TSet?

Bedankt voor je adviezen.
Ik snap je vraag niet helemaal maar je bedoeld waarom je Twi(retour water van je verwarming) kouder is dan de TSet ? Opzich is dat simpel want als je Twi gelijk zou zijn aan je TSet je de woning niet verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klczch
Apocalyps895 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:33:
[...]

Ik snap je vraag niet helemaal maar je bedoeld waarom je Twi(retour water van je verwarming) kouder is dan de TSet ? Opzich is dat simpel want als je Twi gelijk zou zijn aan je TSet je de woning niet verwarmd.
Ja. Maar mijn vraag is: waarom wordt het retourwater niet verwarmd volgens TSet?
De temperatuur van het ingangswater kan hoger zijn dan TSet.

Ik verwachtte alleen dat als ik een temperatuur instel, deze ook op mijn hele vloer zal staan.
Ik stel bijvoorbeeld TSet= 40 in, Twi zou 40°C moeten zijn en Two zou ongeveer 43°C kunnen zijn. Als Twi 40°C is => Thermo Uit

Ik vraag het omdat Twi in mijn plaats TSet niet heeft bereikt en de warmtepomp is uitgeschakeld en wacht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apocalyps895
Klczch schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:45:
[...]

Ja. Maar mijn vraag is: waarom wordt het retourwater niet verwarmd volgens TSet?
De temperatuur van het ingangswater kan hoger zijn dan TSet.

Ik verwachtte alleen dat als ik een temperatuur instel, deze ook op mijn hele vloer zal staan.
Ik stel bijvoorbeeld TSet= 40 in, Twi zou 40°C moeten zijn en Two zou ongeveer 43°C kunnen zijn. Als Twi 40°C is => Thermo Uit

Ik vraag het omdat Twi in mijn plaats TSet niet heeft bereikt en de warmtepomp is uitgeschakeld en wacht.
Two limiteer je met de Tset niet de Twi. Als je Twi inderdaad gelijk wordt aan je Tset dan krijg je Thermo Off omdat je WP z'n warmte niet kwijt kan.

Normaal gesproken hoort je Twi dus ook nooit je Tset te bereiken, maar hoort je WP eerder uit te gaan zodra de kamer temperatuur is bereikt (indien je via ruimte T werkt) Als je Twi vaak gelijk is aan je Tset krijg je pendel gedrag => Thermo Off => warmte vraag blijft bestaan dus na de ingestelde tijd gaat je WP weer aan Twi = Tset => thermo off nog steeds warmte vraag..

[ Voor 19% gewijzigd door Apocalyps895 op 12-01-2024 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.wijdeveld
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:43
De 8 kW Hitachi heeft de vorsttest goed doorstaan. Zelfs met nachtverlaging 80% wordt de 21 graden in huis gehaald en is de pomp nog enkele uren per dag uit. Helaas kom ik niet van de vele defrosts af, blijft elke 45 - 55 minuten, ook toen het goed vroor en de lucht weinig vocht had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMyqb9UQTO9qGzJAwl1ebvFdSnI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7I0wImVm88vbV8QPBmkrplmp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
a.wijdeveld schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:42:
De 8 kW Hitachi heeft de vorsttest goed doorstaan. Zelfs met nachtverlaging 80% wordt de 21 graden in huis gehaald en is de pomp nog enkele uren per dag uit. Helaas kom ik niet van de vele defrosts af, blijft elke 45 - 55 minuten, ook toen het goed vroor en de lucht weinig vocht had.

[Afbeelding]
Ik zie bij mij precies hetzelfde beeld. Ook 80% al voldoende om de temperatuur te handhaven.
Heb hem ook op 100% gehad, maar zie dan een onrustiger beeld.
Jammer dat je het vermogen niet in een curve kan mee laten lopen met de buitentemperatuur. Eigenlijk zou de pomp zelf moeten gaan moduleren, maar heb het idee dat dat nog een verbeterpunt is bij Hitachi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klczch
Apocalyps895 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:49:
[...]

Two limiteer je met de Tset niet de Twi. Als je Twi inderdaad gelijk wordt aan je Tset dan krijg je Thermo Off omdat je WP z'n warmte niet kwijt kan.

Normaal gesproken hoort je Twi dus ook nooit je Tset te bereiken, maar hoort je WP eerder uit te gaan zodra de kamer temperatuur is bereikt (indien je via ruimte T werkt) Als je Twi vaak gelijk is aan je Tset krijg je pendel gedrag => Thermo Off => warmte vraag blijft bestaan dus na de ingestelde tijd gaat je WP weer aan Twi = Tset => thermo off nog steeds warmte vraag..
Bedankt voor de uitleg.
Mijn Twi is altijd 3°C onder TSet. Ik krijg Thermo UIT als Twee TSet bereiken, maar als het buiten -6°C is, dacht ik dat de warmtepomp de stroom en warmte kan moduleren om het aantal AAN/UIT-cycli te verminderen.
Heeft u advies over hoe u het aantal AAN/UIT-cycli kunt verlagen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STT_2022
[...]

Correct me if i’m wrong

Ik denk zo: radiatoren hebben een flow nodig om de warmte kwijt te kunnen. Hoe lager de flow, hoe meer tijd hij heeft om de warmte kwijt te kunnen. Als je T in 40 gr is en T uit 38 en je zal je flow lager zetten dan zou je T in 40 gr blijven, maar je T uit zal <38 worden.
Dus als je alle radiatoren open hebt staan, zal over al T in 40 gr zijn. De uitgangen moet je meten om te kijken of die zo’n 7 a 10 graden lager zijn. Als dat niet het geval is en overal is T uit 38, dan zou ik eerst de hoofdflow wat lager zetten en de T uit weer gaan meten. Want als je alle radiatoren gaat knijpen dan krijg je te hoge druk en dus ruis in je leidingen of de bypass wordt actief.

Dus persoonlijk zal ik de waterpomp op Delta T zetten en T in en T uit meten op je radiatoren. Vervolgens op het jaga pro ventiel stap voor stap de instelling veranderen. Na elke verandering na een tijdje weer de T in en T uit meten en noteren per radiator. En zo toewerken naar een T verschil van 7 -10 graden verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apocalyps895
Klczch schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:03:
[...]

Bedankt voor de uitleg.
Mijn Twi is altijd 3°C onder TSet. Ik krijg Thermo UIT als Twee TSet bereiken, maar als het buiten -6°C is, dacht ik dat de warmtepomp de stroom en warmte kan moduleren om het aantal AAN/UIT-cycli te verminderen.
Heeft u advies over hoe u het aantal AAN/UIT-cycli kunt verlagen?
Je wilt inderdaad een zo lang mogelijke run van de WP zonder defrosts of thermo off...dat is dus spelen met de Ta, niet te hoog anders vaker defrost niet te laag anders vaak thermo off dus als je nu regelmatig thermo off krijgt dan moet je de Ta is iets omhoog zetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apocalyps895
STT_2022 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:26:
[...]

Correct me if i’m wrong

Ik denk zo: radiatoren hebben een flow nodig om de warmte kwijt te kunnen. Hoe lager de flow, hoe meer tijd hij heeft om de warmte kwijt te kunnen. Als je T in 40 gr is en T uit 38 en je zal je flow lager zetten dan zou je T in 40 gr blijven, maar je T uit zal <38 worden.
Dus als je alle radiatoren open hebt staan, zal over al T in 40 gr zijn. De uitgangen moet je meten om te kijken of die zo’n 7 a 10 graden lager zijn. Als dat niet het geval is en overal is T uit 38, dan zou ik eerst de hoofdflow wat lager zetten en de T uit weer gaan meten. Want als je alle radiatoren gaat knijpen dan krijg je te hoge druk en dus ruis in je leidingen of de bypass wordt actief.

Dus persoonlijk zal ik de waterpomp op Delta T zetten en T in en T uit meten op je radiatoren. Vervolgens op het jaga pro ventiel stap voor stap de instelling veranderen. Na elke verandering na een tijdje weer de T in en T uit meten en noteren per radiator. En zo toewerken naar een T verschil van 7 -10 graden verschil.
Delta T van 5 graden is mooi 7 a 10 is alweer aan de hoge kant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
Apocalyps895 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:35:
[...]

Delta T van 5 graden is mooi 7 a 10 is alweer aan de hoge kant
Eens, verder is het een kwestie van inregelen/uitproberen inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• a.wijdeveld
STT_2022 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:26:
[...]

Correct me if i’m wrong

... Dus persoonlijk zal ik de waterpomp op Delta T zetten en T in en T uit meten op je radiatoren.
Delta T werkt zoals je ook uitlegt niet samen met een buffervat en 2e pomp. Dan wordt de flow in de warmtepomp geknepen om de deltaT te boosten, maar pompt de 2e pomp relatief meer koud water rond (het verschil on flow moet ergens vandaan komen, dus via de retour door het buffervat direct weer naar je systeem). De huidige delta T setting heeft voor een aantal Hitachi gebruikers geen zin (en dat geldt ook voor de stooklijn, die wil je eigenlijk omkeren).

Zou graag een open source software variant zien op de Hitachi, na een paar maanden inregelen denk ik dat ik de warmtepomp een stuk efficienter kan aansturen met minder defrosts en thermo-off's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
a.wijdeveld schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:55:
[...]

Delta T werkt zoals je ook uitlegt niet samen met een buffervat en 2e pomp. Dan wordt de flow in de warmtepomp geknepen om de deltaT te boosten, maar pompt de 2e pomp relatief meer koud water rond (het verschil on flow moet ergens vandaan komen, dus via de retour door het buffervat direct weer naar je systeem). De huidige delta T setting heeft voor een aantal Hitachi gebruikers geen zin (en dat geldt ook voor de stooklijn, die wil je eigenlijk omkeren).

Zou graag een open source software variant zien op de Hitachi, na een paar maanden inregelen denk ik dat ik de warmtepomp een stuk efficienter kan aansturen met minder defrosts en thermo-off's.
Dank je voor de extra info en inzicht. Hangt idd af van hoe je systeem geconfigureerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Apocalyps895 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:31:
[...]

Je WP staat dus de hele dag aan zoals ik het zie? Als dat zo is en de temperatuur is bereikt in de woning dan zou je WP toch uit moeten gaan?
Hij schakelt hier niet uit maar draait de hele dag door inderdaad. Geen idee waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
AMARONE schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:09:
[...]

Hij schakelt hier niet uit maar draait de hele dag door inderdaad. Geen idee waarom.
Denk dat dat de hysterese is van je thermostaat. Je hebt een hitachi en die gaat bij een ingestelde temp van bijv 20 door met verwarmen tot 21. Als het bij jou dus niet warmer wordt dan set temp + 1, zal hij niet stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
STT_2022 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:24:
[...]

Denk dat dat de hysterese is van je thermostaat. Je hebt een hitachi en die gaat bij een ingestelde temp van bijv 20 door met verwarmen tot 21. Als het bij jou dus niet warmer wordt dan set temp + 1, zal hij niet stoppen.
Dan zou die nu wel moeten stoppen. 22 graden en set temp is 21.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7b5gQJhjbL4z8kaP_V8HZGit70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ht3LHaLewnJgTJB9VTOTLV34.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AoV6c8O1LcQx1NRsfGFFPxtM20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3XaiUTjanjQvQACY56hRtPAH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STT_2022
AMARONE schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:24:
[...]

Dan zou die nu wel moeten stoppen. 22 graden en set temp is 21.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tja, ik zou dat ook verwachten, maar ik heb bij mij zelf gezien toen ik hem ook als thermostaat had dat 22.2 ook nog als 22 wordt gezien 😁
Gezien je de 22 haalt zal ik hem eens op 20 zetten en dan kijken of hij bij 21 uitgaat 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apocalyps895
STT_2022 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 00:29:
[...]

Tja, ik zou dat ook verwachten, maar ik heb bij mij zelf gezien toen ik hem ook als thermostaat had dat 22.2 ook nog als 22 wordt gezien 😁
Gezien je de 22 haalt zal ik hem eens op 20 zetten en dan kijken of hij bij 21 uitgaat 👍
20 bij mij was verwarmen tot 21.7 :F dus nu de netatmo er maar op voelt veel comfortabeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 09:48
Apocalyps895 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:33:
[...]

20 bij mij was verwarmen tot 21.7 :F dus nu de netatmo er maar op voelt veel comfortabeler
Zelfde hier -- 18.5 stookt tot 20.

Ik overweeg ook over te stappen op een Netatmo of vergelijkbaar (liefst cloudvrij) alternatief.

Maakt het nog uit dat zo'n losse aan/uit thermostaat geen ruimtetemperatuur terug kan sturen naar de WP? (die wordt nu op mijn controller-display getoond, maar ik weet niet of dat ook meegenomen wordt in de temperatuurberekeningen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apocalyps895
Treenaks schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:00:
[...]

Zelfde hier -- 18.5 stookt tot 20.

Ik overweeg ook over te stappen op een Netatmo of vergelijkbaar (liefst cloudvrij) alternatief.

Maakt het nog uit dat zo'n losse aan/uit thermostaat geen ruimtetemperatuur terug kan sturen naar de WP? (die wordt nu op mijn controller-display getoond, maar ik weet niet of dat ook meegenomen wordt in de temperatuurberekeningen)
Volgens mij niet de stooklijn kan op WAR maar voor binnen is het gewoon simpel, temperatuur bereikt = uit. Moduleren regelt de WP zelf. Mijn netatmo zit niet op het internet, eerst even knstellen is het wel nodig maar daarna kan die er eventueel af en volgt die gewoon het programma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
STT_2022 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 00:29:
[...]

Vandaag lijkt die eindelijk wat meer te doen qua rustiger draaien, heb gisteren de stand van de convectoren naar 2 gezet en icm het warmere weer oogt het beter nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBGALDKImrwJ7MiyHwqEgCXTF28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4ixDlC7k5wNGdO0jUZ74uK0K.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STT_2022
AMARONE schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:11:
[...]

Vandaag lijkt die eindelijk wat meer te doen qua rustiger draaien, heb gisteren de stand van de convectoren naar 2 gezet en icm het warmere weer oogt het beter nu.

[Afbeelding]
Dat ziet er idd rustiger uit. De spike dips zullen defrosts zijn. Zou nog mooier zijn als je de WP alleen zou kunnen uitlezen.
Ik zou je aanraden om met een thermometer de aanvoer en retour van je verwarming te gaan meten, want dan kan je elke radiator apart afstellen aan de behoefte die hij nodig heeft en verhoogt het comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.wijdeveld
Iemand ervaring met het aansluiten van meerdere temp. sensoren op een FIBARO Smart Implant?

Ik zit in het hele huis op Z-wave, dus een Shelly is niet logisch, maar praktisch hetzelfde. Ik zoek vooral een layout voor een breadboard om liefst 4 sensoren (2 voor de warmtepomp en 2 voor de zonneboiler leidingen) te combineren met 4,7 kilo-ohm pull-up-weerstand en liefst ook de 12V voeding op de breadboard. Of maak ik het te moeilijk en strip en soldeer ik de 4 sensoren als een bundel en strip ik een oude 12V 2A lader als voeding voor de Smart Implant?

[ Voor 0% gewijzigd door a.wijdeveld op 15-01-2024 19:24 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apocalyps895
a.wijdeveld schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:22:
Iemand ervaring met het aansluiten van meerdere temp. sensoren op een FIBARO Smart Implant?

Ik zit in het hele huis op Z-wave, dus een Shelly is niet logisch, maar praktisch hetzelfde. Ik zoek vooral een layout voor een breadboard om liefst 4 sensoren (2 voor de warmtepomp en 2 voor de zonneboiler leidingen) te combineren met 4,7 kilo-ohm pull-up-weerstand en liefst ook de 12V voeding op de breadboard. Of maak ik het te moeilijk en strip en soldeer ik de 4 sensoren als een bundel en strip ik een oude 12V 2A lader als voeding voor de Smart Implant?
Ik denk dat deze vraag een beetje los staat van specifiek Hitach warmtepompen waarvoor dit topic is, misschien dat je deze vraag beter in een specifiek domotica of fibaro topic zou kunnen stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.wijdeveld
Zal ik doen, maar de Ta en Tw zijn kritische parameters en de Hitachi module om dit te monitoren is prijzig.

Met deze oplossing ben je voor minder dan 100 euro klaar voor 2 sensoren, al zullen de meeste een Shelly met wifi gebruiken (wat qua vraag identiek is, je moet meerdere sensoren op 1 klem aansluiten, wat mij gehannes lijkt zonder hulpje zoals een breadboard, en hoe ga je met de pull-up om bij meerdere sensoren?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
STT_2022 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:09:
[...]

Dat ziet er idd rustiger uit. De spike dips zullen defrosts zijn. Zou nog mooier zijn als je de WP alleen zou kunnen uitlezen.
Ik zou je aanraden om met een thermometer de aanvoer en retour van je verwarming te gaan meten, want dan kan je elke radiator apart afstellen aan de behoefte die hij nodig heeft en verhoogt het comfort.
Die spikes zijn inderdaad elke 30 minuten. Wat ik ga doen is de radiatoren op de 1e verdieping alle 3 vergroten door 3x zo grote radiatoren. Dan moet het systeem meer inhoud krijgen en dan hopelijk ook beter draaien.

Afstelling ga ik doen, even een temp. Meter bestellen en bij koud weer per radiator instellen.

Vandaag zelfde beeld behalve dat de pieken veel hoger zijn en dus 40kWh verbruikt. De Ta omlaag zetten zal dit niet echt veranderen of kan wel helpen icm defrosts?

[ Voor 9% gewijzigd door AMARONE op 15-01-2024 22:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apocalyps895
AMARONE schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:02:
[...]

Die spikes zijn inderdaad elke 30 minuten. Wat ik ga doen is de radiatoren op de 1e verdieping alle 3 vergroten door 3x zo grote radiatoren. Dan moet het systeem meer inhoud krijgen en dan hopelijk ook beter draaien.

Afstelling ga ik doen, even een temp. Meter bestellen en bij koud weer per radiator instellen.

Vandaag zelfde beeld behalve dat de pieken veel hoger zijn en dus 40kWh verbruikt. De Ta omlaag zetten zal dit niet echt veranderen of kan wel helpen icm defrosts?
Ta verlagen kan er voor zorgen dat je minder defrosts krijgt maar krijg je de woning dan nog wel warm is de vraag, ik doe ook 40kwh per dag nu ook ivm defrosts en vermogen te kort

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apocalyps895
a.wijdeveld schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:14:
Zal ik doen, maar de Ta en Tw zijn kritische parameters en de Hitachi module om dit te monitoren is prijzig.

Met deze oplossing ben je voor minder dan 100 euro klaar voor 2 sensoren, al zullen de meeste een Shelly met wifi gebruiken (wat qua vraag identiek is, je moet meerdere sensoren op 1 klem aansluiten, wat mij gehannes lijkt zonder hulpje zoals een breadboard, en hoe ga je met de pull-up om bij meerdere sensoren?).
Hiervoor is in dit topic al is een oplossing voorbij gekomen die de info direct uit je WP haalt

edit: Deze was dat Leon- in "Ervaringen Hitachi Yutaki RASM Monoblock warmtepomp"

[ Voor 8% gewijzigd door Apocalyps895 op 16-01-2024 09:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackmore87
Apocalyps895 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:11:
[...]

Ta verlagen kan er voor zorgen dat je minder defrosts krijgt maar krijg je de woning dan nog wel warm is de vraag, ik doe ook 40kwh per dag nu ook ivm defrosts en vermogen te kort
Hier gister 34kWh met Ta38. Temperatuur verlagen zal vermoedelijk geen oplossing zijn, juist in verband met het lage afgiftevermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14:36
Het valt mij de laatste dagen op dat de buitenunit aan het begin van het defrosten een hoge fluittoon maakt. Alsof de druk wegloopt. Binnen duidelijk hoorbaar en niet eerder gehoord maar dat kan aan mij liggen. Is dit jullie ook wel eens opgevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.wijdeveld
7 daags gemiddelde is 22 kw per dag gebruik , temperatuur over 7 dagen netjes tussen de 21 en 22 graden. Ta verlaagt naar 28 graden, delta T 3 graden, maar is genoeg. De defrosts blijven helaas wel, elke 45 min.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxXO7FHe_KK-LDFXe_i6BPaCIMU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EBS8a9zfCadYJ1PadE7gHjie.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:41
Kameelstok schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:00:
Het valt mij de laatste dagen op dat de buitenunit aan het begin van het defrosten een hoge fluittoon maakt. Alsof de druk wegloopt. Binnen duidelijk hoorbaar en niet eerder gehoord maar dat kan aan mij liggen. Is dit jullie ook wel eens opgevallen?
Deed mijn oude Hitachi wp ook.
Het geluid wat je hoort is het koudemiddel wat door de vierwegklep wordt omgedraaid en daardoor heel snel van temperatuur daalt.
Misschien zit er ergens een vernauwing in de buitenunit waardoor hij zo gaat fluiten (mijn huidige daikin heeft het geluid niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
a.wijdeveld schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:31:
7 daags gemiddelde is 22 kw per dag gebruik , temperatuur over 7 dagen netjes tussen de 21 en 22 graden. Ta verlaagt naar 28 graden, delta T 3 graden, maar is genoeg. De defrosts blijven helaas wel, elke 45 min.

[Afbeelding]
Prima toch qua verbruik.
En wees blij dat ie defrost anders had je vast meer verbruikt ;)

Als ik vergelijk met het gasverbruik dat ik voorheen had en nu het aantal kWh met de Hitachi ben ik absoluut tevreden, ondanks dat ik op een vrij hoge Ta moet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres

leandres

ook nog?

a.wijdeveld schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:31:

[Afbeelding]
Heel netjes. Dat red ik bij lange na niet. Ik heb bij 0 graden echt Ta van 38 nodig anders krijg ik het niet warm in huis. En met die Ta is er rond de 19 a 19,5 graad in de woonkamer.

In andere vertrekken hangen nog conventionele radiatoren welke wel meelopen, maar in die kamers word het maximaal 17 graden, als ik dat al red.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.wijdeveld
Ben ook tevreden, ik heb straks alleen het probleem dat met deze Ta van 28 graden de thermo off weer op gaat spelen. Huis is goed geisoleerd en WTW werkt gelukkig ook goed, de hoofdruimte blijft over de dag (en nacht) netjes op temperatuur (+21 oC), de zolder koelt wel af tot 15 graden maar wordt tot 15 graden niet verwarmd. In de bijruimtes op de 1e etage haal ik nu 19,5 graden (apart circuit). Maar met een sCOP van nu rond de 3,5 is een gemiddeld warmteverlies van 3-4 kWh per uur voor een vrijstaande woning inderdaad netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apocalyps895
a.wijdeveld schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:22:
Ben ook tevreden, ik heb straks alleen het probleem dat met deze Ta van 28 graden de thermo off weer op gaat spelen. Huis is goed geisoleerd en WTW werkt gelukkig ook goed, de hoofdruimte blijft over de dag (en nacht) netjes op temperatuur (+21 oC), de zolder koelt wel af tot 15 graden maar wordt tot 15 graden niet verwarmd. In de bijruimtes op de 1e etage haal ik nu 19,5 graden (apart circuit). Maar met een sCOP van nu rond de 3,5 is een gemiddeld warmteverlies van 3-4 kWh per uur voor een vrijstaande woning inderdaad netjes.
Ja de Ta gewoon weer omhoog straks om pendelen te voorkomen, is een paar keer klikken op de WP en de Ta is omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
hi all, ik heb weliswaar een hitachi yutaki split wp maar wellicht toch ff de vraag stellen :

heb een ras 3.0 en vraag mij af wat een reeel bivalantie punt is bij een warmtepomp. Dus onder welke buiten temp is het reeel dat de el bijverwarming aangaat en je dus in mijn geval 3kw stroom extra gaat verbruiken (voor 2 graden warmer water)... in mijn beleving is el bijverwarmen een uitzondering als het heel erg koud is (dus dik onder 0) ... de leverancier zegt dat ie op +4 moet staan ... (lekker makkelijk denk ik dan) ..

Wat is jullie ervaring / setting

thx mb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apocalyps895
MisterB schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:57:
hi all, ik heb weliswaar een hitachi yutaki split wp maar wellicht toch ff de vraag stellen :

heb een ras 3.0 en vraag mij af wat een reeel bivalantie punt is bij een warmtepomp. Dus onder welke buiten temp is het reeel dat de el bijverwarming aangaat en je dus in mijn geval 3kw stroom extra gaat verbruiken (voor 2 graden warmer water)... in mijn beleving is el bijverwarmen een uitzondering als het heel erg koud is (dus dik onder 0) ... de leverancier zegt dat ie op +4 moet staan ... (lekker makkelijk denk ik dan) ..

Wat is jullie ervaring / setting

thx mb
Bij mij gaat deze alleen aan als de Ta niet boven de 19graden komt, anders gewoon niet. Is ook niet nodig. Zoals hier op het forum een beetje de tendens is, liefst de WP de hele dag aan op een laag pitje om de boel warm te houden dan dat die een aantal X per dag aan staat en volop moet draaien om de boel weer warm te krijgen. Hierdoor is het bij laten springen van deze elementen dan ook eigenlijk niet nodig en scheelt een hoop energie.
Pagina: 1 ... 17 ... 23 Laatste