Ervaringen Hitachi Yutaki RASM Monoblock warmtepomp

Pagina: 1 ... 16 ... 23 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:54
Oke, laatste stand weer.

Ta op 42 graden vandaag met de volgende grafieken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KwCJ-hSn9shHdZshQ-wj4OMedg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CO138eXdgudYr23RGzvLfQut.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NV4vzesdsIbVuHhqX-wWFECe7UM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KyTSNzkgVy75ybd4sx3g6rY3.jpg?f=fotoalbum_large

De WP lijkt elke 30 minuten een defrost te doen. Ik baal wel echt van deze grafiek of oogt dit gewoon normaal allemaal.

Blijkt er ergens uit dat ik te weinig water inhoud heb? Of is er iets qua instellingen los van de Ta welke voor een lagere en stabielere runs kan zorgen en minder verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siebsan
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-01-2024
Dank voor de suggestie van de afstand tot de muur, net even gemeten en die is goed 100mm. Dat zou dus wel eens veel te krap kunnen zijn. Heb het direct doorgegeven aan mijn installateur Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AsyfZwY0nLlayu8aM_av_Y8JEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MvxtCG6D5XBeZak5LucUH8QN.jpg?f=fotoalbum_large
Je ziet ook dat er ijs aanslag op de muur zit…🥶

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-06 20:57
AMARONE schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:05:
Oke, laatste stand weer.

Ta op 42 graden vandaag met de volgende grafieken.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De WP lijkt elke 30 minuten een defrost te doen. Ik baal wel echt van deze grafiek of oogt dit gewoon normaal allemaal.

Blijkt er ergens uit dat ik te weinig water inhoud heb? Of is er iets qua instellingen los van de Ta welke voor een lagere en stabielere runs kan zorgen en minder verbruik?
Je waterflow verlagen kan helpen om een langere run te krijgen, weet niet waar je waterpomp nu op staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
siebsan schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:04:
Dank voor de suggestie van de afstand tot de muur, net even gemeten en die is goed 100mm. Dat zou dus wel eens veel te krap kunnen zijn. Heb het direct doorgegeven aan mijn installateur [Afbeelding]
Ja dit is inderdaad niet goed, je hebt minimaal 300 mm nodig en hier heeft de WP nog net 1/3e van het minimaal vereiste. Een buiten unit moet lekker wat lucht kunnen verplaatsen en hier is dit totaal niet mogelijk dus zo snel als mogelijk ding naar voren en dan weer kijken hoe die werkt.

Overigens ook wel bizar dat een installateur dit zo doet, iedere WP installateur weet gewoon dat de minimale afstand zeker 20 a 30cm is om het principe van een lucht/water WP tot z'n recht te laten komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Apocalyps895 op 06-12-2023 06:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Apocalyps895 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 06:32:
[...]

Je waterflow verlagen kan helpen om een langere run te krijgen, weet niet waar je waterpomp nu op staat?
Heb hem op 80% gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12-09 10:44
Zie je ook in je scherm dat de pomp ook werkelijk minder verpompt? Want dacht dat jou pomp bij 100% wel meer dan 2m3/h moet aankunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-08 14:27

leandres

ook nog?

Ik heb nu zo'n Hitachi (ronde) thermostaat. Deze wil ik vervangen voor Tado. Op de linker L/N staat 230v. Tado wordt ook gevoed met 230v.

Kan iemand mij bevestigen of ik dit zo 1 op 1 kan overzetten? Dus de huidige L/N (don't ask waarom ze daar een aarde kleur voor hebben gebruikt) op de L/N van de Tado. En de rechter kabel (H-LINK) op de COM en NC van Tado?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyWNlI-TL8MGnoYv8VdIcfBfunU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TJiaHzJhhb23FwU2I19ADG9U.png?f=fotoalbum_large
Huidige Hitachi ketelunit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxOe5TRJYktaoJNDxGzxBmc8nI4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kzwH0YX4V44bNfOCQyMeVyQN.png?f=fotoalbum_large
Tado ketelunit

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
leandres schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:12:
Ik heb nu zo'n Hitachi (ronde) thermostaat. Deze wil ik vervangen voor Tado. Op de linker L/N staat 230v. Tado wordt ook gevoed met 230v.

Kan iemand mij bevestigen of ik dit zo 1 op 1 kan overzetten? Dus de huidige L/N (don't ask waarom ze daar een aarde kleur voor hebben gebruikt) op de L/N van de Tado. En de rechter kabel (H-LINK) op de COM en NC van Tado?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tado ketelunit
Volgens mij moet je voor de Tado geen H-link hebben maar gewoon de demand aan/uit input van de WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:49
Apocalyps895 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:28:
[...]

Volgens mij moet je voor de Tado geen H-link hebben maar gewoon de demand aan/uit input van de WP
Ja dat lijkt mij ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 22:27
Net de installateur aan de lijn gehad. Ik krijg waarschijnlijk de 11kw unit. Ik overweeg de unit ook op een andere plek te zetten ivm het gewicht. De 8kw staat nu achter ons huis op een vlonder. De 11kw unit is een stuk zwaarder. Mensen ervaring met de unit op de begane grond en de slaapkamer erboven qua geluid? Dit is mijn situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YR-QD-mWy2-nDopBrknSkxzGDUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AYpvhRJlKFhVfpl14PXjSz8W.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.wijdeveld
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:48
Toch nog even terug naar de defrosts. Veel met de flows, Ta en vermogen getweaked, maar uiteindelijk is een hoge flow (1,6 m3/uur) met een delta T van 4 graden en een Ta van 30 graden het beste. De Tset wordt netjes gehaald (met de 1 graad overshoot door de thermostaat), alleen de defrosts elke 50 min blijft, zal wel een software dingetje zijn. Maar de 8 kw unit is prima in staat om de woning met 160 m2 vloeroppervlak (en nog wat op een lager temp. ingestelde bergruimtes) ook met matige vorst warm te houden. Nu nog kijken of het bij -10 oC of kouder goed gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoMsaqbyckuOpNbyQYWZDUf663M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YJ76feHacyIGnMDfgEeSPjvc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:07

backupdevice

Boeh!

Leon- schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:26:
Net de installateur aan de lijn gehad. Ik krijg waarschijnlijk de 11kw unit. Ik overweeg de unit ook op een andere plek te zetten ivm het gewicht. De 8kw staat nu achter ons huis op een vlonder. De 11kw unit is een stuk zwaarder. Mensen ervaring met de unit op de begane grond en de slaapkamer erboven qua geluid? Dit is mijn situatie:

[Afbeelding]
Ik heb de 11kw versie gehad en die maakte best een geluid . Als je nu al de 8 hoort dan gaat het zeker erger zijn met die mega 11kw.

Weet je zeker dat je de 11 nodig hebt ? Daarmee kan je makkelijk twee huizen verwarmen 😂

[ Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 06-12-2023 19:28 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-09 08:32
leandres schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:12:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tado ketelunit
Tado is absolut niet geschikt voor een WP. Tado zet om de zoveel minuten de WP uit ( een soort van modulatie) is niet aan te passen.

Niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Naliya schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:08:
[...]

Tado is absolut niet geschikt voor een WP. Tado zet om de zoveel minuten de WP uit ( een soort van modulatie) is niet aan te passen.

Niet doen.
Op de site van Tado zie ik wel een “warmtepomp Connector” unit staan. Weet niet of dit gaat werken.

@leandres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
backupdevice schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:25:
[...]

Ik heb de 11kw versie gehad en die maakte best een geluid . Als je nu al de 8 hoort dan gaat het zeker erger zijn met die mega 11kw.

Weet je zeker dat je de 11 nodig hebt ? Daarmee kan je makkelijk twee huizen verwarmen 😂
Haha ik weet het ook niet meer; de 8kw krijgt de TA niet warmer dan 29 graden bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.wijdeveld
Leon- schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:22:
[...]

Haha ik weet het ook niet meer; de 8kw krijgt de TA niet warmer dan 29 graden bij mij.
Hier ook, de Ta van 30 wordt net niet bereikt. Maar met de flow en delta T die dit oplevert kom je toch aan je vermogen en gewenste temperatuur. Alleen mede omdat de Ta niet gehaald wordt regelmatig een defrost. Heb je zoveel warmte lekkage dat je na een uur of 8-10 de gewenste temperatuur niet bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ss4
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 17-01-2024

Ss4

Apocalyps895 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:39:
[...]

Ta van 42, hij zit op 25 en Tr van 21 dus een delta T van 4 ik weet je water flow niet, maar gezien de oppervlakte van je vvw (iets van 110m2 ik neem aan dat de 16mm buis hoh 10cm ofzo is) zou die met 21 graden een prima defrost moeten kunnen doen. De WP zal in de aanloop net wat kouder zijn je ziet dan dat de buitenunit vrij snel richting de -13 gaat bij dit weer. Maar zodra die eenmaal op gang is gaat die terug naar -5 a -6 bij dit weer en gaat die heel langzaam (40, 50 of 60min) later dicht vriezen tot de -25 a -26 en start dan een defrost. Het lijkt er hier op dat er iets niet goed is met je gas leiding of vulling (ik had een halve knik in een deel van de gas buis die achter de voorzetwand zit en had ook dit probleem). Dan krijg je dat de WP niet meer hersteld van zijn aanloop fase en dat die gelijk weer van -13 dicht vriest tot -25 .... defrost ... opstart gelijk weer dichtvriezen etc...
Voor een volledige defrost is mij 23 graden nodig lijkt er op dat er te weinig flow is
Ff een middag uitzetten tot hij volledig ontdooid is en dan opnieuw proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ss4
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 17-01-2024

Ss4

siebsan schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:04:
Dank voor de suggestie van de afstand tot de muur, net even gemeten en die is goed 100mm. Dat zou dus wel eens veel te krap kunnen zijn. Heb het direct doorgegeven aan mijn installateur [Afbeelding]
Zie ik goed dat het een split unit is?
Als er te weinig koudemiddel in zit haal je ook de hogere aanvoer temp niet en vriest hij extra snel in. Ook bij langere leiding lengten moet er een dipswitch omgezet worden als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
Ss4 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 06:45:
[...]
Ook bij langere leiding lengten moet er een dipswitch omgezet worden als ik het goed heb.
Heb je hier toevallig meer informatie over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Leon- schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:15:
[...]

Heb je hier toevallig meer informatie over?
Wellicht staat hier iets:

https://www.hitachiaircon...e-manual_ivx_standart.pdf

Anders even google op “service manual yutaki” eventueel aanvullen met je type WP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leon-
STT_2022 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:08:
[...]

Wellicht staat hier iets:

https://www.hitachiaircon...e-manual_ivx_standart.pdf

Anders even google op “service manual yutaki” eventueel aanvullen met je type WP.
Die manual had ik nog niet gezien. Daar staat het in. Niet van toepassing op mijn systeem, geldt alleen voor leidingen korter dan 5 meter of langer dan 30.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fm1Ec8Oh7jq1MspgSUEUVT1Oy1w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tndwD0vIosuJiWfseGYLdQGf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Leon- op 07-12-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeffoo
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-04 15:53
Na het lezen van (bijna) het hele topic mis ik eigenlijk nog de ervaringen met de Nest V3 icm een Yutari 8KW..

Het plan was om een extra Hitachi module te nemen als thermostaat voor beneden om in de winter de verwarming te regelen en om de ingebouwde module op zolder in de zomer als master in te stellen om het koelen mee te regelen.

Echter met hysterese van 1 graad (Ik kwam ook nog 0,5 graag tegen bij gebruik van een variabele stooklijn en met buitenvoeler? op 2 dec 2023) ga ik nu wel twijfelen....

Zijn de ervaringen met een Nest V3, de Netatmo of Tado echt een stuk beter, en welke is dan het meest aan te raden?

en als ik een Netatmo zou aanschaffen: dan moet ik de aan/uit (draadloze) versie hebben of toch de open therm?

[ Voor 11% gewijzigd door Djeffoo op 07-12-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Djeffoo schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:16:
Na het lezen van (bijna) het hele topic mis ik eigenlijk nog de ervaringen met de Nest V3 icm een Yutari 8KW..

Het plan was om een extra Hitachi module te nemen als thermostaat voor beneden om in de winter de verwarming te regelen en om de ingebouwde module op zolder in de zomer als master in te stellen om het koelen mee te regelen.

Echter met hysterese van 1 graad (Ik kwam ook nog 0,5 graag tegen bij gebruik van een variabele stooklijn en met buitenvoeler? op 2 dec 2023) ga ik nu wel twijfelen....

Zijn de ervaringen met een Nest V3, de Netatmo of Tado echt een stuk beter, en welke is dan het meest aan te raden?

en als ik een Netatmo zou aanschaffen: dan moet ik de aan/uit (draadloze) versie hebben of toch de open therm?
Ik heb nu 2 Netatmo's ipv de Hitachi rounds. Ik ben zeer content met deze switch! Je hebt de aan/uit variant nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.wijdeveld
Zo ziet bij ons het dagritme er qua verbruik bij enkel graden vorst nu uit, Ta op 30 graden (hij haalt 29 graden), delta T 4 graden, nachtverlaging op 80% en een flow van 1,6 m3/uur. Deze run was zo'n 16 uur, maar nu staat ie weer 12 uur uit. -10 oC moet ook nog lukken met de 8 kw warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1oCwq_YX6_ssh15B26J-xMgmec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I3lXhg6h1Abtk9x1wwWyVSxN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 27-08 10:16
a.wijdeveld schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:44:
Zo ziet bij ons het dagritme er qua verbruik bij enkel graden vorst nu uit, Ta op 30 graden (hij haalt 29 graden), delta T 4 graden, nachtverlaging op 80% en een flow van 1,6 m3/uur. Deze run was zo'n 16 uur, maar nu staat ie weer 12 uur uit. -10 oC moet ook nog lukken met de 8 kw warmtepomp.

[Afbeelding]
Je bedoelt ws na een run van 16 uur is hij 6 uur uit., we hebben toch 24 uur :)Ben wel benieuwd hoeveel kwu je gebruikt per dag en wat je kamertemperatuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.wijdeveld
Sorry, de runs en stops zijn niet netjes verdeeld over 24 uur, maar met dit weer is de warmtepomp zo'n 60% van de tijd aan (waarvan een deel met nachtverlaging). Gemiddeld verbruik is 30 kw per dag (en dat is dan wel weer naar 24 uur terug berekend). De kamertemperatuur is 21 graden, dus met de 1 graad overshoot van de thermostaat is dat in de praktijk tussen de 21 en 22 graden.

Als ik dan de COP uitreken (met een iets nauwkeurige flow van 1,65 m3/uur) kom ik uit op een COP van 3,5 (water heeft een soortelijke warmte van 1.163 kWh/1 m3, K, debiet 1,65 m3/uur, runtime = 60% van 24 uur, delta T = 4 graden, electra verbruik = 30,2 kW/dag). Met een calorische waarde van 9,16 kWh/m3 voor aardgas is dit 11,5 m3. Klopt wel ongeveer met het wintergebruik verbruik van voor de Hitachi warmtepomp (300 m3 gas in een maand als januari, waarbij er nog wel een graadje nachtverlaging was en de oude thermostaat op 20 stond en maar een halve graad pendelde).

Ondanks de 50 min defrosts vind ik een COP van 3,5 met temperaturen rond de nul (dag/nacht gemiddelde) en met veel vocht in de lucht netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.wijdeveld
De COP van 3,5 ligt binnen de bandbreedte voor een gemiddeld klimaat (YUTAKI S 8kW SCOP average climate 35°C / 55°C according to EN14825 = 4.5 / 3.2; zie https://www.pipelife.ie/c...0S%20Combi%20Brochure.pdf). Dit is dan wel bij een buitentemp van 7 oC neem ik aan (en 55 oC heet CV water haal ik niet zonder de flow enorm te knijpen). Zou fijn zijn een COP tabel als functie van buitentemp en vocht gehalte te hebben, ik denk dat de defrosts het meeste vermogen kosten waardoor de COP onder de 4 komt. Dat is niet alleen de buitentemperatuur maar ook het gevolg van het vochtige weer de laatste weken.

[ Voor 40% gewijzigd door a.wijdeveld op 08-12-2023 03:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
a.wijdeveld schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 02:45:
Sorry, de runs en stops zijn niet netjes verdeeld over 24 uur, maar met dit weer is de warmtepomp zo'n 60% van de tijd aan (waarvan een deel met nachtverlaging). Gemiddeld verbruik is 30 kw per dag (en dat is dan wel weer naar 24 uur terug berekend). De kamertemperatuur is 21 graden, dus met de 1 graad overshoot van de thermostaat is dat in de praktijk tussen de 21 en 22 graden.

Als ik dan de COP uitreken (met een iets nauwkeurige flow van 1,65 m3/uur) kom ik uit op een COP van 3,5 (water heeft een soortelijke warmte van 1.163 kWh/1 m3, K, debiet 1,65 m3/uur, runtime = 60% van 24 uur, delta T = 4 graden, electra verbruik = 30,2 kW/dag). Met een calorische waarde van 9,16 kWh/m3 voor aardgas is dit 11,5 m3. Klopt wel ongeveer met het wintergebruik verbruik van voor de Hitachi warmtepomp (300 m3 gas in een maand als januari, waarbij er nog wel een graadje nachtverlaging was en de oude thermostaat op 20 stond en maar een halve graad pendelde).

Ondanks de 50 min defrosts vind ik een COP van 3,5 met temperaturen rond de nul (dag/nacht gemiddelde) en met veel vocht in de lucht netjes.
Bij mij zelfde cop ongeveer, verbruik ook rond de 35 a 40 per dag nu met Ta van 29, kan alleen geen hogere flow dan 1,3 m3/h anders heeft de WP een lange opstart nodig op 90Hz.

Overigens is de woning nog niet helemaal optimaal, moet op de bovenverdieping nog wat isoleren, zitten nog geen deuren in dus ik heb nog best wat tocht, trap opgang in de woonkamer gemaakt 8)7 leek ons leuk.

Maar ik merk dat de WP niet enorm slim is, wat mij logisch zou lijken is dat de WP de waterflow wat slimmer zou regelen. Als de Ta gehaald is bij mij dan moduleerd de WP zo naar een 50Hz maar als die de balans zou zoeken tussen flow iets verhogen en terug moduleren dan wordt de delta T ook sneller wat minder. Nu blijf ik op een delta T van ongeveer 8

[ Voor 17% gewijzigd door Apocalyps895 op 08-12-2023 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
a.wijdeveld schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 02:45:

Kun je die berekening eens toelichten? Zal kijken of ik het dan ook kan met mijn gegevens 😋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a.wijdeveld
Ik geef het voorbeeld van de berekening voor 1 uur. Dit is dus voor als de pomp aan staat, en dan gemiddeld voor het dag/nacht gebruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DYeiYcTwxkMvpRDU5vVu4M39UY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TbGvMIX4VKkfC3QAa6HyM9gC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door a.wijdeveld op 08-12-2023 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj_Wizard
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-06-2024

Dj_Wizard

Hitachi Yutaki M 16kw

Is er iemand die zijn hitachi yutaki laat schakelen middels het smart grid ready protocol? Ik heb hier zelf te weinig verstand van om dit zelf op te zetten, maar leer graag van mensen die dit al wel werken hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
Dj_Wizard schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:13:
Is er iemand die zijn hitachi yutaki laat schakelen middels het smart grid ready protocol? Ik heb hier zelf te weinig verstand van om dit zelf op te zetten, maar leer graag van mensen die dit al wel werken hebben!
Dit is denk ik niet heel ingewikkeld. Ik ga er vanuit dat je dit gewoon met een relais kan schakelen. Alleen is dan (denk ik) de vraag wat wil je doen met je warmtepomp? Het vereist misschien ook wel een andere opstelling. Je zou er bijvoorbeeld tzt voor kunnen kiezen om alleen je buffer te verwarmen en leeg te trekken wanneer je warmte nodig hebt ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djeffoo
blackmore87 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:21:
[...]

Ik heb nu 2 Netatmo's ipv de Hitachi rounds. Ik ben zeer content met deze switch! Je hebt de aan/uit variant nodig.
dank,voor je antwoord, ik bestel er eerst eentje en annuleer de extra module die ik eerst bedacht had!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 09:48
Dj_Wizard schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:13:
https://www.waermepumpe.d...dy_Regularien_2.0_ENG.pdf

Hier staat hoe het "SG Ready" protocol werkt. Met 2 relais kun je 4 waardes doorgeven aan de warmtepomp, die daar dan "iets" mee gaat doen:

1. Gedwongen uit
2. Normale werking
3. Boost
4. Geforceerd aan (tenzij dingen anders te warm worden/stuk gaan etc.)

Zodra de salderingsregeling wegvalt (of je in een land woont waar die er niet is, zoals België), of als je een variabel stroomtarief hebt, kun je daarmee je overtollige zonnestroom gebruiken om een vat water te verwarmen als de verkoopprijs te laag is, of je kunt bij extreem hoge prijzen de warmtepomp uitzetten.

Het is volgens mij van origine bedoeld om door de elektriciteitsmaatschappij (netbeheerder?) gebruikt te worden, om zo de netbelasting van honderden warmtepompen een beetje te spreiden.

[ Voor 8% gewijzigd door Treenaks op 08-12-2023 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
Treenaks schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:41:
[...]

https://www.waermepumpe.d...dy_Regularien_2.0_ENG.pdf

Hier staat hoe het "SG Ready" protocol werkt. Met 2 relais kun je 4 waardes doorgeven aan de warmtepomp, die daar dan "iets" mee gaat doen:

1. Gedwongen uit
2. Normale werking
3. Boost
4. Geforceerd aan (tenzij dingen anders te warm worden/stuk gaan etc.)

Zodra de salderingsregeling wegvalt (of je in een land woont waar die er niet is, zoals België), of als je een variabel stroomtarief hebt, kun je daarmee je overtollige zonnestroom gebruiken om een vat water te verwarmen als de verkoopprijs te laag is, of je kunt bij extreem hoge prijzen de warmtepomp uitzetten.
Is opzich een leuk idee maar vooral het uischakelen bij hoge prijzen zal natuurlijk niet ideaal zijn, als je deze dan weer inschakeld wanneer de prijzen weer lager zijn maar de WP veel langer aan moet staan om de boel weer op te warmen dan ben je onderaan de streep misschien een paar euro goedkoper uit maar heb je wel de kans dat je in de kou moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
Apocalyps895 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:48:
[...]

Is opzich een leuk idee maar vooral het uischakelen bij hoge prijzen zal natuurlijk niet ideaal zijn, als je deze dan weer inschakeld wanneer de prijzen weer lager zijn maar de WP veel langer aan moet staan om de boel weer op te warmen dan ben je onderaan de streep misschien een paar euro goedkoper uit maar heb je wel de kans dat je in de kou moet zitten.
Ook als je bij laag tarief/veel zon de buffervaten en SWW-tank extra bijverwarmt?

Kun je allemaal meenemen in de berekeningen van een "slimme sturing"

[ Voor 5% gewijzigd door Treenaks op 08-12-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
Treenaks schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:51:
[...]

Ook als je bij laag tarief/veel zon de buffervaten en SWW-tank extra bijverwarmt?

Kun je allemaal meenemen in de berekeningen van een "slimme sturing"
Ja dat klopt, ik heb geen buffervat sww staat al standaard hier op max, dat ik die een keer extra laat verwarmen is dus verwaarloosbaar maar de woning weer 3 graden opstoken kost wel veel energie. Het zou wel rendabel zijn om in de winter bij erg lage prijzen de warmte in je woning te stoppen en bijvoorbeeld richting de 25 graden stoken. Ik heb zelf een vast energie contract met terug saldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres

leandres

ook nog?

a.wijdeveld schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:13:
Toch nog even terug naar de defrosts. Veel met de flows, Ta en vermogen getweaked, maar uiteindelijk is een hoge flow (1,6 m3/uur) met een delta T van 4 graden en een Ta van 30 graden het beste. De Tset wordt netjes gehaald (met de 1 graad overshoot door de thermostaat), alleen de defrosts elke 50 min blijft, zal wel een software dingetje zijn. Maar de 8 kw unit is prima in staat om de woning met 160 m2 vloeroppervlak (en nog wat op een lager temp. ingestelde bergruimtes) ook met matige vorst warm te houden. Nu nog kijken of het bij -10 oC of kouder goed gaat.

[Afbeelding]
Waar is die flow aanpasbaar?

Bij mij doet hij dus alleen ~1.7 m³/uur bij het maken van SWW. De 'normale' CV run is ~1.2m³/uur.

Aangezien ik veel tot in detail instant kan zien wil ik dat wel eens proberen en kijken wat daarvan het resultaat is. Hetgeen ik dan uiteraard hier weer zal delen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.wijdeveld
Ik houd de flow over het buffervat het liefst constant, dus geen delta T sturing of autoflow op de vloerverwarmingspomp.
Flow van de Hitachi warmtepomp naar het buffervat aangepast in de warmtepomp settings (70%), op de Grundfos alpha 2 pomp voor de vloerverwarming de flow handmatig op stand 2 (1,65 m3/uur / 33 watt verbruik) gezet. Ik kan tot ruim 1,9 m3/uur komen (de Grundfos pomp op max en de Hitachi pomp op 90%), maar dan is de Delta T weer kleiner en krijg ik meer defrosts.

Overigens kom ik ook met nachtverlaging en een COP van 'slechts' 3.5 met 7,7 kWh warmte-afgifte aardig dicht bij de opgegeven 8 KWh van de Hitachi.

[ Voor 13% gewijzigd door a.wijdeveld op 08-12-2023 12:17 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• siebsan
Nog even de status van mijn inviezende wp en de tips die ik hier heb gekregen. Buitenunit was al 5 dagen volledig ingevroren en geen defrost meer omdat buitentemperatuur op -25 graden werd gemeten door het invriezen. Vandaag is de installateur geweest en het volgende is gedaan:
- buitenunit verder van de muur geplaatst van 100 naar 200mm ( meer kon niet niet ivm kabels maar zou voldoende moeten zijn omdat zijkanten vrij zijn.
- koudemiddel op hoeveelheid gecontroleerd door leeg te pompen (was goed)
- leidingwerk op knikken gecontroleerd (leek goed)
- parameter voor defrost (J0?) anders ingesteld van 0 naar 1 waardoor defrost bij -25 begint in plaats van -28
- verdelers van de vv anders ingesteld. Ik heb 20 groepen die de installateur bij oplevering blijkbaar op ruim 2l doorstromen heeft afgesteld waardoor de warmtevraag veel te groot was. Alle groepen staan nu op 1l waardoor de flow 1.4 m3/h is geworden. De warmtevraag was kennelijk veel te groot hierdoor.

Er was nog discussie tussen de collega’s voor het instellen van delta T regeling of 100%. Ze hebben gekozen voor het laatste.
Pomp draait nu een paar uur en heb al paar x defrost gezien💪. Afwachten of het goed blijft gaan als het weer wat kouder wordt. Morgen weer langzaam de radiator er ook bij aan. Dank voor de suggesties hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres

leandres

ook nog?

a.wijdeveld schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:09:
Ik houd de flow over het buffervat het liefst constant, dus geen delta T sturing of autoflow op de vloerverwarmingspomp.
Flow van de Hitachi warmtepomp naar het buffervat aangepast in de warmtepomp settings (70%), op de Grundfos alpha 2 pomp voor de vloerverwarming de flow handmatig op stand 2 (1,65 m3/uur / 33 watt verbruik) gezet. Ik kan tot ruim 1,9 m3/uur komen (de Grundfos pomp op max en de Hitachi pomp op 90%), maar dan is de Delta T weer kleiner en krijg ik meer defrosts.

Overigens kom ik ook met nachtverlaging en een COP van 'slechts' 3.5 met 7,7 kWh warmte-afgifte aardig dicht bij de opgegeven 8 KWh van de Hitachi.
Staat bij mij op 100%, als dit tenminste de juiste parameter is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iviE5py1-BjbZtr9yJ4NCDqdeOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lMfU7UW2sTiOMUMYsSnCOzwS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
leandres schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:55:
[...]

Staat bij mij op 100%, als dit tenminste de juiste parameter is?

[Afbeelding]
Voor sww staat ie op 100% voor verwarmen op dT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
siebsan schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:27:
Nog even de status van mijn inviezende wp en de tips die ik hier heb gekregen. Buitenunit was al 5 dagen volledig ingevroren en geen defrost meer omdat buitentemperatuur op -25 graden werd gemeten door het invriezen. Vandaag is de installateur geweest en het volgende is gedaan:
- buitenunit verder van de muur geplaatst van 100 naar 200mm ( meer kon niet niet ivm kabels maar zou voldoende moeten zijn omdat zijkanten vrij zijn.
- parameter voor defrost (J0?) anders ingesteld van 0 naar 1 waardoor defrost bij -25 begint in plaats van -28
- verdelers van de vv anders ingesteld. Ik heb 20 groepen die de installateur bij oplevering blijkbaar op ruim 2l doorstromen heeft afgesteld waardoor de warmtevraag veel te groot was. Alle groepen staan nu op 1l waardoor de flow 1.4 m3/h is geworden. De warmtevraag was kennelijk veel te groot hierdoor.

Er was nog discussie tussen de collega’s voor het instellen van delta T regeling of 100%. Ze hebben gekozen voor het laatste.
Pomp draait nu een paar uur en heb al paar x defrost gezien💪. Afwachten of het goed blijft gaan als het weer wat kouder wordt. Morgen weer langzaam de radiator er ook bij aan. Dank voor de suggesties hier
Goed te horen dat het opgelost is, ik heb het idee dat de WP met de delta T stand net wat sneller op gang komt, omdat die de flow omlaag gooit zodra de WP opstart, hierdoor is het bij mij zo dat die minder snel dichtvriest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.wijdeveld
blackmore87 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:03:
[...]

Inderdaad, de delta T setting nog op constante flow zetten voor de verwarming als je 100% controle over de pompsnelheid wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
siebsan schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:27:

waar zitten die parameters defrost ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siebsan
Johndoej schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:48:
[...]

[...]

Durf ik niet te zeggen, heeft de installateur gedaan en mij achteraf medegedeeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leandres

leandres

ook nog?

blackmore87 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:03:
[...]

Check! Gevonden en aangepast naar 70% (voor nu) resulteert bij mij in ~ 1550 l/h)

Nu de buiten temperatuur (hier) 7 graden is zie ik dat bij warmtevraag de WP z'n warmte niet meer kwijt kan en gaat pendelen. De stooklijn temperatuur is nu 28 graden. Hoewel de COP niet slecht is vind ik dit toch onwenselijk voor de compressor van de WP.

Hoe doen jullie dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VS6lDXK-Rtq5RWNdpzA1h3jF9tE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/su4K35hINpxQxNL5tfONjGJQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMTgYCS1TI7XiiJEoVvYilqfzwE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UJTpLcmsY2ToxpMKYmfpHkxw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door leandres op 09-12-2023 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.wijdeveld
Ik laat het maar, eindeloos bezig geweest met de flow en Ta, maar voor elk weer is het weer anders. De software kan nog wel wat slimmer, maar met een constante flow en een niet al te hoge Ta moduleert de pomp bij mij nu wel netjes terug. Nog wel wat start/stops helaas. Het helpt dat alle ruimtes in huis vloerverwarming voor lage temp. water hebben, de warmte afgifte blijft op orde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMrg9UYlrONnUqAphfk4lEMvsWM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lvTZUcgjrSfgdHm2H3JsAI20.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.wijdeveld
Wordt met het uur mooier qua stabiliteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDCUx87kEFhPe3UV3lBcUtOoGsk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YmRJ31haHa665tLXtdH1MhTC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
[...]

Zit op de buiten unit, heb ik een paar posts terug een korte uitleg van gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Geen defrosts momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
Apocalyps895 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:30:
[...]

dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres

leandres

ook nog?

Nee hier ook niet. Echter met runs van 15 mins max word ik ook niet echt gelukkig tbh. Gemiddelde dag COP is 4.8, dat is op zich best okay. Maar vind het frustrerend dat er geen runs mogelijk zijn van vele uren achtereen. De TA van 30 graden is gewoon te laag (blijkbaar) voor een goede warmte afgifte.

Ik zie mijn 11kW WP echt op z'n absolute minimum draaien (1.2 kW opgenomen vermogen) en dat is mogelijk te veel om de 30 graden TA kwijt te kunnen in mijn woning. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
leandres schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:21:
[...]

Nee hier ook niet. Echter met runs van 15 mins max word ik ook niet echt gelukkig tbh. Gemiddelde dag COP is 4.8, dat is op zich best okay. Maar vind het frustrerend dat er geen runs mogelijk zijn van vele uren achtereen. De TA van 30 graden is gewoon te laag (blijkbaar) voor een goede warmte afgifte.

Ik zie mijn 11kW WP echt op z'n absolute minimum draaien (1.2 kW opgenomen vermogen) en dat is mogelijk te veel om de 30 graden TA kwijt te kunnen in mijn woning. |:(
Ja ik heb hetzelfde probleem. Ta naar 38 verhoogd en alles opgelost. Over een heel jaar inclusief sww een sCOP van ongeveer 4,2. Helemaal niet gek en in ieder geval geen pendelen elke 15 minuten. Daarnaast zou je ondanks een lagere COP toch nog minder verbruik kunnen hebben ivm mooiere runs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
[...]

Met een plafond hoogte van 3,7m kan ik met Ta 30 met de 11kw nog zat warmte kwijt :*) maar goed moet totaal ook 900m3 aan inhoud verwarmen en verdwijnt nu nog genoeg naar de boven verdieping :-(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• STT_2022
[...]

Bij mij had ik ook niet genoeg aan 30 graden. Thermo off kreeg ik dan regelmatig. Ik heb nu constant aanvoer op 34 graden en dat gaat best goed. Af en toe een thermo off met een nachtverlaging van 70%. Ben nu nog beetje aan het kijken wat de flow nog kan doen.
Dus als ik jou was zou ik een beetje spelen met de aanvoer temperatuur. Een paar graden kan al een groot verschil geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apocalyps895
STT_2022 schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:19:
[...]

Bij mij had ik ook niet genoeg aan 30 graden. Thermo off kreeg ik dan regelmatig. Ik heb nu constant aanvoer op 34 graden en dat gaat best goed. Af en toe een thermo off met een nachtverlaging van 70%. Ben nu nog beetje aan het kijken wat de flow nog kan doen.
Dus als ik jou was zou ik een beetje spelen met de aanvoer temperatuur. Een paar graden kan al een groot verschil geven.
Klopt, ik had met het koude weer ook nog getest op een lagere Ta van 27, woning wordt wel warm maar duurt veel langer. Wel mooie runs en ver terug gemoduleerd maar uiteindelijk verbruikte het meer dus nu op Ta 29 en doordat de woning wat sneller warm wordt is het wat zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.wijdeveld
Vraag, werkt er iemand met een omgekeerde stooklijn? Ik vind de constante flow van zo'n 1,7 m3/uur (warmtepomp en vloerverwarmingspomp) wel prima, geen gedoe met de buffer en meestal prima delta T van 4 oC. De Ta staat fixed op 30 oC. Alleen nog wat minder pendelen en defrosts. Helpt daar een omgekeerde stooklijn bij?

Ik heb nu bij een buitentemp van +9 oC de Ta op 33 oC staan om pendelen bij een Ta van 30 oC te voorkomen. Als het kouder wordt (-5 oC) haalt ie de Ta van 30 oC net niet en krijg ik wat vaker door het halen van het max vermogen een defrost.

Ik zit dus te denken de stooklijn negatief in te stellen, b.v. 35 graden bij +10 oC en 28 graden bij -10 oC. Is dat raar en voorkomt dat pendelen en teveel defrosts?

• blackmore87
a.wijdeveld schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:58:
Vraag, werkt er iemand met een omgekeerde stooklijn? Ik vind de constante flow van zo'n 1,7 m3/uur (warmtepomp en vloerverwarmingspomp) wel prima, geen gedoe met de buffer en meestal prima delta T van 4 oC. De Ta staat fixed op 30 oC. Alleen nog wat minder pendelen en defrosts. Helpt daar een omgekeerde stooklijn bij?

Ik heb nu bij een buitentemp van +9 oC de Ta op 33 oC staan om pendelen bij een Ta van 30 oC te voorkomen. Als het kouder wordt (-5 oC) haalt ie de Ta van 30 oC net niet en krijg ik wat vaker door het halen van het max vermogen een defrost.

Ik zit dus te denken de stooklijn negatief in te stellen, b.v. 35 graden bij +10 oC en 28 graden bij -10 oC. Is dat raar en voorkomt dat pendelen en teveel defrosts?
Zou het ook wel willen, maar volgens mij is dat niet in te stellen. Niet bij mijn 11kw in ieder geval.

• leandres

leandres

ook nog?

Interessante gedachtegang. Ben benieuwd naar de meningen hierover.

In mijn situatie heb ik met een hogere TA gewoon runs die uren lang lopen zonder defrosts of ThermoOff situaties. Echter onder de 5 graden (en mogelijk bij hogere luchtvochtigheid) beginnen de defrosts weer.

WP is sinds 3 uur vannacht weer aangeslagen en ik zit inmiddels alweer op 6 defrosts...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johndoej
blackmore87 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:16:
[...]

Zou het ook wel willen, maar volgens mij is dat niet in te stellen. Niet bij mijn 11kw in ieder geval.
Heb ook de 11 Kw
Snachts zet ik hem op 18 graden. smorgens laat ik hem run maken van 6 uur, is dan ongeveer 21,5 graad
Dan zet ik hem voor 15 minuten op 1graad minder.
Tot nu toe slaat de wp dan die dag niet meer aan, en s avonds is het aangenaam tussen de 21 en 22 graden, omdat de vloer nog lange tijd warmte afgeeft.
Dit werkt bij mij prima, nu zonder pendelgedrag.met een buitentemp. van 11 graden.
Voor ingesteld tijdschema
8.30 uur -14.30 uur. 20 graden
14.30 uur. - 14.45 uur. 19 graden
14.45 uur - 22.30 uur 20 graden
22.30 uur ,- 8.30 uur. 18 graden
Gebruik ongeveer 12 kwu

Je kunt een beetje experimenteren met de cijfers maar voor ons werkt dit schema.

• blackmore87
Johndoej schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:23:
[...]

Heb ook de 11 Kw
Snachts zet ik hem op 18 graden. smorgens laat ik hem run maken van 6 uur, is dan ongeveer 21,5 graad
Dan zet ik hem voor 15 minuten op 1graad minder.
Tot nu toe slaat de wp dan die dag niet meer aan, en s avonds is het aangenaam tussen de 21 en 22 graden, omdat de vloer nog lange tijd warmte afgeeft.
Dit werkt bij mij prima, nu zonder pendelgedrag.met een buitentemp. van 11 graden.
Voor ingesteld tijdschema
8.30 uur -14.30 uur. 20 graden
14.30 uur. - 14.45 uur. 19 graden
14.45 uur - 22.30 uur 20 graden
22.30 uur ,- 8.30 uur. 18 graden
Gebruik ongeveer 12 kwu

Je kunt een beetje experimenteren met de cijfers maar voor ons werkt dit schema.
Helder.
Maar dat is niet je stooklijn maar je stookgedrag.
Een omgekeerde stooklijn is, voor zover bij mij bekend, niet mogelijk bij Hitachi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.wijdeveld
blackmore87 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:58:
[...]

Helder.
Maar dat is niet je stooklijn maar je stookgedrag.
Een omgekeerde stooklijn is, voor zover bij mij bekend, niet mogelijk bij Hitachi.
Jammer, lukt inderdaad niet. Eigenlijk raar dat er altijd een positieve stooklijn (warmer water bij koudere buiten temp.) moet zijn, bij mij is de warmteafgifte en capaciteit niet de bottleneck en zou ik meer op lange runs zonder onderbrekingen willen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
Apocalyps895 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:30:
[...]

Weet je misschien ook of er een manier is om de minimum temperatuur, nu 10 graden, te verlagen,?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
a.wijdeveld schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:58:

Is al veel over gesproken op het forum hier, wanneer het kouder wordt je Ta omlaag om defrosts te verminderen om uiteindelijk minder energie verbruik te hebben. Ik weet niet of het in de stooklijn aan te passen is, ik heb altijd fixed Ta, misschien kan het met de points stooklijn ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
Johndoej schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:23:
[...]

Weet je misschien ook of er een manier is om de minimum temperatuur, nu 10 graden, te verlagen,?
Je bedoeld de minimale aanvoer temperatuur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.wijdeveld
Apocalyps895 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:05:
[...]

Is al veel over gesproken op het forum hier, wanneer het kouder wordt je Ta omlaag om defrosts te verminderen om uiteindelijk minder energie verbruik te hebben. Ik weet niet of het in de stooklijn aan te passen is, ik heb altijd fixed Ta, misschien kan het met de points stooklijn ook.
Helaas kan dat dus niet met een stooklijn, het blijft handwerk de Ta (en bij mij ook flow, met dit weer is een lagere flow beter voor een hogere delta T bij een lage Ta, geeft minder defrosts) per weertype in te stellen. Wat is dan het nut van functies zoals een flow op basis van delta T en een stooklijn als functie van buitentemperatuur als dit pendelen niet tegen gaat en het rendement verlaagt? Lijkt mij alleen nuttig als je je warmteafgifte niet haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.wijdeveld
Hier het verschil in vermogen opname en runtime tussen defrosts bij een verlaging van de pompsnelheid van 1,9 naar 1,2 m3/uur. Ta is 30 oC gebleven. Buitentemp is van 5 naar 9 graden opgelopen, dus helemaal eerlijk is het niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIxFsVkf5tTqfZMcyJgsXXzY0tM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RhCCuyMXWFY5tfB2qsO2x765.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door a.wijdeveld op 16-12-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus89
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-08 09:38
tinus89 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:09:
[...]

Dit is wel een goede, ga ik morgen wel even controleren. Ja, hij gooit de elementen even aan (die zit er inderdaad in), maar lijkt ze er niet meer bij te pakken als de WP het setpoint niet haalt. Want qua temperatuur is dit exact het gedrag wat de mijne ook doet.
[...]

Daar is zeker niks op tegen, alleen zal dat even moeten wachten tot ik weer een dag vrij ben (werk momenteel 7 dagen per week), want anders zit de vrouw in de kou thuis als hij er weer in blijft hangen.
Het duurde even ivm werk, maar ik heb het volgende gecontroleerd:
- Dipswitch 4.3 staat goed
- Bij verlagen SWW naar 50gr EN een hogere buitentemperatuur blijft het gedrag hetzelfde voor de legionellarun (65gr setpoint):
- WP naar 2,5kW, elektrische elementen ca 5 min aan
- WP blijft draaien op 2,5kW, elektrische elementen gaan uit
- Bij watertemperatuur van 58graden gaat de WP pendelen aan/uit elk kwartier ongeveer
- Bij niet ingrijpen blijft hij hier in hangen en is het de volgende dag 17graden in huis omdat hij de legionellarun niet af krijgt.

Toch terug naar de leverancier ben ik bang? Of zijn hier nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres

leandres

ook nog?

a.wijdeveld schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 13:29:
[...]

Helaas kan dat dus niet met een stooklijn, het blijft handwerk de Ta (en bij mij ook flow, met dit weer is een lagere flow beter voor een hogere delta T bij een lage Ta, geeft minder defrosts) per weertype in te stellen. Wat is dan het nut van functies zoals een flow op basis van delta T en een stooklijn als functie van buitentemperatuur als dit pendelen niet tegen gaat en het rendement verlaagt? Lijkt mij alleen nuttig als je je warmteafgifte niet haalt.
Ik kan bevestigen dat flow op basis van delta T resulteert in een ~ 1100 l/h debiet welke nooit veranderd. Dus geen idee waarom deze optie/functie bestaat als het nergens dynamisch reageert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leandres

leandres

ook nog?

Apocalyps895 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:28:
[...]

Inmiddels heb ik mijn Tado thermostaat door hun supportteam laten aanpassen naar aan/uit en geoptimaliseerd voor gebruik bij een warmtepomp. Tado kan op afstand de parameters aanpassen.

Weet iemand welke nummers/inputs op de klemmenstrook gebruikt moeten worden voor aan/uit regeling zoals Tado/Netamo etc? Ik kan het niet (goed) vinden in de handleiding, of ik heb het verkeerde document. Een foto van de klemmenstroom is ook welkom evt. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackmore87
leandres schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:44:
[...]

Inmiddels heb ik mijn Tado thermostaat door hun supportteam laten aanpassen naar aan/uit en geoptimaliseerd voor gebruik bij een warmtepomp. Tado kan op afstand de parameters aanpassen.

Weet iemand welke nummers/inputs op de klemmenstrook gebruikt moeten worden voor aan/uit regeling zoals Tado/Netamo etc? Ik kan het niet (goed) vinden in de handleiding, of ik heb het verkeerde document. Een foto van de klemmenstroom is ook welkom evt. :9
Input 1 is 13/14 en in de software ingang 1 op AAN/UIT C1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Misschien interessant voor hier:

https://www.home-assistant.io/integrations/hi_kumo/

Ben benieuwd of mensen hier al naar gekeken hebben en wat je er mee kan.

[ Voor 32% gewijzigd door STT_2022 op 18-12-2023 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johndoej
Ik heb een in hi kumo.
Op afstand kun je de C1 temp, en inwendige boiler temp. veranderen.of uitzetten.
Een weekmenu kun je instellen en er is een vakantie modus.
Dit allemaal via een hi kumo app.

Er is ook een optie, dat de installateur de wp op afstand kan regelen en foutcodes op afstand kan repareren., zelf maak ik geen gebruik van deze opties.

De ki kumo app heeft een demo mogelijkheid. Als je deze app download kun je zelf oordelen, of dit interessant voor je is

Met de kennis van nu en gezien de mogelijkheden van de hi kumo met een prijs van ongeveer €500 euros, vindt ik het geen aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Johndoej schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:27:
Met de kennis van nu en gezien de mogelijkheden van de hi kumo met een prijs van ongeveer €500 euros, vindt ik het geen aanrader.
Daar had mijn installateur me al voor gewaarschuwd, ik mis dus niks zo te lezen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
blackmore87 schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:35:
[...]

Daar had mijn installateur me al voor gewaarschuwd, ik mis dus niks zo te lezen….
Download die app nu even uit de app store. En kijk naar de demo.

Het is wel een beetje dubbel wat de installateur er van vindt.

Hij moet officieel installateur zijn van Hitachi.
Heeft een app, waarmee hij de gehele configuratie op afstand kan zien, en hem kan instellen. Op tweakers lees je wel waar (die) installateurs allemaal toe in staat zijn, .
Mijn installateur, was er ook geen voorstander van, was ook geen officiële Hitachi installateur, en had daar achteraf geen kennes over.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
blackmore87 schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:35:
[...]

Download die app nu even uit de app store. En kijk naar de demo.

Het is wel een beetje dubbel wat de installateur er van vindt. Hij moet officieel installateur zijn van Hitachi, en hij moet betalen om die service op afstand te mogen doen . Mijn installateur, was er ook geen voorstander van,.achteraf had hij daar totaal geen kennis van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
Johndoej schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:27:
Ik heb een in hi kumo.
Op afstand kun je de C1 temp, en inwendige boiler temp. veranderen.of uitzetten.
Een weekmenu kun je instellen en er is een vakantie modus.
Dit allemaal via een hi kumo app.

Er is ook een optie, dat de installateur de wp op afstand kan regelen en foutcodes op afstand kan repareren., zelf maak ik geen gebruik van deze opties.

De ki kumo app heeft een demo mogelijkheid. Als je deze app download kun je zelf oordelen, of dit interessant voor je is

Ik heb de app en aansturing ook, maar was benieuwd of mensen het gekoppeld hadden in Home Assistant.
De app vind ik namelijk wat tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
Mijn 8kw wordt 8 januari vervangen door een 11kw. Nu zat ik even te kijken naar de HomeWizard 3 fase automaat om straks direct alles mooi te kunnen monitoren. Begrijp ik het nou goed dat naast het automaat van HomeWizard nog een los 3 fase automaat in de meterkast geplaatst moet worden?

Hoe wordt dit straks geschakeld? De Airco BU is de Hitachi buitenunit maar daarvoor moet volgens mij een 3-fase automaat voor in de plaats komen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJ774ChUQs0hsQDJWNbA-TpW8no=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R2ZYaOhKlz14EEP1VP5BCK4Q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 81% gewijzigd door Leon- op 19-12-2023 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres

leandres

ook nog?

blackmore87 schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:50:
[...]

Input 1 is 13/14 en in de software ingang 1 op AAN/UIT C1
Ben er even mee aan het stoeien. De tado nu aangesloten. Heeft nu ook stroom via de binnenunit. Zoek nu even hoe in binnenunit de circuit 1 sturing moet instellen. Kan het niet direct vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQuqGtykjGB858R0KxRa7LfvWTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8zpl9gTtHGdPQpqy8vdyEyOj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ln3lIylOWe8Hn_9o9kjs0GQCLHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LoTUjUnfOH6wMxR3buta53ss.jpg?f=fotoalbum_large

Dit lijkt nog niet echt te kloppen.

Tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zorki
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-01 16:11

Zorki

pffffft

Leon- schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:04:
Mijn 8kw wordt 8 januari vervangen door een 11kw. Nu zat ik even te kijken naar de HomeWizard 3 fase automaat om straks direct alles mooi te kunnen monitoren. Begrijp ik het nou goed dat naast het automaat van HomeWizard nog een los 3 fase automaat in de meterkast geplaatst moet worden?

Hoe wordt dit straks geschakeld? De Airco BU is de Hitachi buitenunit maar daarvoor moet volgens mij een 3-fase automaat voor in de plaats komen?
[Afbeelding]
De HomeWizard is geen automaat, telt de kWh tussen je automaat en de pomp. 3 fase automaat heb je nodig vanaf de 11 kw versie. Bij de 8 kan je met een gewone 16a uit de voeten als je de elektrische elementen in je binnenunit niet aansluit. Dus bij de 11 automaat met andere, 4draads, bekabeling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rdjonge
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-01-2024
leandres schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:50:
[...]

Ben er even mee aan het stoeien. De tado nu aangesloten. Heeft nu ook stroom via de binnenunit. Zoek nu even hoe in binnenunit de circuit 1 sturing moet instellen. Kan het niet direct vinden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit lijkt nog niet echt te kloppen.

Tips?
Thermostaat 1 op “ geen” zetten
En dan ingang 1 op AAN/UIT zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leandres

leandres

ook nog?

Tnx @rdjonge en @blackmore87. Zo te zien heb ik het werkend. Nu testen hoe dit bevalt zo met de aangepaste parameters van @tado

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
leandres schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:49:
Tnx @rdjonge en @blackmore87. Zo te zien heb ik het werkend. Nu testen hoe dit bevalt zo met de aangepaste parameters van @tado
Ja, ben heel benieuwd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rdjonge
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-01-2024
leandres schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:49:
Goed om te horen dat het nu werkt, ik heb zelf ook de geleverde Hitachi verwijderd en vervangen door een Netatmo thermostaat, deze werkt super!

• Apocalyps895
Zorki schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:57:
[...]

De HomeWizard is geen automaat, telt de kWh tussen je automaat en de pomp. 3 fase automaat heb je nodig vanaf de 11 kw versie. Bij de 8 kan je met een gewone 16a uit de voeten als je de elektrische elementen in je binnenunit niet aansluit. Dus bij de 11 automaat met andere, 4draads, bekabeling.
Ik heb een 11kw enkel fase O-)

• Djeffoo
Weet iemand ook hoe ik de warmtepomp kan laten denken dat er twee circuits zijn?

Ik wil nl graag de hitachi module in mijn woonkamer gebruiken als aansturing voor de verwarming. Dat de zolderverdieping daarbij stiekum op hetzelfe circuit zit is prima, wordt mijn werkplek ook gewoon verwarmt.

In de zomer moet het echter juist andersom zijn: op zolder zit de 2e module op de WP zelf. Deze wil ik koppelen aan het 2e "'schijn"' circuit om als aansturing voor het koelen te kunnen gaan dienen.

Ik snap dat er normaal gesproken dan een 2 of 3 weg klep op zit voor 2 echte circuits en een watertemp sensor o.i.d. Kan ik hier ook de bestaande 2 weg klep + T sensor (waar?) doorlussen bijvoorbeeld zodat hij een T2 (=T1) ziet en op TW, C1, C1 schakelt....?

Een andere oplossing is natuurlijk elke 6 maanden de modules omwisselen of een factory reset op beide, maar ik wil dus eigenlijk 2 zones met elk een eigen modulerende module => 2 circuit benodigd als ik het goed begrepen heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siebsan
Nog even terugkoppeling van de problemen die ik enkele weken geleden heb gemeld met invriezen van mijn warmtepomp. Nadat de wp iets verder van de muur is gezet en doorstroming door de vv was verlaagd naar 1L leek het probleem weg maar helaas…. Enkele dagen later bij buitentemperatuur van >5 graden vroor de boel weer in. De boosdoener blijkt uiteindelijk (gaat nu al tijdje goed) de thermostaat te zijn. We hadden een honeywell draadloze thermostaat laten zitten die ook de cv aanstuurde, volgens de installateur kon dat wel. Niet dus. Nu hebben we de originele Hitatchi thermostaat en alles gaat goed. Als tussenoplossing voor de levertijd van de thermostaat is de wp op een vaste temperatuur ingesteld en keek hij dus niet naar de thermostaat. Ook toen ging het goed. Dus mocht je een vergelijkbaar probleem hebben….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Djeffoo schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:21:
Weet iemand ook hoe ik de warmtepomp kan laten denken dat er twee circuits zijn?

Ik wil nl graag de hitachi module in mijn woonkamer gebruiken als aansturing voor de verwarming. Dat de zolderverdieping daarbij stiekum op hetzelfe circuit zit is prima, wordt mijn werkplek ook gewoon verwarmt.

In de zomer moet het echter juist andersom zijn: op zolder zit de 2e module op de WP zelf. Deze wil ik koppelen aan het 2e "'schijn"' circuit om als aansturing voor het koelen te kunnen gaan dienen.

Ik snap dat er normaal gesproken dan een 2 of 3 weg klep op zit voor 2 echte circuits en een watertemp sensor o.i.d. Kan ik hier ook de bestaande 2 weg klep + T sensor (waar?) doorlussen bijvoorbeeld zodat hij een T2 (=T1) ziet en op TW, C1, C1 schakelt....?

Een andere oplossing is natuurlijk elke 6 maanden de modules omwisselen of een factory reset op beide, maar ik wil dus eigenlijk 2 zones met elk een eigen modulerende module => 2 circuit benodigd als ik het goed begrepen heb.
Als je geen fysiek 2e circuit hebt denk dan dat het weinig uitmaakt. Zet de thermostaat beneden dan op koelen en alles zal gekoeld worden. Denk ook dat dit wel verstandig is ivm condensatie punt.
In de handleiding van de controller staan een paar schema’s voor verschillende configuraties. Misschien heb je daar iets aan.

[ Voor 4% gewijzigd door STT_2022 op 25-12-2023 20:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djeffoo
Opgelost door een on-on schakelaar tussen de beide modules te zetten: Nu regelt de module beneden de verwarming en ww en is hij boven uit. In het voorjaar zet ik de schakelaar om naar de module boven voor het koelen en het ww en gaat de module beneden op zwart. (zogezegd 1 kapitein op het schip per seizoen)

[ Voor 10% gewijzigd door Djeffoo op 08-01-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Constante delta T van 40 maar hij komt nu maar tot 24. Is dit normaal of staat er iets goed fout in de instellingen?

33kWh verbruikt vandaag. Zit nog achter jullie tips aan om meer waterinhoud te creëren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONXFrivgwhfaMCbq-4tOGaH6UwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8AjJJxDjJPAvEzUAQdd9QPG.jpg?f=fotoalbum_large

Nja, constante temp maar weer naar 38 graden, watersnelheid op 60% (lager is beter voor de afgifte toch?)
Nachtverlaging naar 50%

Lastig hoor zo'n warmtepomp instellen waarbij je het resultaat ook niet meteen ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfoozHWE5uuoFLdivW-NZVADtjE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w92ryxIAc5jCMhRShKmUiUR0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door AMARONE op 08-01-2024 23:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:41
AMARONE schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:30:
Constante delta T van 40 maar hij komt nu maar tot 24. Is dit normaal of staat er iets goed fout in de instellingen?

33kWh verbruikt vandaag. Zit nog achter jullie tips aan om meer waterinhoud te creëren.

[Afbeelding]

Nja, constante temp maar weer naar 38 graden, watersnelheid op 60% (lager is beter voor de afgifte toch?)
Nachtverlaging naar 50%

Lastig hoor zo'n warmtepomp instellen waarbij je het resultaat ook niet meteen ziet.

[Afbeelding]
1. Wordt je huis wel warm?
2. Een watertemperatuur van maar 24 graden zou kunnen komen door een te kleine wp, of is dit misschien direct na een defrost?
3. Voor een wp geldt: hoe hoger de snelheid van de waterpomp hoe beter. Door een hogere snelheid wordt je delta T kleiner en dus je gemiddelde afgifte hoger. De truc is om de snelheid van je waterpomp zo hoog mogelijk te zetten zonder dat het stoort.
4. Je stooklijn zet je zo laag mogelijk totdat je huis niet warm wordt, dan zet je hem weer iets warmer en is hij meestal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
kokpol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 06:14:
[...]

1. Wordt je huis wel warm?
2. Een watertemperatuur van maar 24 graden zou kunnen komen door een te kleine wp, of is dit misschien direct na een defrost?
3. Voor een wp geldt: hoe hoger de snelheid van de waterpomp hoe beter. Door een hogere snelheid wordt je delta T kleiner en dus je gemiddelde afgifte hoger. De truc is om de snelheid van je waterpomp zo hoog mogelijk te zetten zonder dat het stoort.
4. Je stooklijn zet je zo laag mogelijk totdat je huis niet warm wordt, dan zet je hem weer iets warmer en is hij meestal goed.
Was vast na een defrost, maar het hele aanpassen begon om stabielere lijnen te krijgen en een wat rustiger pendel gedrag te zien..
Heb zojuist de nachtverlaging naar 70% en de snelheid op 100% weer gezet (oorspronkelijk stond die al zo). En de T=40 graden.

Het enige wat nu nog afwijkt is dat de temperatuur op constant staat ipv die punt stooklijn waarbij de temp vorig jaar op 25 graden stond. Qua energie pieken en pendelen is er nog geen verandering behalve dat toen de jaga's niet aansloegen en nu wel door de hogere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
AMARONE schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 06:30:
[...]

Was vast na een defrost, maar het hele aanpassen begon om stabielere lijnen te krijgen en een wat rustiger pendel gedrag te zien..
Heb zojuist de nachtverlaging naar 70% en de snelheid op 100% weer gezet (oorspronkelijk stond die al zo). En de T=40 graden.

Het enige wat nu nog afwijkt is dat de temperatuur op constant staat ipv die punt stooklijn waarbij de temp vorig jaar op 25 graden stond. Qua energie pieken en pendelen is er nog geen verandering behalve dat toen de jaga's niet aansloegen en nu wel door de hogere temperatuur.
Met deze temperaturen kan de nachtverlaging waarschijnlijk wel uit, of haalt ie zijn Ta nog makkelijk (na een defrost)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Gisteren toen mijn systeem uit de nachtverlaging is gekomen is de hele wp ermee gestopt. Geen communicatie met het buitendeel meer mogelijk. Alles gechecked. Zekeringen ok en 230V is aanwezig, maar geen leven in de wp.
Vandaag horen wanneer monteur langs kan komen 😔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
STT_2022 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:41:
Gisteren toen mijn systeem uit de nachtverlaging is gekomen is de hele wp ermee gestopt. Geen communicatie met het buitendeel meer mogelijk. Alles gechecked. Zekeringen ok en 230V is aanwezig, maar geen leven in de wp.
Vandaag horen wanneer monteur langs kan komen 😔
Sterkte met deze kou. Hier zijn ze de 8kw aan het vervangen door een 11kw. Sinds gisterochtend staat de verwarming uit. Het is nu 15 graden in de woning :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
blackmore87 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:29:
[...]

Met deze temperaturen kan de nachtverlaging waarschijnlijk wel uit, of haalt ie zijn Ta nog makkelijk (na een defrost)?
Ik denk dat die moeite heeft met de Ta dus haal hem eraf. Het was geopteerd hier om het pendelen te voorkomen. De wp heeft wel weer uitschieters nu meteen naar 4000kWh.

Zou het fijn vinden om een instelling te vinden waardoor die niet elke 15 minuten pendelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
AMARONE schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:02:
[...]

Ik denk dat die moeite heeft met de Ta dus haal hem eraf. Het was geopteerd hier om het pendelen te voorkomen. De wp heeft wel weer uitschieters nu meteen naar 4000kWh.

Zou het fijn vinden om een instelling te vinden waardoor die niet elke 15 minuten pendelt.
Welke thermostaat had je?
Als je je thermostaat nu eens op 30 zet, wat de warmtevraag even op altijd aan zet, gaat hij dan nog steeds aan/uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
AMARONE schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:02:
[...]

Klopt dat kan handig zijn tegen pendelen bij hogere buitentemperaturen, maar bij deze temperaturen zou je geen pendelen verwachten, tenzij er wel iets heel erg mis is met je afgiftesysteem of installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
De mijne maakt nu runs van tussen de 1:15 en 1:30 tussen defrosts.
Pagina: 1 ... 16 ... 23 Laatste