Ervaringen Hitachi Yutaki RASM Monoblock warmtepomp

Pagina: 1 ... 14 ... 23 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CHE56
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22-07 10:20
Leon- schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:53:
[...]

Als ik naar mijn grafieken kijk valt de energiebesparing wel mee; het is meer het comfort. Als de WP er mee stopt dan duurt het minimaal weer een half uur voordat de boel op temperatuur is.

(power consumption is van de hele woning, hier en daar een uitschieter en wat hoger verbruik door een idle verbruik voor 300watt)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij mij pendelt de WP niet meer op 35 graden; bovenste grafiek zijn wat probeersels van afgelopen weekend. Als het zo rond de 5-6 graden en lager is gaat de WP wel weer pendelen vanwege defrosts, dat is niet te voorkomen.

Dit is de grafiek van afgelopen nacht, met nachtverlaging op 75%
[Afbeelding]
Ik kom ook op weinig verschil in energieverbruik. ik ben nog aan het vergelijken (wel of niet veel wind maakt wel uit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:52
CHE56 schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:43:
Ik volg dit topic al een tijdje (pendelproblemen, wie niet?) en de volgende vraag komt bij mij steeds weer terug:
Levensduur warmtepomp 100.000 starts, 20 jaar mee, 6 maanden per jaar draaien, is ongeveer 27 stops per dag.
Ik zie heel veel pendelproblemen voorbijkomen waarbij die 27 helemaal niet gehaald wordt. Is de energiebesparing zo groot bij minder pendelen?

Note naar de moderator: zou de topic name niet gewoon "Ervaringen Hitachi Yutaki warmtepomp" moeten zijn?
Topicname dekt de lading niet.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel je wp pendelt, ik heb wel eens grafieken gezien van 10-12 start/stops per uur. Dan gaat het hard bergafwaarts met je compressor ;)
Zoals onderstaand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzEtoP9R7DvOUXWj9OkccB4WFVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGSAP3FCxo2Q5rjDJU5zNUN0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door blackmore87 op 06-11-2023 12:47 ]

BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apocalyps895
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-06 20:57
Ik volg dit topic al een tijdje (pendelproblemen, wie niet?) en de volgende vraag komt bij mij steeds weer terug:
Levensduur warmtepomp 100.000 starts, 20 jaar mee, 6 maanden per jaar draaien, is ongeveer 27 stops per dag.
Ik zie heel veel pendelproblemen voorbijkomen waarbij die 27 helemaal niet gehaald wordt. Is de energiebesparing zo groot bij minder pendelen?

Note naar de moderator: zou de topic name niet gewoon "Ervaringen Hitachi Yutaki warmtepomp" moeten zijn?
Ik denk ook dat de keuze voor het vermogen van de WP niet goed is. Als je bij normale instellingen al je vermogen niet kwijt kan, dan kan je tot de conclusie komen dat je met een WP met minder vermogen af had gekund. Als je de WP op een Ta van 38 moet zetten omdat die anders het vermogen niet kwijt kan; dan was een model kleiner beter geweest. Als je uit komt op een langere run waarin de WP heel goed kan terug moduleren dan zal je dit op de lange termijn wel voordeel opleveren qua energie verbruik. Het aanpassen van een over gedimensioneerde WP om pendel gedrag te voorkomen zal dit inderdaad niet opleveren.

Zelf heb ik totaal geen pendel probleem, sterker nog ik had ipv 11kw wel een 16kw kunnen gebruiken 8)7 maar goed, ik kan de 11kw prima in mijn woning (gerenoveerde boerderij) kwijt. Met de standaard Hitachi controller verwarm ik nu steeds de beneden verdieping (1.5 graad hoger) zoals al gezegd is dat een inhoud van bijna 900m3 en mijn WP maakt daarvoor een run van 4 uur zonder stop en moduleerd steeds wat terug.

Topic naam kan volgens mij beter Het grote Hitachi Yutaki warmtepomp topic heten ofzo :)
STT_2022 schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:34:
[...]

Ja, hoor het zowel binnen als buiten.
Ik heb een Yutaki S 7kW
Als je een idee hebt wat het kan zijn dan hoor ik het graag of als ik iets moet controleren.
Kan soms een expansie ventiel of iets zijn dat hier voor zorgt, of een bypass. Om het zeker te weten moet je echt uitzoeken waar in de WP het exact weg komt.

[ Voor 11% gewijzigd door Apocalyps895 op 06-11-2023 12:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johndoej
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-07 16:52

Andere informatie op internet zegt 150.000 starts. Combi ketels staan het hele jaar aan, of je gebruikt de optie van koelen. Het is moeilijk om hier een vinger op te leggen. Maar ik spreek voor mezelf, als ik zeg dat het mooi is dat de ketel niet pendelt, en het is ook een kunst of hobby met alle info wat je hier kunt vergaren dit voor elkaar te krijgen. Zonder tweakers lukt het niet, de installateurs laten het vaak afweten. Denk dat ik door alle informatie van tweakers meer weet van de instellingen als mijn installateur..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CHE56
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22-07 10:20
Johndoej schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:50:
[...]

Andere informatie op internet zegt 150.000 starts. Combi ketels staan het hele jaar aan, of je gebruikt de optie van koelen. Het is moeilijk om hier een vinger op te leggen. Maar ik spreek voor mezelf, als ik zeg dat het mooi is dat de ketel niet pendelt, en het is ook een kunst of hobby met alle info wat je hier kunt vergaren dit voor elkaar te krijgen. Zonder tweakers lukt het niet, de installateurs laten het vaak afweten. Denk dat ik door alle informatie van tweakers meer weet van de instellingen als mijn installateur..
Mee eens, bij mij was het meer van hoeveel moeite moet ik doen als ik al onder de 5 stops zit per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-07 23:17
Johndoej schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:50:
[...]

Ik weet wel zeker dat ik meer weet dan mijn installateur, want die is afgelopen zomer failliet gegaan, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
STT_2022 schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:09:
[...]

Ik weet wel zeker dat ik meer weet dan mijn installateur, want die is afgelopen zomer failliet gegaan, helaas.
Toevallig bestaat die van mij ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Johndoej schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:27:
[...]

Toevallig bestaat die van mij ook niet meer.
Regio Den Bosch misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johndoej
STT_2022 schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:56:
[...]

Regio Den Bosch misschien?
Wist dat je het ging vragen.
Nee een stukje zuidelijker.
In de Dordogne Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Johndoej schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:57:
[...]

Wist dat je het ging vragen.
Nee een stukje zuidelijker.
In de Dordogne Frankrijk.
Aha, anders was ik langsgekomen op de koffie 😂
In Frankrijk worden de warmtepompen van Hitachi wel gemaakt geloof ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johndoej
STT_2022 schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:14:
[...]

Aha, anders was ik langsgekomen op de koffie 😂
In Frankrijk worden de warmtepompen van Hitachi wel gemaakt geloof ik.
Gezellig Ja.
Officieel worden deze gebouwd in Spanje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Gister wat telefoontjes gepleegd ivm de fluittoon van mijn installatie. Via de importeur enkele installateurs gebeld, maar lijkt wel of niemand er zin in heeft. Weet iemand een Hitachi installateur in de buurt van Den Bosch/Brabant. Mag via een PB.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:35

wmc

Misschien Primacomfort installaties https://www.primacomfort.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apocalyps895
STT_2022 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:08:
Gister wat telefoontjes gepleegd ivm de fluittoon van mijn installatie. Via de importeur enkele installateurs gebeld, maar lijkt wel of niemand er zin in heeft. Weet iemand een Hitachi installateur in de buurt van Den Bosch/Brabant. Mag via een PB.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Zelf al iets meer een idee uit welk gedeelte van je WP het komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Apocalyps895 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:29:
[...]

Ik zal komend weekend bij daglicht eens even verder kijken 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.wijdeveld
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:21
Al een tijdje meelezer met een Hitachi Yutaki S hybride warmtepomp (8 kW). Dank jullie voor de vele tips en trucks! Ik ben eindelijk van het meeste gependel af met een Ta van 29 oC (buitentemperatuur +9 oC), een delta Ta-Tb van 4 oC, prima modulatie van het opgenomen vermogen en een constante pomp snelheid van 1,7 m3/uur voor zowel de warmtepomp (intern) als voor het externe vloerverwarmingscircuit (ik had met een deltaT aansturing van de warmtepomp last van menging in het buffervat en een daardoor een relatief hoge Tb). Nu zijn de runs relatief lang (een uur).

... maar nog 1 vraag. Ik heb een aantal hele korte stop/start momenten, zie het voorbeeld. De vloerverwarming is 180 m2 (opp.), 10 cm hart op hart. Het huis is energie label A. De runs zijn daardoor lang (nu 5-6 uur bij een Ta van 29 oC), maar ook maar 1x per dag. Omdat de restart vaak al na 5 minuten is lijkt het me geen thermo off. Maar wat kan het dan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6ebvMsr9Vubm78GgoDqNFeitEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ppBvH1mfCLU4XExrP0LD6Fp4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.wijdeveld
... en de gehele dag run (blauw is de warmtepomp)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3GVGOvFkF1UZxRcZDlPWa55Kz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sE9cNWx63Ycnmfm9gshCj573.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johndoej
a.wijdeveld schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:21:
Al een tijdje meelezer met een Hitachi Yutaki S hybride warmtepomp (8 kW). Dank jullie voor de vele tips en trucks! Ik ben eindelijk van het meeste gependel af met een Ta van 29 oC (buitentemperatuur +9 oC), een delta Ta-Tb van 4 oC, prima modulatie van het opgenomen vermogen en een constante pomp snelheid van 1,7 m3/uur voor zowel de warmtepomp (intern) als voor het externe vloerverwarmingscircuit (ik had met een deltaT aansturing van de warmtepomp last van menging in het buffervat en een daardoor een relatief hoge Tb). Nu zijn de runs relatief lang (een uur).

... maar nog 1 vraag. Ik heb een aantal hele korte stop/start momenten, zie het voorbeeld. De vloerverwarming is 180 m2 (opp.), 10 cm hart op hart. Het huis is energie label A. De runs zijn daardoor lang (nu 5-6 uur bij een Ta van 29 oC), maar ook maar 1x per dag. Omdat de restart vaak al na 5 minuten is lijkt het me geen thermo off. Maar wat kan het dan zijn?

[Afbeelding]
Het lijkt erop met die korte stops dat er meer vraag naar warmte is, dan dat hij levert met een ta van 29
Zou proberen een hogere temperatuur in te stellen. Hoeveel is moeilijk te zeggen, dat is per situatie anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
@a.wijdeveld

Denk dat het defrosts zijn. Wellicht kun je je controller eens in de gaten houden en dan zou je zien dat er een sneeuwvlokje rechtsboven in de display komt te staan.

[ Voor 5% gewijzigd door STT_2022 op 11-11-2023 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Als dit niet het geval is dan denk ik toch aan een thermo off. Ik denk dat hij over de 29 graden (31 of nog hoger) komt en daardoor af slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Apocalyps895 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:29:
[...]

Kan het niet met zekerheid zeggen, maar heb een vermoeden dat het uit de leiding komt.
Heb de kast los gehad en alles laten draaien. Niks in de WP kunnen vinden. Binnen unit net zo, maar hoor wel een fluittoon. Vandaag wel minder dan wat ik laatst heb gehoord.
Heb mijn twijfels over een soldeer koppeling, dus misschien een braam die het veroorzaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 09:38

leandres

ook nog?

Zijn er hier mensen die een Tado thermostaat gebruiken?

Ik lees veel over Netamo thermostaten als vervanging voor de 'slecht' werkende standaard Honeywell thermostaten. De rest van mijn radiatoren zijn voorzien van Tado knoppen, dus dat intergreert wellicht wat beter. Daarnaast vind ik dat Netamo ding spuug lelijk. Alhoewel, die Tado is ook best lelijk.

Nog andere alternatieven wellicht? Bij voorkeur iets wat integreert met Home Assistant.

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
leandres schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:39:

Ik lees veel over Netamo thermostaten als vervanging voor de 'slecht' werkende standaard Honeywell thermostaten. De rest van mijn radiatoren zijn voorzien van Tado knoppen, dus dat intergreert wellicht wat beter. Daarnaast vind ik dat Netamo ding spuug lelijk. Alhoewel, die Tado is ook best lelijk.

Nog andere alternatieven wellicht? Bij voorkeur iets wat integreert met Home Assistant.
Als die Tado aan/uit is kan het prima werken lijkt me.

BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-07 18:50
Nu het wat kouder is gaat de WP weer elke drie kwartier defrosten. Bouwt bij jullie de tempertuur ook zo op? De temperatuur staat ingesteld op 34 maar dat haalt hij de eerste run niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8cDrGSzp52NO2sD6X35uZd7dhY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bRRH1gyRHhlxMgZoKXfajkro.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
leandres schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:39:

Weet niet of de Tado 230v schakelt. Dit moet je uitzoeken. Als dat kan, dan moet hij werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
Leon- schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:09:
Nu het wat kouder is gaat de WP weer elke drie kwartier defrosten. Bouwt bij jullie de tempertuur ook zo op? De temperatuur staat ingesteld op 34 maar dat haalt hij de eerste run niet.

[Afbeelding]
Ik zie dat ook, maar heb hem nog op nachtstand staan. Als ik die hoger zet dan komt hij sneller op temperatuur, maar blijf hetzelfde beeld houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apocalyps895
a.wijdeveld schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:21:

[Afbeelding]
Je zit met deze deltaT rond de 7.8KW dus kan heel goed zijn dat je defrosts krijgt.
STT_2022 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:30:
[...]

Kan het niet met zekerheid zeggen, maar heb een vermoeden dat het uit de leiding komt.
Heb de kast los gehad en alles laten draaien. Niks in de WP kunnen vinden. Binnen unit net zo, maar hoor wel een fluittoon. Vandaag wel minder dan wat ik laatst heb gehoord.
Heb mijn twijfels over een soldeer koppeling, dus misschien een braam die het veroorzaakt.
Zou inderdaad kunnen, komt vaak voor dat het in de leidingen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
Deze doet geen Hitachi meer, jammer genoeg.
Toch bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mayas22
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-07 16:56
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Ik heb het idee dat mijn installatie veel meer moduleert dan die van jullie. Kan dat? Het zijn niet echt stops dus geen pendel gedrag? Maar ook niet zo'n lange regelmatige runs...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIzL9KGhh-TpL61k-Z9J3kJbe0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mEC5enV30FfJLBQbZNIuqRVu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
mayas22 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:59:
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Ik heb het idee dat mijn installatie veel meer moduleert dan die van jullie. Kan dat? Het zijn niet echt stops dus geen pendel gedrag? Maar ook niet zo'n lange regelmatige runs...

[Afbeelding]
Ik denk dat het wel stops zijn, maar de resolutie van homewizard is wat grof.
Kun je meer delen over je installatie en instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mayas22
Het zou kunnen al heb ik ook nog af en toe duidelijke stops zie onder. (Deze komen wsl door thermostaat - ben een beetje aan het experimenteren)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGf77Aoea10wcs3yUn--ge0-V9s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AyT9S1JVtkP8xny2mYWJWYDE.png?f=fotoalbum_large

Situatie is dat ik hem (hybride, s3 van 8 kw met klein buffervat) nu op constant 40 graden heb, met 50% nachtverlaging. Delta aanvoer-retour ligt meestal rond 4 graden als ik de recente punten bekijk.
Ik heb een verbouwde jaren 60 woning met redelijke isolatie en een zonesysteem (plugwise) met 2 zones - de kelder +- 40 m2 met vv, staat meestal uit want het hoeft daar maar 16-17 graden te zijn, begane grond met +- 60 m2 vv. Dan nog de bovenverdieping met een badkamertje met vv (draait altijd mee) en ouderwetse radiatoren (staan dicht).

Tot voor een week draaide ik trouwens met een stooklijn. Ik was juist aan het proberen of ik met een constante een mooiere lijn zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.wijdeveld
Dank voor de tips! Ik heb de flow in de vloerverwarming nog wat opgevoerd naar 1,9 m3/uur en de Ta naar 31 graden verhoogd. De warmtepompflow staat nu op deltaT (even kijken of dit het buffervat negatief beïnvloedt door de onbalans met de flow van de vloerpomp). De runs zijn nog wat strakker, 2 korte stops in 8 uur en een groot deel van de run bij zo'n 800 watt vermogen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ztOD5Cz3m3mW2zJNbKert_g-yY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Omr2ph7cxZSBr5kz70h2eH4J.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
mayas22 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:50:
Het zou kunnen al heb ik ook nog af en toe duidelijke stops zie onder. (Deze komen wsl door thermostaat - ben een beetje aan het experimenteren)
[Afbeelding]

Situatie is dat ik hem (hybride, s3 van 8 kw met klein buffervat) nu op constant 40 graden heb, met 50% nachtverlaging. Delta aanvoer-retour ligt meestal rond 4 graden als ik de recente punten bekijk.
Ik heb een verbouwde jaren 60 woning met redelijke isolatie en een zonesysteem (plugwise) met 2 zones - de kelder +- 40 m2 met vv, staat meestal uit want het hoeft daar maar 16-17 graden te zijn, begane grond met +- 60 m2 vv. Dan nog de bovenverdieping met een badkamertje met vv (draait altijd mee) en ouderwetse radiatoren (staan dicht).
Ik denk dat een delta T van 4 wat te klein is. Die van mij zit nu rond de 7 en lijkt daar stabiel op te draaien... met beide pompen op 1.3 m3/h. De waterpomp werkt niet goed met instelling delta T, deze heb ik nu fixed op 75%. Het debiet van beide pompen zijn nu exact gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apocalyps895
blackmore87 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:53:
[...]

Ik denk dat het wel stops zijn, maar de resolutie van homewizard is wat grof.
Kun je meer delen over je installatie en instellingen?
Zouden ook nog defrosts kunnen zijn. @mayas22 wat is je flow ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mayas22
Ja die delta t vd pomp lijkt me ook een dingetje, dat heb ik nu aangepast. Wat is het effect an de ruimtesnelheid? Moet die juist hoog of laag zijn?

Volgens mij is mijn flow niet zo goed. Is dat die HPWF? Die is meestal onder de 1 m3/h zo rond de 0.96.

DeltaT van aanvoer retour blijft over het algemeen 4-5 (ook met lagere aanvoertemp en nu dus met temp van 40). Hoe zou ik die nog hoger kunnen krijgen?

[ Voor 24% gewijzigd door mayas22 op 15-11-2023 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 00christian00
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22-01-2024
Hello guys, I just bought an Hitachi modbus gateway HC-A64MB for cheap because from the manual it seemed to interface with the heat pump, I configured everything and it seem I can only access very few registers listed in the old manual of the unit from 2014, but not the one present in the new manual from 2020.
My firmware is H-0063 (1.0), can anybody with the ATW-MBS-02 tell me what their firmware is from the configuration software, the one that came with the unit in a usb pen?
I know it's a different device, but they share the same firmware.
Anybody with the new Yutaki Split R32? Is there any dip switch to enable controlling the unit?

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
mayas22 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:32:
Ja die delta t vd pomp lijkt me ook een dingetje, dat heb ik nu aangepast. Wat is het effect an de ruimtesnelheid? Moet die juist hoog of laag zijn?

Volgens mij is mijn flow niet zo goed. Is dat die HPWF? Die is meestal onder de 1 m3/h zo rond de 0.96.

DeltaT van aanvoer retour blijft over het algemeen 4-5 (ook met lagere aanvoertemp en nu dus met temp van 40). Hoe zou ik die nog hoger kunnen krijgen?
Als de flow hoger is heb je, normaal gesproken, meer afgifte(-vermogen). Dus liever hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apocalyps895
blackmore87 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:06:
[...]

Als de flow hoger is heb je, normaal gesproken, meer afgifte(-vermogen). Dus liever hoger.
Uiteindelijk niet te hoog, als je deltaT ook hoog (blijft), dan kom je vermogen te kort wat resulteerd in defrosts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mayas22
Ik geloof niet dat ik vermogen tekort kom. Eerder wat overgedimensioneerd heb ik het idee. Nu met pomp op 80% en gaat de flow naar 1.6m3/h, maar delta aanvoer/retour blijft maar 4 graden. (Bij t-set van 40 graden)

Eerstvolgende stap is een sensor systeempje maken om aanvoer/retour op afstand uit te lezen want steeds de vliering opkruipen voor de recent status bevalt niet zo ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mayas22
Ik vind het ook wel interessant dat zelfs bij t-set van 40 graden vd wp de vloerverwarming op de bg een aanvoer heeft van 29 graden en retour van 25...
Dat zou dan toch ook niet logisch zijn dat de retour vd warmtepomp wel op 35-36 zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apocalyps895
mayas22 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:17:
Ik vind het ook wel interessant dat zelfs bij t-set van 40 graden vd wp de vloerverwarming op de bg een aanvoer heeft van 29 graden en retour van 25...
Dat zou dan toch ook niet logisch zijn dat de retour vd warmtepomp wel op 35-36 zit?
Nee tenzij je een bypass ergens hebt natuurlijk die er voor zorgt dat er warmwater gelijk weer retour komt naar de WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Of een radiator dichtbij je WP die vol open staat en dus geen warmte af geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mayas22
Volgens mij hebben we geen bypass in de vloerverwarming omdat de badkamer boven dus altijd meedraaide.

Wel is er op een bepaald moment de keerklep tussen cv en t-stuk weggehaald (keerklep tussen t-tuk en warmtepomp zit er wel nog) . Dit omdat onze CV problemen gaf door die keerklep (vacuum trekkende leidingen waardoor de 3wegklep van de cv niet goed meer werkte).
Ik weet niet of dat invloed kan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mayas22
STT_2022 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:53:
[...]

Of een radiator dichtbij je WP die vol open staat en dus geen warmte af geeft.
Als het goed is niet (ga het wel nog checken). Alleen de badkamer die open staat, werkt met een rtl ventiel... Zou dat zoveel impact kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
mayas22 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:56:
[...]

Als het goed is niet (ga het wel nog checken). Alleen de badkamer die open staat, werkt met een rtl ventiel... Zou dat zoveel impact kunnen hebben?
Is die ingeregeld? Meet daar eens de aanvoer en retour temperatuur op. Als die hetzelfde zijn dan werkt dit wss als bypass.

[ Voor 7% gewijzigd door STT_2022 op 15-11-2023 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mayas22
Nee, nu eerst maar eens lager gezet. Eens kijken wat ik kan gaan meten zodra mn sensorset binnen komt!

• STT_2022
mayas22 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:35:
Nee, nu eerst maar eens lager gezet. Eens kijken wat ik kan gaan meten zodra mn sensorset binnen komt!
Wat heb je voor sensor set? Ik zou graag mijn aanvoer en retour continue willen monitoren, dus als mensen een leuke suggestie hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apocalyps895
STT_2022 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:55:
[...]

Wat heb je voor sensor set? Ik zou graag mijn aanvoer en retour continue willen monitoren, dus als mensen een leuke suggestie hebben.
kamstrup multical wordt het meeste gebruikt door WP nerds hier op het forum B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mayas22
Op eerder advies hier ga ik deze volgen: https://web.archive.org/w...//s0epkip.tweakblogs.net/

Heb je wel homeassistant oid nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
Ik heb helaas weer hetzelfde probleem als vorig jaar; temperatuur wordt niet gehaald (geen nachtverlaging) als het buiten kouder is. Vergeet ik toevallig een instelling? Of kan ik weer gaan klagen bij mijn installateur? 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52UNEN4OgNi_ilefPrdNpQBO-Cs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HhrnI8A82TjYBDYX9hHjb55n.png?f=fotoalbum_large

@STT_2022 ik zou voor de module van @arnoldniessen gaan. Moet je wel home assistant hebben: https://github.com/Arnold-n/P1P2Serial

[ Voor 11% gewijzigd door Leon- op 17-11-2023 07:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apocalyps895
Leon- schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 07:07:
Ik heb helaas weer hetzelfde probleem als vorig jaar; temperatuur wordt niet gehaald (geen nachtverlaging) als het buiten kouder is. Vergeet ik toevallig een instelling? Of kan ik weer gaan klagen bij mijn installateur? 😅

[Afbeelding]

@STT_2022 ik zou voor de module van @arnoldniessen gaan. Moet je wel home assistant hebben: https://github.com/Arnold-n/P1P2Serial
Welke Ta , deltaT en flow heb je op dit moment dan?

De module van @arnoldniessen lees intern te waardes uit de Hitachi, het is gebleken dat een kamstrup multical veel accurater is, het ligt er dus aan of je met ongeveer waardes of exacte waardes wil werken.
mayas22 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 07:04:
Op eerder advies hier ga ik deze volgen: https://web.archive.org/w...//s0epkip.tweakblogs.net/

Heb je wel homeassistant oid nodig.
Dit is inderdaad een mooie tweak oplossing, maar ook hierbij; een kamstrup multical met modbus kan je zo koppelen met HA etc.. en weet je zeker dat alles gecalibreerd is.

[ Voor 18% gewijzigd door Apocalyps895 op 17-11-2023 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
Apocalyps895 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 07:53:
[...]

Welke Ta , deltaT en flow heb je op dit moment dan?

De module van @arnoldniessen lees intern te waardes uit de Hitachi, het is gebleken dat een kamstrup multical veel accurater is, het ligt er dus aan of je met ongeveer waardes of exacte waardes wil werken.
Zoals je in mijn diagram kan zien is de aanvoer temperatuur op zijn hoogtepunt 30 graden. Met een gemiddelde delta T van 6. Terwijl er 34 graden gehaald zou moeten worden.

De flow van de interne pomp en de circuit pomp staan beide op 1.25m3/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
Leon- schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:42:
[...]

Zoals je in mijn diagram kan zien is de aanvoer temperatuur op zijn hoogtepunt 30 graden. Met een gemiddelde delta T van 6. Terwijl er 34 graden gehaald zou moeten worden.

Als je je flow wat lager zet dan ga je de Ta wel halen. Voor deze waardes heb je 8,5kw aan vermogen nodig, dit zal bij iets hogere temperaturen geen probleem zijn maar nu zal die hier moeite mee hebben, waardoor je steeds weer een defrost krijgt. (Ta lager kan natuurlijk ook).

(Een andere oorzaak kan ook nog zijn dat door de koudere temperatuur buiten je nu meer warmte afgifte in de woning hebt waardoor je deltaT groter wordt. Als voorbeeld zou het dan kunnen zijn dat je Tr van bijvoorbeeld 26 hebt als je wel de Ta van 34 haalt; bij deze flow zou dat dan bijna 13KW zijn. Ik weet nu even niet meer welk vermogen jouw WP heeft.)

Edit:

Deze tabel (ik weet niet hoe exact die is) geeft volgens mij een goede indicatie welke flow er nodig is bij een bepaalde deltaT+vermogen https://warmtepomp-weetje...vermogen_delta_t_flow.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Apocalyps895 op 17-11-2023 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
Apocalyps895 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:03:
[...]
Als je je flow wat lager zet dan ga je de Ta wel halen. Voor deze waardes heb je 8,5kw aan vermogen nodig, dit zal bij iets hogere temperaturen geen probleem zijn maar nu zal die hier moeite mee hebben, waardoor je steeds weer een defrost krijgt. (Ta lager kan natuurlijk ook).
Ik laat mijn WP zichzelf niet meer regelen op basis van delta T, ik kreeg waardes van 8/9. Deze heb ik vast ingesteld op 75%, hierdoor krijg ik een mooie delta T van 6/7 en beide flows gelijk. Ik heb de flow van de interne pomp nu verhoogt naar 80%, morgen eens kijken wat dat oplevert.

Ik heb een woning van 176m2 met 100m2 vloerverwarming en de rest Jaga radiatoren. Er is hier een 8kw pomp geinstalleerd.
Deze tabel (ik weet niet hoe exact die is) geeft volgens mij een goede indicatie welke flow er nodig is bij een bepaalde deltaT+vermogen https://warmtepomp-weetje...vermogen_delta_t_flow.jpg
Mijn flow zou dus iets omlaag kunnen op basis van deze tabel ... dit volgende week eens testen (ivm weekendje weg)

[ Voor 18% gewijzigd door Leon- op 17-11-2023 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Leon- schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:42:
[...]

Wordt de woning wel warm? Setpoint wordt wel gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
blackmore87 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:50:
[...]

Wordt de woning wel warm? Setpoint wordt wel gehaald?
Setpoint van 34 haalt die niet, zie zijn grafiek. Dan heeft de WP vermogen te kort en moet die defrosten.

@Leon- het is inderdaad een kwestie van uitproberen, vooral of het verhogen van de flow nog steeds een kleinere deltaT oplevert bij kouder weer (bij mij dus niet; dus bij mij moet de flow of Ta omlaag bij kouder weer).

[ Voor 28% gewijzigd door Apocalyps895 op 17-11-2023 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Apocalyps895 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:51:
[...]

Setpoint van 34 haalt die niet, zie zijn grafiek. Dan heeft de WP vermogen te kort en moet die defrosten.

@Leon- het is inderdaad een kwestie van uitproberen, vooral of het verhogen van de flow nog steeds een kleinere deltaT oplevert bij kouder weer (bij mij dus niet; dus bij mij moet de flow of Ta omlaag bij kouder weer).
Sorry, ik bedoel de gewenste ruimtetemperatuur ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
blackmore87 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:54:
[...]

Sorry, ik bedoel de gewenste ruimtetemperatuur ;-)
Woning wordt wel warm maar erg langzaam. 0.1 graad p/u, wat heel veel stroom kost ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Leon- schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:04:
[...]

Woning wordt wel warm maar erg langzaam. 0.1 graad p/u, wat heel veel stroom kost ;(
Zeer vervelend. Bij hogere Tb heb jij ook het pendelprobleem?
Het lijkt nu wel alsof je wp juist te licht is….
Al eens geëxperimenteerd met een veel lagere Ta (25/26 bijvoorbeeld?) en hoge (100%) flow bij deze Tb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
[...]

Zijn de Jaga’s ingeregeld? Is hier ook een delta T van 5a6 graden over je convector?
Wat is je flow over je vloerverwarming? Ik neem aan dat je totale WP flow nog wordt verdeeld namelijk en misschien gaat er een groot deel naar je jaga’s.

[ Voor 21% gewijzigd door STT_2022 op 17-11-2023 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:08
[...]

Het is natuurlijk goed dat je woning maar 0,1 graad/u warmer wordt. Dat geeft aan dat je de stooklijn best wel goed hebt staan. Waarom en hoeveel je verbruik precies is weet ik niet. Maar het zou natuurlijk kunnen dat je huis gewoon heel veel warmte nodig heeft.
Hier heb ik ook een verbruik van 10 kwh a 12 kwh per dag, met een cop van 5. Dus mijn huis heeft op het moment gewoon veel warmte nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a.wijdeveld
Hier wel tevreden. DeltaT is nu 4 graden bij een Ta van 29 oC. De flow is constant, op 1,8 m3/uur (zowel warmtepomp als vloerverwarming). Ik krijg bij het aangaan van de pomp om het uur een defrost, de totale run is meestal zo'n 6 uur. Met de huidige buitentemperatuur zakt het opgenomen vermogen van 2500 watt naar 1300 watt. Daarmee kom ik op zo'n 11 kW opgenomen vermogen per dag uit (180 m2 vloer opp). Ik laat het denk ik maar zo staan, vind het een prima resultaat. Alleen de COP heb ik nog niet berekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQbFj--A60qnR9tXq3jRfIQPflQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tfcIFUxyX6m46wo8WF8m1XaV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mayas22
In het kader van uitvogelen hoe dit zit. De retour naar de warmtepomp komt naar ik kan zien ofwel via de CV ofwel via het buffervat. Ik weet niet of dit gebruikelijk is? Verklaart in elk geval mogelijk waarom de retour hoger is bij de wp dan bij de vv, want dan zou er warmer water bijgemengd kunnen worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• a.wijdeveld
Toch nog een beetje met de flow lopen tweaken. 1,9 m3/uur (warmtepomp en vloerverwarming) geeft wat veel defrosts (in de grafiek tot 08:30 uur), met deltaT (warmtepomp) is het patroon erg onregelmatig (08:30 tot 10:45). Een flow op 1,6 m3/uur (warmtepomp en vloerverwarming) lijkt de beste compromis (vanaf 10:45 uur). In alle gevallen is de deltaT 4 graden. Dit is met een 50 liter buffervat, de balans luistert dus nauw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QxKmiB8lZBvNeoooaWnZKgHs74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/089C632MNlygUEViw1XlMF9n.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
a.wijdeveld schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:46:
Toch nog een beetje met de flow lopen tweaken. 1,9 m3/uur (warmtepomp en vloerverwarming) geeft wat veel defrosts (in de grafiek tot 08:30 uur), met deltaT (warmtepomp) is het patroon erg onregelmatig (08:30 tot 10:45). Een flow op 1,6 m3/uur (warmtepomp en vloerverwarming) lijkt de beste compromis (vanaf 10:45 uur). In alle gevallen is de deltaT 4 graden. Dit is met een 50 liter buffervat, de balans luistert dus nauw.

[Afbeelding]
Vanaf 10:45 was het buiten ook al warmer natuurlijk, dus sowieso minder defrosts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.wijdeveld
Klopt, toch is het vanaf 10:45 tot 14:00 uur(uit) wel een mooi rustig beeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTS_j9YgeI_nJW6V5CHbV6_AOVA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VVrUISAq3klCrZ4OhJpzmWgv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.wijdeveld
De zon laat het (ter compensatie) helaas afweten, nagenoeg nul.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXHkcp7sP3gCl463yrUqwgy61PA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HC9lunKAfiJMVWTREixr2M9q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
mayas22 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:19:
[...]

In het kader van uitvogelen hoe dit zit. De retour naar de warmtepomp komt naar ik kan zien ofwel via de CV ofwel via het buffervat. Ik weet niet of dit gebruikelijk is? Verklaart in elk geval mogelijk waarom de retour hoger is bij de wp dan bij de vv, want dan zou er warmer water bijgemengd kunnen worden.
Hangt af van hoe je systeem is. Zit je buffer in serie of in parallel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mayas22
Volgens mij staat de buffer parallel, er zit in elk geval nog een pomp op de buis na het buffervat. CV in elk geval in serie. De installateur heeft destijds ook de stand open verdeler aangezet, al heb ik geen flauw idee of dat er wat mee te maken heeft. Ik ben stukje bij beetje uit aan het vogelen wat ze nu eigenlijk hebben gedaan en hoe ik het kan beïnvloeden :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
mayas22 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:15:
Volgens mij staat de buffer parallel, er zit in elk geval nog een pomp op de buis na het buffervat. CV in elk geval in serie. De installateur heeft destijds ook de stand open verdeler aangezet, al heb ik geen flauw idee of dat er wat mee te maken heeft. Ik ben stukje bij beetje uit aan het vogelen wat ze nu eigenlijk hebben gedaan en hoe ik het kan beïnvloeden :-).
Als je een parallel systeem hebt dan klopt de stand “open verdeler”.
Kijk eens op https://warmtepomp-tips.nl
Je hebt 2 onafhankelijke systemen. Welke verdeler heb je op je vloerverwarming? Met of zonder pomp?
Waar meet je de aanvoer temperatuur op je vloerverwarming?
Loop eens stap voor stap je leidingen na en kijk goed naar vertakkingen. Het water kiest altijd de weg van de minste weerstand.

Hier heb je nog meer info:
https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/

[ Voor 5% gewijzigd door STT_2022 op 19-11-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mayas22
STT_2022 schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:05:
[...]

Als je een parallel systeem hebt dan klopt de stand “open verdeler”.
Kijk eens op https://warmtepomp-tips.nl
Je hebt 2 onafhankelijke systemen. Welke verdeler heb je op je vloerverwarming? Met of zonder pomp?
Waar meet je de aanvoer temperatuur op je vloerverwarming?
Loop eens stap voor stap je leidingen na en kijk goed naar vertakkingen. Het water kiest altijd de weg van de minste weerstand.

Hier heb je nog meer info:
https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/
Ik heb een gesloten verdeler bij de vloerverwarming, met pomp. De aanvoer temperatuur wordt met een thermostaat knop beperkt vlak voor de verdeler (maar die staat hoog genoeg ). De aanvoer temperatuur meter zit daarna, op de verdeler zelf.

Badkamer dicht zetten zorgt niet voor betere warmte op begane grond. De verdeler in de kelder (exact hetzelfde als die op de woonkamer) heeft een betere aanvoer/retour. Ik denk dus dat ik eerst de vv in de woonkamer beter moet inregelen.
Toch ook nog de situatie met het buffervat eens goed bekijken. Als hij het buffervat leegt krijg ik namelijk een thermo off heb ik het idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
mayas22 schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:12:
[...]

Ik heb een gesloten verdeler bij de vloerverwarming, met pomp. De aanvoer temperatuur wordt met een thermostaat knop beperkt vlak voor de verdeler (maar die staat hoog genoeg ). De aanvoer temperatuur meter zit daarna, op de verdeler zelf.

Badkamer dicht zetten zorgt niet voor betere warmte op begane grond. De verdeler in de kelder (exact hetzelfde als die op de woonkamer) heeft een betere aanvoer/retour. Ik denk dus dat ik eerst de vv in de woonkamer beter moet inregelen.
Toch ook nog de situatie met het buffervat eens goed bekijken. Als hij het buffervat leegt krijg ik namelijk een thermo off heb ik het idee
Kijk of je temperatuur kan meten op de leiding voordat die bij de vloerverwarming verdeler komt. Is die wel hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
a.wijdeveld schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:55:
Hier wel tevreden. DeltaT is nu 4 graden bij een Ta van 29 oC. De flow is constant, op 1,8 m3/uur (zowel warmtepomp als vloerverwarming). Ik krijg bij het aangaan van de pomp om het uur een defrost, de totale run is meestal zo'n 6 uur. Met de huidige buitentemperatuur zakt het opgenomen vermogen van 2500 watt naar 1300 watt. Daarmee kom ik op zo'n 11 kW opgenomen vermogen per dag uit (180 m2 vloer opp). Ik laat het denk ik maar zo staan, vind het een prima resultaat. Alleen de COP heb ik nog niet berekend.

[Afbeelding]
Ik heb een vergelijkbaar patroon, alleen bij mij moet die 5 a 6 uur draaien om de 1,5 graad op te warmen maar ik heb dan ook 255m2 met de 11kw WP. Volgens mij is dit best goed.

Ik twijfel nog wat uit eindelijk efficiënter zal zijn; de standaard Hitachi thermostaat die bijna 1,5 graad boven het setpoint verwarmd (kamer T staat op 20 ingesteld) waarbij die steeds tot 21,7 stookt en dan het huis langzaam laten afkoelen. Of met b.v. een Netatmo de WP maar een halve graad laten over stoken ofzo...dan zal de WP wel vaker aan gaan maar met kortere runs. Ik weet niet of iemand die over is gegaan op een andere thermostaat al wat resultaten heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
Apocalyps895 schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:56:
[...]

Ik heb een vergelijkbaar patroon, alleen bij mij moet die 5 a 6 uur draaien om de 1,5 graad op te warmen maar ik heb dan ook 255m2 met de 11kw WP. Volgens mij is dit best goed.

Ik twijfel nog wat uit eindelijk efficiënter zal zijn; de standaard Hitachi thermostaat die bijna 1,5 graad boven het setpoint verwarmd (kamer T staat op 20 ingesteld) waarbij die steeds tot 21,7 stookt en dan het huis langzaam laten afkoelen. Of met b.v. een Netatmo de WP maar een halve graad laten over stoken ofzo...dan zal de WP wel vaker aan gaan maar met kortere runs. Ik weet niet of iemand die over is gegaan op een andere thermostaat al wat resultaten heeft?
Langer stoken is efficiënter, maar ik vind het stookpatroon van de Netatmo prettiger qua comfort.
Hysterese alsvolgt ingesteld; vvw (beneden) 0,3 en Jaga’s (boven) 0,5 graad.

[ Voor 4% gewijzigd door blackmore87 op 20-11-2023 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:35

wmc

Met de Netatmo maakt mijn warmtepomp nu langere runs dan voorheen met de Hitachi (Honeywell) thermostaat. Dit vergelijk is echter niet helemaal eerlijk omdat:
- Mijn stooklijn stond bij de Hitachi thermostaat zo ingesteld dat ik nauwelijks overshoot had. In de praktijk kwam dit er op neer dat de aanvoer temperatuur vaak zo rond de 23C was bij deze buitentemperaturen.
- Door de lage stooklijntemperatuur kon de warmtepomp ondanks +/-200m2 vloerverwarming zijn warmte niet goed kwijt waardoor er veel korte runs werden gemaakt.
- De DeltaT was vaak maar 2 graden.
- Momenteel staat de stooklijn op 0.5 graad/graad, startend op 20C, met een kleine + bij 0 graden (ik meen 1 of 2 graden). Dit zorgt ervoor dat ik bij de huidige buitentemperaturen een Ta van 27-28 graden heb, waardoor de WP mooi lange runs maakt.

Als mijn huis eenmaal op temperatuur is, koelt het niet zo snel af, dit betekent dat de Netatmo de WP niet zo snel weer aan zet. Zelfs met de hysterese op 0.1 graad zal hij overigens alsnog lange runs maken, omdat hij effectief 0.2 graad moet opwarmen. In bovenstaand voorbeeld is 0.2 graden opwarmen alsnog ruim 40 minuten (enorm versimpelde berekening), dat lijkt me een mooie run toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
Het is inderdaad een beetje de balans vinden tussen comfort en efficientie. Ik vond een verschil van 1.5 graad best veel, dan wordt het ook echt "koud" in huis. Ik heb liever dat de WP 2 of 3 keer per dag aangaat dan 1 lange run. Zo heel erg zijn start/stops ook niet als de compressor zo'n 100-150k start/stops mee gaat.

Vraagje: hoe snel moduleert jullie WP terug? Die van mij heeft dus vermogen te kort en blaast altijd op 120hz. Ben benieuwd hoe het patroon van een goed werkende WP eruit ziet. De importeur komt bij mij langs. Van te voren even wat zaken duidelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
Leon- schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:38:
Het is inderdaad een beetje de balans vinden tussen comfort en efficientie. Ik vond een verschil van 1.5 graad best veel, dan wordt het ook echt "koud" in huis. Ik heb liever dat de WP 2 of 3 keer per dag aangaat dan 1 lange run. Zo heel erg zijn start/stops ook niet als de compressor zo'n 100-150k start/stops mee gaat.

Vraagje: hoe snel moduleert jullie WP terug? Die van mij heeft dus vermogen te kort en blaast altijd op 120hz. Ben benieuwd hoe het patroon van een goed werkende WP eruit ziet. De importeur komt bij mij langs. Van te voren even wat zaken duidelijk hebben.
Afgelopen vrijdag kwam ik ook vermogen te kort, 1 graad buiten en mist dus de minst ideale omstandigheden voor de WP. Dan draait die bij mij een paar uur op 3,5kw verbruik voor die terug moduleert maar volgens mij draait die alleen maar op 90hz bij mij...zal voor de zekerheid is controleren of ik niet de nacht verlaging toch nog aan heb als jij 120hz haalt :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
Ik zit zelf daar ook al een tijdje naar te kijken. Ik heb het idee dat hij pas na zo’n 50 min gaat terug moduleren. Als laagste wat ik gezien heb is dat tot 61hz en hij trekt dan zo’n 4 a 5 ampere.
Denk dat de Hitachi wel lang op een hoog vermogen blijft draaien en dat daardoor ook snel thermo off wordt bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Ik heb die van mij beperkt op 60% vermogen en hij moduleert na een minuut of 30-45 terug, het laagst wat ie haalt is 31Hz (1300 watt), lager kan de 11kw variant ook niet, helaas. Nog geen gebrek aan vermogen gehad deze periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.wijdeveld
De runs met de standaard Hitachi thermostaat zijn nu circa 1x per 1_1/2 dag. Hieronder de laatste run van gisternacht. Hij start om 2 uur (met nachtverlaging 70%) op 1500 watt vermogen (betreft een 8 kW unit) en moduleert na zo'n 90 min terug tot uiteindelijk 800 watt. In het tussentraject toch nog net wat te vaak een thermo-off helaas. Runs van 6-7 uur zijn verder wel prima.

Is de Netatmo thermostaat nu ook voor koelen te gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q97aMjsnhpQcuHyx1FPR0e24UjQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jzqzfgYcxs8c5kloVJEME54o.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
a.wijdeveld schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 02:05:

Nee helaas niet.

Voor mij (nog) geen probleem, omdat het koelvermogen veel te groot is voor mijn systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STT_2022
a.wijdeveld schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 02:05:
De runs met de standaard Hitachi thermostaat zijn nu circa 1x per 1_1/2 dag. Hieronder de laatste run van gisternacht. Hij start om 2 uur (met nachtverlaging 70%) op 1500 watt vermogen (betreft een 8 kW unit) en moduleert na zo'n 90 min terug tot uiteindelijk 800 watt. In het tussentraject toch nog net wat te vaak een thermo-off helaas. Runs van 6-7 uur zijn verder wel prima.

[Afbeelding]
Zijn het wel thermo off dalen? Denk dat het defrosts zijn. Want de buitentemperatuur is na middernacht onder de 7 graden en zal de wp gaan aanvriezen. In de ochtend zal de buitentemperatuur weer boven de 7 uitkomen en dan heb je nagenoeg geen defrosts meer en blijft je wp weer stabiel vermogen nemen.

Wat heb je nu als set temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
STT_2022 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:32:
[...]

Zijn het wel thermo off dalen? Denk dat het defrosts zijn. Want de buitentemperatuur is na middernacht onder de 7 graden en zal de wp gaan aanvriezen. In de ochtend zal de buitentemperatuur weer boven de 7 uitkomen en dan heb je nagenoeg geen defrosts meer en blijft je wp weer stabiel vermogen nemen.

Wat heb je nu als set temperatuur?
Volgens mij kan je toch ook instellen dat die bij thermo off het ingestelde aantal minuten uit blijft voordat die weer aan gaat? Dan kan je in je grafieken zo het verschil tussen thermo off en een defrost zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.wijdeveld
Kan er eens mee spelen om de Thermo Off langer te maken. De Tset is 31 graden, de gerealiseerde Ta is 29 graden (de retour is 25 graden). De kamerthemperatuur pendelt tussen 21 en 22 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.wijdeveld
Met minimale tijd uit op 30 min lijken dit toch defrosts te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRH0EKme1ma-sJ94_AqLwj4S4GE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x7kLRv40bn1s7DyUPtKnnbZ3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
Inmiddels werd hier de Ta ook niet meer gehaald bij -2 buiten. Ik heb maar even de flow en Ta wat lager gezet. Hij vriest te snel dicht om de Ta te halen ... zelfs na de defrosts gooit die het electrische element aan voor bij verwarming. Wat ik merk is dat de WP niet snel genoeg bij de Ta komt, dus als die er bijna is zakt het vermogen alweer in en en zakt de Ta weer terug na een defrost. Komt dus wel wat warmte in het huis maar duurt heeeeeel lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
Apocalyps895 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:28:
Inmiddels werd hier de Ta ook niet meer gehaald bij -2 buiten. Ik heb maar even de flow en Ta wat lager gezet. Hij vriest te snel dicht om de Ta te halen ... zelfs na de defrosts gooit die het electrische element aan voor bij verwarming. Wat ik merk is dat de WP niet snel genoeg bij de Ta komt, dus als die er bijna is zakt het vermogen alweer in en en zakt de Ta weer terug na een defrost. Komt dus wel wat warmte in het huis maar duurt heeeeeel lang
Welke TA probeer je te halen?

Zelfde probleem, alleen bij mij heeft ie er bij 8 graden en lager al moeite mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86yqps4nR3Xk3rTtrtb1tWGzGsE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IIimMHjayPM84l6BRKQjqlLZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4r8-Hk1ns3HMa7PjlqoueYHuhQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nTTCkmZU9WrkASc7H6XqmeHy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTCQDkH45jD4Ulhzob5eEqTkMn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6BKpis9fOor4z1H8kw8Wf9Fx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuNnK-zC2gLRwLuzbWdH--DCRxk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oYHCUwd2raY56bsKFkIrAGMO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 00christian00
Leon- schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:42:
[...]

Zelfde probleem, alleen bij mij heeft ie er bij 8 graden en lager al moeite mee.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hi Leon, do you have the R32 unit with color display? Did you have to do anything to enable the modbus gateway to work? I bought a HC-A64MB gateway that is supposed to work with both AC and heat pumps, but I can only read the registers for AC.

On a side note, I found the service manual for the new units, in case anybody want it. It has been pretty hard to find.
https://hemeltron.ee/kasu...-s-combi-m-service-manual

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
Leon- schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:42:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zat op 29 met een flow dat die nog redelijk goed op gang kon komen maar nu de buiten temperatuur onder een graad of 3 komen dan merk ik dat de WP gewoon vermogen te kort komt. Ik ben bang dat ik toch even binnenkort de verdelers moet afstellen op een lagere totaal flow zodat de waterpomp op delta T kan . Met de Ta op 27 gaat het prima, toen die dat prima had gehaald had ik even de Ta 1 graad hoger gezet dan merk ik gelijk dat die best wat moeite moet doen om dat te compenseren. Ik zie dan dat die sneller dicht vriest dan dat die het vermogen omhoog gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Apocalyps895 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:59:
[...]

Zat op 29 met een flow dat die nog redelijk goed op gang kon komen maar nu de buiten temperatuur onder een graad of 3 komen dan merk ik dat de WP gewoon vermogen te kort komt. Ik ben bang dat ik toch even binnenkort de verdelers moet afstellen op een lagere totaal flow zodat de waterpomp op delta T kan . Met de Ta op 27 gaat het prima, toen die dat prima had gehaald had ik even de Ta 1 graad hoger gezet dan merk ik gelijk dat die best wat moeite moet doen om dat te compenseren. Ik zie dan dat die sneller dicht vriest dan dat die het vermogen omhoog gooit.
Welke unit heb je? Klinkt ook als te weinig vermogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
00christian00 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:54:
[...]

Hi Leon, do you have the R32 unit with color display? Did you have to do anything to enable the modbus gateway to work? I bought a HC-A64MB gateway that is supposed to work with both AC and heat pumps, but I can only read the registers for AC.
@arnoldniessen provided me with his custom made module. I did some reverse engineering and wrote a little homeassistant integration, its working but its not really pretty ;)
https://github.com/Arnold-n/P1P2Serial
https://github.com/leonetnl/Hitachi-Yutaki-Home-Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 00christian00
Leon- schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:40:
[...]

@arnoldniessen provided me with his custom made module. I did some reverse engineering and wrote a little homeassistant integration, its working but its not really pretty ;)
https://github.com/Arnold-n/P1P2Serial
https://github.com/leonetnl/Hitachi-Yutaki-Home-Assistant
I saw that before, but I was looking for something to control the unit, that does only read data right?
Or there has been progress?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
00christian00 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:47:
[...]

I saw that before, but I was looking for something to control the unit, that does only read data right?
I'm not sure if there is any progression on controlling the unit. Reading is the most import part for me :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apocalyps895
blackmore87 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:19:
[...]

Welke unit heb je? Klinkt ook als te weinig vermogen?
Klopt veel te weinig dan wat ik aan warmte kwijt kan, heb een 11kw maar ik heb 255m2 18mm vloerverwarming beneden. Dus doordat die de warmte zo goed kwijt kan hou ik een hoge delta T en met de water flow op 100% zou die rond de 25kw nodig hebben :')

Maar goed Ta wat lager de flow beperken en de woning wordt ook prima warm, duurt alleen wat langer. Ik merk dat ik vanaf eind november tot begin maart moet blijven aanpassen aan de weersomstandigheden. Voor komende weken laat ik deze zo staan en zal dan is zien hoe het gaat gezien het snachts rond of onder 0 gaat. Misschien als ik geld over heb maar een 6 of 8 kw speciaal voor de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:07
00christian00 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:47:
There is one Hitachi user in France who happily reported that he writes commands to the bus with my hardware to change the temperature setpoint. In 80% of the writes, the command is acknowledged and the setpoint is changed. In the other 20%, the write is not acknowledged and he repeats it. Perhaps this is due to bus arbitration, timing, or some sequence counter being wrong, we do not know yet. As I do not have a Hitachi myself, I depend on feedback of early users.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mayas22
Ik heb dus nog redelijk veel thermo offs. Nu ben ik de situatie wat beter in kaart aan het brengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCvmNcWOYdUibB6EeExVzajGrjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FU4mfWW2NFaCfwGvymvIy1zz.jpg?f=fotoalbum_large

Rechts de cv, midden het buffervat, links warmtepomp. De bovenste buis vd 2 buizen aan de onderkant vd foto is de retour vd cv. Die gaat via een tstuk naar warmtepomp en buffervat
De buis daaronder is de aanvoer vd wp en die gaat met een t stuk naar buffervat en cv.

Op
https://warmtepomp-tips.nl/hybride/ zie ik dat de retour vd vloerverwarming rechtstreeks naar de warmtepomp loopt. Is dat standaard?
Dat heb ik dus niet, wat misschien de relatief hoge retour kan verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
mayas22 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:41:
Ik heb dus nog redelijk veel thermo offs. Nu ben ik de situatie wat beter in kaart aan het brengen.

[Afbeelding]

Rechts de cv, midden het buffervat, links warmtepomp. De bovenste buis vd 2 buizen aan de onderkant vd foto is de retour vd cv. Die gaat via een tstuk naar warmtepomp en buffervat
De buis daaronder is de aanvoer vd wp en die gaat met een t stuk naar buffervat en cv.

Op
https://warmtepomp-tips.nl/hybride/ zie ik dat de retour vd vloerverwarming rechtstreeks naar de warmtepomp loopt. Is dat standaard?
@flippy jij kunt altijd lekker duidelijk iets duiden, kun jij hier wat over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

blackmore87 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:59:
[...]

@flippy jij kunt altijd lekker duidelijk iets duiden, kun jij hier wat over zeggen?
mayas22 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:41:

[Afbeelding]

Op
er klopt geen bal van die installatie.

weg met dat buffervat, dat ding zit er voor de katse k en is de bron van je problemen. WP moet gewoon lina recta je verdeler in pompen en weer terug.
als je nog een pomp in je verdeler hebt moet die pomp en aanverwamte rommel ook weg natuurlijk. eventuele naregeling mag dan meteen mee.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 22-11-2023 16:35 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mayas22
Thanks

Ik heb idd ook nog een pomp op de vv. Was al aan het bedenken dat daar eigenlijk een andere verdeler zou moeten.

Waarom is het buffervat de oorzaak van mijn problemen? Is die juist niet bedoeld om pendelen op te vangen?

[ Voor 94% gewijzigd door mayas22 op 22-11-2023 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mayas22
flippy schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:33:
[...]

[...]
als je nog een pomp in je verdeler hebt moet die pomp en aanverwamte rommel ook weg natuurlijk. eventuele naregeling mag dan meteen mee.
Hoe zou je dat dan doen? Ik weet dat zoneregeling niet ideaal is met wp, maar met een doorzonwoonkamer met snelle overshoot door zoninval en een grote kelder met vv die niet heel warm hoeft te zijn kregen we het eerder nooit in balans (alles werd te warm zolang de wp draait)
Pagina: 1 ... 14 ... 23 Laatste