Ervaringen Hitachi Yutaki RASM Monoblock warmtepomp

Pagina: 1 ... 13 ... 23 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:23
Apocalyps895 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:17:
[...]

Het is inderdaad heel erg afhankelijk van de manier van verwarmen, in mijn situatie is er zoveel warmte afgifte in de vloer dat ik die 5 graden verschil ook nooit haal....nou ja uiteindelijk wel als ik de gewenste kamer T op 24 set dan zal die uiteindelijk wel een deltaT < 5 krijgen :Y maar nu weet ik waarom die als een gek de waterpomp op 100% gooit ondanks de grote deltaT bij mij.
Bij mij zet hij hem altijd op 0,9m3/h, alleen tijdens defrost gaat hij naar max. Heb mij wel afgevraagd of die dT wel iets doet. Vaak zie ik dT in het systeem 6 a 7 graden.

[ Voor 3% gewijzigd door STT_2022 op 24-10-2023 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:09
Ik blijf het lastig vinden, het pendelen is rustiger maar het verbruik is nu elke dag 15kWh minimaal terwijl dat in maart dit jaar bijvoorbeeld het maximum was terwijl het toen onder 0 graden was gemiddeld en ik de convectoren nog niet had. Over een heel jaar ga ik nu behoorlijk omhoog qua stroom verbruik als ik het zo laat..

Zou dan de nachtverlaging een 2e optie zijn om ook te testen en het omlaag te brengen?

- Jullie gaven in een aantal berichten hiervoor aan om de radiatoren in te regelen. (beneden de convectoren staan vol open, boven in de gang/slaapkamer/badkamer en zolder staan ze op stand 3/4).

Water op 35 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VP5_NzsmwKNAVrQm73bE95pulYk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c5aR5bYLZubS95patBuEV2iy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFbn6tyxb3QpdfOvKUX8WZstv4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D0iE2Bq8XlDIBr5TaQl1dhEK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7Vs--Rab3_e7XmOd0yZDmi64p8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/szvRAIdR25DAKlzjDHLPZ4Qe.png?f=fotoalbum_large

Het verbruik voorheen was max 350w stabiel zonder WP (ivm cooker, etc.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apocalyps895
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-06 20:57
AMARONE schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:02:
Ik blijf het lastig vinden, het pendelen is rustiger maar het verbruik is nu elke dag 15kWh minimaal terwijl dat in maart dit jaar bijvoorbeeld het maximum was terwijl het toen onder 0 graden was gemiddeld en ik de convectoren nog niet had. Over een heel jaar ga ik nu behoorlijk omhoog qua stroom verbruik als ik het zo laat..

Zou dan de nachtverlaging een 2e optie zijn om ook te testen en het omlaag te brengen?

- Jullie gaven in een aantal berichten hiervoor aan om de radiatoren in te regelen. (beneden de convectoren staan vol open, boven in de gang/slaapkamer/badkamer en zolder staan ze op stand 3/4).

Water op 35 graden:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het verbruik voorheen was max 350w stabiel zonder WP (ivm cooker, etc.)
Buiten je stroom verbruik om; wat is je water flow, Ta en Tr op dit moment?

En hoeveel kw wp heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:40
Iets meer informatie is inderdaad wel handig. Daarnaast, als je compressor normaal 15 jaar of langer meegaat en nu maar 5 jaar of korter door het vele pendelen dan ben je ook duur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
Oh ja en @AMARONE de grafieken nu laten nu maar een heel klein beetje pendelen zien. Als je een stroom verbruik tijdens een pendel sessie van 1 uur is kan laten zien helpt dat ook meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Uur grafiek zou ik in Excel moeten zetten, gisteren voornamelijk van 1000 naar 300. Maar die pieken die je in de afgelopen uren ziet qua pendelen op de vorige grafiek gaan van 3000kWh naar 400kWh.

Hierbij wat fotos van de huidige standen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-v6naUIQN9ckeog9VDwpyUpWdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2UyHuXwYC6ZUSX2768GWSVB5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGu2OZ7KR8itMAD2GwXkx9NrsrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHMnrIScvDafc9EDqzlzb3qp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DyUbGxWWGYpA_n2RgqyuD1Trq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CPnPtT1LKIJ3DAEoqJD3SMoY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
AMARONE schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:27:
Uur grafiek zou ik in Excel moeten zetten, gisteren voornamelijk van 1000 naar 300. Maar die pieken die je in de afgelopen uren ziet qua pendelen op de vorige grafiek gaan van 3000kWh naar 400kWh.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe vaak springt je sww run aan? Dat zou die pieken kunnen verklaren? Je sww temperatuur staat sowieso vrij hoog. Je zou een schema kunnen instellen dat ie de sww run van 12:00 tot 14:00 mag doen.

Hoeveel kw wp heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
blackmore87 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:34:
[...]

Hoe vaak springt je sww run aan? Dat zou die pieken kunnen verklaren? Je sww temperatuur staat sowieso vrij hoog. Je zou een schema kunnen instellen dat ie de sww run van 12:00 tot 14:00 mag doen.

Hoeveel kw wp heb je?
De SWW staat op een max. tijd van 45min. En een cyclustijd van 1h.

Ik heb de Yutaki S2.5 (6kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ss4
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 17-01-2024

Ss4

STT_2022 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:04:
[...]

Ik ben dit nu ook aan het bekijken. Had hem eerst op dT staan, maar kreeg "thermo off" meldingen. Mijn pomp staat continue op 0.9m3/h en ik heb ooit een berekening gemaakt waar die met een dT van 5 op 1.35 uit moet komen. Heb hem nu op continue ingesteld en 80%. Zit nu op een flow van 1.20m3/h. Vanmorgen had ik wel een thermo off. Heb nu de temperatuur iets hoger ingesteld.
Heb hybride jaga's besteld voor op de eerste verdieping en hoop dat ik dan van de thermo off meldingen af ben.
Hoe bereken je nou de juiste flow. Een warmteverliesberekening reken je met een buiten temperatuur van -10. Maar hoevaak is het nou -10. Oftewel merendeels van het jaar heb je dan niet de juiste flow.
Ik zelf ben een voorstander van stooklijn en dT regelstrategie. Dan heb je(na het uitdokteren van de juiste stooklijn) bij elke Tbuiten altijd de juiste Ta.
Om het rendement hoger te houden is een kleinere dT gunstiger omdat je wp dan minder hard hoeft te werken.

Volgensmij is 0,9m3 ook het laagst wat hij kan lager gaat hij storingen geven van te weinig flow.

0,9 m3 is Behoorlijk hoog op het werk gebruiken wij altijd een bypass om overtollig flow bij het afgifte systeem weg te houden en dan krijg je ook gelijk een lagere dT. (Zijn vaak veel groepen met naregeling) ik kan ook terugzien dat de installaties met bypass minder stroomverbruik hebben dan de installaties zonder.

En toch ben ik zelf nog niet echt tevreden over de start/stops 5x per uur overdag en 2x per uur in nachtmodus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
AMARONE schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:27:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan je ook nog zien welke water flow je hebt?

Ik zie een deltaT van 4 wat opzich mooi is maar het kan ook zijn dat je gewoon de warmte niet kwijt kan en dat dan je WP gaan pendelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 27-08 10:16
STT_2022 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:04:
[...]

Ik ben dit nu ook aan het bekijken. Had hem eerst op dT staan, maar kreeg "thermo off" meldingen. Mijn pomp staat continue op 0.9m3/h en ik heb ooit een berekening gemaakt waar die met een dT van 5 op 1.35 uit moet komen. Heb hem nu op continue ingesteld en 80%. Zit nu op een flow van 1.20m3/h. Vanmorgen had ik wel een thermo off. Heb nu de temperatuur iets hoger ingesteld.
Heb hybride jaga's besteld voor op de eerste verdieping en hoop dat ik dan van de thermo off meldingen af ben.
Heb je voor de flow en delta te meten speciaal apparatuur nodig, of kun je dat ergens aflezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
Johndoej schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:41:
[...]

Heb je voor de flow en delta te meten speciaal apparatuur nodig, of kun je dat ergens aflezen ?
Delta T is het verschil tussen de uitgaande water temperatuur en de retour komende. De flow kan je zien bij de heatpump details (volgens mij alleen als je in de service mode zit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
Apocalyps895 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:38:
[...]

Kan je ook nog zien welke water flow je hebt?

Ik zie een deltaT van 4 wat opzich mooi is maar het kan ook zijn dat je gewoon de warmte niet kwijt kan en dat dan je WP gaan pendelen
Dat is 1,82?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxETrqzBhyiRTAuFOA19xxvBjus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QaBiYAJI8Z5ghnm18UgsWbRc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
@AMARONE

Zou je eens iets kunnen vertellen over je afgifte systeem. Welke type Jaga's heb je hangen en hoeveel?
Hoeveek m3 moeten ze verwarmen? Welke thermostaat heb je hangen?

Ik denk dat je warmte pomp naar max vermogen gaat en dan in thermo off gaat na een tijdje, maar je kamer temperatuur nog niet gehaald wordt. Na +-10 min gaat hij vervolgens weer op volvermogen draaien en dit herhaald hij de hele tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
STT_2022 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:45:
@AMARONE

Zou je eens iets kunnen vertellen over je afgifte systeem. Welke type Jaga's heb je hangen en hoeveel?

Ik denk dat je warmte pomp naar max vermogen gaat en dan in thermo off gaat na een tijdje, maar je kamer temperatuur nog niet gehaald wordt. Na +-10 min gaat hij vervolgens weer op volvermogen draaien en dit herhaald hij de hele tijd.
Met zijn deltaT en flow zit die rond de 8kw dus ik twijfel of het wel een thermo off probleem is aangezien hij een 6kw model heeft.

@AMARONE wat voor thermostaat gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
STT_2022 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:45:
@AMARONE

Ik wou hier nog op terugkomen, hierbij:

Thermostaat:
- PC-ARFH2E Afstandsbediening/remote controle bedraad Yutaki

Huis (1886):
-90m2
-45m2 is de bgg
-dubbelglas overal
-binnenzijde wanden geïsoleerd
-kap geisoleerd

Verwarming:
Woonkamer
- Convector voor woonkamer voor STRW.050 140 16 /133 /ACO
- Convector voor woonkamer achter STRW.095 060 11 /133 /ACO
- Convector voor keuken STRW.095 080 16 /133 /ACO

Hal:
- kleine radiator

Hal 1e verd.:
- kleine radiator

Slaapkamer
- kleine radiator

Badkamer
- verdiepingshoogte wand handdoek radiator

Zolder:
- kleine radiator

Hieronder de convectoren op de foto en 1 radiator die eigenlijk qua formaat overal terugkomt in de overige ruimtes:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Na jullie tips vooralsnog alleen de watertemperatuur aangepast naar 38 graden wat vandaag in dit resulteerde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05xBFL8lb6MNKrDoj0b4vpQRhsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Onjf19Wk0gLvy8s3SMZAKODt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
Apocalyps895 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:38:
[...]

Delta T is het verschil tussen de uitgaande water temperatuur en de retour komende. De flow kan je zien bij de heatpump details (volgens mij alleen als je in de service mode zit)
Heb de delta T gevonden, bedankt . Zie bij het opwarmen dat het verschil tussen de aanvoer en de afvoer van water 5 graden is. Nadat de verwarming stopt is de temperatuur vrijwel gelijk 25 graden.

We hebben vloerverwarming.

Nachtstand ingesteld van 10 tot 21.45 uur.

Pomp op continu gezet op 70 procent.

Stooklijn op punten 36 graden max.

Ik zie ook ergens staan dat de ingestelde warmte temperatuur 25 graden is. Ik weet niet waar ik dit gedaan heb ! of doet de stooklijn dit ?

Tijdlijn ingesteld
9 uur to 18 00 uur op 24 graden. Huis temperatuur is dan 22 graden.

1800 uur tot 9 uur op 23 graden. Huis temperatuur veranderd vrijwel niet. Warmtepomp slaat meestal s niet aan.

Op dit moment is de buiten temperatuur tussen de 12 en 16 graden. Met een gebruik per dag van ongeveer 6 kwu. Dat is denk ik prima.

Het probleem is wel het pendelgedrag.
Heb begrepen dat dit de levensduur van de warmtepomp verkort.

Om 9.00 uur smorgens als de temperatuur van 23 naar 24 gaat, blijft hij constant pendelen tot 18 uur, zie schema.
Misschien weet iemand nog een slimme instelling om dit pendelen te voorkomen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btm45PkRfusLiopi9M6cdzE7Qkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ax73I9vqUBkl7MxfmoYbdEQW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apocalyps895
AMARONE schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:06:
[...]

Thermostaat:

Huis (1886):
-90m2
-45m2 is de bgg
-dubbelglas overal
-kap geisoleerd

Verwarming:
Woonkamer

Hal:
- kleine radiator

Hal 1e verd.:
- kleine radiator

Slaapkamer
- kleine radiator

Badkamer

Zolder:
- kleine radiator

Hieronder de convectoren op de foto en 1 radiator die eigenlijk qua formaat overal terugkomt in de overige ruimtes:

***members only***

Na jullie tips vooralsnog alleen de watertemperatuur aangepast naar 38 graden wat vandaag in dit resulteerde:
[Afbeelding]
Lijkt erop dat het ook niet je thermostaat is. Je flow is voldoende voor je deltaT. Dan komt het er op aan of het een DEMAND OFF of een THERMO OFF is. Wat al gezegt is hier; zodra je WP de warmte niet meer kwijt kan dan krijg je THERMO OFF. Dit zie je vaak wanneer er weinig flow is en een kleine deltaT maar dit is bij jou niet. Je zou dus moeten kijken wat er bij de WP staat van die 2 zodra die stopt.

@Johndoej wat is je flow? Zet anders eerst je Ta op 32 graden fixed, kan je snel genoeg merken of dat beter gaat en vanaf daar een nieuwe stooklijn instellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Apocalyps895 op 26-10-2023 06:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blackmore87
Apocalyps895 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 06:36:
[...]

Lijkt erop dat het ook niet je thermostaat is. Je flow is voldoende voor je deltaT. Dan komt het er op aan of het een DEMAND OFF of een THERMO OFF is. Wat al gezegt is hier; zodra je WP de warmte niet meer kwijt kan dan krijg je THERMO OFF. Dit zie je vaak wanneer er weinig flow is en een kleine deltaT maar dit is bij jou niet. Je zou dus moeten kijken wat er bij de WP staat van die 2 zodra die stopt.
Ik gok toch echt op een THERMO OFF, gezien het afgiftevermogen. Maar inderdaad kijk even en laat het ons weten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apocalyps895
blackmore87 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 07:40:
[...]

Ik gok toch echt op een THERMO OFF, gezien het afgiftevermogen. Maar inderdaad kijk even en laat het ons weten :)
Ja ik sluit het ook nog niet uit maar de flow icm de deltaT laat zien dat er toch ~8kw aan warmte afgegeven wordt in de woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Laatst online: 09-09 10:38
@AMARONE De spullen op en tegen de convectoren/radiator weghalen scheelt ook weer wat afgifte :+

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
Apocalyps895 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 06:36:
[...]

@Johndoej wat is je flow? Zet anders eerst je Ta op 32 graden fixed, kan je snel genoeg merken of dat beter gaat en vanaf daar een nieuwe stooklijn instellen.
Nadat ik de ta op continu 32 graden heb gezet, is de verwarmings cyclus langer geworden, maar ook dan start hij na 2 minuten ook weer op. Het pendelen blijft, of moet het systeem meer tijd hebben voordat hij ingeregeld is ?

Met deze Ta verandering is de delta T veranderd van 5 naar 8

Daarnaast liep de temperatuur in huis op.
Heb hem nu een graat lager gezet, waardoor de warmtepomp nu niet actief is. Zal later weer een grafiek sturen, als de warmtepomp weer een tijdje actief is, om jullie op de hoogte te houden. Bedankt zover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apocalyps895
Johndoej schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:26:
[...]

Nadat ik de ta op continu 32 graden heb gezet, is de verwarmings cyclus langer geworden, maar ook dan start hij na 2 minuten ook weer op. Het pendelen blijft, of moet het systeem meer tijd hebben voordat hij ingeregeld is ?

Met deze Ta verandering is de delta T veranderd van 5 naar 8

Daarnaast liep de temperatuur in huis op.
Heb hem nu een graat lager gezet, waardoor de warmtepomp nu niet actief is. Zal later weer een grafiek sturen, als de warmtepomp weer een tijdje actief is, om jullie op de hoogte te houden. Bedankt zover.
Door de Ta fixed te zetten is de deltaT verhoogd, hierdoor kan de WP beter zijn warmte kwijt. Pendel gedrag komt veel voor doordat de WP de warmte niet kwijt kan. Als je een lage Ta hebt bij lage flow dan gaat de WP steeds even aan....warmte niet kwijt .... THERMO OFF....kamer temperatuur nog niet bereikt....gelijk weer WP aan.... en dit eindeloos. En je kamer temperatuur wordt nooit bereikt.

Dat de verwarmingscyclus langer is geworden is goed, alleen waarom deze gelijk weer aangaat is vreemd, je gaf ook aan dat het warmer werd in huis, maar is wel je gewenste kamer temperatuur dan bereikt?

Edit:
Daarnaast over welke temperatuur praat je die je om 18.00 verlaagt, is dat de kamer temperatuur of de Ta?

[ Voor 6% gewijzigd door Apocalyps895 op 26-10-2023 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STT_2022
AMARONE schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:06:
[...]

Thermostaat:

Huis (1886):
-90m2
-45m2 is de bgg
-dubbelglas overal
-kap geisoleerd

Verwarming:
Woonkamer

Hal:
- kleine radiator

Hal 1e verd.:
- kleine radiator

Slaapkamer
- kleine radiator

Badkamer

Zolder:
- kleine radiator

***members only***

[Afbeelding]
Hallo @AMARONE

Dank voor je info.

Had je deze Jaga radiatoren voordat je de WP kreeg?
Als je deze radiatoren bekijkt op de site van Jaga, dan zal je vinden dat dit formaat maar zo'n 2200 Watt geeft. (https://www.jaga.nl/producten/strada-hybrid/ ) kijk helemaal onderaan de pagina bij info voor professionals.

Ook moet je eens de invoer en uitvoer temperatuur meten van je radiatoren. Zie je hier verschil in?

Zet ook eens de thermostaat op 30 graden voor ongeveer een uurtje en kijk of je warmtepomp dan stabiel draait of dat je regelmatig thermo off meldingen krijgt en de WP uit gaat. Krijg je thermo off meldingen dan moet je eens de nachtverlaging aanzetten op 50% voor de hele dag en dan kijken of je WP stabiel draait.

Hieronder heb ik een plaatje van mijn systeem waar ik tot 10.00 uur nachtverlaging toepas en smiddags staat die uit en dus 100% te draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZGq2lb3134K8kn9BPjU8Ti3jXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hsc7z3mU8d9pwe09y4PNmupV.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je dus dat hij bij vol vermogen "thermo off" melding gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
Apocalyps895 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:44:
[...]

Door de Ta fixed te zetten is de deltaT verhoogd, hierdoor kan de WP beter zijn warmte kwijt. Pendel gedrag komt veel voor doordat de WP de warmte niet kwijt kan. Als je een lage Ta hebt bij lage flow dan gaat de WP steeds even aan....warmte niet kwijt .... THERMO OFF....kamer temperatuur nog niet bereikt....gelijk weer WP aan.... en dit eindeloos. En je kamer temperatuur wordt nooit bereikt.

Dat de verwarmingscyclus langer is geworden is goed, alleen waarom deze gelijk weer aangaat is vreemd, je gaf ook aan dat het warmer werd in huis, maar is wel je gewenste kamer temperatuur dan bereikt?

Edit:
Daarnaast over welke temperatuur praat je die je om 18.00 verlaagt, is dat de kamer temperatuur of de Ta?
Dat is de kamer temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
Maar je WP haalt die kamer temperatuur van 24 dus niet overdag, maar 's nachts wel de 23?

Samenvatting tot nu is dus bij Ta 31 krijg je een lange verwarmingsrun, stopt en na 2 min gaat je WP weer aan (waarschijnlijk omdat de temperatuur nog niet is bereikt waar die op staat, 24 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
Apocalyps895 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:22:
[...]

Maar je WP haalt die kamer temperatuur van 24 dus niet overdag, maar 's nachts wel de 23?

Samenvatting tot nu is dus bij Ta 31 krijg je een lange verwarmingsrun, stopt en na 2 min gaat je WP weer aan (waarschijnlijk omdat de temperatuur nog niet is bereikt waar die op staat, 24 graden).
Hij haalt overdag en snachts de juiste temperatuur.
De kamer temp. staat op weekschema
9 uur tot 17.00 uur 24 graden
Vanaf 17.00 uur tio smorgens 9 uur 23 graden.

Hij haalt overdag van 9 tot 17 uur de juiste temperatuur met pendel gedrag.
Om 17 uur schakeld hij naar 23 graden, Er zit dan zoveel warmte in de vloer, afhankelijk van de buitentemp. dat hij dan niet meer aanslaat tot 9 uur smorgen als er een graad meer gevraagt wordt, pendelt hij weer tot 17 uur.

Je samenvatting is juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
Johndoej schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:51:
[...]

Hij haalt overdag en snachts de juiste temperatuur.
De kamer temp. staat op weekschema
9 uur tot 17.00 uur 24 graden
Vanaf 17.00 uur tio smorgens 9 uur 23 graden.

Hij haalt overdag van 9 tot 17 uur de juiste temperatuur met pendel gedrag.
Om 17 uur schakeld hij naar 23 graden, Er zit dan zoveel warmte in de vloer, afhankelijk van de buitentemp. dat hij dan niet meer aanslaat tot 9 uur smorgen als er een graad meer gevraagt wordt, pendelt hij weer tot 17 uur.

Je samenvatting is juist.
Waarschijnlijk zal die ook gaan pendelen als die 's nachts aan zou springen, ik denk niet dat het te maken heeft met de kamer temperatuur. Je hebt een deltaT van 8 nu dus de warmte kan die kwijt. Ik weet je flow niet maar ik vermoed niet dat die door een thermo OFF uit gaat (dan kan die z'n warmte niet kwijt). Vriest je buitenunit dicht tijdens het verwarmen overdag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
Apocalyps895 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:19:
[...]

Waarschijnlijk zal die ook gaan pendelen als die 's nachts aan zou springen, ik denk niet dat het te maken heeft met de kamer temperatuur. Je hebt een deltaT van 8 nu dus de warmte kan die kwijt. Ik weet je flow niet maar ik vermoed niet dat die door een thermo OFF uit gaat (dan kan die z'n warmte niet kwijt). Vriest je buitenunit dicht tijdens het verwarmen overdag ?
Daar vraag je me wat. kan dat ook al. zal kijken als hij aanslaat. Zie ik dan echt ijsvorming ?
Zoals ik schreef heb ik begin van de middag de kamer temp. 1 graad minder dus op 23 graden gezet omdat na het vast zetten van de ta naar 31 graden het te warm werd, daarna is hij nog niet aangeslagen. Kan het tot die tijd dus even niet controleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
Johndoej schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:33:
[...]

Daar vraag je me wat. kan dat ook al. zal kijken als hij aanslaat. Zie ik dan echt ijsvorming ?
Zoals ik schreef heb ik begin van de middag de kamer temp. 1 graad minder dus op 23 graden gezet omdat na het vast zetten van de ta naar 31 graden het te warm werd, daarna is hij nog niet aangeslagen. Kan het tot die tijd dus even niet controleren
Ik heb de kamer temperatuur op 24 graden gezet, om de wp aan te laten slaan. Maar daar heeft hij nog geen zin in, hij blijft nog uit . Heb nog wat foto 's gemaakt, misschien zie je iets bijzonders. Foto's zijn gemaakt terwijl de wp al een paar uur uit is Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4huxo10Qc9cBtjgB8MCOIQrowso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pMoDKiY5HZpqJinJ7uotR3gZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsrcxpzjgeEeL1W6xJfk8S8bfHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jwqXgAcvxzZozRUvEmA97Aa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfihWJ6XNi2-A4iKwlrdJG5-xo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5soS3uC7n610POh5Lxbvdvrq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6gi5PFr8q80sg4Vcf2XkUitofQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BlyrvTOupQRLq0ahjfN7TpKL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTzIbZusNbFzkUgkBb9rlfWAyoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4IklamNHuXFh4qYPKyV9pKwm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
Johndoej schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:33:
[...]

Ja dan is de achterkant wit.

Te warm zou niet kunnen, als de kamer T van 24 gehaald wordt dan gaat de WP uit. Of dat met een Ta van 20 is of 32 maakt wat dat betreft niet uit alleen dat je vloer veel warmer aan voelt.

Verder zie ik dat je een goede flow hebt, dan icm met je delta T gaat er zeker genoeg warmte je huis in dus daar zou het pendelen niet van komen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:24
Johndoej schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:37:
[...]

Ik heb de kamer temperatuur op 24 graden gezet, om de wp aan te laten slaan. Maar daar heeft hij nog geen zin in, hij blijft nog uit . Heb nog wat foto 's gemaakt, misschien zie je iets bijzonders. Foto's zijn gemaakt terwijl de wp al een paar uur uit is [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je unit geeft aan: vraag uit. Dus betekent dat hij denkt dat er geen warmtevraag vanuit de woning is.
Wat wellicht ook zou kunnen is dat de buitentemperatuur boven de temperatuur is gekomen waarbij hij automatisch uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
kokpol schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:05:
[...]

Je unit geeft aan: vraag uit. Dus betekent dat hij denkt dat er geen warmtevraag vanuit de woning is.
Wat wellicht ook zou kunnen is dat de buitentemperatuur boven de temperatuur is gekomen waarbij hij automatisch uitschakelt.
Heb de kamer temp. om 12 uur een graat lager gezet op 23 graden , omdat hij maar bleef pendellen, en daarna ging en bleef hij uit . Heb de temp. een goed uur geleden weer gezet op 24 graden waar hij vooraf op bleef pendellen, naar hij is nog steeds niet gestart. Het is een raadsel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
Johndoej schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:17:
[...]

Heb de kamer temp. om 12 uur een graat lager gezet op 23 graden , omdat hij maar bleef pendellen, en daarna ging en bleef hij uit . Heb de temp. een goed uur geleden weer gezet op 24 graden waar hij vooraf op bleef pendellen, naar hij is nog steeds niet gestart. Het is een raadsel
Blijft erg vreemd, hoelang staat je WP aan dan voordat die weer uit gaat? Ik zag op je fotos dat het 25 graden is in je kamer. Pendelen kan ook komen doordat de kamer temperatuut ietsjes zak en dat deze dan gelijk weer aan springt. Maar je hebt het bij 23 graden niet dus dat komt dan ook niet overeen. Blijft alleen nog over dat die mogelijk dicht "vriest"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
Apocalyps895 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:57:
[...]

Blijft erg vreemd, hoelang staat je WP aan dan voordat die weer uit gaat? Ik zag op je fotos dat het 25 graden is in je kamer. Pendelen kan ook komen doordat de kamer temperatuut ietsjes zak en dat deze dan gelijk weer aan springt. Maar je hebt het bij 23 graden niet dus dat komt dan ook niet overeen. Blijft alleen nog over dat die mogelijk dicht "vriest"...
De wp heb ik nu alweer 2 uur geleden aangezet op 24 graden.ik dacht dan kan ik controleren of hij bevriest. Hij wil nog niet aanslaan. Het zal me niet verbazen, als hij straks weer aanslaat dat. hij weer gaat pendellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
@Johndoej

Gezien je foto’s lijkt het erop dat je de controller ook als thermostaat gebruikt. Waar heb jij de binnen unit hangen?

Hoe staat je nachtverlaging?

[ Voor 10% gewijzigd door STT_2022 op 26-10-2023 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
STT_2022 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:45:
[...]

Hallo @AMARONE

Dank voor je info.

Als je deze radiatoren bekijkt op de site van Jaga, dan zal je vinden dat dit formaat maar zo'n 2200 Watt geeft. (https://www.jaga.nl/producten/strada-hybrid/ ) kijk helemaal onderaan de pagina bij info voor professionals.

Ook moet je eens de invoer en uitvoer temperatuur meten van je radiatoren. Zie je hier verschil in?

Zet ook eens de thermostaat op 30 graden voor ongeveer een uurtje en kijk of je warmtepomp dan stabiel draait of dat je regelmatig thermo off meldingen krijgt en de WP uit gaat. Krijg je thermo off meldingen dan moet je eens de nachtverlaging aanzetten op 50% voor de hele dag en dan kijken of je WP stabiel draait.

Hieronder heb ik een plaatje van mijn systeem waar ik tot 10.00 uur nachtverlaging toepas en smiddags staat die uit en dus 100% te draaien.
[Afbeelding]

Nee,specifiek deze gekocht. Door drukte eigenlijk niet specifiek hier onderzoek op gedaan maar achteraf zie ik dat die briza de betere keuze was geweest inderdaad.

Moet zeggen dat de woonkamer wel echt goed opwarmt dus qua afgifte lijkt het goed te gaan. Het meten van die temperatuur zal niet 1,2,3 lukken zonder de juiste tools dus moet dat even aankijken nog.

Die andere stap met 30 graden en nachtverlaging zal ik na het weekend nog proberen (ivm veel bezoek nu haha).

Daarnaast moet ik de cyclustijd van de boiler ook nog beperken naar niet elk uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
STT_2022 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:25:
@Johndoej

Gezien je foto’s lijkt het erop dat je de controller ook als thermostaat gebruikt. Waar heb jij de binnen unit hangen?

Hoe staat je nachtverlaging?
Binnen unit staat in een schuur.
Er zit standaard een buitenvoeler in de buitenunit.
Nachtverlaging staat van 10.00 uur tot 21.50 uur.

[ Voor 9% gewijzigd door Johndoej op 26-10-2023 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
Johndoej schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:20:
[...]

Binnen unit staat in een schuur.
Er zit standaard een buitenvoeler in de buitenunit.
Nachtverlaging staat van 10.00 uur tot 21.50 uur.
Maar de ruimte die je wil verwarmen heeft dus geen thermostaat en de ruite (schuur) waar je wp staat is dus 24 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
Apocalyps895 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:36:
[...]

Maar de ruimte die je wil verwarmen heeft dus geen thermostaat en de ruite (schuur) waar je wp staat is dus 24 graden?
De schuur is goed geïsoleerd maar niet verwarmd.
De wp reageert op een buitentemperatuurvoeler.
We kochten dit huis met een olie gestookte ketel ook met een buitentemperatuurvoeler. Dit werkt normaal prima.
Die buitentemperatuurvoeler wordt standaard geleverd bij de aanschaf van de wp. Als hij eenmaal goed ingesteld is, is dit ideaal, Met een hoofdletter Als.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Johndoej schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:25:
[...]

De wp heb ik nu alweer 2 uur geleden aangezet op 24 graden.ik dacht dan kan ik controleren of hij bevriest. Hij wil nog niet aanslaan. Het zal me niet verbazen, als hij straks weer aanslaat dat. hij weer gaat pendellen.
Hij slaat toch simpelweg niet aan omdat je kamertemperatuur te hoog is?! (Setpoint 24, kamer 25)
Bevriezen gaat ie nog niet doen met deze buitentemperaturen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
blackmore87 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:57:
[...]

Hij slaat toch simpelweg niet aan omdat je kamertemperatuur te hoog is?! (Setpoint 24, kamer 25)
Bevriezen gaat ie nog niet doen met deze buitentemperaturen…
Nu slaat de wp vanaf eind van de morgen niet meer aan, heeft alleen de boiler opgewarmd. Kamer temp. Op het display continu op 24 graden gezet. Temp. op circuit blijft hoog.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VganZrTZXynALcC0chN3vCC1gzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gIc07y078yoIpPgfYcb46J6C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0ufvUw8_q6JCMVR5gaPyYntWz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHyU91YEvrOsopYBQQQHVEjb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
Johndoej schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:07:
[...]

Nu slaat de wp vanaf eind van de morgen niet meer aan, heeft alleen de boiler opgewarmd. Kamer temp. Op het display continu op 24 graden gezet. Temp. op circuit blijft hoog.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit klopt helemaal. Je circuit temperatuur wordt bepaald aan de hand van je stooklijn. Dus bij 15 graden buiten heb je 32 graden water nodig om te verwarmen. En je kamer temperatuur is 24.7. Als je die selecteert kun je de ingestelde temp zien en dat is denk ik 24. Dus dat hij nu niks doet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
STT_2022 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:34:
[...]

Dit klopt helemaal. Je circuit temperatuur wordt bepaald aan de hand van je stooklijn. Dus bij 15 graden buiten heb je 32 graden water nodig om te verwarmen. En je kamer temperatuur is 24.7. Als je die selecteert kun je de ingestelde temp zien en dat is denk ik 24. Dus dat hij nu niks doet klopt.
Dat snap ik wel, maar de wp is vanaf ongeveer 12 uur niet meer actief geweest, maar het circuit water staat nog steeds op 32 graden, terwijl de waterpomp op continu 70 procent staat. Zal me niet verbazen dat hij vannacht ook niet aanslaat.
En straks als de wp weer aanslaat, gaat hij dan weer niet pendellen.?, we zullen het zien. Ik verander de temp. gedurende de nacht niet. Laat hem op 24 graden staan, morgen een nieuw grafiek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
Johndoej schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:49:
[...]

Dat snap ik wel, maar de wp is vanaf ongeveer 12 uur niet meer actief geweest, maar het circuit water staat nog steeds op 32 graden, terwijl de waterpomp op continu 70 procent staat. Zal me niet verbazen dat hij vannacht ook niet aanslaat.
En straks als de wp weer aanslaat, gaat hij dan weer niet pendellen.?, we zullen het zien. Ik verander de temp. gedurende de nacht niet. Laat hem op 24 graden staan, morgen een nieuw grafiek
Kijk ook eens in installateur menu naar de live view. Je hebt verschil tussen set temperatuur en werkelijke temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
STT_2022 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:34:
[...]

STT_2022 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:54:
[...]

Kijk ook eens in installateur menu naar de live view. Je hebt verschil tussen set temperatuur en werkelijke temperatuur
Als je kijkt naar de delta, zou je denken dat de wp moet aanslaan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHBl61rRs55p2XyMPMF4_a7B8KM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBbYoxmXFCE3cPqcuigFiSBN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFWdhzcBl7JZbQC86IoUuby-LLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSybe1EEPjoSSjqGdqVpN9xo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SlrkmMmxjXaHhOXPctMnTfTyuF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G7eGjXDqvJGsyMCmMwpq9Vm1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYJOcA6yoy-iwCJHRArxPwMKpYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXVMApAP9Hn3DoOnt8fHG2Qr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7md1An-QMl2ijBK150nrjUye7UQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/crZWDyGEprHASJeLjSfEa90S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Johndoej schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 23:27:
[...]

[...]

Als je kijkt naar de delta, zou je denken dat de wp moet aanslaan
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk het niet, omdat je room temp 24.7 is en je ingestelde temp 24. Hij gaat pas aan als hij onder de 24 komt.

Denk dat hoe jij het systeem gebruikt er nog wel wat dingen anders ingesteld moeten worden. Misschien is een schets van je systeem handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
STT_2022 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 23:42:
[...]

Ik denk het niet, omdat je room temp 24.7 is en je ingestelde temp 24. Hij gaat pas aan als hij onder de 24 komt.

Denk dat hoe jij het systeem gebruikt er nog wel wat dingen anders ingesteld moeten worden. Misschien is een schets van je systeem handig
Als je zegt wat je allemaal wilt weten, zal ik het melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
Johndoej schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 23:52:
[...]

Als je zegt wat je allemaal wilt weten, zal ik het melden.
Welke WP heb je, hoeveel kW. Heb je een buffervat en hoe is die aangesloten. Wat voor radiatoren heb je. Zijn ze ingeregeld. Heb je thermostaat kranen. Heb je een thermostaat in je hoofdverblijf. Kan je systeem vrij rondpompen of heb je een bypass.
Hoe is de temperatuur sensor aangesloten.
Hoe zou jij verwachten dat je systeem zich moet gedragen.
Gaande weg zullen er wellicht nog meer vragen komen, maar zo kunnen we misschien een overzicht krijgen hoe het bij jou aanwezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apocalyps895
STT_2022 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 23:42:
[...]

STT_2022 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:10:
[...]

Welke WP heb je, hoeveel kW. Heb je een buffervat en hoe is die aangesloten. Wat voor radiatoren heb je. Zijn ze ingeregeld. Heb je thermostaat kranen. Heb je een thermostaat in je hoofdverblijf. Kan je systeem vrij rondpompen of heb je een bypass.
Gaande weg zullen er wellicht nog meer vragen komen, maar zo kunnen we misschien een overzicht krijgen hoe het bij jou aanwezig is.
Het blijft vreemd bij @Johndoej hij heeft een goede flow, een ruime deltaT ( 8 ) bij Ta 32. Hij heeft volgens mij een 11kw model dus capaciteit genoeg voor deze waarden. Binnen unit staat in een schuur waarbij de controller ook de thermostaat is. Zodra de WP gestopt is gaat deze ook gelijk weer aan. Dicht vriezen bij zijn buiten T is inderdaad bijna onmogelijk (tenzij er iets mis is).

Pendelen door het vermogen niet kwijt kunnen lijkt ook onwaarschijnlijk gezien de deltaT+flow. Q = m . c . ΔT in zijn geval ~ 1.2m3/h deltaT 8 kom je rond de 11kw.

Blijft alleen nog de controller over die als thermostaat fungeert, waar mogelijk iets niet goed bij is?

Een gedetailleerde grafiek van het pendelen bij deze gevraagde info zou helpen (60 min periode
bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
STT_2022 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:45:
[...]

Hallo @AMARONE

Dank voor je info.

[Afbeelding]

De Thermo off meldingen kan ik ivm bezoek niet checken maar zag die gisteravond wel staan inderdaad, ik ben heel de dag weg dus heb de wp nu even met nachtverlaging op 50% en de temp op 30 graden gezet om te kijken wat die doet qua verbruik.

(Vind het wel lastig om tot de juiste instellingen te komen, of eigenlijk meer zorgen tov maart dit jaar met veel pendelen maar max pieken van 1000 a 200 soms. Terwijl ze nu boven de 1000 beginnen en naar de 4000 schieten een paar keer per dag)

[m]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tzq0VqfPrzAe_hOYXN9is017FFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjeQM3EuQDbXPzaIeM9dKq82.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6AMQjO4-8c_dUwv0xLLj4YT_Wgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UUjAKUMKjICLeNn2PmUgF7jT.png?f=fotoalbum_large
[/m]

[ Voor 17% gewijzigd door AMARONE op 27-10-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
AMARONE schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:47:
[...]

De Thermo off meldingen kan ik ivm bezoek niet checken maar zag die gisteravond wel staan inderdaad, ik ben heel de dag weg dus heb de wp nu even met nachtverlaging op 50% en de temp op 30 graden gezet om te kijken wat die doet qua verbruik.

(Vind het wel lastig om tot de juiste instellingen te komen, of eigenlijk meer zorgen tov maart dit jaar met veel pendelen maar max pieken van 1000 a 200 soms. Terwijl ze nu boven de 1000 beginnen en naar de 4000 schieten een paar keer per dag)

[m][Afbeelding]

[Afbeelding]
[/m]
Bij jou WP ook voor het vermogen dat die nodig heeft. Q = m . c . ΔT je WP maakt van To 31 weer Ta 35 graden met een flow van 1.53m3/h = ~7kw aan warmte dat nodig is dus als die een thermo off krijgt dan kan die op 1 keer z'n warmte niet meer kwijt. Maar je WP staatvopzich goed op deze manier lijkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
Apocalyps895 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:14:
[...]

[...]

Het blijft vreemd bij @Johndoej hij heeft een goede flow, een ruime deltaT ( 8 ) bij Ta 32. Hij heeft volgens mij een 11kw model dus capaciteit genoeg voor deze waarden. Binnen unit staat in een schuur waarbij de controller ook de thermostaat is. Zodra de WP gestopt is gaat deze ook gelijk weer aan. Dicht vriezen bij zijn buiten T is inderdaad bijna onmogelijk (tenzij er iets mis is).

Pendelenl door het vermogen niet kwijt kunnen lijkt ook onwaarschijnlijk gezien de deltaT+flow. Q = m . c . ΔT in zijn geval ~ 1.2m3/h deltaT 8 kom je rond de 11kw.

Blijft alleen nog de controller over die als thermostaat fungeert, waar mogelijk iets niet goed bij is?

Een gedetailleerde grafiek van het pendelen bij deze gevraagde info zou helpen (60 min periode
bijvoorbeeld)
Een screenshot van een paar uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
Johndoej schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:43:
[...]

Een screenshot van een paar uur.die laatste uithaal is de boiler
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eKid5DP9f-yhgPVwdSu54xa1qg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WckJVH1wEznY3mcyOIW2d1js.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Johndoej op 27-10-2023 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
STT_2022 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:10:
[...]

Hitachi yataki s combi 11 Kw, geen buffervat. uitsluitend vloerverwarming Geen thermostaat hoofdverblijf, maar een buitenthermostaat. Deze zit in de buitenunit, nu zeg ik mijn installateur na .
Er is een bypass.
Gebruik graag een weekprogramma, snachts een graadje lager.
Voorkeur is dat hij een aantal lange runs maakt per dag met een aantal stops
De temperatuur in huis is prima, tussen de 21 en 22 graden, maar hij is constant aan het pendellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
Johndoej schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:12:
[...]

Hitachi yataki s combi 11 Kw, geen buffervat. uitsluitend vloerverwarming Geen thermostaat hoofdverblijf, maar een buitenthermostaat. Deze zit in de buitenunit, nu zeg ik mijn installateur na .
Er is een bypass.
Gebruik graag een weekprogramma, snachts een graadje lager.
Voorkeur is dat hij een aantal lange runs maakt per dag met een aantal stops
De temperatuur in huis is prima, tussen de 21 en 22 graden, maar hij is constant aan het pendellen.
Hoeveel m2 vvw?
HoH afstand? 10cm?
Open of gesloten verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
blackmore87 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:03:
[...]

Hoeveel m2 vvw?
HoH afstand? 10cm?
Open of gesloten verdeler?
100 M2 vloerverwarming
HoH geen idee
Heb 2 verdelers, beneden en bovenverdieping, er zit een regelknop op, water wordt er niet in vermengd, is denk ik dan een open verdeler..
Verdelers zet ik behalve op de slaapkamers altijd volledig open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
Johndoej schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:47:
[...]

100 M2 vloerverwarming
HoH geen idee
Heb 2 verdelers, beneden en bovenverdieping, er zit een regelknop op, water wordt er niet in vermengd, is denk ik dan een open verdeler..
Met een 11kW wp zou je dus 110w/m2 kwijt moeten raken. Je hebt een deel (gedeeltelijk) dicht.
Mijn vermoeden blijft dat de wp zijn warmte niet kwijt kan.
Als eens geprobeerd met alles vol open?

[ Voor 3% gewijzigd door blackmore87 op 27-10-2023 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
@Johndoej

Heb je het vermogen (nachtverlaging) al eens voor 24 uur op zijn laagste stand gezet en zet eens de watertemperatuur op constant 35 graden.

Ik vraag mij wel af hoe jij warmtevraag wordt geregeld. Ik denk namelijk dat je controller op de binnen unit als thermostaat geconfigureerd is. Dus als die onder de set temperatuur komt dan gaat je warmtepomp aan.

Als je WP aan staat, kun je dan de aanvoer en retour temperatuur van de verdelers aflezen? En die vergelijken met je out en in temperatuur op je binnen unit. “Live view” kan hier heel nuttig zijn.
Binnen die live view zijn er meerdere pagina’s en als hij thermo off geeft staat dan ook op 1 van die pagina’s, zoals hier op dit plaatje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRoxMUCgRLQ5MRN2eA-HM3wbnHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2qZaIeuvaVEimfPWGppqZSB7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ss4

Ss4

Johndoej schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:47:
[...]

100 M2 vloerverwarming
HoH geen idee
Als je een redelijk geïsoleerde woning heb zit op 50w/m2 bij -10 buiten .
Een woning zonder isolatie ca 150w/m2

Je hebt behoorlijk wat overkill met 11kw
Het minimum vermogen van. 11kw is 4,3kw en om terug te moduleren heeft de wp ook tijd Nodig.
Ik denk dat hij al thermo off gaat voor hij terug gemoduleerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
Ss4 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:05:
[...]

Als je een redelijk geïsoleerde woning heb zit op 50w/m2 bij -10 buiten .
Een woning zonder isolatie ca 150w/m2

Je hebt behoorlijk wat overkill met 11kw
Het minimum vermogen van. 11kw is 4,3kw en om terug te moduleren heeft de wp ook tijd Nodig.
Ik denk dat hij al thermo off gaat voor hij terug gemoduleerd is
Denk dat alles al een keer gezegt is en uitgeprobeerd. Vaak komt naar voren dat hij de warmte niet kwijt kan. De oplossing is hier toch een buffervat. Heb besloten dat ik er een ga aanschaffen. Heb jullie nog wel even nodig over de grote van het vat. Wat stellen jullie voor ? we hebben zonnepanelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:03
Johndoej schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:24:
[...]

Heb jullie nog wel even nodig over de grote van het vat. Wat stellen jullie voor ?
Wat is je flow? Stel die is 20 l/m dan zit een buffervaatje van 50 liter in 2,5 minuut vol.
Stel je neemt een groot vat van 200 liter dan geeft dat 10 minuten uitstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
ASW1 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:55:
[...]

Wat is je flow? Stel die is 20 l/m dan zit een buffervaatje van 50 liter in 2,5 minuut vol.
Stel je neemt een groot vat van 200 liter dan geeft dat 10 minuten uitstel.
Waar vindt ik die flow ook alweer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
@Johndoej

Jou flow staat op zo’n 1.20m3/h en dat is zo’n 20L/min

[ Voor 20% gewijzigd door STT_2022 op 27-10-2023 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
STT_2022 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 23:02:
@Johndoej

ok dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Apocalyps895 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:20:
[...]

Bij jou WP ook voor het vermogen dat die nodig heeft. Q = m . c . ΔT je WP maakt van To 31 weer Ta 35 graden met een flow van 1.53m3/h = ~7kw aan warmte dat nodig is dus als die een thermo off krijgt dan kan die op 1 keer z'n warmte niet meer kwijt. Maar je WP staatvopzich goed op deze manier lijkt het wel.
Het klinkt positief, de lijnen en het verbruik wat minder nog. Maar het zou betekenen dat als het straks kouder is de wp beter draait en ik minder ga verbruiken dus.

Ivm bezoek kan ik even niet verder inzoomen. Vanaf volgende week ga ik weer even klooien en zal hier dan ook terugkomen.

De hulp is erg gewaardeerd vanuit jullie dus bedankt daarvoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-09 13:27

wmc

Uit het topic haal ik dat het mogelijk is de Netatmo thermostaat zowel op de poort waar de huidige Hitachi (Honeywell) thermostaat op zit (3&4) als op poort 13&14. Is er nog een voordeel/nadeel bij de keuze van een van de twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
STT_2022 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 23:02:
@Johndoej

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRoCmwOl0zx8mawDmys_1YPW8uo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cyHymVJatSPxEmkiuj4dkZZr.png?f=fotoalbum_large Bij een aantal installateurs geïnformeerd naar het installeren van een buffervat. Er is geen interesse,geen tijd of zeggen dat een buffervat niet nodig is.
Ben dus verder aan het experimenteren met de instellingen. Nu is het wat kouder, en heb ik het idee dat de wp makkelijker zijn warmte kwijt kan. Bij de instellingen nu maakt de pomp lange runs met een flinke pause tussendoor. Als je het schema ziet, zie je in het begin pendel gedrag, had toen de temp op 25 graden staan. Heb toen 40 graden ingesteld, toen begonnen de lange runs.Met deze lange runs gebruikt hij wel het dubbele aan stroom. Hoe kijken jullie naar deze grafiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
wmc schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:44:
Uit het topic haal ik dat het mogelijk is de Netatmo thermostaat zowel op de poort waar de huidige Hitachi (Honeywell) thermostaat op zit (3&4) als op poort 13&14. Is er nog een voordeel/nadeel bij de keuze van een van de twee?
Denk het niet, maar 3&4 activeer je met input 1, dus bovenaan het lijstje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
Johndoej schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:08:
[...]

[Afbeelding] Bij een aantal installateurs geïnformeerd naar het installeren van een buffervat. Er is geen interesse,geen tijd of zeggen dat een buffervat niet nodig is.
Ben dus verder aan het experimenteren met de instellingen. Nu is het wat kouder, en heb ik het idee dat de wp makkelijker zijn warmte kwijt kan. Bij de instellingen nu maakt de pomp lange runs met een flinke pause tussendoor. Als je het schema ziet, zie je in het begin pendel gedrag, had toen de temp op 25 graden staan. Heb toen 40 graden ingesteld, toen begonnen de lange runs.Met deze lange runs gebruikt hij wel het dubbele aan stroom. Hoe kijken jullie naar deze grafiek.
Veel beter dit.
Wat is tijdens zo’n run je aanvoer en retour temperatuur?
Wat is je ruimte temperatuur, de plek waar je binnenunit hangt? Gaat die tijdens de run ook omhoog?
En hoe is de temperatuur bij jou binnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johndoej
STT_2022 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:49:
[...]

Veel beter dit.
Wat is tijdens zo’n run je aanvoer en retour temperatuur?
Wat is je ruimte temperatuur, de plek waar je binnenunit hangt? Gaat die tijdens de run ook omhoog?
En hoe is de temperatuur bij jou binnen?
Morgen krijg je al de info, bedankt zover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
Johndoej schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:08:
[...]

[Afbeelding] Bij een aantal installateurs geïnformeerd naar het installeren van een buffervat. Er is geen interesse,geen tijd of zeggen dat een buffervat niet nodig is.
Ziet er normaal uit zo'n run. Verbruikt misschien meer stroom, je zou dus kunnen kijken om nog wat de spelen met je Ta ... vanaf die 40 langzaam terug gaan 39, 38 ... tot het pendelen begint. Dan krijg je de beste instellingen zodat je WP optimaal draait.

Ter vergelijking ik heb ook een 11kw en om de 4 dagen nu gaat die aan, maakt dan een run van 4 uur (zonder stops), 1e uur zit die rond de 3,8kw aan stroom en bouwt dit langzaam af 2e uur 3,1...2,8 en dan het laatste uur is die al ver terug gemoduleerd tot een verbruik van 1,8kw. (Hiermee verwarm ik dan 255m2 vloerverwarming met een inhoud van ~ 900m3 van de beneden verdieping).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
STT_2022 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:38:
[...]

Denk het niet, maar 3&4 activeer je met input 1, dus bovenaan het lijstje.
Is 3&4 niet alleen voor een H-link thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
Johndoej schreef op woensdag 1 november 2023 @ 23:08:
[...]

Morgen krijg je al de info, bedankt zover
Temperatuur waar de wp staat is even hoger als de buitentemp maar dat heb ik veranderd in de instellingen.
De temperatuur in huis is 22 graden
Delta T is hoog 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
Apocalyps895 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:08:
[...]

Ziet er normaal uit zo'n run. Verbruikt misschien meer stroom, je zou dus kunnen kijken om nog wat de spelen met je Ta ... vanaf die 40 langzaam terug gaan 39, 38 ... tot het pendelen begint. Dan krijg je de beste instellingen zodat je WP optimaal draait.

Ter vergelijking ik heb ook een 11kw en om de 4 dagen nu gaat die aan, maakt dan een run van 4 uur (zonder stops), 1e uur zit die rond de 3,8kw aan stroom en bouwt dit langzaam af 2e uur 3,1...2,8 en dan het laatste uur is die al ver terug gemoduleerd tot een verbruik van 1,8kw. (Hiermee verwarm ik dan 255m2 vloerverwarming met een inhoud van ~ 900m3 van de beneden verdieping).
Bedankt voor je info.
Ons huis is perfect verwarmd, dat is geen probleem, nu alleen nog finetuning
Je huis moet wel super geïsoleerd zijn, als hij eens in de 4 dagen aan gaat wil je wat meer info geven over je instellingen.
Vaste temp instelling of stooklijn, kun je misschien een foto maken hiervan
Gebruik je nachtinstellingen
Hoe draaid je pomp, bij mij constant op 70 procent.
Heb je een buffervat , en misschien meer tips.

Heb nu een vaste temp.insteling , veranderd in 38 graden.. , kijken wat er nu gebeurd .
Gebruik het liefst een stooklijn, maar begint dan gelijk te pendelen w s niet goed ingesteld, vandaar dat ik graag als je een stooklijn hebt ,graag daar een foto van hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
Johndoej schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:08:
[...]

Bedankt voor je info.
Ons huis is perfect verwarmd, dat is geen probleem, nu alleen nog finetuning
Je huis moet wel super geïsoleerd zijn, als hij eens in de 4 dagen aan gaat wil je wat meer info geven over je instellingen.
Vaste temp instelling of stooklijn, kun je misschien een foto maken hiervan
Gebruik je nachtinstellingen
Hoe draaid je pomp, bij mij constant op 70 procent.
Heb je een buffervat , en misschien meer tips.

Heb nu een vaste temp.insteling , veranderd in 38 graden.. , kijken wat er nu gebeurd .
Gebruik het liefst een stooklijn, maar begint dan gelijk te pendelen w s niet goed ingesteld, vandaar dat ik graag als je een stooklijn hebt ,graag daar een foto van hebt
Ik heb geen stook lijn, bij mij staat de WP op Ta 30 (ik denk dat ik die naar 29 ga zetten). De waterpomp staat op 70% anders wordt mijn flow te groot voor het vermogen. Verder heb ik geen nachtverlaging. Dus mijn instellingen zijn vrij "standaard".

Stooklijn heeft soms ook niet het beste effect. Als je de Ta omhoog laat gaan zodra het buiten kouder wordt (of onder nul) neemt ook het aantal defrosts toe. Deze kosten ook extra energie. Als de woning het aan kan is het dan ook soms beter de Ta juist te verlagen zodra het buiten kouder wordt, minder defrosts langere run kan dan onder aan de streep voordeliger zijn.

Doordat ik 255m2 aan vloerverwarming heb van 18mm heb ik geen buffervat. Voor de rest is alles prima geïsoleerd en ik gebruik de complete vloer als verwarmingsmassa (beton+dekvloer op druk vaste PIR) dus het duurt wat langer voordat de verdieping op temperatuur is maar koelt ook minder snel af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johndoej
Apocalyps895 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:33:
[...]

Ik heb geen stook lijn, bij mij staat de WP op Ta 30 (ik denk dat ik die naar 29 ga zetten). De waterpomp staat op 70% anders wordt mijn flow te groot voor het vermogen. Verder heb ik geen nachtverlaging. Dus mijn instellingen zijn vrij "standaard".

Stooklijn heeft soms ook niet het beste effect. Als je de Ta omhoog laat gaan zodra het buiten kouder wordt (of onder nul) neemt ook het aantal defrosts toe. Deze kosten ook extra energie. Als de woning het aan kan is het dan ook soms beter de Ta juist te verlagen zodra het buiten kouder wordt, minder defrosts langere run kan dan onder aan de streep voordeliger zijn.

Doordat ik 255m2 aan vloerverwarming heb van 18mm heb ik geen buffervat. Voor de rest is alles prima geïsoleerd en ik gebruik de complete vloer als verwarmingsmassa (beton+dekvloer op druk vaste PIR) dus het duurt wat langer voordat de verdieping op temperatuur is maar koelt ook minder snel af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJgtgaSP-LdvDaCYEtQUIVVFNMA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TE7UiRW19ELrhslkCh6asal2.png?f=fotoalbum_largeheb hem op 38 graden gezet, en gelijk pendelen. Nu op 39 graden gezet en even afwachten. Mijn delta T is erg hoog 9. kan ik dit veranderen door mijn pomp te veranderen. Hij staat op dit moment net zoals bij jou op constant 70 procent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apocalyps895
Johndoej schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:13:
[...]

[Afbeelding]heb hem op 38 graden gezet, en gelijk pendelen. Nu op 39 graden gezet en even afwachten. Mijn delta T is erg hoog 9. kan ik dit veranderen door mijn pomp te veranderen. Hij staat op dit moment net zoals bij jou op constant 70 procent.
Kan je op 100% zetten of deltaT (ΔT) dan zou het verschil kleiner moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johndoej
Apocalyps895 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:02:
[...]

Kan je op 100% zetten of deltaT (ΔT) dan zou het verschil kleiner moeten worden.
Staat nu op AT met een vaste temp van 38 graden,lijkt goed te gaan
Stook je war of heb je in huis een thermostaat.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
Johndoej schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:09:
[...]

Staat nu op AT met een vaste temp van 38 graden,lijkt goed te gaan
Stook je war of heb je in huis een thermostaat.?
In huis een thermostaat, van Hitachi zelf. Staat op 20 graden dus bij ~ 20.3 gaat de WP aan en stookt het op tot 21.7 (misschien dat ik een Netatmo neem in de toekomst om te kijken of het voor mij beter is om niet steeds 1.5°c weer op te warmen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
[quote]Apocalyps895 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:49:
[...]

In huis een thermostaat, van Hitachi zelf. Staat op 20 graden dus bij ~ 20.3 gaat de WP aan en stookt het op tot 21.7 (misschien dat ik een Netatmo neem in de toekomst om te kijken of het voor mij beter is om niet steeds 1.5°c weer op te warmen

Lijkt. niet handig een thermostaat in je huis . Vooral omdat je een dikke vloer hebt,wat warmte lang vasthoud , maar ook veel tijd nodig heeft om op te warmen. Als de wp pas aanslaat bij een warmteverlies van 1,5 graad is dit niet comfortabel. Maar ik begrijp dat dit maar een keer in de 4 dagen gebeurd. Vindt het wel heel bijzonder dat je in 4 dagen zo weinig warmte verliest, of woon je niet in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
Johndoej schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:26:
[quote]Apocalyps895 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:49:
[...]

In huis een thermostaat, van Hitachi zelf. Staat op 20 graden dus bij ~ 20.3 gaat de WP aan en stookt het op tot 21.7 (misschien dat ik een Netatmo neem in de toekomst om te kijken of het voor mij beter is om niet steeds 1.5°c weer op te warmen

Lijkt. niet handig een thermostaat in je huis . Vooral omdat je een dikke vloer hebt,wat warmte lang vasthoud , maar ook veel tijd nodig heeft om op te warmen. Als de wp pas aanslaat bij een warmteverlies van 1,5 graad is dit niet comfortabel. Maar ik begrijp dat dit maar een keer in de 4 dagen gebeurd. Vindt het wel heel bijzonder dat je in 4 dagen zo weinig warmte verliest, of woon je niet in Nederland.
Met een thermostaat weet ik altijd dat het de juiste temperatuur is, woon gewoon in Nederland maar bij de renovatie van het huis is er veel aandacht besteed aan isoleren (heb bijvoorbeeld al 20cm isolatie in de HSB voorzetwanden) en als de zon even schijnt in deze periode dan warmt het huis ook nog een beetje op (kan in de zomer wat warm worden, 26 a 27 graden, maar dat vinden wij totaal niet erg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
Apocalyps895 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 06:50:
[...]

Met een thermostaat weet ik altijd dat het de juiste temperatuur is, woon gewoon in Nederland maar bij de renovatie van het huis is er veel aandacht besteed aan isoleren (heb bijvoorbeeld al 20cm isolatie in de HSB voorzetwanden) en als de zon even schijnt in deze periode dan warmt het huis ook nog een beetje op (kan in de zomer wat warm worden, 26 a 27 graden, maar dat vinden wij totaal niet erg).
Ok, dat heb je goed voor elkaar.
Ben nog aan het experimenteren geweest met de temperatuur.
Gisteren 39, 38 temp ging goed.
Dus 37 temp geprobeerd, we hadden een koude nacht 8 graden.
Temperatuur kamer 22 graden, te warm
Maar hij heeft 6 uur lang gepedeld..
Heb de temperatuur van de ketel laten staan, maar de kamertemp nu een graadje lager gezet., en maar weer afwachten. Bedankt voor je meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Johndoej schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:53:
[...]

Ok, dat heb je goed voor elkaar.
Ben nog aan het experimenteren geweest met de temperatuur.
Gisteren 39, 38 temp ging goed.
Dus 37 temp geprobeerd, we hadden een koude nacht 8 graden.
Temperatuur kamer 22 graden, te warm
Maar hij heeft 6 uur lang gepedeld..
Heb de temperatuur van de ketel laten staan, maar de kamertemp nu een graadje lager gezet., en maar weer afwachten. Bedankt voor je meedenken.
Als je van pendelen af wil, moet je je afgiftevermogen verhogen. Niets meer, niets minder. Dat kan door een hogere Ta, of door een grotere flow, of door een groter afgifteoppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
Mijn systeem begint rustiger te lopen, zolang ik de vaste temperatuur van 38 graden niet lager zet.
Indien ik dat wel doe, gaat hij pendelen.
Nu vraag ik me af of de bypass ook invloed kan hebben bij de warmteafgifte. De bypass kan ik verder open of dichtdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Johndoej schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:02:
Mijn systeem begint rustiger te lopen, zolang ik de vaste temperatuur van 38 graden niet lager zet.
Indien ik dat wel doe, gaat hij pendelen.
Nu vraag ik me af of de bypass ook invloed kan hebben bij de warmteafgifte. De bypass kan ik verder open of dichtdraaien.
Ik heb niet genoeg verstand van bypasses, maar wat ik ervan heb meegekregen is het zeker niet optimaal icm een warmtepomp. Waarom zit ie er? Dicht(er)zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ss4

Ss4

blackmore87 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:17:
[...]

Ik heb niet genoeg verstand van bypasses, maar wat ik ervan heb meegekregen is het zeker niet optimaal icm een warmtepomp. Waarom zit ie er? Dicht(er)zetten?
Een bypass (AVDO) is nodig bij systemen met naregeling waarbij groepen dicht kunnen lopen. Zo kan je bij het dichtlopen gegarandeerd flow houden.
Je kan hem ook als mengventiel gebruiken als je retour temp te laag is.
Het zal in ieder geval niet het pendelen verminderd .
Icm met een buffervat zou je het overtollige vermogen wat je niet aan je afgifte kwijt kunt kunnen bypassed naar het buffervat. Dit kan ook een kleintje zijn van 60 of 100 ltr om zo je draaitijd te verlengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Ss4 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:26:
[...]

Een bypass (AVDO) is nodig bij systemen met naregeling waarbij groepen dicht kunnen lopen. Zo kan je bij het dichtlopen gegarandeerd flow houden.
Icm met een buffervat zou je het overtollige vermogen wat je niet aan je afgifte kwijt kunt kunnen bypassed naar het buffervat. Dit kan ook een kleintje zijn van 60 of 100 ltr om zo je draaitijd te verlengen
Hoe zou je de bypass het beste kunnen afstellen? Want als hij iets te ver openstaat dan verprutst hij je retour temperatuur en zal je systeem snel een thermo off genereren.
Ik heb namelijk een bypass en een buffer van 100L in mijn retour, maar heb de bypass op max staan, zodat alles mijn systeem in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Apocalyps895 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:47:
[...]

Is 3&4 niet alleen voor een H-link thermostaat?
Daar heb je helemaal gelijk in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
Ss4 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:26:
[...]

.
Begrijp ik nu bij het verder opendraaien de flow hoger wordt.
Heb eerder gelezen, om pendelen tegen te.gaan is
Temp. verhogen
Buffervat
Flow verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johndoej
blackmore87 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:54:
[...]

Als je van pendelen af wil, moet je je afgiftevermogen verhogen. Niets meer, niets minder. Dat kan door een hogere Ta, of door een grotere flow, of door een groter afgifteoppervlak.
Ik kan mijn systeem zuinig afstellen, met een afgifte vermogen van 25 graden. kamertemp. is dan gerieflijk 21 graden. Wp komt dan maximaal op een temp van 1200 Watt maar dan pendelt hij.
Dus zuinig, gerieflijk maar pendelt, dus slecht voor de levensduur van de compressor.

Door de afgifte temp te testen ,steeds een beetje te verhogen, gaat hij niet meer pendelen bij 38 graden.
Wp temp komt dan maximaal op 2000 watt.
Ook gerieflijk in huis, maar met een meer gebruik van 50 procent elektriciteit.
Wat is dan wijsheid?

Heb geen buffervat,heb alle kranen open van de vloerverwarming
Heb de waterpomp getest op AT en op constant 70 procent, zonder resultaat.

Heb ook nog een regelbare bypass in het systeem. Weet niet of je hier iets mee kunt.
Misschien de flow verhogen.

Nu is er ook nog in het circuit de optie, comp factor.

Bij mij staat daar.

Compens factor verw 2
Max comp fact verw + 10
Max comp fact verw - 10

Is dit correct? Of is hier ook nog iets aan te regelen

Fijne zondag, _/-\o_ en benieuwd of Ajax er straks iets van bakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
Johndoej schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:34:
[...]

Ik kan mijn systeem zuinig afstellen, met een afgifte vermogen van 25 graden. kamertemp. is dan gerieflijk 21 graden. Wp komt dan maximaal op een temp van 1200 Watt maar dan pendelt hij.
Dus zuinig, gerieflijk maar pendelt, dus slecht voor de levensduur van de compressor.

Door de afgifte temp te testen ,steeds een beetje te verhogen, gaat hij niet meer pendelen bij 38 graden.
Wp temp komt dan maximaal op 2000 watt.
Ook gerieflijk in huis, maar met een meer gebruik van 50 procent elektriciteit.
Wat is dan wijsheid?

Heb geen buffervat,heb alle kranen open van de vloerverwarming
Heb de waterpomp getest op AT en op constant 70 procent, zonder resultaat.

Heb ook nog een regelbare bypass in het systeem. Weet niet of je hier iets mee kunt.
Misschien de flow verhogen.

Nu is er ook nog in het circuit de optie, comp factor.

Bij mij staat daar.

Compens factor verw 2
Max comp fact verw + 10
Max comp fact verw - 10

Is dit correct? Of is hier ook nog iets aan te regelen

Fijne zondag, _/-\o_ en benieuwd of Ajax er straks iets van bakt
Die van mij is ook pas vrij van pendelen bij 38 graden, waterpomp op 100%.
Als circuit 2 ook mee doet kan ik met 36 graden water toe.
Als het goed is zou je wp langer aan en uit moeten zijn met deze watertemperatuur.
Ik vraag me af of dat meerverbruik wel structureel zo’n verschil oplevert.
Net extreem pendelen weet je in ieder geval wel dat de levensduur van je wp flink korter zal zijn.
Compensatiefactoren heb ik hier uitgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johndoej
blackmore87 schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:34:
[...]

Die van mij is ook pas vrij van pendelen bij 38 graden, waterpomp op 100%.
Als circuit 2 ook mee doet kan ik met 36 graden water toe.
Als het goed is zou je wp langer aan en uit moeten zijn met deze watertemperatuur.
Ik vraag me af of dat meerverbruik wel structureel zo’n verschil oplevert.
Net extreem pendelen weet je in ieder geval wel dat de levensduur van je wp flink korter zal zijn.
Compensatiefactoren heb ik hier uitgezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fuzAkfRTqZfi8ZMzyN3meem51g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ILZGZcPy0HbMjLElp0avjUY1.png?f=fotoalbum_large Dit is mijn stooklijn, .en ben niet gauw tevreden. Ben benieuwd hoe hij eruit moet zien, als hij perfect is. Misschien iemand die dat heeft, en dat kan laten zien. Met een goed voorbeeld, kan daar misschien naar toe werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
Johndoej schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:54:
[...]
[Afbeelding] Dit is mijn stooklijn, .en ben niet gauw tevreden. Ben benieuwd hoe hij eruit moet zien, als hij perfect is. Misschien iemand die dat heeft, en dat kan laten zien. Met een goed voorbeeld, kan daar misschien naar toe werken
Dit ziet er best goed uit hoor (is niet je stooklijn maar je verbruiksgrafiek), alleen de start is te overdreven, dit kun je dempen door nachtverlaging toe te passen (bijvoorbeeld op 40 of 50%), dan is de grafiek wel vlak te krijgen. Maar als het kouder wordt zul je de nachtverlaging bij moeten stellen naar een ander percentage, anders krijg je het vermoedelijk niet meer warm binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
Ik heb momenteel mijn watertemperatuur op 34 staan. Bij 32 gaat hij pendelen. Heb de nachtverlaging continue op 60%. Mijn verbruik ziet er als volgt uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKWeSEa0y9D_7Yms-oJDUs_VrFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aUOKnogzF1BE1XFWgPNr28sR.png?f=fotoalbum_large

Als het rond het vriespunt is zal ik mijn nachtverlaging waarschijnlijk uit kunnen zetten. Ik top hiermee het opstart vermogen af.
Heb wel een fluittoon als het vermogen nog hoger wordt. Iemand een idee waar dat door kan komen?

[ Voor 7% gewijzigd door STT_2022 op 05-11-2023 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apocalyps895
STT_2022 schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:41:
Ik heb momenteel mijn watertemperatuur op 34 staan. Bij 32 gaat hij pendelen. Heb de nachtverlaging continue op 60%. Mijn verbruik ziet er als volgt uit.
[Afbeelding]

Als het rond het vriespunt is zal ik mijn nachtverlaging waarschijnlijk uit kunnen zetten. Ik top hiermee het opstart vermogen af.
Heb wel een fluittoon als het vermogen nog hoger wordt. Iemand een idee waar dat door kan komen?
Fluit toon uit de WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Ja, hoor het zowel binnen als buiten.
Ik heb een Yutaki S 7kW
Als je een idee hebt wat het kan zijn dan hoor ik het graag of als ik iets moet controleren.

[ Voor 23% gewijzigd door STT_2022 op 06-11-2023 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CHE56
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10-09 10:20
Ik volg dit topic al een tijdje (pendelproblemen, wie niet?) en de volgende vraag komt bij mij steeds weer terug:
Levensduur warmtepomp 100.000 starts, 20 jaar mee, 6 maanden per jaar draaien, is ongeveer 27 stops per dag.
Ik zie heel veel pendelproblemen voorbijkomen waarbij die 27 helemaal niet gehaald wordt. Is de energiebesparing zo groot bij minder pendelen?

Note naar de moderator: zou de topic name niet gewoon "Ervaringen Hitachi Yutaki warmtepomp" moeten zijn?
Topicname dekt de lading niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 22:27
CHE56 schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:43:
Ik zie heel veel pendelproblemen voorbijkomen waarbij die 27 helemaal niet gehaald wordt. Is de energiebesparing zo groot bij minder pendelen?
Als ik naar mijn grafieken kijk valt de energiebesparing wel mee; het is meer het comfort. Als de WP er mee stopt dan duurt het minimaal weer een half uur voordat de boel op temperatuur is.

(power consumption is van de hele woning, hier en daar een uitschieter en wat hoger verbruik door een idle verbruik voor 300watt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NIfIOK-TBX3eBnF5WgtMkcVcQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AOWnVfQlRd3aRbzSVEhVjswU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fPFw07Ro1LEB5HnYwYZHsGisrM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e96Scf9dPaOAL5C7z8XUI2Dz.png?f=fotoalbum_large

Bij mij pendelt de WP niet meer op 35 graden; bovenste grafiek zijn wat probeersels van afgelopen weekend. Als het zo rond de 5-6 graden en lager is gaat de WP wel weer pendelen vanwege defrosts, dat is niet te voorkomen.

Dit is de grafiek van afgelopen nacht, met nachtverlaging op 75%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otCucFzofxqc_a0RX18G47VazZ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tQbUOT8Q2kDeeG7wT401TX4s.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 13 ... 23 Laatste