Ervaringen Hitachi Yutaki RASM Monoblock warmtepomp

Pagina: 1 ... 12 ... 23 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-07 15:13
Leon- schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:06:
[...]

Heb je de thermostaat al binnen? Ik heb hem vanavond binnen gekregen en ben al een paar uur aan het klooien en krijg het nog niet voor elkaar.

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb de Netatmo op pin 13 en 14 aangesloten en haal stroom van 28 en 29. De oude thermostaat heb ik losgekoppeld van pin 1 en 2. De unit gaat aan wanneer ik de WP aanzet maar de WP reageert niet op een verandering. Bij de ruimte thermostaat setting heb ik alle 3 opties geprobeerd, namelijk: draadloos, bedraad en geen. Alle drie lijken ze niet te werken. Ik kan nergens in de handleiding vinden hoe ik een niet-hitachi thermostaat kan configureren in de unit.
Ik heb hem binnen, maar moet een nieuwe draad naar de woonkamer trekken. Dit staat voor het weekend op het programma.
Dit moet lukken, maar moet even zoeken hoe het ook alweer zat. Ik kom er zsm op terug 👍

Je hebt wel de aan/uit versie toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Ga als installateur naar systeem configuratie - I/O en sensor - Ingangen en zet dan Ingang 3 op “vraag aan/uit”

Dan moet hij gestuurd worden door de Netatmo 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:01
STT_2022 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:12:
Ga als installateur naar systeem configuratie - I/O en sensor - Ingangen en zet dan Ingang 3 op “vraag aan/uit”

Dan moet hij gestuurd worden door de Netatmo 👍
Waar haal je deze informatie vandaan? :) Ik heb heel veel documentatie gelezen maar dit nog niet tegengekomen.

[ Voor 9% gewijzigd door Leon- op 12-10-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-07 11:24
Leon- schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:06:
[...]

Heb je de thermostaat al binnen? Ik heb hem vanavond binnen gekregen en ben al een paar uur aan het klooien en krijg het nog niet voor elkaar.

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb de Netatmo op pin 13 en 14 aangesloten en haal stroom van 28 en 29. De oude thermostaat heb ik losgekoppeld van pin 1 en 2. De unit gaat aan wanneer ik de WP aanzet maar de WP reageert niet op een verandering. Bij de ruimte thermostaat setting heb ik alle 3 opties geprobeerd, namelijk: draadloos, bedraad en geen. Alle drie lijken ze niet te werken. Ik kan nergens in de handleiding vinden hoe ik een niet-hitachi thermostaat kan configureren in de unit.
Mijn thermostaat zit ook op 13 en 14. Desnoods kun je terug gaan naar fabrieks instellingen en de Wizard doorlopen. Dan moet je meen ik aangeven dat je juist geen bedrade of draadloze thermostaat gebruikt. Daarmee bedoelen ze de Hitachi thermostaten.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
Skipper-93 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:31:
[...]

Mijn thermostaat zit ook op 13 en 14. Desnoods kun je terug gaan naar fabrieks instellingen en de Wizard doorlopen. Dan moet je meen ik aangeven dat je juist geen bedrade of draadloze thermostaat gebruikt. Daarmee bedoelen ze de Hitachi thermostaten.
En dan in dit geval "bedraad" aanvinken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Laatst online: 23-07 11:24
Leon- schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:42:
[...]

En dan in dit geval "bedraad" aanvinken?
Ik denk juist 'Geen' of 'None'. Met bedraad of draadloos bedoelen ze de officiële 'Hitachi ATW-Nog wat' thermostaten.

Zat er bij jou ook een jumper draad op aansluiting 13 en 14?

De Demand aansluiting houd zich trouwens aan de ingestelde Maximale en minimale draaitijd. Het kan even duren voordat hij uit of aan gaat.

[ Voor 26% gewijzigd door Skipper-93 op 12-10-2023 11:49 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leon-
Skipper-93 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:44:
[...]

Ik denk juist 'Geen' of 'None'. Met bedraad of draadloos bedoelen ze de officiële 'Hitachi ATW-Nog wat' thermostaten.

Zat er bij jou ook een jumper draad op aansluiting 13 en 14?

De Demand aansluiting houd zich trouwens aan de ingestelde Maximale en minimale draaitijd. Het kan even duren voordat hij uit of aan gaat.
Nee, er zat geen jumper op 13-14. De draaitijd ga ik even op 0 zetten; daar zat ik gisteravond ook mee te klooien. Elke keer wachten totdat de pomp weer uit ging.

Vanavond even proberen met de nieuwe inzichten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
Leon- schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:29:
[...]

Waar haal je deze informatie vandaan? :) Ik heb heel veel documentatie gelezen maar dit nog niet tegengekomen.
Dit heb ik samen met de installateur uitgezocht.
Na installatie deed mijn honywell het ook niet en toen zijn ze er voor terug gekomen. Samen hebben we dit toen gevonden en dacht ook dat we de importeur aan de lijn hebben gehad.
Ik zal ook eens in de handleiding kijken of ik het kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
STT_2022 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:35:
[...]

Dit heb ik samen met de installateur uitgezocht.
Na installatie deed mijn honywell het ook niet en toen zijn ze er voor terug gekomen. Samen hebben we dit toen gevonden en dacht ook dat we de importeur aan de lijn hebben gehad.
Ik zal ook eens in de handleiding kijken of ik het kan vinden. Had iets met het nieuwe type te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leon-
Ik heb het werkend! Het was niet input 3 maar input 1, quote:
• Demand ON/OFF (by default in input 1): Consider both Circuit 1 and Circuit 2 in Demand ON when the signal is ON.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
Wat een waardeloze draadloze connectie. De verbinding tussen de thermostaat en de relais valt constant weg. Ben benieuwd wat jullie ervaring is.

——————————

Afgelopen nacht de thermostaat naast de ontvanger gehad. Ook daar valt de verbinding constant weg. Zou de spanning op poort 28 en 29 te laag zijn?

——————————

Volgende poging; misschien teveel signal interference in de buurt van de WP. Heb de kabels een meter verlengd met een kroonsteentje. Als dit stabiel blijft draaien maar even netjes met een soldeerhulsje. :+

[ Voor 65% gewijzigd door Leon- op 13-10-2023 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
Nou ik geef het voorlopig even op; al een ticket ingediend bij support. Ben net onder de vloer geweest en heb een kabel getrokken van de bijkeuken naar de meterkast, waar het relais nu hangt. Zelfde disconnects van de thermostaat 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Leon- schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:33:
Nou ik geef het voorlopig even op; al een ticket ingediend bij support. Ben net onder de vloer geweest en heb een kabel getrokken van de bijkeuken naar de meterkast, waar het relais nu hangt. Zelfde disconnects van de thermostaat 😅
Ik ga morgen aan de slag, maar ik wil de aan/uit draden aansluiten op de thermostaat en het relais alleen gebruiken voor wifi connectie.
Heb je de mogelijkheid om dit wellicht ook te doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZonSA11OmELwryr-mQb1dUjIdK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/txyBw3NidDMvU7EZLOrR6ZKN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door STT_2022 op 13-10-2023 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
STT_2022 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:30:
[...]

Ik ga morgen aan de slag, maar ik wil de aan/uit draden aansluiten op de thermostaat en het relais alleen gebruiken voor wifi connectie.
Heb je de mogelijkheid om dit wellicht ook te doen?
[Afbeelding]
Succes morgen! Ik ben benieuwd 😄 deze oplossing zou kunnen maar is niet ideaal. Dan hangt de thermostaat in de gang.

Heb bij Amazon een retour aangevraagd, ze sturen een nieuw product waarna ik mijn huidige kan retourneren. Kan ik het even vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
  • Laatst online: 14:39
Even wat anders; ik heb de wp nu een jaar, sCOP van ongeveer 4,5 (bij benadering). Niet gek… anderen hier toevallig ook dit soort cijfers bij de hand?

BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Leon- schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:03:
[...]

Succes morgen! Ik ben benieuwd 😄 deze oplossing zou kunnen maar is niet ideaal. Dan hangt de thermostaat in de gang.

Heb bij Amazon een retour aangevraagd, ze sturen een nieuw product waarna ik mijn huidige kan retourneren. Kan ik het even vergelijken.
Heb hem aangesloten zoals jij had en tot nu toe lijkt alles te werken.

[ Voor 4% gewijzigd door STT_2022 op 14-10-2023 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
STT_2022 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:58:
[...]

Heb hem aangesloten zoals jij had en tot nu toe lijkt alles te werken.
Mooi! Bij mij (lijkt) het ook stabieler. Er is een (windows) tooltje beschikbaar van Netatmo om de thermostaat geforceerd los te koppelen van de relay. Op de relay zit een usb-poort. Er is een groot topic op het forum van Netatmo met mensen met dezelfde problemen.

[ Voor 30% gewijzigd door Leon- op 14-10-2023 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ss4
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 17-01-2024

Ss4

blackmore87 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:15:
Even wat anders; ik heb de wp nu een jaar, sCOP van ongeveer 4,5 (bij benadering). Niet gek… anderen hier toevallig ook dit soort cijfers bij de hand?
Hoe bepaal je dit?

Ik haal het uit de wp zelf maar heb niet het idee dat het klopt, de input klopt wel ik heb ook twee kWh meters geplaatst voor de buiten en binnen unit dat komt overeen.
Heb meermaals geprobeerd deze via de pulsuitgang te koppelen aan de yutaki maar zelf de supporter van Hitachi weet niet hoe het moet.

Is iemand hier het al
Gelukt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqKte4zPkRykp0O-hKJb1A5q7OM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3NqxfEKhbRDFCdYg99wV64HH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Ss4 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:49:
[...]

Hoe bepaal je dit?

Ik haal het uit de wp zelf maar heb niet het idee dat het klopt, de input klopt wel ik heb ook twee kWh meters geplaatst voor de buiten en binnen unit dat komt overeen.
Heb meermaals geprobeerd deze via de pulsuitgang te koppelen aan de yutaki maar zelf de supporter van Hitachi weet niet hoe het moet.

Is iemand hier het al
Gelukt?

[Afbeelding]
Nee inderdaad, hopeloos vanuit de wp. Heb helaas geen kamstrup, dus in dit geval bepaald aan de hand van het jaarverbruik afgezet tegen het gemiddelde jaarverbruik van mijn gasaansluiting…. Niet super nauwkeurig maar het geeft wel een beeld.

Welke binnen- en buitenunit heb jij? Hoeveel verbruiken ze (in stand-by)?

[ Voor 3% gewijzigd door blackmore87 op 15-10-2023 18:44 ]

BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ss4

Ss4

blackmore87 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:42:
[...]

Nee inderdaad, hopeloos vanuit de wp. Heb helaas geen kamstrup, dus in dit geval bepaald aan de hand van het jaarverbruik afgezet tegen het gemiddelde jaarverbruik van mijn gasaansluiting…. Niet super nauwkeurig maar het geeft wel een beeld.

Welke binnen- en buitenunit heb jij? Hoeveel verbruiken ze (in stand-by)?
Aah dan kom ik op 3,7 (800m3gas ca. 2000kwh)

Heb vandaag service van hitachi gesproken en heb een tip gekregen hoe de kWh meter aangesloten zou moeten worden als het werkt laat ik dit weten.

Mijn stand-by verbruik van de wp is 60 watt
Het is een 4kw split combi met 220ltr boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
Met een kamstrup meet je toch de aanvoer en retour temperatuur? Dit kan je voor een paar euro doen met iets als dit: https://web.archive.org/w...//s0epkip.tweakblogs.net/
Ss4 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:49:
[...]
de input klopt wel ik heb ook twee kWh meters geplaatst voor de buiten en binnen unit dat komt overeen.
Wat bedoel je met de input? Het verbruikte stroom wat de WP aangeeft?

Nog een update over de Netatmo thermostaat; de eerste variant bleek gewoon defect. Heb een nieuwe geinstalleerd. Werkt direct, zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
Leon- schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:21:
[...]

Met een kamstrup meet je toch de aanvoer en retour temperatuur? Dit kan je voor een paar euro doen met iets als dit: https://web.archive.org/w...//s0epkip.tweakblogs.net/

[...]

Nog een update over de Netatmo thermostaat; de eerste variant bleek gewoon defect. Heb een nieuwe geinstalleerd. Werkt direct, zonder problemen.
toon volledige bericht
Je wilt weten hoeveel warmte er is opgewekt inderdaad.

Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met de Netatmo. Al vraag ik me nog steeds af of dit voor mij wel gaat werken met 2 circuits…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ss4

Ss4

Leon- schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:21:
[...]

Vergeet het debiet niet . De formule voor vermogen P = Q x rho x C x delta T.
Ook zo berekent de yutaki de afgegeven capaciteit . De berekende input is het geschatte vermogen van de compressor niet geheel zuiver maar komt aardig in de buurt van het werkelijke opgenomen vermogen.

[...]

Inderdaad de verbruikte stroom van de wp.

toon volledige bericht
Werkt een externe aan/uit thermostaat beter dan de modulerende thermostaat van Hitachi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:44
Ss4 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:32:
[...]

Werkt een externe aan/uit thermostaat beter dan de modulerende thermostaat van Hitachi?
Hitachi zelf heeft volgens mij geen modulerende thermostaat. Of misschien heb jij een hele speciale uitvoering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
Vandaag ging de WP voor het eerst aan na een koude nacht. De Netatmo schakelde hem netjes in en heeft staan verwarmen van vanmorgen 7 uur tot 12 uur. Dit geeft hij ook nog netjes in een grafiekje weer. Hij laat de ingestelde temperatuur samen met de gemeten temperatuur zien. Erg handig vind ik. Gedurende de dag kwam er wel zon binnen en die geeft waarschijnlijk de overshoot die je ziet.
De WP blijft continu draaien en gaat in de loop van de ochtend terug moduleren.
Ga het de komende dagen in de gaten houden, maar tot nog toe ben ik tevreden met de Netatmo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RyC6El4gj_oAGIjhOxwgUGKpLc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mMhMBa8r1GalYTAEeKcGHIXR.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FaesllMvRyy5wh-P4TB0ZqoI0AM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/D0sryIe8npU5GLizdHQDvKm3.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met de Netatmo. Al vraag ik me nog steeds af of dit voor mij wel gaat werken met 2 circuits…
Per circuit heb je een Netatmo thermostaat en een relais, dus beide zijn volledig apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Heb nog een vraag. Als mijn WP op hoog vermogen draait dan hoor ik hem fluiten. Heeft iemand een idee wat dit kan veroorzaken? Bij een lager vermogen doet hij dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
STT_2022 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:19:
[...]

Per circuit heb je een Netatmo thermostaat en een relais, dus beide zijn volledig apart.
De Netatmo is alleen wel bedraad toch? Ik heb een draadloze variant nodig eigenlijk.
Misschien handig om een duidelijke post te maken welke exact omschrijft wat je moet doen om een Netatmo werkend te krijgen? Eventueel ter aanvulling in de openingspost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
blackmore87 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:31:
[...]

De Netatmo is alleen wel bedraad toch? Ik heb een draadloze variant nodig eigenlijk.
Misschien handig om een duidelijke post te maken welke exact omschrijft wat je moet doen om een Netatmo werkend te krijgen? Eventueel ter aanvulling in de openingspost?
Je kan hem bedraad of draadloos aansluiten. Check ook Netatmo website, staan beide optie beschreven.
Zal binnenkort eens noteren hoe je het aan zou kunnen sluiten 👍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5qjomJkgbx8V9v0Ej0oZOSI5dk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KUorEoT7M23471TEwfmWPfDw.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door STT_2022 op 16-10-2023 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
blackmore87 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:45:
[...]

2 circuits moet gaan werken denk ik. Je hebt een input voor circuit 1 en een input voor circuit 2, of zoals ik hem heb aangesloten voor beide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:44
STT_2022 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:21:
Heb nog een vraag. Als mijn WP op hoog vermogen draait dan hoor ik hem fluiten. Heeft iemand een idee wat dit kan veroorzaken? Bij een lager vermogen doet hij dit niet.
Dat is volgens mij een producteigenschap. Mijn oude hitachi wp deed dat ook ( en tijdens het opstarten). De daikin die ik nu heb doet dat niet, moet ook wel zeggen dat de Daikin significant stiller is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
Leon- schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:55:
[...]

2 circuits moet gaan werken denk ik. Je hebt een input voor circuit 1 en een input voor circuit 2, of zoals ik hem heb aangesloten voor beide.
Oké, ik overweeg serieus om 2 te bestellen. Ik hoop vooral dat daarmee de temperatuurschommelingen worden voorkomen…

[ Voor 17% gewijzigd door blackmore87 op 17-10-2023 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
blackmore87 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:05:
[...]

Oké, ik overweeg serieus om 2 te bestellen. Ik hoop vooral dat daarmee de temperatuurschommelingen worden voorkomen…
Je moet alleen even zoeken op welke pins je beide relais moet aansluiten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
blackmore87 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:05:
[...]

De schommelingen zullen beter worden, want je kan de hysterese instellen van 0 tot 2 in stappen van 0.1.
Het enige wat tegen kan werken is het draadloos gedeelte. Je thermostaat heeft draadloos contact met je relais en alles wat er tussen die 2 in staat maakt de verbinding lastiger/zwakker. Dus jou systeem staat of valt door je draadloze verbinding.

Je kan het ook eerst met 1 proberen op 1 zone en kijken of dat werkt. En sluit alles eerst eens met kroonsteentjes aan voordat je iets definitief aansluit.
Wel moet je even een losse stekker kopen voor de 230v aansluiting van het relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Oké. Heb 2 besteld. Begrijp ik het goed dat aan het relais al een kabel zit en daar puur even een stekker aan moet? Dat gaat mij lukken :).
Mocht iemand verder nog een korte samenvatting van instellingen en fysieke aansluiting hebben dan graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
blackmore87 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:16:
Oké. Heb 2 besteld. Begrijp ik het goed dat aan het relais al een kabel zit en daar puur even een stekker aan moet? Dat gaat mij lukken :).
Mocht iemand verder nog een korte samenvatting van instellingen en fysieke aansluiting hebben dan graag!
Je kan ook stroom halen uit poort 28 en 29 van de WP (uit mijn hoofd). Op poort 13 en 14 sluit je het relay aan (voor aan uit voor het hele circuit). Bij I/O onder ingangen op de WP stel je bij Input 1 "On/off" in. Je oude thermostaat op uit zetten (dus geen wire/wireless).

Even een korte reactie. Kan je later wel verder helpen als je meer vragen hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Leon- schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:27:
[...]

Je kan ook stroom halen uit poort 28 en 29 van de WP (uit mijn hoofd). Op poort 13 en 14 sluit je het relay aan (voor aan uit voor het hele circuit). Bij I/O onder ingangen op de WP stel je bij Input 1 "On/off" in. Je oude thermostaat op uit zetten (dus geen wire/wireless).

Even een korte reactie. Kan je later wel verder helpen als je meer vragen hebt. :)
Helder en enig idee waar ik dan de 2e op aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ss4

Ss4

kokpol schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:35:
[...]

Hitachi zelf heeft volgens mij geen modulerende thermostaat. Of misschien heb jij een hele speciale uitvoering?
Nee gewoon de standaard bedrade bediening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
blackmore87 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:41:
[...]

Helder en enig idee waar ik dan de 2e op aansluit?
Hoe is het nu aangesloten? Even een vraag om een totaal beeld van je installatie te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
STT_2022 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:32:
[...]

Hoe is het nu aangesloten? Even een vraag om een totaal beeld van je installatie te krijgen.
Ik zal de binnenunit binnenkort even openschroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
blackmore87 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:34:
[...]

Ik zal de binnenunit binnenkort even openschroeven.
Denk dat je eens in de handleiding moet kijken bij het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yH7OxtNtxUSrp1ejKKdEsDuAJfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CckjNiBjz6ro13Envedj1UCt.jpg?f=fotoalbum_large

Deze 2e pomp moet dan aangestuurd worden door je 2e relais.

[ Voor 4% gewijzigd door STT_2022 op 17-10-2023 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-07 23:45
Ik heb nu sinds maart een Hitachi Yutaki S 2.5 draaien.

Ik blijf de grafiek enigzins zorgelijk vinden, zie bijvoorbeeld vandaag. Schrikken jullie hiervan?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0l3-Hl4Qg0z3eUwoEo0S_B-_R4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mTHbpIAzcdWJ50zreB8HDCQU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
AMARONE schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:56:
Ik heb nu sinds maart een Hitachi Yutaki S 2.5 draaien.

Ik blijf de grafiek enigzins zorgelijk vinden, zie bijvoorbeeld vandaag. Schrikken jullie hiervan?[Afbeelding]
Schrikken doen wij niet zo snel meer 😁
Maar denk dat je het probleem hebt wat hier al vele malen aan bod is geweest en nog steeds is.
Je WP gaat aan en uit, en dat de hele dag door.
Kan je thermostaat zijn, maar ook een te lage aanvoer temperatuur.
Wat voor thermostaat heb je en wat zijn je afgifte systemen, vloerverwarming of radiatoren of een combi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
STT_2022 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:10:
[...]

Schrikken doen wij niet zo snel meer 😁
Maar denk dat je het probleem hebt wat hier al vele malen aan bod is geweest en nog steeds is.
Je WP gaat aan en uit, en dat de hele dag door.
Kan je thermostaat zijn, maar ook een te lage aanvoer temperatuur.
Wat voor thermostaat heb je en wat zijn je afgifte systemen, vloerverwarming of radiatoren of een combi?
Ik heb 3 stuks Jaga convectoren hangen beneden (45m2) en een buffervat van 50liter, rest van het huis is standaard radiatoren met de standaard Hitachi thermostaat in de woonkamer.

Het is dus te fixen dmv instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
AMARONE schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:15:
[...]

Ik heb 3 stuks Jaga convectoren hangen beneden (45m2) en een buffervat van 50liter, rest van het huis is standaard radiatoren met de standaard Hitachi thermostaat in de woonkamer.

Het is dus te fixen dmv instellingen?
Wat is je aanvoer temperatuur? Zijn je radiatoren ingeregeld?

[ Voor 3% gewijzigd door STT_2022 op 17-10-2023 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
STT_2022 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:19:
[...]

Wat is je aanvoer temperatuur? Zijn je radiatoren ingeregeld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-xeQ9ws7G7jZ0xDcMu-aM0k9hg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8qIE96HopnijyqgCCEumxWI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXUuLSKDi6rdweYTDj5vJurT95w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7G9oAtVgEMUG96qqpArY2jv.jpg?f=fotoalbum_large

Is dat de watertemp? Qua convectoren is er niets ingeregeld, behalve opgehangen. Wat valt daar nog in te regelen (misschien is het wel gedaan maar heb ik het gemist)

Teruglezend hier moet ik beginnen met die 25 graden hoger te zetten zeker?

[ Voor 23% gewijzigd door AMARONE op 17-10-2023 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
AMARONE schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:28:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is dat de watertemp? Qua convectoren is er niets ingeregeld, behalve opgehangen. Wat valt daar nog in te regelen (misschien is het wel gedaan maar heb ik het gemist)

Teruglezend hier moet ik beginnen met die 25 graden hoger te zetten zeker?
Ja dat klopt en gezien je radiatoren hebt zou ik eens beginnen met 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
STT_2022 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:41:
[...]

Ja dat klopt en gezien je radiatoren hebt zou ik eens beginnen met 40 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDLOzfT9pgusNQtSUlfMoiMaNBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1EDKJ8BJ92tdgLQdkETmvxh.jpg?f=fotoalbum_large

De instellingen stonden dus op deze curve. Beter om hem dus in een constante modus te zetten?

Op constant 35 graden gezet ipv de curve, ben benieuwd wat de warmtepomp doet, baal wel dat dit niet allemaal netjes door de installateur is ingesteld. Zie dat ik mij nog onzettend moet inlezen om tot de juiste instellingen te komen.

[ Voor 14% gewijzigd door AMARONE op 18-10-2023 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
AMARONE schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 00:04:
[...]

[Afbeelding]

De instellingen stonden dus op deze curve. Beter om hem dus in een constante modus te zetten?

Op constant 35 graden gezet ipv de curve, ben benieuwd wat de warmtepomp doet, baal wel dat dit niet allemaal netjes door de installateur is ingesteld. Zie dat ik mij nog onzettend moet inlezen om tot de juiste instellingen te komen.
Je kan altijd contact opnemen met je installateur. Ze zijn zelfs verplicht om bij een nieuwe warmtebron je systeem in te regelen, maar je moet er wel voor betalen. Dit wordt vaak niet op de offerte gezet om de prijs laag te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
STT_2022 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 06:47:
[...]

Je kan altijd contact opnemen met je installateur. Ze zijn zelfs verplicht om bij een nieuwe warmtebron je systeem in te regelen, maar je moet er wel voor betalen. Dit wordt vaak niet op de offerte gezet om de prijs laag te houden.
Mja, als ze puur Hitachi bellen krijg je datzelfde. Ik heb het al een keer aangegeven en toen zeiden ze dat ze niets raars in de instellingen zagen. Qua verbruik was het ook prima, puur pendelen.

Maar nu op 35 graden schiet het verbruik omhoog 3n blijven die pieken, het enige is dat de jagas wel aangeslagen zijn. Lijkt me dus ook nog niet het perfecte qua instelling ivm die pieken nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uEDGVrGVoFcxXDwpjUXnXj0oJQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vHdAjwkk5NBpXVFMoblzrvVp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
AMARONE schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 06:52:
[...]

Mja, als ze puur Hitachi bellen krijg je datzelfde. Ik heb het al een keer aangegeven en toen zeiden ze dat ze niets raars in de instellingen zagen. Qua verbruik was het ook prima, puur pendelen.

Maar nu op 35 graden schiet het verbruik omhoog 3n blijven die pieken, het enige is dat de jagas wel aangeslagen zijn. Lijkt me dus ook nog niet het perfecte qua instelling ivm die pieken nog.

[Afbeelding]
Zoals @STT_2022 zegt… zet hem eerst eens op 40 graden, als dat goed gaat telkens 1 graad lager. Eigenlijk is er te weinig afgiftevermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
blackmore87 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:16:
[...]

Zoals @STT_2022 zegt… zet hem eerst eens op 40 graden, als dat goed gaat telkens 1 graad lager. Eigenlijk is er te weinig afgiftevermogen.
Ik ga het vanavond proberen vanaf 40 inderdaad.(wel 40 op constant instellen, of juist met die curve gaan spelen?)

Kan het nog wat anders zijn qua instellingen zijn dat die aan het pendelen is? Ik had gehoopt dat de afgifte dmv die Jaga convectoren geregeld zou worden icm het buffervat. De rest van het huis heeft wel hele kleine radiatoren dus misschien moet ik daar ook tzt wat meer afgifte creëren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackmore87
AMARONE schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:55:
[...]

Ik ga het vanavond proberen vanaf 40 inderdaad.(wel 40 op constant instellen, of juist met die curve gaan spelen?)

Kan het nog wat anders zijn qua instellingen zijn dat die aan het pendelen is? Ik had gehoopt dat de afgifte dmv die Jaga convectoren geregeld zou worden icm het buffervat. De rest van het huis heeft wel hele kleine radiatoren dus misschien moet ik daar ook tzt wat meer afgifte creëren.
Eerst op 40 constant, curve kan altijd nog, zodra je een basis hebt bepaald.
Door de flow te verhogen creëer je ook meer afgifte, dus je zou de pompen op maximaal kunnen zetten en hopen dat je niet teveel last hebt van ruis in de leidingen.
Onder die bestaande radiatoren kun je nog fans monteren, scheelt iets. Of inderdaad vervangen voor Jaga's op termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
blackmore87 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:59:
[...]

Eerst op 40 constant, curve kan altijd nog, zodra je een basis hebt bepaald.
Door de flow te verhogen creëer je ook meer afgifte, dus je zou de pompen op maximaal kunnen zetten en hopen dat je niet teveel last hebt van ruis in de leidingen.
Onder die bestaande radiatoren kun je nog fans monteren, scheelt iets. Of inderdaad vervangen voor Jaga's op termijn.
Ik ga het vanavond even bekijken:
Ta op 40 graden constant
Moet ik de nachtmodus ook aanzetten continue met 75% of die stap nog even overslaan?

Jaga convectoren ook even qua ventilatoren instellen dat ze bij een lagere temperatuur aan gaan.

Schrik wel van het energieverbruik, de dag zit nu al op 10kWh wat normaal het dagtotaal is haha. Uiteindelijk zou minder pendelen ook minder verbruik betekenen toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackmore87
AMARONE schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:50:
[...]

Ta op 40 graden constant
Moet ik de nachtmodus ook aanzetten continue met 75% of die stap nog even overslaan?

Jaga convectoren ook even qua ventilatoren instellen dat ze bij een lagere temperatuur aan gaan.

Schrik wel van het energieverbruik, de dag zit nu al op 10kWh wat normaal het dagtotaal is haha. Uiteindelijk zou minder pendelen ook minder verbruik betekenen toch?
Ik zou nachtverlaging nog niet instellen, dit beperkt alleen het maximale vermogen, kan nog wel.

Mijn Jaga’s gaan aan bij 26 graden, eerder zou ik niet aanbevelen ivm het gevoel van “tocht”. Mede afhankelijk van je Ta uiteraard.

Hoeveel gasverbruik had je normaal gesproken op jaarbasis? Werd je huis wel warm met Ta25 en pendelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STT_2022
AMARONE schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:50:
[...]

Ta op 40 graden constant

Als het pendelen weg is gaat je WP moduleren en zal je idd minder gaan verbruiken, maar 40 graden kost wel energie.
Als de temperatuur op 40 staat en hij blijft pendelen dan kun je ook eens de thermostaat op max zetten en kijken of het pendelen dan stopt. Als dan het pendelen stopt, dan is het waarschijnlijk de thermostaat die het veroorzaakt. Check ook even waarom hij stopt, is het een thermo off, dan goed de aanvoer en retour temperatuur bekijken.

[ Voor 5% gewijzigd door STT_2022 op 18-10-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
STT_2022 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:06:
[...]

Als het pendelen weg is gaat je WP moduleren en zal je idd minder gaan verbruiken, maar 40 graden kost wel energie.
Als de temperatuur op 40 staat en hij blijft pendelen dan kun je ook eens de thermostaat op max zetten en kijken of het pendelen dan stopt. Als dan het pendelen stopt, dan is het waarschijnlijk de thermostaat die het veroorzaakt. Check ook even waarom hij stopt, is het een thermo off, dan goed de aanvoer en retour temperatuur bekijken.
Wat is met deze buitentemperatuur (van 's nachts) pendelen en wat zijn defrosts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
Leon- schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:33:
[...]

Wat is met deze buitentemperatuur (van 's nachts) pendelen en wat zijn defrosts?
Defrosts zijn zo’n beetje om de 45 min.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
blackmore87 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:38:
[...]

Ik zou nachtverlaging nog niet instellen, dit beperkt alleen het maximale vermogen, kan nog wel.

Mijn Jaga’s gaan aan bij 26 graden, eerder zou ik niet aanbevelen ivm het gevoel van “tocht”. Mede afhankelijk van je Ta uiteraard.

Hoeveel gasverbruik had je normaal gesproken op jaarbasis? Werd je huis wel warm met Ta25 en pendelen?
Heb het even volgens jullie advies ingesteld op ta40 graden.

Het huis werd in maart en april en ook wel warm met die ta van 25 met in de koudste dag een piek van 14kWh maar normaal rond de 8 a 10. Dus qua verbruik was dat best prima. Alleen hij pendelde toen ook al zo erg.

De installateur gaf aan dat dit niet erg was en qua verbruik netjes. De ventilatoren van Jaga hangen er pas sinds juni dus nu voor het eerst in gebruik icm kou.

Update:
Het lijkt qua pendelen wat rustiger te gaan nu maar niet perfect nog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMaMS0g40KKRx4Lrg-lzRuC2Pm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/keEKFyJTk0LoHz0fXWM7UcJZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door AMARONE op 18-10-2023 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
Als de temperatuur op 40 staat en hij blijft pendelen dan kun je ook eens de thermostaat op max zetten en kijken of het pendelen dan stopt. Als dan het pendelen stopt, dan is het waarschijnlijk de thermostaat die het veroorzaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
AMARONE schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:02:
[...]

Heb het even volgens jullie advies ingesteld op ta40 graden.

Het huis werd in maart en april en ook wel warm met die ta van 25 met in de koudste dag een piek van 14kWh maar normaal rond de 8 a 10. Dus qua verbruik was dat best prima. Alleen hij pendelde toen ook al zo erg.

De installateur gaf aan dat dit niet erg was en qua verbruik netjes. De ventilatoren van Jaga hangen er pas sinds juni dus nu voor het eerst in gebruik icm kou.

Update:
Het lijkt qua pendelen wat rustiger te gaan nu maar niet perfect nog.
[Afbeelding]
Dit ziet er niet heel gek uit (‘s avonds), je hebt geen kWh meter alleen voor je wp helaas, dus iets minder nauwkeurig te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
STT_2022 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:45:
[...]

Denk dat je eens in de handleiding moet kijken bij het volgende:

[Afbeelding]

Deze 2e pomp moet dan aangestuurd worden door je 2e relais.
Klopt, alleen waar sluit ik dan het 2e relais op aan.... Heb de wp nu open en de handleiding erbij, maar het is mij niet helemaal duidelijk. Circuit 1 wel.
Daarnaast zag ik nu dat sensor Two2 gewoon aan de binnenkant van de binnenunit ligt, lijkt me ook niet helemaal logisch? Iemand een goed idee waar ik deze laat?

Zo is het nu aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hk0svhl8Is4oy0QXChTqWip3v5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCed474ZpgOdS1lcVqkbPQXp.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UL_Zy5nB4qkIXuYuPiZYcKd9cOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQbeeBmGKgRrHRq9NcMsOXXo.jpg?f=fotoalbum_large

@Leon- ook aan jou de vraag :)

Edit: op dit moment heb ik 1 relais en 1 thermostaat aangesloten. Deze voorziet nu beide circuits van warm water, dus dat is nog niet zoals gewenst.

Edit 2: ik denk dat ik het weet;
Input 1 is 13/14 en in de software ingang 1 op AAN/UIT C1,
Input 2 is 15/16 en in de software ingang 2 op AAN/UIT C2.

Klinkt dat logisch?

[ Voor 42% gewijzigd door blackmore87 op 19-10-2023 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
blackmore87 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:33:

Edit: op dit moment heb ik 1 relais en 1 thermostaat aangesloten. Deze voorziet nu beide circuits van warm water, dus dat is nog niet zoals gewenst.

Klinkt dat logisch?
Als ik naar de labels op de aansluitingen kijk lijkt het me niet logisch op 15/16. Ik zal straks de handleiding eens doorlezen. Heb je geen on/off input 2 ergens op de labels?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackmore87
Leon- schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:03:
[...]

Als ik naar de labels op de aansluitingen kijk lijkt het me niet logisch op 15/16. Ik zal straks de handleiding eens doorlezen. Heb je geen on/off input 2 ergens op de labels?
Nee die is er niet :'(

Edit: ik heb het werkend.
Input 2 is 13/16 en in de software ingang 2 op AAN/UIT C2.
Stroom inderdaad uit 28/29 voor beide relais.

[ Voor 22% gewijzigd door blackmore87 op 19-10-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:59
blackmore87 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:07:
[...]

Nee die is er niet :'(

Edit: ik heb het werkend.
Input 2 is 13/16 en in de software ingang 2 op AAN/UIT C2.
Stroom inderdaad uit 28/29 voor beide relais.
Dus één relais verbindt 13 met 14, de andere 13 met 16?

Ik snap nog niet helemaal waar 28/29 voor is. Is dat voeding voor het relais-schakelende apparaat (thermostaat/microcontroller/...)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
Treenaks schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:42:
[...]

Dus één relais verbindt 13 met 14, de andere 13 met 16?

Ik snap nog niet helemaal waar 28/29 voor is. Is dat voeding voor het relais-schakelende apparaat (thermostaat/microcontroller/...)?
Klopt.
En inderdaad 28/29 is de voeding voor in dit geval het relaisstation zoals Netatmo het noemt (deze verzorgt de wifi connectie en de draadloze connectie met de thermostaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
blackmore87 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:47:
[...]

Klopt.
En inderdaad 28/29 is de voeding voor in dit geval het relaisstation zoals Netatmo het noemt (deze verzorgt de wifi connectie en de draadloze connectie met de thermostaat).
Goed gevonden. Heb je wel goed bereik met je thermostaat en je relais? Beide thermostaten kun je nu ook in 1 app bedienen. Ook heb je nu een grafiek van je ruimte temperatuur en je aan/uit schakel momenten.
Nu kijken waar je de hysterese op moet zetten om het comfort te verhogen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
STT_2022 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 23:01:
[...]

Goed gevonden. Heb je wel goed bereik met je thermostaat en je relais? Beide thermostaten kun je nu ook in 1 app bedienen. Ook heb je nu een grafiek van je ruimte temperatuur en je aan/uit schakel momenten.
Nu kijken waar je de hysterese op moet zetten om het comfort te verhogen :)
Dankje!
Beide thermostaten hebben 3 van de 5 streepjes, dus dat is niet gek. Wifi dekking richting beide relais is perfect.
@Leon- hoe snel werd bij jou de verbinding verbroken? Om de hoeveel tijd? Hier lijkt het tot nu toe stabiel.

Ik heb de hysterese voor de bovenverdieping (Jaga’s) op 1 graad gezet. En voor de benedenverdieping (vvw) op 0,5 graad. Maar eens kijken hoe dat bevalt.
Grafiekjes zal ik plaatsen zodra er wat meer te zien is.

Tot nu toe erg blij hiermee. Kan nu eindelijk ook een graad nachtverlaging doorvoeren via het schema.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leon-
blackmore87 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:56:
[...]
@Leon- hoe snel werd bij jou de verbinding verbroken? Om de hoeveel tijd? Hier lijkt het tot nu toe stabiel.
Super! Goed om te horen dat het bij jou ook werkt. Ik vind de handleiding van Hitachi maar matig in dit opzicht. Misschien moeten we inderdaad eens een openingspost maken waarin we dit soort zaken uitleggen. Op internet is hier namelijk ook weinig over te vinden.

Bij mij werd elk half uur de connectie verbroken, dus als die bij jou goed draait na een nachtje slapen dan is er niets aan de hand en werkt alles goed. Ik gebruik de thermostaat nu ook al een aantal dagen na volle tevredenheid. Ben blij met de in te stellen hysterese.

Het probleem dat ik vorig jaar had met pendelen en temperatuur dat niet werd bereikt (lijkt) opgelost. Afgelopen dagen haalt hij netjes zijn temperatuur en heb ik ook geen last van pendelen (staat nog fixed op 35 graden voorlopig). Ik heb afgelopen winter een verdubbeling van mijn buffervat gekregen. Ook heb ik boven overal Jaga's geinstalleerd en vloerverwarming in de badkamer. Nu al meer comfort dan vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:39

wmc

Erg interessant om te lezen dat de Netatmo thermostaat werkt. Begrijp ik de handleiding (en jullie posts) goed als ik concludeer dat met deze thermostaat op pin 13 en 14 de stooklijn buiten werking wordt gesteld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leon-
wmc schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:02:
Erg interessant om te lezen dat de Netatmo thermostaat werkt. Begrijp ik de handleiding (en jullie posts) goed als ik concludeer dat met deze thermostaat op pin 13 en 14 de stooklijn buiten werking wordt gesteld?
Nee hoor; de stooklijn stel je op de WP in. De thermostaat schakelt alleen de stooklijn/WP in of uit. Het voordeel van de Netatmo thermostaat is de hysterese. Die kan je bij een ATW hitachi thermostaat instellen op minimaal 1 en had bij met een overshoot van bijna een halve graad, wat niet fijn is voor het binnen klimaat. Het wordt te warm en te koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Leon- schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:12:
[...]

Super! Goed om te horen dat het bij jou ook werkt. Ik vind de handleiding van Hitachi maar matig in dit opzicht. Misschien moeten we inderdaad eens een openingspost maken waarin we dit soort zaken uitleggen. Op internet is hier namelijk ook weinig over te vinden.

Bij mij werd elk half uur de connectie verbroken, dus als die bij jou goed draait na een nachtje slapen dan is er niets aan de hand en werkt alles goed. Ik gebruik de thermostaat nu ook al een aantal dagen na volle tevredenheid. Ben blij met de in te stellen hysterese.

Het probleem dat ik vorig jaar had met pendelen en temperatuur dat niet werd bereikt (lijkt) opgelost. Afgelopen dagen haalt hij netjes zijn temperatuur en heb ik ook geen last van pendelen (staat nog fixed op 35 graden voorlopig). Ik heb afgelopen winter een verdubbeling van mijn buffervat gekregen. Ook heb ik boven overal Jaga's geinstalleerd en vloerverwarming in de badkamer. Nu al meer comfort dan vorig jaar.
In de handleiding(-en) staat inderdaad lang niet alles goed (tot in detail) uitgelegd. Een goede openingspost zou een verrijking van dit topic zijn!

Oké, dan ga ik ervan uit dat ik de connectie problematiek niet heb gelukkig.

Mooi dat het bij jou nu ook zo mooi draait! Hoe groot is je buffervat nu? Zou bij mij ook nog wel eens kunnen denk ik, of van 50 naar 80 liter bijvoorbeeld, scheelt toch iets.
Wij hebben 1 kamer waar nu geen radiator hangt, daar komt binnenkort een Jaga. Deze zit op het circuit van de benedenverdieping, dus ik hoop ook nog iets naar beneden te kunnen met mijn Ta.

[ Voor 6% gewijzigd door blackmore87 op 20-10-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
blackmore87 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:29:
[...]

In de handleiding(-en) staat inderdaad lang niet alles goed (tot in detail) uitgelegd. Een goede openingspost zou een verrijking van dit topic zijn!

Oké, dan ga ik ervan uit dat ik de connectie problematiek niet heb gelukkig.

Mooi dat het bij jou nu ook zo mooi draait! Hoe groot is je buffervat nu? Zou bij mij ook nog wel eens kunnen denk ik, of van 80 naar 120 liter bijvoorbeeld, scheelt toch iets.
Wij hebben 1 kamer waar nu geen radiator hangt, daar komt binnenkort een Jaga. Deze zit op het circuit van de benedenverdieping, dus ik hoop ook nog iets naar beneden te kunnen met mijn Ta.
Draai jij nog steeds met een constante stooklijn?

Ik had volgens mij een 60 liter buffervat, volgens mij dezelfde als jij hebt. De nieuwe is volgens mij een 120 liter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7lIas73-3ozv9V_EoFEMlZsKts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qypbF4rYaHxEhTlLTdChXc7T.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Leon- schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:49:
[...]

Ik had volgens mij een 60 liter buffervat, volgens mij dezelfde als jij hebt. De nieuwe is volgens mij een 120 liter:

[Afbeelding]
Staat je buffervat in serie of parallel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Leon- schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:49:
[...]

[Afbeelding]
50 liter is het denk ik. Die van jou is wel erg groot, kan ik hier bijna niet kwijt…. 80L is ongeveer 93cm hoog, dat zou hier nog wel kunnen…

Ik draai met een minimale Ta van 38 op de benedenverdieping en 35 op de bovenverdieping. Wel een stooklijn ingesteld die naar maximaal 45 gaat bij -20. De stooklijn kan nog worden getuned als het echt koud is.

Zo zag het er hier vanochtend uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ooSBiAMd9tzLotjeFPY9w359wM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CW7LFFk4nTRTFNvI7PlgZWJq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door blackmore87 op 20-10-2023 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
STT_2022 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:35:
[...]

Staat je buffervat in serie of parallel ?
Ten opzichte van de boiler? Parallel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ss4

Ss4

AMARONE schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:55:
[...]

Het pendelen betekent dat er te weinig afname is in de afgifte. Of teveel opgewekt word de ras 2 kan B.V. terugmoduleren naar 1,85 kw van de 4kw totaal. In het overgang seizoen is dit altijd een lastig issue. Ik kom dagelijks tegen dan er veel te grote warmtepompen geplaatst zijn en dan zie je dit ook. Oplossing is dan ook een buffer in serie plaatsen van meer dan 100 ltr.
Of de voor 3/4 dag de nachtmodus inschakelen voor zo laag als kan . Ben zelf van 8 start/stops naar 1 per uur gegaan zonder comfort verlies :)
Een buffervat in serie is bedoeld voor het ontdooien zodat er altijd genoeg energie voor is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Ben het helemaal met je eens @Ss4
@AMARONE Waar je ook nog naar moet kijken is het waterzijdig inregelen van je radiatoren.
Bekijk deze uitleg maar eens:

YouTube: Video waterzijdig inregelen CV-installatie IMI en Remeha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ss4

Ss4

STT_2022 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:43:
Ben het helemaal met je eens @Ss4
@AMARONE Waar je ook nog naar moet kijken is het waterzijdig inregelen van je radiatoren.
Bekijk deze uitleg maar eens:

YouTube: Video waterzijdig inregelen CV-installatie IMI en Remeha
Lastige daarvan is weer welk uitgangspunt neem je als je op stooklijn gaat stoken
Pas op dat je de radiator niet te ver dicht zet.
Ik adviseer altijd de referentie ruimte wat meestal de woonkamer is volledig open te laten. Pas dit alleen aan als er grote temperatuurs verschillen zijn van de l verschillende radiatoren/ vloerverwarming groepen.
Als je overal thermostaat knoppen en of thermostaten hebt is het zelden nodig om in te regelen. Het bespaart dan ook zelden energie in deze situaties.

Oja even een gouden tip als je gaat experimenteren met je verwarmings systeem zorg dat de vrouw het niet koud heeft :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STT_2022
Dank voor de gouden tip!

Denk wel dat als je over gaat van CV naar WP je goed in de gaten moet houden dat je huidige radiatoren wellicht niet voldoende zijn om de gewenste warmte af te geven bij de lage temperatuur waarmee de WP werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-07 16:52
Ss4 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 07:44:
[...]

Het pendelen betekent dat er te weinig afname is in de afgifte. Of teveel opgewekt word de ras 2 kan B.V. terugmoduleren naar 1,85 kw van de 4kw totaal. In het overgang seizoen is dit altijd een lastig issue. Ik kom dagelijks tegen dan er veel te grote warmtepompen geplaatst zijn en dan zie je dit ook. Oplossing is dan ook een buffer in serie plaatsen van meer dan 100 ltr.
Of de voor 3/4 dag de nachtmodus inschakelen voor zo laag als kan . Ben zelf van 8 start/stops naar 1 per uur gegaan zonder comfort verlies :)
Een buffervat in serie is bedoeld voor het ontdooien zodat er altijd genoeg energie voor is
3/4 dag de nachtmodus inschakelen, is dat een oplossing om pendelen tegen te gaan? Heb je misschien hier een screen van, hoe je dat ingesteld hebt..
Bvd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Johndoej schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:42:
[...]

3/4 dag de nachtmodus inschakelen, is dat een oplossing om pendelen tegen te gaan? Heb je misschien hier een screen van, hoe je dat ingesteld hebt..
Bvd _/-\o_
Het scheelt in piekvermogen (bij het starten), dus de wp zal rustiger draaien en daardoor in principe een (iets) langere run kunnen maken. Pendelen wordt vooral veroorzaakt door een te hoog minimaal vermogen van de wp tov het afgiftevermogen.
Het is in te stellen via installateurstoegang en dan Systeemconfiguratie -> Warmtepomp -> Nachtverlaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
-

[ Voor 99% gewijzigd door blackmore87 op 22-10-2023 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tvw4saSKf46krfG3oJnqUUKPb1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fQ2UEBtx5Cq3OS6sJ2KfmRO.jpg?f=fotoalbum_large

Moet ik de tijd dan veranderen ? 3/4 van 24 uur op nachtstand. Dus 18 uur op nachtstand. Moet de capaciteit ook veranderd worden

Bvd

[ Voor 8% gewijzigd door Johndoej op 22-10-2023 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
Zet hem eens van 22 uur tot 21.50 uur op 50% en dan eens een paar dagen kijken wat hij doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ss4

Ss4

Johndoej schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:38:
[...]

[Afbeelding]

Moet ik de tijd dan veranderen ? 3/4 van 24 uur op nachtstand. Dus 18 uur op nachtstand. Moet de capaciteit ook veranderd worden

Bvd
Je vult het tijdvak in wanneer je de nachtmodus gebruikt begin bijvoorbeeld met 20:00 tot 08:00 op 50% en kijk het dan een dag of 2 a 3 aan en zo kan je het steeds aanpassen tot je enigszins het resultaat hebt wat je wilt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johndoej
Heb het ingesteld, zoals je voorstelde. Ik zal het een paar dagen uitproberen, en hou je op de hoogte.
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.v.Heerikhuize
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-07 10:28
ik zou de afgeschermde kabel, waar de afscherming open en bloot ligt de afscherming netjes op de
aarde aansluiten, voor een betere bescherming, dit kun je bij eventuele problemen aan beide zijde doen, zo als het nu zit, kun je gewoon problemen blijven houden die je niet begrijpt en kunt monitoren.
blackmore87 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:33:
[...]

Klopt, alleen waar sluit ik dan het 2e relais op aan.... Heb de wp nu open en de handleiding erbij, maar het is mij niet helemaal duidelijk. Circuit 1 wel.
Daarnaast zag ik nu dat sensor Two2 gewoon aan de binnenkant van de binnenunit ligt, lijkt me ook niet helemaal logisch? Iemand een goed idee waar ik deze laat?

Zo is het nu aangesloten:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Klinkt dat logisch?
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-06 20:57
Hebben er mensen hier ervaring met de instelling van de waterpomp op deltaT ? Veel van jullie zullen met een buffervat werken maar ik heb genoeg buis liggen om dit niet nodig te hebben. Ik heb inmiddels alle verdelers open staan (vorig stook seizoen maar de helft). Dit betekend dat ik een flow van 1.95 ongeveer bereik wanneer de waterpomp op 100% staat.

Zodra de WP opstart en de Ta (30) wil halen dan zie ik dat die in het begin de waterpomp op 50% zet. Echter zodra die de Ta bijna bereikt heeft gooit die de waterpomp op 100%. Hierbij is mijn delta T nog ongeveer 8 a 9 en dan kom je dus in een situatie waarbij die de Ta niet goed kan halen. Het lijkt erop dat de WP niet goed kijkt naar de flow icm de deltaT maar dat die uit een fixed waarde de waterpomp gewoon op vol vermogen gooit.

Afgelopen vrijdag avond voor het eerst de WP aangegaan. Hierbij was op een gegeven moment de Ta 28 en de Tr 19 en de flow ~ 1.95 als je die deltaT tegenover de flow zet dan kom je op > 20kw uit wat die niet kan halen. Dus de Ta bereiken duurt veel langer dus terug moduleren gaat de WP ook pas veel later doen.

Ik heb alles op fixed Ta staat dus geen stooklijn, zou dat van invloed kunnen zijn?

EDIT: ik lees in de service manual dat de WP een deltaT van 5 probeert te bereiken. Dus zodra de WP is opgestart dan gaat die al snel de flow opbouwen om de deltaT lager te krijgen. Echter in mijn geval gaat er veel warmte in de vloer zitten (complete betonvloer op drukvaste PIR + cement dekvloer = +/- 22cm aan massa). Dus het omhoog gooien van de flow is niet gelijk terug te zien in de Tr.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tape52U7-46mOV7vOrsSzUOWBDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qCNFmLmb8YEavTZGfRnbVZub.png?f=fotoalbum_large

Misschien maar de verdelers allemaal wat terug schroeven om zelf de flow te beperken?

[ Voor 25% gewijzigd door Apocalyps895 op 23-10-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
D.v.Heerikhuize schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:01:
ik zou de afgeschermde kabel, waar de afscherming open en bloot ligt de afscherming netjes op de
aarde aansluiten, voor een betere bescherming, dit kun je bij eventuele problemen aan beide zijde doen, zo als het nu zit, kun je gewoon problemen blijven houden die je niet begrijpt en kunt monitoren.

[...]
Volgens mij is dat de communicatiekabel tussen de binnen- en de buitenunit, deze heeft geen aarde nodig. Of ik moet er volledig naast zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
STT_2022 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:09:
Zet hem eens van 22 uur tot 21.50 uur op 50% en dan eens een paar dagen kijken wat hij doet.
Moet ik hem ook in deze tijd op eco zetten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
Johndoej schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:19:
[...]
Moet ik hem ook in deze tijd op eco zetten ?
ECO lijkt mij niet zinvol. In eco stand zal hij de watertemp iets ruimer pakken. Ik zal niet te veel variabelen nemen. Daarom eerst eens op nachtstand voor de volle 24 uur. Kijken hoe de WP daar op reageert en vandaar weer verder kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STT_2022
@Apocalyps895

De flow beperken kan ook door de pomp op continue te zetten en dan een percentage aangeven.
Als je eens uitrekend wat je verwachte flow zou moeten zijn en hem daar dan continue op laat pompen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apocalyps895
STT_2022 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:31:
@Apocalyps895

De flow beperken kan ook door de pomp op continue te zetten en dan een percentage aangeven.
Als je eens uitrekend wat je verwachte flow zou moeten zijn en hem daar dan continue op laat pompen?
Ja klopt, staat die nu ook op 70% gaat opzich prima zit ik nog op 1.72 flow alleen dan doet die er langer over om op te starten (om de Ta te bereiken) en ook meer defrosts uiteindelijk. Maar ik ben bang dat het dat is of de verdeler lager zetten. Ik ga wat dingen proberen, had gehoopt dat er nog alternatieven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Apocalyps895 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:11:
[...]

Ja klopt, staat die nu ook op 70% gaat opzich prima zit ik nog op 1.72 flow alleen dan doet die er langer over om op te starten (om de Ta te bereiken) en ook meer defrosts uiteindelijk. Maar ik ben bang dat het dat is of de verdeler lager zetten. Ik ga wat dingen proberen, had gehoopt dat er nog alternatieven waren.
Ik ben dit nu ook aan het bekijken. Had hem eerst op dT staan, maar kreeg "thermo off" meldingen. Mijn pomp staat continue op 0.9m3/h en ik heb ooit een berekening gemaakt waar die met een dT van 5 op 1.35 uit moet komen. Heb hem nu op continue ingesteld en 80%. Zit nu op een flow van 1.20m3/h. Vanmorgen had ik wel een thermo off. Heb nu de temperatuur iets hoger ingesteld.
Heb hybride jaga's besteld voor op de eerste verdieping en hoop dat ik dan van de thermo off meldingen af ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Ook heb ik bij het opstarten een pieptoon (duurt zo'n 30 min). Als ik het vermogen naar beneden zet (60%) dan is dat nagenoeg verdwenen. Wat kan dit veroorzaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.v.Heerikhuize
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-07 10:28
van uit m`n werk, hebben we op die manier heel veel problemen kunnen oplossen.
blackmore87 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:41:
[...]

Volgens mij is dat de communicatiekabel tussen de binnen- en de buitenunit, deze heeft geen aarde nodig. Of ik moet er volledig naast zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apocalyps895
D.v.Heerikhuize schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:23:
van uit m`n werk, hebben we op die manier heel veel problemen kunnen oplossen.

[...]
Hitachi schrijft shielded 0.75mm2 voor. Nu kan het zijn dat het datasignaal ernstig gestoord wordt en je daardoor een slechte verbinding hebt met de buiten unit. Hoewel ik die kans erg klein is, ook omdat het geen hoog snelheidsprotocol is wat erover heen gaat. Aarden van de shielded kabel aan 1 kant kan nooit kwaad maar is absoluut niet nodig in normale situaties.

Bij mij is het gewoon een stuk YMVK kabel van 8 meter zonder bescherming en zonder aarde en werkt prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:39

wmc

Apocalyps895 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:03:

EDIT: ik lees in de service manual dat de WP een deltaT van 5 probeert te bereiken. Dus zodra de WP is opgestart dan gaat die al snel de flow opbouwen om de deltaT lager te krijgen. Echter in mijn geval gaat er veel warmte in de vloer zitten (complete betonvloer op drukvaste PIR + cement dekvloer = +/- 22cm aan massa). Dus het omhoog gooien van de flow is niet gelijk terug te zien in de Tr.

[Afbeelding]
Bizar dat hij mikt op een Delta T van 5 graden, ik krijg mijn huis fatsoenlijk warm met een watertemperatuur van 22 graden (binnen temperatuur 20 graden), die delta T is dus onhaalbaar (Dit zou de warmtepomp toch moeten weten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
wmc schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:13:
[...]

Bizar dat hij mikt op een Delta T van 5 graden, ik krijg mijn huis fatsoenlijk warm met een watertemperatuur van 22 graden (binnen temperatuur 20 graden), die delta T is dus onhaalbaar (Dit zou de warmtepomp toch moeten weten).
Het is inderdaad heel erg afhankelijk van de manier van verwarmen, in mijn situatie is er zoveel warmte afgifte in de vloer dat ik die 5 graden verschil ook nooit haal....nou ja uiteindelijk wel als ik de gewenste kamer T op 24 set dan zal die uiteindelijk wel een deltaT < 5 krijgen :Y maar nu weet ik waarom die als een gek de waterpomp op 100% gooit ondanks de grote deltaT bij mij.
Pagina: 1 ... 12 ... 23 Laatste