Als je aub nog wilt kijken of het inderdaad pin 1 en 2 is, en bedoel je dan 1 en 2 vanaf bovenaanzicht.
Bedankt alvast
Bedankt alvast
Ik denk dat het belangrijk is dat je weet welk type/bouwjaar je hebt (r410 of r32), ik heb de screenshot uit de 2022 service manual maar nu ik terug lees heb ik inderdaad ook de rode connector gebruikt bij mij net als Skipper-93 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" in zijn post zie je een voorbeeld van een vergelijkbare kabel die ik ook heb. Jij hebt die jumper al. Of het is een jumper voor een oud model en met je inderdaad conform manual de blue connector hebben of de jumper is goed en er is iets anders met je WPJohndoej schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:05:
Als je aub nog wilt kijken of het inderdaad pin 1 en 2 is, en bedoel je dan 1 en 2 vanaf bovenaanzicht.
Bedankt alvast
Ja je moet inderdaad geen jumper losmaken. Hoeveel Kw warmtepomp heb je ?Johndoej schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:48:
Ik heb de rode vijf pins al omgebouwd naar een 3 pins jumper. Ik verbind pin 1 en 2 zoals op het voorbeeld op de tekening. Morgen ga ik het testen.
IK denk dat de 3 pins goed is. Daar is het slot ook van leeg.
Bij de 5 pins moet je een jumper losmaken, en vervolgens de rode jumper plaatsen.
Dat is dan volgens mij de 4.0 uitvoering zoals ze dat noemen bij Hitachi en daarvan staat inderdaad dat het de blauwe connector moet zijn. Ik heb ook een 11KW maar die van mij is uit 2018 (het oude model).Johndoej schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:12:
We hebben een 11 kw
[ Voor 43% gewijzigd door Apocalyps895 op 09-08-2023 11:39 ]
Volgens mij zou het moeten kunnen met kleine aardeind hulzen https://www.tinytronics.n...5mm%C2%B2-ge%C3%AFsoleerd zoiets bijvoorbeeld.Johndoej schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:41:
Heb de RWD-4.ONW1E-220S uit 2022
3 punts Jumper geplaatst, maar ketel reageert niet op koelen.
Denk dat aangepaste jumper niet helemaal goed contakt maakt.
Probeer een nieuwe te kopen, of materiaal te kopen om een goede te maken. Het is een beetje priemel werk.
2 losse schoentjes kopen zo fijn, zal even niet weten waar ik die kan kopen.
Ik stook zelf niet met WAR maar heb mijn Ta altijd vast op 29 graden inmiddels. Zonder thermostaat verwarmen is niet enorm efficiënt denk ik (gezien je ook normale radiatoren erbij hebt) want dan gaat deze alleen uit als er een bepaalde temperatuur is bereikt van het water. Het beste is toch om een thermostaat ergens op te hangen en afhankelijk daarvan de rest van de vloerverwarming / radiatoren af te stellen om de warmtepomp zo goed mogelijk te laten draaien.Klczch schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:38:toon volledige bericht
Hallo,
Ik vond dit forum als de enige bron van informatie over het tweaken van Hitachi WP.
Ik heb YUTAKI S 8,0 kW RAS-3WHVRP1 + RWM-3.0R1E gekocht ter vervanging van de elektrische boiler en elektrische boiler.
Ik heb een oud huis in het Tsjechisch met een stenen muur van 65 cm, vloerverwarming op de begane grond en 2 radiatoren op de 1e verdieping, waar ik dezelfde temperatuur heb ingesteld als vloerverwarming (het is warm op de 1e verdieping).
Hitachi bespaarde een zeer kleine hoeveelheid energie in vergelijking met de normale elektrische boiler.
Ik verwarmde zonder thermostaat op vaste temperatuur, die ik handmatig veranderde volgens het verwachte weer. Daarom probeerde ik een aantal instellingen uit te voeren dankzij informatie op dit forum (gewijzigd naar OTC-moduspunten, modus met ΔT-werking, uitgeschakelde elektrische verwarming die altijd draaide tijdens het verwarmen van SWW, hoger waterdebiet, ...).
Ik denk dat het niet erg effectief is om de temperatuur te veranderen volgens de gemiddelde Ta en ΔT, omdat de WP in de koudste Ta zal draaien (meestal 's nachts) => laagste COP.
Veranderingen in de ingestelde temperaturen worden na 1-2 dagen weerspiegeld in de stal, omdat er een lange/grote inertie en ophoping van de stal is.
Ik vroeg me af of er een controlemethode is, waarbij gegevens van de weersvoorspelling + de huidige temperatuur worden vergeleken => om 1 of dagen eerder te verwarmen en alleen bij hoge buitentemperaturen?
Als ik de OTC-curve met punten wil instellen, in welke Ta is dan de middelste waarde? Op de foto heb ik Ts van 25° tot 45°, Ta van -7 tot 25°. middelste waarde is -5. Waarde -5° is op 0° of 9° (midden tussen -7 en 25)? [Afbeelding]
De pomp 1 draait de hele tijd en controleert Twi en Two. Is dit normaal of moet het worden uitgeschakeld als er geen vraag is? Ik heb geprobeerd het systeem op thermo AAN/UIT te zetten en er veranderde niets. [Afbeelding]
Als de vraag naar verwarming is ingeschakeld, heb ik altijd het pictogram en verwarmingsvermogen voor maximaal = 3 zwarte lijnen, dat is vermogen 66 < X ≤ 100% niet lager. Is dat goed? [Afbeelding]
Ik zal blij zijn met al uw hulp.
Groet uit Tsjechië.
Bedankt voor uw reactie, ik merk dat mijn simpele vraag niet zo simpel is. En het lijkt dat dit meer speelgoed is voor ver gevorderdenarnoldniessen schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:55:
[...]
Dank je! Als controle mogelijk zou zijn, en daar zit wel de uitdaging nog, dan is daarna de stap naar controle vanuit Home Assistant (met een app voor de telefoon) zo gemaakt.
Is klokken (programma's?) aanpassen wel mogelijk met de bestaande Modbus interface?
Werkt perfect, dank jeJohndoej schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:12:
OK bedankt zover
Update. Afgelopen weekend de gehele installatie weg laten halen en terug op gas.STT_2022 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:55:
@backupdevice
Nog wijzer geworden van het bezoek van de externe partij gister?
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Oké…. Heeft de originele installateur dat moeten doen? (Of in ieder geval op hun kosten?)backupdevice schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:58:
[...]
Update. Afgelopen weekend de gehele installatie weg laten halen en terug op gas.
[ Voor 6% gewijzigd door blackmore87 op 15-08-2023 18:13 ]
BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.
Nope . Hebben wij laten doen .blackmore87 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:13:
[...]
Oké…. Heeft de originele installateur dat moeten doen? (Of in ieder geval op hun kosten?)
Flinke strop al met al :-/
BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.
Ga je de kosten nog via een procedure op ze verhalen? Je zou een sterke zaak hebben. Maar ja daar zal je wel 2 jaar voor uit moeten trekken...
Ja , flinke strop maar wij zijn wel van dat ding af.
Nope , compromis gesteld om in ieder geval voor de winter een werkende verwarming te hebben .kokpol schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:05:
[...]
Ga je de kosten nog via een procedure op ze verhalen? Je zou een sterke zaak hebben. Maar ja daar zal je wel 2 jaar voor uit moeten trekken...
Erg jammer! Begrijp wel dat je terug bent gegaan met de ellende. Als ik het samenvat was het probleem dat de installatie niet goed was berekend en geïnstalleerd op jullie situatie? Om nog maar niet te praten over hoe deze was afgeregeld door de installateur en hoe jullie geïnformeerd zijn over alles?backupdevice schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:58:
[...]
Update. Afgelopen weekend de gehele installatie weg laten halen en terug op gas.
Installatie was te ruim berekend. 11KW volgens de mannen, 6KW volgens een latere berekening. Leidingen zouden perfect zijn, wat dus niet het geval was. De flow was te weinig.Apocalyps895 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:25:
[...]
Erg jammer! Begrijp wel dat je terug bent gegaan met de ellende. Als ik het samenvat was het probleem dat de installatie niet goed was berekend en geïnstalleerd op jullie situatie? Om nog maar niet te praten over hoe deze was afgeregeld door de installateur en hoe jullie geïnformeerd zijn over alles?
[ Voor 13% gewijzigd door backupdevice op 17-08-2023 10:29 ]
backupdevice schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:27:
[...]
Installatie was te ruim berekend. 11KW volgens de mannen, 6KW volgens een latere berekening. Leidingen zouden perfect zijn, wat dus niet het geval was. De flow was te weinig.
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen. Maar ja, ding is nu weg en probleem is nu voor ons opgelost. Wij zijn een kleine 13K kwijt maar ja. Soms zit het tegen
Ik heb mijn Yutaki S, alleen verwarming, via de gateway en Hibox aangesloten, maar je kan er echt weinig mee. Zonde van je geld.Du Village schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:59:
Heeft er iemand ervaring met een Yutaki S op een app te krijgen.
Zie zelf alleen de optie van het plaatsen van een Gateway ATW-TAG-02 icm Hibox AHP-SMB-01
maar dit kost al snel 500 euro. En dat is wel erg veel
Wat zijn je bedenkingen over je systeem dan nog op dit moment?STT_2022 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 23:56:
Heftig allemaal, maar denk dat dit veel vaker voorkomt. Ik ben ook nog niet volledig overtuigd van mijn systeem, maar ben nog met mijn installateur in gesprek.
Wens je succes voor de toekomst en je weet ons te vinden!
[...]
Absoluut. Wij wilden dat ding perse voor de winter weg hebben en hebben daarom ook de handdoek in de ring gegooid. Dan maar ff verlies pakken en doorrrrr .STT_2022 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 23:56:
Heftig allemaal, maar denk dat dit veel vaker voorkomt.
[...]
Anoniem: 1986520
Maar heb je nu wel gewoon een 6KW installatie staan?backupdevice schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:04:
[...]
Absoluut. Wij wilden dat ding perse voor de winter weg hebben en hebben daarom ook de handdoek in de ring gegooid. Dan maar ff verlies pakken en doorrrrr .
Nee. Hebben de CV terug gehangen .Anoniem: 1986520 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:50:
[...]
Maar heb je nu wel gewoon een 6KW installatie staan?
Anoniem: 1986520
Je had nog geen afscheid genomen van de gasaansluiting dan? Dan is het natuurlijk een handige optie.
Ik had al opdracht gegeven tot weghalen maar was op tijd om dit te annulerenAnoniem: 1986520 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:03:
[...]
Je had nog geen afscheid genomen van de gasaansluiting dan? Dan is het natuurlijk een handige optie.
Ten eerste de thermostaat die ze erbij hadden gedaan. Heb zelf de controller van de binnen unit als thermostaat geïnstalleerd en nu is het al beter.Apocalyps895 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:26:
[...]
Wat zijn je bedenkingen over je systeem dan nog op dit moment?
Vreemd dat die bij 40 graden ook nog gaat pendelen. Je water flow in combinatie met je deltaT bepaald hoeveel kw er nodig is. Je 8 kw kan ook nog terug moduleren dus je hebt nooit alleen maar minimaal 8kw. Wat is je water flow (m3/h) dan?STT_2022 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:46:toon volledige bericht
[...]
Ten eerste de thermostaat die ze erbij hadden gedaan. Heb zelf de controller van de binnen unit als thermostaat geïnstalleerd en nu is het al beter.
Heb een 8kw systeem en kom er achter dat als ik hem in de nachtstand heb en het vermogen op 50% dat het huis prima warm is. Alleen als het gaat vriezen moet ik hem op 70 a 80% zetten. Als ik hem continu op 100% zal zetten dan gaat hij sneller pendellen, ongeacht de water temperatuur. Dus het gedrag bij 30 of 40 graden is dan hetzelfde.
Zelf denk ik dat er toch te weinig warmte afgifte is en dan verdenk ik mijn jaga radiatoren die te klein zijn gedimensioneerd (deze zijn ooit op 60 graden berekend bij de vorige bewoners). Mijn installateur heeft hier waarschijnlijk niet goed naar gekeken of iets gemist.
Heb een theoretische warmteverlies berekening van hem gehad en denk dat het wel aardig klopt. Hij kwam op iets van 7kw verlies.
Mijn vloerverwarming 70 m2 zou zo’n 4 tot 5 kw op zich nemen en dan boven de jaga’s de rest, maar denk dat die Jaga’s bijna niks afgeven (gemeten aanvoer en retour temp hetzelfde).
Dus wil graag hun inzicht hierover.
Als jullie een idee hebben dan hoor ik het graag. Ik zit namelijk een beetje met de berekening van nieuwe radiatoren. Welke dimensie radiator bij een water temp van 35 graden.
Daar heb je helemaal gelijk in.Apocalyps895 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:39:
[...]
Vreemd dat die bij 40 graden ook nog gaat pendelen. Je water flow in combinatie met je deltaT bepaald hoeveel kw er nodig is. Je 8 kw kan ook nog terug moduleren dus je hebt nooit alleen maar minimaal 8kw. Wat is je water flow (m3/h) dan?
Volgens mij kan je dan sowieso je waterpomp wel op 100% zetten, weet je zeker dat je altijd de maximale flow hebt. Maar het is inderdaad niet veel, en als je jaga ook nog is geen warmte afgeven (Tr = Ta) dan kom je al snel in de problemen. Heb je wel een buffervat in je installatie?STT_2022 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:58:
[...]
Daar heb je helemaal gelijk in.
Het is niet dat hij gaat pendellen bij 35 of 40 graden water temperatuur.
Mijn flow zet hij op 0.8 m3/h en hij regelt het aan de hand van delta T, maar ik heb de flow nog nooit op iets anders zien staan. Mijn delta T over mijn vloerverwarming is ongeveer 7 graden. Ik heb dus gemeten dat mijn Jaga’s dezelfde aanvoer als retour hebben en denk dus dat deze zorgen voor een kleine delta T is mijn systeem, gemeten op de binnen unit. Dus als de water temp rond de 30 graden is dan wordt de delta T over mijn systeem, gemeten op de binnen unit, te klein en gaat hij in “thermo off”
Heb de flow ook al eens handmatig hoger gezet, maar zie hier geen verschil in.
Ga naar toegang installateur, dan naar systeem configuratie, Optionele functies, Energieconfiguratie en zet daar Vermogen berekenen en Ingang berekenen op “aan”Johndoej schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 00:11:
Doordat. Ik een beetje aan het experimenteren ben met de instellingen, ben ik plotseling de mogelijkheid kwijt om het gebruik of de capaciteit van de ketel te zien. Kan iemand mij de juiste instellingen geven om het energie beheer te zien.
Hij regelt het nu zelf aan de hand van Delta T instelling. Als ik hem handmatig op 100% zet gaan mijn Jaga’s ruisen.Apocalyps895 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 06:50:
[...]
Volgens mij kan je dan sowieso je waterpomp wel op 100% zetten, weet je zeker dat je altijd de maximale flow hebt. Maar het is inderdaad niet veel, en als je jaga ook nog is geen warmte afgeven (Tr = Ta) dan kom je al snel in de problemen. Heb je wel een buffervat in je installatie?
[ Voor 13% gewijzigd door STT_2022 op 25-08-2023 16:18 ]
Helaas werkt dat niet.,STT_2022 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:47:
[...]
Ga naar toegang installateur, dan naar systeem configuratie, Optionele functies, Energieconfiguratie en zet daar Vermogen berekenen en Ingang berekenen op “aan”
Dan zou je het weer moeten zien.
Misschien fabrieksinstellingen opnieuw laden?Johndoej schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:51:
[...]
Helaas werkt dat niet.,
misschien een andere oplossing,?
6 W, met af en toe een tijdje 35 Wblackmore87 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:32:
Wat is het stand-by verbruik bij jullie nu zo in de zomermaanden?
blackmore87 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:32:
Wat is het stand-by verbruik bij jullie nu zo in de zomermaanden?
[ Voor 5% gewijzigd door STT_2022 op 29-08-2023 18:53 ]
Ik ook. Heb wel de 8 kW.blackmore87 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:43:
Hmm dan is die van jullie best zuinig, dan moet ik ergens nog iets tweaken denk ik. Die van mij neemt volcontinu 55/56w. Ik meet overigens alleen de buitenunit….
Ik heb een 6kW unit; sdm120 is de buitenunit, sdm72 de rest (binnenunit, pomp, etc.)blackmore87 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:43:
Hmm dan is die van jullie best zuinig, dan moet ik ergens nog iets tweaken denk ik. Die van mij neemt volcontinu 55/56w. Ik meet overigens alleen de buitenunit….
Verwarm jij ook een boiler met je WP? Zo ja, dan kan dit wellicht ook zorgen voor een hoger standby verbruik.blackmore87 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:38:
Enig idee welke instelingen hierop (stand-by verbruik) invloed zouden kunnen hebben?
Ja, sww ook via de wp. 500L vat. Maar dan snap ik de continue load nog niet helemaal, tov jullie verbruik.STT_2022 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 18:51:
[...]
Verwarm jij ook een boiler met je WP? Zo ja, dan kan dit wellicht ook zorgen voor een hoger standby verbruik.
Zorg in iedergeval dat je verwarming op OFF staat.
Heb een keer meegekregen dat een rotary WP de olie warm houdt en daardoor altijd vermogen trekt. Ik weet niet of dit bij de combi is als je verwarming en boiler met dezelfde WP doet. Ik doe namelijk alleen verwarming.blackmore87 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:39:
[...]
Ja, sww ook via de wp. 500L vat. Maar dan snap ik de continue load nog niet helemaal, tov jullie verbruik.
Ik heb een 200l boilervat, dus dat lijkt het niet te zijn?STT_2022 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:28:
[...]
Heb een keer meegekregen dat een rotary WP de olie warm houdt en daardoor altijd vermogen trekt. Ik weet niet of dit bij de combi is als je verwarming en boiler met dezelfde WP doet. Ik doe namelijk alleen verwarming.
Voor de boiler heb ik een andere WP en die trekt helemaal geen vermogen in standby.
Klopt, is volgens mij wel afhankelijk van de buiten temperatuur maar de olie wordt inderdaad altijd warm gehouden.STT_2022 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:28:
[...]
Heb een keer meegekregen dat een rotary WP de olie warm houdt en daardoor altijd vermogen trekt. Ik weet niet of dit bij de combi is als je verwarming en boiler met dezelfde WP doet. Ik doe namelijk alleen verwarming.
Voor de boiler heb ik een andere WP en die trekt helemaal geen vermogen in standby.
Hoe meet je je verbruik? Heb je een kw meter ertussen of kijk je via je controller?blackmore87 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:39:
[...]
Ja, sww ook via de wp. 500L vat. Maar dan snap ik de continue load nog niet helemaal, tov jullie verbruik.
3-fase kWh meter van Homewizard….STT_2022 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:29:
[...]
Hoe meet je je verbruik? Heb je een kw meter ertussen of kijk je via je controller?
Dus je hebt je WP ook op 3 fasen aangesloten. Wellicht dat die in standby dus ook een hoger verbruik heeft. Ik heb een 1 fase systeem.
Ik heb zitten kijken of ik iets kan aansluiten op SG1 en SG2; daarmee kun je een 2-bit waarde (0, 1, 2 of 3) doorgeven aan de warmtepomp -- "normaal", "boost", "uit" en "forced on".wmc schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:51:
Ik vroeg me af of er iemand al eens de solar input heeft aangesloten? Het lijkt erop alsof het een simpel aan/uit contact is tussen pin 16 en 18.[Afbeelding]
Ik zie echter verder weinig opties gerelateerd aan deze setting, iemand een idee?
Dat had ik inderdaad ook in gedachte. Het is me echter niet duidelijk wat voor gedrag je dan kunt afdwingen van de warmtepomp. Wat dingen die ik zou willen doen bij een overschot aan zonneenergie:Treenaks schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:47:
[...]
Ik heb zitten kijken of ik iets kan aansluiten op SG1 en SG2; daarmee kun je een 2-bit waarde (0, 1, 2 of 3) doorgeven aan de warmtepomp -- "normaal", "boost", "uit" en "forced on".
Voor zover ik kan zien is het bedacht als een manier om (als netbeheerder) warmtepompen (van klanten) aan/uit te kunnen zetten als er te veel/te weinig stroom beschikbaar is op het netwerk. Maar het zijn gewoon relaiscontacten dus je kunt ook zelf iets in elkaar flansen op basis van stroomtarief en/of hoeveelheid export
https://www.waermepumpe.d...dy_Regularien_2.0_ENG.pdf ("Set of rules for heat pumps") legt uit wat de waardes betekenen/doen.
Ik ben benieuwd of je het allemaal werkend krijgt, ik wil sowieso ook nog de optie van TARIEF meegeven, dat de WP weet wanneer ik qua stroom in het laag tarief zit. Maar zover ben ik nog niet.wmc schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 08:32:
[...]
Dat had ik inderdaad ook in gedachte. Het is me echter niet duidelijk wat voor gedrag je dan kunt afdwingen van de warmtepomp. Wat dingen die ik zou willen doen bij een overschot aan zonneenergie:
- Tapwater opwarmen
- Een hogere setpoint temperatuur voor de thermostaat
- Aansturen van de legionella run
- Wisselen tussen eco en comfort modus
[ Voor 17% gewijzigd door Apocalyps895 op 22-09-2023 08:52 ]
Mag ik vragen hoe je dat hebt aangesloten?Ss4 schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:03:
Goedemiddag,
Ik zou buiten een aparte groep en binnen een aparte groep maken.
De elektrische heaters kan je zo instellen dat ze niet tegelijk aan mogen.
Werkt super bij mijn red-2.0rw1e-220s.
Het elektrische element gaat alleen aan als ik genoeg stroom teruglever Dan boost ik naar 70graden tapwater
[ Voor 13% gewijzigd door Apocalyps895 op 25-09-2023 08:49 ]
Ja, die inputs heb ik ook gevonden, maar ik heb nog nergens een duidelijke uitleg gevonden over wat er precies gebeurt als je ze schakeltApocalyps895 schreef op maandag 25 september 2023 @ 06:40:
@Treenaks Via wat domotica is dit altijd te regelen. Zit standaard een input voor BOOST op de WP. Daarnaast hebben sommige modellen ook een SOLAR input, deze kan ook gebruikt worden bij genoeg terug levering.
Als je de juiste bedrading hebt liggen dan zou je de binnen unit kunnen aansluiten op 380v. Ik heb zelf de binnen unit achter een krachtgroep met 5x2,5mm2 kabel. Je kan deze overigens ook aansluiten op 1 groep maar dan sluit je het verwarmingselement niet aan. Als je aanvoerwater niet te koud kan dit ook prima (heb zelf ook een tijd zo gedraaid).D.v.Heerikhuize schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:28:
@ Apocalyps895
zou de binnen unit op 380 V willen aansluiten, heb de kabel en aansluiting er al zitten (gekoppeld aan aardlek en zo), dus als dit kan zou ik daar blij mee zijn, vind vooral de schema's erg onduidelijk. buiten unit komt op een aparte groep te zitten.
wat betreft inlaat combinatie is dat echt nodig, heb nu een warmte pompboiler staan zonder, en dat werkt ook perfect, mocht de druk te hoog worden, dan wordt veiligheidsventiel aangesproken, soms heb je wel eens iets meer druk op de leiding staan, meestal nadat deze het legionella programma heeft gedraaid.
Wacht, gaat het hierom een inlaatcombinatie op de koudwaterleiding voor de boiler?D.v.Heerikhuize schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:48:
overleg gehad met Hitachi over de inlaatcombinatie, deze is niet nodig omdat het een gesloten circuit is, dit moet wel aangelegd worden als het een hybride opstelling is, wat betreft de aansluitingen, kan hem gewoon op 380/400 Volt aansluiten, dan worden alle verwarmingselementen gebruikt, zonder dat ik allerlei aanpassingen hoeft te doen volgens TD van Hitachi. we gaan ervan uit dat dit allemaal juist is natuurlijk.
vind ondanks alles de tekeningen erg onduidelijk, en slecht leesbaar.
Ik heb een klik aan klik uit schakelaar aangesloten op een vrije input en dan geconfigureerd als boost.Treenaks schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:53:
[...]
Mag ik vragen hoe je dat hebt aangesloten?
Klopt het dat ik mijn hele controller moet resetten (en opnieuw inrichten?) als ik de inputs wil aanpassen?Ss4 schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:40:
[...]
Ik heb een klik aan klik uit schakelaar aangesloten op een vrije input en dan geconfigureerd als boost.
De flow voor het boosten komt vanaf mijn homey met als voorwaarden dat ik 2000w teruglever en de stroomprijs onder de €0,2 / kWh is
Je warmwater circuit is niet gesloten. Het warmwater komt er ergens uit (douche kraan etc...) Je vloerverwarming is wel gesloten. Waarschijnlijk hebben ze het verkeerd begrepen. Tekening is volgens mij best wel duidelijk (deze is bedoeld voor installateurs voornamelijk).D.v.Heerikhuize schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:48:
overleg gehad met Hitachi over de inlaatcombinatie, deze is niet nodig omdat het een gesloten circuit is, dit moet wel aangelegd worden als het een hybride opstelling is, wat betreft de aansluitingen, kan hem gewoon op 380/400 Volt aansluiten, dan worden alle verwarmingselementen gebruikt, zonder dat ik allerlei aanpassingen hoeft te doen volgens TD van Hitachi. we gaan ervan uit dat dit allemaal juist is natuurlijk.
vind ondanks alles de tekeningen erg onduidelijk, en slecht leesbaar.
Dan word het inbedrijfstellen nog een hele kluif.D.v.Heerikhuize schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:55:
beste allemaal,
er zijn dus nog wel een paar punten om aan te werken zie ik. het zijn cv buizen die ik gebruikt heb, wist niet dat dit niet mocht, heb hem reeds op 380 V aangesloten, en de buiten unit op een aparte groep, donderdag wordt de buitenunit aangesloten en dan maar eens zien of het gaat lukken, heb het geheel uit de showroom ergen gehaald en zodoende weinig info ervan, buiten wat ik op internet vind. ik zal jullie op de hoogte houden. groet
Dirk
[ Voor 41% gewijzigd door 00christian00 op 03-10-2023 21:17 ]
Mine doesn't go above 50 either but i'm not sure if this is related to the high temperatures outside. Maybe in the winter it goes to 100?00christian00 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:06:toon volledige bericht
Hello Everybody,
Sorry if I am speaking english but there aren't many active forums talking about Hitachi heat pumps.
I have a new Hitachi Yutaki split R32 8kw and I have several issues with how the heat pump handle the boiler.
The main issue so far is that it seem in the controller they are using for the new units, the one with the color display they removed a setting that allowed the unit to go at full speed and now you can only use the unit in economy mode.
This means that no matter what the unit always go maximum at 50hz when heating hot water for the boiler.
The strange thing is that I cannot find anybody complaining about this.
Am I the only one with a big boiler?
I saw there are people in this thread with 500L, are they using the electric resistence? Because otherwise it is too slow!
I tried complaining with Hitachi but they said this behaviour is normal and shouldn't affect the time it takes, but I tried using heating mode on the boiler and guess what, the it took less than half time to heat it with the compressor going over 100hz.
I don't have issues with the heat pump exchanging heat, as the boiler doesn't have any pipe inside, it's actually a puffer with external instant exchange station (Vaillant AquaFLOW Exclusive). I didn't mention to not create confusion as it is not important for the issue.
Can anybody with the new color controller tell me if they are able to go above 50hz when doing hot water?
[Afbeelding]
[ Voor 41% gewijzigd door 00christian00 op 04-10-2023 08:51 ]
[ Voor 14% gewijzigd door blackmore87 op 05-10-2023 12:45 ]
Sluit me hier bij aan. Zou ook een andere oplossing willen.blackmore87 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:43:
Het stookseizoen zit er weer aan te komen, één van de grootste nadelen van mijn setup is toch wel dat de hysterese te groot is, de WP stookt te ver door boven setpoint.
Vermoedelijk ligt dit aan de thermostaten die ik heb (heb 2 dezelfde 1 voor benenden en 1 voor boven, type: ATW-RTU-07).
Iemand hier een goed alternatief? Of een oplossing met de huidige hardware?
Ik zou de temperatuur het liefst zo constant mogelijk houden, nu is bijvoorbeeld het setpoint 20,5 graden en loopt deze op tot 21/21,5, daarna koelt het dus weer af. Dit is niet behagelijk.
Nou kwam ik bijvoorbeeld al de Computherm Q8RF tegen, maar is dit makkelijk te koppelen aan de Hitachi? Inclusief het behoud van 2 "zones" ?
100christian00 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:47:toon volledige bericht
@Leon-
Nope, it's like mine then and I think they are all like this the new models.
The DHW issues I found are:
1-Never goes above 50hz. This is same in winter and summer. The unit is stuck in economy mode.
In the old control panel there were 2 modes, high efficiency and high speed. This selection has been removed. The Hitachi technician tried to install the old controller in my unit, but the heat pump freak out and start rebooting.
2-In summer it is not possible to start DHW until the tank temperature goes below 42 degrees. This has been at least aknoledged by Hitachi and is a condition that happen when temperature is above 29 degree if I recall.
Since I use an instant heating that when heat use the energy in the puffer to produce the heated water and this process require 3-4 degrees, it means that sometime in the summer I have water at 38-39 degrees or lower. Luckily in summer you don't shower much with hot water, but still it's a pain.
3-DHW boost seem to do nothing. I thought I could use this as workaround for issue 2, but it's not working.
I still have to try enabling the electric heater as I have it disabled, I think it does only use that. Another strange choice, why limit this feature to the resistance with a COP 1?!
On point one, I think you are confusing with "high demand". It's not the same as "high speed".Ss4 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:13:toon volledige bericht
[...]
1
I can choose :eco, standard and high speed.
For high speed u need dipswitch dsw4 3 set to on.
Most of the time it’s below 50hz on mine tower 220.
I heard if you want to use an old controller you need to reset the to factory setting. Disconnect the power (inside and outside) replace controller then reboot.
2
You can change the temp difference for sww to go on mine in on 5 K. Means I set my dhw temp on 52 so it’s starting to heat when the temp is 47.
( if I had water of 38 degrees my wife will
Kick me out !)
3
I use the boost function daily. It’s a combination of heatpump and the tank heater.
But if you don’t have an all-in one unit the tank heater might not be connected .
My advise is check the dipswitches, the wiring of the heaters and main power supply of the inside unit.
I’m curious. Why is it to slow?
Oh shoot you’re right translate mistake.00christian00 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:02:toon volledige bericht
[...]
On point one, I think you are confusing with "high demand". It's not the same as "high speed".
I tried that, it just enable more settings.
What model do you have exactly?
In summer it cannot start heating until it drops below 42 degrees. This has been confirmed by Hitachi and sadly is even in the manual. See picture.[Afbeelding]
I should try dhw boost with the heater enabled, I never tried it, but still would like to be able to use it without it, since it would mean rising the limit of my electric contract and it's quite expensive in Italy.
It is slow because I have a 400 L tank serving 2 houses. One is mine and one I am renting out, so I don't have control over who shower there. Plus my house is a very old and big house with 3 floors of which only one is habitable but I would like to restore at least another floor to rent out.
Right now it takes more than 1 hour to restore the temperature of 50 degrees from 45, while it could take less than 30'.
The more the rented house uses heated water the more this cycle will repeat and normal house heating will stop, I will reach a point where the comfort will be affected.
Even right now, it has happened quite a lot to have a tepid shower because the tank was still reheating, so imagine adding another family using the same tank.
As a temporary workaround, which will still not fix it, I raised the temp to 55 degrees, but basically I am getting the worst of all. I cannot use the full power because Hitachi think it will consume more energy but I need to use the tank at 55 degrees, where it would still use a lot of energy and takes forever to reheat because of the limit.
Ik gebruik een Computherm Q7. De hysterese kun je instellen op 0.1, 0.2 of 0.3. Hier met luchtverwarming bevalt 0.3 goed. Bij mijn ouders met half radiatoren en half vloerverwarming staat hij op 0.2.blackmore87 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:43:
Het stookseizoen zit er weer aan te komen, één van de grootste nadelen van mijn setup is toch wel dat de hysterese te groot is, de WP stookt te ver door boven setpoint.
Vermoedelijk ligt dit aan de thermostaten die ik heb (heb 2 dezelfde 1 voor benenden en 1 voor boven, type: ATW-RTU-07).
Ik zou de temperatuur het liefst zo constant mogelijk houden, nu is bijvoorbeeld het setpoint 20,5 graden en loopt deze op tot 21/21,5, daarna koelt het dus weer af. Dit is niet behagelijk.
Nou kwam ik bijvoorbeeld al de Computherm Q8RF tegen, maar is dit makkelijk te koppelen aan de Hitachi? Inclusief het behoud van 2 "zones" ?
The image I posted above is from the service manual, the manual Hitachi technician uses to repair their heat pump. That limit is not listed in the installer manual. The service manual is for the old r410 model, but Hitachi told me it has the same limit with the new R32 model.Ss4 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:35:toon volledige bericht
[...]
Oh shoot you’re right translate mistake.
I have the RWD-2.0RW1E-220S
This is from my manual
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Aah I got you.
Is the 400 ltr boiler specific for heatpump because you need a bigger m2 spiral to exchange the heat.
Do you have a buffer for space heating? Then you can use space heating and sww at the same time for a short period.
Also you can place water reducers in every tap . I have a household of 4 and reduces sww kost by 40% only by reducing water!
Do you have an option add solar collectors.
Most expensive option is add a second heatpump or heatpumpboiler in serie
The summer is holland is not that hot very often.00christian00 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 20:24:toon volledige bericht
[...]
The image I posted above is from the service manual, the manual Hitachi technician uses to repair their heat pump. That limit is not listed in the installer manual. The service manual is for the old r410 model, but Hitachi told me it has the same limit with the new R32 model.
You can check in the summer, it won't start until it's below 42. If you have electric heater enabled maybe you won't notice, these limits are just for the heat pump itself, the heater can start anytime in any condition for unlimited time.
I don't have a spiral, my tank is a puffer with an external heat exchanger that create hot water on the fly.
It's basically the opposite of yours, yours heat drinking water with a spiral and use that water when needed.
Mine heat 400L of dirty water just as a heat storage, when I need water there is a heat exchanger outside that pass use the heat from the tank to heat drinking water as I need. The advantage is the drinking water is not stagnant so it doesn't need anti legionella, but the main advantage is that since there is no spiral it cannot break, a broken spiral mean you have to throw away the tank and a 400L insulated tank is expensive and bulky. The disadvantage is that you need to keep the water warmer, since the heat exchanger loses around 3 degrees, 55 degree tank produces water at around 52 degrees. Also if the exchanger break it's also not cheap...
Another benefit of this system is that since there is no medium(the spiral) the exchange between the heat pump and the tank is always 100%, since it's just moving water between the heat pump and the tank, so I am sure it's not a limit of my tank.
Stooklijn tikje omlaag?Leon- schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:29:
[...]
Sluit me hier bij aan. Zou ook een andere oplossing willen.
Yes, it's quite an advanced setup used usually by things like hotel, more than house.Ss4 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:20:
[...]
The summer is holland is not that hot very often.
I gonna try to goof my outside sensor tot test🤪.
Didn’t know you use a fresh water station.
I never worked on a setup like that it pretty rare in Holland. I’m gonna look into it for you i like strange problems.
How is the setup dou you have a 3way valve for the puffer? How much heating circuit you got. Is it Floor heating or radiator
Then I can Do my research
Klopt, hij stookt dus door tot 1 graad boven setpoint 🙈Ss4 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:40:
[...]
Stooklijn tikje omlaag?
Je kan ook nog kijken bij ruimtetemp. Vraag. Uit. Staat bij mij op 1 graden
Ik zag dat jij een hele mooie grafiek had geplaatst. Hoe kom je daar aan dat zou ik ook graag willen
Als de stooklijn goed is komt de kamertemperatuur niet boven het setpoint .blackmore87 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:39:
[...]
Klopt, hij stookt dus door tot 1 graad boven setpoint 🙈
Bij lagere stooklijn gaat de wp pendelen. Gewenste temperatuur lager zetten kan wel, maar dan ben je een soort DJ, want je wilt daarna de kamertemperatuur wel stabiel houden. Als een kamer afkoelt voelt dit erg onprettig. Dus ik ben niet zo gelukkig met die setting, het liefst had ik deze dan ook uitgezet, maar op 0 blijft ie oneindig doorstoken (trekt zich niks aan van de thermostaat dan).Ss4 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:03:
[...]
Als de stooklijn goed is komt de kamertemperatuur niet boven het setpoint .
Op blz 69 staat hoe je de overshoot kan aanpakken. De perfecte instelling vergt vaak meerdere pogingen.
Uiteraard ja je ook de gewenste temperatuur 1 graad omlaag zetten
[Afbeelding]
Het staat wat lastig omschreven maar ik interpreteer het als volgt:blackmore87 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:17:
[...]
Bij lagere stooklijn gaat de wp pendelen. Gewenste temperatuur lager zetten kan wel, maar dan ben je een soort DJ, want je wilt daarna de kamertemperatuur wel stabiel houden. Als een kamer afkoelt voelt dit erg onprettig. Dus ik ben niet zo gelukkig met die setting, het liefst had ik deze dan ook uitgezet, maar op 0 blijft ie oneindig doorstoken (trekt zich niks aan van de thermostaat dan).
Maar misschien snap ik het niet? Dan hoor ik het graag. Zou graag een goede oplossing hebben.
@blackmore87blackmore87 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:43:
Bij mij is het nog wat ingewikkelder helaas.. 2 draadloze thermostaten (1 voor de bovenverdieping en 1 voor de benedenverdieping). Ben wel benieuwd wat de Netatmo doet!STT_2022 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:58:toon volledige bericht
[...]
@blackmore87
@Leon-
Ik herken dit dus ook en ben ook een beetje gaan rondkijken. Moet zeggen de relatief goedkope thermostaten die ik op Amazon tegen kom heb ik mijn twijfels bij, maar dat is een gevoel.
Ik heb nu net een Netatmo aan/uit besteld. Deze is ooit in het begin van dit forum ook genoemd. Hier kan je ook de hysterese instellen. Ik zal hem deze week binnen krijgen en dan oet ik hem nog gaan aansluiten. Heb alleen gemerkt dat de huidige kabel van boven naar de huiskamer niet te vervangen is, omdat de buis verstopt zit 😡
Moet dus even kijken hoe ik een nieuwe draad die 230v aan kan, naar de huiskamer ga leggen.
Ook heb ik Jaga hybride’s besteld voor op de 3 slaapkamers, zodat ik een beter afgifte systeem boven heb voor lagere temperaturen. Die hoop ik dit jaar nog binnen te krijgen.
Op de site van Netatmo geven ze wel aan dat je meerdere thermostaten kan gebruiken, mits ze per zone apart zijn verbonden. Dit kwam ik tegen in hun FAQ. Dus wellicht iets om te checken.blackmore87 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:59:
[...]
Bij mij is het nog wat ingewikkelder helaas.. 2 draadloze thermostaten (1 voor de bovenverdieping en 1 voor de benedenverdieping). Ben wel benieuwd wat de Netatmo doet!
Wij hebben ook Jaga's boven, top! Binnenkort plaats ik een in het benedencircuit.
[ Voor 37% gewijzigd door Leon- op 10-10-2023 13:21 ]
Heb je de thermostaat al binnen? Ik heb hem vanavond binnen gekregen en ben al een paar uur aan het klooien en krijg het nog niet voor elkaar.STT_2022 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:58:
[...]
@blackmore87
@Leon-
Ik herken dit dus ook en ben ook een beetje gaan rondkijken. Moet zeggen de relatief goedkope thermostaten die ik op Amazon tegen kom heb ik mijn twijfels bij, maar dat is een gevoel.
Ik heb nu net een Netatmo aan/uit besteld. Deze is ooit in het begin van dit forum ook genoemd. Hier kan je ook de hysterese instellen. Ik zal hem deze week binnen krijgen en dan oet ik hem nog gaan aansluiten.
![]() | ![]() |
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq