NoFate schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:57:
[...]
ah, dus het duwen op de power button van de google remote zet dmv hdmi cec de tv aan?
hdmi-cec staat sinds gisteren uit, maar maakt geen verschil
stel dat ir aan of uit staat, maakt toch geen verschil , daar de google tv eigenlijk nooit echt uit staat, want die staat steeds met een schermbeveiliging fotos te tonen ofzo.. dus het aanzetten van de tv op gelijk welke manier, moet normaal beeld geven ... ik snap niet dat ik nog eens extra op de "home" knop moet duwen... of ben ik mis?
De chromecast gaat niet uit maar stopt met het geven van een beeldsignaal.
De chromecast zou daarmee verder moeten gaan als het van de TV signaal krijgt dat het hdmi kanaal waar 'ie aan hangt actief is.
De chromecast kan de TV vragen om dat hdmi kanaal actief te maken en of de TV in te schakelen.
De tv gaat uit en kan de chromecast signaal geven ook uit te gaan (al stopt die dus enkel met beeld geven)
De TV kan aan gaan en apparaten wekken.
Het aan en uit gaan kan op meerdere manieren.
De (remote van de) chromecast kan dat dus op in ieder geval 3 verschillende methoden laten verlopen.
Nu kan je soms op de tv instellen welk signaal elk apparaat moet kijgen als 'ie aan gaat, echter vaak ontbreekt dit compleet.
Als de chromecast een powertoggle ontvangt van de afstandsbediening dan kan de chromecast dus de TV vragen aan te gaan. Dat kan via cec maar ook via een signaal over een dedicated line op de hdmi kabel buiten het cec protocol (specifiek 5v hoog op pin 18).
Maar... Als de tv dus via infrarood aan gaat, wat via de chromecast afstandsbediening kan, zou het dus kunnen dat er een cec signaal wordt verzonden of een signaal wordt verzonden op de dedicated line. Ik gok dat de chromecast naar een van de twee niet altijd luistert, en dan specifiek het signaal op de kabel (en niet het bericht over CEC).
Zoals ik al aangaf mist het gros van de TV's de instellingen om hier ook maar iets aan te veranderen. Het handigste is dus om ervoor te zorgen dat, voor zover mogelijk, alles via CEC loopt zodat er iig 1 standaard gevold wordt.