Helder, ik heb geen toegang tot data dus het is dan een verschil van ervaring.
Het probleem is meningmodden.
Het probleem is dat het moderatie systeem van tweakers meningmodden op alle mogelijke manieren in de hand werkt / faciliteert.
Je kunt alleen meningmodden als je de middelen daarvoor krijgt.
Kortom, meningmodden moet worden aangepakt. Dan los je ook het door jou geschetste -1-probleem op, ondanks dat ik niet met je eens bent dat dit daadwerkelijk het probleem is.
Ik mis persoonlijk hier een een
stukje besef van menselijke bias, psychologie en het concept van incentives.
Klassiek verhaaltje in deze context:
- we hebben een rattenplaag. Iedere dorpsbewoner die een rattenstaart inlevert krijgt een euro
Wat gebeurt er?
- Dorpsbewoners gaan ratten fokken voor hun rattenstaarten en we eindigen met nog meer ratten.
Dat is fundamenteel het moderatiesysteem van de frontpage comments in mijn beleving.
Ik vind dat puur klagen over het gedrag van mensen eigenlijk hetzelfde is als het klagen dat je kat muizen vangt.
Zolang het moderatiesysteem blijft zoals het is, gaat er niets verbeteren. Tenzij de moderators nog harder gaan werken en beter hun best gaan doen... Vind ik ook goed hoor

maar je snapt mijn punt wel.
Ik zeg zeker niet dat er niets aan de hand is, ik leg alleen de accenten anders. Dat betekent echter niet dat we dan de boel bagatelliseren, want er is wel degelijk ruimte voor verbetering. Maar nogmaals, die verbetering zie ik in het scherper aanpakken van meningmodders.
Je weet inmiddels wel hoe ik daar over denk en hoe succesvol ik denk dat dit is

Het is ook niet zo dat we dat in het verleden niet geprobeerd hebben.
Dat zal best, maar dat verandert niets aan de huidige situatie. Blijkbaar is er na 1 poging al opgegeven, zo lees ik dat dan eigenlijk.
We filteren nu handmatig, maar zoals gezegd zijn er een groot aantal mods actief, die we nu eenmaal nodig hebben vanwege het grote aantal reacties. We hebben het dus zoals gezegd ook met handgeselecteerde mods geprobeerd, maar toen bleven een groot aantal reacties ongemodereerd.
Ik snap zeker het probleemdomein: er zijn erg veel reacties dus fantastisch als je die bezoekers mooi zichzelf kunt laten modereren. Ik vind dat tot op zekere hoogte niet verkeerd.
Ik ben van mening dat de bezoekers nu over
te zware middelen beschikken.
Ik betoog zeker
niet dat het huidige moderatie systeem integraal weg moet, ik pleit voor verbeteringen, of proeven om te kijken wat het beste werkt.
Dit vind ik opzich geen onaardig idee, eigenlijk. Het is mij ook een doorn in het oog dat sommige mensen een hele rits -1-reacties verzamelen. Ze overtreden dan weliswaar niet per se de regels, maar ze voegen ook niets toe aan de discussie, en halen de sfeer naar beneden.
Overigens is dat geen oplossing voor het meningmodprobleem, maar op zichzelf is het wel een interessante gedachte.
Tof om te horen dat je het een interessant idee vind en je het ook herkent.
Hier een user die wat mij betreft een goed voorbeeld is van iemand die beter een andere site kan zoeken om te reageren.
Disclaimer: ik ken deze user omdat ik zelf een aantal discussies met hem heb gehad, dus ik kan niet bepaald onpartijdigheid claimen, ik zie 'm liever gaan dan komen
Maar ik ben serieus: waarom mag zo'n persoon maar door blijven posten op de frontpage en de boel verzieken?
Wat Tweakers.net
fundamenteel niet kan weten is hoeveel kwalitatief goede comments met waardevolle inzichten van mensen met vakinhoudelijke kennis zij
misloopt omdat het meningmodden dergelijke posts een risicovolle aangelegenheid maken.
Terwijl mensen denk ik voor dat soort posts graag terug komen op tweakers.net.
Het gaat mij er niet om, om nu deze discussie inhoudelijk te gaan voeren, want daar gaat dit topic niet over. Ik wil alleen een ander perspectief bieden.