Mechanische ventilatie ombouwen naar WTW balansventilatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 09:57
Er zijn verschillende topics te vinden met ditzelfde onderwerp (zie lijstje onderaan). Alleen in geen van die topics ben ik antwoorden tegengekomen op de vragen die ik heb.

Even de huidige situatie: wij hebben mechanische ventilatie (Stor Air CME 16/2-3-12). We hebben door het trappenhuis 1 buis van 125mm voor de afzuiging lopen. De MV box zit in een apart hok boven de badkamer. Vandaar loopt de buis naar beneden en heeft onderweg aftakkingen naar de badkamer, toilet en keuken voor afzuiging.

Nu gaan we binnenkort de badkamer verbouwen en komend voorjaar komt er een aanbouw op de begane grond waarbij de keuken naar een andere kant van het huis verplaatst wordt. Op dit moment merken we al dat de afzuiging van het huidige systeem onvoldoende is. Op onze slaapkamer loopt de CO2 concentratie in de loop van de nacht al op tot rond de 1700ppm (ventilatierooster open, maar deur, gordijnen en lamellen dicht). Soms doen we vanwege lawaai (harde storm) 's nachts wel eens het ventilatierooster dicht en dan loopt het op tot boven de 2000ppm. Aangezien we verwachten dat het er met de uitbreiding van de woning allemaal niet beter op wordt, denken we er over om ook naar de ventilatie te kijken.

We kijken nu naar een WTW systeem, zodat we ook verse lucht de woning in blazen. We willen dan het huidige kanaal hergebruiken voor de afzuiging en een nieuw kanaal aanbrengen via de slaapkamers om verse lucht in te blazen. Hoe die kanalen zouden moeten lopen, daar hebben we wel een idee van. Wat we ons nog afvragen is wat de capaciteit van het systeem moet zijn en of we geen last gaan krijgen van het geluid. We hebben begrepen dat een WTW systeem veel meer lucht afzuigt per tijdseenheid dan een "standaard" MV box.

Wat betreft de vragen die hebben:
  1. is het wel verstandig om een WTW systeem in te bouwen in een bestaande woning? Woning is uit 1994/1995, dus zeker niet kierdicht. Wel overal dubbel glas. Afzuigkap boven het fornuis is direct naar buiten, dus geen recirculatie. Gaat het überhaupt werken?
  2. Zo ja, Is een WTW syteem met een airflow van 300m3 of 350m3 voldoende? (woning nou verbouwing ongeveer 190m2 woonoppervlak)
  3. Moeten we rekening houden met geluidsoverlast als we de bestaande 125mm buizen hergebruiken voor afzuiging? We hebben nog niet kunnen kijken of er ruimte is in de bestaande koof in het trappenhuis voor een bredere buis.
  4. Zo ja, wat zouden we daaraan kunnen doen?
Om op die laatste vraag nog even in te gaan. We hebben zelf een aantal ideeën:
  • met de verbouwing van de badkamer, zouden we een extra ventilatiekanaal kunnen maken direct naar de opstelplaats van de huidige MV. Die zit namelijk recht boven de badkamer. Dat zou dus betekenen dat we "alleen maar" en gat door de vloer hoeven te maken. Daardoor hebben we wel gelijk een extra kanaal voor afzuiging, dus dan verdeelt dat wellicht beter de te verplaatsen lucht?
  • helpt het om geïsoleerde buizen en/of geluiddempers te gebruiken?
  • zouden we wellicht buizen met een ander vorm dan rond kunnen/moeten overwegen (bijv. rechthoekig, al heb ik het idee dat die vaak niet zo'n grote luchtstroom aan kunnen)?
Gerelateerde topics:

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.

Beste antwoord (via Pieter.txt op 18-10-2020 20:25)

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:00
Pieter.txt schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:35:
Maakt het nog uit waar de afzuiging in de badkamer komt te zitten. Ik twijfel nog of die links of rechts van de deur moet komen. Zie ook bijgaand plaatje waar de afzuiging op een andere plek zit en zo gecombineerd kan worden met afzuiging in de nieuwe keuken.

Maar misschien is dat niet handig i.v.m. de hoeveelheid lucht die dan door de buis gaat en dus het geluid?

[Afbeelding]
Kijk eens aan, het plan begint al aardig vorm te krijgen :)

Liefst zoveel mogelijk afstand tussen aanvoer en afvoer.
Ideaal zie ik de dubbele toevoer in de slaapkamer en zithoek allen langs de raamkant en niet vlak bij de deur, net als de afvoer badkamer boven de douche of aan de raamkant. Maar of dat praktisch haalbaar is en goedgekeurd wordt door de WAF is vast belangrijker.

Bedenk je wel dat er voldoende ruimte onder de binnendeuren moet zitten voor de overstroom (= je aanvoer/afvoer van de meeste ruimtes).

De toevoer voor de werkkamer 2e etage zou eventueel kunnen vervallen door iets meer in te blazen door alle andere ventielen. Door de afzuiging in de wasruimte kan via beide deuren voldoende geventileerd worden voor de werkruimte (te zien als 1 ruimte?).

Alle afvoer door 1x 125mm buis gaat zeker geluidsoverlast geven. Of lees ik het verkeerd en gebruik je nu de bestaande en een extra, nieuwe buis?

Die grotere inblaaspunten voor begane grond worden een 150mm of 160mm ventiel? Zal minder geluid maken dan een 125mm ventiel voor die luchtstromen.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:41

martijn v o

Certified by Enphase.

Een WTW in plaats van alleen afzuiging is zeker een verbetering. Ten eerste omdat je verse lucht toevoert en dus niet afhankelijk bent van roosters (die worden dichtgezet bij geluidshinder en kou) maar ook omdat je warmte hergebruikt.

Maar als je het doet moet je het goed doen, is mijn motto. 350 m3/h voor het huis is wel voldoende.
Betreft de kanalen, als je 350 m3/h door een rond kanaal wil halen dan is rond 160 feitelijk al te klein (5 /s).
Liever rond 200. Maar omdat je lucht afzuigt en toevoert krijg je dat dus 2 maal.
Maar als je het voor elkaar kan krijgen om de kanalen te splitsen (in twee maal twee van 125 mm) dan zit je op max 4 m/s.

Hou rekening dat het apparaat een fors ding is: 900*600*350 mm of zoiets en duur.

Als het het helemaal top wil hebben, gebruik dan vraaggestuurd door middel van co2 sturing. Dan kun je daar ventileren waar het nodig is, dus overdag woonkamer, toilet, badkamer (op vocht) en keuken, en savonds de slaapkamers. Wat je dan kunt doen is uitrekenen wat je overdag nodig hebt en savonds en dan van deze twee de grootste hoeveelheid de unit en de kanalen op selecteren.
Voordeel hiervan is dat de unit, de kanalen kleiner kunnen, minder lucht dus minder snelheid en dus minder geluid. Nadeel is dat het een duur systeem is, buiten de dure unit heb je dan sensoren en kleppen met motoren nodig.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
Bedankt voor de positieve insteek. Dat helpt, want het zou een hele operatie worden, waarvan bij voorbaat al de moet in je schoenen kan zakken. En inderdaad: als je het doet, dan wel goed.

Wat betreft het splitsen van de kanalen. Werkt dat echt zo? Gewoon door twee delen? Het kanaal naar de badkamer wordt relatief kort (want direct onder de ruimte voor de MV straks WTW). Het kanaal naar de begane grond is veel langer. Weegt dat niet mee?

Waar ik me ook nog zorgen om maak: afzuiging op de begane grond zit nu in de (open) keuken en toilet. Keuken wordt straks een speelkamer voor de kinderen. In de woonkamer zouden twee toevoerventielen komen. Klopt de afzuiging dan nog wel (locatie, hoeveelheid)? Of is dit in te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
In dit topic heb ik al eens wat verduidelijkt, leesvoer: Mechanische ventilatie regels/hoe? (huis uit 75-80) duurzaam
Pieter.txt schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 20:13:
Wat betreft de vragen die hebben:
  1. is het wel verstandig om een WTW systeem in te bouwen in een bestaande woning? Woning is uit 1994/1995, dus zeker niet kierdicht. Wel overal dubbel glas. Afzuigkap boven het fornuis is direct naar buiten, dus geen recirculatie. Gaat het überhaupt werken?
  2. Zo ja, Is een WTW syteem met een airflow van 300m3 of 350m3 voldoende? (woning nou verbouwing ongeveer 190m2 woonoppervlak)
  3. Moeten we rekening houden met geluidsoverlast als we de bestaande 125mm buizen hergebruiken voor afzuiging? We hebben nog niet kunnen kijken of er ruimte is in de bestaande koof in het trappenhuis voor een bredere buis.
  4. Zo ja, wat zouden we daaraan kunnen doen?
Om op die laatste vraag nog even in te gaan. We hebben zelf een aantal ideeën:
  • met de verbouwing van de badkamer, zouden we een extra ventilatiekanaal kunnen maken direct naar de opstelplaats van de huidige MV. Die zit namelijk recht boven de badkamer. Dat zou dus betekenen dat we "alleen maar" en gat door de vloer hoeven te maken. Daardoor hebben we wel gelijk een extra kanaal voor afzuiging, dus dan verdeelt dat wellicht beter de te verplaatsen lucht?
  • helpt het om geïsoleerde buizen en/of geluiddempers te gebruiken?
  • zouden we wellicht buizen met een ander vorm dan rond kunnen/moeten overwegen (bijv. rechthoekig, al heb ik het idee dat die vaak niet zo'n grote luchtstroom aan kunnen)?
[/list]
1. Jazeker, is wel een puzzel. Je hoge CO2 waardes geven al aan dat de luchtdichtheid redelijk is. Kan vast worden verbeterd, maar lijkt me van latere zorg. Als je de afzuigkap gebruikt, zorg dan dat er een rooster of raampje open staat.
2. Ik verwacht van niet, optie wordt dan 1 grotere of 2 normale ( boven/beneden apart aangestuurd)
3. Ja, dat gaat niet voldoende zijn. Misschien kun je een plattegrond en doorsnede delen, dan kunnen we meedenken.
4. Geluiddemping hoort bij een goede installatie

Via ventilatieland kun je een plan laten opstellen, daar kun je ook een idee krijgen van allerlei beschikbare materialen en spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
Wel interessant. De twee antwoorden spreken elkaar tegen in of de capaciteit van 350m3/h voldoende zal zijn. Is dat iets wat je kunt berekenen?

[ Voor 81% gewijzigd door Pieter.txt op 26-10-2020 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
@Pieter.txt
Bij deze een grove berekening en voorstel van de ventielen en luchtstromen. Uiteindelijke locaties kunnen gerust ergens anders komen afhankelijk van de praktische uitwerking.
Een 350 m3/h gaat misschien net passen.
Alleen verblijfsruimtes moeten geventileerd worden, dus je 190 m2 totaal is effectief een stuk minder.
Je woonkamer zal mogelijk iets groter zijn en het zal wel eens voorkomen dat er meer dan 4 personen in de woonkamer zijn. Dan gaat het met deze luchtstromen makkelijk boven de 1000ppm uitkomen. Dat is niet erg, je kan ook een raam extra open zetten op die momenten. Of toch een grotere ventilatiecapaciteit installeren?

Een idee voor het wegwerken van de kanalen kan zijn een extra koof maken recht onder de ventilatieunit in de overloop van de 1e etage, dan in de dekvloer kanalen aanleggen voor de extra toe- en afvoer van je woonkamer. Gaten laten boren in de vloer waar de ventielen komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3M9aXyKwibZcd85Dzk42rf6_iQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kDK1XHIFV3fFoKU0K3oMwNvv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-NCDMwA_Xn05KoG3pMEobn3550=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JNTff52njFvNOmoqB6TDGHbB.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Chris_82 op 11-10-2020 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
Wow, dat ziet is een mooi uitgewerkt plan. Die afzuiging per punt: zijn dat standaard waardes uit het bouwbesluit?

Ik zat zelf meer te denken aan iets zoals in onderstaande tekening. We kunnen dan de loze ruimte onder de schuine kap benutten om de leidingen weg te werken. Dan hoeft dat niet allemaal door het trappenhuis. Vanuit de slaapkamer op de 2e verdieping (slaapkamer 3) gaan we dan recht naar beneden naar de slaapkamer eronder en komen zo uiteindelijk in de woonkamer uit.

Ook zouden we de bestaande koof in het trappenhuis kunnen benutten voor het afzuigkanaal. Afzuiging in de (nieuwe) keuken zou dan gewoon het kanaal van de afzuigkap zijn direct naar buiten en niet aangesloten op de WTW.

In de tabel hieronder ook de binnenzijde van de koof zoals die er (waarschijnlijk) uit ziet. Er loopt nu de buis voor de MV afzuiging (125mm) en ontluchting van het riool (80mm) doorheen. Zo op het oog zou er een ruimere buis in passen. Dat zou dus moeten helpen om het geluid terug te dringen.

Zonder enige kennis van zaken, leek dit mij logisch maar weet niet of het ergens op slaat.

[ Voor 29% gewijzigd door Pieter.txt op 26-10-2020 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
Pieter.txt schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 15:35:
Wow, dat ziet is een mooi uitgewerkt plan. Die afzuiging per punt: zijn dat standaard waardes uit het bouwbesluit?

Ik zat zelf meer te denken aan iets zoals in onderstaande tekening. We kunnen dan de loze ruimte onder de schuine kap benutten om de leidingen weg te werken. Dan hoeft dat niet allemaal door het trappenhuis. Vanuit de slaapkamer op de 2e verdieping (slaapkamer 3) gaan we dan recht naar beneden naar de slaapkamer eronder en komen zo uiteindelijk in de woonkamer uit.

Ook zouden we de bestaande koof in het trappenhuis kunnen benutten voor het afzuigkanaal. Afzuiging in de (nieuwe) keuken zou dan gewoon het kanaal van de afzuigkap zijn direct naar buiten en niet aangesloten op de WTW.

In de tabel hieronder ook de binnenzijde van de koof zoals die er (waarschijnlijk) uit ziet. Er loopt nu de buis voor de MV afzuiging (125mm) en ontluchting van het riool (80mm) doorheen. Zo op het oog zou er een ruimere buis in passen. Dat zou dus moeten helpen om het geluid terug te dringen.

Zonder enige kennis van zaken, leek dit mij logisch maar weet niet of het ergens op slaat.

[Afbeelding][Afbeelding]
Voor WC, badkamer en keuken dat zijn inderdaad vastgestelde minimum waardes.
De andere afvoerpunten heb je nodig om je afvoer en toevoer in balans te hebben.
Toevoer volgt uit woonkamer + slaapkamer + werkkamers
Afvoer moet je de balans uitrekenen, rekening houdend met de minimum waardes voor 'natte' ruimtes. Bij WTW heb je meer afvoerventielen nodig dan alleen daar. Slim plaatsen om lokaal geen grote luchtstromen/tocht te krijgen.

Een afzuiging naar buiten tbv de nieuwe keuken moet je helemaal los zien van de WTW ventilatie, deze komt niet in plaats van, maar bovenop!

Probeer zo veel mogelijk afstand te houden tussen de toevoeren en afvoeren, dit zorgt voor betere ventilatie, voorkomen van 'dode' zones waar vrijwel geen luchtstroming en menging zal zijn.

Als het kan inderdaad de loze hoeken van schuine daken gebruiken om de buizen weg te werken. Er zijn ook rechthoekige en ovale flexibele buizen om weg te werken in de vloer of plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
Maakt het nog uit waar de afzuiging in de badkamer komt te zitten. Ik twijfel nog of die links of rechts van de deur moet komen. Zie ook bijgaand plaatje waar de afzuiging op een andere plek zit en zo gecombineerd kan worden met afzuiging in de nieuwe keuken.

Maar misschien is dat niet handig i.v.m. de hoeveelheid lucht die dan door de buis gaat en dus het geluid?

[ Voor 20% gewijzigd door Pieter.txt op 26-10-2020 15:42 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
Pieter.txt schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:35:

[Afbeelding]
Kijk eens aan, het plan begint al aardig vorm te krijgen :)

Liefst zoveel mogelijk afstand tussen aanvoer en afvoer.
Ideaal zie ik de dubbele toevoer in de slaapkamer en zithoek allen langs de raamkant en niet vlak bij de deur, net als de afvoer badkamer boven de douche of aan de raamkant. Maar of dat praktisch haalbaar is en goedgekeurd wordt door de WAF is vast belangrijker.

Bedenk je wel dat er voldoende ruimte onder de binnendeuren moet zitten voor de overstroom (= je aanvoer/afvoer van de meeste ruimtes).

De toevoer voor de werkkamer 2e etage zou eventueel kunnen vervallen door iets meer in te blazen door alle andere ventielen. Door de afzuiging in de wasruimte kan via beide deuren voldoende geventileerd worden voor de werkruimte (te zien als 1 ruimte?).

Alle afvoer door 1x 125mm buis gaat zeker geluidsoverlast geven. Of lees ik het verkeerd en gebruik je nu de bestaande en een extra, nieuwe buis?

Die grotere inblaaspunten voor begane grond worden een 150mm of 160mm ventiel? Zal minder geluid maken dan een 125mm ventiel voor die luchtstromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
Toilet en speelkamer zouden gebruik blijven maken van de bestaande buis van 125mm. De badkamer en de nog te realiseren keuken zouden ieder een eigen (nieuw) kanaal krijgen. Zo zouden we de afzuiging dus kunnen spreiden over meerdere kanalen.

Wat betreft de toevoer hadden wij ook al zitten denken aan 1 kanaal langs het raam. Scheelt ook weer 2 gaten boren.

Slim idee om de werkkamer eventueel geen eigen toevoerkanaal te geven. Aan de andere kant is die nou net het eenvoudigst te realiseren.

Is het verder niet een issue dat we op de begane grond een verblijfsruimte hebben met afzuiging ipv toevoer? Overigens zie ik niet hoe dat anders zou kunnen. Daar zit nu eenmaal de afzuiging van de huidige keuken.

Tussendoor zijn we ook nog aan het kijken naar Brink Indoor Mixfan. Dat zou een hoop sloopwerk schelen, alleen vind ik het lastig om in te schatten of daarmee ons ventilatieprobleem afdoende zou zijn op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:43
Ik heb een Brink Indoor Mixfan liggen, je kan hem voor een zacht prijsje overnemen. Maakt voor een slaapkamer ‘s nachts wat mij betreft te veel geluid.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
Tijgerkracht schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:07:
Ik heb een Brink Indoor Mixfan liggen, je kan hem voor een zacht prijsje overnemen. Maakt voor een slaapkamer ‘s nachts wat mij betreft te veel geluid.
Hmm dat is dan niet echt een aanbeveling 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
Pieter.txt schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:14:
Toilet en speelkamer zouden gebruik blijven maken van de bestaande buis van 125mm. De badkamer en de nog te realiseren keuken zouden ieder een eigen (nieuw) kanaal krijgen. Zo zouden we de afzuiging dus kunnen spreiden over meerdere kanalen.

Wat betreft de toevoer hadden wij ook al zitten denken aan 1 kanaal langs het raam. Scheelt ook weer 2 gaten boren.
Als je laminaat of vloerbedekking hebt wat tijdelijk weggehaald kan worden, denk nog eens serieus na of je een deel van de horizontale buizen in de dekvloer wegwerkt (zandcement wegbikken en daarna weer netjes afwerken), dan heb je de ventielen strak uit het plafond komen in plaats van uit een zichtbare spirobuis of afgewerkte koof.
In winkels/café's/restaurants met hoge plafonds zie je regelmatig gewoon de spirobuizen hangen, soms zwart geverfd om iets minder op te vallen.
Voor een thuissituatie is het toch mooier om buizen weg te werken in verlaagde plafonds, schuin dakbeschot, of als het niet anders kan afwerken met een koof.

Voordat je gaten kan gaan boren zul je toch in het vooronderzoek moeten kijken hoe de constructie van de vloer is (broodjes, smalle of brede kanaalplaten, ...) en waar de gaten optimaal kunnen komen, zonder (teveel) sterkte van de vloer te verliezen en natuurlijk leidingwerk te omzeilen. Mogelijk heb je dan al stukken van de dekvloer moeten verwijderen.
Slim idee om de werkkamer eventueel geen eigen toevoerkanaal te geven. Aan de andere kant is die nou net het eenvoudigst te realiseren.
Er is al luchtstroming door die kamer, dus het hoeft niet. Het mag en hoort misschien wel zo, maar ik zie geen werkelijk risico.
Is het verder niet een issue dat we op de begane grond een verblijfsruimte hebben met afzuiging ipv toevoer? Overigens zie ik niet hoe dat anders zou kunnen. Daar zit nu eenmaal de afzuiging van de huidige keuken.
Precies, dat is gewoon een logisch gevolg van een WTW systeem. Je hebt extra afzuigpunten nodig op een praktische plek. Wel zorgen dat je voor het totale oppervlak (excl. keuken) voldoende luchttoevoer hebt, of voldoende toevoer voor het aantal mensen dat je in een normale situatie verwacht. Anders zal de CO2-aansturing vaak de maximum stand vragen, waarbij het niet helemaal fluisterstil zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
Bij veel recente nieuwbouwwoningen wordt bewust geen WTW meer geïnstalleerd omdat de luchtkwaliteit vaak slechter wordt.

Houd er bv rekening mee dat je de filters regelmatig (eens per 2 maanden ongeveer) schoonmaakt of vervangt.

Ik spreek uit ervaring (oplevering was in juli 2020). Ik heb aan de bouwer gevraagd waarom er geen WTW meer wordt gebruikt (bij projectbouw) en die zei dat de luchtkwaliteit vaak slechter is met een WTW omdat mensen vergeten de filters schoon te houden.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
DutchKel schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:12:
Bij veel recente nieuwbouwwoningen wordt bewust geen WTW meer geïnstalleerd omdat de luchtkwaliteit vaak slechter wordt.
Nee, omdat het goedkoper is de EPC te behalen met een paar PV panelen er bij...
Houd er bv rekening mee dat je de filters regelmatig (eens per 2 maanden ongeveer) schoonmaakt of vervangt.
De viezigheid die in die filters zit haal je anders rechtstreeks naar binnen.
Ik spreek uit ervaring (oplevering was in juli 2020). Ik heb aan de bouwer gevraagd waarom er geen WTW meer wordt gebruikt (bij projectbouw) en die zei dat de luchtkwaliteit vaak slechter is met een WTW omdat mensen vergeten de filters schoon te houden.
Dan kan hij de MV wel helemaal weg laten, want er zijn ook hele volksstammen die de stekker van de MV box er uit trekken :z
Oh nee, wacht; dat mag niet van ons mooie bouwbesluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:42
Waarom niet gewoon het raam open op de slaapkamer?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Chris_82 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:34:

Een idee voor het wegwerken van de kanalen kan zijn een extra koof maken recht onder de ventilatieunit in de overloop van de 1e etage, dan in de dekvloer kanalen aanleggen voor de extra toe- en afvoer van je woonkamer. Gaten laten boren in de vloer waar de ventielen komen.
Luchtkanalen in de dekvloer? Huh? Volgens mij wordt je dekvloer dan ook *iets* dikker dan gebruikelijk. Wel direct een mooie kans om ook meteen vloerverwarming mee te nemen. Maar dikkere dekvloer is ook verlies aan vrije ruimte, en dat veel hebben woningen uit die tijd sowieso al niet erg ruim.

Wel complimenten voor de hele mooie voorzet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
BarryH schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:45:
Waarom niet gewoon het raam open op de slaapkamer?
Omdat dat geen biet doet als het buiten niet waait, en als het wel waait zorgt dat voor geluidsoverlast binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:42
@kabeltjekabel de afzuiging van de MV is afhankelijk van de hoeveelheid luchtinvoer in de verschillende kamers.
als je op de slaapkamer een raam open zet is er minder "weerstand" (onderdruk) bij afzuiging lucht. Dus wordt er meer afgezogen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
BarryH schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:56:
@kabeltjekabel de afzuiging van de MV is afhankelijk van de hoeveelheid luchtinvoer in de verschillende kamers.
als je op de slaapkamer een raam open zet is er minder "weerstand" (onderdruk) bij afzuiging lucht. Dus wordt er meer afgezogen.
Ja, en dan zeker eerst beneden en in de badkamer de roosters dicht gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
kabeltjekabel schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:39:
Nee, omdat het goedkoper is de EPC te behalen met een paar PV panelen er bij...

De viezigheid die in die filters zit haal je anders rechtstreeks naar binnen.

Dan kan hij de MV wel helemaal weg laten, want er zijn ook hele volksstammen die de stekker van de MV box er uit trekken :z
Oh nee, wacht; dat mag niet van ons mooie bouwbesluit.
Een beetje kort door de bocht antwoorden vind je niet?

De viezigheid komt in de filters omdat er met een hogere druk lucht wordt aangezogen. Via een MV is dit aanzuigen verspreid over het hele huis en is er dus niet op 1 plek een hogere druk. Natuurlijk dien je de ventilatieroosters ook schoon te maken, echter krijg je binnen geen slecht klimaat als de roosters niet helemaal schoon zijn.

Dat het goedkoper is heb je uiteraard gelijk in, maar waarom hebben ze dat voorheen dan wel standaard gedaan als het veel te duur is?

En er zijn ook mensen die de stekker uit een WTW trekken omdat ze in de woonkamer anders in de tocht zitten, dan zit je met hetzelfde te vergelijken.

De filters schoonmaken is een extra handeling die veel mensen niet uitvoeren waardoor dat je telkens maar vuile lucht naar binnen zit te blazen.

Wij hebben ook bij de roosters afzuigkapfilter ertussen gedaan zodat we de vuiligheid niet binnen krijgen, die moeten ook regelmatig vervangen worden.

@Pieter.txt Wat denk je eigenlijk op te lossen met een WTW? Verlies je in de winter veel warmte en is je gasverbruik daardoor erg hoog? Een WTW is namelijk naast het bovenstaande ook een behoorlijke kostenpost die je misschien beter aan extra isolatie kunt besteden.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
DutchKel schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:11:
[...]

Een beetje kort door de bocht antwoorden vind je niet?
Nee, vind ik niet.
De viezigheid komt in de filters omdat er met een hogere druk lucht wordt aangezogen. Via een MV is dit aanzuigen verspreid over het hele huis en is er dus niet op 1 plek een hogere druk. Natuurlijk dien je de ventilatieroosters ook schoon te maken, echter krijg je binnen geen slecht klimaat als de roosters niet helemaal schoon zijn.
Die viezigheid krijg je netzogoed in je roosters als je daar filters in doet. Het vervangen is dan alleen 15x zoveel werk.
Dat het goedkoper is heb je uiteraard gelijk in, maar waarom hebben ze dat voorheen dan wel standaard gedaan als het veel te duur is?
Ik heb niet de indruk dat het percentage nieuwbouw wat met WTW wordt opgeleverd gedaald is, maar wellicht heb jij daar cijfers van? Al zou dat wel zo zijn dan is de gedaalde prijs van PV daar een hele goede oorzaak van. Zoals gezegd gaan bouwers veelal voor de goedkoopst mogelijke legale oplossing.
En er zijn ook mensen die de stekker uit een WTW trekken omdat ze in de woonkamer anders in de tocht zitten, dan zit je met hetzelfde te vergelijken.
Met een WTW is 's winters de inlaattemperatuur veel hoger, dus dat op de tocht zitten is er ook niet echt bij, maar als dat al zo is, komt dat waarschijnlijk aan een tekort aan ventielen in combinatie met een zo laag mogelijk plafond ;)
De filters schoonmaken is een extra handeling die veel mensen niet uitvoeren waardoor dat je telkens maar vuile lucht naar binnen zit te blazen.
Handen wassen na het poepen is ook een extra handeling. Dat bleken veel mensen ook niet te doen. Wat is het punt dan precies? Dat er een significant smaldeel van de bevolking is die het niet begrepen heeft en we het daarom allemaal maar achterwege moeten laten?
Wij hebben ook bij de roosters afzuigkapfilter ertussen gedaan zodat we de vuiligheid niet binnen krijgen, die moeten ook regelmatig vervangen worden.
Precies; dat vervangen wordt veel makkelijker als het alleen bij je WTW hoeft.
@Pieter.txt Wat denk je eigenlijk op te lossen met een WTW? Verlies je in de winter veel warmte en is je gasverbruik daardoor erg hoog? Een WTW is namelijk naast het bovenstaande ook een behoorlijke kostenpost die je misschien beter aan extra isolatie kunt besteden.
Je kunt uitgeven aan isolatie wat je wilt; het comfort met WTW wordt gewoon hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter.txt
[...]

Wij hebben nu altijd de roosters open en MV aan. Desondanks loopt het CO2 gehalte in met name de slaapkamers op. Aangezien dit gewoon slecht is voor de gezondheid en nachtrust willen we daar wat aan doen.

Het gaat ons dus niet om het verbruik, maar om het verbeteren van de luchtkwaliteit door mifdel van het inblazen van verse lucht.

En ja, dat is een kostenpost. Maar daar betreft vooral de installatie. Onderhoud is niet significant hoger dan voor MV wat we ook jaarlijks laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter.txt
Chris_82 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:02:
[...]

Als je laminaat of vloerbedekking hebt wat tijdelijk weggehaald kan worden, denk nog eens serieus na of je een deel van de horizontale buizen in de dekvloer wegwerkt (zandcement wegbikken en daarna weer netjes afwerken), dan heb je de ventielen strak uit het plafond komen in plaats van uit een zichtbare spirobuis of afgewerkte koof.
In winkels/café's/restaurants met hoge plafonds zie je regelmatig gewoon de spirobuizen hangen, soms zwart geverfd om iets minder op te vallen.
Voor een thuissituatie is het toch mooier om buizen weg te werken in verlaagde plafonds, schuin dakbeschot, of als het niet anders kan afwerken
We hebben het nu zo gepland dat alles netjes uit het plafond komt. Enkel 1 koof om een anders zichtbare verticale pijp weg te werken. Dus geen horizontale of verticale buizen pontificaal in het zicht. Het oog wil ook wat 😉

Een bouwkundige, die toch al mee kijkt voor de aanbouw, kijkt ook mee of we dit handig aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:04
Onze situatie is aardig vergelijkbaar met die van @Pieter.txt en ik ben nu ook aan het kijken naar het plaatsen van WTW-balansventilatie. Mijn huidige gedachte gaat bij ons naar 2 units: een voor beneden en een voor de 1ste verdieping icm de zolder. Ik wil nu eerst kijken naar de unit voor beneden, die bij ons in de garage zou kunnen komen.

Geluid is voor voor mij erg belangrijk en ik begrijp dat de luchtsnelheid daarvoor zo laag mogelijk moet zijn. Daarvoor wil je zo grote mogelijke buizen hebben. Maar de aan- en afvoer ventielen op de units die ik nu bekijk met een capaciteit van 350 m3/h zijn maar 150 en 160 mm. Hoe kun je dan de luchtsnelheid (en het geluid) dan toch onder de 1 m/s houden bij een behoorlijke verplaatsing?

Het liefste zou ik vanaf de unit in de garage door de muur in de trapkast willen uitkomen en daar vandaan met een ventiel in het midden van de kamer inblazen met een zo laag mogelijk snelheid. Maar met een spirobuis met een diameter van 150 mm dan is de luchtverplaatsing bij een snelheid van 1m/s maar 63.3m3/h (bij 5m/s is dit 318 m3/h). Dat is dus lang niet voldoende.

#1 Hoe los ik dit op? Moet ik daarvoor de buis vertakken van 1 x 150 naar 2 x 150 mm en dan eventueel nog een keer zodat ik op 4 x 150 mm uitblaas punten uit kan komen?
Daarmee heb ik dan bij de 4 inblaaspunten van elk 63.3 m3/h = 250 m3/h met een snelheid van 1m/s.
Maar de snelheid door de eeste buis vanuit de unit voor de vertakkingen is dan nog steeds circa 4m/s, gaat dat niet teveel geluid geven?

#2 Is het eventueel een optie om met een verloopstuk van 150 naar 180 te gaan en vervolgens weer van 180 naar 200 zodat je per buis al op 113 m3/ h uit komt bij een snelheid van 1 m/s? Dan zou ik die daarna weer kunnen vertakken naar twee buizen van 200 mm, zodat ik twee uitblaaspunten krijg. Daarmee zou ik dan 226m3/h kunnen inblazen via 2 punten met een snelheid van 1m/s

#3 En zou inblazen vanuit alleen de trapkast werken, of moet ik toch op andere plaatsen ook inblazen? Eventueel zou naast de balk die als stippellijn staan aangegeven ook redelijk eenvoudig kunnen vanuit de garage.

@Chris_82 zou je mee willen kijken?
@Pieter.txt ik wil niet je topic kapen, maar ik zie wel redelijke overeenkomsten (alleen dat ik nu denk om de bestaande buizen voor afvoer mogelijk simpelweg laat vervallen). Als je het liever niet hebt, open ik wel een eigen topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LE3vI5AgyYMc87rrWs9PT6VE7HA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nfWS2thZJB0Eys5tbG7j6HOt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Pieter.txt schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 22:06:
[...]

We hebben het nu zo gepland dat alles netjes uit het plafond komt. Enkel 1 koof om een anders zichtbare verticale pijp weg te werken. Dus geen horizontale of verticale buizen pontificaal in het zicht. Het oog wil ook wat 😉

Een bouwkundige, die toch al mee kijkt voor de aanbouw, kijkt ook mee of we dit handig aanpakken.
Maar hoe dan? Door alles in te storten in de vloer? Dan moet je dus daar eerst een stuk weghakken en waarschijnlijk nog een stuk hoger opstorten. Dat is dus ook aanpassing aan deuren, plinten, trap..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Pieter.txt schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:57:
[...]
Onderhoud is niet significant hoger dan voor MV wat we ook jaarlijks laten doen.
Een MV box laten onderhouden?
* Stekker er uit
* Voorkant er af (=tevens de motor)
* Binnenkant unit schoonvegen/poetsen
* Waaier schoonmaken
* Voorkant er weer goed op klikken
* Stekker er weer in

Half uurtje werk wanneer je de waaier uitgebreid schoon wilt maken.

Bij filters van een WTW unit eigenlijk net zo. Die zijn de moeite van het uitbesteden niet waard. Wanneer je ventielen en kanalen wilt reinigen kan het wel uit, anders moet je daar ook nog speciaal gereedschap voor in huis halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:23
sypie schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 00:57:
[...]
Wanneer je ventielen en kanalen wilt reinigen kan het wel uit, anders moet je daar ook nog speciaal gereedschap voor in huis halen.
Dat valt, afhankelijk van je leidingverloop, ook wel mee. Ik heb het ook wel eens zelf gedaan, zie:
ThinkPadd in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie" en Seafarer in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 08:25
Ik heb 5 jaar geleden toen we grootschalig gingen renoveren in mij jaren 70 woning ook een wtw geplaatst.
Het kan dus wel in een bestaande woning, maar het was wel veel werk alles weg te werken.

Ik heb destijds voor hybalans als leiding systeem gekozen. Op die manier heeft iedere in/uitlaat zijn eigen (kleinere) leiding. Dat betekend wel dat er veel leidingen vanaf het verdeelpunt gaan.
Een voordeel is wel dat je geen last van overspraak uit andere ruimtes hebt.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
format5 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 01:50:
Ik heb 5 jaar geleden toen we grootschalig gingen renoveren in mij jaren 70 woning ook een wtw geplaatst.
Het kan dus wel in een bestaande woning, maar het was wel veel werk alles weg te werken.

Ik heb destijds voor hybalans als leiding systeem gekozen. Op die manier heeft iedere in/uitlaat zijn eigen (kleinere) leiding. Dat betekend wel dat er veel leidingen vanaf het verdeelpunt gaan.
Een voordeel is wel dat je geen last van overspraak uit andere ruimtes hebt.
Hoe heb je de horizontale verplaatsingen gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 14:27
Hier bij een (gigantische) verbouwing van een huis uit '62 ook WTW aangelegd op basis van HyBalans+. Mijn horizontale verplaatsingen lopen tussen de vloerbalken van de verdiepingen en achter de knieschotten op zolder. De ruimte die je bespaart met kleinere flexibele leidingen (diameter 92 mm) raak je wel weer kwijt bij je verdeelkasten, maar die staan bij mij op zolder en daar heb ik de ruimte. Doordat ik voor Hybalans heb gekozen heb ik nergens koofjes in het zicht. Eigenlijk is er maar 1 koof waar 7 leidingen doorheen lopen en die zit achterin een inbouwkast en die is maar 60 cm breed en 12 cm diep.

Overigens heb ik de inblaaspunten op de slaapkamers vlakbij de deur geplaatst en ook in de woonkamer heb ik de inblaas en afzuigpunten niet heel ver uit elkaar. Dat is een bewuste keuze geweest ivm het gunstige verloop van de leidingen en met het onderzoek van een TU Eindhoven, waaruit bleek dat het geen zak uitmaakt voor de luchtmenging waar de ventielen geplaatst worden. Er is geen/nauwelijks sprake van kortsluiting van luchtstromen. link naar pdf

Eén van de grootste voordelen is het gebrek aan overspraak omdat elk vertrek zijn eigen leiding heeft en pas bij de andere leidingen komt in de verdeelkast die ook werkt als geluidsdemper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 08:25
@kabeltjekabel Precies zoals @GodDamage beschrijft.
Met een uitzondering, ik heb de ventielen toch geprobeerd wat verder van de deur te plaatsen.
Ik ken het onderzoek, maar mijn test met een rookmachine destijds liet wat anders zien vandaar dat ik er verder van af zit. Ook is het bij mij daar mee juist makkelijker met leggen.

Tussen de dak gordingen door naar de voor en achterkant van het huis.
Tussen de knieschotten en op de "zolder" (nog geen meter hoog) naar links/rechts. Vervolgens tussen de vloerbalken de diepte in huis in.

Mijn woning is een halve langgevel boerderij, ik heb dus maar 2 etages, begane grond en 1e

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
rube schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 00:21:
Onze situatie is aardig vergelijkbaar met die van @Pieter.txt en ik ben nu ook aan het kijken naar het plaatsen van WTW-balansventilatie. Mijn huidige gedachte gaat bij ons naar 2 units: een voor beneden en een voor de 1ste verdieping icm de zolder. Ik wil nu eerst kijken naar de unit voor beneden, die bij ons in de garage zou kunnen komen.

Geluid is voor voor mij erg belangrijk en ik begrijp dat de luchtsnelheid daarvoor zo laag mogelijk moet zijn. Daarvoor wil je zo grote mogelijke buizen hebben. Maar de aan- en afvoer ventielen op de units die ik nu bekijk met een capaciteit van 350 m3/h zijn maar 150 en 160 mm. Hoe kun je dan de luchtsnelheid (en het geluid) dan toch onder de 1 m/s houden bij een behoorlijke verplaatsing?

Het liefste zou ik vanaf de unit in de garage door de muur in de trapkast willen uitkomen en daar vandaan met een ventiel in het midden van de kamer inblazen met een zo laag mogelijk snelheid. Maar met een spirobuis met een diameter van 150 mm dan is de luchtverplaatsing bij een snelheid van 1m/s maar 63.3m3/h (bij 5m/s is dit 318 m3/h). Dat is dus lang niet voldoende.

#1 Hoe los ik dit op? Moet ik daarvoor de buis vertakken van 1 x 150 naar 2 x 150 mm en dan eventueel nog een keer zodat ik op 4 x 150 mm uitblaas punten uit kan komen?
Daarmee heb ik dan bij de 4 inblaaspunten van elk 63.3 m3/h = 250 m3/h met een snelheid van 1m/s.
Maar de snelheid door de eeste buis vanuit de unit voor de vertakkingen is dan nog steeds circa 4m/s, gaat dat niet teveel geluid geven?

#2 Is het eventueel een optie om met een verloopstuk van 150 naar 180 te gaan en vervolgens weer van 180 naar 200 zodat je per buis al op 113 m3/ h uit komt bij een snelheid van 1 m/s? Dan zou ik die daarna weer kunnen vertakken naar twee buizen van 200 mm, zodat ik twee uitblaaspunten krijg. Daarmee zou ik dan 226m3/h kunnen inblazen via 2 punten met een snelheid van 1m/s

#3 En zou inblazen vanuit alleen de trapkast werken, of moet ik toch op andere plaatsen ook inblazen? Eventueel zou naast de balk die als stippellijn staan aangegeven ook redelijk eenvoudig kunnen vanuit de garage.

@Chris_82 zou je mee willen kijken?
@Pieter.txt ik wil niet je topic kapen, maar ik zie wel redelijke overeenkomsten (alleen dat ik nu denk om de bestaande buizen voor afvoer mogelijk simpelweg laat vervallen). Als je het liever niet hebt, open ik wel een eigen topic.

[Afbeelding]
Een ander effect waar rekening mee gehouden moet worden is tocht, oftewel de luchtstroming door de ruimte zelf. Sommige mensen zijn hier heel gevoelig voor en krijgen al last bij een luchtsnelheid van ca. 0.2 m/s.

Vandaar dat het advies is om de toe- en afvoer per ventiel niet te groot te hebben (50 / 75 m3/h), en voldoende afstand tussen ventielen onderling te houden (1m tussen toevoer ventielen, 2m tussen afvoer of af- en toevoer). link

Uiteindelijk blijven het adviezen en moet je zelf een keus maken wat voor jou wel of niet acceptabel gaat zijn.
Hetzelfde geldt voor de luchtsnelheden door de buizen en mogelijk suizen. (max 5m/s hoofdkanaal / 3m/s aftakking / 1.5 m/s voor ventiel).

Dus in dit specifieke voorbeeld van @rube is het aan te bevelen om de luchtstromen meer te verdelen over de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
kabeltjekabel schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 00:42:
[...]

Maar hoe dan? Door alles in te storten in de vloer? Dan moet je dus daar eerst een stuk weghakken en waarschijnlijk nog een stuk hoger opstorten. Dat is dus ook aanpassing aan deuren, plinten, trap..
We hebben 1 horizontale buis nodig die weggewerkt kan worden in de schuine kap. Voor de rest gaat het allemaal recht naar beneden, dus dat zijn "gewoon" een paar gaten in de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
Chris_82 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:35:
[...]

Vandaar dat het advies is om de toe- en afvoer per ventiel niet te groot te hebben (50 / 75 m3/h), en voldoende afstand tussen ventielen onderling te houden (1m tussen toevoer ventielen, 2m tussen afvoer of af- en toevoer). link

Uiteindelijk blijven het adviezen en moet je zelf een keus maken wat voor jou wel of niet acceptabel gaat zijn.
Hetzelfde geldt voor de luchtsnelheden door de buizen en mogelijk suizen. (max 5m/s hoofdkanaal / 3m/s aftakking / 1.5 m/s voor ventiel).
Bedoel je max 50m3/h uit een toevoer ventiel en max 75 voor afvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
sypie schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 00:57:
[...]

Een MV box laten onderhouden?
* Stekker er uit
* Voorkant er af (=tevens de motor)
* Binnenkant unit schoonvegen/poetsen
* Waaier schoonmaken
* Voorkant er weer goed op klikken
* Stekker er weer in

Half uurtje werk wanneer je de waaier uitgebreid schoon wilt maken.

Bij filters van een WTW unit eigenlijk net zo. Die zijn de moeite van het uitbesteden niet waard. Wanneer je ventielen en kanalen wilt reinigen kan het wel uit, anders moet je daar ook nog speciaal gereedschap voor in huis halen.
Na ja, dat is ook wel zo. Nu wordt het gewoon in één moeite door gedaan bij cv ketel nakijken.

Kosten voor de installatie van het geheel is natuurlijk niet te vergelijken met enkel nieuwe mv unit. Maar het resultaat zou het waard moeten zijn: schone lucht in de slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Pieter.txt schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:22:
[...]

We hebben 1 horizontale buis nodig die weggewerkt kan worden in de schuine kap. Voor de rest gaat het allemaal recht naar beneden, dus dat zijn "gewoon" een paar gaten in de vloer.
Maar dan heb je dus her en der verticale koven en zitten de ventielen direct in de hoek in die koof :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
kabeltjekabel schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:04:
[...]

Maar dan heb je dus her en der verticale koven en zitten de ventielen direct in de hoek in die koof :?
Tja zonder foto's is het lastig uit te leggen. Er loopt 1 buis door een vaste kast, dus daar kunnen we wat rommelen.

En er loopt 1 buis via de overloop. Wel precies in een hoek (niet toevallig) dus daar moeten we iets omheen timmeren. Op de overloop zelf is geen ventiel nodig en de verdieping eronder komen we zo netjes in het plafond uit.

Dus her en der koven valt wel mee. Het zijn er maar twee en die kunnen we mooi wegwerken.

Pagina: 1