Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 15:57
Ik ben verhuisd naar een woning uit 1996 en ben me aan het oriënteren op aanpassingen die merkbaar zijn in het leefcomfort en energie gaan besparen. Ik focus mij nu op de mechanische ventilatie in de woning waar ik op dit moment de unit het draaien die in onderstaande foto is te zien. Ik kan weinig informatie vinden over dit type maar ik heb het vermoeden dat deze unit al sinds 1996 in dit huis draait.

Ga ik (uiteindelijk) besparen als ik een nieuwe unit installeer? Ik heb nu de bediening van de ventilatie in mijn keuken zitten (stand 1, 2 en 3) maar zou het fijn vinden om de unit vanuit de badkamer te kunnen bedienen. Iemand hier ervaring mee via bijvoorbeeld domotica / draadloos?

Heeft een WTW unit zin wanneer ik de mechanische ventilatie ga vervangen? Is dat gewoon een kwestie van de bestaande unit eraf halen en een nieuwe unit met WTW functie plaatsen of komt daar iets meer bij kijken? Ik kan via Google weinig echte positieve verhalen vinden waarin wordt aangegeven dat een WTW echt veel zal gaan besparen. Iemand hier ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/dt8cOK/IMG_9956.jpg

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:31
Ik zat vanavond toevallig naar hetzelfde te zoeken, een mogelijkheid die ik heb gevonden:

http://www.fam-oldenburge...angestuurd-door-domoticz/
http://www.fam-oldenburge...-ventilatie-in-de-keuken/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:48
Het meest gebruikelijke type ventilatie WTW zuigt af in keuken, toilet en badkamer. In de WTW box warmt het daarmee de aangezogen buitenlucht op en blaast die via luchtkanalen weer het huis in. (dus er zijn geen roosters boven de ramen nodig, sterker nog het werkt het best als het huis luchtdicht is)
Vanwege de extra kanalen is het vaak lastig achteraf in te bouwen tenzij je heel flink gaat renoveren.

Je zou kunnen zoeken op decentrale ventilatie WTW. Maar laagdrempeliger zal CO2/vocht sturing en de box vervangen door een zuinige gelijkstroomvariant zijn.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hier is een soortgelijk topic over, en actief Vervangen 10 jaar oude mechanische ventilatie box?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 14:57
Je kan meten wat het verbruik is van deze unit en eventueel vervangen door een zuiniger model zoals al geopperd wordt.
Een gewone afzuiging vervangen door een wtw lijkt me lastig omdat je lucht aanvoer en afvoer daarop afgestemd moet zijn in huis.

Mijn ventilatie box heeft een 0-10v aansturing. Hierop heb ik een klikaanklikuit 0-10v led controller aangesloten die ik aanstuur vanuit domoticz, op basis van de CO2 concentratie gemeten met een Mh-z19 sensor...

Andere optie is een 3 voudig relais op 433 MHz waarmee je de 3 standen schakelaar simuleert. Dus afhankelijk van welk relais aanschakelt heb je een bepaalde ventilatie stand.

[ Voor 16% gewijzigd door Blackouts op 18-08-2018 09:08 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
bramv82 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 09:05:
Je kan meten wat het verbruik is van deze unit en eventueel vervangen door een zuiniger model zoals al geopperd wordt.
Hoe zou je dit nauwkeurig kunnen meten via een perilex stekker die aan mijn huidige unit zit? Ik heb z-wave adapters tussen een aantal stroomverbruikers maar dat zijn allemaal normale 230V euro stekkers.
Een gewone afzuiging vervangen door een wtw lijkt me lastig omdat je lucht aanvoer en afvoer daarop afgestemd moet zijn in huis.
Begrijp ik het verkeerd? Mijn huidige unit heeft nu toch ook een aan- en afvoerkanaal?
Mijn ventilatie box heeft een 0-10v aansturing. Hierop heb ik een klikaanklikuit 0-10v led controller aangesloten die ik aanstuur vanuit domoticz, op basis van de CO2 concentratie gemeten met een Mh-z19 sensor...
Welk ventilatieb box gebruik jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:27
Ik zou een WTW box plaatsen met centrale inblaas. Dan hoef je alleen een extra kanaal naar buiten te maken en wordt de voorverwarmde verse lucht op 1 plek ingeblazen (bijv. de gang). Een WTW box heeft 4 of meer slangen, je huidige maar 2 denk ik.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:10
mede schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 09:20:
[...]

Hoe zou je dit nauwkeurig kunnen meten via een perilex stekker die aan mijn huidige unit zit? Ik heb z-wave adapters tussen een aantal stroomverbruikers maar dat zijn allemaal normale 230V euro stekkers.

[...]

Begrijp ik het verkeerd? Mijn huidige unit heeft nu toch ook een aan- en afvoerkanaal?

[...]

Nee, jouw afzuig unit zuigt alleen af en blaast dat via het dak naar buiten. Je frisse lucht komt via ventilatieroosters naar binnen toe. Dit wordt ook natuurlijke toevoer en mechanische afvoer genoemd.
Deze unit is oud en gebruikt nog wisselstroom. Een nieuwe afzuiging draait op gelijkstroom (wel op letten want er is ook nog wisselstroom te koop) en is energiezuiniger. Je kan een nieuwe unit met draadloze modules uitbreiden waarbij je de afzuiging op de hoogste stand kan zetten bij douchen of koken vanuit de desbetreffende kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 14:57
mede schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 09:20:
[...]

[...]

[...]

Met een perilex stekker is het wat lastiger ja. Geen idee of er verbruiksmeters zijn met perilex.

Jouw huidige unit zuigt lucht af in je huis en blaast die naar buiten (toch?) Een unit met WTW zuigt lucht af in bijvoorbeeld je keuken, badkamer en toilet en blaast dat naar buiten. Tegelijkertijd komt er lucht van buiten naar de woonkamer, slaapkamer etc. Je zal dus de luchtkanalen door je hele huis moeten ombouwen als je je huidige unit wil vervangen door een WTW.

Ik heb een Airmaster HDR 275 unit hangen hier.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

mede schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 21:31:
Ik heb nu de bediening van de ventilatie in mijn keuken zitten (stand 1, 2 en 3) maar zou het fijn vinden om de unit vanuit de badkamer te kunnen bedienen. Iemand hier ervaring mee via bijvoorbeeld domotica / draadloos?
Ik heb een WHR930 Basis en die had ook enkel zo'n schakelaar met 3 standen in de keuken. Echter heb ik op een webshop ergens een RF bordje kunnen vinden (zoiets https://www.ventilatielan...voor-whr-930-950-960.html) en er zelf ingeschroefd waardoor hij ook werkt met draadloze zenders (zoals deze https://www.filterfabriek...dloze-zender-rfz-wit.html). Heb er een naast de schakelaar in de keuken geplakt en een in de badkamer en nu gebruiken we gewoon de schakelaar in de keuken niet meer.

Heb tevens een Raspberry Pi ernaast gehangen en de seriele interface aangesloten, vervolgens een driver geschreven en er een app voor gemaakt. Nu kan ik hem ook gewoon met mijn telefoon bedienen, wel zo makkelijk :P

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• mede
Het is me allemaal wat duidelijker nu, bedankt voor de tips en informatie zover.

Ik heb nu twee offertes ontvangen voor het vervangen van mijn ventilatie unit voor een nieuwe mechanische ventilatie unit. De ene offerte biedt een CVE S van Itho Daalderop aan en de andere een Zehnder comfofan P Hygro

Voordeel van de Itho is dat er een afstandsbediening bij zit waarmee je de unit ook kan bedienen vanuit de badkamer (en via de bestaande schakelaar in de keuken).

Voordeel van de Zehnder is dat deze een hygrostaat heeft die je in kan stellen op een bepaald percentage luchtvochtigheid (dus geen schakelaar nodig).

Heeft iemand ervaring met één van beide units die mij kunnen helpen met het bepalen van mijn keuze?

Pagina: 1