Vervangen 10 jaar oude mechanische ventilatie box?

Pagina: 1
Acties:

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:23

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Op de bovenste verdieping heb ik een BUVA BoxStream hangen uit 2008 (met RF module). Deze is de laatste tijd steeds meer lawaai gaan maken en op dit moment wordt het echt storend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Uk7rdNGNqBhrULu5NGh3kozU/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xe96LKL3ZfWwLWEMqIUczpAg/full.jpg

Eigenlijk heb ik 't apparaat nooit stil gevonden en ik zet 's nachts de mechanische ventilatie op standje "Uit huis" in plaats van "Nacht", omdat ik anders moeilijker in slaap kan komen.

Met het toenemende geluid heb ik Geas Energiewacht gebeld met de vraag ze het ventilatiesysteem niet een keer schoon konden maken. Dat kon, maar de vraag was of ik de box niet gelijk wilde vervangen. Er zou dan een Itho CVE ECO SP (ik denk deze) á €295 voor in de plaats komen.

Nu dacht ik in eerste instantie dat het schoonmaken voldoende zou zijn om het geluidsprobleem op te lossen, maar ik ben wel aan het denken gezet. Het is een verouderd model en misschien zijn de lagers ook wel versleten. Hoe heerlijk zou een nieuwe geruisloze ventilatie zijn? O+

Het is wel zo, dat als ik een nieuwe box kies, ik het liefst voor de allerstilste ga die er verkrijgbaar is. Bij mij hangt deze vlak bij een open trapgat, en is al snel hoorbaar in de slaapkamers.

Is dit het geval bij de voorgestelde Itho CVE box of kan ik beter verder zoeken? En hoe verhoudt zich dit qua geluidsniveau tot mijn huidige BUVA ventilatiebox?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 20:40
Die boxen zijn redelijk generiek.

Je kunt op marktplaats zoeken,daar zijn mensen die reviseren en/of gereviseerde boxen aanbieden. Dat is tientjeswerk.

Het alternatief is een nieuw binnenwerk (ook los te bestellen voor de meeste modellen)

Vervangen kan ook, maar is prijzig als je het laat doen en is in 5 minuten zelf te doen. Vervangende modellen zijn op marktplaats te vinden

Uit ervaring weet ik dat de motor die erin zit waarschijnlijk in onbalans is en dat wellicht al wat bladen van de 'fan' zijn afgebroken. Ook zijn de dempingsrubbers poreus geworden als die aanwezig zijn. Daarnaast zijn de lagers meestal versleten.

Note: helemaal stil worden ze nooit, omdat ze best wel wat lucht verplaatsen die je door de luchtkanalen hoort gaan, maar de box zelf kan stil zijn.

https://www.marktplaats.n...rice&sortOrder=increasing

35 euro voor een gereviseerde motor die stiller is dan origineel.

[ Voor 50% gewijzigd door stfn345 op 16-08-2018 23:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Deze nieuwere Itho ventilatoren zijn bevatten gelijkstroom motoren heb ik begrepen. Deze zijn ook nog eens zuiniger dan die oudere ventilatoren.

[ Voor 44% gewijzigd door masaman op 17-08-2018 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:51
Of de nieuwe box geluidlozer is, is afhankelijk van welk geluid je nu hoort. Ook een nieuwe box maakt geluid. Als je nu de lagers hoort, dan los je dat wel op met een nieuwe natuurlijk.
Ik zou beginnen met schoonmaken en uitzoeken wat de huidige box aan stroom verbruikt. 10 jaar geleden waren er ook al zuinige gelijkstroommotoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maukie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-06 21:57
Wij hebben hetzelfde probleem gehad. De motor maakte een flink brommend geluid. Trok s'nachts de stekker eruit ander konden we niet slapen.
Bij Buva heb ik een nieuwe motor gekocht:
https://www.buva-online.n...%2fboxstream%2f%232905200

Vervangen was een eitje :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:29
Mijn tip zou zijn, haal hem uit elkaar en maak hem schoon. Het apparaat is ervoor gemaakt om dat 1 á 2 keer per jaar te doen. Kijk dan of er geen beschadigingen zijn, maar de meeste herrie komt echt door jarenlang opgebouwd stof. Als er iets kapot is kan je hem altijd nog vervangen.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
razorhead schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 23:06:
[...]
Je kunt op marktplaats zoeken,daar zijn mensen die reviseren en/of gereviseerde boxen aanbieden. Dat is tientjeswerk.

Het alternatief is een nieuw binnenwerk (ook los te bestellen voor de meeste modellen)
[...]
Ik zou daar wel mee opletten dat je niet van de regen in de drup raakt. Een nieuwe unit is 10 jaar jonger dan de huidige en zal vermoedelijk ook weer een stuk zuiniger zijn. Een gereviseerde unit is een stuk goedkoper, maar is hij dat ook als hij weer 10 jaar mee moet gaan, maar ondertussen wel hetzelfde aan stroom verbruikt als de oude unit?

@M-ThijZ Als je toch gaat vervangen is het wellicht ook interessant om te kijken naar een CO2-sensor. Je ventileert dan nooit teveel of te weinig, maar altijd genoeg om de binnenlucht gezond te houden.

Vervangen zou ik overigens mooi zelf doen, het stelt echt niks voor. Kwestie van slangen afkoppelen, nieuwe box ophangen en slangen er weer op schuiven. Als je het echt goed wilt doen dan laat je de kanalen ook reinigen en de ventielen opnieuw inregelen.

Maar zoals hierboven ook al gezegd, haal hem eerst eens uit elkaar om schoon te maken.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 17-08-2018 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Je kunt het natuurlijk ook gewoon helemaal weghalen dat is de goedkoopste optie. Bij mij trok de mechanische ventilatie alleen maar ladingen fijnstof naar binnen. Dan is gewoon een raam openzetten om te ventileren een stuk gezonder.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik heb 'm een paar jaar geleden lekker zelf vervangen. Bijkomend voordeel was dat de nieuwe ook met een RF afstandsbediening bediend kon worden (handig in de badkamer).

Gelijkstroom zorgt ervoor dat de box zichzelf letterlijk na een paar jaar heeft terugverdiend.
Een nieuwe box is ook stiller al moet ik zeggen dat mijn gevoel zegt dat het weer iets oploopt. Dat gezegd hebbende draait de box bij mij al maanden op de hoogste stand terwijl hij ook op een semi-open plek hangt.

Gezien de beperkte kosten zou ik dus direct zo'n nieuwe Itho box ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Heb via Feenstra een nieuw binnenwerk laten plaatsen, zelfde euvel na tien jaar, en was totaal 150 euro kwijt inclusief afstandsbediening.

De nieuwe motor is inderdaad een stuk stillen. Op de normale stand hoor je hem bijna niet. De gemeten luchtstroom is er niet minder om.

[ Voor 33% gewijzigd door Gunner op 17-08-2018 09:21 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:07
De "tip" daar zit hem vooral in de CO2 sensor.
De besparing krijg je door de ventilatie niet harder te laten lopen als wat nodig is. Dat scheelt verbruik van de ventilatie en in de winter ook van de verwarming.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:54
Een ventilatie box die CO2 gestuurd is en waarbij de sensor in de woonkamer staat/hangt is nog best wel een investering. Bij DUCO kost alleen de CO2 sensor al 238 Euro. Bij ITHO ben je 185 Euro kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:29
Ik heb de oude hier zelf vervangen voor een moderne met gelijkstroom motor. Tevens iets meer uitgegeven voor een co2 sensor in de woonkamer en een vochtsensor in de box zelf. Met douchen gaat de ventilatie vanzelf hoger en als het vocht niveau afneemt blijft de box nog de ingestelde naloop tijd draaien en gaat dan weer laag. Ideaal, alles gaat vanzelf en je vergeet nooit meer de ventilatie hoger en erna lager te zetten met douchen.

Kost je alleen in aanschaf iets meer, maar kwa gebruiksgemak ideaal.

Als je een klein beetje handig ben is het goed zelf te doen. Let wel op, de co2 sensor die ik is draadloos met de box, maar heeft wel 220 v nodig.

Merk Orcon.

De box hangt nu nog open op zolder waar we slapen en is dat je goed te doen. Stand 1 en 2 zijn niet echt hoorbaar. Stand 3 wel, maar zo hard gaat de box alleen handmatig.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Bedankt voor de vele tips!

Mijn huidige BUVA BoxStream heeft toch ook al een gelijkstroom motor? Ik ga de box sowieso eens openschroeven en schoonmaken om te zien in welke staat deze is.

@Maukie een nieuwe motor voor € 215,80 is nogal een bedrag! Voor dat geld kun je een hele nieuwe box halen.

@Erwin_83 Kun je mij een beeld geven van de kosten voor die Orcon box met CO2 sensor? Ik heb nu drie ventielen (keukenblok in woonkamer, toilet en badkamer). Een draadloze timer in de badkamer en keuken en in de woonkamer een bediening op 220v.

Het lijkt me goed om de kanalen te laten reinigen voor het plaatsen van een nieuwe box. Hoewel het er eenvoudig uitziet kan ik dat gelijk dezelfde monteur laten doen om meteen de ventielen ook goed af te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Bij die link van mij staan onderop wat links naar prijzen, de Ocon is een kleine 300 euro staat me bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:59
Zelf ervaring met meerdere oplossingen.
In mijn vorige woning hing een hele oude met nog een behuizing van metaal. Deze maakte best veel herrie. Ik heb hem zelf schoon gemaakt (kon er goed bij) en dat scheelde zeker 80% herrie. Maar het energieverbruik stond me niet aan. Vervangen door een Orcon box met vochtigheidssensor. Ding deed het prima en stil, maar de sensor was slecht. 9 van de 10 keer sloeg hij niet aan als de badkamer gebruikt werd.

In mijn nieuwe woning zat een wat nieuwere, maar op een rot plek (hoog boven de trap) en ook van metaal. Deze bromde erg. Besloten om deze te laten vervangen door een Itho ECO box zoals jij aangeeft. Is duurder dan schoonmaken, maar zag het schoonmaken wel zitten maar niet het vervangen. Dan had ik een goede uitschuifbare ladder moeten kopen, en dan kan je hem net zo goed laten ophangen.
Direct de versie met gewone aansluiting en 2 afstandsbedieningen genomen. Geen sensoren meer en simpel in de keuken en badkamer een afstandbediening op de muur geplakt.

Ik ben erg tevreden over de Itho box in ieder geval. Laag stroomverbruik en geen herrie.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maukie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-06 21:57
@M-ThijZ Ik heb ze opgebeld en verteld dat die nu al herrie maakte. Ik heb toen een korting gekregen. Heb er uiteindelijk €172 voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@M-ThijZ

Ik heb dezelfde box en liep tegen hetzelfde probleem aan. Uiteindelijk heb ik via een webshop voor € 50,--de lagers laten vervangen. Hij maakt beduidend minder herrie.

Dit is overigens ook al een gelijkstroommotor, dus energiebesparing bij een nieuw model zal echt minimaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-06 22:28
M-ThijZ schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:31:

Mijn huidige BUVA BoxStream heeft toch ook al een gelijkstroom motor? Ik ga de box sowieso eens openschroeven en schoonmaken om te zien in welke staat deze is.

@Maukie een nieuwe motor voor € 215,80 is nogal een bedrag! Voor dat geld kun je een hele nieuwe box halen.

@Erwin_83 Kun je mij een beeld geven van de kosten voor die Orcon box met CO2 sensor? Ik heb nu drie ventielen (keukenblok in woonkamer, toilet en badkamer). Een draadloze timer in de badkamer en keuken en in de woonkamer een bediening op 220v.

Het lijkt me goed om de kanalen te laten reinigen voor het plaatsen van een nieuwe box. Hoewel het er eenvoudig uitziet kan ik dat gelijk dezelfde monteur laten doen om meteen de ventielen ook goed af te stellen.
Schoonmaken is een must. Kan de oorzaak zijn. 10 jaar is nogal een korte levensduur. Zet hem laag maar nooit uit. Na schoonmaak kijk eens of je er achter kan komen of een nieuwe box of reparatie gaat schelen in geluid. Want dat hoeft niet zo te zijn. Mocht je een nieuwe hangen dan is zelf ophangen echt te overwegen, scheelt nogal. Het feit dat je dit forum bezoekt denk ik dat je met een beetje uitzoeken al zelf voldoende technisch bent. Ventilatiekanelen schoonmaken lijkt mij zonde van het geld.

Als je een nieuwe neemt. Kijk dan gelijk of hij mogelijkheden heeft om aan te sturen met iets van domotica als je dat ooit wil gaan doen.

Succes! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Gecko123 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:57:
Ventilatiekanelen schoonmaken lijkt mij zonde van het geld.
Met name flexibele buizen houden veel stof vast. Deze zitten vaak bij de box en zijn bij vervanging / loshalen eenvoudig te reinigen met een stofzuiger.

Het ligt er ook aan of je afzuigkap op hetzelfde systeem zit. Dat hadden wij in onze vorige woning. Dan komt er stiekem een hoop vet mee waar vervolgens stof aan blijft hangen.
Nu heb ik een hoekhuis en blaast de afzuigkap direct naar buiten.
Als je een nieuwe neemt. Kijk dan gelijk of hij mogelijkheden heeft om aan te sturen met iets van domotica als je dat ooit wil gaan doen.
Dat is 1 van de minpunten van de ITHO box/afstandsbediening. Ik kan deze niet op mijn Domoticz koppelen helaas.

[ Voor 39% gewijzigd door Drardollan op 17-08-2018 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-06 22:28
Drardollan schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:05:
[...]

Dat is 1 van de minpunten van de ITHO box/afstandsbediening. Ik kan deze niet op mijn Domoticz koppelen helaas.
Wel als je de versie neemt met de perilex aansluiting. Die kun je koppelen aan draadloze schakelaars bijvoorbeeld Kaku over 433 mhz. Zie Mechanische ventilatie via domotica?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Gecko123 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:12:
[...]

Wel als je de versie neemt met de perilex aansluiting. Die kun je koppelen aan draadloze schakelaars bijvoorbeeld Kaku over 433 mhz. Zie Mechanische ventilatie via domotica?
Dat zijn ze allemaal kan ik je vertellen, enkel de stekker en snoer verschillen. Ik heb van oorsprong een Perilex en die zelf naar normaal gemaakt door het snoer te vervangen. De Perilex liep namelijk door een open doosje in de badkamer boven het bad :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:49

Metalfreak

Hoije woh!

Zelf vervangen stelt in elk geval niets voor. Heb ik bij mij ook gedaan, je bent in een half uurtje klaar. Oude box vond ik gewoon te oud en onzuinig, qua geluid viel het wel mee. De nieuwe is in elk geval wel stiller.

De oude is weer in gebruik genomen bij mijn zus in huis, zij was er blij mee nadat mijn vader die schoongemaakt had :P

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@M-ThijZ Je kunt hem ook (laten) reviseren. oa Feenstra doet dit https://www.feenstra.com/.../ventilatiebox-vervangen/

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Rhaelak schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:41:
Ik heb dezelfde box en liep tegen hetzelfde probleem aan. Uiteindelijk heb ik via een webshop voor € 50,--de lagers laten vervangen. Hij maakt beduidend minder herrie.

Dit is overigens ook al een gelijkstroommotor, dus energiebesparing bij een nieuw model zal echt minimaal zijn.
Ah, dat vermoedde ik al.

Weet je nog bij welke webshop je dat hebt laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Met name flexibele buizen houden veel stof vast. Deze zitten vaak bij de box en zijn bij vervanging / loshalen eenvoudig te reinigen met een stofzuiger.
Die flexibele buizen kan ik dus makkelijk zelf doen, dat stuk kan ik gewoon zelf bij.
Het ligt er ook aan of je afzuigkap op hetzelfde systeem zit. Dat hadden wij in onze vorige woning. Dan komt er stiekem een hoop vet mee waar vervolgens stof aan blijft hangen.
Nu heb ik een hoekhuis en blaast de afzuigkap direct naar buiten.
Afzuigkap gaat bij mij ook direct naar buiten toe via een apart kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
M-ThijZ schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:42:
[...]

Die flexibele buizen kan ik dus makkelijk zelf doen, dat stuk kan ik gewoon zelf bij.

[...]

Afzuigkap gaat bij mij ook direct naar buiten toe via een apart kanaal.
Dan zou ik om te beginnen de unit eens schoonmaken incl. de buizen waar je zo bij kan. Denk dat je al snel 80% van het geluid eruit krijgt. Kan je daarna op je gemak naar vervanging kijken.

En je moet maar zo denken, het kan geen kwaad om op deze unit te oefenen. Maak je hem stuk koop je gewoon alsnog een nieuwe. Die paar honderd euro zullen je de kop niet kosten neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
M-ThijZ schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:39:
[...]

Ah, dat vermoedde ik al.

Weet je nog bij welke webshop je dat hebt laten doen?
WTW ventilatie techniek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:41

Reinier

\o/

Ik heb pas het binnenwerk van mijn Buva vervangen. Ik kreeg er eentje van Zehnder, maar die zijn technisch gelijk (maar dan rood i.p.v. blauw).
Extreem veel stiller geworden, alleen in de badkamer blijft het lawaaierig, omdat de buis daar niet netjes rond en glad is.
Ik heb de MV-kanalen ook laten reinigen en het was niet normaal wat voor crap daar uit kwam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Kan je meerdere afstandsbedieningen laten werken op 1 mv box?
Bijv. een in de badkamer en een in de slaapkamer?
(met in de keuken dan de 230V driestandenschakelaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Fireshade schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:09:
Kan je meerdere afstandsbedieningen laten werken op 1 mv box?
Bijv. een in de badkamer en een in de slaapkamer?
(met in de keuken dan de 230V driestandenschakelaar).
Bij ITHO kan dat inderdaad.
Andere boxen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:29
M-ThijZ schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:31:

https://www.cvtotaal.nl/o...sq7QmI3szbcQaAvvlEALw_wcB

Volgens mij heb ik deze, maar weet het niet zeker zo uit me hoofd. Als je weet welke het word even goed zoeken op internet, er zit nog wel wat prijsverschil in her en der. Nieuwe ventielen kosten 10 a 20 euro per stuk.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Je kunt toch ook zelf de lagers vervangen, lager zal eens een tientje kosten.

Trekken kun je met een keilbout, het zal wel in plastic zitten wat soepel wordt als je er een fohn opzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik heb ook een mechanische ventalatie en blaas de box meestal 1x per jaar even schoon met wat perslucht van de action. Meestal doe ik de pc gelijk ook even..

[ Voor 4% gewijzigd door jeanj op 17-08-2018 20:24 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
digifun schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:29:
Je kunt toch ook zelf de lagers vervangen, lager zal eens een tientje kosten.

Trekken kun je met een keilbout, het zal wel in plastic zitten wat soepel wordt als je er een fohn opzet.
Er is zelfs een handleiding voor: https://www.joostoveres.n...lf-kogellagers-vervangen/

Daar staat alleen niet bij waar ik nieuwe kogellagers kan kopen en welk type nodig is. Haal ik die bij de bouwmarkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Er staat een nummer op het lager. Zo te zien 608 zz even de cijfers door google halen kijken wat eruit komt. Je kunt ook meten met een schuifmaat.

Feitelijk zou je het oude lager mee kunnen nemen naar een onderdelenhuis of ijzerwinkel en dan moeten hun wel weten welke je moet hebben. Online bestellen kan natuurlijk ook. Bouwmarkten hebben niet zoveel lagers maar dit ziet er wel uit als een standaardmaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Vandaag aan de slag gegaan met een stofzuiger, tandenborstel en een busje perslucht. Het ziet er in elk geval weer netjes uit.

Zo te horen is een van de lagers wel aan vervanging toe. Als je goed luistert, hoor je een kleine ratel bij het handmatig draaien van de ventilatorbladen.

Dus heb ik gelijk maar ventilatorbladen van de motor gehaald om te zien welke lagers er in dit type zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/te4AEVCZt9q5Jhfuajy7PMOy/full.jpg

Dit blijkt: NSK 608v1. Waar zou ik het beste een vervanging kunnen kopen en welke heb ik nodig?

Via Google kom ik alleen een oud topic op Circuits Online tegen. Waarop uitgebreid ingegaan wordt op het succesvol vervangen van deze lager door de 608 2RU van Neita Techniek B.V..

In enkele YouTube video's over WTW-motor revisies wordt positief over SKF lagers gesproken.

De laatste keer dat ik met kogellagers te maken had, was toen ik nog op skeelers stond. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Die 608 staat voor de maten van het lager, de andere cijfers staan voor uitvoering , toleranties etc. Voor een box maakt het niet zo heel erg veel uit. Wel is het handig om voor een gesloten lager te kiezen. Ik zie dat ze al vanaf 74 cent worden aangeboden. Dat kun je altijd proberen.

Skf is wel het lagermerk hoewel dat tegenwoordig ook in china wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ts
Pak dan gelijk een 608 2rs, die zijn met 2 seals dus stofdicht. Kosten een paar euro die kleine lagertjes.

Wil je echt goed kan je een 608 ddu nemen, (met dubbele seal lip)

[ Voor 23% gewijzigd door Rol-Co op 19-08-2018 10:57 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Bedankt! Op een paar euro komt het natuurlijk niet aan. Geruisloze ventilatie en weer een paar jaar vooruit kunnen is mij wel wat waard.

Nog tips voor het verwijderen van de lager? De borgring is er uit en het geheel is nu van de staaf af. Aan de boven en onderkant zit een lager.

Ik kan door het gat in de bovenste lager kracht zetten op de onderste met een stompe schroevendraaier, maar krijg er geen beweging in. Ik heb verder ook geen speciale tools.

(In de instructie die ik vond stond dat ook niet bij de benodigdheden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:06

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Meestal gaat dat goed lukken met een lager of poelie trekker(tje)
Wellicht op marktplaats te koop voor weinig. ;)

https://www.marktplaats.n...pet=horizontalRichSnippet

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik hoop dat je dit voor elkaar gaat krijgen. Balancering luistert best wel nauw bij die dingen.
Ik heb ook een Boxstream RF en had een paar jaar terug het zelfde euvel. Buva gebeld, motor werd onde coulance vervangen want ze vonden dat dat niet moest kunnen. Dus die tip geef ik je sowieso, bel ze ff. Klantenservice is best wel goed :)
Tip 2 die ik je geef, mocht je een nieuwe motorunit plaatsen: op dat ding zit een printplaat geklikt die het RF deel verzorgt. Die kun je er uit halen, is net een soort van DIMM. Als je die op de nieuwe unit zet hoef je niet alles in te regelen maar heeft ie alles van de huidige installatie.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
The Eagle schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 15:12:
Ik hoop dat je dit voor elkaar gaat krijgen. Balancering luistert best wel nauw bij die dingen.
Oh! :o Ik dacht simpel oude lager er uit, nieuwe er in, klaar.

Als dat zo nauw luistert, moet ik er niet zelf mee gaan klooien.

Ik zal eens bellen, wie weet, maar nog coulance krijgen op iets dat 10 jaar 24/7 in bedrijf is geweest ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
Ik heb zelf ook de lagers vervangen van mijn Stork ventilatiebox. Was een eitje, maar ik kon aan de binnenzijde van de lager komen. Staafje door de eerste lager en op de andere geplaatst en eruit getikt met een hamer. Daarna de 2e vanaf de andere.kang eruit getikt. De nieuwe het eerste stukje erin gedrukt en vervolgens met de oude lager erop erin getikt tot die niet verder kon. de oude kwam wel weer klem te zitten, maar die kon ik er met een tangetje uit halen.

Beter is zo'n lager poelie natuurlijk, maar hier is het weer muisstil.

Balancering verhaal snap ik niet.. de lager zit er erg vast in. Verder schuift alles perfect in elkaar. Die lager in het midden doet niks aan de balans.

[ Voor 12% gewijzigd door FunFair op 19-08-2018 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:19
M-ThijZ schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 18:17:
[...]

Oh! :o Ik dacht simpel oude lager er uit, nieuwe er in, klaar.

Als dat zo nauw luistert, moet ik er niet zelf mee gaan klooien.

Ik zal eens bellen, wie weet, maar nog coulance krijgen op iets dat 10 jaar 24/7 in bedrijf is geweest ...
Ik heb nog niet het hele topic gelezen, maar als het over lagers gaat, dan wekt dit direct mijn interesse.

Bij het vervangen van enkel het lager of lagers hoef je echt niet direct opnieuw te balanceren, das echt complete onzin. Een lager uitwisselen van het ene merk (NSK) naar het andere merk (SKF), dat kan prima, zolang de afmetingen (binnendiameter, buitendiameter en dikte) maar hetzelfde zijn. Een onderhoudsvrij lager, welke dus is afgedicht (vaak ZZ als achtervoegsel of 2RS) is wel aan te raden.

Bij deze afmetingen heb je echt geen poelitrekker nodig, zie reactie hierboven.

[ Voor 4% gewijzigd door PolderPloer! op 19-08-2018 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Fijn om de bevestiging te horen dat het zo kan @FunFair! Nu is het mij ook gelukt. :)

De eerste lager was het lastigste, aangezien je toch onder een hoek kracht uitoefent. Het was even doorzetten, maar bij elke slag kwam ik een paar mm verder. Ook even een föhn gebruikt op het aluminium deel. Tweede lager ging er veel makkelijker uit omdat je er dan perfect bij kan.

@PolderPloer! Is er een specifieke (web)winkel die je zou aanreden voor het kopen nieuwe lagers? In een post op Circuits Online las ik dat iemand uiteindelijk voor de 608 2RU non-contact seal gekozen heeft: https://www.circuitsonlin...w/message/1614001#1614001

Via de site van Neita (http://www.neita.nl/winkel/lagersminmet2rs.html), dat lijkt echter een onbekend merk. Geen NSK of SKF. Welke lager zou je er zelf in zetten? (komt natuurlijk niet op een paar euro aan).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FunFair
Top!

Ik heb toen het e.e.a opgezocht (weet niet meer helemaal wat het verschil is, maar elke lager heeft specifieke eigenschappen volgens de specificaties sheets mbt omwentelingen per minuut e.d.). Vervolgens besloten om betere dan de originele lagers terug te zetten +was rubber seal, nu metalen. Wel merk gekozen, gezien de ventilatie dag en nacht aan staat geen zin in rommel voor een besparing van een paar euro.

Deze zitten er nu bij mij in. Waren destijds wat goedkoper.
https://www.allekabels.nl...07/kogellager-608-zz.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Laatst online: 22:19
M-ThijZ schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 21:22:
Fijn om de bevestiging te horen dat het zo kan @FunFair! Nu is het mij ook gelukt. :)

De eerste lager was het lastigste, aangezien je toch onder een hoek kracht uitoefent. Het was even doorzetten, maar bij elke slag kwam ik een paar mm verder. Ook even een föhn gebruikt op het aluminium deel. Tweede lager ging er veel makkelijker uit omdat je er dan perfect bij kan.

@PolderPloer! Is er een specifieke (web)winkel die je zou aanreden voor het kopen nieuwe lagers? In een post op Circuits Online las ik dat iemand uiteindelijk voor de 608 2RU non-contact seal gekozen heeft: https://www.circuitsonlin...w/message/1614001#1614001

Via de site van Neita (http://www.neita.nl/winkel/lagersminmet2rs.html), dat lijkt echter een onbekend merk. Geen NSK of SKF. Welke lager zou je er zelf in zetten? (komt natuurlijk niet op een paar euro aan).
@FunFair geeft de perfecte oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Uiteindelijk heb ik er twee nieuwe 608-2Z SKF (van lagerboer.nl) á €2,- per stuk in kunnen zetten.

Het viel mij wel tegen. Je hebt veel kracht / slagen nodig om de lagers weer te plaatsen en ze zijn erg kwetsbaar. De buitenring is van staal, maar het binnenste is erg dun “blik” en deukt bij het minste of geringste in.

Het oude lager gebruiken was niet ideaal en lastig op dezelfde plek te houden. Bij de lager die dieper in het aluminium deel ligt, kwam de oude lager muurvast te zitten en haast onmogelijk er weer uit krijgen. Daardoor ook een setje nieuwe lagers beschadigd.

Toen mijn doppenset erbij gepakt. Met een föhn het alu-deel verhit en met de juiste doppen de beide lagers kunnen plaatsen zonder ze te beschadigen.

Eindresultaat is weer een stille ventilatiebox. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 16:30
digifun schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:16:
Je kunt het natuurlijk ook gewoon helemaal weghalen dat is de goedkoopste optie. Bij mij trok de mechanische ventilatie alleen maar ladingen fijnstof naar binnen. Dan is gewoon een raam openzetten om te ventileren een stuk gezonder.
Dat klopt, echter vanaf 199x ergens is mechanische ventilatie verplicht in een woning. Jijzelf hebt er misschien geen moeite mee, maar als je ooit nog wil verkopen zul je een nieuwe unit moeten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

rdfeij schreef op zondag 2 september 2018 @ 15:55:
[...]

Dat klopt, echter vanaf 199x ergens is mechanische ventilatie verplicht in een woning. Jijzelf hebt er misschien geen moeite mee, maar als je ooit nog wil verkopen zul je een nieuwe unit moeten hangen.
Dat is pertinente onzin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:04
Dat is helemaal geen onzin en geldt vanaf 1986. Of dacht je dat bouwers het erin zetten om ze het goed voor hebben met de bewoners? Zonder afzuiging loop je ook risico's met vocht en daarnaast slaat het nergens op dat bij een systeem C met natuurlijk toevoer fijnstof binnen komt maar via een open raam niet. TLDR slecht advies dus tenzij je permanent het raam open laat.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Leuke bijkomstigheid is dat ik er achter ben gekomen dat na de ventielatiebox, de vloerverwarmingspomp op de tweede plek komt van resonerende geluidsbronnen in mijn woning.

Die was 24 uur per dag in werking. Het geluid daarvan rekende ik ten onrechte toe aan de ventielatiebox. Dus gelijk een pompschakelaar aangeschaft. Het is nog nooit zo stil geweest in huis. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvkeulen
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-01 23:34
Lagers kunnen vervangen worden.
Dat kunt u zelf doen of Google op ruil motorplaat buva streambox.

Ik denk dat ik hier geen site mag noemen maar kwam er een tegen voor 50 euro en je verzendkosten erbij voor opsturen naar hun.
Zij vervangen dan je lagers.

Mvrg,
Cocky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
M-ThijZ schreef op zondag 2 september 2018 @ 20:51:
Leuke bijkomstigheid is dat ik er achter ben gekomen dat na de ventielatiebox, de vloerverwarmingspomp op de tweede plek komt van resonerende geluidsbronnen in mijn woning.

Die was 24 uur per dag in werking. Het geluid daarvan rekende ik ten onrechte toe aan de ventielatiebox. Dus gelijk een pompschakelaar aangeschaft. Het is nog nooit zo stil geweest in huis. ;)
De pomp van je vloerverwarming uitschakelen is 1 van de slechte oplossingen die je kunt bedenken. Dat kan je hele vloerverwarming slopen. Het water moet constant in beweging zijn.

Schaf dan een nieuwe, stille, pomp aan. Dan heb je en minder stroomverbruik (oude pompen draaien er rustig 60 watt doorheen) en minder herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
offtopic:
@Drardollan Daarom heeft een goede pompschakelaar een timer erin zitten die eens in de 24h de pomp even laat draaien, om vastroesten te voorkomen als hij een poos niet draait in bijv. de zomer.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 02-11-2018 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
ThinkPadd schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 16:17:
offtopic:
@Drardollan Daarom heeft een goede pompschakelaar een timer erin zitten die eens in de 24h de pomp even laat draaien, om vastroesten te voorkomen als hij een poos niet draait in bijv. de zomer.
Meerdere verwarmingsmonteurs hebben mij (onafhankelijk) juist voor die schakelaars gewaarschuwd. Ook het feit dat in stilstaand water alles bezinkt is een slecht iets, je leidingen kunnen verstopt raken. En dan ben je nog wel wat verder van huis dan enkel de pomp.

Maar offtopic, je hebt gelijk, sorry :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Drardollan schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 16:32:
[...]

Meerdere verwarmingsmonteurs hebben mij (onafhankelijk) juist voor die schakelaars gewaarschuwd. Ook het feit dat in stilstaand water alles bezinkt is een slecht iets, je leidingen kunnen verstopt raken. En dan ben je nog wel wat verder van huis dan enkel de pomp.

Maar offtopic, je hebt gelijk, sorry :)
Daar was ik mij niet bewust van. Ik heb juist zo'n pompschakelaar gekocht zodat deze in ieder geval elk etmaal inschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
M-ThijZ schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 21:00:
[...]

Daar was ik mij niet bewust van. Ik heb juist zo'n pompschakelaar gekocht zodat deze in ieder geval elk etmaal inschakelt.
Dat betekent alsnog dat het water 23 uur en 45 minuten stilstaat. Genoeg tijd om de troep te laten bezinken en te hechten aan de buizen/koppelingen. Het zal niet morgen kapot gaan, maar stukje bij beetje slipt het dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dit hangt met name af van de leeftijd van de vloerverwarming. Oude systemen kunnen inderdaad nog wel eens last hebben van corrosieslib. Maar persoonlijk zou ik me niet zoveel zorgen maken voor bezinksel als elke 24 uur die pomp een tijdje op vol vermogen draait. Vaak schieten bij de start ook nog wat luchtbelletjes door het systeem waardoor alles weer loskomt. Als je echt zoveel slib in je systeem hebt dat de boel verstopt raakt kun je beter spoelen dan de pomp 24/7 laten draaien.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Zullen we het dan nu weer over ventilatie hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
Ik heb van de week m'n ventilatie kanalen schoon laten maken. Merk flink verschil aan zuigkracht. Maar in de praktijk maakt het weinig uit, gezien de ventilatie meestal op de laagste stand staat.

Vent van het bedrijf had het er wel over gaat en de unit gereviseerd zou moeten worden. Hij hoorde het al direct bij binnen komen... Terwijl ik 2 jaar geleden de lagers nog heb vervangen. Reviseren zou me €150 kosten... Oplichters... Heel lulverhaal over kwaliteit van lagers, terwijl er nu een klasse beter in zitten dan origineel.

Daarna ging hij de lucht afzuiging testen en kwam wederom tot de conclusie dat de unit slecht was. Hij meette maar 25 m3/h in plaats van 75... Toen hij weg was ging ik alle lampen uitdoen die hij aan had laten staan en kwam ik erachter dat die lullo een dop op de unit eraf had gehaald en niet er erop gedaan... Ja dan meet je inderdaad veel te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat zal ongetwijfeld niet vergeten zijn maar voor het geval de klant de meting zelf wil zien in de kamer.
De marge zal wel erg laag zijn op kanalen vegen dus wordt er door sommige bedrijven standaard ''geupselled''.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:10

Illusion

(the art of)

FunFair schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 19:28:
Ik heb van de week m'n ventilatie kanalen schoon laten maken. Merk flink verschil aan zuigkracht. Maar in de praktijk maakt het weinig uit, gezien de ventilatie meestal op de laagste stand staat.

Vent van het bedrijf had het er wel over gaat en de unit gereviseerd zou moeten worden. Hij hoorde het al direct bij binnen komen... Terwijl ik 2 jaar geleden de lagers nog heb vervangen. Reviseren zou me €150 kosten... Oplichters... Heel lulverhaal over kwaliteit van lagers, terwijl er nu een klasse beter in zitten dan origineel.

Daarna ging hij de lucht afzuiging testen en kwam wederom tot de conclusie dat de unit slecht was. Hij meette maar 25 m3/h in plaats van 75... Toen hij weg was ging ik alle lampen uitdoen die hij aan had laten staan en kwam ik erachter dat die lullo een dop op de unit eraf had gehaald en niet er erop gedaan... Ja dan meet je inderdaad veel te weinig.
Wat mij betreft mag dat bedrijf gewoon met naam en toenaam benoemd worden. Hoeft de rest daar in ieder geval niet mee in zee...

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Laatst online: 23:12
Ik maak de kanalen gewoon zelf schoon. Een paar jaar geleden heb ik een speciale borstel ervoor gekocht: https://www.woehler.nl/sh...ding-flexibele-as-5m.html
Hiermee is schoonmaken heel simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1158498

Hi, heeft iemand tips voor verwijderen van de borgring? Ik begin al aardig wat krassen te maken op het aluminum ding (met 3 gaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1172354

Als iemand nog een keer lawaai in zijn ventilatiebox heeft dit is vrij makkelijk op te lossen lees onderstaande link voor een paar tientjes draait ie met gemak weer 10 jaar mee

https://www.installatiepr...fan-lagers-vervangen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 20:52
Hoe krijg je de lagers eruit? Lijken wel geperst.

Gaat om een buva unit.

[ Voor 20% gewijzigd door joint_me op 07-07-2019 17:06 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino38
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-01 15:47
Voor een iets andere motor (R2E140) heeft een Fin een video geplaatst. Daar kan je zien hoe hij de lagers er uit tikt en weer plaatst. https://youtu.be/kbh7psDAGO4 De clip kan je het best plaatsen door een 8 mm dopsleutel. Die zet je op de clip. Even een klein tikje en de clip valt in de gleuf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R aymond
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-05 21:53
Tip: Als je de lagers zelf wilt vervangen en je hebt (net als ik) alleen het standaard gereedschap in huis: als je een oude bezemsteel pakt die taps toeloopt op het eind, zaag hem af op de hoogte dat de diameter van het hout gelijk is aan de buitenrand van de lager. Perfect om nieuwe lagers terug op de plek te tikken zonder dat het kwetsbare binnenwerk beschadigt.

Ik heb ook de lagers vervangen en reinig de motor iedere 2 jaar. Gaat beter, maar ik vraag me idd af hoeveel stroom die motor gebruikt. Ik zal op Internet ook dat je dmv de Dip-switches de motor bijvoorbeeld van 99% op 40% kunt zetten. Misschien wel een idee als je last van het geluid hebt. Knap dat hij niet op 100% kan trouwens, maar dat zal wel een reden hebben.

De lagers kosten 2 euro ps ongeveer, je hebt er 2 nodig... Maar je bent zeker de eerste keer toch wel even bezig en verzenden van de lagers vanuit China is duurder dan de lagers. LET OP: Er zit een metalen sluitring die de motor op zijn plek houdt, dat is een kwetsbaar ringetje die ik een keer terug in vorm heb moeten buigen om de motor weer op zijn plek te houden.

Denk dat we een keer een stroommeter er tussen zetten, benieuwd wat zo'n ding nu trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R aymond
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-05 21:53
Ik zat net op de sticker van de BUVA te kijken, die geeft aan 0.0547kW. Als ik naar de nieuwe Optiflow van LTHO kijk zie ik 0.07kW. Zie ik iets verkeerd of is de oude BUVA dus zuiniger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2004
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-02 11:51
Ik had hetzelfde probleem met mijn box.
Na het schoonmaken nog meer herrie, de lagers dus.
Een andere motorplaat was net zo duur als het ding nieuw kopen, een andere motor dan, ook meer dan 100 Euro. Toen heb ik een filmpje gezien op YouTube en toen dacht ik: dat kan ik ook en zodoende goede lagers gehaald van SKF inplaats van die troep die erin zit uit Hongkong. Vervolgens erin gezet en hij lijkt wel stiller dan toen hij nieuw was. Ik was iets meer dan €7 kwijt aan nieuwe lagers.
De lagers eruit halen viel best mee, alleen was het borgveertje op de lager rot te zien en vroeg me af wat hem nu borgde en toen ik dit verwijderd had waren ze er best wel makkelijk uit te wippen. Aanbrengen van nieuwe lagers was wat moeilijk en heb dit met een bankschroef, wel een kartonnetje ertussen anders beschadigen de lagers. Ook ervan overtuigd zijn dat ze er recht ingaan en toen er langzaam ingeperst. Één lager moest iets verder en heb toen een pijpje gepakt die precies op de buitenrand van het lager viel en toe verder gedrukt. Toen alles weer in elkaar gezet en klaar. Neem wel foto’s hoe de draden aangesloten waren, dit bespaart veel uitzoekerij. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12
@Bert2004 laat ook even weten waar je die lagers besteld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-06 00:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik heb de wtw ventilatie laten reviseren en een Wemos D1 besteld met OpenTherm 'shield'.

De unit komt uit 2007, maar is nu weer helemaal klaar voor 2023.

Als ik kijk naar de nieuwprijs van die units...

[ Voor 23% gewijzigd door Accretion op 12-02-2023 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2004
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-02 11:51
Hallo FuaZe,

Ik heb ze bij www.neita.nl
Kleine studie van de lager codering gemaakt van welk lager is nu het beste voor mij.
Ben ik tot de conclusie gekomen ondanks wat slepende afdichting wat ietwat toerental beperkend is deze rubberen afdichting, maar daardoor ook rustig loopt heb ik voor de SKF Miniatuur kogellager 608 2RSH 8x22x7 gekozen omdat deze stofdicht en spatwaterdicht zijn, spatwaterdicht i.v.m. Badkamer afzuiging. De ZZ serie hebben stalen afdichtingen waardoor weglopen van vet mogelijk is en minder stof en vocht resistent zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Laatst online: 23:47

reaL_G

G

Jim423 schreef op zondag 2 september 2018 @ 19:43:
Dat is helemaal geen onzin en geldt vanaf 1986. Of dacht je dat bouwers het erin zetten om ze het goed voor hebben met de bewoners? Zonder afzuiging loop je ook risico's met vocht en daarnaast slaat het nergens op dat bij een systeem C met natuurlijk toevoer fijnstof binnen komt maar via een open raam niet. TLDR slecht advies dus tenzij je permanent het raam open laat.
verplicht was dat zeker niet. dus wel onzin.
het werd meestal toegepast om aan de epc te kunnen voldoen.
alleen capaciteiten werden vastgelegd in de nen1087. Regelbaarheid met 2 standen is de enigste eis die ik nog terug kan vinden
(bouwbesluit 2003 incl wijz van 2006), maar dat kan gewoon met roosters.

mechanische afzuiging met natuurlijke aanvoer werd zeer veel toegepast in die tijd, en dat is geen mechanische ventilatie. Heb die veelvuldig toegepast in berekeningen.

[ Voor 2% gewijzigd door reaL_G op 12-02-2023 16:19 . Reden: Aanvulling ]

GiTS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-06 22:50

Pathogen

Shoop Da Whoop

Net klaar met hetzelfde klusje, twee SKF lagers voor nog geen tientje gekocht en de boel maar gewoon uit elkaar geschroefd tot ik niet verder meer kwam. Het borgringetje ging er makkelijker af dan ik had gevreesd, al was het wel een beetje pielen om de boel weer netjes terug te drukken.
Mijn lagers zaten goed vast! Vooral de onderste heb ik flink op moeten tikken om eruit te krijgen, maar gelukkig kan ik dat :P

Wat een verschil! Vooral op standje laag, ik kan nu praktisch niks meer horen in de badkamer...Bizar hoe ver dat geluid door de leidingen draagt.
De oude lagers hebben zichtbaar speling en lekkend smeermiddel. Niet heel gek dat het niet goed meer liep.
Bert2004 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 23:35:
Neem wel foto’s hoe de draden aangesloten waren, dit bespaart veel uitzoekerij. Succes
Dat dacht ik dus ook, maar bij het terugdoen van de draden zag ik dat er op de printplaat stond welke kleur waar moest :)

Mijn Zehnder Comfofan S is in ieder geval weer helemaal bij de tijd.
Pagina: 1