WTW unit vervangen voor een mechanische ventilatiebox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhm00
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-08 17:33
Mijn vraag
We hebben een Stork WTW 11 in huis hangen en deze is van ongeveer 1980.
De unit is dus al redelijk oud en maakt best veel geluid, in de buurt van de unit hoor je de lagers.
Ik heb de unit uitgezogen en de filters vervangen, nou onderhoud is er volgens mij al jaren niet gepleegd.

Ik ben voornemens om de WTW te vervangen voor een normale Mechanische ventilatiebox.
Een nieuwe WTW is best prijzig en de mechanische ventilatie box is een stuk goedkoper.

Kan ik de WTW vervangen voor een Mechanische ventilatie unit?
Heeft dat (afgezien van de kosten besparing) voordelen en wat zijn (afgezien van de teruggewonnen warmte) de nadelen?

In de nieuwbouw vind je bijna geen WTW meer alleen de mechanische ventilatie is mij opgevallen.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 20:22
Een mechanische ventilatie zuigt verse lucht aan via roosters boven de ramen. En WTW (denk ik) via de WTW. Ik denk dat het niet zomaar kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het is precies andersom: wtw is bijna standaard in nieuwbouw, dit vanwege de EPC.
En je kan niet eenvoudig de unit vervangen voor een gewone mechanische ventilator; want waar gaat dan je verse lucht vandaan komen?

Je kan de unit even openmaken, schoonmaken en eens kijken of je de lagers kan vervangen.
Andere optie: een nette gebruikte: http://wtwventilatietechn...3/Stork-Air-11-(gebruikt)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-09 20:08

Roy

Hobbies?

Wij hebben twee jaar geleden onze wtw weg gedaan, we vonden namelijk de reparatie/vervanging te duur, en het comfort tegenvallen. Nu hangt er een mechanische ventilatie, maar we hebben daarvoor wel ventilatieroosters in enkele ramen aangebracht.

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb zelf de lagers vervangen van mijn wtw, daarna draaide hij weer als een zonnetje.

Lijkt mij goedkoper dan de boel ombouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Hadden huizen in 1980 al WTW? Klinkt mij erg onwaarschijnlijk. ;)

Maar bij het plaatsen van een MV, zal je in elke verblijfsruimte ventilatieroosters aan moeten brengen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1