In ons van huis van ca. 20 jaar oud zit vanuit de bouw mechanische ventilatie. Nu wil ik dit huis klaarmaken om van het gas af te gaan (en mijn energieverbruik verminderen). Ik dacht daarbij (onder andere) aan WTW voor de ventilatie. Op de benedenverdieping is de ventilatie die oorspronkelijk in de keuken zat verwijderd en dichtgemaakt, en is een aparte afvoer voor een afzuigkap gerealiseerd. We hebben roosters boven de ramen, maar in de winter ventileren we denk ik te weinig, ook omdat er uit die roosters best wel veel kou komt, vooral in de woonkamer. Tegelijk krijg ik mijn studeerkamer op zolder (waar vanuit ik werk) in de winter moeilijk warm.
Ik dacht dus aan het slaan van meerdere vliegen in één klap door :
Maar, ik vroeg me af of het de investering waard is, of dat ik beter af zou kunnen zijn met een afzuiging die ook de warmte terugwint, maar die dat dan levert aan een buffervat voor warm water of de verwarming zelf.
Merk op dat ik nog vele andere maatregelen zal moeten nemen. De ketel is echter oud en ik wil voor dat die het begeeft een idee hebben van wat hem zal moeten vervangen. Ik denk aan een oplossing met een warmtepomp (100% of als hybride), maar dan moet ik niet te veel verlies aan warmte hebben...
Ik dacht dus aan het slaan van meerdere vliegen in één klap door :
- de huidige (oude) mechanische box te vervangen door een box met WTW en aanzuiging van buiten
- het aanbrengen van een ventilatiekanaal voor de opgewarmde lucht (kan door een schacht langs het trappenhuis, al is daar wel het nodige hak-en breekwerk voor nodig en moet het afzuigkanaal iets verlegd worden
- het aanbrengen van een uitblaasventiel in de studeerkamer, zodat daar frisse maar voorverwarmde lucht binnen komt
- het aanbrengen van een uitblaasventiel in de woonkamer (kan onderaan die schacht)[/i]
- het in ere herstellen van een afzuigvantiel ergens in de keuken (dat wordt prutsen...)
Maar, ik vroeg me af of het de investering waard is, of dat ik beter af zou kunnen zijn met een afzuiging die ook de warmte terugwint, maar die dat dan levert aan een buffervat voor warm water of de verwarming zelf.
Merk op dat ik nog vele andere maatregelen zal moeten nemen. De ketel is echter oud en ik wil voor dat die het begeeft een idee hebben van wat hem zal moeten vervangen. Ik denk aan een oplossing met een warmtepomp (100% of als hybride), maar dan moet ik niet te veel verlies aan warmte hebben...
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant