Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Huis ombouwen richting balansventilatie met WTW

Pagina: 1
Acties:

• ATS
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 25-05 11:28
In ons van huis van ca. 20 jaar oud zit vanuit de bouw mechanische ventilatie. Nu wil ik dit huis klaarmaken om van het gas af te gaan (en mijn energieverbruik verminderen). Ik dacht daarbij (onder andere) aan WTW voor de ventilatie. Op de benedenverdieping is de ventilatie die oorspronkelijk in de keuken zat verwijderd en dichtgemaakt, en is een aparte afvoer voor een afzuigkap gerealiseerd. We hebben roosters boven de ramen, maar in de winter ventileren we denk ik te weinig, ook omdat er uit die roosters best wel veel kou komt, vooral in de woonkamer. Tegelijk krijg ik mijn studeerkamer op zolder (waar vanuit ik werk) in de winter moeilijk warm.

Ik dacht dus aan het slaan van meerdere vliegen in één klap door :
  1. de huidige (oude) mechanische box te vervangen door een box met WTW en aanzuiging van buiten
  2. het aanbrengen van een ventilatiekanaal voor de opgewarmde lucht (kan door een schacht langs het trappenhuis, al is daar wel het nodige hak-en breekwerk voor nodig en moet het afzuigkanaal iets verlegd worden
  3. het aanbrengen van een uitblaasventiel in de studeerkamer, zodat daar frisse maar voorverwarmde lucht binnen komt
  4. het aanbrengen van een uitblaasventiel in de woonkamer (kan onderaan die schacht)[/i]
  5. het in ere herstellen van een afzuigvantiel ergens in de keuken (dat wordt prutsen...)
Als die schacht open ligt, dan is dat natuurlijk ook een uitstekend moment om het e.e.a. aan extra leidingen te leggen tussen de meterkast en de ruimtes die grenzen aan die schacht, voor zaken als cat kabels en eventuele extra groepen in de techniekruimte voor zonnepanelen, warmtepomp, etc. die ook op de wensenlijst staan.

Maar, ik vroeg me af of het de investering waard is, of dat ik beter af zou kunnen zijn met een afzuiging die ook de warmte terugwint, maar die dat dan levert aan een buffervat voor warm water of de verwarming zelf.

Merk op dat ik nog vele andere maatregelen zal moeten nemen. De ketel is echter oud en ik wil voor dat die het begeeft een idee hebben van wat hem zal moeten vervangen. Ik denk aan een oplossing met een warmtepomp (100% of als hybride), maar dan moet ik niet te veel verlies aan warmte hebben...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• ATS
Wat bedoel je met een warmtepomp boiler? Eentje die de warmte uit de ventilatielucht haalt, of gewoon direct uit de buitenlucht? In het laatste geval ben ik de warmte uit het huis zelf dus kwijt (20 graden de lucht in blazen en dan warmte proberen te halen uit lucht van 5 graden...) en in het eerste geval weet ik niet of de warmte uit de ventilatielucht voldoende is om het jaar rond zo'n boiler echt significant op te warmen? Bovendien gebruikt een warmtepomp, lijkt mij, meer energie dan een betrekkelijk passieve WTW unit (die heeft alleen twee ventilatoren in feite, de warmteoverdracht is passief).

Maar, inderdaad zijn de WTW units nog best aan de prijs. Zo rond de €1000. Op marktplaats kan je ze rond de helft vinden als ik zo snel kijk.

[Voor 4% gewijzigd door ATS op 03-04-2018 19:10]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• ATS
quote:
Yucon schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 20:02:
[...]

Uit de ventilatielucht. En natuurlijk gebruiken die dingen meer energie dan een warmteterugwinunit, maar daar staat tegenover dat je er ook warm water aan overhoudt. Dat moet je anders nog ergens anders vandaan halen.. en onder de streep spaart deze oplossing je uiteindelijk een extra apparaat uit.
Right. Maar voor warm water heb ik nu al een zonneboiler (ook nog vanaf de bouw...) die in elk geval 's zomers een flink deel van de behoefte voorziet. Ik zie even niet hoe het een extra apparaat uitspaart? Verwarmen moet ik dan ook nog steeds, en een mechanische ventilatiebox heb ik ook al. Hoe werkt dat met warm water garanderen? Ik bedoel: ik wil natuurlijk wel altijd gewoon warm water hebben. Betekent dat dan dat zo'n ding als een malle gaat ventileren om maar voldoende warmte te verzamelen voor dat warme water? Dat kan ook niet de bedoeling zijn lijkt me... Als deel van een bredere oplossing zou het wellicht kunnen werken, maar die apparaten lijken me ook niet voordelig?
quote:
ThinkPad schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 20:08:
Itho QualityFlow zie ik vaak voorbijkomen in topics hier op Tweakers. Die kun je ook met een centrale uitblaas gebruiken in bijv. trapgat schijnbaar, scheelt nodige hak- en breekwerk.

Unit van Marktplaats zou ik wel goed opletten op de leeftijd. Een oudere unit zal aanzienlijk meer stroom verbruiken. En de nodige draaiuren achter de rug hebben = versleten lagers = lawaai?
Ja, bij nader inzien leek het niet veel soeps op marktplaats idd.

Als ik naar QualityFlow kijk, dan is dat meer een concept dan een concreet product als ik het goed begrijp. Op zichzelf interessant, maar het idee is dus om de verse lucht in bijvoorbeeld het trapgat te blazen en dan naar de diverse verblijfsruimtes te laten stromen. Ik ben benieuwd of dat echt werkt? Warmte stijgt immers, dus als ik vanuit mijn techniekhok het trapgat in zou blazen (dat is eenvoudig te doen), dan vraag ik me af of die warme, frisse lucht in mijn woonkamer gaat komen, zeker daar je waarschijnlijk ook de deuren van de kamers dicht houdt. Die van de slaapkamers zijn 's nachts sowieso dicht. Werkt dat concept echt? Het zou idd wel aardig wat troep schelen van het realiseren van een kanaal naar beneden...

Edit: ok, iets meer doorgelezen. Een belangrijk deel van het concept is afzuiging per ruimte, gestuurd door sensoren. Prachtig natuurlijk, maar ik zie niet hoe ik dat in mijn bestaande huis ga inpassen zonder nog veel en veel meer hak en breekwerk.

Hoe zijn de ervaringen met een achteraf aangebrachte WTW ventilatie, terwijl het huis daar niet oorspronkelijk op gebouwd is? Er zijn nog steeds roosters boven de ramen (en die zullen deels ook wel open blijven, vooral in de slaapvertrekken lijkt me) en de bouw is natuurlijk sowieso niet zo kierdicht als huizen die ontworpen zijn met balansventilatie.

[Voor 11% gewijzigd door ATS op 03-04-2018 20:46]

• ATS
quote:
Yucon schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 21:27:
[...]

Ja, maar dat zeg je nu pas :P
True ;) Maar ik wilde niet direct álle componenten, plannen en ideeën in één enorme post zetten... Dan wordt het ook zo onoverzichtelijk. Vandaar mijn focus op dit aspect in deze post.

Maar goed, voor de compleetheid: ik heb nu ook een zonneboiler, die naast de CV ketel hangt in dezelfde technische ruimte (die toegang heeft tot het dak, en tot een buitenmuur met daarnaast nog een stukje plat dak). Die ruimte is niet enorm, maar ruim genoeg om wat te doen. De zonneboiler en ketel zitten er af-bouw in, en naderen nu dus de 20 jaar. De ketel begint lawaai te maken en ik ben vorig jaar al gewaarschuwd door een storingsmonteur (pomp was kapot) dat hij niet meer zo heel lang mee zou gaan.

De zonneboiler voedt de ketel voor het tapwater, die het water dan alleen na-verwarmt indien nodig. In de zomer is dat zelden, daar het water soms wel 95 graden haalt dan. De wasmachine is ook aangesloten op het warme water met behulp van een los systeem dat water van de juiste temperatuur mengt op min-of-meer het juiste moment in de wascyclus. Momenteel nog na de ketel, maar dat wil ik eigenlijk veranderen naar vóór de ketel zodat hij alleen water van de boiler pakt maar niet de ketel aanslingert. Dat kan, daar de wasmachine en droger ook in diezelfde ruimte staan.

Qua verwarming heb ik beneden vloerverwarming, een convector radiator en een normale radiator in de keuken. Boven alleen normale plaatradiatoren in de slaapkamers. De badkamer heeft en radiator waar handdoeken overheen kunnen en is niet voorzien van vloerverwarming o.i.d. De studeerkamer boven heeft ook alleen maar een (forse) plaatradiator, maar omdat ik hier werk is er hier meer behoefte aan warmte dan in de slaapkamers.

Qua ventilatie heb ik nu een simpele 230V wisselstroom ventilatiebox met een 5-polige piralex stekker en een drie-standen schakelaar bij de badkamer. Actieve afzuigventielen zijn er in de WC's, de badkamer en de technische ruimte, en het kanaal wat oorspronkelijk uitkwam in de keuken is dichtgemaakt en deels verwijderd. Ramen zijn voorzien van roosters, behalve in de badkamer om e.o.a. bizarre reden... Daar kan wel een raam open, maar dat gaat vrijwel nooit open ivm inbraakgevoeligheid van dat raam. In mijn plan zou daar eventueel een derde inblaasventiel kunnen komen, daar de in mijn startpost genoemde schacht ook daar langs loopt.

Isolatie: redelijk, maar niet geweldig. Wel overal dubbelglas (4-12-5 en 4-12-6 met U=1,9), wat ik zodra er een lek gaat vervang door het best isolerende wat er in kan (scheelde ongeveer 1 graad op warmtebeeld vorige week tussen de twee ruiten van de schuifpui). De vloer is gestort op piepschuim, maar de kruipruimte is ernstig vochtig. Rc=2,5 m2K/W volgens de specs. Ik overweeg de bodem af te laten dekken en eventueel TonZon te laten monteren. Het dak heeft maar 6cm polyurethaan isolatie onder bitumen, dus dat is in de zomer warm en in de winter koud. Ook hier: Rc=2,5m2K/W volgens de specs van het huis.

Betere specificatie van de situatie zo? :P

• ATS
@NBK Dank. Gebruik je automatische sturing (op CO2 en/of vocht), of regel je hem handmatig? Wat bedoel je met casettes voor naverwarming? Google geeft me niet echt een duidelijk antwoord in deze.

Mooi energieverbruik voor een woning uit die tijd, daar heb je vast wel het e.e.a. aan gedaan meer dan alleen die ventilatie...

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True