Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Huis ombouwen richting balansventilatie met WTW

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:21

NBK

Weercam-Avatar

Ik heb een WTW in huis en moet eerlijk zeggen dat ik het best goed vind werken. Volop frisse lucht in huis en geen koude tocht vanaf de raamrooster.
1 punt waar ik vooraf nooit over heb nagedacht is dat de unit uit het hele huis lucht afzuigt. De temperatuur van de lucht waar de unit mee gaat warmte terugwinnen is dus de gemiddelde temperatuur in huis en niet de 21 graden lucht die uit de woonkamer word afgezogen. Met een rendement van 96% voor een moderne WTW betekend dat dat de lucht ongeveer met 96% van die gemiddelde temperatuur weer terug het huis in komt. In mijn geval dus een graad of 17. Bij slecht geplaatste inblaasventielen kan dat alsnog een vervelende kou geven. Maar altijd nog beter dan die -10 die via je raamroosters naar binnen komt natuurlijk..

Die -10 uit je raamroosters ben je met een ventilatie warmtepompboiler natuurlijk helemaal niet kwijt.

Ik wil hier in huis eigenlijk nog wat met een naverwarmingscasette gaan doen zodra mijn gasketel is vervangen door een warmtepomp met buffervat. Ik heb dan altijd voldoende warm water beschikbaar voor de casettes om een stabiele uitblaas temperatuur te krijgen.
Het zal alleen wel een nog slechtere (te droge) luchtvochtigheid gaan geven.
Bij buitentemperaturen onder het vriespunt minimaliseer ik nu de ventilatie al om de luchtvochtigheid in huis op peil te houden. CO2 is vanwege de WTW tot nu toe nooit een probleem geweest. Je kunt immers vrij makkelijk een hoger volume ventileren zonder dat je daar meteen zwaar voor afgestraft word op je energie rekening.

Tussenwoning uit 1960, 105m² vloeroppervlak en (nog) geen spouwisolatie. 800m³ gasverbruik vorig jaar incl. warm water en koken.

[Voor 9% gewijzigd door NBK op 04-04-2018 00:28]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:21

NBK

Weercam-Avatar

Ik kan ze ook niet echt vinden op google merk ik. Verwarmingsbatterij gaf al iets meer hits in die richting maar komt er ook niet echt.
Dit is een beetje het idee:

De luxere versies hebben dan nog een bypass kanaal ook zodat je kanaal weerstand niet onnodig hoog is als je niet aan het verwarmen ben. Je heb ze ook in een 125mm buis versie volgens mij.

Veel WTW's hebben opties om na te verwarmen maar dat is vaak 100% elektrisch. Die spiralen worden vaak erg warm en als er dan wat stof op ligt kan dat gaan stinken. Bovendien is 100% elektrisch natuurlijk niet echt efficiënt.

Wat betreft de isolatie heb ik rondom in huis recent HR++ glas en zijn alle kozijnen kierdicht. Maar dat heeft te maken met de geluidshinder van Schiphol en was dus al gedaan voor ik het huis kocht.
Verder heb ik de vloer van de begane grond wel voorzien van 10 cm PIR isolatie en vloerverwarming. En boven de plafonds zit overal glaswol. Primair voor het geluid maar het helpt ook mee met het warmteverlies naar boven. Het grootste deel van het dak en de spouwmuren moeten nog worden geïsoleerd.
Vooral die kierdichtheid helpt wel mee met de WTW.

Let voor je aanschaf van je WTW goed op de prijs, kwaliteit en verkrijgbaarheid van de (aftermarket)filters want zeker als je die netjes ieder jaar een paar keer vervangt (ipv schoon zuigen met de stofzuiger) kun je daar aardig op leeglopen.
Ik gebruik dan ook nog een F6 filter op de aanvoer vanaf buiten om het fijnstof (A4,A5,A9,N201,N207 en Schiphol...) een beetje af te vangen. Het helpt wel want ik heb nog geen zwartigheid bij m'n uitblaasopeningen gezien en dat was er anders echt wel geweest. Filter komt er ook zwart uit.
Het filter in de afzuig kant is wel een gewoon filter. Omdat ik de afzuigkap op een apart kanaal heb is dat filter heel gemakkelijk schoon te maken met een stofzuiger.
(tip: zoek een afzuigkap waarvan je de motor extern kunt monteren. De mijne is nu zo stil dat ik de schakeling zo heb aangepast dat ik de afzuigkapmotor aan/uit zet met de lichtschakelaar van de kap omdat je anders niet door heb dat hij na het koken nog aan staat. Nu zie jet het licht nog branden. De standenschakelaar schakelt nog wel de snelheid)

Aansturing van de WTW doe ik met een PLC. Eigenlijk gewoon op klok, buitentemperatuur en binnentemperatuur.
Ik heb een bypass op de WTW die open gaat als het in huis te warm is en buiten niet te koud. Dit helpt in de zomer om het huis 's avonds af te koelen. Ik schakel nu de ventilatie naar stand 3 als de bypass open gaat om zomers extra te koelen. Tot middernacht of desnoods de hele nacht als het in huis niet onder de 25 graden komt.
Als het licht in de badkamer aan staat en de ketel gaat branden gaat hij op stand 3 omdat ik er dan vanuit ga dat er iemand staat te douchen. Dat laatste werkt niet helemaal perfect merkte ik toen ik me voor het eerst in de badkamer stond te scheren 8)7

[Voor 67% gewijzigd door NBK op 04-04-2018 21:26]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 20:08
ggiesberts schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:53:
Iemand ervaring met de Brink Indoor Mixfan of daar ideeen over?
Het zou in mijn huis een oplossing kunnen zijn. Met kanalen kan het ook maar dat wordt een gigantische troep(heel veel gaten boren, ook door beton) en een traject met veel bochten. Ik heb extra informatie aangevraagd bij Brink. Ik ben benieuwd.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True