Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:34

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik loop al een tijd rond om ons energieverbruik nog verder naar beneden te krijgen en via een tip van @koevlaas2 een idee om toch in onze bestaande woning balansventilatie in te gaan bouwen.

Ik heb op dit moment een standaard mechanische afzuiging met 3 standen schakelaar. Het idee is om dan niet op de klassieke manier met afzuigopeningen in de keuken,badkamer en toilet en inblaas in alle slaapkamers + woonkamer maar een afwijkende opstelling. Namelijk:

De bestaande afzuigopeningen laten bestaan in de keuken, badkamer en toilet en een of twee inblaasopeningen op de bovenverdieping.

Een slaapkamer op zolder is eigenlijk niet fatsoenlijk warm te krijgen in de winter, als ik daar een uitblaasopening zou maken dan is het probleem in de winter met kou daar opgelost. Datzelfde geldt ook voor ons open trapgat.

De ITHO ECO ( http://www.ithodaalderop....w/hru-eco-lp-bal-545-4270 ) zou een goede vervanging kunnen zijn. Het debiet is hetzelfde en heeft ook een perilex aansluiting en mogelijkheid voor een radiografische 3 standen schakelaar in de badkamer.

Als ik mijn cijfers er op los laat en het rendement mee neem van de deze ITHO unit dan zou ik voor ventilatielucht tussen de 12% en 15% van ons energieverlies ermee kunnen besparen. Bij 0 graden buiten zou ik een kleine 500W aan warmte op deze manier terug kunnen winnen.

Ik kan vanaf de plek waar de unit komt te hangen eenvoudig een flexibele slang naar de overloop kunnen brengen voor een uitblaasopening.

Met iets meer fantasie krijg ik ook nog een opening voor elkaar in een of beide slaapkamers op zolder. Ik moet dan een leiding gaan fabriceren OF via de overloop achter een koof of anders via de vliering die erboven zit.

Waar ik mee zit:

Keuken
Mijn afzuigkap is op dit moment mijn centrale afzuiging. Gaan de filters dit leuk vinden als ik hem vervang voor balansventilatie? Kan dit uberhaupt of moet ik dan een aparte afzuigkapopening gaan maken voor de keuken?

Gaat dit uberhaupt werken?
Zijn er al mensen hier in DED die iets vergelijkbaars hebben gedaan?

Geluid
Hoe zit het met geluid? Hoe erg klinkt een debiet van 75m3 per uur door 1 of twee openingen? Het moet natuurlijk niet zo zijn dat er geluidsoverlast is in de slaapkamers boven.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Begrijp ik het goed dat je op dit moment nog geen mechanische toevoer hebt, en dus alleen mechanische afvoer? Dat zou betekenen dat er roosters boven je ramen zitten en middels natuurlijke ventilatie lucht wordt toegevoerd.

Als je mechanische toevoer en afvoer wilt hebben, dan gaan in principe de roosters dicht. Je moet dan gaan nadenken over luchtstromen. Zoals je het nu beschrijft (toevoer in slaapkamers), wordt de woonkamer niet geventileerd.

Mogelijke tussenoplossing zou kunnen zijn om het huidige ventilatiesysteem in tact te houden en een klein warmtepompje op de afvoerlucht te plaatsen. Heb je toch warmteterugwinning, maar zit je niet met de buizenellende van de toevoerlucht.

Je afzuigkap en ventilatiesysteem moeten gescheiden blijven. De lucht die door de afzuigkap wordt afgezogen moet of direct naar buiten, of (middels koolstoffilter) gerecirculeerd worden, maar mag niet naar je ventilatiesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Skyaero schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:23:
Begrijp ik het goed dat je op dit moment nog geen mechanische toevoer hebt, en dus alleen mechanische afvoer? Dat zou betekenen dat er roosters boven je ramen zitten en middels natuurlijke ventilatie lucht wordt toegevoerd.
Exact. Ik heb in alle ruimten een rooster boven de ramen zitten en een kiepraampje in de bijkeuken voor extra ventilatie. Daarnaast staat in de zomer altijd de schuifpui open.
Als je mechanische toevoer en afvoer wilt hebben, dan gaan in principe de roosters dicht. Je moet dan gaan nadenken over luchtstromen. Zoals je het nu beschrijft (toevoer in slaapkamers), wordt de woonkamer niet geventileerd.
In de slaapkamers op de 1e verdieping zou ik dan ook geen ventilatie hebben behalve dan de roosters, ik zou met mijn hybride optie dus expliciet ventilatie krijgen in het open trapgat en in 1 of 2 slaapkamers op zolder.

Door de afzuiging in de wc beneden, badkamer boven en in de keuken beneden komt er wel verse lucht via het open trapgat binnen. Althans; Dat is de theorie :)
Mogelijke tussenoplossing zou kunnen zijn om het huidige ventilatiesysteem in tact te houden en een klein warmtepompje op de afvoerlucht te plaatsen. Heb je toch warmteterugwinning, maar zit je niet met de buizenellende van de toevoerlucht.
Ik zit alleen met ruimteproblemen op zolder. Hoe groot zou zo'n warmtepomp zijn op de afvoerlucht? Ik heb werkelijk geen idee namelijk. Daarnaast is aansluiten op mijn bestaande CV systeem best een ellende met een zonneboiler die ook hybride kan verwarmen, CV ketel en een warmtepomp beneden.
Je afzuigkap en ventilatiesysteem moeten gescheiden blijven. De lucht die door de afzuigkap wordt afgezogen moet of direct naar buiten, of (middels koolstoffilter) gerecirculeerd worden, maar mag niet naar je ventilatiesysteem.
Ok, dat is dus wel een dingetje als ik wel voor een vergelijkbare setup zou kiezen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
De warmtewinner van Eneco of de kopie van Inventum de Spaarpomp zou je kunnen overwegen. De vraag is alleen hoe je inderdaad dat gaat combineren met je Elga? Je zou de retour van de VV kunnen verwarmen door de spaarpomp en dan door naar de Elga, maar als die altijd een dT van 4 wilt handhaven dan toert die te veel op lijkt mij.

Of je laat de spaarpomp apart je woonkamer verwarmen via zijn eigen pomp + RT en d elga neemt het stokje over als de capaciteit niet meer voldoende is.

Eigenlijk heb je dan een tweetraps WP :)

[ Voor 3% gewijzigd door Rhaelak op 10-11-2017 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerzon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:15
Martin wat jij wil heb ik. Even uitleggen we hebben een brink luchtverwarming.
Dit is moeilijk per vertrek te regelen en op 2 slaapkamers vaak (veel) warmer dan in de kamer.
Nu heb ik dat veranderd in de luchtketel verwarmd de benedenverdieping en de badkamer.
De Brink Renovent HR verwarmd de slaapkamers. Dit is in de winter te weinig.

Als ik mijn cijfers er op los laat en het rendement mee neem van de deze ITHO unit dan zou ik voor ventilatielucht tussen de 12% en 15% van ons energieverlies ermee kunnen besparen. Bij 0 graden buiten zou ik een kleine 500W aan warmte op deze manier terug kunnen winnen.

Hoe bereken je dat??

Keuken
Mijn afzuigkap is op dit moment mijn centrale afzuiging. Gaan de filters dit leuk vinden als ik hem vervang voor balansventilatie? Kan dit uberhaupt of moet ik dan een aparte afzuigkapopening gaan maken voor de keuken?

Hier gaat de afzuiging van de keuken ook door de WTW. Het is een motorloze afzuigkap zonder filters.
Die filters zitten in de WTW.

De WTW is instelbaar van 50 tot 300m3 als je het wil beluisteren zou ik zeggen kom een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:02

Theo

moederbord

Heb je een vliering of een hoekje waar je een aanvoerbuis kunt plaatsen?

Ik heb bij mij in huis ook balansventiltie aangelegd. Mijn huis is uit 1935 en was enkel voorzien van tocht natuurlijke ventilatie. Op de vliering heb ik een balansventilatiebox geplaats en op de vliering lopen nu ook twee buizen; 1 met aanvoer en 1 met retourlucht.

Alle kamers aan de achterkant van het huis op de eerste verdieping daarbij wordt de lucht naar binnen geblazen door ventielen in het plaffond. IN de kamers en de badkamer aan de voorkant op de eerste verdieping wordt de lucht weggezogen. Hierdoor zijn alle ruimtes boven voorzien van ventiltie.

Ik heb 1 pijp met aaanvoer langs een muur lopen om naar de benedenverdieping te gaan, en 1 pijp met retourlucht in een koof. Beneden wordt er dus ook lucht de keuken ingeblazen en in de huiskamer afgezogen.

De wasemkap en het toilet beneden hebben ook een eigen afzuig naar buiten toe.

Ik heb alles aan kunnen leggen omdat ik een vliering heb waar ik niks mee kan. Deze is voor mij ideaal om het buizenwerk aan te leggen en de WTW unit te plaatsen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 16:53
Geluid valt mee, ik vond 'm op de laagste stand een beetje brommen maar er zit een potmeter op waarmee de ventilatoren traploos geregeld kunnen worden.
Nu draai ik zelfs continue op de middenstand, om toch voldoende verse lucht in het huis te krijgen.
Inmiddels blaas ik op 3 plekken in en op zolder zuig ik af.

Wasemkap moet denk ik niet via de WTW maar of apart of je installeert zo'n recirculatiekap (heeft een mooie naam die ik kwijt ben).

Waar geen aanvoer/afvoer zit kan een gat geboord worden.

Die WTW gaat je het volgende opleveren:

- Leuke uitdaging
- Weer 4 temperatuursensoren
- Slapeloze nachten van het uitdenken.
- Open mond van de inblaastemperatuur.
- Kan je weer veel bloggen.
- Hopelijk bespaard het ook een hoop.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Je hebt overigens platte buizen, hoef je niet van die lelijke stalen retrofit buizen te kopen die je weleens in scholen tegenkomt :)
Mijn buizen zijn 206x60mm en die zijn in wit verkrijgbaar.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
*dubbelpost. oeps.

[ Voor 98% gewijzigd door mkleinman op 11-11-2017 16:10 . Reden: dubbelpost. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rhaelak schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:26:
De warmtewinner van Eneco of de kopie van Inventum de Spaarpomp zou je kunnen overwegen. De vraag is alleen hoe je inderdaad dat gaat combineren met je Elga? Je zou de retour van de VV kunnen verwarmen door de spaarpomp en dan door naar de Elga, maar als die altijd een dT van 4 wilt handhaven dan toert die te veel op lijkt mij.
Interessant, ik heb beide gebookmarkt. Een idee zou nog zijn dat bij het draaien van de warmtepomp ook hier een klep open te zetten zolang de aanvoer kouder is dan de inhoud van de boiler. Andere optie is om hem niet op de CV installatie aan te sluiten maar op de koud water invoer van de zonneboiler.

Dan komt de warmte ten gunste van ons warm water verbruik EN voor de verwarming van het huis.
gerzon schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:00:

Hoe bereken je dat??
Ik heb ooit eens een formule gevonden voor het bepalen van het warmteverlies bij ventilatielucht. Die is: p = ( dT ) * volume/h / 3.

Bij 75m3/h, 0 graden buiten en 20 graden binnen wordt de formule dus p = 20 * 75 / 3 waarbij p = 500W.

De ITHO heeft een rendement in laaglast van 98%. Dat levert dus 490W warmte op wat de ITHO terug het huis in levert.
De WTW is instelbaar van 50 tot 300m3 als je het wil beluisteren zou ik zeggen kom een keer.
Waar woon je?
Theo schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:23:
Heb je een vliering of een hoekje waar je een aanvoerbuis kunt plaatsen?

Ik heb bij mij in huis ook balansventiltie aangelegd. Mijn huis is uit 1935 en was enkel voorzien van tocht natuurlijke ventilatie. Op de vliering heb ik een balansventilatiebox geplaats en op de vliering lopen nu ook twee buizen; 1 met aanvoer en 1 met retourlucht.

Alle kamers aan de achterkant van het huis op de eerste verdieping daarbij wordt de lucht naar binnen geblazen door ventielen in het plaffond. IN de kamers en de badkamer aan de voorkant op de eerste verdieping wordt de lucht weggezogen. Hierdoor zijn alle ruimtes boven voorzien van ventiltie.

Ik heb 1 pijp met aaanvoer langs een muur lopen om naar de benedenverdieping te gaan, en 1 pijp met retourlucht in een koof. Beneden wordt er dus ook lucht de keuken ingeblazen en in de huiskamer afgezogen.

De wasemkap en het toilet beneden hebben ook een eigen afzuig naar buiten toe.
Ik heb wel een kleine vliering. Ik zou via die vliering uitblaasopeningen kunnen maken in de slaapkamer boven, mijn kantoor boven en op de overloop boven ( 2e verdieping ).

Uitblaasopeningen maken op de 1e verdieping in de slaapkamers of in de woonkamer is nagenoeg niet te doen. Alles is gewapend beton. Ik heb wel een koof naar beneden maar die zit goed vol.

Ik zou misschien nog met wat fantasie misschien nog via de koof, via het verlaagde plafond boven de meterkast en de hal een uitblaasopening kunnen maken in de woonkamer.

Slaapkamers worden zo goed als onmogelijk.

Ik vraag mij alleen af of dat een hele grote ramp is? De deuren op de 1e verdieping staan in principe altijd open. Bij uitblaasopeningen op de zolder zal de lucht via het trappenhuis naar beneden worden gezogen en via de badkamer op de 1e en in het toilet beneden weer naar beneden worden gezogen. En uiteraard een deel onder de deur door via de woonkamer naar de keuken.

Alleen is het afzuigen van de keuken via de WTW echt zo NOT DONE?
koevlaas2 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 19:46:
Geluid valt mee, ik vond 'm op de laagste stand een beetje brommen maar er zit een potmeter op waarmee de ventilatoren traploos geregeld kunnen worden.
Nu draai ik zelfs continue op de middenstand, om toch voldoende verse lucht in het huis te krijgen.
Inmiddels blaas ik op 3 plekken in en op zolder zuig ik af.

Wasemkap moet denk ik niet via de WTW maar of apart of je installeert zo'n recirculatiekap (heeft een mooie naam die ik kwijt ben).

Waar geen aanvoer/afvoer zit kan een gat geboord worden.

Die WTW gaat je het volgende opleveren:

- Leuke uitdaging
- Weer 4 temperatuursensoren
- Slapeloze nachten van het uitdenken.
- Open mond van de inblaastemperatuur.
- Kan je weer veel bloggen.
- Hopelijk bespaard het ook een hoop.

Je hebt overigens platte buizen, hoef je niet van die lelijke stalen retrofit buizen te kopen die je weleens in scholen tegenkomt :)
Recirculatiekap zou een goede optie zijn. Nu ik het bedenk zou het zelfs ideaal zijn. De afzuigopening zit er al inclusief alle leidingen.

Die zou ik eventueel kunnen gaan gebruiken als aanvoerleiding voor de WTW. Dan heb ik in elk geval verse lucht in de woonkamer. En het scheelt weer dat daar de thermostaat hangt.

Aan de andere kant zou ik het ook als afzuigopening kunnen laten.

En een andere optie zou nog zijn om de buis helemaal weg te halen. Dat scheelt weer een lelijke grote koof op de overloop en langs het trapgat van de bg naar de 1e verdieping.

Keuzes keuzes keuzes.

Belangrijkste vragen blijven:
  • Moeten er perse uitblaasopeningen zitten in de slaapkamers?
  • Kan/mag de afzuiging van de keuken op de WTW?

[ Voor 19% gewijzigd door mkleinman op 11-11-2017 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerzon
Oldebroek.

Kan/mag de afzuiging van de keuken op de WTW?
Dat kan. Is hier zo sinds de bouw van het huis uit 1988.

Recirculatiekap zou een goede optie zijn. Nu ik het bedenk zou het zelfs ideaal zijn. De afzuigopening zit er al inclusief alle leidingen.

Kost wel elke 3 maand (dure) koolstof filters.

Niet in de slaapkamers is jammer, hier vind ik het heerlijk frisse lucht in de slaapkamer zonder dat een raam open moet. Geen buiten geluiden of insecten in de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 16:10:
[...]

Ik heb ooit eens een formule gevonden voor het bepalen van het warmteverlies bij ventilatielucht. Die is: p = ( dT ) * volume/h / 3.

Bij 75m3/h, 0 graden buiten en 20 graden binnen wordt de formule dus p = 20 * 75 / 3 waarbij p = 500W.

De ITHO heeft een rendement in laaglast van 98%. Dat levert dus 490W warmte op wat de ITHO terug het huis in levert.

[...]

Waar woon je?

[...]

Ik heb wel een kleine vliering. Ik zou via die vliering uitblaasopeningen kunnen maken in de slaapkamer boven, mijn kantoor boven en op de overloop boven ( 2e verdieping ).

Uitblaasopeningen maken op de 1e verdieping in de slaapkamers of in de woonkamer is nagenoeg niet te doen. Alles is gewapend beton. Ik heb wel een koof naar beneden maar die zit goed vol.

Ik zou misschien nog met wat fantasie misschien nog via de koof, via het verlaagde plafond boven de meterkast en de hal een uitblaasopening kunnen maken in de woonkamer.

Slaapkamers worden zo goed als onmogelijk.

Ik vraag mij alleen af of dat een hele grote ramp is? De deuren op de 1e verdieping staan in principe altijd open. Bij uitblaasopeningen op de zolder zal de lucht via het trappenhuis naar beneden worden gezogen en via de badkamer op de 1e en in het toilet beneden weer naar beneden worden gezogen. En uiteraard een deel onder de deur door via de woonkamer naar de keuken.

[...]

Die zou ik eventueel kunnen gaan gebruiken als aanvoerleiding voor de WTW. Dan heb ik in elk geval verse lucht in de woonkamer. En het scheelt weer dat daar de thermostaat hangt.

Aan de andere kant zou ik het ook als afzuigopening kunnen laten.

En een andere optie zou nog zijn om de buis helemaal weg te halen. Dat scheelt weer een lelijke grote koof op de overloop en langs het trapgat van de bg naar de 1e verdieping.

Keuzes keuzes keuzes.

• Moeten er perse uitblaasopeningen zitten in de slaapkamers?
Zie je wel, laat je fantasie erop los en alles kan ineens wel... Zo kwam de WTW er bij mij ook.

75m3 ventileren per uur is voor jouw huis te weinig, ik denk dat afhankelijk waar je allemaal gaat afzuigen en inblazen de middenstand ook jouw stand is. Middenstand is bij Itho een rekensom tussen min en max en dus ook instelbaar.
De achterste potmeter is van de laagstand, de voorste hoogstand even uit mijn hoofd. dit staat in de bijgeleverde documentatie.

Bij inblazen via bestaande (afvoer)kanalen even uitkijken dat genoemde kanaal niet barst van de asbest en je een asbest aanvoer maakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Is het verbruik bij elke snelheid bekend van de Itho?
In de specs staat 90W en ik neem aan dat dit stand 3 is :P
Voor nog geen €900 zou ik het ook wel overwegen, hier 2 pijpen in de keuken waarvan 1 voor de wasemkap.
De platte kunststof pijpen heb ik bovenop een keukenkastje.
Er is al een flink gat in het plafond van de woonkamer die boven in een kamer naast het cvhok uit komt.
Ook zit er een koof naar het cvhok waar nu veel kabels doorheen lopen.
De slaapkamers hebben binnenwanden van gipsplaten dus daar zie ik wel mogelijkheden.
Ik vraag me wel af hoe het met de vochthuishouding zit ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:57
Volgens mij begint het met snappen hoeveel warmte verloren gaat door Afzuiging
Bij mij is de afzuiging CO2 gestuurd en bijna altijd op de laagste stand. Dus m’n warmteverlies door ventilatie is lager dan in alle voorbeeld berekeningen
Een recirculatiekap lijkt me wel effect hebben. Nu gaat de warmte van het koken naar buiten, met zo’n kap blijft die binnen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb een extra low stand op mijn Itho Ecofan dus daar zal het bij mij niet aan liggen.
Wel is er nog natuurlijke ventilatie via raamroosters en dat kan je beperken als je WTW hebt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 18:07:
Is het verbruik bij elke snelheid bekend van de Itho?
In de specs staat 90W en ik neem aan dat dit stand 3 is :P
Voor nog geen €900 zou ik het ook wel overwegen, hier 2 pijpen in de keuken waarvan 1 voor de wasemkap.
De platte kunststof pijpen heb ik bovenop een keukenkastje.
Er is al een flink gat in het plafond van de woonkamer die boven in een kamer naast het cvhok uit komt.
Ook zit er een koof naar het cvhok waar nu veel kabels doorheen lopen.
De slaapkamers hebben binnenwanden van gipsplaten dus daar zie ik wel mogelijkheden.
Ik vraag me wel af hoe het met de vochthuishouding zit ...
Vocht was bij mij altijd teveel, nu mooi tussen de 40 en 50% tijdens het stookseizoen.
Zonder verwarming 55 - 65%, maar dan condenseert het ook niet op de ramen.

Snelheid is traploos instelbaar dus een tabel met verbruik bij ieder toerental is onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het verbruik heb ik al in de handleiding gevonden :)
Bij mij mag het vocht wel minder, in de woonkamer gaat het wel maar de minder verwarmde ruimtes zitten snel aan 70% en dat is te zien op het (lekke oude) dubbelglas :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:53
[...]

[...]
Ik heb dat ooit eens op eenzelfde manier benaderd wat praktisch overeenkomt qua resultaat:
De warmtecapaciteit [C] van lucht wordt uitgedrukt in J/(kg.K) en is zo'n beetje 1000 J/(kg.K) gemiddeld.
De soortelijke massa [ρ] van lucht bedraagt 1,204 kg/m3 bij 20°C

Door dit te vergelijken met de verversing per uur (bijv 100m3) is dat dus 120,4 kg aan lucht die verwarmt moet worden per uur. Door dit dan weer te vergelijken met de graaddagen kan het totale verlies over een jaar bepaald worden.

Het verwarmen van iets is energetisch lineair, mits de verliezen constant worden geacht (normaal gesproken, hoe hoger de de delta T, hoe groter de verliezen (machtsverhouding)). M.a.w., het zal bij verwarming praktisch niet uitmaken of je 100m3 lucht 2 graden (graaddagen per jaar) verwarmt, of dat je 2x 100 m3 1 graad verwarmt. In beide gevallen is evenveel energie nodig. De graaddagen kunnen dus direct gebruikt worden als Delta T.

Rekenvoorbeeld
Nu is dus het punt wat mij verwart bij balansventilatie icm warmtewisselaars.
Stel je hebt 3300 graaddagen (T=19,5 °C, 2016), gerekend over 1 uur 100 m3 ventilatie, wat dus gelijk staat aan 120,4 kg lucht. Dan heb je dus een warmtecapaciteit van
C = 1000 J * 120,4 kg * 3300 °C = 397,32 MJ.
C = 1000 J * 120,4 kg * 3300 °C/dag * 24 hr = 9.535,7 MJ
Joule naar vermogen is afhankelijk van de tijd (periode)
P= 397,32 MJ / 3600 sec = 110,37 kW.
P= 9.535,7 MJ / 3600 sec = 2.648,8 kW.
1m3 aardgas bevat ongeveer 10 kW aan energie. Je zou dan dus een whopping 11 m3271 m3 gas besparen op de ventilatie. Dan is de efficiëntie van de WTW nog niet eens meegenomen.

In de middenstand gebruikt de HRU Eco 38 W. Op jaarbasis (8.760 uur) is dat dus 332,88 kWh. Zoals ik het zie kost het ventileren met een actieve ventilator je dus een heel stuk meer dan het je bespaard aan gas. Daarnaast heb je nog je filters etc..

Nu kan het zijn dat ik ergens een denkfout, rekenfout of andere aanname verkeerd doe. Als dat zo is hoor ik het heel graag, maar als het klopt dan snap ik de toepassing niet echt. Lucht bevat gewoon praktisch geen energie. Edoch is het comfort ook wat waard.

Ik ga in bovenstaande voorbeeld uit van 100 m3 ventilatie. Op basis van het bouwbesluit zou 25 m3 per persoon voldoende kunnen zijn, al zijn er een aantal parallelle eisen. Deze staan o.a. in de product configurator van de qualityflow vermeld.

Nu ik er nog iets langer over nadenk is het ergens wel logisch ook. De warmtecapaciteit van bijv. beton is bijna 2000x hoger, terwijl de thermische geleidbaarheid van beton tevens 10 tot 1000x hoger is dan die van lucht. Reken maar uit waar de energiestroom heen gaat. Lucht isoleert gewoon erg goed.

Edit: Door een rekenfout is de uitkomst een factor 24 te laag. Ik vergeleek een uur met een dag |:( Heb daarom de uitkomsten aangepast.

[ Voor 5% gewijzigd door Nilvo op 15-11-2017 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 19:09:
Het verbruik heb ik al in de handleiding gevonden :)
Bij mij mag het vocht wel minder, in de woonkamer gaat het wel maar de minder verwarmde ruimtes zitten snel aan 70% en dat is te zien op het (lekke oude) dubbelglas :P
Bij mij besloeg zelfs het HR++ glas aan de binnenkant, RV boven > 90% nu met WTW <50 % en alleen nog op een heel oud dakraam een beetje condens maar lang zoveel niet meer als vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Stel je ventileert 150 m/3h en het is binnen 20 graden en buiten -10. Per uur voer je dan 1,5 kW aan warmte af naar buiten die je moet compenseren met je verwarmingsysteem. Met een WTW van 90% rendement win je dus 1,35 kW terug.

De formule is als volgt; m3/h*1,2/3600=kg/s*dT (-10 - 20 = 30)

150*1,2/3600=0,05 kg/s *30 = 1,5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rhaelak schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 21:26:
Stel je ventileert 150 m/3h en het is binnen 20 graden en buiten -10. Per uur voer je dan 1,5 kW aan warmte af naar buiten die je moet compenseren met je verwarmingsysteem. Met een WTW van 90% rendement win je dus 1,35 kW terug.

De formule is als volgt; m3/h*1,2/3600=kg/s*dT (-10 - 20 = 30)

150*1,2/3600=0,05 kg/s *30 = 1,5 kW
Ik liep de eerste dagen echt met open mond rond toen bleek dat de aanzuigtemp van de ruimte ook de inblaas temperatuur van de verse lucht was. Maw de aanvoertemperatuur verse lucht is nagenoeg gelijk aan de ruimte temperatuur waar afgezogen worden. Word het kouder is het verschil iets groter maar meer dan een paar tienden is het niet geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
@Rhaelak
Uit een ander topic gestolen over de gemiddelde temperaturen van winters in Nederland. Echt onder de -4 komen we niet.

[q uote]koevlaas2 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 09:5:[/b]
[...]
Echte winters? Wat zijn dat?

Afbeeldingslocatie: https://www.frijduurzaam.nl/wp-content/uploads/2015/09/dagenGemXTempWinters.png
[...]
[/ quote]

[ Voor 13% gewijzigd door Nilvo op 11-11-2017 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Nilvo schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 21:42:
@Rhaelak
Uit een ander topic gestolen over de gemiddelde temperaturen van winters in Nederland. Echt onder de -4 komen we niet.

[...]
Wat probeer je hiermee aan te duiden mbt balansventilatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De Itho heeft een vorstbeveiliging (inlaat klep), de werking is dan anders zodat de formule niet klopt.
Haal ik al dat vocht nu van buiten als dat het gene is dat je anders doet met deze WTW?
Ook interessant is dat je vochtige lucht moeilijker verwarmt, dan zou ik dus minder energie in de airco's hoeven te stoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 21:46:
De Itho heeft een vorstbeveiliging (inlaat klep), de werking is dan anders zodat de formule niet klopt.
Haal ik al dat vocht nu van buiten als dat het gene is dat je anders doet met deze WTW?
Ook interessant is dat je vochtige lucht moeilijker verwarmt, dan zou ik dus minder energie in de airco's hoeven te stoppen :)
De WTW condenseert het vocht al in de unit, er komt op koude dagen nogal wat vocht uit de condensafvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
Wat ik probeer aan te duiden is of het het werkelijk waard is om de investering te doen ten opzichte van de huidige situatie. Het is aannemelijk dat het elektrische verbruik niet omlaag zal gaan. De andere kant heeft de TS al een ELGA, zonneboiler en ik dacht ook zonnepanelen. Zijn huidige installatie lijkt me dus al vrij capabel om het huis van energie te voorzien.

Ik vraag me daarom oprecht af hoeveel energie er werkelijk wordt bespaard met een WTW en of dat in contrast staat met de gemoeide kosten.
De quote naar Lucht/water warmtepomp thread is puur om aan te geven dat echt grote temperatuur verschillen niet bestaan in Nederland. Het voorbeeld van Rhaelak is naar mijn inziens dan ook een theoretisch extreem. En zelfs dan is 1,5 kW/hr op basis van een koude winterdag een hele kleine druppel.
Het gequeote overzicht is overigens gehost door de TS zelf.

Vandaar ook de berekening in de eerdere post. Het uitzetten van de mechanische ventilatie en overschakelen naar natuurlijke ventilatie bespaart naar mijn inziens meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Nilvo schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 21:56:
Wat ik probeer aan te duiden is of het het werkelijk waard is om de investering te doen ten opzichte van de huidige situatie. Het is aannemelijk dat het elektrische verbruik niet omlaag zal gaan. De andere kant heeft de TS al een ELGA, zonneboiler en ik dacht ook zonnepanelen. Zijn huidige installatie lijkt me dus al vrij capabel om het huis van energie te voorzien.

Ik vraag me daarom oprecht af hoeveel energie er werkelijk wordt bespaard met een WTW en of dat in contrast staat met de gemoeide kosten.
De quote naar Lucht/water warmtepomp thread is puur om aan te geven dat echt grote temperatuur verschillen niet bestaan in Nederland. Het voorbeeld van Rhaelak is naar mijn inziens dan ook een theoretisch extreem. En zelfs dan is 1,5 kW/hr op basis van een koude winterdag een hele kleine druppel.
Het gequeote overzicht is overigens gehost door de TS zelf.

Vandaar ook de berekening in de eerdere post. Het uitzetten van de mechanische ventilatie en overschakelen naar natuurlijke ventilatie bespaart naar mijn inziens meer...
Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat ik nooit meer natuurlijke ventilatie in de winter zou willen. In het voorjaar en zomer is dit een ander verhaal en hebben dan buiten de WTW ook de ventilatieroosters open.
Verschillen zijn er wel degelijk, in het oosten is het -8c en in het westen +4c bijvoorbeeld, het komt vaker voor dan je denkt zulke grote verschillen.
1.5 KW per uur op een koude dag is 36 KW minder verlies per dag, delen door cop 3.5 = 10.28 KWH besparing (theoretisch) in de ELGA en dit per dag.
Natuurlijk ventileren hebben we tijden gedaan maar we verloren er zoveel energie mee dat NEN/bouwbesluit nu luchtdichtheid voor woningen voorschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat grote verschil in luchtvochtigheid probeer ik te verklaren, stel dat het bij mij inderdaad via de raamroosters naar binnen komt, waarom krijgt de MV dat niet weg?
Met de WTW ga je de luchtstromen veranderen en ik denk dat het langs de ramen minder wordt.
Ik kan me wel voorstellen dat de koude val bij de ramen en de luchtstroom via de roosters de vochtigheid doet toenemen.
Dat beetje energie dat ik extra in de WTW zou stoppen verdien ik ruimschoots terug als de airco's minder werk hebben door de drogere lucht :)
Nu ben ik er nog lang niet met alleen de WTW unit, maar echt grote ingrepen hoef ik niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
De RV is bij ons in het najaar vrij hoog ( 70% ) maar niet te hoog. Hartje winter is deze echt laag ( <40% ). De ITHO balans WTW verbruikt in laagstand 12W, middenstand 38 en hoogstand 88.

Mijn huidige ECO fan doet respectievelijk 2,5; 7,5 en 19,2.

De balans WTW verbruikt iets meer en zal bij ons op jaarbasis gegokt 100kWh meer verbruiken. Hij draait bij ons namelijk 95% van de tijd op de laagstand.

100kWh besparen met een balansWTW lijkt mij een no-brainer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@koevlaas2
Ja, maar dat is vocht uit je afvoerlucht.

@Speedy-Andre

Dat is echt verwaarloosbaar over moeilijker op te warmen van vochtige lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 22:32:
De RV is bij ons in het najaar vrij hoog ( 70% ) maar niet te hoog. Hartje winter is deze echt laag ( <40% ). De ITHO balans WTW verbruikt in laagstand 12W, middenstand 38 en hoogstand 88.

Mijn huidige ECO fan doet respectievelijk 2,5; 7,5 en 19,2.

De balans WTW verbruikt iets meer en zal bij ons op jaarbasis gegokt 100kWh meer verbruiken. Hij draait bij ons namelijk 95% van de tijd op de laagstand.

100kWh besparen met een balansWTW lijkt mij een no-brainer?
Zoals gezegd, je kan de unit traploos regelen, op 8 a 9 W heb ik 'm ook eens laten draaien.
Ik heb de boel pas sinds december 2016 draaien en buiten het enorm verbeterde comfort en frisse lucht in mijn slaapkamer weet niet niet precies wat de unit bespaard, ik meet er verder niet continue aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
@koevlaas2 Heb je de maten van de unit? Heb de PDF wel alleen zo snel niet bij mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rhaelak schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 22:58:
@koevlaas2
Ja, maar dat is vocht uit je afvoerlucht.

@Speedy-Andre

Dat is echt verwaarloosbaar over moeilijker op te warmen van vochtige lucht.
De invoer verse lucht is erg droog, ik meet soms 13% als ik in dit kanaal meet.
Komt natuurlijk doordat dit opgewarmde buitenlucht is dan daalt het RV ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 23:09:
@koevlaas2 Heb je de maten van de unit? Heb de PDF wel alleen zo snel niet bij mij ;)
Staan in de folder denk ik of op de site van ventilatieland.
Ik zit nu beneden op de bank en boven bij de unit slaapt ook een kind dus ik kan nu niet meten.
De gebruiksaanwijzing/folder hangt aan de unit (anders raak ik de boel kwijt) kan hier ook even niet bij.

Van de site van ventilatieland:

Hoogte 848 Millimeter
Breedte 730 Millimeter
Diepte 479 Millimeter

En vergeet de ruimte aan de voorzijde niet om de filters eruit te kunnen schuiven.

[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 11-11-2017 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Ja klopt, koude lucht bevat maar weinig vocht. Kan soms een nadeel zijn in de winter. Dan daalt de RV zoveel dat sommige mensen er last van krijgen. Droge ogen bijvoorbeeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Dat is wat groter. Maar eens een mockup maken van karton. Eens kijken of dat past op die plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerzon
mkleinman Hou wel rekening met de aansluitbuizen er komt minimaal 30cm bij.
Een WTW vraagt veel ruimte.

[ Voor 16% gewijzigd door gerzon op 11-11-2017 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
gerzon schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 23:41:
mkleinman Hou wel rekening met de aansluitbuizen er komt minimaal 30cm bij.
Een WTW vraagt veel ruimte.
Klopt, 150mm buizen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerzon
En de buizen naar buiten moeten ook nog thermisch geïsoleerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Word makkelijk. Laten installeren dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerzon
Nee zelf doen. Is heel leerzaam. Het kost alleen meer tijd.
Ik heb het ook zelf gedaan, maar geniet van pensioen dus tijd zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
De besparing uitgerekend. Ik bespaar 170 tot 270kwh aan primaire energie van de elga.

Trek ik daar het meerverbruik van de unit vanaf dan besparen wij ergens tussen de 70 en 170kwh.

Dat valt dan eigenlijk weer erg tegen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:57
mkleinman schreef op zondag 12 november 2017 @ 10:43:
De besparing uitgerekend. Ik bespaar 170 tot 270kwh aan primaire energie van de elga.

Trek ik daar het meerverbruik van de unit vanaf dan besparen wij ergens tussen de 70 en 170kwh.

Ik denk dat een recirculatiekap ook ern heel eind komt, vooral omdat dat relatief warme lucht is

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
BarryH schreef op zondag 12 november 2017 @ 15:57:
[...]

Ik denk dat een recirculatiekap ook ern heel eind komt, vooral omdat dat relatief warme lucht is
Dat gaat misschien wel dubbel op inderdaad. Een recirculatiekap in de keuken. Dan die oude afvoer helemaal schoon maken en verleggen naar de kopse kant van de keuken ( eigenlijk het midden van de woonkamer ).

De balansventilatie laten aanleggen en afzuigen in het toilet beneden en de badkamer boven en die lucht op de zolder in laten blazen en via de schone leiding naar de woonkamer toe via het bestaande leidingwerk.

Daarmee blazen wij niet meer de warmte van de keuken/woonkamer weg tijdens het koken en krijgen wij via de balansventilatie schone lucht in de woonkamer en in het trapgat.

Dan blijft alleen over of het echt heel erg is dat er geen aanvoerpunten zitten in de slaapkamers.

Des te langer ik er over nadenk des te meer staat het project mij wel aan. En dan nog niet eens zo zeer voor de energiebesparing maar ook des te meer voor meer frisse lucht in de woonkamer.

Ik heb namelijk nu af en toe het idee dat door de ventilatieroosters beneden weinig frisse lucht echt de kamer binnen komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
Normale balansventilatie blaast in in 'droge' ruimtes. Dit zijn bijvoorbeeld de slaapkamers, woonkamer en kantoor. Afvoer vanuit 'natte' ruimtes zoals de wc, keuken en douche.

Als het mijn keuze was zou ik wel inblazen in de slaapkamers. Juist daar zal het CO2 gehalte snachts aardig oplopen door de lange verblijfsduur.\

Mogelijk dat deze ventilatiegids je kan helpen bij je vraagstukken:
https://www.yumpu.com/nl/...ntilatiegids-ventibelbe/1

Zou ik mogen vragen hoe je aan de 70-170 kWh primair bent gekomen? Bij een COP van 4 is dat 260-680 kWh aan luchtwarmte. Ik kwam bij lange na niet op grote vermogens.

[ Voor 15% gewijzigd door Nilvo op 12-11-2017 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Nilvo schreef op zondag 12 november 2017 @ 21:31:
Normale balansventilatie blaast in in 'droge' ruimtes. Dit zijn bijvoorbeeld de slaapkamers, woonkamer en kantoor. Afvoer vanuit 'natte' ruimtes zoals de wc, keuken en douche.

Als het mijn keuze was zou ik wel inblazen in de slaapkamers. Juist daar zal het CO2 gehalte snachts aardig oplopen door de lange verblijfsduur.\

Mogelijk dat deze ventilatiegids je kan helpen bij je vraagstukken:
https://www.yumpu.com/nl/...ntilatiegids-ventibelbe/1

Zou ik mogen vragen hoe je aan de 70-170 kWh primair bent gekomen? Bij een COP van 4 is dat 260-680 kWh aan luchtwarmte. Ik kwam bij lange na niet op grote vermogens.
Als ik had kunnen inblazen op de eerste verdieping in de slaapkamers dan had ik dat uiteraard gedaan. Ik krijg er echter met geen mogelijkheid inblaaskanalen naar toe. Ik moet dan vanaf een open trapgat ergens langs de slaapkamers in ( 3 stuks ).

Voor wat betreft die berekening. Ik ga energetisch ergens tussen de 10 en de 15% op mijn stookkosten besparen. Op dit moment verbruiken wij 1750kWh per jaar in de ELGA. Daarvan is 10% dus 175kWh.

Echter de balansventilatie verbruikt meer stroom ( om en nabij de 100kWh per jaar meer ) dus netto is de besparing minimaal 75kWh op elektriciteit en maximaal 170kWh ( waarbij ik de laatste aardig mijn kant op reken :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
Het stuk over het stroomverbruik van de ELGA snapte ik inderdaad. Wat ik echter nog niet begrijp is hoe je aan de 10 tot 15% komt. Als je stookt op 19,5°C komt dat voor 2016 neer op ongeveer 3300 graaddagen. Als ik dat doorreken kom ik bij 75 m3 / hr ventilatie op bijna 80 kW per jaar. (8 m3 gas).

Klopt het dat je dus 500 kW tot 800 kW warmte per jaar verbruikt? Dat is overigens al relatief laag. Ik zag de verlies waardes per uur op je blog staan en kwam met mijn formules op praktisch dezelfde waardes :)

Wat overigens een optie bij kanaalplaatvloeren is, is om flexibele buizen direct in de kanalen te leggen met een gaatje in het plafond. Misschien dat dat een oplossing kan bieden om bij de slaapkamers te komen? Is wel heel veel werk achteraf :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Nilvo schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:45:
Het stuk over het stroomverbruik van de ELGA snapte ik inderdaad. Wat ik echter nog niet begrijp is hoe je aan de 10 tot 15% komt. Als je stookt op 19,5°C komt dat voor 2016 neer op ongeveer 3300 graaddagen. Als ik dat doorreken kom ik bij 75 m3 / hr ventilatie op bijna 80 kW per jaar. (8 m3 gas).

Klopt het dat je dus 500 kW tot 800 kW warmte per jaar verbruikt? Dat is overigens al relatief laag. Ik zag de verlies waardes per uur op je blog staan en kwam met mijn formules op praktisch dezelfde waardes :)

Wat overigens een optie bij kanaalplaatvloeren is, is om flexibele buizen direct in de kanalen te leggen met een gaatje in het plafond. Misschien dat dat een oplossing kan bieden om bij de slaapkamers te komen? Is wel heel veel werk achteraf :X
Die 10 tot 15% besparing is wat de WTW aan energie van ons totale energieverlies weer terug het huis in zou pompen. Met mijn warmteverliesberekening weet ik precies hoeveel totaal verloren gaat per graad en ik weet precies hoeveel ik verlies door ventilatie.

Ventilatie ligt tussen de 10 en 15% van het totale verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

[...]

Ik heb nu in mijn huidige woning gebalanseerde WTW. In mijn nieuwe van 1980 doe ik geen WTW meer.

ALS ik het wel had gedaan, dan zal ik niet meer het advies van mijn aannemer meer opvolgen en dus niet meer de afzuigkap op de WTW aansluiten. De kosten om de leidingen en filters schoon te houden weegt niet op tegen de winst.

Daarentegen, als je een recirculatie-afzuigkap hebt, dan kan je natuurlijk wel de overige ventilatie in de keuken op de WTW aansluiten.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@Nilvo Je berekening klopt niet over de besparing op jaarbasis zijnde 80 kwh.

Als je 24 uur per dag 75m3/h ventileert bij een etmaal gemiddelde van 5°C en een binnentemperatuur van 19.5°C dan is het verlies;

75m3/h*1,2/3600*14,5 x24= 8.712 kW over 1 dag.

Ik ben even de formule kwijt hoe ik dit over een heel jaar kan berekenen aan de hand van graaddagen. Maar het is een veelvoud van wat jij schetst.

EDIT: De gemiddelde buitentemperatuur in NL bedraagt 10,13 °C. Verlies/compensatie op jaarbasis is dan;

75m3/h*1,2/3600*DT=9,37=235 Watt per uur x 8760/1000 = 2058,60 kW wat je naar buiten afzuigt aan warmte wat gecompenseerd moet worden.

2058,60 WTW rendement jaarbasis 85% = 1750 kW aan teruggewonnen warmte.

[ Voor 27% gewijzigd door Rhaelak op 14-11-2017 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rhaelak schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 16:39:
@Nilvo Je berekening klopt niet over de besparing op jaarbasis zijnde 80 kwh.

Als je 24 uur per dag 75m3/h ventileert bij een etmaal gemiddelde van 5°C en een binnentemperatuur van 19.5°C dan is het verlies;

75m3/h*1,2/3600*14,5 x24= 8.712 kW over 1 dag.

Ik ben even de formule kwijt hoe ik dit over een heel jaar kan berekenen aan de hand van graaddagen. Maar het is een veelvoud van wat jij schetst.

EDIT: De gemiddelde buitentemperatuur in NL bedraagt 10,13 °C. Verlies/compensatie op jaarbasis is dan;

75m3/h*1,2/3600*DT=9,37=235 Watt per uur x 8760/1000 = 2058,60 kW wat je naar buiten afzuigt aan warmte wat gecompenseerd moet worden.

2058,60 WTW rendement jaarbasis 85% = 1750 kW aan teruggewonnen warmte.
In hoeverre komt dit overeen met dT*flow/3 ?

Ik kom bij 75m3/h met 10,13 graden uit op 242W met deze formule. Dat klinkt redelijk overeen. 2058,60kW klopt qua eenheid toch niet? Moet je dat niet omrekenen naar kWh of naar MJ verlies?

Ik kom uit op 75*1,2/3600*1000*(20-10,13)=234,25W als verlies ( dus elke seconde ). Over een jaar is dat: 234,25/1000*24*365=2042,03kWh per jaar. ( 7,39GJ ).

Volgens mij heeft de ITHO een rendement van 98% in laaglast. Dus 2011kWh kan worden terug gewonnen.

Ik heb energetisch 1750kWh nodig in de warmtepomp om het huis op temperatuur te houden, even rekenen met een COP van 4 komt neer op 7000kWh warmte die ik nodig heb.

Dan is 2011kWh ineens een stuk meer besparing! Met dezelfde redenatie zou ik iets meer dan 500kWh kunnen besparen.

:?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
@mkleinman

Jouw formule is akelig accuraat. Ik kom zelfs uit op 234,25 Watt (9,37*75/3).

De formule die ik hanteerde in het voorbeeld is degene die ik heb geleerd bij de opleiding luchtbehandeling;

massastroom in kg/s*deltaT = kW

Om van m3/h naar kg/s te gaan is de berekening m3/h*1,2 (soortelijk gewicht van lucht in kg/m3) /3600 = kg/s.

Als je het heel precies wilt doen dan zoek je eerst op wat het soortelijk gewicht is bij de aanvangstemperatuur (bij 10 graden heeft lucht een soortelijk gewicht van ~1,25 kg/m3) en doe je de uitkomst x soortelijke warmte (1,006 kj/kg) x deltaT = uitkomst in kW.

Doordat de soortelijke warmte nagenoeg gelijk staat aan 1 kan je deze ook uit de formule schrappen en kom je uit op de eenvoudige formule op verwarmen van lucht te berekenen; kg/s*deltaT = kW.

En je hebt gelijk met je opmerking dat de eenheid 2058,60 kw niet klopt. Dat moet zijn kwh. (Eenhedenpolitie! :) )

Waar je wel rekening mee moet houden is aan de hand van welke temperatuurverschillen het rendement is berekend. En misschien wel het belangrijkste; met welke RV van de afgezogen lucht wordt gerekend (latente warmte die vrij komt bij condensatie, precies zoals je WP werkt!).
Als die geoptimaliseerd is door Itho naar 21.0 graden en 60% R.V. dan zal je rendement wat lager zijn als jij lucht afzuigt met een R.V. van 35-40% bij 21.0 graden.

En je kan ook niet rekenen met een jaarrendement van 98%. Naarmate de deltaT tussen de buiten en binnentemperatuur kleiner wordt, wordt het rendement ook minder. Niet extreem veel, maar het jaarrendement zal wat lager liggen. Ik hanteerde 85%, maar het kan ook best in dit geval 90% zijn of misschien 80%. Itho zou dat wel kunnen opgeven.

Je besparing kan fors zijn, zeker als je nu enkel mechanische afzuiging toepast en je daadwerkelijk ook 75m3/h afzuigt.

Kijk maar eens naar een warmteverlies berekening in het L/W topic als iemand een huis laat bouwen. De helft of meer van het verlies wordt veroorzaakt door mechanische afzuiging in combinatie met natuurlijke toevoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:26

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik loop al een tijd met eenzelfde idee. De unit die je noemt wordt regelmatig voor weinig op Marktplaats aangeboden, er zijn schijnbaar veel mensen die denken dat het een zinloos apparaat is.

Mijn woning was voorheen voorzien van luchtverwarming, ik heb dit vervangen voor vloerverwarming. Ik heb geen roosters boven mijn ramen, maar nog wel (een gedeelte) van de luchtkanalen. Ik ben niet zo gefocusd op de besparing maar met name op verbering van RV en luchtkwaliteit in het algemeen.

Ik zal dit topic en je blog in de gaten houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
koevlaas2 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 20:00:
Vorig jaar de tip van een andere tweaker gekregen om te kijken naar Comfoflat. Toen erg lastig te krijgen maar inmiddels niet meer. Fantastisch systeem helemaal voor verbouwingen. Ik heb alles in de wanden en muren kunnen weg werken. Wel aan de prijs.

Afbeeldingslocatie: https://aa1cc5ce659c48a883597af217799a86.objectstore.eu/sanispecials/images/P/2563502.gif

http://www.zehnder.nl/pro...zehnder-comfoflat-systeem

[ Voor 26% gewijzigd door -SimJoc- op 14-11-2017 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
-SimJoc- schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 22:35:
[...]

Vorig jaar de tip van een andere tweaker gekregen om te kijken naar Comfoflat. Toen erg lastig te krijgen maar inmiddels niet meer. Fantastisch systeem helemaal voor verbouwingen. Ik heb alles in de wanden en muren kunnen weg werken. Wel aan de prijs.

[afbeelding]

http://www.zehnder.nl/pro...zehnder-comfoflat-systeem
Enige minpuntje is dat ribbels in de buis weerstand in het kanaal betekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

@mkleinman
Als je in de slaapkamers geen aparte aanvoer maakt dan telt het luchtvolume daar toch niet mee?
En krijg je wel circulatie in die kamers op deze manier behalve die van de verwarming ter plekke?
Dit zijn ook vragen voor mijn situatie, een betere vochtregulatie is boven welkom bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 23:24:
@mkleinman
Als je in de slaapkamers geen aparte aanvoer maakt dan telt het luchtvolume daar toch niet mee?
En krijg je wel circulatie in die kamers op deze manier behalve die van de verwarming ter plekke?
Dit zijn ook vragen voor mijn situatie, een betere vochtregulatie is boven welkom bij mij :)
Ik zit met precies dezelfde vragen. Als ik een aanvoer maak in de overloop en in de woonkamer. Dan wordt er via de badkamer en toilet afgezogen richting de WTW. Eventueel nog een aanvoer in de twee kamers op zolder.

Alleen nul flow op de slaapkamers op de 1e verdieping. De deuren staan daar wel open.

Wij willen nog wel eens met harde wind de roosters dicht doen van de slaapkamers. De luchtkwaliteit bleef toen prima tijdens het slapen als je het mij vraagt.

Ik ga in elk geval binnenkort een mock-up maken van de grootte van het apparaat en dan kijken of ik hem kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Net even een schuifmaat in een tussenmuur gestoken, ik heb 5cm ruimte tussen de gipsplaten.
Die ruimte is denk ik bruikbaar om de lucht toevoer verder een kamer in te brengen, maar dan zal de metal stud her en der nog in de weg zitten ...
Niet eenvoudig dus zonder de kamers half af te moeten breken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
@Rhaelak
Dank voor uw reactie. Ik had zelf al het gevoel dat er iets niet klopte, maar kon er werkelijk waar niet uitkomen.
Zover ik altijd had begrepen kan het aantal graaddagen juist gebruikt worden om de gemiddelde temperatuurverschil te berekenen. Als voorbeeld 3300 graadagen/365 dagen = 9,04°C verschil per dag, gedurende het gehele jaar.

Dat is dan ook waar ik in mijn berekeningen verkeerd ben gegaan. Ik ging uit van 75 m3/ uur ventilatie, vermenigvuldigd met de verschiltemperatuur per dag. Hierdoor rekende ik een factor 24 te weinig ventilatie.

Als ik deze factor vervolgens door reken met 3300 graaddagen, 75 m3/hr kom ik op 1.907.136 W, oftewel 195 m3 gas. Een aardig stuk (factor 24 :X ) hoger dan mijn eerdere berekening. Zal in die post ook even de discrepantie vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@nilvo

Zo leren we allemaal weer wat! Ik kon ook niet direct herleiden waar je fout was gegaan maar ik vermoedde inderdaad zoiets al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-10 13:11

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@mkleinman
Betonzagen is nog steeds oplossing om aanvoer te krijgen in de slaapkamers. Ik heb ze ook wel eens langs onderen zien zagen (behoorlijke rotzooi door waterkoeling) maar ze kwamen wel precies in de hoek uit. Afhankelijk van de hoek waar je invoer wilt hebben is dit misschien een oplossing (je had toch een dwarskap).
Tja die comboflat ik vond hem ideal tijdens de verbouwing van de BG. 1ste verd en zolder is spiralo (eigen wtw voor geluid en stroomsnelheid).

Oh ja was luchtsnelheid en geluid al aan bod gekomen voor dimensionering?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Is het niet veel makkelijker om een verlaagd plafond in de gang te hebben en daar de kanalen aan te brengen richting naar en/of van de slaapkamers?

zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VKzsWCk.jpg

(hoewel ik hier het verlaagd plafond voor de cv-leiding gebruik, ga ik het later wellicht ook gebruiken voor airco-splitunits-leidingen)

[ Voor 42% gewijzigd door kmf op 15-11-2017 10:47 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ollie1965 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:39:
@mkleinman
Betonzagen is nog steeds oplossing om aanvoer te krijgen in de slaapkamers. Ik heb ze ook wel eens langs onderen zien zagen (behoorlijke rotzooi door waterkoeling) maar ze kwamen wel precies in de hoek uit. Afhankelijk van de hoek waar je invoer wilt hebben is dit misschien een oplossing (je had toch een dwarskap).
Tja die comboflat ik vond hem ideal tijdens de verbouwing van de BG. 1ste verd en zolder is spiralo (eigen wtw voor geluid en stroomsnelheid).

Oh ja was luchtsnelheid en geluid al aan bod gekomen voor dimensionering?
Nee, luchtsnelheid en geluid waren nog niet aan bod gekomen. Nu verwacht ik op de laagste stand daar sowieso niet veel problemen mee. Op de hoogste stand horen we de afzuiging hoe dan ook nu ook al.
kmf schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:44:
Is het niet veel makkelijker om een verlaagd plafond in de gang te hebben en daar de kanalen aan te brengen richting naar en/of van de slaapkamers?

zoiets dus:
[afbeelding]

(hoewel ik hier het verlaagd plafond voor de cv-leiding gebruik, ga ik het later wellicht ook gebruiken voor airco-splitunits-leidingen)
Verlaagd plafond was nog niet aan bod gekomen. Een verlaagd plafond op de overloop op de 1e verdieping is alleen aardig lastig. Waar het dan op neer komt is dat de kozijnen die er nu in zitten vervangen moeten worden in verband met de bovenlichten die er zitten.

Maar je hebt mij wel aan het denken gezet.

Dit zijn de kozijnen met de bovenlichten die wij nu op de eerste verdieping hebben.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/balansventilatie/bovenlicht.jpg

Achter deze kast weg ( donkergrijs geschilderd ) is de bestaande koof, die zit helemaal vol en zal dus groter gezaagd moeten worden. Daar is ruimte voor.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/balansventilatie/koof.jpg

Enige waar ik rekening mee moet houden is de uitstap vanaf de zolder dat je niet je hoofd meteen stoot tegen het verlaagde plafond en ook een goede afwerking van de bovenste traptrede op zolder. Die is open en moet dan dicht worden gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/balansventilatie/verlaagd%20plafond.jpg

Het lost trouwens wel meteen nog een ander probleem op zolder op. Ik erger mij mateloos aan de verlichting op de overloop. Het liefste zou ik een verlaagd plafond hebben met daarin de spotjes ingebouwd. Eentje precies in het midden van elke deur.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/balansventilatie/verlichting.jpg

Mindfarts

Ik kan met de balans-unit op zolder via de koof op de eerste verdieping kunnen komen en een inblaasopening kunnen maken in elke slaapkamer daar via een verlaagd plafond. De afzuiging in de badkamer blijft ongemoeid.

In dat plafond kan ik dan meteen de spotjes voor de verlichting mooi weg werken en de oude lamp kan dan verwijderd worden.

Via diezelfde uitgebreide koof kan ik ook komen in de koof boven de meterkast en het verlaagde plafond. Dan kan ik aan de voorkant in de woonkamer een inblaasopening maken.

De afzuiging in de badkamer en in de keuken blijven dan. Ik zou zelfs een tweede afzuigpunt kunnen maken in de keuken.

In de inloopkast moet ik dan een gat slaan in een bestaande muur van gasbeton, daar moet een bocht worden vervangen voor een T-stuk en daarlangs zou ik dan ook een inblaasopening kunnen maken in de slaapkamer van mijn zoon.

Alleen een inblaasopening in mijn kantoor moet ik dan nog naar kijken, die zou eventueel via de inloopkast over de vliering naar mijn kantoor kunnen.

Airconditioning
Kan trouwens de combinatie airco en balansventilatie? Op mijn verlanglijstje staat ook nog steeds namelijk een L/L warmtepomp waarmee we in de zomer kunnen koelen en in de winter mee kunnen verwarmen. ( multi-split ).

* mkleinman vind het grappig dat door zo te discussieren er ineens steeds meer kan O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Bij mij waren de bovenlichten allemaal vervangen door multiplexplaten. De vorige eigenaren hadden er namelijk al een (te laag) verlaagd plafond in zitten. Deze heb ik weggesloopt en een nieuwe hogere in laten zetten.

Je zal dan de bovenlichten kunnen vervangen met een multiplex en klein beetje glas. In multiplex gedeelte verwerk je de rooster.

Voordeel is dat er veel via het plafond kan lopen zo. Via de vloer is dat namelijk niet meer mogelijk vanwege vloerverwarning.
Netwerkkabels, CV-leidingen, (misschien later aircoleidingen).

Het hoeft niet te laag te worden he. Ik heb bijvoorbeeld een verlaging van 10cm ongeveer. Genoeg voor heel veel spotjes (had de aannemer al in geboord. Om de 90cm afstand) die aangesloten zijn op bewegingsensoren. (hoef ik niet meer te schreeuwen dat ze het licht uit moeten doen. De kosten hiervan zal ik nooit terugverdienen, maar goed...)
mkleinman schreef op woensdag 15 november 2017 @ 13:33:
[...]

Airconditioning
Kan trouwens de combinatie airco en balansventilatie? Op mijn verlanglijstje staat ook nog steeds namelijk een L/L warmtepomp waarmee we in de zomer kunnen koelen en in de winter mee kunnen verwarmen. ( multi-split ).
Jij had toch een airco op zolder geplaatst die in de overloop blaast? Nu kan het koude lucht dan mooi via kanalen verdeeld worden. Maar dan moet je wel een oplossing hebben om een kamer niet TE veel te koelen. Een afsluitbaar roostertje of zo. Of de airco op een veel lager vermogen laten werken.

Als je WTW-installatie hebt (waarschijnlijk niet balans), moet je wel eentje met bypass nemen dan, en de airco dan ook uit laten blazen in de invoer van de WTW. Naast koelen kan je dan natuurlijk ook verwarmen.

Oh. wat betreft jouw opmerking van hoofd stoten vanuit zoldertrap. Daar heb ik maar 1 antwoord op: ingesprongen plafond met lichtkoof.
En natuurlijk verandert de kleur van de ledstrip op basis van temperatuur :*)
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/RC32J2-TTHg/maxresdefault.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door kmf op 15-11-2017 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Update.. De balansventilatieunit past niet :(

Ik heb van karton een mock gemaakt van de ITHO ECO LR qua breedte en hoogte, respectievelijk 73 en 84cm.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/balansventilatie/mock.jpg

Dat krijg ik dus met geen mogelijkheid passend op deze manier tenzij de ketel eruit gaat en dat staat voorlopig nog niet op de planning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat ga ik ook eens proberen zo'n mal, bij mij mag de cvktetel wel weg en dan heb ik een extra dakdoorvoer.
Een leuke contradictie is een wpboiler samen met de wtw, dat gaat niet werken :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik zag dat ITHO ook een unit heeft die tegen het plafond geschroefd kan worden. Alleen dat past ook niet. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:26

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Kan hij niet tegen het schuine dak? Hoeft niet waterpas volgens mij? Dus een kwartslag naar links draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
Sinds kort heeft Itho ook een smallere unit die je zowel horizontaal als verticaal kan plaatsen. Deze is bedoeld voor montage achter knieschotten en dergelijke. efficiëntie was wel iets minder dacht ik.

http://www.ithodaalderop....latie-met-wtw/hru-eco-300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Beekforel schreef op woensdag 15 november 2017 @ 16:02:
Kan hij niet tegen het schuine dak? Hoeft niet waterpas volgens mij? Dus een kwartslag naar links draaien?
Zit je niet met condens? Lijkt mij dat hij dan wel horizontaal of verticaal waterpas moet hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerzon
Kan de wasmachine wat opschuiven? Je kan de unit dan ophangen aan een voorzet wandje.
Dichter bij de vloer en verder onder de kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
@gerzon
Dat wordt overigens een aardig zwaar voorzet wandje. De installatiehandleiding schrijft 200kg/m2 voor ivm trillingen.
Het naar voren schuiven van de wasmachine zal wel niet kunnen, anders had TS dat zelf ook al wel bedacht gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerzon
Nilvo, Die 200kg/m2 geld voor een hele wand die kan trillen.
Ik dacht aan een paar balkjes waar hij aan op kan hangen, dan kan je altijd achter de wand bij die leidingen komen.
Punt 2 denk ik ook wel.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Wasmachine en de droger opschuiven gaat hem niet worden. Deze ruimte is precies groot genoeg dat beide naast elkaar kunnen staan ( okay 20cm speling ).

Tenzij de ketel weg gaat is er in deze ruimte geen plek, ook niet aan het plafond of op de vliering helaas.

Enige optie die dan overblijft is om de balansventilatie op te hangen in de grote inloopkast op zolder, alleen heb ik daar geen elektriciteit, rioolafvoer, geen ventilatiebuis en geen gaten in het dak voor toevoer/afvoer. Sterker nog het dak ligt daar vol met zonnepanelen.

Het is allemaal wel te regelen maar heel heel heel erg veel werk om alles daar te krijgen. Alleen de zonnepanelen vormen een groot probleem voor de dakdoorvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-10 13:11

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

mkleinman schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:15:

Het is allemaal wel te regelen maar heel heel heel erg veel werk om alles daar te krijgen. Alleen de zonnepanelen vormen een groot probleem voor de dakdoorvoer.
Problemen zijn er om opgelost te worden......

Kijk hier eens, in verschillende kleuren volgens mij

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieland.nl/resize/wtw-rooster_1945010089904.png/0/1100/True/wtw-rooster_1945010089904.png

Zou het niet gelijk in de voorgevel doen, maar als je overstek van het dak hebt met een boeiboord dan valt het bijna gelijk weg. Bij ons zitten er 2 van in de zijgevel.
Hou je er wel rekening mee dat aanvoer niet in de buurt van een afvoer mag zitten (3 meter uit mijn hoofd)

En anders een ventilatiepan onder je zonnepanelen!
Klöber heeft wel van deze producten bijvoorbeeld weet niet wat de capaciteit van deze is maar meerdere (inclusief dakpan producenten) hebben zo'n oplossing.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
Gezien de ruimte die je hebt, icm de max 20 cm speling bij wasmachine en droger, zou ik toch eens kijken naar de Itho daalderop HRU ECO 300

Eco 300 Afmetingen (HxBxD) — mm 1036x655x400
Eco Bal Afmetingen (HxBxD) — mm 848x730x479

Doordat hij minder breed is hoef je minder te zakken.
Doordat hij minder diep is hoef je de wasmachine minder te schuiven
hij is alleen hoger, maar het lijkt erop alsof die ruimte wel aanwezig is.

Enige vervelende is als je de filters moet vervangen. Daarnaast zal het niet de goedkoopste wtw zijn. Hij is immers net nieuw op de markt.

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Aangezien we ons steeds meer beginnen te ergeren aan het geluid van onze huidige ventilatie willen we deze op termijn vervangen. Liefst voor een wtw natuurlijk.

Situatie is als volgt:
Op 3 plaatsen afzuiging (2 maal wc en 1 keer badkamer) aangesloten met periflex en wordt geschakeld (stand zachtjes altijd aan naar heel hard aan en weer terug) door een eberle hygrostaat in de badkamer.

Pijpje door het dak voor de afvoer.

Ik zat te denken dit te vervangen voor een wtw met daarbij een lucht aanvoer vanaf buiten in de gevel met rooster (het is allemaal op zolder dus mogelijk).

Afzuig ventielen zo laten, wel dempers ivm geluid).

1 uitblaas ventiel in het plafond in de gang.

Mijn vraag is 1 uitblaasventiel voldoende? (zo hebben we dus eigenlijk altijd warme lucht op de overloop hier is namelijk geen verwarming)

En is mijn idee überhaupt uitvoerbaar op deze wijze?

Be fast .... Be furious....

• koevlaas2
mkleinman schreef op zondag 12 november 2017 @ 10:43:

Tot je weg bent en de roosters staan open, vervolgens komt er een harde wind en die blaast je hele huis koud.
Met de WTW nooit meer last van wind, soms kom ik buiten en blijkt het hard te waaien zonder dat ik het wist.
Besparing is denk ik meer dan je platte berekening.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
koevlaas2 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 23:07:
[...]

Tot je weg bent en de roosters staan open, vervolgens komt er een harde wind en die blaast je hele huis koud.
Met de WTW nooit meer last van wind, soms kom ik buiten en blijkt het hard te waaien zonder dat ik het wist.
Besparing is denk ik meer dan je platte berekening.
Als ondersteuning daar op. Gisteren waaide het hier ontzettend hard vanaf het zuidwesten. De roosters stonden open aan die kant en alles aan die kant was ijskoud, ondanks dat de ELGA hard aan het werk was.

Roosters dicht gedaan en zo warm.

Maar het wordt echt een uitdaging om de balansunit te plaatsen. Daarvoor moet echt de ketel er uit.

[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 23-11-2017 23:10 ]

• koevlaas2
mkleinman schreef op donderdag 23 november 2017 @ 23:09:
[...]

Als ondersteuning daar op. Gisteren waaide het hier ontzettend hard vanaf het zuidwesten. De roosters stonden open aan die kant en alles aan die kant was ijskoud, ondanks dat de ELGA hard aan het werk was.

Roosters dicht gedaan en zo warm.

Maar het wordt echt een uitdaging om de balansunit te plaatsen. Daarvoor moet echt de ketel er uit.
De ketel is in een uurtje er wel af hoor.
Ik zag je foto's ja dat word 'm weghalen, gewoon doen.

Wist je trouwens dat een multisplit airco een slechter rendement heeft dan een single split ? Bij mij o.a. een reden om voor 2x single split te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
mkleinman schreef op donderdag 23 november 2017 @ 23:09:
[...]
Ik heb ook langdurig moeten puzzelen om een WTW unit op zolder te krijgen. (CV ketel is weg, maar staat een buffervat voor in de plaats)

Uiteindelijk gelukt om bij een traprekje op zolder een extra wand te creeren, en hem daar te hangen.
Tussen schuine wand en traprekje zeg maar. De ruimte kan dan ook dicht gemaakt worden tegen eventueel geluid van de wtw unit.

De "nieuwe" itho HRU eco 300 kan ook aan het plafond of op de grond tussen de schuine wand (knieschot).
Is daar geen ruimte voor?

Die zou ook geschikt gemaakt worden voor qualityflow (maar daar heb ik geen gegevens verder nog van)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-11-2017 07:01 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:32
@mkleinman Wat is de status van dit project?
Ik kwam deze tegen fotografie999 in "Wat er nou weer voor een pand te koop staat... - Deel 2" en moest ineens hier aan denken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:12:
@mkleinman Wat is de status van dit project?
Ik kwam deze tegen fotografie999 in "Wat er nou weer voor een pand te koop staat... - Deel 2" en moest ineens hier aan denken :+
Staat hier op dit moment volledig in de ijskast. Net zoals vervanging van de ELGA voor een volledige L/W warmtepomp oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Grote update:

Het grote gasloos project is weer van stal gehaald. En ben intussen weer aan het kijken naar balansventilatie. Alleen nu met een iets andere bril.

Ik wil geen grote desinvesteringen doen in huis met alles wat ik al gedaan heb. De grote vraag is dus hoeveel balansventilatie zou kunnen besparen en of daarmee de L/W warmtepomp met 5kW vermogen zou kunnen blijven hangen zonder vervangen te worden.

Ik heb de cijfers van 2019 erbij gepakt en berekend hoeveel warmteverlies ik heb door puur ventilatie, uitgaande van 75m3/uur waar de box nu op staat ingesteld. Dat heb ik gedaan voor alle dagen dat er minimaal 1kWh warmte is geproduceerd door de warmtepomp en ik bereken alleen ventilatieverliezen als de temperatuur buiten onder de 18 graden liggen.

Daar komt uit over 2019:
  • Ventilatieverlies: 6033MJ ( 1676kWh )
  • Warmteproductie ELGA: 31509MJ ( 8752kWh )
Het aandeel ventilatieverliezen bij ons thuis komt daarmee uit op 19%. Als ik uit ga van 90% aan warmte wat ik kan terug winnen met een WTW dan kan ik 1500kWh aan warmte besparen wat mij omgerekend iets meer dan 300kWh aan input van de ELGA gaat schelen.

Dat is voldoende om het zelfs bij vrieskou uit te houden met de ELGA. En mocht het toch een keertje te koud worden dan kan een klein elektrisch kacheltje uitkomst bieden.

Ik heb intussen de route voor de WTW ook helemaal in kaart. Ik moet op beide verdiepingen de koof vergroten. zodat daar de leidingen door heen kunnen. Hier is ruimte voor, ik moet alleen wat zaken dan gaan reorganiseren boven in de koof bij de meterkast. Hier hangt mijn netwerk.

Ik kan via mijn vliering inblaasopeningen maken in beide slaapkamers op zolder. Via de grote koof kom ik op de eerste verdieping waar ik een verlaagd plafond kan maken en inblaasopeningen kan maken boven de deur in de drie slaapkamers. Via de koof kan ik verder naar beneden naar de begane grond voor een inblaasopening in de woonkamer.

Afzuigen ikan ik doen in de hoek bij de keuken, toilet beneden, badkamer op de 1e verdieping en bij het washok/wc op zolder.

Enige wat dan overblijft is dat we in de keuken de afzuigkap moeten vervangen voor een recirculatiekap of via een gat naar buiten moeten leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Met WTW blaas verwarmde lucht door het gehele huis (vermits je dat als zodanig aanlegt) op plaatsen waar je eerst de radiator een beetje open had staan kan deze nu wel dicht.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb contact met iemand van Brink. Hij stuurde mij informatie over dit systeem: https://www.bouwproducten...ly-ventilatiesysteem.html

Afzuigen via de bestaande centrale installatie en dan lucht toevoer via de centrale ruimtes in huis en via ventilatoren en 2cm naden onder de deuren ventilatie op CO2 niveau om de ruimtes goed te ventileren.

Interessant leesvoer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 06:58:
[...]

Uiteindelijk gelukt om bij een traprekje op zolder een extra wand te creeren, en hem daar te hangen.
Tussen schuine wand en traprekje zeg maar. De ruimte kan dan ook dicht gemaakt worden tegen eventueel geluid van de wtw unit.
BIj jou hangt de unit dus in het open trapgat als ik je goed begrijp? Hoe is je ervaring wat betreft geluid met de unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mkleinman schreef op zondag 5 januari 2020 @ 23:07:
Ik heb contact met iemand van Brink. Hij stuurde mij informatie over dit systeem: https://www.bouwproducten...ly-ventilatiesysteem.html

Afzuigen via de bestaande centrale installatie en dan lucht toevoer via de centrale ruimtes in huis en via ventilatoren en 2cm naden onder de deuren ventilatie op CO2 niveau om de ruimtes goed te ventileren.

Interessant leesvoer!
Klinkt vergelijkbaar met Itho Qualityflow?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
mkleinman schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:29:
[...]

BIj jou hangt de unit dus in het open trapgat als ik je goed begrijp? Hoe is je ervaring wat betreft geluid met de unit?
Ik heb op zolder (naast het trapgat) de unit hangen.
Die ruimte kan ik nog dichtmaken (maar nog niet gedaan)

Een itho HRU eco 350 is verre van stil te noemen.
Op de laagste stand onhoorbaar, maar wanneer deze gaat reageren op de RV (in het plenum) dan toert hij op en is hij verre van stil en goed hoorbaar.
Ik zou het nog kunnen verbeteren door op de uitblaas (centrale uitblaas) een demper te zetten, en de unit geheel inbouwen in een kast dus. Maar zover is het nog niet helaas.

Ook het qualityflow werkt niet zoals het moet werken.
JohanSchuil in "Itho wtw HRU ecofan 3 of Itho QualityFlow (co2 gestuurd)"
Verklaart het grotendeels.
Maar alle kleppen zijn hier uit de controller getrokken, reageert enkel nog op de RV sensor tbv aansturing HRU.
Ik werd gek van dat geschakel van de kleppen de hele dag en vooral nacht. Vooral hoorbaar door de hybalans plus buisen.

Edit: met een steppenmotor driver en esp 8266 kan ik de itho klep wel bedienen eventueel. Maar ook nog geen eigen volledige werkende sturing.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-01-2020 07:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:58
mkleinman schreef op zondag 5 januari 2020 @ 23:07:

Interessant leesvoer!
Dat is zeker interessant! Heb je stiekem ook al (richt)prijzen van zo'n set? Ga mij er zeker in verdiepen.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-09 20:36
Ik heb het voor elkaar dat de waardes van mijn Netatmo healthy home coaches inclusief co2 waardes in mijn Domoticz terecht komen. Ik ga nu rflink bouwen om met kaku 2 kleppen aan te sturen met Domoticz (zone boven/beneden) en met een 0-10v mijn Orcon mvs15 te regelen afhankelijk van de CO2 waardes en voor de badkamer luchtvochtigheid.

De moeilijkheid wordt om daar een programma voor te schrijven. Ik ga kijken of ik daar Node Red voor kan gebruiken. ( ongeveer 25 jaar geleden dat ik met linux/unix bezig ben geweest).

Als dat werkt vervang ik de afzuiging mvs15 door door een WTW met 0-10v aansturing, waar ik de douche en het trapgat als afzuiging gebruik en de aangelegde kanalen ( die ik nu gebruik voor afzuiging) om de aanvoer op aan te sluiten. ( nadat ik ze heb schoongemaakt natuurlijk). Dan kunnen in de winter de raamroosters dicht blijven.

De WTW komt boven het plafond op zolder. Ik heb de MVS nu in het trapgat hangen en dat maakt best een lawaai op stand 2 en 3. Uitdaging is nog wel de 2 aansluitingen op het dak, maar daar ga ik een werkspot voor uitzetten.

Ik heb deze winter voor het eerst ventilatie type C draaien en het is mij duidelijk geworden dat in de winter type D+ echt noodzakelijk is voor comfort. Overigens is het mij duidelijk geworden dat niet ventileren een ongezonde omgeving oplevert. Wie meet, die weet. Zeker met kaarsen aan in de huiskamer zit je zo op 2400ppm CO2. Zonder kaarsen met 3-4 personen ga zo naar de 1800 ppm zonder ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
HerkeLWD schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:49:
[...]

Dat is zeker interessant! Heb je stiekem ook al (richt)prijzen van zo'n set? Ga mij er zeker in verdiepen.
Nee nog niet, ik zag op ventilatieland dat deze unit zelf over de 2000 euro heen gaat als richtprijs.
frk123 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:37:
Ik heb deze winter voor het eerst ventilatie type C draaien en het is mij duidelijk geworden dat in de winter type D+ echt noodzakelijk is voor comfort. Overigens is het mij duidelijk geworden dat niet ventileren een ongezonde omgeving oplevert. Wie meet, die weet. Zeker met kaarsen aan in de huiskamer zit je zo op 2400ppm CO2. Zonder kaarsen met 3-4 personen ga zo naar de 1800 ppm zonder ventileren.
Ik moet nog gaan meten, ik wil eigenlijk twee of meer CO2 sensoren plaatsen. Een sensor wil ik plaatsen aan de voorzijde van de woning, eentje aan de achterzijde en eentje in onze slaapkamer.

Ik heb werkelijk geen idee wat ik daarvan moet verwachten maar mijn vermoeden is dat de luchtkwaliteit aan de voorkant van de woning beduidend minder is dan waar de roosters en afzuigunit zit.

Meten = weten zeggen ze, alleen zijn goede CO2 sensoren zo ranzig duur.

[ Voor 59% gewijzigd door mkleinman op 10-01-2020 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Iets als Sensirion SDC30 is betrouwbaar en relatief betaalbaar.
Een MH-Z19b is al voor €20 te vinden (maar dubieuze specs).
Je bent niet bang voor een beetje programmeren, dus dat moet lukken :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• justRijk
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 24-12-2020
Via ventilatieland.nl een link gekregen naar de "Brink Indoor Mixfan": https://www.ventilatielan...-gestuurd-tot-70-m-h.html

Systeemuitleg op YT: YouTube: Brink Indoor Mixfan | Productvideo

In eerste instantie zat ik op de weg Nibe Savent. Heb al ruimte gemaakt voor leidingen. Van het één kwam het ander en nu bezig de begane grondvloer extra aan het isoleren.

Concept van Brink lijkt me interessant.
Ben alleen niet geheel gerust over de mate van ventilatie van de verblijfsruimten.
Het eerste concept werkte andersom. https://www.lente-akkoord...en-van-fresh-r-en-brrit1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Laatst online: 18:01
Heeft iemand een idee hoe groot de capaciteit / diameter van de inblaaskanalen moet zijn?
Voor een slaapkamer kan dat neem ik aan veel kleiner zijn dan voor een woonkamer + keuken van 100m2.
Maar welke diameter is goed? Te klein en je hebt geluidshinder (denk ik)
Kun je 2 kanalen combineren tot 1?

En ik zit ermee hoe ik een inblaas op de benedenverdieping kan krijgen.
Zal op de eerste verdieping via een te bouwen verlaagd plafond het liefst met platte buizen werken.
en dan op de eerste verdieping eerst door een betonnen funderings muur moeten gaan en dan door
een betonnen vloer om op die manier in de garage uit te komen en dan door een Ytong wandje naar de
woonkamer.

Te veel bochten?
Zijn er al tweakers dit een werkend systeem hebben opgeleverd in een bestaande woning met systeem C opbouw naar D?

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Een grote schop van het topic.

Ik kreeg een ingeving en heb deze query los gelaten op mijn dataset vanaf het moment dat ik de ELGA nauwkeurig log:

En yes; Ik ben weer op heel veel borden tegelijkertijd aan het schaken :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
SELECT TO_NUMBER( TO_CHAR( datum, 'yyyy' ) ) AS jaar,
       SUM( ventilatieverlies_mj ) AS warmteverlies_ventilatie,
       SUM( productie_warmtepomp ) AS productie_warmtepomp,
       SUM( gd )
  FROM (
         SELECT kds.datum,
                kds.t_gemiddelde,
                ( 20 - kds.t_gemiddelde ) * 100 / 3 * 86400 / 1000 / 1000 AS ventilatieverlies_mj,
                kwh_production * 3.6 AS productie_warmtepomp,
                kds.gd
           FROM meterstand.mtr_knmi_daggegevens kds,
                dts_elga_usage_vw_nieuw dew
          WHERE kds.datum >= TO_DATE( '01-01-2015', 'dd-mm-yyyy' )
            AND TO_NUMBER( TO_CHAR( kds.datum, 'mm' ) ) IN ( 1,2,3,4,10,11,12 )
            AND dew.datum = kds.datum
       )
 GROUP
    BY TO_NUMBER( TO_CHAR( datum, 'yyyy' ) )
 ORDER
    BY TO_NUMBER( TO_CHAR( datum, 'yyyy' ) );

Voor de mensen die minder met SQL bedreven zijn. Ik pak de dagstanden van het KNMI, pak daar de gemiddelde etmaaltemperatuur van en bepaal op basis van 100m3/h ventileren het verlies bij 20 graden binnen en de buitentemperatuur. Dat rekening ik om naar MJ.Volgende deel bepaald de opwek van de warmtepomp in MJ.

NB: Medio 2018 staat de ventilatiestand hoger voor een betere luchtkwaliteit in huis.

Daar komt de volgende data uit (MJ):

JaarVerlies ventilatieProductie warmteAandeel
20162559880029%
201780652433033%
201880782831129%
201977643031426%
202048651627830%

Gemakshalve afgerond naar 30% aan warmte die wij verliezen door de ventilatie. Dat is meer dan ik in eerste instantie had verwacht / berekend.

Op basis van deze cijfers zou de besparing in de warmtepomp ergens tussen de 350-450kWh per jaar liggen.

We broeden weer verder op cijfers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:07
mkleinman schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:09:
Een grote schop van het topic.

Ik kreeg een ingeving en heb deze query los gelaten op mijn dataset vanaf het moment dat ik de ELGA nauwkeurig log:

En yes; Ik ben weer op heel veel borden tegelijkertijd aan het schaken :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
SELECT TO_NUMBER( TO_CHAR( datum, 'yyyy' ) ) AS jaar,
       SUM( ventilatieverlies_mj ) AS warmteverlies_ventilatie,
       SUM( productie_warmtepomp ) AS productie_warmtepomp,
       SUM( gd )
  FROM (
         SELECT kds.datum,
                kds.t_gemiddelde,
                ( 20 - kds.t_gemiddelde ) * 100 / 3 * 86400 / 1000 / 1000 AS ventilatieverlies_mj,
                kwh_production * 3.6 AS productie_warmtepomp,
                kds.gd
           FROM meterstand.mtr_knmi_daggegevens kds,
                dts_elga_usage_vw_nieuw dew
          WHERE kds.datum >= TO_DATE( '01-01-2015', 'dd-mm-yyyy' )
            AND TO_NUMBER( TO_CHAR( kds.datum, 'mm' ) ) IN ( 1,2,3,4,10,11,12 )
            AND dew.datum = kds.datum
       )
 GROUP
    BY TO_NUMBER( TO_CHAR( datum, 'yyyy' ) )
 ORDER
    BY TO_NUMBER( TO_CHAR( datum, 'yyyy' ) );

Voor de mensen die minder met SQL bedreven zijn. Ik pak de dagstanden van het KNMI, pak daar de gemiddelde etmaaltemperatuur van en bepaal op basis van 100m3/h ventileren het verlies bij 20 graden binnen en de buitentemperatuur. Dat rekening ik om naar MJ.Volgende deel bepaald de opwek van de warmtepomp in MJ.

NB: Medio 2018 staat de ventilatiestand hoger voor een betere luchtkwaliteit in huis.

Daar komt de volgende data uit (MJ):

JaarVerlies ventilatieProductie warmteAandeel
20162559880029%
201780652433033%
201880782831129%
201977643031426%
202048651627830%

Gemakshalve afgerond naar 30% aan warmte die wij verliezen door de ventilatie. Dat is meer dan ik in eerste instantie had verwacht / berekend.

Op basis van deze cijfers zou de besparing in de warmtepomp ergens tussen de 350-450kWh per jaar liggen.

We broeden weer verder op cijfers :)
Met 400kWh per jaar heb je het in 10 jaar over zo'n 800 tot 1000 euro. Wat is de investering die je moet doen hiervoor?

Mijn gok is dat het alleen de moeite waard is als je ook nog andere besparingen kunt maken zoals het afsluiten van je gasaansluiting of het niet hoeven upgraden naar een zwaardere warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Heronimo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:13:
[...]

Met 400kWh per jaar heb je het in 10 jaar over zo'n 800 tot 1000 euro. Wat is de investering die je moet doen hiervoor?

Mijn gok is dat het alleen de moeite waard is als je ook nog andere besparingen kunt maken zoals het afsluiten van je gasaansluiting of het niet hoeven upgraden naar een zwaardere warmtepomp.
Prijzen beginnen bij zo'n 1000 euro voor balansventilatie. Ik wil en kan sowieso van het gas af ( dat is het plan ) . Warmtepomp krijgt het alleen maar makkelijker ermee. Ik heb nu een 6-9kW unit hangen sinds een paar weken die het nu al met twee vingers in de neus zou moeten doen.

Gaat mij niet alleen om besparing maar ook om luchtkwaliteit in huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Heronimo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:13:
[...]

Waarom zou je alles direct in euro's moeten terugverdienen? Geen koudeval bij de huidige type C roosters is ook winst, maar dan in comfort.

Wellicht betaald zich dat dan ook wel uit in het nog lager kunnen zetten van de thermostaat omdat je die inlaat van koude lucht niet hebt waarmee het voordeel ook nog groter wordt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:07
kabeltjekabel schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:59:
[...]

Waarom zou je alles direct in euro's moeten terugverdienen? Geen koudeval bij de huidige type C roosters is ook winst, maar dan in comfort.

Wellicht betaald zich dat dan ook wel uit in het nog lager kunnen zetten van de thermostaat omdat je die inlaat van koude lucht niet hebt waarmee het voordeel ook nog groter wordt :P
Helemaal eens hoor, gaat niet alleen om de financiële kant.

Zit hier ook met systeem C. Maar vraag me sterk af hoe ik de luchtkwaliteit op peil krijg in kamers waar ik geen toevoer aan zou kunnen leggen als ik naar systeem D ga.

Bestaan er ook hybride oplossingen waarbij je bijvoorbeeld de benedenverdieping met systeem D doet en boven met systeem C? Het grootste verlies zit hier thuis namelijk denk ik in de woonkamer die continu op 19 tot 20 graden zit. Daar is ook de koude lucht bij het raam storend. In de slaapkamers vind ik het niet zo'n punt als hij lucht van buiten aanzuigt.

[ Voor 6% gewijzigd door Heronimo op 20-10-2020 16:05 ]

Pagina: 1 2 Laatste