Mechanische ventilatie regels/hoe? (huis uit 75-80) duurzaam

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Ik ben opzoek naar "hoe" de ventilatie in huis te verbeteren. Doel van dit topic is ook te delen met anderen die de vraag hebben.

Er zijn genoeg WTW en andere oplossingen te vinden oftewel centraal /decentraal.
je kan ipv alles vervangen ook eens overwegen om een schoonmaak bedrijf in te huren die je buizen eens schoonmaakt. (zeker niet overstandig als het nog nooit is gebeurd)

Er zijn diverse topics over vervangen van "oude" ventilatie door zuiniger systemen, en of domotica gestuurd dat is niet het doel van het topic.

Mijn doel van dit topic (en de vraag) is waar moet je nu rekening mee houden met een goeie ventilatie instelling (beetje zoals het cv-tune-topic) dus hierin graag linken naar topics die ingaan op specifieke situatie(s)

Waarom ventileer je ?
- vocht opbouw (schimmelvorming in de badkamer bv) tegen te gaan
- gezonder leefklimaat (minder co2 in je huis)

Met isoleren stop je eigenlijk de aanwezige natuurlijke ventilatie, hierom is zorg dragen voor verse lucht nog belangrijker. echter hoe doe je dit zonder je isolatie teniet te doen? Hierom kies je dus voor Warmte Terug Win(wtw) ventilatie.

bron1: https://www.essent.nl/ken...latiecapaciteit-berekenen
bron2:https://rijksoverheid.bou...rtikelsgewijs/hfd3/afd3-6
uitgedrukt in liters per seconde, oftewel dm3/s
  • waarin per persoon een minimum luchtverversing wordt aanbevolen van 25 m3/h (=7•10–3 m3/s)
  • Voor een woonkamer moet de ventilatiecapaciteit minimaal 0,9 dm3/s per m2 vloeroppervlakte zijn, met een minimum van 7 dm3/s
  • Voor een badkamer moet de ventilatiecapaciteit minimaal 14 dm3/s zijn
  • Voor een keuken moet de ventilatiecapaciteit minimaal 21 dm3/s zijn
(goed beetje abbracadabra nog voor mij dus als iemand me aanvult aub?)

voorstel voor een "gemiddeld huis"
- 100 tot 120m2 met 250cm hoge muren = x kuub
- badkamer (6m2
- keuken 10m2
- losse wc
- 3 slaapkamers en 1 woonkamer + zolder
- 4 personen in huis (2 volwassenen en 2 kinderen)

Wat ik nog wil toevoegen (aan dit topic)
- gemiddelde(n) van wtw en mechanische ventilatie (MV)
- ventilatie van rooster(s) per cm oppervlakte
- "verlies" door kieren bij ongeisoleerd huis
- afstellen en schoonmaken van ventilatie (doe het zelf)

paar weetjes
  • Wat wel handig is te weten is dat WTW zichzelf terug verdient ten opzichte van MV je verliest circa 100 euro (natte vinger werk) per jaar aan afzuiging door MV omdat de verwarmde lucht afgezogen word zonder terugwinning naar buiten
  • een afzuigkap in de keuken met recirculatie in huis vermindert warmte verlies
  • schone ventilatie buizen verbetert het leefclimaat
  • hoewel "schone" buizen best een uitgave kan zijn 250 tot 500,- stellen ze je ventilatie ook goed af. wat zeker een + is denk ik
ik zelf heb een afkeer voor hermetisch afgesloten huizen, oftewel balans ventilatie geloof ik, met mooi weer hebben we lekker de deuren open. Maar bv filteren van fijnstof is wel een goeie plus wat natuurlijk betekend dat je wel een gesloten situatie moet kunnen cree-eren.

Ik zoek naar afsluiters (goedkoop) die bv 10% tot 100% met alle "standen" ertussen de luchtstroom kunnen afstellen, bv als je kookt en de familie zit beneden wil ik daar 90% ventilatie hebben .. terwijl bij bedtijd (douche/bad) juist in de badkamer wat sterker wil afzuigen en minder in het woonvertrek.
zelfde natuurlijk bij een WC gang ;) Hoe dit aangestuurd word --> apart topic er zijn immers genoeg domotica posts.

Ik zit zelf nog erg te tobben hoe ik ons MV ventilatie kan aanpakken, WTW zou kunnen maar ik zou liever bv koelere lucht uit de kruipruimte willen winnen in de zomer en juist de warme lucht uit huis blazen en in de winter uiteraard andersom. maar eerst wil ik weten hoeveel lucht verplaatsing ik moet gaan hebben ..
Cpt.Chaos schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 00:32:
Lucht uit de kruipruimte mag de woning nooit binnenkomen. In het bouwbesluit staat dit ook aangegeven. Bgg vloer moet luchtdicht zijn, dit ivm schadelijke gassen uit de bodem. Dus vergeet dat aub.

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 10-10-2019 23:58 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-04 10:27
Lucht uit de kruipruimte mag de woning nooit binnenkomen. In het bouwbesluit staat dit ook aangegeven. Bgg vloer moet luchtdicht zijn, dit ivm schadelijke gassen uit de bodem. Dus vergeet dat aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
De kruipruimte is ook niet echt veel koeler dan in de woning. ook zal deze enorm snel opwarmen als je hier warmte in gaat dumpen denk ik. Wizzopa heeft in het WPB topic goedkope mechanische kleppen, wel moeten deze telkens vanaf 0 beginnen dus: 10%>0%>20%. Omdat het geen stappenmotors zijn.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:31
Zit in een huis van vergelijkbaar bouwjaar en heb grotendeels met dezelfde vragen gezeten:
- origineel alleen natuurlijke ventilatie, met enkele roosters boven de ramen plus alle kieren bij deuren, kozijnen, aansluitingen muur dak, etc.
- wat is dan de meest elegante oplossing, centrale WTW ventilatie of decentrale WTW? Centrale toevoer, CO2 vraaggestuurd, of zelfs per ruimte vraaggestuurd? Waar plaats je de ventielen en buizen?
Al met al heel wat gepuzzel en geen enkel huis is hetzelfde.

De standaardventilatie in huizen van deze bouwperiode is meer dan voldoende (lees: veels te veel :p) om CO2 en vocht op acceptabele waardes te houden. Van de totale warmtebehoefte van het huis gaat gerust een 1/4 of meer verloren via ventilatie. Zelfs al zet je de raamroosters dicht op een koude winterdag! (Een warmteverliesberekening maakt dit inzichtelijk)
Hier zit dan ook de grootste economische winst die je kan halen. Voorwaarde voor die winst is wel dat je op kierenjacht moet, anders gaat nog steeds een groot deel van de winst verloren. Dus roosters hermetisch dicht of zelfs verwijderen en aansluitingen van kozijn/muur en dak/muur netjes afkitten en raam/deurrubbers vervangen.
In de praktijk blijkt dat de totale warmtebehoefte van een goed kierdicht huis met vraaggestuurde ventilatie vrijwel gelijk is bij een WTW-systeem (type D) en met mechanische afzuiging + roosters (type C).
Dat brengt me dan bij het volgende punt:

In mijn ogen is de grootste winst de comfortverbetering van je huis: veel minder geluid van buiten, geen vervelende koude tocht meer, en voldoende verse lucht in huis (evt nog extra gefilterd). Dit is met type C veel moeilijker of zelfs niet te bereiken!

Balansventilatie is gewoon een andere naam voor WTW-ventilatie. Bij het instellen van de ventilatie moeten de afvoer en toevoer in balans zijn, anders staat je huis altijd op overdruk of onderdruk en is niet gewenst. Dit betekent niet dat je niet gewoon een raam of (schuif)deur open kan hebben als je dat wilt (= spui voorziening, ook verplicht aanwezig). Het grootste effect hiervan is dat eventuele warmte-terugwinning minder efficient zal zijn, de moderne units geven dan geen problemen of errors...
Zomernachtkoeling (bypass WTW) en vorstbeveiliging zijn tegenwoordig standaard en gaat automatisch.

Info waar ik wat aan heb gehad:
Relatie tussen CO2 concentraties en luchtverversing per persoon
bron

In verband met geluid van de ventilatie (suizen), beperk de doorstroomsnelheden in de buizen:
- hoofdkanaal max 5 m/s
- aftakking max 3 m/s
- voor het ventiel max 1,5-2 m/s

Om de ventilatie goed stil te krijgen:
- 0,5-1 m geluidsdempend kanaal kort na de ventilatieunit in de toe- en afvoer.
- extra geluidsdempende kussens met gaten mogelijk in de buizen, bijvoorbeeld vlak voor de ventielen

Voor goede luchtverdeling:
- toevoer bij voorkeur in de loop/verkeersruimte van de kamer
- minimaal 1 meter tussen gelijksoortige ventielen
- minimaal 2 meter tussen toe- en afvoerventielen

Deze info en verder lezen hier.

De meeste ventilatie units werken nog met 3 standen, waarbij deze 3 standen wel instelbaar zijn. Alternatief zijn er ook ventilatieunits die traploos werken aan de hand van een 0-10V signaal.
Bij 3 standen gaat het om:
- 1: afwezigheidsstand
- 2: normaal stand bij aanwezigheid
- 3: max stand tijdens/na koken, douchen, extra bezoek of gasten.
Bij een vraaggestuurd systeem (CO2, RV) schakelt de unit automatisch tussen deze standen. Bijvoorbeeld CO2 blijft onder de 800-1000 ppm.

Instellen van de ventielen heb ik zelf gedaan met een anemometer en zelfgemaakte, goed afsluitende trechter van karton met wat schuimdichting.

[ Voor 2% gewijzigd door Chris_82 op 10-10-2019 11:53 . Reden: link warmteverliesberekening, praktijk vgl type C en D ]

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

vso schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 22:02:
  • Wat wel handig is te weten is dat WTW zichzelf terug verdient ten opzichte van MV je verliest circa 100 euro (natte vinger werk) per jaar aan afzuiging door MV omdat de verwarmde lucht afgezogen word zonder terugwinning naar buiten
Reken dat maar nog eens uit. Dit keer rekening houdend met het bestellen van filters en eens in de 5 jaar kanaalreiniging.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Cpt.Chaos thx je post gelijk verwerkt in hoofdpost

Voor @Chris_82 moet ik even gaan zitten, hoewel er veel nuttige info staat zonder meer !
Alleen wat ik nog "mis" en waar het me meer om gaat is de de input / output van de ventilatie .. de warmte verlies is secundair ..

dus ik ga van 100% verlies (nu) naar een geisoleerd semi kierdicht tot kierdicht .. hoeveel ventilatie heb ik nodig via MV en / of ventilatie roosters .. hierna weet ik hoeveel ik eigenlijk moet hebben voor wtw units .. enzo :)

Overgens ik heb een anometer bij chinawebshop gescoort, en ipv karton hier in NL een grote auto trechter bij een "alles-voor-een-euro" shop ofzo en een adapter moet nog gefabriekt worden .. handige tip die foam/isolatie filter .. ga ik zeker meenemen. thx

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:31
@vso De benodigde info voor de hoeveelheid lucht in en uit staat al in je OP:
Afvoer
- WC > 25 m3/h
- badkamer > 50 m3/h
- keuken > 75 m3/h
Toevoer
- alle andere verblijfsruimtes 3.24 m3/h/m2 (0.9 L/s/m2)
Overstroom (verplaatsing)
- Max 0.3 m3/h/cm2 = max 55 m3/h onder 1 deur door van 90 cm breed met 2 cm kier onder de deur.
- Als de overstroom groter moet zijn is een extra afvoerventiel in die ruimte nodig, of een rooster in de deur.
- Teken een plaatje met de luchtstromen in je huis om dit duidelijk te krijgen.

Een paar voorbeelden om het te verduidelijken:
Voorbeeld ventilatie berekening
Zoals je ziet kun je flexibel omgaan met de afvoeren. Deze mogen ook in andere ruimtes, zolang daar voldoende luchtstroming mogelijk is. Groen is het voorbeeld van mijn huis. Ik heb 2 WTW units die mooi stil op een laag pitje kunnen werken.

Aantal ventielen is gebaseerd op max 50 m3/h toevoer en max 75 m3/h afvoer voor 125 mm ventielen. Als je minder ventielen wilt kun je ook grotere ventielen of roosters nemen.

Je bent natuurlijk ook vrij om de luchtstromen hoger te maken en zo de CO2 nog lager te krijgen. Bovenstaande is volgens de voorschriften, hiervan moet je officieel minimaal 70% van het totaal behalen (= minimale capaciteit centrale ventilatie unit) en mag in de praktijk dus nog lager zijn. Maar dat lijkt mij niet gewenst ;).

Om praktische redenen kan ik me voorstellen dat je je niet strikt houdt aan de richtlijnen en adviezen. Zorg wel dat de ruimtes die niet betrokken worden bij de WTW-ventilatie een eigen (natuurlijke) ventilatievoorziening behouden. Bedenk welke zones of hokjes je warm en comfortabel wilt hebben. Bijvoorbeeld een garage, bijkeuken, kelder, WC zijn soms heel lastig om aan te sluiten op een centrale ventilatie.

[ Voor 32% gewijzigd door Chris_82 op 11-10-2019 10:33 ]

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Chris_82 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:08:
@vso De benodigde info voor de hoeveelheid lucht in en uit staat al in je OP:
Afvoer
- WC > 25 m3/h
- badkamer > 50 m3/h
- keuken > 75 m3/h
Toevoer
- alle andere verblijfsruimtes 3.24 m3/h/m2 (0.9 L/s/m2)
Overstroom (verplaatsing)
- Max 0.3 m3/h/cm2 = max 55 m3/h onder 1 deur door van 90 cm breed met 2 cm kier onder de deur.
- Als de overstroom groter moet zijn is een extra afvoerventiel in die ruimte nodig, of een rooster in de deur.
- Teken een plaatje met de luchtstromen in je huis om dit duidelijk te krijgen.

Een paar voorbeelden om het te verduidelijken:
[Afbeelding: Voorbeeld ventilatie berekening]
Zoals je ziet kun je flexibel omgaan met de afvoeren. Deze mogen ook in andere ruimtes, zolang daar voldoende luchtstroming mogelijk is. Groen is het voorbeeld van mijn huis. Ik heb 2 WTW units die mooi stil op een laag pitje kunnen werken.

Aantal ventielen is gebaseerd op max 50 m3/h toevoer en max 75 m3/h afvoer voor 125 mm ventielen. Als je minder ventielen wilt kun je ook grotere ventielen of roosters nemen.

Je bent natuurlijk ook vrij om de luchtstromen hoger te maken en zo de CO2 nog lager te krijgen. Bovenstaande is volgens de voorschriften, hiervan moet je officieel minimaal 70% van het totaal behalen (= minimale capaciteit centrale ventilatie unit) en mag in de praktijk dus nog lager zijn. Maar dat lijkt mij niet gewenst ;).

Om praktische redenen kan ik me voorstellen dat je je niet strikt houdt aan de richtlijnen en adviezen. Zorg wel dat de ruimtes die niet betrokken worden bij de WTW-ventilatie een eigen (natuurlijke) ventilatievoorziening behouden. Bedenk welke zones of hokjes je warm en comfortabel wilt hebben. Bijvoorbeeld een garage, bijkeuken, kelder, WC zijn soms heel lastig om aan te sluiten op een centrale ventilatie.
Dankje voor de heldere uitleg, deze zou ik graag in de OP meenemen.

Mijn situatie:
Huis uit 1975/1980 7m breed en 2 MV boxen beide op "zolder" en bij de keuken zit een gat voor de afzuigkap. roosters/schoorsteen laat ik buiten beschouwing .. maar ze zijn er wel.

Het voor/nadeel van de constructie/bouw van het huis is dat ik wel redelijk vrij ben om de ventilatie op diverse manieren kan verleggen/veranderen zonder enorme gaten of andere dingen hoef te doen.

Met deze informatie ga ik berekenen hoe(veel) ik moet aanvoeren/afvoeren om te kijken of ik kierdicht Genoeg lucht kan circuleren via een wtw (filter) unit ..

Hierna wil ik met Domotica en smart-kleppen in de ventilatie systeem + "uitlezen" van de stand v.d ventilatie rooster(s) en of (buiten)deuren openstaan (langer dan 5 minuten ofzo) slim omgaan met verversen van het lucht binnens huis. Mits dit allemaal natuurlijk mogelijk is.

Maar simpel beginnen met te meten of het aantal m/s per afvoer wel toerijkend is :) dat scheelt.

Wat ik nog mis is bv een mooi getallen overzicht voor bv ventilatie ga er vanavond eens voor zitten
- per vierkante cm
- buis diameter(s)
- omzetten van m/s (anometer) naar kuub per uur ..
afkortingen.

PS vraag niet of je het wilt doen .. maar meer als reminder voormezelf

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
vso schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:43:
[...]
Dankje voor de heldere uitleg, deze zou ik graag in de OP meenemen.

Mijn situatie:
Huis uit 1975/1980 7m breed en 2 MV boxen beide op "zolder" en bij de keuken zit een gat voor de afzuigkap. roosters/schoorsteen laat ik buiten beschouwing .. maar ze zijn er wel.

Het voor/nadeel van de constructie/bouw van het huis is dat ik wel redelijk vrij ben om de ventilatie op diverse manieren kan verleggen/veranderen zonder enorme gaten of andere dingen hoef te doen.

Met deze informatie ga ik berekenen hoe(veel) ik moet aanvoeren/afvoeren om te kijken of ik kierdicht Genoeg lucht kan circuleren via een wtw (filter) unit ..

Hierna wil ik met Domotica en smart-kleppen in de ventilatie systeem + "uitlezen" van de stand v.d ventilatie rooster(s) en of (buiten)deuren openstaan (langer dan 5 minuten ofzo) slim omgaan met verversen van het lucht binnens huis. Mits dit allemaal natuurlijk mogelijk is.

Maar simpel beginnen met te meten of het aantal m/s per afvoer wel toerijkend is :) dat scheelt.

Wat ik nog mis is bv een mooi getallen overzicht voor bv ventilatie ga er vanavond eens voor zitten
- per vierkante cm
- buis diameter(s)
- omzetten van m/s (anometer) naar kuub per uur ..
afkortingen.

PS vraag niet of je het wilt doen .. maar meer als reminder voormezelf
Wat is precies je doel hiermee? Energie besparen of comfort verhogen of nog iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Ernemmer schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:58:
[...]
Wat is precies je doel hiermee? Energie besparen of comfort verhogen of nog iets anders?
Op dit moment heb ik 2x standaard (besparende recente) MV boxen die lucht afzuigen, met de gegevens kan ik ze alleen 'correct" afstellen per ruimte, gevolg is wel dat ik opgewarmde lucht afzuig naar buiten toe afzuig.

Aangezien ik toch nog aan het verbouwen ben, en voor een wtw het wel handig is dat er Circulatie in huis mogelijk is. inplaats van lukraak te gaan verbouwen en hopen op "goed" is het handig om een basis te weten voor de actie.

stap 1 Berekenenen v.d benodigde ventilatie zonder "kieren" en/of geopende ventilatie roosters.
stap 2 Kan ik de benodigde ventilatie circuleren ? Ja --> berekenen wat ik waar moet hebben (per kamer) en dat bv in m/s voor de anometer omzetten. zo nee dan alternatief bedenken.
stap 3 Het "inplannen" van domotica, wat doe ik bv als iemand een deur of ventilatie rooster openzet ?

Voor mij maakt het bv niet uit hoe we in huis "leven", Alleen domotica kan helpen de ruimtes net wat gezonder te houden bv als je een slaapkamer hebt net wat meer te lucht in te blazen/afzuigen als bv het ventilatie rooster dicht zit .. en deur ook .. of als de luchtvochtigheid hoog is in de badkamer .. .. of juist met een verbrand eten .. of grote boodschap dat je net wat meer effort daar in kan steken..

En ook besparen want als je alle ramen & deuren open zet hoeveel nut heeft bv een MV box aan te laten staan ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-04 15:23
@vso
op het moment dat je of balansventilatie met WTW of een ventilatiewarmtepomp aansluit.
dan is aan sturen op b.v. co2 of andere zaken, eigenlijk niet zo heel interessant meer.
je haalt toch al een groot gedeelte van het verlies er weer uit.
je hoeft het niet moeilijker te maken als het is. ;)
(ach het mag allemaal wel, als je van je zelf pijnigen houd.
en heel graag een duur systeem wil hebben.)

mijn ventilatiewarmtepomp staat voor 99,9% van de tijd op stand 2 (even geen idee hoeveel m3 dat is maar dacht iets rond de 190m3 voor het huis.)
en als de warm water buis naar de douche warm is, dan gaat hij naar stand 3.
lekker simpel allemaal, hoef er nooit naar te kijken.
en weinig onderdelen die kapot kunnen.
of te wel "k.i.s.s.". ;)

ik wil nog een keer uitbreiden.
en dan ga ik via de ventilatiewarmtepomp vast de binnen komende lucht voorverwarmen.
maar dit is meer komfoor verhogen, als besparen.
je maakt dan eigenlijk een balans ventilatie, met actieve WTW.
(maar dit is nog best lastig omdat in een ruimte van 15x15x2500cm te krijgen.
dus ik puzzel ook nog een beetje.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@migjes Even kleine "uitstap" wij hebben ooit toen we nog samen rookte in een vorig huurwoning hebben We een lucht (hepa) filter gehad voor 2x a 3x de woonkamer ruimte .. Bizar hoeveel vuil er bij de uitblaas kant zit/zat.. niet al te lang geleden is dat ding helaas overleden ..
Nu rookte we niet veel en bij wijze van test hadden onze ouders ook er 1 staan, stof verminderd ook radicaal. nu was bij ons de plek wel donkerder (duh) maar je merkt dus wel het verschil.

We willen eigenlijk het als het kan gelijk de "fijnstof" ook meefilteren.

Dus het lijkt me daarom wel handig eerst eens te gaan kijken hoe je ventilatie in huis op orde kan krijgen voordat we gaan denken aan "filters" en de "complexe" zaken is meer dat als ik toch meters/sensoren en ander geneuzel in huis doe .. niet half maar goed ..

Maar eerst de basis.. toch? o en wtw tja dat is inmiddels zo uitgekauwd daar maak ik me niet zo druk over .. in de zin van "dat verdient zich wel terug"

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 14-10-2019 14:45 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-04 15:23
@vso
ventileren doe je voor 3 dingen (in deze volgorde).
1. vocht. (te veel vocht = schimmel = dodelijker als roken zelfs.)
2. co2/zuurstof
3. fijnstof (of soms ook wel vieze luchten genoemd, roken is een voorbeeld.)

wil je de in komende lucht filteren, jep dat kan.
maar dan heb je wel het probleem: hoe kleiner de deeltjes die je wil afvangen, de kleiner de openingen in de filter moeten zijn.
de kleiner de openingen de eerder hij ook verstopt.
tja je wil de laatste functie 3 niet in de weg hebben zitten voor functies 1 en 2.
dus de meeste mensen laten dat achterwegen.

wat je eigenlijk (minimaal) wil:
lucht afzuigen uit de keuken en in blazen in de woonkamer.
de lucht van de keuken wil je niet de huiskamer in gezogen hebben.
de lucht uit de WC/badkamer wil je afzuigen, en in de gang inblazen.
de lucht van het WC bezoekje wil je niet meer in huis hebben.
of je dan nog je slaapkamers wil doen is persoonlijk en of mogenlijk.

op elke buis zet je dan zo een soort regelbaar ventiel:
https://www.warmteservice...905?origin=-tl006-18-142-
en je bent al wel klaar met de WTW.

je kunt wel voor allerlei moeilijke verdeelboxen gaan, en of regelingen.
maar boven staande is al ruim voldoende, en zeker als je denkt aan renovatie in plaats van nieuwbouw.
laat je dus niet te gek maken met al flitsende systemen die je soms tegenkomt, echt nodig is het niet. ;)

(ik laat de ventilatie harder draaien als de waterbuis van de douche warm is.
dit omdat het heel erg simpel is om te doen voor mij.
maar echt nodig is het gewoon weg niet.)

om je een idee te geven hoeveel vocht een ventilatie kan af voeren:
ik heb een ventilatielucht warmtepomp, die de uitgaande lucht afkoelt naar 2 graden.
daar door heb ik een condens afvoer er op zitten, en ik kan zeggen dat gaat stiekem erg rap.
een 5 liter tank heb ik in <24 uur gevuld.
kamer planten geven vocht, douchen geeft vocht, maar ook koken of wassen.
en vergeet niet, mensen ademen ook vocht uit.
en dat wil je allemaal uit het huis hebben. dat is de belangrijkste functie.
wil je pollen/fijnstof/rook uit het huis hebben, dan werkt een aparte hepa filter beter daar voor. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-04 20:59

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Ramon_1984 Dit concept (met centrale toevoer) is niet nieuw en is vergelijkbaar met ITHO Qualityflow.
Vraag maar @AUijtdehaag naar zijn ervaringen met ITHO QF.

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 15-10-2019 11:38 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Ok top, @AUijtdehaag , hoe is jouw ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
migjes schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:18:
@vso
ventileren doe je voor 3 dingen (in deze volgorde).
1. vocht. (te veel vocht = schimmel = dodelijker als roken zelfs.)
2. co2/zuurstof
3. fijnstof (of soms ook wel vieze luchten genoemd, roken is een voorbeeld.)

wil je de in komende lucht filteren, jep dat kan.
maar dan heb je wel het probleem: hoe kleiner de deeltjes die je wil afvangen, de kleiner de openingen in de filter moeten zijn.
de kleiner de openingen de eerder hij ook verstopt.
tja je wil de laatste functie 3 niet in de weg hebben zitten voor functies 1 en 2.
dus de meeste mensen laten dat achterwegen.
tja ik zat aan een soort waterfilter te denken .. (pre-filter) je blaast het eigenlijk in een aquarium achtige bak het water vangt de stofdeeltjes ..
Nu weet ik niet of het kan en of het praktisch nut heeft (lees filterend nut) maar ik zie luchtfilters eigenlijk weinig met HEPA filters meer maar vaak met water wat je van tijd tot tijd moet vervangen..
Als dit zo is dan is afvoer en water afvoer niet een groot issue..
Groter nadeel is vochtige lucht / afgekoelde lucht ..

En kierdichte woningen hebben vaak een monster van een filter staan. (ten koste van een 500L boiler oid)
puur om filter oppervlak te vergroten, meen ik me te herrineren van documentaires..

Anderzijds wellicht een anometer ertussen zetten die bij een telage toeren tal als indicatie dat het tijd word je filter te vervangen..
wat je eigenlijk (minimaal) wil:
lucht afzuigen uit de keuken en in blazen in de woonkamer.
de lucht van de keuken wil je niet de huiskamer in gezogen hebben.
de lucht uit de WC/badkamer wil je afzuigen, en in de gang inblazen.
de lucht van het WC bezoekje wil je niet meer in huis hebben.
of je dan nog je slaapkamers wil doen is persoonlijk en of mogenlijk.
woonkamer = huiskamer ?

Ik kan veel in huis, het ligt eerder dat mijn plafonds 230 zijn (niet optimaal hoog) en ik 5 cm het plafond zou willen verlagen .. (extreme max = 10)

Kwa geuren is het wellicht prettig een filter te hebben, immers geuren zijn ook stofdeeltjes ..

Toegegeven keuken (voornamelijk vet) wil ik niet in huis, hoewel recirculatie mooi klinkt moet je geloof ik maandelijks of bijna 2 wekelijks je filter vervangen ..ons kookgedrag/ervaring met filters is dat het gewoon drama is ..
* ps onze frituurpan staat niet binnen in dit huis en gisteren de ventilatie schoongemaakt.. je ziet het verschil tussen 1ne kant en andere kant.. nu is het wel zo dat de douche + keuken op 1 afzuiger zitten .. en de andere kant alleen de wc en woonkamer.
op elke buis zet je dan zo een soort regelbaar ventiel:
https://www.warmteservice...905?origin=-tl006-18-142-
en je bent al wel klaar met de WTW.
Dat was ik zoiezo van plan echter een afsluit klep ertussen .. (er zitten komen toch sensoren in de kamer(s)) die temp,co2, en ander ongein meten dus dat met domotica aansturen is mooi meegenomen :)
je kunt wel voor allerlei moeilijke verdeelboxen gaan, en of regelingen.
maar boven staande is al ruim voldoende, en zeker als je denkt aan renovatie in plaats van nieuwbouw.
laat je dus niet te gek maken met al flitsende systemen die je soms tegenkomt, echt nodig is het niet. ;)
ja en nee .. het heeft weinig zin om lucht in te blazen bij het afzuigventiel in de buurt. en in dit huis moet eigenlijk elke kamer aangepakt worden .. is het niet wegens "renovatie" dan is het omdat het na 10 jaar wel eens mag ;)

Maar het eind resultaat zal bv worden dat ik op zolder de unit(s) plaats en de 1ste verdieping gewoon een T-splitsing inbouw, afdop en verderga naar de begane grond met daar het nodige leiding werk.
In het ergste geval zal ik wat spirobuis moeten plaatsen/vervangen en extra kanalen over het plafond moeten laten lopen.. enige waar ik dat liever niet wil is op de slaapkamer(s) maar ook dat valt best mee.
(ik laat de ventilatie harder draaien als de waterbuis van de douche warm is.
dit omdat het heel erg simpel is om te doen voor mij.
maar echt nodig is het gewoon weg niet.)

om je een idee te geven hoeveel vocht een ventilatie kan af voeren:
ik heb een ventilatielucht warmtepomp, die de uitgaande lucht afkoelt naar 2 graden.
daar door heb ik een condens afvoer er op zitten, en ik kan zeggen dat gaat stiekem erg rap.
een 5 liter tank heb ik in <24 uur gevuld.
kamer planten geven vocht, douchen geeft vocht, maar ook koken of wassen.
en vergeet niet, mensen ademen ook vocht uit.
en dat wil je allemaal uit het huis hebben. dat is de belangrijkste functie.
wil je pollen/fijnstof/rook uit het huis hebben, dan werkt een aparte hepa filter beter daar voor. ;)
Uitgaande lucht naar 2 graden ? hmm dat wil je zomers toch naar binnen hebben ?

Best zonde als je het condenswater weer afvoert .. (grijs water recycling oid) maar goed dat is offtopic .;)

Ja ik geloof je echt voor scouting vroeger ooit een patatzak(tent) van komoplastic gemaakt sommige hadden niet de punt eraf geknipt . die hadden naast natte tenen ook een natte broek (vinger in water "truuk") wat mij eigenlijk toen het meest verbaaste is dat men niet luisterde (duh) en hoeveel water er geproduceert was. dus ja

[ Voor 15% gewijzigd door vso op 15-10-2019 14:33 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:40:
Ok top, @AUijtdehaag , hoe is jouw ervaring hiermee?
Gemengde gevoelens.
Hoewel het principe uitstekend werkt, ben ik echter niet tevreden over het storende geluid van het schakelen vd kleppen iedere paar minuten.
Dit geluid wordt gedragen door de hybalans plus kanalen naar iedere ruimte.
Ook een antieke besturing. Weinig tweakerigs aan.
De hru vind ik ook niet stil genoeg

Ik ga op zoek naar wat anders. (Geloof ik)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
AUijtdehaag schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:24:
[...]

Gemengde gevoelens.
Hoewel het principe uitstekend werkt, ben ik echter niet tevreden over het storende geluid van het schakelen vd kleppen iedere paar minuten.
Dit geluid wordt gedragen door de hybalans plus kanalen naar iedere ruimte.
Ook een antieke besturing. Weinig tweakerigs aan.
De hru vind ik ook niet stil genoeg

Ik ga op zoek naar wat anders. (Geloof ik)
Antieke besturing en geluid van schakelende kleppen, ik ga ook wat anders zoeken. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-04 08:35
Ik ben bezig om een systeem type C aan te leggen met zone sturing. Met een co2 meter van de MV fabrikant stuur ik de MV aan( is de bedoeling, de co2 meter is onderweg).

Ik heb netatmo healthy home coach om de CO2 ook te meten en inzichtelijk te maken en in Apple home kit een event aan te sturen. ik heb er een boven en een beneden.

In de lucht kanalen heb ik 2 kleppen die ik via 2 alieexpress actuators aanspreek en deze stuur via KAKU aan. Kaku is via een rasberrypi homebridge gekoppeld aan apple homekit......voor de aansturing vanuit de Netatmos.

Als ik dit zo lees is het best houtje touwtje, maar de aansturing vanuit de MV fabrikanten is echt ouderwets..Een dynamische aansturing van de ventilatormotor om daarmee de CO2 levels goed te houden
zou fijn zijn.

In de toekomst ga ik de MV nog vervangen voor een Nibe Savent..voor het terug winnen van ventilatie warmte

Wellicht eens een idee om een opensource project te starten voor het ontwikkelen van een MV en/of WTW systeem wat wel modern werkt een aansluit op de duurzaamheid idealen van vandaag.

[ Voor 4% gewijzigd door frk123 op 15-10-2019 23:19 . Reden: Leesbaarheid verhogen ]

Pagina: 1