Ik ben opzoek naar "hoe" de ventilatie in huis te verbeteren. Doel van dit topic is ook te delen met anderen die de vraag hebben.
Er zijn genoeg WTW en andere oplossingen te vinden oftewel centraal /decentraal.
je kan ipv alles vervangen ook eens overwegen om een schoonmaak bedrijf in te huren die je buizen eens schoonmaakt. (zeker niet overstandig als het nog nooit is gebeurd)
Er zijn diverse topics over vervangen van "oude" ventilatie door zuiniger systemen, en of domotica gestuurd dat is niet het doel van het topic.
Mijn doel van dit topic (en de vraag) is waar moet je nu rekening mee houden met een goeie ventilatie instelling (beetje zoals het cv-tune-topic) dus hierin graag linken naar topics die ingaan op specifieke situatie(s)
Waarom ventileer je ?
- vocht opbouw (schimmelvorming in de badkamer bv) tegen te gaan
- gezonder leefklimaat (minder co2 in je huis)
Met isoleren stop je eigenlijk de aanwezige natuurlijke ventilatie, hierom is zorg dragen voor verse lucht nog belangrijker. echter hoe doe je dit zonder je isolatie teniet te doen? Hierom kies je dus voor Warmte Terug Win(wtw) ventilatie.
bron1: https://www.essent.nl/ken...latiecapaciteit-berekenen
bron2:https://rijksoverheid.bou...rtikelsgewijs/hfd3/afd3-6
uitgedrukt in liters per seconde, oftewel dm3/s
voorstel voor een "gemiddeld huis"
- 100 tot 120m2 met 250cm hoge muren = x kuub
- badkamer (6m2
- keuken 10m2
- losse wc
- 3 slaapkamers en 1 woonkamer + zolder
- 4 personen in huis (2 volwassenen en 2 kinderen)
Wat ik nog wil toevoegen (aan dit topic)
- gemiddelde(n) van wtw en mechanische ventilatie (MV)
- ventilatie van rooster(s) per cm oppervlakte
- "verlies" door kieren bij ongeisoleerd huis
- afstellen en schoonmaken van ventilatie (doe het zelf)
paar weetjes
Ik zoek naar afsluiters (goedkoop) die bv 10% tot 100% met alle "standen" ertussen de luchtstroom kunnen afstellen, bv als je kookt en de familie zit beneden wil ik daar 90% ventilatie hebben .. terwijl bij bedtijd (douche/bad) juist in de badkamer wat sterker wil afzuigen en minder in het woonvertrek.
zelfde natuurlijk bij een WC gang
Hoe dit aangestuurd word --> apart topic er zijn immers genoeg domotica posts.
Ik zit zelf nog erg te tobben hoe ik ons MV ventilatie kan aanpakken, WTW zou kunnen maar ik zou liever bv koelere lucht uit de kruipruimte willen winnen in de zomer en juist de warme lucht uit huis blazen en in de winter uiteraard andersom. maar eerst wil ik weten hoeveel lucht verplaatsing ik moet gaan hebben ..
Er zijn genoeg WTW en andere oplossingen te vinden oftewel centraal /decentraal.
je kan ipv alles vervangen ook eens overwegen om een schoonmaak bedrijf in te huren die je buizen eens schoonmaakt. (zeker niet overstandig als het nog nooit is gebeurd)
Er zijn diverse topics over vervangen van "oude" ventilatie door zuiniger systemen, en of domotica gestuurd dat is niet het doel van het topic.
Mijn doel van dit topic (en de vraag) is waar moet je nu rekening mee houden met een goeie ventilatie instelling (beetje zoals het cv-tune-topic) dus hierin graag linken naar topics die ingaan op specifieke situatie(s)
Waarom ventileer je ?
- vocht opbouw (schimmelvorming in de badkamer bv) tegen te gaan
- gezonder leefklimaat (minder co2 in je huis)
Met isoleren stop je eigenlijk de aanwezige natuurlijke ventilatie, hierom is zorg dragen voor verse lucht nog belangrijker. echter hoe doe je dit zonder je isolatie teniet te doen? Hierom kies je dus voor Warmte Terug Win(wtw) ventilatie.
bron1: https://www.essent.nl/ken...latiecapaciteit-berekenen
bron2:https://rijksoverheid.bou...rtikelsgewijs/hfd3/afd3-6
uitgedrukt in liters per seconde, oftewel dm3/s
- waarin per persoon een minimum luchtverversing wordt aanbevolen van 25 m3/h (=7•10–3 m3/s)
- Voor een woonkamer moet de ventilatiecapaciteit minimaal 0,9 dm3/s per m2 vloeroppervlakte zijn, met een minimum van 7 dm3/s
- Voor een badkamer moet de ventilatiecapaciteit minimaal 14 dm3/s zijn
- Voor een keuken moet de ventilatiecapaciteit minimaal 21 dm3/s zijn
voorstel voor een "gemiddeld huis"
- 100 tot 120m2 met 250cm hoge muren = x kuub
- badkamer (6m2
- keuken 10m2
- losse wc
- 3 slaapkamers en 1 woonkamer + zolder
- 4 personen in huis (2 volwassenen en 2 kinderen)
Wat ik nog wil toevoegen (aan dit topic)
- gemiddelde(n) van wtw en mechanische ventilatie (MV)
- ventilatie van rooster(s) per cm oppervlakte
- "verlies" door kieren bij ongeisoleerd huis
- afstellen en schoonmaken van ventilatie (doe het zelf)
paar weetjes
- Wat wel handig is te weten is dat WTW zichzelf terug verdient ten opzichte van MV je verliest circa 100 euro (natte vinger werk) per jaar aan afzuiging door MV omdat de verwarmde lucht afgezogen word zonder terugwinning naar buiten
- een afzuigkap in de keuken met recirculatie in huis vermindert warmte verlies
- schone ventilatie buizen verbetert het leefclimaat
- hoewel "schone" buizen best een uitgave kan zijn 250 tot 500,- stellen ze je ventilatie ook goed af. wat zeker een + is denk ik
Ik zoek naar afsluiters (goedkoop) die bv 10% tot 100% met alle "standen" ertussen de luchtstroom kunnen afstellen, bv als je kookt en de familie zit beneden wil ik daar 90% ventilatie hebben .. terwijl bij bedtijd (douche/bad) juist in de badkamer wat sterker wil afzuigen en minder in het woonvertrek.
zelfde natuurlijk bij een WC gang
Ik zit zelf nog erg te tobben hoe ik ons MV ventilatie kan aanpakken, WTW zou kunnen maar ik zou liever bv koelere lucht uit de kruipruimte willen winnen in de zomer en juist de warme lucht uit huis blazen en in de winter uiteraard andersom. maar eerst wil ik weten hoeveel lucht verplaatsing ik moet gaan hebben ..
Cpt.Chaos schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 00:32:
Lucht uit de kruipruimte mag de woning nooit binnenkomen. In het bouwbesluit staat dit ook aangegeven. Bgg vloer moet luchtdicht zijn, dit ivm schadelijke gassen uit de bodem. Dus vergeet dat aub.
[ Voor 3% gewijzigd door vso op 10-10-2019 23:58 ]
Tja vanalles