Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

WTW ventilatie ipv huidige type C ventilatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JeyJey
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 08:39
Welke mogelijkheden heb ik ten aanzien van een Warmte terugwinning installatie, wanneer
er nu sprake is van enkel mechanische afzuiging (badkamer, wc beneden) en natuurlijke aanvoer?

Het ventilatiesysteem wil ik komend voorjaar laten reinigen en de ventilatie unit vervangen (20 jaar oud...). Nu ben ik aan het kijken naar wtw ventilatie. Is het haalbaar om van ventilatie type C naar D te gaan, zonder gelijk 5k te moeten aftikken aan installatie en materiaal?

XBO: FlyingDutchie1

Alle reacties

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 18:48
Waarom wil je naar type D? Wat denk je er beter van te worden of welke nadelen ondervind je bij type C?

• JeyJey
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 08:39
Energiezuiniger en minder last van koudeval zoals dat er nu is in woonkamer (vooral vanwege ventilatieroosters volgens mij).

Ben ee eerlijk gezegd nog niet helemaal van overtuigd hoor, maar wil eea wel even goed onderzoeken nu de ventilatiebox etc toch moet worden aangepakt.

XBO: FlyingDutchie1

• Goudvis
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 09:14
JeyJey schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:44:
Welke mogelijkheden heb ik ten aanzien van een Warmte terugwinning installatie, wanneer
er nu sprake is van enkel mechanische afzuiging (badkamer, wc beneden) en natuurlijke aanvoer?

Het ventilatiesysteem wil ik komend voorjaar laten reinigen en de ventilatie unit vervangen (20 jaar oud...). Nu ben ik aan het kijken naar wtw ventilatie. Is het haalbaar om van ventilatie type C naar D te gaan, zonder gelijk 5k te moeten aftikken aan installatie en materiaal?
Wat versta je onder 'haalbaar'? Wat heb je zelf al gevonden over de noodzakelijke factoren die Type D-ventilatie meebrengt?
Ben ee eerlijk gezegd nog niet helemaal van overtuigd hoor, maar wil eea wel even goed onderzoeken nu de ventilatiebox etc toch moet worden aangepakt.
Dat lijkt me een goed idee: deel die bevindingen in je TS en laat mensen erop schieten om te bepalen of je alles hebt afgedekt. :)

Goudvis wijzigde deze reactie 22-01-2019 07:44 (17%)

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 12:30

Theo

moederbord

Het is lastig, maar niet onmogelijk om van C naar D te gaan. Maar daar zit wel een hele grote 'maar' aan vast.
Voor C heb je weinig ventielen in huis voor de afzuiging; meestal heb je er twee of drie in huis, en meer niet. Voor D heb je een extra kanaal nodig voor de luchtaanvoer in iedere veerblijfruimte (dus huiskamer, slaapkamer, werkkamer, enz), dus je moet een uitgebreider kanaal aanleggen dat wat er nu al ligt, en dit kanaal moet naar zo'n beetje iedere ruimte gaan in huis.

Je moet zelf na gaan denken hoe je dit buizenstelsel wil laten lopen. Wil je het in het zicht hebben of weggewerkt achter een koof? Hoe plaats je de ventielen in het plafond? Als je een vliering/bergzolder hebt dan kun je hier de buizen leggen voor de verdieping. Maar heb je dit niet dan moet je er zelf goed over nadenken waar je alles gaat plaatsen.

Heb je betonnen of houten vloeren? Kun je hier gewoon doorheen boren/zagen zonder kans op schade? (bijv riool, water en stroomleidingen.

Je moet een extra pijpje op je dak plaatsen voor de luchtaanvoer. Kun je deze plaatsen? Hoe kom je door het dak heen, en hoe loopt de pijp van dak naar de WTW unit? Zorg dat de WTW unit op een gemakklijk te bereiken plaats staat, je moet immers tweemaal per jaar de filters vervangen, en dan moet je wel wel bij kunnen. (dus bijv achter de wasmachine/droger plaatsen is niet ideaal)

Dit zijn allemaal dingen die je van te voren moet bedenken voordat je van C naar D kan gaan.

Ik heb een huis uit 1935 waar C in zat. Ik heb zelf ook D aangelegd. Maar dat was bij mij alleen mogelijk omdat ik een vliering had die ik kon gebruiken voor de buizen; ik daar de WTW unit ook kwijt kon en gemakkelijk op/door het dak kon komen. Het is veel werk om alles aan te leggen (ik was zeker 60 uren bezig), maar zeker niet onmogelijk. En persoonlijk vind ik het wel waard dat tocht, herrie, kou, pollen en fijnstof lekker buiten blijft.

7400 Wp op het dak

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True