Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:29
Hier in de buitengebieden worden vrij frequent letterlijk karrevrachten vol autobanden gedumpt.
Erasmo schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:19:
[...]

Er zit al een soort van statiegeld op autobanden, verwijderingsbijdrage. Overal waar je ze koopt mag je je oude setje gratisch inleveren.
Dat werkt zo bij een fysieke bandenboer. Dat maakt de nieuwe banden daar sowieso al vijf euro duurder. Bij een web-aankoop ben ik dat nog niet tegengekomen. Milieuparken hebben ook elk zo hun manier van limiteren, zodat je er niet teveel kwijt kunt. Terwijl er in oude autobanden toch een levendige handel moet bestaan.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
_gibeon_ schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:11:
[...]

Toch is het de producenten (die verantwoordelijk zijn voor de verpakkingen die ze op de markt brengen), niet gelukt om de hoeveelheid drankverpakkingen in het zwerfafval voldoende terug te dringen. Dat was namelijk de eis, voldoende terugdringen of het "paardenmiddel" statiegeld (zie Kamerbrief, over plastic flessen ipv blik). De producenten draaien op voor alle kosten van het statiegeldsysteem (want, producentenverantwoordelijkheid) en hebben echt geprobeerd het zonder statiegeld op te kunnen lossen, gewoon omdat dat goedkoper was geweest.

Maar blijkbaar kunnen wij als mensen dit niet... Dus die andere oplossing waar jij het over hebt, is wellicht iets te utopisch gedacht.
Onzin natuurlijk. De meeste mensen kunnen dat prima. Maar de opstraatgooiers aanpakken gaat de producent nooit lukken, dat is een overheidstaak. En de overheid is erg ineffient in alles wat handmatig moet.
Waarom worden sigarettenfabrikanten niet aansprakelijk gesteld voor de peuken overal op straat? Waarom flesjes wel maar dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
trabant schreef op maandag 15 juli 2024 @ 06:44:
[...]
Dat werkt zo bij een fysieke bandenboer. Dat maakt de nieuwe banden daar sowieso al vijf euro duurder. Bij een web-aankoop ben ik dat nog niet tegengekomen. Milieuparken hebben ook elk zo hun manier van limiteren, zodat je er niet teveel kwijt kunt. Terwijl er in oude autobanden toch een levendige handel moet bestaan.
Voor zover ik weet is die handel oude autobanden juist niet toegestaan. Die moeten gerecycled worden. Ik las jaren geleden dat oude autobanden onder de wip in de speeltuin daarom uit Azie geimporteerd worden, hier mogen (mochten?) ze niet meer hergebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
@RemcoDelft Dat kan het niet ander dan dat daar flink in wordt gesjoemeld. Afrika is immers een gretige afnemer van gebruikte banden, men maalt er daar niet om of het een winterband is. Maar we dwalen af.
Waarom worden sigarettenfabrikanten niet aansprakelijk gesteld voor de peuken overal op straat? Waarom flesjes wel maar dat niet?
Ik heb al eerder geopperd dat de opruimkosten van zwerfvuil geheel verhaald zouden moeten worden op de producenten en de handel die er z'n geld mee verdient. Je zou dat zelf nog een eind kunnen doortrekken: een drollentaks op hondenvoer en ach, laat dan maar meteen de hele veevoederindustrie voor het mestprobleem opdraaien.
Lientje trekt bleek weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:47
trabant schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:49:
Ik heb al eerder geopperd dat de opruimkosten van zwerfvuil geheel verhaald zouden moeten worden op de producenten en de handel die er z'n geld mee verdient. Je zou dat zelf nog een eind kunnen doortrekken: een drollentaks op hondenvoer en ach, laat dan maar meteen de hele veevoederindustrie voor het mestprobleem opdraaien.
Lientje trekt bleek weg.
En wie betaald die producten, juist, wij. Producten worden dus duurder, alleen die toeslag kan je niet terug krijgen bij gewenst gedrag.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Of de wegwerpverpakkingen gaan helemaal uit de handel omdat ze de industrie meer kosten dan ze opleveren. Bijgevolg is de consument dan ook gedwongen anders te consumeren.
Vergeet niet: veel producten zijn eigenlijk te goedkoop, omdat een deel van de werkelijke kosten zoals milieubelasting of een faire betaling (nog) niet in de prijs zijn inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
trabant schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:39:
veel producten zijn eigenlijk te goedkoop, omdat een deel van de werkelijke kosten zoals milieubelasting of een faire betaling (nog) niet in de prijs zijn inbegrepen.
Dit hoor ik al mijn hele leven, en het wordt ook al mijn hele leven gebruikt om belastingen te verhogen. Dus vertel: hoe hoog moet de belasting zijn om "een faire milieubelasting" in de prijs te verwerken? M.a.w. hoeveel geld moet ik de overheid geven om door mij veroorzaakte milieuschade af te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Eigenlijk niks. Maar we moeten dan wel allemaal van onze lamlendigheid af, en dat schijnen we niet uit onszelf te kunnen. Leg mij eens uit waarom we na het drinken van een blikje energiedrank niet meer de energie hebben om dat blikje netjes weg te gooien. Ja, in het bos staan minder afvalbakken. En een eenmaal geopend blikje kun je niet meer dicht doen, dus dat lekt. Dat moet je dan ook in één keer uitdrinken. Kassa.
Een faire milieubelasting moet dus zo hoog zijn, dat de industrie eieren voor zijn geld kiest en de productie van drank in blik stop zet. Want het huidige winstmodel is gebaseerd op het faciliteren van een luie asociale consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
trabant schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:29:
Eigenlijk niks. Maar we moeten dan wel allemaal van onze lamlendigheid af, en dat schijnen we niet uit onszelf te kunnen. Leg mij eens uit waarom we na het drinken van een blikje energiedrank niet meer de energie hebben om dat blikje netjes weg te gooien
Wie is "we" in dit geval? Ik voel me niet aangesproken.
. Ja, in het bos staan minder afvalbakken. En een eenmaal geopend blikje kun je niet meer dicht doen, dus dat lekt. Dat moet je dan ook in één keer uitdrinken. Kassa.
Een faire milieubelasting moet dus zo hoog zijn, dat de industrie eieren voor zijn geld kiest en de productie van drank in blik stop zet. Want het huidige winstmodel is gebaseerd op het faciliteren van een luie asociale consument.
Het huidige winstmodel is ook gebaseerd op eerlijke goedbedoelende mensen die niet vervuilen. Stop van mijn part vervuiling in het strafrecht, dus geen boete maar 4 weken taakstraf. En die taakstraf is dan zwerfvuil opruimen in je eigen woonwijk. Helaas staat 4 weken taakstraf gelijk aan een behoorlijk zwaar misdrijf, dus dat gaat nooit gebeuren voor het weggooien van een blikje. Of misschien de hele boel outsourcen aan Singapore, die weten hoe het moet :9

Er zit een enorme winstmarge op blikjes drinken, daar gaat geen belasting iets aan veranderen. Tenzij het om honderden euro's per hectoliter gaat, en dan komen blikjes wel van over de grens.

[ Voor 6% gewijzigd door RemcoDelft op 15-07-2024 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

trabant schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:29:
Eigenlijk niks. Maar we moeten dan wel allemaal van onze lamlendigheid af, en dat schijnen we niet uit onszelf te kunnen. Leg mij eens uit waarom we na het drinken van een blikje energiedrank niet meer de energie hebben om dat blikje netjes weg te gooien. Ja, in het bos staan minder afvalbakken. En een eenmaal geopend blikje kun je niet meer dicht doen, dus dat lekt. Dat moet je dan ook in één keer uitdrinken. Kassa.
Ten koste van de consument die zich wel netjes weet te gedragen. En die consument pikt veel, maar tot een bepaalde grens. Statiegeld was, voor we met de viespeukerij rond blikjes begonnen, eigenlijk helemaal geen probleem. Nu is het dat wel en wat het ergste is: hoewel minder groot, hebben we nu ook een probleem met statiegeld op de PET flessen. Met je PET fles sta je namelijk in dezelfde rij op een plakkerige supermarktvloer te wachten tot je bij een automaat terecht kunt met een prullenbak ernaast (met een flinke bult erop) die nog net niet zelf wegloopt.

*knip* let s.v.p. op de topic warning.

[ Voor 12% gewijzigd door defiant op 15-07-2024 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
En als je weet dat er pakweg 60 Liter water nodig is om één blikje te maken, dan snijdt die milieuwinst aan twee kanten. Want schoon water gaat schaars worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
trabant schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:45:
En als je weet dat er pakweg 60 Liter water nodig is om één blikje te maken, dan snijdt die milieuwinst aan twee kanten. Want schoon water gaat schaars worden.
En 1 sinaasappel heeft 70 liter water nodig. Dit zegt allemaal erg weinig, water is een kringloop. 't Is niet alsof dat water daarna weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Regenwater is geen (gezuiverd) leidingwater.

[ Voor 6% gewijzigd door trabant op 15-07-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
trabant schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:32:
Regenwater is geen (gezuiverd) leidingwater.
Regenwater zuiveren is nou niet bepaald duur. Daarbij is blik prima te recyclen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29
RemcoDelft schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:06:
[...]

Onzin natuurlijk. De meeste mensen kunnen dat prima. Maar de opstraatgooiers aanpakken gaat de producent nooit lukken, dat is een overheidstaak. En de overheid is erg ineffient in alles wat handmatig moet.
Volgens mij word er al enige decennia een rook-ontmoedigingsbeleid gevoerd. Per 1 juli mag je zelfs geen tabak meer bij de supermarkt kopen.... En langzaam maar zeker roken ook minder mensen. Kortom, het aantal peuken op straat zal ook langzaam dalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
RemcoDelft schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:39:
[...]

Regenwater zuiveren is nou niet bepaald duur. Daarbij is blik prima te recyclen.
Maar regenwater wordt niet als zodanig opgevangen. Het wordt eerst nog oppervlaktewater, rivierwater eer het wordt gewonnen en verwerkt. En juist dat recyclen van (aluminium) blik kost idioot veel water. 60L water voor een blikje van een derde liter, dat is best wel buiten verhouding, zeker als je het vergelijkt met de vaat doen en een hersluitbare fles.

[ Voor 22% gewijzigd door trabant op 15-07-2024 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
stylezzz schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:04:
[...]

Volgens mij word er al enige decennia een rook-ontmoedigingsbeleid gevoerd. Per 1 juli mag je zelfs geen tabak meer bij de supermarkt kopen.... En langzaam maar zeker roken ook minder mensen. Kortom, het aantal peuken op straat zal ook langzaam dalen...
Ja, in plaats daarvan slingeren nu wegwerpvapes rond. Want dat is onder de jeugd een stuk hipper. En ja, er worden in Nederland nu minder sigaretten verkocht, dat is waar. Maar er wordt meer dan ooit tabak vanuit het buitenland over de grens gesleept. Oh, en die vapes zijn ook nog steeds te koop. Niet meer bij de winkel, maar wel via dubieuze avondwinkeltjes, en via Tiktok of Telegram-groepen.

Goed voorbeeld dus van ander wanbeleid waarvan de regering het wensdenken heeft dat het werkt...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
trabant schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:05:
[...]
Maar regenwater wordt niet als zodanig opgevangen. Het wordt eerst nog oppervlaktewater, rivierwater eer het wordt gewonnen en verwerkt. En juist dat recyclen van (aluminium) blik kost idioot veel water. 60L water voor een blikje van een derde liter, dat is best wel buiten verhouding, zeker als je het vergelijkt met de vaat doen en een hersluitbare fles.
Ik wens je veel plezier met je hersluitbare en afwasbare fles onder de arm naar de supermarkt om het te laten vullen met je favoriete (fris)drank in een niet beschermde atmosfeer en daardoor de kwaliteit en houdbaarheid niet te garanderen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:37

Yucon

*broem*

trabant schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:39:
Of de wegwerpverpakkingen gaan helemaal uit de handel omdat ze de industrie meer kosten dan ze opleveren. Bijgevolg is de consument dan ook gedwongen anders te consumeren.
Vergeet niet: veel producten zijn eigenlijk te goedkoop, omdat een deel van de werkelijke kosten zoals milieubelasting of een faire betaling (nog) niet in de prijs zijn inbegrepen.
Ik ben ergens wel verbaasd dat blisterverpakkingen nog niet verboden zijn. Dat zou makkelijk scoren zijn; die verpakkingen worden door veel mensen echt intens gehaat en daar zou veel meer draagvlak voor zijn dan voor menige andere maatregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Yucon schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:30:
[...]

Ik ben ergens wel verbaasd dat blisterverpakkingen nog niet verboden zijn. Dat zou makkelijk scoren zijn; die verpakkingen worden door veel mensen echt intens gehaat en daar zou veel meer draagvlak voor zijn dan voor menige andere maatregel.
Mensen haten ze, maar als je een blisterverpakking naast een kartonnen doosje zou leggen, wordt die eerste gekocht en de tweede niet. Dat is de enige reden waarom deze showverpakkingen bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 15:58

HollovVpo1nt

I like gadgets

offtopic:
Over statiegeld gesproken, heeft iemand een tip hoe ik al die statiegeldblikjes thuis een beetje fatsoenlijk kan opbergen? Zijn daar handige kastjes of tasjes voor? Je kunt gerust DM'en :)

[ Voor 6% gewijzigd door HollovVpo1nt op 15-07-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

RemcoDelft schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:39:
[...]

Mensen haten ze, maar als je een blisterverpakking naast een kartonnen doosje zou leggen, wordt die eerste gekocht en de tweede niet. Dat is de enige reden waarom deze showverpakkingen bestaan.
Dat is niet anders dan wanneer je een houten vorkje naast een plastic vorkje legt. Toch was dat geen bezwaar, en het verschil met die blisterverpakkingen is dat daarvoor tenmiste wel draagvlak voor een verbod is. Heel veel meer dan voor een statiegeldsysteem op blikjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

HollovVpo1nt schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:56:
offtopic:
Over statiegeld gesproken, heeft iemand een tip hoe ik al die statiegeldblikjes thuis een beetje fatsoenlijk kan opbergen? Zijn daar handige kastjes of tasjes voor? Je kunt gerust DM'en :)
Wij bewaren het gewoon in een grote boodschappentas.

Wel eerst de blikjes goed leegtikken en af en toe moet alsnog de tas even van binnen schoongemaakt worden, maar los van dat is het -voor ons althans- zeer werkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
LordSinclair schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:27:
[...]

Ik wens je veel plezier met je hersluitbare en afwasbare fles onder de arm naar de supermarkt om het te laten vullen met je favoriete (fris)drank in een niet beschermde atmosfeer en daardoor de kwaliteit en houdbaarheid niet te garanderen is.
Die flesjes zijn er al, ze staat een schap verder in de winkel. Alleen is de opdruk minder sexy dan die op blikjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Oekiejoekie schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:14:
[...]

Ja, in plaats daarvan slingeren nu wegwerpvapes rond. Want dat is onder de jeugd een stuk hipper. En ja, er worden in Nederland nu minder sigaretten verkocht, dat is waar. Maar er wordt meer dan ooit tabak vanuit het buitenland over de grens gesleept. Oh, en die vapes zijn ook nog steeds te koop. Niet meer bij de winkel, maar wel via dubieuze avondwinkeltjes, en via Tiktok of Telegram-groepen.

Goed voorbeeld dus van ander wanbeleid waarvan de regering het wensdenken heeft dat het werkt...
Alhoewel offtopic. Het aantal rokers neemt gewoon af, ongeacht of dat hun peukjes nu uit nederland of uit het buitenland komen. Denk alleen niet dat het 'vapen' hierin al meegenomen word, maar dat is een discussie die nog verder offtopic gaat :P

https://www.trimbos.nl/kennis/cijfers/roken/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
trabant schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:13:
[...]

Die flesjes zijn er al, ze staat een schap verder in de winkel. Alleen is de opdruk minder sexy dan die op blikjes.
Je bedoelt toch hoop ik niet die vervuilende pet flessen?
Voor het maken van één PET fles is 0,1 liter olie nodig. Naast olie is er per fles gebotteld water 2 tot 5 liter water nodig om de machines te boenen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Gitarist schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:59:
[...]

Wij bewaren het gewoon in een grote boodschappentas.

Wel eerst de blikjes goed leegtikken en af en toe moet alsnog de tas even van binnen schoongemaakt worden, maar los van dat is het -voor ons althans- zeer werkbaar.
Je kunt ze even schoonspoelen. Een bodempje water is al genoeg, en als er daarna nog wat uitkomt is het water en dat geeft geen troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
LordSinclair schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:17:
[...]

Je bedoelt toch hoop ik niet die vervuilende pet flessen?

[...]
Nou... eigenlijk wel. Wat de vraag doet rijzen: Wat heeft de industrie aangezet om van die glazen statiegeldflessen af te stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
*trabant krijgt ineens herinneringen aan die gele schoolreisjeslimonade met beugelsluiting.*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
trabant schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:55:
[...]
Nou... eigenlijk wel. Wat de vraag doet rijzen: Wat heeft de industrie aangezet om van die glazen statiegeldflessen af te stappen?
Omdat er voor het reinigen van glazen flessen ook veel water gebruikt wordt.. En ook redelijk wat energie kost om te recyclen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* let s.v.p. op de topic warning.

[ Voor 94% gewijzigd door defiant op 15-07-2024 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
LordSinclair schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:10:
[...]

Omdat er voor het reinigen van glazen flessen ook veel water gebruikt wordt.. En ook redelijk wat energie kost om te recyclen..
Transport van lege glazen flessen is ook nogal prijzig. Pallet van die krengen weegt nogal wat en neemt veel ruimte in beslag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stylezzz schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:44:
[...]

Transport van lege glazen flessen is ook nogal prijzig. Pallet van die krengen weegt nogal wat en neemt veel ruimte in beslag...
En meestal ook nog wel wat loog/natronloog/kaligene om ze echt goed schoon te krijgen. Zwaar basisch en corrosief. Echte troep.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2024 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:47

rapture

Zelfs daar netwerken?

trabant schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:55:
[...]
De concurrentie van water in lichtgewicht PET-flessen die altijd nieuw en blinkend in de winkelrekken staan. Dus frisdranken moet en zal ook in lichtgewicht PET-flessen aangeboden worden en weg met de zware afgesleten glazen flessen.

Dan maak je van tijd tot tijd een reclamecampagne over recycleren om een schuldgevoel aan de consumenten aan het praten. Het is jullie schuld dat het in de natuur beland, niet het bedrijf die plastics en blik aanbiedt. Dat het vroeger anders was, vertellen ze niet erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:51
trabant schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:59:
*trabant krijgt ineens herinneringen aan die gele schoolreisjeslimonade met beugelsluiting.*
Bedoel je de Explota? Herstel Exota?
Dan kan je hier nog even verder mijmeren:
https://exotafrisdrank.nl/

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
JukeboxBill schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:19:
[...]

Bedoel je de Explota? Herstel Exota?
Dan kan je hier nog even verder mijmeren:
https://exotafrisdrank.nl/
En om even ontopic te blijven. Nu ook verkrijgbaar in blik ;)

https://exotafrisdrank.nl/psssssst-nu-ook-in-blik/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Nog een leuke column over dit heetgebakerde onderwerp inmiddels :

https://www.volkskrant.nl...n-gedrag-lonend~b7eba680/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Dus eigenlijk moeten we ook wat vuilnisgraaiers naast de magneten bij de afval verwerkers neerzetten zodat ze de blikjes van daar ook terug naar de supermarkt kunnen brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:31

The Zep Man

🏴‍☠️

stylezzz schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:40:
Nog een leuke column over dit heetgebakerde onderwerp inmiddels :

https://www.volkskrant.nl...n-gedrag-lonend~b7eba680/
Bedrijven zullen die prijs vanzelf doorrekenen aan de consument waardoor die hopelijk geprikkeld wordt minder te consumeren, want dat is nog steeds de beste remedie tegen milieuvervuiling. Hoe hoger de prijs van frisdrank, hoe groter de kans dat Nederlanders zich voortaan vaker te goed zullen doen aan het onvolprezen Nederlandse kraanwater.
Oneens. De prijs gaat toch wel omhoog. In het gegeven scenario wordt geld doorgeschoven naar de overheid, waarbij de prijsverhogingen anders in de zakken van fabrikanten zou verdwijnen. Linksom of rechtsom is de consument toch de lul, ook de eerlijke.

Wil je van afval af? Dan moet de overheid drastischer beleid durven te voeren dan enkel extra belasting heffen.

[ Voor 13% gewijzigd door The Zep Man op 17-07-2024 19:12 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
The Zep Man schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:02:
[...]

[...]

Oneens. De prijs gaat toch wel omhoog. In het gegeven scenario wordt geld doorgeschoven naar de overheid, waarbij de prijsverhogingen anders in de zakken van fabrikanten zou verdwijnen. Linksom of rechtsom is de consument toch de lul, ook de eerlijke.

Wil je van afval af? Dan moet de overheid drastischer beleid durven te voeren dan enkel extra belasting heffen.
Je weet dat het aantal verkochtte blikjes voor het eerst daalt?

https://www.foodlog.nl/ar...oor-invoering-statiegeld/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stylezzz schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:38:
[...]

Dat is maar een neveneffect. We doen dit voor het zwerfafval, weet je nog?
Als we van blikjes af willen, dan kan dat veel simpeler. Per 1 augustus een verkoopverbod in de supermarkt. En dan per 1 augustus 2026 een verkoopverbod in de horeca en bij tankstations en dan op 1 augsustus 2027 een totaal verkoopverbod, blikjes-speciaalzaken uitgezonderd.

Komt voor de bakker. Is nog eerlijker beleid ook.

Nu is het blikje heel heel heel erg fout, tenzij je de extra tax betaalt. Als je dat gewoon even doet, dan is het duimpje omhoog. Goed bezig! Dat doe ik nu dus ook, de tax betalen. Vliegen is ook heel heel heel erg slecht, maar als je de tax betaalt is het dikke prima. Geen probleem.

De daling in de verkoop van blikjes wordt toegeschreven aan:
- de slechte zomer
- het slecht functionerende statiegeldsysteem 8)7

Aldus "de branche".... LOL, ik ben dus niet de enige die het 1 van de grootste fuckups even vind. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2024 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:31

The Zep Man

🏴‍☠️

stylezzz schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:38:
[...]

Dus heeft men minder blik, of koopt men in het buitenland?

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 16:17

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:59:
[...]

Dat is maar een neveneffect. We doen dit voor het zwerfafval, weet je nog?
Als we van blikjes af willen, dan kan dat veel simpeler. Per 1 augustus een verkoopverbod in de supermarkt. En dan per 1 augustus 2026 een verkoopverbod in de horeca en bij tankstations en dan op 1 augsustus 2027 een totaal verkoopverbod, blikjes-speciaalzaken uitgezonderd.
Dat is een beetje hetzelfde vraagstuk als met tabak. Tuurlijk zouden we in de ideale wereld helemaal willen verbieden om te roken. Maar dan gaat de belanghebbende industrie weer steigeren, want een rookverbod of een blikjesverbod kost ze omzet. En dan gaan bedrijven failliet, en dat kost banen.

Dus dan wordt er voor een middenweg gekozen: Voor de consument wordt het alleen maar moeilijker om er aan te komen. maar je kan wel de schijn ophouden dat je 'de branche' niet in de kou wil laten zitten.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-09 14:00

Arrogant

S.F.W.

*knip* dit is niet de huiskamer.

[ Voor 83% gewijzigd door defiant op 17-07-2024 23:24 ]

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:03:
[...]

Dat is een beetje hetzelfde vraagstuk als met tabak. Tuurlijk zouden we in de ideale wereld helemaal willen verbieden om te roken. Maar dan gaat de belanghebbende industrie weer steigeren, want een rookverbod of een blikjesverbod kost ze omzet. En dan gaan bedrijven failliet, en dat kost banen.

Dus dan wordt er voor een middenweg gekozen: Voor de consument wordt het alleen maar moeilijker om er aan te komen. maar je kan wel de schijn ophouden dat je 'de branche' niet in de kou wil laten zitten.
In het geval van de tabaksindustrie.... ja dat zou banen kunnen kosten. Maar dan is het goede nieuws: we blijven drinken, wedden? Misschien dan geen blikje bier meer (dat is eigenlijk het enige wat ik, buiten de gratis blikjes "whatever you can think of, behalve bier want dat hebben we daar in groene glazen flesjes" op de zaak, uit blik drink). Maarja, so be it. Dan pak ik dat pilsje voortaan wel uit een flesje, maar dan doen we tenminste iets meer dan dit halfbakken slecht uitgevoerd toneelstukje (Eigelijk zoeken we gewoon geld, laten we eerlijk zijn.... Als er maar betaald wordt, komt men overal gewoon mee weg.)

Ik ben nu precies 3 jaar gestopt met roken. Wel een rare gewaarwording hoor, die tabaksloze supermarkten. Ik weet dat ik er niemand mee over de streep ga trekken hoor, maar wat een verademing is dat.... geen peuken meer te koop naast het brood. Doe mij dan maar dat, maar dan voor de blikjes. Liever nu gewoon even door die zure appel heen en er ECHT werk van maken. Wat we nu hebben is een bijzonder slecht uitgevoerd lapmiddel... waar alleen de zakkenvullers / flessentrekkers / graaiers blij van worden.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2024 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
The Zep Man schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:01:
[...]

Dus heeft men minder blik, of koopt men in het buitenland?
Misschien dat er wat mensen in belgie blikjes kopen, zou kunnen. In duitsland hebben ze al 20 jaar pfand, dus dat zal niet opschieten. Sterker nog, de duitsers die voorheen in nederland blikjes kochten om zo geen pfand te betalen halen het nu ook weer in eigen land. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Stoney3K schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:03:
[...]

Tabak is een heel ander vraagstuk uiteraard en daarom lastig te vergelijken. Al lijkt het er ook op dat sommigen verslaafd zijn aan de blikjes en er maar moeilijk afstand van kunnen doen... ;)

Tabak kun je prima verbieden, maar er zal direct (landelijk) een grote handel in illegale sigaretten ontstaan wat weer heel andere problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:50
offtopic:
Een boodschappenkrat lijkt mij wel handig. Vallen ze niet om, lekt niet, hoef je ook niet te spoelen. Kan je ook wel 2 of 3 laagjes in stapelen denk ik, dus voordat die vol is. Succes met inleveren dan. Is maar een idee.

[ Voor 10% gewijzigd door sig69 op 18-07-2024 03:10 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sig69 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 03:07:
[...]

Een boodschappenkrat lijkt mij wel handig. Vallen ze niet om, lekt niet, hoef je ook niet te spoelen. Kan je ook wel 2 of 3 laagjes in stapelen denk ik, dus voordat die vol is. Succes met inleveren dan. Is maar een idee.
Tenzij je toch met de auto gaat, is een vieze krat vrij onhandig. Daar wil je namelijk je boodschappen niet in doen en als de automaat stuk is zit je met zo'n lompe krat en krijg je je boodschappen niet meer mee.

Toen ik ze nog inleverde deed ik dat uiteindelijk gewoon in een plastic zak die ik netjes in de bak naast de automaat deponeerde. Die zak knoop je in geval van een probleem gewoon aan je fiets en dan kun je toch nog je eten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:40
Zo lossen we het bij ons op de zaak op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71TAQgXSWioWQFmSAm3JCdRXfvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lruurlRvgXE261wWS2vVVejv.jpg?f=fotoalbum_large

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

offtopic:
Ik heb een vuilniszak (met van die aantrekhengsels) hangen in de garage aan zo'n hengsel.
Dan is het:
  • drinken,
  • spoelen,
  • leeg gooien,
  • laten staan tot de volgende keer dat ik in de keuken ben,
  • nog een keer spoelen,
  • leeg gooien,
  • naar de garage en in de vuilniszak mikken.
Als het niet droogt is het enkel water, als het wel droogt maakt het ook niet uit hoe ze in die zak zitten (op de kop). Mijn mening was, ik laat het hangen tot er zo'n tombola-automaat in de buurt opent. Maar voor zo ver ik weet staat er nog niet eentje in Twente. Maar m'n vrouw vind het niet erg om 10 minuten voor zo'n oubollig automaat te staan.
Ik heb er ook nog geen ongedierte (fruitvliegjes e.d.) bij de zak gehad in de garage.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 16:38

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Wat doen jullie moeilijk met de blikjes, ik heb een plekje over in de berging waar ik ze neerzet. Gewoon zo (vrijwel) direct na het drinken, neerzetten en vergeten totdat ik het in (telkens hetzelfde) tasje wegbreng. Ik drink het niet superveel, ik heb sinds de invoering één keer blikjes weggebracht en ben nu in de buurt van het punt aan het komen dat ik weer moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 22:33
offtopic:
In de broodzakjes van AH of Jumbo passen precies 6 tot 9 blikjes. Daar zitten ze dan strak in en blijven ze dus ook overeind staan. Dan zijn ze ook makkelijk mee te krijgen naar de supermarkt, hoef ik geen water te verspillen met spoelen en houd ik schone handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Patriot schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 20:10:
Wat doen jullie moeilijk met de blikjes, ik heb een plekje over in de berging waar ik ze neerzet. Gewoon zo (vrijwel) direct na het drinken, neerzetten en vergeten totdat ik het in (telkens hetzelfde) tasje wegbreng. Ik drink het niet superveel, ik heb sinds de invoering één keer blikjes weggebracht en ben nu in de buurt van het punt aan het komen dat ik weer moet.
Dan moet je wel heel regelmatig gaan hoor. Bij ons thuis zijn het alleen blikjes bier, verder gebruiken wij geen blik. En dat gaat toch vrij vlot heel hard stinken. Dan moet je echt wel elke 2 of 3 weken het spul wegbrengen. Omspoelen met water begin ik niet aan. Dat is gewoon waanzin.

*knip*, klagen over de moderatie doen we niet in het topic.

[ Voor 14% gewijzigd door NMH op 20-07-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 16:38

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:02:
[...]

Dan moet je wel heel regelmatig gaan hoor. Bij ons thuis zijn het alleen blikjes bier, verder gebruiken wij geen blik. En dat gaat toch vrij vlot heel hard stinken. Dan moet je echt wel elke 2 of 3 weken het spul wegbrengen. Omspoelen met water begin ik niet aan. Dat is gewoon waanzin.

*knip*
Maakt misschien uit wat je drinkt, of de omstandigheden op de bewaarplek o.i.d. Ik heb ze er maandenlang staan en nergens last van.

[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 20-07-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Patriot schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:04:
[...]

Maakt misschien uit wat je drinkt, of de omstandigheden op de bewaarplek o.i.d. Ik heb ze er maandenlang staan en nergens last van.
Restjes bier gaan echt serieus stinken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:02:
[...]

*knip*
Waanzin .. tja ik spoel een leeg flesje bier ook om als ik het terug in het krat plaats. En over 24 flesjes pils kan ik in de winter echt wel een maand of 4 over doen. Is dat echt zo raar dan?

Even de vraag dan om een beeld te krijgen:
Poll: Spoel jij bierflesjes om voordat ze weer in een krat gaan?
Ja
Nee
Anders
N.v.t. maar ik wil iets klikken
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406659&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 20-07-2024 19:33 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Flesjes lopen echt leeg als je ze even op de kop zet. Blikjes niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:51
Nu met de Vierdaagse(feesten) zie ik allerlei soorten mensen met flinke zakken (soms zelf 2-3 over de schouder). Succes met inleveren. Veel automaten in supermarkten hier zijn toevallig deze week 'defect'. Er komen zelfs mensen van andere plaatsen blikjes rapen. Prima als je zo een leuk zakcentje hebt als mensen te lui zijn om blikjes in te leveren, zelfs mensen die er hun zomervakantie van betalen. Maar... Ik las ook een artikel van iemand met een uitkering die voor 1000-2000 euro aan blikjes heeft nu deze dagen. Wil uiteraard niet met zijn naam/gezicht in de krant want anders heeft dit mogelijk invloed op zijn uitkering. Statiegeld is een duister gebied. Het is van de stichting Statiegeld Nederland, totdat je het opeist (inleveren).

Hoe kijken jullie hier tegenaan? 2000 euro voor een week nu is natuurlijk wel een uitzondering maar ik zie toch bijna dagelijks dezelfde mensen rapen hier (niet alleen daklozen) en zeker met het oog op evt. verdere verhoging kan je aardig bijverdienen. En dat lijkt me niet de bedoeling als je een uitkering hebt. Dan kan je dus ook prima werken ipv blikjes afstruinen. Maar statiegeld is een grijs gebied want officieel geen inkomen, maar als dit je dagelijkse bezigheid is is het natuurlijk wel apart. En dan snap ik wel dat ze per se niet willen dat tikkie/pin de standaard gaat worden voor uitbetaling ipv nu nog contant mogelijk vaak.

[ Voor 11% gewijzigd door Deezers op 19-07-2024 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Van mij krijg je respect als je bij 2000(!) euro per dag verzameld en in een automaat stopt!
Met werkdagen van 8 uur is dat 4 blikjes per minuut verwerken.

En goed voor het recycle proces toch? :+
Anders waren ze maar in de oven beland en slecht voor de statistieken.

[ Voor 28% gewijzigd door LordSinclair op 19-07-2024 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

LordSinclair schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:38:
Van mij krijg je respect als je bij 2000(!) blikjes per dag verzameld en in een automaat stopt!
Met werkdagen van 8 uur is dat 4 blikjes per minuut verwerken.

En goed voor het recycle proces toch? :+
Anders waren ze maar in de oven beland en slecht voor de statistieken.
Er staat 2000 euro aan blikjes, dus dat zijn 16000 blikjes oid :+
Klinkt weer als zo'n broodje aap verhaal iig :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Deezers schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:23:
Nu met de Vierdaagse(feesten) zie ik allerlei soorten mensen met flinke zakken (soms zelf 2-3 over de schouder). Succes met inleveren. Veel automaten in supermarkten hier zijn toevallig deze week 'defect'. Er komen zelfs mensen van andere plaatsen blikjes rapen. Prima als je zo een leuk zakcentje hebt als mensen te lui zijn om blikjes in te leveren, zelfs mensen die er hun zomervakantie van betalen. Maar... Ik las ook een artikel van iemand met een uitkering die voor 1000-2000 euro aan blikjes heeft nu deze dagen. Wil uiteraard niet met zijn naam/gezicht in de krant want anders heeft dit mogelijk invloed op zijn uitkering. Statiegeld is een duister gebied. Het is van de stichting Statiegeld Nederland, totdat je het opeist (inleveren).

Hoe kijken jullie hier tegenaan? 2000 euro voor een week nu is natuurlijk wel een uitzondering maar ik zie toch bijna dagelijks dezelfde mensen rapen hier (niet alleen daklozen) en zeker met het oog op evt. verdere verhoging kan je aardig bijverdienen. En dat lijkt me niet de bedoeling als je een uitkering hebt. Dan kan je dus ook prima werken ipv blikjes afstruinen. Maar statiegeld is een grijs gebied want officieel geen inkomen, maar als dit je dagelijkse bezigheid is is het natuurlijk wel apart. En dan snap ik wel dat ze per se niet willen dat tikkie/pin de standaard gaat worden voor uitbetaling ipv nu nog contant mogelijk vaak.
Tsjah... ergens voor minimumloon een plantsoen staan schoffelen.... Of 2000 euro voor een week blikjes scharrelen. Ik snap het wel. Inderdaad een grijs gebied....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
YakuzA schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:42:
[...]

Er staat 2000 euro aan blikjes, dus dat zijn 16000 blikjes oid :+
Klinkt weer als zo'n broodje aap verhaal iig :)
Ik denk ook dat het weer een wat aangedikt verhaal is. 16000 blikjes zijn 4 pallets ofzo.... Vrij ongeloofwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
stylezzz schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:45:
[...]

Ik denk ook dat het weer een wat aangedikt verhaal is. 16000 blikjes zijn 4 pallets ofzo.... Vrij ongeloofwaardig.
Nou nee hoor. Ik zie hier echt mensen met van die mega plastic zakken, in duo's, en als je dat een week doet.. het kost je wel veel moeite natuurlijk. Grootste uitdaging is het daadwerkelijk verzilveren. De automaten zijn er niet op berekend of zijn toevallig buiten werking deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Deezers schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:48:
[...]

Nou nee hoor. Ik zie hier echt mensen met van die mega plastic zakken, in duo's, en als je dat een week doet.. het kost je wel veel moeite natuurlijk. Grootste uitdaging is het daadwerkelijk verzilveren. De automaten zijn er niet op berekend of zijn toevallig buiten werking deze week.
Ja, met de 4daagse kom je natuurlijk wel in een vrij excessieve situatie. Maar dan nog.... met circa 2,5 miljard blikjes die er per jaar verkocht worden landelijk had iedereen toch wel kunnen zien aankomen dat er aan de inleverkant wel iets mocht gaan gebeuren.....

Maar er is hoop! Zowaar is er een statiegeld automaat geopend in het franciscus ziekenhuis.... Wouw. Dat gaat echt verschil maken :P

https://www.dehavenloods....-flesjes-en-blikjes-geope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 14:38
[...]

Mijn ervaring is dat zodra er iemand met zo'n zak bij de automaat staat, de automaat minstens 1 keer open moet om schoon gemaakt te worden of om een andere reden defect gaat. Ik verwacht dan ook het er vooral om gaat dat de automaten het gewoon niet aankunnen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Volgens mij heb je echt geen idee hoeveel 16.000 blikjes zijn, dat zijn minimaal 100 grote volle vuilniszakken, of een huiskamer vol en als je er 10/minuut in een automaat duwt (wat al optimistisch is) ben je 1600 minuten bezig, dat is is zo bijna een volledige werkweek :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:51

Felyrion

goodgoan!

True schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:03:
[...]

Is er ergens te vinden waar dit soort automaten staan?
En zo niet, kunnen we anders een lijstje bij gaan houden in het topic 8)7

Ik heb een vuilniszak of twee in de garage liggen met blikjes en ik vertik het om een halfuur voor een normaal automaat te gaan staan. Maar deze heb ik in de supermarkten bij mij in de buurt nog nergens gezien.
Volgens mij is hier nog geen antwoord op gekomen. Iemand enig idee of er ergens iets van een overzicht te vinden is waar deze machines staan?

Of iets van een planning wanneer en waar nieuwe gerealiseerd worden? Artikels van eind vorig jaar en eerder dit jaar hebben het telkens over 100 locaties, maar ik zie hier in de praktijk helemaal niks van.

bijvoorbeeld: https://www.foodpersonali...atiegeldmachines-op-komst

Hier in de buurt helaas alleen van die één voor één machines te vinden waarbij je de halve winkel door moet met je verzameling. Kansloos.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Laatst online: 10-09 12:35

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Felyrion schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:05:
[...]

Volgens mij is hier nog geen antwoord op gekomen. Iemand enig idee of er ergens iets van een overzicht te vinden is waar deze machines staan?

Of iets van een planning wanneer en waar nieuwe gerealiseerd worden? Artikels van eind vorig jaar en eerder dit jaar hebben het telkens over 100 locaties, maar ik zie hier in de praktijk helemaal niks van.

bijvoorbeeld: https://www.foodpersonali...atiegeldmachines-op-komst

Hier in de buurt helaas alleen van die één voor één machines te vinden waarbij je de halve winkel door moet met je verzameling. Kansloos.
Soortgelijke machine als in de link is straks ook te vinden in Noord Nederland, regio Oldambt. Als t goed is kunnen deze machines grotere aantallen tegelijkertijd verwerken.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

master_viper schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:10:
[...]

Soortgelijke machine als in de link is straks ook te vinden in Noord Nederland, regio Oldambt. Als t goed is kunnen deze machines grotere aantallen tegelijkertijd verwerken.
Dat is op zich mooi :) Helaas niet mijn regio (Twente). Ik ben wel benieuwd waar je dit gevonden hebt en of daar meer te vinden is :P

Aan 100 locaties zal toch iets van een planning zitten?

edit:
Heb ook maar even een bericchtje gestuurd naar verpact / statiegeldnederland met de vraag.

[ Voor 9% gewijzigd door Felyrion op 21-07-2024 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
En dan lever je alles netjes in bij de statiegeldautomaat, en krijg je een winkelverbod...

Dronken man wil statiegeld voor stokbrood, maar krijgt winkelverbod en boete :+

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Felyrion schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:34:
[...]

Dat is op zich mooi :) Helaas niet mijn regio (Twente). Ik ben wel benieuwd waar je dit gevonden hebt en of daar meer te vinden is :P

Aan 100 locaties zal toch iets van een planning zitten?

edit:
Heb ook maar even een bericchtje gestuurd naar verpact / statiegeldnederland met de vraag.
Reactie van Verpact: We gaan geen lijst delen, we plannen om aankomend jaar steeds meer bulkmachines te openen. Hou onze website in de gaten voor het laatste nieuws.

Daar heb je dus ook niks aan :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16
Deezers schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:23:

Ach, je moet het maar zo zien: mensen die nu blijkjes op straat gooien betalen indirect (via het statiegeld wat ze zelf niet opeisen) voor een extra zakcentje aan mensen die de straat schoon maken. Dat is in mijn optiek nog steeds een eerlijker systeem dan álle belastingbetalers laten betalen voor een betaalde gemeente-schoonmaker die anders hetzelfde werk zou doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Felyrion schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:34:
[...]

Reactie van Verpact: We gaan geen lijst delen, we plannen om aankomend jaar steeds meer bulkmachines te openen. Hou onze website in de gaten voor het laatste nieuws.

Daar heb je dus ook niks aan :/
Als ze geen lijst delen, dan is er ook geen lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-09 22:32
Martinez- schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:10:
[...]

Als ze geen lijst delen, dan is er ook geen lijst.
Ze zullen die machines niet zo maar ergens lukraak die dingen plaatsen ze zijn al duur genoeg die apparaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Valorian schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:08:
[...]

Ach, je moet het maar zo zien: mensen die nu blijkjes op straat gooien betalen indirect (via het statiegeld wat ze zelf niet opeisen) voor een extra zakcentje aan mensen die de straat schoon maken. Dat is in mijn optiek nog steeds een eerlijker systeem dan álle belastingbetalers laten betalen voor een betaalde gemeente-schoonmaker die anders hetzelfde werk zou doen. ;)
Helaas blijft er nog genoeg andere troep in het milieu liggen zoals kapot glas wat ook geld had kunnen opleveren!
En als je pech hebt en een kapotte band!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:09
Havelock schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:18:
[...]

Ze zullen die machines niet zo maar ergens lukraak die dingen plaatsen ze zijn al duur genoeg die apparaten!
Ze hebben dan ook nog voor 374 miljoen aan niet geïnd statiegeld in de zak (https://www.volkskrant.nl...s-en-flesjes-in~b1c09f97/).

Hoeveel apparaten zou je daarvoor kunnen neerzetten? En dat dat hun dan geld kost, is niet "ons" probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
dehardstyler schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:28:
[...]

Ze hebben dan ook nog voor 374 miljoen aan niet geïnd statiegeld in de zak (https://www.volkskrant.nl...s-en-flesjes-in~b1c09f97/).

Hoeveel apparaten zou je daarvoor kunnen neerzetten? En dat dat hun dan geld kost, is niet "ons" probleem.
Ja dat snap ik dat ze het betalen van blikjes/flesjes die nog niet zijn ingeleverd.
Maar het lijkt me als nog logisch dat ze die dingen op strategische plekken gaan neerzetten/plaatsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
dehardstyler schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:28:
[...]

Het lijkt me een perverse prikkel: degene die geld oppot van niet-ingeleverd statiegeld is ook degene die geld moet uitgeven om meer statiegeld in te leveren. Iedereen tot het ministerie zit (in de vorm van boetes) op dat geld te azen, en als 100% zou worden ingeleverd, zou er niet genoeg geld zijn voor inlevermachines.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deezers
[...]

Ik ben nog steeds voorstander van het simpele gegeven: overal waar verpakkingen met statiegeld te koop zijn, moet je deze ook weer direct kunnen inleveren en incasseren voor geld. Vroeger gaf je bij de Aldi hier het aantal lege flessen bij de balie af, deze telden ze en je kreeg een handgeschreven briefje :) zo lastig was dat niet hoor (toen alleen nog Aldi eigen flessen), nu alles met het statiegeld logo dus is eigenlijk makkelijker geworden (maar wel meer werk qua de aantallen).

Ik zag toevallig laatst in de bios een medewerker met een flinke zak lege flesjes lopen uit zo'n donatieton. Ik mag echt hopen dat deze worden gedoneerd en niet bij de medewerker achterin de auto verdwijnen (helaas zul je in elk bedrijf als er geen toezicht is zien dat er misbruik wordt gemaakt op kleine schaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
RemcoDelft schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:03:
[...]

Het lijkt me een perverse prikkel: degene die geld oppot van niet-ingeleverd statiegeld is ook degene die geld moet uitgeven om meer statiegeld in te leveren. Iedereen tot het ministerie zit (in de vorm van boetes) op dat geld te azen, en als 100% zou worden ingeleverd, zou er niet genoeg geld zijn voor inlevermachines.
Klopt inderdaad helemaal, belachelijk systeem.
374 miljoen euro hiervan hebben consumenten niet geïnd. Daarnaast ontving Verpact 82 miljoen euro van verpakkende bedrijven voor het beheer van het systeem.

Van al dit geld gaat het meeste weer op aan beheer, zoals het onderhoud van de statiegeldmachines en verwerking van de blikjes en flessen. Een deel is gereserveerd voor consumenten die hun flesjes en blikjes later alsnog inleveren. Aan het einde van de rit bleef 99 miljoen euro over.
Dus consumenten hebben 374 miljoen niet ingeleverd, maar zodra alle kosten voor beheer eraf zijn blijft er "maar" 97 miljoen over. Dat klinkt alsof er daadwerkelijk een motivatie is om te zorgen dat het niet ingeleverd wordt. En dat lukt op dit moment aardig met de plakzakken, kapotte machines en andere irritaties. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
dehardstyler schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:15:
[...]

Dus consumenten hebben 374 miljoen niet ingeleverd, maar zodra alle kosten voor beheer eraf zijn blijft er "maar" 97 miljoen over. Dat klinkt alsof er daadwerkelijk een motivatie is om te zorgen dat het niet ingeleverd wordt. En dat lukt op dit moment aardig met de plakzakken, kapotte machines en andere irritaties. 8)7
Er is dus 359 miljoen in een jaar uitgegeven aan het in stand houden van het statiegeldsysteem? Gebaseerd op deze cijfers zou 90% inleveren niet eens mogelijk zijn: dan komen ze honderden miljoenen tekort omdat dat aan de eigen strijkstok is blijven plakken. Het is nogal wat, 359 miljoen. Dat zijn duizenden voltijdbanen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
RemcoDelft schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:18:
[...]

Er is dus 359 miljoen in een jaar uitgegeven aan het in stand houden van het statiegeldsysteem? Gebaseerd op deze cijfers zou 90% inleveren niet eens mogelijk zijn: dan komen ze honderden miljoenen tekort omdat dat aan de eigen strijkstok is blijven plakken. Het is nogal wat, 359 miljoen. Dat zijn duizenden voltijdbanen.
Mooi he? Maar de machines gaan erg vaak kapot he, dus dan krijg je hoge onderhoudskosten. _O-

Zonder gein, het is een zeer pervers en debiel systeem. En durven ze nog nieuwsartikelen te schrijven dat statiegeld naar 0,50 moet zodat het wel ingeleverd wordt. Het is helemaal niet de bedoeling dat je het inlevert, moet het nog duidelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
dehardstyler schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:24:
[...]

Mooi he? Maar de machines gaan erg vaak kapot he, dus dan krijg je hoge onderhoudskosten. _O-

Zonder gein, het is een zeer pervers en debiel systeem. En durven ze nog nieuwsartikelen te schrijven dat statiegeld naar 0,50 moet zodat het wel ingeleverd wordt. Het is helemaal niet de bedoeling dat je het inlevert, moet het nog duidelijker?
Klinkt logisch, gebaseerd op bovenstaande getallen zou 3 keer meer statiegeld genoeg zijn om met 10% toch de strijkstok te financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
RemcoDelft schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:33:
[...]

Klinkt logisch, gebaseerd op bovenstaande getallen zou 3 keer meer statiegeld genoeg zijn om met 10% toch de strijkstok te financieren.
Ja dat is wel waar natuurlijk. Met andere woorden, dat komt er gewoon aan dus die 50 cent. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
Deezers schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:05:
[...]

Ik ben nog steeds voorstander van het simpele gegeven: overal waar verpakkingen met statiegeld te koop zijn, moet je deze ook weer direct kunnen inleveren en incasseren voor geld. Vroeger gaf je bij de Aldi hier het aantal lege flessen bij de balie af, deze telden ze en je kreeg een handgeschreven briefje :) zo lastig was dat niet hoor (toen alleen nog Aldi eigen flessen), nu alles met het statiegeld logo dus is eigenlijk makkelijker geworden (maar wel meer werk qua de aantallen).

Ik zag toevallig laatst in de bios een medewerker met een flinke zak lege flesjes lopen uit zo'n donatieton. Ik mag echt hopen dat deze worden gedoneerd en niet bij de medewerker achterin de auto verdwijnen (helaas zul je in elk bedrijf als er geen toezicht is zien dat er misbruik wordt gemaakt op kleine schaal).
Ja, zo zou het moeten zijn: wil je ze verkopen, dan moet je ze ook innemen.

Laatst kocht ik wat te drinken in een flesje bij een groot tankstation. Mijn koffiebeker kon ik met statiegeld inleveren, mijn flesje echter niet. Daar was ik heel verbaasd over. Nee, ik moest maar naar de supermarkt in het stadje op zo'n 15 km verderop. Hè??

Ook gaven ze aan geen ruimte te hebben voor de opslag van de volle kratten en zakken recycle materiaal.

Ja,ja, je hebt wel een magazijn vol met pallets met volle flesjes en blikjes voor de verkoop, maar als je pallet leeg is verkocht heb je daar niet de ruimte gekregen om de flesjes weer in te zamelen?

En gooi ik het flesje in een vuilnisbak. Heb je dan wel plek voor een vuilcontainer buiten. Oh en niet voor een flessen bak daarnaast? Waar een wil is.......

En de stichting statiegeld wil natuurlijk niet dat het een succes wordt. Ze waren al fel tegen de flesjes belasten met statiegeld, en tegen blikjes was men nog feller. Hoe kan je dit nu perfect laten mislukken...ja door inleveren te lastig te maken, zodat het effect van het ingevoerde statiegeld minimaal is. (wat men wil door de publieke opinie zich er tegen te laten keren)

[ Voor 3% gewijzigd door ucsdcom op 23-07-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
[...]

In Duitsland heb ik werkelijk waar nog nooit een automaat buiten werking gezien terwijl ik dicht bij grens woont en er talloze Nederlanders gebruik van maken elke dag. Ook daar statiegeld op flessen en blikjes..

Hoger bedrag helpt misschien 0,0001% in de cijfers, het zal voornamelijk een stimulans zijn voor de blikjesgraaiers die het nu al doen en dan krijg je echt discussies over bijverdienen naast je uitkering etc. In principe kan je hier dagelijks de stad rondfietsen en kan je zo elke dag je avondeten bij elkaar sprokkelen wat dan niet van je uitkering af hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:45

Mickey77

Allround ICT-er

(meerdere personen)
Ik ben nog steeds voorstander van het simpele gegeven: overal waar verpakkingen met statiegeld te koop zijn, moet je deze ook weer direct kunnen inleveren en incasseren voor geld.
Dit was ook mijn eerste gedachte. Maar dan is in de praktijk dus niet zo eenvoudig. Er zijn veel plaatsen waar horeca de flesjes en blikjes laat bezorgen door vrachtwagens van de groothandel. Die groothandel die neemt die blikjes en flesjes niet terug en is kennelijk niet verplicht om dat terug te nemen.

(Denk aan de casus van een openlucht zwembad, die op een warme dag honderden flesjes en blikjes en ijsjes verkoopt. Dat kunnen medewerkers niet zelf ophalen bij de groothandel, die komt dat brengen via grote vrachtwagens. Ze nemen geen flesjes en blikjes in, maar tellen wel kratten en verrekenen dat. Dus het kan wel, alleen gaat honderden keren statiegeld terug geven in het zwembad veel gedoe geven en het tellen van blokjes en flesjes bij het terug geven aan de chauffeur ook... dat is niet simpel oplosbaar)

Ik denk dus niet dat we de oplossing moeten zoeken in het verplichten van de verkooppunten om statiegeld terug te betalen. Ik zie ook regelmatig een hele berg koelkasten bij de achterdeur van electronicazaken. Enige oplossing op korte termijn is denk ik op veel meer plaatsen automaten plaatsen. Op langere termijn bekeken is het misschien een idee om na te denken over we het kunnen samenvoegen met de afvalinzameling die de gemeente doet. Dat is nogmaals een lange termijn visie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Mickey77 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:35:
[...]

Dit was ook mijn eerste gedachte. Maar dan is in de praktijk dus niet zo eenvoudig. Er zijn veel plaatsen waar horeca de flesjes en blikjes laat bezorgen door vrachtwagens van de groothandel. Die groothandel die neemt die blikjes en flesjes niet terug en is kennelijk niet verplicht om dat terug te nemen.

(Denk aan de casus van een openlucht zwembad, die op een warme dag honderden flesjes en blikjes en ijsjes verkoopt. Dat kunnen medewerkers niet zelf ophalen bij de groothandel, die komt dat brengen via grote vrachtwagens. Ze nemen geen flesjes en blikjes in, maar tellen wel kratten en verrekenen dat. Dus het kan wel, alleen gaat honderden keren statiegeld terug geven in het zwembad veel gedoe geven en het tellen van blokjes en flesjes bij het terug geven aan de chauffeur ook... dat is niet simpel oplosbaar)

Ik denk dus niet dat we de oplossing moeten zoeken in het verplichten van de verkooppunten om statiegeld terug te betalen. Ik zie ook regelmatig een hele berg koelkasten bij de achterdeur van electronicazaken. Enige oplossing op korte termijn is denk ik op veel meer plaatsen automaten plaatsen. Op langere termijn bekeken is het misschien een idee om na te denken over we het kunnen samenvoegen met de afvalinzameling die de gemeente doet. Dat is nogmaals een lange termijn visie...
De lokale horecagroothandel die bij ons komt leveren (horesca filiaal) neemt ook gewoon het lege statiegeld spul mee terug.

Overigens ben ik het zeker eens met de stelling 'statiegeld verkopen = statiegeld terugnemen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:45

Mickey77

Allround ICT-er

Het zwembad waar ik werkte kocht in bij Sligro:
"Vanaf 1 april 2023 mogen de zakken met zowel petflessen als blikjes gevuld worden. Dóór elkaar, waardoor het niet meer vast te stellen is hoeveel blikjes en petflessen er in een zak zitten. Een telling is hiervoor noodzakelijk. Deze telling wordt uitgevoerd door Statiegeld Nederland en dat betekent dat statiegeld niet meer via Sligro wordt vergoed.
Alle statiegeldpetflessen en -blikjes kun je na 1 april 2023 nog steeds bij Sligro aanleveren in schone emballagezakken. Maar omdat de telling door Statiegeld Nederland wordt uitgevoerd, moeten de emballagezakken nog steeds worden voorzien van een sluitstrip inclusief barcode. De emballagezakken en sluitstrips blijven verkrijgbaar bij Sligro."

Bron: https://www.sligro.nl/themas/statiegeld-op-blik.html

Dat de groothandel het in neemt, wil nog niet zeggen dat ze er voor betalen. Lekker opgeruimd als ze het mee nemen, dat wel. Je kunt als zwembad of tankstation geen 15ct terug geven aan de klant en dat dat blikje mee geven aan de groothandel als die de 15ct niet retour doet.

Disclaimer: ik zeg niet dat geen enkele groothandel ervoor betaalt. Het kan ook zijn dat ze het wel mee nemen en dat het dan via een andere manier wordt verrekend. ik zeg alleen dat - voor zover ik weet - het niet in de keten wordt geregeld zoals wij het als consumenten verwachten (dat Sligro je direct betaalt bij het inleveren). Het is ook enorm veel werk en bij veel inname kost het ook opslagruimte. Dat maakt hert lastig en dat is de reden dat je her en der dus zo'n grote oranje plastic box ziet (waarvan je idd niet zeker weet of het naar een goed doel gaat om naar het uitje van de medewerkers)

[ Voor 10% gewijzigd door Mickey77 op 23-07-2024 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Deezers schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:48:
[...]

In Duitsland heb ik werkelijk waar nog nooit een automaat buiten werking gezien terwijl ik dicht bij grens woont en er talloze Nederlanders gebruik van maken elke dag. Ook daar statiegeld op flessen en blikjes..

Hoger bedrag helpt misschien 0,0001% in de cijfers, het zal voornamelijk een stimulans zijn voor de blikjesgraaiers die het nu al doen en dan krijg je echt discussies over bijverdienen naast je uitkering etc. In principe kan je hier dagelijks de stad rondfietsen en kan je zo elke dag je avondeten bij elkaar sprokkelen wat dan niet van je uitkering af hoeft.
In duitsland is het ruim 20 jaar geleden al ingevoerd, niemand denkt daar meer na over het statiegeld.

https://duitslandinstituu...duitsland-niet-in-de-berm

Met inleverpercentages van meer als 90% denk ik ook niet dat de oosterburen nog verder gaan verhogen. Sterker nog, in 2022 hebben ze het statiegeld op nog wat meer soorten drankjes ingevoerd

https://debelux.ahk.de/nl...uari-2022-fors-uitgebreid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Mickey77 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:57:
Het zwembad waar ik werkte kocht in bij Sligro:
"Vanaf 1 april 2023 mogen de zakken met zowel petflessen als blikjes gevuld worden. Dóór elkaar, waardoor het niet meer vast te stellen is hoeveel blikjes en petflessen er in een zak zitten. Een telling is hiervoor noodzakelijk. Deze telling wordt uitgevoerd door Statiegeld Nederland en dat betekent dat statiegeld niet meer via Sligro wordt vergoed.
Alle statiegeldpetflessen en -blikjes kun je na 1 april 2023 nog steeds bij Sligro aanleveren in schone emballagezakken. Maar omdat de telling door Statiegeld Nederland wordt uitgevoerd, moeten de emballagezakken nog steeds worden voorzien van een sluitstrip inclusief barcode. De emballagezakken en sluitstrips blijven verkrijgbaar bij Sligro."

Bron: https://www.sligro.nl/themas/statiegeld-op-blik.html

Dat de groothandel het in neemt, wil nog niet zeggen dat ze er voor betalen. Lekker opgeruimd als ze het mee nemen, dat wel. Je kunt als zwembad of tankstation geen 15ct terug geven aan de klant en dat dat blikje mee geven aan de groothandel als die de 15ct niet retour doet.

Disclaimer: ik zeg niet dat geen enkele groothandel ervoor betaalt. het kan ook zijn dat ze het wel mee nemen en dat het dan via een andere manier wordt verrekend. ik zeg alleen dat - voor zover ik weet - het niet in de keten wordt geregeld zoals wij het als consumenten verwachten. Het is ook enorm veel werk en dat is de reden dat je her en der dus voor zo'n grote oranje plastic box ziet (waarvan je idd niet zeker weet of het naar een goed doel gaat om naar het uitje van de medewerkers)
Het gaat bij ons ook niet om bizarre hoeveelheden. Hooguit 100 tot 150 blikjes en/of flesjes per week... simpel even turven op een papiertje en het word keurig verrekend op de volgende factuur.

Dat sligro het niet doet wil niet zeggen dat niemand het doet. :) al ben ik dus wel van mening dat sligro het zou moeten doen. Wel statiegeld verkopen, maar geen zin in de rompslomp om het retourtraject te verzorgen. Kwalijk....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
[...]

https://www.gelderlander....n-je-verwachten~a9843ac4/
Bijna alle automaten bezweken door verzamelwoede van Nijmeegse blikjesmannen: ‘Dit kon je verwachten’
De Vierdaagsefeesten waren een goudmijn voor Nijmeegse blikjeszoekers. Met grote zakken vol flesjes en blikjes liepen ze door de stad. Maar het inleveren zorgt voor lange rijen bij de supermarkten en ook voor storingen bij veel automaten
Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/-ukw8-YeEg5iZP2KCTwlMx3B64A/diocontent/246262554/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
[...]

Ik bedoel er eerder mee dat je niet moet verwachten dat ze alles heel doordacht doen. Dan hadden we immers al voldoende inleverpunten gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Het kan verkeren.... Bij 'die grenze' worden een aantal statiegeldautomaten geplaatst als pilot. :)

https://who-cares.nl/medi...-met-statiegeldautomaten/

(deze ondernemer kwam eerder nog in het nieuws doordat hij net voor de invoering van het statiegeld nog 15 miljoen blikjes had gekocht. Die zijn nu op)

https://www.ad.nl/binnenl...iegeld-verkopen~adbb59e8/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
https://nos.nl/artikel/25...n-verplichting-tot-inname dit artikel zegt genoeg, gewoon lekker een innameplicht invoeren bij elk verkooppunt van statiegeld. Ze hebben allemaal wel een reden waarom het bij hen zogenaamd niet handig is.. ik denk dat de echt reden is dat het merendeel niet op bepaalde inlevertypes in hun zaak zitten te wachten en sommige branches accepteren geen cash meer dus dan moet je dat via Tikkie of retourpinnen gaan doen dus dat kost moeite en levert discussie op met daklozen, verslaafden, uitkering ontvangers etc.

[ Voor 35% gewijzigd door Deezers op 26-07-2024 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 21:40
Deezers schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:18:
https://nos.nl/artikel/25...n-verplichting-tot-inname dit artikel zegt genoeg, gewoon lekker een innameplicht invoeren bij elk verkooppunt van statiegeld. Ze hebben allemaal wel een reden waarom het bij hen zogenaamd niet handig is.. ik denk dat de echt reden is dat het merendeel niet op bepaalde inlevertypes in hun zaak zitten te wachten en sommige branches accepteren geen cash meer dus dan moet je dat via Tikkie of retourpinnen gaan doen dus dat kost moeite en levert discussie op met daklozen, verslaafden, uitkering ontvangers etc.
Denk dat het vooral is dat het niet loont. De plaatselijke bouwmarkt hier heeft blikjes bij de kassa staan. Hoeveel zouden ze verkopen? 15, 20 per dag? Dat is een paar euro winst per dag, daarvoor kun je niet zo'n apparaat neerzetten en onderhouden.

Vermoed dat het aantal verkooppunten dus drastisch zal verminderen mocht deze verplichting er komen. Is dat erg? Ligt eraan of daarmee het doel (minder afval) bereikt wordt. Anders zet een verplichting niet zoveel zoden aan de dijk.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:52
alexbl69 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:24:
Denk dat het vooral is dat het niet loont. De plaatselijke bouwmarkt hier heeft blikjes bij de kassa staan. Hoeveel zouden ze verkopen? 15, 20 per dag? Dat is een paar euro winst per dag, daarvoor kun je niet zo'n apparaat neerzetten en onderhouden.
Inderdaad. En volgens mij is het ook een ontwikkeling van de laatste tien, vijftien jaar ofzo. Blikjes bij de HEMA kan ik me van "vroeger" ook niet herinneren.

Verder wil ik de PET-flessen van "vroeger" terug, de dikwandige, die werden omgespoeld en opnieuw gevuld in plaats van "gerecycled".

Van de plastics is PET het beste in het bewaren van de bruis, maar de inhoud van de flinterdunne plastic flesjes van nu is al plat als ze in de supermarkt staan, en ik heb het idee dat dat weer de verkoop van blikjes opjaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
[...]

Vermoed dat het aantal verkooppunten dus drastisch zal verminderen mocht deze verplichting er komen. Is dat erg? Ligt eraan of daarmee het doel (minder afval) bereikt wordt. Anders zet een verplichting niet zoveel zoden aan de dijk.
Het is volgens mij ook vooral de bedoeling dat er méér inleverpunten komen dus niet perse alleen blikjes bij dat punt gekocht. Dan willen ze dus geen inname faciliteren van andere verkooppunten. Een bioscoop zit vaak midden in het centrum en zal dan net als een supermarkt meer inleverbezoekers krijgen. Dan is de automaat efficiënt in gebruik, maar kost qua personeel waarschijnlijk veel tijd/frustratie. Bewijzen dat je het daar hebt gekocht gaat toch nooit werken. Ik lees net dat er in België überhaupt nog geen statiegeld zit op plastic flessen en blikjes.

[ Voor 7% gewijzigd door Deezers op 26-07-2024 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 21:51

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

[...]

Ik zie ook veel blikjes bij bouwmarkten maar dat is vooral aanbod zonder statiegeld... :X
Pagina: 1 ... 26 ... 30 Laatste

Let op:
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.