Deezers schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:05:
[...]
Ik ben nog steeds voorstander van het simpele gegeven: overal waar verpakkingen met statiegeld te koop zijn, moet je deze ook weer direct kunnen inleveren en incasseren voor geld. Vroeger gaf je bij de Aldi hier het aantal lege flessen bij de balie af, deze telden ze en je kreeg een handgeschreven briefje

zo lastig was dat niet hoor (toen alleen nog Aldi eigen flessen), nu alles met het statiegeld logo dus is eigenlijk makkelijker geworden (maar wel meer werk qua de aantallen).
Ik zag toevallig laatst in de bios een medewerker met een flinke zak lege flesjes lopen uit zo'n donatieton. Ik mag echt hopen dat deze worden gedoneerd en niet bij de medewerker achterin de auto verdwijnen (helaas zul je in elk bedrijf als er geen toezicht is zien dat er misbruik wordt gemaakt op kleine schaal).
Ja, zo zou het moeten zijn: wil je ze verkopen, dan moet je ze ook innemen.
Laatst kocht ik wat te drinken in een flesje bij een groot tankstation. Mijn koffiebeker kon ik met statiegeld inleveren, mijn flesje echter niet. Daar was ik heel verbaasd over. Nee, ik moest maar naar de supermarkt in het stadje op zo'n 15 km verderop. Hè??
Ook gaven ze aan geen ruimte te hebben voor de opslag van de volle kratten en zakken recycle materiaal.
Ja,ja, je hebt wel een magazijn vol met pallets met volle flesjes en blikjes voor de verkoop, maar als je pallet leeg is verkocht heb je daar niet de ruimte gekregen om de flesjes weer in te zamelen?
En gooi ik het flesje in een vuilnisbak. Heb je dan wel plek voor een vuilcontainer buiten. Oh en niet voor een flessen bak daarnaast? Waar een wil is.......
En de stichting statiegeld wil natuurlijk niet dat het een succes wordt. Ze waren al fel tegen de flesjes belasten met statiegeld, en tegen blikjes was men nog feller. Hoe kan je dit nu perfect laten mislukken...ja door inleveren te lastig te maken, zodat het effect van het ingevoerde statiegeld minimaal is. (wat men wil door de publieke opinie zich er tegen te laten keren)
[
Voor 3% gewijzigd door
ucsdcom op 23-07-2024 17:07
]