Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
!GN!T!ON schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:25:
[...]

Maar handhaven lijkt me ook lastig, moet op heterdaad dus veel meer mensen nodig, of alles vol hangen met camera's, maar daar zijn we als maatschappij m.i. al veels te ver mee doorgeschoten dus liever niet :O
Als jij en ik het dagelijks zien, en we 63.000 agenten en 23.000 boa's hebben, dan moeten die dat toch ook zien? Als ze allemaal eens per week een boete uitschrijven voor iemand die troep op straat gooit, zijn dat 4 miljoen boetes per jaar. Ik verwacht dat het binnen een maand effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

!GN!T!ON schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:25:
[...]

Dat is inderdaad wat ik deed toen ik nog rookte. Apart luchtdicht afsluitbaar bakje mee voor de filters als er geen prullenbak in de buurt was. Kauwgum slik en slikte ik gewoon door :)

Overigens gaan prullenbakken maar zoveel helpen denk ik. Nog paar dagen geleden stond ik hier op de parkeerplaats bij het lokale winkelcentrumtje, kom bij de auto aan met boodschappen, wil mn deur openen en komt ineens een lading mcdonalds en fast food afval uit 't bijrijders raam van de auto die naast de mijne stond. 3 man erin, luide muziek. Gooien daar zo 3 zaken waard aan afval op straat. En de afvalbak stond letterlijk 2 meter verder, vol in het zicht. En helaas zie ik dit vaker, ook tijdens het rijden dat mensen papier/plastic bekers uit het raam gooien of ander afval.

Maar handhaven lijkt me ook lastig, moet op heterdaad dus veel meer mensen nodig, of alles vol hangen met camera's, maar daar zijn we als maatschappij m.i. al veels te ver mee doorgeschoten dus liever niet :O
Had ik ook van de week bij het zwemmen. Op het standje lagen drie halfvolle (of halflege) bakjes friet. Buiten dat dit 7,50 euro aan friet is (5 euro voor een frietje) stond de prullenbak twee meter verderop.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:27
RemcoDelft schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:31:
[...]

Als jij en ik het dagelijks zien, en we 63.000 agenten en 23.000 boa's hebben, dan moeten die dat toch ook zien? Als ze allemaal eens per week een boete uitschrijven voor iemand die troep op straat gooit, zijn dat 4 miljoen boetes per jaar. Ik verwacht dat het binnen een maand effect heeft.
Heterdaad? Ik kan me niet herinneren wanneer ik dat gezien heb. Het is een handeling van nog geen seconde om je blikje of flesje weg te gooien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-06 04:24
RemcoDelft schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:31:
[...]

Hier zijn je antwoorden:
VVD wil 1000 euro boete voor wie afval op straat gooit, taakstraffen voor de armen
Enschede moet 'Singapore van Europa' worden: '1000 euro boete voor zwerfafval'
Geen prioriteit
Er moeten niet alleen hogere boete komen; ook de werkwijze van de boa's moet op de schop, vinden de partijen. Vorig jaar deelden de handhavers slechts twaalf boetes uit vanwege zwerfafval.

"Dat ligt niet aan de boa's zelf, maar dat komt doordat het geen prioriteit is van de gemeente. Boa's zijn nu vooral druk met parkeerboetes uitschrijven, maar je kunt de prioriteit ook verleggen naar het aanpakken van zwerfafval", zegt Jajan.
Probleem is voor een goed deel tweeledig; eerste is dat er geen prioriteit aan gegeven wordt en tweede is dat de straffen lachwekkend zijn. Overigens is het tweede van toepassing op veel meer dingen. Door zoals Singapore draconische straffen op te leggen moet het handhaven weer echt gaan afschrikken.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Clueless schreef op zondag 30 juni 2024 @ 17:49:
[...]

Hier zijn je antwoorden:
VVD wil 1000 euro boete voor wie afval op straat gooit, taakstraffen voor de armen
Enschede moet 'Singapore van Europa' worden: '1000 euro boete voor zwerfafval'

[...]

Probleem is voor een goed deel tweeledig; eerste is dat er geen prioriteit aan gegeven wordt en tweede is dat de straffen lachwekkend zijn. Overigens is het tweede van toepassing op veel meer dingen. Door zoals Singapore draconische straffen op te leggen moet het handhaven weer echt gaan afschrikken.
Maar als je dan doorklikt lees je dat er nog zat sigarettenpeuken in singapore zijn. Straffen zijn torenhoog.... maar amper handhaving. Kortom, dat is de oplossing niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-06 04:24
stylezzz schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:30:
[...]

Maar als je dan doorklikt lees je dat er nog zat sigarettenpeuken in singapore zijn. Straffen zijn torenhoog.... maar amper handhaving. Kortom, dat is de oplossing niet.
Ben zelf enkele keren al in Singapore geweest voor werk. Ja, hoewel er hier en daar nog een enkele sigarettenpeuk zal zijn is dat meerdere factoren minder dan in Nederland. Zal niet zeggen dat je daar van de vloer kan eten, maar schoon (veel schoner dan Nederland) is het zeker wel. Ook wordt er veel meer aandacht besteed aan "cleanliness" dan in Nederland.

Oh en handhaving? Die is er echt zeker wel en aanzienlijk minder vriendelijk dan in Nederland als je de fout in gaat. Mensen zijn er misschien niet zo groot ;) maar stralen wel autoriteit uit. Genoeg politie in de metrostations gezien die gewoon met automatische wapens lopen (in NL vergelijkbaar met bijv. de Marechaussee op Schiphol). Overige handhaving gebeurd vrij strikt via camera's. En als je als buitlander op bezoek bijv. gezien/betrapt wordt dan komt men gewoon naar je hotel voor je vertrekt met het verzoek de boete te betalen en het voortaan uit je hoofd te laten.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Clueless schreef op zondag 30 juni 2024 @ 19:05:
[...]

Ben zelf enkele keren al in Singapore geweest voor werk. Ja, hoewel er hier en daar nog een enkele sigarettenpeuk zal zijn is dat meerdere factoren minder dan in Nederland. Zal niet zeggen dat je daar van de vloer kan eten, maar schoon (veel schoner dan Nederland) is het zeker wel. Ook wordt er veel meer aandacht besteed aan "cleanliness" dan in Nederland.

Oh en handhaving? Die is er echt zeker wel en aanzienlijk minder vriendelijk dan in Nederland als je de fout in gaat. Mensen zijn er misschien niet zo groot ;) maar stralen wel autoriteit uit. Genoeg politie in de metrostations gezien die gewoon met automatische wapens lopen (in NL vergelijkbaar met bijv. de Marechaussee op Schiphol). Overige handhaving gebeurd vrij strikt via camera's. En als je als buitlander op bezoek bijv. gezien/betrapt wordt dan komt men gewoon naar je hotel voor je vertrekt met het verzoek de boete te betalen en het voortaan uit je hoofd te laten.
Tsjah... jouw verhaal tegen het internet. Dat de handhaving/politie daar meer autoriteit uitstraalt geloof ik wel, daar schiet het naar mijn mening in ons land ook tekort. Al vind ik machine guns in de metro ook wel ver gaan....

Als ik dan met 2 blikjes per week a 15 cent statiegeld mijn bijdrage kan doen aan de samenleving. Prima.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Sinds het mooie weer is het bij mij in de buurt (Amsterdam Westerpark) wederom onmogelijk statiegeld in te leveren zonder achter mensen met vuilniszakken vol blikjes in de rij te moeten staan. Wat een rotsysteem, al maak ik de daklozenkrantverkoper wel weer blij met m'n blikjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Tja, misschien is het tijd om ipv van statiegeld op blikjes gewoon een verbod op meeneemverpakkingen in te voeren. Als blikjes niet bestaan dan kun je ze ook niet meenemen en onderweg consumeren waardoor er ook geen noodzaak is om het afval ergens kwijt te kunnen.

Ik zou zeggen: doe je drankje in een herbruikbare drinkfles als je zo nodig buitenshuis wilt drinken.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
ari3 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:52:
Tja, misschien is het tijd om ipv van statiegeld op blikjes gewoon een verbod op meeneemverpakkingen in te voeren.
Ik stel voor statiegeld op wijnflessen, en de dop moet verplicht vast blijven zitten aan de fles natuurlijk. Maar iets zegt me dat europarlementariers die bij de lunch op werk wijn drinken hier niet voor gaan stemmen..... Do as I say, not as I do!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:58
Tja, misschien is het tijd om ipv van statiegeld op blikjes gewoon een verbod op meeneemverpakkingen in te voeren. Als blikjes niet bestaan dan kun je ze ook niet meenemen en onderweg consumeren waardoor er ook geen noodzaak is om het afval ergens kwijt te kunnen.

Ik zou zeggen: doe je drankje in een herbruikbare drinkfles als je zo nodig buitenshuis wilt drinken.
Als je die "herbruikbare drinkfles" mee kan nemen is het ook een meeneemverpakking en dus niet toegestaan.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:00
Beetje offtopic maar die nieuwe frisdrank doppen zijn echt k.u.d. alyiten vaak niet goed af waardoor na twee dagen de prik eruit is. Kinderen krijgen die doppen vaak helemaal niet goed op het schroefdraad.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:49
Pikoe schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:25:
Sinds het mooie weer is het bij mij in de buurt (Amsterdam Westerpark) wederom onmogelijk statiegeld in te leveren zonder achter mensen met vuilniszakken vol blikjes in de rij te moeten staan. Wat een rotsysteem, al maak ik de daklozenkrantverkoper wel weer blij met m'n blikjes...
Nou wil ik wel even mijn N=1 ervaring hier tegen zetten, maar ik had dit weekend mijn tas vol flessen en een paar blikjes maar naast de automaat gezet als donatie, want er was 1 machine stuk van de 2 (al een paar dagen) en de rij was mij te lang.

Maar wat ik kon zien is dat de meeste mensen 2 tassen vol hadden met flessen of met 4-5 kratten bier stonden te wachten.

Ik zou liever willen zien dat het gewoon met die apparaten beter geregeld wordt, dat mensen een paar blikjes extra in moeten leveren wat gemiddeld misschien 5-10 seconden extra duurt (extreme gevallen weggelaten) mogen echt niet het probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
LordSinclair schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:05:
[...]

Als je die "herbruikbare drinkfles" mee kan nemen is het ook een meeneemverpakking en dus niet toegestaan.
Waar blijft dan het statiegeld op drinkpakken en wijnflessen met schroefdop? :D

Het probleem blijft ook vooral (het gebrek aan) de inleverpunten.

Eigenlijk is dit gewoon de beste oplossing.

[ Voor 40% gewijzigd door fonsoy op 01-07-2024 21:57 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Cobb schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:17:
Beetje offtopic maar die nieuwe frisdrank doppen zijn echt k.u.d. alyiten vaak niet goed af waardoor na twee dagen de prik eruit is. Kinderen krijgen die doppen vaak helemaal niet goed op het schroefdraad.
Die doppen zijn net zo'n grote ramp als dat hele statiegeld op blikjes idee. Bedacht door een pennenlikker die zijn salaris probeert te verantwoorden. Eerste wat ik doe als ik een fles opendraai, is die dop losmaken.

Ik zit echt niet te wachten op dit soort ongemakken "omdat het kan en we niets beters te doen hebben". Wat betreft het statiegeld op blik, is mijn punt inmiddels wel bewezen: het is gewoon zwendel, big business, zakkenvullerij.

Ik kom hier toch wel bij zo'n beetje alle supermarkten in de stad en werkelijk NERGENS is er ook maar iets gedaan aan uitbreiding of verbetering van inlevervoorzieningen. En dat is dus echt letterlijk 0, niet bijna 0.... nee gewoon helemaal niets. Als je op je badslippers naar de supermarkt gaat om je statiegeld weg te brengen, blijven je slippers aan de vloer vastplakken als je niet oplet.... naast die ene inleverautomaat (OK, de grootste supermarkten hebben er dan een whooping 2, hadden ze vroeger ook altijd al, zijn ook gewoon nog steeds dezelfde automaten) staat dan een prullenbak vol met stinkende plastic zakken en niet-geaccepteerde blikjes/flessen. Ja, precies ja, naast de koeling met het broodbeleg en de kaas. :) Bah, bah, bah.... viespeukerij eerste klas.

Verder is er buiten de supermarkten ook niets gedaan. Ook hier, niet bijna niets, nee echt helemaal niets.

We zijn met z'n allen weer keihard belazerd door mevrouw Heijnen en "haar branche". Vanalles beloofd, helemaal niets waargemaakt. En wij zitten met de brokken. Als ik zoiets zou doen, zouden mensen mij een oplichter noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
@Anoniem: 39993De enige fout die keer op keer gemaakt wordt, is het om het aan de branch over te laten. Die doet niet meer dan strict noodzakelijk is (en liefst nog een beetje minder).

Als men vanaf het begin verplicht had dat iedere verkooppunt ook blikjes in moet nemen en dat innamecapaciteit gerelateerd was aan de aantallen die verkocht worden, was de situatie heel anders geweest.

Maar ja, dat is door dezelfde branche handig uit de wet gelobbied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joris748 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 09:33:
@Anoniem: 39993De enige fout die keer op keer gemaakt wordt, is het om het aan de branch over te laten. Die doet niet meer dan strict noodzakelijk is (en liefst nog een beetje minder).

Als men vanaf het begin verplicht had dat iedere verkooppunt ook blikjes in moet nemen en dat innamecapaciteit gerelateerd was aan de aantallen die verkocht worden, was de situatie heel anders geweest.

Bij mij staat dat overigens nog wel in "de regels". Ik koop alleen nog iets in een statiegeldverpakking als de verkoper het statiegeld ook daadwerkelijk weer uitkeert als ik de verpakking weer inlever. Ik koop dus geen flesjes en blikjes meer bij bijvoorbeeld straatverkopers of Kruidvat/Action. In de praktijk betekent dat, dat ik dus eigenlijk alleen maar inkoop bij de supermarkt of op 1 van de grote stations (maar dat zijn er pas 5, geloof ik). Ja 5, landelijk.... mooie score toch?

En ik verwacht eigenlijk ook, dat steeds meer blik wat nog op straat beland ook van bijvoorbeeld straatverkopers afkomt. Mensen die bereid zijn om 3 euro uit te geven aan een gekoeld blikje cola, liggen echt niet wakker van die 15ct en die gaan dat blikje echt niet meezeulen en weer inleveren. Als je geluk hebt.... belandt het in een afvalbak (waar een sprokkelaar het dan weer uit vist met de nodige rommel als gevolg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:55
Zo nu en dan haalt mijn vrouw nog blikjes frisdrank in huis. Wanneer ik deze wil inleveren mag ik in de supermarkt vaak wachten op 2-3 mensen met een vuilniszak vol blikjes. Ik ga echt niet 10 minuten wachten voor €0,90 statiegeld. De blikjes gaan dan in de PRULLENBAK ipv de PMD-bak.

Bij de supermarkten hier kan je statiegeldbonnen doneren, geen lege blikjes. Dus eerst in de rij wachten... 😅

Invoering van statiegeld op blikjes betekent in huize Mawlana dat de blikjes gemiddeld €0,10 duurder zijn geworden (ik weet een deel van de blikjes nog wel te retourneren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Joris748 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 09:33:

Elk verkooppunt, tot aan de loempiatent aan toe, heeft een grote vuilnisbak naast de balie staan. Dat systeem werkte prima. Je kan geen systeem hebben waarbij je 5 minuten in de rij staat om 15 cent terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
RemcoDelft schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 09:44:
[...]

Elk verkooppunt, tot aan de loempiatent aan toe, heeft een grote vuilnisbak naast de balie staan. Dat systeem werkte prima.
Dat systeem werkte niet prima, omdat er veel blikjes en flesjes niet gerecycled werden of bij het zwerfafval terecht kwamen.
Je kan geen systeem hebben waarbij je 5 minuten in de rij staat om 15 cent terug te krijgen.
Dan spaar je 5 blikjes op en sta je 5 minuten in de rij voor 75 cent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:19

pistole

Frutter

Blikjes inleveren is een drama. De beste oplossing: geen blikjes kopen. Mijn zoon dronk graag blikjes cola - die is weer over op de flessen. Ook statiegeld, maar handiger qua volume. En drinkpakken voor niet-koolzuurhoudende drankjes.

Huidig systeem is onhoudbaar. Enkele buurlanden hebben het veel slimmer ingericht.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:17

Metalfreak

Hoije woh!

pistole schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 09:57:
Blikjes inleveren is een drama. De beste oplossing: geen blikjes kopen. Mijn zoon dronk graag blikjes cola - die is weer over op de flessen. Ook statiegeld, maar handiger qua volume. En drinkpakken voor niet-koolzuurhoudende drankjes.

Huidig systeem is onhoudbaar. Enkele buurlanden hebben het veel slimmer ingericht.
Ik vind blikjes drinken voor thuis dan ook een beetje vreemd voor frisdranken. Blikjes zijn juist voor de momenten onderweg dat je iets wil drinken en daarna de verpakking kan weggooien zodat je ongestoord je weg kan vervolgen. Dat hele concept is nu om zeep. Ik bewaar de blikjes nu echt wel netjes om ze in de automaat bij het boodschappen doen in te leveren, maar echt handig vind ik het niet. Tenzij op een evenement, dan accepteer ik die 15 cent extra maar.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 09:42:
En ik verwacht eigenlijk ook, dat steeds meer blik wat nog op straat beland ook van bijvoorbeeld straatverkopers afkomt. Mensen die bereid zijn om 3 euro uit te geven aan een gekoeld blikje cola, liggen echt niet wakker van die 15ct en die gaan dat blikje echt niet meezeulen en weer inleveren. Als je geluk hebt.... belandt het in een afvalbak (waar een sprokkelaar het dan weer uit vist met de nodige rommel als gevolg).
Ik val onder die mensen die niet wakker ligt van 15ct weggooien als ik (zeer incidenteel) een blikje drinken gekocht zou hebben. Wel ben ik principieel: als ik de 15ct niet terugkrijg dan tordeer ik het blikje zodat het niet meer inleverbaar is (maar dus nog wel recyclebaar) voordat ik het in de afvalbak deponeer.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

Joris748 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 09:52:
[...]

Dat systeem werkte niet prima, omdat er veel blikjes en flesjes niet gerecycled werden of bij het zwerfafval terecht kwamen.
Blikjes en flesjes worden wel gerecycled (hier in Eindhoven is zelfs de PMD bak er weer uit ten faveure van nasorteren) maar ze eindigden gewoon niet in de bak.

En in plaats van meer te handhaven op straatvervuiling, wordt de consument die zijn blikjes al eerlijk in de prullenbak gooide nu gewoon met extra kosten of gedoe opgezadeld.

Typische VVD-manier van problemen oplossen: Een regel werkt niet doordat het niet wordt gehandhaafd, dus lossen we dat probleem op door er nog meer centraal beleid bovenop te gooien.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Metalfreak schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:40:
[...]

Ik vind blikjes drinken voor thuis dan ook een beetje vreemd voor frisdranken. Blikjes zijn juist voor de momenten onderweg dat je iets wil drinken en daarna de verpakking kan weggooien zodat je ongestoord je weg kan vervolgen. Dat hele concept is nu om zeep. Ik bewaar de blikjes nu echt wel netjes om ze in de automaat bij het boodschappen doen in te leveren, maar echt handig vind ik het niet. Tenzij op een evenement, dan accepteer ik die 15 cent extra maar.
Je kunt het ook gebruiken om allerlei fris in huis te halen voor gasten, zonder dat de prik er af gaat als iemand maar een enkel glaasje drinkt. of om iedere keer iets anders te drinken.

Afval kwijtraken moet wat mij betreft vooral makkelijk zijn om mensen te bewegen het juist weg te gooien. Hoe ingewikkelder het wordt, hoe eerder mensen de handdoek in de ring gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:39

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Roenie schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:25:
[...]
Je kunt het ook gebruiken om allerlei fris in huis te halen voor gasten, zonder dat de prik er af gaat als iemand maar een enkel glaasje drinkt. of om iedere keer iets anders te drinken.

Afval kwijtraken moet wat mij betreft vooral makkelijk zijn om mensen te bewegen het juist weg te gooien. Hoe ingewikkelder het wordt, hoe eerder mensen de handdoek in de ring gooien.
Dit, vooral ook als je ze koud wilt serveren. Een groente la van de koelkast kun je met een veel grotere mix blikjes drinken vullen dan wanneer je flessen of flesjes gebruikt. De vorm is ook veel efficiënter.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Kwartaal op kwartaal gaan de cijfers de goede kant op. :)

https://slijtersvakblad.nl/statiegeld-op-blikjes-een-succes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Dat vind ik nog best een goede score.

En het echte aantal blikjes die gered worden van plantsoen of bosjes is hoger, want er zijn ook mensen die blikjes simpelweg in de vuilnisbak gooien. Want eigenlijk zou je moeten kijken naar de vermindering van het aantal blikjes in de natuur in plaats van wat er voor statiegeld ingeleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Roenie schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:07:
[...]
Dat vind ik nog best een goede score.

En het echte aantal blikjes die gered worden van plantsoen of bosjes is hoger, want er zijn ook mensen die blikjes simpelweg in de vuilnisbak gooien. Want eigenlijk zou je moeten kijken naar de vermindering van het aantal blikjes in de natuur in plaats van wat er voor statiegeld ingeleverd wordt.
Het aantal blikjes in het zwerfvuil is sinds de invoering van het statiegeld al drastisch gedaald. Het enige probleem was dat er een te laag percentage via de bedoelde kanalen retour kwam (en nog steeds komt). Maar blijkbaar zit er toch verbetering in... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:11:
[...]

Het aantal blikjes in het zwerfvuil is sinds de invoering van het statiegeld al drastisch gedaald. Het enige probleem was dat er een te laag percentage via de bedoelde kanalen retour kwam (en nog steeds komt). Maar blijkbaar zit er toch verbetering in... :)
Vind ik ook niet heel gek. Als ik een middagje ga wandelen dan neem ik niet alle lege blikjes mee terug in mijn rugzak, want dan wordt het een enorme plakbende. Die gaan gewoon in de eerste de beste vuilnisbak op het pad.

Met flesjes is dat wel een stuk makkelijker want die zijn hersluitbaar.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:10
Stoney3K schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:32:
[...]
Vind ik ook niet heel gek. Als ik een middagje ga wandelen dan neem ik niet alle lege blikjes mee terug in mijn rugzak, want dan wordt het een enorme plakbende. Die gaan gewoon in de eerste de beste vuilnisbak op het pad.

Met flesjes is dat wel een stuk makkelijker want die zijn hersluitbaar.
Al mijn blikjes gaan altijd linea-recta de afvalbak in. Ik gebruik die dingen voor onderweg en heel af en toe op het werk. In beide gevallen ga ik geen plakkerig ding in mijn tas stoppen en gaat ie dus opgevouwen de afvalbak in.

Ik vraag me dan ook sterk af of het gezette doel van 90% wel realistisch is. Voor kleine flesjes en blikjes acht ik die kans nl. klein vanwege hoe ze gebruikt worden. De meeste grote flessen worden thuis gebruikt en dan is het makkelijk om ze apart te leggen. Voor kleine flesjes en zeker blikjes (niet af te sluiten) die je juist koopt voor onderweg is dat veel lastiger.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:40

Arrogant

S.F.W.

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Na het grote succes van weggewaaid plastic door de hele wijk sinds het apart inzamelen van PMD kon je dit natuurlijk totaal niet zien aankomen _/-\o_ _/-\o_

Misschien tijd om de 30.000 daklozen in Nederland ook onder te brengen in hotels a 91.000 euro per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Laatst online: 20:24
Weet iemand waar je een klacht kan indienen over inzamelpunten met structureel kapotte machines (en die weigeren om vervolgens iets met de hand in te nemen, "over een week komt er een monteur, dan doet die machine het weer een halve dag")....
ik heb zowel het contactformulier op www.statiegeldnederland.nl als het contactformulier op www.verpact.nl ingevuld maar die reageren niet op mijn klacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Dit gaat helemaal prima zo :)

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
J-roenn schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:09:
Weet iemand waar je een klacht kan indienen over inzamelpunten met structureel kapotte machines (en die weigeren om vervolgens iets met de hand in te nemen, "over een week komt er een monteur, dan doet die machine het weer een halve dag")....
ik heb zowel het contactformulier op www.statiegeldnederland.nl als het contactformulier op www.verpact.nl ingevuld maar die reageren niet op mijn klacht.
Geen probleem, dat betekent dat er minder wordt ingeleverd, wat betekent dat het statiegeld omhoog gaat, wat betekent dat ze straks 3 keer meer geld hebben om nieuwe machines neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06 18:18

WCA

Van de 5 keer dat ik bij die automaat ben geweest (in eerbeek) was ie 4 keer in storing. Nadat er iemand kwam wel elke keer kunnen gebruiken, en dat werkt ook prima. Maar betrouwbaar is anders.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Niet voorzien? Ze hadden dit topic moeten lezen :P

Ook uit dat artikel:
In drie jaar tijd werd bijna 400 miljoen euro geïncasseerd statiegeld niet uitgedeeld. [..] Ook werd de financiële bijdrage van drankproducenten (producenten moeten meebetalen aan het statiegeldsysteem) aan het statiegeldsysteem verlaagd.
De producenten hebben er dus baat bij als er minder statiegeld wordt uitbetaald.. Mooie incentive wel :+

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Is er ergens te vinden waar dit soort automaten staan?
En zo niet, kunnen we anders een lijstje bij gaan houden in het topic 8)7

Ik heb een vuilniszak of twee in de garage liggen met blikjes en ik vertik het om een halfuur voor een normaal automaat te gaan staan. Maar deze heb ik in de supermarkten bij mij in de buurt nog nergens gezien.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
RemcoDelft schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:21:
[...]

Geen probleem, dat betekent dat er minder wordt ingeleverd, wat betekent dat het statiegeld omhoog gaat, wat betekent dat ze straks 3 keer meer geld hebben om nieuwe machines neer te zetten.
Van die €400 miljoen die ze nu per jaar overhouden zou je dat ook al kunnen verwachten, maar gebeurd ook niet. Waarom zou dan met nog meer geld dan wel gebeuren?

De overheid durft geen eisen te stellen, dus ze doen het minimum wat nodig is en keren de rest uit als bonus vanwege dat het zo lekker loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Laatst online: 20:24
LordSinclair schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:10:
[...]

Van die €400 miljoen die ze nu per jaar overhouden zou je dat ook al kunnen verwachten, maar gebeurd ook niet. Waarom zou dan met nog meer geld dan wel gebeuren?

De overheid durft geen eisen te stellen, dus ze doen het minimum wat nodig is en keren de rest uit als bonus vanwege dat het zo lekker loopt.
Normaal ben ik geen held in het detecteren van geschreven/getypt sarcasme maar deze had ik zelfs door... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ik zie het hier ook (Leiden, Rotterdam, Den Haag, Zoetermeer), in de ochtend zwervende types die de flesjes en blikjes uit de pmd zakken of prullenbakken halen.

Maar deze conclusie die iemand uit dat artikel trekt...
"Maar het komt volgens Buurman vooral doordat het statiegeld te laag is en er te weinig innameapparaten zijn. "Als ik ergens een blikje frisdrank koop, moet ik dat de rest van de dag bij mij houden, thuis verzamelen en later naar een supermarkt brengen. Voor veel mensen is dat te veel gevraagd."

Het komt dus niet vooral door armoede of zwervers die er maar een zooitje van maken.... 8)7

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
Cobb schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:46:
Het komt dus niet vooral door armoede of zwervers die er maar een zooitje van maken.... 8)7
Nee, voor 50ct per blikje zullen ze aanzienlijk minder gaan graaien in de containers. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
LordSinclair schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:49:
[...]

Nee, voor 50ct per blikje zullen ze aanzienlijk minder gaan graaien in de containers. :+
Of er zitten geen blikjes meer in de containers omdat ze dan niet meer daar weggegooid worden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
stylezzz schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:56:
[...]

Of er zitten geen blikjes meer in de containers omdat ze dan niet meer daar weggegooid worden. ;)
Als 2/3e meer wordt ingeleverd, dan is 1/3e wat overblijft uit de vuilnisbak vissen nog steeds meer waard dan met die 15ct nu (1 blikje voor 50ct vs 3 blikjes van 15ct). Dan kan je ook nog eens meer binnenste buiten keren omdat je verzamelzak een stuk minder snel vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

stylezzz schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:56:
[...]

Als ik onderweg ben en een duur blikje scoor bij een snackbar, maakt mij die 50ct ook geen fuck meer uit (doe doe ik nu ook al niet). Want onderweg kom ik geen automaten tegen (die staan nog niet in parken), en in de prullenbak mikken is zonde, en ik gooi geen gore blikjes terug in een tas waar dure spullen in zitten. De lege blikjes laaat ik gewoon achter in het park op het bankje voor de gelukzoeker om het statiegeld te innen.

Flesjes neem ik wel mee terug naar huis, want daar zit een dop op, en worden met dure (electronische) spullen in m'n tas niet goor cq. kapot door vochtschade.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
LordSinclair schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:49:
[...]

O ik lees nu dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) idd graag ziet dat het wordt verhoogd naar 50ct. Ha daar werken echt een paar Bonobo's.
Dan gaat iedere zak bij twijfel natuurlijk helemaal open... 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:39

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Cobb schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:39:
[...]

O ik lees nu dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) idd graag ziet dat het wordt verhoogd naar 50ct. Ha daar werken echt een paar Bonobo's.
Dan gaat iedere zak bij twijfel natuurlijk helemaal open... 8)7
Gelukkig heeft Nederland ook geen grensgemeentes.... |:(

Zwerver ziet blikje of flesje in PMD zak, openscheuren, "oh 't is een Belgische zonder statiegeld", valt zomaar weer uit z'n handen..... 8)7 :)B

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
De druk word inmiddels wat opgevoerd.

https://nos.nl/artikel/25...mmen-van-ruim-300-miljoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:36
Zou me niets verbazen als de ILT wordt teruggefloten door de huidige regering.
"Het volk" wil geen statiegeld op blikjes.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

JukeboxBill schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:31:
"Het volk" kan het geen fluit schelen :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
YakuzA schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:45:
[...]

Dat weet ik zo net nog niet, gezien alle commentaar hier op het statiegeld en de innamemachines. Ik schat dat 90% er van af wil.

Of was het alleen om de "pun" te doen ?

[ Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 12-07-2024 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Enkel voor de 0,5l flesjes, blikjes worden hierin eigenlijk niet geraakt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RemcoDelft
YakuzA schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:45:
[...]

Het volk wil geen betutteling. Oplossende papieren rietjes in plastic verpakking, oplossende papieren lolliestokjes in plastic verpakking, statiegeld op steeds meer afval wat gewoon in de PMD-container ging, melkpakken met irritante doppen terwijl werkelijk niemand die op straat gooit, en ondertussen dagelijks meerdere bomaanslagen in de grote steden. De symboolpolitiek mag best wel eens worden ingeruild voor dingen die zoden aan de dijk zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _gibeon_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-06 22:29
True schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 19:43:
[...]

Omdat daar nog onvoldoende officiële data van beschikbaar is. Invoering statiegeld op blik kwam anderhalf jaar later, het is eigenlijk nog te vroeg om daarop te gaan handhaven.
Maar de genoemde maatregelen van het ILT zullen vast ook helpen voor de blikjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Ook daar(blikjes) word het minimale inleverpercentage nog niet gehaald. Maar zoals hierboven al stond, daar is nog niet genoeg data voor beschikbaar eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:11
Door wel statiegeld te incasseren, maar te weinig (goed werkende) inleverpunten te plaatsen is een verdienmodel ontstaan. Het probleem is nu bij de eindgebruiker neergelegd.
Laat goed betaalde mensen (voor mijn part maak je die daarvoor ZZP-er) zwerfvuil opruimen en de kosten daarvan dienen geheel op de producenten ervan verhaald te worden. Moet je eens zien hoe snel we dan van die troep af zijn.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Nu online
JukeboxBill schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:31:
Het volk? Heb jij een andere bron dan ik? Want ik tel een meerderheid die hier gewoon achter staat. https://fairresourcefound...r-uitbreiding-statiegeld/
RemcoDelft schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 19:49:
[...]

Het volk wil geen betutteling. Oplossende papieren rietjes in plastic verpakking, oplossende papieren lolliestokjes in plastic verpakking, statiegeld op steeds meer afval wat gewoon in de PMD-container ging, melkpakken met irritante doppen terwijl werkelijk niemand die op straat gooit, en ondertussen dagelijks meerdere bomaanslagen in de grote steden. De symboolpolitiek mag best wel eens worden ingeruild voor dingen die zoden aan de dijk zetten.
Hoezo kan het niet allemaal tegelijk? Die rietjes zie je niet meer overal terug want ze lossen op en de oude plastic lolliestokjes waren ook voor de kinderen gevaarlijk. Het scheelt ook aantoonbaar zwerfafval
trabant schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 23:22:
Door wel statiegeld te incasseren, maar te weinig (goed werkende) inleverpunten te plaatsen is een verdienmodel ontstaan. Het probleem is nu bij de eindgebruiker neergelegd.
Laat goed betaalde mensen (voor mijn part maak je die daarvoor ZZP-er) zwerfvuil opruimen en de kosten daarvan dienen geheel op de producenten ervan verhaald te worden. Moet je eens zien hoe snel we dan van die troep af zijn.
Het verdienmodel valt wel mee, want het zit vast in een stichting die leeggetrokken wordt door de overheid op het vlak van boetes voor wanprestaties. Het geld is anderzijds ook niet echt uit een stichting (of vereniging) te krijgen. Kijk maar naar bijvoorbeeld Natuurmonumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
fonsoy schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 23:31:
[...]

Het volk? Heb jij een andere bron dan ik? Want ik tel een meerderheid die hier gewoon achter staat. https://fairresourcefound...r-uitbreiding-statiegeld/
Ik bedoel "het volk" dat op PVV en aanverwanten stemt. Daarom stond het ook tussen haakjes. Sarcasme, weetjewel.
[...]

Hoezo kan het niet allemaal tegelijk? Die rietjes zie je niet meer overal terug want ze lossen op en de oude plastic lolliestokjes waren ook voor de kinderen gevaarlijk. Het scheelt ook aantoonbaar zwerfafval

[...]

Het verdienmodel valt wel mee, want het zit vast in een stichting die leeggetrokken wordt door de overheid op het vlak van boetes voor wanprestaties. Het geld is anderzijds ook niet echt uit een stichting (of vereniging) te krijgen. Kijk maar naar bijvoorbeeld Natuurmonumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

fonsoy schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 23:31:
[...]

Tuurlijk wel, er moet straks een website en een app komen zodat de consument makkelijk een inleverpunt kan vinden. Dat wordt natuurlijk ontwikkelt door het handige neefje wat vandaag of morgen een bedrijfje begint voor dit soort zaken. En zo kun je nog wel 30 andere manieren bedenken waardoor geld de juist kant op kan wegstromen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Nu online
True schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 23:44:
[...]

Tuurlijk wel, er moet straks een website en een app komen zodat de consument makkelijk een inleverpunt kan vinden. Dat wordt natuurlijk ontwikkelt door het handige neefje wat vandaag of morgen een bedrijfje begint voor dit soort zaken. En zo kun je nog wel 30 andere manieren bedenken waardoor geld de juist kant op kan wegstromen.
Uiteindelijk wordt zo'n toko toch door een accountant door de mangel genomen o.b.v. de statuten? Als er duidelijk dit soort vriendjespolitiek bedreven wordt is de rechtsvorm verkeerd. En niet passend bij een stichting om grote sommen geld aan dit soort projecten te besteden.

Uitsluiten zal je het nooit helemaal doen, maar je krijgt die honderden miljoenen zeker niet weggesluisd op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-06 22:40

The Zep Man

🏴‍☠️

[...]

"De inpspectie verwacht wel dat de verbeteringen bij de inzameling van plastic flesjes ook positieve gevolgen heeft voor de inzameling van blikjes."

Dat is vertaald van politiek correct naar dagelijks Nederlands: "gebruik de verbeterronde om al je shit op orde te krijgen".

[ Voor 15% gewijzigd door The Zep Man op 13-07-2024 07:09 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
JukeboxBill schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:50:
[...]

Dat weet ik zo net nog niet, gezien alle commentaar hier op het statiegeld en de innamemachines. Ik schat dat 90% er van af wil.

Of was het alleen om de "pun" te doen ?
Behalve wat verstokte klagers hier denk ik dat het allemaal wel meevalt. Als we het hebben over statiegeld he.... die doppen en rietjes die er nu weer bij worden verzonnen zijn een ander verhaal. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:28
trabant schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 23:22:
Stichting Statiegeld Nederland heeft geen winstoogmerk dus van een verdienmodel is geen sprake.
Uiteraard zijn er kosten die gemaakt worden voor de inzameling. Er wordt een vergoeding aan de innamepunten per blikje/flesje betaald. Het wordt verwerkt, er worden publieke campagnes gehouden en er zit een organisatie achter met administratie, ICT etc. Uiteraard profiteren commerciële partijen daar ook van maar dat is niets bijzonders. Dat doet de onderhoudsaannemer die voor de gemeente de straat veegt of gras maait ook.

De bekostiging van het systeem bestaat uit een verplichte producentenbijdrage en niet uitbetaald statiegeld. Dit laatste wordt steeds minder en wordt gebruikt om te investeren in meer innamepunten. Het statiegeldsysteem moet uiteindelijk kostenneutraal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

stylezzz schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:54:
[...]

Behalve wat verstokte klagers hier denk ik dat het allemaal wel meevalt. Als we het hebben over statiegeld he.... die doppen en rietjes die er nu weer bij worden verzonnen zijn een ander verhaal. ;)
Even los van die overtrekking richting de "dagelijks meerdere bomaanslagen in de grote steden" zijn dit soort zaken wel echt een betutteling.

Omdat er uit onderzoek naar voren komt dat er veel plastic zoals rietjes op stranden gevonden wordt moeten we in heel de EU maar af van plastic rietjes :o Dat soort keuzes zijn betuttelend en kunnen veelal als onprettig worden ervaren door mensen die veelal niets kwaad doen én zich wel binnen het redelijke houden.
Dit topic ook, ik denk niet dat er mensen hier in dit topic zitten die willens en wetens regelmatig lege blikjes expres achterlaten in het openbaar. En nu moeten we ineens (als we niet extra willen betalen) volgens de arbitraire regels onhandig blikjes inzamelen terwijl die op een identieke correcte manier al ingezameld konden worden die vele malen minder omslachtig zijn.

Dat is betutteling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
True schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 19:11:
[...]

Even los van die overtrekking richting de "dagelijks meerdere bomaanslagen in de grote steden" zijn dit soort zaken wel echt een betutteling.

Omdat er uit onderzoek naar voren komt dat er veel plastic zoals rietjes op stranden gevonden wordt moeten we in heel de EU maar af van plastic rietjes :o Dat soort keuzes zijn betuttelend en kunnen veelal als onprettig worden ervaren door mensen die veelal niets kwaad doen én zich wel binnen het redelijke houden.
Dit topic ook, ik denk niet dat er mensen hier in dit topic zitten die willens en wetens regelmatig lege blikjes expres achterlaten in het openbaar. En nu moeten we ineens (als we niet extra willen betalen) volgens de arbitraire regels onhandig blikjes inzamelen terwijl die op een identieke correcte manier al ingezameld konden worden die vele malen minder omslachtig zijn.

Dat is betutteling.
Maar dit is niet het grote betuttelingstopic, maar gaat over het statiegeld op blikjes. Je kunt het betutteling noemen, maar aangezien er jaarlijks 150 miljoen blikjes in de natuur terecht kwamen moest er wel iets gebeuren. Ondanks diverse waarschuwingen richting de frisdrankindustrie bleken deze niet in staat iets te bedenken om dit in te perken.

Nu leven we inmiddels met bijna 18 miljoen mensen op dit stukje aardkloot, en om te voorkomen dat we er met zijn allen een zooitje van maken moeten we af en toe wel eens regels maken. Ik heb in mijn leven ook nog nooit een blikje weggegooid.... maar ik ergerde mij wel kapot aan de blikjes die ik in de plantsoenen zag liggen bij mij in de buurt. Sindsdien vrijwel niks meer tegengekomen.... mij hoor je niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

stylezzz schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:03:
[...]

Maar dit is niet het grote betuttelingstopic, maar gaat over het statiegeld op blikjes. Je kunt het betutteling noemen, maar aangezien er jaarlijks 150 miljoen blikjes in de natuur terecht kwamen moest er wel iets gebeuren. Ondanks diverse waarschuwingen richting de frisdrankindustrie bleken deze niet in staat iets te bedenken om dit in te perken.

Nu leven we inmiddels met bijna 18 miljoen mensen op dit stukje aardkloot, en om te voorkomen dat we er met zijn allen een zooitje van maken moeten we af en toe wel eens regels maken. Ik heb in mijn leven ook nog nooit een blikje weggegooid.... maar ik ergerde mij wel kapot aan de blikjes die ik in de plantsoenen zag liggen bij mij in de buurt. Sindsdien vrijwel niks meer tegengekomen.... mij hoor je niet klagen.
Het was al ontkracht dat er geen 150 miljoen blikjes in de natuur terecht komen, dus laten we alsjeblieft niet weer die discussie starten.

Er zijn andere manieren om dit probleem op te lossen. En alles maar met een statiegeld proberen op te lossen, is betuttelend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
stylezzz schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:03:
[...]

Gelukkig staan ze nu niet meer in het plantsoen, maar in de trein netjes op de tafeltjes. Omdat mensen anders in de prullenbak gaan graaien.

Prachtig gezicht. Sommige maken er een stapel van, sommige bouwen een flat, soms wel van 6, echt mooi.

Ik geef de blikjes inmiddels aan de appie bezorger mee, heb geleerd dat het laten bezorgen van boodschappen toch nog extra nut heeft.

Al blijft beetje gek om verzameling blikjes te moeten maken, terwijl ik ze altijd al netjes in de PMD container deed. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
True schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:11:
[...]

Het was al ontkracht dat er geen 150 miljoen blikjes in de natuur terecht komen, dus laten we alsjeblieft niet weer die discussie starten.

Er zijn andere manieren om dit probleem op te lossen. En alles maar met een statiegeld proberen op te lossen, is betuttelend.
Wacht even, die heb ik gemist. Dus nu zijn we opgelicht?

https://nos.nl/artikel/23...-hoeveel-helpt-statiegeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
graceful schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:14:
[...]

Gelukkig staan ze nu niet meer in het plantsoen, maar in de trein netjes op de tafeltjes. Omdat mensen anders in de prullenbak gaan graaien.

Prachtig gezicht. Sommige maken er een stapel van, sommige bouwen een flat, soms wel van 6, echt mooi.

Ik geef de blikjes inmiddels aan de appie bezorger mee, heb geleerd dat het laten bezorgen van boodschappen toch nog extra nut heeft.

Al blijft beetje gek om verzameling blikjes te moeten maken, terwijl ik ze altijd al netjes in de PMD container deed. :X
Best knap, ik heb het nog niet gezien in de trein en ik kan me ook niet voorstellen dat een stapeltje van 6 blikjes lang blijft staan in een rijdende trein. Maar goed, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.... persoonlijk maal ik niet zo om die 2 blikjes speciaalbier die ik per week nuttig. Die gaan zonder problemen mee retour naar de automaat met de rest van het leeg goed. Als dat mijn 'last' is die ik moet dragen om zo het milieu blikvrij te houden dan doe ik dat met alle plezier....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hier: Thomas in "Statiegeld op blikjes" en de opvolgende posts, o.a. die van jou: stylezzz in "Statiegeld op blikjes"

150 miljoen blikjes op niet-afvalplekken is al twijfelachtig omdat het onderzoek niet goed genoeg te doorgronden is zie bijv. mijn post hier: True in "Statiegeld op blikjes"

Het is voor ons normale burgers niet duidelijk hoe het onderzoek gedaan is om tot die 150 miljoen te komen die er zouden liggen op niet-afvalplekken.

Dus eigenlijk komt het neer op:
  1. we kunnen niet met zekerheid zeggen dat het er 150 miljoen zijn
  2. als het er 150 miljoen zouden zijn, is het duidelijk niet allemaal in de natuur
Stop eens met die framing :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
stylezzz schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:19:
[...]

Best knap, ik heb het nog niet gezien in de trein en ik kan me ook niet voorstellen dat een stapeltje van 6 blikjes lang blijft staan in een rijdende trein. Maar goed, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.... persoonlijk maal ik niet zo om die 2 blikjes speciaalbier die ik per week nuttig. Die gaan zonder problemen mee retour naar de automaat met de rest van het leeg goed. Als dat mijn 'last' is die ik moet dragen om zo het milieu blikvrij te houden dan doe ik dat met alle plezier....
Hahaha, geen probleem. Jouw ervaring is waarheid.

De nieuwe sprinters hebben inmiddels aparte afvalbakken ervoor, mogelijk dat je in gebied woont met dit model treinen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
True schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:22:
[...]

Hier: Thomas in "Statiegeld op blikjes" en de opvolgende posts, o.a. die van jou: stylezzz in "Statiegeld op blikjes"

150 miljoen blikjes op niet-afvalplekken is al twijfelachtig omdat het onderzoek niet goed genoeg te doorgronden is zie bijv. mijn post hier: True in "Statiegeld op blikjes"

Het is voor ons normale burgers niet duidelijk hoe het onderzoek gedaan is om tot die 150 miljoen te komen die er zouden liggen op niet-afvalplekken.

Dus eigenlijk komt het neer op:
  1. we kunnen niet met zekerheid zeggen dat het er 150 miljoen zijn
  2. als het er 150 miljoen zouden zijn, is het duidelijk niet allemaal in de natuur
Stop eens met die framing :X
Lol... ik dacht dat je met een tegenonderzoek kwam. Ach... of het er nou 150 of 110 of misschien wel 200 miljoen waren doet er ook niet zo toe denk ik. Het is ook zo goed als onmogelijk om daar 100% kloppende statistieken voor te krijgen.... het waren er in ieder geval veel te veel. En dus is er uiteindelijk besloten tot het invoeren van statiegeld. Ik had het ook liever niet gehad..... maar helaas waren we collectief niet in staat om tot een betere oplossing te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
graceful schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:26:
[...]

Hahaha, geen probleem. Jouw ervaring is waarheid.

De nieuwe sprinters hebben inmiddels aparte afvalbakken ervoor, mogelijk dat je in gebied woont met dit model treinen :)
Zo heel vaak kom ik niet in de trein. Al zag ik laatst in een stoptrein inderdaad van die gescheiden afvalbakken zitten. Prima toch.... zal binnenkort eens opletten of ik een blikjestoren in een intercity spot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

stylezzz schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:32:
[...]

Lol... ik dacht dat je met een tegenonderzoek kwam. Ach... of het er nou 150 of 110 of misschien wel 200 miljoen waren doet er ook niet zo toe denk ik. Het is ook zo goed als onmogelijk om daar 100% kloppende statistieken voor te krijgen.... het waren er in ieder geval veel te veel. En dus is er uiteindelijk besloten tot het invoeren van statiegeld. Ik had het ook liever niet gehad..... maar helaas waren we collectief niet in staat om tot een betere oplossing te komen.
Ik denk dat het er wel toe doet dat het onderzoek gedegen is uitgevoerd en dat ook de resultaten en de onderzoeksmethode transparant kenbaar zijn gemaakt. Dat is het nu niet.
Het is niet een kwestie van 150 miljoen of 110 of 200. Maar het kan ook gerust 1,5 miljoen zijn.

'Even een aantal afvalplekken controleren en dat extrapoleren naar de 41,865 km2 van Nederland en we zijn er.' Geen idee wat er nu gedaan is. Maar blijkbaar slikken we dit onderzoek gedaan door een consultancy/advies bureau -dat overigens ook gebaat is bij de verplichte zwerfafvalonderzoeken die gemeentes moeten uitvoeren- als zoete cola uit een koud blikje in een Natura 2000 gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:11
Nu nog statiegeld op fastfoodverpakkingen, koffiebekers en autobanden.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
trabant schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:47:
Autobanden? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
True schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:45:
[...]

Ik denk dat het er wel toe doet dat het onderzoek gedegen is uitgevoerd en dat ook de resultaten en de onderzoeksmethode transparant kenbaar zijn gemaakt. Dat is het nu niet.
Het is niet een kwestie van 150 miljoen of 110 of 200. Maar het kan ook gerust 1,5 miljoen zijn.

'Even een aantal afvalplekken controleren en dat extrapoleren naar de 41,865 km2 van Nederland en we zijn er.' Geen idee wat er nu gedaan is. Maar blijkbaar slikken we dit onderzoek gedaan door een consultancy/advies bureau -dat overigens ook gebaat is bij de verplichte zwerfafvalonderzoeken die gemeentes moeten uitvoeren- als zoete cola uit een koud blikje in een Natura 2000 gebied.
Ik ben het met je eens dat goed beleid begint met betrouwbaar en gedegen onderzoek.
Maar als ik de landelijke zwerfafvalmonitor 2022 zie dan ziet dat er toch gedegen uit?
Je ziet precies hoe wordt gemeten, afmeting van de meetvlakken, aantal meetplekken, onderverdeling naar type gebied, type zwerfafval etc.

Wel eens dat als er in de media met 'in de natuur' het totale areaal wordt bedoeld dat onjuist verwoord is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RemcoDelft
Wally2002 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 13:19:
[...]

Ik ben het met je eens dat goed beleid begint met betrouwbaar en gedegen onderzoek.
Maar als ik de landelijke zwerfafvalmonitor 2022 zie dan ziet dat er toch gedegen uit?
Je ziet precies hoe wordt gemeten, afmeting van de meetvlakken, aantal meetplekken, onderverdeling naar type gebied, type zwerfafval etc.
Auteur: Eco Consult
Uitgever: Eco Consult
Het komt heel erg over als een lobbyist die er goed aan verdient. Ongeacht wat er in het rapport staat, de belangen spatten er vanaf.
En wat de inhoud betreft: ik heb geen tijd om 54 pagina's details door te werken. En mijn ervaring met dergelijke rapporten is dat vrijwel niemand meer leest dan de samenvatting. Is dit peer-reviewed?
Ik geloof er nog steeds niets van dat de gemiddelde Nederlander 10 blikjes per jaar in de natuur gooit. Of beter: dat 1% van de hufterige Nederlanders 1000 blikjes per jaar in de natuur gooit.
Wat ik wel geloof, is dat 40% van de blikjes en flesjes gewoon in de PMD-bak of via het restafval wordt afgevoerd. En ik geloof ook dat het zinloos is om via statiegeld te gaan eisen dat afval dat nu in de PMD-bak verdwijnt, via een statiegeldmachine wordt ingeleverd om vervolgens alsnog in het plasticafval terecht te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RemcoDelft schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:04:
[...]

Auteur: Eco Consult
Uitgever: Eco Consult
Het komt heel erg over als een lobbyist die er goed aan verdient. Ongeacht wat er in het rapport staat, de belangen spatten er vanaf.
En wat de inhoud betreft: ik heb geen tijd om 54 pagina's details door te werken. En mijn ervaring met dergelijke rapporten is dat vrijwel niemand meer leest dan de samenvatting. Is dit peer-reviewed?
Ik geloof er nog steeds niets van dat de gemiddelde Nederlander 10 blikjes per jaar in de natuur gooit. Of beter: dat 1% van de hufterige Nederlanders 1000 blikjes per jaar in de natuur gooit.
Wat ik wel geloof, is dat 40% van de blikjes en flesjes gewoon in de PMD-bak of via het restafval wordt afgevoerd. En ik geloof ook dat het zinloos is om via statiegeld te gaan eisen dan afval dat nu in de PMD-bak verdwijnt, via een statiegeldmachine wordt ingeleverd om vervolgens alsnog in het plasticafval terecht te komen.
Vandaag ook weer een ruim kwartier bij een inlever-punt met maar liefst twee automaten mogen wachten doordat de lokale jeugd het verdienmodel 'ontdekt' heeft en dus met tig PMD zakken vol plastic en blik de set met inlever-automaten aan het voeren was. Die automaten staan vervolgens om de haverklap vast met een error melding doordat een barcode niet gelezen kan worden óf de afvoerband vol staat (óf de hele automaat in storing valt doordat er nog vloeistof in een een blikje zat waardoor de sensor vervolgens in z'n geheel niets meer kan lezen.......).

Wel gezellig én sociaal ouwehoeren met de mede supermarktbezoekers welke ook proberen d'r embalage in te gaan leveren, maar ik geloof niet dat dat de eigenlijke opzet van het 'spel' was..... :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wally2002 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 13:19:
[...]

Wel eens dat als er in de media met 'in de natuur' het totale areaal wordt bedoeld dat onjuist verwoord is.
Die metingen kan ik begrijpen, maar ik kan dus niet vinden hoe ze vanuit die metingen berekeningen doen om te komen tot 'heel Nederland'. Dat staat nergens, of ik heb er inmiddels twee keer overheen gelezen. En wat @RemcoDelft ook al zegt het zijn wel 54 pagina's dus ik heb even gezocht en keken naar de inhoudsopgave om te kijken of ik deze info ergens kon vinden waar dit mij logisch leek, dat is niet gelukt.

Mijn conclusie er wordt gedegen empirisch onderzoek gedaan. Dan komt er een magisch onverklaarbaar sausje overheen en dan zitten we op 150 miljoen blikjes. Als dat sausje (lees herberekening tot heel Nederland) niet verklaarbaar is, is het onderzoek gewoon onvolledig.

edit: en ik ben heel makkelijk te overtuigen hoor, wijs mij even op waar ik dit kan vinden en ik ben om (als ik het begrijp).

[ Voor 4% gewijzigd door True op 14-07-2024 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
True schreef op zondag 14 juli 2024 @ 16:09:
[...]
Mijn conclusie er wordt gedegen empirisch onderzoek gedaan. Dan komt er een magisch onverklaarbaar sausje overheen en dan zitten we op 150 miljoen blikjes. Als dat sausje (lees herberekening tot heel Nederland) niet verklaarbaar is, is het onderzoek gewoon onvolledig.
Ik kan zelf wel een schatting maken: er staan 8 miljoen woningen in Nederland, en de meeste mensen komen niet in de natuur. Als ik zo in de stad fiets, kom ik per 1000 woningen misschien 2 blikjes tegen. Omdat mensen veel minder tijd in "de natuur" doorbrengen dan in de stad, lijkt het me heel sterk dat er in totaal meer blikjes in de natuur liggen dan in de stad. Laat ik heel ruim rekenen: per 1000 woningen ligt er 1 blikje in de natuur. Dan kom ik op 3 blikjes per 1000 woningen aan zwerfafval. Laat ik ook ruim rekenen door te schatten dat alle blikjes 5 keer per jaar door de schoonmaakdienst worden opgeveegd. Dan kom ik op 15 blikjes per 1000 woningen die jaarlijks gedumpt worden. Dat is totaal 120.000 blikjes in heel Nederland, en dat is 1250 keer minder dan bovenstaande schatting.
Wie denk je dat er dichter bij de waarheid zit?
Een niet-bestaand probleem wordt niet opgelost maar er gaan wel miljarden euro's in om 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 14-07-2024 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:47

Grvy

Bot

RemcoDelft schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:25:
[...]

Ik kan zelf wel een schatting maken: er staan 8 miljoen woningen in Nederland, en de meeste mensen komen niet in de natuur. Als ik zo in de stad fiets, kom ik per 1000 woningen misschien 2 blikjes tegen. Omdat mensen veel minder tijd in "de natuur" doorbrengen dan in de stad, lijkt het me heel sterk dat er in totaal meer blikjes in de natuur liggen dan in de stad. Laat ik heel ruim rekenen: per 1000 woningen ligt er 1 blikje in de natuur. Dan kom ik op 3 blikjes per 1000 woningen aan zwerfafval. Laat ik ook ruim rekenen door te schatten dat alle blikjes 5 keer per jaar door de schoonmaakdienst worden opgeveegd. Dan kom ik op 15 blikjes per 1000 woningen die jaarlijks gedumpt worden. Dat is totaal 120.000 blikjes in heel Nederland, en dat is 1250 keer minder dan bovenstaande schatting.
Wie denk je dat er dichter bij de waarheid zit?
Een niet-bestaand probleem wordt niet opgelost maar er gaan wel miljarden euro's in om 8)7
Je hele berekening is helaas wel gebaseerd op een aanname waardoor alles wat je daarna berekend (alhoewel logisch) niet meer -kan- kloppen als de aanname niet klopt.

Ofwel.. zo kun je geen berekening doen. Dat werkt zo niet.

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Grvy schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:28:
[...]

Je hele berekening is helaas wel gebaseerd op een aanname waardoor alles wat je daarna berekend (alhoewel logisch) niet meer -kan- kloppen als de aanname niet klopt.

Ofwel.. zo kun je geen berekening doen. Dat werkt zo niet.
Een schatting kan prima gebaseerd zijn op een aanname, en het lijkt me heel redelijk om aan te nemen dat de gemiddelde Nederlander vaker in de stad is dan in de natuur. Anders zouden onze steden heel leeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

RemcoDelft schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:31:
[...]

Een schatting kan prima gebaseerd zijn op een aanname, en het lijkt me heel redelijk om aan te nemen dat de gemiddelde Nederlander vaker in de stad is dan in de natuur. Anders zouden onze steden heel leeg zijn.
Dat is de aanname niet, je zegt dat er dus minder blikjes in de natuur liggen. Maargoed; als we toch zo gaan zitten "berekenen"

Als men de natuur ingaat, doen ze dit met reden. Als ik ga wandelen neem ik altijd een flesje mee met water, mensen die "zondags" de natuur ingaan, nemen broodjes mee, blikjes etc.

Als ik in de stad loop neem ik geen blikjes mee. Dan ga ik op een terras zitten.

Ofwel; hoezo zouden er automatisch minder blikjes in de natuur liggen? Ik vermoed juist meer ondanks dat er minder mensen lopen. ;)

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Grvy schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:33:
[...]
Ofwel; hoezo zouden er automatisch minder blikjes in de natuur liggen? Ik vermoed juist meer ondanks dat er minder mensen lopen. ;)
Maar ook 1000 keer meer? Want dat is de orde-grootte waar we het hier over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

RemcoDelft schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:45:
[...]

Maar ook 1000 keer meer? Want dat is de orde-grootte waar we het hier over hebben.
Zeker, maar dat is dus ook waarom ik zeg dat je aannames je berekening onderuit halen.

Gemiddelde pretpark bijv staat niet midden in de stad, ik durf te wedden dat veel blikvuil daar de natuur ook ingaat etc etc.

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

trabant schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:47:
Er zit al een soort van statiegeld op autobanden, verwijderingsbijdrage. Overal waar je ze koopt mag je je oude setje gratisch inleveren.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RemcoDelft schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:25:
[...]

Ik kan zelf wel een schatting maken:
Dit soort wensredeneringen met dikke duim estimates om op de door jou gewenstste uitkomst uit te komen raken natuurlijk kant noch wal :)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 14-07-2024 18:21 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
YakuzA schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:19:
[...]

Dit soort wensredeneringen met dikke duim estimates om op de door jou gewenstste uitkomst uit te komen raken natuurlijk kant noch wal :)
Misschien moet ik de volgende openbare aanbesteding maar inschrijven. Ik vrees echter dat ook daar naar de gewenste uitkomst toegerekend wordt.
We hebben in Nederland 142 duizend kilometer weg. 150 miljoen blikjes per jaar dumpen zou betekenen dat er na een jaar meer dan 1 blikje per strekkende meter ligt, op elke weg weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip*, borrelpraat.

[ Voor 96% gewijzigd door NMH op 15-07-2024 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _gibeon_
True schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:11:
[...]

Toch is het de producenten (die verantwoordelijk zijn voor de verpakkingen die ze op de markt brengen), niet gelukt om de hoeveelheid drankverpakkingen in het zwerfafval voldoende terug te dringen. Dat was namelijk de eis, voldoende terugdringen of het "paardenmiddel" statiegeld (zie Kamerbrief, over plastic flessen ipv blik). De producenten draaien op voor alle kosten van het statiegeldsysteem (want, producentenverantwoordelijkheid) en hebben echt geprobeerd het zonder statiegeld op te kunnen lossen, gewoon omdat dat goedkoper was geweest.

Maar blijkbaar kunnen wij als mensen dit niet... Dus die andere oplossing waar jij het over hebt, is wellicht iets te utopisch gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

_gibeon_ schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:11:
[...]

Toch is het de producenten (die verantwoordelijk zijn voor de verpakkingen die ze op de markt brengen), niet gelukt om de hoeveelheid drankverpakkingen in het zwerfafval voldoende terug te dringen. Dat was namelijk de eis, voldoende terugdringen of het "paardenmiddel" statiegeld (zie Kamerbrief, over plastic flessen ipv blik). De producenten draaien op voor alle kosten van het statiegeldsysteem (want, producentenverantwoordelijkheid) en hebben echt geprobeerd het zonder statiegeld op te kunnen lossen, gewoon omdat dat goedkoper was geweest.

Maar blijkbaar kunnen wij als mensen dit niet... Dus die andere oplossing waar jij het over hebt, is wellicht iets te utopisch gedacht.
Aan statiegeld wordt jaarlijks miljoenen verdiend. Laat je niet voor de gek houden. De targets voor inname worden daarnaast ook lang niet gehaald.

87 miljoen in 2022 en daar zitten de blikjes dus nog niet bij.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 14-07-2024 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _gibeon_
Anoniem: 39993 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:26:
[...]

Aan statiegeld wordt jaarlijks miljoenen verdiend. Laat je niet voor de gek houden. De targets voor inname worden daarnaast ook lang niet gehaald.
Dat klopt, maar het zijn wel de producenten die die miljoenen moeten betalen (en uiteindelijk wij dus, als burgers). Maar in zekere zin is dat - als volledige maatschappij - onze eigen schuld, moe(s)ten we onze rommel maar niet van ons af gooien op straat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

_gibeon_ schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:32:
[...]

Dat klopt, maar het zijn wel de producenten die die miljoenen moeten betalen (en uiteindelijk wij dus, als burgers). Maar in zekere zin is dat - als volledige maatschappij - onze eigen schuld, moe(s)ten we onze rommel maar niet van ons af gooien op straat.
Nee hoor, dat is niet terugbetaald statiegeld wat de consument betaald heeft.

De producenten bijdrage en systeem bijdrage (die uiteraard gewoon doorberekend worden aan de consument) zijn in totaal voor een PET fles met vastgemaakte dop nog geen 3 cent (2024). Die betaal je dus wel, maar krijg je niet terug als je de fles inlevert. Maar dat staat dus verder helemaal los van die extra tientallen miljoenen "winst".

Statiegeld is flessentrekkerij.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 14-07-2024 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Nog even en we moeten de metalen kroonkurken van de glazen bierflesjes ook ergens in gaan leveren.... Én er dus ook extra statiegeld voor gaan afrekenen bij het aanschaffen van zo'n flesje :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Will_M schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:57:
Nog even en we moeten de kroonkurken van de glazen bierflesjes ook ergens in gaan leveren.... Én er dus ook extra statiegeld voor gaan afrekenen bij het aanschaffen van zo'n flesje :9
Sterker nog: op een niet vastgemaakte plastic dop moet nu al 0,25 cent (even uit mijn hoofd) extra systeem bijdrage betaald worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Anoniem: 39993 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:58:
[...]

Sterker nog: op een niet vastgemaakte plastic dop moet nu al 0,25 cent (even uit mijn hoofd) extra systeem bijdrage betaald worden.
Dat nieuwe systeem met 'vaste' doppen is ook precies ge-wel-dig, ja :( Je krijgt die dop bijna niet meer recht terug op de fles met als gevolg dat een half-volle fles leeg lekt in je tas... Of de prik er na één slok op z'n minst van af is.

Ik breek die doppen dus los en schroef ze ook weer netjes récht terug op de fles, net zoals 'vroegâh' ....

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 14-07-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
True schreef op zondag 14 juli 2024 @ 16:09:
[...]

Die metingen kan ik begrijpen, maar ik kan dus niet vinden hoe ze vanuit die metingen berekeningen doen om te komen tot 'heel Nederland'. Dat staat nergens, of ik heb er inmiddels twee keer overheen gelezen. En wat @RemcoDelft ook al zegt het zijn wel 54 pagina's dus ik heb even gezocht en keken naar de inhoudsopgave om te kijken of ik deze info ergens kon vinden waar dit mij logisch leek, dat is niet gelukt.

edit: en ik ben heel makkelijk te overtuigen hoor, wijs mij even op waar ik dit kan vinden en ik ben om (als ik het begrijp).
Die 150 miljoen staat er niet in.
Het rapport geeft alleen de tel/monitoringsesultaten van de telgebieden/telvlakken weer. In het rapport zelf wordt nergens een conclusie getrokken over totaal aantal blikjes per jaar.

Ik wil zelf graag ook overtuigd worden, maar was dat met het rapport bij nader inzien toch niet ;)
Die 150 mln zou dan uit een ander document moeten komen. Ik ben dat nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:51

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:Ik heb net een hele serie posts de prullenbak in gemikt, want het ging nergens meer over. Dit is nog steeds AWM, dus we verwachten hier wel een zeker niveau.
Pagina: 1 ... 25 ... 30 Laatste

Let op:
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.