Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:40
Nox schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:59:
[...]

Te goedkoop? Ben je anticonsumist? Als je een blikje drinken haalt op een gelegenheid waar je het kan opdrinken of mee kan nemen naar een gelegenheid, moet je het daar in kunnen leveren. Die dingen hebben we al: vuilnisbakken. Machines halen er goedkoop de blikjes uit.

Alleen omdat sommigen het te moeilijk vinden om die dingen in de prullenbak te gooien moeten we het halve land laten betalen ervoor. Ik denk dat het inleverpercentage hoger is als we gewoon de blikjes bij pmd mogen doen.
Je zegt het zelf al, dit idee is al een aantal jaren getest maar bleek niet goed te werken tegen zwerfafval.

Ik heb geen probleem met het terugbrengen van mijn statiegeld verpakkingen maar wel met zwerfafval. Dus het bedrag kan wat mij betreft niet hoog genoeg zijn :+

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:45

Nox

Noxiuz

GAIAjohan schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:26:
[...]

Ik koop tegenwoordig bewust ergens mijn blik statiegeld/pfandfrei. Dan gaat het mooi de PMD in zoals dat voorheen ook ging. Scheelt ook gigantisch met het thuis aanhouden van zakken met blikken en de verspilling van water om ze schoon mee te kunnen nemen. Euro of 10-12 voor 24 stuks A-merk. (Coca cola/Pepsi, Mezzomix of Schwipschwap, Fanta etc).. Volgens mij nog goedkoper dan de supermarkt vóór de statiegeld..
Dat is een apart retailkanaal dan?

Ik koop al helemaal bijna nooit blikjes. Enkel af en toe nog, vaak dan in de auto. Moet het op kantoor weer in de vuilnisbak.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

fonsoy schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:30:
[...]

Je zegt het zelf al, dit idee is al een aantal jaren getest maar bleek niet goed te werken tegen zwerfafval.

Ik heb geen probleem met het terugbrengen van mijn statiegeld verpakkingen maar wel met zwerfafval. Dus het bedrag kan wat mij betreft niet hoog genoeg zijn :+
Hoeveel BOA's kan je aannemen voor die 200 of 400 miljoen? En als de boete voor vervuilen nou eens verdubbelt? :+ Of dat we die gevangenen die geen cel hebben inzetten om als taakstraf zwerfvuil op te rapen :P

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Nox schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:30:
[...]

Dat is een apart retailkanaal dan?

Ik koop al helemaal bijna nooit blikjes. Enkel af en toe nog, vaak dan in de auto. Moet het op kantoor weer in de vuilnisbak.
Het is een bijverdienste van een winkeltje dat van alles aanpast op grenskopers. Ze verkopen voor de Duitsers koffie zonder Kaffeesteuer, tegenwoordig voor beide landen dus blik zonder statiegeld.

Ik kwam er een paar weken geleden toevallig eens, en kwam toen de blikjes tegen, en nu gewoon maar hierop over.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
DDX schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:08:
Gewoon net zoals in Duitsland doen, dat je flesjes/blikjes ook weer kan inleveren waar je ze koopt.
Als ik een fietsrit maak en een flesje/blikje cola koop bij een tankstation ga ik die echt niet mee naar huis nemen, ook niet als er straks 1 euro statiegeld op zit.
Gooi ze nu gewoon in de prullenbak.
Vermoedelijk val je niet in de doelgroep die hier echt door geraakt wordt. Ten eerste omdat je het blik in de prullenbak gooit. En ook niet omdat je het niet erg vindt om 50 cent of een euro kwijt te raken door hem in de afvalbak te gooien. Mijn verwachting is dat je dan niet echt veel drankjes uit blik drinkt.

De maatregel zou met name de vervuilers raken, zoals de pubers en zwervers/alcoholisten die hun blik overal en nergens achterlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
Nox schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:32:
[...]

Hoeveel BOA's kan je aannemen voor die 200 of 400 miljoen? En als de boete voor vervuilen nou eens verdubbelt? :+ Of dat we die gevangenen die geen cel hebben inzetten om als taakstraf zwerfvuil op te rapen :P
Die 200-400 miljoen is serieus veel geld die nu vast zit in een stichting. Hoe die er nuttig uit te krijgen is ook een discussie waard. Nu de stichting zelf nul initiatief heeft getoond probeert de overheid het met een boete. Ik vind een aantal BOA's betaald door het statiegeldfonds geen slecht idee.

Eigenlijk had de regie van dit alles beter bij de staat kunnen liggen, dan kan je tenminste direct sturen op resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:31

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

fonsoy schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:40:
[...]

Die 200-400 miljoen is serieus veel geld die nu vast zit in een stichting. Hoe die er nuttig uit te krijgen is ook een discussie waard. Nu de stichting zelf nul initiatief heeft getoond probeert de overheid het met een boete. Ik vind een aantal BOA's betaald door het statiegeldfonds geen slecht idee.

Eigenlijk had de regie van dit alles beter bij de staat kunnen liggen, dan kan je tenminste direct sturen op resultaat.
Bizar eigenlijk. Als overheid stel je dit in en vervolgens mag een stichting dit uitvoeren en het geld dat overblijft lekker houden. Gewoon alles wat elk jaar over is direct de schatkist in. Klaar.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
fonsoy schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:40:
[...]

Jaren geleden las ik dat de gemeente hier 300.000 euro per jaar uitgeeft aan handhaving voor hondenstront, en dat dat in een jaar 10 boetes opleverde. Ik vrees dat we vergelijkbare getallen gaan zien als het gaan om handhaving van afvaldumpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-06 14:55
The Zep Man schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:34:
Het raakt licht statiegeld op blikjes:

Statiegeld op flessen verdubbelt mogelijk in 2025. Er zouden nog geen plannen zijn om statiegeld op blikjes te verhogen.
Vroeger was statiegeld op flessen 1 gulden. Bij de invoering van de euro is het statiegeld verlaagd van 0,45 naar 0,25. Later kregen we nog die wobbly dunplastic flessen. Ik mis nog steeds de oude robuuste versie.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Señor Sjon schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:43:
[...]

Vroeger was statiegeld op flessen 1 gulden. Bij de invoering van de euro is het statiegeld verlaagd van 0,45 naar 0,25. Later kregen we nog die wobbly dunplastic flessen. Ik mis nog steeds de oude robuuste versie.
Die grote zijn ook prima om er statiegeld op te voeren. Ik snap niet waarom we per se af moesten stappen van die degelijke anderhalf liter flessen. Ik kan er niet eens een foto meer van vinden.

https://www.plasticsoupfo...al-voor-voedsel-en-drank/

Dit artikel kwam ik tegen in de zoektocht, door het recyclen blijft er ook meer afgifte van chemicalien uit de verpakking komen. Weet iemand waarom we afgestapt zijn op die oude stevige flessen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Nox schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:56:
[...]
Weet iemand waarom we afgestapt zijn op die oude stevige flessen?
Het zal wel goedkoper zijn. Ooit hadden we flessen die hergebruikt werden, nu hebben we flessen die eigenlijk te dun zijn om met 1 hand vast te houden, en we moeten ze toch terugbrengen waarna ze vervolgens meteen versnipperd worden. Oftewel het slechtste van 2 werelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:49
Heeft iemand eigenlijk al uitgezocht waar die overige 30% heengaat die niet wordt ingeleverd?
Een deel zal wel op straat liggen en in een vuilnisbak, maar ik ken genoeg voorbeelden waar mensen/scholen/bedrijven de flessen jaren voor iets anders gebruiken of gewoon vergeten, dan is het toch niet zo'n groot probleem denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:29

Dido

heforshe

Weet iemand waarom we afgestapt zijn op die oude stevige flessen?
Die werden ook maar beperkt hergebruikt, en wogen een veelvoud van die dunnere variant.
En bedrijven zitten met regels uit het verpakkingconvenant waardoor ze heel erg beperkt worden in de hoeveelheid verpakkingsmateriaal die ze op de markt mogen dumpen.

En die hoeveelheid wordt gemeten in gewicht - dus (veel) lichtere flessen zorgen ervoor dat ze binnen de regels blijven.

offtopic:
Hier zijn wel een hoop uitzonderingen op, zodat Italiaanse wijnproducenten er nog steeds mee wegkomen om idioot zware glazen flessen te gebruiken :|

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
[...]

Die grote zijn ook prima om er statiegeld op te voeren. Ik snap niet waarom we per se af moesten stappen van die degelijke anderhalf liter flessen. Ik kan er niet eens een foto meer van vinden.

Dit artikel kwam ik tegen in de zoektocht, door het recyclen blijft er ook meer afgifte van chemicalien uit de verpakking komen. Weet iemand waarom we afgestapt zijn op die oude stevige flessen?
Van wat ik me kan herinneren:
- Het was logistiek te lastig/duur. Flessen moesten heel naar een sorteerlocatie, gesorteerd worden (Coca-cola flessen in eigen kratten, Sprite-flessen in eigen kratten etc.). De dunne petfles wordt vaak in de winkel al geshred, en komen dan allemaal in één zak, voor de recycleboer.
- Schoonmaken was ook duur en milieuonvriendelijk.

Het enige statiegeld wat naar mijn mening goed geregeld is zijn de bruine bierpijpjes van 0,3 liter. Die zijn eigendom van de gezamenlijke brouwers, en een flesje Amstel kan volgende maand in de winkel terugkomen als flesje Bavaria of zo. Het maakt niet uit naar welke brouwer ze terug gaan. Maar ook daar zie je weer dat er brouwers komen met een eigen fles om zich daarmee te onderscheiden...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
Oekiejoekie schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:39:
[...]Het maakt niet uit naar welke brouwer ze terug gaan. Maar ook daar zie je weer dat er brouwers komen met een eigen fles om zich daarmee te onderscheiden...
Dat doet Grolsch al 127 jaar......... 8)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-06 14:55
Oekiejoekie schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:39:
[...]

Van wat ik me kan herinneren:
- Het was logistiek te lastig/duur. Flessen moesten heel naar een sorteerlocatie, gesorteerd worden (Coca-cola flessen in eigen kratten, Sprite-flessen in eigen kratten etc.). De dunne petfles wordt vaak in de winkel al geshred, en komen dan allemaal in één zak, voor de recycleboer.
- Schoonmaken was ook duur en milieuonvriendelijk.

Het enige statiegeld wat naar mijn mening goed geregeld is zijn de bruine bierpijpjes van 0,3 liter. Die zijn eigendom van de gezamenlijke brouwers, en een flesje Amstel kan volgende maand in de winkel terugkomen als flesje Bavaria of zo. Het maakt niet uit naar welke brouwer ze terug gaan. Maar ook daar zie je weer dat er brouwers komen met een eigen fles om zich daarmee te onderscheiden...
Klopt. De harde fles ging ~5x mee alvorens die ook geshredderd moest worden. Op vakantie in het buitenland had je dan al die zachte ellendige flessen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:02
dakka schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:34:
Heeft iemand eigenlijk al uitgezocht waar die overige 30% heengaat die niet wordt ingeleverd?
Een deel zal wel op straat liggen en in een vuilnisbak, maar ik ken genoeg voorbeelden waar mensen/scholen/bedrijven de flessen jaren voor iets anders gebruiken of gewoon vergeten, dan is het toch niet zo'n groot probleem denk ik dan.
Dat vroeg ik mij ook al af.
Om mijzelf even aan te halen:
JukeboxBill schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:00:
Heb ik ook gelezen, maar ik vraag mij af of ze bij de berekening van de niet ingeleverde flesjes wel rekening hebben gehouden dat veel ook beland in de PMD bak.
Ik kwam er laatst ook pas achter dat er statiegeld zit op de kleine flesjes, nadat ik al bijna een heel treetje van 24 lege flesjes in de kliko had gegooid.
Dit geldt natuurlijk net zo goed voor blik.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Dwarlorf schreef op woensdag 17 april 2024 @ 07:36:
[...]

Bizar eigenlijk. Als overheid stel je dit in en vervolgens mag een stichting dit uitvoeren en het geld dat overblijft lekker houden. Gewoon alles wat elk jaar over is direct de schatkist in. Klaar.
Stichtingen die als doel hebben geld te innen hebben wel vaker geen idee waarmee ze er naar toe moeten. Stichting thuiskopie is er ook zo een.... miljoenen stroomden er naar toe met de heffingen op allerlei media en apparatuur, maar geen idee hoeveel er naar welke artiest moest worden uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
dakka schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:34:
Dat kon je hier in het dorp redelijk makkelijk zien tijdens carnaval. Een pilsje in de plaatselijke horeca kostte ~3 euro, een blikje pils van de supermarkt kost ~1 euro, met statiegeld er bij 1,15. Zelfs als je dat blikje niet terugbrengt, dan bespaar je nog steeds 1,85 op je biertje, dus ja, dan kun je het blik net zo goed op de grond gooien.

Aan het eind van de optocht was er wel een kar waar je je lege blikjes kon doneren aan de carnavalsstichting. Maar het merendeel was al platgereden/platgelopen, en dus niet meer geschikt om in te leveren. Die gingen na de optocht allemaal het veegwagentje van gemeentewerken in.

Andere plekken waar denk ik veel achter blijft zijn festivalcampings. Daar mag je vaak wel blik meenemen en ook daar geldt dat een blikje inclusief statiegeld goedkoper is als het festivalbier. Dus ja, ook al gooi je het gewoon weg, dan heb je nog steeds een besparing...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:20
[...]

Die zagen er niet altijd even fris meer uit (ik vulde nog vakken toen die flessen nog in more-way-pet zat, vulde nog 10x fijner uit een kratje ook dan uit het plastic folie, restanten stapelde ook veel gemakkelijker weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:49
Oekiejoekie schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:06:
[...]

Dat kon je hier in het dorp redelijk makkelijk zien tijdens carnaval. Een pilsje in de plaatselijke horeca kostte ~3 euro, een blikje pils van de supermarkt kost ~1 euro, met statiegeld er bij 1,15. Zelfs als je dat blikje niet terugbrengt, dan bespaar je nog steeds 1,85 op je biertje, dus ja, dan kun je het blik net zo goed op de grond gooien.

Aan het eind van de optocht was er wel een kar waar je je lege blikjes kon doneren aan de carnavalsstichting. Maar het merendeel was al platgereden/platgelopen, en dus niet meer geschikt om in te leveren. Die gingen na de optocht allemaal het veegwagentje van gemeentewerken in.

Andere plekken waar denk ik veel achter blijft zijn festivalcampings. Daar mag je vaak wel blik meenemen en ook daar geldt dat een blikje inclusief statiegeld goedkoper is als het festivalbier. Dus ja, ook al gooi je het gewoon weg, dan heb je nog steeds een besparing...
Ja, maar jij hebt het over blikjes, dat van die 70% gaat over PET flessen, blikjes worden door de inspectie nog buiten dat doel gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

J-roenn schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:08:
[...]

Die zagen er niet altijd even fris meer uit (ik vulde nog vakken toen die flessen nog in more-way-pet zat, vulde nog 10x fijner uit een kratje ook dan uit het plastic folie, restanten stapelde ook veel gemakkelijker weer op.
En als je ging voetballen met vriendjes waren die ook veel beter want je kon ze vullen met water en er wel 10 keer tegenaan schieten en ze bleven heel. Ook gingen ze prima in de supersoaker, meer capaciteit :P

[ Voor 5% gewijzigd door Nox op 17-04-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
Een nieuwe episode in de soap breekt aan.
https://www.facto.nl/3586...-statiegeld-fors-verhogen
Statiegeld op plastic flesjes verdrievoudigt bijna in dit voorstel. Kleine flesjes naar 50 cent statiegeld. Blikjes worden (nog) niet geraakt, naar mijn verwachtingen is de reden ervan dat er nog maar kort statiegeld op blik zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
fonsoy schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:41:
Statiegeld op plastic flesjes verdrievoudigt bijna in dit voorstel. Kleine flesjes naar 50 cent statiegeld. Blikjes worden (nog) niet geraakt, naar mijn verwachtingen is de reden ervan dat er nog maar kort statiegeld op blik zit.
En wat te doen met flessen die je zelf hergebruikt waardoor het statiegeldlogo niet meer leesbaar is? Of het etiket wat er vrij snel afvalt? Dat begint nog best in de papieren te lopen!
En ook zuivel? Is die irritante vastzittende dop die met pak en al in de PMD-container gaat nog niet genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:39
fonsoy schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:41:
*knip*, dit is geen kroeg.

Het huidige statiegeldsysteem is al van de zotten.
De blikjes inzamelen doe ik thuis wel, dan zet ik ze gewoon in de lege tray terug.
Alleen irritant dat je geen tray kan inleveren, dus daarvoor laten we boodschappen bezorgen.
(Die nemen wel een tray retour)

Flesjes worden bij ons vaak meerdere keren hergebruikt.
Die kopen we eigenlijk toch alleen voor een lange reis (zomervakantie wintersport), en na een dag of 2-3 gebruiken gaan ze gewoon de container in.
RemcoDelft schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:43:
[...]

En wat te doen met flessen die je zelf hergebruikt waardoor het statiegeldlogo niet meer leesbaar is? Of het etiket wat er vrij snel afvalt? Dat begint nog best in de papieren te lopen!
En ook zuivel? Is die irritante vastzittende dop die met pak en al in de PMD-container gaat nog niet genoeg?
Gelukkig alleen de flessen.

Maar je weet nooit, misschien komen de pakken er ook ooit nog bij.

[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 10-06-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
FRANQ schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:51:
[...]

*knip*

Het huidige statiegeldsysteem is al van de zotten.
De blikjes inzamelen doe ik thuis wel, dan zet ik ze gewoon in de lege tray terug.
Alleen irritant dat je geen tray kan inleveren, dus daarvoor laten we boodschappen bezorgen.
(Die nemen wel een tray retour)

Flesjes worden bij ons vaak meerdere keren hergebruikt.
Die kopen we eigenlijk toch alleen voor een lange reis (zomervakantie wintersport), en na een dag of 2-3 gebruiken gaan ze gewoon de container in.

[...]

Gelukkig alleen de flessen.

Maar je weet nooit, misschien komen de pakken er ook ooit nog bij.
Ik ben een beetje out of the loop, maar waarom zou meer statiegeld slecht zijn op dit soort flessen en pakken? En wat is er mis met het huidige systeem? Dat er bij supermarkten weinig inlever automaten staan?

[ Voor 3% gewijzigd door NMH op 10-06-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
RemcoDelft schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:43:
[...]

Interessante casus. Welke eisen mogen er redelijkerwijs gesteld worden door 'het statiegeldsysteem' om flessen in te nemen en het statiegeld terug te betalen? Een winkel moet natuurlijk wel kunnen checken dat er betaald is, en dat gaat nu eenmaal via het etiket (even los of het door een reverse vending machine wordt ingenomen of handmatig).
je hebt het over pak maar het gaat denk ik vooral om kleinere flesjes zuivel.

En het hele doel van statiegeld is 90% recyclen, dat gebeurt blijkbaar niet voldoende via de PMD-container. Dus dat is dan inderdaad niet genoeg blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Wally2002 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:55:
[...]

En het hele doel van statiegeld is 90% recyclen, dat gebeurt blijkbaar niet voldoende via de PMD-container. Dus dat is dan inderdaad niet genoeg blijkbaar.
Ik ben erg benieuwd welk percentage er via de PMD-container wordt gerecycled. Eerder was het argument zwerfafval. Als 10% op straat terechtkomt is dat nog steeds heel erg veel, maar dat gebeurt dan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
dylan111111 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:55:
[...]

Ik ben een beetje out of the loop, maar waarom zou meer statiegeld slecht zijn op dit soort flessen en pakken? En wat is er mis met het huidige systeem? Dat er bij supermarkten weinig inlever automaten staan?
Inleverpunten is idd wel een probleem:
- apart blikjesautomaat aan het begin van de supermarkt, flessenautomaat achterin...
- slechts 1 machine en mensen met zakken vol die 1 voor 1 de flesjes/blikjes erin moeten doen
- met name blik automaat regelmatig in storing (door blikjes met restanten erin neem ik aan)
- kleverige vloer
- overvolle prullenbakken met niet geaccepteerde flessen/blikjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
dylan111111 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:55:
[...]

Nou meer statiegeld is gewoon een verborgen kostenpost op je wekelijkse boodschappen.
Je krijgt het wel terug, maar je moet het wel eerst afrekenen.

Je kan het vertienvoudigen, dan zal het vast wel lukken om bijna alles in te zamelen, 100%word het nooit.
Maar als jij 1,50 statiegeld moet betalen gaat je lipton ice-tea green van 1,75+0,15=1.90 naar 3.25, koop je dan nog een flesje drinken?

Nu hoef ik niet te kijken of ik ergens een eurotje kan besparen, maar er zijn ook mensen die wel elk dubbeltje moeten omdraaien. En mogelijk zelfs weekgeld hebben.
Als die dan in plaats van 15ct 50ct statiegeld moeten betalen, hebben die daar gewoon last van.

Wat er mis is met het huidige systeem:
Dat hele terugbrengen is gewoon de grootste onzin.
Als die flessen dan nog zouden worden hergebruikt zoals vroeger, dan snap ik dat.

Nu had je ze net zo goed thuis weg kunnen gooien bij het plastic.
In het geval van blikjes idem, die moet je helemaal niet willen inzamelen.

Het grote probleem is gewoon dat vuilnisbakken verdwijnen.
Vroeger hadden we in onze straat alleen al 3 vuilnisbakken, nu nul.
En er lopen dagelijks honderden jongeren voorbij naar de bushalte.

Ik kan gewoon uit de praktijkervaring vertellen dat minder vuilnisbakken = meer zwerfvuil.

In een winkelcentrum zie je ook steeds minder vuilnisbakken, dat valt normaal niet zo op, maar als je kinderen hebt gaat dat ineens opvallen.
Voorheen stond naast elk bankje een bak.
Nu staat er sporadisch eentje.

En dan vinden we het gek dat er dingen op de grond gegooid worden?

Ik probeer mijn kinderen op te voeden dat ze dingen weg moeten gooien in een prullenbak.
Maar als ze na 10 minuten nog geen prullenbak zijn tegengekomen, moeten we vaak bij een kassa vragen of we iets weg mogen gooien in hun prullenbak.

Ik vind dat raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Wally2002 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:02:
[...]

Inleverpunten is idd wel een probleem:
- apart blikjesautomaat aan het begin van de supermarkt, flessenautomaat achterin...
- slechts 1 machine en mensen met zakken vol die 1 voor 1 de flesjes/blikjes erin moeten doen
- met name blik automaat regelmatig in storing (door blikjes met restanten erin neem ik aan)
- kleverige vloer
- overvolle prullenbakken met niet geaccepteerde flessen/blikjes.
En dit inderdaad.

De blikautomaat staat bijna permanent in storing hier in de jumbo.
En alles moet er 1 voor 1 in.

In het buitenland heb je automaten waar je hele zakken in kan omkieperen.
Waarom hebben wij die niet?

Nu kan ik alleen een plaatje vinden op shutterstock, en ik denk dat ik die hier niet kan plaatsen.
Maar je wil gewoon een luik die je opent, waar je een hele zak in omkieperd.
Luik dicht en de machine telt ze.

[ Voor 12% gewijzigd door FRANQ op 10-06-2024 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
FRANQ schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:18:
[...]

Ik kan gewoon uit de praktijkervaring vertellen dat minder vuilnisbakken = meer zwerfvuil.
Hier zijn ze nog niet weg, maar wel steeds kleiner: van een hele brede opening naar een tralie in het midden naar een plaat RVS met 2 piepkleine gaatjes er in. Dit alles vanwege het weghalen van grijze containers waardoor mensen hun restafval steeds moeilijker kwijt kunnen, en de gemeente niet wil dat het in deze vuilnisbakken terechtkomt.
Het komt allemaal op hetzelfde neer: het wordt vooral steeds lastiger gemaakt om van je afval af te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:51
FRANQ schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:20:
[...]

En dit inderdaad.

Nu kan ik alleen een plaatje vinden op shutterstock, en ik denk dat ik die hier niet kan plaatsen.
Ik heb laatst ergens op de socials voorbij zien komen dat er een Jumbo was die dat ook had. Het kan dus wel.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002

Nou meer statiegeld is gewoon een verborgen kostenpost op je wekelijkse boodschappen.
Zo verborgen is hij niet want het statiegeld moet gewoon apart op de bon inzichtelijk zijn.
Verder snap ik je punt wel hoor, dat je het moet voorfinancieren.
Je kan het vertienvoudigen, dan zal het vast wel lukken om bijna alles in te zamelen, 100%word het nooit.
Maar als jij 1,50 statiegeld moet betalen gaat je lipton ice-tea green van 1,75+0,15=1.90 naar 3.25, koop je dan nog een flesje drinken?
Er is natuurlijk nergens gezegd dat het zo duur wordt, alhoewel het een fikse percentuele verhoging is die nu voorgesteld wordt. En wellicht wordt het nu bewust zo extreem ingezet om de branche in beweging te laten komen.
Nu hoef ik niet te kijken of ik ergens een eurotje kan besparen, maar er zijn ook mensen die wel elk dubbeltje moeten omdraaien. En mogelijk zelfs weekgeld hebben.
Als die dan in plaats van 15ct 50ct statiegeld moeten betalen, hebben die daar gewoon last van.
Terecht punt.
Als die flessen dan nog zouden worden hergebruikt zoals vroeger, dan snap ik dat.

Zwelfvuil.
<heel verhaal>
Is denk ik wel een valide punt alhoewel er genoeg zijn die zelfs een prullenbak op 2 meter al te ver vinden...

Ik zie bij gemeenten vooral een cyclische beweging:
- er is veel zwerfvuil
- er worden extra vuilnisbakken geplaatst
- goh, de kosten van het legen van al die bakken loopt wel erg op
- er worden weer bakken weggehaald
- zie eerste punt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002

Ruimtegebrek en/of kruideniersmentaliteit.

Ook zaken zoals een wastafel om na inleveren even je handen te wassen mis ik in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel0101
  • Laatst online: 24-06 21:58
In Bunschoten staat een machine waar je je vuilniszak met blikjes en flessen kan leeg kieperen. Vervolgens kan je met een tikkie je geld krijgen. Gelijk op je rekening dus en geen statiegeld bonnetje.

Bunrecycling - Bunschoten heet het bedrijf, zit aan de Edisonweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
RemcoDelft schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:27:
[...]

Hier zijn ze nog niet weg, maar wel steeds kleiner: van een hele brede opening naar een tralie in het midden naar een plaat RVS met 2 piepkleine gaatjes er in. Dit alles vanwege het weghalen van grijze containers waardoor mensen hun restafval steeds moeilijker kwijt kunnen, en de gemeente niet wil dat het in deze vuilnisbakken terechtkomt.
Niet alleen het weghalen van grijze containers/kliko's maar vooral het introduceren van het betalen via pasje voor gebruik van de (ondergrondse) restafvalcontainer.
Om het scheiden te bevorderen.
Resultaat:
- elke dag met een klein zakje huisafval naar de prullenbak en door het gat forceren.
- afval naar buurgemeente brengen waar je het zo in de ondergrondse container gooit (afvaltoerisme)
- meer vervuiling in andere stromen

Maar dit is denk ik wat meer voor het andere topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Wessel0101 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:42:
In Bunschoten staat een machine waar je je vuilniszak met blikjes en flessen kan leeg kieperen. Vervolgens kan je met een tikkie je geld krijgen. Gelijk op je rekening dus en geen statiegeld bonnetje.

Bunrecycling - Bunschoten heet het bedrijf, zit aan de Edisonweg.
Beetje uit de buurt, maar dat is precies wat ik zou willen als machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
[...]

En dit inderdaad.

Dat was bij jumbo eerbeek.

https://www.duurzaam-onde...verpakkingen-in-een-keer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06 18:18

WCA

Mooi ding als het werkt, maar hij is constant kapot helaas. Er hangen al papiertjes bij dat je voordat je je blikjes komt inleveren, dat ze graag hebben dat je de blikjes uitspoelt... :+

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:50

Spooksel

Spooksel!

Leuk idee, maar dat blikjes uitspoelen allemaal is natuurlijk weer totale verspilling van drinkwater 8)7

Ik zie mijn ouders dat ook wel doen met hun blikjes, maar ik vind het dus echt onzin dat je dat zou moeten doen. Ik zet mijn lege blikken altijd gewoon terug in de traytjes waarop ik ze koop en bij de supermarkt lever ik ze dusdanig in dat de openingen naar boven gericht zijn en er dus niets uit komt lopen. Daar moeten ze het maar mee doen hoor!

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
[...]

Het schijnt dat de verkopen van drankjes in blik sinds de invoering van 15 cent statiegeld al fors afnemen met de huidige 15 cent statiegeld. Je kunt zelf wel invullen wat er gebeurd als dat 1,50 zou worden denk ik ;)

https://www.frituurwereld...%20van%2012%2C5%20procent.
Klopt. Misschien zien we nog wel een gezondheidsimpuls hieruit komen. Al die liters frisdrank etc. die minder geconsumeerd worden.....

In een perfecte wereld was het inderdaad niet nodig geweest.... Maar helaas bleek dat niet iedereen zijn kinderen zo netjes op voed als jij. elk jaar belandde er zo'n 150 miljoen stuks op straat en in de natuur...

https://nos.nl/artikel/23...-hoeveel-helpt-statiegeld

In een winkelcentrum zie je ook steeds minder vuilnisbakken, dat valt normaal niet zo op, maar als je kinderen hebt gaat dat ineens opvallen.
Voorheen stond naast elk bankje een bak.
Nu staat er sporadisch eentje.

En dan vinden we het gek dat er dingen op de grond gegooid worden?

Ik probeer mijn kinderen op te voeden dat ze dingen weg moeten gooien in een prullenbak.
Maar als ze na 10 minuten nog geen prullenbak zijn tegengekomen, moeten we vaak bij een kassa vragen of we iets weg mogen gooien in hun prullenbak.

Ik vind dat raar.
Persoonlijk zie ik geen prullenbak minder in mijn omgeving. Wellicht dat de lokale politiek bij jou hier anders in staat.... Even opletten bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen zou ik zeggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
WCA schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:08:
[...]

Mooi ding als het werkt, maar hij is constant kapot helaas. Er hangen al papiertjes bij dat je voordat je je blikjes komt inleveren, dat ze graag hebben dat je de blikjes uitspoelt... :+
Vreemd, nu was ik een aantal weken geleden daar op vakantie in de buurt en ben ik er meermaals geweest. Geen enkel briefje gezien. Overigens lijkt het me niet meer als normaal dat je uit hygiënisch oogpunt blikjes leeg inlevert en niet nog met drank erin... Maar dat schijnt voor sommigen al teveel moeite te zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door stylezzz op 10-06-2024 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
stylezzz schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:15:
[...]

elk jaar belandde er zo'n 150 miljoen stuks op straat en in de natuur...
Dat nummer heb ik al eerder in twijfel getrokken, en zal wel uit de lobby komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

RemcoDelft schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:17:
[...]

Dat nummer heb ik al eerder in twijfel getrokken, en zal wel uit de lobby komen.
Ik was net aan het zoeken: https://open.rijkswaterst...fafvalmonitor-incl-extra/

Maar ik vind die 'fractietellingen' nogal arbitrair.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06 18:18

WCA

stylezzz schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:17:
[...]

Vreemd, nu was ik een aantal weken geleden daar op vakantie in de buurt en ben ik er meermaals geweest. Geen enkel briefje gezien. Overigens lijkt het me niet meer als normaal dat je uit hygiënisch oogpunt blikjes leeg inlevert en niet nog met drank erin... Maar dat schijnt voor sommigen al teveel moeite te zijn.
Leeg? Ja. Maar om nou blikjes uit te gaan spoelen gaat mij wat ver. Het hing bij de kassa in de Jumbo winkel zelf overigens.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

[...]

Het schijnt dat de verkopen van drankjes in blik sinds de invoering van 15 cent statiegeld al fors afnemen met de huidige 15 cent statiegeld. Je kunt zelf wel invullen wat er gebeurd als dat 1,50 zou worden denk ik ;)

https://www.frituurwereld...%20van%2012%2C5%20procent.
Kip en ei. Dat komt omdat er op veel verkooppunten veel minder blikjes worden aangeboden en meer flesjes van 50 cl. Kan de regering over 5 jaar gaan zeuren dat frisdrank verboden moet worden omdat obesitascijfers nog hoger zijn geworden.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
WCA schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:36:
[...]

Leeg? Ja. Maar om nou blikjes uit te gaan spoelen gaat mij wat ver. Het hing bij de kassa in de Jumbo winkel zelf overigens.
Nuttig maar niet heus. Aangezien die statiegeld automaten in een bijgebouwtje daar staan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Dwarlorf schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:39:
[...]

Kip en ei. Dat komt omdat er op veel verkooppunten veel minder blikjes worden aangeboden en meer flesjes van 50 cl. Kan de regering over 5 jaar gaan zeuren dat frisdrank verboden moet worden omdat obesitascijfers nog hoger zijn geworden.
De verkooppunten zullen hun assortiment aanpassen aan de vraag verwacht ik. Overigens zie ik niet zozeer meer kleine flesjes in de winkels, maar het ontbreekt me even aan de verkoopcijfers hiervan. Er waren wel wat fabrikanten die handig insprongen op het nieuwe statiegeld beleid door hun drankjes in zakjes te produceren maar dat is maar geneuzel in de marge. De grote 'boosdoeners' als de bekende fris en energiedrank fabrikanten moeten wel blijven verpakken in blik.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Persoonlijk zie ik geen prullenbak minder in mijn omgeving. Wellicht dat de lokale politiek bij jou hier anders in staat.... Even opletten bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen zou ik zeggen. :)
Hier hebben we ze wel, maar worden ze elke ochtend doorgespit door wat blikjeszoekers waarbij een deel van de inhoud van de prullenbak op straat beland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

stylezzz schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:47:
[...]

De verkooppunten zullen hun assortiment aanpassen aan de vraag verwacht ik. Overigens zie ik niet zozeer meer kleine flesjes in de winkels, maar het ontbreekt me even aan de verkoopcijfers hiervan. Er waren wel wat fabrikanten die handig insprongen op het nieuwe statiegeld beleid door hun drankjes in zakjes te produceren maar dat is maar geneuzel in de marge. De grote 'boosdoeners' als de bekende fris en energiedrank fabrikanten moeten wel blijven verpakken in blik.....
Ik denk dat het voornamelijk bij gemakswinkels/zaken is. Uit ervaring weet ik dat op station groningen minder blikjes worden aangeboden. Voornamelijk 'exotische' smaken zoals cherry cola. Dat kan ik alleen nog maar in een flesje kopen. Kan natuurlijk ook nog een keuze van de fabrikant zijn bedenk ik me nu.

[ Voor 4% gewijzigd door Dwarlorf op 10-06-2024 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:08
True schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:32:
[...]

Ik was net aan het zoeken: https://open.rijkswaterst...fafvalmonitor-incl-extra/

Maar ik vind die 'fractietellingen' nogal arbitrair.
Ik heb ooit (aan het begin van mijn carriëre) onderzoek gedaan naar zwerfvuil voor stichting Nederland schoon. Als de resultaten boven bepaalde streefwaarden lagen moesten fabrikanten actie ondernemen.
Daaruit is de verplichting op statiegeld ontstaan. En ja ik zie nu minder grof zwerfvuil (onderzoek niet meer, maar zie de metingen wel bij gemeenten) alleen kauwgom, peuken, vapes en snoepapier zijn nog een groot probleem, en de fastfoodketens natuurlijk....(die zouden helemaal moeten stoppen m.i. maar da's mijn mening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

HvdBent schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:02:
[...]

Ik heb ooit (aan het begin van mijn carriëre) onderzoek gedaan naar zwerfvuil voor stichting Nederland schoon. Als de resultaten boven bepaalde streefwaarden lagen moesten fabrikanten actie ondernemen.
Daaruit is de verplichting op statiegeld ontstaan. En ja ik zie nu minder grof zwerfvuil (onderzoek niet meer, maar zie de metingen wel bij gemeenten) alleen kauwgom, peuken, vapes en snoepapier zijn nog een groot probleem, en de fastfoodketens natuurlijk....(die zouden helemaal moeten stoppen m.i. maar da's mijn mening)
In die onderzoeken komt plastic verpakkingen met 17% boven blikjes van 15%, maar daar kun je geen statiegeld op heffen dus moet je wat anders bedenken :9

Maar wat ik nu snap c.q. helder krijg is hoe ze van die fractietellingen/meetvlakken nu correleren naar hoeveel blikjes er in heel Nederland zou liggen. Daar gaan ze niet op in in dit 'onderzoek'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
De meetvlakken zijn gekozen om een gemiddeld beeld te geven. En worden altijd exact aangehouden om de resultaten van jaar op jaar te kunnen vergelijken. Daarom werd in mijn tijd iemand met landmeetkundige kennis op pad gestuurd om te meten zodat je wist dat je op de juiste plek bezig was. Was wel een rotklus btw. En je moet ook je agenda in de gaten houden (meten in Den Haag de dag voor prinsjesdag schiet niet op met alle wegblokkade's) Ook waren sommige locaties bekend bij mannen die op mannen vallen, daar wil je op bepaalde tijdstippen niet komen als je niet van ongewenste aandacht houdt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

HvdBent schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:11:
De meetvlakken zijn gekozen om een gemiddeld beeld te geven. En worden altijd exact aangehouden om de resultaten van jaar op jaar te kunnen vergelijken. Daarom werd in mijn tijd iemand met landmeetkundige kennis op pad gestuurd om te meten zodat je wist dat je op de juiste plek bezig was. Was wel een rotklus btw. En je moet ook je agenda in de gaten houden (meten in Den Haag de dag voor prinsjesdag schiet niet op met alle wegblokkade's) Ook waren sommige locaties bekend bij mannen die op mannen vallen, daar wil je op bepaalde tijdstippen niet komen als je niet van ongewenste aandacht houdt....
Dat geeft ook direct aan waarom 'plastic verpakkingen' met 17% relatief gezien zo hoog in de resultaten staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-06 13:44
HvdBent schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:11:
Ook waren sommige locaties bekend bij mannen die op mannen vallen, daar wil je op bepaalde tijdstippen niet komen als je niet van ongewenste aandacht houdt....
Plus dat opeens het aantal rubber zwerfaval oververtegenwoordigd raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
LTwinter schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:40:
[...]

Plus dat opeens het aantal rubber zwerfaval oververtegenwoordigd raakt.
als ze daar nou eens statiegeld op heffen.... dan is de klacht van een plakkende vloer bij de blikjesautomaat.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Net op het journaal, de hoeveelheid zwerfvuil neemt toe omdat vuilnis overhoop gehaald wordt op zoek naar blikjes.
Helaas hier in de buurt ook die ervaring.

En zo is het eigenlijk met alle maatregelen op het gebied van afvalinzameling door de gemeente. Ondergrondse containers zijn een tyfuszooi en moeilijk gedoe met pasjes, je kliko moet zus of zo staan anders wordt die niet geleegd, je moet zo'n beetje een kalender bijhouden om te weten wanneer je welk afval kwijt kan, voor grof vuil sta je uren in de file voor de werf. En het is niet zo dat het goedkoper wordt om dat allemaal zelf te moeten doen en bijhouden.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:51
De oplossing is echter simpel. Meer toeslagen en statiegeld invoeren.

/s

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

En de WOZ omhoog natuurlijk! De Haarlemmerolie van de gemeentelijke beleidsmaker. d:)b

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:43

franssie

Save the albatross

HvdBent schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:24:
[...]

als ze daar nou eens statiegeld op heffen.... dan is de klacht van een plakkende vloer bij de blikjesautomaat.... :+
Of juist niet en mensen die uitglijden

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:07

Agent47

I always close my contracts.

Uberhaupt vraag over statiegeld. Ik heb een half krat met Duitse halve liter flessen. Die kan je hier niet inleveren hè? Ik ga niet naar Duitsland komende tijd dus ik zit met dat krat…

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Net terug van vakantie. Geen statiegeld in Frankrijk, wel voldoende glasbakken en ‘blauwe’ en ‘grijze’ bakken.

En het werkt gewoon, net als in Italië. Geen gezeur met je waterflessen, blik of glas. Gewoon netjes in de bestemde bak, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
GAIAjohan schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:12:
Net terug van vakantie. Geen statiegeld in Frankrijk, wel voldoende glasbakken en ‘blauwe’ en ‘grijze’ bakken.

En het werkt gewoon, net als in Italië. Geen gezeur met je waterflessen, blik of glas. Gewoon netjes in de bestemde bak, klaar.
Misschien hebben ze daar niet zo'n sterke lobby die geld wil verdienen aan statiegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
RemcoDelft schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:13:
[...]

Misschien hebben ze daar niet zo'n sterke lobby die geld wil verdienen aan statiegeld.
Wellicht, maar het grootste verschil is het aantal afvalbakken m.i.

Wellicht hebben ze daar ook minder vuilnisbakkenhaters, aan beide kanten: zowel aanbieders (gemeenten, bedrijven) als gebruikers (de consument).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
GAIAjohan schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:23:
[...]

Wellicht, maar het grootste verschil is het aantal afvalbakken m.i.

Wellicht hebben ze daar ook minder vuilnisbakkenhaters, aan beide kanten: zowel aanbieders (gemeenten, bedrijven) als gebruikers (de consument).
Klopt. Met de "betalen per kilo" inzameling van gemeenten zijn daar ook de afvalbakken in de winkelstraten verdwenen. Zwerfvuil laat ik nu gewoon liggen, pakte ik vroeger nog wel eens op. Mijn kinderen verbied ik ook om het op te pakken.
Zo komen we er wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:28

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Volgens mij is het verschil dat afval hier een verdienmodel is en in bijvoorbeeld Frankrijk en Spanje iets gemeenschappelijks is (tenminste, die aanname doe ik omdat daar overal en nergens afvalcontainers staan).

Het is wel lastig dat het niet Europees is, zit je dan met je Duitse bierflesjes of waterflessen. Op speciaalbier (blikken) die ik her en der had meegenomen stond dan weer wél het Nederlandse statiegeld logo op, maar dat zal zijn omdat die markt kleiner is en ze die blikken ook naar NL exporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

GAIAjohan schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:12:

Dan ligt het gewoon aan de Nederlander die het in de natuur flikkert dus? :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
YakuzA schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:43:
[...]

Dan ligt het gewoon aan de Nederlander die het in de natuur flikkert dus? :)
Het ligt vooral eraan om in Nederland vooral géén afvalbakken te plaatsen.

In Frankrijk en Italië zie je overal, ook gescheiden op soort afval(!)

Hier besteden ze liever geld aan Donnie met z’n statiemonnie

[ Voor 10% gewijzigd door GAIAjohan op 29-06-2024 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Mijn verwachting was overigens dat wanneer ik een bierflesje koop in de AH, ik deze ook kan inleveren bij de Lidl. Maar de Lidl geeft aan dat zij alleen hun eigen kordaat flesjes innemen....

Was het niet iets universeels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Martinez- schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:58:
Mijn verwachting was overigens dat wanneer ik een bierflesje koop in de AH, ik deze ook kan inleveren bij de Lidl. Maar de Lidl geeft aan dat zij alleen hun eigen kordaat flesjes innemen....

Alleen plastic en blik. Met glas is het ineens weer anders. En ja, dan weigert Lidl gewoon de Nederlandse bruine statiegeldfles, al is het dezelfde als hun kordaat fles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft

Glazen flessen worden daadwerkelijk hergebruikt. Dat is ook waar het hele statiegeldsysteem vandaan kwam, en daar had het ook daadwerkelijk nut.
Alle plastic en blik gaat direct in de shredder, je hoort ze in de automaat al vermalen worden. Ideaal voor de PMD-container dus, maar er moest en zou een verdienmodel aan gekoppeld worden onder het mom van "het milieu".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:27

Hertog

Aut bibat, aut abeat

evilution schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:38:
Net op het journaal, de hoeveelheid zwerfvuil neemt toe omdat vuilnis overhoop gehaald wordt op zoek naar blikjes.
En dan vraag ik me nog af of ze echt alles meenemen in die onderzoeken. Ik zie geregeld bij meerdere supermarkten mensen met een plastic tas met een paar blikjes aankomen. Blikjes gaan in de machine en de tas gaat in de afvalbak die ernaast staat... Als dat representatief belandt er op deze manier een hoop meer plastic bij het restafval.
Agent47 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:02:
Uberhaupt vraag over statiegeld. Ik heb een half krat met Duitse halve liter flessen. Die kan je hier niet inleveren hè? Ik ga niet naar Duitsland komende tijd dus ik zit met dat krat…
Als het weizenbier flessen zijn (gebogen hals) dan wel, zijn hier ook in 0,5 liter te koop. Als het andere flessen zijn (met knik in de hals) dan niet.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ik zie de lobby voor meer statiegeld (dit is ongoing) op meer producten als verkapte belastingen met 'beter voor het milieu' als rechtvaardiging. daar heb ik in principe geen moeite mee, echter als er passief zoveel geld stroomt dan zijn er altijd graaiende directeurtjes van onnodige stichtingen en verenigingen die er stinkend rijk mee worden. deze legale corruptie zou eens wat aan gedaan moeten worden, zodat het milieu werkelijk baat heeft bij de investeringen die gepleegd worden met het statiegeld dat niet wordt teruggegeven.

[ Voor 5% gewijzigd door JJ Le Funk op 29-06-2024 11:28 ]

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dat zou het wel moeten zijn. Heb even gezocht of er een verplichting is voor supermarkten maar kon geen overduidelijk antwoord vinden.

Maar even vooropgesteld is het niet echt heel klantvriendelijk als Lidl (in dit voorbeeld) weigert om flessen van andere winkels in te nemen. Het zou voor mij reden zijn om z'n winkel te mijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 29-06-2024 11:30 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:23
JJ Le Funk schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:28:
ik zie de lobby voor meer statiegeld (dit is ongoing) op meer producten als verkapte belastingen met 'beter voor het milieu' als rechtvaardiging. daar heb ik in principe geen moeite mee, echter als er passief zoveel geld stroomt dan zijn er altijd graaiende directeurtjes van onnodige stichtingen en verenigingen die er stinkend rijk mee worden. deze legale corruptie zou eens wat aan gedaan moeten worden, zodat het milieu werkelijk baat heeft bij de investeringen die gepleegd worden met het statiegeld dat niet wordt teruggegeven.
Heb je voorbeelden van mensen of organisaties die er 'stinkend rijk' van worden?

Het statiegeld wat overblijft voor niet ingeleverde producten mag volgens mij niet uitgekeerd worden. Ook snap ik de verkapte belasting niet. Als je alles netjes inleverd krijg je het geld gewoon terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
RemcoDelft schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:52:
[...]

Glazen flessen worden daadwerkelijk hergebruikt. Dat is ook waar het hele statiegeldsysteem vandaan kwam, en daar had het ook daadwerkelijk nut.
Alle plastic en blik gaat direct in de shredder, je hoort ze in de automaat al vermalen worden. Ideaal voor de PMD-container dus, maar er moest en zou een verdienmodel aan gekoppeld worden onder het mom van "het milieu".
Vroeger werden plastic flessen ook hergebruikt, maar toen waren die dingen ook dikwandig.
Qua hygiëne is het er allemaal wel beter op geworden.

Statiegeld bestaat al veel langer dan de losse PMD bak. Onze gemeente heeft alleen een "sortibak", die wijkt qua afval wat er in gaat niet af van wat 30 jaar geleden in de grijze bak ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
_JGC_ schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:52:
[...]

Vroeger werden plastic flessen ook hergebruikt, maar toen waren die dingen ook dikwandig.
Qua hygiëne is het er allemaal wel beter op geworden.
Ik heb nog nooit gelezen over problemen met hygiene bij hergebruik van flessen. Bij bier is het nog steeds de normaalste zaak van de wereld.
De kwaliteit daarentegen is flink achteruit gegaan: CO2 ontsnapt in een paar maanden door de dunne plastic wand, veel flessen zijn te dun om met 1 hand vast te houden en in te schenken, de doppen zijn lastiger in gebruik en lekken vaker. Dat merk ik bij fris vooral als de prik er volledig uit is, bij melk ligt er een plasje in de koelkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
japie06 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:45:
[...]
Heb je voorbeelden van mensen of organisaties die er 'stinkend rijk' van worden?
https://nos.nl/artikel/25...n-plastic-flesjes-in-2022 : 87 miljoen euro in 2022.
https://www.volkskrant.nl...r=https://www.google.com/ : 374 miljoen euro in 3 jaar.
Dit geld kwam terecht bij Verpact, de stichting achter het moeizaam functionerende statiegeldsysteem.

Dat geld blijft ergens aan de strijkstok plakken, en ik kan niet vinden hoe Verpact z'n geld besteed. Wel willen ze het statiegeld alvast verdrievoudigen, dan zitten ze straks op ruim een miljard euro in 3 jaar.

https://www.destentor.nl/...-realiteit-zijn~a8a8c568/ : bedrijfsleven hangt een boete van 250 miljoen euro boven het hoofd, en dat gaat volledig voorbij aan het feit dat veel statiegeldflessen gewoon in het plasticafval verdwijnen.
Ook de overheid ziet een verdienmodel van iets wat nauwelijks een probleem was.

Mijn flessen werden vanmorgen nog geweigerd, omdat het etiket door veelvuldig hergebruik is versleten. Dit is precies het tegenovergestelde van wat bereikt had moeten worden: hergebruik wordt bestraft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:07

Agent47

I always close my contracts.

Er moet eigenlijk per winkel 2 van die apparaten staan waar je zowel plastic flesjes, als blikjes, als elk glas met een barcode kan inleveren voor statiegeld. Dat gezeur met daar wel en daar niet is gewoonweg irritant

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:23
RemcoDelft schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:03:
[...]

https://nos.nl/artikel/25...n-plastic-flesjes-in-2022 : 87 miljoen euro in 2022.
https://www.volkskrant.nl...r=https://www.google.com/ : 374 miljoen euro in 3 jaar.
Dit geld kwam terecht bij Verpact, de stichting achter het moeizaam functionerende statiegeldsysteem.

Dat geld blijft ergens aan de strijkstok plakken, en ik kan niet vinden hoe Verpact z'n geld besteed. Wel willen ze het statiegeld alvast verdrievoudigen, dan zitten ze straks op ruim een miljard euro in 3 jaar.

https://www.destentor.nl/...-realiteit-zijn~a8a8c568/ : bedrijfsleven hangt een boete van 250 miljoen euro boven het hoofd, en dat gaat volledig voorbij aan het feit dat veel statiegeldflessen gewoon in het plasticafval verdwijnen.
Ook de overheid ziet een verdienmodel van iets wat nauwelijks een probleem was.
Dit is dus geen voorbeeld van een directeur die er stinkend rijk van wordt. Zoals in je bronnen ook wordt aangegeven, de stichting mag het geld niet uitkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:27

Hertog

Aut bibat, aut abeat

japie06 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:06:
[...]

Dit is dus geen voorbeeld van een directeur die er stinkend rijk van wordt.
Beetje flauw, want eerder vroeg je ook om 'organisaties'. En Verpact wordt er dus vooralsnog wel rijk van, en wat er met dat geld gebeurt weten we niet:
Dan ligt nog de vraag waar het geld van flesjes en blikjes die wel binnenkomen precies aan besteed wordt. Echter blijkt uit navraag van het AD dat de verantwoordelijke staatssecretaris, Vivianne Heijnen, daar geen antwoord op heeft. “De rapportage die het Afvalfonds jaarlijks in moet sturen over de inzamelcijfers gaat hier niet specifiek over. Wij hebben die informatie niet”, laat een woordvoerder weten.
https://www.bnnvara.nl/ka...-faalt-kabinet-is-het-zat

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
japie06 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:06:
[...]

Dit is dus geen voorbeeld van een directeur die er stinkend rijk van wordt. Zoals in je bronnen ook wordt aangegeven, de stichting mag het geld niet uitkeren.
het is toch naïef om te denken dat de directeur en zijn staf* alleen een reiskostenvergoeding ontvangen en hte verder 'om niet' doen omdat ze het milieu zo belangrijk vinden. af en toe een inlevermachientje bijplaatsen op een ludieke locatie en de jaardoelen zijn weer bereikt.

ik ben geen onderzoeksjournalist, maar dat was dus mijn punt ook, dat deze geldstromen niet transparant zijn en jan met de pet denkt: goh, dat geld mag niet worden uitgekeerd dus dan is het goed.

*vrinden uit de babyboomer studententijd

[ Voor 3% gewijzigd door JJ Le Funk op 29-06-2024 12:59 ]

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Maar dat is weer alleen mogelijk door het niet inleveren.
Als iedereen zijn statiegeld inlevert dan is er geen geld over om aan ‘de strijkstok’ te plakken :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
GAIAjohan schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:57:
[...]Het ligt vooral eraan om in Nederland vooral géén afvalbakken te plaatsen.
Nee, het ligt gewoon aan de opvoeding en mentaliteit van een groot aantal Nederlanders.
Ik weet nog dat ik met mijn ouders in natuurgebieden ging wandelen, er lag werkelijk nergens zwerfafval.
We namen het weinige afval gewoon weer mee naar huis.
Misschien mede dankzij de bordjes die de ANWB overal plaatste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUuPZ3E4gxtPFY0iC6UueXAov88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOc1sQTzkPHn8gHOQVhbLZTv.jpg?f=fotoalbum_large

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Yaksa schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:17:
[...]

Nee, het ligt gewoon aan de opvoeding en mentaliteit van een groot aantal Nederlanders.
Ik weet nog dat ik met mijn ouders in natuurgebieden ging wandelen, er lag werkelijk nergens zwerfafval.
We namen het weinige afval gewoon weer mee naar huis.
Misschien mede dankzij de bordjes die de ANWB overal plaatste.

[Afbeelding]
Heel mooi dat jij van vóór de spellingshervorming van 1947 bent, maar toen werd er niks in blik of plastic aangeboden. Tevens waren er naar mijn gevoel vroeger (lees jaren 90/00’s) wel degelijk méér prullenbakken te vinden dan nu.

Openbare prullenbakken is net als openbare toiletten een groot tekort aan in Nederland. Zeker als je vergelijkt met landen om ons heen.

[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 29-06-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
GAIAjohan schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:12:
[...]Heel mooi dat jij van vóór de spellingshervorming van 1947 bent, maar toen werd er niks in blik of plastic aangeboden. Tevens waren er naar mijn gevoel vroeger (lees jaren 90/00’s) wel degelijk méér prullenbakken te vinden dan nu.
Openbare prullenbakken is net als openbare toiletten een groot tekort aan in Nederland. Zeker als je vergelijkt met landen om ons heen.
Typisch dat iemand 30 jaar geleden al vroeger noemt, die bordjes stonden er namelijk in 1965 nog steeds, later zijn er zelfs modernere gekomen met alleen de tekst "Laat niet als dank". In de jaren '90 is de verloedering begonnen, waardoor men zich genoodzaakt zag om prullenbakken te plaatsen. Maar toen was er nog geld genoeg om de prullenbakken (ook in de buitengebieden) leeg te halen. Bezuinigingen hebben later het aantal prullenbakken weer omlaag gebracht.
Om een vergelijking met andere landen te maken: Singapore is de schoonste stad ter wereld, een stukje kauwgum op straat gooien kan je zomaar 600 euro kosten. Ook in Nederland gaan er (terecht) stemmen op (Enschede b.v.) om veroorzakers van zwerfafval hard aan te pakken.
Wat dichter bij huis: Kopenhagen is een van de schoonste steden, dus daar kan het wel. Ook in Zweden zie je bijna geen zwerfafval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Hertog schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:12:
Beetje flauw, want eerder vroeg je ook om 'organisaties'. En Verpact wordt er dus vooralsnog wel rijk van, en wat er met dat geld gebeurt weten we niet:
Zo'n organisatie structuur is ook niet effectief qua incentives, ze zouden zelf helemaal geen beschikking moeten hebben over het statiegeld dat niet terugkomt. Zoiets zou je bijvoorbeeld geplaatst moeten worden in een apart fonds en bijvoorbeeld terug moeten geven aan consumenten met een hogere statiegeld vergoeding bij inleveren.

Zo'n oplossing zoals nu is verzonnen is een standaard voorbeeld van hoe in Nederland privatisering wordt uitgevoerd: laat de markt het probleem oplossen en laat de controle en toezicht van de markt over op afstand geplaatste toezichthouders.

Ik wil bovenstaande oplossing ook niet per se afschieten, maar als je voor zo'n oplossing kiest moeten de markt incentives wel kloppen zodat het gewenste eindresultaat wordt bereikt.

Een betere oplossing is imho het volgende:
  • Laat verpakkingsindustrie opdraaien voor de opruimkosten voor niet geretourneerd blik (en glas, plastic). Hoe meer er wordt gerecycled, hoe minder hoog de kosten voor de verpakkingsindustrie.
  • Investeer opbrengsten niet geretourneerd statiegeld in meer inzamelingspunten.
Het principe van de vervuiler als veroorzaker betaald is imho erg effectief, maar heeft daarom ook te maken een zware tegenkracht qua lobby zoals je ook wel ziet op andere terreinen.
GAIAjohan schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:12:
Dat is het gevolg van het oplossen van het afvalprobleem met financiële incentives, als het storten van afval geld kost voor de consument dan is het voordeliger om dat in publieke afvalbakken te gooien. Om mensen te motiveren om zelf te storten moeten de afvalbakken dus juist verdwijnen, waardoor je het dus minder goed kwijt kan onderweg.

Ik blijf van ook van mening dat er een tegenstelling zit in beleid voor publieke (straat/natuur) afvalproblematiek en private huishoudens die al afvalscheiding toepassen.

Het zou bijvoorbeeld al schelen als je blik (en plastic) gewoon in een plastic zak met label in de wijkcontainer kon gooien en je het statiegeld bij inname krijgt teruggestort.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Yaksa schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:27:
[...]

Typisch dat iemand 30 jaar geleden al vroeger noemt, die bordjes stonden er namelijk in 1965 nog steeds, later zijn er zelfs modernere gekomen met alleen de tekst "Laat niet als dank". In de jaren '90 is de verloedering begonnen, waardoor men zich genoodzaakt zag om prullenbakken te plaatsen. Maar toen was er nog geld genoeg om de prullenbakken (ook in de buitengebieden) leeg te halen. Bezuinigingen hebben later het aantal prullenbakken weer omlaag gebracht.
Om een vergelijking met andere landen te maken: Singapore is de schoonste stad ter wereld, een stukje kauwgum op straat gooien kan je zomaar 600 euro kosten. Ook in Nederland gaan er (terecht) stemmen op (Enschede b.v.) om veroorzakers van zwerfafval hard aan te pakken.
Wat dichter bij huis: Kopenhagen is een van de schoonste steden, dus daar kan het wel. Ook in Zweden zie je bijna geen zwerfafval.
Gek genoeg gaan er nooit stemmen op om boetes en handhaving strenger te maken, i.p.v. statiegeld dan maar te verhogen. De goeden moeten onder de kwaden lijden wordt hier wel heel toepasselijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 23:04
Gunner schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:29:
[...]

Dat zou het wel moeten zijn. Heb even gezocht of er een verplichting is voor supermarkten maar kon geen overduidelijk antwoord vinden.

Maar even vooropgesteld is het niet echt heel klantvriendelijk als Lidl (in dit voorbeeld) weigert om flessen van andere winkels in te nemen. Het zou voor mij reden zijn om z'n winkel te mijden.
Jumbo doet dit ook. Toevallig gisteren en hele zooi blik en glas weggebracht. Corona bierflessen worden niet geaccepteerd, kordaat en kornuit flesjes van de lidl ook niet. Heb deze uiteindelijk maar in de normale glasbak buiten gegooid :z

Overigens, wat een gezeik met dat blik. Ik trapte blikjes altijd plat en deed 't in een afvalzak tot die vol zat en bracht het dan weg. Nu moet elk blikje heel blijven en ze ook nog 1 voor 1 in die machine doen, was laatste een kwartier bezig blikje voor blikje die dingen in de machine te doen...

[ Voor 17% gewijzigd door !GN!T!ON op 29-06-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
!GN!T!ON schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:46:
[...]Overigens, wat een gezeik met dat blik. Ik trapte blikjes altijd plat en deed 't in een afvalzak tot die vol zat en bracht het dan weg. Nu moet elk blikje heel blijven en ze ook nog 1 voor 1 in die machine doen, was laatste een kwartier bezig blikje voor blikje die dingen in de machine te doen...
Wat je in het verleden deed mag nog steeds, je hoeft ze niet weg te brengen.....
En anders misschien wat minder uit blik drinken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
!GN!T!ON schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:46:
[...]

Overigens, wat een gezeik met dat blik. Ik trapte blikjes altijd plat en deed 't in een afvalzak tot die vol zat en bracht het dan weg. Nu moet elk blikje heel blijven en ze ook nog 1 voor 1 in die machine doen, was laatste een kwartier bezig blikje voor blikje die dingen in de machine te doen...
Vreselijk, ik gooi alles in de container. Voelt ook vreselijk dat geld weggooien steeds. Maja, wat je ook doet, is nooit goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

_JGC_ schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:28:
[...]

Klopt. Met de "betalen per kilo" inzameling van gemeenten zijn daar ook de afvalbakken in de winkelstraten verdwenen. Zwerfvuil laat ik nu gewoon liggen, pakte ik vroeger nog wel eens op. Mijn kinderen verbied ik ook om het op te pakken.
Zo komen we er wel...
Ja dat is een nadeel, de publieke afvalbakken worden dan gebruikt om afval te dumpen. De openingen worden dan weer kleiner gemaakt maar dan zijn ze gewoon onbruikbaar omdat daar een zak half ingepropt zit.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Yaksa schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:04:
[...]

Wat je in het verleden deed mag nog steeds, je hoeft ze niet weg te brengen.....
En anders misschien wat minder uit blik drinken?
Gewoon overstappen op iets zonder statiegeld, wijn ofzo ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Marzman schreef op zondag 30 juni 2024 @ 07:25:
[...]

Gewoon overstappen op iets zonder statiegeld, wijn ofzo ;)
drinkkarton kan bij het plastic afval gescheiden worden.
maar dan ben je wel beperkt tot de prikloze drankjes en het ontbreken van sommige smaakjes zoals cola.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
JJ Le Funk schreef op zondag 30 juni 2024 @ 07:44:
[...]

drinkkarton kan bij het plastic afval gescheiden worden.
maar dan ben je wel beperkt tot de prikloze drankjes en het ontbreken van sommige smaakjes zoals cola.
Beperkt worden tot wijn lijkt mij anders geen straf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Laatst online: 25-06 10:14
RemcoDelft schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:46:
[...]

Gek genoeg gaan er nooit stemmen op om boetes en handhaving strenger te maken, i.p.v. statiegeld dan maar te verhogen. De goeden moeten onder de kwaden lijden wordt hier wel heel toepasselijk.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar als zo'n goede die altijd zijn statiegeldflesjes en -blikjes netjes terugbrengt naar de winkel, wat heb ik te lijden?

Hier in mijn dorp heeft de gemeente aan de afvalbakken houders geplaatst voor statiegeldflesjes en -blikjes. Dus als je te lui bent om ze terug te brengen hang je ze daarin, kan iemand anders die wel de moeite wil doen ze meenemen en de centen krijgen.

Overigens vind ik het hele gesprek over prullenbakken mooi. Het ligt sowieso wel aan opvoeding. Ik ken genoeg mensen die roken of kauwgum eten en het normaal vinden dat ze dat gewoon weg kunnen gooien. Ander afval weggooien op straat is dan weer uit den boze. Ik vind het allebei niet kunnen, maar zij claimen dat ander afval makkelijk mee te nemen is. Ik zou zeggen als je kauwgum kauwt of sigaretten rookt, je gewoon een bakje mee kunt nemen om ze in te doen totdat je een prullenbak tegenkomt.

In Japan zijn er gigantisch weinig prullenbakken omdat mensen het daar als hun verantwoordelijkheid zien om hun afval weg te gooien. Kan er ook nog toe leiden dat mensen meer gaan recyclen.

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

RemcoDelft schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:46:
[...]

Ze proberen dat wel volgens mij, in Nederland met 'handhaving' in Belgie met gasboetes. Dat het niet helpt, tja het is gewoon lastig. Je moet echt op heterdaad betrapt worden of heel dom zijn en je naam en adres op het afval hebben staan.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Marzman schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:10:
[...]

Ze proberen dat wel volgens mij, in Nederland met 'handhaving' in Belgie met gasboetes. Dat het niet helpt, tja het is gewoon lastig. Je moet echt op heterdaad betrapt worden of heel dom zijn en je naam en adres op het afval hebben staan.
Exact dat. Een handhaver moet maar net zien dat jij dat blikje of flesje weggooit.... en op elke straathoek een handhaver is ook niet haalbaar, laat staan dat je dat moet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 23:04
Weltschmerz schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:50:
[...]

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar als zo'n goede die altijd zijn statiegeldflesjes en -blikjes netjes terugbrengt naar de winkel, wat heb ik te lijden?

Hier in mijn dorp heeft de gemeente aan de afvalbakken houders geplaatst voor statiegeldflesjes en -blikjes. Dus als je te lui bent om ze terug te brengen hang je ze daarin, kan iemand anders die wel de moeite wil doen ze meenemen en de centen krijgen.

Overigens vind ik het hele gesprek over prullenbakken mooi. Het ligt sowieso wel aan opvoeding. Ik ken genoeg mensen die roken of kauwgum eten en het normaal vinden dat ze dat gewoon weg kunnen gooien. Ander afval weggooien op straat is dan weer uit den boze. Ik vind het allebei niet kunnen, maar zij claimen dat ander afval makkelijk mee te nemen is. Ik zou zeggen als je kauwgum kauwt of sigaretten rookt, je gewoon een bakje mee kunt nemen om ze in te doen totdat je een prullenbak tegenkomt.

In Japan zijn er gigantisch weinig prullenbakken omdat mensen het daar als hun verantwoordelijkheid zien om hun afval weg te gooien. Kan er ook nog toe leiden dat mensen meer gaan recyclen.
Dat is inderdaad wat ik deed toen ik nog rookte. Apart luchtdicht afsluitbaar bakje mee voor de filters als er geen prullenbak in de buurt was. Kauwgum slik en slikte ik gewoon door :)

Overigens gaan prullenbakken maar zoveel helpen denk ik. Nog paar dagen geleden stond ik hier op de parkeerplaats bij het lokale winkelcentrumtje, kom bij de auto aan met boodschappen, wil mn deur openen en komt ineens een lading mcdonalds en fast food afval uit 't bijrijders raam van de auto die naast de mijne stond. 3 man erin, luide muziek. Gooien daar zo 3 zaken waard aan afval op straat. En de afvalbak stond letterlijk 2 meter verder, vol in het zicht. En helaas zie ik dit vaker, ook tijdens het rijden dat mensen papier/plastic bekers uit het raam gooien of ander afval.

Maar handhaven lijkt me ook lastig, moet op heterdaad dus veel meer mensen nodig, of alles vol hangen met camera's, maar daar zijn we als maatschappij m.i. al veels te ver mee doorgeschoten dus liever niet :O
Pagina: 1 ... 24 ... 30 Laatste

Let op:
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.