dylan111111 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:55:
[...]
Ik ben een beetje out of the loop, maar waarom zou meer statiegeld slecht zijn op dit soort flessen en pakken? En wat is er mis met het huidige systeem? Dat er bij supermarkten weinig inlever automaten staan?
Nou meer statiegeld is gewoon een verborgen kostenpost op je wekelijkse boodschappen.
Je krijgt het wel terug, maar je moet het wel eerst afrekenen.
Je kan het vertienvoudigen, dan zal het vast wel lukken om bijna alles in te zamelen, 100%word het nooit.
Maar als jij 1,50 statiegeld moet betalen gaat je lipton ice-tea green van 1,75+0,15=1.90 naar 3.25, koop je dan nog een flesje drinken?
Nu hoef ik niet te kijken of ik ergens een eurotje kan besparen, maar er zijn ook mensen die wel elk dubbeltje moeten omdraaien. En mogelijk zelfs weekgeld hebben.
Als die dan in plaats van 15ct 50ct statiegeld moeten betalen, hebben die daar gewoon last van.
Wat er mis is met het huidige systeem:
Dat hele terugbrengen is gewoon de grootste onzin.
Als die flessen dan nog zouden worden hergebruikt zoals vroeger, dan snap ik dat.
Nu had je ze net zo goed thuis weg kunnen gooien bij het plastic.
In het geval van blikjes idem, die moet je helemaal niet willen inzamelen.
Het grote probleem is gewoon dat vuilnisbakken verdwijnen.
Vroeger hadden we in onze straat alleen al 3 vuilnisbakken, nu nul.
En er lopen dagelijks honderden jongeren voorbij naar de bushalte.
Ik kan gewoon uit de praktijkervaring vertellen dat minder vuilnisbakken = meer zwerfvuil.
In een winkelcentrum zie je ook steeds minder vuilnisbakken, dat valt normaal niet zo op, maar als je kinderen hebt gaat dat ineens opvallen.
Voorheen stond naast elk bankje een bak.
Nu staat er sporadisch eentje.
En dan vinden we het gek dat er dingen op de grond gegooid worden?
Ik probeer mijn kinderen op te voeden dat ze dingen weg moeten gooien in een prullenbak.
Maar als ze na 10 minuten nog geen prullenbak zijn tegengekomen, moeten we vaak bij een kassa vragen of we iets weg mogen gooien in hun prullenbak.
Ik vind dat raar.