Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-09 12:01
Videopac schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:17:
[...]

Het verminderd het blikjesafval aantoonbaar wel:

[...]
Ja het vermindert blikjesafval maar niet het overige zwerfafval, want overal vind je nu open gebroken prullenbakken. Klopt, er zitten geen blikjes en flesjes meer in, maar de rest waait over straat. Hebben ze ook onderzocht of het totale zwerfafval niet is toegenomen?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-09 13:30
LordSinclair schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:15:
[...]

Meten ze wel wat ze willen meten?

Belanden er minder blikjes op straat of worden de blikjes op straat meer opgeruimd (door andere)?
Dat is toch irrelevant als het doel minder blikjes op straat hebben, en mensen pakken blikjes op straat op, dan is het resultaat dat er minder blikjes op straat liggen.

-----

Zelf denk ik nog steeds, en vanaf het begin al, dat de grootste fout is dat die barcode niet gewoon gelazerd is op de onderkant van het blikje, en dat je dan ook gewoon beschadigde of platgetrapte blikjes kan inleveren.

als je zo'n blikje hebt met een plak sticker, die eraf valt want het is koud, en een beetje condens, (wat vele blikjes vooral speciaal bier heeft) dan kan je ze al niet meer inleveren ook al zijn de blikjes nog goed.

Laat staan als er een deuk in komt omdat je te hard knijpt of te hard op drukt door ze in de tas te drukken.

Dat is ook wat naar voren komt in dat rapport van de zwerfinator. dat een derde van de blikjes die gevonden worden beschadigd zijn, en dus "geen opraapwaarde" hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:54

Videopac

Rommelt wat aan.

YoshiBignose schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:51:
[...]

Ja het vermindert blikjesafval maar niet het overige zwerfafval, want overal vind je nu open gebroken prullenbakken. Klopt, er zitten geen blikjes en flesjes meer in, maar de rest waait over straat. Hebben ze ook onderzocht of het totale zwerfafval niet is toegenomen?
Vraag het aan de zwerfinator.
--
De werkelijke oorzaak van de chaotische en slechte invoering in Nederland is dat het aan de markt overgelaten is. In landen als Duitsland, Denemarken en Noorwegen werkt het uitstekend; het ligt echt aan de manier waarop het in Nederland ingevoerd is.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 12:48

ThunderNet

Flits!

Jos_V schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:31:
[...]

Laat staan als er een deuk in komt omdat je te hard knijpt of te hard op drukt door ze in de tas te drukken.

Dat is ook wat naar voren komt in dat rapport van de zwerfinator. dat een derde van de blikjes die gevonden worden beschadigd zijn, en dus "geen opraapwaarde" hebben.
Hier (Zweden) heb ik nog nooit een probleem gehad met wat simpele deuken in blikjes, nog nooit eentje gehad die niet geaccepteerd werd. En ik gooi ze meestal na het omspoelen vanaf aanrechtblad hoogte in een tas.

(Blijft dat ik het in z'n totaal een onzinnig systeem vind)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29
YoshiBignose schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:51:
[...]

Het aantal plastic bekers in de natuur is zelfs toegenomen de afgelopen maanden, na de invoering van het plastic statiegeld. Misschien een gevolg van het invoeren van het statiegeld op blik? Op plastic is het zo goed als onzichtbaar dus wellicht een lagere drempel tot aanschaf om het daarna zonder 'pijn in de portomonnee' weer te kunnen dumpen.

YouTube: Plastic toeslag | De Avondshow met Arjen Lubach (S4)

[ Voor 7% gewijzigd door stylezzz op 04-10-2023 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:17

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:53:
[...]

Het aantal plastic bekers in de natuur is zelfs toegenomen de afgelopen maanden, na de invoering van het plastic statiegeld.
Noem het op plastic alsjeblieft geen 'statiegeld' want je krijgt het niet terug als je je plastic weg gooit. Op plastic is het simpelweg een milieutoeslag. Daardoor is er geen prikkel om het weg te gooien voor het geld, want er is toch al voor betaald.

[ Voor 10% gewijzigd door Stoney3K op 04-10-2023 15:12 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Stoney3K schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:10:
[...]

Noem het op plastic alsjeblieft geen 'statiegeld' want je krijgt het niet terug als je je plastic weg gooit. Op plastic is het simpelweg een milieutoeslag. Daardoor is er geen prikkel om het weg te gooien voor het geld, want er is toch al voor betaald.
In theorie is het statiegeld of heffing. Alleen de heffing word bijna nooit (of tegen luttele centen) doorberekend. Het statiegeld word vrijwel nooit terug gegeven omdat er simpelweg weinig word ingeleverd. Voorbeeldje macdonalds bekers.

https://www.foodholland.n...0de%20bekers%20ingeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:01:
[...]

In theorie is het statiegeld of heffing. Alleen de heffing word bijna nooit (of tegen luttele centen) doorberekend. Het statiegeld word vrijwel nooit terug gegeven omdat er simpelweg weinig word ingeleverd. Voorbeeldje macdonalds bekers.

https://www.foodholland.n...0de%20bekers%20ingeleverd.
In het geval van plastic wegwerp verpakkingen is het natuurlijk sowieso geen statiegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Stoney3K schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:19:
[...]

In het geval van plastic wegwerp verpakkingen is het natuurlijk sowieso geen statiegeld.
Nee, daar is de heffing voor bedoeld. Maar die word niet vaak, of tegen een paar cent in rekening gebracht.

Maar dit kunnen we beter in het plastic topic verder discusseren :)

[ Voor 9% gewijzigd door stylezzz op 04-10-2023 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Er moeten snel meer innamepunten komen voor flesjes en blikjes waar statiegeld op zit, vindt een meerderheid van de Tweede Kamer. Ze moeten ook komen in bijvoorbeeld (sport)scholen, kantoren en bouwcentra, aldus het plan van de Partij voor de Dieren en D66.

Er bestaat al langer onvrede over het gebrekkige aantal punten: lang niet alle flesjes en blikjes worden ingeleverd, en innamepunten in supermarkten zijn vaak vol of drukbezet. Het bedrijfsleven moet 90 procent van de statiegeldverpakkingen innemen, maar dat percentage wordt niet gehaald.

Demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Milieu) vroeg eerder ook al aan het Afvalfonds Verpakkingen om snel met meer innamepunten te komen. Maar ,,lukraak” nieuwe punten openen, bijvoorbeeld bij snackbars, ziet het fonds niet zitten. Het Afvalfonds wil eerst onderzoek door bijvoorbeeld gedragswetenschappers waar innamepunten nodig zijn.
Bron: https://www.bndestem.nl/p...kjes-en-flesjes~ac004e71/

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@wildhagen "Er moeten snel meer innamepunten komen ....."
Er komen meer innamepunten, alleen niet waar je ze verwacht:
NS zet vijf nieuwe statiegeldautomaten neer op stations waar al één staat 8)7 |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 28-10-2023 10:21 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Raven schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:20:
@wildhagen "Er moeten snel meer innamepunten komen ....."
Er komen meer innamepunten, alleen niet waar je ze verwacht:
NS zet vijf nieuwe statiegeldautomaten neer op stations waar al één staat 8)7 |:(
Als de bestaande apparaten vaak vol zitten is het niet zo raar toch? In ieder geval sneller en makkelijker dan bestaande machines groter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:48
Als er toch zoveel machines bij moeten, laten we hopen dat het van die goed werkende buitenlandse dingen zijn waar je in 1x een zak in kan kiepen en die niet dagelijks vast lopen door plak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:47
Van het weekend er achter gekomen dat het ook averechts werkt. Ik was lekker aan het kamperen en had m'n lege blikjes netjes naast de tent verzameld. Door de harde wind 's nachts zijn die allemaal de natuur in gewaaid. Als er geen statiegeld op zat hadden ze netjes in de vuilniszak gezeten en waren ze nergens naar toe gegaan.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
LordSinclair schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:43:
Van het weekend er achter gekomen dat het ook averechts werkt. Ik was lekker aan het kamperen en had m'n lege blikjes netjes naast de tent verzameld. Door de harde wind 's nachts zijn die allemaal de natuur in gewaaid. Als er geen statiegeld op zat hadden ze netjes in de vuilniszak gezeten en waren ze nergens naar toe gegaan.
Of je bekijkt het zo: door het onjuist opslaan van de lege blikjes zijn ze de natuur ingewaaid. Je had de lege blikjes immers alsnog in een vuilniszak kunnen doen en kunnen inleveren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:22

WCA

torretje2012 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:43:
Als er toch zoveel machines bij moeten, laten we hopen dat het van die goed werkende buitenlandse dingen zijn waar je in 1x een zak in kan kiepen en die niet dagelijks vast lopen door plak.
Die staat hier bij de lokale jumbo met een papiertje erop:

"Graag de blikjes uitspoelen en op laten drogen voor het inleveren, anders gaat de machine kapot"

8)7

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Martinez- schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:42:
[...]

Of je bekijkt het zo: door het onjuist opslaan van de lege blikjes zijn ze de natuur ingewaaid. Je had de lege blikjes immers alsnog in een vuilniszak kunnen doen en kunnen inleveren. ;)
En ze dan 1 voor 1 weer uit een plakkerige vuilniszak vissen bij het inleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
LordSinclair schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:43:
Dus omdat er statiegeld op zit laat je ze rondslingeren met de kans dat ze wegwaaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
stylezzz schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:39:
[...]

Dus omdat er statiegeld op zit laat je ze rondslingeren met de kans dat ze wegwaaien?
Klopt, ik moet ze bewaren ipv weggooien en dat doe ik niet in de tent met die zooi die er mogelijk nog uitkomt en mieren aantrekt. En een extra vuilniszak daarvoor in het leven roepen is weer een berg plastic extra wat je weggooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
LordSinclair schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:02:
[...]

Klopt, ik moet ze bewaren ipv weggooien en dat doe ik niet in de tent met die zooi die er mogelijk nog uitkomt en mieren aantrekt. En een extra vuilniszak daarvoor in het leven roepen is weer een berg plastic extra wat je weggooit.
Hoe deed je dat eerder dan toen er geen statiegeld op zat? Bracht je ze netjes blikje voor blikje naar de vuilnisbak zeker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 14:38
stylezzz schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:03:
[...]

Hoe deed je dat eerder dan toen er geen statiegeld op zat? Bracht je ze netjes blikje voor blikje naar de vuilnisbak zeker ;)
Toen gingen ze bij de rest van de zooi in de vuilniszak. Nu moet je ze dus apart bewaren omdat je ze in wil leveren en niet weg wil gooien.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
redwing schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:10:
[...]

Toen gingen ze bij de rest van de zooi in de vuilniszak. Nu moet je ze dus apart bewaren omdat je ze in wil leveren en niet weg wil gooien.
Klopt... doe ik ook al decennia lang met kratten bier en pet flessen. Nu een paar blikjes erbij.... Blijft moeilijk te slikken voor sommigen blijkbaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:17
stylezzz schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:03:
[...]

PMD. En die PMD zakken worden gewoon elke 2 weken opgehaald.

Verder heb ik die pmd zakken nog steeds, gezien bv blik van blikgroente (mais bv) of plastic van een zak aardappelen, vleeswaren etc daar nog steeds in gaan.

Voor blik is er nu een ‘extra’ plastic zak die na gebruik bij de supermarkt in een prullenbak daar verdwijnt.
Zonde plastic, onzinnige terugbrengactie, extra meuk mee in de auto of op fiets. Extra ruimte innemend, want normaal gingen de blikjes in een blikpers. Meer waterverspilling want je wil niet met plakhanden weer de supermarkt in na inleveren blikjes, tijdverlies door ellenlange wachtrij. Extreem slome automaten bij inbrengen blik.

[ Voor 60% gewijzigd door GAIAjohan op 12-12-2023 16:35 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:44
WCA schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:06:
[...]

"Graag de blikjes uitspoelen en op laten drogen voor het inleveren, anders gaat de machine kapot"

8)7
Ze zetten er dan maar een horeca spoelbak neer met zo'n spoel fonteintje. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
GAIAjohan schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:27:
[...]

PMD. En die PMD zakken worden gewoon elke 2 weken opgehaald.

Verder heb ik die pmd zakken nog steeds, gezien bv blik van blikgroente (mais bv) of plastic van een zak aardappelen, vleeswaren etc daar nog steeds in gaan.

Voor blik is er nu een ‘extra’ plastic zak die na gebruik bij de supermarkt in een prullenbak daar verdwijnt.
Zonde plastic, onzinnige terugbrengactie, extra meuk mee in de auto of op fiets. Extra ruimte innemend, want normaal gingen de blikjes in een blikpers. Meer waterverspilling want je wil niet met plakhanden weer de supermarkt in na inleveren blikjes, tijdverlies door ellenlange wachtrij. Extreem slome automaten bij inbrengen blik.
Yep... moet zeggen dat het mijn voorkeur ook zou hebben om ze gewoon in het PMD te stoppen. Helaas werden er elk jaar wel 150 miljoen blikjes in de natuur gemikt... vandaar dat we wel iets moesten besloot men in den haag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:18:
[...]

Klopt... doe ik ook al decennia lang met kratten bier en pet flessen. Nu een paar blikjes erbij.... Blijft moeilijk te slikken voor sommigen blijkbaar. ;)
Wanneer ik op de camping ben dan trap ik mijn blikjes gewoon plat en daarna gaan ze in de vuilnisbak. Dan wil ik liever geen leeggoed mee terug hoeven sleuren, daarom gaan er ook geen kratjes mee naar de camping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Blijf het maar drama vinden.

De pmd zakken worden hier wekelijks kapot gescheurd waardoor er juist meer troep op straat komt.

Iedere keer als je het park in loopt duikt er wel weer iemand voor je neus de vuilnisbakken in. Dat zijn er echt veel.
De daklozen hebben nog nooit zo makkelijk hun entreegeld voor de nachtopvang bij elkaar gesprokkeld.
De nachtopvang heeft dat entreegeld mede daarom dus ook al meerdere keren verhoogd.

Scholieren die blikjes voor de daklozen expres zichtbaar op een moeilijke plaats gooien en dat gaan filmen. Leuk joh.
En schrijnend is dat je als het donker is ook hele gezinnen nog blikjes ziet zoeken. Die zullen het ook gewoon nodig hebben.
Probeer ook maar niet om iets met statiegeld in te leveren in een supermarkt in of rond het centrum.

Nee dit slaat echt compleet de plank mis en heeft nare uitwassen.
In de pmd zak zaten ze prima zonder statiegeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
stylezzz schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:40:
[...]

Helaas werden er elk jaar wel 150 miljoen blikjes in de natuur gemikt... vandaar dat we wel iets moesten besloot men in den haag.
Het geeft wel weer aan dat ze in Den Haag niet zo goed met grote getallen overweg kunnen. Stel dat 5% van de Nederlanders dusdanig asociaal is dat-ie blikjes in de natuur mikt, dan is dat om de dag 1 blikje. En dan moet-ie er ook nog mee naar "de natuur" reizen. Ik geloof er helemaal niks van.
Dit getal lijkt uit de lobby te komen, en die heeft er alle belang bij de problemen enorm te overdrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
stylezzz schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:18:
[...]

Alleen kun je je krat bier zonder problemen buiten laten staan en geven de PET-flessen geen zooi omdat er een dop op zit (oftewel die kun je gewoon ergens naar binnen knikkeren). Die blikjes kun je echter niet binnen leggen want dan krijg je zooi, maar als je ze buiten legt waaien ze dus weg. Blikjes zijn gewoon niet handig om te moeten bewaren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
WCA schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:06:
[...]

8)7
En graag oppoetsen tot ze glimmen... ?
redwing schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:32:
[...]

Alleen kun je je krat bier zonder problemen buiten laten staan en geven de PET-flessen geen zooi omdat er een dop op zit (oftewel die kun je gewoon ergens naar binnen knikkeren). Die blikjes kun je echter niet binnen leggen want dan krijg je zooi, maar als je ze buiten legt waaien ze dus weg. Blikjes zijn gewoon niet handig om te moeten bewaren.
Daarom koop ik als ik ga kamperen m'n bier in van die groene glazen eenmalige flesjes. Daar kun je als ze leeg zijn gewoon de dop terug op duwen. Maar of glas nou milieuvriendelijker is als blik ???

[ Voor 50% gewijzigd door Oekiejoekie op 12-12-2023 17:35 ]

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
RemcoDelft schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:25:
[...]

Het geeft wel weer aan dat ze in Den Haag niet zo goed met grote getallen overweg kunnen. Stel dat 5% van de Nederlanders dusdanig asociaal is dat-ie blikjes in de natuur mikt, dan is dat om de dag 1 blikje. En dan moet-ie er ook nog mee naar "de natuur" reizen. Ik geloof er helemaal niks van.
Dit getal lijkt uit de lobby te komen, en die heeft er alle belang bij de problemen enorm te overdrijven.
Volgens mij kijken ze naar het aantal verkochte blikjes en vergelijken ze dat met wat ze via de normale kanalen terug krijgen (dus via de afvalstromen). Wat er dan mist is volgens deze logica in de natuur terecht gekomen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23

franssie

Save the albatross

Leuk topic dat ik nu pas tegenkom. Statiegeld deed ik al nooit aan bij verpakkingen (te lui) dus alles gaat in de PMD en glasbak. Als ze in de milleustraat/gemeentewerf een automaat zouden plaatsen voor inname waarbij het geld naar een goed doel gaat, dan zou ik nog overwegen om het te scheiden. Bij blikjes moet de barcode onderop zodat je ze wel kan crunchen (ik denk dat iedere zeiler en kampeerder dat van nature doet want anders zit je afvalbakje gelijk vol) en toch kan inleveren. Ik zie me nog wel een PVC buis maken voor de opslag, want de standaard PMD zakken kunnen ook al geen vloeistoffen aan (laat staan dieren).
Wil je echt duurzaam, dan zal je blik en plastic moeten afschaffen (moet er niet aan denken).

Voor zover mijn spuit 11 reeactie :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

redwing schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:32:
[...]
Blikjes zijn gewoon niet handig om te moeten bewaren.
Correctie: intact te moeten bewaren. Plat gestampt en de lucht er uit is het alleen maar een loze berg metaal die weinig ruimte inneemt.

Maar ja, dan kan de automaat geen barcode meer lezen en mensen zullen toch maar eens proberen te frauderen voor 15 cent. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Natuur is een breed begrip, maar ik denk dat men daarmee ook de plantsoenen bij mij in de wijk bedoeld.

Het hoeft ook maar een klein percentage nederlanders te zijn wat asociaal zijn blikjes wegwerpt en je hebt al dit fenomeen. Het is helaas niet anders.... er is ook maar een klein percentage volk wat inbreker speelt. Toch is het de normaalste zaak van de wereld om je huis te beveiligen met allerhande sloten, en kijkt de verzekering raar op als je geen braaksporen hebt en wel spullen mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
stylezzz schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:54:
[...]

Natuur is een breed begrip, maar ik denk dat men daarmee ook de plantsoenen bij mij in de wijk bedoeld.
Die liggen nog steeds vol met statiegeldloos blik uit de Poolse supermarkt ?
Het hoeft ook maar een klein percentage nederlanders te zijn wat asociaal zijn blikjes wegwerpt en je hebt al dit fenomeen. Het is helaas niet anders.... er is ook maar een klein percentage volk wat inbreker speelt. Toch is het de normaalste zaak van de wereld om je huis te beveiligen met allerhande sloten, en kijkt de verzekering raar op als je geen braaksporen hebt en wel spullen mist.
Ik denk dat ik zelf ook zo'n 75% van m'n blik niet inlever. Ik koop het eigenlijk alleen als ik op vakantie ga, zodat we onderweg niet elke keer 4 blikjes van 3 euro bij het tankstation hoeven te halen, of dat we te drinken hebben als we op zwarte zaterdag 6 uur bij 40 graden in de file staan. Oh, en die koelbox tussen de kinderen in is ook wel een barriere dat ze elkaar niet afmaken op de achterbank :D

Maar verwachten ze nou echt dat ik die dingen 2 of 3 weken mee door Frankrijk zeul, zodat ik ze na mijn vakantie voor 15 cent per stuk inlever ? Moet ik volgend jaar mijn vriendin thuis laten, zodat ik op de rechter voorstoel een kratje voor de emballage kwijt kan ? :D En omgekeerd kom ik na mijn vakantie ook thuis met Franse of Duitse blikjes, die in Nederland niks waard zijn. Moet ik die een heel jaar in de schuur bewaren, zodat ik ze volgend jaar als we op wintersport gaan in kan leveren ?

Die blikjes gaan trouwens niet de natuur in. Die worden keurig weggegooid in de eerstvolgende prullenbak op een stopplek. En als ze daar gescheiden afval hebben, nog in de juiste bak ook.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
Stoney3K schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:28:
[...]

Correctie: intact te moeten bewaren. Plat gestampt en de lucht er uit is het alleen maar een loze berg metaal die weinig ruimte inneemt.

Maar ja, dan kan de automaat geen barcode meer lezen en mensen zullen toch maar eens proberen te frauderen voor 15 cent. 8)7
Plastic flessen niet anders... nemen ruimte in maar lekken itt blikjes dan weer niet. Tegenwoordig doen ze er zo'n onhandige dop bij die je niet makkelijk eraf trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je ziet al aan de "terugbrengscore" van de plastic flessen dat al die mooie targets totaal onhaalbaar zijn. Verkooppraatjes natuurlijk. Als het met flessen al faalt, dan gaat het met blikjes nog veel harder falen.

We zijn weer in 1 woord "belazerd" door Den Haag.

Binnenkort worden de blikjes weer duurder: dranken-tax. Zelfs de ongezoete soja-melk voor mijn vrouw (intolerant voor de meeste zuivel) wordt belast door die prutsers daar in Den Haag. Zuivel is uitgezonderd, verder schijt aan de pechvogels die dat beter niet kunnen drinken. Betalen!

Edit: bovenstaande klopt volgens mij trouwens niet helemaal. Het gaat om alle zuivel-alternatieven BEHALVE soja, waar frisdrankbelasting op komt. Zuivelalternatieven (vegan, gezond) worden dus door de overheid gelijkgesteld aan cola. Steekje los daar in Den Haag.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2023 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Oekiejoekie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:08:
[...]

Die liggen nog steeds vol met statiegeldloos blik uit de Poolse supermarkt ?
Helaas... geen poolse supermarkt in de buurt hier. Wel een ah... en voorheen lagen de blikjes inderdaad achteloos richting de vuilbak geworpen door de schoolgaande jeugd aan de andere kant van de wijk. Sinds statiegeld? Amper nog een blikje gezien.....
[...]
Ik denk dat ik zelf ook zo'n 75% van m'n blik niet inlever. Ik koop het eigenlijk alleen als ik op vakantie ga, zodat we onderweg niet elke keer 4 blikjes van 3 euro bij het tankstation hoeven te halen, of dat we te drinken hebben als we op zwarte zaterdag 6 uur bij 40 graden in de file staan. Oh, en die koelbox tussen de kinderen in is ook wel een barriere dat ze elkaar niet afmaken op de achterbank :D

Maar verwachten ze nou echt dat ik die dingen 2 of 3 weken mee door Frankrijk zeul, zodat ik ze na mijn vakantie voor 15 cent per stuk inlever ? Moet ik volgend jaar mijn vriendin thuis laten, zodat ik op de rechter voorstoel een kratje voor de emballage kwijt kan ? :D En omgekeerd kom ik na mijn vakantie ook thuis met Franse of Duitse blikjes, die in Nederland niks waard zijn. Moet ik die een heel jaar in de schuur bewaren, zodat ik ze volgend jaar als we op wintersport gaan in kan leveren ?

Die blikjes gaan trouwens niet de natuur in. Die worden keurig weggegooid in de eerstvolgende prullenbak op een stopplek. En als ze daar gescheiden afval hebben, nog in de juiste bak ook.
Ik zou lekker een lokaal biertje in frankrijk of duitsland halen. Geen idee of er in frankrijk ook statiegeld op blikjes zit. In duitsland al heel lang... doet niemand meer moeilijk over. Net voor vertrek je leeg goed inleveren en je kunt 'schoon' huiswaarts.... tenzij alles is weggewaaid in de tussentijd natuurlijk. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Stoney3K schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:28:
[...]

En of ze dat gaan doen als de kans er is 100%!
Zag al filmpjes voorbij komen dat ze de barcode kopiëren en plakken op blikjes waar nog geen statiegeld op zat 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

NicoHF schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:40:
[...]
Zag al filmpjes voorbij komen dat ze de barcode kopiëren en plakken op blikjes waar nog geen statiegeld op zat 😂
Die worden dan tenminste nog ingezameld en verdwijnen niet in de natuur.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

NicoHF schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:40:
[...]

`

Dat is nu precies het punt: Er moet weer een 100% fraude-dicht systeem verzonnen worden wat veel irritanter en onpraktischer in het gebruik is dan een systeem waarbij 95% van de mensen het gewoon op goed fatsoen gebruikt. En de hoeveelheid fraude die het voorkomt, is minder dan de extra kosten die er nu voor gemaakt moeten worden, en de extra milieubelasting die het intact inleveren van blikjes nu kost. Kortom: Operatie geslaagd, patiënt overleden.

Een statiegeld van 5 of 10 cent voor een geplet blikje had op de hoeveelheid zwerfvuil waarschijnlijk net zo veel effect gehad. Maar om daarvoor statiegeld-loze blikjes te gaan importeren uit het buitenland levert dan te weinig op.

[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 12-12-2023 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Overigens worden er in nederland elk jaar ruim 2 miljard blikjes verkocht. Nu is het bij uitstek een geschikte verpakking om je drankje mee op weg te nemen, wat de kans dat een blikje in de natuur (of het nou de berm langs de a2, het plantsoen tegenover mijn huis of de veluwe is daar gelaten) terecht komt aanzienlijk groter maakt als de gemiddelde (groot, zwaar) pet fles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Stoney3K schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:54:
[...]
`

Dat is nu precies het punt: Er moet weer een 100% fraude-dicht systeem verzonnen worden wat veel irritanter en onpraktischer in het gebruik is dan een systeem waarbij 95% van de mensen het gewoon op goed fatsoen gebruikt. En de hoeveelheid fraude die het voorkomt, is minder dan de extra kosten die er nu voor gemaakt moeten worden, en de extra milieubelasting die het intact inleveren van blikjes nu kost. Kortom: Operatie geslaagd, patiënt overleden.

Een statiegeld van 5 of 10 cent voor een geplet blikje had op de hoeveelheid zwerfvuil waarschijnlijk net zo veel effect gehad. Maar om daarvoor statiegeld-loze blikjes te gaan importeren uit het buitenland levert dan te weinig op.
Maar dat is toch ook het geval met het hele statiegeld systeem? Hoeveel procent gooit het nou echt daadwerkelijk voor invoering op straat? Dat is misschien ook paar procent.
Maar die paar procent leverde wel enorme problemen op.
Stel je er wordt voor paar procent gefraudeerd door onterechte statiegeld uitkeringen dan tikt dat op den duur ook enorm aan, wie kan dat weer ophoesten wij.... Wij allemaal.
Als ik al zie hoe er gretig gezocht wordt naar flesjes en blikjes dan weet ik echt zeker dat er gefraudeerd gaat worden, nu denk je misschien van dat valt wel mee maar hoe makkelijker het is hoe meer het gaan doen.
Plus diegene die nu aan het zoeken zijn naar flesjes en blikje zullen ook minder prikkel voelen om te gaan zoeken waardoor het geen wat nu toch nog op straat ligt blijft liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

NicoHF schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:08:
[...]

Als ik al zie hoe er gretig gezocht wordt naar flesjes en blikjes dan weet ik echt zeker dat er gefraudeerd gaat worden, nu denk je misschien van dat valt wel mee maar hoe makkelijker het is hoe meer het gaan doen.
Je kan sowieso alleen maar frauderen door blikjes zonder statiegeld uit het buitenland te importeren. Een dakloze die om geld verlegen zit gaat dat om te beginnen al niet doen, en de fraudeur die het zou doen omdat het genoeg oplevert, moet daarvoor kosten maken (die blikjes komen niet vanzelf in Nederland), de truc is dus om het statiegeld niet op te laten wegen tegen de kosten die je ervoor moet maken. Als een tray van 24 blikjes maar €1,50 statiegeld oplevert dan is dat al gauw niet meer de moeite.

Misschien dat je dan in de grensgebieden nog wat aan kleinschalige fraude over houdt, maar dat is dan een prijs die je voor een schoon milieu betaalt. Alleen is beperkte fraude "afschrijven als kosten" in Nederland een taboe onderwerp, want we moeten ons allemaal koste wat kost wel aan de regeltjes houden natuurlijk.

Die mentaliteit zag je ook in bijvoorbeeld de bijstand en in de toeslagenaffaire: Veel geld uitgeven voor fraudebestrijding terwijl de hoeveelheid werkelijke fraude veel minder was dan de kosten die er gemaakt werden om het te bestrijden. De proportie was compleet zoek.
Plus diegene die nu aan het zoeken zijn naar flesjes en blikje zullen ook minder prikkel voelen om te gaan zoeken waardoor het geen wat nu toch nog op straat ligt blijft liggen.
Het blikjes zoeken en rapen door daklozen wordt door veel mensen eerder als overlast ervaren dan wat anders, omdat ze ook vuilnisbakken en PMD zakken open trekken op zoek naar vergeten blikjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Stoney3K schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:16:
[...]
Het blikjes zoeken en rapen door daklozen wordt door veel mensen eerder als overlast ervaren dan wat anders, omdat ze ook vuilnisbakken en PMD zakken open trekken op zoek naar vergeten blikjes.
Weer een mooie impuls om dat ook allemaal netjes afgesloten ondergronds te maken. :P

Het is zo 1930 om je PMD zakken zo op straat te gooien om een dag te wachten op de vuilnisman.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
[...]

Je kan sowieso alleen maar frauderen door blikjes zonder statiegeld uit het buitenland te importeren. Een dakloze die om geld verlegen zit gaat dat om te beginnen al niet doen, en de fraudeur die het zou doen omdat het genoeg oplevert, moet daarvoor kosten maken (die blikjes komen niet vanzelf in Nederland), de truc is dus om het statiegeld niet op te laten wegen tegen de kosten die je ervoor moet maken. Als een tray van 24 blikjes maar €1,50 statiegeld oplevert dan is dat al gauw niet meer de moeite.

Misschien dat je dan in de grensgebieden nog wat aan kleinschalige fraude over houdt, maar dat is dan een prijs die je voor een schoon milieu betaalt. Alleen is beperkte fraude "afschrijven als kosten" in Nederland een taboe onderwerp, want we moeten ons allemaal koste wat kost wel aan de regeltjes houden natuurlijk.

Die mentaliteit zag je ook in bijvoorbeeld de bijstand en in de toeslagenaffaire: Veel geld uitgeven voor fraudebestrijding terwijl de hoeveelheid werkelijke fraude veel minder was dan de kosten die er gemaakt werden om het te bestrijden. De proportie was compleet zoek.

[...]

Gek genoeg zijn er nog zat blikjes in omloop zonder statiegeld omdat die al geproduceerd waren mag dat verkocht worden.
Die blikjes zouden ze dan ook kunnen inleveren voor statiegeld.
Maar ben het wel met je eens dat het om het grote geheel gaat, de echte fraude zou beperkt zijn al helemaal in verhouding tot de overlast om het blikje heel te houden.
Statiegeld op blikjes vind ik zelf echt een ramp haast niet te doen, een flesje blijft nog heel lekt niet en makkelijk te vervoeren.
Maar een blikje daar in tegen, en ga echt niet de hele dag met zo een plakkige blikje rondlopen dus vaak gooi ik die dan maar weg.
En probeer ook zoveel mogelijk flesjes te kopen ipv blikjes.
Wat mij betreft schaffen ze de hele statiegeld van blikjes af, volgens mij had dat een stuk minder negatieve gevolgen dan flesjes omdat het niet afbreekt in de natuur maar weet het nu even niet zeker heb geen data bij de hand.
Voor de kleine flesjes vind ik dat echt wel een goed systeem ook al is het onhandig.
Blikjes zijn gewoon niet handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:25:
[...]

Weer een mooie impuls om dat ook allemaal netjes afgesloten ondergronds te maken. :P

Het is zo 1930 om je PMD zakken zo op straat te gooien om een dag te wachten op de vuilnisman.
Dat is gemeente beleid.
Bij mijn gemeente is er na scheiding wij kunnen alle plastic gewoon in de grijze bak doen hoeven dat niet apart in te zamelen.
Dede manier van verwerken was ook nog eens goedkoper en geeft minder overlast aan de burger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
stylezzz schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:14:
[...]

Overigens worden er in nederland elk jaar ruim 2 miljard blikjes verkocht. Nu is het bij uitstek een geschikte verpakking om je drankje mee op weg te nemen, wat de kans dat een blikje in de natuur (of het nou de berm langs de a2, het plantsoen tegenover mijn huis of de veluwe is daar gelaten) terecht komt aanzienlijk groter maakt als de gemiddelde (groot, zwaar) pet fles.
Doe dan aan handhaving i.p.v. betutteling! Maar de grootste vervuilers die ik zie (qua aantal gedumpte stukken afval) zijn rokers, geen blikjesgebruikers. Verhoog de pakkans, geef boetes op provisiebasis o.i.d.

In mijn jonge jaren kocht ik op mijn fietstochten ook nog wel eens een blikje. En een 33 cl blikje paste na gebruik precies in mijn opgerolde kabelslot onder mijn zadel, zodat ik het thuis kon weggooien. Voor degenen die niet zijn opgevoed gaat 15 cent statiegeld niet helpen, maar een boete van 400 euro wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
RemcoDelft schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:36:
[...]

Doe dan aan handhaving i.p.v. betutteling! Maar de grootste vervuilers die ik zie (qua aantal gedumpte stukken afval) zijn rokers, geen blikjesgebruikers. Verhoog de pakkans, geef boetes op provisiebasis o.i.d.

In mijn jonge jaren kocht ik op mijn fietstochten ook nog wel eens een blikje. En een 33 cl blikje paste na gebruik precies in mijn opgerolde kabelslot onder mijn zadel, zodat ik het thuis kon weggooien. Voor degenen die niet zijn opgevoed gaat 15 cent statiegeld niet helpen, maar een boete van 400 euro wel.
Persoonlijk ben ik ook wel voor meer handhaving (ook op andere vergrijpen) maar ik snap ook wel dat het onwerkbaar is om op elke straathoek een handhaver neer te zetten die op weggeworpen sigarettenpeuken en blikjes gaat bekeuren. Om hier politiekracht aan te verspillen gaat ook veel te ver....

Overigens ben ik van mening dat die 15 cent statiegeld perfect werkt. Maar dat is mijn n=1 ervaring.... De eerste tekenen in het nieuws zijn ook hoopgevend (zie een aantal paginas terug) maar voor wat definitievere conclusies zullen we nog even geduld moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

NicoHF schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:30:
[...]

Gek genoeg zijn er nog zat blikjes in omloop zonder statiegeld omdat die al geproduceerd waren mag dat verkocht worden.
Die blikjes zouden ze dan ook kunnen inleveren voor statiegeld.
Maar ben het wel met je eens dat het om het grote geheel gaat, de echte fraude zou beperkt zijn al helemaal in verhouding tot de overlast om het blikje heel te houden.
Statiegeld op blikjes vind ik zelf echt een ramp haast niet te doen, een flesje blijft nog heel lekt niet en makkelijk te vervoeren.
Maar een blikje daar in tegen, en ga echt niet de hele dag met zo een plakkige blikje rondlopen dus vaak gooi ik die dan maar weg.
En probeer ook zoveel mogelijk flesjes te kopen ipv blikjes.
Wat mij betreft schaffen ze de hele statiegeld van blikjes af, volgens mij had dat een stuk minder negatieve gevolgen dan flesjes omdat het niet afbreekt in de natuur maar weet het nu even niet zeker heb geen data bij de hand.
Voor de kleine flesjes vind ik dat echt wel een goed systeem ook al is het onhandig.
Blikjes zijn gewoon niet handig
Maar ik vraag mij dan af, ik heb enkele speciaalbierblikjes met een stickertje onderop met het statiegeld-logootje. Is de barcode voor deze überhaupt bekend bij een automaat of moet dit helemaal met de hand uitgevogeld worden?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

True schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:54:
[...]

Maar ik vraag mij dan af, ik heb enkele speciaalbierblikjes met een stickertje onderop met het statiegeld-logootje. Is de barcode voor deze überhaupt bekend bij een automaat of moet dit helemaal met de hand uitgevogeld worden?
Gooi em in de machine en vertel het ons :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

YakuzA schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:05:
[...]

Gooi em in de machine en vertel het ons :)
Ik heb (vanwege het heugelijke feit dat de garage in dit seizoen niet warmer wordt dan 14 C) een afvalzak in hangen waar ik alle statiegeldblikjes in gooi. Ik hoop dat tegen de tijd dat die vol is óf de temperaturen vervelend worden voor blikjes met restjes ondanks omspoelen ( |:( ) er in de buurt zo'n tombola machine geplaatst is en ik het er in één keer kan in kieperen. Als ik ze één voor één mag deponeren vraag ik mij af of ik het geduld heb om bij zo'n machine te staan.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
RemcoDelft schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:36:
[...]

Die boete is toch alleen maar als je het blikje op straat gooit in jouw voorbeeld? Want je kunt het blikje ook gewoon onderweg weggooien. Het blikje mee naar huis nemen in je jonge jaren lijkt mij dan overbodig.

Nu met statiegeld blijft dit het ook voor mij ook trouwens. Dat blikje gaat in de dichtstbijzijnde vuilnisbak. En in de auto in een afvalzak, maar dat individuele blikje haal ik er thuis echt niet uit.

Verwijderd

In mijn jonge jaren stonden er blikvangers langs de populaire schoolrouters waar je je blikjes in kwijt kon. Die zijn later weer weggehaald, omdat er ook ander afval in terechtkwam.

Enige wat het statiegeld bij mij gedaan heeft, is dat ik me niet meer schuldig voel als er een keer een leeg blikje uit mijn jaszak valt tijdens het feitsen. In mijn jaszak blijven ze mooi verrticaal zitten zodat ze niet gaan lekken. Het gebeurt echter weleens, dat een blikje eruit floept en op de grond valt. Laat dat bij 1 op de 10 blikjes gebeuren.... dan betaal ik dus 1,50 daarvoor. Lijkt mij schappelijk. Handhaving.... mja, laat me niet lachen. :) Ik betaal de boete memt liefde hoor.... die komt toch niet.

Omspoelen: nee, 15ct is genoeg, hoef er ook niet nog eens drinkwater aan te verspillen
Verzamelen: nee, ik spaar geen plakzooi
Plastic tasje wat daarna weggegooid kan worden: nee, waarom zou ik er nou ook nog eens plastic aan gaan verspillen?

Heb wel geprobeerd om ze per 1 of 2 telkens netjes in te leveren. Heeft me al een hele mooie fietstas gekost met al die vieze zooi. Ik ben helemaal klaar met deze viespeukerij. Het zal me inmimddels een rotzorg zijn. Ik gooi ze nu nog net niet bewust gewoon maar ergens op de grond, maar ik raap ze zeker niet op als er 1 ergens op de grond valt.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2023 08:06 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

True schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:35:
[...]
Als ik ze één voor één mag deponeren vraag ik mij af of ik het geduld heb om bij zo'n machine te staan.
Al helemaal als 1 op de 5 blikjes geweigerd wordt omdat de barcode vuil is, half afgesleten, of het blikje net op die plek is gekreukt. Net zoals met petflessen nu ook al aan de hand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:22
[...]

Je kan sowieso alleen maar frauderen door blikjes zonder statiegeld uit het buitenland te importeren.
Toevallig van de week 2 scholieren betrapt zien worden in de AH, die pakte bij de verse Jus d'orange pers de lege flesjes weg om ze direct in de automaat te gooien. vond het zelf wel een "slimme" vondst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
[...]

[...]

Ik woon in een grensregio en helaas, pindakaas - je kan echt geen blikjes van over de grens hier inleveren. Die worden gewoon netjes uitgespuugd. Het gebeurt me nog wel eens dat ik een 'mengelmoes' van blikjes heb in de tas waarin ik ze opsla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 08:07

SeatRider

Hips don't lie

Martinez- schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:48:
[...]

Ik woon in een grensregio en helaas, pindakaas - je kan echt geen blikjes van over de grens hier inleveren. Die worden gewoon netjes uitgespuugd. Het gebeurt me nog wel eens dat ik een 'mengelmoes' van blikjes heb in de tas waarin ik ze opsla.
Dat is toch niet heel gek? Ik vind het al heel wat dat je nu alles overal kunt inleveren (lege blikken Schultenbrau bij de Jumbo, etc) zolang het maar in NL geleverd is.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
SeatRider schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:30:
[...]

Dat is toch niet heel gek? Ik vind het al heel wat dat je nu alles overal kunt inleveren (lege blikken Schultenbrau bij de Jumbo, etc) zolang het maar in NL geleverd is.
Flessen van de, Lidl kon ik niet inleveren bij een andere winkel.
Best irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 21:36
Arjantje72 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:33:
[...]

Best irritant.
Het gaat hier om blikjes en niet om flessen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

[...]

Best irritant.
Dan is dat idd hier offtopic, maar in mijn ervaring kan dat inmiddels wel. Ik heb maar 1x een sap-fles gehad van Lidl die niet werd geaccepteerd, zelfs niet bij Lidl zelf.

De introductie van statiegeld op blik heeft geleid tot de aanleg van een centrale database van barcodes van alle statiegeldobjecten in NL, die door alle supermarkten wordt bijgewerkt (en geaccepteerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
[...]

Lees anders even de quote waar ik op reageer. Ik vind dat ook niet gek, maar er werd gesuggereerd dat je blikjes (zonder statiegeld) uit het buitenland hier kan inleveren om te frauderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Martinez- schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:48:
[...]

Dat zou waarschijnlijk wel kunnen als je zo een statiegeld streepjescode erop plakt.
Op die manier zou je kunnen frauderen

Ik raad het niet aan, maar daar ging het tenslotte over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
[...]

Bierflesjes van andere supermarkten kon ik echt niet inleveren bij de Lidl.
Zit je dan met al die flesje die je overal weer moet inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Martinez- schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:54:
[...]

Lees anders even de quote waar ik op reageer. Ik vind dat ook niet gek, maar er werd gesuggereerd dat je blikjes (zonder statiegeld) uit het buitenland hier kan inleveren om te frauderen.
Dat kan nu niet maar dat zou kunnen wanneer er geen barcodes gescand worden door blikjesautomaten omdat de blikjes dan ook geplet kunnen worden ingenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:10:
[...]

Dat kan nu niet maar dat zou kunnen wanneer er geen barcodes gescand worden door blikjesautomaten omdat de blikjes dan ook geplet kunnen worden ingenomen.
Eigenlijk zou het niets moeten uitmaken waar je je blikje gekocht hebt, met het oog op het milieu is een buitenlands blikje niet minder schadelijk dan een binnenlands blikje.

Als ik het hier zo lees zijn er namelijk toch een groot aantal mensen die niets inleveren, kan je dat statiegeld gewoon uitkeren aan de mensen die wel alles netjes willen inleveren (inclusief buitenlandse blikjes)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
[...]

Ik heb van de week nog een krat Bitburger uit Duitsland ingeleverd bij de Appie in Noord Holland.

Verder, dat statiegeld... :r

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Martinez- schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:26:
[...]

Eigenlijk zou het niets moeten uitmaken waar je je blikje gekocht hebt, met het oog op het milieu is een buitenlands blikje niet minder schadelijk dan een binnenlands blikje.

Als ik het hier zo lees zijn er namelijk toch een groot aantal mensen die niets inleveren, kan je dat statiegeld gewoon uitkeren aan de mensen die wel alles netjes willen inleveren (inclusief buitenlandse blikjes)!
Gebeurd nu ook gewoon toch? En zelfs dan is het percentage wat ingeleverd word nog te laag....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Martinez- schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:26:
[...]

Dat klopt, maar er wordt alleen op binnenlandse intacte blikjes statiegeld terug gegeven. Niet op beschadigde of buitenlandse blikjes die even veel aan het milieu bijdragen. Als het milieu het belangrijkste zou zijn dan zou de bijkomende fraude met buitenlandse blikjes gewoon afgeschreven worden als kosten, en zouden alle blikjes gewoon worden geaccepteerd ongeacht hun toestand.

Nu schiet het zijn doel voorbij en dat zorgt er ook voor dat mensen minder vaak blikjes terug inleveren in plaats van ze in de prullenbak of in de natuur weg te gooien. De mensen die hun blikjes in de natuur dumpen stoppen daar nu niet mee omdat de blikjes 15 cent duurder zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
stylezzz schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:18:
[...]

Gebeurd nu ook gewoon toch? En zelfs dan is het percentage wat ingeleverd word nog te laag....
Nee hoor, ik kan echt nog steeds niet (er is niets veranderd sinds mijn laatste post over het inleveren) mijn Duitse blikjes hier inleveren. Overigens zou ik dat ook niet willen, scheelt 10 cent per blikje ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Martinez- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:41:
[...]

Nee hoor, ik kan echt nog steeds niet (er is niets veranderd sinds mijn laatste post over het inleveren) mijn Duitse blikjes hier inleveren. Overigens zou ik dat ook niet willen, scheelt 10 cent per blikje ;).
Ik bedoelde ook dat je juist buitenlandse blikjes kunt inleveren. Dat het met duitse blikjes niet interessant is lijkt me een ander issue.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
https://nos.nl/artikel/25...3-maar-het-kan-veel-beter

De eerste resultaten zijn goed. Maar er kan zeker verbeterd worden. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 12:10

Agent47

I always close my contracts.

stylezzz schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:21:
https://nos.nl/artikel/25...3-maar-het-kan-veel-beter

De eerste resultaten zijn goed. Maar er kan zeker verbeterd worden. :)
Beetje Offtopic, maar als je een deel van het zwerfafval wil aanpakken raad ik elke gemeente aan om om en nabij de macdonalds parkeerplaatsen en een straal van 500m een paar camera's met ANPR op te hangen. Mooi op kenteken boetes schrijven als ze het uit de auto gooien.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 13:32
Uit dat artikel:
Verder moeten "uitwijkbewegingen" tegen worden gegaan. "Bij water en limonades zie je dat bedrijven uitwijken van plastic flessen naar drankenkartons, waar geen statiegeld op zit. Dus vinden we die steeds vaker in het zwerfafval. Dat moet dichtgetimmerd worden."

Ook is hij voorstander van het verhogen van statiegeld. "Er zijn mensen die 15 cent niet genoeg vinden om een flesje in te leveren", reageert Groot. "Het moet echt pijn gaan doen als je zo'n flesje op straat gooit."
Dus na het papieren rietje in een plastic zakje ook statiegeld op die 200 ml drinkpakjes? Die gaan per 10 in een folie en dat die in 'vorm' blijven voor de barcode kan je bij kinderen wel vergeten.

Ik blijf het een plakkerig gedoe vinden met die blikjes.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:07
Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:00:
maar ik raap ze zeker niet op als er 1 ergens op de grond valt.
Huh??? het is geen verplichting om de blikjes te bewaren. Even oprapen en meteen in de prullenbak kan ook, zoals je altijd eerder deed.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 13:18

Dido

heforshe

Dezelfde passage als @Señor Sjon aanhaalt:
Ook is hij voorstander van het verhogen van statiegeld. "Er zijn mensen die 15 cent niet genoeg vinden om een flesje in te leveren", reageert Groot. "Het moet echt pijn gaan doen als je zo'n flesje op straat gooit."
Die pijn moet je niet veroorzaken door het statiegeld te verhogen, want dan doet het namelijk automatisch ook meer pijn als iemand zijn blik gewoon bij het PMD inlevert.

Dat is krom: iemand die zijn blik recyclet op de manier die al jaren prima werkt moet pijn gaan voelen?

Prima dat iemand die zijn blik (of andere rotzooi!) in de berm flikkert daar financiele pijn van voelt, maar ja, dat heet handhaving, en daar doen we niet meer aan.

In de hele discussie wordt steeds een vals dilemma opgeworpen, alsof mensen maar twee keuzes hebben: een blik in de berm flikkeren of het blik inleveren.
Alsof de optie "gewoon bij het PMD of zelf bij het restafval, zodat het eenvoudig gerecyclet kan worden" kennelijk niet meer mag bestaan.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
Dido schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:33:
Dezelfde passage als @Señor Sjon aanhaalt:

[...]
De mening van deze milieuactivist komt veel te vaak in de media. Een soort ondemocratische lobbyist met te veel invloed ondertussen.

Ik gooi geen afval op straat, maar ondervind wel hinder van deze symboolpolitiek.

[ Voor 9% gewijzigd door RemcoDelft op 09-01-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:31

The Zep Man

🏴‍☠️

Agent47 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:30:
Beetje Offtopic, maar als je een deel van het zwerfafval wil aanpakken raad ik elke gemeente aan om om en nabij de macdonalds parkeerplaatsen en een straal van 500m een paar camera's met ANPR op te hangen. Mooi op kenteken boetes schrijven als ze het uit de auto gooien.
Dan gooien asocialen het zwerfafval een paar kilometer verderop uit het raam, en heb je als resultaat zwerfafval dat meer verspreid is.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ingelogd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:50:
[...]

Huh??? het is geen verplichting om de blikjes te bewaren. Even oprapen en meteen in de prullenbak kan ook, zoals je altijd eerder deed.
Dat kan ook, maar het is dus niet EN oprapen en weggooien EN betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Het probleem is natuurlijk geld, of het niet willen uitgeven van het geld.

De oplossing is naar mijn mening vrij makkelijk, reken 15 cent statiegeld bij het afrekenen en geef 30 cent terug bij inleveren. Kost de staat flink wat geld maar dan lost het probleem zicht snel genoeg op. Maar ja blijkbaar vinden we de natuur en aarde ook weer niet zo belangrijk dus doen we dat niet.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
ReVision. schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:41:
Het probleem is natuurlijk geld, of het niet willen uitgeven van het geld.

De oplossing is naar mijn mening vrij makkelijk, reken 15 cent statiegeld bij het afrekenen en geef 30 cent terug bij inleveren. Kost de staat flink wat geld maar dan lost het probleem zicht snel genoeg op. Maar ja blijkbaar vinden we de natuur en aarde ook weer niet zo belangrijk dus doen we dat niet.
Maar het artikel laat toch juist lezen hoe goed het werkt? Althans, na 2 kwartalen al 75% minder blikjes in het zwerfafval vind ik best een goed resultaat. Enig probleem is dat een fors percentage blikjes niet terug komt via het statiegeld kanaal... Maar daar word aan gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:02

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

[...]

Best irritant.
Lichtelijk OT, maar de lege flessen van de LIDL 'Spa' kan ik gewoon bij de AH inleveren.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

stylezzz schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:43:
Maar het artikel laat toch juist lezen hoe goed het werkt? Althans, na 2 kwartalen al 75% minder blikjes in het zwerfafval vind ik best een goed resultaat.
Klopt, da's best mooi. Op naar de 100% minder :)
Enig probleem is dat een fors percentage blikjes niet terug komt via het statiegeld kanaal... Maar daar word aan gewerkt.
Maar waarom is dat een probleem?

Wat als er geen enkel blikje meer bij het zwerfafval komt, maar 50% van de Nederlanders kiest voor het gemak van het blikje gewoon thuis weggooien zoals dat altijd ging, ook al kost dat 15 cent extra?

Wat is dan het probleem waar aan gewerkt moet worden? Moeten we echt die mensen gaan betuttelen omdat ze graag 15 cent betalen voor wat extra gemak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Dido schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:40:
[...]

Klopt, da's best mooi. Op naar de 100% minder :)

[...]

Maar waarom is dat een probleem?

Wat als er geen enkel blikje meer bij het zwerfafval komt, maar 50% van de Nederlanders kiest voor het gemak van het blikje gewoon thuis weggooien zoals dat altijd ging, ook al kost dat 15 cent extra?

Wat is dan het probleem waar aan gewerkt moet worden? Moeten we echt die mensen gaan betuttelen omdat ze graag 15 cent betalen voor wat extra gemak?
Nou.... Er is een doel gesteld dat er 90% weer via het statiegeldkanaal retour moet komen. Dit word nu niet gehaald.... Niet dat ze alsnog massaal in de natuur verdwijnen, maar op deze manier blijft er een flinke pot geld bij statiegeld nederland plakken. Dat lijkt me uiteindelijk ook niet de bedoeling....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

stylezzz schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:47:
[...]
Nou.... Er is een doel gesteld dat er 90% weer via het statiegeldkanaal retour moet komen. Dit word nu niet gehaald.... Niet dat ze alsnog massaal in de natuur verdwijnen, maar op deze manier blijft er een flinke pot geld bij statiegeld nederland plakken. Dat lijkt me uiteindelijk ook niet de bedoeling....
Van dat geld kunnen ze mooi weer meer automaten plaatsen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

[...]
Niet dat ze alsnog massaal in de natuur verdwijnen, maar op deze manier blijft er een flinke pot geld bij statiegeld nederland plakken.[...]
Als die stichting dat dan weer zou investeren in meer/nieuwe/betere statiegeldautomaten bij de supermarkten en op andere openbare plekken... Maar zal het wel niet werken ben ik bang.

(want nog altijd is er in mijn omgeving maar één supermarkt die sinds de invoering van statiegeld op PET-flessen (dus vóórdat statiegeld op blikjes kwam) één extra automaat heeft neergezet. Bij de rest is het al jaren hetzelfde en wordt/is hoogstens de bestaande automaat vervangen door een andere.
Voor de automaten die er zijn staat vaak een rij óf ze zijn in storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:17
SeatRider schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:41:
[...]

De introductie van statiegeld op blik heeft geleid tot de aanleg van een centrale database van barcodes van alle statiegeldobjecten in NL, die door alle supermarkten wordt bijgewerkt (en geaccepteerd).
Nee hoor. Tijdje terug nog een collab van Gulpener en Mikkeler, in standaard Nederlands BNR-fles. Kon ik niet inleveren bij Lidl. Zelfs al hun Gerardus bier eigenlijk ook van Gulpener in dezelfde BNR-fles. En ook het Affligem fles model is dikke NEIN bij Lidl (Roermond st Wirosingel)..

Beide met als reden: die verkopen we niet

[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 10-01-2024 14:40 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

GAIAjohan schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:39:
[...]

Nee hoor. Tijdje terug nog een collab van Gulpener en Mikkeler, in standaard Nederlands BNR-fles. Kon ik niet inleveren bij Lidl. Zelfs al hun Gerardus bier eigenlijk ook van Gulpener in dezelfde BNR-fles. En ook het Affligem fles model is dikke NEIN bij Lidl (Roermond st Wirosingel)..

Beide met als reden: die verkopen we niet
Vaag, op 1 sapfles na wordt bij mij echt alles overal geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Alleen de gedeukte blikjes moet ik er soms 3x in werpen voordat hij de barcode goed kan lezen, verder nog geen issues gehad iig.
AH sapflessen bij de Deka en andersom was ook geen issue.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Nou.... Er is een doel gesteld dat er 90% weer via het statiegeldkanaal retour moet komen. Dit word nu niet gehaald....
Ik snap het gestelde doel niet, want ik snap niet wat er mis is met blik dat op een andere plek de recycle-stroom in gaat.
Niet dat ze alsnog massaal in de natuur verdwijnen,
En dat was het doel dat ik wel begreep ;)
maar op deze manier blijft er een flinke pot geld bij statiegeld nederland plakken. Dat lijkt me uiteindelijk ook niet de bedoeling....
Ah, het gaat er dus niet om dat mensen ervoor kiezen die 15 cent maar te laten zitten, nee, er is een enge organisatie die er rijk van wordt, en dat mag natuurlijk niet! 8)7

Werkelijk waar, als het zwerfafvalprobleem wordt opgelost, mag de directie van van die organisatie best van mijn niet-geclaimde statiegeld op vakantie. Ver zullen ze er niet mee komen, want met 90 cent per dag gooi ik best een hoop geld weg, maar voor 330 euro vier je niet veel vakantie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Dido schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:48:
Werkelijk waar, als het zwerfafvalprobleem wordt opgelost, mag de directie van van die organisatie best van mijn niet-geclaimde statiegeld op vakantie. Ver zullen ze er niet mee komen, want met 90 cent per dag gooi ik best een hoop geld weg, maar voor 330 euro vier je niet veel vakantie :P
Maar als alle 17 miljoen inwoners dat doen, dan kan je opeens lekker op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Dido schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:48:
[...]

Ik snap het gestelde doel niet, want ik snap niet wat er mis is met blik dat op een andere plek de recycle-stroom in gaat.

[...]

En dat was het doel dat ik wel begreep ;)

[...]

Ah, het gaat er dus niet om dat mensen ervoor kiezen die 15 cent maar te laten zitten, nee, er is een enge organisatie die er rijk van wordt, en dat mag natuurlijk niet! 8)7

Voor 250 miljoen stop ik morgen met werken en ga ik de rest van mijn leven op vakantie :)

https://www.rtlnieuws.nl/...nederland-flesjes-blikjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

LordSinclair schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:07:
Maar als alle 17 miljoen inwoners dat doen, dan kan je opeens lekker op vakantie.
Ja, en?
Ik zie het probleem echt niet. Voordeel: als veel mensen hun statiegeld doneren aan dat vakantiefonds, dan staan de mensen die die 15ct per blik wel terug willen minder vaak in de rij bij het inleveren :)

Er is altijd 1 doel gecommuniceerd: blik weg uit het zwerfvuil. En dta vind ik een prima doel.

Waarom per se een x% van de blikjes niet meer op de normale manier gerecycled zou mogen worden ontgaat mij echter volkomen.
stylezzz schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:12:
Voor 250 miljoen stop ik morgen met werken en ga ik de rest van mijn leven op vakantie :)

https://www.rtlnieuws.nl/...nederland-flesjes-blikjes
Ja, en? Da's goed nieuws, want voor een kwart miljard kunnen misschien best wel een zooit nieuwe (bulk!) automaten neergezet worden, zodat meer mensen hun statiegeld kunnen terugclaimen zonder wat ze nu als te veel overlast beschouwen.

[ Voor 29% gewijzigd door Dido op 10-01-2024 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dido schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:13:
[...]

Ja, en?
Ik zie het probleem echt niet.
Al het blik wat niet via statiegeld het recycle proces ingaat moet uit ander afval gefilterd worden en dat is kostenverhogend.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Dido schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:13:
[...]

Ja, en?
Ik zie het probleem echt niet. Voordeel: als veel mensen hun statiegeld doneren aan dat vakantiefonds, dan staan de mensen die die 15ct per blik wel terug willen minder vaak in de rij bij het inleveren :)

Er is altijd 1 doel gecommuniceerd: blik weg uit het zwerfvuil. En dta vind ik een prima doel.

Waarom per se een x% van de blikjes niet meer op de normale manier gerecycled zou mogen worden ontgaat mij echter volkomen.
Dat is het doel van de overheid inderdaad. Maar statiegeld nederland (die verantwoordelijk is voor alle statiegeld stromen in NL) heeft weer andere doelen.... Ik denk dat het ook verdomd lastig gaat worden om die 90% op blikjes te gaan halen. Er zal altijd een percentage mensen zijn die het teveel moeite vind om naar de innameautomaat te gaan, en voor die 15 cent er maar afscheid nemen in de dichtstbijzijnde prullenbak.
Ja, en? Da's goed nieuws, want voor een kwart miljard kunnen misschien best wel een zooit nieuwe (bulk!) automaten neergezet worden, zodat meer mensen hun statiegeld kunnen terugclaimen zonder wat ze nu als te veel overlast beschouwen.
Word aan gewerkt. :)

https://nos.nl/artikel/25...m-voor-flesjes-niet-haalt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

evilution schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:24:
[...]

Al het blik wat niet via statiegeld het recycle proces ingaat moet uit ander afval gefilterd worden en dat is kostenverhogend.
Blik was al prima gescheiden/te scheiden in het PMD toch?

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 11-09 14:10
Ik weet niet hoeveel van jullie boodschappen laten bezorgen, maar alleen al het ophalen van de flessen en blikken zijn de voorrijkosten dubbel en dwars waard. Bijkomend voordeel is dat ze ze tellen, niet scannen, dus geen gezeur met inname.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:51
stylezzz schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:26:
[...]

Dat is het doel van de overheid inderdaad. Maar statiegeld nederland (die verantwoordelijk is voor alle statiegeld stromen in NL) heeft weer andere doelen.... Ik denk dat het ook verdomd lastig gaat worden om die 90% op blikjes te gaan halen. Er zal altijd een percentage mensen zijn die het teveel moeite vind om naar de innameautomaat te gaan, en voor die 15 cent er maar afscheid nemen in de dichtstbijzijnde prullenbak.
In de prullenbak gooien is niet zo'n punt (afgezien van het zwerversprobleem) maar het statiegeld is ingevoerd om zwerfafval te beperken. En dat blijf je houden als mensen de moeite niet doen voor 15 cent.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

evilution schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:24:
Die investeringen zijn al gedaan, en het (supersimpele) nascheidingsproces wil je toch niet afschaffen. Niet alleen frisdrank zit in blik, namelijk. De magneten die momenteel blik scheiden zitten sowieso voorlopig niet zonder werk :)
JukeboxBill schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:02:
In de prullenbak gooien is niet zo'n punt (afgezien van het zwerversprobleem) maar het statiegeld is ingevoerd om zwerfafval te beperken. En dat blijf je houden als mensen de moeite niet doen voor 15 cent.
Naja, het lijkt redelijk te werken tegen zwerfafval.

Maar goed, zoals je zegt, in de prullenbak gooien is niet zo'n punt. Behalve dan voor degenen die om mij nog steeds volslagen onduidelijke redenen hebben verzonnen dat 90% van alle blikjes ingeleverd zouden moeten worden (in plaats van in de vuilnisbak, dus!)

Dat doel raakt m.i. kant noch wal.

Pagina: 1 ... 21 ... 30 Laatste

Let op:
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.