Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Yaksa schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:07:
[...]

Tja, weer zo'n N=1 waarneming. Daar kan ik mijn eigen waarnemingen tegenover zetten, ik kom zo'n 3 x per week bij de AH en ik heb sinds de invoering van het statiegeld op blikjes nog geen enkele keer waargenomen dat de innamemachine het niet deed.
Overigens, wanneer je de dag voor het boodschappen doen de blikjes even op de kop in de gootsteen zet voor je gaat slapen dan zijn ze de volgende morgen echt wel uitgelekt hoor. En dat scheelt ook weer onderhoud aan de inname-machine, er zijn mensen die stoppen daar blikjes in die nog niet helemaal leeg zijn.......
Viespeukerij. Ik begin er niet meer aan. Het was mij vooraf al helemaal duidelijk dat dit weer zo'n halfbakken, ondoordachte maatregelen zou worden. Heb het een kans gegeven en ben tot de conclusie gekomen, dat dat inderdaad het geval is. Er komt geen tweede kans, wat mij betreft. Probeer me gewoon vooral te overtuigen (met daden, niet met mooie woorden of future selling) van het tegendeel, maar ik kan je nu al vertellen dat het bijzonder onwaarschijnlijk is dat dit gaat lukken. Ik zoek mijn weg er omheen en betaal de belasting als dat voor mij de beste keuze is.

Blikjes een nachtje uit laten lekken in een gootsteen? Welke ***oot gaat er nou thuis blikjes zitten drinken. Waarom?! Ik drink een blikje, als ik NIET thuis ben en dan heb ik dus ook geen gootsteen bij de hand om ze even een paar uurtjes uit te laten lekken. En zelfs daarna, zijn ze nog niet leeg. Dat komt door de vorm. Is ook niet raar, dat is gewoon natuurkunde.

Ik wens de zwervers veel plezier met mijn blikjes. 5 lege blikjes en ze kunnen weer een halve liter budget-pils kopen. Fijn voor ze toch? Gewoon een centenkwestie, meer niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 29-09-2023 08:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 07:58:
[...]

Blikjes een nachtje uit laten lekken in een gootsteen? Welke ***oot gaat er nou thuis blikjes zitten drinken. Waarom?! Ik drink een blikje, als ik NIET thuis ben en dan heb ik dus ook geen gootsteen bij de hand om ze even een paar uurtjes uit te laten lekken. En zelfs daarna, zijn ze nog niet leeg. Dat komt door de vorm. Is ook niet raar, dat is gewoon natuurkunde.
Wel fijn dat je hele groepen wegzet als iets waar je niet volledig uit wil komen.
Er zijn - en dat is ook eerder in dit topic aangegeven - zeker situaties waar je ook thuis weleens een blikje drinken zou willen gebruiken omdat het effectiever is dan een heropenbare petfles.

Verschillende situaties, verschillende use-cases.

Maar goed, op deze manier aan een discussie deelnemen is alles behalve constructief noch effectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:49
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 07:58:
[...]

Viespeukerij. Ik begin er niet meer aan. Het was mij vooraf al helemaal duidelijk dat dit weer zo'n halfbakken, ondoordachte maatregelen zou worden. Heb het een kans gegeven en ben tot de conclusie gekomen, dat dat inderdaad het geval is. Er komt geen tweede kans, wat mij betreft. Probeer me gewoon vooral te overtuigen (met daden, niet met mooie woorden of future selling) van het tegendeel, maar ik kan je nu al vertellen dat het bijzonder onwaarschijnlijk is dat dit gaat lukken. Ik zoek mijn weg er omheen en betaal de belasting als dat voor mij de beste keuze is.

Ik wens de zwervers veel plezier met mijn blikjes. 5 lege blikjes en ze kunnen weer een halve liter budget-pils kopen. Fijn voor ze toch? Gewoon een centenkwestie, meer niet.
Hier is zo'n idioot :)

Eigenlijk alle blikjes die ik thuis drink zijn van een of ander speciaalbier. En ja, die tik ik even leeg in de gootsteen of zet ze ondersteboven om uit te lekken. Blikjes onderweg drink ik sporadisch... najah bij de loempiakraam wel eens. Maar die 10 blikjes per jaar doneer ik met liefde aan de vuilnisbak aldaar als fooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stylezzz schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:24:
[...]

Hier is zo'n idioot :)

Eigenlijk alle blikjes die ik thuis drink zijn van een of ander speciaalbier. En ja, die tik ik even leeg in de gootsteen of zet ze ondersteboven om uit te lekken. Blikjes onderweg drink ik sporadisch... najah bij de loempiakraam wel eens. Maar die 10 blikjes per jaar doneer ik met liefde aan de vuilnisbak aldaar als fooi.
Maar dan heb je een heel specifieke use-case. Blikjes zijn meeneemverpakkingen, geen bulkverpakkingen. Ik ken eigenlijk alleen "bijzondere gevallen" die weleens een blikje thuis drinken. Mensen die nauwelijks tot nooit, met een enkele uitzondering, frisdrank drinken bijvoorbeeld. Die hebben voor dat enkele incident blikjes in huis, omdat ze anders blijven zitten met halfvolle PET-flessen fris zonder prik. Ja, snap ik. En toevallig heb ik hier nu ook weer 1 blikje van de afgelopen week op kantoor staan. Maar die gaan hier niet meer in de PMD. Ik wil die container zo leeg mogelijk houden, zodat ik met een kleinere af kan in de toekomst. Als ik moet betalen, dan wil ik er iets voor terug.

Op dat soort "randgevallen" moet je geen beleid bouwen. Als blikjes voor 90+% buiten het huis genuttigd worden, dan vind ik afspoelen of in je gootsteen zetten gewoon lariekoek. Dat is in mijn ogen dan niet meer dan een mooipraterij.

Maar waar het voor mij heel simpel op neerkomt: ik gooide voor dit gezever altijd AL mijn afval netjes in de daarvoor bestemde bakken. Ik bracht (en breng nog steeds) alle hersluitbare plastic flessen en eventuele bierflesjes netjes terug naar de winkel. Maar met de manier waarop het statiegeld op blik er nu zonder enige aandacht voor degenen die het moeten gaan financieren is doorgedrukt, is bij mij de hand fors overspeeld. Nu kan het mij dus eigenlijk ook echt geen klap meer schelen; ik betaal ervoor en ik pas ervoor om mezelf netjes aan alle regeltjes te gaan houden, als men aan de andere kant compleet schijt aan mij heeft.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 29-09-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:21
fonsoy schreef op donderdag 28 september 2023 @ 23:11:
[...]

De supermarkt. Die verdisconteert de prijs van al dit ongemak in de prijs van alle producten met statiegeld.
Als kosten verdisconteerd worden in de prijs verdienen ze er niet aan.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:36:
[...]

Maar dan heb je een heel specifieke use-case. Blikjes zijn meeneemverpakkingen, geen bulkverpakkingen. Ik ken eigenlijk alleen "bijzondere gevallen" die weleens een blikje thuis drinken. Mensen die nauwelijks tot nooit, met een enkele uitzondering, frisdrank drinken bijvoorbeeld. Die hebben voor dat enkele incident blikjes in huis, omdat ze anders blijven zitten met halfvolle PET-flessen fris zonder prik. Ja, snap ik. En toevallig heb ik hier nu ook weer 1 blikje van de afgelopen week op kantoor staan. Maar die gaan hier niet meer in de PMD. Ik wil die container zo leeg mogelijk houden, zodat ik met een kleinere af kan in de toekomst. Als ik moet betalen, dan wil ik er iets voor terug.

Op dat soort "randgevallen" moet je geen beleid bouwen. Als blikjes voor 90+% buiten het huis genuttigd worden, dan vind ik afspoelen of in je gootsteen zetten gewoon lariekoek. Dat is in mijn ogen dan niet meer dan een mooipraterij.
Van idioot tot 'randgeval'... het kan verkeren :)

Blikjes zijn inderdaad een mooie uitvinding geweest om drankjes mee nemen voor consumptie onderweg. Stevig, goedkoop te produceren... Alleen zo jammer dat er zoveel op straat belanden. Tijdje terug had ik een link gepost over de pfand geschiedenis in duitsland, erg leuk om te lezen. (Gratis, wel registreren) in duitsland worden sinds de invoering (20 jaar geleden!) simpelweg veel minder blikjes verkocht en zet men in op andere verpakkingen. Eigenlijk hebben we hier te maken met een luxe probleem.....

https://www.trouw.nl/duur...tbeeld-verdween~bfbd9944/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stylezzz schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:55:
[...]

Van idioot tot 'randgeval'... het kan verkeren :)

Blikjes zijn inderdaad een mooie uitvinding geweest om drankjes mee nemen voor consumptie onderweg. Stevig, goedkoop te produceren... Alleen zo jammer dat er zoveel op straat belanden. Tijdje terug had ik een link gepost over de pfand geschiedenis in duitsland, erg leuk om te lezen. (Gratis, wel registreren) in duitsland worden sinds de invoering (20 jaar geleden!) simpelweg veel minder blikjes verkocht en zet men in op andere verpakkingen. Eigenlijk hebben we hier te maken met een luxe probleem.....

https://www.trouw.nl/duur...tbeeld-verdween~bfbd9944/
Wat ik bedoel, is dat het hele beleid niet zou moeten gaan om dat enkele blikje dat je om een bijzondere reden thuis drinkt. Die blikjes belandden natuurlijk ook nergens op straat en zijn 0,0 onderdeel van het "echte probleem" wat we zogenaamd hebben.

Uiteindelijk denk ik dat het hier in NL ook heen zal gaan. Bij ons thuis in ieder geval wel, zo weinig mogelijk blik nog vanwege de tax. Wel jammer dat het ons dan een goed idee lijkt om een infrastructuur op te gaan bouwen om miljarden blikjes in te gaan nemen, als de verwachting is dat dit over enkele jaren helemaal niet meer nodig zal zijn (en we daar dus blijkbaar zelfs al voorbeelden van hebben uit het buitenland). Natuurlijk snap ik, dat dat voor een bepaalde groep echt hele mooie zakkenvuller-business is.... maar dat zou het doel niet mogen zijn. En dat is het nu wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:17:
Bij ons thuis in ieder geval wel, zo weinig mogelijk blik nog vanwege de tax.
Maar het is geen tax. Dat dat voor jou zo voelt omdat je niet de moeite wil nemen om het terug te brengen maakt dat nog niet zo.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Hier nog een :D

Omdat ik van de frisdrank met prik houdt. Als je een 1,5L fles eenmaal geopend hebt en een paar uur of een dag later nog een glas wilt nemen.. dan is de prik verdwenen. En het is zonde om elke keer 1.25L weg te moeten gooien.

Daarom blikjes, omdat de prik wel behouden blijft.

Mijn tactiek wordt een aantal zakken vol verzamelen in de schuur, en dan een keer iets laten thuisbezorgen. Dan nemen ze statiegeldspul weer mee. Of als donatie als de scouting o.i.d. aan de deur komt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:11

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

fonsoy schreef op donderdag 28 september 2023 @ 23:11:
[...]

De supermarkt. Die verdisconteert de prijs van al dit ongemak in de prijs van alle producten met statiegeld.

[...]

Ik vind het ook heel bijzonder dat zo'n inname-apparaat niet geupdate wordt voor het nieuwe gebruikersscenario. Een lekbak met afvoertje onder de inleverband lijkt me een prima oplossing.

Uiteindelijk is het voor de supermarkt wel een vorm van vraagval als hun Tomra niet fungeert.
Vlak na de invoer van het blikstatiegeld was mijn vaste supermarkt nog niet aan het scenario gewend. Toen heb ik een paar keer bij de servicebalie mijn beklag gedaan en gevraagd of ze aldaar mijn flessen konden innemen omdat het apparaat defect was (wilden ze natuurlijk niet). Ik denk dat ik niet de enig was omdat er nu bij een defect 3 palen met bord bij de ingang geplaatst worden met de melding dat hij niet operationeel is :+
Ik heb die Tomra's toevallig jaren mogen schoonmaken. Nog voor de tijd van de blikjes uiteraard. Iedere week moet je die volgens een procedure schoonmaken, en echt wat een teringbende was het iedere keer van stinkend plakkend bier. Zo'n lekbak zit er allang in, maar dat helpt niet. Je legt de blikjes er horizontaal in en aangezien de opening niet aan de rand zit maar meer naar het midden gaat dat er niet uit. Er is immers een reden dat er uberhaupt nog spul in dat blikje zit. Het probleem zit hem in de manier hoe de blikjes in de grote verzamelzakken komen. Daar vallen ze in een hopper en daar krijg je een hoop extra zooi van kan ik me voorstellen.

Zelf doe ik me de moeite in ieder geval niet, ze gaan mooi mee met het PMD. Zeker voor die 4 blikjes die ik op een maand consumeer.

Overigens hebben die apparaten met grote regelmaat storing. Wij schreven gewoon het statiegeld op een bonnetje met een stempel erop. Flessen handmatig even in de zak gooien of op de band zetten. Hoop handmatig werk en het duurt lang, maar ja wat wil je.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Gunner schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:49:
[...]

Maar het is geen tax. Dat dat voor jou zo voelt omdat je niet de moeite wil nemen om het terug te brengen maakt dat nog niet zo.
Het is ook niet de moeite waard om terug te brengen, als je het gedoe en het geviespeuk meeneemt. Ik heb het geprobeerd, maar zonder allerlei extra milieu-nadelen is er niets hanteerbaars van te maken. Ik doe boodschappen op de fiets of op de bakfiets. Dat geeft linksom of rechtsom een zooitje als je je blikjes meeneemt zonder ze eerst af te spoelen (met drinkwater, bezopen gewoon, lees het nieuws) of te verpakken in een plastic tasje wat daarna direct de afvalbak in gaat (want smerig). Nee, da's lekker.

Daarnaast kan ik overal blikjes kopen, op sommige plaatsen trek je ze zelfs gewoon met contactloos betalen uit "de muur". Maar als ik er dan weer vanaf wil om mijn 15ct terug te krijgen, dan ben je ineens veeleisend. :)

Dus is het gewoon een tax met een mooi verhaaltje.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 29-09-2023 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:17:
[...]

Wat ik bedoel, is dat het hele beleid niet zou moeten gaan om dat enkele blikje dat je om een bijzondere reden thuis drinkt. Die blikjes belandden natuurlijk ook nergens op straat en zijn 0,0 onderdeel van het "echte probleem" wat we zogenaamd hebben.

Uiteindelijk denk ik dat het hier in NL ook heen zal gaan. Bij ons thuis in ieder geval wel, zo weinig mogelijk blik nog vanwege de tax. Wel jammer dat het ons dan een goed idee lijkt om een infrastructuur op te gaan bouwen om miljarden blikjes in te gaan nemen, als de verwachting is dat dit over enkele jaren helemaal niet meer nodig zal zijn (en we daar dus blijkbaar zelfs al voorbeelden van hebben uit het buitenland). Natuurlijk snap ik, dat dat voor een bepaalde groep echt hele mooie zakkenvuller-business is.... maar dat zou het doel niet mogen zijn. En dat is het nu wel.
Het gaat mij ook niet om dat blikje bier wat ik thuis drink. Het gaat juist om die 150 miljoen blikjes die op straat of in de natuur belanden. Dat is geen zogenaamd probleem, maar iets wat al jarenlang speelt.

Dat het huidige systeem niet ideaal is ben ik met je eens. Maar om het per 1 oktober maar weer af te schaffen zou ook nergens op slaan. Met meer inleverpunten denk ik dat we al een hoop 'leed' kunnen verzachten. Tenminste, ik neem aan dat als er op het station waar jij op de trein staat te wachten een keurige inleverautomaat staat waar je het lege blikje in kan afvoeren dat het de situatie voor jou persoonlijk al wat dragelijker zou maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

stylezzz schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:07:
[...]

Het gaat mij ook niet om dat blikje bier wat ik thuis drink. Het gaat juist om die 150 miljoen blikjes die op straat of in de natuur belanden. Dat is geen zogenaamd probleem, maar iets wat al jarenlang speelt.

Dat het huidige systeem niet ideaal is ben ik met je eens. Maar om het per 1 oktober maar weer af te schaffen zou ook nergens op slaan. Met meer inleverpunten denk ik dat we al een hoop 'leed' kunnen verzachten. Tenminste, ik neem aan dat als er op het station waar jij op de trein staat te wachten een keurige inleverautomaat staat waar je het lege blikje in kan afvoeren dat het de situatie voor jou persoonlijk al wat dragelijker zou maken.
Dat is voor mij toch echt narratief. Vervelend, dat men er op andere plaatsen zo'n bende van maakt. Daar hoef je mij niet op aan te kijken en al helemaal mij niet voor te factureren. Natuurlijk heb je overal wel hotspots waarvan je als gemeente weet dat er wat extra aandacht nodig is. Vervelend, maar dat is dan maar zo. Dat ga je met 15ct toch niet noemenswaardig veranderen.

Toevallig liep ik gisteren langs een supermarkt en daar stond een "zwerver" (helemaal geen vervelend iemand ofzo, hij heeft alleen geen vaste verblijfplaats) net aan iemand uit te leggen, dat hij op een goede dag 40 tot 60 euro kon verdienen momenteel. Hij had ook echt zo'n grijpstok gekocht en liep met een smoezelig oranje hesje aan en had een vuilniszakje bij zich. Dat kan toch gewoon niet helemaal de bedoeling zijn? Niet dat ik het hen niet gun ofzo, maar volgens mij geeft dat ook op termijn echt wel weer andere uitdagingen.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 29-09-2023 11:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:08:
[...]

Dat is voor mij toch echt narratief. Vervelend, dat men er op andere plaatsen zo'n bende van maakt. Daar hoef je mij niet op aan te kijken en al helemaal mij niet voor te factureren.
Jij word ook nergens van beschuldigd. Maar zoals in elke samenleving moeten we met elkaar afspraken maken hoe we bepaalde dingen regelen. Je kunt het er niet mee eens zijn... dat mag. Misschien kun je bij de aankomende verkiezingen je stem laten gelden bij een politieke partij die anti-statiegeld is. Dat jij het huidige systeem als een tax ziet en de factuur simpelweg voldoet is je eigen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:28
Valorian schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:34:
[...]

Ik weiger dit geloven. Volgens mij zijn er:

1.Nette mensen met een goede opvoeding die blikjes niet op straat gooien omdat dat niet nodig is (er zijn genoeg prullenbakken) en veel overlast geeft.

2. Mensen die blikjes wél op straat gooien omdat hun moreel kompas ergens een deuk heeft gekregen, die zijn of asociaal of zich simpelweg niet bewust van het overlast.

Die tweede groep kan je misschíen verleiden tot beter gedrag met een heffing (dat zal de tijd leren). Maar die eerste groep gaat toch niet ineens slechter gedrag tonen door de heffing en blikjes op de grond gooien? Ken jij íemand in je omgeving die er echt zo over denkt (en dit dus ook doet)? Oprechte interesse hoor, want het kan ook zijn dat ik gewoon in een bubble leef ;)
Ik heb hier zelf dus een tijdje over nagedacht, de enige parameter die de overheid bekijkt om te checken of dit beleid geslaagd of gefaald is, is de hoeveelheid blikjes die in het zwerfafval belanden. om dit stupide plan te laten mislukken moeten we dus massaal de blikjes in de natuur gooien, dan krijgt de overheid door dat dit beleid niet werkt...

uiteindelijk heb ik wel door dat dat een redelijk bezopen gedachtengang is, en gooi ik mijn blikjes/flesjes dus maar bij het PMD of restafval (als ik een blikje/flesje onderweg drink), maar er zullen vast mensen zijn die hun statement wel willen maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

J-roenn schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:14:
[...]

Ik heb hier zelf dus een tijdje over nagedacht, de enige parameter die de overheid bekijkt om te checken of dit beleid geslaagd of gefaald is, is de hoeveelheid blikjes die in het zwerfafval belanden. om dit stupide plan te laten mislukken moeten we dus massaal de blikjes in de natuur gooien, dan krijgt de overheid door dat dit beleid niet werkt...

uiteindelijk heb ik wel door dat dat een redelijk bezopen gedachtengang is, en gooi ik mijn blikjes/flesjes dus maar bij het PMD of restafval (als ik een blikje/flesje onderweg drink), maar er zullen vast mensen zijn die hun statement wel willen maken...
Jup, de balans tussen "betaald" en "weer uitgekeerd" gaat de prestatie bepalen. Maar.... uiteindelijk zijn de gevolgen dan weer aan de politiek. :) En als je ze in Den Haag nu vraagt waar die balans van 80 miljoen euro per jaar (sinds de 0,5 L PET er ook onder valt) dan precies aan uitgegeven wordt.... weten ze dat niet, want dat staat niet in de rapportage. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:01:
[...]

Het is ook niet de moeite waard om terug te brengen, als je het gedoe en het geviespeuk meeneemt.
Dat is jouw mening, ik heb er principieel moeite mee om geld letterlijk weg te gooien. De inflatie is al hoog genoeg en het is voor mij niet anders dan PET-flessen retourneren.
Voor jou inderdaad.

Je deponeert hier continu je mening als feit, dat probeer ik je duidelijk te maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Gunner op 29-09-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stylezzz schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:13:
[...]

Jij word ook nergens van beschuldigd. Maar zoals in elke samenleving moeten we met elkaar afspraken maken hoe we bepaalde dingen regelen. Je kunt het er niet mee eens zijn... dat mag. Misschien kun je bij de aankomende verkiezingen je stem laten gelden bij een politieke partij die anti-statiegeld is. Dat jij het huidige systeem als een tax ziet en de factuur simpelweg voldoet is je eigen keuze.
Natuurlijk, dat ga ik ook zeker doen. Maar dan maak je die keuze natuurlijk niet om "het statiegeld", maar meer om een wat breder geheel. Dat een pro-standpunt voor deze maatregel bij mij min-punten op gaat leveren, dat mag duidelijk zijn. Dit is gewoon een verkeerde afslag. We benaderen een probleem vanaf de verkeerde kant, waardoor de kuur erger wordt dan de kwaal en daar uiteindelijk gewoon grof geld aan verdiend gaat worden.

Weet je wat een half grammetje coke straks nog kost? 80 blikjes (eerste getal wat in me opkwam, niet het resultaat van een berekening). Een halve liter AH budget bier: 5 blikjes en dat is dan weer inclusief 15 cent statiegeld.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 29-09-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:27:
[...]

Natuurlijk, dat ga ik ook zeker doen. Maar dan maak je die keuze natuurlijk niet om "het statiegeld", maar meer om een wat breder geheel. Dat een pro-standpunt voor deze maatregel bij mij min-punten op gaat leveren, dat mag duidelijk zijn. Dit is gewoon een verkeerde afslag. We benaderen een probleem vanaf de verkeerde kant, waardoor de kuur erger wordt dan de kwaal en daar uiteindelijk gewoon grof geld aan verdient gaat worden.

Weet je wat een half grammetje coke straks nog kost? 80 blikjes (eerste getal wat in me opkwam, niet het resultaat van een berekening).
Uiteraard, mocht je daadwerkelijk zo geinteresseerd zijn waar de verdwenen miljoenen statiegeld zijn gebleven is de partij van Omtzigt misschien iets voor je. Maar goed, dat lijkt me verder offtopic.

Geen idee wat een gram coke kost, nog nooit gebruikt en ook geen behoefte aan. Ik weet ook niet of de gemiddelde dealer een betaling in lege blikjes accepteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stylezzz schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:33:
[...]

Uiteraard, mocht je daadwerkelijk zo geinteresseerd zijn waar de verdwenen miljoenen statiegeld zijn gebleven is de partij van Omtzigt misschien iets voor je. Maar goed, dat lijkt me verder offtopic.

Geen idee wat een gram coke kost, nog nooit gebruikt en ook geen behoefte aan. Ik weet ook niet of de gemiddelde dealer een betaling in lege blikjes accepteert?
Die "liquideer" je bij de AH, in de Tomra. Gewoon euro's.
De disclaimer bij het aantal, zet ik erbij omdat ik geen zin heb om te gaan Googelen wat coke tegenwoordig zou kosten. Het is troep, begin er niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Ik zat nog even terug te zoeken in dit topic en kwam deze reactie (op mij) tegen
mcDavid schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:33:
[...]

Niet helemaal. Innamepunten krijgen een vergoeding voor het innemen van Statiegeld Nederland. Die wordt in principe betaald vanuit het statiegeldsysteem zelf, van de flessen die nooit retour komen zeg maar. Of die vergoeding afdoende is om het verlies aan ruimte en arbeidskrachten te compenseren zou ik niet weten. [...]
Als er daadwerkelijk zo weinig statiegeld retour gaat komt er dus een hoop geld binnen bij de stichting en daar mee neem ik ook aan de innamepunten. Dan komen er vást t.z.t. legio statiegeldapparaten van de hoogste kwaliteit :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Barrycade schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:45:
Net terug van Curaçao, nou dan vraag je je af wat we hier allemaal aan het doen zijn. Afvalscheiden? Nee hoor alles in de zak incl bierflesjes, plastic, papier, echt alles. En dat wordt door de vrachtwagen allemaal naar de dump gereden. |:(
Ik had hetzelfde gevoel in Florida een paar weken terug. En ze zijn daar een stuk rijker dan wij. Het is alleen maar winkelcentrums daar en grote dingen en ze scheiden niks. Alleen voor papier hebben ze een apparte container.

Drinken uit plastic weggooibekers, overal plastic zakjes en dat gooi je gewoon weg met de rest en een vulling voor je airco van je pickup truck koop je gewoon in de walmart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8Z9xlBZqDqEcvhXxVMSvIJ3lvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUyYnghWaZRqKcxuE8XrwxUc.jpg?f=fotoalbum_large

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Marzman schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 04:10:
[...]

Ik had hetzelfde gevoel in Florida een paar weken terug. En ze zijn daar een stuk rijker dan wij. Het is alleen maar winkelcentrums daar en grote dingen en ze scheiden niks. Alleen voor papier hebben ze een apparte container.

Drinken uit plastic weggooibekers, overal plastic zakjes en dat gooi je gewoon weg met de rest en een vulling voor je airco van je pickup truck koop je gewoon in de walmart.
[Afbeelding]
Het zal wel van staat tot staat verschillen. In californie is statiegeld op drankverpakkingen al decennia gemeengoed.

https://recyclingnetwerk....dwetten-in-usa-en-canada/

Nou is de USA wel het klassevoorbeeld van massaconsumptie. R-134a is hier ruim 10 jaar geleden al uitgefaseerd voor milieuvriendelijker varianten en mag alleen door gekwalificeerd personeel gebruikt worden. Daar ligt het in de supermarkt om je lekke airco nog maar eens bij te vullen.... bizar inderdaad.

Anoniem: 374460

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:01:
[...]

Het is ook niet de moeite waard om terug te brengen, als je het gedoe en het geviespeuk meeneemt. Ik heb het geprobeerd, maar zonder allerlei extra milieu-nadelen is er niets hanteerbaars van te maken. Ik doe boodschappen op de fiets of op de bakfiets. Dat geeft linksom of rechtsom een zooitje als je je blikjes meeneemt zonder ze eerst af te spoelen (met drinkwater, bezopen gewoon, lees het nieuws) of te verpakken in een plastic tasje wat daarna direct de afvalbak in gaat (want smerig). Nee, da's lekker.

Daarnaast kan ik overal blikjes kopen, op sommige plaatsen trek je ze zelfs gewoon met contactloos betalen uit "de muur". Maar als ik er dan weer vanaf wil om mijn 15ct terug te krijgen, dan ben je ineens veeleisend. :)

Dan douche je toch 10 seconden korter per dag. Dat 1 week doen, en je kan het hele jaar je blikjes omspoelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:46
Marzman schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 04:10:
[...]

[Afbeelding]
Hoe is jouw post, en die van @Barrycade, een pleidooi om tegen statiegeld op blikjes te zijn? Waarom denken jullie niet het omgekeerde: wat zijn ze daar in Curacao en Florida aan het doen?

Want wat ik vooral lees is dat ze op die plekken nog bijzonder weinig geven om het milieu, en dus schijt hebben aan recycling en de planeet een tandje harder verneuken dan dat wij het hier doen.

Dat is lekker makkelijk, maar verder is dat totaal geen goed idee, toch..?

edit:
Na nog een keertje nalezen lijken jullie meer 'wat heeft het voor zin dat wij iets proberen?' te bedoelen. Maar ook dat lijkt me totaal niet de juiste insteek.

Het is goed dat wij tenminste iets doen, dus in plaats van af te vragen waarom wij iets (al dan niet onverhoopt) proberen, blijft wat mij betreft de tegenvraag veel belangijker: waarom doen ze daar niks? Of wanneer gaan ze wel wat doen? Als we 20 jaar verder zijn, en het allemaal nog veel erger is?

[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 30-09-2023 11:07 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:52

Barrycade

Through the...

Hahn schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:02:
[...]

Hoe is jouw post, en die van @Barrycade, een pleidooi om tegen statiegeld op blikjes te zijn? Waarom denken jullie niet het omgekeerde: wat zijn ze daar in Curacao en Florida aan het doen?

Want wat ik vooral lees is dat ze op die plekken nog bijzonder weinig geven om het milieu, en dus schijt hebben aan recycling en de planeet een tandje harder verneuken dan dat wij het hier doen.

edit:
Na nog een keertje nalezen lijken jullie meer 'wat heeft het voor zin dat wij iets proberen?' te bedoelen. Maar ook dat lijkt me totaal niet de juiste insteek.

Het is goed dat wij tenminste iets doen, dus in plaats van af te vragen waarom wij iets (al dan niet onverhoopt) proberen, blijft wat mij betreft de tegenvraag veel belangijker: waarom doen ze daar niks? Of wanneer gaan ze wel wat doen? Als we 20 jaar verder zijn, en het allemaal nog veel erger is?
Ik ben nog van de generatie, een beter milieu begint bij jezelf.

Dus wij proberen hier thuis alle mogelijkheden pakken om onze footprint zo klein mogelijk te houden. Dus de blikjes en flesjes staan hier alweer klaar om aan de Albert mee te geven. Oud papier en glas en kleding en plastic staan klaar om naar de milieuboxen te brengen hier.

Ik heb een no-spillage beker mee naar kantoor om de wegwerpbekertjes daar te vermijden.
onze generieke vuilnisbak (60 liter) gaat maar 1x per 2 weken dus naar de ondergrondse container. En dat is incl wat keuken gft omdat we daar te weinig van hebben om dit apart te houden (we kopen heel gematigd ons eten in).

En ja ik heb gevlogen, ik eet gematigd vlees, dus nee ik doe er niet alles aan.

Maar dan ik ben wel een beetje terneergeslagen als je dan ziet dat je inspanningen hier gewoon op wereldschaal een druppel op de gloeiende plaat zijn. En ik snap dat die mensen daar ook mee willen in de vaart der volkeren.

Maar dat wij dan hier klagen over plakkerige statiegeld blikjes voelt zo surreëel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:46
Barrycade schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:23:
[...]

Ik ben nog van de generatie, een beter milieu begint bij jezelf.

Dus wij proberen hier thuis alle mogelijkheden pakken om onze footprint zo klein mogelijk te houden. Dus de blikjes en flesjes staan hier alweer klaar om aan de Albert mee te geven. Oud papier en glas en kleding en plastic staan klaar om naar de milieuboxen te brengen hier.

Ik heb een no-spillage beker mee naar kantoor om de wegwerpbekertjes daar te vermijden.
onze generieke vuilnisbak (60 liter) gaat maar 1x per 2 weken dus naar de ondergrondse container. En dat is incl wat keuken gft omdat we daar te weinig van hebben om dit apart te houden (we kopen heel gematigd ons eten in).

En ja ik heb gevlogen, ik eet gematigd vlees, dus nee ik doe er niet alles aan.

Maar dan ik ben wel een beetje terneergeslagen als je dan ziet dat je inspanningen hier gewoon op wereldschaal een druppel op de gloeiende plaat zijn. En ik snap dat die mensen daar ook mee willen in de vaart der volkeren.

Maar dat wij dan hier klagen over plakkerige statiegeld blikjes voelt zo surreëel.
Dan heb ik je 'Wat zijn we hier allemaal aan het doen?' vraag uit de eerder gequote post verkeerd geïnterpreteerd :) Die kwam bij mij over als 'waarom proberen we het überhaupt, als ze het daar ook niet doen?'.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hahn schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:02:
[...]

edit:

Misschien is het jaloezie, dat zij dat wel nog kunnen ;)

Papieren rietjes, zelf frietbakjes meenemen, blikjes ongedeukt inleveren. We doen onszelf wel wat aan en daar doen ze niks van dat. Zelfs in huis gebruiken ze plastic weggooi bekertjes.

Volop zon en niemand heeft zonnepanelen Airco's staan in de zomer 24/7 op 17 graden en in de winter op 24. En de natuur ziet er daar beter uit dan hier, ze zijn ook met een stuk minder per km2 natuurlijk.

Ik doe alles trouwens met afval scheiden en dergelijke. Je betaald ook een stuk minder voor je afval dan, restafval is het duurste, groenafval kost 1/3 en de rest is het meeste gratis in te leveren. Ik krijg ook statistieken van het afvalbedrijf en ik zit maar op 25 procent van het gemiddelde voor restafval.

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 01-10-2023 17:49 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 11:55

Stoney3K

Flatsehats!

Anoniem: 374460 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:59:
[...]

Dan douche je toch 10 seconden korter per dag. Dat 1 week doen, en je kan het hele jaar je blikjes omspoelen
Het is al compleet bezopen dat we nu blikjes om moeten spoelen omdat ze per sé heelhuids door de automaat heen moeten waar ze achterin de automaat in een grote pers verdwijnen. En de enige reden dat we de blikjes heel in moeten leveren, is omdat de bedenkers van het systeem er al vanuit gaan dat het grootschalig gaat worden misbruikt, dus elke mogelijkheid waardoor 'de burger' (die we dus voor geen centimeter vertrouwen) ook maar iets kán frauderen, moet worden uitgesloten.

Ik denk dat het inleveren van blikjes veel beter gegaan zou zijn als ze van te voren al dat vertrouwen uit zouden stralen en dus ook gedeukte en geplette blikjes in de automaat zouden accepteren, zodat je gewoon een vuilniszak leeg kan kieperen waarna de blikjes geteld worden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 374460

Stoney3K schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:22:
[...]

Het is al compleet bezopen dat we nu blikjes om moeten spoelen omdat ze per sé heelhuids door de automaat heen moeten waar ze achterin de automaat in een grote pers verdwijnen. En de enige reden dat we de blikjes heel in moeten leveren, is omdat de bedenkers van het systeem er al vanuit gaan dat het grootschalig gaat worden misbruikt, dus elke mogelijkheid waardoor 'de burger' (die we dus voor geen centimeter vertrouwen) ook maar iets kán frauderen, moet worden uitgesloten.

Ik denk dat het inleveren van blikjes veel beter gegaan zou zijn als ze van te voren al dat vertrouwen uit zouden stralen en dus ook gedeukte en geplette blikjes in de automaat zouden accepteren, zodat je gewoon een vuilniszak leeg kan kieperen waarna de blikjes geteld worden.
Naah. Je hoeft de blikjes niet om te spoelen, even leegschudden in de gootsteen kan ook. Is het ook schoon.

Maarja, denken in problemen ipv oplossingen voert in dit topic de boventoon.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:39
Ik denk persoonlijk dat de reden van de negatieve boventoon komt doordat er nu een “oplossing” is bedacht doordat een relatief kleine groep mensen hun troep niet wilt opruimen. Het idee is dat die mensen dat vanwege statiegeld wél gaan doen.

Even los van de vraag of het doel middels statiegeld behaald zal worden, betekend het voor alle mensen die fatsoen hebben zonder financiële incentive, nu een hoop extra tijd en gedoe hebben om hun blikwerk in plaats van ‘met hetzelfde gemak, gooi je het in de prullenbak’ het spul moeten omschudden/spoelen of accepteren dat hun tas/handen goor worden bij het opruimen van hun blikwerk.

Ik gooi niets in de natuur, dus alle statiegeld flessen/blikjes betekend voor mij simpelweg meer werk en tijd om mijn geld terug te krijgen. En… tijd is geld.

Bijkomend nadeel voor wanneer ik statiegeld ga inleveren is dat ik vroeger vaak te voet/fiets naar de supermarkt ging hier 3 straten verderop. Nu doe ik dat altijd met de auto. Waarom? Omdat die ene automaat vaker een storing heeft en ik mijn troep dus weer mee kan nemen. Te voet en fiets betekend dat simpelweg dat ik mijn boodschappen waar ik voor kom niet meer mee terug kan menen…

Dé oplossing zou mijn inziens zijn meer prullenbakken icm handhaving. Het 1e wilt de gemeente (hier) niet aan en het 2e daar is geen geld voor, dus dan maar deze halfbakken oplossing.

Als de overheid gezorgd had dat overal voldoende en geschikte inlever automaten aanwezig waren dan zou dat al schelen, maar nee…

Mijn oplossing is minder blikjes inkopen. De reden dát ik blikjes had was juist dat ik ze in de PMD zak kon mikken in plaats van dat ik ermee moest gaan zeulen zoals ik dat bij PET flessen ook al moet.

Ik heb overwogen het verlies van statiegeld op de koop toe te nemen, maar dat gun ik diegene waar het geld blijft hangen niet. Ook de kans dat iemand al onze PMD zakken open scheuren en alle andere zaken op de grond belanden acht ik als onwenselijk(er). Ja ik kan alle blikjes in 1 zak verzamelen etc… ik heb meer te doen dan mij bezig houden met blikwerk.

Ik zou bijna willen gaan protesteren bij Statiegeld NL met een leuke slogan: Geef mij mijn hersenloos op te ruimen statiegeld loze PMD blikken terug!! :+

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 19:21
Thalaron schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:05:
Ik denk persoonlijk dat de reden van de negatieve boventoon komt doordat er nu een “oplossing” is bedacht doordat een relatief kleine groep mensen hun troep niet wilt opruimen. Het idee is dat die mensen dat vanwege statiegeld wél gaan doen.

Even los van de vraag of het doel middels statiegeld behaald zal worden, betekend het voor alle mensen die fatsoen hebben zonder financiële incentive, nu een hoop extra tijd en gedoe hebben om hun blikwerk in plaats van ‘met hetzelfde gemak, gooi je het in de prullenbak’ het spul moeten omschudden/spoelen of accepteren dat hun tas/handen goor worden bij het opruimen van hun blikwerk.

Ik gooi niets in de natuur, dus alle statiegeld flessen/blikjes betekend voor mij simpelweg meer werk en tijd om mijn geld terug te krijgen. En… tijd is geld.

Bijkomend nadeel voor wanneer ik statiegeld ga inleveren is dat ik vroeger vaak te voet/fiets naar de supermarkt ging hier 3 straten verderop. Nu doe ik dat altijd met de auto. Waarom? Omdat die ene automaat vaker een storing heeft en ik mijn troep dus weer mee kan nemen. Te voet en fiets betekend dat simpelweg dat ik mijn boodschappen waar ik voor kom niet meer mee terug kan menen…

Dé oplossing zou mijn inziens zijn meer prullenbakken icm handhaving. Het 1e wilt de gemeente (hier) niet aan en het 2e daar is geen geld voor, dus dan maar deze halfbakken oplossing.

Als de overheid gezorgd had dat overal voldoende en geschikte inlever automaten aanwezig waren dan zou dat al schelen, maar nee…

Mijn oplossing is minder blikjes inkopen. De reden dát ik blikjes had was juist dat ik ze in de PMD zak kon mikken in plaats van dat ik ermee moest gaan zeulen zoals ik dat bij PET flessen ook al moet.

Ik heb overwogen het verlies van statiegeld op de koop toe te nemen, maar dat gun ik diegene waar het geld blijft hangen niet. Ook de kans dat iemand al onze PMD zakken open scheuren en alle andere zaken op de grond belanden acht ik als onwenselijk(er). Ja ik kan alle blikjes in 1 zak verzamelen etc… ik heb meer te doen dan mij bezig houden met blikwerk.

Ik zou bijna willen gaan protesteren bij Statiegeld NL met een leuke slogan: Geef mij mijn hersenloos op te ruimen statiegeld loze PMD blikken terug!! :+
Precies hier komt alle weerstand vandaan. Burgers die zich altijd netjes hebben gedragen worden opgezadeld met heel veel gedoe en kosten vanwege het wangedrag van anderen. En ze zien dat het er ook nog eens een grotere teringzooi van wordt ook.

Zo krijg je mensen niet echt enthousiast.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Statiegeld is idd vooral hinderlijk voor de mensen die toch al hun afval netjes in de afvalbak gooien.
Ik wil pleiten voor de exponentiële boete op afval in de natuur gooien. 1e keer in je leven dat je betrapt wordt kost 1€ , daarna 10€, 100€, 1000€ etc.
Pakkans kan laag zijn want dit geldt levenslang. Één foutje kost je 1€, maar notoire vervuilers zijn bij de 4e keer betrapt al 1000€ kwijt.

Dit geldt voor alle afval, dus niet alleen voor flesjes en blikjes. Ik denk dat dit vele malen effectiever is dan statiegeld en de fatsoenlijke mensen die hun afval toch al in de afvalbak gooien val je er niet mee lastig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Anoniem: 374460 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 06:09:
[...]

Naah. Je hoeft de blikjes niet om te spoelen, even leegschudden in de gootsteen kan ook. Is het ook schoon.

Maarja, denken in problemen ipv oplossingen voert in dit topic de boventoon.
Dit dus. Ik zie hier echt zoveel redenen die men gebruikt om er maar falikant tegen te zijn. Kost moeite. Is vies. Het is een tax (nee dat is het niet). nu moet ik met de auto waar ik normaal met de fiets ging. De redenen worden wel steeds creatiever om het vooral niet te willen doen; dat wel.

Echt; het kost me niet meer moeite dan het inleveren van PET-flessen. En anders koop je geen blikjes met statiegeld. Ik zie het probleem echt niet maar hier wordt al een half jaar een partij moeilijk gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Het tegenovergesteld van Vlaanderen, waar ze een systeem willen dat je de blikjes thuis kan scannen met een ap en dan thuis scheidt van de rest en dat je dan je statiegeld terug krijgt (dat lijkt me weer iets te veel vertrouwen in de mensheid, want dat is eigenlijk gewoon hetzelfde als het systeem wat we nu al hebben met als toevoeging een app en statiegeld maar verder veranderd er niks).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:01

JustFogMaxi

zzzZzZZzZ

Gunner schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:24:
[...]

Dit dus. Ik zie hier echt zoveel redenen die men gebruikt om er maar falikant tegen te zijn. Kost moeite. Is vies. Het is een tax (nee dat is het niet). nu moet ik met de auto waar ik normaal met de fiets ging. De redenen worden wel steeds creatiever om het vooral niet te willen doen; dat wel.

Echt; het kost me niet meer moeite dan het inleveren van PET-flessen. En anders koop je geen blikjes met statiegeld. Ik zie het probleem echt niet maar hier wordt al een half jaar een partij moeilijk gedaan?
Ik koop gewoon goedkoper bier en mik ze in de PMD zak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Gunner schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:24:
[...]

Exact dit. De lijst met argumenten die sommigen aanvoeren is zo lang dat ik af en toe denk dat ik ineen uniek stukje nederland woon omdat ik dat allemaal niet ervaar? Rijen voor de inleverautomaat? Niet gezien. Inleverautomaat om de haverklap kapot? Nope ook niet. Vuilnisbakken die omgekiept worden? 1 of 2 keer gezien het afgelopen half jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:03
[...]

Die bulk automaten zijn er ook al. Jumbo pakte er groots mee uit vorige week las ik. Gewoon een hele tas lege blikjes erin gooien, even wachten, en klaar.
Geef het nog even tijd en dit wordt gemeengoed gok ik.
In het buitenland bestaan dit soort machines ook al jaren... is echt niks nieuws.

Wat overigens voor mij goed werkt om thuis de lege blikjes op te sparen zonder zooi.
Blikje leegschudden en rechtop in zon klap/boodschappenkrat zetten. Neemt weinig ruimte in beslag en alles blijft netjes rechtop staan zonder plakzooi.
De krat is op de terugweg weer leeg om je boodschappen in te doen.
Etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 156329

Voor buitenshuis denk ik dat ik liever het straatbeeld zie van Berlijn waar oudjes statiegeld verpakkingen welke (inmiddels netjes!) naast de emmers door mensen worden achtergelaten zie dan NL waar het in sloten drijft en bosjes ophoopt. Nog beter zou zijn als in Azië waar systeem erop kan vertrouwen dat iedereen z’n sh#t opruimt maar dat is nog ijdele hoop.

Nog tip voor mensen die normaal netjes meedoen en daardoor voornamelijk thuis even nog met aanpassing struggelen en die thuis uitschuiflades hebben. Ik heb eens kritisch gekeken en één lade vrijgemaakt voor aantal IKEA Hallbar emmers, keuken en voorraadkast zien er weer stuk strakker uit nu echt ideale dingen zijn het. Heb er paar met dubbele vakken om alle troep netjes te houden https://www.ikea.com/nl/n...4807_pe788619_s5.jpg?f=xl

Bij die van de blikjes heb ik deksel eraf daarna gaan ze droog in synthetisch tasje die ik binnenkort ook even kan wassen weer, I.c.m. massa inleverautomaat zoals bij Jumbo wordt routine wat makkelijker en kunnen we ons weer om andere zaken drukmaken zoals onze voetbal toko prestaties :Y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Anoniem: 156329 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:22:
Nog beter zou zijn als in Azië waar systeem erop kan vertrouwen dat iedereen z’n sh#t opruimt maar dat is nog ijdele hoop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtJdjL5qLmzBtypY4q5aq5mEwJ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Nfdv6JACo21knaBXaNGmMKVc.png?f=user_large

Azië? -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 156329

Dat is natuurlijk makkelijk scoren, maar goed correctie overduidelijk doen veel Aziatische landen het niet zoals bv, Japan. Sta dan wel stil bij andere bekende uitspraak maatschappij begint bij jezelf, ook op buurtniveau wil je minder graag in buurt wonen waar je van weet dat bewoners gedrag toch wat richting tokkies neigt te wonen, of in landen waar het meer ontregeld is.

Dan mag je je ook afvragen of jij zelf bij zo’n land en maatschappij zou willen horen met na mij de zondevloed waar alles lekker uit laat lopen op één grote pleuris bende, persoonlijk bedank ik daar vriendelijk voor. Om even voorbeeld te geven hoe het ook kan in Azië:
Recycling of steel cans is not regulated by the law, but in 2006 about 99% of the municipalities collected and recycled them.[7] In 1973 the Japan Steel Can Recycling Association (スチール缶リサイクル協会, Suchiiru-kan Risaikuru kyōkai), a non-profit organization to promote the recycling of steel cans, had been established. According to its statistics 88.1% of steel cans have been recycled in 2006, maintaining the world's highest level.[7]

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 156329 op 02-10-2023 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

alexbl69 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:11:
[...]

Precies hier komt alle weerstand vandaan. Burgers die zich altijd netjes hebben gedragen worden opgezadeld met heel veel gedoe en kosten vanwege het wangedrag van anderen. En ze zien dat het er ook nog eens een grotere teringzooi van wordt ook.
Dat niet alleen, je lost het wangedrag er niet mee op, want de mensen die hun blikjes al op straat gooien, gaan voor 15 cent niet ineens die blikjes terug inleveren. Die 15 cent nemen ze dan wel op de koop toe als 'inflatie'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

GeeEs schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:04:
[...]

Die bulk automaten zijn er ook al. Jumbo pakte er groots mee uit vorige week las ik. Gewoon een hele tas lege blikjes erin gooien, even wachten, en klaar.
Geef het nog even tijd en dit wordt gemeengoed gok ik.
In het buitenland bestaan dit soort machines ook al jaren... is echt niks nieuws.
Oh? Worden die blikjes dan niet 1 voor 1 gescand op barcodes waardoor je gedeukte/geplette blikjes er dus ook in kwijt kan?

Want volgens mij was dat juist één van de struikelblokken: De barcode moest leesbaar zijn want, stel je voor dat iemand een blikje uit Denemarken er in gooit, dan krijgt die persoon 15 cent gratis! Schande!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Stoney3K schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:58:
[...]
Oh? Worden die blikjes dan niet 1 voor 1 gescand op barcodes waardoor je gedeukte/geplette blikjes er dus ook in kwijt kan?

Want volgens mij was dat juist één van de struikelblokken: De barcode moest leesbaar zijn want, stel je voor dat iemand een blikje uit Denemarken er in gooit, dan krijgt die persoon 15 cent gratis! Schande!
Gezien er blijkbaar ook mensen zijn die voor die 15 cent barcodes gaan printen is het niet ondenkbaar idd ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

YakuzA schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:25:
[...]

Gezien er blijkbaar ook mensen zijn die voor die 15 cent barcodes gaan printen is het niet ondenkbaar idd ;)
Wat je juist veroorzaakt doordat je automaten hebt die barcodes scannen.

Dat is bovendien een aanloopprobleem omdat er nu steeds minder blikjes zonder statiegeld-barcode in omloop zijn.

Het enige misbruik wat je dan nog overhoudt is import van over de grens. Is dat zo'n groot aandeel ten opzichte van de blikjes die in de NL winkels worden verkocht?

Immers, losse stickers zonder blikje gaan door zo'n automaat ook niet worden geaccepteerd als het een beetje een goed ontworpen machine is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:12

Agent47

I always close my contracts.

Van het weekend was ik er alweer klaar mee. Eerst 3 gezinnen voor mij die hele zakken in moesten leveren. Ik had 1 kratje bier en iets van 10 blikjes. Dus eerst lang wachten. Was ik eindelijk aan de beurt, moest die automaat eerst weer geleegd worden. Ik realiseer mij dat het een incident kan zijn, maargoed, het kost vooral tijd. Om het geld hoef ik het niet te doen.

Hopelijk komen er snel meer automaten die tientallen blikjes in één keer slikken. Scheelt een hoop (wacht)tijd.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:17

Metalfreak

Hoije woh!

Stoney3K schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:58:
[...]

Ja, blijkbaar is dat wel gewijzigd dus. Ik had afgelopen weekend een bierfles uit Duitsland, dat was normaal geen enkel probleem om in te leveren in dat formaat, maar die werd niet meer geaccepteerd door de automaat. Waarschijnlijk vanwege het ontbreken van de Nederlandse barcode.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:01
Agent47 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:34:
Van het weekend was ik er alweer klaar mee. Eerst 3 gezinnen voor mij die hele zakken in moesten leveren. Ik had 1 kratje bier en iets van 10 blikjes. Dus eerst lang wachten. Was ik eindelijk aan de beurt, moest die automaat eerst weer geleegd worden. Ik realiseer mij dat het een incident kan zijn, maargoed, het kost vooral tijd. Om het geld hoef ik het niet te doen.

Hopelijk komen er snel meer automaten die tientallen blikjes in één keer slikken. Scheelt een hoop (wacht)tijd.
Haha die situatie ken ik, gelukkig mocht ik even tussendoor, anders zou ik de blikjes lekker aan de persoon voor me geven. Voor 1,50 ga ik niet 15 minuten wachten op een vrije zaterdag :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:33
Mja, voor mij was afgelopen weekend de eerste keer dat ik blikjes in de AH flessenautomaat stopte. Vier blikjes - eentje werd probleemloos geaccepteerd. Twee hadden beide een miniscuul deukje en werd geweigerd (en kon ik gelukkig zelf herstellen). Laatste blikje had ik zelf wat teveel beschadigd en kreeg ik niet meer goed - ondanks dat de barcode prima leesbaar was.

Vraag ik mij wel af hoe sterk ze juridisch daar in staan en wat er gebeurd als ik er een medewerker bij roep. Maar nee, had geen zin om daar mee bezig te zijn, dus dat laatste blikje maar weggegooid. Maar voor m'n gevoel is dit niet een heel geweldig systeem zo, als het zo gevoelig is voor zogenaamde beschadigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:33

Spotmatic

Ken sent me

Agent47 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:34:

Van het weekend nog 3 big shoppers vol lege blikjes ingeleverd bij de Jumbo. De mensen achter mij namen mij dat niet in dank af... >:)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-07 23:33
Stoney3K schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:30:
[...]

Het enige misbruik wat je dan nog overhoudt is import van over de grens. Is dat zo'n groot aandeel ten opzichte van de blikjes die in de NL winkels worden verkocht?
En de export naar over de grens dan ? Als ik op vakantie ga naar Frankrijk, dan hebben we per persoon altijd wel een 6-pack frisdrank bij voor onderweg. En in de koelkast van de caravan staat een 6-pack bier zodat als ik alles heb staan, ik in een stoel kan ploffen met een koud biertje er bij :D Maar echt niet dat ik die blikken mee terug naar Nederland ga nemen... Die gaan gewoon onderweg de vuilnisbak in op een parkeerplaats naast de snelweg of op de camping...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

[...]
Je kan zelf niet bedenken dat er dan maandelijks miljoenen blikjes uit BE en DE ingewisseld gaan worden?

Ik zie hier in BE elke avond een groep Roemenen een paar treetjes bier in blikjes kopen, en aangezien die in NL zwart als bouwvakker klussen is het geen grote gok wat die zouden doen :-). En zo kan je ze allemaal zelf ook bedenken, om over georganiseerde import nog maar te zwijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-07 20:09
Marzman schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:40:
[...]

Het tegenovergesteld van Vlaanderen, waar ze een systeem willen dat je de blikjes thuis kan scannen met een ap en dan thuis scheidt van de rest en dat je dan je statiegeld terug krijgt
Daar gaat een bepaalde bevolkings groep heel blij mee zijn.... ik zie ze nu al langs de schappen lopen met de scanner-app, meteen 140 blikjes scannen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:46

Coach4All

I'm a Coach 4 All

[...]

:$ Hier zo'n misbruiker.... Woon in BE en koop mijn blikjes (zonder statiegeld) in België bij AH en Jumbo (eigen merk).
Vriendin in NL geeft ze mee aan Picnic en "verdient" er aan... B)

AH en Jumbo vinden het blijkbaar niet nodig om aparte blikjes te maken voor NL en BE.

[ Voor 9% gewijzigd door Coach4All op 02-10-2023 12:30 ]

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Coach4All schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:28:
[...]
AH en Jumbo vinden het blijkbaar niet nodig om aparte blikjes te maken voor NL en BE.
Kijk, daar hebben we wat aan :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Anoniem: 1986520 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:00:
[...]

Je kan zelf niet bedenken dat er dan maandelijks miljoenen blikjes uit BE en DE ingewisseld gaan worden?

Ik zie hier in BE elke avond een groep Roemenen een paar treetjes bier in blikjes kopen, en aangezien die in NL zwart als bouwvakker klussen is het geen grote gok wat die zouden doen :-). En zo kan je ze allemaal zelf ook bedenken, om over georganiseerde import nog maar te zwijgen.
Dat zal zich beperken tot de grensstreek. En er is echt niemand die blikjes gaat importeren bewust omdat ze dan per blikje 15 cent statiegeld opleveren. De import van blikjes is er sowieso al omdat blikjes met frisdrank uit het buitenland goedkoper zijn.

En zelfs áls buitenlandse blikjes in de statiegeldautomaat gegooid worden, dan is het doel bereikt, namelijk zorgen dat die blikjes niet in de natuur terecht komen. Dat het de overheid dan 15 cent per blikje kost... dat is heel jammer, maar die kosten zijn nog altijd veel minder dan er op moeten handhaven.

Want wat is het doel van deze hele onderneming nu precies? Ervoor zorgen dat de berg zwerfafval minder wordt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Mr. Detonator schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:26:
[...]

Daar gaat een bepaalde bevolkings groep heel blij mee zijn.... ik zie ze nu al langs de schappen lopen met de scanner-app, meteen 140 blikjes scannen :X
Dat is nog bezopener, want de barcode voor elk blikje is gelijk, er is niet per blikje een unieke barcode. Je kan dus 1 blikje 100 keer scannen en daarvoor statiegeld vangen, zonder het blikje überhaupt open te hoeven maken. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stoney3K schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:05:
[...]
Dat zal zich beperken tot de grensstreek. En er is echt niemand die blikjes gaat importeren bewust omdat ze dan per blikje 15 cent statiegeld opleveren. De import van blikjes is er sowieso al omdat blikjes met frisdrank uit het buitenland goedkoper zijn.

En zelfs áls buitenlandse blikjes in de statiegeldautomaat gegooid worden, dan is het doel bereikt, namelijk zorgen dat die blikjes niet in de natuur terecht komen. Dat het de overheid dan 15 cent per blikje kost... dat is heel jammer, maar die kosten zijn nog altijd veel minder dan er op moeten handhaven.
Je hebt echt geen idee hoe het werkt….

De overheid betaald helemaal niet mee aan het statiegeld systeem, dat wordt volledig betaald door fabrikanten en consumenten (in de praktijk dus door consumenten).

En blikjes waarvoor geen statiegeld is afgedragen, lees een hele kleine import, krijg je bij inleveren ook niets voor.

En ja, er gaan in jouw naïeve gedachten dan wel degelijk massaal lege blikjes de grens over. Ook georganiseerd, gouden handel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:14
Coach4All schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:28:
[...]

Sterker nog.
Als je blikjes orangina of oasis koopt in Auchan in Frankrijk staat daar "statiegeld NL only" op.
Die blikjes kan je netjes inleveren in Nederland en er €0,15 op krijgen.
Stoney3K schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:06:
[...]

Dat is nog bezopener, want de barcode voor elk blikje is gelijk, er is niet per blikje een unieke barcode. Je kan dus 1 blikje 100 keer scannen en daarvoor statiegeld vangen, zonder het blikje überhaupt open te hoeven maken. :X
Misschien toch even informeren voor je anderen begint te verwijten.
https://www.vrt.be/vrtnws...aams-voorstel-statiegeld/
Voor het leeggoedsysteem dat ze in Vlaanderen wensen te starten krijgt elke verpakking een unieke QR code.

[ Voor 43% gewijzigd door cadsite op 02-10-2023 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

cadsite schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:15:
[...]
Misschien toch even informeren voor je anderen begint te verwijten.
https://www.vrt.be/vrtnws...aams-voorstel-statiegeld/
Voor het leeggoedsysteem dat ze in Vlaanderen wensen te starten krijgt elke verpakking een unieke QR code.
Dat betekent toch dat voor Vlaanderen ineens alle productielijnen moeten worden aangepast zodat de QR codes kunnen worden gedrukt? In Nederland wordt het statiegeld immers bepaald aan de hand van de EAN-code en die is voor alle blikjes gelijk, een unieke QR code per individueel blikje zal er in de fabriek apart bij moeten worden gedrukt/gestickerd.

En dat betekent ook dat blikjes die al in de winkel zijn gescand door iemand anders niet meer kunnen worden ingezameld als ze zijn gekocht en leeg gedronken, want het statiegeld is al uitbetaald. Lijkt me niet de meest handige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
Hey, don't shoot the messenger.
Ik vind het ook compleet van de pot gerukt, maar dat is wel wat ze er nu willen doorduwen.
Onze bevoegde minister denkt er helemaal anders over:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FcKP7Mk.png

[ Voor 30% gewijzigd door cadsite op 02-10-2023 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:52

Barrycade

Through the...

België is al duur, zal nog duurder worden dus. Producent die dus unieke qrs moet gaan maken op blikjes zal pakken duurder zijn dan generieke zeefdruk.
En ook ingewikkelder dan een tht datum onderop.
En dan met je telefoon mogen scannen, je ziet de kiddo's al de supermarkt afstruinen. Dan moeten de blikjes weer in een ompak om dit tegen te gaan en enige wat dan is gelukt is het moeilijker maken dan ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Barrycade schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:33:
België is al duur, zal nog duurder worden dus. Producent die dus unieke qrs moet gaan maken op blikjes zal pakken duurder zijn dan generieke zeefdruk.
En ook ingewikkelder dan een tht datum onderop.
En dan met je telefoon mogen scannen, je ziet de kiddo's al de supermarkt afstruinen. Dan moeten de blikjes weer in een ompak om dit tegen te gaan en enige wat dan is gelukt is het moeilijker maken dan ooit.
En de milieuwinst is nul, want er worden misschien wel blikjes ingeleverd, maar je krijgt er weer een afvalstroom van plastic voor de ompak van terug.

Bovendien is het verkopen van losse blikjes dan niet meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:07

Hertog

Aut bibat, aut abeat

cadsite schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:28:
Hey, don't shoot the messenger.
Ik vind het ook compleet van de pot gerukt, maar dat is wel wat ze er nu willen doorduwen.
Onze bevoegde minister denkt er helemaal anders over:
[Afbeelding]
Nou ben ik niet heel erg op de hoogte van de Vlaamse politiek, maar als ik dit lees onderaan dat artikel vraag ik me toch af of het hier om een serieus voorstel gaat, of een proefballon / vertragingstactiek:
"Zuhal Demir kiest voor de gemakkelijkste oplossing door de lobby te volgen. Ze duwt het ook op de lange baan, want het wordt pas de volgende legislatuur uitgewerkt. Ik vind het een vertragingsmanoeuvre en dat is bijzonder jammer."

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Eigenlijk de ideale oplossing is er al, aan huis heb ik al zo speciale container staan voor plastic en blikjes.
Gewoon statiegeld voeren op alle plastic en via afval bedrijf uitkeren na gewicht van het legen van de container.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:17

Metalfreak

Hoije woh!

Anoniem: 1986520 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:00:
[...]

Uit DE lijkt me niet voordelig, aangezien er daar 25 cent statiegeld op een blikje zit waarvoor je hier dan nog 15 cent voor zou krijgen ;)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
Hertog schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:11:
[...]

Nou ben ik niet heel erg op de hoogte van de Vlaamse politiek, maar als ik dit lees onderaan dat artikel vraag ik me toch af of het hier om een serieus voorstel gaat, of een proefballon / vertragingstactiek:

[...]
Hier weet je nooit...
Maar wat wel duidelijk is, is dat het systeem al bestaat, want er zijn actieve testen.
1: Bobejaanland
2: Wenduine
Let vooral op de toon in dat twitter bericht. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://nos.nl/l/2492656

Blijkbaar helpt het toch wel een beetje:
Er zijn minder blikjes op straat beland na de invoering van statiegeld erop. In zeker acht jaar is het aantal blikjes in het zwerfafval niet zo laag geweest, blijkt uit de nieuwste metingen van Rijkswaterstaat.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Anoniem: 91634 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:24:
Eigenlijk de ideale oplossing is er al, aan huis heb ik al zo speciale container staan voor plastic en blikjes.
Gewoon statiegeld voeren op alle plastic en via afval bedrijf uitkeren na gewicht van het legen van de container.
Tsja… dan loont het om per lozing 1-3 1,5 literflessen in te leveren met kraanwater.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:30
YakuzA schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:16:

[...]
In verschillende grote steden heb ik zwervers blikjes en flesjes zien rapen. Ook worden ze uit de prullenbak gehaald. Ook dat zal schelen qua zwerfvuil.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
YakuzA schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:16:

[...]
Meten ze wel wat ze willen meten?

Belanden er minder blikjes op straat of worden de blikjes op straat meer opgeruimd (door andere)?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cadsite
Ik ben grote voorstander voor statiegeld op peuken. Je wilt niet weten hoeveel ik er elke week weer uit mijn voortuin moet vissen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:46

Coach4All

I'm a Coach 4 All

cadsite schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:29:
Ik ben grote voorstander voor statiegeld op peuken. Je wilt niet weten hoeveel ik er elke week weer uit mijn voortuin moet vissen...
25 cent per filter van filtersigaretten zou een goed begin zijn, uiteraard wel schoon en onbeschadigd inleveren. 8)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:37

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ze moeten een max aantal blikjes per per inleverbeurt invoeren of een automaat bij plaatsen. Dat mensen met 5 vuilniszakken vol blikjes komen begint ook irritant te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
LordSinclair schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:15:
[...]

Meten ze wel wat ze willen meten?

Belanden er minder blikjes op straat of worden de blikjes op straat meer opgeruimd (door andere)?
Ja, het statiegeld is ingevoerd om het aantal blikjes in het zwerfafval te laten verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

HollovVpo1nt schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:48:
Ze moeten een max aantal blikjes per per inleverbeurt invoeren of een automaat bij plaatsen. Dat mensen met 5 vuilniszakken vol blikjes komen begint ook irritant te worden.
Hangt ook af op de tijd wanneer je gaat. Maargoed, niet iedereen kan om 14:00 even zijn boodschappen doen en blikjes wegbrengen. Die automaat die alle blikjes in één keer pakt gaat een hoop oplossen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Agent47 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:02:
[...]

Hangt ook af op de tijd wanneer je gaat. Maargoed, niet iedereen kan om 14:00 even zijn boodschappen doen en blikjes wegbrengen. Die automaat die alle blikjes in één keer pakt gaat een hoop oplossen denk ik.
Ik heb op de meest willekeurige tijdstippen van de dag meegemaakt dat ik 10 minuten achter iemand stond. Dat is natuurlijk niet zo heel lang, maar als je met je tas blikjes achter iemand staat die het nodig vindt om 5 50L vuilniszakken vol blikjes mee te nemen, dan voelt dat als een eeuwigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

HollovVpo1nt schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:04:
[...]

Ik heb op de meest willekeurige tijdstippen van de dag meegemaakt dat ik 10 minuten achter iemand stond. Dat is natuurlijk niet zo heel lang, maar als je met je tas blikjes achter iemand staat die het nodig vindt om 5 50L vuilniszakken vol blikjes mee te nemen, dan voelt dat als een eeuwigheid.
Ik stond laatst achter een junk die kwam inderdaad met 2 van die PMD tassen vol met bier blikjes aan. 1 automaat deed het niet. Sta je dan met 20 blikjes. Echt kansloos inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
stylezzz schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:59:
[...]

Ja, het statiegeld is ingevoerd om het aantal blikjes in het zwerfafval te laten verminderen.
Maar ze zijn niet verminderd.. ze worden alleen opgeruimd door andere..

.. die dan met 2 vuilniszakken bij een automaat staan _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Agent47 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:06:
[...]

Ik stond laatst achter een junk die kwam inderdaad met 2 van die PMD tassen vol met bier blikjes aan. 1 automaat deed het niet. Sta je dan met 20 blikjes. Echt kansloos inderdaad.
Mooi dat die 'junk' nog iets toevoegt aan de maatschappij O-)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
YakuzA schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:22:
[...]

Mooi dat die 'junk' nog iets toevoegt aan de maatschappij O-)
Aan de andere kant faciliteren mensen die hun blikwerk in de natuur/ openbare prullenbakken gooien (en mogelijk PMD zakken die opengehaald worden) nu dus ook drugsgebruik O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
Dan lever je toch gewoon in in verschillende beurten. Of ga je een ID-check invoeren per inleverpoging? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Thalaron schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:47:
[...]

Tsja… dan loont het om per lozing 1-3 1,5 literflessen in te leveren met kraanwater.
Mja, mensen verzinnen altijd wat. Op zich vind ik het systeem om restafval duur te maken per kg niet eens zo slecht.

Maar het nadeel: Gisteren kwam ik een vrouw tegen met een bakfiets met afvalzakken die ze verspreid over prullenbakken in het park aan het weggooien was. Vanmorgen om 6.30uur een man met een kinderwagen met afval er in die hetzelfde aan het doen was. Mensen vinden altijd wel iets om het systeem uit te buiten ipv gewoon mee te doen met oplossingen die soms zelfs omslachtiger zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 03-10-2023 10:01 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Marzman schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:59:
[...]

Mja, mensen verzinnen altijd wat. Op zich vind ik het systeem om restafval duur te maken per kg niet eens zo slecht.

Maar het nadeel: Gisteren kwam ik een vrouw tegen met een bakfiets met afvalzakken die ze verspreid over prullenbakken in het park aan het weggooien was. Vanmorgen om 6.30uur een man met een kinderwagen met afval er in die hetzelfde aan het doen was. Mensen vinden altijd wel iets om het systeem uit te buiten ipv gewoon mee te doen met oplossingen die soms zelfs omslachtiger zijn.
Hierop staan in mijn gemeente wel redelijke boetes, dus als je toevallig een BOA tegenkomt ben je wel echt de sjaak. En wij betalen een vast bedrag voor 1x 4wk een 240L kliko, de woningen zonder kliko kunnen onbeperkt in de lokale gemeentecontainers storten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

cadsite schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:42:
[...]

Dan lever je toch gewoon in in verschillende beurten. Of ga je een ID-check invoeren per inleverpoging? 8)7
Nee, dan geef je na een inleverbeurt een melding volgende klant, en als er een volgende klant staat moet je die voor laten. Zo moeilijk is het allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dat is ook iritant toch als je veel blikjes hebt?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:52:
[...]

Nee, dan geef je na een inleverbeurt een melding volgende klant, en als er een volgende klant staat moet je die voor laten. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Dat moeten ze ook eens bij de kassa doen, na 10 producten weer achteraan aansluiten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Marzman schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:54:
[...]

Dat is ook iritant toch als je veel blikjes hebt?
Dat is het hele punt. En wat is veel?
LordSinclair schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:58:
[...]

Dat moeten ze ook eens bij de kassa doen, na 10 producten weer achteraan aansluiten 8)7
Bij de kassa kan er meestal, behalve in de boodschappenspits, een kassa bij. Je kunt moeilijk zeggen inleverpunt flessen en blikjes bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Idd, daar kunnen ze beter buiten de winkel automaten voor plaatsen. btw de automaten zijn ook te goor om aan te raken tegenwoordig, zelfs bij AH

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:58

Licko

ZVDK

[...]

Waarschijnlijk zijn het junks

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

[...]

Rommel op straat gooien heeft een boete van €150 euro. Als ik een kliko op straat zet en iemand doet daar rest afval is terwijl het daar niet in hoort, dan kan ik als kliko eigenaar een boete van 389 euro krijgen exclusief opruimkosten.

Als we een schoon milieu willen, dan moeten we naar Singaporiaanse praktijken van straffen. Keiharde lijn trekken want het niet gooien van afval op straat is is de allerkleinste moeite in Nederland. Er zijn altijd wel afvalbakken te vinden, en als die niet te vinden zijn is het de minimale moeite om je afval even bij je te houden. Kun je de boete niet betalen? Dan ga je maar werken op de straten op te ruimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 08:26
Agent47 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:06:
[...]

Ik stond ook eens met 2 vuilniszakken... arm oud vrouwtje achter me met één fles te wachten. Dus ik klik op het bonnen knopje om haar even voor te laten. Doet ze haar fles erin, crasht de hele machine... medewerkers kregen het niet meer aan de praat. Moest ik helemaal naar de andere supermarkt met m'n zakken :') Nu laat ik nooit meer iemand voor.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Licko schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:17:
[...]

Waarschijnlijk zijn het junks
Nee, het was een oudere (65+) man met een kinderwagen en een vrouw met een bakfiets met twee kinderen die ze het liet doen, maar die het iets te opvallend deden met die zakken tot ergernis van die vrouw.

Ik heb ook nog nooit een junk met een electrische bakfiets gezien ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 03-10-2023 11:30 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Hackus schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:14:
[...]

Idd, daar kunnen ze beter buiten de winkel automaten voor plaatsen. btw de automaten zijn ook te goor om aan te raken tegenwoordig, zelfs bij AH
Net zoals @stylezzz gister ook opmerkte... op wat voor plekken wonen jullie dat jullie allemaal van dit soort problemen tegenkomen. Niet in de laatste plaats omdat je in principe geheel contactloos met de automaat je flesen en blikjes in het gat kan duwen en als je maar genoeg lang wacht komt het bonnetje er ook automatisch uit. Helemaal corona-proof zouden we in 2020 gezegd hebben.

Er wordt hier echt veel in (niet bestaande) problemen gedacht (om maar vooral tegen deze wijziging te zijn heb ik heel sterk het idee).

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 03-10-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

HollovVpo1nt schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:12:
[...]

Dat is het hele punt. En wat is veel?
6? Ze moeten gewoon zorgen voor meer dan een automaat dan heb je er niet zo'n last van.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gunner schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:38:
[...]

Net zoals @stylezzz gister ook opmerkte... op wat voor plekken wonen jullie dat jullie allemaal van dit soort problemen tegenkomen. Niet in de laatste plaats omdat je in principe geheel contactloos met de automaat je flesen en blikjes in het gat kan duwen en als je maar genoeg lang wacht komt het bonnetje er ook automatisch uit. Helemaal corona-proof zouden we in 2020 gezegd hebben.

Er wordt hier echt veel in (niet bestaande) problemen gedacht (om maar vooral tegen deze wijziging te zijn heb ik heel sterk het idee).
Het is niet, niet bestaande oplossing. voor zakken met flessen en blikjes kun je beter buiten de winkel een machine plaatsen. waar ik mijn boodschappen doe (omgeving) doet toch niet ter zake ?
Heb het pas ook bij nieuwe Jumbo gezien dat er buiten de winkel 2 automaten staan. dat werkt prima

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

[...]

Tsjah. Ik ken ook iemand die flikkert die zakken in de auto en rijdt de stad rond, opzoek naar zo'n grote container voor werkzaamheden --> bouwcontainer, en mikt ze daarin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
LordSinclair schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:18:
[...]

Lol, ik denk dat die figuren ze vooral uit vuilnisbakken halen. Niet zozeer het zwerfafval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:58

Licko

ZVDK

Marzman schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:29:
[...]

Ik heb ook nog nooit een junk met een electrische bakfiets gezien ;)
Daar zijn ze nu voor aan het sparen natuurlijk, blikjes inleveren :P

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:29

Videopac

Rommelt wat aan.

LordSinclair schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:18:
[...]

Het verminderd het blikjesafval aantoonbaar wel:
Videopac schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 07:53:
[...]

Ik snap ook werkelijk het probleem niet: in het buitenland werkt het perfect (ik was zeker 5 jaar geleden in Denemarken waar ook probleemloos statiegeld op blikjes geheven werd). En het vermindert aantoonbaar het zwerfafval. Zo liet zwerfinator zien dat die 15 cent op plastic flesjes een flinke daling in het aandeel flesjes in het zwerfafval tot gevolg heeft.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Pagina: 1 ... 20 ... 30 Laatste

Let op:
Dit topic is er niet voor persoonlijke ervaringen zoals kapotte automaten of verweggelegen inzamelpunten. Ook is het nu wel mooi geweest met lamentaties over hoeveel gedoe het allemaal is.