jeroenkb schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:48:
Ik heb afgelopen dagen het Volkswagen ID 3/4 forum gelezen.
Nu hoop ik alleen nog maar dat VAG alle ellende met soft en hardware opgelost heeft voordat mijn Enyaq gebouwd wordt.
Best wel schokkend wat je daar leest. En uiteindelijk staat een Enyaq op precies hetzelfde platform
Ik vond dat wel een goed idee van je en heb daar vandaag ook tijd aan besteed. Een paar zaken zijn mij daarbij opgevallen. Ik zet ze hieronder op een rij, dat scheelt jullie wellicht een hoop leeswerk

:
- Alle ID.3 rijders zijn zonder dat het ze gemeld is, ingezet als bèta testers van de software. De 1.000 versie van de software wordt naar verwachting vanaf (!) januari uitgerold;
- De software waarmee de ID.3’s zijn uitgeleverd is erg instabiel. Er zijn ernstige bugs die ervoor zorgen dat nogal wat ID.3 rijders onderweg niet verder konden en moesten worden afgesleept
- Eén van de meest ernstige bugs in de software zorgt ervoor dat als een ID.3 enkele dagen stilstaat, de 12V accu niet wordt geladen en de auto vervolgens niet kan rijden
- De app die de verbinding vormt met je auto vertoont grote gebreken, heeft zeer beperkte functionaliteit en werkt vaak traag of zelfs helemaal niet omdat alle communicatie verloopt met servers van VW
- De dealers in Nederland MOGEN bijna niks zelf oplossen, alles moet via goedkeuring van VW in Duitsland en dat proces kost voor elke storing dagen
- Elke update van de software moet door de dealer worden uitgevoerd en dat kost in de meeste gevallen ook weer enkele dagen (!) Over the air (OTA) updates worden voorlopig niet verwacht, daarvoor zijn de problemen met de software nog te complex.
- Hoewel de ID.4 nog dit jaar geleverd schijnt te worden, is er nog geen één op kenteken gezet, ook niet voor dealers dus.
Om jullie (en mijzelf) een beetje op te beuren:
- ALS een elektrische VW rijdt, is dat heerlijk. Iedereen is enthousiast over de rij-eigenschappen. Omdat de MEB hiervoor grotendeels verantwoordelijk is, mogen wij straks als Enyaq rijders ongetwijfeld rekenen op een auto met goede rij-eigenschappen
- Doordat wij qua levering later aan de beurt zijn, worden in de komende maanden hopelijk de grootste fouten uit de software gehaald, zodat de ellende van de ID.3 rijders ons bespaard blijft