Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 250 Laatste
Acties:
  • 1.768.123 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 17:20
Zojuist gezien dat er (bij een aantal dealers) weer een Enyaq te zien is / komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeroe.b
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-08 21:13
basmq schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:14:
Bij een Superb met trekhaak, kessy en virtual pedaal werkt VP wel:

https://www.skodaforum.nl...sluiten-kofferklep.37983/
Hier een superb rijder met inklapbare trekhaak! (knopje op dashboard, klapt hij naar binnen. Klopt werkt ook icm Virtual pedal ..
maar de trekhaak van de Enyaq is electrisch volgens mij en hier zit misschien het verschil?

ik vind het virtual pedal echter helemaal 8)7
Gimmick, maar goed ieder z'n eigen mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:16
oeroe.b schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:02:
[...]

Hier een superb rijder met inklapbare trekhaak! (knopje op dashboard, klapt hij naar binnen. Klopt werkt ook icm Virtual pedal ..
maar de trekhaak van de Enyaq is electrisch volgens mij en hier zit misschien het verschil?

ik vind het virtual pedal echter helemaal 8)7
Gimmick, maar goed ieder z'n eigen mening
Zal wel weer een spraakverwarringsdingetje zijn, dat het alleen werkt als de trekhaak ingeklapt is of zo.

En gimmick, tja. Op de oude vectra van m'n vader zat destijds een automatisch uitschuifbare antenne :*)
Of dat er modellen op de markt kwamen met jawel airco (zelfs trots vermeld op de kofferbak)
Denk dat er tegenwoordig een hoop opties zijn waar we met z'n allen echt wel zonder kunnen --> airco niet hoor ;)
Zie me 30jaar gelden nog op de achterbank van de kadett zitten, zonder gordels en met de ramen open om toch maar wat verkoeling te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leenderttimmers
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-02 11:02
Trekhaak in combinatie met virtual pedal kan wel degelijk. Ik heb dit namelijk gedemonstreerd gezien tijdens de roadshow bij auto Maas Gouda. Deze auto had een trekhaak, en de ‘schopfunctie’ voor de achterklep functioneerde daarbij adequaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeroe.b
leenderttimmers schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:01:
Trekhaak in combinatie met virtual pedal kan wel degelijk. Ik heb dit namelijk gedemonstreerd gezien tijdens de roadshow bij auto Maas Gouda. Deze auto had een trekhaak, en de ‘schopfunctie’ voor de achterklep functioneerde daarbij adequaat.
mysterie weer opgelost! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeroe.b
Loepoog schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:58:
[...]

Zie me 30jaar gelden nog op de achterbank van de kadett zitten, zonder gordels en met de ramen open om toch maar wat verkoeling te krijgen.
... dat je raampje achter open kon :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ted Hanky
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-03 11:55
Je kunt mij toevoegen aan de lijst met bestelde auto's met onderstaande gegevens:

Leverende dealer:
Ames Autobedrijf Dordrecht

Merk/Model/Type: Skoda Enyaq iV 80
Kleur exterieur : Artic Silver
Kleur interieur : Lounge

Opties:
• 125 kW oplaadmogelijkheid en toegang tot Ionity netwerk
• Elektrisch inklapbare trekhaak
• Klimaat
• Infotainment online 3 jaar
• Comfort
• Infotainment
• Lounge
• Family
• Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie incl. elektrisch verstelbare lendensteun
• Panoramadak

Velgen:
• Lichtmetalen velgen Vega 20" 235/50/R20 voor, 255/45/R20 achter

Ik heb een levertijd week 26 opgekregen van de LM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 18:46
Weet iemand wat nu precies ‘toegang tot het Ionity netwerk’ inhoudt? Geen gratis laden zoals bij Tesla neem ik aan, maar waar betaal je dan eigenlijk voor? Eigenlijk alleen de 100 kW lader?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
100 kW is de snelheid waarmee je bij elke snellader max kunt laden (anders is het 50..) Zoals eerder gelezen hier, lijkt het erop dat je dan korting krijgt op de Ionity prijs...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

NiroNiro schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:06:
100 kW is de snelheid waarmee je bij elke snellader max kunt laden (anders is het 50..) Zoals eerder gelezen hier, lijkt het erop dat je dan korting krijgt op de Ionity prijs...
Ja, ik heb ergens gelezen dat diverse (auto)bedrijven contracten afsluiten met Ionity. als je daar gebruik van kan maken betaal je een wat normaler bedrag per kW/h. Zonder zo'n contract betaal je bij Ionity maar liefst eur 0,79 per kW/h. Bij Volkswagen heb je bijvoorbeeld WeCharge: https://insideevs.com/new...-charge-charging-service/

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
windfreak schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:43:
[...]

Ja, ik heb ergens gelezen dat diverse (auto)bedrijven contracten afsluiten met Ionity. als je daar gebruik van kan maken betaal je een wat normaler bedrag per kW/h. Zonder zo'n contract betaal je bij Ionity maar liefst eur 0,79 per kW/h. Bij Volkswagen heb je bijvoorbeeld WeCharge: https://insideevs.com/new...-charge-charging-service/
Ok, zoiets zal het zijn, maar zo te zien levert het geen extra voordeel boven andere partijen die laaddiensten aanbieden, zoals Shell Recharge. Daarmee kun je ook zonder vaste kosten per maand snelladen voor €0,35 per kWh. We gaan het zien, eerst maar eens de Enyaq kunnen rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Ionity heeft, buiten Nederland, gewoon een betere dekking, vooral richting het zuiden. Daar zal het voordeel in zitten.. Binnen Nederland zal dat voordeel wel meevallen want er zijn dan genoeg andere aanbieders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:11
Ik ben ook in de race voor een Enyaq. Zou die 100kWh laadoptie niet gewoon achteraf te activeren zijn? Kan me voorstellen dat dit gewoon een software aanpassing is. Heb de vraag ook aan de dealer gesteld maar nog geen antwoord ontvangen.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leenderttimmers
100 kw achteraf kan niet. Info Skoda NL tijdens roadshow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonKui
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-05-2022
leenderttimmers schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:33:
100 kw achteraf kan niet. Info Skoda NL tijdens roadshow.
Wel vreemd want het is gewoon iets softwarematig want ze veranderen niks aan de aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:37
leenderttimmers schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:01:
Om (bijna) helemaal een einde te maken aan de discussie, hier een review van de ID.4, waarin het gedemonstreerd wordt.
YouTube: VW ID4 interior and exterior touchless review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Laatst online: 09:39
basmq schreef op woensdag 11 november 2020 @ 18:35:
[...]

Om (bijna) helemaal een einde te maken aan de discussie, hier een review van de ID.4, waarin het gedemonstreerd wordt.
YouTube: VW ID4 interior and exterior touchless review
Het maakt mij niet zoveel uit, want geen VP bestelt, maar wellicht bedoeld men dat de VP functie niet werkt als de trekhaak uitgeklapt is? Sowieso schop je dan waarschijnlijk tegen de trekhaak aan 🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:28

rammes

koekebakker 1e klas

RandomNick schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:27:
[...]

Het maakt mij niet zoveel uit, want geen VP bestelt, maar wellicht bedoeld men dat de VP functie niet werkt als de trekhaak uitgeklapt is? Sowieso schop je dan waarschijnlijk tegen de trekhaak aan 🥴
de trekhaak is inklapbaar. als je de trekhaak gebruikt heb je er vast een aanhanger achter en kun je er toch niet bij. geen aanhanger dan is deze ingeklapt/

Ik zou het doen!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-09 21:26
Zojuist van de LM gehoord dat men nog wacht op een update van de dealer mbt verwacht levermoment. Daar kon de dealer (welke weet ik niet) nog niets over zeggen. Ik heb maar in ieder geval bevestiging gevraagd over het feit dat de bestelling succesvol bij de dealer is binnen gekomen en of ze iets kunnen zeggen over quota's en of mijn bestelling daar binnen valt. Wordt vervolgd. Ik wacht in ieder geval in spanning af op meer duidelijkheid.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:58
@FJP84 Yes, keep us posted! Bij mij staat de vraag nog uit bij de leasemaatschappijen of er geannuleerd kan worden indien hij niet in 2021 geleverd kan worden. Ze zeggen zelf dat ze verwachten wel te kunnen leveren, maar volgens mij is dat ook gebaseerd op niks.

De ID.4 gaat overigens nu toch wel dit jaar geleverd worden in NL en DE, dus wellicht hebben we voor de Enyaq ook geluk. https://www.volkswagen.nl...r-inclusief-8-bijtelling/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• funkylicious
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:18
Mocht iemand geïnteresseerd zijn in Skoda Sound System, ik heb vandaag van de PON dealer doorgekregen dat zij van de importeur bevestigd hebben gekregen dat deze optie toegevoegd kan worden aan de configuratie.

• FJP84
vinom schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:30:
@FJP84 Yes, keep us posted! Bij mij staat de vraag nog uit bij de leasemaatschappijen of er geannuleerd kan worden indien hij niet in 2021 geleverd kan worden.
Zal ik doen. Die clausule is volgens mij bij mij in het contract tussen WG en LM opgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
funkylicious schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:10:
Mocht iemand geïnteresseerd zijn in Skoda Sound System, ik heb vandaag van de PON dealer doorgekregen dat zij van de importeur bevestigd hebben gekregen dat deze optie toegevoegd kan worden aan de configuratie.
Ook een idee over de kosten?

• jdbiggelaa
vinom schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:30:
@FJP84

De ID.4 gaat overigens nu toch wel dit jaar geleverd worden in NL en DE, dus wellicht hebben we voor de Enyaq ook geluk. https://www.volkswagen.nl...r-inclusief-8-bijtelling/
Volgens mijn Škoda dealer start de productie pas in december en krijgen dealers de eerste auto’s in de showroom in februari’21. Helaas niet meer in 2020 dus.... :|

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• vinom
Even een tussenstand voor degene die het leuk vinden:

Momenteel hebben 32 Tweakers de auto in bestelling staan, waarvan 19 keer de iV80 en 13 keer de iV60. De meest populaire kleur is tot nu toe Artic Silver die 13 keer gekozen is, gevolgd door Quartz Grey die 7 keer gekozen is. Brilliant Silver volgt net als Black Magic met 5. Energy Blue & Race Blue zijn allebei 1 keer gekozen.

Over de levertijden valt nog niet heel veel te zeggen. Deze variëren van week 13 (29 maart) t/m week 26 (28 juni), maar zijn mogelijk niet realistisch.

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

vinom schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:22:

Momenteel hebben 32 Tweakers de auto in bestelling staan, waarvan 19 keer de iV80 en 13 keer de iV60. De meest populaire kleur is tot nu toe Artic Silver die 13 keer gekozen is, gevolgd door Quartz Grey die 7 keer gekozen is. Brilliant Silver volgt net als Black Magic met 5 en Energy Blue & Race Blue hebben zijn allebei 1 keer gekozen.

Over de levertijden valt nog niet heel veel te zeggen. Deze variëren van week 13 (29 maart) t/m week 26 (28 juni), maar zijn mogelijk niet realistisch.
33 :+ iv80
levertijd weet ik nog niet

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
rammes schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:28:
[...]

33 :+ iv80
levertijd weet ik nog niet
Ah, gemist sorry. Welke kleur?
FJP84 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:10:
[...]

Zal ik doen. Die clausule is volgens mij bij mij in het contract tussen WG en LM opgenomen.
Ja, dat denk ik ook. Al gaf de LM wel aan richting mijn werkgever dat het ongebruikelijk zo'n clausule is. Dus het zal vast wel weer geld kosten om het mogelijk te maken. Ik wacht het af.
jdbiggelaa schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:16:
[...]

Volgens mijn Škoda dealer start de productie pas in december en krijgen dealers de eerste auto’s in de showroom in februari’21. Helaas niet meer in 2020 dus.... :|
Ja, klopt. Dit jaar had ik hem sowieso niet verwacht, maar hopelijk hebben wij dan de gunfactor voor 2021.

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

vinom schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:51:
[...]

Ah, gemist sorry. Welke kleur?
ik heb gisteren de bevestiging gekregen, dus dat had je ook niet kunnen weten. 8) Kleur Black Magic

Ik zou het doen!

• bvk1983
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-06-2024
Werkgever heeft een nieuwe LM geselecteerd voor mijn auto en daarmee loopt de administratieve afhandeling niet echt vlot. Auto 2 weken geleden bij de wagenparkbeheerder besteld en er ligt nog geen order bij de LM. Begin me langzaamaan wat zorgen te maken over de levering met het bericht van de dealer over beperkte beschikbaarheid in 2021 in het achterhoofd.

• nwetzels
  • Laatst online: 20-09-2022
funkylicious schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:10:
Betekend dit dan dat het ook op de auto komt te zitten bij de mensen die reeds hun auto besteld hebben en deze optie via de leasemaatschappij konden aanvinken? De dealer kon het volgens mij niet aanvinken bij de uiteindelijke bestelling. Of is het vanaf nu pas mogelijk en hebben de mensen die al besteld hebben pech?

• funkylicious
nwetzels schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:37:
[...]

Betekend dit dan dat het ook op de auto komt te zitten bij de mensen die reeds hun auto besteld hebben en deze optie via de leasemaatschappij konden aanvinken? De dealer kon het volgens mij niet aanvinken bij de uiteindelijke bestelling. Of is het vanaf nu pas mogelijk en hebben de mensen die al besteld hebben pech?
Dat weet ik niet, zou je moeten navragen.

[ Voor 32% gewijzigd door funkylicious op 12-11-2020 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funkylicious
FJP84 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:11:
[...]

Ook een idee over de kosten?
Vermoedelijk rond de 600

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andre00
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-03-2023
Om de statistieken compleet te maken: ik heb op 8 oktober, dus echt vroeg, een iV60 besteld, Arctic Silver, 100kW laden, infotainment, trekhaak en elektrisch verstelbare bestuurdersstoel. Skoda Sound System was helaas niet mogelijk bij de eerste batch.
Na jaren van zakelijk rijden en minutieus de kilometers bijhouden was ik dat zat en heb ik hem nu privé gekocht. "Gew. afleverdatum" (wat is gew.??) volgens de orderbon: 6 april 2021 (week 14).

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

oeroe.b schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:21:
[...]

ja het is echt heeeeeul lelijk (maar kleur is subjectief, moet ik dan schrijven)
het doet me denken aan de eerste peugeot 307sw die had ook zo'n vreselijke kleur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7DNWLBjHjDyF9OkrMx_JY-vUQc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tn93nzQ9lt6Xao7XQbgr9w2m.jpg?f=user_large

Ik zou het doen!

• jdbiggelaa
andre00 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:09:
Om de statistieken compleet te maken: ik heb op 8 oktober, dus echt vroeg, een iV60 besteld, Arctic Silver, 100kW laden, infotainment, trekhaak en elektrisch verstelbare bestuurdersstoel. Skoda Sound System was helaas niet mogelijk bij de eerste batch.
Na jaren van zakelijk rijden en minutieus de kilometers bijhouden was ik dat zat en heb ik hem nu privé gekocht. "Gew. afleverdatum" (wat is gew.??) volgens de orderbon: 6 april 2021 (week 14).
Mooi dat je auto zo vroeg geleverd wordt. Ik heb mijn iV60 2 dagen later (en ook privé) gekocht (10-10-20, gemakkelijk te onthouden :) ) en kreeg week 21 als levertermijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enyaq2
  • Laatst online: 20-07-2022
Voor de statistieken ook maar even een alias-account aangemaakt.

Ik heb de Enyaq iV60 besteld op 20 oktober. Als levertijd gaf Wittebrug (lease) aan:
Op dit moment is de verwachting medio eind mei begin juni dat de nieuwe Enyac gaat komen.
(ze hadden zelf nog moeite met de nieuwe modelnaam :+ )

De samenstelling:
Enyaq iV60
  • Quartz Grey Metallic
  • Standaard 19" velgen
  • Comfort Plus
  • Assistentie
  • Achteruitrijcamera en parkeersensoren voor
  • Panoramadak
  • 100 kW oplaadmogelijkheid en toegang tot Ionity netwerk
  • Skoda Sound System
Er werd bij het bestellen al aangegeven dat Skoda Sound System nog niet kon, maar dat ze dat later proberen toe te voegen. Nav berichten hier in dit topic een mail gestuurd dat het nu waarschijnlijk wel kan, dus daar zijn ze nu achteraan aan het gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ervh
Hier ook besteld, vanmorgen.

Config:

Enyaq iV60
Arctic Silver
Betria 21" velgen
Lounge bekleding
Comfort
3Yr Infotainment Online (standaard maar 1jr inbegrepen)
Trekhaak
100 kW oplaadmogelijkheid en toegang tot Ionity netwerk

Week 28 doorgekregen, maar dat is geschatte leverdatum. Zijn jullie ook aangemeld op het "Honeymoon" platform zoals PON het bij mij noemt? Geeft je statusupdates over proces van je auto tot aflevering.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RandomNick
  • Laatst online: 09:39
ervh schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:02:
Zijn jullie ook aangemeld op het "Honeymoon" platform zoals PON het bij mij noemt? Geeft je statusupdates over proces van je auto tot aflevering.
Nope.. Kan je wat meer uitleg geven? Kan ik de dealer ernaar vragen 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeroe.b
RandomNick schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:53:
[...]

Nope.. Kan je wat meer uitleg geven? Kan ik de dealer ernaar vragen 😀
Moet je eens google gebruiken naar honeymoon pon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdenijs
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 12:45
oeroe.b schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:41:
[...]

Moet je eens google gebruiken naar honeymoon pon
Misschien komt het door mijn cookies, maar ik zie allemaal zoekresultaten die niks met auto's te maken hebben. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonKui
jdenijs schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:46:
[...]

Misschien komt het door mijn cookies, maar ik zie allemaal zoekresultaten die niks met auto's te maken hebben. :o
Same, ik krijg voornamelijk resultaten over daadwerkelijke huwelijksreizen, wel vreemd :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funkylicious
Het is tot nu toe niet zo spannend. Je ziet je auto / configuratie en contactpersoon. Gedurende het traject tot en met de levering kun je updates verwachten (op dit moment geen bij mij).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4Z9RI606LGZk7BVkMCGd8WVTJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5yxmgfvOvJqSL69UaydrgMBu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
funkylicious schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:50:
Het is tot nu toe niet zo spannend. Je ziet je auto / configuratie en contactpersoon. Gedurende het traject tot en met de levering kun je updates verwachten (op dit moment geen bij mij).

[Afbeelding]
En je krijgt van de dealer of leasemaatschappij een code dan ofzo die je daar kan invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Mijn leverdatum staat op week 21 nu.
Besteld week 46

[ Voor 19% gewijzigd door rammes op 13-11-2020 16:21 ]

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkylicious
vinom schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:55:
[...]

En je krijgt van de dealer of leasemaatschappij een code dan ofzo die je daar kan invullen?
Ik kreeg een mail van de PON dealer met een verwijzing naar deze pagina. Waarschijnlijk is dit echt iets van PON en krijg je het niet als het via een andere dealer gaat of via de LM. Voegt op dit moment weinig toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Ik lees op een Duits forum dat de cristal face door patent/rechten issues niet meer wordt geleverd. Weet iemand er meer van?
https://www.skodacommunit...ht-mehr-lieferbar.134541/

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeroe.b
jdenijs schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:46:
[...]

_O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ervh
Misschien idd iets van PON zelf. Lees wel dat je het laatste nummer in de URL kunt aanpassen om te kijken wat je kunt verwachten, bijv wanneer je auto in productie gaat, op transport gaat etc. Gewijzigde leverweek wordt indien van toepassing dagelijks aangepast, dat soort dingen. Wel geinig.

Verder vandaag even nagevraagd hoe het zit met levertijden. Skoda NL heeft aangegeven zeer voorzichtig te zijn met leverdata om mogelijke problemen met de start van het fabricageproces op te kunnen vangen. Auto’s nu besteld worden effectief in week 20-21 gefabriceerd, ze houden 3 weken transport, 1 week op kenteken zetten, 1 week rijklaar maken en uitleveren en 1 week onvoorziene tegenslagen aan. Het kan dus allemaal ook nog meevallen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 12:43
Is de Enyaq nog ergens te bekijken? Ik begreep dat de auto op verschillende plekken in het land te zien is geweest.

Zou er graag een keer in willen zitten om de ruimte achter de bestuurder te meten. Ik ben 1.90m en benieuwd hoeveel ruimte er achter mij overblijft voor o.a. een kinderzitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
lochtejans schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 08:31:
Is de Enyaq nog ergens te bekijken? Ik begreep dat de auto op verschillende plekken in het land te zien is geweest.

Zou er graag een keer in willen zitten om de ruimte achter de bestuurder te meten. Ik ben 1.90m en benieuwd hoeveel ruimte er achter mij overblijft voor o.a. een kinderzitje.
25 november is er in ieder geval nog een extra preview voor de Enyaq
_Chris_ schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:40:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Ik heb een persoonlijke invite gehad voor de 23e bij PON dealer Hoogland toen ik de auto bevestigde. Eerder werd mijn reservering geannuleerd vanwege Corona maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeroe.b

Er is echt veel ruimte achter. Ook als je de stoel naar achteren zet van de bestuurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leenderttimmers
Alle details op foto. Even Google translate eroverheen en je ziet een leuke https://techbox.dennikn.s...skoda-enyaq-na-slovensku/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
leenderttimmers schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:34:
Alle details op foto. Even Google translate eroverheen en je ziet een leuke https://techbox.dennikn.s...skoda-enyaq-na-slovensku/
Goede indruk krijg je inderdaad van de foto's. Ik zag één nieuw detail en dat lijkt dat de handgreepverlichting aan de buitenkant groen is, mits je uiteraard het juiste interieur hebt. Loft heeft het niet. Had jij nog andere details gespot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leenderttimmers
Groene handgreepverlichting: ik twijfel. Volgens mij de weerschijn van een groene lamp in dezelfde ruimte (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langevoort
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-09 17:39

Als dit je helpt,Ik heb al wel proefgezeten. Ik ben zelf 1.93 en heb mijn schoonzoon van 1,95 op de achterbank laten plaats nemen achter mij en hij kon prima zitten.

Spidermellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• langevoort
Zojuist besteld door de LM, helaas nog geen levertijden gehoord:

Merk/Model/Type: Skoda Enyaq iV 80
Kleur interieur : Loft

Opties:
• 125 kW oplaadmogelijkheid en toegang tot Ionity netwerk
• Warmtepomp
• Klimaat
• Comfort
• 19" Regulus
• Geen type of merkaanduiding

Ik had de keuze voor een IV60 volledig aangekleed of een IV80 met basic opties. Ben toch maar voor vnl. op meer range gerichte zaken gegaan icm 80 pakket, na een zeer matige ervaring met een weekje Tesla model 3 standaard. De range in praktijk van deze laatste vond ik frustrerend, ik heb geen zin om mijn rijstijl aan te passen omdat ik anders tussentijds aan de stekker moet gaan hangen...

Spidermellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pappabakker9045
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-09 10:35
leenderttimmers schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:34:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Izw3Xdz5MeTkq5NjzRoZup6OYvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UnAk4gbRFCh1QPz0F1Isf2C7.png?f=fotoalbum_large

Mooie foto's, deze had ik nog niet allemaal gezien. Valt me één ding op bij het aantal geheugens voor de elektrische verstelling voorstoel: in Tsjechië 3 geheugens (foto boven), in NL 2 geheugens + massage volgens de foto in de brochure/website (foto onder). Tekst bij de optielijst meldt echter niets van massage, dus wellicht toch ook 3 geheugens in NL? Iemand die dit weet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqOKyEsVlaxK9-kO6VySH2EyT4w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UrlzqKfi203JEmmqNSUKsdPj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Er staat een test online van een man die een rode Enyaq reviewt, waar hij nog niet in mag zitten van wege corona. Die staan ook even stil bij stoelmassage. Ik heb overigens al jaren stoelmassage in mijn Golf Variant zitten, in het begin veel gebruikt maar inmiddels verveelt het me mateloos (altijd zelfde beweging, doet niet meer zo veel). Ik zou je keuze er niet van af laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 14:21

Dr C

met C en CK

vinom schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:22:

Momenteel hebben 32 Tweakers de auto in bestelling staan, waarvan 19 keer de iV80 en 13 keer de iV60. De meest populaire kleur is tot nu toe Artic Silver die 13 keer gekozen is, gevolgd door Quartz Grey die 7 keer gekozen is. Brilliant Silver volgt net als Black Magic met 5. Energy Blue & Race Blue zijn allebei 1 keer gekozen.

ik sta er ook nog niet bij. 2 weken geleden ongeveer besteld (staat ergens stukje terug in deze topic): iV 60, quartz grey, levertijd april (week 16/17/18 oid)

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pappabakker9045
  • Laatst online: 05-09 10:35
ervh schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:02:
Er staat een test online van een man die een rode Enyaq reviewt, waar hij nog niet in mag zitten van wege corona. Die staan ook even stil bij stoelmassage. Ik heb overigens al jaren stoelmassage in mijn Golf Variant zitten, in het begin veel gebruikt maar inmiddels verveelt het me mateloos (altijd zelfde beweging, doet niet meer zo veel). Ik zou je keuze er niet van af laten hangen.
Thanks. Keuze hangt er niet vanaf, hoop alleen dat het 3 geheugenplaatsen zijn i.v.m. 3 berijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scooper1
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-09 21:20
Hier ook akkoord gekregen van de lease maatschappij en de volgende versie besteld.
Enyaq iv 60 met de volgende opties.
Loft
Panoramadak
Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie incl. elektrisch verstelbare lendensteun
Multifunctioneel verwarmbaar 2 spaak stuurwiel incl. pedals voor recuperatie HOD en drive mode select
100 kW oplaadmogelijkheid en toegang tot Ionity netwerk
Metallic lak Quartz grey
Family
Klimaat
Achteruitrijcamera en parkeersensoren voor
Lichtmetalen velgen Antraciet Regulus 19" 235/55/R19
Levertijd week 27 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Even een bummer.. Zojuist even met PON gesproken en kort inzage gekregen in het interne infobulletin dat gisteren is gedeeld richting alle NL dealers.

De Enyaq wordt voor de NL markt pas in week 20 "restrictievrij"(dus buiten de showroom/demo auto's) gefabriceerd. Vanaf week 23 worden de eerste auto's in NL op kenteken verwacht.

EDIT: als toevoeging: dit gaat over leveringen waarvan de bestelling na 02-11 is bevestigd door de fabriek.

[ Voor 20% gewijzigd door ervh op 17-11-2020 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
ervh schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:18:
Even een bummer.. Zojuist even met PON gesproken en kort inzage gekregen in het interne infobulletin dat gisteren is gedeeld richting alle NL dealers.

De Enyaq wordt voor de NL markt pas in week 20 "restrictievrij"(dus buiten de showroom/demo auto's) gefabriceerd. Vanaf week 23 worden de eerste auto's in NL op kenteken verwacht.

EDIT: als toevoeging: dit gaat over leveringen waarvan de bestelling na 02-11 is bevestigd door de fabriek.
Hmm, dat is balen ja. Aan de andere kant: er is dus niks gezegd over de aantallen/quota die voor NL bestemd zijn, dus dat is misschien wel positief.

[ Voor 13% gewijzigd door vinom op 17-11-2020 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:51

Kun je jouw edit toelichten? Want als auto's überhaupt pas gefabriceerd worden voor levering vanaf week 20, dan maakt het toch niet uit wanneer ze besteld zijn? Of worden de auto's die voor 2-11 besteld zijn (en bevestigd door de fabriek) al geleverd voordat de showroom-modellen worden geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
vinom schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:23:
[...]

Hmm, dat is balen ja. Aan de andere kant: er is dus niks gezegd over de aantallen/quota die voor NL bestemd zijn, dus dat is misschien wel positief.
Officieel mag ik vanaf week 20/21 over op een nieuwe leaseauto dus ik ga uit van een weekje of 6-8 extra geduld. Verder vind ik het wel een beetje vaag dat in de meeste gevallen wel een levertijd genoemd en in sommige gevallen waaronder mijn bestelling nog niet, omdat volgens de dealer volgens de LM nog geen uitspraken over kan doen. Ik wacht deze week nog even af op een update, anders ga ik maar weer even om een update vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DypFrys
  • Laatst online: 15-01 21:04

Heb je mijn foto's gezien een paar pagina's terug? Daar zit ik zelf op de achterbank en ik ben ook precies 1.90M. Voor mij zat toen een volwassen man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
pim89 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:32:
[...]

Kun je jouw edit toelichten? Want als auto's überhaupt pas gefabriceerd worden voor levering vanaf week 20, dan maakt het toch niet uit wanneer ze besteld zijn? Of worden de auto's die voor 2-11 besteld zijn (en bevestigd door de fabriek) al geleverd voordat de showroom-modellen worden geleverd?
Ja dat is de aanname die ik er zelf aan had gegeven, maar dat bleek niet correct daarom een edit. Het ging namelijk om een intern Infobulletin die betrekking had op de benoemde week (vanaf 2 nov) en dat had ik daarvoor niet gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdenijs
Ook ik heb mijn droom auto mogen bestellen via de leasemaatschappij.

Merk/Model/Type: Skoda Enyaq iV 60
Kleur interieur : Loft

Opties:
• 100 kW oplaadmogelijkheid en toegang tot Ionity netwerk
• Achteruitrijcamera en parkeersensoren vóór
• Assistentiepakket
• Comfort plus pakket
• Family pakket
• Infortainment pakket
• Klimaat pakket
• Multifunctioneel verwarmbaar 2 spaakstuurwiel incl. peddels voor
• Skoda Sound (stelpost van 600 euro)
• Geen type of merkaanduiding

zodra ik weet wat de leverweek gaat worden laat ik het direct weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

_Chris_ schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:40:
kunnen we hier niet een mooi lijstje van maken, waar de ENYAQ (weer) te zien is.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa

Dit lijkt te wijzen op verwachte vertraging in de productie en levering van de Enyaq. Bij bestelling van mijn auto op 10-10 (redelijk vroeg dus), kreeg ik als verwachte levertijd ‘april’. Dat werd later ‘week 21’ (eind mei) en nu dus kennelijk nog later....Gewoon loslaten maar, we doen er toch niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
@DypFrys lijkt dan toch dat je voorlopig geen extra concurrentie krijgt op het werk, dit soort levertijden maakt het niet interessant om nu nog te kiezen voor een Enyaq. En ik wilde net een zwarte bestellen met Eco Suite interieur :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
rammes schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:36:
[...]

kunnen we hier niet een mooi lijstje van maken, waar de ENYAQ (weer) te zien is.
Vandaag was hij te zien in Amsterdam. Morgen bij Skoda Den Bosch. Meer locaties weet ik niet.

Ik had hem al besteld. Toch fijn om er nu even in te kunnen zitten. In het echt nog mooier dan op de plaatjes.

Erg ruim van binnen. Ik ben 1,86 en op de achterbank had ik nog 15 cm tussen mijn knie en de voorstoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

jeroenkb schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:15:
[...]

Vandaag was hij te zien in Amsterdam. Morgen bij Skoda Den Bosch. Meer locaties weet ik niet.

Ik had hem al besteld. Toch fijn om er nu even in te kunnen zitten. In het echt nog mooier dan op de plaatjes.

Erg ruim van binnen. Ik ben 1,86 en op de achterbank had ik nog 15 cm tussen mijn knie en de voorstoel.
ja precies, wil toch nog even met mijn vriendin kijken, maargoed ik kan nergens terugvinden waar hij nog komt.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rednax2
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 22:13
rammes schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:59:
[...]

ja precies, wil toch nog even met mijn vriendin kijken, maargoed ik kan nergens terugvinden waar hij nog komt.
Beetje kort dag, maar overmorgen bij Skoda in Heerenveen. Volgens hun site kun je nog een tijdslot boeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Heb nog wat andere data gevonden:

19 november Heerenveen
20 november Venray
21 november Sittard
22 november Nieuwkoop (vol)
25 november Den Bosch

[ Voor 8% gewijzigd door rammes op 17-11-2020 22:55 ]

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:48
Ik had contact opgenomen met Skoda (via de chat op de website) en dit heeft geresulteerd in een belletje door De Waal. Ik heb nu een afspraak op 24 november in Tiel om de Enyaq te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
Is er al wat meer info over de optie Skoda Sound?
Mijn leasemaatschappij gaf aan dat deze optie nog steeds niet aan te vinken is bij ze.
Het enige wat ze kunnen doen is de optie als notie bij de bestelling doorgeven.
Zou dit invloed hebben op de levertijd? Dus dat er gewacht moet worden tot deze optie beschikbaar komt in Nederland.

En wat houd de optie Skoda Sound het eindelijk in? ga je dan van 6 speakers naar b.v. 10 speakers met een subwoofer?

Ik heb aangegeven deze (aankomende) optie wel te willen omdat ik onderweg erg veel muziek luister, en het zal ongetwijfeld een update zijn op de standaard speakers... :P toch?

[ Voor 30% gewijzigd door jdenijs op 18-11-2020 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonKui
Geen idee, moet eigenlijk nog even mijn dealer contacten. Ik heb hem in het systeem van de leasemaatschapij aangevinkt en de dealer zei dat hij hem gewoon besteld had maar geen idee of hij dan wel de optie meegenomen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
Zou het zoiets kunnen zijn: link

CANTON Sound Tuning
Precise tuning for perfect sound in every seat: With CANTON Sound Tuning the sound settings can be adjusted individually.

CANTON Equaliser
Crystal clear sound: The CANTON Equaliser produces the optimum acoustics for music, telephone calls and navigation.

CANTON Noise Cancellation
The system dynamically cancels out vehicle noise – whether you are waiting at traffic lights or overtaking in the outside lane.

vooral dat CANTON Noise Cancellation lijkt me wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langevoort
jdenijs schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:31:
Is er al wat meer info over de optie Skoda Sound?
Mijn leasemaatschappij gaf aan dat deze optie nog steeds niet aan te vinken is bij ze.
Het enige wat ze kunnen doen is de optie als notie bij de bestelling doorgeven.
Zou dit invloed hebben op de levertijd? Dus dat er gewacht moet worden tot deze optie beschikbaar komt in Nederland.

En wat houd de optie Skoda Sound het eindelijk in? ga je dan van 6 speakers naar b.v. 10 speakers met een subwoofer?

Ik heb aangegeven deze (aankomende) optie wel te willen omdat ik onderweg erg veel muziek luister, en het zal ongetwijfeld een update zijn op de standaard speakers... :P toch?
Dit staat op de Duitse site:
ŠKODA Sound System
Beste Klangqualität dank 10 Lautsprechern und einem Subwoofer

Daar blijkbaar wel bestelbaar...

Spidermellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:48
Op Skoda.be is Skoda Sound System ook te kiezen, lijkt mij relatief gezien een koopje voor 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkBouwman
  • Laatst online: 05-05 20:21
Heb van de LM nu ook eind mei (week 21 / 22) meegekregen.

Ga hem zaterdag bekijken in Sittard.
DirkBouwman schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:21:
Via mijn werkgever de Enyaq toch maar vast laten bestellen. Mag hem pas rijden in september dus zal niet zo actief op de levertijd zitten. Onderstaand mijn configuratie!

IV 80
- Artic Silver
- Lichtmetalen velgen Antraciet Betria 21" 235/45/R21 voor, 255/40/R21
- Lounge interieur
- Sport
- Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie
- Comfort Plus --> las in een eerder post wat zorgen over een wegklapbare trekhaak en virtual peddel maar heb op mijn Kodiaq ook de wegklapbare trekhaak i.c.m. virual peddel, zou niet weten waarom dat hier niet zou werken in deze combinatie
- Transport
- Infotainment
- Licht plus
- Elektrisch inklapbare trekhaak
- Family
- 125 kW oplaadmogelijkheid en toegang tot Ionity netwerk
- Warmtepomp --> over getwijfeld maar overtuigd door eerdere posts op dit forum
- Klimaat
- Assistentie

Verder nog wat "extra's" als rubberen kofferbakmat, dakdragers en een all weather mattenset. Ook stelpost voor laadpaal thuis op laten nemen in het contract.

Al met al behoorlijk raak geklikt volgens mij. Nu kan het lange wachten beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loepzuiver
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-11-2024
Wellicht al eerder in dit topic besproken maar niet gevonden; ik wil (extra) zonnepanelen gaan plaatsen om de Enyaq i60 mee te kunnen laden. Met welke berekening zou ik kunnen berekenen hoeveel panelen er nodig zijn. Als je geen krachtstroom mogelijkheid in de meterkast hebt zit je neem ik aan op 3,7 kW. Op Ev-database staat accu capaciteit bruikbaar 58 kWh. Overigens heb ik als optie gekozen voor 100 kW snelladen. 58 / 3,7 = 15,6 uur laden. Zonnepanelen zijn er van 350 Wp. Nu zijn er natuurlijk enorm variabelen met zonnen uren, stand van de panelen richting zon, verlies energie levering door warmte, andere apparaten in het huis zoals droger die aangaat, etc. Maargoed, benieuwd of iemand zich hier al over gebogen heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ervh
Ik heb ze al liggen. Maar 15 uur laden op je zonnepanelen gaat niet lukken. Overigens is krachtstroom wel handig zodat je thuis een beetje acceptabel kunt laden i.p.v. 15-20+ uur moeten wachten. Laden op panelen is een utopie, want als je uit je werk komt en het is einde dag laad je 's nachts feitelijk op stroom van de energiemaatschappij.

Kom je echter laat thuis en ben je vroeg weer weg, dan is met 15 uur laden je auto nog niet vol! Ik weet het niet zeker maar dacht dat je thuis met een krachtstroom lader in zo'n 9-12 uur vol zit.

Edit: Hieronder een overzicht van EV Database:

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)

Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 29u45m 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 18u30m 17 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 11u45m 26 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 9u15m 34 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 6u15m 50 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 6u15m 50 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 6u15m 50 km/u

[ Voor 32% gewijzigd door ervh op 18-11-2020 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:16
Volgens EV database is het geschatte gemiddelde verbruik 191wh per kilometer.
Voor mijzelf (33000km) kom ik op jaarbasis uit op 6300kwh.
Dat zou met 350kwh zonnepanelen uitkomen op 18stuks.
Er zijn nog een hoop variabelen die we niet weten en die laten we voor het verhaal buiten beschouwing.

In mei haal ik met gemak 30kwh per dag naar binnen, echter een dag als afgelopen dinsdag is maar 2kwh.

Laten we eens heel conservatief doen en zeggen dat je 50km per dag rijd. Dan zullen jouw panelen dus 50x191wh=9,55kwh moeten opwekken. Elke dag.
Daarnaast moet je de auto dan ook overdag aan de lader hebben hangen (tenzij je een thuisaccu hebt).

Maw jouw situatie moet wel heel nauwkeurig aansluiten bij alle vereisten om de auto mee op te kunnen laden
Het belangrijkste wat ik je kan meegeven is dat dit een verhaal is wat in de praktijk moeilijk standhoudt. Het gros van ons is door de weeks van huis op de uren dat de zon schijnt.
Leg de panelen neer voor je eigen huishoudelijk verbruik. Nog een paar jaar salderen.
En als de zon schijnt en de auto staat voor de deur, dan uiteraard stekker erin

• loepzuiver
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-11-2024
@Loepoog thanks. Ik pak dagelijks de fiets naar het werk, mijn vrouw werkt 3 dagen in de week en heeft dan de auto mee. We rijden in een week tussen de 200-300 km. Dus inderdaad in de ideale situatie laden we hem 'vol' tijdens de dagen dat hij overdag op de oprit staat. Ik ga er nog eens verder over puzzelen thanks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DypFrys
  • Laatst online: 15-01 21:04
ManiacScum schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:06:
@DypFrys lijkt dan toch dat je voorlopig geen extra concurrentie krijgt op het werk, dit soort levertijden maakt het niet interessant om nu nog te kiezen voor een Enyaq. En ik wilde net een zwarte bestellen met Eco Suite interieur :P
Hmm ja, ik zie het wel. Mijn huidige auto moet toch nog wel even dus als ik daarna nog moet wachten op de Enyaq dan is dat maar zo. Ik heb nog altijd geen verwachte leverdatum dus even afwachten. Als dat te gortig word trekken ik wel aan de bel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
loepzuiver schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:38:
Wellicht al eerder in dit topic besproken maar niet gevonden; ik wil (extra) zonnepanelen gaan plaatsen om de Enyaq i60 mee te kunnen laden. Met welke berekening zou ik kunnen berekenen hoeveel panelen er nodig zijn. Als je geen krachtstroom mogelijkheid in de meterkast hebt zit je neem ik aan op 3,7 kW. Op Ev-database staat accu capaciteit bruikbaar 58 kWh. Overigens heb ik als optie gekozen voor 100 kW snelladen. 58 / 3,7 = 15,6 uur laden. Zonnepanelen zijn er van 350 Wp. Nu zijn er natuurlijk enorm variabelen met zonnen uren, stand van de panelen richting zon, verlies energie levering door warmte, andere apparaten in het huis zoals droger die aangaat, etc. Maargoed, benieuwd of iemand zich hier al over gebogen heeft.
Deze keus heb ik zelf al gemaakt, de panelen liggen er al en de laadpaal hangt :-)
De berekening van de capaciteit is vrij eenvoudig. Het verbruik van de iV 60 is volgens EV database 187 Wh per km. Stel dat je 20.000 km per jaar rijdt en zoals de meeste EV rijders met een laadpaal bijna altijd thuis laadt, dan kost dat dus 3,740 kWh per jaar. Als je die capaciteit installeert, compenseer je dus het extra energieverbruik van je auto. Ik heb zelf het plaatje breder getrokken en wek ook stroom op voor het huishouden en warmtepomp.

Zolang de salderingsregeling voor energie-opwekking met zonnepanelen nog bestaat, maakt het niet uit of je overdag of ‘s-nachts laadt. Dat verandert wel als die volgens plan in de jaren 2022-2031 langzaam wordt afgebouwd. Dan wordt het belangrijk om zoveel mogelijk zelf opgewekte energie te benutten. Daarbij is het slim om nu al een laadpaal te kopen die dat automatisch optimaliseert. Die zijn er al, van verschillende leveranciers. Ik heb gekozen voor de Zappi.

Mijn verwachting is dat met de afbouw van de salderingregeling er meer mogelijkheden komen om je peiken in zonnestroom opwekking efficiënt in te zetten. De countouren daarna zie je al ontstaan, zoals het blockchain laden bij Vandebron, teruglevering tegen reële tarieven (€0,15 per kWh) aan andere klanten van de energiemaatschappij zoals bij Powerpeers en vanaf omstreeks 2025 gebruik van de accu in je auto als opslag met de V2G standaard. Dit laatste vervangt de huisaccu, die is voorlopig veel te duur, maar ook dat zal in de komende 5-10 totaal veranderen. Conclusie: denk vooral vooruit als je deze keuze maakt, de situatie van nu is niet maatgevend.

Tenslotte is mijn advies om direct naar een 3-fasen installatie te gaan. De extra kosten zijn relatief bescheiden en je hebt een stevige basis voor de toekomst. Kies dan ook meteen voor een 3-fasen omvormer of 3-fasen installatie met micro-omvormers, bijv can Enphase.

[ Voor 13% gewijzigd door jdbiggelaa op 19-11-2020 11:22 ]

• ervh
Jij gebruikt de Zappi. Is er ergens een "het grote laadpalen onderzoek" beschikbaar? Ben wel benieuwd naar waar de verschillen zitten, waar je op moet letten etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:51
ervh schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:42:
Jij gebruikt de Zappi. Is er ergens een "het grote laadpalen onderzoek" beschikbaar? Ben wel benieuwd naar waar de verschillen zitten, waar je op moet letten etc.
Hoewel ik dit hele gesprek oprecht interessant vind, ook in verband met het feit dat ik zelf aan het kijken ben naar thuislaadoplossingen, denk ik dat dit gesprek beter kan plaatsvinden in Het grote "thuis laden van je EV" topic.

• jdbiggelaa
pim89 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:46:
[...]

Hoewel ik dit hele gesprek oprecht interessant vind, ook in verband met het feit dat ik zelf aan het kijken ben naar thuislaadoplossingen, denk ik dat dit gesprek beter kan plaatsvinden in Het grote "thuis laden van je EV" topic.
Dank voor de tip! :)

• ervh
Dank!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Dinh088
  • Laatst online: 19-03 19:57
Zojuist de auto in het echt mogen bewonderen. Waarna ik moet zeggen; de auto komt in het echt beter uit de verf dan op de plaatjes / videos (duh)

Het zitten: de stoelen voelen zeer comfortabel aan (beter dan mijn oude peugeot 508). De zitvorm past wellicht beter bij mijn lengte (205cm). Been en hoofdruimte zijn prima, zowel voor als achter (met stoel voor op mijn stand).

de HUD; dit is echt wel een aanwinst, het ziet er scherp uit én in hoogte verstelbaar niet onbelangrijk met lengte verschillen van bestuurders. Helaas is dit niet gekoppeld aan de geconfigureerde stoelstanden. Het augmented gedeelte was niet te beoordelen.

De 'trunk-kick'; Dit werkt prima, van links naar rechts en andersom of voor naar achter het leek niet uit te maken. Ook met trekhaak getest. Wanneer de trekhaak uit staat dan blijkt het magnetischveld (van de magneet die de trekhaak vasthoudt) de sensor wel enigszins te storen. Maw, werkt ongeveer 80% van de tijd i.p.v. naadloos.

De kofferbak; viel mij in het echt toch beetje tegen. Jaja, ik weet het 550 liter is 550 liter maar toch.. voor de maximaal aantal liters moet je hem dan welin de laagste bodemstand zetten en dan is er weer geen vlakke bodem etc. etc.

Lichten; dit model had de meest luxe lampopties. Persoonlijk ben ik erg blij dat ik deze optie heb besteld. De verlichting ziet er super strak uit. De grill blijft een persoonlijk smaak dingetje, ik ben er geen fan van al viel hij mij in het echt reuze mee.

Het 33,02cm / 13" scherm: Eerste indruk is dat het er prachtig uitziet. Het scherm zelf maar ook het menu. Echter als je er een doorheen drukt dan viel de snelheid mij tegen. Af en toe laadtijden en je ziet het aantal 'frames' behoorlijk zakken wanneer je naar een ander menu item gaat of de navigatie aanzet. Dit is niet heel storend in een showroom maar kan tijdens het rijden wel vervelend worden. (Ook het opstarten van het scherm wanneer je in de auto stapt duurt wel even!) Had hier liever meer praktisch, minder flashy.

( ps; 13 inch... kunnen we gewoon met centimeters werken? dit hele 'retard-unit' met schermen is kansloos.)

Het stuur; voelt goed in de handen en de stuur knoppen / opties zijn logisch. De bekende VAG CC en aanwijzers zitten er weer gewoon op. Hoewel dat dit erg bekend aanvoelt heb ik toch wel al fijnere ervaren bij andere merken.. hier zouden ze best wel van mogen leren.

De velgen; waren 53 cm / 21inch...... erg mooi. Ook hiervoor geldt, ben blij dat ik dit formaat heb gekozen i.p.v. kleiner. De auto lijkt er toch wel op te zijn ontworpen.

Schuifdak sliders; prima. Kan mij voorstellen dat mensen liever een knopje hebben maar werkt naar behoren. Je hoeft er niet naar te kijken, het ontwerp van de slider voel je makkelijk aan als je gewoon de ogen op de weg hebt.

Zonnewering achter; goede kwaliteit! Een beetje hufterproof zeg maar.

De stoelen achter waren voorzien van hoofdsteunen met die uitklapbare rustleuningen. Heel fijn! Helaas.... deze zijn nog niet te bestellen begreep ik. (wel via skoda.de natuurlijk; family PLUS pakket..)

Het zicht in de auto; kon ik niet goed beoordelen.

De bestuurdersdeur dicht; tjsa.. persoonlijk houd ik er wel van om mijn arm op de deurleuning te laten rusten. Dat gaat nu iets minder plezierig worden. Ook de steun in de middenconsole vond ik matig. De verkoper zei dat dit bij de echte modellen beter is.

Conclusie; ik heb de auto 'blind' besteld en na het zien van de auto in de showroom ben ik erg blij. Het is oprecht heel veel auto waarbij de kwaliteit op het eerste oog erg hoog lijkt. (Mag ook wel oor 50k!)

Blijft jammer dat een aantal opties pas in Q1 te bestellen zijn (sound etc) en dat er soms onduidelijkheid is over wat er nu wel en niet op zit. (Area view bijv.)

Ohja skoda.nl.. ga eens snel de configurator maken zoals de Duitsers dat doen) En jammer om te zien dat de auto daar weer een paar K goedkoper is.

update: contact gehad met de dealer wat betreft de warmtepomp / wltp, leverdatums en opties die in Duitsland wel mogelijk zijn. Onderstaande is dus op basis van info van verkoper.

WLTP / warmtepomp: Hij geeft aan dat ze verwachten dat de enyaq een realistische range van -50km heeft wanneer je snelweg kilometers maakt. Wanneer dit stadskilometers zijn zelfs in de buurt komt van de wltp. (Citigo rijden ze zelfs boven de wltp).

Opties wel in Duitsland niet in Nederland heeft puur te maken met importeur... ze kunnen pas eventueel nabestellen / achteraan wanneer eerste chassisnummers bekend zijn in Nederland. maar ga er maar van uit dat je die hoofdsteunen (family plus pakket) zelf mag aanschaffen..(170€ in duitsland).

Leverdatums: sommige dealers geven nog geen datums aan klanten omdat er officieel nog geen één datum echt bevestigd is. Het zijn allemaal schattingen blijkbaar.

[ Voor 36% gewijzigd door Dinh088 op 20-11-2020 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-09 14:02
Vandaag een brief gehad van de Rijksdienst voor ondernemend Nederland: mijn aanvraag voor subsidie wordt vanaf 4 januari 2021 beoordeeld. Bij het aanvragen was de subsidie 2021 nog niet op. Dus in aanmerking voor de subsidie (omdat/zolang de prijs van de auto onder de grens blijft). In ieder geval iets meer zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
@Dinh088 Bedankt voor de mooie review. Sluit me helemaal aan bij je opmerkingen nu ik hem zelf ook live gezien heb.

Ten aanzien van de software hoop ik maar dat ze in tijd die het duurt totdat er geleverd wordt ze nog wat performance verbeteringen door kunnen voeren ;)

Ten aanzien van de velgen hoop ik dat je niet helemaal gelijk krijgt. Ik krijg namelijk de standaard velgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
@johnvanderster Heb de brief gelukkig ook ontvangen. Nu nog afwachten of Skoda niet onverwacht de prijzen per 1 januari omhoog gooit en je ongewild over de subsidiegrens heen gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Wat betreft de snelheid van het Infotainment heb ik toch nog goede hoop. Ik heb nu Toch & Go Plus van Toyota en daar wordt mijn geduld toch behoorlijk op de proef gesteld. Alles sneller dan dat is prima :-) Ik heb het VAG Systeem in een Seat Ibiza ervaren en dat beviel me wel. Hopen dat het in de Enyaq ook zo is.

Heeft iemand al een idee waarom de ene dealer wel en de andere dealer niet de levertijden kan communiceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leenderttimmers
VRAAG:
Ik wil graag de 20 inch Vegavelgen onder de Enyaq laten monteren, maar ik vind de kleur in de configurator niet mooi (zilver). Nu zie ik in de online Skodashop ook Vega velgen 20 inch staan, die in de kleuren zwart en anthracietgrijs leverbaar zijn, zie foto. (Dit zijn velgen die al vóórdat de Enyaq uitkwam leverbaar waren).
Volgens mij is het ontwerp van deze velgen precies hetzelfde.

https://shop.skoda.nl/aut...mersets/kodiaq%2F?size=20

Alleen vermeldt de site dat de bandsoort als volgt is:
- Velgmaat: 8Jx20 ET41
- Bandmaat: 235/45/R20

Terwijl dit bij de Enyaq opgegeven Vegavelg is : 235/50/R20
Bandhoogte (wang)wijkt dus af (45 ten opzichte van 50).

Mijn vraag is nu, of op deze zwarte of anthraciet-velgen ook een band gemonteerd mag worden met
bandhoogte 50???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinh088
  • Laatst online: 19-03 19:57
Hoe vergelijkbaar is dit voor de enyaq?

https://www.wattisduurzaa...inter-dankzij-warmtepomp/
Pagina: 1 ... 8 ... 250 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2