Ik vind het toch een beetje eng dat ik met ABRP bij een reis van 12 uur bijvoorbeeld drie van de vijf stops bij het laadstation aan kom met 10%. Dan is er weinig ruimte voor bijvoorbeeld het missen van een afrit of andere problemen op de weg. Maar dat is de anxiety die nog overheerst.
Met 10% kun je prima een afslag missen. Je hebt dan nog wel 30km over in de 60. Je wilt niet met teveel aankomen en ook is het in veel landen bijna niet mogelijk. In Frankrijk zitten ze bijvoorbeeld toch snel 150/200km uit elkaar. Beetje snellaadaanbieders hebben ook gewoon goede uptimes.Pixal schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:09:
Ik vind het toch een beetje eng dat ik met ABRP bij een reis van 12 uur bijvoorbeeld drie van de vijf stops bij het laadstation aan kom met 10%. Dan is er weinig ruimte voor bijvoorbeeld het missen van een afrit of andere problemen op de weg. Maar dat is de anxiety die nog overheerst.
Het went vanzelf.
[ Voor 12% gewijzigd door Inspired op 17-03-2021 09:14 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Op zich nu een route gepland van woonplaats naar zuid Frankrijk met ABRP. Totale tijd 13 uur en 37 minuten. 5 stops om bij te laden, totaal 2 uur en 25 minuten. Het valt mij allerzins mee de totale reistijd. Ik vraag me wel af hoe betrouwbaar de reistijd is van ABRP. Dezelfde route is volgens google met een benzine motor namelijk 12 uur en 11 minuten. Is ABRP met alleen rijden toch een uur sneller op locatie. Ter vergelijking: ABRP 1222km google 1216.
ABRP neemt geen traffic info mee. Dus als er nu op de route een uur vertraging is heb je dat verschil al. Je kunt voor de eerste leg wel realtime traffic meenemen maar dat is dus alleen het eerste stuk. Je kunt wel uit gaan van normale google rit + laadtijd van ABRP doorgaans. Al is het natuurlijk allemaal afhankelijk van wanneer je vertrekt en hoe de situatie is. Op een zwarte zaterdag kan het zomaar druk zijn bij de DC palen in Frankrijk. Als je 's nacht of op zondag gaat rijden kan het qua drukte bij de palen en verkeer onderweg natuurlijk veel schelen.Oase schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:47:
Op zich nu een route gepland van woonplaats naar zuid Frankrijk met ABRP. Totale tijd 13 uur en 37 minuten. 5 stops om bij te laden, totaal 2 uur en 25 minuten. Het valt mij allerzins mee de totale reistijd. Ik vraag me wel af hoe betrouwbaar de reistijd is van ABRP. Dezelfde route is volgens google met een benzine motor namelijk 12 uur en 11 minuten. Is ABRP met alleen rijden toch een uur sneller op locatie. Ter vergelijking: ABRP 1222km google 1216.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Het heeft voor mijn gevoel vooral met planning te maken. Als je op zwarte zaterdag wilt gaan, grote kans dat er nog 200 auto's voor je staan bij de laadpunten. Dan loopt je reistijd snel op met 5x laden. Geeft ook weer een andere kijk op dingen: ga gewoon voor max 800 km per dag en boek lekker een tussenstop in een pittoresk dorpje, lekker wat eten en een overnachting en je komt op je gemak aan op zondag
Wij zijn dat in elk geval van plan voor onze reis naar Italië. Range anxiety heb ik niet zo zeer, wel laadpunt anxiety. In de regio waar we normaal een gaan (Marken) zijn maar enkele laadpunten te vinden. Granny lader is dus wel min of meer een vereiste.
Wij zijn dat in elk geval van plan voor onze reis naar Italië. Range anxiety heb ik niet zo zeer, wel laadpunt anxiety. In de regio waar we normaal een gaan (Marken) zijn maar enkele laadpunten te vinden. Granny lader is dus wel min of meer een vereiste.
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Ik snap niet dat ze dit nog niet hebben op Tweakers..... een topic over laadpalen, laden van elektrische auto's etc etc zou best handig zijn.goetfoud schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:43:
Ik voel een nieuw topic aankomen...😂😂
Bijzonder inderdaad 😉ManiacScum schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:46:
[...]
Ik snap niet dat ze dit nog niet hebben op Tweakers..... een topic over laadpalen, laden van elektrische auto's etc etc zou best handig zijn.
Ik heb een hele tijd mee gelezen met dit Topic, toch mijn bestelling ook maar even posten hier.
Eind oktober via mijn leasemaatschappij ook een Enyaq iV80 besteld (dealer is Ames in Dordrecht).
Specificaties:
Black Magic
Comfort pakket
Assistentie pakket
Klimaat pakket
Family pakket
Infotainment
snellaad upgrade
trekhaak
In eerste instantie leverweek 20, toen 26 volgens de leasemaatschappij. Zelf de dealer maar eens gebeld gisteren (n.a.v. alle berichten hier) en definitieve productieweek 13. aflevering eind april/begin mei (week 17/18) was de verwachting volgens Ames. Update van software wordt bij Ames gedaan.
Ben benieuwd en kan niet wachten :-)
Eind oktober via mijn leasemaatschappij ook een Enyaq iV80 besteld (dealer is Ames in Dordrecht).
Specificaties:
Black Magic
Comfort pakket
Assistentie pakket
Klimaat pakket
Family pakket
Infotainment
snellaad upgrade
trekhaak
In eerste instantie leverweek 20, toen 26 volgens de leasemaatschappij. Zelf de dealer maar eens gebeld gisteren (n.a.v. alle berichten hier) en definitieve productieweek 13. aflevering eind april/begin mei (week 17/18) was de verwachting volgens Ames. Update van software wordt bij Ames gedaan.
Weet iemand hoe dat systeem van definitieve productieslots werkt? Bestelling ligt sinds eind november bij de dealer en die kan nog niks zeggen over een definitieve productiedatum.
Ik snap dat gekozen opties en de dealer van invloed zijn op wanneer je auto geproduceerd wordt maar die datum zou na een paar maanden vast moeten liggen, toch?
Ik snap dat gekozen opties en de dealer van invloed zijn op wanneer je auto geproduceerd wordt maar die datum zou na een paar maanden vast moeten liggen, toch?
Goed nieuws zeg. Ik heb een "Athlon Edition" besteld een maandje geleden zo via de LM. Ik heb ook Leverancier Ames Dordrecht. Mijn leverweek was week 25 toen ik twee weken geleden gebeld had. Hopelijk schuift deze ook naar voren.Job1985 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:53:
Ik heb een hele tijd mee gelezen met dit Topic, toch mijn bestelling ook maar even posten hier.
Specificaties:
Black Magic
Comfort pakket
Assistentie pakket
Klimaat pakket
Family pakket
Infotainment
snellaad upgrade
trekhaak
Hopelijk heb je een goed puinbed liggen onder de bestrating. Anders heb je straks twee mooie rijsporen met elke dag 2t eroverheen
Blij dat ik daar twee jaar terug niet op heb bezuinigd.
Toen ik bestelde had ik het laatste van de destijds toegewezen 50 slots voor Ames. Zal ondertussen ook wel weer anders zijn. Het blijft afwachten totdat ze echt gaan uitleveren.zokiz schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:17:
[...]
Goed nieuws zeg. Ik heb een "Athlon Edition" besteld een maandje geleden zo via de LM. Ik heb ook Leverancier Ames Dordrecht. Mijn leverweek was week 25 toen ik twee weken geleden gebeld had. Hopelijk schuift deze ook naar voren.
Vraagje??
Ben benieuwd of meer mensen dat vonden. Dat rare uitsteeksel bij het dashboard wat tegen je rechterknie aankomt. Meer mensen daar last van?
Ben benieuwd of meer mensen dat vonden. Dat rare uitsteeksel bij het dashboard wat tegen je rechterknie aankomt. Meer mensen daar last van?
@zokiz ik heb dezelfde besteld, deze stond voor begin Juni, week 22 à 23 dus.Job1985 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:19:
[...]
Toen ik bestelde had ik het laatste van de destijds toegewezen 50 slots voor Ames. Zal ondertussen ook wel weer anders zijn. Het blijft afwachten totdat ze echt gaan uitleveren.
If it aint broke, fix it till it is!
Niet te veel bij Ames anders duurt het afleveren van al die auto's zo lang.zokiz schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:17:
[...]
Goed nieuws zeg. Ik heb een "Athlon Edition" besteld een maandje geleden zo via de LM. Ik heb ook Leverancier Ames Dordrecht. Mijn leverweek was week 25 toen ik twee weken geleden gebeld had. Hopelijk schuift deze ook naar voren.
misschien hebben ze inmiddels ook een topic voor satire/dubbelzinnige opmerkingen? Want die van jou zijn niet meer op één pagina te tellen 😅😉 als we het dan toch over topic vervuiling hebben.....
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Net bericht gehad van de dealer.
Momenteel hebben ze vertraging in productie/uitleveren van de Enyaqs (mede vanwege Corona ziekte in de fabriek), hierdoor is de verwachting dat de auto bij ons binnen komt iets opgeschoven en wel naar week 16.
Dit is informatie die ze nu aan ons verstrekken, wellicht valt het uiteindelijk nog mee maar om u hier toch alvast van op de hoogte te brengen stuur ik u deze email.
Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Momenteel hebben ze vertraging in productie/uitleveren van de Enyaqs (mede vanwege Corona ziekte in de fabriek), hierdoor is de verwachting dat de auto bij ons binnen komt iets opgeschoven en wel naar week 16.
Dit is informatie die ze nu aan ons verstrekken, wellicht valt het uiteindelijk nog mee maar om u hier toch alvast van op de hoogte te brengen stuur ik u deze email.
@VenxirVenxir schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:41:
[...]
@zokiz ik heb dezelfde besteld, deze stond voor begin Juni, week 22 à 23 dus.
Heb jij ook geprobeerd een honeymoon account te regelen toevallig? Tegen mij zeiden ze dat het niet kan omdat het een Athlon editie betreft.
@zokiz heeft niets te maken met athlon editie, ligt eraan of dealer honeymoon account wil aanschaffen (kost dealer namelijk geld).
@bvk1983 hoe het werkt met slots is niet 100% duidelijk, als dealer jou niets kan zeggen en je gaat leasen dan laat je leasemaatschappij toch bellen met dealer.
Lijkt mij dat dealer ook wil weten hoe, wat en waar mede gezien looptijd van je huidige leaseauto en wel-niet inzetten tijdelijke auto en hoe lang tijdelijke auto inzetten.
@bvk1983 hoe het werkt met slots is niet 100% duidelijk, als dealer jou niets kan zeggen en je gaat leasen dan laat je leasemaatschappij toch bellen met dealer.
Lijkt mij dat dealer ook wil weten hoe, wat en waar mede gezien looptijd van je huidige leaseauto en wel-niet inzetten tijdelijke auto en hoe lang tijdelijke auto inzetten.
Dat is dus het frustrerende, zowel leasemaatschappij als dealer zeggen niet meer informatie te hebben. Ik krijg bij beiden ook niet echt het idee dat ze er veel moeite voor doen om er achter te komen. Totaal gebrek aan informatie vanuit beiden.knirrebir schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:53:
Daarom was ik benieuwd hoe dat zit met productieslots.
Zeker, onder de oprit en het terras aan de achterzijde van het huis ligt nog ongeveer een compleet huis aan puin.RandomNick schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:17:
[...]Hopelijk heb je een goed puinbed liggen onder de bestrating. Anders heb je straks twee mooie rijsporen met elke dag 2t eroverheen![]()
Blij dat ik daar twee jaar terug niet op heb bezuinigd.
Bij de buren hebben ze dat niet gedaan en daar hebben ze flinke rijsporen. En dat gewoon van een Renault Megane.
[quote]knirrebir schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:53:
@zokiz heeft niets te maken met athlon editie, ligt eraan of dealer honeymoon account wil aanschaffen (kost dealer namelijk geld).
Dat is wat de dealer mij vertelde. Maar de echte reden is geld dus.
Dat is wat de dealer mij vertelde. Maar de echte reden is geld dus.
Rogo70 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:20:
Net bericht gehad van de dealer.

Ik laat de dealer dit keer zelf maar eens bellen. Anders staat deze jongen gewoon in week 15 klaar om zn bolide op te halen. #tegenbeterwetenin
@bvk1983 dat is irritant, maar je kan je werkgever inzetten; die wil kosten technisch ook niet te lang een tijdelijke auto inzetten als contract huidige leaseauto afgelopen is.
Anders als ze contract van huidige leaseauto verlengen is dat vaak één jaar en als in dit jaar de enyaq komt moeten ze of 'oude' leaseauto inzetten of als ze er vanaf willen moeten ze rest looptijd afkopen.
Anders als ze contract van huidige leaseauto verlengen is dat vaak één jaar en als in dit jaar de enyaq komt moeten ze of 'oude' leaseauto inzetten of als ze er vanaf willen moeten ze rest looptijd afkopen.
@mimalizo helaas geen proefrit kunnen doen en tijdens preview te kort in auto kunnen zitten om te weten of ik daar last van krijg.
Ik vind dat we sowieso nog te weinig weten over de leveringen van iedereen. De andere landen krijgen ook ongeveer dezelfde verwachte leverdata door als die van ons. Dan zou je zeggen dat ze de productielijn toch aardig op orde hebben om er veel Enyaqs uit te pompen elke dag.Loepoog schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:13:
[...]
why am i not suprised.
Ik laat de dealer dit keer zelf maar eens bellen. Anders staat deze jongen gewoon in week 15 klaar om zn bolide op te halen. #tegenbeterwetenin
Werkgever maakt het helaas niets uit. De huidige auto loopt vanaf mei uit contract maar kan nog verlengd worden. Wagenparkbeheer is uitbesteedt aan een externe partij die qua informatievoorziening niet onder doet voor leasemaatschappij of leverende dealer. Ik vrees dat het gewoon frustratie blijft tot één van de 3 partijen een heldere ingeving krijgt en besluit mensen te gaan informeren.knirrebir schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:28:
@bvk1983 dat is irritant, maar je kan je werkgever inzetten; die wil kosten technisch ook niet te lang een tijdelijke auto inzetten als contract huidige leaseauto afgelopen is.
Wat mij nog het meest verbaast dat er geen reviews zijn. Dateren allemaal van begin vorig jaar. Of heb ik wat gemist op Youtube, Autoweek etc.
Wij missen ze ook... maar eind april mag journalistiek nederland de auto's gaan testen voor zover mij bekend. dan zullen de reviews, foto's filmpjes etc wel komenTruman schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:22:
Wat mij nog het meest verbaast dat er geen reviews zijn. Dateren allemaal van begin vorig jaar. Of heb ik wat gemist op Youtube, Autoweek etc.
En tot die tijd zal er geen auto geleverd gaan worden aan klanten. Zie ook de berichtgeving van anderen dat de auto's voor komende weken zijn uitgesteld. Overigens niet zo zuur bedoelt als het er staat.
Er zullen vast al een hoop reviews gemaakt zijn die klaar staan tot het embargo afloopt.Truman schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:22:
Dat je al bepaalde voorwaarden moet tekenen voor een proefrit zegt al genoeg over de regie die Škoda wil houden....
@bvk1983 spijtige constructie, succes met doorbijten.
Of de flexibiliteit om de eindgebruikers een proefrit te gunnen, voordat het Journaille zich voor gaat doen als "mogelijke klanten" en op een niet productie-machine zich uitleeft.Wootism schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:37:
[...]
Er zullen vast al een hoop reviews gemaakt zijn die klaar staan tot het embargo afloopt.
Dat je al bepaalde voorwaarden moet tekenen voor een proefrit zegt al genoeg over de regie die Škoda wil houden....
Jep. Ik las een bericht van een Duitser dat er voor 24-04 geen Enyaqs worden uitgeleverd. Dat strookt langzaamaan wel met de berichtgeving hier.Jeroenvr72 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:24:
[...]
Wij missen ze ook... maar eind april mag journalistiek nederland de auto's gaan testen voor zover mij bekend. dan zullen de reviews, foto's filmpjes etc wel komen
Uitgeleverd door fabriek of door de dealer?ervh schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 18:35:
[...]
Jep. Ik las een bericht van een Duitser dat er voor 24-04 geen Enyaqs worden uitgeleverd. Dat strookt langzaamaan wel met de berichtgeving hier.
Precies! Daarom denk ik nog steeds dat ergens in Tsjechië duizenden Enyaqs staan te wachten om te worden ge-update naar versie 2.1 Eerder kunnen ze niet worden uitgeleverd...vinom schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:46:
[...]
Ik vind dat we sowieso nog te weinig weten over de leveringen van iedereen. De andere landen krijgen ook ongeveer dezelfde verwachte leverdata door als die van ons. Dan zou je zeggen dat ze de productielijn toch aardig op orde hebben om er veel Enyaqs uit te pompen elke dag.
Skoda houdt op alle mogelijke manieren media-aandacht voor rijdende Enyaq’s buiten de deur totdat ze auto’s hebben voor reviews die betrouwbaar (genoeg) zijn. Nog zo’n debacle als met de ID.3 wil VAG zeker voorkomen.Truman schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:22:

Neen, ik denk niet dat er al één review van een rijdende Enyaq is gemaakt. Skoda weigert dat categorisch tot nu toe.Wootism schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:37:
[...]
Er zullen vast al een hoop reviews gemaakt zijn die klaar staan tot het embargo afloopt.
Zojuist een mail ontvangen van ames met het nieuws over de enyaq.
SKODA ENYAQ iV uit voorraad leverbaar
Marktintroductie begin april
Wij hebben binnenkort tientallen SKODA ENYAQ iV modellen op voorraad die snel geleverd kunnen worden. Onze voorraad bestaat uit 60 en 80 motoren in verschillende kleuren met een maximale actieradius tot 537 kilometer. Wees er snel bij, want vanwege de grote vraag verwachten wij schaarse op dit elektrische model. In april komen de eerste ENYAQ modellen bij ons binnen en vanaf dat moment is het ook mogelijk om een proefrit te maken.
Wij hebben binnenkort tientallen SKODA ENYAQ iV modellen op voorraad die snel geleverd kunnen worden. Onze voorraad bestaat uit 60 en 80 motoren in verschillende kleuren met een maximale actieradius tot 537 kilometer. Wees er snel bij, want vanwege de grote vraag verwachten wij schaarse op dit elektrische model. In april komen de eerste ENYAQ modellen bij ons binnen en vanaf dat moment is het ook mogelijk om een proefrit te maken.
Neen, journalisten en dealers mogen alleen stilstaande Enyaqs reviewen...Truman schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:22:
Net bericht van de lm, eerst was de leverdatum 31 maart, nu 15 juli
Vertraging in het productieproces???
Iv60 raceblue, panorama dak, trekhaak, verder weinig opties.
Vertraging in het productieproces???
Iv60 raceblue, panorama dak, trekhaak, verder weinig opties.
Mijn laatste info is dat mijn Enyaq in week 17 (eind april) bij de dealer arriveert. Maar alles blijft onder voorbehoud. Nu Tsjechië kampioen Corona is in de wereld, heeft dat wellicht gevolgen voor de productie in Mladá Boleslav.scooper1 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:18:
Zojuist een mail ontvangen van ames met het nieuws over de enyaq.
En ook nog de Octavia die van dezelfde band rolt. Mission Impossible zou je toch zeggen.
In elk geval een busje ontsmettingsmiddel mee naar de afleveringjdbiggelaa schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:24:
[...]
Mijn laatste info is dat mijn Enyaq in week 17 (eind april) bij de dealer arriveert. Maar alles blijft onder voorbehoud. Nu Tsjechië kampioen Corona is in de wereld, heeft dat wellicht gevolgen voor de productie in Mladá Boleslav.

Nee die is er niet, alleen op het Viva forumervh schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:05:
[...]
misschien hebben ze inmiddels ook een topic voor satire/dubbelzinnige opmerkingen? Want die van jou zijn niet meer op één pagina te tellen 😅😉 als we het dan toch over topic vervuiling hebben.....
https://www.instagram.com...m_source=ig_web_copy_link
Vertaalde tekst: Weer een dag filmen voor Škoda Enyaq🙌 We moeten je eerlijk zeggen dat deze auto een kogel is 🤘 Mooi, slim, elektrisch, maar ook duur😅
Lijkt overigens de auto van dit rijdende shot te zijn: https://www.instagram.com...m_source=ig_web_copy_link
Zit de eerste rijdende review er dan echt aan te komen?
Vertaalde tekst: Weer een dag filmen voor Škoda Enyaq🙌 We moeten je eerlijk zeggen dat deze auto een kogel is 🤘 Mooi, slim, elektrisch, maar ook duur😅
Lijkt overigens de auto van dit rijdende shot te zijn: https://www.instagram.com...m_source=ig_web_copy_link
Zit de eerste rijdende review er dan echt aan te komen?
Nou Gisteren is de MG Marvel R gepresenteerd en daar staan gewoon al de reviews van op internet.
De eerste foto’s die ik zag dacht ik nog van, nou dat is ook wel wat.
Maar na wat reviews kijken ( in het Chinees) heeft het een hoog AliExpress gehalte...
Zitten wel wat leuke dingen in maar als ik dan hoor dat veel software en schermen via Alibaba komen dan is dat nou niet echt iets waar ik echt vertrouwen in heb.
Als je naar de prestaties kijk en naar de prijs ( in China en Amerika ) dan is het wel erg interessant.
Maar ben blij dat ik toch een Enyaq heb besteld!!!
Zet we even een zonnebril 😎 op als je het volgende filmpje gaat kijken 😬
YouTube: 老于聊车 | Marvel R来自传统势力的新生力量
De eerste foto’s die ik zag dacht ik nog van, nou dat is ook wel wat.
Maar na wat reviews kijken ( in het Chinees) heeft het een hoog AliExpress gehalte...
Zitten wel wat leuke dingen in maar als ik dan hoor dat veel software en schermen via Alibaba komen dan is dat nou niet echt iets waar ik echt vertrouwen in heb.
Als je naar de prestaties kijk en naar de prijs ( in China en Amerika ) dan is het wel erg interessant.
Maar ben blij dat ik toch een Enyaq heb besteld!!!
Zet we even een zonnebril 😎 op als je het volgende filmpje gaat kijken 😬
YouTube: 老于聊车 | Marvel R来自传统势力的新生力量
En voor degene die echt van iets anders houden met zeer grote schermen en aparte deuren kan je ook voor de volgende gaan....🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂
YouTube: 这台售价80万人民币的国产车,有可能碾压特斯拉?【YYP车评】
Haha wat een heerlijke auto! Kan ik nog ruilen?_JANO_ schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 00:42:
En voor degene die echt van iets anders houden met zeer grote schermen en aparte deuren kan je ook voor de volgende gaan....🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂
helemaal gaaf koplampen waarmee je een middelvinger kan opsteken (zal ongetwijfeld iets anders betekenen, maar ik zie alleen een middelvinger), verder helemaal niet gek hoe het eruit ziet, maar denk wel een aardig prijskaartje.
[ Voor 19% gewijzigd door knirrebir op 18-03-2021 08:45 ]
leuk die marvel r en qua kleur kan je de auto snel terugvinden (of iedereen moet ineens die kleur nemen), maar minder dan de andere met allemaal elektrische deuren, vond bij de marvel r de zwevende bagageruimte afdekking interessant
zeker, als je niets te doen hebt kan je de hele dag nog meer filmpjes kijken van elektrische auto's op dat kanaalgoetfoud schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:41:
Doorpakkers die Chinezen...
Hi Tweakers,
Beetje een vraag vanuit een leek, maar met Googlen kom ik niet echt verder. Ik heb de Enyaq in december zonder trekhaak(voorbereiding) besteld. Kan ik dan in de toekomst nog een trekhaak laten monteren, of moet ik dan eigenlijk nu nog mijn bestelling wijzigen (not gonna happen)?
Beetje een vraag vanuit een leek, maar met Googlen kom ik niet echt verder. Ik heb de Enyaq in december zonder trekhaak(voorbereiding) besteld. Kan ik dan in de toekomst nog een trekhaak laten monteren, of moet ik dan eigenlijk nu nog mijn bestelling wijzigen (not gonna happen)?
geen trekhaak (voorbereiding) besteld = geen trekhaakReimzter schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:40:
Hi Tweakers,
Trekhaak voorbereiding besteld? = in de toekomst een trekhaak (nu nog niet leverbaar)
Trekhaak besteld? = trekhaak
Ik zou het doen!
@Reimzter ik heb zelfde punt, heb contact genomen met Cartronic te Rijswijk, optie trekhaak laten monteren zonder trekhaak voorbereiding is mogelijk voor enyaq, heb dit bewust gevraagd.
Betreffende componenten nu nog niet beschikbaar, maar dit komt wel; dit hebben ze ook gehad voor kodiaq.
Op hun site kan je o.a. optie trekhaak voor kodiaq zien.
Betreffende componenten nu nog niet beschikbaar, maar dit komt wel; dit hebben ze ook gehad voor kodiaq.
Op hun site kan je o.a. optie trekhaak voor kodiaq zien.
En weer een probleem uit de wereld 👊
Laat de Enyaq's maar komen nu....
Laat de Enyaq's maar komen nu....
What the "piep"._JANO_ schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 00:42:
Vind hem niet eens zo lelijk. Aan tv's geen gebrek.
Op zich slim bedacht dat je je overload aan kids op deze manier makkelijk op de 3de rij stoelen kunt laten instappen.
Zou hij hebben geweten dat er iemand achter hem in het donker op de achterbank zat
Heb ik toch een vraag? Hoe kom je in vredesnaam op deze video's uit. Enige manier waarop mij dat lukt is waarschijnlijk ongecontroleerd op het toetsenbord slaan en dan hopen dat het wat opleverd.
(als je Chinees kunt is het natuurlijk makkelijk, dus op voorhand excuses
Als ik de online configurator bekijk kan er achteraf wel een trekhaak gemonteerd worden zonder de voorbereiding.rammes schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:04:
[...]
geen trekhaak (voorbereiding) besteld = geen trekhaak
Trekhaak voorbereiding besteld? = in de toekomst een trekhaak (nu nog niet leverbaar)
Trekhaak besteld? = trekhaak
:strip_exif()/f/image/yvz8SZg1ytYuYoATZr6C6mEt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zoek mij een ongeluk wellicht weet iemand het zo, bedrijf dat achteraf opties kan inbouwen.
Is ergens langsgekomen maar kan het niet vinden.
Is ergens langsgekomen maar kan het niet vinden.
Maar even serieus, hoe onmogelijk is het nou om later een trekhaak op te (laten) bouwen. Ik heb ooit een mooie afneembare trekhaak voor 400 eu online besteld, kwam inclusief een zware balk die tussen het frame moest worden gemonteerd en welke dus merk en type afhankelijk is. (Wordt met trekhaakvoorbereiding zo'n balk bedoeld?). Dat schroef je er allemaal in een paar uurtjes onder als je langzaam aan doet. Lastigste vond ik ik nog de juiste draadjes vinden om door te verbinden.
trekhaak voorbereiding is dat de kabels er al liggen volgens mijPixal schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:38:
Maar even serieus, hoe onmogelijk is het nou om later een trekhaak op te (laten) bouwen. Ik heb ooit een mooie afneembare trekhaak voor 400 eu online besteld, kwam inclusief een zware balk die tussen het frame moest worden gemonteerd en welke dus merk en type afhankelijk is. (Wordt met trekhaakvoorbereiding zo'n balk bedoeld?). Dat schroef je er allemaal in een paar uurtjes onder als je langzaam aan doet. Lastigste vond ik ik nog de juiste draadjes vinden om door te verbinden.
Ik zou het doen!
Hier exact hetzelfdeOase schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:00:
Net weer even gebeld met de dealer. De auto staat nog steeds in Tsjechië. Verwachte datum van transport is helaas opgeschoven. Dealer verwacht de auto nu ergens in 16/18. Dus ook aan mij uitleveren schuift dan helaas weer op.
Ik denk eerder dat de uitdaging zit in het monteren van een stekker die ook fatsoenlijk mee doet met je richtingaanwijzer.Pixal schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:38:
Volgens mijn dealer bevat de trekhaak voorbereiding een 13-polige kabelboom en een module om de boordcomputer in te leren.
Maar dat was volgens mij ook maar een aanname.
@Loepoog
Nou ik spreek echt niet vloeiend Chinees, maar als je via youtube Bij een van die filmpjes ben kan je op hun kanaal verder zoeken of zoeken op gelinkte filmpjes.
Dit geeft je uren kijk plezier en je zou je verbazen wat ze allemaal maken en bedenken daar in China.
Maar een ding is zeker het gros zou nooit naar Europa komen.
Ze hebben in ieder geval vrijheid om hun ideeën ook uit te werken...
Nou ik spreek echt niet vloeiend Chinees, maar als je via youtube Bij een van die filmpjes ben kan je op hun kanaal verder zoeken of zoeken op gelinkte filmpjes.
Dit geeft je uren kijk plezier en je zou je verbazen wat ze allemaal maken en bedenken daar in China.
Goedemiddag!
Op 8 dec 2020 mijn bestelling doorgegeven aan de LM.
Verwachte levertijd week 29-2021
Hierbij wil ik u namens Wevi van harte feliciteren met de keuze van uw nieuwe leaseauto . Met dit schrijven
bevestigen wij, dat wij de onderstaande auto in bestelling hebben geplaatst, waarbij de verwachting is, dat deze rond
19-07-2021 geleverd zal worden. Wij willen er u nadrukkelijk op wijzen, dat deze datum nog gewijzigd kan worden.
Auto gegevens
Skoda Enyaq iV (5-d) 58kWh ev iv 60 132kW aut
Brandstof Electrisch
Kleur auto Artic Silver metallic
Bekleding Standaard stof zwart
Opties en Accessoires
- INFOTAINMENT PAKKET
- LICHT PAKKET
- Lichtmetalen velgen Antraciet Regulus 19" 235/55/R19
- Panoramadak
- Artic Silver metallic
- Trekhaakvoorbereiding
- Infotainment online 3 jaar
- FAMILY PAKKET
- COMFORT PLUS PAKKET
- Achteruitrijcamera en parkeersensoren vóór
- 100 kW oplaadmogelijkheid en toegang tot Ionity netwerk
- Geen type aanduiding
Leverende dealer
Ames Skoda Dordrecht
Hierbij wil ik u namens Wevi van harte feliciteren met de keuze van uw nieuwe leaseauto . Met dit schrijven
bevestigen wij, dat wij de onderstaande auto in bestelling hebben geplaatst, waarbij de verwachting is, dat deze rond
19-07-2021 geleverd zal worden. Wij willen er u nadrukkelijk op wijzen, dat deze datum nog gewijzigd kan worden.
Auto gegevens
Brandstof Electrisch
Opties en Accessoires
- INFOTAINMENT PAKKET
- LICHT PAKKET
- Panoramadak
- Artic Silver metallic
- Trekhaakvoorbereiding
- FAMILY PAKKET
- COMFORT PLUS PAKKET
- Geen type aanduiding
Leverende dealer
Ames Skoda Dordrecht
:strip_exif()/f/image/ieAAC94wl1PlRBg77Y5dPeWS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Rich81 op 18-03-2021 13:47 ]
Zojuist weer een update ontvangen van A-Point via Honeymoon; vandaag wordt gestart met de productie.
Grappig, de planning was eerst week 13 (week van 29 maart) en is dus naar voren getrokken. De afleveringsweek staat overigens nog wel steeds ongewijzigd op week 19.
Grappig, de planning was eerst week 13 (week van 29 maart) en is dus naar voren getrokken. De afleveringsweek staat overigens nog wel steeds ongewijzigd op week 19.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 135% gewijzigd door A3-D op 18-03-2021 16:10 ]
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Vandaag bericht gehad over de nieuwe afleverdatum:
- was week 25
- aangepaste planning week 23
(besteld op 3 november 2020)
- was week 25
ik zit in de zelfde week, dat geeft een mens hoop. Nu nog en dealer die weet hoe te communiceren.5700 Helmond schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:32:
Vandaag bericht gehad over de nieuwe afleverdatum:
- was week 25
Ik zou het doen!
China is al jaren ‘s-werelds grootste markt voor elektrische auto’s. In tegenstelling tot wat wij vaak denken, doet de Chinese overheid heel veel aan het stimuleren van elektrisch rijden. Toen ik 15 jaar geleden in Sjanghai was reden daar al bijna alleen elektrische scooters door de stad._JANO_ schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:59:
@Loepoog
Reken maar dat die Chinese auto’s tzt hierheen komen...
Mijn dealer geeft het volgende aan: zodra er een update is, hoor je het vanzelf. Geen honeymoon, geen proactieve communicatie, geen service.
Maar als de dealer nu niets te melden heeft omdat hij ook niet wordt gevoed door PON/Skoda?Strova schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:16:
Mijn dealer geeft het volgende aan: zodra er een update is, hoor je het vanzelf. Geen honeymoon, geen proactieve communicatie, geen service.
Welke proactieve communicatie kun je dan verwachten?
Eens Maniac. Denk dat de dealer er weinig aan kan doen. 10x gebeld worden met we weten niets zit je ook niet op te wachten.
Mijn dealer geeft aan dat als zij een update ontvangen, dit uit het systeem komt dat gekoppeld is aan Honeymoon. Maw, zodra zij het weten weet ik het ook via Honeymoon. Geen update=geen nieuws
Mijn dealer geeft aan dat als zij een update ontvangen, dit uit het systeem komt dat gekoppeld is aan Honeymoon. Maw, zodra zij het weten weet ik het ook via Honeymoon. Geen update=geen nieuws
VOLKERWESSELSRich81 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:44:
Goedemiddag!
Auto gegevens
Brandstof Electrisch
Opties en Accessoires
- INFOTAINMENT PAKKET
- LICHT PAKKET
- Panoramadak
- Artic Silver metallic
- Trekhaakvoorbereiding
- FAMILY PAKKET
- COMFORT PLUS PAKKET
- Geen type aanduiding
Leverende dealer
Ames Skoda Dordrecht
[Afbeelding]
Welke werkmaatschappij?
Iets anders, jaren geleden hoorde je in het nieuws dat de grondstoffen voor accu's schaars waren. Maar is dat wel zo? Elk merk is nu bezig met grootschalig elektrische autos fabriceren. Zijn ook die grondstoffen opeens volop aanwezig? Of zijn die schaarse grondstoffen al bijna vervangen door iets anders?
Vandaag ook mijn Enyaq besteld
ENYAQ iV (1) 80 Elektromotor 150 kW / 204 pk SUV 1 versn. Automaat
Kenmerknummer: *****
Verwachte afleverweek: 34
Kleur
Arctic silver metallic
Bekleding
Suite zwart
Meeruitvoeringen
Infotainment online biedt online navigatie, inclusief weergave van laadstations en online kaartupdat
*Navigatiesysteem;*3 jaar Online infotainment
Family
Klimaat
Assistentie
360 graden areaview
Suite zwart
Transport
Lichtmetalen velgen Antraciet Betria 21 inch 235/45/R21 voor, 255/40/R21 achter
Comfort
Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie incl. elektrisch verstelbare lendensteun
125 kW oplaadmogelijkheid en toegang tot Ionity netwerk
Elektrisch inklapbare trekhaak
Suite zwart
Arctic Silver Metallic
Bijleveringen
5LG061160 Rubberen kofferbakmat, ENYAQ
5LA061500 All-weather mattenset ENYAQ, voor & achter
Ben benieuwd naar de definitieve leveringsdatum

ENYAQ iV (1) 80 Elektromotor 150 kW / 204 pk SUV 1 versn. Automaat
Kenmerknummer: *****
Verwachte afleverweek: 34
Kleur
Arctic silver metallic
Bekleding
Suite zwart
Meeruitvoeringen
Infotainment online biedt online navigatie, inclusief weergave van laadstations en online kaartupdat
*Navigatiesysteem;*3 jaar Online infotainment
Family
Klimaat
Assistentie
360 graden areaview
Suite zwart
Transport
Lichtmetalen velgen Antraciet Betria 21 inch 235/45/R21 voor, 255/40/R21 achter
Comfort
Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie incl. elektrisch verstelbare lendensteun
125 kW oplaadmogelijkheid en toegang tot Ionity netwerk
Elektrisch inklapbare trekhaak
Suite zwart
Arctic Silver Metallic
Bijleveringen
5LG061160 Rubberen kofferbakmat, ENYAQ
5LA061500 All-weather mattenset ENYAQ, voor & achter
Ben benieuwd naar de definitieve leveringsdatum
Bij mij hetzelfde, productie week 12 was de planning, maar vorige week al bericht dat ze gestart waren. Afleverweek ook op week 19.. zelfde trein waarschijnlijk
of slag om de arm..
A3-D schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:07:
Zojuist weer een update ontvangen van A-Point via Honeymoon; vandaag wordt gestart met de productie.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Dat werd/wordt veroorzaakt doordat de vraag sneller groeide dan de productie/grondstoffenwinning aankon. Niet doordat er te weinig grondstoffen zouden zijn. Dat zie je steeds bij nieuwe technologieën die snel opschalen. 10-12 jaar geleden was dat met de grondstoffen (silicium) voor zonnepanelen net zo. De grondstofprijzen stegen tijdelijk de hoogte in waardoor het voor bedrijven steeds aantrekkelijker werd om flink op te schalen. Alleen duur dat even voordat dat weer in balans is.technoaddict schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:09:
Iets anders, jaren geleden hoorde je in het nieuws dat de grondstoffen voor accu's schaars waren. Maar is dat wel zo? Elk merk is nu bezig met grootschalig elektrische autos fabriceren. Zijn ook die grondstoffen opeens volop aanwezig? Of zijn die schaarse grondstoffen al bijna vervangen door iets anders?
Houdt er rekening mee dat het vroeger inderdaad een balk met een paar trekbouten, en een verloopkabel naar je achterlicht om de verlichting te regelen voor je toen 7 polige stekker. Tegenwoordig is alles CanBus en kom je niet meer weg met wat krokodillenbekjes etc. Voorbereiding wil (doorgaans) zeggen dat er rekening is gehouden in de kabelboom, en dat er letterlijk merk/concern specifieke kabels te koop zijn, en in het harnas er een contrastekker klaarligt achter de bekleding. Zonder voorbereiding wordt er meestal een module achterin geplaatst, en afgetakt vanaf de / zekeringkast vanuit motorruim. De Clio IV van mijn vrouw werkt daarmee. Daadwerkelijke fysieke montage van de kogel en bevestiging aan chassis duurt net zo lang, maar een aftakking inklikken en testen, of een compleet traject met "lastige" bekabeling maakt zeer zeker een verschil.Wootism schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:59:
[...]
Ik denk eerder dat de uitdaging zit in het monteren van een stekker die ook fatsoenlijk mee doet met je richtingaanwijzer.
Volgens mijn dealer bevat de trekhaak voorbereiding een 13-polige kabelboom en een module om de boordcomputer in te leren.
Maar dat was volgens mij ook maar een aanname.
Helaas zijn wij daar ook achter gekomen bij eerder genoemde Clio IV, waarbij de remlichten van aanhanger continue branden. Dat ligt niet aan de stekker, ook niet aan de ECS module, maar ergens in de aftakking bij de zekeringen kast.
[ Voor 11% gewijzigd door AlexZuH op 18-03-2021 22:01 ]
Is zon trekhaak achteraf er makkelijk af te halen? Betaal hem nu namelijk zelf en vroeg mij af of ik deze na afloop lease er "makkelijk" af kan.
als iets gemonteerd wordt zal het toch ook gedemonteerd kunnen worden?
Voel een trekhaak topic aankomen.😉
Wie gaat de kar daarvoor trekken?goetfoud schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:07:
@Thiazzz ik ben dan benieuwd waarom trekhaak eraf halen; wil je die verkopen of op een andere auto toepassen?
Toepassen andere auto gaat niet makkelijk worden, evenals vinden van koper, in beide gevallen heb je wat minder aan trekhaak als je alleen trekhaak eraf haalt zonder bekabeling en alles of als je bekabeling ergens doorknipt of je moet het ook weer op juiste manier laten demonteren (extra kosten) of zelf doen.
Dus makkelijk eraf nee dat niet, daarnaast moet je beetje uitgaan dat als je zelf accessoires toevoegt op eigen kosten dit verloren kosten zijn, leasemaatschappij geeft vaak aan accessoires mag maar als die eraf gaan alles weer in originele staat dient te zijn; bij sommige accessoires kan dat (bv. velgen, vloermatten), maar andere niet (lastiger) (bv. radio, black box); ene accessoire krijgt je wel verkocht en andere niet.
Toepassen andere auto gaat niet makkelijk worden, evenals vinden van koper, in beide gevallen heb je wat minder aan trekhaak als je alleen trekhaak eraf haalt zonder bekabeling en alles of als je bekabeling ergens doorknipt of je moet het ook weer op juiste manier laten demonteren (extra kosten) of zelf doen.
Dus makkelijk eraf nee dat niet, daarnaast moet je beetje uitgaan dat als je zelf accessoires toevoegt op eigen kosten dit verloren kosten zijn, leasemaatschappij geeft vaak aan accessoires mag maar als die eraf gaan alles weer in originele staat dient te zijn; bij sommige accessoires kan dat (bv. velgen, vloermatten), maar andere niet (lastiger) (bv. radio, black box); ene accessoire krijgt je wel verkocht en andere niet.
[ Voor 3% gewijzigd door knirrebir op 19-03-2021 08:27 ]
Vandaag bericht ontvangen dat de levering ruim 2 weken vervroegd is. LM gaf 15 juni aan, dealer nu eind mei.
Hier nog steeds ongewijzigde status W22. Dealer had 1 auto die reeds voor een andere klant geproduceerd was welke een maand eerder was besteld dan die van mij. Ik wacht weer een maandje af. Zou ook met mijn wijziging in configuratie te maken kunnen hebben. Zou toch wel leuk zijn als ik hem in de eerste week juni in ontvangst kan nemen. Scheelt een dakkoffer voor vakantie medio juni.
Zo, Alfen Eve Single Pro-Line vanmorgen geïnstalleerd. Nu de Enyaq nog :-)
De levering was 2 weken vertraagd, hoorde ik pas toen ik er zelf naar vroeg. Dat mag ik proactief verwachten. Daarnaast geen honeymoon waarin ik iets kan bijhouden.ManiacScum schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:52:
[...]
Maar als de dealer nu niets te melden heeft omdat hij ook niet wordt gevoed door PON/Skoda?
Welke proactieve communicatie kun je dan verwachten?
Met loadbalancing? Vaste kabel? Welke back office?RandomNick schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:26:
ik heb dezelfde, met vaste kabel. Geen idee v.w.b. je andere vragen. Als die oplaadt, ben ik tevreden.vinom schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:34:
[...]
Met loadbalancing? Vaste kabel? Welke back office?
Mijn werkgever laat me dit min of meer zelf regelen. Waar hebben jullie het laten doen? Of door leasemaatschappij?RandomNick schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:26:
Net terug van de dealer voor een proefrit in een Iv80, zilver met tjechische platen, rijdt geweldig kan ik jullie melden.
Verder ook positief nieuws over de week van aflevering, deze is naar voren gehaald van week 39 naar week 27 !! (Eind febr. Besteld via Leaseplan )
Verder ook positief nieuws over de week van aflevering, deze is naar voren gehaald van week 39 naar week 27 !! (Eind febr. Besteld via Leaseplan )
Uit nieuwsgierigheid: weet iemand wat er onder de motorkap zit van de auto?
Zit daar bergruimte?
Zit daar bergruimte?
Ik vind deze ook wel heel gaaf om te zien. Volgens mij is dit de Sportline bekleding, omdat ik de carbon look op de dash zie.ervh schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:02:
Zag de foto online. Bekleding ziet er heel goed uit. Iemand die weet wat dit is? [Afbeelding]
Neen, alleen een vreemd stokje.5700 Helmond schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:12:
Uit nieuwsgierigheid: weet iemand wat er onder de motorkap zit van de auto?
Zit daar bergruimte?
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/nHYCbtuZgQbnYzDpfuXekh2w.gif?f=user_large)
Toch interessant dat ze op zo'n premium auto nog geen gasveer gebruiken bij de voorkant
Dit topic is gesloten.
Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2