Die Skoda van €200 heb ik besteld. Lijkt mij een redelijke prijs voor zo’n ding. Spullen op AliExpress hebben vaak geen CE keur en dat vind ik het minimum.FJP84 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:27:
[...]
De pas die ik van LM krijg heeft Europese dekking (volgens mij NewMotion). Mogelijk haal ik er later zelf voor vakanties een Maingau pas bij voor vakanties mocht dat nodig zijn. Kan zijn dat ik van WG dan privé moet regelen.
Qua granny charging kabel zat ik even op AliExpress te kijken, maar twijfel toch wel over de veiligheid. Ik denk ook dat de LM daar niet blij van zou worden :-). Om safe te spelen zat ik naar deze te kijken. Al heb ik hier geen idee op welke ampère deze laadt
Dank voor jullie reacties. De laadpassen (website) die ik nu heb verzameld zijn:Noreaga_no1 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:01:
Ik heb vrijdag een afspraak weten te maken om as vrijdag een proefrit te maken in de Enyaq! Ik ga dan bij Dealer Ames in Dordrecht..:
Ik ben benieuwd hoe de Enyaq rijdt...
Dat heeft mij wel aan het denken gezet..
Met een benzine auto kan je met één tankpasje bij elke DKV tankstation in heel Europa tanken.
Met een ‘laadpasje’ is dat dus anders, elke aanbieder heeft zijn eigen pasje.. als je op vakantie gaat is het dus verstandig om meerdere pasjes mee te nemen..
Ik zag bijv Shell Recharge een goede dekking had in Europa net als newmotion
Welke pasjes hebben jullie allemaal en/of gaan jullie gebruiken?
Ik ben benieuwd naar de laadpas lijstje.
Zelf heb ik geen ook geen “Clever charging cable voor 230V aansluiting” genomen omdat dit gewoon €700 kost.
Welke merk en kabel hebben jullie of gaan jullie aanschaffen voor je Enyaq?
NewMotion / Shell Recharge: Meer dan 250 aanbieders en meer dan 185.000 laadpunten in heel Europa
Maingau: Met de Maingau laadpas kan je laden bij 90.000 laadpalen door Europa, waarvan 29.000 in Duitsland. In Nederland kan je laden bij laadpalen van o.a. Allego, Ecotap en Fastned.
Ionity : Ionity is een aanbieder van snellaad infrastructuur door Europa
Electromaps: Groot aanbod in Spanje, Portugal, Frankrijk en Italie
Oplaadkabels
Skoda Laadkabel type 2 230V, mode 2 prijs €199,-
Op deze website staat het verschil uitgelegd tussen de Granny Lader en de Clever Charging Cable (CCC). Kortom de Granny is voldoende voor een 1 fase aansluiting, bij 3 fase heb je de CCC nodig.
Noreaga
Dit staat er bij mijn LM op de website:Noreaga_no1 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 02:11:
[...]
Dank voor jullie reacties. De laadpassen (website) die ik nu heb verzameld zijn:
NewMotion / Shell Recharge: Meer dan 250 aanbieders en meer dan 185.000 laadpunten in heel Europa
Maingau: Met de Maingau laadpas kan je laden bij 90.000 laadpalen door Europa, waarvan 29.000 in Duitsland. In Nederland kan je laden bij laadpalen van o.a. Allego, Ecotap en Fastned.
Oplaadkabels
Skoda Laadkabel type 2 230V, mode 2 prijs €199,-
Op deze website staat het verschil uitgelegd tussen de Granny Lader en de Clever Charging Cable (CCC). Kortom de Granny is voldoende voor een 1 fase aansluiting, bij 3 fase heb je de CCC nodig.
Via Arval ontvangt u een laadpas. Met deze pas is het mogelijk om op de laadpalen op uw werk en op alle openbare laadpalen en snelladers in binnen- en buitenland te laden.
Wat verwacht je dat er gebeurt, dat bijvoorbeeld er een mail wordt gestuurd naar dealer om te vragen hoe, wat en waar qua banden en dat dealer het doorspeelt naar importeur?jdbiggelaa schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:16:
[...]
@vinom, @knirrebir, Kunnen we niet collectief bezwaar maken bij onze dealers tegen deze praktijk? Er zijn nu al meer dan 100 Enyaq kopers verzameld hier. Het lijkt mij dat ze dat niet zonder meer kunnen negeren.
Ik wil dat best doen, maar wie zegt dat de banden op enyaq's die in Nederland zijn geweest de standaard banden worden en dat enyaq's ook op die banden geleverd worden.
Ben benieuwd wat je precies bedoelt en verwacht.
Ik heb eens navraag gedaan hoe het bij mij geregeld is. Schijnbaar toch 1 pas waar je overal mee kunt laden.Noreaga_no1 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:01:
Ik heb vrijdag een afspraak weten te maken om as vrijdag een proefrit te maken in de Enyaq! Ik ga dan bij Dealer Ames in Dordrecht..:
Ik ben benieuwd hoe de Enyaq rijdt...
Dat heeft mij wel aan het denken gezet..
Met een benzine auto kan je met één tankpasje bij elke DKV tankstation in heel Europa tanken.
Met een ‘laadpasje’ is dat dus anders, elke aanbieder heeft zijn eigen pasje.. als je op vakantie gaat is het dus verstandig om meerdere pasjes mee te nemen..
Ik zag bijv Shell Recharge een goede dekking had in Europa net als newmotion
Welke pasjes hebben jullie allemaal en/of gaan jullie gebruiken?
Ik ben benieuwd naar de laadpas lijstje.
Zelf heb ik geen ook geen “Clever charging cable voor 230V aansluiting” genomen omdat dit gewoon €700 kost.
Als dat verplicht er bijkomt duidelijk, maar dan gaat fiscale waarde omhoog en daar wordt mogelijk niet iedereen blij van (leasebedrag te hoog, boven subsidiegrens, opties wisselen of enyaq helemaal niet door).ervh schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 22:11:
[...]
Productie wel geloof ik ja. Anders ontvang ik ook graag een modeljaar 2022, achteruitrij camera in elk geval verplicht vanuit de EU en die had ik niet besteld
Qua veiligheid begrijp ik het, maar het is vaak stel het maar verplicht en wat gevolgen zijn voor berijders is aan hun om te regelen, maar dat is met meerdere zaken in dit forum voorbij gekomen
Die clever charging cable kan wel iets meer dan alleen aansluiten op en laden met 230V.Noreaga_no1 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:01:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x2H34szuDncv8HVQva49YTUF.jpg?f=user_large)
Thanks voor het lijstje. Ik keek even naar tarieven en dacht dat Shell net zo duur was als een Ionity, maar met de app is het 35 cent per KwH ongeacht hoe snel de laadpaal. Dat lijkt dus de voordeligste optie en met goede dekking. Wat trouwens nog ontbreekt is Fastned in je lijstje. Daar keek ik eerst naar. Die rekenen ook die 35 cent, maar dan wel met een membership van 11 euro per maand. https://fastnedcharging.com/nl/tarievenNoreaga_no1 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 02:11:
[...]
Dank voor jullie reacties. De laadpassen (website) die ik nu heb verzameld zijn:
Wat ik mij wel afvraag is of je met een granny ook de “smart” functies kunt gebruiken zoals aangeven tot hoeveel % hij moet laden.
in principe zit de "oplader" toch in de auto? Dus ik denk (maar dat weet ik dus niet zeker) dat je dat wel kan instellen alleen zal het langer durenThiazzz schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:30:
Wat ik mij wel afvraag is of je met een granny ook de “smart” functies kunt gebruiken zoals aangeven tot hoeveel % hij moet laden.
@Thiazzz als ik kijk bij mijn e-golf doe ik dat in infotainment systeem en/of app en heb er een granny lader bij, maar die doet alleen laden.
Ik ben er wel uit, ik laat een buitenstopcontact plaatsen met een (MID-Keur) tussenmeter. Deze stand ga ik eens per jaar declareren bij de LM. Auto staat vaak toch >10u stil, de uitdaging zal dan ook zijn om het redelijkerwijs voor de deur te krijgen.

Shell Recharge en Maingau bieden namelijk ook Fastned aan.Maarten707 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:08:
[...]
Thanks voor het lijstje. Ik keek even naar tarieven en dacht dat Shell net zo duur was als een Ionity, maar met de app is het 35 cent per KwH ongeacht hoe snel de laadpaal. Dat lijkt dus de voordeligste optie en met goede dekking. Wat trouwens nog ontbreekt is Fastned in je lijstje. Daar keek ik eerst naar. Die rekenen ook die 35 cent, maar dan wel met een membership van 11 euro per maand. https://fastnedcharging.com/nl/tarieven
Zie ook de website https://laadpastop10.nl/
Noreaga
Waarom geen thuislader en alleen een buitenstopcontact dan? Duurt dan tot 30 uur als hij een beetje leeg is he..Thiazzz schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:15:
Ik ben er wel uit, ik laat een buitenstopcontact plaatsen met een (MID-Keur) tussenmeter. Deze stand ga ik eens per jaar declareren bij de LM. Auto staat vaak toch >10u stil, de uitdaging zal dan ook zijn om het redelijkerwijs voor de deur te krijgen.
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
ervh schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:13:
[...]
Waarom geen thuislader en alleen een buitenstopcontact dan? Duurt dan tot 30 uur als hij een beetje leeg is he..
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/Grfdo3r8wuRhLHQ0nD7KIJ3Q.gif?f=user_large)
Stopcontact heeft idd totaal geen zin, laad bijna niks op.
Kwam dit filmpje tegen, niet rijden in België
Laat ook zien dat je per uur maar 5km oplaad via stopcontact.
YouTube: Dwars door België met een elektrische auto?
[ Voor 16% gewijzigd door sebbe_1 op 15-03-2021 14:47 ]
Intussen heb ik contact gezocht met mijn dealer over de te leveren banden. Die heeft mijn vraag meteen voorgelegd aan Skoda NL en daarop kwam onderstaande reactie. Die stelt mij wel gerust.knirrebir schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:20:
[...]
Wat verwacht je dat er gebeurt, dat bijvoorbeeld er een mail wordt gestuurd naar dealer om te vragen hoe, wat en waar qua banden en dat dealer het doorspeelt naar importeur?
Ik wil dat best doen, maar wie zegt dat de banden op enyaq's die in Nederland zijn geweest de standaard banden worden en dat enyaq's ook op die banden geleverd worden.
Ben benieuwd wat je precies bedoelt en verwacht.
Het is zeer wisselend op welke banden de auto's binnenkomen en er kan geen garantie op gegeven worden op welke band de auto binnenkomt.
Dit ligt aan de beschikbaarheid van de banden per merk op het moment van productie. Er wordt wel altijd hetzelfde type (dus met lage rolweerstand gemonteerd)
Dan hoop ik dat je de volgende dag niet veel verder dan 100 kilometer hoeft te rijden. Want heel veel verder zal je niet komen...
rare test van de Belgen, de reactie's eronder zijn ook niet mals.sebbe_1 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:45:
Ik zou het doen!
Zojuist werd ik gebeld met de vraag welke winterset (Wielen+banden) ik graag als accessoire wilde en heb gelijk maar even gebruik gemaakt van de situatie om de status na te vragen:
De auto staat nog steeds in de planning om eind april te arriveren en niet veel later afgeleverd te worden (vooralsnog geen vertraging in het proces)
De auto staat nog steeds in de planning om eind april te arriveren en niet veel later afgeleverd te worden (vooralsnog geen vertraging in het proces)
Deze test is inmiddels van alle kanten afgekraakt. Afgelopen weekend heeft een samenwerking van verschillende andere platforms volgens mij een 'vervangende' test uitgevoerd. De kritieken op de test is vrij breed.rammes schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:35:
[...]
rare test van de Belgen, de reactie's eronder zijn ook niet mals.
Zo 'zijn ze verrast' dat de auto na een nacht aan het thuis-stopcontact nog niet op 100% is. Terwijl je dat ook niet mag verwachten. Het is goed om mensen daarop te wijzen als het gaat om 'waar moet je op letten bij het aanschaffen van een elektrische auto', maar de verontwaardiging van de makers is vreemd. Sowieso is het vreemd dat ze de auto niet voorbereid hebben op een reis van West- naar Oost-België. Dan wil je toch met minimaal 80% accu vertrekken.
Verder hebben ze tijdens de 'test' allemaal videobeelden van de auto gemaakt. Daardoor is uren aan reistijd verloren gegaan en hebben ze veel minder zuinig gereden. Als je echt wil laten zien of het haalbaar is om in 1 dag van West- naar Oost-België te gaan, neem je de snelste weg, die de gemiddelde persoon ook zou nemen.
En zo zijn er nog wel meer dingen. En op zich noemen ze best wel goede punten, zoals bijvoorbeeld dat het laden aan een gewoon stopcontact niet zo snel gaat en dat de maximale laadsnelheid niet gehaald wordt op een koude accu, maar ze kleden dit in als een soort van algemene beperking.
Het verhaal was veel beter geweest als ze gewoon een goede test hadden gedaan en al deze aandachtspunten als zodanig hadden benoemd.
Maar goed, het is allemaal enigszins off-topic. Belangrijkste: laat je door de video van testaankoop niet tegenhouden om elektrisch te gaan rijden.
Dit is zo slecht, ik vraag me bijna af of dit niet satire issebbe_1 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:45:
*snip* overbodig Maar wat betreft oplaadpunten en storingen wordt je niet echt vrolijk van. Enfin. In NL is dat veel beter. Hier ook nog een test van ANWB over test oplaadpunten, interessant.
https://www.anwb.nl/auto/...est-snellaadstations-2021
https://www.anwb.nl/auto/...est-snellaadstations-2021
[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 16-03-2021 09:49 ]
Shit, heb naar aanleiding van deze video direct mijn bestelling geannuleerdpim89 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:54:
[...]
Maar goed, het is allemaal enigszins off-topic. Belangrijkste: laat je door de video van testaankoop niet tegenhouden om elektrisch te gaan rijden.
@vinom @DonKui Ik heb zojuist van Honeymoon de mail ontvangen dat mijn auto ingepland staat voor productie, zouden jullie het overzicht bij willen werken? De productieweek is nu week 14. Overigens is Honeymoon wat later dan dat de dealer het wist. Zaterdag belde ik met de dealer om nog wat te wijzigen in de fabrieksopties en dat kon toen niet meer omdat ze bericht gekregen hadden dat de auto ingepland stond voor productie.
De dealer gaf aan dat ik tussen productie en levering rekening moet houden met zo’n 3 weken, dus levering is dan onder voorbehoud week 17 (was eerder week 22). Wel gaf de dealer aan dat door de Lockdown in Tsjechië en mogelijke besmettingen in de fabriek er eventueel nog wat vertraging kan ontstaan.
Ik heb overigens een Enyaq met trekhaak, maar daar is de software dan als het goed is binnenkort ook geschikt voor 😊
De dealer gaf aan dat ik tussen productie en levering rekening moet houden met zo’n 3 weken, dus levering is dan onder voorbehoud week 17 (was eerder week 22). Wel gaf de dealer aan dat door de Lockdown in Tsjechië en mogelijke besmettingen in de fabriek er eventueel nog wat vertraging kan ontstaan.
Ik heb overigens een Enyaq met trekhaak, maar daar is de software dan als het goed is binnenkort ook geschikt voor 😊
Probleem zit hem meer in het feit dat ik geen ruimte heb voor een thuislader aan de straatkant (lage stenen muurtje) en daar komt bij dat ik dat ding niet in het zicht wil hebben.
Die clever charge cable is een andere optie maar dan stapelen de kosten zich wel erg rap op.
Die clever charge cable is een andere optie maar dan stapelen de kosten zich wel erg rap op.
Maar je hebt wel een eigen oprit? Zo niet, in veel gemeentes is het niet toegestaan om die kabel over de openbare weg (stoep/trottoir) te laten lopen.Thiazzz schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:28:
Probleem zit hem meer in het feit dat ik geen ruimte heb voor een thuislader aan de straatkant (lage stenen muurtje) en daar komt bij dat ik dat ding niet in het zicht wil hebben.
Een overbuurman heeft de laadbox in zijn garage laten hangen. Kan ook een oplossing zijn.
Maar dan voel ik mezelf verplicht om mn auto in de garage te zetten. Dat heb ik de afgelopen 15 jaar nog nooit gedaan. En moet ik mn garage eerst opruimen. En ook dat heb ik de afgelopen 15 jaar nog niet gedaan. Om nog maar te zwijgen van de fietsen en andere reut die dan elke dag langs mn auto getrokken worden...
Ik heb helaas geen eigen oprit echter staat mijn gemeente het toe om een laadkabel over de grond te leggen mits afgedekt met een mat.mimalizo schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:41:
[...]
Maar je hebt wel een eigen oprit? Zo niet, in veel gemeentes is het niet toegestaan om die kabel over de openbare weg (stoep/trottoir) te laten lopen.
Een overbuurman heeft de laadbox in zijn garage laten hangen. Kan ook een oplossing zijn.
Maar dan voel ik mezelf verplicht om mn auto in de garage te zetten. Dat heb ik de afgelopen 15 jaar nog nooit gedaan. En moet ik mn garage eerst opruimen. En ook dat heb ik de afgelopen 15 jaar nog niet gedaan. Om nog maar te zwijgen van de fietsen en andere reut die dan elke dag langs mn auto getrokken worden...
Vandaag heb ik de bestelbevestiging gekregen voor de Skoda Enyaq iV80 met de volgende opties:
- Race Blue Metallic
- Regulus 19" wielen
- Bekleding Loft
- Comfort
- Assistentie Plus
- Klimaat
- Family
- Transport
- Sport
- Infotainment Plus
- 125 kW DC laden
- Warmtepomp
- Elektrisch inklapbare trekhaak
- Nettenscherm achter
- Opbergzak voor laadkabel
Voorlopige levering week 30.
@DonKui : Bedankt voor het toevoegen in het lijstje! Voor beeldvorming zou het handig zijn om ook de besteldatum toe te voegen zodat men een idee krijgt van levertijden.
Helaas alleen een proefrit kunnen maken in een VW ID.4. De Skoda Enyaq gekozen vanwege conventionele uiterlijk, betere ergonomie, grotere kofferbak en meer opties binnen het beschikbare budget.
In April zal het mogelijk zijn om een proefrit te maken in een Enyaq.
Op dit moment zijn er Enyaq's met Tsjechische kentekens op dealer-toernee, maar dan moet je het treffen om op het juiste moment bij de dealer binnen te stappen (zoals ook eerder in dit forum vermeld).
- Race Blue Metallic
- Regulus 19" wielen
- Bekleding Loft
- Comfort
- Assistentie Plus
- Klimaat
- Family
- Transport
- Sport
- Infotainment Plus
- 125 kW DC laden
- Warmtepomp
- Elektrisch inklapbare trekhaak
- Nettenscherm achter
- Opbergzak voor laadkabel
Voorlopige levering week 30.
@DonKui : Bedankt voor het toevoegen in het lijstje! Voor beeldvorming zou het handig zijn om ook de besteldatum toe te voegen zodat men een idee krijgt van levertijden.
Helaas alleen een proefrit kunnen maken in een VW ID.4. De Skoda Enyaq gekozen vanwege conventionele uiterlijk, betere ergonomie, grotere kofferbak en meer opties binnen het beschikbare budget.
In April zal het mogelijk zijn om een proefrit te maken in een Enyaq.
Op dit moment zijn er Enyaq's met Tsjechische kentekens op dealer-toernee, maar dan moet je het treffen om op het juiste moment bij de dealer binnen te stappen (zoals ook eerder in dit forum vermeld).
Vanmiddag half uurtje proef gereden in de Enyaq. Op Tsjechisch kenteken. Kleur wit. Prachtige, imposante auto. Velgen 21inch Betria.
Auto voelt heel solide aan. Meer dan genoeg power wat mij betreft. Soepel. Je merkt: zware auto. Stuurt (zoals eerder opgemerkt in het forum) niet superlicht, maar dat is denk ik een bewuste keuze geweest, het voelde voor mij goed en degelijk. Behoorlijk stil. Ik hoorde wel een windfluitje op de snelweg, met wind tegen. Weet niet wat de oorzaak was, maar dak stond bij aanvang rit open en heb ik op snelweg dichtgedaan, leek goed gesloten.
Auto had géén SSS (nagevraagd) maar ik vond het geluid echt prima.
Stoelen zitten prima. Scherm werkte ook goed, mooi groot, nóg groter hoeft van mij echt niet.
Draaicirkel getest, voor zo’n bak inderdaad heel kort, prettig!
Ben enthousiast. Mocht geen filmpjes en foto’s maken, moest daarvoor ook een formulier tekenen.
Half uurtje was zó voorbij. En nu maar weer wachten. Volgens Honeymoon staat hij nog steeds niet in de productieplanning 🙁
Dealer (Maas Gouda) vertelde nog dat de eerste demo auto’s eind april bij de dealers in NL staan. Dan ook de eerste rij-impressies van het ‘autojournaille’.
Auto voelt heel solide aan. Meer dan genoeg power wat mij betreft. Soepel. Je merkt: zware auto. Stuurt (zoals eerder opgemerkt in het forum) niet superlicht, maar dat is denk ik een bewuste keuze geweest, het voelde voor mij goed en degelijk. Behoorlijk stil. Ik hoorde wel een windfluitje op de snelweg, met wind tegen. Weet niet wat de oorzaak was, maar dak stond bij aanvang rit open en heb ik op snelweg dichtgedaan, leek goed gesloten.
Auto had géén SSS (nagevraagd) maar ik vond het geluid echt prima.
Stoelen zitten prima. Scherm werkte ook goed, mooi groot, nóg groter hoeft van mij echt niet.
Draaicirkel getest, voor zo’n bak inderdaad heel kort, prettig!
Ben enthousiast. Mocht geen filmpjes en foto’s maken, moest daarvoor ook een formulier tekenen.
Half uurtje was zó voorbij. En nu maar weer wachten. Volgens Honeymoon staat hij nog steeds niet in de productieplanning 🙁
Dealer (Maas Gouda) vertelde nog dat de eerste demo auto’s eind april bij de dealers in NL staan. Dan ook de eerste rij-impressies van het ‘autojournaille’.
Houd er rekening mee dat er wat vertraging kunnen komen. Gaat niet goed daar in Tsjechië:
https://www.google.com/am...l-patienten-weigeren.html
https://www.google.com/am...l-patienten-weigeren.html
Even met de hond lopen Rotterdam en zie hier aan de laad paal met reclame hilti op de zijkant en achterkant.
:strip_exif()/f/image/X3ZPleUcGLqYvQIPDRgblvFg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X3ZPleUcGLqYvQIPDRgblvFg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Cjf26ozDtDYA53KD1IuM3KAF.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door mibkiller op 16-03-2021 00:20 ]
Dat is toch opmerkelijk. Leaseauto's van Hilti zijn voor zover ik weet altijd rood (huisstijl). Zou dat dan inhouden dat deze al op naam staat bij de Tjechische tak van Hilti? Start de verkoop daar eerder?mibkiller schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 00:14:
Even met de hond lopen Rotterdam en zie hier aan de laad paal met reclame hilti op de zijkant en achterkant.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze is ook rood maar het was donker.Loepoog schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 07:03:
[...]
Dat is toch opmerkelijk. Leaseauto's van Hilti zijn voor zover ik weet altijd rood (huisstijl). Zou dat dan inhouden dat deze al op naam staat bij de Tjechische tak van Hilti? Start de verkoop daar eerder?
Zal vandaag nog eens kijken of die er weer staat.
Was een 80 versie.
Inderdaad erg vreemd dat deze blauw is!Loepoog schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 07:03:
[...]
Dat is toch opmerkelijk. Leaseauto's van Hilti zijn voor zover ik weet altijd rood (huisstijl).
Jij moet langs de dokter, is gewoon roze.
/f/image/ao3xLxRcWRzl24lPS6FCQkUu.png?f=fotoalbum_large)
Of ben ik nou kleurenblind.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
[ Voor 64% gewijzigd door Simply1337 op 16-03-2021 08:07 ]
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Veel roder kan het niet worden😉😂mibkiller schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 07:08:
[...]
Deze is ook rood maar het was donker.
Zal vandaag nog eens kijken of die er weer staat.
Was een 80 versie.
Maar mogelijk een deal tussen Hilti en Skoda voor promotionele doeleinden.
Hey mijn kleur!Simply1337 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 07:44:
[...]
[Afbeelding]
Man man. Ik bedoel te zeggen dat het erop lijkt dat het dus een bedrijfsauto is aangezien de kleur klopt met de huisstijl en andere bedrijfsautos die rondrijden. Lezen is ook een vak.
Maw hoezo worden deze dan al op naam gezet?
Of denk we dat de enyaq met reclame van Hilti rond gaat rijden. Nog voor de marktintroductie.
Alles kan maar het lijkt me sterk.
Maw hoezo worden deze dan al op naam gezet?
Of denk we dat de enyaq met reclame van Hilti rond gaat rijden. Nog voor de marktintroductie.
Alles kan maar het lijkt me sterk.
Ik merk het wel, het wordt echt tijd dat de auto naar Nederland komt.
Een roze Enyaq met Bosch aan de zijkant op Pools kenteken, met stokje voor de motorkap en we zijn zo weer een paar pagina's verder
Een roze Enyaq met Bosch aan de zijkant op Pools kenteken, met stokje voor de motorkap en we zijn zo weer een paar pagina's verder
Heeft iemand ook een liedje over geschreven "het duurt te lang".
De voorpret is inmiddels wel over. Tegen de tijd dat de eerste de auto geleverd krijgen mag de rest een showroommodel rijden en worden ook pas de eerste reviews van de alom bekende website geopenbaard. Het is helaas niet anders.
De voorpret is inmiddels wel over. Tegen de tijd dat de eerste de auto geleverd krijgen mag de rest een showroommodel rijden en worden ook pas de eerste reviews van de alom bekende website geopenbaard. Het is helaas niet anders.
\De verveling slaat toe zie ikSimply1337 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 07:44:
[...]
[Afbeelding]
Of ben ik nou kleurenblind.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Ik zou het doen!
We konden over alles praten, allesOase schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:24:
Heeft iemand ook een liedje over geschreven "het duurt te lang".
Maar alles ging over ANNA, we vergaten alles
In een bericht, een mail, in een quote schreef ik
Ik zou alles voor je doen en voor je rust leef ik
En die kreeg ik en vaak in overmate
Je kon de drempels van de wegen aan me overlaten
Hé, je zag die ID'4's haten want ik had m'n superheld
Je had je vrienden net te vaak over mij verteld
Nu staren we samen naar de Enyaq met de mondjes dicht
Weerspiegelingen die vanzelf reflecteren in ons gezicht
Ik heb het overgrote deel van alles aangevinkt
Maar ik rijd te lang in deze tunnel en ik zie geen licht
Dus doe je Crystal LED aan, voor onze laatste test
En denk terug aan het kleine auto met het kleine kofferbak, shit
Maar morgen is de pijn terug
Staan we uren te wachten, start de motor weer es niet…
Het duurt te lang
We staan hier al een tijdje en we moeten door
Dus voor de laatste keer het spijt me, het duurt te lang
Het duurt te lang, we staan stil
Wat jij wil, wat ik wil, het duurt te lang
Twee stille auto's in het showroom is geen gezicht
Ik kan ANNA niet bereiken met deuren dicht
Je weet precies wat ik ga zeggen, ik weet het ook van jou
En op het eind laad ik vast wel een keer
En daarna slaan de achterklep weer en breekt er weer een glas
En Shit had ik maar toch de virtual pedal gepakt
En, daarna hou ik je weer stevig vast
En leg m'n kotters weer op de achterbank
Dus, ik hou je nog een poosje vast
Want dan vergeet je nog hoe traag je was
Maar de pijn blijft zitten dus het helpt niet
Dus waarschijnlijk is het morgen weer hetzelfde bericht
De tekst komt op hetzelfde neer in dezelfde quote
Een bericht van Honeymoon op een wit scherm
Vertragingen zijn normaal maar het moet ons niet splitsen
M'n geduld raakt niet op dus laat ik het gerust afwachten
Het duurt te lang
offtopic:
oke, ben weer weg uit dit topic. Succes met het wachten!
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Hulde!
[ Voor 36% gewijzigd door Oase op 16-03-2021 08:52 ]
Wel mooi dat het lange wachten de singer-songwriter in je losmaaktSimply1337 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:49:
[...]
We konden over alles praten, alles
Het duurt te lang
Het duurt te lang
offtopic:
Gisteren is er voor mij een IV60 besteld in de volgende configuratie:
- Quartz Grey Metalic
- Loft bekleding
- 100kW oplaadmogelijkheid
- Achteruitrijcamera en parkeersensoren
- Elecktrisch inklapbare trekhaak
- Regulus 19"
- Assistentie
- Comfort
- Family
- Klimaat
- Infotainment plus
- chromen dakrailing, raamomlijsting en grille
- en setje dakdragers erbij
Leverweek indicatie is week 31.
Dealer is Tilburg-Bastianen in Breda.
- Quartz Grey Metalic
- Loft bekleding
- 100kW oplaadmogelijkheid
- Achteruitrijcamera en parkeersensoren
- Elecktrisch inklapbare trekhaak
- Regulus 19"
- Assistentie
- Comfort
- Family
- Klimaat
- Infotainment plus
- chromen dakrailing, raamomlijsting en grille
- en setje dakdragers erbij
Leverweek indicatie is week 31.
Dealer is Tilburg-Bastianen in Breda.
Was eigenlijk wel tevreden met mijn gekozen configuratie van de Enyaq iV80.
- Black Metallic
- Vega 20" wielen
- Bekleding Lodge
- Comfort +
- Klimaat
- Sport
- SSS
Had de auto in februari besteld, alleen had ik de optie snelladen niet gekozen.
Dat ging toch een beetje knagen (o.a. na het zien van deze YouTube: Frank en Gert onderzoeken snelladers in Nederland | ANWB Snellaad on... video) en besloot gisteren toch maar even de dealer te bellen om deze optie toe te voegen. Ze wisten niet zeker of het nog kan (LP/Van Mossel) maar ze gingen het proberen.
De verwachte leverweek stond op 39. Hopelijk blijft dat zo.
Wel vreemd dat de ID 3 en ID 4 standaard wel al 100kW kunnen laden.
- Black Metallic
- Vega 20" wielen
- Bekleding Lodge
- Comfort +
- Klimaat
- Sport
- SSS
Had de auto in februari besteld, alleen had ik de optie snelladen niet gekozen.
Dat ging toch een beetje knagen (o.a. na het zien van deze YouTube: Frank en Gert onderzoeken snelladers in Nederland | ANWB Snellaad on... video) en besloot gisteren toch maar even de dealer te bellen om deze optie toe te voegen. Ze wisten niet zeker of het nog kan (LP/Van Mossel) maar ze gingen het proberen.
De verwachte leverweek stond op 39. Hopelijk blijft dat zo.
Wel vreemd dat de ID 3 en ID 4 standaard wel al 100kW kunnen laden.
Van de dealer (in BE trouwens) gehoord dat ipv. week 23, mijne er al in week 20 zal zijn (80+ launch edition in Quartz Grey die buiten "family plus" alle andere opties wel heeft tot panoramisch dak, trekhaak,... toe 🤗).
Hier ook een IV80 besteld via van Mossel:
Moon White
Assistentie
Comfort
Klimaat Plus
Sport
125 kW laden
Trekhaak
Elektrisch verstelbare stoel
Panoramadak
SSS
standaard 19" velgen
Levertijd wk39 verwacht
Ben heel benieuwd naar de actieradius met een kleine caravan er (870 kg) achter. Ik vrees dat ik de grens niet eens haal
Moon White
Assistentie
Comfort
Klimaat Plus
Sport
125 kW laden
Trekhaak
Panoramadak
SSS
standaard 19" velgen
Levertijd wk39 verwacht
Ben heel benieuwd naar de actieradius met een kleine caravan er (870 kg) achter. Ik vrees dat ik de grens niet eens haal
Ik maak me nu al zorgen om de zomervakantie met een IV60 naar midden Frankrijk volgend jaar. 950km in totaal, is elke 200km opladen te voorzichtig of juist totaal onhaalbaar? We rijden wel altijd 's nachts dus scheelt met de airco.PeMo1965 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:56:
Hier ook een IV80 besteld via van Mossel:
Moon White
Assistentie
Comfort
Klimaat Plus
Sport
125 kW laden
Trekhaak
Panoramadak
SSS
standaard 19" velgen
Levertijd onbekend
A Better Routeplanner geeft bij mij over een afstand van 607 km 4 stops aan, varierend van 14 tot 29 minuten per stop. 5 uur en 40 minuten rijden, 1 uur en 21 minuten laden.Pixal schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:06:
[...]
Ik maak me nu al zorgen om de zomervakantie met een IV60 naar midden Frankrijk volgend jaar. 950km in totaal, is elke 200km opladen te voorzichtig of juist totaal onhaalbaar? We rijden wel altijd 's nachts dus scheelt met de airco.
Roeping gemist? 😂😂 briljant!Simply1337 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:49:
[...]
We konden over alles praten, alles
Het duurt te lang
Het duurt te lang
offtopic:
Hey die kende ik nog nietbvk1983 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:09:
[...]
A Better Routeplanner geeft bij mij over een afstand van 607 km 4 stops aan, varierend van 14 tot 29 minuten per stop. 5 uur en 40 minuten rijden, 1 uur en 21 minuten laden.
Mijn reis duurt normaal zo rond de 8.5 a 9 uur, dat gaat naar 12 uur en 15 minuten. Snap niet dat er ook een stop is berekend waar slechts van 10 naar 57% wordt geladen om vervolgens 100km verderop van 10 naar 92% te laden.
Sorry wil niet per ongeluk een show je reistijd topic van maken, ben gewoon klein beetje teleurgesteld en gerustgesteld op hetzelfde moment

Ik dacht dan zet ik maximum snelheid op 100 ipv 120 maar dat verlengt de totale rit met een half uur en heeft nog steeds 5 stops.
Ik heb nog nooit elektrisch gereden, vraag me af of mijn control freak brein zoveel parameters wel aan kan...
Hier hetzelfde. Via de website van de ANWB een route gepland naar zuid frankrijk. Zit er een stop van ruim 5 uur tussen voor het opladen. Lijkt met niet zo heel erg efficient gepland door de routeplanner. Ik denk dat we allemaal nog wat moeten leren van het elektrisch rijden.Pixal schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:22:
[...]
Hey die kende ik nog niet![]()
Mijn reis duurt normaal zo rond de 8.5 a 9 uur, dat gaat naar 12 uur en 15 minuten. Snap niet dat er ook een stop is berekend waar slechts van 10 naar 57% wordt geladen om vervolgens 100km verderop van 10 naar 92% te laden.
Sorry wil niet per ongeluk een show je reistijd topic van maken, ben gewoon klein beetje teleurgesteld en gerustgesteld op hetzelfde moment![]()
Ik dacht dan zet ik maximum snelheid op 100 ipv 120 maar dat verlengt de totale rit met een half uur en heeft nog steeds 5 stops.
Ik heb nog nooit elektrisch gereden, vraag me af of mijn control freak brein zoveel parameters wel aan kan...
Ik denk dat ik een aggregaat en jerrycan diesel meeneem voor de langere ritten.Oase schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:53:
[...]
Hier hetzelfde. Via de website van de ANWB een route gepland naar zuid frankrijk. Zit er een stop van ruim 5 uur tussen voor het opladen. Lijkt met niet zo heel erg efficient gepland door de routeplanner. Ik denk dat we allemaal nog wat moeten leren van het elektrisch rijden.
Die van mij wordt met de vrachtwagen gebracht volgens de dealergoetfoud schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:49:
Komen de Enyaq's per trein of per vrachtauto of beide naar NL?
Weet iemand toevallig waar ze aankomen?
De enyaq met Tsjechisch kenteken en hilti naamsaanduiding weet ik niet of dit velvet red is, lijkt mij niet.
Is inderdaad wat loepoog aangeeft, huisstijl hilti is rood (vaak unikleur) en geen metallic en/of parelmoer kleur.
Verder is het zo dat hilti inderdaad even geleden 'deal' (overeenkomst) heeft gemaakt met skoda.
In Tsjechië staan er (gebaseerd op eerdere posts in dit topic) enyaq's op kenteken en kunnen er best een paar zijn in standaard hilti 'kleur' en dat iemand van hilti Tsjechië in Nederland moest zijn of iemand van hilti Nederland een 'hilti' enyaq mocht testen-lenen.
Is inderdaad wat loepoog aangeeft, huisstijl hilti is rood (vaak unikleur) en geen metallic en/of parelmoer kleur.
Verder is het zo dat hilti inderdaad even geleden 'deal' (overeenkomst) heeft gemaakt met skoda.
In Tsjechië staan er (gebaseerd op eerdere posts in dit topic) enyaq's op kenteken en kunnen er best een paar zijn in standaard hilti 'kleur' en dat iemand van hilti Tsjechië in Nederland moest zijn of iemand van hilti Nederland een 'hilti' enyaq mocht testen-lenen.
Zover ik weet alles per trein naar PON Leusden en van daaruit met autotrailer naar de dealerSgtDoggie schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:20:
[...]
Die van mij wordt met de vrachtwagen gebracht volgens de dealer
Ik heb al meteen contact opgenomen met de dealer, deze laat mij vanmiddag weten wat de huidige stand van zaken is!
ABRP komt met de meest optimale route qua tijd. Waarschijnlijk is er na de tweede lader (waar je tot 92% moet laden) niet snel weer een (snelle)lader. Vandaar de lange stop. Doorgaans wil je liever tot 70 max 80 laden ivm de laadcurve. Boven de 80 gaat het steeds langzamer.Pixal schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:22:
[...]
Hey die kende ik nog niet![]()
Sorry wil niet per ongeluk een show je reistijd topic van maken, ben gewoon klein beetje teleurgesteld en gerustgesteld op hetzelfde moment![]()
Met een iV60 ben je gewoon een stuk meer tijd kwijt. Je hebt wel de DC upgrade genomen? Anders moet je bij de ABRP laadtijden nog wat extra tijd optellen.
[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 16-03-2021 11:47 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Grrr...men is vergeten mijn Enyaq bestelling te verwerken (fout van wagenpark beheer van mn werkgever)
Dat is niet mooiRienvdLaan schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:02:
Grrr...men is vergeten mijn Enyaq bestelling te verwerken (fout van wagenpark beheer van mn werkgever)
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Kan wellicht met de snelheid van de lader te maken hebben? Misschien een hogere laadsnelheid bij de '100 km verderop'?Pixal schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:22:
[...]
Snap niet dat er ook een stop is berekend waar slechts van 10 naar 57% wordt geladen om vervolgens 100km verderop van 10 naar 92% te laden.
De vakantiereizen krijgen een extra dimensie. De reis wordt meer onderdeel van de vakantie. Van 'zo veel mogelijk km in zo min mogelijk tijd' (wat ik zeker altijd deed) naar 'zo mooi mogelijjke route en lekker ontspannen rijden'. Uitdaging
Ai, dat is heel zuur. Kijken of ze misschien nog een first edition voor je kunnen regelen?RienvdLaan schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:02:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik begrijp van mijn LM dat vandaag bestellen nog steeds een gegarandeerde 2021 levering betekend.....vinom schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:23:
[...]
Ai, dat is heel zuur. Kijken of ze misschien nog een first edition voor je kunnen regelen?
Desondanks wel zuur natuurlijk.
Toch bedankt voor de informatie neer te typen.Maarten707 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:18:
[...]
Als je de zoekfunctie gebruikt vind je genoeg. Dat antwoord kreeg ik ook toen ik hem stelde
Ik kan er ook nog een taalkundige toevoeging aan doen. Er wordt door Skoda gesteld dat het 30% rangeverlies reduceert. Sommige mensen leggen dat uit als 30% range, maar het gaat om 30% van het rangeverlies.
Bijvoorbeeld: stel dat door bepaalde weersomstandigheden het rangeverlies 15% is. Dan reduceert de warmtepomp het rangeverlies met 30% x 15% = 5%. De realistische range van de Enyaq 80 is 400 kilometer. De warmtepomp scheelt je dan 20km.
Dit is allemaal afhankelijk van weersomstandigheden, rijgedrag, of je de airco op 20 of 25 graden zet, etc. etc. Men zegt dat stoel en stuurverwarming minder energie vragen dan de hele cabine verwarmen.
Ik heb hem zelf niet gekozen met het idee dat ik niet weet of die genoemde 30% ook klopt (ik noem hier alleen de spraakverwarring), omdat ik hoorde dat de pomp geluid maakt en omdat mijn auto in een inpandige parkeergarage op -2 staat, waar het nooit koud is.
Het grootste rangeverlies is als de batterij zelf na nachtvorst in vrieskou start. Dit heeft met batterijen zelf te maken. Op een ski-piste raakt je mobiele telefoon bijvoorbeeld ook sneller leeg. Lithium ion schijnt niet zo van kou te houden. In mijn garage is het nooit echt kouder dan 15 graden of iets dergelijks. Tegen de tijd dat de batterij afkoelt door buitenlucht warmt ie ook op door gebruik.
Alleszins lijkt amper iemand in dit topic de pomp te nemen en is de informatie van Skoda toch maar heel mager. Het lijkt me eerder toch een verkooptruc. Volgens verkoper in mijn showroom was de warmtepomp onmisbaar en een "verplichte" optie. De keren dat ik een lange afstand doe in de winter is verwaarloosbaar.
Denk niet dat ik hem ga nemen na alles wat ik gelezen heb.
Alles is natuurlijk afhankelijk van je verwachtingen, het gebruik, het gemak etc. ik heb de 80 besteld zonder ANNA maar als ik een 60 had gekozen dan zeker met ANNA...Cerv47 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:51:
[...]
Toch bedankt voor de informatie neer te typen.
Alleszins lijkt amper iemand in dit topic de pomp te nemen en is de informatie van Skoda toch maar heel mager. Het lijkt me eerder toch een verkooptruc. Volgens verkoper in mijn showroom was de warmtepomp onmisbaar en een "verplichte" optie. De keren dat ik een lange afstand doe in de winter is verwaarloosbaar.
Denk niet dat ik hem ga nemen na alles wat ik gelezen heb.
Mijn Enyaq60 gaat van Mladá Boleslav naar Hödlmayr Logistics met de vrachtwagen (80km) en vanaf daar is een treinstation waarna deze met de trein naar PON toe gaat!SgtDoggie schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:39:
Ik heb al meteen contact opgenomen met de dealer, deze laat mij vanmiddag weten wat de huidige stand van zaken is!
Heb ergens gelezen dat het een witte Enyaq betreft die ze Hilti rood hebben gewraptknirrebir schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:23:
De enyaq met Tsjechisch kenteken en hilti naamsaanduiding weet ik niet of dit velvet red is, lijkt mij niet.
Net weer even gebeld met de dealer. De auto staat nog steeds in Tsjechië. Verwachte datum van transport is helaas opgeschoven. Dealer verwacht de auto nu ergens in 16/18. Dus ook aan mij uitleveren schuift dan helaas weer op.
Vanmiddag een ritje mogen maken in een niet nader te noemen model Skoda. Overigens geen enkele formaliteiten m.b.t. verklaringen m.b.t. sociale media, etc.. Ging in goed vertrouwen zeg maar.
Maar waar het om draait, wat een fijne auto om in te rijden. Voelt heel anders dan mijn huidige Octavia (duuh). Stuurt inderdaad wat zwaar maar wel prettig. Reageert direct en zeker. Alleen ook nu weer viel mij weer het gammele geluid bij het openen van de achterklep op. Ik denk dat ik daar aan kan (moet) wennen.
Had maar een half uurtje dus die heb ik voornamelijk gebruikt om te rijden. Wel een beetje door de navigatie en het menu gebladerd. Dat gaat allemaal erg soepel en zonder haperingen. Nu nog een dikke drie maanden wachten.
Maar waar het om draait, wat een fijne auto om in te rijden. Voelt heel anders dan mijn huidige Octavia (duuh). Stuurt inderdaad wat zwaar maar wel prettig. Reageert direct en zeker. Alleen ook nu weer viel mij weer het gammele geluid bij het openen van de achterklep op. Ik denk dat ik daar aan kan (moet) wennen.
Had maar een half uurtje dus die heb ik voornamelijk gebruikt om te rijden. Wel een beetje door de navigatie en het menu gebladerd. Dat gaat allemaal erg soepel en zonder haperingen. Nu nog een dikke drie maanden wachten.
@Jeroenvr72 warmtepomp had ik als optie genomen voor bestelde 60, maar door verplichtingen met elektrische bestuurdersstoel ging dat niet meer (of opties laten vervallen, maar dat wilde ik niet), dus vanuit financiële punt niet mogelijk helaas en misschien is dat voor andere members ook zo.
@iMoose wat bedoel je met gammel geluid? Ik ga uit dat het gaat om elektrische achterklep en wat ik gezien en gehoord heb in geposte filmpjes m.b.t. elektrische achterklep vond ik het niet gammel klinken.
@iMoose wat bedoel je met gammel geluid? Ik ga uit dat het gaat om elektrische achterklep en wat ik gezien en gehoord heb in geposte filmpjes m.b.t. elektrische achterklep vond ik het niet gammel klinken.
Ik heb zo eens zitten kijken naar de leverweken. Afgaande op de verhalen en de gesprekken met de leverende dealer ben ik wel benieuwd of iemand de auto voor week 17/18 gaat ontvangen.
Verplicht je werkgever een electrische bestuurdersstoel ja? Why?knirrebir schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:04:
maar door verplichtingen met elektrische bestuurdersstoel
@Wootism nee, elektrische bestuurdersstoel is geen verplichting, het gaat om verplichte opties welke er bij genomen dienen te worden (vanuit skoda) als je elektrische bestuurdersstoel neemt, staat genoeg over in dit topic en ga je er niet mee lastig vallen
.
Van het weekend stond de mijne nog steeds op productieweek 12 en levering 16.Oase schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:09:
Ik heb zo eens zitten kijken naar de leverweken. Afgaande op de verhalen en de gesprekken met de leverende dealer ben ik wel benieuwd of iemand de auto voor week 17/18 gaat ontvangen.
Ben benieuwd of dit blijft staan.

@Duopous is het nog gelukt iets te vinden?Neeler schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:44:
[...]
Mijn dealer even nagevraagd en hij heeft nog slots over en voorraad Enyaq’s
Bel even naar De Waal Tiel
Inderdaad wat berichtjes over teruggevonden.knirrebir schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:27:
@Wootism nee, elektrische bestuurdersstoel is geen verplichting, het gaat om verplichte opties welke er bij genomen dienen te worden (vanuit skoda) als je elektrische bestuurdersstoel neemt, staat genoeg over in dit topic en ga je er niet mee lastig vallen.
Overheen gelezen blijkbaar.
Enyaq (Quartz Grey, Regulus - helaas geen bewegend beeld) in Zwitserland in het wild:
YouTube: Neuer Ladepark an der A1, Skoda Enyaq gesichtet - #endlichmontag [De...
YouTube: Neuer Ladepark an der A1, Skoda Enyaq gesichtet - #endlichmontag [De...
[ Voor 4% gewijzigd door basmq op 16-03-2021 18:24 ]
Die aanhanger is een aggregaat om de Tesla op de camping te ladenJeroenvr72 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:28:
@Pixal
Op vakantie met de aanhanger
[Afbeelding]

Als ik de verhalen hoor van ervaren EV rijders kun je beter vaker stoppen en kort laden dan je accu ver leeg rijden met een heel lange pauze om te laden. Tenzij je er toch overnacht...Oase schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:53:
[...]
Hier hetzelfde. Via de website van de ANWB een route gepland naar zuid frankrijk. Zit er een stop van ruim 5 uur tussen voor het opladen. Lijkt met niet zo heel erg efficient gepland door de routeplanner. Ik denk dat we allemaal nog wat moeten leren van het elektrisch rijden.
ABRP plant ook volgens deze gedragsregel.
'Leverweek' is een multi-interpretabel begrip. Is dat de week waarin de auto aankomt bij Pon, aankomt bij de dealer of wordt afgeleverd aan ons als berijders? Mijn dealer maakt daarom onderscheid naar 'aanleverweek' (de week dat hij hem binnen verwacht) en 'afleverweek' (waarin ik hem in ontvangst neem).Oase schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:09:
Welke week houden we hier aan?
@knirrebir heel begrijpelijk, ik moest ook binnen budget van de "baas" blijven en de Enyaq zat er standaard al overheen, dus minimale opties eruit kunnen slepen... Maar wat ik al schreef het is heel persoonlijk of je ANNA nodig hebt. ga je bijvoorbeeld niet veel lange ritten maken, dan is 1x per jaar wat meer stops op een zomervakantie ook wel te overbruggen.knirrebir schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:04:
@Jeroenvr72 warmtepomp had ik als optie genomen voor bestelde 60, maar door verplichtingen met elektrische bestuurdersstoel ging dat niet meer (of opties laten vervallen, maar dat wilde ik niet), dus vanuit financiële punt niet mogelijk helaas en misschien is dat voor andere members ook zo.
Vorige week de auto besteld en vandaag een email van de dealer met een link naar "honeymoon" waarin de week van afleveren op 33 staat.
Mooi stukje service.
Mooi stukje service.
kunnen dealers nog wat van lerenBlownorange schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:23:
Vorige week de auto besteld en vandaag een email van de dealer met een link naar "honeymoon" waarin de week van afleveren op 33 staat.
Mooi stukje service.
Ik zou het doen!
Besteld via A-Point Amsterdam. En ben, eerlijk gezegd, blij dat ik daar in eerste instantie een afspraak heb gemaakt voor een proefrit met de Octavia.
De ABRP berekent gewoon de snelste route rekening houdend met de laadsnelheden van de beschikbare laders en de specificatie van jouw auto.RandomNick schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:12:
[...]
Kan wellicht met de snelheid van de lader te maken hebben? Misschien een hogere laadsnelheid bij de '100 km verderop'?
De vakantiereizen krijgen een extra dimensie. De reis wordt meer onderdeel van de vakantie. Van 'zo veel mogelijk km in zo min mogelijk tijd' (wat ik zeker altijd deed) naar 'zo mooi mogelijjke route en lekker ontspannen rijden'. Uitdaging
Als je meer wilt weten over o.a. de laadcurve van de MEB-accu's (alsmede verbruikcijfers) dan raad ik de Youtube video's van ID Furkan aan. Hij rijdt in een ID.4 maar qua laden zal het gelijkwaardig zijn aan de Enyaq. Er zullen nog wel wat software-updates komen omdat bij oudere versies het bleek dat de 125 kW niet altijd gehaald werd. Belangrijkste is dat de accu warm is, verder is het de vraag of eventueel door de lader in de navigatieroute op te nemen de snelheid van de laadsessie beïnvloed wordt.
Laadcurve ID.4 te zien bij 8:00: YouTube: 125 kW Fast Charging Curve 7-100% | VW ID.4 1st Max
Ook bij deze krijg je goede indruk over laden met 125kW (vanaf 15:50): YouTube: 125 kW Charging | VW ID.4 1st Max
Ik hoop het voor je! Mijn auto is reeds al in week 8 geproduceerd. Maar komt helaas niet eerder dan week 16/18 aan bij de dealer. Op dit moment staat de auto nog steeds in Tsjechië te wachten op transport.Neeler schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:39:
[...]
Van het weekend stond de mijne nog steeds op productieweek 12 en levering 16.
Ben benieuwd of dit blijft staan.
Je kan voorstellen om een tour bij de fabriek te krijgen en dan neem je je auto meteen in ontvangstOase schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:45:
[...]
Ik hoop het voor je! Mijn auto is reeds al in week 8 geproduceerd. Maar komt helaas niet eerder dan week 16/18 aan bij de dealer. Op dit moment staat de auto nog steeds in Tsjechië te wachten op transport.
Dat klopt, scherp gezien.goetfoud schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:06:
[...]Oprit is breder dan de straat😉😂
Screenshot gemaakt van de Regulus velg uit de video van Basmq. Staat mooi duidelijk in beeld op de video.
Om meer feeling te krijgen met de realistische praktijkrange en alvast te wennen aan het elektrische rijden heb ik een premium abonnement (50 euro per jaar) genomen op ABRP en gebruik ik die nu als routeplanner in mijn huidige benzine auto middels Apple Carplay. Het werkt dan als een reguliere routeplanner, maar geeft rechtsboven de resterende accu capaciteit weer op basis van de door mij ingestelde Enyaq 60 en vertrekrange van 90%. Zo kan ik met mijn dagelijkse ritten zien wanneer ik onderweg bij zou moeten laden en hoe lang. De premium versie van ABRP houdt rekening met temperatuur, wind e.d., dus realistische range.
[ Voor 10% gewijzigd door Robert_ZM op 17-03-2021 07:19 ]
Wel weer een abonnement van 50 euro per jaar, de navigatie in de auto heeft deze functie toch ook!Robert_ZM schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:47:
Om meer feeling te krijgen met de realistische praktijkrange en alvast te wennen aan het elektrische rijden heb ik een premium abonnement (50 euro per jaar) genomen op ABRP en gebruik ik die nu als routeplanner in mijn huidige benzine auto middels Apple Carplay. Het werkt dan als een reguliere routeplanner, maar geeft rechtsboven de resterende accu capaciteit weer op basis van de door mij ingestelde Enyaq 60 en vertrekrange van 90%. Zo kan ik met mijn dagelijkse ritten zien wanneer ik onderweg bij zou moeten laden en hoe lang. De premium versie van ABRP houdt rekening met temperatuur, wind e.d., dus realistische range.
Let op dat hij geen rekening houd met afsluitingen / onderhoud. Ben ik laatst achter gekomen.Robert_ZM schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:47:
Altijd even je route dubbelchecken dus.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Wellicht off topic, maar weet iemand of ABRP bijhoud welke laadstations eventueel kapot zijn of niet meer vrij zijn?_eLMo_ schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:58:
[...]
Let op dat hij geen rekening houd met afsluitingen / onderhoud. Ben ik laatst achter gekomen.
Altijd even je route dubbelchecken dus.
On topic. Heeft de navi van de Enyaq dit?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2