Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 250 Laatste
Acties:
  • 1.761.426 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06:34
joey.kuiper schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:53:
Weet iemand hoe die standaard lakkleur (energy blue) eruit ziet in het echt? Op de foto’s ziet het er niet uit namelijk.
En blijkbaar kiest iedereen toch een andere kleur..
Ze hebben bij de Skoda-dealer volgens mij een soort 'ballen' die gespoten zijn in de verschillende lakkleuren zodat je kunt zien hoe kleuren in het echt zijn. Misschien dat deze kleur er ook tussen hangt.

Op het plaatje vond ik het ook echt heul lelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Hier kun je foto's vinden van Energy Blue Skoda's https://www.briskoda.net/...body-ordered-energy-blue/, na pagina 1 ook meer foto's van mensen zelf. Ik vind het er zelf op die foto's een stuk beter uitzien dan in de configurator en vraag me zelfs af of het niet de kleur is op pagina 11 van de brochure (met de tekst over de basisversie).

Maar ondanks dat heb ik toch voor Race Blue gekozen, die kleur stond al jaren op m'n shortlist, oorspronkelijk in combinatie met een Octavia overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ted Hanky
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-03 11:55
Stef87 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:28:
[...]

Als je je eigen stroom moet betalen betaal je het in je verbruik over enkele jaren ander alsnog (meerprijs warmtepomp) door het hogere stroomverbruik.

Kachel vol aan kost je tot 4 a 5 keer meer stroom in de winter tijdens het verwarmen. (Tikt heel hard aan)

Ik zou persoonlijk eerder 60 mét kopen dan een 80 zonder. Ik zou eerder bezuinigen op velgen/kleur. (Zuinigste velgen kiezen, vaak de standaard of goedkoopste optie)

*edit: onze Model 3 SR+ kan in de winter minder ver rijden dan onze voormalige Renault Zoe uit 2016 met een 40kWh batterij (want die hebben standaard allemaal een warmtepomp). In de zomer rijden wij gerust wel 100km verder dan wij met de Renault konden.

Alles onder de 15c heb je al een groot voordeel mét wp.
Dank voor de ervaringstoelichting en zeker nuttig om te weten. Het gebruikersprofiel is dus doorslaggevend als je zelf de stroom niet betaald zoals ik, en ook nog thuis kan laden.

Voor de korte afstanden die ik normaal gesproken rij is het dus geen probleem. Ik heb alleen woon werk en privé alleen bij vakantie meer dan 300 op 1 rit. Dat is max 2x per jaar en meestal maar 1x buitenland en daarnaast niet met koud weer.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Robert_ZM
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-06 14:44
Ik kwam nog wat interessante info tegen over de accu, verbruik en laden die ik bij deze met jullie wil delen:

Van de opgegeven capaciteit gebruik je in de praktijk niet de volle 100%. Net als bij Tesla wordt de accu standaard niet tot 100% opgeladen om de levensduur te bevorderen. Ook zul je in de praktijk doorgaans niet tot 0% doorrijden (om enerzijds niet met een lege accu stil te komen staan en ook is leegrijden niet goed voor je accu). Op onderstaand artikel op autoblog staat hierover "Standaard wordt de accu tot 80% van zijn capaciteit opgeladen, maar er is een optie om tot 90% vulling te gaan." In de praktijk gebruik je dus de capaciteit tussen 10% en 80%, met een mogelijkheid om incidenteel tot 90% te laden. https://www.autoblog.nl/n...-eerste-rij-indruk-151301

Op fastned zag ik een laadgrafiek voor de Volkswagen ID3 Pro die dezelfde accu heeft als de Enyaq 60. Het blijkt dat laden met 100kw alleen behaald wordt bij 10% tot 40% acculading en het daarna afneemt naar 50kw. Mocht je dus een rit niet halen op een acculading, kan je beter zo laat mogelijk bijladen bij een Fastned (mits 1 met snelle laders), om in korte tijd bij te laden van bijvoorbeeld 10% tot 40% en zo thuis te komen. https://support.fastned.n...en-met-de-Volkswagen-ID-3

Uitgaande van het in de praktijk benutten van 70% van de accucapaciteit (10% tot 80%) kom je voor de IV60 (58kWh accu) op 40,6 kWh en voor de IV80 (77 kWh) op 53,9kWh.

Ook even gekeken naar het energieverbruik in de praktijk zoals ingeschat door EV database. Voor de Enyaq 60 komt het gecombineerde praktijkverbruik uit op 187 Wh/km en voor de Enyaq 80 op 189 Wh/km. Als ik dan reken met de in de praktijk te benutten accucapaciteit kom ik voor de Enyaq 60 uit op een realistische range van 40,6/ 0,187 = 217 km. en voor de Enyaq 80 op 53,9/0,189 = 285km. Uiteraard zullen hier in de praktijk nog wel de nodige verschillen in zitten o.b.v. buitentemperatuur, type velgen, rijstijl/snelheid en wel of geen warmtepomp.
https://ev-database.nl/auto/1279/Skoda-Enyaq-iV-60
https://ev-database.nl/auto/1280/Skoda-Enyaq-iV-80

Tot slot wellicht nog een tip voor wie de maximale range wil halen uit de gekozen Enyaq; ik heb zelf gekozen voor de 19 inch Regulus velgen. Op de duitse Skoda site worden deze ook Aero velgen genoemd en ze lijken me ook wat aerodynamischer dan de standaard velgen. Bij Tesla blijkt het verschil tussen wel of niet de Aero wieldoppen o.b.v. onderstaande test 3% verschil te maken, alle beetjes helpen :). https://www.activlease.nl...elgen-wat-is-efficienter/

Ik heb zelf gekozen voor een IV60 met dan de opties erbij die de range zoveel mogelijk optimaliseren:
- warmtepomp
- 19 inch Regulus velgen (wegens "Aero" vormgeving en naar verwachting kan ik bij 19 inch de banden op hogere bandenspanning zetten met toch nog voldoende comfort).
- Klimaat pakket (stoelverwarming en stuurverwarming aan i.c.m. lagere temperatuur schijnt zuiniger te zijn dan de gehele auto op de gewenste temperatuur houden als je alleen in de auto zit). Ook heb je 3 zone climate control, dus vermoedelijk kan je als je alleen zit gedeelte bij passagier en achter uitschakelen of in ieder geval lager zetten.

Met bovenstaande opties verwacht ik het maximale aan range uit de Enyaq 60 te halen en aangezien de ritten van meer dan 200km slechts een paar keer per jaar bij mij voorkomen, neem ik het extra laden voor lief gezien het prijsverschil met de Enyaq 80. Ook denk ik dat in de winter het verschil in praktijk tussen een Enyaq 60 met deze opties en een Enyaq 80 zonder deze opties wellicht niet eens zo groot meer is, Immers zit het verschil in praktijkrange tussen de IV60 en de IV80 op zo'n 30% en zou de warmtepomp naar verwachting 20% verschil maken bij koud weer (zie grafiek van funkylicious op 24/10) en als de velgen dan 3% verschil maken zit ik al op 23% en dan wellicht nog een paar procent door gebruik stoelverwarming i.c.m. lagere ruimtetemperatuur. Wil je echt maximale range dan kom je met een Enyaq 80 met deze opties uiteraard naar verwachting het verst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 22:43
Robert_ZM schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 06:48:
..

Van de opgegeven capaciteit gebruik je in de praktijk niet de volle 100%. Net als bij Tesla wordt de accu standaard niet tot 100% opgeladen om de levensduur te bevorderen. Ook zul je in de praktijk doorgaans niet tot 0% doorrijden (om enerzijds niet met een lege accu stil te komen staan en ook is leegrijden niet goed voor je accu). Op onderstaand artikel op autoblog staat hierover "Standaard wordt de accu tot 80% van zijn capaciteit opgeladen, maar er is een optie om tot 90% vulling te gaan." In de praktijk gebruik je dus de capaciteit tussen 10% en 80%, met een mogelijkheid om incidenteel tot 90% te laden. https://www.autoblog.nl/n...-eerste-rij-indruk-151301

..
Maar neem toch aan dat je wel tot 100% kunt gaan? Dat artikel doet een beetje vermoeden dat dit ook niet zou kunnen. Overigens heeft een Enyaq wel een paar kWh meer bruto capaciteit. (Tov Model 3 bedoel ik dan.) Standaard tot 90% zou niet zo'n issue moeten zijn. Tenzij het je eigen auto is. Dan wil je er iets meer aan doen de degradatie te beperken.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:50

rammes

koekebakker 1e klas

Ik heb mijn configuratie rond het gaat de 80 met warmtepomp worden. Nu gaat dit mijn eerste EV (lease) worden en ik vind het toch wel een beetje spannend, ik heb de afgelopen maanden artikelen gelezen over EV's , het opladen, tankpassen, abbo's etc. De ene dag denk ik hup! bestellen, de andere dag denk ik, hmm even afwachten nog. Het zit hem bij mij met name in de niet zakelijke ritten, want ik denk dat het opladen in NL geen probleem gaat zijn. Waar ik wel een beetje huiverig voor ben is als ik met mijn (holtkamper 500kilo tentrailer) op stap wil naar het buitenland /Frankrijk/Duitsland/Belgie/England. hoe gaat het dan? de grootste angst is dat ik van laadstation naar laadstation moet rijden omdat ze niet werken of andere issue's zijn zoals niet de juiste pass/app/abbo etc.) Hoe kijken jullie daar tegenaan? is het alleen maar woon/werk verkeer of gaan jullie er ook mee op vakantie?

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-06 09:07
rammes schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:12:
Ik heb mijn configuratie rond het gaat de 80 met warmtepomp worden. Nu gaat dit mijn eerste EV (lease) worden en ik vind het toch wel een beetje spannend, ik heb de afgelopen maanden artikelen gelezen over EV's , het opladen, tankpassen, abbo's etc. De ene dag denk ik hup! bestellen, de andere dag denk ik, hmm even afwachten nog. Het zit hem bij mij met name in de niet zakelijke ritten, want ik denk dat het opladen in NL geen probleem gaat zijn. Waar ik wel een beetje huiverig voor ben is als ik met mijn (holtkamper 500kilo tentrailer) op stap wil naar het buitenland /Frankrijk/Duitsland/Belgie/England. hoe gaat het dan? de grootste angst is dat ik van laadstation naar laadstation moet rijden omdat ze niet werken of andere issue's zijn zoals niet de juiste pass/app/abbo etc.) Hoe kijken jullie daar tegenaan? is het alleen maar woon/werk verkeer of gaan jullie er ook mee op vakantie?
Voor mij ook op vakantie, maar de komende jaren zal het niet verder zijn dan bijv. Karinthië in Oostenrijk. De Nederlandse wadden en omgeving Beieren zijn hier ook geliefde bestemmingen. Ik hoop deze auto geen dakkoffer nodig te hebben en mooi alles achterin te proppen ;) . Het zal wat extra plannen worden misschien, maar dat vind ik wel de charme eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quark2
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-07-2024
rammes schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:12:
Ik kan je maar 1 ding aanraden: doen. Als je eenmaal ev hebt gereden wil je nooit meer anders!
Vakantie in Frankrijk is een ander ding. Laadpalen zijn er daar nog niet zoveel. Je kunt overwegen via leasemaatschappij of collega voor die paar weken van auto te ruilen. Voor al die andere weken rijdt het echt geweldig! Ik rij net mijn eerste ev (p2) en ben er voor komende vakantie nog niet uit. Afgelopen jaar in Frankrijk een soort "what if" scenario bijgehouden. Bijkomende issues zijn dan ook nog dat veel laadpalen op parkeerplaatsen niet bereikbaar zijn met caravan e/o vouwwagen zonder de boel vast te zetten.
Op sommige plekken was het overigens zo druk dat je met geen enkele auto met caravan überhaupt de parkeerplaats nog op kwam dus dan ben je met diesel wel iets vrijer.
Mocht het dus komend jaar weer Frankrijk worden dan denk ik dat het een autowissel wordt. Maar verder echt zoooooo blij met p2!

[ Voor 18% gewijzigd door Quark2 op 27-10-2020 17:41 ]

P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Quark2 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:34:
[...]

Ik kan je maar 1 ding aanraden: doen. Als je eenmaal ev hebt gereden wil je nooit meer anders!
Vakantie in Frankrijk is een ander ding. Laadpalen zijn er daar nog niet zoveel. Je kunt overwegen via leasemaatschappij of collega voor die paar weken van auto te ruilen. Voor al die andere weken rijdt het echt geweldig!
Van het geld dat je bespaart in bijtelling, kun je denk ik prima een diesel leasen om met de trailer naar de zonvakantie te rijden ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Jeroenneman schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:39:
[...]

Van het geld dat je bespaart in bijtelling, kun je denk ik prima een diesel leasen om met de trailer naar de zonvakantie te rijden ;)
maar ik bespaar helemaal niets met bijtelling :'(

als ik het vergelijk dan scheelt het met een Octavia netto niet erg veel

[ Voor 10% gewijzigd door rammes op 27-10-2020 17:40 ]

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quark2
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-07-2024
Ik denk trouwens dat die Holtkamper nog best mee zal vallen qua extra verbruik. Rolweerstand en extra cw vallen best mee terwijl je toch iets rustiger zult rijden dan zonder aanhanger. Ondanks dat het mag in Frankrijk vind ik 130 met aanhanger niet relaxed iig...

P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Quark2 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:50:
Ik denk trouwens dat die Holtkamper nog best mee zal vallen qua extra verbruik. Rolweerstand en extra cw vallen best mee terwijl je toch iets rustiger zult rijden dan zonder aanhanger. Ondanks dat het mag in Frankrijk vind ik 130 met aanhanger niet relaxed iig...
nee wat betreft de snelheid maakt me het ook niet uit. dit jaar ook relaxed terug gereden. onderweg even picknicken enzo.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

rammes schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:39:
[...]

Hoe krijg je dat voor elkaar? Als ik nu een Octavia bij mekaar mik bij directlease, dan zit ik al snel aan de 240 voor een Octavia met 1.5 motor. De Enyaq 80 staat op 119 kaal oid.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-06 18:32
rammes schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:39:
[...]

In vergelijk met een Octavia schiet je er financieel niets mee op. De Enyaq is echter een auto die zich tussen de Karoq en Kodiaq laat plaatsen en dan mss nog het meest richting de Kodiaq, maar dat is mijn mening.
Als je dan de bijtelling van een Karoq/Kodiaq gaat vergelijken, dan geeft dat een beter plaatje.
Ik denk wel dat het na 2021 ver afgelopen is met het fiscale feest. Dan zullen EV's toch echt nog een flinke stap op het bereik moeten zetten en/of dalen in aanschaf. Obv de huidige specificaties en regels is een dik aangeklede Octavia in 2022 dan toch echt betere keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-06 18:32
Jeroenneman schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:29:
[...]

Hoe krijg je dat voor elkaar? Als ik nu een Octavia bij mekaar mik bij directlease, dan zit ik al snel aan de 240 voor een Octavia met 1.5 motor. De Enyaq 80 staat op 119 kaal oid.
Dat is dan obv de 2020 bijtelling, maar dat gaat voor de Enyaq helaas niet meer op. Tel er voor 2021 dan maar gerust 100euro bij.
Knal er nog voor 4000euro aan opties bij om tot het uitrustingsniveau van die 1.5 octavia te komen, laadpaal+aanleg erbij en dan komt het aardig dicht bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

weet iemand of de Enyaq nog ergens te bekijken is?

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
rammes schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:49:
weet iemand of de Enyaq nog ergens te bekijken is?
De roadshow is afgelopen. Volgens "mijn" dealer verwachten zij er pas 1 in 2021 in de showroom te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Inspired schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:52:
[...]

De roadshow is afgelopen. Volgens "mijn" dealer verwachten zij er pas 1 in 2021 in de showroom te krijgen.
Jammer, mijn vriendin had em ook graag gezien, die moet ik ook overtuigen ;)

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ccreator
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-04 12:34
Ik heb vandaag ook mijn bestelling geplaatst 1e elektrische auto. Nu duiken in het bos van laadoplossingen en laadpassen. Dat schijnt ook een uitzoekwerk te zijn.
Ben voor een 60 gegaan zwart. Dat is beter te wrappen (mijn werk).
Voor de volledigheid is het als volgt geworden:
IV60 Black metallic
Zwart leer
Comfort
Sport
Navigatie
Klimaat
Levertijd week 21

[ Voor 23% gewijzigd door Ccreator op 29-10-2020 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:08

Dr C

met C en CK

ik ben ook in de race voor een Enyaq. ik twijfel erg tussen de 60 en 80, scheelt toch weer 100 euro per maand TCO. ik ga hem via financial aanschaffen (zakelijk dus), dus voor mij is de restwaarde interessant. In mijn optiek is de restwaarde van een 78kwh auto relatief (!) hoger dan een auto 58kWh. Ik stel me zo voor dat over 5 jaar (dus wanneer de auto zakelijk afgeschreven is) 58 kwh peanuts is gezien hoe snel de ontwikkelingen gaan met betrekking tot elektrische auto's. Dit zou voor mij wel een overweging zijn om eerder voor de iV 80 te kiezen. Ik ben benieuwd naar jullie gedachtes hierover.

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkylicious
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:46
Ik heb dezelfde afweging gemaakt en uiteindelijk voor de 80 gekozen met relatief veel opties waaronder de warmtepomp, zodat de restwaarde zo hoog mogelijk is. Hier ook een aankoop met financial lease. Wat het verschil is qua restwaarde met de 60 weet ik niet, maar gevoelsmatig spelen de opties dan ook een rol om de auto interessant te laten zijn voor een zo groot mogelijke doelgroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robert_ZM
Voor de restwaarde na 5 jaar denk ik ook dat een 80 met warmtepomp en wellicht nog wat andere opties wel een wat hogere restwaarde zal hebben, maar ik verwacht eigenlijk niet dat het verschil heel groot zal zijn. Voor een particulier (doorgaans toch de doelgroep voor een auto van 5 jaar oud) is het bereik van een 60 veelal al ruim voldoende voor prive ritten en spelen ook andere factoren mee zoals de kosten voor verzekering (lagere catalogusprijs = lagere premie) en voor een particulier kan wellicht een kalere auto interessant zijn vanwege de lagere prijs. Voor restwaarde is denk ik voornamelijk een courante kleur van belang, waarbij alle metallic kleuren bij de Enyaq vermoedelijk wel prima zijn.

Ik heb ook even gekeken voor laadmogelijkheden in het buitenland m.b.t. vakantieritten. Voor laden onderweg aan openbare laadpalen zijn er behoorlijk wat verschillende laadpassen van toepassing en ik wil dat voor mezelf graag zo makkelijk en eenvoudig mogelijk maken, liefst zoveel mogelijk vergelijkbaar met het tanken van een brandstofauto. Gelukkig bieden Fastned en Ionity daarin uitkomt. Fastned heeft momenteel vooral een sterke dekking in Nederland, daarbuiten wat laadpalen verspreid in Duitsland en 5 dicht bij elkaar in Noord-Engeland. Ionity heeft over heel Europa een prima dekking. Voor vakantieritten is het Ionity netwerk dus zeer interessant, dit zijn doorgaans ook moderne en snelle laders.

Voor wie de snellaadoptie meebesteld heeft bij de Enyaq is het eerste jaar gebruik van het Ionity netwerk inbegrepen. De Skoda dealer kon mij daar nog geen verdere details over geven, maar ik vermoed dat het gaat om een maandabonnement o.b.v. waarvan je kan laden tegen gereduceerd tarief. Ionity heeft namelijk begin dit jaar de prijzen voor gebruikers zonder abonnement fors verhoogd naar € 0,79 per kWh. Automerken kunnen hun klanten een abonnement aanbieden waarbij ze tegen verlaagd tarief kunnen laden. Voor Audi en Porsche zou dit om een abonnement van € 17,95 per maand gaan en dan laden voor € 0,33 per kWh. Zie ook: https://www.autovisie.nl/...-gebruik-snelladers-door/ Ik vermoed dat Skoda een vergelijkbaar aanbod zal bieden na het eerste jaar.

Fastned heeft ook een dergelijk prijsplan, zonder abonnement betaal je € 0,59 per kWh, met abonnement € 0,35 per kWh. Het abonnement bij Fastned is voordeliger, namelijk € 11,99 per maand, maar nadeel is bij Fastned momenteel nog het beperktere aantal laders in het buitenland (Fastned is wel bezig met verdere uitbreiding in Europa).

Een abonnement bij Ionity/Fastned is denk ik vooral interessant als je meerdere keren per jaar naar het buitenland gaat. Bij Fastned ligt het omslagpunt bij 600 kWh (ongeveer 3.000 km), bij Ionity ligt het omslagpunt wat lager, namelijk bij 468 kWh (ongeveer 2350 km), ervan uitgaande dat je alleen bij Ionity laadpalen oplaadt. Afhankelijk van het aantal buitenlandkilometers kan het dus interessant zijn een dergelijk abonnement af te sluiten. Als je de stroom ook in Nederland zelf moet betalen is een abonnement op Fastned wel erg interessant, In Nederland zijn er veel Fastned locaties, waardoor je voor 12 euro per maand overal snel bij kan laden tegen vergelijkbare kosten als bij een publiek laadpunt en ga je dan op wintersport naar Oostenrijk kan je onderweg in Duitsland ook voordelig van de Fastned locaties gebruik maken.

Een interessante routeplanner is A Better Routeplanner (https://abetterrouteplanner.com/). Je kunt daar precies je auto selecteren (ook de Enyaq staat er al in, zowel 60 als 80 en met of zonder warmtepomp kan je aanklikken). Ook kan je bij instellingen aangeven met welk maximum laadpercentage van de accu gerekend dient te worden en zelfs ook degradatiepercetage van de accu kan je opgeven (wat van belang is als de Enyaq wat ouder wordt). Ook kun je bepaalde aanbieders van laadpalen prefereren of uitsluiten. In het eerste jaar met het bij de snellaad mogelijkheid inbegrepen Ionity abonnement kan je dan Ionity laders als preferentie opgeven of zelfs dat alleen maar Ionity laders gebruikt mogen worden. Hetzelfde geldt uiteraard voor Fastned. A Better Routeplanner heeft ook een betaalde variant (50 euro per jaar) waarbij o.a. ook rekening gehouden wordt met drukte bij snelladers, wat wellicht in vakantieperiodes interessant is.

Zowel Fastned als Ionity hebben een app waar je o.a. je bankpas of creditcard aan kunt koppelen en ook kan je uiteraard betalen met een laadpas, in laadpasmogelijkheden heb ik me nog niet zo verdiept. Ook zonder abonnement kan je de app gebruiken en je creditcard koppelen, dus voor vakanties zou de Ionity en/of Fastned app prima moeten volstaan. Wellicht voor de zekerheid nog wel een gangbare laadpas achter de hand houden, stel dat je je telefoon verliest o.i.d. :)

Heeft er nog iemand tips voor laadpassen voor onderweg bij een publiek laadstation? Om bijvoorbeeld bij je bestemming in de buurt van je hotel/accomodatie te kunnen laden is het wel handig om een laadpas te hebben die daar geaccepteerd wordt. Wat zijn veel geaccepteerde laadpassen, liefst zonder abonnement?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
@Robert_ZM kijk eens in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.

Voor vakantie is een pas met goede dekking van belang en niet zozeer de goedkoopste. (Voor AC bedoel ik dan.) Al moet ik zeggen dan ik alleen ondeweg snellaad en op bestemming doorgaans met granny.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 28-10-2020 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Inspired schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 07:48:
@Robert_ZM kijk eens in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.

Voor vakantie is een pas met goede dekking van belang en niet zozeer de goedkoopste. (Voor AC bedoel ik dan.) Al moet ik zeggen dan ik alleen ondeweg snellaad en op bestemming doorgaans met granny.
goeie, die normale stekker lader heb ik nog niet gezien voor de ENYAQ. ook niet in de folder, komt die er wel?

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwetzels
  • Laatst online: 20-09-2022
Nog even over de warmtepomp. Ik heb nog eens navraag gedaan bij de auto journalist die ik sprak tijdens de Enyak introductie en hij geeft aan dat uit onderzoek blijkt dat de warmtepomp heel veel voordeel heeft bij lage temperaturen EN/OF bij auto's zonder actieve temperatuurhuishouding van het accupakket. De grootste winst van een warmtepomp zit 'm in het opwarmen van de accu's en het interieur: bij een auto zoals de Enyaq kun je dat net zo goed doen via stroom uit de laadpaal (voorverwarmen / koelen). Daarbij profiteer je namelijk ook van het met vloeistof gekoelde (of verwarmde) accupakket, dat sommige auto’s niet hebben. Bij auto's zonder zo'n actieve accuhuishouding heeft een warmtepomp heel veel zin, de Enyaq kan (in Nederland) heel prima zonder. Mits je de andere voorzieningen gebruikt bij kou, anders haal je realtief veel stroom uit de accu's om te verwarmen of koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
nwetzels schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:42:
Nog even over de warmtepomp. Ik heb nog eens navraag gedaan bij de auto journalist die ik sprak tijdens de Enyak introductie en hij geeft aan dat uit onderzoek blijkt dat de warmtepomp heel veel voordeel heeft bij lage temperaturen EN/OF bij auto's zonder actieve temperatuurhuishouding van het accupakket. De grootste winst van een warmtepomp zit 'm in het opwarmen van de accu's en het interieur: bij een auto zoals de Enyaq kun je dat net zo goed doen via stroom uit de laadpaal (voorverwarmen / koelen). Daarbij profiteer je namelijk ook van het met vloeistof gekoelde (of verwarmde) accupakket, dat sommige auto’s niet hebben. Bij auto's zonder zo'n actieve accuhuishouding heeft een warmtepomp heel veel zin, de Enyaq kan (in Nederland) heel prima zonder. Mits je de andere voorzieningen gebruikt bij kou, anders haal je realtief veel stroom uit de accu's om te verwarmen of koelen.
  • Is het al bekend of de Enyaq een actieve accu verwarming heeft dan? Dat heeft zeker niet elke EV. Model 3 doet een strucje met de motoren. Het is maar de vraag of de Enyaq dit ook doet.
  • Verwarmen van cabine (aan de paal) heeft zeker zin. Ook eventueel verwarmen van de accu. Je staat echter niet altijd aan de paal. Bijvoorbeeld, niet altijd op bestemming denk ik. Dan heb je dus gewoon een koude accu/cabine.
  • Als je gaat rijden met <15 graden zie je het verbruik gewoon flink hoger worden. Een WP heeft gewoon (bewezen) nut. Een e-Golf komt gewoon tot 20% verder.
  • De ID.3 (zelfde platform) heeft volgens mij ook geen actieve verwarming van het pack? Lijkt me redelijk logisch dat ze qua techniek hetzelfde zullen zijn.
Natuurlijk is het gewoon een overweging. Prima als je hem niet neemt maar om nu maar aan te geven dat het nul zin heeft is gewoon niet waar. Ook heeft een WP doorgaans met name zin voor de verwarming van de cabine. Ik zie nu (zonder WP) het verbruik met mijn Model 3 al flink toenenem. (Ook met voorverwarmen van accu en cabine aan de paal.)

Als je met het bereik uit de voeten kunt, en nooit gaat wintersporten is het niet nodig. Maar als je vaker bijvoorbeeld 2x100/2x150 op een dag pakt en gaat wintersporten dan zou ik hem zeker aankruisen.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 28-10-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:38
Het is mij opgevallen dat de sfeer verlichting met het Loft interieur, helaas maar twee kleuren kent. Blauw als standaard en rood zodra de deur open gaat. Dat valt ook te zien in de specs:

Loft
Stoelhoezen in stof / kunstleer, donkergrijs
Sierlijsten "Alu geborsteld"
Hemelbekleding in grijs
Middenconsole hoog
Voetmatten
Sfeerverlichting
paraplu

Lounge
Stoelhoezen in zwart leer
Sierlijsten "Piano zwart"
Hemelbekleding in grijs
Middenconsole hoog
Voetmatten
Omgevingsverlichting voor het instrumentenpaneel en de voorportierbekleding, meerkleurig
Voetenruimteverlichting en verlichte portiergreepuitsparingen
paraplu

En dus geen voetverlichting en boarding spots bij de portierhandgrepen als je Loft kiest. Jammer dat dit soort zaken gewoon eerst standaard waren en je nu voor ieder dingetje de portemonneemag trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim89
vinom schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:34:
Het is mij opgevallen dat de sfeer verlichting met het Loft interieur, helaas maar twee kleuren kent. Blauw als standaard en rood zodra de deur open gaat. Dat valt ook te zien in de specs:

[...]

En dus geen voetverlichting en boarding spots bij de portierhandgrepen als je Loft kiest. Jammer dat dit soort zaken gewoon eerst standaard waren en je nu voor ieder dingetje de portemonneemag trekken.
Dit is inderdaad opvallend. Dat er minder 'sfeerverlichting' in de Loft zit was me al opgevallen in de brochure. Je ziet de lichtstrip die langs het hele dashboard loopt daar niet. Ergens eerder in dit topic is dat ook wel benoemd.

Zo'n lijstje als je hier hebt gezet zou daar heel erg bij helpen en ik denk dat het mensen ook over de streep kan trekken over het interieur dat ze kiezen. Heb je deze van alle 'design selections'? Of heb je een andere bron? Ik zie het in de brochure en prijslijst niet echt terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
pim89 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:51:
[...]

Dit is inderdaad opvallend. Dat er minder 'sfeerverlichting' in de Loft zit was me al opgevallen in de brochure. Je ziet de lichtstrip die langs het hele dashboard loopt daar niet. Ergens eerder in dit topic is dat ook wel benoemd.

Zo'n lijstje als je hier hebt gezet zou daar heel erg bij helpen en ik denk dat het mensen ook over de streep kan trekken over het interieur dat ze kiezen. Heb je deze van alle 'design selections'? Of heb je een andere bron? Ik zie het in de brochure en prijslijst niet echt terug.
Via de Duitse Skoda site :) Kopje Preise aanklikken.
https://www.skoda-media.d.../2736?fz105skodaENYAQ20iV

Even Google translate de pagina laten vertalen naar Engels of Nederlands en dan is het helemaal duidelijk.
Zo is op mijn Octavia de dubbel kofferbakvloermat ook standaard, bij de Enyaq moet je er voor betalen.

EDIT: Wireless Smartlink zit er dan weer wel op, dat is netjes. Geen gezeur meer met een kabel op Android Auto te starten.
Wireless SmartLink for Apple CarPlay and Android Auto

Skoda Sound System is dus gewoon Canton, maar dit keer geen tien maar twaalf speakers:
Eight speakers from the ENYAQ iV 60 on. Optional is a CANTON sound system with a total of
twelve speakers available.

[ Voor 17% gewijzigd door vinom op 28-10-2020 11:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• florabora
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Check deze YouTube video voor een full showcase van het Light Plus crystal pakket! Die dynamische verlichting is echt heuuull dik! Zie YouTube: 2021 Skoda Enyaq iV (204hp) - Visual Review! By swsthebest1994

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIDpaH969viw7dc6y9IOWvmTFLM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/Bx27IgV0vZybDCWtwOzeNaHg.gif?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door florabora op 28-10-2020 15:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

florabora schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:13:
Die dynamische verlichting is echt heuuull dik!
Blijkbaar vinden mensen dit tegenwoordig vet/cool/dik. 8)7

Ik vind het afgrijselijk. Wat een kermiszooi. :(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 08:14
ehtweak schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:27:
[...]

Blijkbaar vinden mensen dit tegenwoordig vet/cool/dik. 8)7

Ik vind het afgrijselijk. Wat een kermiszooi. :(
Dat is nogal logisch hè, dat niet iedereen hiervan gecharmeerd is. Immers smaken verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkylicious
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:46
Zelfde voor interieurverlichting. Ooit gehad en ik vond het alleen maar hinderlijk dan dat het iets toevoegde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
Check deze YouTube video voor een full showcase van het Light Plus crystal pakket! Die dynamische verlichting is echt heuuull dik! Zie YouTube: 2021 Skoda Enyaq iV (204hp) - Visual Review! By swsthebest1994

[Afbeelding]
Mooi filmpje! Eindelijk een filmpje die de verlichting inclusief knipperlichten laat zien (al was dat wel te raden gezien de andere auto's in de VAG groep en de nieuwere modellen van Skoda)

Beetje jammer dat er nog nergens filmpjes te vinden zijn waarin deze auto de koppeling met de gangbare telefoonsystemen laat zien (MirrorLink en CarPlay)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-06 17:39
Hallo, ik doe graag mee in dit topic. Mijn Enyaq iV 60 wordt naar verwacht geleverd in week 17. Hij is zwart metallic 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Laatst online: 21:31

[Afbeelding]

Best grappig maar als je het twee keer hebt gezien kijk je er nooit meer naar. Maar fijn dat het in elk geval een truukje kan voor die prijs 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Je hebt dus de clevercharging cable van 700e nodig om op 230 te kunnen laden, als ik het goed begrijp
[YouTube: Virtuele Škoda ENYAQ preview bij DAGO #3: Accu, laders en range]

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
rammes schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:55:
Je hebt dus de clevercharging cable van 700e nodig om op 230 te kunnen laden, als ik het goed begrijp
[YouTube: Virtuele Škoda ENYAQ preview bij DAGO #3: Accu, laders en range]
Waar kwam je dit filmpje tegen? Aangezien dit #3 zou zijn ben ik benieuwd naar de rest, maar ze staan niet openbaar. Alleen met een link kun je ze bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

vinom schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:03:
[...]

Waar kwam je dit filmpje tegen? Aangezien dit #3 zou zijn ben ik benieuwd naar de rest, maar ze staan niet openbaar. Alleen met een link kun je ze bekijken.
alle drie de filmpjes.

https://www.dago.nl/skoda/nieuws/virtuele-preview-skoda-enyaq

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeroe.b
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-06 21:29
Nog wat info gekregen van de dealer, dit wist ik zelf niet (misschien jullie wel)

- infotainment optie geeft de auto een GPS module en een antenne. Die is standaard niet aanwezig in de auto. Achteraf installeren kan (nu) niet. VAG kennende zal dit een uitdagend traject zijn..

- Zag iemand een verhaal over de accu volladen. Dit kan inderdaad maar tot zo'n 90 procent. Ook het snelladen is beperkt tot 80 procent. Daarna gaat het dus een stuk minder snel omdat de cellen idividueel geoptimaliseerd dienen te worden om op te laden.

- warmtepomp is alleen te gebruiken als je de auto rijdt. De pomp wordt onder druk gebracht bij werking en dit gebeurd niet als de auto nog stilstaat. Je kan de auto dus niet voorverwarmen als de auto stilt staat i.c.m de warmtepomp. Auto haalt dan de energie uit het accupakket en dit kost dus km's als de auto niet aan de laadpaal staat. Je kan de auto dus ten alle tijden voorverwarmen, maar de warmtepomp doet hier niets.

[ Voor 3% gewijzigd door oeroe.b op 29-10-2020 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
oeroe.b schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:09:
Nog wat info gekregen van de dealer, dit wist ik zelf niet (misschien jullie wel)

- Zag iemand een verhaal over de accu volladen. Dit kan inderdaad maar tot zo'n 90 procent. Ook het snelladen is beperkt tot 80 procent. Daarna gaat het dus een stuk minder snel omdat de cellen idividueel geoptimaliseerd dienen te worden om op te laden.
Maar kun je echt niet tot 100%? Lijkt mij heel vreemd. De WLTP is ook obv 100%. Ook een ID.3 kan gewoon naar 100%. Dagelijks zal men aanraden om tot max 90% te laden maar ik kan me niet voorstellen dat je niet incidenteel tot 100% kan laden. Zowel bij DC als AC laden. DC gaat steeds langzamer. Al vanaf 60/65% waarschijnlijk. Maar vol laden tot 100% kan normaal gesproken wel.
- warmtepomp is alleen te gebruiken als je de auto rijdt. De auto wordt onder druk gebracht. Je kan de auto dus niet voorverwarmen als de auto stilt staat i.c.m de warmtepomp. Auto haalt dan de energie uit het accupakket en dit kost dus km's als de auto niet aan de laadpaal staat. Je kan de auto dus ten alle tijden voorverwarmen, maar de warmtepomp doet hier niets.
Ik neem aan dat de warmtepomp wel wat doet als je de cabine voorverwarmd. Hij zal de accu niet verwarmen maar als de auto stil staat dan zal hij gewoon de WP gebruiken. Zie niet in waarom de auto dit niet zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim89
Inspired schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:19:

[...]

Ik neem aan dat de warmtepomp wel wat doet als je de cabine voorverwarmd. Hij zal de accu niet verwarmen maar als de auto stil staat dan zal hij gewoon de WP gebruiken. Zie niet in waarom de auto dit niet zou doen.
Haal je niet de warmtepomp en 'standverwarming' door elkaar? De warmtepomp in een EV is er primair voor bedoeld om de accu te verwarmen met behulp van buitenlucht en restwarmte van de accu. Die buitenlucht krijg je volgens mij met name wanneer je rijdt. Immers, dan is er sprake van een luchtstroom, die is er niet (minder) als je stilstaat. Restwarmte van de accu zal er ook niet zo veel zijn als je stilstaat denk ik.

De voorverwarming van je interieur, wat bij oude ICE's met brandstof gebeurde en 'standverwarming' werd genoemd, is bij een EV volgens mij gewoon een soort elektrische kachel die lucht opwarmt en je interieur in blaast. Ik kan me voorstellen dat een stilstaande auto daarvoor niet zo veel heeft aan de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
pim89 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:39:
[...]

Haal je niet de warmtepomp en 'standverwarming' door elkaar? De warmtepomp in een EV is er primair voor bedoeld om de accu te verwarmen met behulp van buitenlucht en restwarmte van de accu. Die buitenlucht krijg je volgens mij met name wanneer je rijdt. Immers, dan is er sprake van een luchtstroom, die is er niet (minder) als je stilstaat. Restwarmte van de accu zal er ook niet zo veel zijn als je stilstaat denk ik.

De voorverwarming van je interieur, wat bij oude ICE's met brandstof gebeurde en 'standverwarming' werd genoemd, is bij een EV volgens mij gewoon een soort elektrische kachel die lucht opwarmt en je interieur in blaast. Ik kan me voorstellen dat een stilstaande auto daarvoor niet zo veel heeft aan de warmtepomp.
Een warmtepomp is een alternatief voor de standaard weerstandsverwarming in een EV. Een warmtepomp is helemaal niet voor de verwarming van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim89
Inspired schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:41:
[...]

Een warmtepomp is een alternatief voor de standaard weerstandsverwarming in een EV. Een warmtepomp is helemaal niet voor de verwarming van de accu.
Sorry. Klopt, dat was een halve zin. Daar moest staan dat het de auto en eventueel de accu verwarmt.

Neemt niet weg dat je bij een niet-ladende accu in een stilstaande auto weinig restwarmte hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
pim89 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:45:
[...]

Sorry. Klopt, dat was een halve zin. Daar moest staan dat het de auto en eventueel de accu verwarmt.

Neemt niet weg dat je bij een niet-ladende accu weinig restwarmte hebt
Maar een warmtepomp gebruikt niet alleen maar restwarmte van de accu. Net als een warmtepomp thuis, die kan gewoon zuiniger verwarmen tov een weerstand. Ook bij stilstand en een koude accu heeft dit gewoon nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeroe.b
Inspired schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:19:
[...]

Maar kun je echt niet tot 100%? Lijkt mij heel vreemd. De WLTP is ook obv 100%. Ook een ID.3 kan gewoon naar 100%. Dagelijks zal men aanraden om tot max 90% te laden maar ik kan me niet voorstellen dat je niet incidenteel tot 100% kan laden. Zowel bij DC als AC laden. DC gaat steeds langzamer. Al vanaf 60/65% waarschijnlijk. Maar vol laden tot 100% kan normaal gesproken wel.

[...]

Over de accu:
Misschien is de 100 procent die wij zien niet de 100 procent van de accu? Medewerker die de technische training nu had voltooid gaf aan dat de auto 90 procent kan worden geladen. De overige 10 procent blijft achter om degradatie te voorkomen oid ook Gaf hij aan dat er een fail safe aanwezig is, die wij als consument niet kunnen gebruiken maar wel de wegenwacht die de auto dan op een trailer kan krijgen. Agh we gaan het pas echt zin in het echt.

Over de warmtepomp:
De WP is niet te gebruiken als de auto stil staat. De cabine wordt dus in stilstand verwarmt maar niet door de WP en dit ontrekt dan energie uit de accu. Je merkt daar aan de paal dus niets van. Ik vond het wel handig om te weten. Meer voor de verwachting. Overigens heb ik de pomp wel aangevinkt, ik hou niet van stoelverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
oeroe.b schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:47:
[...]

Over de accu:
Misschien is de 100 procent die wij zien niet de 100 procent van de accu? Medewerker die de technische training nu had voltooid gaf aan dat de auto 90 procent kan worden geladen. De overige 10 procent blijft achter om degradatie te voorkomen oid ook Gaf hij aan dat er een fail safe aanwezig is, die wij als consument niet kunnen gebruiken maar wel de wegenwacht die de auto dan op een trailer kan krijgen. Agh we gaan het pas echt zin in het echt.

Over de warmtepomp:
De WP is niet te gebruiken als de auto stil staat. De cabine wordt dus in stilstand verwarmt maar niet door de WP en dit ontrekt dan energie uit de accu. Je merkt daar aan de paal dus niets van. Ik vond het wel handig om te weten. Meer voor de verwachting. Overigens heb ik de pomp wel aangevinkt, ik hou niet van stoelverwarming.
De accu heeft bruto meer capaciteit inderdaad. Ik neem echter aan dat je gewoon tot 100% van de netto capaciteit kunt laden. In principe is 100% laden bij een EV altijd 100% van de netto capaciteit.

De 80 heeft zo'n 6% "extra" capaciteit en de 60 zo'n 8%. Laden tot 100 is dus eigenlijk tot 94%/92%.

Doorgaans dus beter om gewoon op 80% te laden mits dit voldoende range geeft.

Dat verhaal over de WP geloof ik niet. :) Maar zullen we moeten afwachten. Zou niet weten waarom ze de WP niet zouden gebruik bij stilstand. Het is gewoon een andere manier van verwarmen. Waarom dat niet doen als hij stil staat? Maar goed, doorgaans heeft het met name zin als je onderweg bent dus echt een groot issue is het niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 29-10-2020 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
vinom schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:34:

Loft
Stoelhoezen in stof / kunstleer, donkergrijs
Sierlijsten "Alu geborsteld"
Hemelbekleding in grijs
Middenconsole hoog
Voetmatten
Sfeerverlichting
paraplu

Lounge
Stoelhoezen in zwart leer
Sierlijsten "Piano zwart"
Hemelbekleding in grijs
Middenconsole hoog
Voetmatten
Omgevingsverlichting voor het instrumentenpaneel en de voorportierbekleding, meerkleurig
Voetenruimteverlichting en verlichte portiergreepuitsparingen
paraplu

toon volledige bericht
Om hier weer even op terug te komen. Op het Duitse Skoda forum, kwam ik deze foto nog tegen van het Loft interieur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kH2rdL7DkiFU39g_iNVZ5EMWTPk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2P06eyRD8oFWBFCqacRcATK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OC0jFlE0jlphjdbqJDE1QFFYVqM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nohmRBaamOn3u29TPGtfLFyA.jpg?f=fotoalbum_tile

En dan zie je dat de interieur verlichting groen is in plaats van het blauw/rood wat ik tot nu toe heb gezien. En tevens ook gekleurde verlichting onder de tunnel. Dus wellicht kun je toch de kleuren aanpassen....Loft ziet er verder goed uit op deze foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeroe.b
Inspired schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:07:
[...]

Dat verhaal over de WP geloof ik niet. :) Maar zullen we moeten afwachten. Zou niet weten waarom ze de WP niet zouden gebruik bij stilstand. Het is gewoon een andere manier van verwarmen. Waarom dat niet doen als hij stil staat? Maar goed, doorgaans heeft het met name zin als je onderweg bent dus echt een groot issue is het niet.
i've been told.. geen idee of het de waarheid is. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
vinom schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:26:
[...]

Om hier weer even op terug te komen. Op het Duitse Skoda forum, kwam ik deze foto nog tegen van het Loft interieur:
[Afbeelding][Afbeelding]

En dan zie je dat de interieur verlichting groen is in plaats van het blauw/rood wat ik tot nu toe heb gezien. En tevens ook gekleurde verlichting onder de tunnel. Dus wellicht kun je toch de kleuren aanpassen....Loft ziet er verder goed uit op deze foto's.
Als ik dit zo zie ben ik dik tevreden met de keuze voor Loft. Dank voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
vinom schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:26:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Mag ik een linkje naar het forum? Foto's zien er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
FJP84 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:25:
[...]

Als ik dit zo zie ben ik dik tevreden met de keuze voor Loft. Dank voor het delen!
Hier hetzelfde :-) Ziet er prima uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
RandomNick schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:51:
[...]

Mag ik een linkje naar het forum? Foto's zien er goed uit!
Hier had ik hem gevonden:
https://www.skodacommunit...usstattungslinien.134217/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RandomNick
Nice! In dat draadje nog een link naar meer foto's van Loft.

En ook foto's waarop de ledbalkjes rood zijn.

https://tekdeeps.com/bild...has-its-swedish-premiere/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
@RandomNick Rood wordt ie automatisch als je de deur open doet, zodat het verkeer om je heen je auto beter kan zien.

[ Voor 3% gewijzigd door vinom op 29-10-2020 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12-2024

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Inspired schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:07:
[...]

De accu heeft bruto meer capaciteit inderdaad. Ik neem echter aan dat je gewoon tot 100% van de netto capaciteit kunt laden. In principe is 100% laden bij een EV altijd 100% van de netto capaciteit.

De 80 heeft zo'n 6% "extra" capaciteit en de 60 zo'n 8%. Laden tot 100 is dus eigenlijk tot 94%/92%.
Misschien is dat het verschil tussen de 77kWh en 82 kWh die op verschillende plekken genoemd worden voor de 80 versie

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:18
Ik lees ook in het bericht dat er 75.000 Enyaq's worden geproduceerd in 2021, dat is toch nog een serieus aantal. Zweden krijgt er 5.500 lees ik daar ook, terwijl er al 4.000 geïnteresseerde zich hebben gemeld. Ik heb nog nergens gelezen hoeveel Nederland er 'krijgt', maar het zou mij toch verbazen dat diegene die nu hebben besteld niet ergens in 2021 kunnen gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
Kunnen ze bij bestelling garantie geven op levering?? Of is dat min of meer een loterij?

Ik snap dat dit afhankelijk is van het aantal bestelling en toezeggingen van Skoda.

En hoe zit dat bij alternatieven zoals de XC40 P8 of Polestar 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted Hanky
Even een andere vraag. In de folder staan ook 20inch donkere velgen maar die zijn niet te configureren. Weet iemand of en wanneer die ook in NL beschikbaar zijn?

Heb nu gekozen voor de LM 20inch maar wil nog graag naar de andere als dat kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert_ZM
rammes schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:40:
[...]

goeie, die normale stekker lader heb ik nog niet gezien voor de ENYAQ. ook niet in de folder, komt die er wel?
Skoda heeft in de prijslijst voor 700 euro wel een Clever Charging cable staan. Die is dan voor 230V en kan tevens op krachtstroom aangesloten worden. Ik vind 700 euro voor een extra laadkabel wel erg veel geld en weet niet echt plekken te bedenken waar ik met krachtstroom zou gaan laden, dus dat heeft voor mij geen voordelen. Ik heb via marktplaats een 230V laadkabel van een Golf GTE gekocht om bij me te hebben voor op vakantie als er bij de accomodatie geen andere laadmogelijkheden in de buurt zijn. Is ook een type 2 lader, dus zou naar mijn idee prima moeten werken (alleen weet ik dat pas volgend jaar na levering van de Enyaq :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Robert_ZM elke granny werkt wel idd. Blijf het ook vreemd vinden dat je bij een EV geen lader krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-06 12:20
Arosa schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:26:
Ik lees ook in het bericht dat er 75.000 Enyaq's worden geproduceerd in 2021, dat is toch nog een serieus aantal. Zweden krijgt er 5.500 lees ik daar ook, terwijl er al 4.000 geïnteresseerde zich hebben gemeld. Ik heb nog nergens gelezen hoeveel Nederland er 'krijgt', maar het zou mij toch verbazen dat diegene die nu hebben besteld niet ergens in 2021 kunnen gaan rijden.
Mmm dat zou wel even een bummer zijn. Ik ben al een paar weken aan het proberen te volgen hoe het met de verkopen gaat. De laatste stand die ik van Skoda support heb gehad is dat Pon nu mei verwacht (hoewel ik aan de aflever weken hier zie dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn). Mijn lease contract loopt begin juli af en normaal gesproken mag ik 3 maanden daarvoor een nieuwe auto uitzoeken. Ik wil best in onderhandeling met de baas om dat eerder te doen als het toch al na juli wordt voordat de auto komt maar als het al niet eens meer lukt voor heel volgend jaar...

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:29
In Noorwegen waren er meer dan 15000 geïnteresseerden. Ik was zelf nummer 11xxx. Het daadwerkelijk aantal dat overgaat tot de bestelling zal wellicht een stuk lager liggen, maar het zijn er serieus veel. Het bestel process werd zelfs in batches van 2000 stuks verdeeld per week verdeeld om de last voor de dealers te verlichten. Er zijn er in ieder geval 10000 stuks beloofd voor de Noorse markt. Ik heb zelf de 80x besteld en deze wordt op z'n vroegst in mei geleverd, maar het zou zo maar oktober kunnen worden. Maandag hoor ik meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:18
Ik lees dat de 80X pas per januari te bestellen is in Zweden, Noorwegen heeft blijkbaar een voorsprong.

@Sand0rf : Als de Enyaq net zo populair wordt als de Tesla Model 3, dan heb je misschien een probleem. Van de Model 3 zijn er in 2019 29.948 verkocht, maar in 2020 tot september 4.307 (bron: autoweek.nl).

Als je de mogelijkheid heb om de Enyaq 80 te kiezen, dan is een ID4 wellicht ook een optie. Die wordt op een andere locatie geproduceerd en zover ik begrepen ook de batterijen, dus daar zijn wellicht grotere productie aantallen mogelijk. Ik vind zelf de Enyaq wel mooier.

En misschien loopt het allemaal wel los, en bovendien bijna iedere keer weet een dealer toch nog ergens modellen ergens vandaan te halen waar veel vraag naar is. Ik heb dat de afgelopen jaren gezien bij de Volvo V40 (de laatste diesels met 14%), de Volvo V60 phev, .. de dealer hier om de hoek heeft nog bijna nieuwe Audi E-trons met 4% bijtelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-06 12:20
Arosa schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:10:
Ik vind zelf de Enyaq wel mooier.
Dat is precies het ding. Ik hoef geen Plastic-Fantastic ID.4

/post

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Hier nog wat foto's gevonden in Quartz Grey:
Afbeeldingslocatie: https://forum.skodahome.cz/uploads/monthly_2020_09/IMG_20200924_155734.jpg.01de5db119f7d95cdd7a61c06bf9b2f0.jpg
Afbeeldingslocatie: https://forum.skodahome.cz/uploads/monthly_2020_09/IMG_20200924_155710.jpg.2474378926913cf919413f202cafed64.jpg
Afbeeldingslocatie: https://forum.skodahome.cz/uploads/monthly_2020_09/IMG_20200924_155523.jpg.70ba56c3a842c61e9a4d7fa018a5c65e.jpg

En in het blauw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3tJi3L6EDNJTrq9t22WgL8vpFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DFNNB0hrmrq2KwwyrsAnyYxz.jpg?f=fotoalbum_large
Meer foto's in het blauw: Klik

In het rood:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzxknGVTq1kJG17Uzv4OH2rhjnQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/60Ff5qK5L0D2xfPAMJvE9Zsu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePJcpBERHv_U1eH1TQqLvCdxUZA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bBCQPXwsACFGfCzNjFUXNlTg.jpg?f=user_large

Ik twijfel zelf nog steeds enorm tussen Artic Silver & Quartz Grey. Artic Silver lijkt soms erg groen op foto's en video's en soms niet.

[ Voor 48% gewijzigd door vinom op 30-10-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
Ted Hanky schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:59:
Even een andere vraag. In de folder staan ook 20inch donkere velgen maar die zijn niet te configureren. Weet iemand of en wanneer die ook in NL beschikbaar zijn?

Heb nu gekozen voor de LM 20inch maar wil nog graag naar de andere als dat kan
In het begin stonden deze in de DE/BE configuratoren als *leverbaar vanaf Q2 2021. Later zijn ze er helemaal uitgehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pim89
vinom schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:24:
Hier nog wat foto's gevonden in Quartz Grey:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

En in het blauw:
[Afbeelding]
Meer foto's in het blauw: Klik

In het rood:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik twijfel zelf nog steeds enorm tussen Artic Silver & Quartz Grey. Artic Silver lijkt soms erg groen op foto's en video's en soms niet.
toon volledige bericht
Ik vind dat rood ook wel heel tof!

Ook goed om de standaard LED-units te zien. Aan de achterlichten is weinig verschil te zien met de lampen uit het lichtpakket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
@pim89 Dat was me nog niet eens opgevallen, maar dat is inderdaad de standaard led verlichting. Het halogeen lampje van de richtingaanwijzer zie ik wel zitten op de voorkant :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
vinom schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:46:
@pim89 Dat was me nog niet eens opgevallen, maar dat is inderdaad de standaard led verlichting. Het halogeen lampje van de richtingaanwijzer zie ik wel zitten op de voorkant :P
Dat halogeen lampje inderdaad, beetje jammer maar de algemene looks van deze standaard lichtunits stemt me toch tevreden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 23:31
Zojuist ook de bestelling geplaatst, LM biedt hem nu aan de werkgever aan ter goedkeuring. Na lang wikken en wegen de volgende configuratie besteld:

Enyaq 60
- Black magic
- 20 inch Vega
- Eco Suite Bruin
- Comfort Plus
- Assistentie
- Klimaat Plus
- Family
- Transport
- Sport Plus
- Licht
- Infotainment Plus
- Warmtepomp
- 100KW oplaadmogelijkheid
- Achteruitrijcamera en parkeersensoren voor
- Chromen dagrailing etc
- Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel
- Panoramadak
- Skoda Sound System

Afgezien van een trekhaak volgens mij redelijk 'vol'.

Paar zorgen nog:
- Kan de Skoda Sound System nu wel of niet geleverd worden, lijkt er op na berichten die ik hier lees dus niet :(
- Ik hoop dat hij toch wel eind Q2 te leveren is, anders zou het te lang gaan duren na afloop van huidige lease auto en mag ik hem wellicht toch niet bestellen.

Fingers crossed....

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
Iemand hier die iets zinnigs kan zeggen over de 'versnellings'pook?
Probeer wijs te worden uit de letters en werking, maar krijg het plaatje niet compleet.

R = rear (maar zit aan de voorkant van de pook?)
N = Neutral
D = Drive maar aan de achterkant van de pook?
B = Brake???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
RandomNick schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:15:
Probeer wijs te worden uit de letters en werking, maar krijg het plaatje niet compleet.

N = Neutral
B = Brake???
R = Inderdaad in de achteruit
N = Neutraal. Handig voor de wasstraat :)
D = Rijden maar
B = Afremmen op de motor, vooral handig voor afdalen in de bergen

Zo ken ik het tenminste van mijn huidige auto.

Hier is het na een wat langduriger administratief proces tussen LM en WG afwachten op het contract tussen LM en WG. Als dat door WG akkoord is bevonden wordt de bestelling geplaatst. Ik heb goede hoop op volgende week, en hoop dat dat nog op tijd is.

[ Voor 17% gewijzigd door FJP84 op 30-10-2020 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim89
RandomNick schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:15:

N = Neutral
B = Brake???
Volgens mij is de B voor regeneratie. Het one pedal driving idee zeg maar. En met de peddels achter het stuur bepaal je dan hoe sterk dat gaat. Als ‘ie op drive staat, staat dat helemaal uit, denk ik dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
pim89 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:23:
[...]

Volgens mij is de B voor regeneratie. Het one pedal driving idee zeg maar. En met de peddels achter het stuur bepaal je dan hoe sterk dat gaat. Als ‘ie op drive staat, staat dat helemaal uit, denk ik dan...
Dat klinkt logisch. Mis ik alleen sport 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
TonCoronel schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:00:
Zojuist ook de bestelling geplaatst, LM biedt hem nu aan de werkgever aan ter goedkeuring. Na lang wikken en wegen de volgende configuratie besteld:

Enyaq 60
- Black magic
- 20 inch Vega
- Eco Suite Bruin
- Comfort Plus
- Assistentie
- Klimaat Plus
- Family
- Transport
- Sport Plus
- Licht
- Infotainment Plus
- Warmtepomp
- 100KW oplaadmogelijkheid
- Achteruitrijcamera en parkeersensoren voor
- Chromen dagrailing etc
- Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel
- Panoramadak
- Skoda Sound System

Afgezien van een trekhaak volgens mij redelijk 'vol'.

Paar zorgen nog:
- Kan de Skoda Sound System nu wel of niet geleverd worden, lijkt er op na berichten die ik hier lees dus niet :(
- Ik hoop dat hij toch wel eind Q2 te leveren is, anders zou het te lang gaan duren na afloop van huidige lease auto en mag ik hem wellicht toch niet bestellen.

Fingers crossed....
toon volledige bericht
Die is aardig aangekleed :) Ik denk dat Skoda Sound System er niet op zit. Dat zat op de demo modellen ook niet, die iedereen tot nu toe heeft gezien. Op de Belgische configurator is het wel te kiezen, de Duitse configurator zegt vanaf Q1 2021 te bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DypFrys
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-01 21:04
Ik zit nu in een fase dat ik de config voor 95% rond heb maar eigenlijk nog wat centjes eraf moet doen. Randje binnen en buiten lease budget. Nu overweeg ik om eco suit om te ruilen voor lounge interieur. Half leer/alcantara. Meer mensen die dit gekozen hebben? Wat mij opvalt is dat het stiksel geel is. Dit is neem ik aan alleen in deze kleur te doen? Het is niet lelijk maar waarom geel? :)

En twijfel dingetje is transport optie. Is allemaal niet duurste maar zou er volgens mij prima zonder kunnen (al geldt dat voor alles aan opties haha). Ook twijfel ik over de augmented reality display. Iemand hele goede argumenten om dat te kiezen? Het klinkt als een gimmick en heb zelf nooit een heads-up display gehad, wel eens mee gereden in andere auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

DypFrys schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:31:
Ik zit nu in een fase dat ik de config voor 95% rond heb maar eigenlijk nog wat centjes eraf moet doen. Randje binnen en buiten lease budget. Nu overweeg ik om eco suit om te ruilen voor lounge interieur. Half leer/alcantara. Meer mensen die dit gekozen hebben? Wat mij opvalt is dat het stiksel geel is. Dit is neem ik aan alleen in deze kleur te doen? Het is niet lelijk maar waarom geel? :)

En twijfel dingetje is transport optie. Is allemaal niet duurste maar zou er volgens mij prima zonder kunnen (al geldt dat voor alles aan opties haha). Ook twijfel ik over de augmented reality display. Iemand hele goede argumenten om dat te kiezen? Het klinkt als een gimmick en heb zelf nooit een heads-up display gehad, wel eens mee gereden in andere auto's.
Wat betreft het augmented reality display, ik heb daar voor gekozen met de gedachten hej als ik futuristisch ga rijden nu, dan wil ik het ook voor de100% en het gevoel hebben dat ik ook echt een ander soort auto heb dan een verbrandingsauto

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-06 10:33
rammes schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:03:
[...]

Wat betreft het augmented reality display, ik heb daar voor gekozen met de gedachten hej als ik futuristisch ga rijden nu, dan wil ik het ook voor de100% en het gevoel hebben dat ik ook echt een ander soort auto heb dan een verbrandingsauto
Exactly my 2 cents :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langevoort
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-06 14:42

Ik heb een proefritje gemaakt in een ID.3 met AR. Ik vond het persoonlijk niet heel bijzonder en kan je prima missen, kun je natuurlijk ook zelf uitproberen. Transport is wel handig, zeker met die dubbele bodem...

Spidermellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Ik lees hier alleen verhalen van leaserijders. Zelf heb ik mijn iV 60 privé gekocht. Zijn er nog meer privé kopers op dit forum? Ik ben wel benieuwd wat voor overwegingen andere privé kopers hebben om de Enyaq te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Een interessant artikel over een speciale testruimte van Skoda waar de Enyaq wordt beproefd in zeer verschillende klimaten. Het schijnt dat VW dat überhaupt niet doet...
https://www.skoda-storybo...he-heat-on-electric-cars/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
ManiacScum schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:34:
Kunnen ze bij bestelling garantie geven op levering?? Of is dat min of meer een loterij?

Ik snap dat dit afhankelijk is van het aantal bestelling en toezeggingen van Skoda.

En hoe zit dat bij alternatieven zoals de XC40 P8 of Polestar 2?
Ik kreeg bij bestelling een levertermijn van ‘april 2021’. En ik heb begrepen dat elke dealer een quotum heeft gekregen van het aantal Enyaqs dat ze voor 2021mogen verkopen. Ze gaan er vanuit dat het hele productie quotum eind dit jaar is uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-06 19:51
Hoi all. Inmiddels lees ik hier mee.

Ook ik heb een Enyaq particulier gekocht: een iV60. Bij bestellen waren eerdere bestellingen ingepland op week 17. Let's hope...

Beweegreden: huidige Kodiaq 4 jaar oud, kijken voor vervolg en toen kwam de Enyaq. Erg mooie auto en gezien bij Dealer. Aanschaf (hopelijk) met subsidie, fijn rijplezier en lagere doorlopende kosten.

Ik ben bezig met kiezen lader bij mij thuis (inclusief meterkast vernieuwen en aansluiting verzwaren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum

Ik zou er voor zorgen dat hij de auto net iets minder mooi wordt dan de mijne.... iemand moet toch echt shinen op de parkeerplaats voor het kantoor. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DypFrys
ManiacScum schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:25:
[...]

Ik zou er voor zorgen dat hij de auto net iets minder mooi wordt dan de mijne.... iemand moet toch echt shinen op de parkeerplaats voor het kantoor. :*)
Heb je nou al een configuratie gemaakt? ;-) Anders doe jij een rode... met blauwe zwaailampen bovenop!

Oh ja, mijn laatste klaagzang: Skoda Sound system. Wel of niet?? Ook zoiets.... dit is toch echt geen doen zo van "papier" kiezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DypFrys
Ik heb de knoop doorgehakt. Zojuist bestelling ingeschoten voor een:

Enyaq iV 80
Infotainment online 3 jaar (YON)
Skoda Sound system (9VS)
Panoramadak (3FU)
Elektrisch inklapbare trekhaak (1M6)
Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie incl. elektrisch verstelbare lendensteun (PB0)
125 kW oplaadmogelijkheid en toegang tot Ionity netwerk (LH3)
Metallic lak (JATOCL01)
Assistentie (PSA)
Comfort Plus (PDB)
Eco suite (PLB)
Family (PXA)
Infotainment Plus (RAB)
Klimaat Plus (PWB)
Licht (PK8)
Warmtepomp (PHC)
Lichtmetalen velgen Antraciet Betria 21" 235/45/R21 voor, 255/40/R21 achter (PJL)

Nu afwachten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florabora
johnvanderster schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:19:
...

Ik ben bezig met kiezen lader bij mij thuis (inclusief meterkast vernieuwen en aansluiting verzwaren).
Ik heb vorige week precies hetzelfde doorlopen voor mijn aankomende nieuwe bolide.
Binnenkort worden de zonnepanelen geïnstalleerd, samen met een nieuwe meterkast en een 3 fasen aansluiting vanaf de weg.
Qua laadpaal gekozen voor de Zappi laadpaal, die kan goed load balancen in je huis zodat je nooit overbelasting kan krijgen en altijd optimaal gebruik maakt van je opgewekte energie en het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

florabora schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:41:
[...]

Ik heb vorige week precies hetzelfde doorlopen voor mijn aankomende nieuwe bolide.
Binnenkort worden de zonnepanelen geïnstalleerd, samen met een nieuwe meterkast en een 3 fasen aansluiting vanaf de weg.
Qua laadpaal gekozen voor de Zappi laadpaal, die kan goed load balancen in je huis zodat je nooit overbelasting kan krijgen en altijd optimaal gebruik maakt van je opgewekte energie en het net.
maar dan is het dus een prive aanschaf, lease heeft die zappi toch geen voordeel

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florabora
rammes schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:44:
[...]

maar dan is het dus een prive aanschaf, lease heeft die zappi toch geen voordeel
Ja idd een prive aankoop.
Ik had geen zin om het mee te leasen en wilde gewoon een upgrade van m'n pand.
Momenteel rijd ik een Passat GTE.
De Enyaq zal ik bij normaal gebruik volgend jaar dagelijks thuis opladen. Ik verwacht er elke dag wel 30-40 kWh in te kunnen blazen. Als ik m dan om 1800 aan plug, is het qua stroomverbruik prime time hier in huis. Ik wilde verder geen gekloot en m'n huidige laadpaal zou er echt 24uur over doen ofzo dus die gaat tzt van de muur af

Even terug on-topic; ik heb de LM gevraagd of ze al een verwachte levertijd kunnen afgeven. Ben wel erg benieuwd maar hou rekening met juni dan kan het altijd meevallen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-06 22:18
pitchdown schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:15:
Ik maak mij het meest zorgen over de actieradius.
De 80 is daarom het meest interessant, maar lastiger aan te kleden binnen het budget.

De keuze zit bij mij tussen :
Enyaq 60/80- Scheelt 76 euro netto bijtelling per maand t.o.v. de andere 2
Karoq - Volledig aan te kleden
Peugeot 5008 - Blue lease premium redelijk aan te kleden

De Enyaq is overigens in 60/80 te configureren bij Directlease
En? Inmiddels een Enyaq besteld of toch een Golf Variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:56
aschja schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:52:
[...]

En? Inmiddels een Enyaq besteld of toch een Golf Variant?
Peugeot 5008 blue lease!
Ruimte monster en mooi interieur en exterieur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted Hanky

Ik heb ook de Lounge gekozen. Vind juist het gele randje wel fris ogen en de lichte kleur geeft het geheel een lichte aanblik ivm Arctic Silver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-06 22:18
pitchdown schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:54:
[...]

Peugeot 5008 blue lease!
Ruimte monster en mooi interieur en exterieur!
Jij weet ook niet wat je wil he. Haha. Veel plezier er mee. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DypFrys
Ted Hanky schreef op maandag 2 november 2020 @ 23:03:
[...]

Ik heb ook de Lounge gekozen. Vind juist het gele randje wel fris ogen en de lichte kleur geeft het geheel een lichte aanblik ivm Arctic Silver.
Ik ben gisteravond nog last minute geswitched naar het prachtige bruine interieur. De lease prijs ging maar 1,- omhoog bij het kiezen van eco suite en die laatste 7,- bijtelling ging het me ook niet meer om. Nu heb ik de auto echt helemaal zoals ik hem zou willen. Plus ik was bang dat ManiacScum (m'n collega) het wel zou uitzoeken en mij dan steeds de gek zou aansteken :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiacScum
DypFrys schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:45:
[...]

Ik ben gisteravond nog last minute geswitched naar het prachtige bruine interieur. De lease prijs ging maar 1,- omhoog bij het kiezen van eco suite en die laatste 7,- bijtelling ging het me ook niet meer om. Nu heb ik de auto echt helemaal zoals ik hem zou willen. Plus ik was bang dat ManiacScum (m'n collega) het wel zou uitzoeken en mij dan steeds de gek zou aansteken :P
:*) })

Die kans was groot geweest....

[ Voor 3% gewijzigd door ManiacScum op 03-11-2020 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeroe.b
:) levertijd ontvangen voor de IV80,.... begin juli. Dus als je nu besteld, reken daar maar op!

Over het laden om 18 uur. ; je kan de stekker er toch insteken en aangeven in de planning dat hij pas om 21.30 gaat laden oid? Geen idee wanneer dal periode in gaat. Maar je hebt dan 'minder stroom verbruik' tijdens primetime en je laad goedkoper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t3q
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:56

t3q

Say yes to teq

Mijn Skoda Enyaq is inmiddels ook in bestelling met de volgende opties:

Enyaq iV 80 - Toch voor meer standaard bereik
Energy Blue - Vindt het blauw samen met de suite zwart eigenlijk wel top eruit zien.
19" Standaard
Skoda Sound system (werd eerst gecanceld maar 2 dagen later toch bevestigd dat het leverbaar is :))
Trekhaarvoorbereiding
125 kW oplaadmogelijkheid en toegang tot Ionity netwerk - Zeker handig
Assistentie
Comfort
Suite Zwart - Leer is handig met de 3 kids
Family -
Klimaat Plus

Levering zou rond week 9 zijn.

Nu de zoektoch naar de juiste laadpaal, ik zie wat opmerkingen voorbij komen over de Tesla Wall connector, die schijnt redelijk betaalbaar te zijn en kan 11 kW laden.
Maar is verder in verdiepen.

Life goes as it goes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
t3q schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:01:
Mijn Skoda Enyaq is inmiddels ook in bestelling met de volgende opties:

Levering zou rond week 9 zijn.
Die levertijd verschilt nogal met andere levertijden..... ik zou persoonlijk blijer worden van deze levertijd dan pas ergens in juli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeroe.b
Dat is begin maart, volgens mij begonnen ze begin april. Gok dat er een 1 is wegevallen en dat het 19 moet zijn.

Ik rij al 1 jaar lang in een auto die er stond.. ik geloof het allemaal wel. Ik gok dat de auto's van april gewoon allemaal besteld zijn door de dealers. Die zijn met de gunstige bijtelling van 21 nog wel weg, daarna is het over met de pret.
Pagina: 1 ... 6 ... 250 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2