Voor de restwaarde na 5 jaar denk ik ook dat een 80 met warmtepomp en wellicht nog wat andere opties wel een wat hogere restwaarde zal hebben, maar ik verwacht eigenlijk niet dat het verschil heel groot zal zijn. Voor een particulier (doorgaans toch de doelgroep voor een auto van 5 jaar oud) is het bereik van een 60 veelal al ruim voldoende voor prive ritten en spelen ook andere factoren mee zoals de kosten voor verzekering (lagere catalogusprijs = lagere premie) en voor een particulier kan wellicht een kalere auto interessant zijn vanwege de lagere prijs. Voor restwaarde is denk ik voornamelijk een courante kleur van belang, waarbij alle metallic kleuren bij de Enyaq vermoedelijk wel prima zijn.
Ik heb ook even gekeken voor laadmogelijkheden in het buitenland m.b.t. vakantieritten. Voor laden onderweg aan openbare laadpalen zijn er behoorlijk wat verschillende laadpassen van toepassing en ik wil dat voor mezelf graag zo makkelijk en eenvoudig mogelijk maken, liefst zoveel mogelijk vergelijkbaar met het tanken van een brandstofauto. Gelukkig bieden Fastned en Ionity daarin uitkomt. Fastned heeft momenteel vooral een sterke dekking in Nederland, daarbuiten wat laadpalen verspreid in Duitsland en 5 dicht bij elkaar in Noord-Engeland. Ionity heeft over heel Europa een prima dekking. Voor vakantieritten is het Ionity netwerk dus zeer interessant, dit zijn doorgaans ook moderne en snelle laders.
Voor wie de snellaadoptie meebesteld heeft bij de Enyaq is het eerste jaar gebruik van het Ionity netwerk inbegrepen. De Skoda dealer kon mij daar nog geen verdere details over geven, maar ik vermoed dat het gaat om een maandabonnement o.b.v. waarvan je kan laden tegen gereduceerd tarief. Ionity heeft namelijk begin dit jaar de prijzen voor gebruikers zonder abonnement fors verhoogd naar € 0,79 per kWh. Automerken kunnen hun klanten een abonnement aanbieden waarbij ze tegen verlaagd tarief kunnen laden. Voor Audi en Porsche zou dit om een abonnement van € 17,95 per maand gaan en dan laden voor € 0,33 per kWh. Zie ook:
https://www.autovisie.nl/...-gebruik-snelladers-door/ Ik vermoed dat Skoda een vergelijkbaar aanbod zal bieden na het eerste jaar.
Fastned heeft ook een dergelijk prijsplan, zonder abonnement betaal je € 0,59 per kWh, met abonnement € 0,35 per kWh. Het abonnement bij Fastned is voordeliger, namelijk € 11,99 per maand, maar nadeel is bij Fastned momenteel nog het beperktere aantal laders in het buitenland (Fastned is wel bezig met verdere uitbreiding in Europa).
Een abonnement bij Ionity/Fastned is denk ik vooral interessant als je meerdere keren per jaar naar het buitenland gaat. Bij Fastned ligt het omslagpunt bij 600 kWh (ongeveer 3.000 km), bij Ionity ligt het omslagpunt wat lager, namelijk bij 468 kWh (ongeveer 2350 km), ervan uitgaande dat je alleen bij Ionity laadpalen oplaadt. Afhankelijk van het aantal buitenlandkilometers kan het dus interessant zijn een dergelijk abonnement af te sluiten. Als je de stroom ook in Nederland zelf moet betalen is een abonnement op Fastned wel erg interessant, In Nederland zijn er veel Fastned locaties, waardoor je voor 12 euro per maand overal snel bij kan laden tegen vergelijkbare kosten als bij een publiek laadpunt en ga je dan op wintersport naar Oostenrijk kan je onderweg in Duitsland ook voordelig van de Fastned locaties gebruik maken.
Een interessante routeplanner is A Better Routeplanner (
https://abetterrouteplanner.com/). Je kunt daar precies je auto selecteren (ook de Enyaq staat er al in, zowel 60 als 80 en met of zonder warmtepomp kan je aanklikken). Ook kan je bij instellingen aangeven met welk maximum laadpercentage van de accu gerekend dient te worden en zelfs ook degradatiepercetage van de accu kan je opgeven (wat van belang is als de Enyaq wat ouder wordt). Ook kun je bepaalde aanbieders van laadpalen prefereren of uitsluiten. In het eerste jaar met het bij de snellaad mogelijkheid inbegrepen Ionity abonnement kan je dan Ionity laders als preferentie opgeven of zelfs dat alleen maar Ionity laders gebruikt mogen worden. Hetzelfde geldt uiteraard voor Fastned. A Better Routeplanner heeft ook een betaalde variant (50 euro per jaar) waarbij o.a. ook rekening gehouden wordt met drukte bij snelladers, wat wellicht in vakantieperiodes interessant is.
Zowel Fastned als Ionity hebben een app waar je o.a. je bankpas of creditcard aan kunt koppelen en ook kan je uiteraard betalen met een laadpas, in laadpasmogelijkheden heb ik me nog niet zo verdiept. Ook zonder abonnement kan je de app gebruiken en je creditcard koppelen, dus voor vakanties zou de Ionity en/of Fastned app prima moeten volstaan. Wellicht voor de zekerheid nog wel een gangbare laadpas achter de hand houden, stel dat je je telefoon verliest o.i.d.
Heeft er nog iemand tips voor laadpassen voor onderweg bij een publiek laadstation? Om bijvoorbeeld bij je bestemming in de buurt van je hotel/accomodatie te kunnen laden is het wel handig om een laadpas te hebben die daar geaccepteerd wordt. Wat zijn veel geaccepteerde laadpassen, liefst zonder abonnement?