Herken ik, heb de vrouw laten beslissenGenestealer schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:47:
[...]
Herkennen jullie dat, maar geen besluit kunnen nemen tussen Arctic Silver en Quartz Grey? Laatste kleur heb ik in het echt mogen bewonderen en die staat echt prachtig. Nu even nog wachten op de Arctic Silver demo auto om knoop door te hakken.
Vooral een rare, komt dat door de wielbasis?leenderttimmers schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:14:
Rijdende beelden, let op draaicirkel
YouTube: ŠKODA ENYAQ iV first drive - drone footage
Ik zou het doen!
Van wat ik begrepen heb is de draaicirkel kleiner omdat bij de voorwielen geen aandrijfstang aanwezig is die de stuuruitslag belemmert.rammes schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:51:
[...]
Vooral een rare, komt dat door de wielbasis?
Nee. Heb al bijna 4 jaar een Quartz Grey auto voor de deur staan.....Genestealer schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:47:
[...]
Herkennen jullie dat, maar geen besluit kunnen nemen tussen Arctic Silver en Quartz Grey? Laatste kleur heb ik in het echt mogen bewonderen en die staat echt prachtig. Nu even nog wachten op de Arctic Silver demo auto om knoop door te hakken.
Hier juist het tegenovergestelde, ze vond Quartz Grey weer te saai!FJP84 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:53:
[...]
Exactly the same here! Zij vond Quartz Grey stoerder
Ah ok, heb ook totaal geen verstand van autos 😜Duncan78 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:53:
[...]
Van wat ik begrepen heb is de draaicirkel kleiner omdat bij de voorwielen geen aandrijfstang aanwezig is die de stuuruitslag belemmert.
Ik zou het doen!
ha ha ha hier ook de vrouw des huizen laten "meebeslissen"Duncan78 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:55:
[...]
Hier juist het tegenovergestelde, ze vond Quartz Grey weer te saai!

het is Black Magic geworden, de grijze varianten ziojn voor oude mannen met een gleufhoed kreeg ik te horen

Idd de vrouw des huizes mocht de kleur kiezen, ik het interieurJeroenvr72 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:20:
[...]
ha ha ha hier ook de vrouw des huizen laten "meebeslissen"![]()
het is Black Magic geworden, de grijze varianten ziojn voor oude mannen met een gleufhoed kreeg ik te horen
Ik heb uiteindelijk ook maar een Enyaq besteld, die ID.3 1st plus die ik (shortlease) heb bevalt me voor geen meter.
Ik zat nog te twijfelen tussen de 60 en 80, maar heb toch maar voor een zo goed als maximaal uitgeruste 60 gekozen. Die 4x per jaar dat ik naar mijn ouders in Groningen rij pak ik wel een kwartiertje de lader.
Dit is hem uiteindelijk geworden:
Enyaq 60
- Kleur: Arctic Silver Metallic
- Interieur: Eco Suite
- Velgen: Lichtmetalen velgen Antraciet Betria 21 inch
- Comfort Plus
- Assistentie Plus
- Klimaat
- Family
- Sport
- Infotainment Plus
- Panoramadak
- 100 kW oplaadmogelijkheid en toegang tot Ionity netwerk
- 360 graden areaview
- Alarm met SAFE
- Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie incl. elektrisch verstelbare lendensteun
- Zijairbags achter
- Skoda Sound System
- Rubberen kofferbakmat, ENYAQ
- SKODA iV pakket
Er zou een productieslot gereserveerd zijn voor dit jaar, wanneer dat exact gaat zijn hoor ik nog
Ik zat nog te twijfelen tussen de 60 en 80, maar heb toch maar voor een zo goed als maximaal uitgeruste 60 gekozen. Die 4x per jaar dat ik naar mijn ouders in Groningen rij pak ik wel een kwartiertje de lader.
Enyaq 60
- Comfort Plus
- Assistentie Plus
- Klimaat
- Family
- Sport
- Infotainment Plus
- Panoramadak
- 360 graden areaview
- Alarm met SAFE
- Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie incl. elektrisch verstelbare lendensteun
- Zijairbags achter
- Skoda Sound System
- SKODA iV pakket
Er zou een productieslot gereserveerd zijn voor dit jaar, wanneer dat exact gaat zijn hoor ik nog
Dan ben ik wel benieuwd waarom de ID.3 niet bevalt.CrashKonijn schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:08:
Ik heb uiteindelijk ook maar een Enyaq besteld, die ID.3 1st plus die ik (shortlease) heb bevalt me voor geen meter.
@CrashKonijn aardig gek die configuratie, netjes hoor, kan het zijn dat ik verplichte assistentie (horend bij elektrische stoel) mis of hoeft dat niet of vergeten te vermelden?
Tja,ik kreeg te horen dat zwart voor begrafenis ondernemers wasJeroenvr72 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:20:
[...]

Dus werd het quartz Grey
Nette bestelling hoorCrashKonijn schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:08:
Enyaq 60
- Comfort Plus
- Assistentie Plus
- Klimaat
- Family
- Sport
- Infotainment Plus
- Panoramadak
- 360 graden areaview
- Alarm met SAFE
- Zijairbags achter
- Skoda Sound System
- SKODA iV pakket
Ik heb de ID.3 1st plus, een auto van 43k. De complete auto is echter van goedkoop plastic vergelijkbaar met de peugeot 108 die ik ook gereden heb. Alle user interface knoppen zijn echt dramatisch, je kunt op het stuur 'zacht' en 'hard' klikken, ik doe altijd een van beide per ongeluk. En praat me er niet over hoe vaak ik wel niet per ongeluk de 'rear windows' knop heb aangeraakt.windfreak schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:15:
[...]
Dan ben ik wel benieuwd waarom de ID.3 niet bevalt.
Bij mijn baanwissel per 1 januari heb ik mijn 2018 polo in moeten leveren, daar zaten een aantal features op die hier niet op zitten. Ik vind bijv side assist een beetje basic worden, maar dat zit er dan weer niet op.
Laten we het er op houden dat ik het een hele bijzonder combinatie vind, en de combinatie zoals hij nu is vind ik geen 43.000 euro waard. Van 0 naar 100 in 7.6 seconden is overigens wel leuk
Consumntenrecht is hier (helaas voor betrokkene) niet van toepassing.Jeroenvr72 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:41:
[...]
Volgens mij kun je als consument (of werkgever in dit geval) altijd onder een opdracht uit als er wijzigingen plaatsvinden die na plaatsen van een order plaatsvinden, die nadelige consequenties voor jou (als opdrachtgever) met zich meebrengen. Kleine lettertjes doen niets af aan het recht dat je als consument hebt. Zou lekker worden...de fabriek heeft een wijziging doorgevoerd, de auto kost 5.000,- meer en de klant mag niet annuleren? volgens mij werkt het zo nietMaar ik ben geen jurist.
Ik snap wel je enorme teleurstelling!!
Whoops, ik assistentie plus onbtrak inderdaad in het lijstjeknirrebir schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:16:
@CrashKonijn aardig gek die configuratie, netjes hoor, kan het zijn dat ik verplichte assistentie (horend bij elektrische stoel) mis of hoeft dat niet of vergeten te vermelden?
Same hereJeroenvr72 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:20:
[...]
Vandaag update van dealer gehad, besteld half november.
De productieweek van uw SKODA Enyaq is week 23, de verwachte leverweek aan u is week 26
Pff, wat duurt het toch lang 😉😕
De productieweek van uw SKODA Enyaq is week 23, de verwachte leverweek aan u is week 26
Wat ik weet 5x112 naaf 66.6 en ET42jeroenkb schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:05:
Ik ben aan het kijken of mijn huidige velgen met winterbanden ook op de Enyaq gaan passen. Ik heb alleen onderstaande info kunnen vinden. alleen niet de steekmaat. Heeft iemand die Informatie kunnen vinden?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
YouTube: E-Autos & Anhänger - ein NO GO? VW ID.4 Reichweiten-Challenge + alle...
Zag deze. Voor aanhanger rijdende Enyaq mogelijk wel interessant
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Wat betreft kleur zal het jullie niet verbazen dat ik weliswaar zwart heb genomen, maar het in een andere kleur zal wrappen.
Ik zal natuurlijk een foto posten als het zover is
Bedankt, interessante resultaten.ervh schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:31:
YouTube: E-Autos & Anhänger - ein NO GO? VW ID.4 Reichweiten-Challenge + alle...
Noem je de partners nu groupies?jeroenkb schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:17:
[...]
Iets achter ons staan de ik kan niet leven zonder lichtgevende gril groupies
Haha Heerlijk omschreven. Ik was ook zo'n groupie... Maar ik heb de optie laten vallen om mijn productieslot te behouden. Want zoals mijn vrouw het zei: wat zie je nou zelf van die lichtjes in je gril als je in de auto zit of ga je op een klapstoeltje op de inrit zitten kijken naar de lichtjes in je gril?jeroenkb schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:17:
[...]
Iets achter ons staan de ik kan niet leven zonder lichtgevende gril groupies
@Ccreator ben benieuwd naar eindresultaat, ik ga er vanuit dat je logo en grill zwart gaat maken (wrappen of spuiten), maar ben benieuwd welke kleur je rest van auto gaat doen en of het dan hele auto is of delen.
Hoe heb je de update gehad? Via Honeymoonnet? Mijn voorlopige week zou in dezelfde week zijn, maar heb nog niets gehoordgoetfoud schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:33:
Vandaag update van dealer gehad, besteld half november.
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Ik heb hier ook aan zitten denken omdat ik de keuze in aantal kleuren nogal karig vond. Het liefst had ik hem Steel Grey laten wrappen die als kleur op de Sportline Business uitvoeringen bij andere modellen wel beschikbaar is. Ik was alleen zo panisch over een levering in 2022 door wat spookverhalen dat ik binnen een uur nadat ik mijn inloggegevens van de leasemaatschappij ontving de bestelling al had gedaan.Ccreator schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:41:
Wat betreft kleur zal het jullie niet verbazen dat ik weliswaar zwart heb genomen, maar het in een andere kleur zal wrappen.
Even kijken hoe de LM omgaat met winterbanden onder de Enyaq, de maat 235/45/21 is lastig te vinden als winterband
[ Voor 3% gewijzigd door Thiazzz op 27-01-2021 10:42 ]
@FJP84 Vanochtend kreeg ik bevestiging van mijn dealer dat mijn iV 60 configuratie door de fabriek is aangepast: warmtepomp eruit, Assist en sportstuur erin (verplichting vanuit Skoda ivm elektrisch verstelbare stoel). Verwachte 'aanleverweek' blijft 21.
Laatst gaf mijn dealer aan dat Pon bezig is met een systeem dat de dealer/klant de auto kan volgen. Lijkt mij in een tijd dat je pakketjes vanuit China live kunt volgen geen overbodige luxe
ah duidelijk, is dit ook al toegankelijk voor consument?knirrebir schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:01:
@Thiazzz dat is de honeymoonnet waar @ervh het over heeft.
@Thiazzz even dealer bellen en vragen of jij jou toevoegt, moet ik ook nog doen.
Mijn dealer (vd Udenhout) doet hier helaas niet aan mee....Thiazzz schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:14:
[...]
ah duidelijk, is dit ook al toegankelijk voor consument?
Daar kwam ik net ook achter, zijn maar aantal dealer die dit doen.
moet je is even op google zoeken naar "honeymoon pon"
Google denkt aan een type foutThiazzz schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:20:
moet je is even op google zoeken naar "honeymoon pon"
Nee, zelf dealer gebeld met vraag of ze het wilden checken.ervh schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:28:
[...]
Hoe heb je de update gehad? Via Honeymoonnet? Mijn voorlopige week zou in dezelfde week zijn, maar heb nog niets gehoordIk zal eens informeren
Ik heb helaas niet zo'n inlog mogelijkheid waar ik mijn auto kan volgen.
heb even de vraag bij de dealer neergelegd m.b.t. honeymoon
Vooraf alvast mijn excuses voor de overlast, aangezien er op dit forum al vaker over gecommuniceerd wordt, maar het is lastig om alles terug te vinden, ook op het tweakersforum over laadpalen. Ik ben het overzicht kwijt. Het gaat hierom:
Ik schaf de IV60 privé aan en ik wil ook een privé laadpunt op eigen terrein. Welke ik moet nemen: ik kom er niet uit. Ik lees positieve dingen over Zappi, ik zie ook de aanbieding via ANWB (Alfen).
Meterkast is op orde, fase 3. Ik heb al een elektrischiteitstopcontact buiten, er liggen 22 zonnepanelen op het dak, opbrengst circa 6000 kWh per jaar.
Wat raden jullie aan? Wat is goeie prijs/kwaliteit verhouding?
Ik schaf de IV60 privé aan en ik wil ook een privé laadpunt op eigen terrein. Welke ik moet nemen: ik kom er niet uit. Ik lees positieve dingen over Zappi, ik zie ook de aanbieding via ANWB (Alfen).
Meterkast is op orde, fase 3. Ik heb al een elektrischiteitstopcontact buiten, er liggen 22 zonnepanelen op het dak, opbrengst circa 6000 kWh per jaar.
@leenderttimmers heb je zappi en alfen al gebeld om langs te komen en advies te maken?
Bij mij is door dealer een gratis cube laadoplossing met installatie aangeboden (€ 595 excl.btw), misschien kan jou dealer dat ook?
Lastig is om te bepalen wat een goed merk is, tegen welke prijs en hoe houdt de kwaliteit zich door de jaren.
Bij mij is door dealer een gratis cube laadoplossing met installatie aangeboden (€ 595 excl.btw), misschien kan jou dealer dat ook?
Lastig is om te bepalen wat een goed merk is, tegen welke prijs en hoe houdt de kwaliteit zich door de jaren.
Ik ben met dezelfde zoektocht bezig. Zelf neig ik naar Zappi v2 vanwege mooie samenwerking van zonnepanelen. Klopt wel dat er weinig fijne websites zijn die een goede overzicht maakt van laadpalen.Ik lees gewoon heel veel in en maak daar zelf een beslissing van.leenderttimmers schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:47:
Vooraf alvast mijn excuses voor de overlast, aangezien er op dit forum al vaker over gecommuniceerd wordt, maar het is lastig om alles terug te vinden, ook op het tweakersforum over laadpalen. Ik ben het overzicht kwijt. Het gaat hierom:
Er is een aparte laadpalen topic op Tweakers forum. Raad je aan om daar eens wat in te lezen.
[ Voor 4% gewijzigd door Genestealer op 27-01-2021 12:02 ]
Ehm kreeg bij men werkgever dat dit word geblokkeerd, P hub en x hamster word volgens mij ook niet bedoeld he ?

Honeymoonnet pon komt inderdaad beter door de zoekmachine
[ Voor 8% gewijzigd door MasterNuttie op 27-01-2021 12:06 ]
Dan heb ik eigenlijk wel goede hoop dat mijn wijziging ook gaat lukken. Dank voor het doorgeven. En proficiat met dit mooie nieuws!jdbiggelaa schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:51:
@FJP84 Vanochtend kreeg ik bevestiging van mijn dealer dat mijn iV 60 configuratie door de fabriek is aangepast: warmtepomp eruit, Assist en sportstuur erin (verplichting vanuit Skoda ivm elektrisch verstelbare stoel). Verwachte 'aanleverweek' blijft 21.
Ik zit in dezelfde situatie en heb alles goed uitgezocht. Ik ben ooit opgeleid als elektra-mens en dat geeft bij dit onderwerp voordelen. Ik bekijk het op langere termijn, ik ga er van uit dat ik met mijn Enyaq minstens 10 jaar rijd en ook daarna elektrisch blijf rijden. Met de afbouw van de salderingsregeling, wordt optimaal gebruik van je eigen zonne-energie belangrijker. Om die reden heb ik de Zappi V2 gekozen en óók omdat de software daarvan regelmatig updates krijgt en dus wordt aangepast aan nieuwe mogelijkheden.leenderttimmers schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:47:
Dank voor jullie reacties, kan ik wat mee. Neig naar de Zappi.
Dan gooi ik er ook nog een vraag injdbiggelaa schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:16:
[...]
Ik zit in dezelfde situatie en heb alles goed uitgezocht. Ik ben ooit opgeleid als elektra-mens en dat geeft bij dit onderwerp voordelen. Ik bekijk het op langere termijn, ik ga er van uit dat ik met mijn Enyaq minstens 10 jaar rijd en ook daarna elektrisch blijf rijden. Met de afbouw van de salderingsregeling, wordt optimaal gebruik van je eigen zonne-energie belangrijker. Om die reden heb ik de Zappi V2 gekozen en óók omdat de software daarvan regelmatig updates krijgt en dus wordt aangepast aan nieuwe mogelijkheden.
Weet jij, als elektra-mens, of een stopcontact (3 fase) op de oprit voldoende is om een laadpaal aan aan te sluiten of moeten daar andere kabels voor komen? Ik kan het online nergens duidelijk vinden...
Gents, ik verwijs jullie graag naar: Het grote "thuis laden van je EV" topic.
Daar zit ook alle kennis
Daar zit ook alle kennis
Volgens mij ligt dat aan de kabel. Ik moest i.i.g. een foto doorsturen van de kabel zodat het bedrijf wat de paal plaatst kon bepalen of de kabel geschikt was. Uiteindelijk was het bij mij geen optie en krijg ik nu een lelijke kabelgoot over het plafond in de hal van meterkast naar voordeur.Chipsoer schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:45:
[...]
Dan gooi ik er ook nog een vraag in
Weet jij, als elektra-mens, of een stopcontact (3 fase) op de oprit voldoende is om een laadpaal aan aan te sluiten of moeten daar andere kabels voor komen? Ik kan het online nergens duidelijk vinden...
leuk om te zienleenderttimmers schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:14:
Rijdende beelden, let op draaicirkel
YouTube: ŠKODA ENYAQ iV first drive - drone footage
Hoogenboom geeft aan niet aangesloten te zijn aan Honeymoon. Wel geven ze aan dat dit een oud programma is en dat Pon tegenwoordig een nieuw systeem heeft, naam weet ik niet.
Duivels dilemma hier 
Net bericht van de LM dat ze adviseren niet te wijzigen. Want SKODA NL (PON) zegt dat de wijziging impact kan hebben en dat dit op voorhand niet aan te geven is. De dealer zegt dat het meestal wel goed gaat, maar dat Skoda dus geen garanties geeft.
Elders heb ik gelezen dat je tot 8 weken voorafgaand aan productieweek (in mijn geval rond wk18) nog wijzigingen zou moeten kunnen doorvoeren. Dus dan zou ik tot week 10 hebben.
@Skoda Wealer Zou jij misschien hier advies over kunnen geven, o.b.v. jouw ervaringen? Zou ik het risico kunnen nemen of beter om het bij de warmtepomp te houden.
Net bericht van de LM dat ze adviseren niet te wijzigen. Want SKODA NL (PON) zegt dat de wijziging impact kan hebben en dat dit op voorhand niet aan te geven is. De dealer zegt dat het meestal wel goed gaat, maar dat Skoda dus geen garanties geeft.
Elders heb ik gelezen dat je tot 8 weken voorafgaand aan productieweek (in mijn geval rond wk18) nog wijzigingen zou moeten kunnen doorvoeren. Dus dan zou ik tot week 10 hebben.
@Skoda Wealer Zou jij misschien hier advies over kunnen geven, o.b.v. jouw ervaringen? Zou ik het risico kunnen nemen of beter om het bij de warmtepomp te houden.
Nice, idd hier ook een bverbetering tov octavia. denk dat ik alleen ouder model heb die van mij is 10, nogwattes namelijk en dat vind ik al knap kort (voor een station) dus 9.3 is helemaal top maar hoe dan?Jeroenvr72 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:20:
[...]
leuk om te zienen de draaicirkel is 9,3 meter. flinke winst ten opzichte van mijn huidige octavia met 11,1M
@FJP84 denk dat het voor elke dealer anders is wat ze aan advies kunnen geven.
Leuk dat leasemaatschappij iets zegt, maar heb je jou dealer al gebeld?
Leasemaatschappij heeft niet zelfde lijn met importeur als dealer heeft; dealer kan het neerleggen bij importeur en navragen bij fabriek, terugkoppeling fabriek via importeur en dealer naar jou.
Dat van die 8 weken is geen zekerheid en ga daar ook niet van uit.
Wat is gevolg als je wijzigt qua tijd, hoeveel later wordt levering dan?
Wordt jou productieslot dan weer vrij gezet voor een ander en jij ingedeeld voor nieuw productieslot of niet?
Dat zou ik met dealer opnemen want leasemaatschappij zie ik daar niets in doen - dat ze van de hoed en de rand weten.
Stel dat je nieuw productieslot krijgt wat is dan levering daarvan; nog in 2021 of niet?
Heeft jou dealer dan nieuwe productieslots, want als dat niet zo is zou ik niet wijzigen.
Leuk dat leasemaatschappij iets zegt, maar heb je jou dealer al gebeld?
Leasemaatschappij heeft niet zelfde lijn met importeur als dealer heeft; dealer kan het neerleggen bij importeur en navragen bij fabriek, terugkoppeling fabriek via importeur en dealer naar jou.
Dat van die 8 weken is geen zekerheid en ga daar ook niet van uit.
Wat is gevolg als je wijzigt qua tijd, hoeveel later wordt levering dan?
Wordt jou productieslot dan weer vrij gezet voor een ander en jij ingedeeld voor nieuw productieslot of niet?
Dat zou ik met dealer opnemen want leasemaatschappij zie ik daar niets in doen - dat ze van de hoed en de rand weten.
Stel dat je nieuw productieslot krijgt wat is dan levering daarvan; nog in 2021 of niet?
Heeft jou dealer dan nieuwe productieslots, want als dat niet zo is zou ik niet wijzigen.
Ja, als je kiest voor een mobiele 3-fasen oplader, zoals de Enyaq smart charger. Goedkope oplossing om met 11 kW te kunnen laden. Nadeel is dan wel dat je steeds dat ding hebt rondslingeren. Voordeel is dat je die ook als granny charger kunt gebruiken, bijvoorbeeld als je op vakantie gaat en ergens een gewoon stopcontact hebt.Chipsoer schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:45:
[...]
Dan gooi ik er ook nog een vraag in
Het grootste nadeel van zo’n oplossing is dat je geen automatische load balancing kunt doen, waarbij je laadstroom afhankelijk is van wat je verder in huis aan hebt staan aan grote gebruikers, van kookplaat tot wasmachine en -droger. Sommige mensen vinden dat geen bezwaar en zetten de autolader pas aan als ze naar bed gaan en alles verder in rust is. De Zappi doet aan load balancing, ook rekening houdend met actuele opbrengst van evt. aanwezige zonnepanelen. Is wel minder geschikt als je een lease auto rijdt en je het laden thuis automatisch wil doorbelasten aan je werkgever. Dan ben je beter af met bijv. een EV box e.d. type laders.
ja die had ik gezien maar die snapte ik niet haha...te weinig verstand van autotechniek denk ikknirrebir schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:01:
@Dtale zie fragement hieronder van eerdere post mbt draaicirkel.
[Afbeelding]
Vandaag ook maar eens contact gehad met de dealer. Vroeg hem of bijv het wijzigen van de kleur nog kon. Daar was hij heel stellig in, geen enkel probleem. De auto heeft een zogenaamd bestelnummer en dat is dan weer gekoppeld aan een productieslot. Het zou ook geen effect hebben op de levertijd (mits je er geen totaal andere configuratie van maakt). Met dit in het achterhoofd toch maar de wijziging laten doen en hij had vrij snel daarna al de bevestiging van de importeur dat het akkoord was. Vannacht is er dan weer een 'synchronisatie' met de fabriek en morgen weten we het zeker. De boodschap was in elk geval dat ik me 0,0% zorgen hoef te maken.FJP84 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:04:
Duivels dilemma hier
Voor wat betreft de voorraadauto's schijnt het zo te zijn dat het voor hun ook een verrassing was wat er nu in de showroom stond. Werden min of meer van hogerhand voorgeconfigureerd en tuut-tuut daar staat ie dan sinds vorige week bij de dealer.
Demo's hadden ze nog niet, maar inmiddels wel een forse wachtrij met aanvragen. We wisten het al, maar de Enyaq is HOT.
Hij vroeg meteen of ik ook een ritje wilde maken, maar ik zit momenteel nog met de gedachten dat ik er eigenlijk bij levering pas echt goed kennis mee wil maken. Zeg maar all-in.
Daarnaast heb ik al besteld en kan hij de tijd beter aan andere klanten spenderen. Dealer is een andere mening toegedaan en vindt dat ik, zeker omdat ik in begin oktober 'blind' heb gekocht, het gewoon maar moet doen. Vond het wel een mooie opvatting.
Ik zal er eens over nadenken.
En welke wijziging heb je uiteindelijk laten doorvoeren?Loepoog schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:37:
[...]
Vandaag ook maar eens contact gehad met de dealer. Vroeg hem of bijv het wijzigen van de kleur nog kon. Daar was hij heel stellig in, geen enkel probleem. De auto heeft een zogenaamd bestelnummer en dat is dan weer gekoppeld aan een productieslot. Het zou ook geen effect hebben op de levertijd (mits je er geen totaal andere configuratie van maakt). Met dit in het achterhoofd toch maar de wijziging laten doen en hij had vrij snel daarna al de bevestiging van de importeur dat het akkoord was. Vannacht is er dan weer een 'synchronisatie' met de fabriek en morgen weten we het zeker. De boodschap was in elk geval dat ik me 0,0% zorgen hoef te maken.
Voor wat betreft de voorraadauto's schijnt het zo te zijn dat het voor hun ook een verrassing was wat er nu in de showroom stond. Werden min of meer van hogerhand voorgeconfigureerd en tuut-tuut daar staat ie dan sinds vorige week bij de dealer.
Demo's hadden ze nog niet, maar inmiddels wel een forse wachtrij met aanvragen. We wisten het al, maar de Enyaq is HOT.
Hij vroeg meteen of ik ook een ritje wilde maken, maar ik zit momenteel nog met de gedachten dat ik er eigenlijk bij levering pas echt goed kennis mee wil maken. Zeg maar all-in.
Daarnaast heb ik al besteld en kan hij de tijd beter aan andere klanten spenderen. Dealer is een andere mening toegedaan en vindt dat ik, zeker omdat ik in begin oktober 'blind' heb gekocht, het gewoon maar moet doen. Vond het wel een mooie opvatting.
Ik zal er eens over nadenken.
Las net op een Duits forum dat iemand zijn dealer heeft gesproken, die heeft aangegeven dat ze al net zoveel Enyaq's hebben verkocht als alle ID.3 en ID.4 bij elkaar opgeteld. Zou het zo'n succes zijn?
Brilliant naar Quartz.Duncan78 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:48:
[...]
En welke wijziging heb je uiteindelijk laten doorvoeren?
In eerste instantie verkeerd door mij besteld (ja dat bestaat dus). Vervolgens gaan twijfelen of het de issue van het wijzigen wel waard was. Dat brilliant zag er eigenlijk best wel chique uit. Echter waren het bijna altijd van die showroom foto's die ik zag.
Gisteren tijdens de wandeling met de hond eens goed gelet op Skoda's met de zilverkleur in het wild.
Het is me in het daglicht echter toch iets te licht.
Als het uiteindelijk toch niet gewijzigd kan worden, dan is het geen issue en kan ik met de brilliant kleur ook tevreden zijn.
Vandaag kwam ik toevallig mijn buurman tegen op straat. Hij was onderweg naar Muntstad in De Meern om te kijken naar de Enyaq. Ik wist niet eens dat ze er daar ook eentje hadden staan! Hij weet dat ik er eentje besteld heb, dus vroeg hij of ik mee ging. Uiteraard alles uit mijn handen laten vallen en meegereden.
En daar stond ie! een zwarte 80 met de 20 inch Vega velgen en de standaard Loft bekleding.
Wat een mooie auto is het!! Dat gaat een hele verbetering worden t.o.v. mijn Octavia uit 2015!
Ik zei hem nog dat zij zeker geen publiciteit zochten? Want ik had nog nergens gelezen dat zij hem hadden staan. Hij zei dat ze er inderdaad niet mee te koop lopen. Voordat ik hem vroeg waarom niet was ik al onderweg naar de auto!
Door dit forum en en de vele uitgevoerde configuraties kan ik die auto al dromen, dus veel vragen had ik niet.
Wel vroeg ik hem om het dilemma met de warmtepomp. Daarvan zei hij dat het met koude dagen 30% kan schelen. ook in de zomer met de airco schijnt het te schelen. Hij zei dat het uitruilen tegen stoelverwarming wel kan, maar dan wel tegen het klimaat PLUS pakket. het voordeel van het pluspakket is dat daar een verwarmbare voorruit in zit. Die is wel nodig als je niet wil stoken maar wel de wasem van je ruit wil hebben met bijvoorbeeld nat weer / natte jassen. Want als je én de stoelverwarming én de blower aanzet tegen de wasem heeft het nog niet veel nut. Hij vertelde me ook dat de stoelverwarming over de 12-volt accu gaat dus dat dat niet ten koste van je range gaat. Die wist ik nog niet.
De keuze is volgens hem te maken als je weet hoeveel ritten je per jaar in de problemen met je range zou kunnen komen. Puur persoonlijk.
Verder gehad over een andere vraag op dit forum, waaronder de elektrische achterklep. Zit die wel of niet in het standaard comfortpakket? hij zegt dat ie WEL in het comfortpakket zit. Hij bleef bij zijn standpunt ondanks dat ik zei dat de folder het pas bij comfort PLUS praat over de elektrisch achterklep. Omdat een elektrische achterklep bijna niks meer kost tegenwoordig en het bijna standaard is op vele andere skoda uitvoeringen. Ik weiger hem op dit moment toch te geloven.
ik ga in ieder geval eens rustig nadenken over de warmtepomp. Waar ga ik per jaar veel naartoe (bijvoorbeeld het strand,) waarbij ik zonder te laden heen en weer kan gaan mocht er nergens een laadpaal beschikbaar zijn.
Anyway, hij staat dus in De Meern! Even een afspraak maken en je kan zo terecht met 2 personen!
En daar stond ie! een zwarte 80 met de 20 inch Vega velgen en de standaard Loft bekleding.
Wat een mooie auto is het!! Dat gaat een hele verbetering worden t.o.v. mijn Octavia uit 2015!
Ik zei hem nog dat zij zeker geen publiciteit zochten? Want ik had nog nergens gelezen dat zij hem hadden staan. Hij zei dat ze er inderdaad niet mee te koop lopen. Voordat ik hem vroeg waarom niet was ik al onderweg naar de auto!
Door dit forum en en de vele uitgevoerde configuraties kan ik die auto al dromen, dus veel vragen had ik niet.
Wel vroeg ik hem om het dilemma met de warmtepomp. Daarvan zei hij dat het met koude dagen 30% kan schelen. ook in de zomer met de airco schijnt het te schelen. Hij zei dat het uitruilen tegen stoelverwarming wel kan, maar dan wel tegen het klimaat PLUS pakket. het voordeel van het pluspakket is dat daar een verwarmbare voorruit in zit. Die is wel nodig als je niet wil stoken maar wel de wasem van je ruit wil hebben met bijvoorbeeld nat weer / natte jassen. Want als je én de stoelverwarming én de blower aanzet tegen de wasem heeft het nog niet veel nut. Hij vertelde me ook dat de stoelverwarming over de 12-volt accu gaat dus dat dat niet ten koste van je range gaat. Die wist ik nog niet.
De keuze is volgens hem te maken als je weet hoeveel ritten je per jaar in de problemen met je range zou kunnen komen. Puur persoonlijk.
Verder gehad over een andere vraag op dit forum, waaronder de elektrische achterklep. Zit die wel of niet in het standaard comfortpakket? hij zegt dat ie WEL in het comfortpakket zit. Hij bleef bij zijn standpunt ondanks dat ik zei dat de folder het pas bij comfort PLUS praat over de elektrisch achterklep. Omdat een elektrische achterklep bijna niks meer kost tegenwoordig en het bijna standaard is op vele andere skoda uitvoeringen. Ik weiger hem op dit moment toch te geloven.
ik ga in ieder geval eens rustig nadenken over de warmtepomp. Waar ga ik per jaar veel naartoe (bijvoorbeeld het strand,) waarbij ik zonder te laden heen en weer kan gaan mocht er nergens een laadpaal beschikbaar zijn.
Anyway, hij staat dus in De Meern! Even een afspraak maken en je kan zo terecht met 2 personen!
Voor zover ik weet heeft Nederland 1800 Enyaq's ter beschikking waarvan er reeds 1400 zijn verkocht.vinom schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:22:
[...]
Ik dacht echt 2200 gehoord te hebben, maar nu twijfel ik weer of ik het wel goed gehoord heb...
@Skoda Wealer Welk aantal is bij jou bekend?
Bij de Enyaq is dit nog niet bekend. Normaal begint MY2022 bij Skoda vanaf Juli. Er is ook een verschil tussen leverdatum en productiedatum. Stel per 1 augustus komt MY2022, echter jouw Enyaq is gebouwd in de laatste week van Juli dan zal dat MY2021 blijven.vinom schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:23:
[...]
Dat was ook mijn gedachte. Mijn verwachte leverdatum staat op augustus, maar dat zou nog wel MY2021 zijn. Als je in juli besteld, krijg je MY2022. Zo heb ik het begrepen. Wellicht kan @Skoda Wealer dat ook weer bevestigen
Ik begrijp je vraag niet goed... Moet ik je adviseren of je een warmtepomp moet nemen of niet?FJP84 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:04:
Duivels dilemma hier
@Skoda Wealer Meteen een mooie vraag voor onze forum-Wealer-dealer.Skoda Wealer schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:45:
[...]
Voor zover ik weet heeft Nederland 1800 Enyaq's ter beschikking waarvan er reeds 1400 zijn verkocht.
Is de electrische achterklep wel of niet bij het comfortpakket inbegrepen of moet daarvoor juist wel het Plus-pakket worden genomen? We dachten dat het al duidelijk was (info uit configurator, prijslijsten NL, DE, etc en volgens uitspraken van andere dealers), maar er is toch weer onduidelijkheid.
Mijn dealer heeft mij een bericht van Skoda laten zien. Soort intranet ofzo? Daarop stond dat er 1400 extra beschikbaar kwamen waarvan hun er nog 6 in konden zetten.Skoda Wealer schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:45:
[...]
Voor zover ik weet heeft Nederland 1800 Enyaq's ter beschikking waarvan er reeds 1400 zijn verkocht.
Weet niet wat daar dan van waar is?
Mooi, een zwarte Enyaq, ook mijn keus! Wel enkele kritische opmerkingen bij het verhaal van die verkoper. Laat je geen onzin aanpraten:stengel schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:37:
Wel vroeg ik hem om het dilemma met de warmtepomp. Daarvan zei hij dat het met koude dagen 30% kan schelen. ook in de zomer met de airco schijnt het te schelen.
Hij zei dat het uitruilen tegen stoelverwarming wel kan, maar dan wel tegen het klimaat PLUS pakket. het voordeel van het pluspakket is dat daar een verwarmbare voorruit in zit. Die is wel nodig als je niet wil stoken maar wel de wasem van je ruit wil hebben met bijvoorbeeld nat weer / natte jassen. Want als je én de stoelverwarming én de blower aanzet tegen de wasem heeft het nog niet veel nut.
Hij vertelde me ook dat de stoelverwarming over de 12-volt accu gaat dus dat dat niet ten koste van je range gaat. Die wist ik nog niet.
1. Die 30% voordeel met warmtepomp heeft de verkoper uit de Škoda folder en staat alleen in de NL versie. In mijn ogen is dit marketing prietpraat. Praktijk tests sofar met de identieke warmtepomp in de ID.x laten een véél minder positief beeld zien.
2. Voor de airco heeft de warmtepomp géén functie. Met dit type warmtepomp is het technisch onmogelijk om te koelen.
3. Tenslotte: ja, de stoelverwarming hangt samen met 99% van alle stroomgebruikers in de auto aan de 12 V accu. En hoe wordt die geladen? Juist, uit de 400V accu waarmee de Enyaq rijdt. Vestzak-broekzak dus
@Skoda Wealer is er mogelijk al bekend wat verachillen zijn tussen modeljaar 2021 en 2022, is dit mogelijk facelift en/of ook in paketten-opties?
@Loepoog vraag snap ik mbt achterklep, zou ik wel @Skoda Wealer vermelden (dus met @) in je post.
Als iemand even niet terug leest en geen melding krijgt dan blijf je wachten op iets wat niet komt.
Als iemand even niet terug leest en geen melding krijgt dan blijf je wachten op iets wat niet komt.
@stengel En de gemaakte foto's komen nog?
Staat die binnen of buiten, mag je erin zitten of niet, moet je afspraak maken of niet?
Staat die binnen of buiten, mag je erin zitten of niet, moet je afspraak maken of niet?
Even een puntje vanuit mijn optiek.
De achterklep is electrisch te openen met de sleutel met het Comfort pakket en vanaf de comfort plus heb je de voet bediening.
De achterklep is electrisch te openen met de sleutel met het Comfort pakket en vanaf de comfort plus heb je de voet bediening.
Ben benieuwd of er ook te “tweaken” valt via de VCDS bij de Enyaq.
Ben maar weer eens prijslijstjes van de buurlanden gedoken. Nergens staat er een vermelding van een elektrische klep bij het Comfort pakket. Het is allemaal pas vermeld bij Comfort Plus. De Fransen zetten bij comfort zelfs expliciet dat het Kessy systeem geldt voor 4 portieren.patman070 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:30:
Even een puntje vanuit mijn optiek.
/f/image/qtbM8H8i61SXFOW6PVC4ioJ7.png?f=fotoalbum_large)
De dealer kan wel vinden dat de electrische klep navenant niets kost, maar om nu alleen 600euro te moeten betalen voor een sensor van de Virtual Pedal......dat lijkt me in dat licht nog vreemder
Veel duidelijker kan het mijns inziens niet. Hier ook al vaker aangegeven.😉👍Loepoog schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:46:
[...]
Ben maar weer eens prijslijstjes van de buurlanden gedoken. Nergens staat er een vermelding van een elektrische klep bij het Comfort pakket. Het is allemaal pas vermeld bij Comfort Plus. De Fransen zetten bij comfort zelfs expliciet dat het Kessy systeem geldt voor 4 portieren.
[Afbeelding]
De dealer kan wel vinden dat de electrische klep navenant niets kost, maar om nu alleen 600euro te moeten betalen voor een sensor van de Virtual Pedal......dat lijkt me in dat licht nog vreemder
Liefhebbers zullen dus echt het comfort plus pakket moeten kiezen.....
Ik kreeg vandaag dezelfde brief, goed nieuws!
Hier van hetzelfde🙂johnvanderster schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:54:
[...]
Ik kreeg vandaag dezelfde brief, goed nieuws!
Ik heb er uiteindelijk 1,5 week geleden ook voor gekozen de kerstboom / ga er met een stoeltje voor zitten / je ziet er zelf niets van maar kan voorgangers wel naar rechts drukken grill te laten vallen.
Vandaag mijn Kodiaq voor een beurt bij de garage gehad en meteen bij mijn (Wealer) dealer gevraagd naar de status qua productie datum. Is week 20 op dit moment. Bestel moment is begin november 2020. Voor mij heeft de wijziging dus geen echte invloed gehad. Wellicht dat er weer wat mensen rustig slapen vannacht...
Vandaag mijn Kodiaq voor een beurt bij de garage gehad en meteen bij mijn (Wealer) dealer gevraagd naar de status qua productie datum. Is week 20 op dit moment. Bestel moment is begin november 2020. Voor mij heeft de wijziging dus geen echte invloed gehad. Wellicht dat er weer wat mensen rustig slapen vannacht...
Is vast onderweggoetfoud schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:16:
Ik heb de brief niet gehad
@patman070 Ik heb in begin van topic eea een keer uitgezocht, dacht ik ook dat kessy bij comfort pakket elektrische klep zou zijn als je instructieboekje interpreteert zoals ik toen deed, maar dat is niet zo gebleken na contact met dealer en wat ook andere meters hebben gedaan.
Als je kijkt wat in comfort pakket zit en je bekijkt dat bij de nieuwe octavia is dat prijstechnisch redelijk vergelijkbaar ofwel dan kan er (prijstechnisch) geen elektrische klep in comfort pakket aanwezig zijn.
Dan heb je skoda site en daar staat bij comfort plus duidelijk gemeld virtual pedaal en elektrische klep en dat staat niet bij comfort.
Dat elektrische klep niet zo staat genoemd in prijslijst is dan niet netjes, maar dat is met meer zaken geweest.
Maar misschien zijn de wonderen de wereld nog nietbhit en hebben mensen met comfort toch een elektrische klep.
Als je kijkt wat in comfort pakket zit en je bekijkt dat bij de nieuwe octavia is dat prijstechnisch redelijk vergelijkbaar ofwel dan kan er (prijstechnisch) geen elektrische klep in comfort pakket aanwezig zijn.
Dan heb je skoda site en daar staat bij comfort plus duidelijk gemeld virtual pedaal en elektrische klep en dat staat niet bij comfort.
Dat elektrische klep niet zo staat genoemd in prijslijst is dan niet netjes, maar dat is met meer zaken geweest.
Maar misschien zijn de wonderen de wereld nog nietbhit en hebben mensen met comfort toch een elektrische klep.
[ Voor 8% gewijzigd door knirrebir op 27-01-2021 19:31 ]
@DirkBouwman wat heb je gewijzigd dan?
@stengel Als dealer aangeeft dat er elektrische klep bij comfort zit zou ik vragen om het zwart op wit te krijgen en stellen zit het er niet op dan maak je het er gratis op, maar denk dat je het niet op schrift krijgt.
En de foto's gooi je zo nog even online toch?stengel schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:37:
Vandaag kwam ik toevallig mijn buurman tegen op straat. Hij was onderweg naar Muntstad in De Meern om te kijken naar de Enyaq. Ik wist niet eens dat ze er daar ook eentje hadden staan! Hij weet dat ik er eentje besteld heb, dus vroeg hij of ik mee ging. Uiteraard alles uit mijn handen laten vallen en meegereden.
Crystal face eruit, area view erin. (Area view was op moment van mijn bestelling nog niet beschikbaar) Had in eerste instantie het idee te wachten tot productieweek 35 maar werd allemaal te onzeker.
Nee daar ben ik wel uit. Ik wil de warmtepomp niet doen en wisselen voor een upgrade van Assistentie/Infotainment Basis naar Assistentie/Infotainment+Skoda Wealer schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:49:
[...]
Ik begrijp je vraag niet goed... Moet ik je adviseren of je een warmtepomp moet nemen of niet?
Nu heeft de LM via de dealer een bericht van de importeur dat ze niet met zekerheid kunnen zeggen of mijn beoogde leverweek van w22 negatief zal wijzigen. Hoewel de dealer zelf verwacht dat het zoals meestal het geval is wel goed zal gaan, adviseert de LM mij de wijziging niet te doen en dus de warmtepomp te houden ivm mogelijk risico op levertijd
Ik heb van meerderen begrepen die recentelijk een wijziging hebben door gevoerd waaronder ook @Loepoog dat levertijd absoluut niet in het geding is.
Mijn vraag aan jou is wat jouw ervaring is met de impact op levertijden als ik deze wijziging toch door wil zetten. Hoe snel is meestal de communicatie met de dealer > importeur > fabriek. Zou ik in deze fase en dit moment het risico wel of beter niet kunnen nemen?
Dank alvast voor het delen van je ervaringen
@knirrebirknirrebir schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:58:
Is dit bij Udenhout? Dan betaal je alsnog voor de laadpaal, maar enkel de basis installatie a 595 krijg je als korting...
Tenminste dat was bij mij.
1300 Excl volgens offerte en dat was al met de korting eraf.
Ik ben bij de dealer geweest waar precies mijn versie Enyaq staat, m.u.v. panoramadak en getinte achterramen (is volgens mij niet standaard). Ik zal de foto's proberen toe te voegen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2