Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 250 Laatste
Acties:
  • 1.768.223 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwetzels
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-09-2022
knirrebir schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:25:
@jeroenkb ik ben benieuwd of dat echt het geval is, ik heb het nog nergens gezien in praktijk test dat er bij HUD ook een led strip is tussen dashboard en voorruit ongeacht of deze dan wel of niet beweegt zoals bij VW.
Is het niet het glanzende gedeelte vlak voor het raam en net achter het kleine scherm. Zie twee foto’s en de verschillen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQKCYokvPn7wHOxzdT0jxjQuRfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rXsVamsyhePypiAMumGLjIo8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4iuRvsmvWQX2-YXPBJKqGhBtSDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAlSYeZuFpUQElRkFhDrHrDy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:39
Volgens mij is de ledstrip die meebeweegt VW eigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-01-2024
@nwetzels die led strip waar het om gaat bevindt zich bij vw tussen einde dashboard en voorruit, het glanzende wat jij bedoelt zit op andere locatie, ik denk dat glanzende er voor is dat je niet in hud kijkt, niet afgeleid wordt wat er in hud gebeurt voordat het geprojecteerd wordt of het is dat scherm op dashboard het projecteert op glanzende gedeelte en van glanzende gedeelte op vooruit wordt geprojecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Wel te zien op foto's dat bij eco suite rust plaats voor linker voet helemaal bekleed is met stof en bij lodge niet, klopt ook wel aardig met wat er in brochure staat.
Ik hoop dat wat je bij lodge ziet niet hard plastic is maar beetje zacht materiaal en niet op ondergrond is vastgemaakt en erop ligt want dan gaat al dat zand en zo er zo tussen en krijg je er niet uit met stofzuiger.

[ Voor 7% gewijzigd door knirrebir op 14-01-2021 22:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterH85
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:09
Gaaf trouwens die sfeerverlichting in het krentenbollenvak! Sowieso valt Loft mij niet tegen, al vond ik Lounge ook erg mooi in combinatie met Race Blue.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kauGiZPay5R9CWUSjb29qcaElwI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YOxakwUaV5GiAPLy39cfu1C6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-09 20:22
Krentenbollenvak :P Die ga ik onthouden

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-09 14:58
Heb toch bij de LM de volgende aanpassing aangevraagd:
- Elektrisch inklapbare trekhaak
+ Trekhaakvoorbereiding
+ Comfort pakket

Kwam ergens namelijk deze post weer tegen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nlhXePt-yJFpDxPdeW20ahC7NU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rNL2b14crknoljqzwOfNh5Nf.jpg?f=fotoalbum_large

Sunset icm geluid/ruisdemping gaat toch echt mijn voorkeur naar uit...
Dat ik er later een trekhaak eronder moet laten zetten neem ik op de koop toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ccreator
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:10
ManiacScum schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:02:
[...]

Geen idee, ik heb de informatie van Broekhuis Business Services (Hoofdkantoor in Hardewijk).
Ik kan me zo voorstellen dat er voor sommige bestellingen alleen een plekje is gereserveerd en nog geen exacte configuratie. Echter weet ik dat niet zeker.

Ander leuk puntje ten aanzien van mijn bestelling: De auto wordt geleverd in Alkmaar, maar ik woon daar natuurlijk ver vandaan en ik en mijn grote mond zei dat als ik hem zelf zou moeten halen dat ze hem mogen houden.
Ik wil hem ook wel brengen :P ik woon in Alkmaar en mijne zal ook daarvandaan komen uiteraard.

Gelukkig leveren ze hem gratis en voor niks af op mijn werkplek of thuis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ccreator
Pas1 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:58:
[...]

Dat is bijzonder....toen ik eerder belde met Broekhuis Alkmaar inzake de 360cam en Skoda Sound System gaf ze aan dat ik dan wel weer achteraan in de productieplanning zou komen...of is dit dan ook nonsens?
Ben wel benieuwd wie die ze is. Er werkt geen vrouwelijke verkoopster bij Broekhuis Alkmaar wel bij de Seat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
ManiacScum schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:02:
[...]

Geen idee, ik heb de informatie van Broekhuis Business Services (Hoofdkantoor in Hardewijk).
Ik kan me zo voorstellen dat er voor sommige bestellingen alleen een plekje is gereserveerd en nog geen exacte configuratie. Echter weet ik dat niet zeker.

Ander leuk puntje ten aanzien van mijn bestelling: De auto wordt geleverd in Alkmaar, maar ik woon daar natuurlijk ver vandaan en ik en mijn grote mond zei dat als ik hem zelf zou moeten halen dat ze hem mogen houden.

Gelukkig leveren ze hem gratis en voor niks af op mijn werkplek of thuis ;)
Ik woon er ruim anderhalf uur vandaan, van Alkmaar. Ik heb wel gezegd hem op te willen halen. Dan heb je toch een heerlijke rit terug naar huis en heeft niemand er verder nog in gereden :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ccreator
ManiacScum
Ik woon in Alkmaar ik kan hem we brengen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:55
Filmpje!

YouTube: Skoda ENYAQ iV centre in Mladá Boleslav to build test and interior

Over het ontwikkelen van de Enyaq

[ Voor 4% gewijzigd door pim89 op 14-01-2021 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Mooi video-tje.! Ben zoooo benieuwd... :9 wat een genot om in te rijden straks 8)

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 10:02
Ook erg benieuwd, maar hopen snel een testrit te kunnen maken....
Weten we tenminste wat we besteld hebben.😂😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
Denk dat ik hem op zaterdag test. En dan vergeet terug te brengen en later die week een keer kom aankakken ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Skoda heeft wat betreft werking van de warmtepomp ook verschillende omschrijvingen

Skoda.co.uk
Het warmtepompsysteem helpt de accu op de optimale temperatuur te houden om het rijbereik te maximaliseren.

Skoda.de
Een warmtepompsysteem comprimeert koudemiddel onder hoge druk, de opgewekte warmte wordt gebruikt om de stromende koude lucht te verwarmen. Hierdoor is er minder energie nodig van de hoogspanningsbatterij voor verwarming. Resultaat: tot 30% meer actieradius in vergelijking met elektrische
voertuigen zonder warmtepomp.

--

Het op temperatuur houden van de batterij is wel wat ik nog interessant vind, want125kWh snelladen wil ik in winterse omstandigheden ook kunnen benaderen. Of is dat verwarmen met een paar kilometer rijden (zonder warmtepomp) al gebeurd?

Dus wat gaat deze warmtepomp doen?

Koude lucht efficiënter verwarmen en de PTC ondersteunen/overnemen voor comfortabel interieur?

Warmte van accu gebruiken voor interieur, dus accu wordt koeler?

Accu verwarmen voor optimaal bereik en laadsnelheid?

Combinatie van alles?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
vinom schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:44:
[...]

Ik woon er ruim anderhalf uur vandaan, van Alkmaar. Ik heb wel gezegd hem op te willen halen. Dan heb je toch een heerlijke rit terug naar huis en heeft niemand er verder nog in gereden :D
Ik 2,5 uur, elke rit meer dan een uur is mij teveel.
En ik wil geen omkijken hebben naar een auto ophalen. Ik baal er al van dat ik hem niet gewoon bij mijn eigen dealer kan bestellen laat staan dat ik er een hele dag voor kwijt ben.

Charme van een auto bestellen was sowieso al weg door de uitbesteding van het leasen. Geen offertes opvragen en uit onderhandelen.

Nee ik denk oprecht dat dit mijn laatste auto is voor een andere werkgever. Toch maar voor mezelf beginnen 😉
Ccreator schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:47:
ManiacScum
Ik woon in Alkmaar ik kan hem we brengen
Van mij mag je 😁

[ Voor 10% gewijzigd door ManiacScum op 15-01-2021 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Pas1 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:49[/message]:[/b]
[...]
Wat ik trouwens wel vreemd vind is dat er na bestellen steeds meer opties beschikbaar komen...is dit altijd zo of is dit specifiek VAG? Ik weet nog toen ik mijn huidige 308 bestelde, je gewoon alles aanvinkte en je daarna niet "verrast" werd...

Ik heb wel wagenparkbeheer gevraagd of er nog aanvullende mogelijkheden zijn tot wijzigen van opties (zoals de hier veelbesproken warmtepomp inruilen voor iets anders) want als hij nog niet in productie staat kan het toch niet zoveel uitmaken?

Hebben jullie hier ervaringen mee?
Wanneer auto te koop is stellen ze opties beschikbaar welke werken, op de achtergrond zijn ze al bezig met opties welke ze willen aanbieden en als die werken dan pas worden deze aangeboden.
Vaak weten ze voor auto te koop komt welke opties ze allemaal willen realiseren (vaak ook door overleg met importeurs en klantenpanels), maar het moet wel werken.

Wijzigen kan in principe, het ligt eraan wanneer jou auto geproduceerd wordt, een x aantal weken hiervoor moet wel alles definitief zijn qua opties, maar ook tussen dealer en klant (denk aan prive, leasemaatschappij), dealer en importeur, maar ook importeur fabriek.
Afhankelijk wanneer de door jou dealer gereserveerde productieplekken in fabriek (zogenaamde productie slots) gepland staan bepaalt hoeveel tijd he hebt voor wijzigen.
Bij de één kan dit 2 weken zijn en bij de ander ruim een maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
FJP84 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 23:46:

Het op temperatuur houden van de batterij is wel wat ik nog interessant vind, want125kWh snelladen wil ik in winterse omstandigheden ook kunnen benaderen. Of is dat verwarmen met een paar kilometer rijden (zonder warmtepomp) al gebeurd?

Koude lucht efficiënter verwarmen en de PTC ondersteunen/overnemen voor comfortabel interieur?

Combinatie van alles?
Batterij is niet op temperatuur na paar kilometer.
Wat warmtepomp doet is afhankelijk van wat je qua verwarming aanzet en welke temperatuur en ook nog van merk auto.

Wat je zegt klopt koude lucht gaat in warmtepomp en realiseert warmte en afhankelijk van wat je vraagt en temperatuur kan warmtepomp het alleen of schakelt (interieur)verwarming (kachel) ook aan; dit kan ook gebruikt worden t.b.v. temperatuur accu, maar afhankelijk van merk.
Door bovenstaande hoeft accu niet koeler te worden, verschilt per merk.

In een test zie je dat laadsnelheid bij id3 hoger is als accu een bepaalde temperatuur heeft, dit is weer niet zo bij de Koreaanse merken en deels bij model 3 (zie voor test Koreaanse merken en model 3 youtube videos van Bjorn Nyland).

Wat ik hier boven haal komt uit volgende artikel van nextmove: https://nextmove.de/winte...tests-electric-verhicles/.

Denk dat artikel behoorlijk verhelderend is m.b.t. wel - niet toepassen warmtepomp.
Hoop ik wel dat werking warmtepomp verbetert, want als ik op site dealer wittebrug kijk qua te bestellen 'full option' enyaq 60 en 80 leverng Q1 hebben ze allemaal warmtepomp.
Als iemand enyaq wil aanschaffen en die weet beetje wat van warmtepomp VAG groep heb je als dealer toch een uitdaging om het te verkopen, maar het is niet zo dat je warmtepomp laat vervallen voor andere optie; want wat ik gauw heb gezien zitten nagenoeg alle opties erop, paar dan welke niet de plus variant zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TPJ87
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-08-2023
@vinom die van mij mag ook nog op de lijst.
1 nov besteld, leverweek was 22- zojuist verzet naar week 25 zie ik in Honeymoon van Pon.

iV80
Black magic
LH3 125 kw oplaadmogelijkheid
Lodge
PDB Comfort plus
PFB Sport
PFE Sport onderstel
PJL Lm velgen antr. betria 21 inch
PK8 Licht
PLA Lodge
PWA Klimaat
PXA Family
RAA Infotainment
YON Infotainment online 3 jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
knirrebir schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:09:
[...]
In een test zie je dat laadsnelheid bij id3 hoger is als accu een bepaalde temperatuur heeft, dit is weer niet zo bij de Koreaanse merken en deels bij model 3 (zie voor test Koreaanse merken en model 3 youtube videos van Bjorn Nyland).
De vraag is dan nog hoe significant dat is met die milde winters in NL. Ik zie voornamelijk de vragen uit Noorwegen, Zweden en Finland komen en dan snap ik het, met -15 of lager.

Met die 5 of 7 dagen vorst in NL kan het dus voorkomen dat je dus wat trager laad dan gebruikelijk. Boven nul schijnt het opwarmen van een accupack al helemaal weinig te betekenen. In het geval van snelladen sta je dan een keer 5 min langer stil? Heerlijk toch, kan je verse bakkie koffie een beetje op temperatuur komen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@ervh artikel van nextmove betreft Duitsland, mijn inzien vergelijkbaar met Nederland.
Ging mij erom dat bij id3 blijkt dat wanneer accu bepaalde temperatuur heeft laadsnelheid hoger is (en dat gebeurt met name als je een stuk gereden hebt en gaat opladen als accu nog ca. 10-20% capaciteit heeft); is temperatuur accu lager dan lagere laadsnelheid (als je kort stuk hebt gereden).
Ik lust geen koffie, dus ik verzin wel een alternatief.

Qua vragen vanuit Scandinavie is het zo hoe lager temperatuur t.o.v. o graden celcius hoe minder effectief warmtepomp is (dit geldt voor alle merken met warmtepomp getest door bjorn nyland), heb ik eerder gepost en verwezen naar youtube van bjorn nyland.

[ Voor 51% gewijzigd door knirrebir op 15-01-2021 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DypFrys
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-01 21:04
Verwachte levertijd juli ... augustus :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pas1
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-08-2022
Ccreator schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:39:
[...]

Ben wel benieuwd wie die ze is. Er werkt geen vrouwelijke verkoopster bij Broekhuis Alkmaar wel bij de Seat.
Dat kan kloppen we zaten ook in het Seat gedeelte te praten over de Škoda...wellicht komt het daardoor. Ik ga nog even afwachten wat wagenparkbeheer zegt en daarna even bedenken wat te doen. Want bijvoorbeeld zo'n 360cam is toch wel iets dat je tegenwoordig "verwacht" in een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pas1
knirrebir schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:47:
[...]

Wanneer auto te koop is stellen ze opties beschikbaar welke werken, op de achtergrond zijn ze al bezig met opties welke ze willen aanbieden en als die werken dan pas worden deze aangeboden.
Vaak weten ze voor auto te koop komt welke opties ze allemaal willen realiseren (vaak ook door overleg met importeurs en klantenpanels), maar het moet wel werken.

Wijzigen kan in principe, het ligt eraan wanneer jou auto geproduceerd wordt, een x aantal weken hiervoor moet wel alles definitief zijn qua opties, maar ook tussen dealer en klant (denk aan prive, leasemaatschappij), dealer en importeur, maar ook importeur fabriek.
Afhankelijk wanneer de door jou dealer gereserveerde productieplekken in fabriek (zogenaamde productie slots) gepland staan bepaalt hoeveel tijd he hebt voor wijzigen.
Bij de één kan dit 2 weken zijn en bij de ander ruim een maand.
Tja dat zou je zeggen dat, met een levertijd in juni, je nu toch nog ruim tijd hebt om wat aan te passen? Of proberen ze je dan maar wat af te wimpelen? Heeft iemand ervaring met een ander productieslot door een wijziging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Net het id x forum weer even bijgelezen. Misschien moeten we vooral blij zijn met vertragingen in de levering. Ook nu bij de ID4 nog steeds veel software problemen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DypFrys
jeroenkb schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:07:
Net het id x forum weer even bijgelezen. Misschien moeten we vooral blij zijn met vertragingen in de levering. Ook nu bij de ID4 nog steeds veel software problemen
Haha, daar hou ik wel van, een positieve blik op iets negatiefs. Ik heb ook besloten mijn er niet aan te storen, zijn momenteel wel genoeg andere dingen op de wereld om me druk over te maken. De Enyaq zal hopelijk een lichtpunt zijn in een fase waarin de wereld er weer wat normaler uit ziet en dan kan ik met m'n gezin er mooi op uit in deze prachtige SUV!

Ik kwam gisteren nog een plaatje tegen op instagram. Dit wordt wat weg gebruikers in de spiegel zien als ik er aan kom :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DG8Usv5MYyYpenMfEu3t-T5YKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5uD0X0Ar6DmCK7FkeAX45WSU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:55
DypFrys schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:11:
[...]
Ik kwam gisteren nog een plaatje tegen op instagram. Dit wordt wat weg gebruikers in de spiegel zien als ik er aan kom :P

[Afbeelding]
Je rijdt altijd met alarmlichten aan??? _O-

Iemand een lijstje met wie te volgen op Instagram in het kader van de Enyaq?

[ Voor 7% gewijzigd door basmq op 15-01-2021 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-09 23:10
@vinom zou je mijn leverweek willen aanpassen van week 46 naar week 28? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Truman schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:14:
@vinom zou je mijn leverweek willen aanpassen van week 46 naar week 28? Dank!
Hoe dat zo dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DypFrys
basmq schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:12:
[...]

Je rijdt altijd met alarmlichten aan??? _O-

Iemand een lijstje met wie te volgen op Instagram in het kader van de Enyaq?
Hahaha...aan de kant!!

ik volg:
https://www.instagram.com/skodaenyaq/

en ik volg tags en dan komen er vanzelf foto's voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:56
FJP84 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 23:46:

...

Combinatie van alles?
Het zal afhangen van hoe de Skoda het doet. In het Nextmove artikel kun je zien dat na "rustige" rit van 190km de snelheid bij de ID.3 nog maar iets van 60% is van de theoretische max. Als je in de winter ook met 125kW wilt kunnen laden moet Skoda/VAG iets inbouwen dat de accu verwarmd wordt op moment dat je naar een snellader navigeert. Een Porsche doet dit wel, maar elke andere VAG auto niet vziw. Als je echt een lang stuk in de winter gaat rijden en je moet meerdere malen snelladen zal het wel steeds wat sneller gaan mits je niet max 100 gaat rijden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-09 23:10
@knirrebir ik denk dat ze voor de Kerst toen de bestelling er doorheen kwam gewoon totaal geen zicht hadden op leveringen. Het helpt niet dat je een dealer bent die dan weer afhankelijk is van de importeur die weer op zijn beurt afhankelijk is van de fabrikant. Voor Pon is het denk ik een enorme uitdaging met al die dealers en het inplannen. Daarbij hebben ze te maken met orders voor in de showroom (standaard package) en orders (specifieke) vanuit de klanten. Maar goed ik ben gerustgesteld want week 46 vond ik wat spannend voor levering in 2021 toen er ook tevens veel gedoe was over opties wel of niet verplicht. Ik moet uiteindelijk assistentie nu toch ook afnemen ivm elek. stoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@Truman dank voor update, die ervaring heb ik ook dealer afhankelijk van importeur, importeur afhankelijk van fabriek en uiteindelijk fabriek bepaald heb ik als conclusie.
Mooi dat je dan zeker eerder dit jaar qua levering sta, jammer dat jij ook valt onder dwang verplichting; dan had je achteraf gezien of heel vroeg moeten bestellen of dealer hebben met productie slots welke als eerste geproduceerd worden (dan kan je laat bestellen, maar heb je nog 'vrijheid' m.b.t. productie fabriek zonder dwang verplichtingen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
@Inspired klopt wat je zegt porsche heeft dat wel, tesla ook zoiets begreep ik en nog wat andere duurdere merken, idd vooralsnog niet bij skoda, seat, vw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
knirrebir schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:57:
@Inspired klopt wat je zegt porsche heeft dat wel, tesla ook zoiets begreep ik en nog wat andere duurdere merken, idd vooralsnog niet bij skoda, seat, vw.
Ja, Tesla heeft het ook. Die heb ik zelf ook op dit moment. :) Nadeel is dat hij dit op dit alleen nog doet als je naar een eigen supercharger navigeert. Maar goed, eigenlijk gebruik ik ook nooit iets anders. Hij gaat dan 20-30 minuten voor aankomst je accu flink opwarmen, tenzij de accu al warm is. In de zomer doet hij dit (doorgaans) niet. In de winter wel. Dus, als je optimaal wilt kunnen laden bij lagere temperaturen dan moeten ze zoiets gaan doen. Anders lukt het gewoon niet. Zie je nu ook wel bij de Polestar 2. Die komt met deze temperaturen tot iets van 100kW van de 150kW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ervh
Videotje. Valt me op dat ze op afstand de achterklep openen. Zou dit nu wel met kessy met de afstandsbediening kunnen, of toch comfort+ voor nodig?

https://www.instagram.com...ig_web_button_share_sheet

En de auto's zijn in Luxemburg gearriveerd voor Dealers. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVxsvItzB4yQBZSGMbSIL0Ic40g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/skuIQrGiPIjZLuTl6pII45fR.png?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door ervh op 15-01-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@Pas1 het is niet dat ze proberen af te wimpelen, maar het is zoals proces is ingericht helaas.
Roadshow en prijzen enyaq begon in september 2020, hierna bestellen ook mogelijk en behoorlijke vrijheid in toen beschikbare opties, later beperktere vrijheid in opties door dwang verplichtingen.

Achteraf is mijn idee dat fabriek al rekening gehouden heeft met inrichten productie; voor Nederland productie 'full option' enyaq levering Q1, hierna productie maatwerk en vrijheid in opties, vervolgens productie maatwerk met dwang verplichting van bepaalde opties.
In hoeverre dit bekend was bij importeur en dealer weet ik niet, maar die konden ook niet meer dan ja en amen in mijn optiek.

Met andere woorden je zou denken dat er voldoende tijd met levertijd in juni 2021, maar als ik alles bekijk m.b.t. productie in dit forum, wat ik van 'mijn' dealer heb begrepen en wanneer productie slot van dealer in productie gaat denk ik dat wat ik hierboven benoem inderdaad zo is dat fabriek er rekening mee heeft gehouden, immers het is lopende band werk waar ze niet teveel wijzigingen in willen anders dan bijvoorbeeld een luxe automerk waar bijna alles op maat wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@ervh ga maar vanuit comfort plus nodig, ik heb er in verleden al speurwerk naar gedaan, ga dat wel even terugzoeken en posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@ervh hier fragmenten van eerdere post, weet bijna 100% zeker dat te openen elektrische klep met afstandsbediening niet bij comfort optie zit, maar ben toch benieuwd als er auto's geleverd worden met comfort of achterklep wel of niet te openen is met afstandsbediening, of iemand heeft het al van dealer teruggekoppeld gekregen.
Er is eerder door ander forum member gemeld dat prijsverschil tussen comfort en comfort plus (€ 600) niet alleen toevoeging virtual pedal kan zijn en daarmee elektrische klep al in comfort pakket zou zitten; in oude prijslijst stond bij comfort plus alleen virtual pedal en nu ook toevoeging elektrische achterklep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-HZi7wtoVyDsTacVnnM2w2P7jQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Ppg9z67QN8HytiajPLzq2SI.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOJdY59SJZ_LZmky-avvkhyR3-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NxVK2cxL7RklSijnIwAUpWY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
En de auto's zijn in Luxemburg gearriveerd voor Dealers. [Afbeelding]
[/quote]

Lijkt me niet voor Luxemburg toch gezien het Tsjechische kenteken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
Goed opgemerkt. Toch is het Skoda Luxemburg die dit post, dat de Enyaq's zijn gearriveerd en op korte termijn bij de dealer te zien zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Duncan78
  • Laatst online: 25-08-2024
Inspired schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:25:
[...]

Het zal afhangen van hoe de Skoda het doet. In het Nextmove artikel kun je zien dat na "rustige" rit van 190km de snelheid bij de ID.3 nog maar iets van 60% is van de theoretische max. Als je in de winter ook met 125kW wilt kunnen laden moet Skoda/VAG iets inbouwen dat de accu verwarmd wordt op moment dat je naar een snellader navigeert. Een Porsche doet dit wel, maar elke andere VAG auto niet vziw. Als je echt een lang stuk in de winter gaat rijden en je moet meerdere malen snelladen zal het wel steeds wat sneller gaan mits je niet max 100 gaat rijden.
Op de Facebook groep van de Skoda wordt door een ontwikkelaar van de Skoda Enyaq het volgende aangegeven ten aanzien het voorverwarmen van de accu.

Vraag
Will a charger at the navigation stop heat up The battery in time for its arrival to the charger?

Antwoord
yes, this should be included, but some mechanism in SW are still in development as we put experience from cars together

Dus het voorverwarmen zal aanwezig zijn (of komen) op de Enyaq :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 17:20
Duncan78 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:31:
[...]

Op de Facebook groep van de Skoda wordt door een ontwikkelaar van de Skoda Enyaq het volgende aangegeven ten aanzien het voorverwarmen van de accu.
Welke FB groep is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@goetfoud en @ervh misschien voor raodshow in Luxemburg of is die daar al geweest of misschien voor de pers t.b.v. berichtgeving of iets anders, maar zal niet voor verkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@Duncan78 misschien al een keer gemeld maar wat betekent SW in deze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duncan78
De Skoda Enyaq groep. Volgens mij zijn er meerdere maar dit is een internationale groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duncan78
knirrebir schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:37:
@Duncan78 misschien al een keer gemeld maar wat betekent SW in deze?
Met SW bedoeld hij de software versie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• knirrebir
@FJP84 hier iets wat ik Excel heb opgezet met oog op wel-niet warmtepomp kiezen.
Dit betreft dan 70% gebruik van accu, ben nog bezig die van 80% accu af te ronden en voor kortere ritten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3r2TLC9AyDXBQKygT7PtxcAsHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akZi8MhPDwVDnRzcDiQ8KNIM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• knirrebir
Hier opzet met 80% gebruik van 100% netto accu capaciteit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Lr2ls4k3GD5TPhzh2OIJ96wOSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ZMXa4CCU6fyoEw4N97GPCr2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• knirrebir
en dan voor korte ritten, aangenomen dat dan 20% van accu capaciteit gebruikt wordt, verbruik ene keer 50% hoger (gebaseerd op artikel nextmove) en 25% hoger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5woGxeougwq8Iw7kbI_8CJ6oi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iu0rkQPNr2w3dXtxWP1V70NL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
Mooie overzichten. Dank daarvoor. Ik ga uit van een verschil van 5-10% als ik ook de tests van een Kona met/zonder WP van Bjorn Nyland mag geloven. Ik begrijp het theoretisch bereik van de korte ritten niet helemaal, maar goed. Al met al heb je petentieel 15-25km minder zonder warmtepomp dan met. Lastig is om als newbie EV rijder een gevoel te hebben met wat dat betekent. @knirrebir Wat is jouw conclusie obv deze sheets?

Bij de foto's van een paar posts terug laten zo'n mooie wagen zien, waarbij een HUD ook niet zou misstaan. Maakt het voor mijn gevoel ook af qua gadget/new-technology gehalte.

Ik las ook nog wat principele overwegingen om voor een warmtepomp te kiezen. Namelijk dat die met minder stroom verbruik koude licht opwarmt en dus minder gebruik maakt van stroom om een PTC te verwarmen. Maar zo ver wil ik niet gaan in mijn overwegingen.

Ik ga nog eens kijken wat verschillende dealers adviseren en hopen op een paar Video reviews op de korte termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
@FJP84 bij korte ritten (zie ook artikel nextmove) kan verbruik 2x zo hoog zijn dan bij normaal gebruik (middel en lange ritten), bij korte ritten is mijn mening verbruik van accu 20%, ik heb dus verbruik van 18,7kwh/100km afgezet bij gebruik van 20% accu capaciteit en dan gekeken wat er gebeurt als verbruik 25% of 50% hoger is en wat dan verschil in actieradius is.
Dit zal dan met name gelden wanneer het kouder is en minder als het warmer is.

Hopelijk hiermee wat duidelijker m.b.t. achtergrond korte ritten.

Warmtepomp is minder grote stroom verbruiker dan PTC, warmtepomp moet je zien als hoog rendement ketel in je huis (voor verwarming en warm water) in vergelijking tot geiser (warm water) - moederhaard (verwarming) wat staat voor PTC.
Of PTC zien als elektrische badkamer kachel van vroeger of een boiler beide erg effectief maar grote verbruikers.

Hieronder nog reactie van 'mijn' dealer n.a.v. vraag m.b.t waarop wltp is gebaseerd en resultaat warmtepomp.
Op jouw vraag omtrent de actieradius van de auto. deze is inderdaad zonder waterpomp berekend, maar onder ideale omstandigheden.
Bij temperaturen rond het vriespunt kan het je zo 50 km schelen maar dat in het geval je thuis niet kan laden.
Als je de auto aan de laadpaal hebt kan je hem voorverwarmen en heeft de warmtepomp minder effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:49
Misschien nog een leuk filmpje over de fabricage van de Enyaq:

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
knirrebir schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:06:
[...]
Hieronder nog reactie van 'mijn' dealer n.a.v. vraag m.b.t waarop wltp is gebaseerd en resultaat warmtepomp.
Op jouw vraag omtrent de actieradius van de auto. deze is inderdaad zonder waterpomp berekend, maar onder ideale omstandigheden.
Bij temperaturen rond het vriespunt kan het je zo 50 km schelen maar dat in het geval je thuis niet kan laden.
Als je de auto aan de laadpaal hebt kan je hem voorverwarmen en heeft de warmtepomp minder effect.
Dank. Ik kan niet thuisladen....misschien toch maar better safe than sorry gaan. Mag ik wel hopen dat VAG zijn software gaat verbeteren. Ik ga ook nog reviews afwachten tot mijn besluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Loepoog schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 18:59:
[...]

Stond er overigens wel van te kijken dat een electrische auto naast alle accu's nog een aparte accu heeft. Maar dat is meer de naïviteit dan dat ik er goed over na had gedacht :*)
Tja, het is niet handig om je LED lampjes aan de 400 V te hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@FJP84 ik ben nog bezig met mijn discussie over elektrische stoel waardoor er dwang verplichtingen nodig zijn.
Ik heb-had warmtepomp staan in configuratie omdat ik alles m.b.t. range wilde leasen, maar dat is nog niet bekend.
Kans is groot dat dwang verplichtingen erin moeten, lease bedrag te hoog en dan zeer waarschijnlijk warmtepomp eruit.

Echter gebaseerd op wat ik nu weet ga ik uit van 15% in voordeel van warmtepomp, voor mij is dat bij 60 ca.27km actieradius, wetende dat ik kan opladen in buurt van mijn huis en dan zorg dat ik voorverwarmen programma's instel en gebruik, dan is het voorverwarmen, is auto op temperatuur als ik weg rij en is verlies t.o.v. warmtepomp welke gebruikt worden tijdens rijden minimaal is mijn mening geen warmtepomp mede ook door winters welke in Nederland veel minder extreem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@Loepoog weet niet meer waarvoor extra accu nodig is, maar is in dit topic al een keer voorbij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
FJP84 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:45:
[...]
Dank. Ik kan niet thuisladen....misschien toch maar better safe than sorry gaan. Mag ik wel hopen dat VAG zijn software gaat verbeteren. Ik ga ook nog reviews afwachten tot mijn besluit.
Zie mijn post als reactie op jou eerdere post, kan je in de buurt van huis opladen en zorg je dat je gebruik maakt van app om voor te verwarmen voor je weggaat.
Daarnaast heb jij een 80 besteld, voor welke ritten zou je dan warmtepomp willen inzetten?
Immers mijn inzien 225km zal je in slechtste geval altijd halen en is dat niet voldoende?

Maar misschien lease je niet en koop je zelf en dat kan iets zijn in overweging, dan snap ik dat je maximale eruit wil halen om daarmee kosten ook zo laag mogelijk te houden, ik heb geluk dat ik buitenland ook mag opladen op kosten werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pas1
knirrebir schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:10:
@Pas1 het is niet dat ze proberen af te wimpelen, maar het is zoals proces is ingericht helaas.
Roadshow en prijzen enyaq begon in september 2020, hierna bestellen ook mogelijk en behoorlijke vrijheid in toen beschikbare opties, later beperktere vrijheid in opties door dwang verplichtingen.

Achteraf is mijn idee dat fabriek al rekening gehouden heeft met inrichten productie; voor Nederland productie 'full option' enyaq levering Q1, hierna productie maatwerk en vrijheid in opties, vervolgens productie maatwerk met dwang verplichting van bepaalde opties.
In hoeverre dit bekend was bij importeur en dealer weet ik niet, maar die konden ook niet meer dan ja en amen in mijn optiek.

Met andere woorden je zou denken dat er voldoende tijd met levertijd in juni 2021, maar als ik alles bekijk m.b.t. productie in dit forum, wat ik van 'mijn' dealer heb begrepen en wanneer productie slot van dealer in productie gaat denk ik dat wat ik hierboven benoem inderdaad zo is dat fabriek er rekening mee heeft gehouden, immers het is lopende band werk waar ze niet teveel wijzigingen in willen anders dan bijvoorbeeld een luxe automerk waar bijna alles op maat wordt gemaakt.
Ach, er is duidelijkheid. Er is geen ruimte vanuit wagenparkbeheer om welke aanpassing te doen dan ook. Besteld is besteld....gewoon nu afwachten tot medio Juni....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@Pas1 ook dat is iets wat kan gebeuren en denk ik velen met jou last van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacScum
Ik niet 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goetfoud
knirrebir schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:06:
@FJP84 bij korte ritten (zie ook artikel nextmove) kan verbruik 2x zo hoog zijn dan bij normaal gebruik (middel en lange ritten), bij korte ritten is mijn mening verbruik van accu 20%, ik heb dus verbruik van 18,7kwh/100km afgezet bij gebruik van 20% accu capaciteit en dan gekeken wat er gebeurt als verbruik 25% of 50% hoger is en wat dan verschil in actieradius is.
Dit zal dan met name gelden wanneer het kouder is en minder als het warmer is.

Hopelijk hiermee wat duidelijker m.b.t. achtergrond korte ritten.

Warmtepomp is minder grote stroom verbruiker dan PTC, warmtepomp moet je zien als hoog rendement ketel in je huis (voor verwarming en warm water) in vergelijking tot geiser (warm water) - moederhaard (verwarming) wat staat voor PTC.
Of PTC zien als elektrische badkamer kachel van vroeger of een boiler beide erg effectief maar grote verbruikers.

Ben blij dat ik een laadpaal thuis ga krijgen.....😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiacScum
goetfoud schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:48:
[...]

Gisteren net de warmtepomp uit mijn bestelling gehaald. Ik laad thuis, rij niet 200+ km per dag (Zeker niet in de winter) dus die 1200 euro kan ik wel beter gebruiken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 17:53
ManiacScum schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:52:
[...]

Gisteren net de warmtepomp uit mijn bestelling gehaald. Ik laad thuis, rij niet 200+ km per dag (Zeker niet in de winter) dus die 1200 euro kan ik wel beter gebruiken
Ik haal de 100 nog niet eens. Langere ritten incidenteel en dan alleen in de zomer. Patroon zit er al 20jaar in en dat zie ik ook niet veranderen.
En inderdaad thuis laden. Dat maakt de keuze wel sneller gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
knirrebir schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:11:
[...]

Zie mijn post als reactie op jou eerdere post, kan je in de buurt van huis opladen en zorg je dat je gebruik maakt van app om voor te verwarmen voor je weggaat.
Daarnaast heb jij een 80 besteld, voor welke ritten zou je dan warmtepomp willen inzetten?
Immers mijn inzien 225km zal je in slechtste geval altijd halen en is dat niet voldoende?

Maar misschien lease je niet en koop je zelf en dat kan iets zijn in overweging, dan snap ik dat je maximale eruit wil halen om daarmee kosten ook zo laag mogelijk te houden, ik heb geluk dat ik buitenland ook mag opladen op kosten werkgever.
Dank voor je input. Inderdaad de 80 en in de lease. Leasebudget is vol en zoals eerder aangegeven kan ik de warmtepomp1-op-1 inwisselen voor Infotainment+ en Assistentie+ (Rijcomfort/Veiligheid/Gadgetgehalte)

Soort ritten?
Lange ritten eigenlijk niet. Als ik alleen in de auto zit, voornamelijk (straks hopelijk weer) zakelijke reizen maakt het me niet zoveel uit. Stoel en stuurverwarming aan en kachel op 17 a 18c.

Privé (vaak met gezin - kachel altijd rond 19c ) zijn de langere reizen ±130km-200km (retour) of 160km enkele reis (+overnachting) met publieke laadmogelijkheden. Deze plan ik doorgaans en idee is met 80-90% SoC koud of eventueel voorwervarmd weg te rijden. ±10min snelladen is dan opzich bij noodzaak geen probleem.

Was met name benieuwd naar de kortere ad-hoc ritten die niet gepland zijn met de auto voor de deur (niet aan de kabel) Ga ik me daarop stukbijten zonder WP? Ook hier lijkt het verschil marginaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
goetfoud schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:48:
[...]

Zou ik ook willen maar heb een tussenwoning. Al zie ik de buurt meerdere laadpalen in de voortuin van een tussenwoning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
FJP84 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:59:
[...]

Dank voor je input. Inderdaad de 80 en in de lease. Leasebudget is vol en zoals eerder aangegeven kan ik de warmtepomp1-op-1 inwisselen voor Infotainment+ en Assistentie+ (Rijcomfort/Veiligheid/Gadgetgehalte)

Soort ritten?
Lange ritten eigenlijk niet. Als ik alleen in de auto zit, voornamelijk (straks hopelijk weer) zakelijke reizen maakt het me niet zoveel uit. Stoel en stuurverwarming aan en kachel op 17 a 18c.

Privé (vaak met gezin - kachel altijd rond 19c ) zijn de langere reizen ±130km-200km (retour) of 160km enkele reis (+overnachting) met publieke laadmogelijkheden. Deze plan ik doorgaans en idee is met 80-90% SoC koud of eventueel voorwervarmd weg te rijden. ±10min snelladen is dan opzich bij noodzaak geen probleem.

Was met name benieuwd naar de kortere ad-hoc ritten die niet gepland zijn met de auto voor de deur (niet aan de kabel) Ga ik me daarop stukbijten zonder WP? Ook hier lijkt het verschil marginaal.
Met dat profiel je bijna niks aan een WP. Zou ik inruilen voor de andere opties persoonlijk. Ook kun je (kort) voor vertrek prima de accu op 100% laden mocht dat handig zijn. Kun je ook altijd doen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RandomNick
  • Laatst online: 11:42
Valt me na een aantal maanden nu mee te lezen op dat de range anxiety zelfs voordat de EV op de oprit staat al fors aanwezig is. Eindeloze discussies over een WP die het moment van herladen wellicht 10-20 minuten kan uitstellen. Het kiezen voor een EV betekent per definitie kiezen voor af en toe onderweg opladen, meer plannen en nadenken voor je gaat rijden, en bekijken hoe je gaat rijden en waar je stopt. Opladen onderweg betekent dat je even moet wachten, heerlijk even niets doen in deze zo gestreste en gehaaste wereld. Even tijd voor jezelf, neem een boek mee, maak een wandeling, neem een bak koffie of mijmer gewoon een beetje. Super toch? Kan er nu al naar uitkijken :-). Misschien toch nog mijn 125 kW optie annuleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
@RandomNick Voor Nederland heb ik ook totaal geen range anxiety. Ik ben wel van plan dit jaar naar Frankrijk te rijden en als ik die route eens haal door ABetterRoutePlanner vergt dat toch wel even wat planning en moet ik er aardig voor omrijden om met nog wat juice in de accu aan te komen. Sowieso zal ik waarschijnlijk een granny charger erbij moeten gaan aanschaffen om op plaats van bestemming te kunnen laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
@Inspired wat je zegt af en toe instellen om accu 100% op te laden voor die ad-hoc ritten, dan maak je de accu ook niet helemaal gek om te degraderen.

@RandomNick mijn inzien ging het niet om range angst, maar over nut van wel nemen warmtepomp, iedereen weet dat elektrisch rijden meer plannen betekent en wat meer stilstaan als gevolg van opladen.
Even tijd voor jezelf snap ik, en als ik alleen rij dan geen probleem, maar als ik passagiers heb gaat dat niet op.
Ondanks je eigen pleidooi denk ik niet dat jij de 125kw snellaad optie gaat weghalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FJP84
@RandomNick Op zich helemaal mee eens. Ik lees ook overal dat vakantieritten met een EV erg relaxed zijn. Je komt uitgeruster aan enzo.

Ik heb ook niet zozeer range anxiety, persoonlijk als ik alleen was zou ik iv60 met alle toeters en bellen hebben genomen. Alleen nu met een gezin met ook twee soms ongeduldige peuters wil een weloverwogen keuze maken mbt comfort en rijplezier.

Max range was het credo. Daarom een iv80 en 125kw snelladen, 19inch velgen. Warmtepomp was voor mij eerst een no-brainer, maar eens er in verdiept, zijn mijn verwachtingen getemperd omtrent het nut hiervan. Echter het zomaar inwisselen van de WP voor opties die ik zelf liever wil hebben, passend binnen leasebuget i.c.m. gebruik als familiewagen voor een periode van 5 jaar wil ik weloverwogen nemen. Daarbij ben ik nogal een nogal een controlfreak wat betreft het inwinnen van informatie omtrent zulke keuzes :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• goetfoud
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2PS-Pw5XJb2ruu2_s4pnQZVWMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jsQls2OJm5cE6orcq85a1Rsp.jpg?f=fotoalbum_large

Finally at home stond erbij....😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Toch wel mooi kleurtje, zelf uiteindelijk voor Quartz Grey gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 17:20
Nu nog zwarte raamlijsten en m'n eigen oprit......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ccreator
knirrebir schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:13:
@ervh ga maar vanuit comfort plus nodig, ik heb er in verleden al speurwerk naar gedaan, ga dat wel even terugzoeken en posten.
100% zeker dat je comfort plus moet heben voor elektrische klep. Ik heb deze er ook bij genomen 8)7
Heel gedoe daarover met dealer gehad. Die heeft wat water bij de wijn gedaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Ccreator op 15-01-2021 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 22:34
Ccreator schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:04:
[...]

100% zeker dat je comfort plus moet heben voor elektrische klep. Ik heb deze er ook bij genomen 8)7
Heel gedoe daarover met dealer gehad. Die heeft wat water bij de wijn gedaan.
Klopt inderdaad, ook officieel vanuit dealer beantwoord gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@Ccreator dank voor reply, water bij de wijn zeg je, komt dat omdat er onduidelijk was of bij comfort wel of niet elektrische klep zat (zie ook eerdere post van mij vandaag nav instructie boekje)?
Brutaal gevraagd wat voor bedrag qua water bij de wijn en is het korting wat je krijgt of accessoires?
Ik vraag het omdat het voor anderen interessant kan zijn om te gebruiken.
Weet niet of je lease of privé koopt, maar bij privé kopen scheelt alles qua korting, niet met oog op subsidie.

[ Voor 14% gewijzigd door knirrebir op 15-01-2021 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
Hoppakee.....weekend....
Is er nog Enyaq nieuws?😉

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• knirrebir
Gevonden alternatief voor skoda enyaq multi universale oplader, granny lader skoda in webshop skoda ofwel enyaq nieuws voor het weekend :).
In webshop kan je enyaq selecteren en accessoires zien voor enyaq.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/du2n5StBBfhkWAVsv3NuQdLwW5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z95QuzN2tuIRVFGjxDujZYzj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door knirrebir op 15-01-2021 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

knirrebir schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:52:
Gevonden alternatief voor skoda enyaq multi universale oplader, granny lader skoda in webshop skoda ofwel enyaq nieuws voor het weekend :).
[Afbeelding]
Kijk! ik wist wel dat er iets beters zou komen dan dat 700e gedrocht

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chipsoer
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-12-2024
Haha, dat scheelt wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
[Afbeelding]
Eindelijk, een granny lader met een normale prijs :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ccreator
knirrebir schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:25:
@Ccreator dank voor reply, water bij de wijn zeg je, komt dat omdat er onduidelijk was of bij comfort wel of niet elektrische klep zat (zie ook eerdere post van mij vandaag nav instructie boekje)?
Brutaal gevraagd wat voor bedrag qua water bij de wijn en is het korting wat je krijgt of accessoires?
Ik vraag het omdat het voor anderen interessant kan zijn om te gebruiken.
Weet niet of je lease of privé koopt, maar bij privé kopen scheelt alles qua korting, niet met oog op subsidie.
Ze bleven volhouden dat het er standaard in zat. Daarom het verschil gedeeld. Niet verder vertellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
[Afbeelding]
Jammer dat deze niet in de optielijst stond. Dan had ik hem mee kunnen leasen. Maargoed, het is te overzien qua bedrag, maar er zijn nog wel meer kosten die ik zelf moet betalen zoals aanpassing groepenkast en load balancing optie. Dus het zal me al met al toch een €600,- zelf kosten denk ik.

[ Voor 49% gewijzigd door vinom op 15-01-2021 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snyper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 22:51
Simpele granny lader 240V op Aliexpress voor rond 100 euro incl. verzending...

SJoepie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rammes
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

S.Jongsma schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:34:
Simpele granny lader 240V op Aliexpress voor rond 100 euro incl. verzending...
ja maar daar heb ik toch het gevoel dat ik iets krijg wat spontaan kan ontbranden. Alles mbt opladers stroom. etc van Ali laat ik links liggen.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
rammes schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:44:
[...]

ja maar daar heb ik toch het gevoel dat ik iets krijg wat spontaan kan ontbranden. Alles mbt opladers stroom. etc van Ali laat ik links liggen.
In het thuisladen topic zijn er erg goede ervaringen mee. Wel een beetje letten op wat je koopt. Maar het is ook geen adapter want die zit in je auto, maar het is uiteraard wel een unit die het aantal ampère kan switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Er is weinig op te merken over de wagen, maar als ik toch een ding mag noemen vind ik het jammer dat er geen klepje meer zit om de zonnebril in op te bergen. Dat gebruik ik bijna dagelijks in mijn huidige auto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:55
ervh schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:57:
Er is weinig op te merken over de wagen, maar als ik toch een ding mag noemen vind ik het jammer dat er geen klepje meer zit om de zonnebril in op te bergen. Dat gebruik ik bijna dagelijks in mijn huidige auto..
Wacht... wat? Daar heb ik bij de roadshow dus niet op gelet. Dat is inderdaad wel een minpunt ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

pim89 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:06:
[...]

Wacht... wat? Daar heb ik bij de roadshow dus niet op gelet. Dat is inderdaad wel een minpunt ja.
volgens mij alleen als je een panorama dak hebt. ik heb dat ook bij mijn octavia, geen ruimte voor zonebrilvakkie. maar linksvoorin is ook ruimte om je zonnebril op te bergen

Ik zou het doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• goetfoud
ervh schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:57:
Ach, dan leg je hem toch in het krentenbollen vak. 😉😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
Ik gebruik mijn zonnebril vakje ook altijd in mijn Octavia. Ik betwijfel of het erin zit in de Enyaq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Haha leuk die reacties. En krentenbollenvak dat hou ik er in :P

Volgens mij zit hij er niet op, panorama of niet. Heb er ook niet op gelet bij de roadshow maar vind zo'n vakje zo fijn in dagelijks gebruik, dat ga ik missen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Nog zo'n ding is overigens dat de armsteun een vaste stand heeft, niet naar voren of achteren te schuiven. Ook dat gebruik ik regelmatig. Maargoed allemaal kleinigheden. Komen we overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMoose
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-01 12:07
Zo’n grannylader erbij voor dit bedrag vind ik nog wel te overzien. Beter dan de oude prijs inderdaad. Ik twijfel alleen nog over de “laadkabel reiniger” ;-)

Edit: zie dat de laadkabel reiniger in de Duitse webshop €1,50 kost. Hij is te vinden bij de Octavia IV

[ Voor 25% gewijzigd door iMoose op 15-01-2021 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
ervh schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:29:
Nog zo'n ding is overigens dat de armsteun een vaste stand heeft, niet naar voren of achteren te schuiven. Ook dat gebruik ik regelmatig. Maargoed allemaal kleinigheden. Komen we overheen.
You sure hierover? Dat zou ik nog meer missen. Heb hem in mijn Octavia altijd maximaal naar voren en maximaal omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
vinom schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:55:
[...]

You sure hierover? Dat zou ik nog meer missen. Heb hem in mijn Octavia altijd maximaal naar voren en maximaal omhoog.
Mijn Super B armsteun kan alleen omhoog, niet naar voren of achteren.

Ach dan maar niet Petje-style in de Enyaq, past ook niet echt bij zo'n auto :P

Zal ook wel een aantal van onderstaande bestellen (uiteraard niet deze, kan vast goedkoper en zijn niet zo risicogevoelig als een laadkabel bij een Chinese webshop)

https://shop.skoda.nl/aut...b-c-naar-usb-a-30-adapter

[ Voor 26% gewijzigd door ManiacScum op 15-01-2021 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Laatst online: 11:42
ervh schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:29:
Maar hij is dan wel veel langer dan degene die nu in mijn Passat zit voor zover ik heb gezien bij de roadshow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
Als ie langer is valt het misschien wel mee. Hij is gelukkig wel in hoogte te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFqUoFZDc5OdgIOfOTy-RfqCLtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q92bzRDPj9j5FSHgyM8hZLUZ.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 29 ... 250 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2