FJP84 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 23:46:
Het op temperatuur houden van de batterij is wel wat ik nog interessant vind, want125kWh snelladen wil ik in winterse omstandigheden ook kunnen benaderen. Of is dat verwarmen met een paar kilometer rijden (zonder warmtepomp) al gebeurd?
Dus wat gaat deze warmtepomp doen?
Koude lucht efficiënter verwarmen en de PTC ondersteunen/overnemen voor comfortabel interieur?
Warmte van accu gebruiken voor interieur, dus accu wordt koeler?
Accu verwarmen voor optimaal bereik en laadsnelheid?
Combinatie van alles?
Batterij is niet op temperatuur na paar kilometer.
Wat warmtepomp doet is afhankelijk van wat je qua verwarming aanzet en welke temperatuur en ook nog van merk auto.
Wat je zegt klopt koude lucht gaat in warmtepomp en realiseert warmte en afhankelijk van wat je vraagt en temperatuur kan warmtepomp het alleen of schakelt (interieur)verwarming (kachel) ook aan; dit kan ook gebruikt worden t.b.v. temperatuur accu, maar afhankelijk van merk.
Door bovenstaande hoeft accu niet koeler te worden, verschilt per merk.
In een test zie je dat laadsnelheid bij id3 hoger is als accu een bepaalde temperatuur heeft, dit is weer niet zo bij de Koreaanse merken en deels bij model 3 (zie voor test Koreaanse merken en model 3 youtube videos van Bjorn Nyland).
Wat ik hier boven haal komt uit volgende artikel van nextmove:
https://nextmove.de/winte...tests-electric-verhicles/.
Denk dat artikel behoorlijk verhelderend is m.b.t. wel - niet toepassen warmtepomp.
Hoop ik wel dat werking warmtepomp verbetert, want als ik op site dealer wittebrug kijk qua te bestellen 'full option' enyaq 60 en 80 leverng Q1 hebben ze allemaal warmtepomp.
Als iemand enyaq wil aanschaffen en die weet beetje wat van warmtepomp VAG groep heb je als dealer toch een uitdaging om het te verkopen, maar het is niet zo dat je warmtepomp laat vervallen voor andere optie; want wat ik gauw heb gezien zitten nagenoeg alle opties erop, paar dan welke niet de plus variant zijn.