Wow hier zit een groot dakraam in, die kunnen wij niet bestellen....oeroe.b schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:59:
Loft interior, sorry bad image quality [Afbeelding]
Als de stekker er nog inzit, kan je de auto niet starten.knirrebir schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:44:
[...]
Dacht een keer dat het inderdaad zo is en dat hier op forum te hebben gelezen, maar anders aan marek vragen misschien.
Geeft melding op display
Hoogenboom Rotterdamervh schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:46:
Bij welke dealers zijn de auto's in dit topic trouwens besteld? De mijne bij PON Dealer
Jahoor dat is bij alle stekker auto’s zo. Onmogelijk te starten met de stekker erin.ervh schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:42:
Misschien een gekke vraag; maar zit er standaard een beveiliging op dat je niet weg kunt rijden met de stekker er nog in? Ik ben zo huiverig dat mijn vrouw dat een keer gaat vergeten (of ik zelf)
SJoepie
Volgens mij is dat panorama dak en die optie is te bestellen.Thiazzz schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:22:
[...]
Wow hier zit een groot dakraam in, die kunnen wij niet bestellen....
Lijkt inderdaad gewoon op de panorama dak. Wat wel anders is is de massage functie die ik in de BE versie benoemd zie. In NL configurator en brochure zie ik die optie niet terug.knirrebir schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:13:
[...]
Volgens mij is dat panorama dak en die optie is te bestellen.
Enige idee waarom er verschil zit in de elektrische verstelbare geheugen stoelen per land? Eind vorig jaar is dat ook keer gepost maar nooit beantwoord.
Dat is importeur eigen, waar denken ze dat behoefte aan is en wat meeste restwaarde houdt, ik denk dat ze ook enquêtes houden onder berijders of ze opties missen of opties juist gebruiken; in dit topic was er éénof meerdere die aangaven massage functie te hebben in bag auto maar na aantal keer niet meer te gebruiken omdat beweging steeds hetzelfde is.Genestealer schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:20:
[...]
Lijkt inderdaad gewoon op de panorama dak. Wat wel anders is is de massage functie die ik in de BE versie benoemd zie. In NL configurator en brochure zie ik die optie niet terug.
Enige idee waarom er verschil zit in de elektrische verstelbare geheugen stoelen per land? Eind vorig jaar is dat ook keer gepost maar nooit beantwoord.
Daarnaast is sociale media zo belangrijk geworden dat importeurs mensen in dienst hebben om forums te lezen in relatie tot de aan te bieden opties.
Duidelijk, dank je.knirrebir schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:28:
[...]
Dat is importeur eigen, waar denken ze dat behoefte aan is en wat meeste restwaarde houdt, ik denk dat ze ook enquêtes houden onder berijders of ze opties missen of opties juist gebruiken; in dit topic was er éénof meerdere die aangaven massage functie te hebben in bag auto maar na aantal keer niet meer te gebruiken omdat beweging steeds hetzelfde is.
Daarnaast is sociale media zo belangrijk geworden dat importeurs mensen in dienst hebben om forums te lezen in relatie tot de aan te bieden opties.
Uit eigen ervaring 😉
Ik heb ook bewust massage functie gekozen bij mijn vorige auto omdat ik dacht dat het echt meerwaarde had.
Praktijk na 3 jaar........ ca 5x gebruikt 😁
Witteburg? is het niet Wittebrug>?Truman schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:48:
Hieronder hoe Witteburg een update t.a.v. levering verzorgd:
[Afbeelding]
Maar leuk overzichtje.. is dit iets wat online te vinden is en ik in de gaten kan houden?
[ Voor 14% gewijzigd door vinom op 14-01-2021 11:19 ]
Vanuit Frankrijk kun je nu wel e.e.a. verwachten. Daar is de verkoop vandaag van start gegaan. Dit zijn dus nog steeds demo-modellen. Ik verwacht hiervandaan voorlopig geen reviews. Daarvoor heb ik meer hoop op Zweden waar de video gisteren al gedeeld werd.vinom schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:12:
Denk dat er mondjesmaat in de andere landen auto's bij de dealers staan. Deze auto heeft geen crystal face, en andere velgen namelijk. Betreft het Loft interieur hier. En duidelijk te zien, geen sfeer verlichting in de dash
[YouTube: Skoda Enyaq iV 80, une électrique venue de l'est]
Wauw, mooi om te zien. Dit is exact de uitvoering die ik besteld heb;vinom schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:12:
Denk dat er mondjesmaat in de andere landen auto's bij de dealers staan. Deze auto heeft geen crystal face, en andere velgen namelijk. Betreft het Loft interieur hier. En duidelijk te zien, geen sfeer verlichting in de dash
80kwh in Black Magic
20inch Vega (dus deze velgen)
Panorama
Assistentiepakket
Comfort plus
Family
Klimaat plus
125kwh snelladen
Warmtepomp
Transportpakket
Trekhaakvoorbereiding
Zijairbags achter (bizar dat dit een optie is...)
IV pakket
Rubberen kofferbakmat
Bekleding LOFT
Nu voor het eerst Škoda, dus ben benieuwd en goed om al jullie ervaringen te lezen!
Eind oktober besteld bij Broekhuis Alkmaar met verwachte levering medio juni 2021.
[ Voor 16% gewijzigd door Pas1 op 14-01-2021 11:49 ]
op 5:44 zie je de headup display, met als je afslaat verlichting onder het raam die meebeweegt met de richting waarnaar de afslaat. is dat standaard of hoort dat bij het HUD pakket...?vinom schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:12:
De beelden zijn van een ID3 of ID4. Dat kun je nog net rechts in beeld aan het beeldscherm zien.Jeroenvr72 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:45:
[...]
op 5:44 zie je de headup display, met als je afslaat verlichting onder het raam die meebeweegt met de richting waarnaar de afslaat. is dat standaard of hoort dat bij het HUD pakket...?
Idd is Wittebrug (typfout), en nee is niet online maar ontving ik via de mail.jdenijs schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:53:
[...]
Witteburg? is het niet Wittebrug>?
Maar leuk overzichtje.. is dit iets wat online te vinden is en ik in de gaten kan houden?
De enyaq heeft die functionaliteit echt niet. Dat is van een VWknirrebir schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:54:
@jeroenkb het behoort bij HUD display pakket ofwel assistentie plus pakket, zie filmpje YouTube: De Volkswagen ID.4: NU toeslaan of lekker laten staan? | HUGEcarguy ... en dan 4.35 minuten hoe HUD er werkelijk uitziet.
Functionaliteit komt uiteindelijk wel.Loepoog schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:03:
[...]
De enyaq heeft die functionaliteit echt niet. Dat is van een VW
De lichtgevende balk op het dashboard? Dat is nieuw voor me. Dat AR later komt had ik begrepen, maar een led strip?
Daarnaast denk je toch niet dat binnen VAG concern (met name voor merken skoda, seat en volkswagen) er onderling andere functionaliteit wordt toegepast; dat zal lekker zijn met updates en dergelijke, moeten ze voor elk merk maatwerk maken, dat dit wel zo kan zijn voor audi en porsche is iets wat ik wel kan voorstellen.
Bedankt voor het delen Truman! Heb jij direct of via een Leasemaatschappij bij Wittebrug (Den Haag?) besteld? En wat is je besteldatum als ik vragen mag?Truman schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:48:
Hieronder hoe Witteburg een update t.a.v. levering verzorgd:
[Afbeelding]
Mijn bestelling is op 5 januari definitief bevestigd door hen en via mail of online blijft het stil op de lijn. De leverdatum is door mijn LM Alphabet op 6 januari zelfs van 4 oktober naar 1 november verzet! Ik reken maar op 1 november, dan kan het alleen maar meevallen...

Davina Michelle nog maar eens een keertje opzetten op Spotify... Duurt TE lang.
Studio zeer waarschijnlijk niet, maar die is nog niet leverbaar en zal standaard uitrusting zijn voor enyaq 50.
maw zullen de Enyaq's welke nu dus in Tsjechië en Noorwegen rijden nog zonder AR zijn en later via een update beschikbaar komen?
Nu haal je er dingen bij waar ik het niet over heb.knirrebir schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:12:
@Loepoog zeker topic lang net gevolgd; m.b.t. led strip gaat het om welke interieur wel of niet led strip heeft in dashboard, zoals het nu bekend is niet bij loft, wel bij lodge, lounge, suite en eco-suite.
Studio zeer waarschijnlijk niet, maar die is nog niet leverbaar en zal standaard uitrusting zijn voor enyaq 50.
@Jeroenvr72 vraagt letterlijk of de verlichting onder het raam meebeweegt. Het gaat niet over de AR/HUD. De beelden die je in het filmpje ziet zijn van een VW. Skoda heeft die ledstrip niet.
Ah sorry. Dacht dat je de pijltjes bedoelde van de HUD. Lichtgevende balk is inderdaad van VW zelf.Loepoog schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:08:
[...]
De lichtgevende balk op het dashboard? Dat is nieuw voor me. Dat AR later komt had ik begrepen, maar een led strip?
Ten eerste is het filmpje wel degelijk een Enyaq.
Daarnaast is er wel of niet een LED strip in het dashboard. Daar gaat het hier niet over.
Het gaat er hier over dat bij HUD aan de onderkant vzn het raam een blauwe lichtbalk van links naar rechts beweegt (of andersom)
:strip_exif()/f/image/iT1hdTkcOjFAiU0RuvNbO0Tj.jpg?f=fotoalbum_large)
Redelijk late verwachte levertijd dan. Mijne is 6 januari bij Broekhuis besteld en staat tot nu toe nog op medio augustus. Heb je veel opties?ak123 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:11:
[...]
Bedankt voor het delen Truman! Heb jij direct of via een Leasemaatschappij bij Wittebrug (Den Haag?) besteld? En wat is je besteldatum als ik vragen mag?
Mijn bestelling is op 5 januari definitief bevestigd door hen en via mail of online blijft het stil op de lijn. De leverdatum is door mijn LM Alphabet op 6 januari zelfs van 4 oktober naar 1 november verzet! Ik reken maar op 1 november, dan kan het alleen maar meevallen...![]()
Davina Michelle nog maar eens een keertje opzetten op Spotify... Duurt TE lang.
Je ziet aan alles in net screen shot dat het een Enyaq is
mijne is half november besteld (ook bij broekhuis) en kreeg ook augustus door.. wellicht is jouw dealer iets te enthousiastvinom schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:25:
[...]
Redelijk late verwachte levertijd dan. Mijne is 6 januari bij Broekhuis besteld en staat tot nu toe nog op medio augustus. Heb je veel opties?
Sorry Jeroen, maar in de screenshot zie je het infotainment systeem wat van een VW is. Skoda is anders en gelukkig ook mooier. Dit zijn van de simpele iconen.jeroenkb schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:23:
Heren, er wordt van alles door elkaar gehaald.
Ten eerste is het filmpje wel degelijk een Enyaq.
Daarnaast is er wel of niet een LED strip in het dashboard. Daar gaat het hier niet over.
Het gaat er hier over dat bij HUD aan de onderkant vzn het raam een blauwe lichtbalk van links naar rechts beweegt (of andersom)
[Afbeelding]
De vrolijke Fransman heeft in een promotiefilmpje over de Enyaq, beelden van een ID4 (denk ik) gemonteerd.
Heb even beeldje voor beeldje gekeken. Zie nu ook dat dashboard andere kleur heeft.
Wat een smeerlap...
Komt AR later? Heb Ik nog niets van vernomen.Loepoog schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:08:
[...]
Ik zat nog met VW in gedachten. Daar is het later toegevoegd. Aangezien de Enyaq nog even op zich laat wachten zal het er wel bij de eerste auto's wel op kunnen zitten.goetfoud schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:41:
[...]
Komt AR later? Heb Ik nog niets van vernomen.
Ik heb de optie zelf niet gekozen, dus ik volg dit eigenlijk maar zijdelings. Er zullen vast Tweakers zijn die dit precies weten.
Tja, geen idee. Ze zullen het wel weten denk ik dan. Ik zal over een tijdje weer eens vragen wat de verwachte levertijd is.patman070 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:28:
[...]
mijne is half november besteld (ook bij broekhuis) en kreeg ook augustus door.. wellicht is jouw dealer iets te enthousiast
Dat is nog ruim 3 maanden langer wachten!☹😡
Heb wel meteen aangegeven dat ik sowieso een proefrit wil maken zodra deze in de showroom staat. Dit zal geregeld worden.
AR=HUD bij de Enyaq.knirrebir schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:51:
@goetfoud bedoel je met AR de head up display?
Mocht dat zo zijn dan denk ik dat het misschien bij aflevering al aanwezig als je gekozen hebt voor assistentie plus pakket, het is immers al werkend bij de id4.
Dit zit niet in assistentie plus maar in infotainment plus
En er is volgens mij nog nergens gecommuniceerd dat dit niet door gaat.
Had niet anders verwacht eerlijk gezegd......hitgew schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:05:
Zojuist contact gehad met de dealer🤔. Aangezien mijn leverdatum februari is. Nu is de verwachte leverdatum: week 20!.
Heb wel meteen aangegeven dat ik sowieso een proefrit wil maken zodra deze in de showroom staat. Dit zal geregeld worden.
Je was de enige die de auto zo vroeg zou krijgen. Was te mooi om waar te zijn😉
Wat je bedoelt met AR duidelijk, bedankt.goetfoud schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:08:
[...]
AR=HUD bij de Enyaq.
Dit zit niet in assistentie plus maar in infotainment plus
En er is volgens mij nog nergens gecommuniceerd dat dit niet door gaat.
Sorry, door al die opties - pakketten haal ik ze wel eens door elkaar.
Dat is toch wat ik zeg; ik ga er vanuit dat HUD bij aflevering werkend is en niet later via over-the-air update nog toegevoegd dient te worden; dit omdat HUD bij tot op heden geleverde id4's al werkend afgeleverd wordt.
:strip_exif()/f/image/FY9F73waaN7nCdOPrwac0O56.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier nog een video van de HUD, oogt wat mooier dan die van VW id4, maar hier nog zonder AR.
[ Voor 15% gewijzigd door FJP84 op 14-01-2021 13:21 ]
Zou fijn zijn. Tnx!, Ene moment denk ik weg met de WP in de plaats voor ander spul. Maar het andere moment doe die WP toch maar. Ik merk dat ik soms denk dat ik zonder WP helemaal geen range heb, of de batterij zienderogen zie slinken tijdens rijden, maar dat zal ook reuze meevallen.knirrebir schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:23:
@FJP84 ben nog bezig met excel staatje, als ik dat gereed heb zal ik dat posten, misschien geeft dat wat meer hulp met keuze.
Als je elke dag kunt laden, ook al is het niet thuis, zou je zonder WP uit de voeten moeten kunnen toch?FJP84 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:40:
[...]
Zou fijn zijn. Tnx!, Ene moment denk ik weg met de WP in de plaats voor ander spul. Maar het andere moment doe die WP toch maar. Ik merk dat ik soms denk dat ik zonder WP helemaal geen range heb, of de batterij zienderogen zie slinken tijdens rijden, maar dat zal ook reuze meevallen.
Ik zit de laatste dagen mee te lezen en alle voorgaande berichten door te nemen.
Ik heb begin oktober bij Rijnwoud Rotterdam een 80iV Arctic silver besteld met de volgende opties.
Eco suite
Betria velgen
Trekhaak
Warmtepomp
Comfort
Sport plus
Transport
Assistentie
Klimaat plus
Family
Infotainment plus
125kw oplaadmogelijkheid
En ik had het licht plus pakket maar aangezien BMW zegt het patent op een verlichte grill te hebben zal er een rechtszaak volgen. De datum van die rechtszaak is nog niet bekend waarop de crystal face voorlopig naar het eind van het jaar is verschoven. Aldus de dealer.
Ik kreeg de keuze om hem te laten vervallen of naar het eind van het jaar te verschuiven met het risico dat de crystal face er dan nog steeds niet op zit.
Ik heb een kleine compensatie van 500,- gekregen en ben voor het Licht pakket gegaan. Wel kon ik nu het 360 graden view en Sound systeem erbij bestellen.
Ik ga de auto privé aanschaffen.
Vooralsnog staat de levering voor week 15 gepland.
Ja dat kan gewoon. Goeie!vinom schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:43:
[...]
Als je elke dag kunt laden, ook al is het niet thuis, zou je zonder WP uit de voeten moeten kunnen toch?
Tja wat noem je veel opties? Dit is mijn setup:vinom schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:25:
[...]
Redelijk late verwachte levertijd dan. Mijne is 6 januari bij Broekhuis besteld en staat tot nu toe nog op medio augustus. Heb je veel opties?
iV60
Arctic Silver
Assistentie
Comfort
Chromen dakrailing etc.
Sport
100kw
Warmtepomp
Achteruitrijcamera + parkeersensoren
Ik heb me door Wittebrug laten vertellen dat je voor de levertijd afhankelijk bent van de productieslots die een dealer heeft ingekocht. Mijn bestelling zit blijkbaar in de laatste reeks van Wittebrug productieslots. Binnen een dealer is het dus first in, first out en het is niet een NL-breed first in, first out systeem.
Van wat ik ervan begrijp kan het dus best zo zijn dat als Broekhuis nog lang niet is uitverkocht en je nu bij hen besteld een voor hun gereserveerd productieslot van juli 'koopt' en je auto dus eerder geleverd krijgt. Deel het vooral als je meer weet over dit soort constructies..
het is geworden:
iV 60
Black Magic
interieur loft
comfortpakket (voor de sunset ramen)
sportpakket
100KW laden
achteruitrijcamera en parkeersensoren voor
Warmtepomp.
Toen was mijn budget op.
ook ik zit te twijfelen over die warmtepomp. ik wil wel een optimale actieradius bereiken. ik wil niet elke keer mijn bereik in de gaten willen houden.
Maar ik vraag me eigenlijk af: als ik de warmtepomp laat vallen, en daarvoor in de plaats het klimaatpakket met stoelverwarming neem, dan kan de verwarming een paar graden lager zodat dit niet teveel energie kost. dan blijft het toch behaaglijk in de auto.
op internet is niet zo 1,2,3 een duidelijk antwoord te krijgen
Wat denken jullie wat zuiniger is? en hoeveel kilometer het dan zou schelen?
- stoelverwarming en de kachel een paar graden lager?
- alleen interieurverwarming met een warmtepomp?
Vervelend voor je! Enige troost is wellicht dat we allemaal tot tenminste week 20 moeten wachten, behalve de ‘voorraad modellen’ die dealers nu in de aanbieding hebben en kennelijk in maart geleverd worden.hitgew schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:05:
Zojuist contact gehad met de dealer🤔. Aangezien mijn leverdatum februari is. Nu is de verwachte leverdatum: week 20!.
Balen! Je hebt je eerste plek in de lijst af moeten staan helaashitgew schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:05:
De verwachting is nu dat @windfreak @andre00 of @Jalk de eerste zullen zijn die hun Enyaq geleverd krijgen.
Ik heb je erbij gezet.Jalk schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:48:
Goedemiddag,
Ik zit de laatste dagen mee te lezen en alle voorgaande berichten door te nemen.
Ik heb begin oktober bij Rijnwoud Rotterdam een 80iV Arctic silver besteld met de volgende opties.
Eco suite
Betria velgen
Trekhaak
Warmtepomp
Comfort
Sport plus
Transport
Assistentie
Klimaat plus
Family
Infotainment plus
125kw oplaadmogelijkheid
En ik had het licht plus pakket maar aangezien BMW zegt het patent op een verlichte grill te hebben zal er een rechtszaak volgen. De datum van die rechtszaak is nog niet bekend waarop de crystal face voorlopig naar het eind van het jaar is verschoven. Aldus de dealer.
Ik kreeg de keuze om hem te laten vervallen of naar het eind van het jaar te verschuiven met het risico dat de crystal face er dan nog steeds niet op zit.
Ik heb een kleine compensatie van 500,- gekregen en ben voor het Licht pakket gegaan. Wel kon ik nu het 360 graden view en Sound systeem erbij bestellen.
Ik ga de auto privé aanschaffen.
Vooralsnog staat de levering voor week 15 gepland.
Redelijk normale configuratie lijkt me. Ik denk dat het wel klopt wat je zegt, dit wordt eigenlijk ook bevestigd in de reactie van Broekhuis die ik gisteren had gekregen. Broekhuis zit overigens al op +-200 bestelde Enyaqs.ak123 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:50:
[...]
Tja wat noem je veel opties? Dit is mijn setup:
iV60
Arctic Silver
Assistentie
Comfort
Chromen dakrailing etc.
Sport
100kw
Warmtepomp
Achteruitrijcamera + parkeersensoren
Ik heb me door Wittebrug laten vertellen dat je voor de levertijd afhankelijk bent van de productieslots die een dealer heeft ingekocht. Mijn bestelling zit blijkbaar in de laatste reeks van Wittebrug productieslots. Binnen een dealer is het dus first in, first out en het is niet een NL-breed first in, first out systeem.
Van wat ik ervan begrijp kan het dus best zo zijn dat als Broekhuis nog lang niet is uitverkocht en je nu bij hen besteld een voor hun gereserveerd productieslot van juli 'koopt' en je auto dus eerder geleverd krijgt. Deel het vooral als je meer weet over dit soort constructies..
Rijdt je vrouw ook (zelf of mee) in je auto? Mijn vrouw houdt van comfortabel en niet van ‘de kachel een paar graden lager’. Armoe vindt ze dat en dus blijft de WP voorlopig op mijn bestelling. Tot blijkt dat het effect in ons klimaat (bijna) nihil is...stengel schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:54:
goeiemiddag, ik lees al een tijd mee, omdat ik ook graag de Enyaq wil. in de kersvakantie lekker mijn keuzes afgewogen (dat waren er niet veel door een limiet aan leasebudget) en gister zijn de papieren door wagenparkbeheerder getekend.
het is geworden:
iV 60
Black Magic
interieur loft
comfortpakket (voor de sunset ramen)
sportpakket
100KW laden
achteruitrijcamera en parkeersensoren voor
Warmtepomp.
Toen was mijn budget op.
ook ik zit te twijfelen over die warmtepomp. ik wil wel een optimale actieradius bereiken. ik wil niet elke keer mijn bereik in de gaten willen houden.
Maar ik vraag me eigenlijk af: als ik de warmtepomp laat vallen, en daarvoor in de plaats het klimaatpakket met stoelverwarming neem, dan kan de verwarming een paar graden lager zodat dit niet teveel energie kost. dan blijft het toch behaaglijk in de auto.
Wat ik van internet heb gehaald en kijken naar youtube van o.a. nextmove en bjron nyland:stengel schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:54:
Mooiste combinatie is stoel- en stuurverwarming met warmtepomp en interieurverwarming.
Als je warmtepomp niet doet zorg dan wel voor stoel- en stuurverwarming.
In beide gevallen kan je dan interieurverwarming iets lager houden qua graden.
Daarnaast effect warmtepomp meest gunstige van 0 tot 10 graden Celsius en dan meest gunstige bij 0 graden en dit wordt elke graag warmer minder.
Lager dan 0 is er door werking van warmtepomp niet veel voordeel te halen t.o.v. interieurverwarming.
Mijn vrouw valt wel mee, maar mn kids zetten nu als eerste de stoelverwarming wel aan als ze in de auto stappen. Maar goed, daarentegen kun je hem nu wel lekker voorverwarmen. dus zouden ze dat in principe niet meer hoeven doen.jdbiggelaa schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:01:
[...]
Rijdt je vrouw ook (zelf of mee) in je auto? Mijn vrouw houdt van comfortabel en niet van ‘de kachel een paar graden lager’. Armoe vindt ze dat en dus blijft de WP voorlopig op mijn bestelling. Tot blijkt dat het effect in ons klimaat (bijna) nihil is...
twijfel, twijfel.
of warmtepomp
of opwaarderen met klimaatpakket en familiepakket
ha! zo herkenbaar! Graag had ik nog assistentie, stuurverwarming & stoelverwarming gehad.. maar het was inderdaad kiezen.. of of.. het werd voor mij een gevalletje wat doet het minste 'pijn'.stengel schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:10:
[...]
Mijn vrouw valt wel mee, maar mn kids zetten nu als eerste de stoelverwarming wel aan als ze in de auto stappen. Maar goed, daarentegen kun je hem nu wel lekker voorverwarmen. dus zouden ze dat in principe niet meer hoeven doen.
twijfel, twijfel.
of warmtepomp
of opwaarderen met klimaatpakket en familiepakket
Uiteindelijk dus ervoor gekozen om Assistentie, Warmtepomp & stoel+stuurverwarming te laten vallen...
Assistentie had ik er graag nog op gehad.. en zou voor mij eerste functie zijn die ik erbij zou kiezen.
Warmtepomp vind ik persoonlijk te verwaarlozen. Kan altijd voorverwarmen en waar ik de auto neerzet is laden altijd mogelijk. (Nederlandse afstanden en bij klanten ook wel een paaltje).
Alternatieven voor mij zijn;
Laten vallen van:
Comfort-plus. Ivm vrouwlief, kinderen en boodschappen is dit blijkbaar een no-go
Panorama dak; persoonlijk dingetje.. ik vind daglicht van boven erg fijn. Maar is vervangbaar.
Infotainmentplus; Maar dan geen HUD?! en dat is toch wel het lekkere snoepje van de auto (ben wel benieuwd hoe irritant dat snachts is)
Zijairbags achter er dan uit? *kijkt kinderen even aan*.... hmmpf nee oke kan niet
Snelladen of trekhaakvoorbereiding eruit geen optie.
Blijf ik met chromenlijst en grille over... (600€ samen met trekhaak) en eventueel 990€ (1.7k ish) voor panoramadak..
Stel ik doe Assistentie plus (a1100) dan moet ik Chromenlijsten, trekhaarvoorbereiding en panoramadak laten vallen. Zelfde geldt voor warmtepomp...
De 3 zone climate-controll.. ben benieuwd hoe vaak dat nu echt gebruikt wordt.. (gewone climate-controll zou meer dan voldoende moeten zijn voor een auto)
[ Voor 15% gewijzigd door Dinh088 op 14-01-2021 15:02 ]
YouTube: VW ID3 camping in -25°C in Folldal
Volgens mij is de conclusie geen goede investering (zelfde techniek als de Enyaq). Schijnt dat de warmtepomp tot heden nog niet zo efficiënt is als bij andere merken.
[ Voor 16% gewijzigd door Duncan78 op 14-01-2021 14:37 ]
knirrebir schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:29:
@Dinh088 heel verhaal, redelijk duidelijk en herkenbaar qua keuzes, maar wat is je configuratie tot op heden dan?
/f/image/6r2shwrUwVQeOqgDXKGGGsNj.png?f=fotoalbum_large)
wel o.v.b.v. de discussie met de elektrisch verstelbare stoelen i.c.m. stuurwiel en assistentie etc.
[ Voor 16% gewijzigd door Dinh088 op 14-01-2021 14:42 ]
Wat je aangeeft klopt met wat ik eerder gepost heb, effect warmtepomp gunstigste bij 0-10 graden celcius.
Meest gunstig bij 0 graden en elke graad hoger effect minder.
Hoe lager dan 0 graden dan wordt effect ook minder, in 1 van zijn filmpjes geeft hij aan dat bij -10 graden en lager effect warmtepomp er niet meer is in vergelijking tot interieurverwarming.
Daarnaast denk ik wel dan VAG nog steeds bezig is om werking warmtepomp te verbeteren, maar neem je dan warmtepomp en ga je daar op wachten of niet.
In filmpjes van Bjorn zie je dat warmtepomp bij Koreanen beter effect heeft, komt omdat Koreanen warmtepomp niet-nauwelijks gebruiken voor verwarmen accu en warmtepomp VAG wel, daarom zie je in filmpje ook dat Bjorn aangeeft dat er diverse keren hoog verbruik is.
Zowel bij Koreanen als VAG zie je dat warmtepomp zijn meeste effect heeft als je overnacht in de auto, dan is verbruik lager dan overnachten in auto zonder warmtepomp, invloed warmtepomp (gunstig effect) tijdens rijden is minder.
Eens wat je zegt m.b.t. elektrische stoel; als je in juiste batch zit dan blijft het elektrische stoel zonder dwang verplichtingen wat ik heb, succes in ieder geval.
Staat er nu meer kWh's in het filmpje?vinom schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:12:
Of mis ik iets?
:fill(white):strip_exif()/f/image/e4VM34W1hOywhy9qqnKA7SvH.png?f=user_large)
WP levert (weten we nog niet precies) misschien tussen 15 en 30km extra range.
Als je voor het merendeel kortere ritten hebt dan de reeele range ZONDER WP in de winter en na een rit kan laden dan is er weinig nut
Als je voor het merendeel langere ritten hebt dan de reeele range MET WP in de winter dan heb je er ook niets aan want dan moet alsnog laden (scheelt dan misschien 5 minuten laadtijd; is dat je 1200 euro waard)
Alleen als range met WP er voor kan zorgen dat je het merendeel van je ritten haalt zonder te laden kan het interessant zijn
In ieder geval bovenstaande is mijn mening. Aangezien ik in de eerste use case val heb ik zoveel mogelijk in andere opties gestopt
Zekers en nu ben ik nieuw in de automarkt.. maar ik had eigenlijk 50% van de opties als standaard verwacht. geen idee of dit normaal is..knirrebir schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:56:
@Dinh088 mooie, nette configuratie, je mag best wat uitzoeken van je werkgever qua leasebedrag vind ik.
Eens wat je zegt m.b.t. elektrische stoel; als je in juiste batch zit dan blijft het elektrische stoel zonder dwang verplichtingen wat ik heb, succes in ieder geval.
Ik zal dat helaas toch niet zijn. Mijn levertermijn is ook naar een (helaas) meer realistische datum verplaatst. Staat nu op week 19 i.p.v. week 13vinom schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:58:
Balen! Je hebt je eerste plek in de lijst af moeten staan helaas
De verwachting is nu dat @windfreak @andre00 of @Jalk de eerste zullen zijn die hun Enyaq geleverd krijgen.
Voorlopig staat onze huidige auto ook vooral stil, dus tegen de tijd dat de leveringen echt starten zullen we vast weer wat meer op pad gaan.
Wat betreft de warmtepomp discussie. Over het algemeen geldt voor warmtepompen dat ze juist efficienter werken bij hogere temperaturen. Ze kunnen een hogere COP halen bij hogere temperaturen.
De COP geeft aan hoeveel kWh warmte energie er gewonnen kan worden met 1 kWh aan elektrische energie.
Bij warmtepompen voor woningen ligt de COP bij bijvoorbeeld 15 graden buitentemperatuur op 6.
Bij 0 graden is dat eerder 3 en de COP is al snel een COP van 2 bij temperaturen onder de -10
[ Voor 29% gewijzigd door windfreak op 14-01-2021 15:56 ]
Normaal voor VAG, bij Aziatische auto’s meestal veel meer standaard.Dinh088 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:43:
[...]
Zekers en nu ben ik nieuw in de automarkt.. maar ik had eigenlijk 50% van de opties als standaard verwacht. geen idee of dit normaal is..
Waarom men in Duitsland andere waarden qua range aangeeft dan elders is mij een raadsel.
[ Voor 48% gewijzigd door leenderttimmers op 14-01-2021 16:44 ]
hiervoor kort 1 auto gehad. een 308 SW die ik "mocht" overnemen tot einde leaseknirrebir schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:53:
@Dinh088 nieuw in de automarkt, bedoel je nieuw in lease of hiervoor geen auto gehad?
Skoda definitief besteld, wijzigingen als volgt (iV80)
:fill(white):strip_exif()/f/image/WYymgyXB9r8UraixtRj6rmFL.png?f=user_large)
Iedereen kan weer rustig slapen......
[ Voor 3% gewijzigd door ManiacScum op 14-01-2021 17:28 ]
Held!ManiacScum schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:23:
Hier dus!
[Afbeelding]
Mooi hoor! Lekkere configuratie zo. Skoda Sound System code weten ze niet?ManiacScum schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:23:
Hier dus!
[Afbeelding]
Nee ik niet..... die soap duurt nog voort. Eergisteren was de SSS niet te bestellen, gisteren wel, vandaag weer niet volgens de configuratorvinom schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:28:
[...]
Mooi hoor! Lekkere configuratie zo. Skoda Sound System code weten ze niet?
Dus toen ik het vandaag aan wilde vinken zag ik hem er wederom niet tussen staan.
Maar de dealer gaf aan dat het geen probleem was.
[ Voor 15% gewijzigd door ManiacScum op 14-01-2021 17:33 ]
Hoe kom je aan 58; hoeveel is dan niet bruikbaar en waar baseer je dat op dat er iets niet bruikbaar is van de accu?
62 is de totale accu capaciteit. 58 is bruikbaarknirrebir schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:35:
@leenderttimmers die andere waarden is wat eerder hier gemeld is dat ze aan testen zijn e kans aanwezig is dat ze meer capaciteit uit accu kunnen realiseren.
Hoe kom je aan 58; hoeveel is dan niet bruikbaar en waar baseer je dat op dat er iets niet bruikbaar is van de accu?
Overige 4kwh is een soort van lifesupport voor vitale systemen.
Zelfde als met je telefoon. Die kun je wel tot 100% opladen maar eigenlijk is het een paar %minder. Je merkt er verder niets van
Weet je het zeker?😉😂ManiacScum schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:23:
Hier dus! (Thanks @vinom )
[Afbeelding]
Nee ik twijfel nog over de Audi Q4 😂
Staat toch gewoon in de folder? Bij de 60 is het 62kWh bruto en 58kWh netto. De 4kWh is overigens geen buffer voor vitale systemen. Die 4kWh gebruiken ze gewoon niet om degradatie tegen te gaan. Bij de 80 is het 77/82.knirrebir schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:35:
@leenderttimmers die andere waarden is wat eerder hier gemeld is dat ze aan testen zijn e kans aanwezig is dat ze meer capaciteit uit accu kunnen realiseren.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Je hebt gelijk en druk mezelf verkeerd uit. Een accu volledig leegtrekken is niet goed voor de levensduur.Inspired schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 18:37:
[...]
Staat toch gewoon in de folder? Bij de 60 is het 62kWh bruto en 58kWh netto. De 4kWh is overigens geen buffer voor vitale systemen. Die 4kWh gebruiken ze gewoon niet om degradatie tegen te gaan. Bij de 80 is het 77/82.
Zouden ze de buffer ook niet aanhouden om dat als er natuurlijke degradatie is, er na x jaar nog steeds een minimum van 58 is?
Stond er overigens wel van te kijken dat een electrische auto naast alle accu's nog een aparte accu heeft. Maar dat is meer de naïviteit dan dat ik er goed over na had gedacht
Als hij nieuw is gaat er max 58kWh in. Degradatie zal daardoor minder snel optreden. Maar na een jaar kan er best 1/2% af zijn afhankelijk van hoe je hem behandeld. Die 4kWh is meer een buffer om de degradatie minder snel op te laten treden.Loepoog schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 18:59:
[...]
Je hebt gelijk en druk mezelf verkeerd uit. Een accu volledig leegtrekken is niet goed voor de levensduur.
Zouden ze de buffer ook niet aanhouden om dat als er natuurlijke degradatie is, er na x jaar nog steeds een minimum van 58 is?
Stond er overigens wel van te kijken dat een electrische auto naast alle accu's nog een aparte accu heeft. Maar dat is meer de naïviteit dan dat ik er goed over na had gedacht
Wat ik trouwens wel vreemd vind is dat er na bestellen steeds meer opties beschikbaar komen...is dit altijd zo of is dit specifiek VAG? Ik weet nog toen ik mijn huidige 308 bestelde, je gewoon alles aanvinkte en je daarna niet "verrast" werd...Pas1 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:37:
[...]
Wauw, mooi om te zien. Dit is exact de uitvoering die ik besteld heb;
80kwh in Black Magic
20inch Vega (dus deze velgen)
Panorama
Assistentiepakket
Comfort plus
Family
Klimaat plus
125kwh snelladen
Warmtepomp
Transportpakket
Trekhaakvoorbereiding
Zijairbags achter (bizar dat dit een optie is...)
IV pakket
Rubberen kofferbakmat
Bekleding LOFT
Nu voor het eerst Škoda, dus ben benieuwd en goed om al jullie ervaringen te lezen!
Eind oktober besteld bij Broekhuis Alkmaar met verwachte levering medio juni 2021.
Ik heb wel wagenparkbeheer gevraagd of er nog aanvullende mogelijkheden zijn tot wijzigen van opties (zoals de hier veelbesproken warmtepomp inruilen voor iets anders) want als hij nog niet in productie staat kan het toch niet zoveel uitmaken?
Hebben jullie hier ervaringen mee?
Ja ik heb ik mijn auto al in november/december besteld en vandaag nog wijzigingen doorgevoerd. Navraag leerde mij dat zolang er nog geen productie is er nog van alles gewijzigd kan worden (aldus de merkspecialist bij Broekhuis)Pas1 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:49:
[...]
Wat ik trouwens wel vreemd vind is dat er na bestellen steeds meer opties beschikbaar komen...is dit altijd zo of is dit specifiek VAG? Ik weet nog toen ik mijn huidige 308 bestelde, je gewoon alles aanvinkte en je daarna niet "verrast" werd...
Ik heb wel wagenparkbeheer gevraagd of er nog aanvullende mogelijkheden zijn tot wijzigen van opties (zoals de hier veelbesproken warmtepomp inruilen voor iets anders) want als hij nog niet in productie staat kan het toch niet zoveel uitmaken?
Hebben jullie hier ervaringen mee?
Dat is bijzonder....toen ik eerder belde met Broekhuis Alkmaar inzake de 360cam en Skoda Sound System gaf ze aan dat ik dan wel weer achteraan in de productieplanning zou komen...of is dit dan ook nonsens?ManiacScum schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:51:
[...]
Ja ik heb ik mijn auto al in november/december besteld en vandaag nog wijzigingen doorgevoerd. Navraag leerde mij dat zolang er nog geen productie is er nog van alles gewijzigd kan worden (aldus de merkspecialist bij Broekhuis)
Geen idee, ik heb de informatie van Broekhuis Business Services (Hoofdkantoor in Hardewijk).Pas1 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:58:
[...]
Dat is bijzonder....toen ik eerder belde met Broekhuis Alkmaar inzake de 360cam en Skoda Sound System gaf ze aan dat ik dan wel weer achteraan in de productieplanning zou komen...of is dit dan ook nonsens?
Ik kan me zo voorstellen dat er voor sommige bestellingen alleen een plekje is gereserveerd en nog geen exacte configuratie. Echter weet ik dat niet zeker.
Ander leuk puntje ten aanzien van mijn bestelling: De auto wordt geleverd in Alkmaar, maar ik woon daar natuurlijk ver vandaan en ik en mijn grote mond zei dat als ik hem zelf zou moeten halen dat ze hem mogen houden.
Gelukkig leveren ze hem gratis en voor niks af op mijn werkplek of thuis
Sunset mooi donker! Ik vind de lichtgrijze achterbumper persoonlijk wel uit de toon vallen, helemaal bij een zwarte autovinom schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:12:
Dan ben ik benieuwd of je in dit geval anders kan omgaan met het algemene advies voor elektrische auto's om de batterij beter niet tot 100% op te laden.Inspired schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:26:
[...]
Als hij nieuw is gaat er max 58kWh in. Degradatie zal daardoor minder snel optreden. Maar na een jaar kan er best 1/2% af zijn afhankelijk van hoe je hem behandeld. Die 4kWh is meer een buffer om de degradatie minder snel op te laten treden.
Want, als ik het goed begrijp betekend dit dat 100% al geen 100% is, maar al grofweg 90%
Verder @hitgew heel spijtig dat ook jouw levering naar achteren verzet is. Desondanks, ondanks alle geruchten, krijg ik langzaamaan het idee dat de timeline die onze Skoda man door geeft in combinatie met wat we van de dealer door krijgen wel "waarheidsgetrouwe" informatie is.
Timeline:
- De Skoda man heeft aangegeven dat er in week 10 modellen voor journalisten worden vrijgegeven en pas vanaf week 14 voor consumenten buiten Tsjechië geproduceerd wordt. (buiten de "standaard" full-option modellen om denk ik dan).
- Tussen productie en levering zit zo'n 4-6 weken, dan is week 20 inderdaad de eerste batch Enyaq's die op bestelling worden uitgeleverd in NL, lijkt me. Aangezien @hitgew als een van de eersten besteld heeft zou wk 20 dus ook kloppen.
- Zelf heb ik 6 weken na lancering besteld, en precies mijn levering staat vooralsnog op week 26.
Ik weet niet hoe betrouwbaar bovenstaande bij anderen klinkt, maar krijg steeds meer het gevoel dat het wel eens kan kloppen. Navraag bij meerdere dealers heeft eerder geleid tot een antwoord in de trent van: "wij hebben geen enkele reden aan te nemen dat er eerder uitgeleverd wordt". Denk dat het duimen en kwijlen bij review video's wordt tot die tijd.
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Als je de 60 op 100% laad zit hij eigenlijk op 93.5%. Lang hier op laten staan/vaak laden is iets slechter voor de accu. Hoeveel is lastig te zeggen. Maar als je het niet nodig hebt is laden tot max 75% oid beter voor de accu. En als je een keer een lange rit hebt laden tot 100% kort voor vertrek en dan weg gaan.windfreak schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:12:
[...]
Dan ben ik benieuwd of je in dit geval anders kan omgaan met het algemene advies voor elektrische auto's om de batterij beter niet tot 100% op te laden.
Want, als ik het goed begrijp betekend dit dat 100% al geen 100% is, maar al grofweg 90%
ervh schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:13:
Zo, even weer 100+ posts doorgelezen. Aangaande HUD, onze vriend van Skoda heeft eerder aangegeven dat de ontwikkeling daarop binnen VAG identiek is. AR wordt geïmplementeerd, zij het later dan VW. Kans dus dat dat met een OTA upgrade wordt doorgevoerd, no assurance.
Verder @hitgew heel spijtig dat ook jouw levering naar achteren verzet is. Desondanks, ondanks alle geruchten, krijg ik langzaamaan het idee dat de timeline die onze Skoda man door geeft in combinatie met wat we van de dealer door krijgen wel "waarheidsgetrouwe" informatie is.
Week 16 , zou mogelijk enkele weken eerder geleverd worden....
Timeline:
- De Skoda man heeft aangegeven dat er in week 10 modellen voor journalisten worden vrijgegeven en pas vanaf week 14 voor consumenten buiten Tsjechië geproduceerd wordt. (buiten de "standaard" full-option modellen om denk ik dan).
- Tussen productie en levering zit zo'n 4-6 weken, dan is week 20 inderdaad de eerste batch Enyaq's die op bestelling worden uitgeleverd in NL, lijkt me. Aangezien @hitgew als een van de eersten besteld heeft zou wk 20 dus ook kloppen.
- Zelf heb ik 6 weken na lancering besteld, en precies mijn levering staat vooralsnog op week 26.
Ik weet niet hoe betrouwbaar bovenstaande bij anderen klinkt, maar krijg steeds meer het gevoel dat het wel eens kan kloppen. Navraag bij meerdere dealers heeft eerder geleid tot een antwoord in de trent van: "wij hebben geen enkele reden aan te nemen dat er eerder uitgeleverd wordt". Denk dat het duimen en kwijlen bij review video's wordt tot die tijd.
:strip_exif()/f/image/5GcaV8nxwshNcIWCgP4keEKv.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit topic is gesloten.
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2