Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 250 Laatste
Acties:
  • 1.766.919 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:34
Edit: gmta

[ Voor 98% gewijzigd door pim89 op 15-01-2021 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
rammes schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:59:
[...]

Kijk! ik wist wel dat er iets beters zou komen dan dat 700e gedrocht
Ik vond het ook al zo raar, bij de ID3 kost hij ook 200 euro. mooi om nu te zien dat deze ook voor de Enyaq aangeboden wordt. is denk ik wel handig om te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
Ik zie het dan ff niet. Wat moet je er precies mee en vooral wanneer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:31
@ManiacScum Laden op een normaal stopcontact. Als er in wijde omtrek geen laadpalen zijn te bekennen :) Als je op vakantie gaat toch verrekte handig. Voor Nederland denk iets minder relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
vinom schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:55:
[...]

You sure hierover? Dat zou ik nog meer missen. Heb hem in mijn Octavia altijd maximaal naar voren en maximaal omhoog.
Jup kwam onlangs een review tegen dat hij niet naar voren kan. Hij is wel ietsje langer dan een uitschuifbare, maar het schijnt niet over te houden.. maargoed, te laat want ik heb al besteld.. ;)

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ervh
Kwamen trouwens weer wat leuke fotootjes voorbij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6D0yYGnAa6QXG5STC9z6CsWjQcg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OG5lTXWQPk5J2ozIo9HI39Em.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6hXVa3LTtKMp-faEcl6ZMrYGTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/81WC6dCypgpG9lkdKxTuZFet.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aayKrLjiuBc6b4DIl2-b1dOZ670=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sZjDY3pGhib4uoKhtwF1Anvq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8kivlvUZgVDk9OfsEG0X3BdCys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n64m1qCVcL6qAr51x9pKQWJs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukSFHezLlyjjb3mVczsUHbP7scY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sz5Q3HPrcVearwEXhCdR6925.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbmcavyuOna5b5mR9xSBqtr0bWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QJMa3Pnm41qJsRa2BrGoNDm1.png?f=fotoalbum_large

Nieuwe film in de maak :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKuYFrjjtFGnizguqN35f1T7J7I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3oV5upnzvTPCcD1BYKHERiey.png?f=fotoalbum_large

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterH85
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-08 21:25
ervh schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 00:39:
[...]

Jup kwam onlangs een review tegen dat hij niet naar voren kan. Hij is wel ietsje langer dan een uitschuifbare, maar het schijnt niet over te houden.. maargoed, te laat want ik heb al besteld.. ;)
Ik vind hem nog behoorlijk groot, deze armsteun!
In de Seat Leon heb ik hem ook vaak helemaal naar voren en een tandje omhoog. Qua bereik is de Enyaq alsnog langer dan de uitschuifbare die ik nu heb. Als je klein zou zijn en de stoel ver naar voren hebt, dan kom je wellicht wel iets te kort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQ_FCrGMJkgvffFQlbv70TW2aQ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9bqbKgSlgSZE8yNhNzC0s3Aw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
WouterH85 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 09:31:
[...]

Ik vind hem nog behoorlijk groot, deze armsteun!
In de Seat Leon heb ik hem ook vaak helemaal naar voren en een tandje omhoog. Qua bereik is de Enyaq alsnog langer dan de uitschuifbare die ik nu heb. Als je klein zou zijn en de stoel ver naar voren hebt, dan kom je wellicht wel iets te kort.

[Afbeelding]
Oh, ik was al helemaal vergeten dat de armsteun er zo uit zag. Zelfs na al die foto's!
Maar dit is dikke prima, stuk langer dan in mijn Octavia dus dit komt helemaal goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chipsoer
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-12-2024
Dat ziet er groot genoeg uit idd. Wat ik wel ga missen is de “pook”. Zelfs na 4 jaar automaat (Octavia) rust mijn rechterhand nog steeds op de pook...

[ Voor 13% gewijzigd door Chipsoer op 16-01-2021 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacScum
vinom schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 00:00:
@ManiacScum Laden op een normaal stopcontact. Als er in wijde omtrek geen laadpalen zijn te bekennen :) Als je op vakantie gaat toch verrekte handig. Voor Nederland denk iets minder relevant.
Ah ja inderdaad, ergens in het zuiden van Italië kan ik dat ding zeker wel gebruiken is mijn verwachting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:36
ManiacScum schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:20:
[...]

Ah ja inderdaad, ergens in het zuiden van Italië kan ik dat ding zeker wel gebruiken is mijn verwachting
Je wilt met een BEV naar het Zuiden van Italië? Dat is wel een uitdaging. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chipsoer
ManiacScum schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:20:
[...]

Duurt wel erg lang voordat je daarmee een beetje opgeladen bent, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacScum
Inspired schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:25:
[...]

Je wilt met een BEV naar het Zuiden van Italië? Dat is wel een uitdaging. :)
De volgende keer eerst naar Toscane ;)

Een uitdaging is geen probleem
Chipsoer schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:26:
[...]

Duurt wel erg lang voordat je daarmee een beetje opgeladen bent, toch?
Normaal staat mijn auto gedurende de vakantie bijna 3 weken stil op de parkeerplaats.... dat moet voldoende zijn toch om hem op te laden :o

[ Voor 38% gewijzigd door ManiacScum op 16-01-2021 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
ManiacScum schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:26:
[...]

[...]

Normaal staat mijn auto gedurende de vakantie bijna 3 weken stil op de parkeerplaats.... dat moet voldoende zijn toch om hem op te laden :o
Ah. Ok. Toscane is wel te doen in twee dagen ja. Zuiden zal al richting drie gaan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
Inspired schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:30:
[...]

Ah. Ok. Toscane is wel te doen in twee dagen ja. Zuiden zal al richting drie gaan denk ik.
Ja niet anders dan nu eigenlijk.... mijn persoonlijke accu redt het namelijk niet om in 1 dag naar Toscane te rijden, is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patman070
  • Laatst online: 02-04-2022
Reken maar uit hoelang het duurt op 220v

De ENYAQ iV kan op drie verschillende manieren worden geladen. Dat kan thuis met zowel een 230-volt aansluiting (2.3kW) of een 11kW wallbox. Dan kan de iV 60 in 6 uur en 45 minuten volledig worden geladen en de iV 80 in 7 uur en 30 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
patman070 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:33:

De ENYAQ iV kan op drie verschillende manieren worden geladen. Dat kan thuis met zowel een 230-volt aansluiting (2.3kW) of een 11kW wallbox. Dan kan de iV 60 in 6 uur en 45 minuten volledig worden geladen en de iV 80 in 7 uur en 30 minuten.
En dus minimaal 5 keer zo lang op 230-Volt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
patman070 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:33:

Op vakanties geen probleem toch? Ik gebruik vaak ook de granny om lekker bij te laden op het vakantie adres. Super handig. Met name in de standaard vakantie landen aangezien daar palen schaars zijn en ook nog wel eens stuk zijn.

En dan zet ik hem doorgaans ook maar op max 8A/1.8kW. Veiliger en nog steeds snel zat als je er toch twee weken zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 16-01-2021 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
ManiacScum schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:26:
[...]

Hier ook hoor. Naar de Marken (oostkant van Italië, zelfde afstand ongeveer) gewoon te doen in twee dagen 🙂
Wel kijk ik enigszins naar een huisje dat binnen 25-40km van een snellader ligt. Al is dat ook best een uitdaging 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:09
Onderstaande van site Autoweek. Vorig jaar dus 600 Enyaq's verkocht. Ik zeg.....laat maar komen dan😉

Ondanks de toenemende populariteit van SUV's blijft de Octavia met 257.400 verkochte exemplaren de absolute verkooptopper van Skoda. De plaatsen twee en drie worden wel ingenomen door hoogpotige familieleden: de Karoq (137.200 auto's) en de Kodiaq (131.600 auto's). Van nieuwkomer Enyaq iV zijn er het afgelopen jaar al 600 exemplaren verkocht, ook al verscheen deze pas aan het eind van het jaar ten tonele. Het komende jaar zal de Enyaq vermoedelijk een stijging gaan doormaken in de modellenranglijst van Skoda.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacScum
goetfoud schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:57:
Onderstaande van site Autoweek. Vorig jaar dus 600 Enyaq's verkocht. Ik zeg.....laat maar komen dan😉

Ondanks de toenemende populariteit van SUV's blijft de Octavia met 257.400 verkochte exemplaren de absolute verkooptopper van Skoda. De plaatsen twee en drie worden wel ingenomen door hoogpotige familieleden: de Karoq (137.200 auto's) en de Kodiaq (131.600 auto's). Van nieuwkomer Enyaq iV zijn er het afgelopen jaar al 600 exemplaren verkocht, ook al verscheen deze pas aan het eind van het jaar ten tonele. Het komende jaar zal de Enyaq vermoedelijk een stijging gaan doormaken in de modellenranglijst van Skoda.
Tot dat alle fiscale voordelen van een EV weer teniet zijn gedaan dan zal de verkoop stagneren.
Mits de prijzen van een EV meer op het niveau gaan komen van traditionele ICE auto's en de range nog verder verbeterd gaan worden.

Heel eerlijk als een EV op 22% gaat komen en een traditionele brandstof auto hetzelfde percentage heeft, zal ik denk ik niet gaan kiezen voor een EV met de huidige prijsverschillen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

Precies, zo kijk ik er ook tegenaan. Ik kan nu een auto rijden welke ik over 3 jaar niet meer kan betalen. Maar misschien nu Wiebes weg is een betere regeleing in het verschiet ligt ;)

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pim89
  • Registratie: November 2006
Is natuurlijk ook deels waar de fiscale voordelen voor zijn bedacht: zorgen dat meer mensen in EV’s gaan rijden, waardoor de fabrikanten er ook brood in zien en genoeg verdienen voor goede doorontwikkeling. Daarmee wordt de techniek voordeliger en zakken in theorie de prijzen van EV’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Vraag me af wat er van klopt bij Autoweek. Er waren eerst 1.100 slots voor Enyaq, later zijn er 400 aan toegevoegd, heeft mijn dealer me uitgelegd. Inmiddels zijn eind december er wéér nieuwe slots toegevoegd omdat de eerste 1.500 al in bestelling staan.

Vraag me met dat soort aantallen bestellingen wel af waarom er dan zo'n druk op die productieslots zit, als ze 300-400 auto's per dag produceren. Dan gaan ze dus 4 dagen voor NL produceren en klaar is kees. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
ervh schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:58:
Vraag me af wat er van klopt bij Autoweek. Er waren eerst 1.100 slots voor Enyaq, later zijn er 400 aan toegevoegd, heeft mijn dealer me uitgelegd. Inmiddels zijn eind december er wéér nieuwe slots toegevoegd omdat de eerste 1.500 al in bestelling staan.

Vraag me met dat soort aantallen bestellingen wel af waarom er dan zo'n druk op die productieslots zit, als ze 300-400 auto's per dag produceren. Dan gaan ze dus 4 dagen voor NL produceren en klaar is kees. ;)
Ik denk dat de andere landen ook wel aardig aan het bestellen zijn, denk je niet. Duitsland, België kunnen ook bestellen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
ervh schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:58:

Volgens mij produceren ze pas over een poos de maximale 350 per dag.
Zou nu nog veel minder zijn....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ManiacScum
Ik heb gisteren toch nog een kleine wijziging aan mijn bestelling toegevoegd.
Ik hield namelijk budget over en heb daarom de Sport optie toegevoegd omdat ik het standaard stuur niet zag zitten.

Ik heb meer met drie spaaks stuurwielen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luciano V
  • Laatst online: 22-05-2021
Nog 1 voor de lijst besteld vandaag Korterink Zwolle ( zakelijke koop )

verwachte leverweek 25 :9 8)7 ( als dat eens waar zou zijn ga er niet vanuit gezien de leverdata op dit forum van mensen die hem veel eerder besteld hebben )

80 , Lodge
Regulus 19 inch
Comfort Plus
Assistentie
Klimaat
Family
Licht
125KW
Alarm
Panorama dak
zijairbags achter

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-08 20:39
rammes schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:11:
Precies, zo kijk ik er ook tegenaan. Ik kan nu een auto rijden welke ik over 3 jaar niet meer kan betalen. Maar misschien nu Wiebes weg is een betere regeleing in het verschiet ligt ;)
Je kunt er ook heel anders naar kijken. Ik neem verantwoordelijkheid voor mijn bescheiden bijdrage aan het beheersbaar maken van de klimaatcrisis door (onder meer) elektrisch te gaan rijden. Dat doe ik privé,
van mijn spaarcenten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ervh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hs06ciJHIA6O7YMEWD2aCzdVxn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LkYLq8ugc2cxoO3BKAzI0tG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7qsnadKkzsAraqgbrALa7SuzMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FpVRwHhRFwPj4otSgHOcvqT3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBU2h_n3H5uHHd3Md_v_Z6S3zUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2txcEmduse0JG5yG9wfeCus.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
vinom schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:19:
[...]
Ik denk dat de andere landen ook wel aardig aan het bestellen zijn, denk je niet. Duitsland, België kunnen ook bestellen toch?
Ja eens hoor. Maar stel dat er naast NL nog 10.000 in bestelling staan. Dan heeft een fabriek met die capaciteit dat in +/- een maand anderhalve maand weg gewerkt. Dus dat valt allemaal reuze mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duncan78
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-08-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andre00
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-03-2023
Bericht vandaag van de dealer: wie alleen de elektrisch verstelbare stoel heeft besteld, moet toch het multifunctionele verwarmbare stuurwiel en het assistentiepakket erbij nemen @ € 1.200 extra, of anders de elektrisch verstelbare stoel laten schieten. Dit volgens bericht van de importeur. Voorstel is om de kosten te delen, maar het betekent wel dat de officiële catalogusprijs met € 1.200 stijgt, en sommigen daarmee door de € 45.000 grens zullen schieten en hun subsidie kwijtraken.
Dealer baalt want 11 dagen geleden had hij mij na contact met de importeur nog bezworen dat dwangverkoop niet voor geplaatste bestellingen zou gelden, maar alleen voor nieuwe. Ik denk dat dit stalorders vanuit de fabriek zijn, want in Duitsland en België zie je dezelfde aanpassing.
Opletten dus!

N.B. Kan iemand mij uitleggen waarom stoelverstelling, stuurwiel en assistentiepakket samen geleverd zouden moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
andre00 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:45:
Bericht vandaag van de dealer: wie alleen de elektrisch verstelbare stoel heeft besteld, moet toch het multifunctionele verwarmbare stuurwiel en het assistentiepakket erbij nemen @ € 1.200 extra, of anders de elektrisch verstelbare stoel laten schieten. Dit volgens bericht van de importeur. Voorstel is om de kosten te delen, maar het betekent wel dat de officiële catalogusprijs met € 1.200 stijgt, en sommigen daarmee door de € 45.000 grens zullen schieten en hun subsidie kwijtraken.
Dealer baalt want 11 dagen geleden had hij mij na contact met de importeur nog bezworen dat dwangverkoop niet voor geplaatste bestellingen zou gelden, maar alleen voor nieuwe. Ik denk dat dit stalorders vanuit de fabriek zijn, want in Duitsland en België zie je dezelfde aanpassing.
Opletten dus!

N.B. Kan iemand mij uitleggen waarom stoelverstelling, stuurwiel en assistentiepakket samen geleverd zouden moeten worden?
Hoe minder verschillende smaken/combinaties van opties er zijn hoe sneller er geproduceerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
ervh schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:17:
[...]

Ja eens hoor. Maar stel dat er naast NL nog 10.000 in bestelling staan. Dan heeft een fabriek met die capaciteit dat in +/- een maand anderhalve maand weg gewerkt. Dus dat valt allemaal reuze mee.
Laten we het hopen. De ID.4 kan volgens mij ook snel genoeg geleverd worden. Uiteraard andere fabriek, maar de nummers moet toch wel gehaald kunnen worden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:57
Ik ook! Krijg nog haast spijt van overstap naar Quartz Grey. Hopelijk komen daar straks ook meer foto's van

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strova
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02-09-2022
Heb ook de Arctic silver en nog geen seconde gedacht om een andere kleur te overwegen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
jdbiggelaa schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:58:
[...]

Je kunt er ook heel anders naar kijken. Ik neem verantwoordelijkheid voor mijn bescheiden bijdrage aan het beheersbaar maken van de klimaatcrisis door (onder meer) elektrisch te gaan rijden. Dat doe ik privé,
van mijn spaarcenten.
Daar sluit ik me helemaal bij aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

[...]

van mijn spaarcenten.
ja en? ik neem geen verantwoordelijkheid?

Ik zou het doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frankdaan
  • Laatst online: 27-05-2024
[...]

van mijn spaarcenten.
Idem :) en lijkt me ook super rijden , geen rijgeluiden behalve banden en misschien beetje windgeruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Opletten dus!

Keuze van Skoda lijkt me. Technisch gezien zou het prima zonder kunnen. Ze zullen erachter gekomen zijn dat je zo mensen wat meer opties aan kan smeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
[...]

van mijn spaarcenten.
Mooi dat sommige mensen wel zo denken, want het milieu moet het niet van mij hebben als het om auto's aan komt. Op andere vlakken doe ik vrolijk mee maar een auto neem ik niet met het milieu in het achterhoofd. Dan zorg ik wel dat ik op de fiets naar mijn werk kan, denk ik.
Strova schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:28:
Heb ook de Arctic silver en nog geen seconde gedacht om een andere kleur te overwegen :)
Mooi meer diversiteit want ik heb nog geen seconde nagedacht over de Artic Silver.
Ik heb hem tijdens de Road Show gezien en daar sprak hij mij totaal niet aan, de foto's her en der, of beter gezegd overal (Want Skoda pusht deze kleur enorm) brengen daar ook geen verandering in aan.

Maar ik ben blij dat er andere kleuren worden gekozen hoor, het palet aan kleuren is al niet heel breed.

[ Voor 35% gewijzigd door ManiacScum op 16-01-2021 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Opletten dus!

Balen zeg! Ik zit in precies hetzelfde schuitje en heb totaal geen belang bij een verwarmd stuurwiel en assistentie En met €1200 extra RDW-waarde schiet ik over de grens van 45k€ heen voor de subsidie. Ik kreeg een paar dagen op mijn vraag hierover van mijn dealer nog de stellige bevestiging dat ik me geen zorgen hoefde te maken :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goetfoud
[...]

van mijn spaarcenten.
En dan zou je nog kunnen discussiëren of je bijdraagt aan het beheersbaar maken van de klimaatcrisis of niet ......laten we dat maar niet doen😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Het ziet er naar uit dat Skoda ondanks eerdere berichten van de dealer/importeur mij nu tich dwingt om achteraf mijn configuratie aan te passen. Heel vervelend, maar nog onvoldoende reden om te switchen naar een andere auto.
Omdat mijn vrouw en ik afwisselend in onze auto rijden met heel verschillende instellingen, hadden we gekozen voor de bestuurdersstoel met geheugenfunctie. Die moeten we nu mogelijk opgeven óf de warmtepomp eruit.
Ik heb geprobeerd te ontdekken in de Skoda info hoe je de standaard stoel kunt instellen, maar kan daar niets over vinden, alleen dat de hoogte en lendensteun met de hand instelbaar zijn. Daar valt mee te leven, maar mijn vrouw kan niet rijden met een mechanische verstelling vooruit/achteruit door een reumatische aandoening. Wie weet hoe dit zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
@jdbiggelaa Heb je de handleiding doorgenomen? Daar zal het vast in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
@vinom goede tip, nog niet aan gedacht, dankje! :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankdaan
Verschil is ook dat de kantelfunctie van de zitting nu niet mogelijk is met handverstelling, voor mensen met lange benen een minpuntje denk ik....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
frankdaan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:51:
[...]

Verschil is ook dat de kantelfunctie van de zitting nu niet mogelijk is met handverstelling, voor mensen met lange benen een minpuntje denk ik....
Daarom kijk ik nu zo uit naar de elektrische verstelbare stoel met mijn 1.98m. Eindelijk de zitting kunnen kantelen zodat mijn bovenbenen steun hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankdaan
vinom schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:57:
[...]

Daarom kijk ik nu zo uit naar de elektrische verstelbare stoel met mijn 1.98m. Eindelijk de zitting kunnen kantelen zodat mijn bovenbenen steun hebben.
Hier ook ;) met 1,97m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-08 13:30
Opletten dus!

Apart vrijdag nog contact gehad met de dealer en die gaf aan dit niet het geval is

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chuhukon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:05
Hoi ik lees al een tijdje mee en volg met name de overwegingen omtrent de warmtepomp met interesse. Mijn bevindingen tot op heden. Voor wat het waard is, wellicht heb je er wat aan :-) ..

Schattingen op verschillende fora / internet (en van verschillende merken en types) lopen uit een, maar in een gunstig geval scheelt het gebruik van een wp je circa 2 kwh verbruik per uur. Het verbruik van de verwarming is met name afhankelijk van tijd. Dit in tegenstelling tot het verbruik overall waarbij zaken als; windsnelheid, temp, je rechtervoet, banden, velgen etc een grotere factor spelen.

Maak je veel korte (boodschappen) ritjes, dan is de invloed van de wp schijnbaar sowiso nihil. De ptc zorgt voor de eerste snelle warmte de wp zorgt voor het warm houden.

Neem als je het overweegt dus voornamelijk de factor besparing over de tijd mee en wat dat voor jou betekent.

Voorbeeld;

4 tot 5 kw extra besparing over 3 km file waar je 2 uur instaat is aanzienlijk. 4 tot 5 kw extra besparing bij een rit van 200km+ waarbij je door kunt rijden maakt veel minder het verschil, je moest toch een keer rusten en laden.

Overdenkingen;

Hoe kleiner de accu hoe nuttiger de praktische winst zal zijn. Maar een wonder middel is het niet, wordt overal gezegd.

Winterse km hebben een hoog verbruik, met name ook door andere omstandigheden dan de verwarming. Dat betekent dat de praktische en procentuele winst in km van de wp in de winter dus wellicht tegen kan vallen, want je moet die 5kwh delen door het verbruikscijfer.

Praktijk;

Het aantal theoretische km is uit eindelijk afhankelijk, van veel factoren. Maar als een soort van vuistregel kom je op iets als 5000/230 = circa 21km extra (230wh is wat ev database aangeeft voor verbruik in winter) na 2 uur gebruik van je auto.

Met een 80 heb je al aanzienlijk bereik in de basis en ook bij winterse omstandigheden dropt dat niet naar een range waarbij het vreemd is om even te “tanken”, lees rusten en een bakje koffie te pakken (om te snelladen). Zeker na die 2 uur maakt die potentiële 21 km extra denk ik niet het verschil. 5 kwh bij laden kost je bij een snellader tussen de 5 en 10 minuutjes (meer).

Kosten;

Als globale kosten kun je als vuist regel nemen dat je 4 maanden (ik reken 20 dagen pm) per dag 4kwh bespaart. Dat is dan 1280 kwh over 4 jaar bespaart. Dat is een kleine 350 euro over 4 jaar. En dat is allemaal vrij ruim en erg gunstig voor de wp berekend.

Daarnaast is schijnbaar een complex systeem en als het kapot is is het ook duur om te laten maken (is voor mensen die leasen minder belangrijk, maar speelt ook mee in een overweging voor een koper, buiten garantie) en het is zoals we weten duur in aanschaf, wat de voornamelijke reden is van de hele discussie binnen dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
chuhukon schreef op zondag 17 januari 2021 @ 14:35:
Hoi ik lees al een tijdje mee en volg met name de overwegingen omtrent de warmtepomp met interesse. Mijn bevindingen tot op heden. Voor wat het waard is, wellicht heb je er wat aan :-) ..

Schattingen op verschillende fora / internet (en van verschillende merken en types) lopen uit een, maar in een gunstig geval scheelt het gebruik van een wp je circa 2 kwh verbruik per uur. Het verbruik van de verwarming is met name afhankelijk van tijd. Dit in tegenstelling tot het verbruik overall waarbij zaken als; windsnelheid, temp, je rechtervoet, banden, velgen etc een grotere factor spelen.

Maak je veel korte (boodschappen) ritjes, dan is de invloed van de wp schijnbaar sowiso nihil. De ptc zorgt voor de eerste snelle warmte de wp zorgt voor het warm houden.

Neem als je het overweegt dus voornamelijk de factor besparing over de tijd mee en wat dat voor jou betekent.

Voorbeeld;

4 tot 5 kw extra besparing over 3 km file waar je 2 uur instaat is aanzienlijk. 4 tot 5 kw extra besparing bij een rit van 200km+ waarbij je door kunt rijden maakt veel minder het verschil, je moest toch een keer rusten en laden.

Overdenkingen;

Hoe kleiner de accu hoe nuttiger de praktische winst zal zijn. Maar een wonder middel is het niet, wordt overal gezegd.

Winterse km hebben een hoog verbruik, met name ook door andere omstandigheden dan de verwarming. Dat betekent dat de praktische en procentuele winst in km van de wp in de winter dus wellicht tegen kan vallen, want je moet die 5kwh delen door het verbruikscijfer.

Praktijk;

Het aantal theoretische km is uit eindelijk afhankelijk, van veel factoren. Maar als een soort van vuistregel kom je op iets als 5000/230 = circa 21km extra (230wh is wat ev database aangeeft voor verbruik in winter) na 2 uur gebruik van je auto.

Met een 80 heb je al aanzienlijk bereik in de basis en ook bij winterse omstandigheden dropt dat niet naar een range waarbij het vreemd is om even te “tanken”, lees rusten en een bakje koffie te pakken (om te snelladen). Zeker na die 2 uur maakt die potentiële 21 km extra denk ik niet het verschil. 5 kwh bij laden kost je bij een snellader tussen de 5 en 10 minuutjes (meer).

Kosten;

Als globale kosten kun je als vuist regel nemen dat je 4 maanden (ik reken 20 dagen pm) per dag 4kwh bespaart. Dat is dan 1280 kwh over 4 jaar bespaart. Dat is een kleine 350 euro over 4 jaar. En dat is allemaal vrij ruim en erg gunstig voor de wp berekend.

Daarnaast is schijnbaar een complex systeem en als het kapot is is het ook duur om te laten maken (is voor mensen die leasen minder belangrijk, maar speelt ook mee in een overweging voor een koper, buiten garantie) en het is zoals we weten duur in aanschaf, wat de voornamelijke reden is van de hele discussie binnen dit forum.
Dank! Steeds meer adviezen en inzichten om de WP te wisselen voor Infotainment+/Assistentie+ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strova
Weet iemand wat de realistische range is van de IV60 in huidige temperatuur? Ik overweeg om de warmtepomp in te ruilen voor panoramadak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chuhukon
Strova schreef op zondag 17 januari 2021 @ 14:56:
Weet iemand wat de realistische range is van de IV60 in huidige temperatuur? Ik overweeg om de warmtepomp in te ruilen voor panoramadak
Ev database zegt ongeveer 230 wh per km. Dan zou dat dus betekenen 58 kwh/ 230 wh = 252 km.. bij een gebruik tussen 10% en 90% haal je daar dus 20% van af.

Overweging voor panorama dak is ook nog je hoeft ke airco wellicht minder te gebruiken in de zomer ;-) ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Strova schreef op zondag 17 januari 2021 @ 14:56:
Lastig een antwoord te geven. Met kachel op 16 en 90 achter een vrachtwagen hangen of 140 met climate op 21 kan zo de helft schelen. Met 100 in de winter met climate op 21 zou ik idd uit gaan van de 23kWh per 100km in de “winter” zoals wij die kennen. Dus 250km zonder wp van 100 naar 0 en 275km met wp oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Thiazzz schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:52:
[...]

Apart vrijdag nog contact gehad met de dealer en die gaf aan dit niet het geval is
Kan kloppen, van mijn dealer hoor ik dat ze het nieuws op zaterdag (gisteren) van de importeur hebben gekregen. Ze mogen de helft van de verplichte extra opties vergoeden. Dus bij assistentie en een sportstuur van samen €1.200 nog €600 bijbetalen (of andere opties schrappen).

Bij mij gaat waarschijnlijk de warmtepomp eruit, teveel twijfels over de toegevoegde waarde en een behoorlijk stuk extra complexiteit dat ook weer kapot kan...En ik moet onder de 45k€ blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

chuhukon schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:00:
[...]

Ev database zegt ongeveer 230 wh per km. Dan zou dat dus betekenen 58 kwh/ 230 wh = 252 km.. bij een gebruik tussen 10% en 90% haal je daar dus 20% van af.

Overweging voor panorama dak is ook nog je hoeft ke airco wellicht minder te gebruiken in de zomer ;-) ..
vergeet niet dat een panoramadak een stuk zwaarder is.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chuhukon
rammes schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:53:
[...]

vergeet niet dat een panoramadak een stuk zwaarder is.
Die opmerking was ook vooral met een knipoog bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strova
haha, gewicht doet volgens mij niet gek veel met de range. Ik twijfel vooral om bv. het snelladen + lodge te kiezen. Is 50 meer dan een warmtepomp zonder deze opties..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chuhukon
Strova schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:10:
haha, gewicht doet volgens mij niet gek veel met de range. Ik twijfel vooral om bv. het snelladen + lodge te kiezen. Is 50 meer dan een warmtepomp zonder deze opties..
Als je moet kiezen tussen snelladen en een warmtepomp zou ik altijd eerst voor het snelladen gaan. Wp kan zeker wat toevoegen en als je door gaat lezen hoe vw het technisch heeft ontwikkeld zit er ook echt wel potentie in. Maar zoals ik hierboven heb uitgelicht voor range en praktisch gemak pas je laatste “strohalm” het verricht geen wonderen. Uiteindelijk gebruikt dat ding ook stroom per uur en er zit ook een max verbruik aan het ptc only alternatief. De enige winst die je kunt behalen zit in het verschil van dat stroom verbruik. En hoewel dat er zeker is heeft dat vooral in bepaalde situaties een praktisch voordeel.

100 kwh laden of 50 maakt praktisch echt een wereld van verschil als je het mij vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
chuhukon schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:21:
[...]

Als je moet kiezen tussen snelladen en een warmtepomp zou ik altijd eerst voor het snelladen gaan. Wp kan zeker wat toevoegen en als je door gaat lezen hoe vw het technisch heeft ontwikkeld zit er ook echt wel potentie in. Maar zoals ik hierboven heb uitgelicht voor range en praktisch gemak pas je laatste “strohalm” het verricht geen wonderen. Uiteindelijk gebruikt dat ding ook stroom per uur en er zit ook een max verbruik aan het ptc only alternatief. De enige winst die je kunt behalen zit in het verschil van dat stroom verbruik. En hoewel dat er zeker is heeft dat vooral in bepaalde situaties een praktisch voordeel.

100 kwh laden of 50 maakt praktisch echt een wereld van verschil als je het mij vraagt.
Zeker ook als kijkt dat waarschijnlijk 125kW/h snelladen via updates nog verhoogd kan gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-08 13:30
jdbiggelaa schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:47:
[...]

Kan kloppen, van mijn dealer hoor ik dat ze het nieuws op zaterdag (gisteren) van de importeur hebben gekregen. Ze mogen de helft van de verplichte extra opties vergoeden. Dus bij assistentie en een sportstuur van samen €1.200 nog €600 bijbetalen (of andere opties schrappen).

Bij mij gaat waarschijnlijk de warmtepomp eruit, teveel twijfels over de toegevoegde waarde en een behoorlijk stuk extra complexiteit dat ook weer kapot kan...En ik moet onder de 45k€ blijven.
Assistent + stuur is dan 1100,- wat op 550,- komt. Ik denk dat ik dan de stoel laat vervallen en klimaat of soundsysteem laat toevoegen.
Zit namelijk al op mijn max. qua leasebedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 09:12
Ik heb geen supersnelladen genomen. Ik vind het eigenlijk al belachelijk dat het een optie is. Maar ik gebruik 't nu ook al bijna nooit. Dus die paar keren per jaar dat ik 't zal gebruiken, dan maar wat langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strova
Dank voor de informatie! Ik kan het zo snel niet vinden maar hoeveel km laad ik met 50kw/h en hoeveel met 100kw/h in bijv een kwartier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Strova schreef op zondag 17 januari 2021 @ 18:23:
Dank voor de informatie! Ik kan het zo snel niet vinden maar hoeveel km laad ik met 50kw/h en hoeveel met 100kw/h in bijv een kwartier?
Dat ligt eraan met hoeveel je aankomt bij de lader, en of de accu warm is etc. Je zult bij 50kW wel sneller/langer de max kunnen laden. Bij 100kW zal dit alleen in het bereik van 5 - 40 zijn oid. Dan is het dus in een kwartier 12.5kWh vs 25kWh.

Denk dat je deze curve wel aan kunt houden. (Voor zowel 50kW en 100kW bij de iv 60.)

https://support.fastned.n...en-met-de-Volkswagen-ID-3

Obv ID.3 is het voor 0-70 bij 50kW ongeveer 48 minuten. Bij 100kW is het ongeveer 30 minuten. Waarbij de waarde bij 50kW eerder te halen is dan die van 100kW. Boven de 70% laden ze even snel.

Per stop is het verschil dus tot 18 minuten. Doorgaans wat minder omdat je meestal toch met 10% aan wilt komen.

Als je met 10% aankomt is het verschil maximaal een kwartier tussen 50kW en de 100kW upgrade. Alles obv de ID.3 curve maar ik denk dat die niet gek anders is dan die van de Skoda.

Valt eigenlijk wel tegen als je het zo bekijkt de upgrade eigenlijk. :) Als je 800+km per dag wilt rijden is het wel fijn, bij max 600km per dag en 2/3 keer DC laden toch wat minder een must have. Bij de iv 80 zal het verschil wel groter zijn, daar zou ik het altijd doen.

Nog ff gekeken. De iv 80 zou zo met een half uur op 70% zitten vanaf 0% met upgrade. Zonder upgrade meer dan een uur. Dus daar heeft het echt wel zin. (Dit is obv data van de ID.3 met de 77kWh accu.)

[ Voor 57% gewijzigd door Inspired op 17-01-2021 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strova
Hmm, ik vraag me af of snelladen dan de moeite is voor mij. Ik heb geregeld ritjes van 270km (afstand is de retourafstand). Dan zou ik praktisch gezien aan het einde van de heenrit opladen. Dan zit ik rond 40-50% en kan ik dus eigenlijk ook met 50kwh laden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Strova schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:09:
Hmm, ik vraag me af of snelladen dan de moeite is voor mij. Ik heb geregeld ritjes van 270km (afstand is de retourafstand). Dan zou ik praktisch gezien aan het einde van de heenrit opladen. Dan zit ik rond 40-50% en kan ik dus eigenlijk ook met 50kwh laden..
Ja. Eigenlijk wel. Al kun je ook pas bij 10/20 bijladen toch? Maar je hebt dan niet veel nodig dus tja. Geen must zou ik zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bozznl
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:56

Bozznl

GT: The Bozzz88

@vinom voeg mij ook maar toe. 15-1 besteld bij LM via wagenparkbeheerder levertijd nog niets over gehoord (laat ik nog weten).

- IV 80 in Black Magic
- 19 inch Regulus
- Klimaat
- Comfort
- Family
- Licht
- 125 kw oplaadmogelijkheid en toegang tot ionity netwerk
- Skoda sound system
- Opberzak voor laadkabel
- Elektrisch inklapbare trekhaak
- Zijairbags achter
- Winterbandjes service via LM
- Verder alles standaard (zoals Loft interieur)

Nu begint het lange wachten! Regelmatig in dit topic buurten maar 😆.

[ Voor 3% gewijzigd door Bozznl op 17-01-2021 19:35 ]

GT: The Bozzz88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 17:27
Nog even tav snelladen. Dit staat nog in de kinderschoenen. Meer laadpalen volgen die nog sneller en beter worden. Daarbij zijn de geruchten dat net als veel andere merken nu met 100kw laden straks met een update misschien 150 wordt. Dan verwacht ik dat er in de komende 2 jaar wel echt een groot verschil zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeroe.b
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-08 08:02
Truman schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:47:
Nog even tav snelladen. Dit staat nog in de kinderschoenen. Meer laadpalen volgen die nog sneller en beter worden. Daarbij zijn de geruchten dat net als veel andere merken nu met 100kw laden straks met een update misschien 150 wordt. Dan verwacht ik dat er in de komende 2 jaar wel echt een groot verschil zal zijn.
Is geen gerucht, mijn dealer vertelde dat ze hier al met het Enyaq platform mee bezig zijn. Dus hoop dat de HW al in staat is om het te doen. Zou mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeroe.b
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-08 08:02
Overigens op internet zijn nu al best veel mensen die laadcurves laten zien van de id3 en verbruikstesten /oplaadsessies van de id4. Dit is toch hetzelfde accu pakket wat overeenkomt met een 80? De 78kwh variant, valt op dat je idd sporadisch de 120 haalt. Wist dit wel dat het nog in de kinderschoenen stond, maar leuk om eens te bekijken. Ook de ID4 video’s over verbruik geven leuke inzichten.

Ander ding is de WP in de Id4. De persoon in kwestie stond stil. Heb er een screenshot van gemaakt. Verbruik van de WP zelf is bij stilstand ook best fors. Handig om in je achterhoofd te houden dat het apparaat dus ook stroom eet, in de files dus ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IliEWlKhc00Qj-E6DjEqhrQVWoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ktIzBhHVI6NyU4zzkcEL3qvu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ManiacScum
Plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReQnPV9dKgc2_q22HyRYq7toC1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7b1VvGjvzAVWk7nywFYJmgDx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Truman schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:47:
Huh? Er zijn genoeg 175kW+ laders te vinden hoor. Hoezo kinderschoenen? Ik geloof eigenlijk niet dat VAG zomaar een gratis upgrade gaat geven. En bij de 58kW accu zie ik 150kW ook niet gebeuren bij VAG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
oeroe.b schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:16:
[...]

Is geen gerucht, mijn dealer vertelde dat ze hier al met het Enyaq platform mee bezig zijn. Dus hoop dat de HW al in staat is om het te doen. Zou mooi zijn.
Onze Skoda man heeft dit al bevestigd, komend jaar 170kW laden via OTA update. Hardware is ervoor geschikt. Dan sta je nog geen 20min bij de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ervh schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:05:
[...]

Onze Skoda man heeft dit al bevestigd, komend jaar 170kW laden via OTA update. Hardware is ervoor geschikt. Dan sta je nog geen 20min bij de pomp.
Dat is alleen voor de iv 80. En die 170kW is maar voor korte tijd. Dus 10-80% zal dan wellicht in iets van een half uur gaan ipv 40 minuten tov de huidige 125kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Inspired schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:13:
[...]

Dat is alleen voor de iv 80. En die 170kW is maar voor korte tijd. Dus 10-80% zal dan wellicht in iets van een half uur gaan ipv 40 minuten tov de huidige 125kW.
Waarom max 170 voor alleen de 80? De hardware is identiek en is er geschikt voor. Zodra e.e.a. gereed is zullen er upgrades komen in stappen, de eerste van 100 naar 130 en later naar 170kW, dat is bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
oeroe.b schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:21:
Overigens op internet zijn nu al best veel mensen die laadcurves laten zien van de id3 en verbruikstesten /oplaadsessies van de id4. Dit is toch hetzelfde accu pakket wat overeenkomt met een 80? De 78kwh variant, valt op dat je idd sporadisch de 120 haalt. Wist dit wel dat het nog in de kinderschoenen stond, maar leuk om eens te bekijken. Ook de ID4 video’s over verbruik geven leuke inzichten.

Ander ding is de WP in de Id4. De persoon in kwestie stond stil. Heb er een screenshot van gemaakt. Verbruik van de WP zelf is bij stilstand ook best fors. Handig om in je achterhoofd te houden dat het apparaat dus ook stroom eet, in de files dus ook.
[Afbeelding]
Ventilatie verbruikt tussen 600 en 1500 watt en dan staat AC nog uit.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ervh schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:29:
[...]

Waarom max 170 voor alleen de 80? De hardware is identiek en is er geschikt voor. Zodra e.e.a. gereed is zullen er upgrades komen in stappen, de eerste van 100 naar 130 en later naar 170kW, dat is bevestigd.
Accu is kleiner. Zie bv; https://mijnelektrischeau...ogen-en-meer-actieradius/

De 58kWh van 100kW naar 130kW en de 77kWh van 125kW naar 170kW.

Ook is het nog maar de vraag of dit achteraf via een OTA kan.

Volgens dit bericht niet; https://www.golem.de/news...-koennen-2012-152789.html

Zou dan alleen voor nieuwe modellen gelden.

Ik denk dat dit ook bij een dealer allemaal nog niet bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chipsoer
Inspired schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:13:
[...]

En kan alleen de 125kw dat dan en de 50kw niet?
Zit daar een verschil in hardware in? Maw zal de 50kw nooit (veel) sneller kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Chipsoer schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:34:
[...]

En kan alleen de 125kw dat dan en de 50kw niet?
Zit daar een verschil in hardware in? Maw zal de 50kw nooit (veel) sneller kunnen worden?
De toekomstige updates is nog onzeker. Zie ook mijn andere link. Het zou best kunnen zijn dat het alleen voor auto's met productie vanaf december 2021 gaat gelden. Of later als er vertraging is.

Iemand in dit topic had via een dealer vernomen dat achteraf een upgrade van 50kW naar 100kW niet mogelijk is. Maar geen idee of dit echt zo is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
Inspired schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:33:
[...]
Accu is kleiner. Zie bv; https://mijnelektrischeau...ogen-en-meer-actieradius/
De 58kWh van 100kW naar 130kW en de 77kWh van 125kW naar 170kW.
Ook is het nog maar de vraag of dit achteraf via een OTA kan.
Volgens dit bericht niet; https://www.golem.de/news...-koennen-2012-152789.html
Zou dan alleen voor nieuwe modellen gelden.
Ik denk dat dit ook bij een dealer allemaal nog niet bekend is.
Zoals ik al zei. Het is bevestigd door onze Skoda maat (productiemanager elektrische voertuigen bij Skoda) dat dit er gaat komen en dat ze hier aan werken. Zodra het kan wordt het vrijgegeven middels een OTA update. 130 nog dit jaar, 170 later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ervh schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:42:
[...]

Zoals ik al zei. Het is bevestigd door onze Skoda maat (productiemanager elektrische voertuigen bij Skoda) dat dit er gaat komen en dat ze hier aan werken. Zodra het kan wordt het vrijgegeven middels een OTA update. 130 nog dit jaar, 170 later.
We gaan het zien. :) Ik geloof het iig nog niet. En 170kW bij de 58kWh zie ik (zoals overal ook staat) niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Hmm ik ben benieuwd. Een model 3 met een vergelijkbare accucapaciteit kan ook op dat soort snelheden laden, dus waarom zou een Enyaq dat niet kunnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ervh schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:52:
Hmm ik ben benieuwd. Een model 3 met een vergelijkbare accucapaciteit kan ook op dat soort snelheden laden, dus waarom zou een Enyaq dat niet kunnen ;)
Omdat Tesla een stuk minder conservatief is. Die gaan tot 250kW bij een accu die kleiner is dan de iv 80. Er is nog niks confirmed dus het blijft speculeren maar op zich vind ik de artikelen wel aannemelijk. Maar het is afwachten. Een verhoging van de DC snelheid met 70% bij de iv 60 zie ik dan ook niet gebeuren via OTA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ervh
Als je de artikelen aannemelijk vind, dan is het ook best aannemelijk dat een medewerker van Skoda die al rondrijdt in een pre-productie Enyaq en een team softwareontwikkelaars aanstuurt om de software te optimaliseren zegt dat het er aan zit te komen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ervh schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:05:
Als je de artikelen aannemelijk vind, dan is het ook best aannemelijk dat een medewerker van Skoda die al rondrijdt in een pre-productie Enyaq en een team softwareontwikkelaars aanstuurt om de software te optimaliseren zegt dat het er aan zit te komen, toch?
Tja. We weten in juli meer. :) Als MEB dan via OTA al naar 130kW zou gaan had ik al wel meer info verwacht vanuit VAG. Die artikelen zijn voor mij net iets betrouwbaarder dan via via van iemand op een forum. NOFI. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
Einde jaar naar 130 ;) 170 later. Hoe het ook zij, het is in elk geval mooi dat de ontwikkeling door gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 17:27
Kortom best wel interessant om nu toch wel voor het snelladen te kiezen met de mogelijke updates die het straks nog beter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Ik zag op Facebook en bericht dat volgens een dealer Augmented Reality bij de HUD eind 2021 beschikbaar komt, maar dat initiële leveringen de hardware hiervoor zouden missen. Ergens raar dat want de VW iD's hebben dit nu wel. Weet iemand hier daar nog iets van.

En nog een vraag in kader van warmtepomp onderzoek. Stel ik heb de auto voor de deur zonder dat deze aan het laden is en ik wil toch voorverwarmen, hoe lang die je dit dan ongeveer in huidige weersomstandigheden? 15min, 30min? Vraagt dit veel accu en zo ja heeft hier de warmtepomp nog wel enig nut? Of is dit ook allemaal verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Thiazzz schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:42:
[...]

Assistent + stuur is dan 1100,- wat op 550,- komt. Ik denk dat ik dan de stoel laat vervallen en klimaat of soundsysteem laat toevoegen.
Zit namelijk al op mijn max. qua leasebedrag.
Mijn configurator toont blijkbaar andere bedragen dan wat jij te zien krijgt? €850+€350=€1.200..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6SexwAml6OLcXSP_0YH0qUl9Oc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHxYzUVFZbdlSchjBhxgTOC0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNipCMfCMWyjKrm_ZpBKqfocNN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83gqgwQRopDoCthFnQfT1KrS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
FJP84 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:55:
Ik zag op Facebook en bericht dat volgens een dealer Augmented Reality bij de HUD eind 2021 beschikbaar komt, maar dat initiële leveringen de hardware hiervoor zouden missen. Ergens raar dat want de VW iD's hebben dit nu wel. Weet iemand hier daar nog iets van.

En nog een vraag in kader van warmtepomp onderzoek. Stel ik heb de auto voor de deur zonder dat deze aan het laden is en ik wil toch voorverwarmen, hoe lang die je dit dan ongeveer in huidige weersomstandigheden? 15min, 30min? Vraagt dit veel accu en zo ja heeft hier de warmtepomp nog wel enig nut? Of is dit ook allemaal verwaarloosbaar.
Voorverwarmen van het interieur? In het ID. 4 topic zei Iemand 10/15 min. Anders voor de zekerheid daar even navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired

Als de auto niet dicht zit met ijs is hij binnen 5 minuten wel van 0 naar 20 graden. Als hij wel dicht zit kan het 15-20 minuten zijn. Hoeveel hij verbruikt is nog wat lastig te zeggen. Zet de Enyaq ook iets van een battery heater aan? Hoe efficient is de WP? Bij mijn Tesla kost 20/25m voorverwarmen in de winter met battery heater iets van 2/3kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-08 16:05
Toch zou het raar zijn als het er niet bij zit toch... onderstaande staat gewoon in de brochure met een foto er bij en alles en er staat ook niet bij dat de optie pas later leverbaar is, je mag toch dan aannemen dat als je de optie "Head-up display" aanschaft dan deze optie bedoeld wordt, er staat ten slotte helemaal geen losse "Head-up display" in de brochure vermeld naast de AR display.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELWP3WyakaGIu2jmSjf64KNFVXI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oX80Lf16bKTjQEd2vEHP1MaC.png?f=fotoalbum_large

En het staat ook gewoon bij de optiepakketten met een foto er bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-dpZ3comUf1RebQ2FVWbXeVxSo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/atTuP2F3DkckSF4mvAUdTC5p.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door TonCoronel op 18-01-2021 09:23 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• goetfoud
TonCoronel schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:19:
[...]

Toch zou het raar zijn als het er niet bij zit toch... onderstaande staat gewoon in de brochure met een foto er bij en alles en er staat ook niet bij dat de optie pas later leverbaar is, je mag toch dan aannemen dat als je de optie "Head-up display" aanschaft dan deze optie bedoeld wordt, er staat ten slotte helemaal geen losse "Head-up display" in de brochure vermeld naast de AR display.

[Afbeelding]

En het staat ook gewoon bij de optiepakketten met een foto er bij:
[Afbeelding]
Inderdaad. Lijkt een broodje aap verhaal. Ga er gewoon vanuit dat het er gewoon op zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
Inspired schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:17:
[...]

Als de auto niet dicht zit met ijs is hij binnen 5 minuten wel van 0 naar 20 graden. Als hij wel dicht zit kan het 15-20 minuten zijn. Hoeveel hij verbruikt is nog wat lastig te zeggen. Zet de Enyaq ook iets van een battery heater aan? Hoe efficient is de WP? Bij mijn Tesla kost 20/25m voorverwarmen in de winter met battery heater iets van 2/3kWh.
Top dus +/- 1-1.5kW voor op te warmen op een 77kW accu die tot 70% gebruikt wordt (10-80%) = 53,9kW, dan hou je na verwarmen nog +/- 52Kw over. Met een verbruik tijdens rijden van 21 a 22 kWh/100 km heb je 240-250km over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
FJP84 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:42:
[...]

Top dus +/- 1-1.5kW voor op te warmen op een 77kW accu die tot 70% gebruikt wordt (10-80%) = 53,9kW, dan hou je na verwarmen nog +/- 52Kw over. Met een verbruik tijdens rijden van 21 a 22 kWh/100 km heb je 240-250km over.
Als je dit niet vanaf de paal doet wel ja. Plus als je zo lang stuk rijdt ineens. Als je al zo'n lange rit maakt kun je ook prima laden tot 90 of 100 natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FJP84
Inspired schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:45:
[...]

Als je dit niet vanaf de paal doet wel ja. Plus als je zo lang stuk rijdt ineens. Als je al zo'n lange rit maakt kun je ook prima laden tot 90 of 100 natuurlijk.
Mooi valt allemaal reuze mee zo als ik allemaal bij elkaar neem. Zo het concept voor de switch maar eens naar de LM sturen :)
Pagina: 1 ... 30 ... 250 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2