Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 244 ... 250 Laatste
Acties:
  • 1.768.325 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosttech
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-04 19:17
Hi mede gebruikers die tevens een dashcam hebben.. hoe en vooral waar (op de ruit) hebben jullie een dashcam gehangen? Door de zeer lage achterkijkspiegel met alle afdekkingen vd sensoren lijkt m’n met kerst ontvangen dashcam (eenvoudige van Nordval) overal in de weg te hangen ..
+ hoe de kabels weggewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cootje123
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-05-2022
Gister te horen gekregen via onze wagenpark beheerder dat mijn bestelde 80x sportline (in nov besteld) niet meer in 2022….. geleverd gaat worden (incl 300 andere ev van de pon club…
Zal medio 2023 worden…. Dus deze jongen heeft zijn enyaq geannuleerd. Heren succes verder.

Ga nu denk ik naar de Volvo v60 r design T6 hybride (levering juli 2022)

Fijne feestdagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:46
Cootje123 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:58:
Gister te horen gekregen via onze wagenpark beheerder dat mijn bestelde 80x sportline (in nov besteld) niet meer in 2022….. geleverd gaat worden (incl 300 andere ev van de pon club…
Zal medio 2023 worden…. Dus deze jongen heeft zijn enyaq geannuleerd. Heren succes verder.

Ga nu denk ik naar de Volvo v60 r design T6 hybride (levering juli 2022)

Fijne feestdagen
Ach het is geen Enyaq maar een V60 rijdt ook best lekker.

Fijne feestdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conundrum51
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:21
Ik heb nu al een aantal dagen dat mijn enyaq niet meer met het internet verbonden is. Via de app geen mogelijkheid tot connectie. Maar ook in de auto zelf deze melding. Meer mensen dit probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:52
Conundrum51 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:17:
Ik heb nu al een aantal dagen dat mijn enyaq niet meer met het internet verbonden is. Via de app geen mogelijkheid tot connectie. Maar ook in de auto zelf deze melding. Meer mensen dit probleem?
Ja dit is al vaker voorgekomen, ik had het vorige week ook.
Oplossing, reset van de radio (dus de aan/uit knop ingedrukt houden tot de radio zichzelf herstart. En anders zekering 19 10 minuten eruit halen.
https://skodaforum.eu/top...skoda-connect-herstellen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cootje123
  • Laatst online: 30-05-2022
Een Skoda enyaq 80x mag je idd niet gaan vergelijken met een Volvo V60 T6 hybride mbt afwerking, betrouwbaarheid, vermogen …. En meer. Daar ben ik nu gelukkig wel op tijd achtergekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 19:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2_GeDmF7GPppJKJ2UO-eEBEZHw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D2oVpT8srFb0mUCCYkcHWbhz.jpg?f=user_large

Ik zit al weken in deze loop, is er een manier om hier uit te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:30
Conundrum51 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:17:
Ik kon deze ochtend juist niet voorklimatisering instellen omdat de auto geen internet was. Zelf maar even naar de auto gelopen en een keer aangezet. Daarna was hij wakker en werkte het gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
Cootje123 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:41:
Een Skoda enyaq 80x mag je idd niet gaan vergelijken met een Volvo V60 T6 hybride mbt afwerking, betrouwbaarheid, vermogen …. En meer. Daar ben ik nu gelukkig wel op tijd achtergekomen.
Meer vermogen, de rest minder.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-09 22:11
goetfoud schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:22:
[...]

Meer vermogen, de rest minder.
Fijne feestdagen iedereen. 🎉🤣 Laat lekker gaan! Iedereen zijn eigen keuze, er zijn al genoeg zure mensen. Je hoeft geen appels/peren te vergelijken. Laten we met elkaar kennis, enthousiasme of zorgen delen.

Een roze bril is niet nodig, maar de (eventuele) keuze voor de Enyaq is het enige wat je met elkaar hier gemeenschappelijk hebt. :(:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robbie8454
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-05-2022
Net even gekeken of de spiegels het Skoda logo ook weergeven. Dat wordt nu natuurlijk kijken hoe ik daar een Star Wars logo in krijg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:07
Robbie8454 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:50:
Net even gekeken of de spiegels het Skoda logo ook weergeven. Dat wordt nu natuurlijk kijken hoe ik daar een Star Wars logo in krijg :D
Of een schildpad. Want zo comfortabel als ie is, zo traag istie ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08-2024
internetinfo schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 18:45:
[...]

Of een schildpad. Want zo comfortabel als ie is, zo traag istie ook
Is maar net hoe je het ziet, hij is twee keer zo snel als mijn vorige auto: citroën c4 grand picasso uit 2008/9 🤣

Maar custom lensjes zou wel leuk zijn ja.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• goetfoud
Tukker87 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:06:
[...]

Fijne feestdagen iedereen. 🎉🤣 Laat lekker gaan! Iedereen zijn eigen keuze, er zijn al genoeg zure mensen. Je hoeft geen appels/peren te vergelijken. Laten we met elkaar kennis, enthousiasme of zorgen delen.

Een roze bril is niet nodig, maar de (eventuele) keuze voor de Enyaq is het enige wat je met elkaar hier gemeenschappelijk hebt. :(:)
Helemaal eens, heb echter soms toch de behoefte om te reageren op berichten van mensen die op dit forum zaken willen melden die niets met Enyaq te maken hebben maar om andere redenen van zich willen laten horen.😉
Fijne feestdagen alle Enyaq bezitters en iedereen die er met smacht op zit te wachten.
Het is de moeite waard hoe vervelend het ook kan zijn🎄👍🥂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel visseren
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 20:53
Misschien is deze vraag al eens gesteld, maar ik kon het antwoord niet zo snel vinden: ik heb de auto aan de thuislader hangen.. om de zoveel tijd gaan de achterlichten branden en dan na een minuut ofzo ook weer uit... Valt mij overigens nu pas op. De auto is geheel afgesloten, dus gelukkig staat hij niet open.. heeft een van jullie een idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-12-2022
roel visseren schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 22:56:
Misschien is deze vraag al eens gesteld, maar ik kon het antwoord niet zo snel vinden: ik heb de auto aan de thuislader hangen.. om de zoveel tijd gaan de achterlichten branden en dan na een minuut ofzo ook weer uit... Valt mij overigens nu pas op. De auto is geheel afgesloten, dus gelukkig staat hij niet open.. heeft een van jullie een idee wat dit kan zijn?
Loop je toevallig naar de auto toe als dat gebeurd? Leaving home functie kan aanstaan en dan gaan je lampen aan als je de auto benaderd.

EDIT: Ik dacht tenminste dat die functie zo heet. En met naar de auto toe bedoel ik in de richting van de auto.

[ Voor 8% gewijzigd door SSJVegito op 25-12-2021 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:06
roel visseren schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 22:56:
Waarschijnlijk de begroeting inderdaad qua verlichting. Sleutels in je zak / in de buurt van de auto? Bij mij gaat de verlichting al aan als ik aan de overkant van de straat op het trottoir loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel visseren
Nee, sleutel ligt aan de andere kant van het huis :-) en nu zelfs ook in een la.. dus geen beweging in elk geval van de sleutel.. vandaar ook die vraag... Maar zal die coming home eens uitzetten en kijken wat er dan gebeurt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
Mochten er mensen vandaag/vanochtend op pad gaan over een langere afstand (+60 km?). Dan ben ik wel benieuwd naar de verbruikscijfers.
Ivm buitentemp en airco instelling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:20
Tukker87 schreef op zondag 26 december 2021 @ 08:04:
Mochten er mensen vandaag/vanochtend op pad gaan over een langere afstand (+60 km?). Dan ben ik wel benieuwd naar de verbruikscijfers.
Gisteren 2 x zo'n 60 km gereden.

Heen bij -2, binnentemp op 20 graden, auto eerst voorverwamd voor vertrek. Wind pal tegen en op de snelweg 110-120 gereden.
Verbruik 30 kW/100 km

Terug bij -4, eveneens voorverwarmd, nu wind mee, steeds ca. 120 gereden.
Verbruik 24 kW/100 km.

Snelheid + wind zijn echt de grootste factoren m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
RandomNick schreef op zondag 26 december 2021 @ 08:10:
[...]

Heen bij -2, binnentemp op 20 graden, auto eerst voorverwamd voor vertrek. Wind pal tegen en op de snelweg 110-120 gereden.
Verbruik 30 kW/100 km

Verbruik 24 kW/100 km.

Iv60 geen WP

Gisteren 120km snelweg @105 km/u met 4 personen en bagage

20 graden en stoel / stuur verwarming op stand 2

22 kW/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 19:40
RandomNick schreef op zondag 26 december 2021 @ 08:10:
[...]

Verbruik 30 kW/100 km

Verbruik 24 kW/100 km.

Voor verbruik lijkt me dat wel, voor capaciteit de temperatuur echter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel visseren
Martinique schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 23:16:
[...]

Waarschijnlijk de begroeting inderdaad qua verlichting. Sleutels in je zak / in de buurt van de auto? Bij mij gaat de verlichting al aan als ik aan de overkant van de straat op het trottoir loop.
Lijkt inderdaad die functie te zijn; bij uitzetten ervan geen oplichtende achterlichten meer.. :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel visseren
jeroenkb schreef op zondag 26 december 2021 @ 08:31:
[...]

Iv60 geen WP

22 kW/100km
IV80 zonder wp

Ik heb gisteren 146km snelweg @105 km/u met 2 personen gereden. Ook 20 graden en alleen stoelverwarming aan op stand 1. Verbruik 20,5 kW / 100km. Temperatuur was 0-1,5 graden. Wel voorverwarmd bij vertrek. Aangekomen met 61% batterij. (Begon op 100%)

Terug: zelfde stuk snelweg, maar nu ook stukken gedaan met 130km/u. Onderweg is de temperatuur gezakt naar -3. Thuis aangekomen met 2% batterij over.. (10km volgens de boordcomputer). Dus verbruik terug lag ietsje hoger, maar was wel de moeite waard;-)).

Verder onderweg ook iets aparts gezien in evnotify:

State of charge (display) en state of charge bij battery health zijn niet gelijk... Dat verschil loopt terug naarmate de batterij leger is.. is dat anderen ook wel eens opgevallen? Display charge wordt overigens aangehouden door abetterrouteplanner merk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Gisteren gereden en verbruik rond 22 kw met een rit van 80 heen en 80km terug bij 0,5 tot -1
IV80 met warmtepomp en temperatuur op 20 graden.
Rijdt rustig op 110 op ACC

Staat nu met een volle accu en geeft op dit moment aan weer 374km te kunnen rijden en het is buiten -4 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-08 16:35
jeroenkb schreef op zondag 26 december 2021 @ 08:31:
[...]

22 kW/100km
Ik snap niet hoe dat kan. Mijn ervaring:

iV60 met WP

Gisteren 102 km gereden (mix snelweg / provinciaal). 5 personen, geen bagage, verwarming op 19 graden, geen stoel/stuur verwarming.

De auto rapporteert een verbruik van 27 kWh/100 km.

Echter, de door de auto getoonde range is gezakt van 299 naar 105 km (194 km), en de batterij SoC is van 90% naar 37% gegaan. Gecombineerd met een daadwerkelijk gereden afstand van 102 km betekent dat dus een range (op een 100% geladen batterij) van slechts 190 km!

Dat is echt zwaar teleurstellend, en borderline onacceptabel. Als ik de accu netjes volgens het advies van de fabrikant tot 80% oplaadt kan ik krap 160 km rijden. En zelfs als ik hem wel tot 100% oplaadt kan ik niet eens vanuit Eindhoven op en neer naar Utrecht of Amsterdam (waar ik vrienden en familie heb wonen).

Als ik nou een "sportieve" bestuurder zou zijn dan zou het daar nog aan kunnen liggen, maar ik ben juist een ontzettend lulletje rozewater op de weg. Mijn vrouw zegt altijd dat ik zo sloom rijdt, en zij heeft een Kia Picanto FFS!

Met deze ervaring zit ik op dit moment echt te twijfelen of ik wel de juiste keus heb gemaakt.

[ Voor 25% gewijzigd door jeroen94704 op 26-12-2021 10:39 ]

EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:07
Ik moet helaas toch terugkomen op mijn positieve post van (eer)gister. App werkt niet en de wagen was vanochtend niet voorverwarmd. Weg euforie :(

Was sowieso gek, ik ging maar even in de auto zitten maar kon (ook met voet op de rem) de Clima knop indrukken wat ik wilde maar hij deed niks. Ook de "Voorklimatiseren bij ontgrendelen" leek niks te doen. Stoelverwarming kon ook niet ingeschakeld worden.
Pas na loskoppelen van de laadstekker begon alles te werken, dat lijkt me allemaal niet de bedoeling...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mpaj
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-07 09:45
Vandaag van het noorden naar huis. Buiten -4 tot -7. Vertrokken met 76%, nu 26%. Temperatuur 19C. Afgelopen 100 km, 97km/u gemiddeld, 24,3kWh/100km. Met een volle (90%) accu geeft ie bij deze temperaturen aan dat bereik ca 240 km is. Moet je niet al te ver boven de 107km/u uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
Mpaj schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:27:
Vandaag van het noorden naar huis. Buiten -4 tot -7. Vertrokken met 76%, nu 26%. Temperatuur 19C. Afgelopen 100 km, 97km/u gemiddeld, 24,3kWh/100km. Met een volle (90%) accu geeft ie bij deze temperaturen aan dat bereik ca 240 km is. Moet je niet al te ver boven de 107km/u uit komen.
Als het bereik dan ook daadwerkelijk 240 km zou zijn zou ik er wel mee kunnen leven, maar bij mij loopt dat tellertje met 2 km terug voor iedere 1 km die ik daadwerkelijk rijd. En dan wordt het bereik toch wel sneu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiep
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-09 22:06
Geen zin het op te zoeken dus geen bronvermelding maar ik geloof wel dat het zo ontworpen is. Als je DC laadt werkt klima-knop wel, bij AC laden niet. Waarom? Geen idee! Maar je hoeft je geen zorgen te maken, jouw Skoda heeft niet meer quirks dan die van anderen.
internetinfo schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:08:
Ik moet helaas toch terugkomen op mijn positieve post van (eer)gister. App werkt niet en de wagen was vanochtend niet voorverwarmd. Weg euforie :(

Was sowieso gek, ik ging maar even in de auto zitten maar kon (ook met voet op de rem) de Clima knop indrukken wat ik wilde maar hij deed niks. Ook de "Voorklimatiseren bij ontgrendelen" leek niks te doen. Stoelverwarming kon ook niet ingeschakeld worden.
Pas na loskoppelen van de laadstekker begon alles te werken, dat lijkt me allemaal niet de bedoeling...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 28twinplug
  • Laatst online: 05-01-2023
Ik heb bij mijn iV80 iets vreemds gevonden.
De luchtroosters in het dashboard geven verschillende temperatuur van uitstromende lucht.
De bestuurderskant aan het raam is warmer als de bestuurderkant in het midden. Dan denk je, dat is slim, dan is het raam sneller ontwasemt. Maar nu het gekke, de bijrijders raamkant is kouder als de bijrijderskant midden in het dashboard......
Dus bij de middenroosters heb ik ook links koudere lucht dan rechts.
Hebben jullie dat ook, of is er bij mijn 2020 productie een foutje in geslopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
28twinplug schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:21:
De luchtroosters in het dashboard geven verschillende temperatuur van uitstromende lucht.
De bestuurderskant aan het raam is warmer als de bestuurderkant in het midden. Dan denk je, dat is slim, dan is het raam sneller ontwasemt. Maar nu het gekke, de bijrijders raamkant is kouder als de bijrijderskant midden in het dashboard......
Hebben jullie dat ook, of is er bij mijn 2020 productie een foutje in geslopen....
Nog niet gemerkt, maar waren beide zones op dezelfde temperatuur ingesteld (sync)? En waren beide stoelen bezet? Want dat maakt volgens mij ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Zometeen 169km voor de boeg en daarna zo'n 57. Iv80 zonder WP met nog 88% en 289km range....

Het even publiek willen laden, krijg ik geen enkele van de 4 laadpalen geavtiveerd. Of de palen zijn defect door de kou of.met 2e kerstdag vrij. Of de laadpaal vond het te koud in de auto vannacht.

Straks op bestemming maar kijken voor een paal in de buurt en anders even snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueBird95
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-11-2024
Zijn er nog mensen die last hebben van aangedampte ramen? Ik word zowaar verplicht om de clima op 22/23 graden te zetten, op standje ramen en ventilator op 2. Dit is veel te warm voor mij.

Als ik de clima op 20 graden automatisch zet heb ik binnen 2min een beslagen voorruit en zijruiten.
Wagen is 800km oud en heeft nergens vocht binnen.

Daarbij de range die momenteel 180km bedraagt op 100% (Iv60, snelweg 115kmpu), de slecht functionerende software en app heh ik soms spijt dat ik toch niet voor een Model Y ben gegaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:40
BlueBird95 schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:49:
Zijn er nog mensen die last hebben van aangedampte ramen? Ik word zowaar verplicht om de clima op 22/23 graden te zetten, op standje ramen en ventilator op 2. Dit is veel te warm voor mij.

Als ik de clima op 20 graden automatisch zet heb ik binnen 2min een beslagen voorruit en zijruiten.

Daarbij de range die momenteel 180km bedraagt op 100% (Iv60, snelweg 115kmpu), de slecht functionerende software en app heh ik soms spijt dat ik toch niet voor een Model Y ben gegaan...
Heb ik onlangs zelf op ontdekt: door nog eens op "Auto" te drukken in het clima scherm kan je de automatische stand op laag-middel-hoog zetten. Die staat standaard op laag. Verhogen naar middel heeft voor mij de bedampte ramen opgelost. Mogelijks is dat bij jou ook het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Laatst online: 14:59
BlueBird95 schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:49:

Heb je misschien geen vette ramen? Dan beslaat het ook sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
vinom schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:01:
[...]

Heb je misschien geen vette ramen? Dan beslaat het ook sneller.
Dat is trouwens ook wel een goede, niet specifiek voor deze auto maar hoe houden jullie de voorruit schoon?
Speciaal middeltje of heel hard boenen met een microvezel doekje in fanatieke anti-arbo standjes? Als ik mijn voorruit probeer schoon te maken moet ik mijzelf in de meest onmogelijke posities wringen om overal bij te komen. En dan stoot ik meestal ook mijn handen vrij lomp aan vanalles en nogwat :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Laatst online: 14:59
Hennie-M schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:05:
[...]

Dat is trouwens ook wel een goede, niet specifiek voor deze auto maar hoe houden jullie de voorruit schoon?
Speciaal middeltje of heel hard boenen met een microvezel doekje in fanatieke anti-arbo standjes? Als ik mijn voorruit probeer schoon te maken moet ik mijzelf in de meest onmogelijke posities wringen om overal bij te komen. En dan stoot ik meestal ook mijn handen vrij lomp aan vanalles en nogwat :F
Haha, heel herkenbaar. Ik heb hem volgens mij pas 1x schoongemaakt de vooruit (heb nu 13K gereden) met wat glassex en een microvezel doek. Bij de Action verkopen ze trouwens een handig ding om je vooruit mee schoon te maken, voor een paar Euro.

[ Voor 7% gewijzigd door vinom op 26-12-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-09 14:58
[...]

Ik gebruik Clearly Menthol Professional Glass Cleaner, aanbrengen op een microvezel pad en na vegen met een goeie wafeldoek…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayEm
  • Laatst online: 12-11-2024
28twinplug schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:21:
Di theb ik ook, maar ik heb gemerkt dat het vooral is wanneer de clima op automatisch staat. Toch raar want nu krijgt de lege passagiers stoel wel warme lucht door het middenrooster en ik niet, terwijl die kant op ECO staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
jeroen94704 schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:37:
[...]

Als het bereik dan ook daadwerkelijk 240 km zou zijn zou ik er wel mee kunnen leven, maar bij mij loopt dat tellertje met 2 km terug voor iedere 1 km die ik daadwerkelijk rijd. En dan wordt het bereik toch wel sneu.
Dat is zeer extreem.

Bij mij op een rit van 120km was de range met 135 teruggelopen.

Acceptabel, wat mij betreft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tukker87
[...]

Tip, gebruik dit eens.
https://www.carclean.com/...r-glass-polish-325ml.html
Geen spray, geen water. Superschool glas.

Pad nodig om op te wrijven, even laten zitten en met een doek er afhalen (wafeldoek of microvezel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
jeroenkb schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:30:
[...]

Dat is zeer extreem.

Ja, dat zou ik ook prima vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueBird95
jeroenkb schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:30:
[...]

Dat is zeer extreem.

Dat zou ik ook acceptabel vinden, ik rijd met een een IV60 zonder WP, met voorverwarmen aan de paal haal ik tussen de 180-200 kilometer.
Dit met de verwarming op 19 graden en een snelheid van 115kmpu op de snelweg, wat zo een 90% van mijn traject bedraagt.

Ik hoor de reacties "lees je in voor je zo een auto koopt" al komen. Geloof mij, dat heb ik gedaan en ik ging uit van een range van 240km minimum in de winter. Dat is 65% van de WLTP.

Ik haal nu terwijl het buiten nog niet eens vriest een 50% van de WLTP. Dit is zeer ondermaats vind ik en ik ben bang voor de tijden dat het echt gaat vriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:02
BlueBird95 schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:24:
[...]

Dat zou ik ook acceptabel vinden, ik rijd met een een IV60 zonder WP, met voorverwarmen aan de paal haal ik tussen de 180-200 kilometer.
Dit met de verwarming op 19 graden en een snelheid van 115kmpu op de snelweg, wat zo een 90% van mijn traject bedraagt.

Ik hoor de reacties "lees je in voor je zo een auto koopt" al komen. Geloof mij, dat heb ik gedaan en ik ging uit van een range van 240km minimum in de winter. Dat is 65% van de WLTP.

Ik haal nu terwijl het buiten nog niet eens vriest een 50% van de WLTP. Dit is zeer ondermaats vind ik en ik ben bang voor de tijden dat het echt gaat vriezen.
En hebben we nog geluk met 100. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
[...]

Precies hoe ik er ook in sta. En dan heb ik zelfs wel een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
jeroen94704 schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:28:
[...]

Aan de andere kant. WLTP is obv een gemiddelde snelheid van nog geen 50, in een ruimte waar het 25 graden is en met climate uit. Dat je nu 50% pakt bij 100+ gemiddeld bij een temperatuur van ~0 graden en met climate op 19/20 graden is het eigenlijk best prima. :) Snap dat het tegenvalt maar eigenlijk is het niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
[...]

Menselijk hé, uitspreken dat het een slechte keuze is, doen we niet graag. Dan is een ander wijzen op slecht inlezen makkelijker 😉. Sowieso is goed dat voor iedereen ook weer anders. Zelf heb ik de range genoeg in de winter, maar het is wel zuur natuurlijk als je het wel nodig hebt.

Ik moet zeggen dat het in het oosten echt goed vriest (-6 tot -9) en de wind staat er strak op. Help niet echt.

Voor mij klinkt het vooral vreemd dat de gebruikservaring zo divers is. Van 22kW tot 30kW per 100 km?
De variabelen zijn door iedereen wel genoemd, maar zou dat die +30% zijn?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
Inspired schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:35:
[...]
Aan de andere kant. WLTP is obv een gemiddelde snelheid van nog geen 50, in een ruimte waar het 25 graden is en met climate uit. Dat je nu 50% pakt bij 100+ gemiddeld bij een temperatuur van ~0 graden en met climate op 19/20 graden is het eigenlijk best prima. :) Snap dat het tegenvalt maar eigenlijk is het niet gek.
Tsja, dat ik de WLTP range niet haal had ik wel verwacht, en dat het bereik bij koud weer minder is snap ik ook. Maar ik vindt meer dan 50% kleinere range toch wel veel. WLTP voor de iv60 sportline is ~420 km (tenminste, toen ik hem bestelde. Dit is blijkbaar later naar beneden bijgesteld naar 390 km zie ik nu. Motherfuckers).

En het gaat me niet direct om een percentage. Het is gewoon dat het bereik dat overblijft niet meer praktisch nuttig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
@Tukker87 de ene rijdt 95 gemiddeld en plakt af en toe achter een vrachtwagen/auto en de andere rijdt 110 gemiddeld en pakt alleen de linkerbaan. Dat is al bijna 20% sneller en qua verbruik extra zit je dan al zo op 25% meer. Dan nog wat temperatuurverschil, windrichting en de 30% is zeker prima te verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• samba123
  • Laatst online: 08-03 19:51
iV80 met wp. Gisteren 2x 118km snelweg, begonnen op 86%, geëindigd op 19%, verbruik 21.7 kWh/100km. Voorverwarmd aan de lader, verwarming op 17 graden, 1 passagier heen, 2 terug. Stoelverwarming links en rechts aan, en deels stuurverwarming aan. (Niet de hele tijd want dan krijg ik de hele tijd gekrijs van de auto dat ik het stuur moet vastpakken...) De heenweg was richting noord en dan oost dus tegenwind, de terugweg andersom, met een uurtje pauze. Snelheid constant 102 km/h op ACC, kortste afstand of 1 standje verder. Buitentemperatuur -1 tot 0 graden.

Ik heb het verbruik onderweg bekeken. Wat mij opvalt is dat de auto het eerste half uur belachelijk veel verbruikt, typisch boven de 30. Ik denk dat hij dan nog steeds aan het opwarmen is, het interieur maar ook de accu misschien? De terugweg met wind mee zat gemiddeld onder de 20, de heenweg was gemiddeld bijna 25 maar het laatste stuk was ook al behoorlijk zuinig. Toen ik even bij het stoplicht bij de uitgang van de snelweg stil stond was het verbruik 1.5 kW, dus dan doet de verwarming niet zo veel meer blijkbaar. Ik gok dat een vol uur voorverwarmen ipv een half uur nog een bak extra verbruik scheelt tijdens de rit, als je echt het maximale bereik nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 28twinplug
  • Laatst online: 05-01-2023
Martinique schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:25:
[...]

Nog niet gemerkt, maar waren beide zones op dezelfde temperatuur ingesteld (sync)? En waren beide stoelen bezet? Want dat maakt volgens mij ook uit.
Beide zones sync en beide stoelen bezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
jeroen94704 schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:28:
[...]

Warmtepomp is volgens mij genoeg over gezegd. Die brengt weinig.
Lijkt per auto op een of andere manier verschil te zitten.
Ik haal in de winter, ook de afgelopen dagen, nog steeds ca. 250-260km met de iV60.
Geen warmtepomp, wel thuis aan laadpaal voorverwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
jeroen94704 schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:51:
[...]

Tsja, dat ik de WLTP range niet haal had ik wel verwacht, en dat het bereik bij koud weer minder is snap ik ook. Maar ik vindt meer dan 50% kleinere range toch wel veel. WLTP voor de iv60 sportline is ~420 km (tenminste, toen ik hem bestelde. Dit is blijkbaar later naar beneden bijgesteld naar 390 km zie ik nu. Motherfuckers).

En het gaat me niet direct om een percentage. Het is gewoon dat het bereik dat overblijft niet meer praktisch nuttig is.
390 wltp in zomer stond al voordat auto uitgeleverd werd.
En ik moet eerlijk zeggen dat ik zie in de zomer ook haalde met normaal rijgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Stelregel voor slechtere winteromstandigheden bij een EV is WLTP /2. Als dat niet past binnen je profiel dan heb je de verkeerde auto gekozen.

In hoeverre verwarmt het MEB platform de accu voor bij het preconditionen aan de laadpaal?

[ Voor 29% gewijzigd door revolution-nl op 26-12-2021 15:29 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Laatst online: 10:53
markiep schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 23:28:
Vandaag winterset besteld. Leasemaatschappij was op de hoogte van de leverproblemen en prijzen van de 21" banden.

Het voorstel dat ik deed werd dan ook direct geaccepteerd: 20" gmp rebel met banden. Erg content mee![Afbeelding]
Zien er mooi uit. Heb je een foto van je auto met deze velgen er onder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel visseren
zoals eerder vermeld gisteren dus een lang tripje gemaakt op de snelweg. Vanuit evnotify kun je ook de temperatuur van de batterij zien (voor wat het waard is). Dus echt opwarmen doet de batterij met dit weer natuurlijk ook niet echt. (geen idee wat de optimale batterij temperatuur overigens is, maar lijkt op de 13.625 te liggen als max?).. ik heb het niet vergeleken met de temperatuur wanneer deze aan de oplader hangt..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ogDI_OwXilIb8TqnOZaYdDvYYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YJXoeWA7WYrW5QMzaHqKmAOj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 12:42
Voor de geïnteresseerden; IV 60, zonder warmtepomp vanuit Arnhem naar de wasstraat in Zevenaar, 21% accu lading eruit.

Auto thuis aan de stekker voorverwarmd tot 16c en verder voor en achter de verwarming op 21c met stoel en beetje stuurverwarming aan.

Het viel me op dat af en toe het verbruik met ~10kwh omhoog schoot op de snelweg. Wellicht de accu welke verwarmd werd, als dat een ding is?

Mijn range op 100% zou 270km zijn, in de warmere maanden kom ik ergens tussen de 330-390 uit (grotendeels snelweg)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJziKG493wG5UjzGP2eA2QPCb3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4i0LH7DqezZrk2uLyEsKHhKb.jpg?f=fotoalbum_large

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5700 Helmond
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-01-2024
Wie kan mij helpen?
Ik heb de airpods laten vallen op de achterbank en deze zijn terecht gekomen in de ruimte onder de gordel-aansluiting. Van boven af kan ik er nu niet bij. Is er een mogelijkheid de zitting om hoog te klappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex Timmermans
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-02 15:59
5700 Helmond schreef op zondag 26 december 2021 @ 17:13:
Wie kan mij helpen?
Ik heb de airpods laten vallen op de achterbank en deze zijn terecht gekomen in de ruimte onder de gordel-aansluiting. Van boven af kan ik er nu niet bij. Is er een mogelijkheid de zitting om hoog te klappen?
En een staafje met magneetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
Wie kan mij helpen?
Ik zou nieuwe AirPods kopen. Als je het zelf loshaalt krijg je het nooit meer zo strak terug lijkt mij. Een professional is waarschijnlijk duurder dan nieuwe AirPods?

Kun je niet met een magneetpen hengelen? Die AirPods zijn magnetisch toch?

https://www.bol.com/nl/nl...-zilver/9200000074124501/

[ Voor 8% gewijzigd door Tukker87 op 26-12-2021 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
De dealer of een schade herstelbedrijf kan de bank prima losmaken en weer terugplaatsen zonder dat je dat ziet. Voor zover ik weet komen nieuwe auto's namelijk met het plastic om de bank heen en moet de bank dus verwijderd en opnieuw geplaatst worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueBird95
sPENKMAN schreef op zondag 26 december 2021 @ 16:58:
Voor de geïnteresseerden; IV 60, zonder warmtepomp vanuit Arnhem naar de wasstraat in Zevenaar, 21% accu lading eruit.

Auto thuis aan de stekker voorverwarmd tot 16c en verder voor en achter de verwarming op 21c met stoel en beetje stuurverwarming aan.

Het viel me op dat af en toe het verbruik met ~10kwh omhoog schoot op de snelweg. Wellicht de accu welke verwarmd werd, als dat een ding is?

Mijn range op 100% zou 270km zijn, in de warmere maanden kom ik ergens tussen de 330-390 uit (grotendeels snelweg)

[Afbeelding]
Toevallig vandaag de auto voorverwarmd tot 24 graden, scheelde 50!!!!km in range t.o.v. voorverwarmen tot 19 graden. :+

Misschien dit eens proberen? Dan hoeft de cabine niet meer op te warmen als je vertrekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
FJP84 schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:49:
Zometeen 169km voor de boeg en daarna zo'n 57. Iv80 zonder WP met nog 88% en 289km range....

Het even publiek willen laden, krijg ik geen enkele van de 4 laadpalen geavtiveerd. Of de palen zijn defect door de kou of.met 2e kerstdag vrij. Of de laadpaal vond het te koud in de auto vannacht.

Straks op bestemming maar kijken voor een paal in de buurt en anders even snelladen.
Vergeten te kijken naar het exacte verbruik na 170km vanuit Twente naar Noord-Brabant. Bij instap 88% met 292km aan range. Het gros van de tijd de CC op 115km/u (temperatuur van -0.5 - +2,5). Airco aan op auto stand laag. Temperatuur op 20c

Bij aankomst (werkende laadpaal op 3 min loopafstand) 33% met 106km range over.

1u 45m geladen en met 198km ruim voldoende range voor de rit van 60km terug naar huis

Gemiddeld verbruik met 8k op de teller van 1 juni is 18.6kwh/km. Prima al zeg ik het zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
sPENKMAN schreef op zondag 26 december 2021 @ 16:58:

Als een ritje van 38km 21% lading kost dan is je bereik bij 100% eerder 180km dan 270km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:19

rammes

koekebakker 1e klas

BlueBird95 schreef op zondag 26 december 2021 @ 18:14:
[...]

Toevallig vandaag de auto voorverwarmd tot 24 graden, scheelde 50!!!!km in range t.o.v. voorverwarmen tot 19 graden. :+

Misschien dit eens proberen? Dan hoeft de cabine niet meer op te warmen als je vertrekt.
ik zou t graag willen, als de app nou eens werkt :F

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langevoort
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-09 17:39
Als ik ABRP wil gebruiken in de Enyaq, dan kan ik alleen handmatig de reisdoelen ingeven via de telefoon. Ik heb een premium account genomen, zodat hij via Carplay werkt.

Ik kan alleen kiezen voor laatste reisdoelen, home en nog iets...ben ik even kwijt. Hij geeft aan dat het toetsenbord beperkt beschikbaar is (in praktijk niet beschikbaar). Verder kan ik ook in Carplay niet zien welke tussenstops hij neemt (info over het laadstation bedoel ik). Is dit normaal? Of hebben jullie meer functionaliteit?

Ik koppel met een Iphone Xr.

Spidermellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex Timmermans
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-02 15:59
[...]

Bijzondere is met max voorverwarmen.
Doe je dit als er bijvoorbeeld 300km in zit dan zakt dit direct terug naar circa 270km.

Echter, doe je dit als er bijv. Nog 60km beschikbaar is dan zakt het naar ongeveer 54 km.
Er wordt dus gerekend met een percentage en dat klopt voor mij gevoel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noreaga_no1
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-12-2022
Kaaschef schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:38:
Vandaag de winterbanden eronder, ik heb Goodyear / Ultragrip p electric 2235/55/19 gekregen. Geen idee nog wat voor banden dat zijn. Velg is gelukkig onbeschadigd.

Wat me wel opviel was dat de zomerbanden nu na 6000 km / half jaar. nog maar 5,7mm over hebben ,

weet iemand hoeveel mm de Bridgestone Turance 19'' nieuw hebben?
Ik heb sinds kort ook winterbanden, nameijke de Goodyear UltraGrip Performance + (geen electric):
De banden zijn door de leasemaatschappij (kwikfit) geleverd en gemonteerd.
Ik vind alleen dat de banden te veel lawaai maken (vooral boven de 80km): het lijkt soms we alsof er een benzine motor in zit!

Hebben jullie ook hier last van??

Noreaga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgenw
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 15:58
Wie kan mij helpen?
Stofzuiger met platte kop, stukje stof over de opening en stofzuiger aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faraz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-08 20:49
Kaaschef schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:38:
Vandaag de winterbanden eronder, ik heb Goodyear / Ultragrip p electric 2235/55/19 gekregen. Geen idee nog wat voor banden dat zijn. Velg is gelukkig onbeschadigd.
Heb ook deze GY 235/55/r19 winterbanden gekregen, maar dan de 105T versie (hogere max snelheid).

Zou qua grip & verbruik in een-na-beste klasse (B) moeten zitten, maar denk dat het gemiddelde verbruik wel wat hoger ligt dan mijn Hankook zomerbanden, ook al is het nu nog ietsje kouder dan 2-3 weken geleden.
19.5 kWh/100km versus ~21.4 kWh/100km.

Qua geluidsproductie zou deze winterset goed moeten presteren (71 dB), en merk zelf geen/weinig verschil tov de Hankooks.

[ Voor 33% gewijzigd door Faraz op 26-12-2021 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-09 15:24
Alex Timmermans schreef op zondag 26 december 2021 @ 21:59:
[...]

Bijzondere is met max voorverwarmen.
Doe je dit als er bijvoorbeeld 300km in zit dan zakt dit direct terug naar circa 270km.

Echter, doe je dit als er bijv. Nog 60km beschikbaar is dan zakt het naar ongeveer 54 km.
Er wordt dus gerekend met een percentage en dat klopt voor mij gevoel niet.
Lijkt me juist heel logisch. Het max verwarmen kost een bepaalde hoeveelheid energie per minuut. Als je nog 300 km hebt, berekend het systeem wat het aan range kost als je dat voor de volledige batterijlading aan zou laten staan, in jouw voorbeeld 10%. Zodra je de max stand uit zet, krijg je ook weer een deel van die “verloren” range terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noreaga_no1
Faraz schreef op zondag 26 december 2021 @ 22:57:
[...]

Heb ook deze GY 235/55/r19 winterbanden gekregen, maar dan de 105T versie (hogere max snelheid).

Zou qua grip & verbruik in een-na-beste klasse (B) moeten zitten, maar denk dat het gemiddelde verbruik wel wat hoger ligt dan mijn Hankook zomerbanden, ook al is het nu nog ietsje kouder dan 2-3 weken geleden.
19.5 kWh/100km versus ~21.4 kWh/100km.

Qua geluidsproductie zou deze winterset goed moeten presteren (71 dB), en merk zelf geen/weinig verschil tov de Hankooks.
Ik heb ook de 105T versie gekregen.

Nu je het zegt ligt mijn verbruik ook iets hoger dan voorheen, maar kan ook door de temperatuur zijn (is nu kouder)

De zomerbanden waren van Continental. Ik vind de geluidsproductoe behoorlijk hoger… maar goed wat kan je er tegen doen??

Noreaga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mibkiller
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-05 00:03
[...]

Grappig als ik dus 3x de klimaat op 21 graden aan doe aan de laadpaal.
Dan kan ik daarna met -1 rijden tot 290 km en dat voor een IV60.
Wel apart dat het blijft alleen jammer dat de app niet altijd goed werkt echt een gemiste kans van skoda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free1990
  • Laatst online: 09-01 19:04
Zijn er eigenlijk externe apps (via CarPlay,…) die gebruik maken van de HUD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueBird95
mibkiller schreef op maandag 27 december 2021 @ 00:52:
[...]

Grappig als ik dus 3x de klimaat op 21 graden aan doe aan de laadpaal.
Dan kan ik daarna met -1 rijden tot 290 km en dat voor een IV60.
Wel apart dat het blijft alleen jammer dat de app niet altijd goed werkt echt een gemiste kans van skoda.
Mijn voorbeeld was ook bedoeld als voorverwarmen aan de paal.
Hoewel hij dan soms 270km aangeeft, kom ik na een rit van 90km aan op het werk met een range van nog 140km of 50%, dan word de terugrit wel spannend gezien ik op het werk niet kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-08 20:49
Noreaga_no1 schreef op zondag 26 december 2021 @ 23:20:
[...]

Ik heb ook de 105T versie gekregen.

Nu je het zegt ligt mijn verbruik ook iets hoger dan voorheen, maar kan ook door de temperatuur zijn (is nu kouder)

De zomerbanden waren van Continental. Ik vind de geluidsproductoe behoorlijk hoger… maar goed wat kan je er tegen doen??
Echt waar?
Wat zeggen de specs over de geluidsproductie van jouw zomerbanden? Ben benieuwd of die “<71dB” zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:20
Noreaga_no1 schreef op zondag 26 december 2021 @ 22:05:
[...]

Ik heb sinds kort ook winterbanden, nameijke de Goodyear UltraGrip Performance + (geen electric):
De banden zijn door de leasemaatschappij (kwikfit) geleverd en gemonteerd.
Ik vind alleen dat de banden te veel lawaai maken (vooral boven de 80km): het lijkt soms we alsof er een benzine motor in zit!

Hebben jullie ook hier last van??
Precies dezelfde hier, op 20", zomerbanden zijn Hancook Evo3 o.i.d.

Winterbanden bevallen mij prima, zeker geen extra geluid, gevoelsmatig zelfs iets minder, en grip is heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chipsoer
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-12-2024
Free1990 schreef op maandag 27 december 2021 @ 08:15:
Zijn er eigenlijk externe apps (via CarPlay,…) die gebruik maken van de HUD?
Apple Maps geeft ook de navigatie weer op het kleine scherm achter het stuur. Volgens mij is dat momenteel de enige. Of het ook voor de HUD werkt weet ik niet, die heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noreaga_no1
Faraz schreef op maandag 27 december 2021 @ 08:54:
[...]

Echt waar?
Wat zeggen de specs over de geluidsproductie van jouw zomerbanden? Ben benieuwd of die “<71dB” zijn.
Op de website van goodyear staat het volgende

“SoundComfort technologie
Onze SoundComfort-technologie zorgt voor een veel stillere en comfortabele rit door het interne geluidsniveau van uw voertuig met maximaal 50% te verminderen.”

Noreaga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noreaga_no1
RandomNick schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:21:
[...]

Precies dezelfde hier, op 20", zomerbanden zijn Hancook Evo3 o.i.d.

Winterbanden bevallen mij prima, zeker geen extra geluid, gevoelsmatig zelfs iets minder, en grip is heel goed.
Ik vraag me af wat je kan doen tegen het extra geluid? Of merken we het nu meer doordat we geen benzine motor meer horen?

Noreaga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 09:04
Ik heb onder mijn e2008 (privé auto) Michelin Primacy 4 215/50 R 18 liggen (69dB) en als winterband de Pirelli Cinturato 215/55 R 17. Deze werden door profile aangeraden als winterband, juist omdat ze veel stiller zijn (67dB).

Uiteraard hoor je bij een EV de banden en eindgebruiker meer omdat het geluid van de motor ontbreekt. Moet wel zeggen dat de Peugeot verrassend goede geluidsisolatie heeft (komt ook uit alle testen naar voren).

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-09 13:39
Vandaag de overstap gemaakt van een Q4 die door vertraging pas volgend jaar geleverd wordt naar een Enyaq die nog dit jaar te naam gesteld wordt.
Het is een zwarte sportline 60 met:
Klimaat pakket
Assistentie pakket
Comfort plus
Warmtepomp
Achteruitrijcamera
Trekhaakvoorbereiding en trekhaak

Iemand nog tips voor handige/mooie opties en accessoires die achteraf besteld kunnen worden? Er is nog leasebudget over namelijk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 19:28
Voor iedereen die denkt dat een HomeAssistant DE oplossing is voor de problemen met de Skoda App, helaas.
Afgelopen 2 nachten ook problemen gehad via HA. M'n laadsessies+voorverwarming werden niet gestart, volgens de Skoda app had de auto ook geen internet verbindingen, maar volgens de auto zelf wel.

via HA lijkt het wel wat stabieler en betrouwbaarder dan via de app, maar ook met HA blijf je uiteraard afhankelijk van de Skoda servers / beschikbaarheid API.

Afgelopen dagen ook wat langere ritten gemaakt met wat kouder weer. Hierbij mijn resultaten + variabelen.
IV60 met Warmtepomp en winterbanden.

Rit 1
120 km (retour totaal).
Climate op 21 en airco aan (geen stoel/stuur verwarming)
Auto voorverwarmd voor vertrek
95% snelweg @125 kmph op de ACC/TA
Verbruik: 28 kWh

Rit 2
180 km (retour totaal)
Climate op 19 en airco uit (geen stoel/stuur verwarming)
Auto deels voorverwarmd (5 minuten ofzo)
90% snelweg @107 kmph op de ACC/TA
Verbruik 20 kWh

Temperatuur bij beide ritten gelijkwaardig, rond het vriespunt.
Qua hoeveelheid wind en richting heb ik geen idee, niet op gelet.

Mijn conclusie; je rechtervoet blijft de grootste invloed hebben op je verbruik.
Ook in de winter kan je de vuistregel van 3/5 WLTP range halen als je je snelheid maar wat aanpast.

Zou het wel eens interessant vinden om met aantal andere Enyaq rijders een rit te maken in koude omstandigheden en dan allemaal achter elkaar aan rijden maar met verschillende variabelen (climate instellingen, rij-mode, wel/geen WP).
Zou dan wel benieuwd zijn wat de uitkomst is en in hoeverre deze variabelen invloed hebben op je verbruik.

[ Voor 55% gewijzigd door Jasperzzz op 27-12-2021 12:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JS-Ah
  • Laatst online: 09:49
Bereik in de winter en voorverwarmen

Voor alle lange afstandsrijders met tegenvallende resultaten qua bereik.... filmpje vanuit Skoda over Winterrange en handigheidjes.
YouTube: ŠKODA explains how to optimising the ENYAQ iV’s range in winter

Samenvattend;
Dus samengevat:
- voor lange afstanden vertrek instellen en aan de lader houden. 1 uur voor vertrek begint verwarmen accu. 30min voor vertrek interieur.
- parkeren op warme/beschutte plek ;-)
- stoelverwarming/stuurverwarming en algemene naar beneden
- snelladen pas leeg zoveel mogelijk + na rijden grote afstand ivm snelheid laden.
- op grote afstanden na 2de keer snelladen accu op temperatuur waarbij verbruik als in de zomer 🤔. Benieuwd of dit helemaal zo is.... maar lijkt wel logica in te zitten.

Weinig nieuws en logische zaken.
Wist alleen niet dat voorverwarmen accu vanaf 1 uur voor vertrek begint. Voor de mensen die vaak grote afstanden rijden in de koude kan dit wel enorm schelen voor bereik overdag. Dan dus vertrektijd instellen, dan verwarmd hij accu op vanaf 1 uur voor vertrek. Dat gaat schelen in de range. Technisch verhaal maar voor elke accu hetzelfde, dan beter gebruik van de capaciteit.

Denk dat bovenstaande punten ook het verschil in range/bereik aangeven verschillende rijders.

Persoonlijk zou ik vanwege stroomverbruik (particuliere rijder) alleen voorverwarmen accu indien ik grote afstand moet rijden. Normaalgesproken heb ik voldoende bereik voor dagelijks verkeer. En 5 tot 10 minuten voorverwarmen interieur is voldoende voor comfortabel en warm met ontdooide ruiten instappen.

[ Voor 19% gewijzigd door JS-Ah op 27-12-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
JS-Ah schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:41:
Voor alle lange afstandsrijders met tegenvallende resultaten qua bereik.... filmpje vanuit Skoda over Winterrange en handigheidjes.

Samenvattend;
Dus samengevat:
- voor lange afstanden vertrek instellen en aan de lader houden. 1 uur voor vertrek begint verwarmen accu. 30min voor vertrek interieur.
Handig filmpje, bedankt. Ik krijg aanstaande donderdag (eindelijk, als het goed is) mijn laadpaal aan huis, dus ik zal hier terugrapporteren hoe eea gaat met voorverwarmen.

Ik moet wel zeggen dat het instellen van de vertrektijd niet zo handig bedacht is door Skoda. Ik zou liever een knop op de app hebben waar ik op kan drukken die betekent: Begin maar met voorverwarmen want ik ga zo vertrekken.

Nou ja, misschien komt dat nog een keer bij een toekomstige update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
jeroen94704 schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:57:
[...]

Handig filmpje, bedankt. Ik krijg aanstaande donderdag (eindelijk, als het goed is) mijn laadpaal aan huis, dus ik zal hier terugrapporteren hoe eea gaat met voorverwarmen.

Ik moet wel zeggen dat het instellen van de vertrektijd niet zo handig bedacht is door Skoda. Ik zou liever een knop op de app hebben waar ik op kan drukken die betekent: Begin maar met voorverwarmen want ik ga zo vertrekken.

Misschien mis ik nou iets van jouw punt maar die knop is er toch ook? Climate control kun je toch gewoon remote starten? Ervan uitgaande dat de service uiteraard werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bixby
[...]

Stel je dit in via de navi van Skoda zelf, dus in de auto?

Altijd al raar gevonden dat als je via de app een reisdoel ingeeft, dat alleen de navi apps op je telefoon als optie gegeven worden en niet de Skoda navi app vd auto zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bixby
SSJVegito schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:27:
[...]
Misschien mis ik nou iets van jouw punt maar die knop is er toch ook? Climate control kun je toch gewoon remote starten? Ervan uitgaande dat de service uiteraard werkt.
Zoals ik het lees, zijn het 2 aparte processen:
1. Uur voor vertrek wordt de accu voorverwarmd door een vertrektijd in de navi klaar te zetten.
2. Climat control ff voor vertrek aanzetten, om de cabine voor te verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngix2OdwOFAJkN5cf_MD9PPZj3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7yBaYCq0avsrFAfJf1gn71wO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet zeggen dat dit me nog mee valt, meestal ritjes van 10-20 min in de stad, 5x een rit van 25km gemaakt. (Vanwege thuiswerken nog geen lange afstanden).
Climate meestal tussen 18-20 en beperkt stoel en stuur verwarming.

Ben wel benieuwd hoe 70km enkele reis woon werk verkeer gaat zijn, zeker omdat ik nog aangewezen ben op publiek laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
Bij mij is het vergelijkbaar met @Daan_P

Ik rijd vooral korte stukken waarbij ik comfort gewoon volledig hoog heb dus stoelverwarming op standje 1, 21 graden cabine en stuurwielverwarming op standje 1. Vooral veel korte afstanden waarbij er ook voorverwarmd wordt. Lange afstanden in verband met thuis werken zit er bij mij ook nog niet echt in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f50S2J1Xfkne2MKarHszOuOSq8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mX5pGRTCgIIUDPNxINKNfeGs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
SSJVegito schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:27:
[...]

Ah, ik heb altijd begrepen dat de airconditioning functie in de app alleen maar de climate control in de kabine aanzet, maar het zou natuurlijk inderdaad kunnen dat dit ook de batterij preheat aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
Bixby schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:34:
[...]

Stel je dit in via de navi van Skoda zelf, dus in de auto?

Altijd al raar gevonden dat als je via de app een reisdoel ingeeft, dat alleen de navi apps op je telefoon als optie gegeven worden en niet de Skoda navi app vd auto zelf.
Dit kan je zowel in de app als in de auto instellen. Je hoeft er geen reisdoel voor op te geven, je geeft alleen een vertrektijd aan. Dit kan zowel eenmalig als herhalend (bv iedere werkdag om 8:00u).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:09
Voor als iemand meer wil weten over het opladen met een "granny" charger op krachtstroom.

Heb hier in mijn (huur)pand geen laadpaal, en wil er liever ook geen plaatsen (want niet mijn pand), maar heb wel een krachtstroom aansluiting die ik verder niet nodig heb.

Dus heb ik een lader gekocht op krachtstroom, en dat bevalt heel goed.
Opladen gaat met een stabiele 10-11 kWh.

Kosten voor de oplader, 349 euro (5meter) inclusief koppelstukje van krachtstroom naar 220v.
Heb er zelf nog een verlengstuk van 10 meter bij gekocht, want de 5 meter is net voldoende, maar dan moet de meterkast deur open blijven staan, met de 10 meter kabel kan ik het netjes wegwerken.

Haal hiermee de noodzaak om thuis (openbaar op de straat) te laden bijna helemaal weg, kan gewoon elke dag op de zaak opladen.
Bijkomend voordeel, mijn energie prijs is 8 cent per kWh (Gematst door kennis van wie de energiemaatschappij is. Dit is normaal het grootverbruikers tarief), het het opladen van de auto kost slechts enkele euro's.

Vandaag van ongeveer 22% naar 100% geladen in 5 uur en 51 minuten, totaal 61,71 kWh - kosten nog geen 5 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7xUhg8oWWjTxVf0Pe5oqn-Ryi0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sl9q37OliYe46vOL28xRNbD8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free1990
  • Laatst online: 09-01 19:04
Iemand een idee wat voorverwarmen zoal verbruikt? Als auto aan granny-lader hangt en volledig opgeladen is, is er dan meer verbruik dan de 2,3 kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS-Ah
  • Laatst online: 09:49
[...]

Daarom zijn het ook 2 functies in de app. Klimaatbeheersing, dus even snel op temperatuur brengen.
Vertrekplanner, zorgen dat je auto klaar is voor vertrek. Daarin kan je ook nog de interieurtemperatuur instellen. Maar je hele autonword gereed gemaakt.

Voor hele auto op bedrijfstempereratuur brengen en accu vooral heeft hij dus 1 uur nodig. Even een knop hiervoor werkt niet. Je moet hem echt plannen.

Voor een korte rit is het ook niet praktisch, gaat er teveel stroom doorheen voor verwarmen, kun je beter kort stukje rijden met wat hoger verbruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen94704
JS-Ah schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:51:
[...]

Daarom zijn het ook 2 functies in de app. Klimaatbeheersing, dus even snel op temperatuur brengen.
Vertrekplanner, zorgen dat je auto klaar is voor vertrek. Daarin kan je ook nog de interieurtemperatuur instellen. Maar je hele autonword gereed gemaakt.

Voor hele auto op bedrijfstempereratuur brengen en accu vooral heeft hij dus 1 uur nodig. Even een knop hiervoor werkt niet. Je moet hem echt plannen.

Voor een korte rit is het ook niet praktisch, gaat er teveel stroom doorheen voor verwarmen, kun je beter kort stukje rijden met wat hoger verbruik.
Gek genoeg plan ik ook mijn lange ritten niet altijd 3 dagen van tevoren in :). En dan nog, de GUI zoals hij nu is is gewoon bagger. Als ik weet dat ik pas over een uur wil vertrekken dan moet ik toch niet hoeven nadenken: "Ok, het is vandaag maandag, en het is nu 16:00u, dus ik moet de app openen, naar "Smart schedules" gaan, "Plan 2" openen, "monday" kiezen, tijd op 17:00u instellen, op save drukken en dan Plan 2 nog enablen".

Het is veel handiger om een grote knop te hebben die meteen begint te verwarmen zodat de auto over een uur helemaal klaar is om te vertrekken. En als ik over minder dan een uur vertrek dan is hij in ieder geval gedeeltelijk opgewarmd.

En als ze het dan echt handig wil maken is het een kleine moeite om een "Ik vertrek over X uur" optie toe te voegen. Of bv "Ik vertrek morgen om 9:00". Dan zoekt hij zelf maar uit welke dag en hoe laat het nu is, dat kan een computer best :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
jeroen94704 schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:09:
[...]

En als ze het dan echt handig wil maken is het een kleine moeite om een "Ik vertrek over X uur" optie toe te voegen. Of bv "Ik vertrek morgen om 9:00". Dan zoekt hij zelf maar uit welke dag en hoe laat het nu is, dat kan een computer best :)
Misschien wel goed om dit soort zaken als feature request te melden bij Skoda. Ik heb niet de illusie dat het dan volgende maand gefixt is maar als niemand het meldt krijgt het sowieso geen prio.
En laten we ook massaal klagen over de downtime / errors via alle mogelijke kanalen, misschien worden we ooit gehoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
We klagen trouwens over de app van Skoda maar ik denk dat die app VAG breed een hoofdpijndossier is voor in ieder geval auto's op het MEB platform. De We Connect ID. app van VW krijgt in de App Store recent ook bepaald geen lovende recensies.

[ Voor 8% gewijzigd door Martinique op 27-12-2021 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
Ik heb iets vreemds waar ik nog niet echt een vinger achter kan krijgen. Af en toe heb ik met fileparkeren dat de de auto een soort noodstop maakt. Nu rij je natuurlijk al stapvoets met inparkeren maar je voelt dan toch dat er voor je geremd wordt (doordat het rempedaal onder je voet verdwijnt). Ik heb geen assistentie, geen camera's en geen sensoren voor. Volgens mij gebeurt het alleen als autohold is ingeschakeld maar ik heb het nog niet helemaal 1:1 kunnen simuleren, het gebeurt namelijk niet elke keer, het gebeurt alleen als er andere objecten in de buurt zijn, boom / auto / paaltje enz. Is dit toch een of andere vorm van assistentie?
Pagina: 1 ... 244 ... 250 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2