Dit is een optie die je, dacht ik, in het scherm krijgt te zien waar je ook de laadstatus van de auto ziet, ook waar je `reduceer AC stroom` of iets dergelijks kunt aanzetten.
Valt mee hoor, ik ben vorige week met mijn iV60 op en neer naar Heidelberg gereden. Heen 1x geladen en terug 2 x korter. Qua totale reistijd bijna geen verschil, maar bij de terugreis met ruime marges aangekomen bij de snelladers. Geen range anxiety gedurende 15.000 km tot dusverMaat28 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:07:
[...]
Erg waardevol om de ervaringen van range in de wintermaanden te vernemen! Eerste indruk is dan toch wel dat de IV60 erg beperkend is in de winter met een beetje rit😟
Inderdaad een voorraad model, inclusief travel assist melding bij aanzetten stuurverwarmingFaraz schreef op woensdag 1 december 2021 @ 22:28:
[...]
In ieder geval niet geïmporteerd, zo te zien
De dealer in Tiel snapte het probleem in ieder geval, maar ga het eerst maar lokaal in Breda proberen te laten maken.
Praat alsjeblief voor jezelf en presenteer dit niet als een feit.Kaaschef schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 19:42:
[...]
Wat een kul argument.
De 60 is ruim voldoende voor in NL / 20-40k km per jaar.
Yep, ik haal gemakkelijk 350-420km met mijn 80 (nu in de winter)Maat28 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:07:
[...]
Met IV80 en lagere temperaturen zou je nog steeds zo’n 350km moeten kunnen pakken. Dan amper een snel lader nodig denk ik? Mooi snachts weer aan de lader.
[ Voor 4% gewijzigd door Faraz op 03-12-2021 23:51 ]
Haha. Voor 80km maak je je zorgen om 1% batterij verlies wegens opwarmen?!Pixal schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:10:
[...]
Ik druk voordat ik onder de douche spring altijd even op opladen en voorverwarmen, bang dat het opwarmen uit de accu gebeurt dus liever nog wat procentjes erbij. Ik laat m'n telefoon dan altijd met scherm aan liggen omdat het toepassen soms wat lang duuuuuuuurt![]()
Vanmorgen stapte ik in een heerlijk warme auto maar het opwarmen was wel van m'n range gehaald, van 80 naar 79. De vraag om bij te laden was dus niet aangekomen. Psychologische stress en voor mijn lichte autisme niet in orde maar ik hoef maar 40km heen en 40km terug vandaag dus
Simpelste en goedkoopste oplossing: plastic zakje of tasje + elastiek van 1 eurocent om het uiteinde binden (zodat de sneeuw er niet direct op valt). And you’re done.jeroenkb schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:27:
Voor diegene die nog twijfelen over de aanschaf van de laadruimte afdekklep. Wat mij betreft de 16 euro waard.
Voor:
[Afbeelding]
Na:
[Afbeelding]
De ‘truc van de tuinkraan’.
Waar kun je dit bestellen?jeroenkb schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:27:
Voor diegene die nog twijfelen over de aanschaf van de laadruimte afdekklep. Wat mij betreft de 16 euro waard.
Voor:
[Afbeelding]
Na:
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door FJP84 op 04-12-2021 00:04 ]
Vandaag alles rond gekregen om een voorraad model Enyaq op de kop te tikken! Het is een IV60 geworden met de volgende pakketten:
- klimaat
- regulus 19” wielen
- achteruitrijcamera en sensoren voor
- graphite grey kleur
- 120KW snelladen
- privacy glas
Heb geen comfort pakket erop zitten (wilde ik eigenlijk wel efin…). Wilde wel donkere achter en zijruiten achter, dus wordt meegenomen in de lease prijs.
Range lijkt mij meer dan voldoende. Ik rij elke dag standaard 20km heen en terug naar het werk en meerdere keren per week naar klanten. Verste klant is 130km, dus misschien zou dat bijladen moeten worden. 120KW lost dat dan weer mooi op.
Binnen nu en twee weken ophalen!
- klimaat
- regulus 19” wielen
- achteruitrijcamera en sensoren voor
- graphite grey kleur
- 120KW snelladen
- privacy glas
Heb geen comfort pakket erop zitten (wilde ik eigenlijk wel efin…). Wilde wel donkere achter en zijruiten achter, dus wordt meegenomen in de lease prijs.
Range lijkt mij meer dan voldoende. Ik rij elke dag standaard 20km heen en terug naar het werk en meerdere keren per week naar klanten. Verste klant is 130km, dus misschien zou dat bijladen moeten worden. 120KW lost dat dan weer mooi op.
Binnen nu en twee weken ophalen!

[ Voor 20% gewijzigd door Vanitas1996 op 04-12-2021 00:11 ]
Daarom ben ik ook voor een 80 gegaan. Ik wil gewoon door kunnen rijden en ben absoluut niet bezig met efficiënt rijden. Gewoon karren en niet te vaak bij laadpaal staan aub. Maar dat zal niet voor iedereen gelden. Ook prima tochMaat28 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:14:
[...]
Rustig rustig….ieder zijn voorkeur. Opties geef ik weinig om. De auto rijdt er weinig anders door. Flink doorstampen en niet steeds op de range hoeven te letten vind ik belangrijker. Maar allemaal persoonlijke voorkeur uiteraard.
Heel simpel. Via de app kan je instellen dat de kabel ontgrendeld wordt als de auto is opgeladen. Echter, je paal stopt dan de laadsessie. Als je een paal hebt die met een pasje moet worden geactiveerd zal je dat opnieuw moeten doen om een nieuwe laadsessie te starten. Ook als je op afstand het laden wil starten of het voorverwarmen via het stroomnet wil doen heb je eerst een (nog) actieve laadsessie nodig.
Mogelijk gaat dit beter bij palen die geen pasje nodig hebben om een laadsessie te starten.
Mijn laadsessies duren soms wel 24 uur, 4 uurtjes laden en de rest van de tijs standby. Ik gebruik die optie in de app dus ook niet meer vanaf dag één.
Ja,Faraz schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 23:30:
[...]
Haha. Voor 80km maak je je zorgen om 1% batterij verlies wegens opwarmen?!

Maar t gaat steeds beter. Heb een 80 maar nog nooit onder 50% gekomen dus voor woon werk en meeste situaties totale overkill. Maar met eerste electrische auto liever voor safe gegaan. En aangezien ik in detachering zit kan het zomaar zijn dat een volgende opdrachtgever wel ver weg zit. Maar de keuze was vooral vanwege weekendjes weg die ik in 1 ruk wil kunnen rijden, ook bij wind tegen.
[ Voor 26% gewijzigd door Pixal op 04-12-2021 08:31 ]
Nee. Het functioneert als de klep, alleen dan met een gat erin.Kaaschef schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 19:44:
[...]
Kan je de klep weer dicht doen met dat ding ertussen?
Vannacht gebruikt met laden. heeft hier geregend. Normaal is dan de laadruimte helemaal nat. Nu kurkdroog.
Zou kunnen.RandomNick schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 19:46:
[...]
Volgens mij help dit ding daar niet tegen. Vastvriezen voorkom je met name door te zorgen dat er kort voordat je weggaat nog even geladen of voorverwarmd wordt. Hierdoor wordt de verbinding warm en heb je nergens last van. Deze kap (ziet er best mooi uit hoor!) voorkomt natuurlijk wel sneeuw etc in je laadklep.
Ik veronderstel alleen wel dat je vocht nodig hebt om vast te kunnen vriezen. De kap zorgt ervoor dat er dus geen vocht bij kan komen.
En los daarvan: 16 euro. Goedkopere verzekering kan ik me niet voorstellen. En het erop zetten kost je 10 seconden.
Ik kan me dit niet helemaal voor de geest halen hoe je dat bedoelt.Faraz schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 23:48:
[...]
Simpelste en goedkoopste oplossing: plastic zakje of tasje + elastiek van 1 eurocent om het uiteinde binden (zodat de sneeuw er niet direct op valt). And you’re done.
De ‘truc van de tuinkraan’.
En ik heb wel vaker huis en tuin keuken trucjes bij mezelf niet zien lukken.
En wat mij betreft niet de simpelste oplossing, wel de goedkoopste
Beste productbeschrijving hoor.
Kopen!De laadpoortafdekking helpt de laadpoort te beschermen poort van ijs, sneeuw en vuil tijdens het laden. Dankzij deze gunstige eigenschappen, het is een geweldige product voor zowel uw avonturen als het dagelijkse leven.
Ze hebben zelfs de Ali omschrijving overgenomen.. Is gewoon Drop Shipping denk ik 😂internetinfo schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 08:57:
[...]
Beste productbeschrijving hoor.
[...]
Kopen!
Kon het op Ali niet vinden. Mijn go-to voor dit soort zaken.RandomNick schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 09:29:
[...]
Ze hebben zelfs de Ali omschrijving overgenomen.. Is gewoon Drop Shipping denk ik 😂
Vermoed eerder een slechte vertaling van Tsjechisch naar Nederlands.
Ik heb gisteren mijn Enyaq in Home assistant gehangen en dat werkt prima. Wel ben ik verbaasd hoe beperkt de API is vanuit Skoda. Ik had gehoopt dat de App van hun beperkt was, maar de API meer entiteiten zou hebben. Ik hoopte vooral op een lock/unlock feature voor de auto, die Skoda wel aanbied bij benzine auto's via Skoda connect. Dan kon ik in ieder geval zelf met een automation iets maken dat de auto automatisch op slot gaat als die langer dan 5 min stilstaat.
De volgende entiteiten zijn beschikbaar via de integratie:
Toch is het activeren van verwarming/airco voor mij nu veel sneller, dan via die Skoda app. Kan natuurlijk ook met automations op basis van je werk agenda. Nu is de toggle aantikken en je kunt weer wat anders te gaan doen. Niet wachten op die trage upload actie in de Skoda app.
/f/image/esTokpSyAfoDKt6L8waETfu8.png?f=fotoalbum_large)
Toch is het activeren van verwarming/airco voor mij nu veel sneller, dan via die Skoda app. Kan natuurlijk ook met automations op basis van je werk agenda. Nu is de toggle aantikken en je kunt weer wat anders te gaan doen. Niet wachten op die trage upload actie in de Skoda app.
:strip_exif()/f/image/MQSHBMLTqXTRIMazP9jEjERN.jpg?f=fotoalbum_large)
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Gisteren bedacht dat ik me ook maar eens ga wagen aan HA. Dacht er al langer over maar zocht nog naar een toepassing om er echt mee te beginnen.GAEvakYD schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:48:
Ik heb gisteren mijn Enyaq in Home assistant gehangen en dat werkt prima. Wel ben ik verbaasd hoe beperkt de API is vanuit Skoda. Ik had gehoopt dat de App van hun beperkt was, maar de API meer entiteiten zou hebben. Ik hoopte vooral op een lock/unlock feature voor de auto, die Skoda wel aanbied bij benzine auto's via Skoda connect. Dan kon ik in ieder geval zelf met een automation iets maken dat de auto automatisch op slot gaat als die langer dan 5 min stilstaat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wil vooral proberen om het laden te automatiseren obv bepaalde tarieven aangezien ik momenteel uurtarieven heb voor de stroom. En bij overproductie op zonnepanelen ook laadsessie starten.
Lijkt erop dat de API dat in ieder geval wel aan kan (starten en stoppen laadsessie).
Yup dat gaat wel lukken met de entiteit "charging" waarmee je de status kunt uitlezen, maar ook on/off naartoe kan sturen.Jasperzzz schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:17:
[...]
Gisteren bedacht dat ik me ook maar eens ga wagen aan HA. Dacht er al langer over maar zocht nog naar een toepassing om er echt mee te beginnen.
Wil vooral proberen om het laden te automatiseren obv bepaalde tarieven aangezien ik momenteel uurtarieven heb voor de stroom. En bij overproductie op zonnepanelen ook laadsessie starten.
Lijkt erop dat de API dat in ieder geval wel aan kan (starten en stoppen laadsessie).
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Wat een felle reactie en hij zou zo maar eens gelijk kunnen hebben....😉Wootism schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:56:
[...]
Praat alsjeblief voor jezelf en presenteer dit niet als een feit.
Dat is al wat meer hoopgevend.Wootism schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:55:
[...]
Waar komt die aanname toch vandaan?
Ik haal gewoon de max laadsnelheid op 30%
En blijft die maximale laadsnelheid dan nog voorbij de 30% gaan of is het dan steil naar beneden qua snelheid?
Op 30% even snel juice bijladen is wat comfortabeler dan dat je de batterij moet laten leeglopen tot zelfs 10% om dan nog naar een snellader te moeten rijden.
Even het risico op connectieproblemen buiten beschouwing gelaten.GAEvakYD schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:48:
Zou het mogelijk zijn om enkel met gsm op zak de auto te kunnen starten?
Dus als de Enyaq ooit de unlock mogelijkheid krijgt en dat je de sleutel in de auto laat, zodat je de sleutel kan gebruiken om te starten?
Ik vind het jammer dat Skoda dit niet out of the box aanbiedt zoals Tesla en BMW al een tijdje doen.
Echt een functionaliteit waar ik al een eeuwigheid op wacht.
Het valt me op in je foto dat de snellaadpoort door de kap wordt afgedekt. Prima dus voor thuisladen cq langzame laders, maar als je de kap er telkens af moet prutsen als je bij een snellader staat...jeroenkb schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 08:36:
[...]
Nee. Het functioneert als de klep, alleen dan met een gat erin.
Vannacht gebruikt met laden. heeft hier geregend. Normaal is dan de laadruimte helemaal nat. Nu kurkdroog.
Iets kul noemen is volgens mij niet minder fel. Het gaat er volgens mij om wat je wensen zijn. Ik wil bijvoorbeeld gewoon een zo groot mogelijk bereik. Dat ik in NL ook met een 60 had afgekund is bijzaak. Ik wil er zo min mogelijk rekening mee hoeven te houden. Het is dus een persoonlijke afweging naast een feitelijke constatering. Niks mis mee volgens mij.goetfoud schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:26:
[...]
Wat een felle reactie en hij zou zo maar eens gelijk kunnen hebben....😉
De kap moet er af tijdens het rijden, anders kan de klep niet dicht.Het valt me op in je foto dat de snellaadpoort door de kap wordt afgedekt. Prima dus voor thuisladen cq langzame laders, maar als je de kap er telkens af moet prutsen als je bij een snellader staat...
Bij een snellader zal je hem niet snel nodig hebben, de kans op bevriezen bij een snellaadsessie is niet groot, want opwarming door het laden en in 40 min. toch wel klaar.
Het wordt wat anders als je bij een snellader parkeert voor langere tijd, maar dat doen we niet want niet zo sociaal naar andere EV rijders?
Nee uiteraard, als je hem zowiezo na een laadsessie eraf moet halen... Eenvoudig erop klikken en na het laden eraf te halen neem ik dus aan... Tot nu toe zo'n afdekplaat nog niet gemist, maar zal er eens op gaan letten hoe de laadpoort erbij staat als ik de stekker ontkoppel nu het wat slechter weer wordtdingo35 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:36:
[...]
De kap moet er af tijdens het rijden, anders kan de klep niet dicht.
Bij een snellader zal je hem niet snel nodig hebben, de kans op bevriezen bij een snellaadsessie is niet groot, want opwarming door het laden en in 40 min. toch wel klaar.
Het wordt wat anders als je bij een snellader parkeert voor langere tijd, maar dat doen we niet want niet zo sociaal naar andere EV rijders?
In aanvulling op wat @dingo35 al zei: het is geen gepruts om het ding erop te zetten. Ik denk dat 10 seconden al veel is. Mocht je willen dan kan ik wel filmpje maken.bram2700 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:19:
[...]
Het valt me op in je foto dat de snellaadpoort door de kap wordt afgedekt. Prima dus voor thuisladen cq langzame laders, maar als je de kap er telkens af moet prutsen als je bij een snellader staat...Iemand daar al ervaring mee?
Wij hebben vandaag een proefrit gemaakt in de enyaq IV, maar deze had geen opties wat betreft travel assist. We hebben nu een octavia met Lane Assist, die kleurt keurig netjes binnen de lijntjes, ook als je een poosje het stuur los laat. De Enyaq had wel Lane Assist, maar leek minder in te grijpen / automatisch te zijn. Wat zijn ervaringen met Lane Assist?
Daarnaast snap ik niet wat "Travel Assist" in het assistentie plus pakket meer bied dan de opties in het assistentie pakket, behalve predictive vs regulier ACC. Kan iemand dit uitleggen?
Daarnaast snap ik niet wat "Travel Assist" in het assistentie plus pakket meer bied dan de opties in het assistentie pakket, behalve predictive vs regulier ACC. Kan iemand dit uitleggen?
Sinds vanochtend krijg ik mijn kofferbak met geen mogelijkheid open. Je hoort de vergrendeling gaan en maar er lijkt iets te blokkeren en vervolgens een hoge toon.
Ook wanneer ik probeer te 'helpen' blijft hij vergrendeld. Iemand tips?
[ Voor 6% gewijzigd door Mavom op 04-12-2021 18:24 ]
De kap kan je niet laten zitten, zie mijn eerdere vraag/ reacties.bram2700 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:19:
[...]
Het valt me op in je foto dat de snellaadpoort door de kap wordt afgedekt. Prima dus voor thuisladen cq langzame laders, maar als je de kap er telkens af moet prutsen als je bij een snellader staat...Iemand daar al ervaring mee?
Dus je moet hem er elke keer afhalen als je gaat rijden. En waarom zou je hem gebruiken als je bij een snellader staat? Zo snel vriest de stekker niet vast..
Nog even over de granny lader. Kan je nu de laadstroom instellen ? Dus bv 4 /8 of 10 ampere?
Sta op het punt er een te bestellen op de skoda website maar dit is wel een vereiste voor me ivm evt. beperking bij vakantie huisjes om te voorkomen dat de stoppen er uit slaan.
Sta op het punt er een te bestellen op de skoda website maar dit is wel een vereiste voor me ivm evt. beperking bij vakantie huisjes om te voorkomen dat de stoppen er uit slaan.
Volgens mij de officiële van de Skodawebsite niet.Kaaschef schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:49:
Nog even over de granny lader. Kan je nu de laadstroom instellen ? Dus bv 4 /8 of 10 ampere?
Sta op het punt er een te bestelen op de skoda website maar dit is wel een vereiste voor me ivm evt. beperking bij vakantie huisjes om te voorkomen dat de stoppen er uit slaan.
Ik heb er nu 12000km en 150 laadsessies opzitten met deze (extra lang, zodat ik speelruimte heb):
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dWpoV2l
Standen van 8A/10A/13A/16A. Wordt niet warm bij laden. Stevig en solide gebouwd. Wat mij betreft goede kwaliteit (al is het van Ali). En zoals gezegd: al meer dan een half jaar bijna dagelijks in gebruik.
Lane Assist is tussen de lijnen blijven, maar dan van links naar rechts 'schommelen'Mystery02 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:14:
Wij hebben vandaag een proefrit gemaakt in de enyaq IV, maar deze had geen opties wat betreft travel assist. We hebben nu een octavia met Lane Assist, die kleurt keurig netjes binnen de lijntjes, ook als je een poosje het stuur los laat. De Enyaq had wel Lane Assist, maar leek minder in te grijpen / automatisch te zijn. Wat zijn ervaringen met Lane Assist?
Travel Assist is in het midden van de lijnen blijven en ACC (of predictive, maar dat zet iedereen gelijk uit want dat werk niet echt lekker ;-)
Als het kapje net zo makkelijk eraf te halen is als er op te zetten dan weet ik genoeg.jeroenkb schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:11:
[...]
In aanvulling op wat @dingo35 al zei: het is geen gepruts om het ding erop te zetten. Ik denk dat 10 seconden al veel is. Mocht je willen dan kan ik wel filmpje maken.
@Kaaschef Ik had al begrepen dat het in deze situatie niet van toepassing is
Gewoon een plastic tasje over de socket heen trekken, desnoods met een elastiekje eromheen zodat hij niet wegwaait of afglijdt. Snappie?jeroenkb schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 08:44:
[...]
Ik kan me dit niet helemaal voor de geest halen hoe je dat bedoelt.
En ik heb wel vaker huis en tuin keuken trucjes bij mezelf niet zien lukken.
En wat mij betreft niet de simpelste oplossing, wel de goedkoopste
Van binnenuit even duwen als je hem hoort ontgrendelen? Handleiding nakijken of er een soort noodontgrendeling op zit?Mavom schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:21:
Sinds vanochtend krijg ik mijn kofferbak met geen mogelijkheid open. Je hoort de vergrendeling gaan en maar er lijkt iets te blokkeren en vervolgens een hoge toon.
Precies. Ik had wel travel assist gewild, naast de ACC (assistentie pakket)jeroenkb schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:58:
[...]
Lane Assist is tussen de lijnen blijven, maar dan van links naar rechts 'schommelen'
Travel Assist is in het midden van de lijnen blijven en ACC (of predictive, maar dat zet iedereen gelijk uit want dat werk niet echt lekker ;-)
Weet iemand of de usb-c aansluiting voldoende is om een laptop aan de praat te houden?
Ik zou het doen!
Ik heb sinds eergisteren hetzelfde, direct even langs de dealer gereden (zit in de buurt), maar die hebben pas 23 december tijd om er naar te kijken. Hij dacht dat het wel even zou duren om te fixen, en niet iets voor even tussendoor was.Mavom schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:21:
Je hoort de kofferbakklep ontgrendelen, maar het lijkt alsof de motor (of hoe dat maar werkt) om de klep open te duwen niet werkt.
Ik vraag mij dan af, hadden jullie voorheen ook dat de klep vrij lomp open gaat? Als je het probleem ook had begrijp je misschien wel wat ik bedoel. Bij mij klinkt dat eerste stuk vrij luid alsof die de klep al open probeert te doen voordat het slot eraf is en dan ineens losschiet.Inze schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:17:
[...]
Ik heb sinds eergisteren hetzelfde, direct even langs de dealer gereden (zit in de buurt), maar die hebben pas 23 december tijd om er naar te kijken. Hij dacht dat het wel even zou duren om te fixen, en niet iets voor even tussendoor was.
Je hoort de kofferbakklep ontgrendelen, maar het lijkt alsof de motor (of hoe dat maar werkt) om de klep open te duwen niet werkt.
Heb ik ook gehad krijg nu een nieuw stuur en computer.Daan_P schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:54:
Na het probleem van melding travel assist icm stuurverwarming nu ook een algemene melding travel assist niet beschikbaar.
Dit weekend maar een mooi mailtje opstellen richting de dealer.
Edit: na opnieuw de auto starten is de melding weg.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hallo zeg. Dat moet natuurlijk véél sneller.Inze schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:17:
[...]
Ik heb sinds eergisteren hetzelfde, direct even langs de dealer gereden (zit in de buurt), maar die hebben pas 23 december tijd om er naar te kijken. Hij dacht dat het wel even zou duren om te fixen, en niet iets voor even tussendoor was.
Een niet te openen achterklep is onwenselijk maar bovenal onveilig.
Zou eisen dat 'ie op dag 1 hersteld werd.
zumba
Deze vraag is eerder al eens gesteld, maar heb ook een meting in een demo auto gedaan. Het antwoord is nee. De usb-c geeft maar Max 5 Volt 3 Ampere. Dat is Max 15 Watt. Meeste laptops redden het daar niet mee. Tenzij ze uit staan misschien.rammes schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:02:
Weet iemand of de usb-c aansluiting voldoende is om een laptop aan de praat te houden?
Mavom schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:21:
En als je hem handmatig open maakt, zoals in de handleiding staat?Inze schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:17:
[...]
:strip_exif()/f/image/28JZ4yDAfEC22bHY2SAg8AbB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Jitse H op 04-12-2021 22:35 ]
Interesse in een 3D geprint camerakapje voor de Enyaq / ID.4, stuur gerust een PB
ME3 software update wordt week 2, 175 kW wordt 135 kW
:strip_exif()/f/image/iWtXvJnzQYnOnHmYbywc8wBw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iWtXvJnzQYnOnHmYbywc8wBw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/okEx7ksYbndteZw4LTR6EezL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door arjola op 05-12-2021 07:43 ]
Vreemd als je eerst 175 communiceert. Benieuwd wat de reden is dat ze niet hoger gaan. Zou het te maken hebben met het product (te veel schade aan accu hij hoge laadsnelheid) of willen ze in de toekomst nog een keer kunnen updaten. (Lees €)arjola schreef op zondag 5 december 2021 @ 07:42:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er werd ook gewag gemaakt van vlakkere laadcurves. Dat heeft vermoedelijk ook vele meer effect in de praktijk. Benieuwd of dat er nu wel komt.Tukker87 schreef op zondag 5 december 2021 @ 08:32:
[...]
Vreemd als je eerst 175 communiceert. Benieuwd wat de reden is dat ze niet hoger gaan. Zou het te maken hebben met het product (te veel schade aan accu hij hoge laadsnelheid) of willen ze in de toekomst nog een keer kunnen updaten. (Lees €)
Ja, goed punt, die hoge laadsnelheid haalt de accu toch alleen bij een bijna ontladen accu. Ik heb mij afgelopen week eens verdiept in de eigenschappen van dit type accu. Conclusie: voor de levensduur van je accu kun je de SoC het best houden tussen de 30% en 80%. Helemaal leeg rijden kun je dus beter niet te vaak doen.Free1990 schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:53:
[...]
Er werd ook gewag gemaakt van vlakkere laadcurves. Dat heeft vermoedelijk ook vele meer effect in de praktijk. Benieuwd of dat er nu wel komt.
Voor de technisch geïnteresseerden: https://www.nlelectric.nl/oplaadbare-batterijen/
En nog (nieuwe) info behalve dit? Schuift productie van graphite grey ook mee op naar w2? Want die was ook aangekondigd voor w48.arjola schreef op zondag 5 december 2021 @ 07:42:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik dat artikel lees krijg ik weer het gevoel alsof ik 2e klas MTS electrotechniek zit, ik sla even overjdbiggelaa schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:01:
[...]
Ja, goed punt, die hoge laadsnelheid haalt de accu toch alleen bij een bijna ontladen accu. Ik heb mij afgelopen week eens verdiept in de eigenschappen van dit type accu. Conclusie: voor de levensduur van je accu kun je de SoC het best houden tussen de 30% en 80%. Helemaal leeg rijden kun je dus beter niet te vaak doen.
Voor de technisch geïnteresseerden: https://www.nlelectric.nl/oplaadbare-batterijen/
Ik zou het doen!
Dank voor de link. Interessant.jdbiggelaa schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:01:
[...]
Ja, goed punt, die hoge laadsnelheid haalt de accu toch alleen bij een bijna ontladen accu. Ik heb mij afgelopen week eens verdiept in de eigenschappen van dit type accu. Conclusie: voor de levensduur van je accu kun je de SoC het best houden tussen de 30% en 80%. Helemaal leeg rijden kun je dus beter niet te vaak doen.
En naast tussen 30 en 80 houden is het ook het beste om zo langzaam mogelijk te laden.
En beide doe ik; gebruik alleen maar een granny charger op 2,5Kwh. Voor mijn verbruik voldoende om in de avond / nacht op te laden
Dat lukt helaas ook niet. Zoals Inze aangeeft lijkt het eerder met de motor die de klep open moet duwen te maken heeft. Morgen de garage bellen. De timing is lekker met 5 decemberJitse H schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:33:
[...]
[...]
En als je hem handmatig open maakt, zoals in de handleiding staat?
[Afbeelding]

Ja, het is niet geschreven voor wetenschappers, maar voor ‘technisch geïnteresseerden’ 😘rammes schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:36:
[...]
Als ik dat artikel lees krijg ik weer het gevoel alsof ik 2e klas MTS electrotechniek zit, ik sla even over
Als dit weer voorkomt stuurverwarming een keer aan en uit zetten. Wil wel eens helpen.Daan_P schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:54:
Na het probleem van melding travel assist icm stuurverwarming nu ook een algemene melding travel assist niet beschikbaar.
Dit weekend maar een mooi mailtje opstellen richting de dealer.
Edit: na opnieuw de auto starten is de melding weg.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dank voor het delen. Waar komt deze info vandaan (bron)?arjola schreef op zondag 5 december 2021 @ 07:42:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kwam deze tegen, de founders edition Skoda letters ben benieuwd hoe dat op quartz grey staat
https://www.vagshop.nl/sk...product_id=6224&limit=100
https://www.vagshop.nl/sk...product_id=6224&limit=100
Past deze in elke enyaq? of moet je daarvoor aparte optie pakket hebben?
Thiazzz schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:22:
Iemand interesse in de transportbak? Ivm de hoogte van een nieuwe bench past die niet meer…
Vraagprijs 60,-
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pQYsPFq9wBgMeY0OjS2PdRzb.jpg?f=user_large)
De rode zekering. Als je die laat verwijderen terwijl je zelf in de auto zit, schakel je de ESP uit
Past in elke, ik heb zelf niet het transport pakket waar deze onderdeel van is.Goegol schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:02:
[...]
Kijk maar naar de post van @LoepoogGoegol schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:02:
[...]
https://gathering.tweaker...message/67183266#67183266
Voor iedereen die een Loft interieur heeft en de led sfeerverlichting strip in het dashboard erg mist.RandomNick schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:30:
[...]
Wat @knirrebir ook al zegt: bij Loft geen ledstrip over het dashboard. Ik heb er al één dus ik denk dat ik het dan wel kan weten. Alleen deuren, voeten en het zogenaamde krentenbollenvak.
Vandaag gezien bij de A.C.-tion...
:strip_exif()/f/image/oCCzOCMqhxitkw6OC4o5omb7.jpg?f=fotoalbum_large)
Speciaal bedoeld voor in een auto interieur en dat voor nog geen tientje!
Voor dat geld vraag ik me dan toch wel af waarom de importeur dat stukje led verlichting in de Loft uitvoering heeft uitgezet.
Haha. Het kost Skoda nog geen €3-5 hoor.Scanner schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:31:
[...]
Voor iedereen die een Loft interieur heeft en de led sfeerverlichting strip in het dashboard erg mist.
[Afbeelding]
Voor dat geld vraag ik me dan toch wel af waarom de importeur dat stukje led verlichting in de Loft uitvoering heeft uitgezet.
Zit er een usb(-c) stekker aan vast? Op de verpakking staat trouwens “wireless”…?
Er zit een zwarte 12 volt plug bij die bovenop een USB uitgang heeft en een witte draad waaraan een klein kastje vast zit (zo groot als een luciferdoosje) die de ledstrip van voeding moet voorziet en de wireless signalen van de bijgeleverde AB kan ontvangen en verwerken.Faraz schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:34:
[...]
Haha. Het kost Skoda nog geen €3-5 hoor.
Zit er een usb(-c) stekker aan vast? Op de verpakking staat trouwens “wireless”…?
Misschien dat iemand met 2 rechterhanden dit heel netjes in een Loft dashboard kan verwerken?
onderstaande foto komt van de Action website waar overigens weer een ander merk wordt vermeld. "Grundig"...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SaLndVtFGo4irUEDMN6IRrsY.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n5TLz46OS8PenBbqPmUr52x2.jpg?f=user_large)
Hier heb je niks aan, dit is een led strip die je nooit mooi kan wegwerken op de plek waar origineel de verlichting zit.Scanner schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:31:
[...]
Voor iedereen die een Loft interieur heeft en de led sfeerverlichting strip in het dashboard erg mist.
[Afbeelding]
Ik heb laatst onderstaande besteld en geïnstalleerd en ziet er exact uit als het origineel.
+ dat je de kleur van de strip ook precies kan matchen aan de kleur van de deuren
Hardwire geïnstalleerd op de zekering van mijn achterruitenwisser.
https://a.aliexpress.com/_uh4SZc
Dat klinkt beter!Wootism schreef op zondag 5 december 2021 @ 16:05:
[...]
Hier heb je niks aan, dit is een led strip die je nooit mooi kan wegwerken op de plek waar origineel de verlichting zit.
Ik heb laatst onderstaande besteld en geïnstalleerd en ziet er exact uit als het origineel.
+ dat je de kleur van de strip ook precies kan matchen aan de kleur van de deuren
Ben ik benieuwd of deze strip zijn kleur settings onthoud en je hem zo kan instellen dat hij automatisch aangaat als de overige sfeerverlichting ook aangaat.
Heb je zelf de installatie gedaan en heb je misschien een "sfeer foto"?
Iemand ervaring met de granny charger ?Kaaschef schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:49:
.
Met de standaard Skoda? Ja, prima ding, gebruikt bij vakantiehuisjes in Frankrijk. Werkt prima en betrouwbaar, is degelijk uitgevoerd. Voor de zekerheid onder de auto gelegd zodat de stekker bij regen niet nat werd. Met een dikke neopreen verlengkabel naar het huisje.
Goede tip! Verlengsnoer meenemen dus ook. En kan je de max laadstroom instellen?jdbiggelaa schreef op zondag 5 december 2021 @ 16:23:
[...]
Met de standaard Skoda? Ja, prima ding, gebruikt bij vakantiehuisjes in Frankrijk. Werkt prima en betrouwbaar, is degelijk uitgevoerd. Voor de zekerheid onder de auto gelegd zodat de stekker bij regen niet nat werd. Met een dikke neopreen verlengkabel naar het huisje.
Let even op dat je wel een kwaliteit verlengsnoer kiest (2.5mm aders dikte) ivm warmte en kans op brandgevaar bij langdurig gebruik!Kaaschef schreef op zondag 5 december 2021 @ 16:28:
[...]
Goede tip! Verlengsnoer meenemen dus ook. En kan je de max laadstroom instellen?
Volgens mij ben ik samen met Knirrebir ( die overigens al veel langer wacht) de langst wachtende voor de Enyaq. In februari besteld. En de auto is nu van week 41 naar 43, 46, 47 en nu naar week 49 vermoedelijk bij Pon. Wordt alllemaal erg krap zo voor levering dit jaar. Er namelijk niks bekend qua transport. Dealer krijgt nog steeds de melding “week 47” hij kan alleen onder een ander tabblad week 49 importeur zien staan. Verder geen enkele melding. Ook geen “banking”. Is het normaal dat het systeem van de dealer dit soort standaard informatie gewoon niet krijgt?
Neen, de Skoda lader kent maar één stroomsterkte, er valt niets aan in te stellen. Wél duidelijke LED lampjes voor de status.Kaaschef schreef op zondag 5 december 2021 @ 16:28:
[...]
Goede tip! Verlengsnoer meenemen dus ook. En kan je de max laadstroom instellen?
Eens, 2,5 mm2 en de kabel wordt zo niet warm heb ik gemerkt. Het risico bij gebruik van een verlengkabel (haspel altijd volledig afrollen!), zit in de wandcontactdoos (‘stopcontact’) waar je de elektriciteit aftapt. Als daar een oud en slecht contact in zit, wordt dat heet en daar zit het brandgevaar. Als ik mijn granny heb aangesloten, ga ik na een tijdje altijd even voelen of die overgang warm wordt. Een beetje is geen probleem, maar echt warm mag het daar niet worden.Thiazzz schreef op zondag 5 december 2021 @ 16:32:
[...]
Let even op dat je wel een kwaliteit verlengsnoer kiest (2.5mm aders dikte) ivm warmte en kans op brandgevaar bij langdurig gebruik!
Een auto van 50k met verre van sober interieur volhangen met smakeloze Chinezen aftermarket action troep....Scanner schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:53:
[...]
Er zit een zwarte 12 volt plug bij die bovenop een USB uitgang heeft en een witte draad waaraan een klein kastje vast zit (zo groot als een luciferdoosje) die de ledstrip van voeding moet voorziet en de wireless signalen van de bijgeleverde AB kan ontvangen en verwerken.
Misschien dat iemand met 2 rechterhanden dit heel netjes in een Loft dashboard kan verwerken?
onderstaande foto komt van de Action website waar overigens weer een ander merk wordt vermeld. "Grundig"...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of dit nu een grap is of niet, ik geloof dat het moment voor mij is gekomen om uit dit topic te stappen.
Voor wie al rijdt, nog vele fijne kilometers. Voor wie nog wacht, jullie geduld wordt beloond! Joe!
Zelf geïnstalleerd, of laten installeren?Wootism schreef op zondag 5 december 2021 @ 16:05:
[...]
Hier heb je niks aan, dit is een led strip die je nooit mooi kan wegwerken op de plek waar origineel de verlichting zit.
Begrijp ik het goed als ik zeg dat bij de loft-auto’s er sowieso al ledjes (voorin) inzitten, maar dat deze softwarematig uitgeschakeld zijn vanwege de goedkopere bekleding?
Helaas krijg ik bij een 15W Lenovo de melding dat de voeding niet voldoende is.rammes schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:02:
Mijn laptop zegt dat die aan het laden is maar loopt ook leeg.rammes schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:02:
Standaard lader is 65w en een Lenovo.
Heb nog gedacht aan de 230v maar die is best prijzig…
Yes hij onthoudt de kleur en gaat bij mij gewoon aan als ik mijn auto ‘start’.Scanner schreef op zondag 5 december 2021 @ 16:17:
[...]
Dat klinkt beter!![]()
Ben ik benieuwd of deze strip zijn kleur settings onthoud en je hem zo kan instellen dat hij automatisch aangaat als de overige sfeerverlichting ook aangaat.
Heb je zelf de installatie gedaan en heb je misschien een "sfeer foto"?
Qua intensiteit is het dezelfde sterkte als in de deuren waardoor je het overdag vrijwel niet ziet en ‘s avonds geeft het een mooi accent.
Zo ver ik het kan vergelijken is het vrijwel hetzelfde als het origineel.
:strip_exif()/f/image/VSDCw2SgQq0AvQcYrEAsCStA.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelf, stelt niet veel voor.Faraz schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:01:
[...]
Zelf geïnstalleerd, of laten installeren?
Begrijp ik het goed als ik zeg dat bij de loft-auto’s er sowieso al ledjes (voorin) inzitten, maar dat deze softwarematig uitgeschakeld zijn vanwege de goedkopere bekleding?
En dat laatste denk ik niet
Voor de 65W laptop is dit 65W Lader een redelijke optie.Thiazzz schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:33:
[...]
Mijn laptop zegt dat die aan het laden is maar loopt ook leeg.
Standaard lader is 65w en een Lenovo.
Heb nog gedacht aan de 230v maar die is best prijzig…
Jammer is wel dat je op de achterbank moet zitten of je moet de kabel verlengen.
Vanochtend na 5000km mijn tweede probleem gehad: geen enkele waarschuwing en informatie meer mogelijk... Dus geen travel assist, aantal nog te rijden km enz. Maar goed je gaat toch op pad.. gelukkig nadat we 4 uur geparkeerd zijn is de melding weer weg. Maar tijdens het rijden dus een lane assist die ineens weer begint te werken en denkt een weg te zien die er niet was en dus ineens naar links trekt.. gelukkig zat er geen auto naast mij, ik had niet willen weten hoe dat zou zijn afgelopen... Zoals ik er naar kijk ben ik blij dat er nog geen ongelukken gebeurd zijn.
On a side note: een hert wordt door de auto niet herkend als obstakel.. ik moest toch gisteren zelf een noodstop maken omdat een hert de enyaq ook van dichtbij wilde bekijken :-).
On a side note: een hert wordt door de auto niet herkend als obstakel.. ik moest toch gisteren zelf een noodstop maken omdat een hert de enyaq ook van dichtbij wilde bekijken :-).
:strip_exif()/f/image/PpFeeHwFjqFCAfhTU4Gmnbm8.jpg?f=fotoalbum_large)
geen leuk cadeau in je schoen?Pixal schreef op zondag 5 december 2021 @ 20:21:
[...]
Een auto van 50k met verre van sober interieur volhangen met smakeloze Chinezen aftermarket action troep....
Of dit nu een grap is of niet, ik geloof dat het moment voor mij is gekomen om uit dit topic te stappen.
Voor wie al rijdt, nog vele fijne kilometers. Voor wie nog wacht, jullie geduld wordt beloond! Joe!
Ik zou het doen!
Hoe lang is die kabel?MasterNuttie schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:50:
[...]
Voor de 65W laptop is dit 65W Lader een redelijke optie.
Jammer is wel dat je op de achterbank moet zitten of je moet de kabel verlengen.
Zie er wel strak uit. Zijn stroom haalt ie ook van de zekering dan? Hoe bevestig je het? Met een plakstrip ofzo? Is de 'One for one'?Wootism schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:37:
[...]
Yes hij onthoudt de kleur en gaat bij mij gewoon aan als ik mijn auto ‘start’.
Qua intensiteit is het dezelfde sterkte als in de deuren waardoor je het overdag vrijwel niet ziet en ‘s avonds geeft het een mooi accent.
Zo ver ik het kan vergelijken is het vrijwel hetzelfde als het origineel.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/NYlINm6fNF0BQEBUbCuZdJig.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door vinom op 05-12-2021 22:37 ]
Hmm, wil ik wel eens mee gaan ‘klooien’ dan. :-)Wootism schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:40:
[...]
Zelf, stelt niet veel voor.
En dat laatste denk ik niet
Wat betreft dat laatste: dat suggereerde iemand hierboven wel
Inderdaad die ‘one for one’.vinom schreef op zondag 5 december 2021 @ 22:36:
[...]
Zie er wel strak uit. Zijn stroom haalt ie ook van de zekering dan? Hoe bevestig je het? Met een plakstrip ofzo? Is de 'One for one'?
[Afbeelding]
Die strip kan je gewoon tussen je dashboard drukken zonder lijm.
Die ‘cigarettenplug’ heb ik uiteraard niet gebruikt en gestript en met een een ‘piggyback’-zekering op het zekeringenkastje aangesloten. Dat laatste is wellicht een wat technischere aangelegenheid.
[ Voor 4% gewijzigd door Wootism op 05-12-2021 23:39 ]
Ik snap je. Mijn eis was dan ook dat het er minstens zo fraai uit zou zien als de originele Skoda oplossing. En dat doet hetPixal schreef op zondag 5 december 2021 @ 20:21:
[...]
Een auto van 50k met verre van sober interieur volhangen met smakeloze Chinezen aftermarket action troep....
heb ik vaker gelezen, denk dat iedereen benieuwd is wat jou manier van aanpak is dat je dat steeds voor elkaar krijgtWootism schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:55:
Waar komt die aanname toch vandaan?
Ik haal gewoon de max laadsnelheid op 30%
in nederland veel snellaad stations overdektdingo35 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:36:
De kap moet er af tijdens het rijden, anders kan de klep niet dicht.
snelladen met die kap gaat nietKaaschef schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:44:
De kap kan je niet laten zitten, zie mijn eerdere vraag/ reacties.
Dus je moet hem er elke keer afhalen als je gaat rijden. En waarom zou je hem gebruiken als je bij een snellader staat? Zo snel vriest de stekker niet vast..
Zo kaal bleek de auto niet te zijn, echter gezien de opties hieronder heb ik het idee dat het om een import auto gaat met andere pakket setup.Griffin schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:51:
... toen zei de fleet agent bij ons dat de leasemaatschappij nog een aantal Enyaq 80's in Moon White had staan met trekhaak maar verder geen opties.
- Matrix licht + auto grootlicht
- klimaat pakket
- Warmtepomp
- Snelladen
- KESSY
- Draadloos phonebox
- Sunset achter
- Trekhaak
(alleen laadpaal kan pas in februari geplaatst gaan worden ivm meterkast aanpassing die dan al gepland stond voor 3 fase (inductie koken etc))
Langer dan een half uur rijden, FastNet station opzoeken en inpluggen. Spannender is het niet.knirrebir schreef op maandag 6 december 2021 @ 00:10:
[...]
heb ik vaker gelezen, denk dat iedereen benieuwd is wat jou manier van aanpak is dat je dat steeds voor elkaar krijgt
top, mocht ik enyaq ooit een keer ontvangen ga ik het proberenWootism schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:02:
Langer dan een half uur rijden, FastNet station opzoeken en inpluggen. Spannender is het niet.
Heb je ergens goede tutorial over hoe je met Home assistent in het algemeen moet werken? Voor dummie hierManiacScum schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:38:
Met behulp van een mede-tweaker is Home Assistant nu ook actief. Volgende actie is het uitlezen van de P1 poort.
[Afbeelding]
Ik hoop dat er één of meerdere members zijn die kunnen helpen, ik weet dat per 1-7-21 de enyaq 60 € 700 fiscaal duurder is geworden, echter ik krijg nog een tweede verhoging van € 700 fiscaal voor mijn kiezen en dat zou zijn dat per 1-9-21 wederom een prijsverhoging heeft plaats gevonden.
Klopt de verhoging per 1-9-21 en is dat inderdaad € 700 fiscale waarde en heeft iemand die prijslijst mogelijk voor mij?
Alvast dank voor reactie(s).
Klopt de verhoging per 1-9-21 en is dat inderdaad € 700 fiscale waarde en heeft iemand die prijslijst mogelijk voor mij?
Alvast dank voor reactie(s).
Dit topic is gesloten.
Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2