Maat28 schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:24:
Weet iemand of je de band hoogte een maatje hoger kan zonder problemen (met aanlopen) te krijgen?
Ik heb dadelijk de Vega 20 inch met 235/50 voor en 255/45 achter. Kunnen ze beide niet naar 55 band hoogte zodat je wel een leuke grote velg hebt maar ook het comfort van een beetje rubber eromheen houd (win/win). Het bochtengedrag zal dan uiteraard wel minder zijn.
Ik zou daar niet aan beginnen, de rol omtrek van de band wordt ook groter, dus ook je KM teller gaat afwijken. De /45 is procentueel tov de breedte, daarom is het bij een 20 inch 255 breed 45 hoog ipv 50 hoog, zodat beide banden in dezelfde rol omtrek range zitten. Als je dus naar 55 gaat voor de achterkant, ga je dus al 2 stappen omhoog. Auto komt dus achter hoger dan voor, geen idee wat daar het effect van gaat zijn qua weggedrag, ook het zwaartepunt gaat omhoog..... Het is maar de vraag wat dit allemaal betekend voor je garantie op de aandrijflijn als er iets kapot gaat en de monteur is zo slim om even naar de wielen te kijken.. Daarnaast moet je misschien ook even nadenken over wat het risico is als je een ongeluk krijgt in bv Duitsland, waar dit dus gewoon niet mag.
Is het niet handiger om er gewoon 19 inch onder te zetten als je meer comfort wil? Kan me voorstellen dat er best wel iemand jouw 20 inch set wil omruilen met z'n 19 inch set. Ik rij zelf 21 inch en ben daar heel tevreden over, echt niet oncomfortabel. Dus ik zou eerst even gaan rijden en dan pas dit soort keuzes proberen te maken...
Voor iedereen die bij zijn banden leverancier de juiste maten niet kan krijgen, kijk even op de kwikfit site, daar staan ze wel allemaal op voorraad voor de winter. Sommige maten niet veel keus in verschillende merken, maar dat is volgens mij gewoon tijdelijk omdat er nu een enorme run op winterbanden is. (daarom zie je op sommige sites ook extreme prijzen) Volgend jaar voor de winter is dat vast niet meer zo, dus nu ff een seizoen rustig aan doen op de zomer banden en volgend jaar voldoende keus voordat de winter begint lijkt me.