Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 250 Laatste
Acties:
  • 1.768.223 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@wimvanb Dan hebben ze wel gelijk een PR crisis eerste klas.

Ik dacht ergens op 1 van deze bladzijden gelezen te hebben dat hierover al eens contact is geweest met PON en dat ze wel weten dat dit speelt. Mogelijk zelfs ten tijde van uitleveren eerste batch tiidelijk (door bv actie) de fiscale waarde omlaag te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankdaan
  • Laatst online: 27-05-2024
knirrebir schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:46:
[...]

En elektrische stoel zonder dwang opties gaat bij jou nog steeds goed?
In andere post gaf je iets anders aan, zie hieronder:

Hier ook sport, en elektrische stoel besteld in Oktober. Ga niet bijbetalen voor iets dat ik niet nodig heb. Wil stoel ivm kantelfunctie icm lange benen. Ga kijken om te annuleren, schijnt ivm eerdere discussie met dealer niet te kunnen. Ga toch alsnog proberen te annuleren.
Nog niets gehoord van dealer, laatste bericht was dat bestelling geen probleem is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankdaan
jeroenkb schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:46:
@frankdaan Mooie configuratie. Als ik snel kijk dan heb je je niet laten leiden door de subsidiegrens?
Bewust niet op subsidie gegokt , zou dan paar opties moeten laten schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimvanb
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08 21:26
jeroenkb schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:49:

Ik dacht ergens op 1 van deze bladzijden gelezen te hebben dat hierover al eens contact is geweest met PON en dat ze wel weten dat dit speelt. Mogelijk zelfs ten tijde van uitleveren eerste batch tiidelijk (door bv actie) de fiscale waarde omlaag te brengen.
En uiteindelijk deden ze daar niets aan. Ze lieten het gewoon wat het was en liet iedereen in zijn eigen sop gaarkoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Deze post bedoelde ik.
ervh schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:36:
Vandaag ook even gesproken met de dealer. Begrijp dat men nu aan het onderzoeken is of het juridisch mogelijk is de auto tijdelijk (medio Q2 2021 ongeveer) in de actie te gooien of de fiscale prijs te verlagen, waardoor de mensen die op tijd besteld hebben niet benadeeld worden met de recente prijsverhoging. Dit raakt vooral de particulieren die anders hun subsidie mis lopen. Hij laat het me weten als hier meer over bekend is.
@ervh Al iets gehoord?

[ Voor 4% gewijzigd door jeroenkb op 09-01-2021 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:07
knirrebir schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:27:
@S.Jongsma je bent zeker niet de enige, naast jou denk ik nog 2 of 3 anderen als ik het goed heb opgeslagen n.a.v. lezen van dit topic.
Klopt, ik ook prive ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snyper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 22:51
Ik heb idd ook een optie moeten laten vallen om de subsidie niet mis te lopen. Wel “gratis” navigatie erbij. Want de prijs stond al vast gelukkig. Private Lease namelijk. Subsidie is gister (voorlopig) bevestigd door RVO.

SJoepie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hitgew
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-08 16:16
@S.Jongsma je bent zeker niet de enige, naast jou denk ik nog 2 of 3 anderen als ik het goed heb opgeslagen n.a.v. lezen van dit topic.
Hier ook een privé koper. Echter boven de subsidiegrens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Nu moeten we op gaan passen; zijn er dadelijk meer privé kopers dan leasers ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 10:02
hitgew schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:25:
[...]

Hier ook een privé koper. Echter boven de subsidiegrens.
Nog steeds levering week 7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-09 20:22
jeroenkb schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:04:
Deze post bedoelde ik.
[...]
@ervh Al iets gehoord?
Nee niets. Zal er wel om moeten vragen ben ik bang. Kan ik van de week wel even doen.

In mijn geval koopt mijn baas, speelt hij leasemaatschappij en betaal ik bijtelling. Bedrag onder het contract blijft gelijk maar mijn bijtelling gaat wel omhoog dus ik (net als alle andere leaserijders en particulieren die subsidie gebruiken) zou wel gebaat zijn bij een actieperiode.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ervh
Nog wat foto’s en een video gevonden. Als dit niet gewaardeerd wordt laat het dan even weten, maar vooralsnog vind ik het wel leuk om te delen 😀

De video: YouTube: Skoda Enyaq

De foto’s, volgens mij Black Magic en een standaard blauwe kleur. Licht unit standaard LED nog iets beter zichtbaar en materiaal van de spoiler ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyXlubG1cQBzzd5rcvcukNiqPoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4RXu7RcACaoWhpB4M0olKA6G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/973auKcwnwVk7MrFbQvEF6IkrfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VOtTlZDpYnZe9UuRgpaD7qiK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bC0UtukAJd_KQiQuOOKoRN_RbJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZei36mWm0nAEQCawoMZIRrJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOACpmmo5oujqUTZ559I7MOSoyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1g86nArBBwzdFHVAEkQcyok.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAV7GYfavpL67rxUxIZZH5WOF58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NWRv3xoXNtBE0xbtNsScjYX6.jpg?f=fotoalbum_large

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cegra
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-05 13:00

Cegra

Tesla Model Y LR 2023

Deze ook privé

iv60
Brilliant Silver
loft
comfort
achteruitrijcamera
elektrische trekhaak
elektrisch verstelbare bestuurderstoel
warmtepomp

Oude prijs net onder subsidiegrens. Volgens dealer van den Udenhout blijft de fiscale waarde onder de 45k na overleg met de importeur.

Besteld 19-10-2020
Levering week 21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre00
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-03-2023
Hier nog een privé-koper. Onder de 45.000 grens vanwege de subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre00
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-03-2023
Bericht van de dealer op mijn vraag: geen dwangoptie bij mijn bestelling van de iV 60 met alleen de elektrische stoelverstelling. De verplichte combi met Assistentie en multistuurwiel geldt voor nieuwe bestellers en niet voor mensen die besteld hebben toen de dwangoptie nog niet speelde. In mijn geval begin oktober. Let's hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterH85
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:09
Mooie foto’s. Kleur is zo te zien Race Blue met de Regulus velgen. Ik heb hem ook in deze combi en vind het er goed uit zien.
Velgen had ik graag nog een maatje groter gehad, maar dit schijnen de beste aero-velgen te zijn, dus goed voor de actieradius 😅

Ik vind hem met de zwarte accenten van de 60 zonder chroom erg geslaagd. Jammer dat dit niet ook als optie op de 80 te bestellen is, terwijl het op de 60 standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
WouterH85 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:19:
Mooie foto’s. Kleur is zo te zien Race Blue met de Regulus velgen. Ik heb hem ook in deze combi en vind het er goed uit zien.
Velgen had ik graag nog een maatje groter gehad, maar dit schijnen de beste aero-velgen te zijn, dus goed voor de actieradius 😅

Ik vind hem met de zwarte accenten van de 60 zonder chroom erg geslaagd. Jammer dat dit niet ook als optie op de 80 te bestellen is, terwijl het op de 60 standaard is.
Leuk ook op dit forum de verschillende smaken te zien 👍
Persoonlijk vind ik dan weer de chromen omlijsting etc mooier...
Regulus velg vind ik ook mooi uitkomen in de praktijk, zelf heb ik de basis proteus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
knirrebir schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:40:
[...]

M.b.t. elektrische stoel bedoel je toch? Dan weet ik aan wie de update te sturen als er meer bekend is.
Ja, klopt, vast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Nu online
jeroenkb schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:49:

Acties mogen wettelijk geen invloed hebben op de fiscale waarde 8)7

Op 4 november 2016 heeft de Hoge Raad de uitspraak van de Rechtbank Gelderland bevestigd: uitgangspunt voor de bijtelling voor het privé-gebruik is de catalogusprijs. Een korting bij aanschaf wordt niet relevant geacht. De catalogusprijs staat op kenteken in de RDW database en is de basis voor het bepalen van de SEPP subsidie. Skoda mag daar dus niet mee stunten.

[ Voor 26% gewijzigd door jdbiggelaa op 09-01-2021 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:49
ervh schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:55:

De foto’s, volgens mij Black Magic en een standaard blauwe kleur. Licht unit standaard LED nog iets beter zichtbaar en materiaal van de spoiler
Die zwarte lijkt mij niet helemaal standaard...zo te zien is ook de onderkant van de achterbumper en zijkanten meegespoten, ook het zwarte Skoda logo achterop lijkt me niet helemaal standaard. Het liefst zou ik ook die achterbumper, zijkanten, spoilerlip voorbumper en spoiler gespoten hebben, als ik hem prive zou kopen zou ik dat ook laten doen, echter in de lease een beetje tricky...

Persoonlijk vindt ik de chromen raamomlijsting wel mooier, icm de zilveren 20inch velgen, daarom daar zelf voorgekozen, Black Magic icm chrome lijsten en zilveren velgen.

[ Voor 13% gewijzigd door TonCoronel op 09-01-2021 18:26 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert_ZM
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-06 23:13
ervh schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:55:
Nog wat foto’s en een video gevonden. Als dit niet gewaardeerd wordt laat het dan even weten, maar vooralsnog vind ik het wel leuk om te delen 😀
Thanks voor het delen, wordt bij mij zeker gewaardeerd 😀. Leuk om verschillende kleuren en configuraties in real life te zien! De Regulus velgen zie ik nu voor de tweede keer op een real life foto, blij dat ik ze gekozen heb!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert_ZM
Mooie kleur trouwens dat Race Blue. En de zwarte accenten van de 60 staan goed bij Race Blue. Ik heb zelf een 60 in Arctic Silver besteld, daar wel los chrome pakket bij, met die kleur vind ik het chrome wel fraai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert_ZM
jdbiggelaa schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:46:
[...]

Acties mogen wettelijk geen invloed hebben op de fiscale waarde 8)7

Op 4 november 2016 heeft de Hoge Raad de uitspraak van de Rechtbank Gelderland bevestigd: uitgangspunt voor de bijtelling voor het privé-gebruik is de catalogusprijs. Een korting bij aanschaf wordt niet relevant geacht. De catalogusprijs staat op kenteken in de RDW database en is de basis voor het bepalen van de SEPP subsidie. Skoda mag daar dus niet mee stunten.
Ik denk dat hier het verschil zit in de korting op de factuur die Skoda gaat geven voor de auto's die besteld zijn zonder navigatie, maar het wel geleverd krijgen. Ik verwacht dat de navigatie dan op de factuur vermeld staat, maar vervolgens onderaan als korting in mindering gebracht wordt. Dan telt die korting inderdaad niet mee voor de bijtelling.

Als Skoda echter besluit om voor de levering van de betreffende auto's de catalogusprijs van de Enyaq in het algemeen te verlagen (dus voor iedereen die vanaf dat moment een Enyaq bestelt) is de verlaagde catalogusprijs vanaf dat moment de officiële catalogusprijs. Skoda is er dan echter vrij in om naderhand (bijv. 2 maanden later) de catalogusprijs te herzien en toch weer wat duurder te maken. Kijk maar naar Tesla, waar in het verleden de catalogusprijzen ook geregeld gewijzigd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
  • Laatst online: 29-01-2024
Wat @jdbiggelaa zegt klopt, vaak zje je acties van dealer met goedkopere prijs maar staat auto al op kenteken. Als je dan op rdw kijkt en kenteken invoert staat er hogere oude fiscale waarde en dan zie je voordeel wat je dacht te hebben (qua lease) verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hitgew
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-08 16:16
goetfoud schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:30:
[...]

Nog steeds levering week 7?
Ja nog steeds niets gehoord over vertraging😀🤔

@ervh de foto's zijn wat mij betreft altijd welkom👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
@knirrebir
En mijn Enyaq is nog niet op kenteken gezet. Dus als mijn Enyaq op 1 mei op kenteken gezet wordt, wordt er op dat moment gekeken door RDW wat de cataloguswaarde op dat moment is op basis van mijn specs.

Als Skoda dan de cataloguswaarde van Enyaq op 30-4 verlaagd (qua basisprijs of opties) dan wordt mijn Enyaq op kenteken gezet met die (lagere) cataloguswaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankdaan
andre00 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:10:
Bericht van de dealer op mijn vraag: geen dwangoptie bij mijn bestelling van de iV 60 met alleen de elektrische stoelverstelling. De verplichte combi met Assistentie en multistuurwiel geldt voor nieuwe bestellers en niet voor mensen die besteld hebben toen de dwangoptie nog niet speelde. In mijn geval begin oktober. Let's hope.
Ik heb ook begin Oktober besteld, dus hoop ook geen verplichte assistentie erbij, is leuke optie maar budget is al ruim op..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ervh
Nog een fotootje dan. Een van de beta testers van Skoda heeft een Enyaq waarmee hij oa range test obv softwareversies. Dit was de eerste officiële software die is vrijgegeven begrijp ik uit het verhaal. Nu zijn ze voornamelijk bezig met enhancements om de consumptie zo optimaal mogelijk te maken. Deze test is gedaan met een buitentemp van 2 graden Celsius en was twee weken geleden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04rmkxf4_3iEWDhA0B6ViMWN-xM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ymw8TNHVi1U4pEpGE3DzScZb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-09 23:10
Lijkt me in dit stadium prima resultaten als je het vergelijkt met de id4. 350km uiteindelijk met Nederlandse kou is mooi wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 22:34
ervh schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:41:
Nog een fotootje dan. Een van de beta testers van Skoda heeft een Enyaq waarmee hij oa range test obv softwareversies. Dit was de eerste officiële software die is vrijgegeven begrijp ik uit het verhaal. Nu zijn ze voornamelijk bezig met enhancements om de consumptie zo optimaal mogelijk te maken. Deze test is gedaan met een buitentemp van 2 graden Celsius en was twee weken geleden.

[Afbeelding]
Toevallig ook bekend of dit met of zonder WP betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:39
ervh schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:41:

[Afbeelding]
Met of zonder warmtepomp ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@Truman is test gedaan met enyaq 80?
@ervh heeft dat er niet bij staan en 174 kilometer kan ook met een 60 lijkt mij.

[ Voor 5% gewijzigd door knirrebir op 09-01-2021 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truman
@knirrebir geen idee maar als een 80 uiteindelijk 350 haalt met het weer van de afgelopen dagen ben ik blij. De id4 deed voorverwarmt 18kw per 100. Kortom als je de 80 neemt is dat voor de 77kw die hebt 350km met een ondergrens van minimaal 10% en bovengrens van de SOc van 90%. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truman
(77*0,8)/18=342km en dat is met de id4 en pas een maand beschikbaarheid hoopvol. Komen nog wel wat updates aan om de boel te optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemersmaborg
  • Laatst online: 20-05 21:08
Gaaf trouwens die achterkant van de zwarte Enyaq zonder letters en cijfers, heel strak, 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@Truman die 18kw haal je uit filmpje van id4 wat eerder gepost is?
De zin van onder- en bovengrens in relatie tot 350km snap ik helaas niet, voor mij net te weinig tekst en uitleg.

[ Voor 6% gewijzigd door knirrebir op 09-01-2021 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zumba
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 11:21

zumba

De eAmbu is onderweg!

Bloemersmaborg schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 20:34:
Gaaf trouwens die achterkant van de zwarte Enyaq zonder letters en cijfers, heel strak, 8)
Staan er wel op... echter in zwart.

zumba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truman
@knirrebir maximaal laden tot 90% en niet helemaal leeg rijden of te wel 10% overhouden waarmee je effectief 80% van je totale capaciteit kunt gebruiken in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@Truman dus jij gaat uit van 510 km wltp opgave minus 10% van boven- en 10% ondergrens?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-09 14:58
Had de vraag mbt de elektrische stoel en het niet hebben van de nu benodigde pakketten bij mijn dealer neergelegd, dit was hun reactie:

N.a.v. uw vraag omtrent de opname van de elektrische stoel al dan niet in combinatie met extra pakketten kan ik u melden dat het op dit moment niet nodig is om extra pakketten op te nemen om de elektrische stoel geleverd te krijgen. Indien dit in de (nabije) toekomst anders mocht zijn zullen wij hierover geïnformeerd worden door Skoda Logistiek en zullen wij uiteraard u op de hoogte stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truman
@knirrebir nee ik ga uit van de id4 test die eerder gedeeld werd vandaag waar er 18 kw verbruik was per 100km. Als je dan rekening houd met de marges heb je van de 77kw vervolgens 62kw tot je beschikking en dat deelt door het verbruik van 18kw per 100km kom je op 340km uit. Nu heeft die Skoda betatester met een hoger gemiddelde snelheid uiteindelijk 20kw per 100 behaald. Dat is minder goed maar beta en harder gereden is voor nu lijkt me hoopvol.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ervh
Genestealer schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 20:14:
[...]
Toevallig ook bekend of dit met of zonder WP betreft?
Er staat niet bij of hij pre-heated was. Het is in elk geval getest op een Enyaq 60iV - PTC only (weet niet wat dat betekent, pre-temperature-control zonder warmtepomp?). Hij heeft ook een 80iV getest met 130km/h en had een consumptie van 28kWh. Meer info staat er niet bij.

Om de geruchtenmolen nog wat verder aan te slingeren, deze man is dus onderdeel van het productiemanagement team en rijd in een van de auto's uit de testvloot. Hij geeft nog wat interessante details richting een aantal vragen van mensen.

- Productie is nu nog mondjesmaat, eerste modellen voornamelijk voor klanten uit Tsjechië
- De software is nog niet af, daarom draaien ze nog niet op volle capaciteit qua productie
- Vanaf februari wordt de productie drastisch opgeschroefd en hopen ze alle bugs uit de huidige software te hebben.
Huidige bugs die in onderzoek zijn:
Random drop outs of asist. systems, stability of L2 driving, speech dialog and navigation performance.

- Kalender week 10 is de eerste week waarin media en journalistiek review auto's ter beschikking krijgen. Vanaf dan zullen de youtube video's waarschijnlijk in rap tempo beschikbaar komen
- Over the air updates zullen pas beschikbaar zijn nadat VW de versie ME 2.1 definitief op zijn ID.3 en ID.4 (met succes!) heeft geïmplementeerd, hij verwacht dat Skoda wat voorzichtig is en houdt Q3 aan.
- Skoda wacht op de vrijgave van enhancements in softwareversie ME 2.1 vanuit VW. Deze 2.1 wordt vrijgegeven uit de VW AG Group, en zal vanaf wk 15 op elke Enyaq die wordt gefabriceerd worden geïnstalleerd. (lijkt erop dat Skoda moet wachten, eerst VW dan Skoda)
- 80x variant en 80RS als productiemodel te leveren vanaf Q3, als het meezit te bestellen eind Q1
- Tot 125kW laden geldt voor dit productiejaar. Mogelijk sneller laden voor auto's uit komend productiejaar.

Vragen over licht:
This car have light. The lights are quite same in basis and option, the difference is at the night. Corner light are in the basis with separate LED light, in matrix is also the function there. You do not see it turning on and off, it is working naturally. The way you want to go is nicely lighted. I even drive all the time with the High Beam and the rest is being done automatically...you will be satisfied with the basis light as well, it will not disappoint you!

Bekleding: So far I drive the Lodge. Seems very practical for me. Black floor, back of the seats was easy to clean after my children... The second material is grey, nice textile for haptic and touch. The decor is in silver. I could share one unofficial photo with you...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EimsipNbhkZ6REkF26oX92NuX-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7EfsMvRnUGHgNxOMXoMvgWIS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_ttyRvxMCevlo3jMLTxiNCs8WI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OkHqyj3zIYbBAT1yLYbwEmgh.jpg?f=fotoalbum_large

Vragen over leveringen: Delivery to dealers very soon. But customer cars come later when the quality will be 100%. We have communicated the first cars by customers at beginning Q2/21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:39
ervh schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:32:
[...]

Er staat niet bij of hij pre-heated was. Het is in elk geval getest op een Enyaq 60iV - PTC only (weet niet wat dat betekent, pre-temperature-control zonder warmtepomp?). Hij heeft ook een 80iV getest met 130km/h en had een consumptie van 28kWh. Meer info staat er niet bij.

Om de geruchtenmolen nog wat verder aan te slingeren, deze man is dus onderdeel van het productiemanagement team en rijd in een van de auto's uit de testvloot. Hij geeft nog wat interessante details richting een aantal vragen van mensen.

- Productie is nu nog mondjesmaat, eerste modellen voornamelijk voor klanten uit Tsjechië
- De software is nog niet af, daarom draaien ze nog niet op volle capaciteit qua productie
- Vanaf februari wordt de productie drastisch opgeschroefd en hopen ze alle bugs uit de huidige software te hebben.
Huidige bugs die in onderzoek zijn:
Random drop outs of asist. systems, stability of L2 driving, speech dialog and navigation performance.

- Kalender week 10 is de eerste week waarin media en journalistiek review auto's ter beschikking krijgen. Vanaf dan zullen de youtube video's waarschijnlijk in rap tempo beschikbaar komen
- Over the air updates zullen pas beschikbaar zijn nadat VW de versie ME 2.1 definitief op zijn ID.3 en ID.4 (met succes!) heeft geïmplementeerd, hij verwacht dat Skoda wat voorzichtig is en houdt Q3 aan.
- Skoda wacht op de vrijgave van enhancements in softwareversie ME 2.1 vanuit VW. Deze 2.1 wordt vrijgegeven uit de VW AG Group, en zal vanaf wk 15 op elke Enyaq die wordt gefabriceerd worden geïnstalleerd. (lijkt erop dat Skoda moet wachten, eerst VW dan Skoda)
- 80x variant en 80RS als productiemodel te leveren vanaf Q3, als het meezit te bestellen eind Q1
- Tot 125kW laden geldt voor dit productiejaar. Mogelijk sneller laden voor auto's uit komend productiejaar.

Vragen over licht:
This car have light. The lights are quite same in basis and option, the difference is at the night. Corner light are in the basis with separate LED light, in matrix is also the function there. You do not see it turning on and off, it is working naturally. The way you want to go is nicely lighted. I even drive all the time with the High Beam and the rest is being done automatically...you will be satisfied with the basis light as well, it will not disappoint you!

Bekleding: So far I drive the Lodge. Seems very practical for me. Black floor, back of the seats was easy to clean after my children... The second material is grey, nice textile for haptic and touch. The decor is in silver. I could share one unofficial photo with you...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vragen over leveringen: Delivery to dealers very soon. But customer cars come later when the quality will be 100%. We have communicated the first cars by customers at beginning Q2/21.
Die laatste interieurfoto is toch Loft. Ziet er degelijk uit! (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ervh
En iemand heeft de kofferbak opgemeten:

Width between wheels100
Width behind wheels 133
Height under cover 49
Additional height when removing floor 10
Depth at floor level 100
Depth at seat top 73
Height between cover and ceiling 30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 16:56
@ervh PTC = Postive Temperature Coeffeicent. Komt neer op een verwarming via een weerstand. Geen warmtepomp dus.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
@ervh Heerlijke info! Waar haal je de info vandaan? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
Hij neemt actief deel aan een facebook topic. Ik heb zijn antwoorden van de laatste maanden in mijn post gebundeld.

Overigens lees ik ook mee in een Duits topic, waar wordt aangegeven dat mensen die geen infotainment hebben besteld, (wat nu dus standaard erop zit), hun productieslot naar wk 25 wordt verplaatst. Lijkt me opmerkelijk, maar meerdere mensen hebben hier van hun dealer bericht over gehad..:-/

EDIT: dat kan natuurlijk betekenen dat de importeur in Duitsland wél de moeite heeft gedaan om kopers zonder infotainment gewoon dit aan te bieden zoals ze besteld hebben, wat in NL niet het geval is. Maar dat is gissen van mijn kant..

[ Voor 22% gewijzigd door ervh op 09-01-2021 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 17:53
Skoda mag wel een doekje bij het scherm leveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
vinom schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:09:
@ervh Heerlijke info! Waar haal je de info vandaan? :D
Zeker. Top verzameld @ervh
Nuttig, eerste hand en foto's erbij. Wat willen we nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luciano V
  • Laatst online: 22-05-2021
FJP84 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:39:
[...]

Die laatste interieurfoto is toch Loft. Ziet er degelijk uit! (y)
Met of zonder lichtstrip op het dashbord 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
[quote]ervh schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:32:
[...]

Bekleding: So far I drive the Lodge. Seems very practical for me. Black floor, back of the seats was easy to clean after my children... The second material is grey, nice textile for haptic and touch. The decor is in silver. I could share one ...

Toch enigszins vreemd....iemand van het productiemanagement die de interieur stijlen niet kent.....Dit is geen Lodge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
Luciano V schreef op zondag 10 januari 2021 @ 00:32:
[...]

Met of zonder lichtstrip op het dashbord 8)7
De rood/oranje gloed links op het dashboard is denk ik weerkaatsing van het licht uit de portier. Zodra de deur open is dan wordt die lichtstrip rood.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ervh
goetfoud schreef op zondag 10 januari 2021 @ 02:53:
[quote]ervh schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:32:
[...]
Toch enigszins vreemd....iemand van het productiemanagement die de interieur stijlen niet kent.....Dit is geen Lodge.
Snap je opmerking hoor, maar iedereen zit er wel eens naast toch qua benaming? Zou er niets achter zoeken.
Ga zijn gegevens hier niet delen maar op LinkedIN wel gevonden dat het klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterH85
https://tweakers.net/i/IO...NsScjYX6.jpg?f=user_large

Trouwens interessant hoe per land en model de combi van zwart en chroom verschild. De foto van de race blue Enyaq van gisteren heeft de grille en dakrails van de 80 (chroom) en de raamomlijsting van de 60 (zwart).
In het optiepakket van de 60 kun je kiezen voor chroom, maar ik betwijfel of de 60 standaard een zwarte grille en daklijsten heeft. Het zal vooral om de omlijsting van de ramen gaan. De grille heb ik nog nooit in volledig zwart gezien en de dakrails zijn ook meestal gewoon chroom. Het zou mij niet verbazen als de auto in dat opzicht anders wordt geleverd dan dat in de folder staat bij de 60.

Daar heeft de configurator sowieso een handje van. Dingen noemen als optie die er al op zitten. Denk aan Navi bij optie Navi plus en rijmodi bij sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Nu online
ervh schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:32:
[...]

PTC = Positive Temperature Coëfficiënt heater. Dit is een verwarmingselement voor een EV dat is gebaseerd op een halfgeleider verwarmingselement in een waterverwarming. Dus ja, zonder gebruik van een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Die zwarte lijkt mij niet helemaal standaard...zo te zien is ook de onderkant van de achterbumper en zijkanten meegespoten, ook het zwarte Skoda logo achterop lijkt me niet helemaal standaard.
Zou zeker kunnen dat het niet standaard is, misschien is dit wel een sportline versie welke in tsjechie al te bestellen was en hier nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Loepoog schreef op zondag 10 januari 2021 @ 07:37:
[...]
De rood/oranje gloed links op het dashboard is denk ik weerkaatsing van het licht uit de portier. Zodra de deur open is dan wordt die lichtstrip rood.
Scherp gezien, als er licht in dashboard zou zitten dan had je dit moeten zien onder chromen strip en ik zie daar niets brand hoe ver je ook inzoomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
ervh schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:31:
[...]

Snap je opmerking hoor, maar iedereen zit er wel eens naast toch qua benaming? Zou er niets achter zoeken.
Ga zijn gegevens hier niet delen maar op LinkedIN wel gevonden dat het klopt.
Eens dat iemand er naast kan zitten, is al mooi dat er zoveel gedeeld wordt en top dat je het deelt.
Je bedoelt dat dor jou gecontroleerde gegevens op facebook topic matchen met gegevens linkedin en dat interieur inderdaad loft is ipv lodge?
Loft het namelijk op rug deel de 'strepen' over hele breedte en lodge niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@WouterH85 heb configurator van Nederland, België en Duitsland doorlopen voor 60 en 80, resultaat:
[list]
• 60 vulling grille zwart, omlijsting chroom, raamomlijsting en dakrails zwart, optioneel raamomlijsting en dakrails in chroom (dakrails is meer zilverachtig op plaatje).
[list]
• 80 vulling grille zwart, omlijsting chroom, raamomlijsting en dakrails chroom (dakrails is meer zilverachtig op plaatje).

Misschien in Tsjechië meer keuzes of eigenaar is zelf gaan hobbyen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Nog terugkomend op gepost video qua verbruik id4, diegene (name op youtube helloid4) heeft een 1st.
In 1 van zijn filmpjes geeft hij aan dat hij standaard led verlichting heeft en geen matrix (iq light).
Daarnaast hebben de geleverde id4 in 2020 (1st en 1st max) geen warmtepomp, let wel de max (niet 1st max) heeft wel standaard warmtepomp.
Grappig dat in prijslijst id4 staat genoemd dat elektrische interieur voorverwarming 6kW verbruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimvanb
WouterH85 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:53:
https://tweakers.net/i/IO...NsScjYX6.jpg?f=user_large

Trouwens interessant hoe per land en model de combi van zwart en chroom verschild. De foto van de race blue Enyaq van gisteren heeft de grille en dakrails van de 80 (chroom) en de raamomlijsting van de 60 (zwart).
In het optiepakket van de 60 kun je kiezen voor chroom, maar ik betwijfel of de 60 standaard een zwarte grille en daklijsten heeft. Het zal vooral om de omlijsting van de ramen gaan. De grille heb ik nog nooit in volledig zwart gezien en de dakrails zijn ook meestal gewoon chroom. Het zou mij niet verbazen als de auto in dat opzicht anders wordt geleverd dan dat in de folder staat bij de 60.

Daar heeft de configurator sowieso een handje van. Dingen noemen als optie die er al op zitten. Denk aan Navi bij optie Navi plus en rijmodi bij sport.
Je bedoelt de grill zo ongeveer?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ae1-hTpN1thfgb-NZZrO5NzufgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RM6AmFzIRG6cEegh8FNm9Yz5.jpg?f=fotoalbum_large
En de achterzijde..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhZaHeOAR90GcSJDdeA1rlw1mkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCCOHYTtYND3eKJz7Cwzsm3b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterH85
knirrebir schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:52:
@WouterH85 heb configurator van Nederland, België en Duitsland doorlopen voor 60 en 80, resultaat:
[list]
• 60 vulling grille zwart, omlijsting chroom, raamomlijsting en dakrails zwart, optioneel raamomlijsting en dakrails in chroom (dakrails is meer zilverachtig op plaatje).
[list]
• 80 vulling grille zwart, omlijsting chroom, raamomlijsting en dakrails chroom (dakrails is meer zilverachtig op plaatje).

Goed gezien ook ja! In de configurator wordt als optie gesproken over verchroomde grill, maar die blijkt standaard al zilver bij zowel 60 als 80. De dakrails ben ik bij levering nog wel benieuwd naar in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@wimvanb welke configurator is dat of zelf aan het hobbyen geweest?
Als laatste het geval is dan had ander forum member dat ook gedaan om te kijken hoe standaard velgen er in zwart uitzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimvanb
knirrebir schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:12:
@wimvanb welke configurator is dat of zelf aan het hobbyen geweest?
Als laatste het geval is dan had ander forum member dat ook gedaan om te kijken hoe standaard velgen er in zwart uitzien.
Even bewerkt met Paint...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterH85
wimvanb schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:10:
[...]

Je bedoelt de grill zo ongeveer?[Afbeelding]
En de achterzijde..[Afbeelding]
Ja deze grill vind ik erg mooi. Maar die is volgens mij alleen leverbaar geweest op de Founders Edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
@WouterH85 of laten wrappen, is een forum member hier die dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Volgens mij zijn de modellen die nu rondrijden alleen maar Skoda management auto's. Ook in Tsjechie is hij nog niet vrijgegeven.
Zou het nog kunnen dat dat bij de Loft alleen brand als je rijd? Zou een beetje gek zijn maar toch 8)7
knirrebir schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:42:
[...]
Eens dat iemand er naast kan zitten, is al mooi dat er zoveel gedeeld wordt en top dat je het deelt.
Je bedoelt ...
Wat ik bedoel is dat ik zijn profiel op LinkedIN heb gechecked en dat hij projectleider elektrische voertuigen bij Skoda is.
knirrebir schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:52:
Denk het niet persoonlijk, misschien keuze van fabriek om een aparte kleurcombi in de testvloot toe te voegen.

En om alle onduidelijkheid over het aangezicht van de koplampunits nog wat op te helderen, vond ik deze foto nog :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GwI1kS9LwaXq8SmtmZwEUm30Jo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqOW3soRDnafWS3hsmmxdLdW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• lammert.duerink
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-07-2023
Misschien nog wel even te vermelden over de standaard LED verlichting, zo zien de units er uit:

Here is detail of functions of the matrix version:
100% LED version
Light output low beam 900lm, high beam 140 lx
Automatic masking and adaptation to multiple objects simultaneously via two-line MatrixBeam (24 pixels)
Reduction of glare with reflective objects (Traffic sign)

Detail:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuVHiiRmnUPxLTnxmttqIUYF4Wo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UqQRAa1nUBCTuHGzsCj7BDWe.png?f=user_large
1 - low beam (Bi-LED)
2 - high beam (MATRIX BEAM 24 pixels)
3 - Flashing light (LED)
4 - daytime running lights (LED)
5 - Side light / Fog light (LED)

Standard version:

LED version, flashing light bulb
Light output low beam 580 lm, high beam 105 lx

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWqA_Q6U2i7B3zsyQ4fzHyHtxfQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FHtbp4fN9Ooi7P0WXu8AS7JH.png?f=user_large
1 - low beam (LED)
2 - high beam (LED)
3 - Flashing light (1x light bulb)
4 - Daytime running lights / position lights (LED)

Rear lights (Matrix version):

Two-part full LED
The crystal area is actively / passively illuminated
Rear fog light / reversing light both sides
Animated flashing light
Animation when the tailgate is opened
Coming-Home / Leaving-Home animation
(3 variants of animation can be selected in HMI)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/in-c45H0IdjpOJVtXOLrhUeHOYg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qlnuU6GGzLumdGpzRZ0Brl8y.png?f=user_large
1 - taillight
2 - brake light
3 - flashing light
4 - reversing light (both sides)
5 - rear fog light (both sides)
6 - crystal illuminated

Standard version:

Two-part full LED
Crystal area not illuminated
Rear fog light / reversing light on driver's side only
Without animation functions
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTqyzmFVeZTT2q3nDx-JCi7b1ZI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xJjBh4gGfZjswfZZWEGnZ95a.png?f=user_large

1 - taillight
2 - brake light
3 - flashing light
4 - reversing light (driver side only)
5 - rear fog light (driver side only)

Qua standaard verlichting: de configurators laten alle ook het deel in de achterklep verlicht zien, maar dat is dus niet zo! En in de koplampunits zitten dus voor de richtingaanwijzers nog halogeen lampjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@ervh dank voor update, duidelijk dat het management auto's zijn, maar dat houdt ze mijn inzien niet tegen om te experimenteren om te kijken hoe het eruit ziet als je merk en type aanduiding zwart maakt (zelfde geldt voor dakraling), ik heb idee voor mogelijke toekomstige varianten (business en/of sportline en/of anders) of als te kiezen optie anders zie ik geen reden om dat te doen.

Foto is gemaakt met deur open, dan is hier gemeld dat ambient verlichting onder deurpaneel rood wordt qua kleur als visuele waarschuwing als je deur open doet om uit te stappen, reminder let op voorbij gaand verkeer.
Kan ook zijn dat als je van buitenaf deur open doet deze visuele melding ook wordt gedaan.
Ambient verlichting kan aanstaan als je rijdt, maar kan je ook uitzetten als je rijdt, maar kan ook aan als je stilstaat, moet je volgens mij wel in auto aanwezig zijn al dan niet met contact ingeschakeld.

Thnx mbt toelichting linkedin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
knirrebir schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:32:
@ervh dank voor update, duidelijk dat het management auto's zijn, maar dat houdt ze mijn inzien niet tegen om te experimenteren om te kijken hoe het eruit ziet als je merk en type aanduiding zwart maakt (zelfde geldt voor dakraling), ik heb idee voor mogelijke toekomstige varianten (business en/of sportline en/of anders) of als te kiezen optie anders zie ik geen reden om dat te doen.

Foto is gemaakt met deur open, dan is hier gemeld dat ambient verlichting onder deurpaneel rood wordt qua kleur als visuele waarschuwing als je deur open doet om uit te stappen, reminder let op voorbij gaand verkeer.
Kan ook zijn dat als je van buitenaf deur open doet deze visuele melding ook wordt gedaan.
Ambient verlichting kan aanstaan als je rijdt, maar kan je ook uitzetten als je rijdt, maar kan ook aan als je stilstaat, moet je volgens mij wel in auto aanwezig zijn al dan niet met contact ingeschakeld.

Thnx mbt toelichting linkedin.
Eens.

Wat betreft contact ingeschakeld, waar wil jij je sleutel nog insteken om het contact aan te zetten? ;) Voet op rempedaal, vooruit/achteruit kiezen en rijden :9

Snap wat je bedoelt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@lammert.duerink dank voor post, wat je zegt over configurator klopt en is jammer, had ik niet verwacht dat van verlichting deel op klep niet verlicht is.
Van halogeen verlichting waren we in dit topic al langer achter via instructieboek en zelfs de prijslijst is door skoda nog aangepast daarop, niet lang dat het hier gemeld werd.

Toevoeging: configurator niet duidelijk, maar wat in brochure brandend te zien is van achterverlichting klopt wel.
Niet verbazend meer, maar toch nog steeds verschillen tussen prijslijsten-configurator-brochure.
Achterverlichting krijg je dus groot stuk 'plastic' waar bijna niets brandt qua verlichting.

[ Voor 31% gewijzigd door knirrebir op 10-01-2021 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@ervh snap wat je bedoelt, elke versie heeft start-stop knop, kwam door instructieboekje waar ook nodige staat over fysiek gebruik van sleutel voor diverse zaken, man man het duizelt soms iets teveel door alle info.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• goetfoud
lammert.duerink schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:29:
Misschien nog wel even te vermelden over de standaard LED verlichting, zo zien de units er uit:

Here is detail of functions of the matrix version:
100% LED version
Light output low beam 900lm, high beam 140 lx
Automatic masking and adaptation to multiple objects simultaneously via two-line MatrixBeam (24 pixels)
Reduction of glare with reflective objects (Traffic sign)

Detail:
[Afbeelding]
1 - low beam (Bi-LED)
2 - high beam (MATRIX BEAM 24 pixels)
3 - Flashing light (LED)
4 - daytime running lights (LED)
5 - Side light / Fog light (LED)

Standard version:

LED version, flashing light bulb
Light output low beam 580 lm, high beam 105 lx

[Afbeelding]
1 - low beam (LED)
2 - high beam (LED)
3 - Flashing light (1x light bulb)
4 - Daytime running lights / position lights (LED)

Rear lights (Matrix version):

Two-part full LED
The crystal area is actively / passively illuminated
Rear fog light / reversing light both sides
Animated flashing light
Animation when the tailgate is opened
Coming-Home / Leaving-Home animation
(3 variants of animation can be selected in HMI)

[Afbeelding]
1 - taillight
2 - brake light
3 - flashing light
4 - reversing light (both sides)
5 - rear fog light (both sides)
6 - crystal illuminated

Standard version:

Two-part full LED
Crystal area not illuminated
Rear fog light / reversing light on driver's side only
Without animation functions
[Afbeelding]

1 - taillight
2 - brake light
3 - flashing light
4 - reversing light (driver side only)
5 - rear fog light (driver side only)

Qua standaard verlichting: de configurators laten alle ook het deel in de achterklep verlicht zien, maar dat is dus niet zo! En in de koplampunits zitten dus voor de richtingaanwijzers nog halogeen lampjes!
Ben in het verleden veel vragen over de verlichting tegen gekomen. Met deze post in 1 klap duidelijkheid verschaft en mijn beeld bevestigd. Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
knirrebir schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:39:
@ervh snap wat je bedoelt, elke versie heeft start-stop knop, kwam door instructieboekje waar ook nodige staat over fysiek gebruik van sleutel voor diverse zaken, man man het duizelt soms iets teveel door alle info.
Haha ja. Persoonlijk snap ik die start/stop knop niet helemaal want Kessy Go is standaard geloof ik. Kan dan alleen handig zijn als je hem in zijn "vrij" wilt hebben staan?
goetfoud schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:41:
[...]
Ben in het verleden veel vragen over de verlichting tegen gekomen. Met deze post in 1 klap duidelijkheid verschaft en mijn beeld bevestigd. Top!
Helemaal eens, @lammert.duerink thanks hiervoor!

Enige wat ik me afvraag, als het deel op de achterklep niet verlicht is bij standaard LED of de lampen dan wel door keuring heen komen, veel te klein qua achterlichten zou ik zeggen. Maargoed ik heb geen kennis van de regels van de EU hierover..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@ervh kessy go is standaard, waar sleutel dan voor nodig is weet ik niet meer, dan moet ik instructieboek doornemen.
Wat je precies bedoelt met handig in neutral weet ik niet.
Volgens mij deel op achterklep niet verlicht te zijn, is volgens mij bij meerdere merken het geval en die rijden rond op kenteken in Nederland; is ook bij veel merken wel verschil tussen standaard en luxere versies dat deel op achterklep bij standaard niet verlicht is en luxere wel verlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
knirrebir schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:26:
@ervhWat je precies bedoelt met handig in neutral weet ik niet.

Volgens mij deel op achterklep niet verlicht te zijn, is volgens mij bij meerdere merken het geval en die rijden rond op kenteken in Nederland; is ook bij veel merken wel verschil tussen standaard en luxere versies dat deel op achterklep bij standaard niet verlicht is en luxere wel verlicht.
Als een onderhoudsmonteur iets wil testen waarvoor de auto aan moet staan. Geen idee wat overigens :+

Denk dat @vinom er al wat over heeft benoemd op pagina twee van dit topic. Zie zijn post:
vinom in "Het grote ŜKODA ENYAQ iV topic - Deel 1"

Tezamen met de post van lammert is het nu wel duidelijk denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@ervh in stand neutral om iets te testen kan, weet bij mijn e-golf dat als ik in neutral sta, contact aan en deur open doe alles uitgaat, radio kan je nog bedienen op centraal scherm (niet vanaf stuur), maar rest niet.

Eerdere post duidelijk en qua verlichting idd helemaal duidelijk na post lammert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ervh
Had diezelfde persoon gevraagd of er kans is dat de max. te laden kW's nog hoger worden dan 100/125kW.

Hij reageert met een link naar dit artikel en geeft aan dat hij met zekerheid kan zeggen dat dat ook voor de Enyaq gaat gelden middels een software update. Das dus mooi nieuws!

https://www.electrive.com...8LRtTiUB260GhyNdYDwW3xOoQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@ervh thnx voor update, kan je misschien ook vragen of warmtepomp in Nederland aan te raden is of niet?
En of effect van warmtepomp bekend is, met name als je voorverwarmt zonder dat auto aan laadpaal vastzit, in brochure geven ze aan ten minste 30% meer actieradius, is dat reëel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Nu online
knirrebir schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:25:
@ervh thnx voor update, kan je misschien ook vragen of warmtepomp in Nederland aan te raden is of niet?
En of effect van warmtepomp bekend is, met name als je voorverwarmt zonder dat auto aan laadpaal vastzit, in brochure geven ze aan ten minste 30% meer actieradius, is dat reëel?
Die ‘minstens 30%’ is marketing onzin en bovendien verkeerd vertaald. In andere landen is de tekst ‘up to 30%’, maar nergens staat onder welke condities. VW in Duitsland zegt dat het verbruik in de winter ‘afhankelijk van de omstandigheden’ (welke?!) daalt met 3-4 kWh per 100 km. Maar praktijktests van oa Nextmove.de laten nog helemaal geen winst zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@jdbiggelaa je hebt gelijk, vertalen voor skoda nederland is een kunst zal ik maar zeggen.
Als je omstandigheden wist scheelt dat weer, zal zijn rij je defensief of niet, welke opties heb je die icm warmtepomp bereik kunnen vergroten, getal wat je noemt vind de één veel en de ander weinig.
Dat van praktijk tests was eerder gepost (misschien wel door jou) en dat was raar qua uitkomst.

Vroeg het meer vanwege probleem in mijn geval met elektrische stoel, wil graag warmtepomp tbv voorverwarmen zonder teveel ten koste van actieradius wanneer ik thuis niet aan laadpaal sta (juist in die situatie verwacht ik, ook wat ik gelezen heb op andere forums, meeste voordeel).
Anders toch maar overleggen met werkgever voor wallbox thuis, geen warmtepomp en voorverwarmen aangesloten op wallbox.

Op engelse site zeggen ze het netjes qua warmtepomp: The heat pump system helps to keep the battery at the optimum temperature to maximise driving range, gewoon niet zeggen wat het mogelijk kan opleveren.

[ Voor 11% gewijzigd door knirrebir op 10-01-2021 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:08

rammes

koekebakker 1e klas

kan iemand mij trouwens uitleggen waarom de "tankdop" niet links zit maar rechts? wat is daar handig aan?

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
rammes schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:51:
kan iemand mij trouwens uitleggen waarom de "tankdop" niet links zit maar rechts? wat is daar handig aan?
Zit geen logica in volgens mij, er zijn merken die consequent zijn om bij elk model aan zelfde zijde te doen, andere merken doen bij modellen onderling nog verschillend.
Heb wel eens begrepen dat meeste tankdoppen aan een bepaalde zijde zit (weet niet of dat links of rechts is), als je die bepaalde zijde hebt sta je langer te wachten bij tankstation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:55
Dat het trottoir ook aan de rechterkant zit en als je een laadpaal hebt op een plek waar je moet file parkeren, de kabel niet helemaal om de auto heen hoeft.
Links zou natuurlijk als voordeel hebben dat het aan de bestuurderszijde zit, maar verder heb ik in mijn omgeving meer voordeel bij rechts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loepoog
Octavia III had hem ook rechts. Misschien skoda voorkeur. Wat is er eigenlijk onhandig aan? Lijkt me 'veiliger' als een linkse. Zie wel eens tesla's langs de kant geparkeerd aan een laadpaal en dan zit de stekker aan de kant waar de auto's en fietsers rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@pim89 is ook een uitleg die te begrijpen is bij file parkeren, maar in parkeergarage dan weer niet en niet bij laadpaal op straat waar dan parkeervakken haaks op rijweg staan.
Wat @Loepoog zegt kan ook ,net op site skoda gekeken en diverse modellen aan rechterzijde, denk dat er misschien niet over nagedacht is bij VAG om bij elektrische auto's aan andere zijde te doen, ach ja het is wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog
knirrebir schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:46:
@jdbiggelaa je hebt gelijk, vertalen voor skoda nederland is een kunst zal ik maar zeggen.
Als je omstandigheden wist scheelt dat weer, zal zijn rij je defensief of niet, welke opties heb je die icm warmtepomp bereik kunnen vergroten, getal wat je noemt vind de één veel en de ander weinig.
Dat van praktijk tests was eerder gepost (misschien wel door jou) en dat was raar qua uitkomst.

Vroeg het meer vanwege probleem in mijn geval met elektrische stoel, wil graag warmtepomp tbv voorverwarmen zonder teveel ten koste van actieradius wanneer ik thuis niet aan laadpaal sta (juist in die situatie verwacht ik, ook wat ik gelezen heb op andere forums, meeste voordeel).
Anders toch maar overleggen met werkgever voor wallbox thuis, geen warmtepomp en voorverwarmen aangesloten op wallbox.

Op engelse site zeggen ze het netjes qua warmtepomp: The heat pump system helps to keep the battery at the optimum temperature to maximise driving range, gewoon niet zeggen wat het mogelijk kan opleveren.
Als de range straks nog hoger wordt door slimmere software, dan heb je daar al gratis kilometers waar je wrs eerst geen rekening mee hield (ik in elk geval niet). Ik ken jou dagdagelijkse situatie niet maar de warmtepomp is vooral bij (zeer) lage temperaturen een verbetering. Hoewel VAG het nu nog niet goed werkend heeft zal dat wel komen. Zeker voor dat geld.
Maar ik dwaal af. Hoe vaak ga je km's tekort komen die de warmtepomp wel had kunnen leveren.
Ik heb me niet in de materie verdiept maar zit vanaf dag 1 hier mee te lezen en ik krijg het gevoel dat het vooralsnog geen heilige graal is. Zeker niet als je ook kunt pre-heaten aan een laadpaal.
Lees ik het trouwens goed dat je wel de mogelijkheden voor een laadpaal aan huis hebt, maar deze nog niet hebt (en ook niet besteld). Van alle mogelijke EV frustraties denk ik dat die het hoogst op ieders lijstje staat. Het budget moet natuurlijk wel meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
knirrebir schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:04:
@pim89 is ook een uitleg die te begrijpen is bij file parkeren, maar in parkeergarage dan weer niet en niet bij laadpaal op straat waar dan parkeervakken haaks op rijweg staan.
Wat @Loepoog zegt kan ook ,net op site skoda gekeken en diverse modellen aan rechterzijde, denk dat er misschien niet over nagedacht is bij VAG om bij elektrische auto's aan andere zijde te doen, ach ja het is wat het is.
Volgens mij zitten alle tankdoppen binnen VAG aan die kant toch? (Behalve bestelbussen)

Dacht dat het met rijrichting te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@Loepoog als je op duitse site bij skoda enyaq kijkt zie je dat die hogere gecombineerde wltp actieradius opgeven; 60 to wel 412km, 80 tot wel 536km.
Warmtepomp wanneer wel-niet verbetering is me duidelijk, 1 iemand op dit forum heeft dat heeeeel duidelijk uitgelegd.
Wat je aangeeft over tekort komen van kilometers en had warmtepomp verschil gemaakt is terechte vraag, ook 1 waar ik mee bezig ben.
Laadpaal kan vanuit-via werkgever, maar er zijn wat kleine lettertjes, tot op heden niet gelezen, maar ga ik nu wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@ervh niet te maken met rijrichting, maar als je kijkt naar Japanse merken hebben die vaak links, dit omdat meeste Europese merken rechts hebben, misschien nu niet meer, maar vroeger meer Europese merk auto's in Nederland dan Japanse en was je met Japanse auto vaak sneller aan de beurt bij tank station, zeker bij opstelling volgens plaatje, maar je ziet dan gaan mensen andere zijde in rijden of je trekt tankslang over je achterraam naar andere zijde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUhCggLhF4k9cJjxFP8j5ssHzSA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/36Zb6F5U0AuzzBzY6fEP7ZWb.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:55
knirrebir schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:04:
Oke, ik heb nog helemaal geen ervaring met elektrisch rijden. Dus dikke kans dat ik wat over het hoofd zie. Maar de laadpalen die ik heb gezien bij zulke steek-parkeervakken staan vaak aan de kopse kant, en soms ‘tussen’ twee vakken. Dan maakt de kant toch niet zo veel uit?

Overigens denk ik ook dat het klopt wat jij zegt, dat het gewoon eenvoudigweg aan de kant zit waar de tankklep normaal gesproken zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
@pim89 zie plaatje, situatie tussen 2 vakken, alleen dan staat bij mij in de buurt vaak iemand met elektradop linksachter in rechter vak (gezien waar foto is gemaakt), dan heb je kans op struikelgevaar - kabel (rode lijn op plaatje) ligt half op stoep over breedte auto, dat vind ik dan niet netjes.
Heb een keer gevraagd waarom ga je daar laden, reactie 'omdat ik anders te dicht bij andere auto sta als ik andere vak ga staan en dan kan deur van andere auto tegen mijn auto komen', is wat voor te zeggen; ene snapt het andere vind het wat ver gezocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SX_jFy5Dqp1YXcXK6yatdNVG_s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6cN60suP23E4xgiU3DgZIli3.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit een auto heb gehad met tankdop links...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
knirrebir schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:27:
@Loepoog als je op duitse site bij skoda enyaq kijkt zie je dat die hogere gecombineerde wltp actieradius opgeven; 60 to wel 412km, 80 tot wel 536km.
Warmtepomp wanneer wel-niet verbetering is me duidelijk, 1 iemand op dit forum heeft dat heeeeel duidelijk uitgelegd.
Wat je aangeeft over tekort komen van kilometers en had warmtepomp verschil gemaakt is terechte vraag, ook 1 waar ik mee bezig ben.
Laadpaal kan vanuit-via werkgever, maar er zijn wat kleine lettertjes, tot op heden niet gelezen, maar ga ik nu wel doen.
Indien mogelijk een laadpaal aan huis te hebben zou ik het zeker doen, inderdaad wel goed opletten hoe een en ander geregeld is met je stroomcontract en vergoeding etc.
Kan best een dingetje zijn....denk dat daar ook wel ergens een goed forum voor is voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

hier mijn regeling:

kosten laadpaal ->werk. na 4 jaar eigendom. ga je binnen 4 jaar verhuizen dan zelf betalen
stroom vergoeding 22/23 cent word automatisch terugbetaald via LM op je bankrekening
kosten 3fase aansluiting.->zelf
kosten meterkast aanpassingen ->zelf

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
@rammes En wat verstaan ze bij jullie onder meterkast aanpassing? Ze zullen waarschijnlijk een nieuwe groep plus aardlekschakelaar plaatsen, moet je dat dan zelf betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
vinom schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:24:
@rammes En wat verstaan ze bij jullie onder meterkast aanpassing? Ze zullen waarschijnlijk een nieuwe groep plus aardlekschakelaar plaatsen, moet je dat dan zelf betalen?
Yep dat zijn kosten die je (meestal) zelf moet dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Kan ook zijn dat je je hele groepenkast moet vervangen van 1 naar 3 fase. Ik heb het recent laten doen, was binnen 2 uur gepiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
rammes schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:11:
hier mijn regeling:

kosten laadpaal ->werk. na 4 jaar eigendom. ga je binnen 4 jaar verhuizen dan zelf betalen
stroom vergoeding 22/23 cent word automatisch terugbetaald via LM op je bankrekening
kosten 3fase aansluiting.->zelf
kosten meterkast aanpassingen ->zelf
Kosten laadpaal + aansluiten zitten hier in het leasebedrag. Als je dat niet nodig hebt, dan heb je mazzel. Verzwaren naar 3-fase is voor eigen rekening.
De nuance is verder nog dat als je tussentijds van werkgever veranderd, je de helft can de kosten terug moet betalen. Na 4 jaar is het dan wel eigendom.
Vergoeding voor stroom is 23cent per kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

ervh schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:31:
Kan ook zijn dat je je hele groepenkast moet vervangen van 1 naar 3 fase. Ik heb het recent laten doen, was binnen 2 uur gepiept.
dat ga ik ook doen. mag ik vragen wat de kosten bij jou waren?

Ik zou het doen!

Pagina: 1 ... 24 ... 250 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2