Na een week ook maar even mijn bevindingen van de Enyaq IV80. Let wel ik heb de auto uit een boekje besteld, en heb geen proefrit gedaan. Dus ging echt blanco erin (best spannend).
Interieur:
Qua keuze ben ik voor het Loft interieur gegaan. Leer was een mooie optie geweest, maar ook weer een flinke aanslag op mijn leasebedrag.
Het interieur is erg netjes afgewerkt. Ik kwam van een Renault Talisman waarbij de eindcontrole blijkbaar met een echte franse slag is gegaan. Dat is bij de Skoda wel anders. Het is allemaal heel degelijk en zit goed in elkaar. De materialen zijn van goede kwaliteit en ook die zien eruit alsof ze wel een flink aantal jaren mee gaan. Het voelt ook direct als thuiskomen, en dat is wel prettig.
Additioneel heb ik het panoramadak genomen, en dat is ook wel een geweldige optie. De kinderen zijn er helemaal fan van. En ik moet zeggen ook ik ben wel direct fan! De bediening werkt top, en geen haperingen oid.
Daarnaast nog Familypakket genomen voor de kids. Wat een prima keus is met kleine kinderen.
Exterieur:
Het exterieur is net als de binnenkant goed afgewerkt en heb geen verschillen kunnen ontdekken in naden of afwerkingsverschillen. Het oogt erg goed allemaal. Qua kleur ben ik voor Moon White metallic gegaan. Dit is met een reden gebeurd, omdat er nog een afspraak komt voor het dechromen van wat zaken aan de enyaq. Waarom Skoda de keus voor zwarte onderdelen niet mogelijk maakt is mij een raadsel.
Qua verlichting heb ik de basisverlichting. Dit voldoet! Maar zoals hier al vaker gemeld was Matrix mogelijk toch een wat mooiere optie geweest. En dan met name in combinatie met de achteruitrijcamera, die is toch wel bedroevend te noemen. Okay wel eerlijk, hij is beter dan de Renault Talisman. Maar de Mini van de vrouw heeft een veel betere, en in het donker ook veel duidelijkere variant. Toch wel jammer. Hopelijk kan er uiteindelijk iets aan gedaan worden door of meer verlichting achter (programmeren oid), of camera settings.
De velgen zijn 19" Regulus, en die zien er keurig uit. Uiteraard wel flinke banden eronder maar ik moet toegeven het misstaat de auto niet.
Dan nog de keus van Comfort Plus, dit is een slimme keus en wil toch iedereen wel aanraden. De klep is een flinke en weegt ook wel iets. Dan is een automatische achterklep toch wel heel fijn! En de voetbeweging om te openen werkt ook zonder al te veel moeite. De eerste keer wel even moeten hakken

maar heb door hoe die werkt
Infotainment
Nu het infortainment.
Dit is wel even wennen als je jaren met een soort idrive systeem hebt gewerkt en nu met een touchscreen moet gaan werken. Maar afgezien van dat werkt het wel vlot en is het vrij duidelijk waar alles zit, en hoe het werkt. Al snel de layout veranderd naar wens!
De navigatie is wel een dingetje, maar dat was hier al wel bekend. Hopelijk gaat dit in de toekomst nog veranderen/verbeterd worden. Tot die tijd is het Waze en Flitsmeister via CarPlay. En anders als je laadpunten wilt ABRP (let op premium nodig voor Carplay functionaliteit)
De basis audioinstallatie is goed te noemen. En tegenover mijn Talisman mis ik alleen wat sublaag. De overige weergave is perfect te noemen. Ben daar ook wel erg blij mee, aangezien ik een goed stuk geluid in de auto wel kan waarderen. Voor een prive auto zou ik het wel gewisseld hebben voor iets beters, maar voor een lease is het prima.
Rijden
Het rijden in de IV80 is een genot. De power die de IV80 heeft is prima. Uiteraard het is geen strepentrekker maar het voldoet prima in ons verkeer. De tussensprints zijn vlot en daardoor heb je geen moment het idee dat je tekort komt. De assistentiesystemen (in mijn geval assistentie plus) zijn goed te noemen, met dan de al eerder benoemde issues van verkeersbordenherkenning. Die moet je in NL echt uitzetten. Met ons borden walhalla raakt die auto gewoon in de war. Op de snelweg werkt het systeem wel heerlijk, en ook in de file (ja helaas we mogen weer filerijden).
Eerste keer leeggereden met een eindstand van 452km. Erg netjes dus qua efficientie. Het snelladen moet ik nog gaan testen, maar het thuisladen is al prima gegaan. nu nog even gescheduled laden proberen of dat een beetje werkt.
Zou ik wat anders gedaan hebben?
Op basis van mijn budget en mogelijkheden aan wat ik max wilde uitgeven is de configuratie uitstekend. Als ik hem opnieuw zou configureren zou ik alleen Matrix verlichting erbij hebben genomen. De HUD heb ik eruit gelaten omdat ik het als gadget zag. Dit zie ik nu wel iets anders, maar zou hem desondanks dat nog steeds niet kiezen. Dat heeft meer met de prijs te maken van de HUD.
Nog even mijn config om het plaatje cmpleet te maken:
IV80 Moon White Metallic
19" Regulus
Assistentie Plus Pakket
Comfort Plus Pakket
Klimaat Pakket
Family Pakket
125Kw snelladen
Panoramadak