Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 212 ... 250 Laatste
Acties:
  • 1.768.694 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@RandomNick Mja, ik had iets te laat door dat in in het Enyag topic zat te lezen ipv het algemene topic, sorry |:( Ik hoopte er mee weg te komen maar ik heb zelf helaas geen Enyaq.

Dat uitgesteld laden in de auto zelf niet werkt heb ik nooit eerder gehoord, dus ik ging er van uit dat het hier ook wel zou werken. In mijn auto is het een crime om in te stellen, dus ik gebruik het niet zo vaak. Wat je wel moet doen (in mijn auto dus) is er voor zorgen dat de auto de tijd heeft gehad om de instelling te bewaren. Je moet dus niet na het "ok" knopje ingedrukt te hebben de auto gelijk uitzetten, maar eerst een paar seconden wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:00
JeroenE schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:10:
@RandomNick Mja, ik had iets te laat door dat in in het Enyag topic zat te lezen ipv het algemene topic, sorry |:( Ik hoopte er mee weg te komen maar ik heb zelf helaas geen Enyaq.

Dat uitgesteld laden in de auto zelf niet werkt heb ik nooit eerder gehoord, dus ik ging er van uit dat het hier ook wel zou werken. In mijn auto is het een crime om in te stellen, dus ik gebruik het niet zo vaak. Wat je wel moet doen (in mijn auto dus) is er voor zorgen dat de auto de tijd heeft gehad om de instelling te bewaren. Je moet dus niet na het "ok" knopje ingedrukt te hebben de auto gelijk uitzetten, maar eerst een paar seconden wachten.
OK - for the sake of good order: bij de Enyaq, ID3 en ID4 werkt het gepland laden via de auto dus niet ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
svenxyz schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 10:12:
[...]

Ik weet niet of je de mogelijkheid nog hebt, maar ik heb een Zappi laadpaal. Werkt uitstekend. Overdag alleen laden via zonnepanelen en 's nachts als er nog onvoldoende stroom is via normaal netwerk. Auto op 80% gezet.
Hoe werkt dat laden overdag? is er iets gekoppeld van/aan de zonnepanelen (zodat de laadpaal weet dat er teruggeleverd wordt aan het net ?

en wisselt de laadstroom dan continu met de hoeveelheid zon?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chipsoer
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-12-2024
Kaaschef schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 13:51:
[...]

Hoe werkt dat laden overdag? is er iets gekoppeld van/aan de zonnepanelen (zodat de laadpaal weet dat er teruggeleverd wordt aan het net ?

Dat regelt de Zappi. De Enyaq of de app kan daar niks in betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:38
De Enyaq blijft een verkooptopper in EV land. Samen met de Niro constant in de top-3. Runners up zijn de Q4 en de Y.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/em3haaZW9HxAqrVAC2ZmPTJ5foo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6RcAGhfUBibqpmyPULZprKz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• langevoort
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IoxrR6kGEglO_de4MMr2N8kAvf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2O2ALtP6qmbQTCA46GDMNiaQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iZIgBP_mppFRYCFVlaSdxSdCkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9kZxhCeFrWExTtgyUUi0lkmW.jpg?f=fotoalbum_large

Vorige week opgehaald. IV 80 met warmtepomp en 19inch, MJ 2021. Geen traffic assist of dynamic lighting. Wel gratis navi erbij. Heb de achterklep clean laten opleveren. Ik weet nog niet of ik het zo laat. Wat vinden jullie ervan? Evt alleen iv logo terugplaatsen?

Spidermellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Kaaschef schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 13:51:
[...]

De Zappi meet constant of er teruggeleverd wordt aan het net en ‘roomt’ die stroom af. Alles wat de zonnepanelen méér produceren dan het huis nodig heeft, gaat direct je accu in.

In de grafiek hieronder een voorbeeld van een zonnige dag (1 juni), waarbij de hele dag stroom is teruggeleverd (geel) tot om 16:30 uur de auto aan de lader gaat en de beschikbare zonnestroom de auto ingaat en géén extra stroom uit het net wordt gehaald (nouja, een beetje, de regeling is niet perfect, omdat er in stappen bij- en afgeschakeld wordt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uv-RcpuKwFXjOrk-c_1BJix6MhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOeaJX2Av7zsftWawGC7chrH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:55
Na een week ook maar even mijn bevindingen van de Enyaq IV80. Let wel ik heb de auto uit een boekje besteld, en heb geen proefrit gedaan. Dus ging echt blanco erin (best spannend).

Interieur:
Qua keuze ben ik voor het Loft interieur gegaan. Leer was een mooie optie geweest, maar ook weer een flinke aanslag op mijn leasebedrag.

Het interieur is erg netjes afgewerkt. Ik kwam van een Renault Talisman waarbij de eindcontrole blijkbaar met een echte franse slag is gegaan. Dat is bij de Skoda wel anders. Het is allemaal heel degelijk en zit goed in elkaar. De materialen zijn van goede kwaliteit en ook die zien eruit alsof ze wel een flink aantal jaren mee gaan. Het voelt ook direct als thuiskomen, en dat is wel prettig.

Additioneel heb ik het panoramadak genomen, en dat is ook wel een geweldige optie. De kinderen zijn er helemaal fan van. En ik moet zeggen ook ik ben wel direct fan! De bediening werkt top, en geen haperingen oid.

Daarnaast nog Familypakket genomen voor de kids. Wat een prima keus is met kleine kinderen.

Exterieur:

Het exterieur is net als de binnenkant goed afgewerkt en heb geen verschillen kunnen ontdekken in naden of afwerkingsverschillen. Het oogt erg goed allemaal. Qua kleur ben ik voor Moon White metallic gegaan. Dit is met een reden gebeurd, omdat er nog een afspraak komt voor het dechromen van wat zaken aan de enyaq. Waarom Skoda de keus voor zwarte onderdelen niet mogelijk maakt is mij een raadsel.

Qua verlichting heb ik de basisverlichting. Dit voldoet! Maar zoals hier al vaker gemeld was Matrix mogelijk toch een wat mooiere optie geweest. En dan met name in combinatie met de achteruitrijcamera, die is toch wel bedroevend te noemen. Okay wel eerlijk, hij is beter dan de Renault Talisman. Maar de Mini van de vrouw heeft een veel betere, en in het donker ook veel duidelijkere variant. Toch wel jammer. Hopelijk kan er uiteindelijk iets aan gedaan worden door of meer verlichting achter (programmeren oid), of camera settings.

De velgen zijn 19" Regulus, en die zien er keurig uit. Uiteraard wel flinke banden eronder maar ik moet toegeven het misstaat de auto niet.

Dan nog de keus van Comfort Plus, dit is een slimme keus en wil toch iedereen wel aanraden. De klep is een flinke en weegt ook wel iets. Dan is een automatische achterklep toch wel heel fijn! En de voetbeweging om te openen werkt ook zonder al te veel moeite. De eerste keer wel even moeten hakken :P maar heb door hoe die werkt :D

Infotainment

Nu het infortainment.

Dit is wel even wennen als je jaren met een soort idrive systeem hebt gewerkt en nu met een touchscreen moet gaan werken. Maar afgezien van dat werkt het wel vlot en is het vrij duidelijk waar alles zit, en hoe het werkt. Al snel de layout veranderd naar wens!

De navigatie is wel een dingetje, maar dat was hier al wel bekend. Hopelijk gaat dit in de toekomst nog veranderen/verbeterd worden. Tot die tijd is het Waze en Flitsmeister via CarPlay. En anders als je laadpunten wilt ABRP (let op premium nodig voor Carplay functionaliteit)

De basis audioinstallatie is goed te noemen. En tegenover mijn Talisman mis ik alleen wat sublaag. De overige weergave is perfect te noemen. Ben daar ook wel erg blij mee, aangezien ik een goed stuk geluid in de auto wel kan waarderen. Voor een prive auto zou ik het wel gewisseld hebben voor iets beters, maar voor een lease is het prima.

Rijden

Het rijden in de IV80 is een genot. De power die de IV80 heeft is prima. Uiteraard het is geen strepentrekker maar het voldoet prima in ons verkeer. De tussensprints zijn vlot en daardoor heb je geen moment het idee dat je tekort komt. De assistentiesystemen (in mijn geval assistentie plus) zijn goed te noemen, met dan de al eerder benoemde issues van verkeersbordenherkenning. Die moet je in NL echt uitzetten. Met ons borden walhalla raakt die auto gewoon in de war. Op de snelweg werkt het systeem wel heerlijk, en ook in de file (ja helaas we mogen weer filerijden).

Eerste keer leeggereden met een eindstand van 452km. Erg netjes dus qua efficientie. Het snelladen moet ik nog gaan testen, maar het thuisladen is al prima gegaan. nu nog even gescheduled laden proberen of dat een beetje werkt.

Zou ik wat anders gedaan hebben?

Op basis van mijn budget en mogelijkheden aan wat ik max wilde uitgeven is de configuratie uitstekend. Als ik hem opnieuw zou configureren zou ik alleen Matrix verlichting erbij hebben genomen. De HUD heb ik eruit gelaten omdat ik het als gadget zag. Dit zie ik nu wel iets anders, maar zou hem desondanks dat nog steeds niet kiezen. Dat heeft meer met de prijs te maken van de HUD.

Nog even mijn config om het plaatje cmpleet te maken:

IV80 Moon White Metallic
19" Regulus
Assistentie Plus Pakket
Comfort Plus Pakket
Klimaat Pakket
Family Pakket
125Kw snelladen
Panoramadak

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebbe_1
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07-01-2022
gefeliciteerd! wat betreft je vraag over de achterkant: ik vind em nu te kaal. Zou wel iets op de achterkant zetten, maar is mijn persoonlijke smaak. Veel rijplezier.
langevoort schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:08:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vorige week opgehaald. IV 80 met warmtepomp en 19inch, MJ 2021. Geen traffic assist of dynamic lighting. Wel gratis navi erbij. Heb de achterklep clean laten opleveren. Ik weet nog niet of ik het zo laat. Wat vinden jullie ervan? Evt alleen iv logo terugplaatsen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pimmr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:38
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Arctic Silver met Regulus velgen kan ik niet genoeg zien, daar het ook de configuratie is waar ik op zit te wachten :9~

Ik vind de klep wel erg kaal zo. Zou persoonlijk als je dan wat weg wilt halen alleen type en uitvoering weghalen en Skoda laten staan, omdat ik dat zeker niet vind misstaan. Evt alleen ontchromen.
sebbe_1 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:38:
gefeliciteerd! wat betreft je vraag over de achterkant: ik vind em nu te kaal. Zou wel iets op de achterkant zetten, maar is mijn persoonlijke smaak. Veel rijplezier.

[...]
Dat dus, je was me voor ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Pimmr op 04-10-2021 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patman070
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-04-2022
jdbiggelaa schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:09:
[...]

De Zappi meet constant of er teruggeleverd wordt aan het net en ‘roomt’ die stroom af. Alles wat de zonnepanelen méér produceren dan het huis nodig heeft, gaat direct je accu in.

In de grafiek hieronder een voorbeeld van een zonnige dag (1 juni), waarbij de hele dag stroom is teruggeleverd (geel) tot om 16:30 uur de auto aan de lader gaat en de beschikbare zonnestroom de auto ingaat en géén extra stroom uit het net wordt gehaald (nouja, een beetje, de regeling is niet perfect, omdat er in stappen bij- en afgeschakeld wordt).

[Afbeelding]
Zo dat is een mooie terug levering welke jij hebt.. hoeveel panelen zijn dat 30 ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16:42
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tja het blijft een kwestie van smaak! Ik vind de achterklep veel te kaal zo….niet mooi. Maar zou juist niet ontchromen (iets dat ik hier vaak voorbij zie komen). Het chroom maakt de Arctic Silver juist een beetje chiquer😊👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:50
Pimmr schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:39:
[...]

Arctic Silver met Regulus velgen kan ik niet genoeg zien, daar het ook de configuratie is waar ik op zit te wachten :9~

Ik vind de klep wel erg kaal zo. Zou persoonlijk als je dan wat weg wilt halen alleen type en uitvoering weghalen en Skoda laten staan, omdat ik dat zeker niet vind misstaan. Evt alleen ontchromen.

[...]

Dat dus, je was me voor ;)
Originele Zwarte Skoda letters voor op de achterklep kun je nabestellen bij de garage, kosten €28,50.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jdbiggelaa
patman070 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:41:
[...]

Zo dat is een mooie terug levering welke jij hebt.. hoeveel panelen zijn dat 30 ofzo?
38 panelen op oost, zuid en west. Ik ben (bijna) energieneutraal op jaarbasis voor huishouden, verwarming en Enyaq :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zumba
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:04

zumba

De eAmbu is onderweg!

jdbiggelaa schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:41:
[...]

38 panelen op oost, zuid en west. Ik ben (bijna) energieneutraal op jaarbasis voor huishouden, verwarming en Enyaq :)
:*) Haha. Prachtig gevoel is dat. Speek uit ervaring. 40 panelen.. :)

Edit: V2G was nog mooier geweest... Heb ik toch nog iets te wensen.

[ Voor 10% gewijzigd door zumba op 05-10-2021 07:55 ]

zumba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zumba

zumba

De eAmbu is onderweg!

Terugkomend op mijn verlichtingsperikelen, zoals beloofd. Dimlicht vind ik te laag afgesteld, maar misschien verwent met andere systemen van vorige auto's. Auto is inmiddels 2 x terug geweest voor afstelling. Dit is het maximum zegt de dealer.
Tja, daar doen we het maar mee dus...

zumba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:24
zumba schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 08:48:
Terugkomend op mijn verlichtingsperikelen, zoals beloofd. Dimlicht vind ik te laag afgesteld, maar misschien verwent met andere systemen van vorige auto's. Auto is inmiddels 2 x terug geweest voor afstelling. Dit is het maximum zegt de dealer.
Tja, daar doen we het maar mee dus...
Mja, ik vond dat ook eigenlijk direct bij de eerste rit in het donker met de Enyaq. Met de softwarematige aanpassing heb ik 'm omhoog gezet. Dat is voor mij voldoende, maar ideaal is anders. Heeft iemand toevallig al eens na gevraagd of het mogelijk is om achteraf alsnog Matrix LED te laten monteren en wat de kosten daarvan zouden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:35
Zelf ben ik bezig om de Enyaq samen te stellen en zit te twijfelen over de heads up display. Heeft dit toegevoegde waarde? Zelf heb ik meer het idee dat het een gimmick is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zumba

zumba

De eAmbu is onderweg!

pim89 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 08:54:
[...]

Mja, ik vond dat ook eigenlijk direct bij de eerste rit in het donker met de Enyaq. Met de softwarematige aanpassing heb ik 'm omhoog gezet. Dat is voor mij voldoende, maar ideaal is anders. Heeft iemand toevallig al eens na gevraagd of het mogelijk is om achteraf alsnog Matrix LED te laten monteren en wat de kosten daarvan zouden zijn?
Mijn bericht betreft dimlicht in het LED Matrixsysteem. Denk dat het bij jou anders werkt.
Begrijp dat jij de verlichting af kunt stellen in het infotainmentsysteem?

zumba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:24
zumba schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:08:
[...]

Mijn bericht betreft dimlicht in het LED Matrixsysteem. Denk dat het bij jou anders werkt.
Begrijp dat jij de verlichting af kunt stellen in het infotainmentsysteem?
Ah ik deed inderdaad de aanname dat het om de standaardverlichting ging. Bij de standaardverlichting kun je de hoogte via het grote scherm omlaag en omhoog stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zumba

zumba

De eAmbu is onderweg!

pim89 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:09:
[...]

Ah ik deed inderdaad de aanname dat het om de standaardverlichting ging. Bij de standaardverlichting kun je de hoogte via het grote scherm omlaag en omhoog stellen.
Duidelijk. Voor dimlicht hoef je de upgrade dus niet te doen.
Het plus (matrix) systeem maakt wel veel goed trouwens. Dat gaat nu standaard aan. En werkt goed.
Minuntjes: Op snelwegen gaat links standaard uit (ook bij geen verkeer voor je; linkerrijstrook is dan voor max 30/40 mtr. verlicht. En af en toe reageert het systeem niet snel genoeg of onvoldoende op tegenliggers en wordt ik geconfronteerd met seinende tegenliggers.
Overigens: het grote Volkswagen ID.X topic volg ik ook. Daar lezen we dat de updates al even geleden zijn begonnen met uitrollen. Daarin ook een update voor de LED matrix: ("The image processing of the multifunction camera has also been improved; it recognises motorbikes and other road users even faster. The same applies in the dark: here, the dynamic high beam control – if onboard – is to regulate its own light even more precisely.").

zumba

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Genestealer
Poulske schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:08:
Zelf ben ik bezig om de Enyaq samen te stellen en zit te twijfelen over de heads up display. Heeft dit toegevoegde waarde? Zelf heb ik meer het idee dat het een gimmick is.
Ik vind het zelf erg prettig maar, zou ook zonder kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Genestealer
Alex Timmermans schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:50:
[...]

Yep, hier hetzelfde. Zodra stuurverwarming aan gaat krijg ik melding dat acc niet werkt en dan na 10-20 seconden werkt het weer.
Nu zelf ook ervaren. Nooit storingen maar, zojuist keer met stuurverwarming gereden en ik krijg ineens dat travel assist niet beschikbaar is. Dit was echter maar van korte duur. Na een stoplicht functioneerd travel assist weer. Wel nadat ik de stuurverwarming uit had gezet. Ik ga er eens goed op letten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
als je altijd met een gepoliseerde zonnebril rijdt.. nee. 0,0 waarde[soms 25-50% zichtbaar afhankelijk hoe je glazen zijn gedraaid in montuur), voor de rest, ik kijk amper omlaag naar mn scherm met een hud.

[ Voor 8% gewijzigd door Simply1337 op 05-10-2021 09:57 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex Timmermans
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-09 21:46
Genestealer schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:53:
[...]

Nu zelf ook ervaren. Nooit storingen maar, zojuist keer met stuurverwarming gereden en ik krijg ineens dat travel assist niet beschikbaar is. Dit was echter maar van korte duur. Na een stoplicht functioneerd travel assist weer. Wel nadat ik de stuurverwarming uit had gezet. Ik ga er eens goed op letten.
Is een bekend probleem. En inderdaad iedere keer maar van korte duur (gelukkig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex Timmermans
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-09 21:46
Ik had het in mijn vorige auto. Nu niet meer.
Daar het kleine display goed zichtbaar is en alleen de nodige info bevat mis ik de hud eerlijk gezegd niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmniRocket
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-07 12:44
Sinds gisteren staat de Skoda Enyaq 60 hier ook voor de deur.
Hij valt goed op in het Race Blue!

Hij rijdt erg lekker, maar dat had ik hier vast niet hoeven te vermelden ;).

Gisteren direct gemerkt dat het overnemen van de snelheidsborden en aankomende bochten inderdaad niet lekker werkt bij de ACC. Bij aankomende bochten remt de auto vroeg en soms is het ook niet eens nodig om te remmen. En zoals velen zeggen pakt de verkeersbordenherkenning inderdaad regelmatig het verkeerde verkeersbord bij bijvoorbeeld een parallelweg met een lagere snelheid.

Vanochtend mooi gebruik kunnen maken van de app waardoor de auto al een aangename temperatuur had.
Doordat de zon op het scherm stond kon ik wel zien dat er al aardig wat vingerafdrukken op het scherm stonden, gauw reinigingsdoekjes in de auto leggen om het scherm schoon te maken!
In het verlengde van dat is het ook niet nodig om de verlichting binnen aan te raken om deze aan te zetten, je hand dichtbij houden is goed genoeg. Dat scheelt wat vette vingers op de lampjes ;).

Tijdens het rijden over een rotonde gereden zonder überhaupt een pedaal te gebruiken. Er stond een rij om de rotonde op te gaan en de auto remde netjes af en bleef langzaam meerollen, daarna op de rotonde ging de auto ook weer harder meerijden, wel oppassen dat de auto niet ineens denkt dat hij voluit kan gaan maar dat gebeurde niet. Binnenkort eens kijken of de auto dat ook doet als er geen ander verkeer is bij de rotonde, wellicht dat het dan wel alleen werkt met de ACC instellingen dat deze rekening houdt met bochten.

De auto kwam overigens zelf tot stilstand als de auto's voor mij ook stilstonden. Om daarna door te rijden moest ik zelf het stroompedaal indrukken en de ACC opnieuw aanzetten.

Wat ik ook nog jammer vind is dat de auto niet automatisch op slot gaat als je van de auto wegloopt, het wegrijden daarentegen is natuurlijk wel erg gemakkelijk dat je alleen maar het rempedaal hoeft in te trappen om de auto aan te zetten.

Ik moet nog instellen dat de elektrisch instelbare stoel automatisch op een bepaalde stand gaat als een specifieke sleutel in de buurt komt. Ik begrijp dat dat niet echt gebruikersvriendelijk is en je dat op een specifieke manier moet doen.
1. Open de auto
2. zet stoel in juiste positie incl spiegels
3. druk op stoel Set-1
4. kies profiel radio
5. zet vinkje sleutel in systeem even uit en weer aan
Zometeen maar even uitproberen.

Wellicht laat ik nog een dashcam installeren van Skoda zelf, iemand enige ervaring daarmee hoe dit eruit komt te zien?

Al met al heel erg tevreden met mijn Enyaq!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
OmniRocket schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:00:

Gisteren direct gemerkt dat het overnemen van de snelheidsborden en aankomende bochten inderdaad niet lekker werkt bij de ACC. Bij aankomende bochten remt de auto vroeg en soms is het ook niet eens nodig om te remmen. En zoals velen zeggen pakt de verkeersbordenherkenning inderdaad regelmatig het verkeerde verkeersbord bij bijvoorbeeld een parallelweg met een lagere snelheid.

Vanochtend mooi gebruik kunnen maken van de app waardoor de auto al een aangename temperatuur had.
Doordat de zon op het scherm stond kon ik wel zien dat er al aardig wat vingerafdrukken op het scherm stonden, gauw reinigingsdoekjes in de auto leggen om het scherm schoon te maken!
In het verlengde van dat is het ook niet nodig om de verlichting binnen aan te raken om deze aan te zetten, je hand dichtbij houden is goed genoeg. Dat scheelt wat vette vingers op de lampjes ;).

Tijdens het rijden over een rotonde gereden zonder überhaupt een pedaal te gebruiken. Er stond een rij om de rotonde op te gaan en de auto remde netjes af en bleef langzaam meerollen, daarna op de rotonde ging de auto ook weer harder meerijden, wel oppassen dat de auto niet ineens denkt dat hij voluit kan gaan maar dat gebeurde niet. Binnenkort eens kijken of de auto dat ook doet als er geen ander verkeer is bij de rotonde, wellicht dat het dan wel alleen werkt met de ACC instellingen dat deze rekening houdt met bochten.

De auto kwam overigens zelf tot stilstand als de auto's voor mij ook stilstonden. Om daarna door te rijden moest ik zelf het stroompedaal indrukken en de ACC opnieuw aanzetten.

Wat ik ook nog jammer vind is dat de auto niet automatisch op slot gaat als je van de auto wegloopt, het wegrijden daarentegen is natuurlijk wel erg gemakkelijk dat je alleen maar het rempedaal hoeft in te trappen om de auto aan te zetten.

Ik moet nog instellen dat de elektrisch instelbare stoel automatisch op een bepaalde stand gaat als een specifieke sleutel in de buurt komt. Ik begrijp dat dat niet echt gebruikersvriendelijk is en je dat op een specifieke manier moet doen.

[...]

Zometeen maar even uitproberen.

Wellicht laat ik nog een dashcam installeren van Skoda zelf, iemand enige ervaring daarmee hoe dit eruit komt te zien?

Ik heb het op de volgende manier ingesteld.

1. Open auto met sleutel 1
2. Stel stoel en spiegels in (set-1/3)
3. Alles sluiten met sleutel 1

Vervolgens zelfde met sleutel 2.

Ervaar echter wel dat de stoel en spiegels pas aanpassen als je de auto opent met de sleutel. Keyless openen past stoelen en spiegels niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zumba

zumba

De eAmbu is onderweg!

"De auto kwam overigens zelf tot stilstand als de auto's voor mij ook stilstonden. Om daarna door te rijden moest ik zelf het stroompedaal indrukken en de ACC opnieuw aanzetten."
Vlgs mij.. als het je stuur vast blijft houden of opnieuw aanraakt gaat de ACC op stand by (of "aan" zo je wilt) en rijdt de auto achter je voorganger aan. Zonder stroompedaal te beroeren.

zumba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmniRocket
zumba schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:27:
[...]

Vlgs mij.. als het je stuur vast blijft houden of opnieuw aanraakt gaat de ACC op stand by (of "aan" zo je wilt) en rijdt de auto achter je voorganger aan. Zonder stroompedaal te beroeren.
Oh, dat zou kunnen. Wellicht had ik niet genoeg geduld. Even uitproberen volgende keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
zumba schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:42:
[...]

:*) Haha. Prachtig gevoel is dat. Speek uit ervaring. 40 panelen.. :)

Edit: V2G was nog mooier geweest... Heb ik toch nog iets te wensen.
Ja, eens! V2G komt wel, maar duurt nog een paar jaar voordat het in NL mainstream wordt. Zodra de afbouw van saldering serieus wordt. De volgende generatie Enyaq krijgt standaard V2G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Simply1337 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:56:
[...]

als je altijd met een gepoliseerde zonnebril rijdt.. nee. 0,0 waarde[soms 25-50% zichtbaar afhankelijk hoe je glazen zijn gedraaid in montuur), voor de rest, ik kijk amper omlaag naar mn scherm met een hud.
Ja dit dus…. Was wel een tegenvallertje.
Tenzij ik mijn hoofd scheef hou zoals een hondje die vragend naar zijn baasje kijkt kan ik mijn HUD zien.
Toch jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmniRocket
zumba schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:27:
[...]

Je hebt gelijk. Dashboard geeft ook aan dat ACC is ingeschakeld op het moment dat je het stuur aanraakt als je stil staat. Ik denk dat ik vorige keer mijn handen niet goed aan het stuur hield .

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6fyiZ9twxgoCZQyhrXBNr6XOqs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bFTOMPaAuP5G11u4er2O3IZt.jpg?f=user_large
Mijn eerste Enyaq is binnen! Nog twee nachtjes en er staat een grote voor de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 19:40
Alex Timmermans schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:36:
[...]

Ik had het in mijn vorige auto. Nu niet meer.
Daar het kleine display goed zichtbaar is en alleen de nodige info bevat mis ik de hud eerlijk gezegd niet.
Je zit al aan je 2de Enyaq ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
SkyFlyer schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 23:27:
[...]

Je zit al aan je 2de Enyaq ?
De Enyaq is niet de enige auto met een HUD ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ccreator
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-09 08:12
Arosa schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:30:
[Afbeelding]
Mijn eerste Enyaq is binnen! Nog twee nachtjes en er staat een grote voor de deur.
Waar heb je deze vandaan?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ccreator
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-09 08:12
Voor degene die het interesseert, ik heb eindelijk mijn Enyaq volledig gewrappt. Doordat het een nieuwe kleur en folie is mag ik de foto's pas na 9 oktober delen op sociale media. Dus binnenkort zal ik een paar foto's en filmpjes delen ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
De Webshop van Skoda verkoopt ze, in jouw geval moet je dan wel weer een wrapje toepassen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m--YmQdNOm93JwCbThoG70KeGmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tzdiY6ZPwmUVCIObPYNNcJ4k.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:16
Klopt, via de webshop van Skoda besteld. Moet zeggen dat de Arctic Silver van het schaalmodel wel heel erg zilver is. Van deze mini Enyaq viel de levertijd juist erg mee, stond op ruim 2 weken, maar was binnen een week in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacScum
Arosa schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:54:
Klopt, via de webshop van Skoda besteld. Moet zeggen dat de Arctic Silver van het schaalmodel wel heel erg zilver is. Van deze mini Enyaq viel de levertijd juist erg mee, stond op ruim 2 weken, maar was binnen een week in huis.
De witte en zwarte zijn direct leverbaar, vandaag voor 21:00 uur besteld is morgen in huis (zeggen ze)
Zal wel iets langer duren, iets met chips ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OmniRocket
Waar is race blue?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacScum
Op dezelfde plek als Rood, die andere blauw, Grey etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:57
Nog mensen bij wie de myskoda app "vast" zit? Mijn auto is zogezegd nog aan het laden volgens de app. Echter al een ritje gedaan vandaag. Wagen is ook in de online modus dus daar zit het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie8454
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-05-2022
Arosa schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:30:
[Afbeelding]
Haha! Die heb ik ook besteld! Staat al bij de dealer. Die wel… alleen nog even omtoveren naar een sportline 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
iRbn schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:41:
Nog mensen bij wie de myskoda app "vast" zit? Mijn auto is zogezegd nog aan het laden volgens de app. Echter al een ritje gedaan vandaag. Wagen is ook in de online modus dus daar zit het probleem niet.
Hier geen issues met de app op het ogenblik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
Even voor de mensen met issues in het multimedia systeem. Ik heb al gemerkt dat er meerdere versies qua software in omloop gaan.

Mijn Enyaq heeft de volgende Software versies:

Software: 0795
Software ABT: 108

Terwijl de meeste op 0792 staan en ABT software versie 102

Met de versie die ik nu heb draaien tot op heden nog geen van de issues gehad welke hier vaak benoemd zijn op 1tje na!

Gisteren is tijdens het rijden met alle assistentiesystemen aan een uitval geweest van het systeem nadat ik de stuurwielverwarming had uitgeschakeld. Na het opnieuw inschakelen van de stuurwielverwarming kon ik het systeem weer gebruiken en verdween de foutmelding. Daarna uitschakelen van de verwarming gaf geen foutmelding meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dtale
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-09 09:29
lijkt erop dat er toch iemand zit te snurken bij skoda, met al die stuurverwarming gerelateerde uitvallers... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-01-2024
Ccreator schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 07:39:
Voor degene die het interesseert, ik heb eindelijk mijn Enyaq volledig gewrappt. Doordat het een nieuwe kleur en folie is mag ik de foto's pas na 9 oktober delen op sociale media. Dus binnenkort zal ik een paar foto's en filmpjes delen ervan.
Nice, ben benieuwd, is het toevallig graphite grey?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enahs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 11:24
Robbie8454 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:16:
[...]

Haha! Die heb ik ook besteld! Staat al bij de dealer. Die wel… alleen nog even omtoveren naar een sportline 😅
Ga je zelf jouw schaalmodel omzetten naar sportline, of laat je dat ergens anders doen? Ik wacht zelf ook op een sportline en ben ook wel geïnteresseerd in een schaalmodel die precies lijkt.
knirrebir schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:01:
[...]

Nice, ben benieuwd, is het toevallig graphite grey?
Met de geheimzinnige toon van de boodschap denk ik dat het misschien een gele kleur is die afgelopen week in de facebook groep voorbij gekomen is.

[ Voor 27% gewijzigd door Enahs op 06-10-2021 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir

Brutaal gevraagd, maar welke specs qua assistentie; basis of plus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Enahs schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:01:
Met de geheimzinnige toon van de boodschap denk ik dat het misschien een gele kleur is die afgelopen week in de facebook groep voorbij gekomen is.
Ook interessant (thnx 4 update), nog even wachten totdat @Ccreator het onthuld, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frikandizzle
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-07-2024
Wicked-Game schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:27:
Even voor de mensen met issues in het multimedia systeem. Ik heb al gemerkt dat er meerdere versies qua software in omloop gaan.

Met de versie die ik nu heb draaien tot op heden nog geen van de issues gehad welke hier vaak benoemd zijn op 1tje na!

Gisteren is tijdens het rijden met alle assistentiesystemen aan een uitval geweest van het systeem nadat ik de stuurwielverwarming had uitgeschakeld. Na het opnieuw inschakelen van de stuurwielverwarming kon ik het systeem weer gebruiken en verdween de foutmelding. Daarna uitschakelen van de verwarming gaf geen foutmelding meer.
Hier ook al 3 keer de bovengenoede problemen met ACC gehad na het gebruik van de stuurverwarming, hopelijk kunnen ze dit softwarematig oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Laatst online: 18-09 18:34
hands down één van de beste opties die er zijn. Rij er al mee sinds Mazda CX5.. hier met de AR erbij absolute meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
Cloclo100 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:16:
[...]

hands down één van de beste opties die er zijn. Rij er al mee sinds Mazda CX5.. hier met de AR erbij absolute meerwaarde.
Ik vind het meer (voor de prijs) een gimmick en niet perse een noodzakelijke optie. Het is uiteraard maar net wat je gewend bent. In zonlicht met een gepolariseerde zonnebril is een HUD overigens waardeloos. Stond zelf voor de keus of de HUD of een Panoramadak. Uiteindelijk zelf voor het dak gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmniRocket
knirrebir schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:02:
[...]

Brutaal gevraagd, maar welke specs qua assistentie; basis of plus?
Basis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
Wicked-Game schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:21:
[...]

Ik vind het meer (voor de prijs) een gimmick en niet perse een noodzakelijke optie. Het is uiteraard maar net wat je gewend bent. In zonlicht met een gepolariseerde zonnebril is een HUD overigens waardeloos. Stond zelf voor de keus of de HUD of een Panoramadak. Uiteindelijk zelf voor het dak gegaan.
Je hoeft me niet te overtuigen hoor, ik zeg maar wat ik er van vindt :)
Ieder zijn meug!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wicked-Game
Cloclo100 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:23:
[...]

Je hoeft me niet te overtuigen hoor, ik zeg maar wat ik er van vindt :)
Ieder zijn meug!
Ik ben ansich niet tegen de HUD, en was niet bedoeld als aanval erop. Maar voor de 900,- euro vind ik de HUD vrij prijzig, en in sommige omstandigheden niet lekker bruikbaar. Wij hebben in de Mini Clubman ook een HUD, en dat had wat mij betreft ook niet gehoeven. Zo zie je maar dat iedereen anders kijkt tegen opties.

Men zal van een panoramadak hetzelfde vinden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Wicked-Game schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:27:
[...]

Ik ben ansich niet tegen de HUD, en was niet bedoeld als aanval erop. Maar voor de 900,- euro vind ik de HUD vrij prijzig, en in sommige omstandigheden niet lekker bruikbaar. Wij hebben in de Mini Clubman ook een HUD, en dat had wat mij betreft ook niet gehoeven. Zo zie je maar dat iedereen anders kijkt tegen opties.

ik heb ze beide 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedg73
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-08 11:56
https://www.facebook.com/...18&set=gm.574028590482587

Tuning bedrijf kan lane assist permanent uitzetten. Hopelijk kunnen ze snel meer settings vast zetten of uitzetten.\

[ Voor 44% gewijzigd door renedg73 op 06-10-2021 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

renedg73 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:52:
https://www.facebook.com/...18&set=gm.574028590482587

Tuning bedrijf kan lane assist permanent uitzetten. Hopelijk kunnen ze snel meer settings vast zetten of uitzetten.\
Ik vind lane-assist juist top! Ik hoor het graag wanneer ze Travel-assist kunnen activeren voor mijn Assistentie basis ;(
je link werkt trouwens niet

[ Voor 5% gewijzigd door Wootism op 06-10-2021 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langevoort
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEixslTVKqeH9i_1U4aeR-JOSsQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2raGHXc99uDD0rAjjCgSEZoQ.png?f=user_large
Het valt mij op dat op de autosleutel regelmatig een rood lampje snel knippert, als deze in huis ligt.
Het lijkt alsof hij dus aan het zenden is? Heeft dit te maken met Kessy?

Ligt de sleutel te dichtbij de auto?

Iemand anders die dit ook heeft?

Spidermellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patman070
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-04-2022
langevoort schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:21:
[Afbeelding]
Het valt mij op dat op de autosleutel regelmatig een rood lampje snel knippert, als deze in huis ligt.

ja, dan ligt ie te dicht bij de auto..
bij mij gingen regelmatig de lichten aan s'avonds als ik in huis liep :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 19:40
ManiacScum schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 00:15:
[...]

De Enyaq is niet de enige auto met een HUD ;)
Ik had ook een Prius met HUD 15 jaar geleden, maar dat is een totaal andere oplossing dan nu in de Enyaq (Enyaq alleen nog proef gereden, wacht op de uitlevering)
Wicked-Game schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:27:
[...]

Dit systeem? YouTube: The New MINI Countryman | Head-Up Display Dat is zowel functioneel als wijze waarop het werkt totaal anders dan het Enyaq systeem?

-------------------------------------------

Iedere zijn eigen ding, maar ik vind het bijzonder dat mensen stellige uitspraken doen over niet vergelijkbare opties....

(Alsof je een ACC systeem afschrijft op basis van ervaringen met Peugot van 6 jaar geleden (deze regelde alleen het gaspedaal, en remde alleen op de motor))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
Wicked-Game schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:27:

Uitval van assistentiesystemen na uitschakelen heb ik ook gehad. Daarna niet meer ingeschakeld, want was bijna thuis. Zal het de volgende keer eens proberen met weer inschakelen.
Wellicht moeten we dit wel ergens gaan melden, lijkt toch een bug die vrij veel mensen treft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RandomNick
langevoort schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:21:
[Afbeelding]

Als je binnen bereik bent communiceren de auto en sleutel. Zo weet de auto waar je bent (naast, voor, achter de auto). Als het rode lampje knippert ben je dus in bereik, en is e sleutel inderdaad te dichtbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-12-2022
RandomNick schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:26:
[...]

Als je binnen bereik bent communiceren de auto en sleutel. Zo weet de auto waar je bent (naast, voor, achter de auto). Als het rode lampje knippert ben je dus in bereik, en is e sleutel inderdaad te dichtbij.
Doe de sleutel dit nogsteeds als je 's nachts bijvoorbeeld kessy uitzet? Dus auto afsluiten met de sleutel en binnen 2 seconden de deur afsluiten via deur hendel?

Of houd die dan op met zenden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Ja dat geluk heb je met 'first edition' (weet even niet meer welke naam ze gebruikte) in België ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
RandomNick schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:26:
In huis dan toch in hoesje (metaal) of iets doen zodat signaal geblokt is was toch iets wat meer mensen doen sinds kessy op de markt is gekomen staat mij bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:20
SkyFlyer schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:05:
[...]

Ik had ook een Prius met HUD 15 jaar geleden, maar dat is een totaal andere oplossing dan nu in de Enyaq (Enyaq alleen nog proef gereden, wacht op de uitlevering)

[...]

Dit systeem? YouTube: The New MINI Countryman | Head-Up Display Dat is zowel functioneel als wijze waarop het werkt totaal anders dan het Enyaq systeem?

Iedere zijn eigen ding, maar ik vind het bijzonder dat mensen stellige uitspraken doen over niet vergelijkbare opties....

(Alsof je een ACC systeem afschrijft op basis van ervaringen met Peugot van 6 jaar geleden (deze regelde alleen het gaspedaal, en remde alleen op de motor))
👍 helemaal met je eens!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
SSJVegito schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:29:
[...]

Doe de sleutel dit nogsteeds als je 's nachts bijvoorbeeld kessy uitzet? Dus auto afsluiten met de sleutel en binnen 2 seconden de deur afsluiten via deur hendel?

Of houd die dan op met zenden?
Volgens mij wel. Dan schakelt Kessy nml. uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RandomNick
knirrebir schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:41:
[...]

In huis dan toch in hoesje (metaal) of iets doen zodat signaal geblokt is was toch iets wat meer mensen doen sinds kessy op de markt is gekomen staat mij bij.
Hoeft met de Enyaq niet, paar maanden geleden goed naar gezocht. Nieuwe vormen van Kessy (en Enyaq heeft dit) zijn beschermd tegen het kopiëren van het signaal. Als de sleutel niet aangeraakt wordt schakelt het signaal na een paar minuten uit en zal de sleutel ook niet op een 'oproep' reageren, tenzij deze weer bewogen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
SkyFlyer schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:05:
[...]

[...]

In hoeverre is de HUD dan anders?

Het projecteert alle benodigde gegevens op je voorruit of glaasje. M.u.v. dat de Enyaq nu de navigatie met Augmented Reality er aan toevoegt. De basis met km/h, navigatie pijlen, verkeersborden en lane assist doet de mini (okay ik moest even wat coderen in de Mini) ook op zijn HUD.

Dus zoveel anders is het niet.

Kijk heel simpel, als je budget hebt zou ik het doen. zo simpel is het. Heb je het budget niet en moet keuzes maken dan vind ik het persoonlijk niet een must have optie. Want ik mis er niks extras door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Laatst online: 20-07 21:34
Frikandizzle schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:12:
[...]

Hier ook al 3 keer de bovengenoede problemen met ACC gehad na het gebruik van de stuurverwarming, hopelijk kunnen ze dit softwarematig oplossen.
Kijk , soms is het een voordeel als je minder opties neemt, ik kan dat probleem dus niet krijgen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
RandomNick schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:50:
[...]

Hoeft met de Enyaq niet, paar maanden geleden goed naar gezocht. Nieuwe vormen van Kessy (en Enyaq heeft dit) zijn beschermd tegen het kopiëren van het signaal. Als de sleutel niet aangeraakt wordt schakelt het signaal na een paar minuten uit en zal de sleutel ook niet op een 'oproep' reageren, tenzij deze weer bewogen wordt.
Dit is de rede dat ik 's avonds altijd Kessy uitzet bij de Superb zodat die gewoon niet op dat signaal reageert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankdaan
  • Laatst online: 27-05-2024
Wicked-Game schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:21:
[...]

Vind het zeker geen gimmick, ik hoef mijn ogen niet van de weg te houden en heb geen leesbril nodig om mijn kleine scherm uit te kunnen lezen, verder icm travelassist ideaal, kan in de voorruit zien of de rijbaan herkend wordt. Maar zoals eerder al genoemd, ieder zijn meug.

[ Voor 9% gewijzigd door frankdaan op 06-10-2021 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
iRbn schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:41:
Uiteindelijk zekering 19 even uitgehaald en daarna de wagen opnieuw moeten linken met de app. Ik kon ook de privé modus niet meer in- of uitschakelen.

Vreemd… maar het kan een tweaker met hetzelfde probleem misschien helpen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gartok
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-04 19:00
Hier een tevreden Enyaq rijder met een vraag over het laden aan een openbare laadpaal :
Laadpaal geeft 10 Kw af maar de Enyaq neemt op met 65 km per uur .
Volgens mij was dit eerder 75 km , dus hij laad nu aanmerkelijk langzamer .
Zijn er meer met deze ervaring ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
Gartok schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:28:
Hier een tevreden Enyaq rijder met een vraag over het laden aan een openbare laadpaal :
Ligt dit niet aan hoe je rijstijl is? Als je 500 km op 1 volle accu bereikt dan lijkt me dat behoorlijk kloppen toch? Maar ik kan hier natuurlijk wat missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inze
  • Laatst online: 10-09 15:13
Toevallig de ene keer als enige aan de paal en de andere keer 2 auto's?
Bij 2 auto's aan de paal gaat vermogen bij een 11kW paal terug naar 8,5kW per poort (tenminste, hier bij mij in de buurt bij Allego).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gartok
als enige aan de paal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
Waarschijnlijk is je gemiddeld verbruik gewijzigd? Laden aan 10kW met een hoog verbruik zal resulteren in minder km/u. Ik laad nu ook minder km/u dan een maand geleden bij hogere temperaturen, maar wel steeds 10,5kW. Ik zou er me niet te druk in maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:26
Ik wil niet meer zonder, van mij mag het display achter het stuur optioneel zijn, maar ik heb dan ook geen polariserende zonnebril 8)

Andere vraag: ik heb Android Auto (AA) op Nederlandse taal ingesteld. Als ik een Whatsapp bericht laat voorlezen gaat dit prima, maar daarna is het opeens Engels: "do you want to reply?".... Hoe kan ik AA volledig Nederlands houden?

[ Voor 21% gewijzigd door FJP84 op 06-10-2021 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 19:28
De laadsnelheid in km/u is niet heel interresant en zoals al aangegeven afhankelijk van je rijstijl en temperaturen de afgelopen gereden periode.
Als de paal in beide gevallen gewoon 10 kw laad dan gaat het laden in beide gevallen even snel en zal een lege accu in ongeveer 6 of 7.5 uur vol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frikandizzle
iRbn schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:05:
[...]

Waarschijnlijk is je gemiddeld verbruik gewijzigd? Laden aan 10kW met een hoog verbruik zal resulteren in minder km/u. Ik laad nu ook minder km/u dan een maand geleden bij hogere temperaturen, maar wel steeds 10,5kW. Ik zou er me niet te druk in maken :).
Bij mij is het gemiddelde gebruik 17.0 over een langere periode. +- 12000 km gereden. Ik merk dat dat de range aanzienlijk afneemt. Laden op 10 kW op dit moment ook maar met 53km/h. Ligt dit dan echt aan de buitentemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gartok
Dank voor de antwoorden !

Ik wist niet dat de laad snelheid een relatie had met veranderingen in rijstijl .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRbn
Gartok schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 23:09:

Ik wist niet dat de laad snelheid een relatie had met veranderingen in rijstijl .
De laadsnelheid is steeds 10kW. Hoe die 10kW zich vertaalt naar km/u is hetgeen wat afhankelijk is van rijstijl (verbruik) en temperatuur.

Vergelijk het zo: je tankt een zuinige wagen en niet-zuinige wagen allebei vol met 10 liter benzine per minuut. Hoeveel km je daarmee tankt per minuut is afhankelijk van hoeveel die wagen verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
Frikandizzle schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 23:08:
[...]

Bij mij is het gemiddelde gebruik 17.0 over een langere periode. +- 12000 km gereden. Ik merk dat dat de range aanzienlijk afneemt. Laden op 10 kW op dit moment ook maar met 53km/h. Ligt dit dan echt aan de buitentemperatuur?
Zie m’n antwoord hierboven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p.d.s.mane
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 03-09 10:07

p.d.s.mane

MeMyself&I

Gartok schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 23:09:

De laad snelheid in energie (kWh) per tijd (kWh per uur, da wel kWh/h, dan wel kW) hangt alleen af van het (maximale) vermogen (kW) dat de combinatie van laadpaal en auto/accu aankan;
met de Enyaq zal dat aan een 11 kW AC laadpaal (max.) 11 kW, dus (max.) 11 kWh/h, dus (max.) 11 kWh per uur zijn;
dan wel, het zal (min.) 7 uur duren om de 77 kWh (netto) accu van een iV 80 van 0% tot 100% te laden.

Hoe ver je met de binnen een uur geladen energie kan rijden, dan wel hoeveel bereik je binnen een uur erbij kan laden (km/h), hangt inderdaad af van je (gemiddelde) verbruik, en dus (onder meer) van je rijgedrag, maar ook van het weer (temperatuur, wind, regen), de banden, etc.

80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.s.mane

p.d.s.mane

MeMyself&I

Robbie8454 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:16:
[...]

Als er iemand is die dit modelauto [1] in een Sportline uitvoering (in "echt" Arctic Silver) kan "omtoveren" (airbrush? wrappen? @Ccreator?) dan zou ik dat wel willen weten ...
Dank!

[1] https://shop.skoda.nl/lif...aq-modelauto-143?cid=2704

[ Voor 10% gewijzigd door p.d.s.mane op 07-10-2021 00:08 ]

80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruan21
  • Laatst online: 08-05 16:29
p.d.s.mane schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 00:06:
[...]

Als er iemand is die dit modelauto [1] in een Sportline uitvoering (in "echt" Arctic Silver) kan "omtoveren" (airbrush? wrappen? @Ccreator?) dan zou ik dat wel willen weten ...
Dank!

[1] https://shop.skoda.nl/lif...aq-modelauto-143?cid=2704
https://www.marktplaats.n...n-display?previousPage=lr

Is niet van mij maar miss iets voor jou? Wel iets hogere prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Ruan21 op 07-10-2021 08:27 . Reden: Foutje ]

Without data you're just another person with an opinion

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
knirrebir schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:39:
[...]

Ja dat geluk heb je met 'first edition' (weet even niet meer welke naam ze gebruikte) in België ;).
Launch+ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie8454
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-05-2022
Enahs schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:01:
[...]

Ga je zelf jouw schaalmodel omzetten naar sportline, of laat je dat ergens anders doen? Ik wacht zelf ook op een sportline en ben ook wel geïnteresseerd in een schaalmodel die precies lijkt.

[...]

Ik ga het zelf doen. Zie wel of dat lukt😅

Die gele zou inderdaad wel van CCreator kunnen zijn. Hij heeft eerder benoemd dat hij met een soortgelijke kleur bezig wilde en de velgen lijken wel erg veel op die hij ook heeft 🤔🤔😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
RandomNick schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:50:
Bedankt, dan alleen sleutel verder weg leggen als rode knopje op sleutel blijft knipperen (en daarmee te dicht bij auto in de buurt is), scheelt ook batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Kan ook zijn dat er in de buurt meer nodig is voor huizen en dat daarmee vermogen naar paal toch iets lager is, immers die 10kw is maximum, maar dat wordt niet altijd gegeven ook al staat er 1 auto te laden.

[ Voor 16% gewijzigd door knirrebir op 07-10-2021 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacScum
knirrebir schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:54:
[...]

Kan ook zijn dat er in de buurt meer nodig is voor huizen en dat daarmee vermogen naar paal toch iets lager is, immers die 10kw is maximum, maar dat wordt niet altijd gegeven ook al staat er 1 auto te laden.
je mist het punt volgens mij, het gaat om het aantal km laden per uur, dat staat volledig los van het vermogen van de laadpaal maar is afhankelijk van zaken als temperatuur en rijstijl.

Immers de laadsnelheid waar over wordt gesproken is het verschil tussen 75 km/uur en 65 km/uur

[ Voor 8% gewijzigd door ManiacScum op 07-10-2021 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frikandizzle
iRbn schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 23:55:
[...]

Zie m’n antwoord hierboven :)
Ik begrijp je antwoord wel, alleen het verbaast me dat met een gemiddeld gebruik van 17.0 over een lange tijd hij bij 100% nog maar 400km range heeft. Ik had verwacht dat 17.0 best netjes is en dat de totale range dan rond de 450 zou moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RandomNick
Frikandizzle schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:50:
[...]

Ik begrijp je antwoord wel, alleen het verbaast me dat met een gemiddeld gebruik van 17.0 over een lange tijd hij bij 100% nog maar 400km range heeft. Ik had verwacht dat 17.0 best netjes is en dat de totale range dan rond de 450 zou moeten zijn.
Dit kan zijn omdat het meest recente verbruik veel zwaarder meegewogen wordt in de GOM berekening.
Dit zal dan waarschijnlijk hoger zijn dan de 17 gemiddeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• p.d.s.mane

p.d.s.mane

MeMyself&I

ManiacScum schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:15:
[...]

je mist het punt volgens mij, het gaat om het aantal km laden per uur, dat staat volledig los van het vermogen van de laadpaal maar is afhankelijk van zaken als temperatuur en rijstijl.

Immers de laadsnelheid waar over wordt gesproken is het verschil tussen 75 km/uur en 65 km/uur
Het zou alles veel duidelijker zijn als de Enyaq bij het laden de laadsnelheid niet (alleen) als "fictief" extra bereik (range) per tijd (km/uur) zou tonen, maar (ook) de daadwerkelijke laadsnelheid (dan wel het daadwerkelijke laadvermogen) in energie per tijd (kWh/h dan wel kW).

En het zelfde geld voor de resterende bereik (range) die in het display getoond word: naast bereik (range) (in km), graag ook de (relatieve) state-of-charge (SoC) in % (altijd, niet allen met <= 10%), of zelfs de absolute SoC (cq. resterende energie) in kWh,
en ergens (display of menu op infotainment scherm) ook de daadwerkelijk (netto) capaciteit van de batterij (in kWh) --- hoe anders kan men anders aantonen als deze voor afloop van 8 jaren / 160.000 km onder de 70% valt en men dus op garantie en nieuwe accu mag krijgen ... ?

Wie weet, misschien leest iemand van Skoda hier mee en we zien op termijn iets hiervan in een software update terug --- Sinterklaas, Kerst, en Pasen zijn niet meer zo ver weg, en mijn Enyaq komt (helaas) pas daarna ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

p.d.s.mane schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:21:
[...]

Het zou alles veel duidelijker zijn als de Enyaq bij het laden de laadsnelheid niet (alleen) als "fictief" extra bereik (range) per tijd (km/uur) zou tonen, maar (ook) de daadwerkelijke laadsnelheid (dan wel het daadwerkelijke laadvermogen) in energie per tijd (kWh/h dan wel kW).

En het zelfde geld voor de resterende bereik (range) die in het display getoond word: naast bereik (range) (in km), graag ook de (relatieve) state-of-charge (SoC) in % (altijd, niet allen met <= 10%), of zelfs de absolute SoC (cq. resterende energie) in kWh,
en ergens (display of menu op infotainment scherm) ook de daadwerkelijk (netto) capaciteit van de batterij (in kWh) --- hoe anders kan men anders aantonen als deze voor afloop van 8 jaren / 160.000 km onder de 70% valt en men dus op garantie en nieuwe accu mag krijgen ... ?

Wie weet, misschien leest iemand van Skoda hier mee en we zien op termijn iets hiervan in een software update terug --- Sinterklaas, Kerst, en Pasen zijn niet meer zo ver weg, en mijn Enyaq komt (helaas) pas daarna ...
Het percentage van je accu kan je altijd zien in de app, daarnaast hebben de meeste laadpunten een info scherm met de meeste info die je benoemd. (Zie plaatje)
Deze info in je ook weer gebruiken om je accu capaciteit te berekenen zodat je weet wat je degradatie is.
Ik zie eerlijk gezegd liever dat Skoda investeert in het stabiel maken van het infotainment systeem en basis functionaliteiten van de app….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1C-OKpVWcjFSfd0U0jbjNf6vF1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2yx9aryrgj7bxSj43YsjBs36.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 212 ... 250 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2