Inderdaad grappig wat er gezegd wordt, eigenlijk hoop je op snelle review van id4 met en zonder warmtepomp zodat er meer duidelijkheid is.Toch grappig wat hij zegt over de warmtepomp. Zou haast nog overwegen om die in te ruilen voor het lichtpakket.
Eerder leveren altijd goed.vinom schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:30:
Er komen volgend jaar ook andere uitvoeringen nog op de markt zoals business of sportline versie.
Hij verwacht ook dat de gegeven levertijden positiever gaan uitvallen dan nu genoemd is.
Business en/of sportline ook interessant, mits (vind ik) minder - geen verplichte opties als je voor bepaalde optie wilt gaan en levertijd is belangrijke wel of niet 2021?
Of als dat 2022 wordt met 16% tot € 40.000 wordt dan bij levering in 2022 de aanschafprijs lager?
@FJP84Via WG, maar mag zelf kiezen uit een klein aantal LM's en zelf proberen er een goede deal uit te halen. Nee heb je, ja kun je krijgen. Daarna is het aan WG en LM om alles te formaliseren. Is me prima gelukt al zeg ik het zelf ;-).
Heb je dan korting gekregen van leasemaatschappij op pakket prijzen?
Levert dat dan ook nog lagere fiscale waarde op of dan niet?
Wel een leuk filmpje, en wat ben ik blij met de keuze voor de Enyaq ipv de ID4 persoonlijk vindt ik het plastic hoogglans materiaal in de ID4 foei lelijk, en niet harmonieus opgebouwd. de Enyaq heeft een rustigere uitstraling en niet te veel glimmend plasticvinom schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:39:
Lachen die licht animaties, leuke gimmick meer niet
[Video: Volkswagen ID.4 vs ŠKODA ENYAQ iV - Wittebrug]
De animatie van de voorkant had ik al wel gezien, van de achterkant niet. Zal wel alleen zijn in combinatie met Crystal face zijn denk ik.
EDIT: ik heb een mail gehad zie ik van de leasemaatschappij. Week 32 verwachte leverdatum. Niet de laatste ieder gevalEen maandje te overbruggen dus, want mijn huidige auto loopt in juli af.
@Ted Hanky Ik mis nog je kleur in de startpost. Wat is het geworden?
@DypFrys @Aars @technoaddict @hansre @Jeroenvr72
Weten jullie al een verwachte levertijd?
Wat betreft de licht animatie ben ik benieuwd wat er uiteindelijk op de standaard versie van over blijft
Persoonlijk denk ik dat dat wishful thinking is. De businesspacks zijn doorgaans wel goed geprijsd maar de aanschafprijs zal denk ik niet lager worden door een bijtellingsregeling van een bepaalde overheid.knirrebir schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 00:36:
[...]
Eerder leveren altijd goed.
Business en/of sportline ook interessant, mits (vind ik) minder - geen verplichte opties als je voor bepaalde optie wilt gaan en levertijd is belangrijke wel of niet 2021?
Of als dat 2022 wordt met 16% tot € 40.000 wordt dan bij levering in 2022 de aanschafprijs lager?
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Nee. Het ging puur om het naar beneden afronden van het leasetarief, zodat het binnen mijn budget bleef en geen eigen bijdrage nodig is. Was maar paar euro op maandbedrag, maar toch ik was erg content daarmee. Kan je voorstellen dat dat lastiger wordt als ik de config weer een paar honderd euro duurder maak.knirrebir schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:24:
[...]
@FJP84
Heb je dan korting gekregen van leasemaatschappij op pakket prijzen?
Levert dat dan ook nog lagere fiscale waarde op of dan niet?
Volgend jaar pas inderdaad.knirrebir schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 00:36:
[...]
Eerder leveren altijd goed.
Week 23vinom schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:39:
De animatie van de voorkant had ik al wel gezien, van de achterkant niet. Zal wel alleen zijn in combinatie met Crystal face zijn denk ik.
EDIT: ik heb een mail gehad zie ik van de leasemaatschappij. Week 32 verwachte leverdatum. Niet de laatste ieder gevalEen maandje te overbruggen dus, want mijn huidige auto loopt in juli af.
Wishful denken of niet, ik vond het een interessante melding en business modellen zijn vaak interessant, alleen vroeg ik met gelijk af worden ze nog wel-niet in 2021 geleverd of niet.Persoonlijk denk ik dat dat wishful thinking is. De businesspacks zijn doorgaans wel goed geprijsd maar de aanschafprijs zal denk ik niet lager worden door een bijtellingsregeling van een bepaalde overheid.
Stel dat het 2022 wordt is er dan nog iets mogelijk dat overheid zegt 'enyaq business modellen bestelt in 2021 levering 1e kwartaal 2022 profiteren nog van bijtelling 2021', zal wel niet maar dingen afvragen mag altijd.
Ga maar uit van niets qua animatie met standaard verlichtingJeroenvr72 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:36:
[...]
Wat betreft de licht animatie ben ik benieuwd wat er uiteindelijk op de standaard versie van over blijft
Ligt eraan wanneer ze op kenteken worden gezet. Als ze pas in 2022 op kenteken worden gezet, heb je sowieso de 2022-bijtellingknirrebir schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:18:
[...]
Wishful denken of niet, ik vond het een interessante melding en business modellen zijn vaak interessant, alleen vroeg ik met gelijk af worden ze nog wel-niet in 2021 geleverd of niet.
Stel dat het 2022 wordt is er dan nog iets mogelijk dat overheid zegt 'enyaq business modellen bestelt in 2021 levering 1e kwartaal 2022 profiteren nog van bijtelling 2021', zal wel niet maar dingen afvragen mag altijd.
Dat was mij bekend, heb in verleden al vaker gehad dat auto net te laat (nieuwe jaar) geleverd werd en niet kon profiteren van bijtelling het jaar ervoor, maar wilde de gedachte men hier niet onthoudenLigt eraan wanneer ze op kenteken worden gezet. Als ze pas in 2022 op kenteken worden gezet, heb je sowieso de 2022-bijtelling
en hier de Coupé versie :
https://www.carwow.co.uk/...-price-specs-release-date
Nog wat meer coupe, maar dan ook in rood https://www.autoweek.nl/a...aq-coupe-doet-jasje-open/.Jeroenvr72 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:44:
en hier de Coupé versie :
Hier is er nog een voor de lijst:
* IV60
* Bekleding loft
* kleur Artic silver
* Panoramadak
* 100 KW opladen
* Achteruitrijcamera en parkeersensoren voor
* Chromen dakrailing, raamomlijsting en grille
* Comfort
* Family
* Klimaat plus
Besteld op 23 oktober
1e leverdatum: week 20
Nieuwe leverdatum : week 24 (door vertraging)
* IV60
* Bekleding loft
* kleur Artic silver
* Panoramadak
* 100 KW opladen
* Comfort
* Family
* Klimaat plus
Besteld op 23 oktober
Mooie configuratie zo! Volgens mij zijn er nog niet heel veel die het Panoramadak hebben gekozen (of hij is mij gewoon niet eerder opgevallen).BvvB schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:00:
Hier is er nog een voor de lijst:
* IV60
* Bekleding loft
* kleur Artic silver
* Panoramadak
* 100 KW opladen
* Comfort
* Family
* Klimaat plus
Besteld op 23 oktober
Waar zat de vertraging in?
De kogel is door de kerk. Licht Plus pakket (Crystal face) laten vervallen en voor het Licht pakket gegaan om levering in Q2 - 2021 veilig te stellen. Terugkoppeling van de dealer gehad dat Crystal face op zijn vroegst, eventueel, misschien, mogelijk leverbaar is vanaf week 35 (zeer veel voorbehouden dus). Over het achteraf inbouwen durven ze geen uitspraak te doen, dus de kans schat ik klein in.
Van wat ik begreep is dat productieproblemen en type goedkeuring ten grondslag ligt aan het niet kunnen leveren van Crystal face.
Productie staat nu gepland op week 19 en levering ergens rond week 24. Week 1 is alweer bijna om dus nog maar 23 weken wachten
Van wat ik begreep is dat productieproblemen en type goedkeuring ten grondslag ligt aan het niet kunnen leveren van Crystal face.
Productie staat nu gepland op week 19 en levering ergens rond week 24. Week 1 is alweer bijna om dus nog maar 23 weken wachten
[ Voor 4% gewijzigd door Duncan78 op 07-01-2021 18:08 ]
Vandaag ook contact met dealer en helaas zit 'mijn' bestelling in een batch met probleem.
Ik had gekozen voor elektrische bestuurdersstoel met geheugen en verder zonder de nu (al paar weken) verplichte opties zoals assistentie en iets van sport afdeling (bijvoorbeeld verwarmbaar stuurwiel met hands off detectie).
Mijn auto zit in batch (leverperiode) waarvan fabriek nu gezegd heeft alleen elektrische bestuurdersstoel met geheugen kan niet (ook in Duitsland niet, in België weer wel, maar dit is Nederland).
Volgens importeur kon het wel, maar die is ook overruled door de fabriek.
Als er meerdere auto's zijn in deze batch die alleen elektrische bestuurdersstoel met geheugen heeft gekozen zonder de dwang verplichtingen (zoals mijn dealer het noemt) dan hebben die ook dat probleem.
Dealer gaat het nu neerleggen bij account manager van skoda nederland en hierna volgt terugkoppeling.
Kans bestaat dat enyaq voor mij helemaal niet doorgaat, leasemaatschappij is ook niet happy, werkgever ook niet en als er dwang verplichtingen moeten dan mag ik niet meer leasen want dan te grote overschrijding op leasebedrag.
Wordt vervolgd.
Ik had gekozen voor elektrische bestuurdersstoel met geheugen en verder zonder de nu (al paar weken) verplichte opties zoals assistentie en iets van sport afdeling (bijvoorbeeld verwarmbaar stuurwiel met hands off detectie).
Mijn auto zit in batch (leverperiode) waarvan fabriek nu gezegd heeft alleen elektrische bestuurdersstoel met geheugen kan niet (ook in Duitsland niet, in België weer wel, maar dit is Nederland).
Als er meerdere auto's zijn in deze batch die alleen elektrische bestuurdersstoel met geheugen heeft gekozen zonder de dwang verplichtingen (zoals mijn dealer het noemt) dan hebben die ook dat probleem.
Dealer gaat het nu neerleggen bij account manager van skoda nederland en hierna volgt terugkoppeling.
Kans bestaat dat enyaq voor mij helemaal niet doorgaat, leasemaatschappij is ook niet happy, werkgever ook niet en als er dwang verplichtingen moeten dan mag ik niet meer leasen want dan te grote overschrijding op leasebedrag.
Wordt vervolgd.
Inderdaad slecht nieuws Knir.
Over die navi compensatie, is daar al wat over bekend verder?
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Ik heb geen navi besteld. Ik krijg het nu wel volgens mijn dealer, maar ik ga gewoon de contractueel afgesproken prijs zonder navi betalen. Ook door de dealer bevestigd
Ja dat is bij mijn werkgever ook zo. Dat is dus mooi voor mijn werkgever, alleen ik betaal wel bijtelling over een hoger bedrag.. Eigenlijk net zoals de rest die verplichte opties in zijn mik gedrukt krijgt.
Daar heb ik geen last van. Ik koop hem zelf. Ik had risico van boven subsidiegrens uitkomen, maar had marge ingebouwd voor het geval dat. Gelukkig maar. Anders was ik 4000 euro misgelopen.
Bericht kwam vanuit Skoda, verder geen idee waarom. 4 weken is nog te overzien, hopelijk blijft het daarbij!pim89 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:22:
[...]
Mooie configuratie zo! Volgens mij zijn er nog niet heel veel die het Panoramadak hebben gekozen (of hij is mij gewoon niet eerder opgevallen).
Waar zat de vertraging in?
Klant is koning tochervh schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:58:
Ja dat is bij mijn werkgever ook zo. Dat is dus mooi voor mijn werkgever, alleen ik betaal wel bijtelling over een hoger bedrag.. Eigenlijk net zoals de rest die verplichte opties in zijn mik gedrukt krijgt.
Ik was er al bang voor sinds enige tijd geleden hier vroeg wie heeft er elektrische bestuurdersstoel met geheugen besteld zonder dwang verplichtingen, dat waren er niet veel en die zaten qua bestelweek in andere periode als ik.jeroenkb schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:54:
@knirrebir jeetje wat slecht nieuws.
Mag hopen dat Pon net zoals met de navi dit compenseert
Ik heb al voorstellen gestuurd naar dealer om door te geven aan account manager om zich daarover te buigen.
Daar zit ook scenario bij om order te heroverwegen, zelfde wat @ManiacScum wilde, maar die kwam ook van koude kermis thuis.
Wordt vervolgd.
@knirrebir wat is de leverweek die je doorgekregen hebt van je dealer?knirrebir schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:52:
Vandaag ook contact met dealer en helaas zit 'mijn' bestelling in een batch met probleem.
Mijn auto zit in batch (leverperiode) waarvan fabriek nu gezegd heeft alleen elektrische bestuurdersstoel met geheugen kan niet (ook in Duitsland niet, in België weer wel, maar dit is Nederland.
Mijn auto heeft vooralsnog levering week 22, ik weet niet of ik dan in dezelfde batch zit?
Ik heb ook de electrische bestuurdersstoel besteld en tevens Sport pakket, maar geen assistentie. Ik zal mijn dealer ook even mailen, maar ben benieuwd of we in dezelfde leverbatch zitten.
Je zit eerder, maar contact opnemen kan geen kwijt, want of jij dan wel-niet in zelfde batch zit durf ik niet te zeggen.@knirrebir wat is de leverweek die je doorgekregen hebt van je dealer?
Mijn auto heeft vooralsnog levering week 22, ik weet niet of ik dan in dezelfde batch zit?
Ik heb ook de electrische bestuurdersstoel besteld en tevens Sport pakket, maar geen assistentie. Ik zal mijn dealer ook even mailen, maar ben benieuwd of we in dezelfde leverbatch zitten.
Voor mij productie week 23, levering Nederland week 26, week 28 aflevering.
[ Voor 6% gewijzigd door knirrebir op 07-01-2021 19:21 ]
Heel ander onderwerp, maar ik verbaas me wel een beetje in verschil over duidelijkheid wat betreft leverweek. IK heb bij tekenen contract 1 keer te horen gekregen ongeveer eind mei. Daarna niets meer. Ook bij later contact wilde dealer er niet specifiek op ingaan. Te veel nog onzeker.
Of jullie zijn beter in communiceren of alle data is schijndata....
@jeroenkb ik verwacht dat de levertijd die ik doorgekregen heb nog wel een schatting is en het wellicht wat eerder of later zal worden, maar vooralsnog is het niet gewijzigd.
Heel vervelend! En de optie elektrische bestuurdersstoel laten vallen? Als ik zelf voor de keuze zou staan wel of geen Enyaq, en dat zou afhangen van deze optie, dan zou ik hem laten vallen. Tuurlijk is het fijn hem te hebben, ik heb de optie zelf ook, maar ik zou zonder kunnen leven.knirrebir schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:52:
Wordt vervolgd.
Goedkeuring gekregen van werkgever en dealer om opties om te gooien. Nu de LM nog, maar blij dat ik afscheid kan nemen van de warmtepomp. Ook gaf de verkoper van de dealer uitsluitsel over de WP. Je extra rendement tussen de 5 en 10 graden is echt verwaarloosbaar. Je kan beter de auto pre-heaten: met pre-heaten wordt ook het accu pakket opgewarmd. (een vraag die ik ook nog niet beantwoord had gekregen).
Over betere levertijden gesproken; zaterdag onze andere nieuwe auto ophalen. Een Ford Feest!
Over betere levertijden gesproken; zaterdag onze andere nieuwe auto ophalen. Een Ford Feest!
Ik ben benieuwd naar het rendement op dagen zoals vandaag 0-5 graden. Zou dat ook verwaarloosbaar zijn? Werkgever vindt het prima als ik ga switchen, morgen dealer bellen of ik dan niet de productiespot overhoop gooi en dan met LM schakelen. Ik ben er nog niet 100% uit om de WP te laten vallen, maar ik nijg er wel steeds meer naar.oeroe.b schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:23:
Goedkeuring gekregen van werkgever en dealer om opties om te gooien. Nu de LM nog, maar blij dat ik afscheid kan nemen van de warmtepomp. Ook gaf de verkoper van de dealer uitsluitsel over de WP. Je extra rendement tussen de 5 en 10 graden is echt verwaarloosbaar. Je kan beter de auto pre-heaten: met pre-heaten wordt ook het accu pakket opgewarmd. (een vraag die ik ook nog niet beantwoord had gekregen).
Dan ga ik denk ik naar of Comfort+/Assitentie+/Areaview of Infotainment+/Assistentie+ of Infotainment+/Areaview. Ik heb een lichte voorkeur voor de laatste combi. Ergens is die HUD toch wel gaaf en daar maak ik dan meer gebruik van de van (elektrische) achterklep en virtual pedal, En AreaView is mogelijk handig voor parkassist. Ik ga dat travel assist nog maar eens bekijken, want rijden doe je natuurlijk ook weer meer dan parkeren :-)
Heb zelf het idee dat op dagen met 0-5 graden het echt wel verschil moet maken.Ik ben benieuwd naar het rendement op dagen zoals vandaag 0-5 graden. Zou dat ook verwaarloosbaar zijn? Werkgever vindt het prima als ik ga switchen, morgen dealer bellen of ik dan niet de productiespot overhoop gooi en dan met LM schakelen. Ik ben er nog niet 100% uit om de WP te laten vallen, maar ik nijg er wel steeds meer naar.
Dan ga ik denk ik naar of Comfort+/Assitentie+/Areaview of Infotainment+/Assistentie+ of Infotainment+/Areaview. Ik heb een lichte voorkeur voor de laatste combi. Ergens is die HUD toch wel gaaf en daar maak ik dan meer gebruik van de van (elektrische) achterklep en virtual pedal, En AreaView is mogelijk handig voor parkassist. Ik ga dat travel assist nog maar eens bekijken, want rijden doe je natuurlijk ook weer meer dan parkeren :-)
Als ik kijk naar huidige e-golf zonder warmtepomp en wat het dan minder is qua actieradius met hogere temperaturen is dat aanzienlijk, als daar al 10% wordt gecompenseerd door warmtepomp is dat al aardig verschil.
Daarnaast is warmtepomp gewicht en zwaardere auto regenereert meer wat ook gunstig is, dus waar doe je wijs aan, lastig.
Succes met maken van keuze.
Pre-heaten kan, maar dan wanneer deze nog aangesloten is aan laadpaal neem ik aan.oeroe.b schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:23:
Als je pre-heat en niet aan laadpaal staat gaat het nog ten koste van accu; de warmtepomp kan (indien niet aan laadpaal) mijn inzien een voordeel zijn; deze zuigt (koude) lucht van buiten en verwarmt deze, dat moet zuiniger zijn dan opwarmen auto d.m.v. accu en ten gunste komen aan actieradius.
Maar eerder zijn eigen keuze en het blijft lastig; waar doe je wijs aan.
Ik en mijn vrouw rijden allebei veel met zelfde auto en met lengteverschil van 40cm was nu optie elektrische bestuurdersstoel met geheugen (na veel auto's gehad te hebben zonder) nu wel een pre.Heel vervelend! En de optie elektrische bestuurdersstoel laten vallen? Als ik zelf voor de keuze zou staan wel of geen Enyaq, en dat zou afhangen van deze optie, dan zou ik hem laten vallen. Tuurlijk is het fijn hem te hebben, ik heb de optie zelf ook, maar ik zou zonder kunnen leven.
Dus zonder leven kan, maar niet heel erg wenselijk.
Heb dealer ook gemeld om door te geven aan account manager skoda nederland, laat voorbereiding voor elektrische stoel en geheugen op buitenspiegels dan meenemen en rest na levering realiseren.
Keuzes keuzesFJP84 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:47:
[...]
Ik ben benieuwd naar het rendement op dagen zoals vandaag 0-5 graden. Zou dat ook verwaarloosbaar zijn? Werkgever vindt het prima als ik ga switchen, morgen dealer bellen of ik dan niet de productiespot overhoop gooi en dan met LM schakelen. Ik ben er nog niet 100% uit om de WP te laten vallen, maar ik nijg er wel steeds meer naar.

Maar succes met het maken van je keuze, ben benieuwd wat het gaat worden.
jeroenkb schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:25:
Heel ander onderwerp, maar ik verbaas me wel een beetje in verschil over duidelijkheid wat betreft leverweek. IK heb bij tekenen contract 1 keer te horen gekregen ongeveer eind mei. Daarna niets meer. Ook bij later contact wilde dealer er niet specifiek op ingaan. Te veel nog onzeker.
:strip_exif()/f/image/2ts8ucE8b7t3uEVTgmPATZfo.jpg?f=fotoalbum_large)
Reactie van Skoda dealer. Deze jongen heeft mij al aan de nodige info geholpen en weet veel. Kortom, levertijden is nog weinig concreets over te zeggen. Mijn eerste levertijd zou week 17 zijn en werd toen week 24! Ik was een van de eerste die besteld heeft begin oktober. Dus ik denk dat we allemaal gewoon even rustig moeten afwachten en einde Q1 betrouwbare informatie gaan krijgen. Nu is en blijft het speculeren.
Helemaal mee eens dat het speculeren is. Maar het blijft zo leuk om te doen.
Anders worden de verschillende EV topics wel erg saai (ik lees er meerdere) en kunnen ze allemaal gesloten worden met 1 eindtopic waarin alle posts samengevat worden:
-levertijd is erg lang en volledig niet duidelijk wanneer
-mogelijke configuratie is onduidelijk en wisselt
-wat doet welke optie precies wel of niet
-hoeveel is de range nu? weten we nog niet / weten we wel maar valt toch wel tegen
-software valt tegen en geeft veel bugs
-het rijdt zo veel lekkerder als een ICE
-heeft WP wel of niet nut
-mooie foto's
Dus......
Volgens mijn dealer kon het ook nog wel eens meevallen met die levertijden
Anders worden de verschillende EV topics wel erg saai (ik lees er meerdere) en kunnen ze allemaal gesloten worden met 1 eindtopic waarin alle posts samengevat worden:
-levertijd is erg lang en volledig niet duidelijk wanneer
-mogelijke configuratie is onduidelijk en wisselt
-wat doet welke optie precies wel of niet
-hoeveel is de range nu? weten we nog niet / weten we wel maar valt toch wel tegen
-software valt tegen en geeft veel bugs
-het rijdt zo veel lekkerder als een ICE
-heeft WP wel of niet nut
-mooie foto's
Dus......
Mijn dealer heeft het eerder gehad over landelijke compensatie, maar heb hem daarna niet meer gesproken. Kan goed dat iemand alweer nieuwe inzichten heeft, zoals we wel vaker lezen vliegt de info alle kanten op.knirrebir schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:13:
@ervh ik zou qua compensatie contact opnemen met dealer en iets laten bevestigen door dealer net wat @jeroenkb heeft gedaan.
Hier vragen of er compensatie komt en hoe dat eruit ziet kan, maar ik denk dat eenieder zijn eigen idee heeft hoe ze compensatie ingevuld willen zien.
Over levertijden; mijn dealer heeft al vanaf half oktober tegen mij gezegd dat er voor week 20 geen leveringen in NL zijn voor eindgebruikers. Als ik zo de berichten her en der lees krijg ik de indruk dat hij wel eens gelijk zou kunnen hebben/krijgen. Ik hoop natuurlijk van harte voor iedereen dat het eerder is, maar wat ik zo her en der lees zijn verschillende data al naar achter geschoven.
Ik heb week 26 als die "verwachte" leverdatum gekregen inmiddels, zoals het in hun systemen staat. Concreter kunnen ze het inderdaad niet maken omdat de fabriek nog geen definitieve productieweken heeft gecommuniceerd.
Haha helemaal eens, speculeren blijft ook wel leuk wat dat betreft. En laten we allemaal hopen dat het meevalt!jeroenkb schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:29:
Ik bedoelde er meer mee zorg dat je iets vastgelegd krijgt anders is er straks niets meer te halen.Mijn dealer heeft het eerder gehad over landelijke compensatie, maar heb hem daarna niet meer gesproken. Kan goed dat iemand alweer nieuwe inzichten heeft, zoals we wel vaker lezen vliegt de info alle kanten op.
Ik word door mijn dealer onder druk gezet om een eventuele bestelling voor eind komende week er door te drukken bij zowel mijn wagenparkbeheerder als de LM. Ze hebben productieslots gereserveerd met een levering van eind april, maar dan moet de config wel eind komende week in het systeem zijn opgenomen, anders komt er een voorraad auto van ruim 50k voor in de plaats.jeroenkb schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:29:
Eind april betekent week 18 ... ik geloof er niks van eerlijk gezegd.
In mijn ogen een slechte verkooptruuk... kijk maar op pagina 1 naar members die onlangs de bestelling hebben geplaatst. Productieslots uit de lichting van Q2 zijn voor zover bekend zo goed als gereserveerd.
Ja precies. Nou geloof ik mijn dealer wel dat hij een gereserveerd productieslot kan aanwenden voor mijn bestelling, maar die levering in week 18 (het zal wel productie zijn) is wel heel er opportuun.ervh schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:40:
In mijn ogen een slechte verkooptruuk... kijk maar op pagina 1 naar members die onlangs de bestelling hebben geplaatst. Productieslots uit de lichting van Q2 zijn voor zover bekend zo goed als gereserveerd.
Ik kom al 10 jaar bij deze dealer en ze zijn ook klant van mijn werkgever, waar we al onze lease autos bestellen (voornamelijk VAG, zo'n 75-100 autos per jaar) en ook via hun eigen lease vehikel leasen.
Eind april is misschien optimistisch, maar gereserveerde productieslot klopt wel.redfoxert schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:37:
[...]
Ik word door mijn dealer onder druk gezet om een eventuele bestelling voor eind komende week er door te drukken bij zowel mijn wagenparkbeheerder als de LM. Ze hebben productieslots gereserveerd met een levering van eind april, maar dan moet de config wel eind komende week in het systeem zijn opgenomen, anders komt er een voorraad auto van ruim 50k voor in de plaats.
Eind april betekent week 18 ... ik geloof er niks van eerlijk gezegd.
Dealer hebben productieslots kunnen reserveren en dan houdt in levering ergens in Q2.
Als er bestellingen komen wat geen productieslot is dan wordt deze achteraan de rij toegevoegd.
Productieslots zijn allemaal gereserveerd, maar als er geen klant is bepaald de dealer welke opties er wel-niet op los te laten, als er een klant komt moet er wel snel wijziging qua configuratie via importeur naar fabriek doorgevoerd worden, gebeurt dat te laat dan helaas geen configuratie zoals je zou willen.ervh schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:40:
ik heb vanaf begin van mijn bestelling gehoord productie week 18 en levering 21. Tot vandaag nog niks erin veranderd.redfoxert schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:44:
[...]
Ja precies. Nou geloof ik mijn dealer wel dat hij een gereserveerd productieslot kan aanwenden voor mijn bestelling, maar die levering in week 18 (het zal wel productie zijn) is wel heel er opportuun.
Ik kom al 10 jaar bij deze dealer en ze zijn ook klant van mijn werkgever, waar we al onze lease autos bestellen (voornamelijk VAG, zo'n 75-100 autos per jaar) en ook via hun eigen lease vehikel leasen.
Stond me iets bij van jou dat jij voor een Octavia zou gaan? Of ben ik in de war met een anderredfoxert schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:44:
[...]
Ja precies. Nou geloof ik mijn dealer wel dat hij een gereserveerd productieslot kan aanwenden voor mijn bestelling, maar die levering in week 18 (het zal wel productie zijn) is wel heel er opportuun.
Hier ook sport, en elektrische stoel besteld in Oktober.Robert_ZM schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:19:
[...]
@knirrebir wat is de leverweek die je doorgekregen hebt van je dealer?
Ga geen 1100,- euro bijbetalen voor iets dat ik niet nodig heb. Wil perse stoel ivm kantelfunctie icm lange benen. Ga kijken of auto dan kan annuleren, schijnt ivm eerdere discussie met dealer niet te kunnen. Ga toch alsnog proberen te annuleren, zijn genoeg liefhebbers over in Nederland denk ik die ze dan blij kunnen maken. Dan ga ik naar een gebruikte A6 kijken van 5 jaar oud ( net als 5 jaar geleden ) en kijk ik over 5 jaar wel weer. Hou ik voorlopig een hoop geld over.
Klopt, enigzins. Keuzestressvinom schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:56:
[...]
Stond me iets bij van jou dat jij voor een Octavia zou gaan? Of ben ik in de war met een ander
Er is nog enkel wat onduidelijkheid over het leasebudget en een verplichte eigen bijdrage bij een EV (dont ask), of die het budget verruimd of niet. Zo niet, dan heeft een Enyaq voor mij geen enkele toegevoegde waarde mee omdat dan de bijtelling plus eigen bijdrage een ICE ruim overstijgt.
Alternatief is een Kodiaq of een Karoq.
Klopt, ik neem een oplaadpaal in de tuin. Wat ik vooral interessant vond is dat door het pre-heaten niet alleen interieur wam wordt maar dus kennelijk ook de accu!knirrebir schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:57:
[...]
Pre-heaten kan, maar dan wanneer deze nog aangesloten is aan laadpaal neem ik aan.
Als je pre-heat en niet aan laadpaal staat gaat het nog ten koste van accu; de warmtepomp kan (indien niet aan laadpaal) mijn inzien een voordeel zijn; deze zuigt (koude) lucht van buiten en verwarmt deze, dat moet zuiniger zijn dan opwarmen auto d.m.v. accu en ten gunste komen aan actieradius.
Maar eerder zijn eigen keuze en het blijft lastig; waar doe je wijs aan.
Dan is jullie leaseregeling niet echt gericht op MVO neem ik aan?redfoxert schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 22:00:
[...]
Klopt, enigzins. KeuzestressIk rij nu in een Octavia, de nieuwe O4 zou kunnen maar ik heb nu 3 Octavia's gehad. Ondanks dat het heerlijke autos zijn om in te rijden wil ik wat anders. De onduidelijkheid over opties en levertijden had me besloten om niet voor een Enyaq te gaan maar met wat trucjes kan ik die Enyaq toch zo krijgen zoals ik hem wil en binnen budget.
Er is nog enkel wat onduidelijkheid over het leasebudget en een verplichte eigen bijdrage bij een EV (dont ask), of die het budget verruimd of niet. Zo niet, dan heeft een Enyaq voor mij geen enkele toegevoegde waarde mee omdat dan de bijtelling plus eigen bijdrage een ICE ruim overstijgt.
Onze leaseregeling stimuleert juist CO2 gereduceerd rijden, waardoor elke gram CO2 besparing wordt beloond in de vorm van keiharde euro's, dus korting op je eigenbijdrage of extra leasebudget.
Daardoor is het voor ons ondoenlijk om nog een ICE auto te rijden omdat je per saldo altijd duurder uit bent.
Dat scheelt soms 20-25K in catalogusprijs in het voordeel van een elektrische bak.
Het is al lang geleden dat ik een leaseauto kon rijden. Geen flauw idee meer van de prijzen. Maar door je opmerking snap ik nu iets beter de vele comments die ik in de verschillende fora zie in de trant van: Mijn vorige leaseauto was een golf, maar deze Polestar is echt wel een stukje beterManiacScum schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 22:03:
[...]
Daardoor is het voor ons ondoenlijk om nog een ICE auto te rijden omdat je per saldo altijd duurder uit bent.
Dat scheelt soms 20-25K in catalogusprijs in het voordeel van een elektrische bak.

Als ik de keuze had tussen een Audi Q5 en deze Enyaq....... geen haar op mijn hoofd die een Enyaq zou overwegen. Beide qua catalogusprijs ongeveer hetzelfde, echter qua leaseregeling mijlen ver uit elkaar.jeroenkb schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 22:10:
[...]
Het is al lang geleden dat ik een leaseauto kon rijden. Geen flauw idee meer van de prijzen. Maar door je opmerking snap ik nu iets beter de vele comments die ik in de verschillende fora zie in de trant van: Mijn vorige leaseauto was een golf, maar deze Polestar is echt wel een stukje beter
Ik ben echt niet heiliger dan de paus en ik kies een dergelijke auto alleen maar omdat het gunstig is voor mijn eigen protomonee.
Is dit dan de best of the rest? Geen flauw idee, op het oog lijkt dit het meest gunstige (en ik baal er van dat dit een criteria is, maar dat is een andere discussie).
Ik heb lang getwijfeld over de XC40 P8 maar die is gewoon financieel een stuk minder aantrekkelijk en heeft een stuk minder bereik. De 408PK was echter wel een heel aantrekkelijk pluspuntje, totdat je beseft dat die voor de eerste week leuk is en daarna een dikke overkill.
Haha ja dat speelt wel bij veel werkgevers. Ook bij die van mij, als je geen transporter o.i.d. nodig hebt voor je werk rij je elektrisch. Geen uitzonderingen meer, elektrisch tenzij. Ik weet niet precies hoe het zakelijk zit, maar een Enyaq van 45K met wat subsidie of slimme regelingen (tenminste, als dat nog geldt) staat volgens mij ook wel gelijk aan een leuke Golf van 35K zonder subsidies etc.
@ervh Klopt. Ik koop hem dan weliswaar niet zakelijk maar gewoon privé met de spaarcenten, maar ik denk wel steeds dat ik nu door de subsidie en 0 BPM voor 40k een auto koop die makkelijk richting de 50-55k gaat als het een ICE zou zijn zonder subsidie en met BPM.
Daar bovenop nog een paar jaar geen MRB en minder variabele kosten.
Dan nog ben ik vermoedelijk de uitzondering op de regel die dit vooral vanuit milieuoverwegingen doet. Ik fiets naar mijn werk en als we meer dan 50km per week rijden dan is het veel.
Maar we wonen in Amsterdam en dan is elke benzine/dieselbraker minder in de stad pure winst wat mij betreft
Dan nog ben ik vermoedelijk de uitzondering op de regel die dit vooral vanuit milieuoverwegingen doet. Ik fiets naar mijn werk en als we meer dan 50km per week rijden dan is het veel.
Maar we wonen in Amsterdam en dan is elke benzine/dieselbraker minder in de stad pure winst wat mij betreft
Heb niet echt de indruk dat onze leaseregeling heel erg in het voordeel van EV's is. Daarvoor zie ik nog aardig wat torretjes besteld worden. Na dit jaar, met de hogere bijtelling, moet ik het nog zien of het überhaupt wel de moeite waard is.
Voordeel dat we wel hebben is een grotere keuzevrijheid. Nu is het beperkt tot 3 merken voor brandstof auto's en bij een EV mag bijna alles.
Schrik er wel van dat sommige hier zoveel problemen hebben met de opties en bestelling. Zal je maar gebeuren dat je al bijna 3 maanden aan het wachten bent en nu noodgedwongen moet annuleren/ of een extra zak geld mee mag brengen.
Schandalig is het eigenlijk.
We hebben het niet over drukfouten, maar het eenzijdig aanpassen van een contractuele afspraak. De veroorzaker betaald is mijn mening.
Zelf dans ik er vooralsnog doorheen. Ik had al navigatie dus die aanpassing kost me niets extra's. Dat iemand die de auto prive aanschaft het er gratis bijkrijgt (afgezien van de mogelijke subsidie ellende), deed bij mij dan wel de wenkbrauwen fronsen.
Het gedoe met de crystal face, de stoel en combinaties met assistentie....man man man. VAG, Skoda, PON, waar zijn we mee bezig.
Mijn bestelling staat sinds midden oktober en ik kreeg toen al veilgheidhalve te horen dat het week 26 zou kunnen worden (eind Q2). De productie zou in week 18 zijn, 3 weken voor transport e.d en de dealer telde daar dan nog eens 5 weken bij. Sinds het Citigo EV fiasco is hij erg voorzichtig met leverdata geworden.
Volgende week wordt de laadpaal geplaatst. Denk dat dan annuleren helemaal een drama wordt. Gelukkig nogmaals geen problemen hier en succes voor de mede Tweakers.
Voordeel dat we wel hebben is een grotere keuzevrijheid. Nu is het beperkt tot 3 merken voor brandstof auto's en bij een EV mag bijna alles.
Schrik er wel van dat sommige hier zoveel problemen hebben met de opties en bestelling. Zal je maar gebeuren dat je al bijna 3 maanden aan het wachten bent en nu noodgedwongen moet annuleren/ of een extra zak geld mee mag brengen.
Schandalig is het eigenlijk.
We hebben het niet over drukfouten, maar het eenzijdig aanpassen van een contractuele afspraak. De veroorzaker betaald is mijn mening.
Zelf dans ik er vooralsnog doorheen. Ik had al navigatie dus die aanpassing kost me niets extra's. Dat iemand die de auto prive aanschaft het er gratis bijkrijgt (afgezien van de mogelijke subsidie ellende), deed bij mij dan wel de wenkbrauwen fronsen.
Het gedoe met de crystal face, de stoel en combinaties met assistentie....man man man. VAG, Skoda, PON, waar zijn we mee bezig.
Mijn bestelling staat sinds midden oktober en ik kreeg toen al veilgheidhalve te horen dat het week 26 zou kunnen worden (eind Q2). De productie zou in week 18 zijn, 3 weken voor transport e.d en de dealer telde daar dan nog eens 5 weken bij. Sinds het Citigo EV fiasco is hij erg voorzichtig met leverdata geworden.
Volgende week wordt de laadpaal geplaatst. Denk dat dan annuleren helemaal een drama wordt. Gelukkig nogmaals geen problemen hier en succes voor de mede Tweakers.
Bij ons eender....bij bv een Mégane Estate automaat van ca 33K was ik duurder uit per maand dan bij de Enyaq die ik nu besteld heb van iets meer dan 50KManiacScum schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 22:03:
[...]
Waarom koop je een Enyaq als jullie 50km per week rijden?jeroenkb schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 22:21:
@ervh Klopt. Ik koop hem dan weliswaar niet zakelijk maar gewoon privé met de spaarcenten, maar ik denk wel steeds dat ik nu door de subsidie en 0 BPM voor 40k een auto koop die makkelijk richting de 50-55k gaat als het een ICE zou zijn zonder subsidie en met BPM.
Toch goed dusredfoxert schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 22:00:
[...]
Klopt, enigzins. KeuzestressIk rij nu in een Octavia, de nieuwe O4 zou kunnen maar ik heb nu 3 Octavia's gehad. Ondanks dat het heerlijke autos zijn om in te rijden wil ik wat anders. De onduidelijkheid over opties en levertijden had me besloten om niet voor een Enyaq te gaan maar met wat trucjes kan ik die Enyaq toch zo krijgen zoals ik hem wil en binnen budget.
Ik ga wel meer betalen dan nu, zeg ongeveer 70 Euro per maand meer. Ik heb een eigen bijdrage en geen hoger leasebudget omdat ik toevallig elektrisch kies. Dus is de auto het dan alsnog waard? Ik denk het wel. Dit is de laatste kans naar mijn mening om nog enigszins betaalbaar een elektrische SUV te rijden die helemaal naar wens is en die er gewoon tof uitziet. De rest valt voor mij af, want te klein: Polestar. Niet mooi: ID.4. Te laat: Model Y.
Een Kodiaq vind ook echt een geslaagde bak, maar daar ben ik duurder mee uit dan een Enyaq.
Omdat we voor de vakantiereizen voldoende ruimte willen hebben en de Enyaq de eerste grotere en betaalbare EV is. Daarnaast ben ik Skoda fan. Mijn laatste lease auto was een dikke Audi. Toen moest ik het zelf gaan betalen en koos ik een Skoda. Wat mij betreft op de badge na bijna hetzelfde als Volkswagen of Audi. Sindsdien zie ik de meerwaarde niet in veel meer betalen voor bv een Audi.goetfoud schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 22:47:
[...]
Waarom koop je een Enyaq als jullie 50km per week rijden?
Maar je hebt gelijk: ik heb geen goede rationele argumentatie. Uiteindelijk vind ik hem heel erg mooi en wilde ik gewoon een nieuwe auto.
Zoals ik zie voor ieder persoonlijk om warmtepomp wel-niet te kiezen en met laadpaal in tuin kan je inderdaad pre-heaten en als je pre-heaten via app ook doet (auto aan laadpaal) voordat je weggaat bij afspraak scheelt dat ook.Klopt, ik neem een oplaadpaal in de tuin. Wat ik vooral interessant vond is dat door het pre-heaten niet alleen interieur wam wordt maar dus kennelijk ook de accu!
Opwarmen accu is ook wat daarbij hoort, had ander member ook al aangegeven, maar per merk verschilt hoe dat gebeurt en wanneer (zie bjron nyland videos op youtube).
In ieder geval snap ik waarom je warmtepomp laat vervallen.
Helemaal eens met vergelijking VW en Audi. En soms is het heerlijk om minder rationeel te zijn en het gewoon te doen! 😉jeroenkb schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:04:
[...]
Omdat we voor de vakantiereizen voldoende ruimte willen hebben en de Enyaq de eerste grotere en betaalbare EV is. Daarnaast ben ik Skoda fan. Mijn laatste lease auto was een dikke Audi. Toen moest ik het zelf gaan betalen en koos ik een Skoda. Wat mij betreft op de badge na bijna hetzelfde als Volkswagen of Audi. Sindsdien zie ik de meerwaarde niet in veel meer betalen voor bv een Audi.
Maar je hebt gelijk: ik heb geen goede rationele argumentatie. Uiteindelijk vind ik hem heel erg mooi en wilde ik gewoon een nieuwe auto.
@frankdaan als je al sport hebt zou er bij jou assistentie bijkomen á € 850 en geen € 1.100, hoe kom jij op € 1.100?Hier ook sport, en elektrische stoel besteld in Oktober.
Ga geen 1100,- euro bijbetalen voor iets dat ik niet nodig heb. Wil perse stoel ivm kantelfunctie icm lange benen. Ga kijken of auto dan kan annuleren, schijnt ivm eerdere discussie met dealer niet te kunnen. Ga toch alsnog proberen te annuleren, zijn genoeg liefhebbers over in Nederland denk ik die ze dan blij kunnen maken. Dan ga ik naar een gebruikte A6 kijken van 5 jaar oud (net als 5 jaar geleden) en kijk ik over 5 jaar wel weer. Hou ik voorlopig een hoop geld over.
Heb jij ook te horen gekregen dat elektrische bestuurdersstoel met geheugen en sport ook niet kan?
Als dat zo is spijtig dat het bij jou ook het geval is.
Je hebt in ieder geval een alternatief plan en een hele leuke auto genoemd als alternatief en succes ermee.
Bij mijn werkgever idem dito leasebedragen elektrische auto's en eigen bijdrage zijn wel lager dan ICE auto's.Onze leaseregeling stimuleert juist CO2 gereduceerd rijden, waardoor elke gram CO2 besparing wordt beloond in de vorm van keiharde euro's, dus korting op je eigen bijdrage of extra leasebudget. Daardoor is het voor ons ondoenlijk om nog een ICE auto te rijden omdat je per saldo altijd duurder uit bent. Dat scheelt soms 20-25K in catalogusprijs in het voordeel van een elektrische bak.
Same here.Ik ben echt niet heiliger dan de paus en ik kies een dergelijke auto alleen maar omdat het gunstig is voor mijn eigen portemonnee.
Heb het bij keuze andere lease auto ook bekeken, skoda enyaq (ca. 47k) qua leasebedrag en eigen bijdrage stuk lager dan skoda octavia (ca. 38k).ervh schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 22:14:
Haha ja dat speelt wel bij veel werkgevers. Ook bij die van mij, als je geen transporter o.i.d. nodig hebt voor je werk rij je elektrisch. Geen uitzonderingen meer, elektrisch tenzij. Ik weet niet precies hoe het zakelijk zit, maar een Enyaq van 45K met wat subsidie of slimme regelingen (tenminste, als dat nog geldt) staat volgens mij ook wel gelijk aan een leuke Golf van 35K zonder subsidies etc.
En dan de bijtelling, 22% over 38k over 12% over 40k en 22% over 7k, ook dan skoda enyaq gunstiger elke keer als je naar je loonstrook kijkt, subsidie niet naar gekeken omdat het lease betreft.
[ Voor 3% gewijzigd door knirrebir op 08-01-2021 08:07 ]
Als je enyaq (basisversie) prijstechnisch vergelijkt met octavia of karoq dan is elektrische auto duurder, maar door voordeel bijtelling goedkoper dan ICE.Ik koop hem dan weliswaar niet zakelijk maar gewoon privé met de spaarcenten, maar ik denk wel steeds dat ik nu door de subsidie en 0 BPM voor 40k een auto koop die makkelijk richting de 50-55k gaat als het een ICE zou zijn zonder subsidie en met BPM.
Dus dat een vergelijkbare ICE uitvoering 50-55k zou kosten t.o.v. van 40k elektrische enyaq ben ik het niet mee eens.
Als je business versie van bv. octavia of karoq bekijkt qua prijs (is dan mijn inzien net zo compleet als enyaq van ca. 45k zonder BPM en met subsidie) dan is ICE goedkoper inclusief bedrag BPM en geen subsidie.
Daarom ben ik benieuwd wat er gebeurt als bijtelling van elektrische auto's ook 22% wordt; wordt prijs basisversie lager om te blijven concurreren met ICE of niet, blijft voordeel in motorrijtuigen belasting en/of wegenbelasting en/of laadkosten en/of BPM?
Collega had privé een volvo v60 plug-in hybride geleast, juist vanwege voordeel m.b.t. wegenbelasting.
Toch heeft overheid dat verandert, dan is dat niet leuk als je uitgaat van voordeel en ineens toch moet betalen, zeker met zo'n zware auto.
[ Voor 4% gewijzigd door knirrebir op 08-01-2021 08:09 ]
@Loepoog snap je uiteenzetting en daar is genoeg over gezegd in dit topic en ieder heeft zijn mening over elk van je genoemde punten, het is zoals het is.
Mooi dat het bij jou goed gaat en veroorzaker betaalt zou mooi zijn en in veel bedrijfstakken is dat zo, maar niet in de auto business, die ervaring heb ik zelf en ook wat ik her en der hoor van anderen, denk dat je dat zelf ook kan beamen.
Mooi dat het bij jou goed gaat en veroorzaker betaalt zou mooi zijn en in veel bedrijfstakken is dat zo, maar niet in de auto business, die ervaring heb ik zelf en ook wat ik her en der hoor van anderen, denk dat je dat zelf ook kan beamen.
Dan was octavia 3 erg gunstig qua leasebedrag zeker als je nu voor enyaq meer gaat betalen of octavia 3 iets minder luxe dan enyaq?Ik ga wel meer betalen dan nu, zeg ongeveer 70 Euro per maand meer. Ik heb een eigen bijdrage en geen hoger leasebudget omdat ik toevallig elektrisch kies. Dus is de auto het dan alsnog waard? Ik denk het wel. Dit is de laatste kans naar mijn mening om nog enigszins betaalbaar een elektrische SUV te rijden die helemaal naar wens is en die er gewoon tof uitziet. De rest valt voor mij af, want te klein: Polestar. Niet mooi: ID.4. Te laat: Model Y.
Een Kodiaq vind ook echt een geslaagde bak, maar daar ben ik duurder mee uit dan een Enyaq.
Bij mijn werkgever is leasebedrag voor elektrische auto's 5% hoger dan voor ICE en er zit beperking op CO2 uitstoot dus een kodiaq gaat sowieso niet worden en ook niet een karoq.
Laat staan als je de 22% bijtelling berekent van een kodiaq of karoq t.o.v. enyaq met 12% op 40k dan wordt je niet vrolijk wat er gebeurt op je loonstrook.
[quote]knirrebir schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 07:54:
[...]
Dus dat een vergelijkbare ICE uitvoering 50-55k zou kosten t.o.v. van 40k elektrische enyaq ben ik het niet mee eens.
Dat bedoel ik ook niet. Ik bedoel slechts dat als de overheid geen subsidie en geen BPM vrijstelling voor 0% uitstoot auto's zou geven de Enyaq zo richting de 50-55k zou kosten. En dat is voor mij niet haalbaar.
Dus voor mij voelt dat als het kopen van een auto van 50-55k voor 40k door de maatregelen van de overheid
[...]
Dat bedoel ik ook niet. Ik bedoel slechts dat als de overheid geen subsidie en geen BPM vrijstelling voor 0% uitstoot auto's zou geven de Enyaq zo richting de 50-55k zou kosten. En dat is voor mij niet haalbaar.
Dus voor mij voelt dat als het kopen van een auto van 50-55k voor 40k door de maatregelen van de overheid
@jeroenkb dan snap ik je, daarom ben ik ook benieuwd wat er gebeurt als elektrische auto's ook volledig 22% bijtelling krijgen, ander aanschafbedrag of niet en ook wat blijft er beschikbaar als men elektrische auto privé gekocht wordt.
@knirrebir
Als ik de reacties en motivatie zie van een hoop Tweakers mbt EV's (op de verschillende fora) dan stort de markt voor EV's in zodra de voordelen wegvallen. Merendeel komt er eerlijk voor uit dat ze voor de portemonnee gaan.
Het is dan maar hopen dat de kostprijs voor EV's de komende tijd rap naar beneden gaat en het prijsverschil met ICE vervalt. Alhoewel dat dan weer niet goed is voor de restwaarde van mijn Enyaq ;-)
Als ik de reacties en motivatie zie van een hoop Tweakers mbt EV's (op de verschillende fora) dan stort de markt voor EV's in zodra de voordelen wegvallen. Merendeel komt er eerlijk voor uit dat ze voor de portemonnee gaan.
Het is dan maar hopen dat de kostprijs voor EV's de komende tijd rap naar beneden gaat en het prijsverschil met ICE vervalt. Alhoewel dat dan weer niet goed is voor de restwaarde van mijn Enyaq ;-)
Tenzij werkgevers gaan verplichten elektrische te rijden en/of je graag een bijdrage wil doen aan het mileu verwacht ik dat bij een bijtelling van 22% op elektrisch mensen gewoon weer voor benzine/diesel gaan. Al is de verwachting wel dat over een paar jaar een elektrische auto even duur is als een vergelijkbare benzine auto.knirrebir schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:05:
@jeroenkb dan snap ik je, daarom ben ik ook benieuwd wat er gebeurt als elektrische auto's ook volledig 22% bijtelling krijgen, ander aanschafbedrag of niet en ook wat blijft er beschikbaar als men elektrische auto privé gekocht wordt.
Zeker, zoals ik begin van de week al gepost heb, als je geen navi hebt mee besteld, dan wordt hij wel met navi geleverd. dit hoef je niet te betalen, echter wordt je fiscale bijtelling natuurlijk wel hogerervh schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:55:
Inderdaad slecht nieuws Knir.
@knirrebir Balen joh! ik hoop dat er een passende oplossing komt, maar ben bang dat de "grote jongens" er maling aan hebben en je de keus geven, of bijbetalen of geen elektrische stoel..
Er is een voorstel om in de EU per 2030 nieuwe ICE auto's te verbieden. Als dit erdoor is zullen merken natuurlijk vol overgaan op BEVs. Dus, over 4/5 jaar is er niet zoveel meer te kiezen qua ICE als dit allemaal door gaat. Los daarvan zal de overheid ICE steeds duurder maken door hogeren BPM. BEVs zullen nog wat aantrekkelijker worden en daardoor verwacht ik niet dat er nog veel mensen een ICE gaan (kunnen) kiezen over 4/5 jaar. Als je nu een Enyaq besteld voor 4/5 jaar lease dan acht ik de kans heel groot dat je daarmee ook nooit meer een nieuwe ICE gaat leasen.DonKui schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:09:
[...]
Tenzij werkgevers gaan verplichten elektrische te rijden en/of je graag een bijdrage wil doen aan het mileu verwacht ik dat bij een bijtelling van 22% op elektrisch mensen gewoon weer voor benzine/diesel gaan. Al is de verwachting wel dat over een paar jaar een elektrische auto even duur is als een vergelijkbare benzine auto.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Wat ik eerder zei, het is wat het is, passende oplossing zie ik ook niet gebeuren. Dealer weet opties erbij betekent hogere bijtelling en hoger leasebedrag. Hoger leasebedrag mag niet, dan annulering, hogere bijtelling wil ik niet.@knirrebir Balen joh! ik hoop dat er een passende oplossing komt, maar ben bang dat de "grote jongens" er maling aan hebben en je de keus geven, of bijbetalen of geen elektrische stoel..
Mede omdat ik ACC niet wil, ben daar geen fan van en was blij dat ik nu kon kiezen voor elektrische stoel zonder ACC, bij andere auto's was die keus er niet.
Ideeën heb ik ze gegeven (verwacht er niet veel van); voorbereiding voor elektrische stoel en spiegels af fabriek en rest later (niet op mijn kosten), zoeken naar auto in Nederland buiten betreffende batch (bv. annulering klant of bestelling dealer niet toegewezen aan klant) met elektrische stoel en rest veranderen naar bestelde configuratie of via België naar Nederland, daar kan je nog wel bestellen en combineren wat je wilt.
[ Voor 8% gewijzigd door knirrebir op 08-01-2021 13:04 ]
Ligt het er wel aan hoe de plug-in ICE zich blijven ontwikkelen, denk volledig EV lastig is kijkend naar infrastructuur, denk eerder combi van EV en plug-in ICE, maar is beetje off topic, herover doorgaan is voor ander topic.Er is een voorstel om in de EU per 2030 nieuwe ICE auto's te verbieden. Als dit erdoor is zullen merken natuurlijk vol overgaan op BEVs. Dus, over 4/5 jaar niet zoveel meer te kiezen qua ICE. Los daarvan zal de overheid ICE steeds duurder maken door hogere BPM. BEVs zullen wat aantrekkelijker worden en daardoor verwacht ik niet dat er nog veel mensen een ICE gaan (kunnen) kiezen over 4/5 jaar. Als je nu een Enyaq besteld voor 4/5 jaar lease dan acht ik de kans heel groot dat je daarmee ook nooit meer een nieuwe ICE gaat leasen.
Mijn overweging om de Enyaq te rijden is niet alleen EV/ICE. Het is toch een super mooie bak! Geen suffe SUV in mijn ogen maar een station die iets hoger staat. Ik kon ook een V60 nemen en geen problemen hebben van afstand etc. Ook wil ik eventueel voor mijzelf beginnen en de auto meenemen. EV rijden is voor de beginnende ondernemer ook interessant als de kop er af is. Wat beter, als ik weet wie er in heeft gereden.
ik heb gereden in volgordelijkheid Ford/ Fiat / Toyota/ Volvo / Hyundai / Skoda. De laatste 3 waren echt categorie, daar wil ik een volgende auto van rijden. Echter maakt Hyundai in mijn ogen geen mooie EV's. Ze zijn echter wel op weg als een van de weinige met veel betere benzine motoren. (kijk naar de 1.5 mild hybride) en de 8 traps automaat, stuk beter dan een DSG).Volvo doet in mijn ogen te langzaam over de ontwikkeling (ja er is polestar maar dat mocht 5 jaar geleden er al komen).
[off-topic]
Waar ik mij wel aan stoor, is dat de % bijtelling regeling niet ervoor zorgt dat de auto in NL kan blijven. De verplichting van de koper en de verkoper zou moeten zijn dat de auto de komende 10 jaar in NL blijft. Zo maken we de Nederlandse auto echt groen. In mijn ogen mogen bedrijven (LM) en berijder profiteren, maar zorg ervoor dat ook jan modaal daarna in zo'n auto kan rijden.
[/off-topic]
ik heb gereden in volgordelijkheid Ford/ Fiat / Toyota/ Volvo / Hyundai / Skoda. De laatste 3 waren echt categorie, daar wil ik een volgende auto van rijden. Echter maakt Hyundai in mijn ogen geen mooie EV's. Ze zijn echter wel op weg als een van de weinige met veel betere benzine motoren. (kijk naar de 1.5 mild hybride) en de 8 traps automaat, stuk beter dan een DSG).Volvo doet in mijn ogen te langzaam over de ontwikkeling (ja er is polestar maar dat mocht 5 jaar geleden er al komen).
[off-topic]
Waar ik mij wel aan stoor, is dat de % bijtelling regeling niet ervoor zorgt dat de auto in NL kan blijven. De verplichting van de koper en de verkoper zou moeten zijn dat de auto de komende 10 jaar in NL blijft. Zo maken we de Nederlandse auto echt groen. In mijn ogen mogen bedrijven (LM) en berijder profiteren, maar zorg ervoor dat ook jan modaal daarna in zo'n auto kan rijden.
[/off-topic]
Er is ook een Volvo EV en Volvo heeft tig plug-ins, dus echt langzaam kun je dat noemen ten opzichte van een merk als Skoda. De enige partij in mijn ogen die er echt met kop en schouders boven uitsteekt is Tesla.oeroe.b schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:14:
Dat heeft meneer Musk ook niet bepaald windeieren gelegd (Toename van zijn vermogen in 1 jaar tijd van 150 miljard
Volvo heeft de kans keihard aangepakt om voordelig heel veel plugins en voordelige v40's op de markt te zetten. (net als Mitsi met die look-a-like range rover). Ik bedoel Volvo had al veel meer kunnen doen voor het milieu. Zoals je zegt, dit zal vast gelden voor meer merken! (eens!)
-> ja Tesla het fenomeen van de 1x!
-> ja Tesla het fenomeen van de 1x!
hmmm... ook ik heb dus de elektrisch verstelbare stoelen zonder assistentie besteld. Leverweek 24.
Vraag me af of ik in die batch zit waar over gesproken is. Ik hoor tot nu toe niets vanuit dealer of LM en ga er gewoon vanuit dat alles blijft zoals het is. Er staan immers krabbels op papier.
Vraag me af of ik in die batch zit waar over gesproken is. Ik hoor tot nu toe niets vanuit dealer of LM en ga er gewoon vanuit dat alles blijft zoals het is. Er staan immers krabbels op papier.
Yes! Vorige week mail ontvangen, 23-07-2021vinom schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:39:
-
Ook ik heb de vraag gesteld per mail aan de dealer over die opties hier onder het antwoord.
Auto is besteld op 14-11-2020 was levertijd week 27
Beste Rob,
Bedankt voor uw bericht! Uw Skoda Enyaq staat in bestelling bij de fabriek zoals u hem heeft besteld bij Athlon. Voor de Skoda Enyaq is het lastig aan te geven wanneer de fabriek verwacht de auto te produceren. Op dit moment is de verwachting dat wij uw auto in wk 28 kunnen afleveren. Belangrijk om te melden is dat de verwachting morgen anders kan zijn.
ENYAQ iV (1) 60 Elektromotor 132 kW / 180 pk SUV 1 versn. Automaat
Exterieur: Quartz grey metallic
Interieur: Loft
3FU Panoramadak
YON Infotainment online 3 jaar
RAA Infotainment
PXA Family
PWA Klimaat
PPA Achteruitrijcamera + parkeersensoren voor
PJC Lm velgen antraciet regulus 19 inch
PFA Multifunctioneel verwarmbaar 2-spaaks stuurwiel + paddles
PB0 Elektrische bestuurdersstoel + geheugen
LH2 100 kW oplaadmogelijkheid
Beste Rob,
Bedankt voor uw bericht! Uw Skoda Enyaq staat in bestelling bij de fabriek zoals u hem heeft besteld bij Athlon. Voor de Skoda Enyaq is het lastig aan te geven wanneer de fabriek verwacht de auto te produceren. Op dit moment is de verwachting dat wij uw auto in wk 28 kunnen afleveren. Belangrijk om te melden is dat de verwachting morgen anders kan zijn.
Exterieur: Quartz grey metallic
Interieur: Loft
3FU Panoramadak
YON Infotainment online 3 jaar
RAA Infotainment
PXA Family
PWA Klimaat
PPA Achteruitrijcamera + parkeersensoren voor
PJC Lm velgen antraciet regulus 19 inch
PFA Multifunctioneel verwarmbaar 2-spaaks stuurwiel + paddles
PB0 Elektrische bestuurdersstoel + geheugen
LH2 100 kW oplaadmogelijkheid
Nee verre van ... onze lease regeling is zelfs erg anti EV. We krijgen een verplichte eigen bijdrage van 50 euro om het grote voordeel van een EV te compenseren, vanuit de WG. Vervolgens wordt er ook een laadpaal als stelpost in de lease begroting opgenomen, wat ook weer 40 euro per maand afsnoept van je opties. Een vakantie auto in de vorm van een Golf Variant achtige auto, kost je ook nog eens 80 euro per maand ... echt te debiel voor woorden.ManiacScum schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 22:03:
[...]
Dan is jullie leaseregeling niet echt gericht op MVO neem ik aan?
Onze leaseregeling stimuleert juist CO2 gereduceerd rijden, waardoor elke gram CO2 besparing wordt beloond in de vorm van keiharde euro's, dus korting op je eigenbijdrage of extra leasebudget.
Aanpassingen aan de thuis installatie zoals meterkast aanpassen zijn voor eigen rekening, als klap op de vuurpijl (dat begrijp ik wel maar het levert wel weer een extra kostenpost op).
@knirrebir nee, sorry dat ik die illusie wekte. Dat zijn afspraken tussen de LM en mijzelf
@vinom De O4 vind ik zelf persoonlijk ook niet heel geslaagd. Vooral de neus staat me heel erg tegen, alsof het ding het asfalt in wil duiken
Bij mij ook krabbels op papier, maar dat mag niet baten, je kan contact opnemen met dealer en aangeven dat je iets hoort dat elektrische stoel zonder bepaalde opties niet mogelijk is en dan door importeur bevestiging vanuit fabriek aan jou verstrekken of je configuratie geleverd wordt zoals besteld, is aan jou wat je doet, zou zonde zijn als je voor verrassing komt als auto geleverd wordt.Dinh088 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:32:
hmmm... ook ik heb dus de elektrisch verstelbare stoelen zonder assistentie besteld. Leverweek 24.
Mooi dat er bevestiging is vanuit dealer, hoop niet dat importeur en/of fabriek roet in eten gaat gooien, bij mij was alles in orde tussen leasemaatschappij, dealer en importeur, maar fabriek heeft toch zijn wijziging doorgevoerd en leasemaatschappij, dealer en importeur kunnen niets doen.scooper1 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:57:
Ook ik heb de vraag gesteld per mail aan de dealer over die opties hier onder het antwoord.
Beste Rob,
Exterieur: Quartz grey metallic Interieur: Loft
3FU Panoramadak YON Infotainment online 3 jaar RAA Infotainment
PXA Family PWA Klimaat PPA Achteruitrijcamera + parkeersensoren voor
PJC Lm velgen antraciet regulus 19 inch PFA Multifunctioneel verwarmbaar 2-spaaks stuurwiel + paddles PB0 Elektrische bestuurdersstoel + geheugen LH2 100 kW oplaadmogelijkheid
@redfoxert dank voor reactie, maar dan toch uit interesse wat voor afspraken heb je kunnen maken?
Wellicht toch interessant om voor mij ook te proberen.
Dat heeft er vooral mee te maken hoeveel de laadpaal wordt meegeteld in de leaseprijs. Standaard rekenen ze 80% van de kosten mee, die heb ik kunnen reduceren waardoor er ruimte in mijn budget overblijft voor andere opties.knirrebir schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:32:
@redfoxert dank voor reactie, maar dan toch uit interesse wat voor afspraken heb je kunnen maken?
en wat als je nu helemaal thuis geen laadpaal kwijt kan? gaat dan een EV gewoon niet door?
Hierbij fragmenten uit mailcontact met dealer, dit zijn reacties van importeur ofwel ook importeur is misschien wel de 'baas' richting dealer, maar richting fabriek heeft importeur niets in te brengen.
:strip_exif()/f/image/lV7DWyRFfYCTcDmIS1UTLFn5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XALj1L3ZvJG9lulSVommSuDO.jpg?f=fotoalbum_large)
Wellicht overbodig: PB0 eektrische stoel, PSA assistentie (niet plus variant), PFA (verwarmd multifunctioneel 2 spaaks stuur).
:strip_exif()/f/image/lV7DWyRFfYCTcDmIS1UTLFn5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XALj1L3ZvJG9lulSVommSuDO.jpg?f=fotoalbum_large)
Wellicht overbodig: PB0 eektrische stoel, PSA assistentie (niet plus variant), PFA (verwarmd multifunctioneel 2 spaaks stuur).
[ Voor 6% gewijzigd door knirrebir op 08-01-2021 10:40 ]
Mijn werkgever stimuleert EV's wel.
Het leasebedrag van EV's is afgestemd het leasebedrag van soortgelijke brandstof auto's. Dus past de leaseprijs van een Skoda Octavia binnen het budget dat past binnen je functie, dan moet een Skoda Enyaq ook kunnen. Laadpaal wordt gratis thuis geplaatst, mits je de gelegenheid hiervoor heb. Heb je hiervoor geen gelegenheid, dan is het uitgangspunt dat laden in de straat ongeveer dezelfde kosten (voor de werkgever) met zich meebrengt gedurende de looptijd. Geen eigen bijdrage bij EV, welk bij ICE.
Kortom de Enyaq is voor mij ook een voordeligere keuze dan een leuk uitgevoerde Octavia.
Mijn zwager mag alleen maar elektrische auto's uitzoeken van zijn werkgever. Grote verschillen per bedrijf, zo lijkt het.
De laatste update omtrent mijn eigen Enyaq is dat de levering ongeveer 3 weken eerder wordt verwacht. Ben erg benieuwd.
Het leasebedrag van EV's is afgestemd het leasebedrag van soortgelijke brandstof auto's. Dus past de leaseprijs van een Skoda Octavia binnen het budget dat past binnen je functie, dan moet een Skoda Enyaq ook kunnen. Laadpaal wordt gratis thuis geplaatst, mits je de gelegenheid hiervoor heb. Heb je hiervoor geen gelegenheid, dan is het uitgangspunt dat laden in de straat ongeveer dezelfde kosten (voor de werkgever) met zich meebrengt gedurende de looptijd. Geen eigen bijdrage bij EV, welk bij ICE.
Kortom de Enyaq is voor mij ook een voordeligere keuze dan een leuk uitgevoerde Octavia.
Mijn zwager mag alleen maar elektrische auto's uitzoeken van zijn werkgever. Grote verschillen per bedrijf, zo lijkt het.
De laatste update omtrent mijn eigen Enyaq is dat de levering ongeveer 3 weken eerder wordt verwacht. Ben erg benieuwd.
Van mijn dealer heb ik nog niets gehoord over vertraging. Dus ik ga er nog steeds vanuit dat ik over 6 weken de Enyaq op mijn oprit heb staan😀😉.
Tevens heb ik in mijn bestelling de elektrische bestuurdersstoel met geheugen zonder sport of assistentie. Dus ben zeer benieuwd of ik wat hoor van de dealer. Op zich zal ik de ACC wel willen hebben, na het zien van dr diverse video's over de id4. Dit vergroot je bereik zeggen ze.
Tevens heb ik in mijn bestelling de elektrische bestuurdersstoel met geheugen zonder sport of assistentie. Dus ben zeer benieuwd of ik wat hoor van de dealer. Op zich zal ik de ACC wel willen hebben, na het zien van dr diverse video's over de id4. Dit vergroot je bereik zeggen ze.
Zojuist contact gehad met de dealer; deze geeft aan dat dit soort wijzigingen vaker voorkomen. En dat dit geen impact heeft op bestelde autos (lees: waarvan bestelbevestiging is van de dealer). Aangegeven wordt dat ik de auto ontvang precies zoals besteld.knirrebir schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:27:
[...]
Bij mij ook krabbels op papier, maar dat mag niet baten, je kan contact opnemen met dealer en aangeven dat je iets hoort dat elektrische stoel zonder bepaalde opties niet mogelijk is en dan door importeur bevestiging vanuit fabriek aan jou verstrekken of je configuratie geleverd wordt zoals besteld, is aan jou wat je doet, zou zonde zijn als je voor verrassing komt als auto geleverd wordt.
Ik hoop het echt voor je. Maar ik zou er geen weddenschap op af durven sluitenhitgew schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:56:
Van mijn dealer heb ik nog niets gehoord over vertraging. Dus ik ga er nog steeds vanuit dat ik over 6 weken de Enyaq op mijn oprit heb staan😀😉.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2