Ja hoor, daar gaan we.... Week 3 bij de dealer ingegaan, nog steeds geen oplossing voor de storingen... Laatste info : alle storingen werden gewist, wagen werd volledig opnieuw geprogrammeerd en deze week nogmaals testritten gepland. Even gechecked bij de invoerder : gaat de wagen uiteindelijk niet opnieuw naar de fabriek moeten ? Antwoord : nee hoor, dat wordt niet meer gedaan.... Maar uw vervangwagen wordt wel voor een week verlengd....
Wanneer besteld?AlexZuH schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:58:
week 39/40 levering volgens LM, dealer zelf heeft mij 2 weken geleden nog week 41 aangegeven als "voorzichtige schatting".
Fingers crossed
Hier ook een update, die van mij stond voor levering week 38 en productie week 33 maar heeft vertraging en staat nu voor levering week 43. Weer even 5 weken er bij op. besteld begin mei.
Zojuist de dealer nog ff gebeld voor een update. De Enyaq staat nu in productie.nsbrcn schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:00:
[...]
Laatste update vanuit de dealer. Chassisnummer is bekend en de verwachte levering staat op wk 38.. Besteld op 7 mei.
Zodeknetter. Ik denk: ik bel ook de dealer maar even. Auto is vijf weken verschoven van 46 naar 41 en staat op definitief ingepland👍🏻 Met CF!😊
Edit: voor de volledigheid: 80 sportline moon white. Alle opties behalve de trekhaak
Edit: voor de volledigheid: 80 sportline moon white. Alle opties behalve de trekhaak
[ Voor 22% gewijzigd door Robbie8454 op 07-09-2021 12:38 ]
Gisteren gebeld door de dealer dat de auto al binnen was gekomen (IV60 Sportline in Race Blue)
Besteld week 20
Voorlopige leverdatum was week 43
Aflevering ivm vakantie wordt 29 september (week 39)
Erg blij dat hij toch eerder is, was toch beetje bezorgd met de chip tekorten.
Besteld week 20
Voorlopige leverdatum was week 43
Aflevering ivm vakantie wordt 29 september (week 39)
Erg blij dat hij toch eerder is, was toch beetje bezorgd met de chip tekorten.
Mij is verteld dat dit week 36 is in NL (lees bij PON), week 37 bij de dealer (mijn geval Wittebrug). Dan hebben die nog even tijd nodig voor rijklaar maken, kenteken en ander werk.
Overigens ook die van mij is 1 april besteld, en dit loopt dus wel redelijk op 1 lijn met wat anderen.
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Yes! Ook hier goed nieuws. Zojuist ben ik gebeld door de dealer dat mijn Enyaq (besteld begin april) op transport gaat en binnen enkele weken kan worden uitgeleverd. De productie was eerst verschoven van wk 34 naar 44. En nu dus toch ongeveer op de geplande week geproduceerd. Wat de dealer kon zien inclusief de 'moeilijke' opties: HUD, standaard led en trekhaak.
Andere vraag, ik wil graag de velgen regulus toch nog vervangen door die op de sportline zitten (vega antraciet). Deze zijn alleen niet achteraf te bestellen. Ik kreeg deze link door van iemand hier maar deze zijn niet geschikt voor Enyaq.... Iemand tips hoe deze velgen te bemachtigen? Of een vergelijkbaar alternatief? In de velgen shops zie ik alleen van die velgen die mooi staan op een golf GTI uit 1984
Andere vraag, ik wil graag de velgen regulus toch nog vervangen door die op de sportline zitten (vega antraciet). Deze zijn alleen niet achteraf te bestellen. Ik kreeg deze link door van iemand hier maar deze zijn niet geschikt voor Enyaq.... Iemand tips hoe deze velgen te bemachtigen? Of een vergelijkbaar alternatief? In de velgen shops zie ik alleen van die velgen die mooi staan op een golf GTI uit 1984
Finally:Guiermo schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 15:48:
[...]
Waar zijn die toch mee bezich bij D'Ieteren. Niet te geloven.
Zelf het transport van wagens neemt dus blijkbaar weeken lang
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KZVLMxot6vxHckphcxHoxlT2.jpg?f=user_large)
Na een geschatte leveringsdatum in België van 27 augustus en 18 dagen 'onderweg' geweest te zijn is em eindelijk aangekomen in Brussel.
Ik neem aan de jouwe ook Guiermo?
Hier 2 juni 2021 besteld. Honeymoon zei productieweek 33. Email van leasemaatschappij ontvangen met verwachte levering 2 oktober maar laatste bericht van dealer is nu week 42 auto in NL en levering week 43 of 44.
Teveel info door elkaar, kunnen ze beter zeggen ergens in 2021, totale onrust dit.
Teveel info door elkaar, kunnen ze beter zeggen ergens in 2021, totale onrust dit.
Altijd uitgaan van wat de dealer zegt. Mijn leasemij geeft nog steeds aan november. Terwijl die van mij al op transport is naar NLPixal schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:54:
Hier 2 juni 2021 besteld. Honeymoon zei productieweek 33. Email van leasemaatschappij ontvangen met verwachte levering 2 oktober maar laatste bericht van dealer is nu week 42 auto in NL en levering week 43 of 44.

Hoop dat dit inderdaad de juiste info is. Mijn auto (besteld 18 maart) zou met dezelfde trein naar NL moeten komen.Wicked-Game schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:45:
[...]
Mij is verteld dat dit week 36 is in NL (lees bij PON), week 37 bij de dealer (mijn geval Wittebrug). Dan hebben die nog even tijd nodig voor rijklaar maken, kenteken en ander werk.
Overigens ook die van mij is 1 april besteld, en dit loopt dus wel redelijk op 1 lijn met wat anderen.
Hopelijk is hij dan snel bij de dealer in Amersfoort (afstand is maar enkele KM's vanaf Leusden) Dan zou het week 38 of week 39 moeten zijn dat de auto word uitgeleverd.
Fijn te lezen dat er diverse mensen zijn welke binnenkort hun auto mogen ontvangen welke hem ook al enige tijde geleden hebben besteld.
Ik ga zelf ook uit van week 38/39 uitlevering. En dat doet Wittebrug zelf ook mits er niks tegen zit.Gupper schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:57:
[...]
Hoop dat dit inderdaad de juiste info is. Mijn auto (besteld 18 maart) zou met dezelfde trein naar NL moeten komen.
Hopelijk is hij dan snel bij de dealer in Amersfoort (afstand is maar enkele KM's vanaf Leusden) Dan zou het week 38 of week 39 moeten zijn dat de auto word uitgeleverd.
Fijn te lezen dat er diverse mensen zijn welke binnenkort hun auto mogen ontvangen welke hem ook al enige tijde geleden hebben besteld.
Zou betekenen dat ik in de vakantie mijn Talisman mag verruilen voor de Enyaq. Erg spannend dit keer, heb die hele auto niet gereden, in gezeten of uberhaupt gechecked. Echt een gevalletje boekje erbij, even met dealer bellen en configureren maar in het beschikbare budget.
Eens een keer wat anders.
Je kan nu toch nog een proefrit maken? Heb ik ook gedaan, besteld (tijdens vakantie buitenland) en daarna pas een proefrit gemaakt.Wicked-Game schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:00:
[...]
Ik ga zelf ook uit van week 38/39 uitlevering. En dat doet Wittebrug zelf ook mits er niks tegen zit.
Zou betekenen dat ik in de vakantie mijn Talisman mag verruilen voor de Enyaq. Erg spannend dit keer, heb die hele auto niet gereden, in gezeten of uberhaupt gechecked. Echt een gevalletje boekje erbij, even met dealer bellen en configureren maar in het beschikbare budget.
Eens een keer wat anders.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Ik heb zojuist dezelfde update gekregen
gaat het toch nog gebeuren

[ Voor 4% gewijzigd door AlexZuH op 07-09-2021 15:14 ]
Ach hij is al onderweg, en kan er toch niet meer onderuitkw_nl schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:02:
[...]
Je kan nu toch nog een proefrit maken? Heb ik ook gedaan, besteld (tijdens vakantie buitenland) en daarna pas een proefrit gemaakt.
Ik vind het wel prima, de geluiden zijn allemaal positief. En ook al een aantal ex Renault Talisman rijders gehoord die het een vooruitgang vinden.
Ik weet zeker dat hij niet gaat tegenvallen. Het is echt een heerlijke auto. En echt een bakWicked-Game schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:32:
[...]
Ach hij is al onderweg, en kan er toch niet meer onderuit![]()
Ik vind het wel prima, de geluiden zijn allemaal positief. En ook al een aantal ex Renault Talisman rijders gehoord die het een vooruitgang vinden.
Behalve dan de levertijden dat is echt een zooitje 🤣Wicked-Game schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:32:
[...]
Ach hij is al onderweg, en kan er toch niet meer onderuit![]()
Maak er 6 van, als het goed is zit die van mij er ook bij.Gupper schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:04:
[...]
En nog een forum lid die zijn auto op de zelfde trein gaat. Zijn er inmiddels al 4 of 5.
Besteld december.
IV60 Quartz Grey
Assistentie
Achteruitrijcamera
Klimaat
HUD
Loft
Levering eind deze maand.
Die van mij zou er ook bij moeten zitten volgens mij maar die heeft volgens hun vertraging. Verplaatst naar week 43.makebrco schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:04:
[...]
Maak er 6 van, als het goed is zit die van mij er ook bij.
Besteld december.
IV60 Quartz Grey
Assistentie
Achteruitrijcamera
Klimaat
HUD
Loft

Goed om te horen dat er nu weer veel Enyaqs onderweg zijn... Werd voor sommige zeker tijd.
Maar alsnog jammer dat er mensen zijn die vorig jaar besteld hebben maar nog steeds geen zicht hebben op de auto.
Ik heb er ondertussen 7000km op zitten in 2 maanden en vertrek volgende week voor een road tripje door Italie. Regelmatig gedaan met benzine/diesel auto's, ben heel benieuwd hoe dit gaat bevallen.
Dit is globaal de route die we in 3 weken willen afleggen, nog nergens iets geboekt dus zijn nog flexibel.
https://abetterrouteplann...ce-46c5-b8a3-9aceaa9ff09a
Maps route:
Maps route
Al mede Enyaq rijders gezien die naar Florence zijn gegaan dus verwacht niet zo'n groot probleem
Maar alsnog jammer dat er mensen zijn die vorig jaar besteld hebben maar nog steeds geen zicht hebben op de auto.
Ik heb er ondertussen 7000km op zitten in 2 maanden en vertrek volgende week voor een road tripje door Italie. Regelmatig gedaan met benzine/diesel auto's, ben heel benieuwd hoe dit gaat bevallen.
Dit is globaal de route die we in 3 weken willen afleggen, nog nergens iets geboekt dus zijn nog flexibel.
https://abetterrouteplann...ce-46c5-b8a3-9aceaa9ff09a
Maps route:
Maps route
Al mede Enyaq rijders gezien die naar Florence zijn gegaan dus verwacht niet zo'n groot probleem
[ Voor 3% gewijzigd door Jasperzzz op 07-09-2021 19:37 ]
Zeker waar. Ik heb naar aanleiding hiervan ook gebeld naar PON en deze vragen voorgelegd. De betreffende medewerker kon hier ook geen antwoordt op geven.Jasperzzz schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 19:37:
Goed om te horen dat er nu weer veel Enyaqs onderweg zijn... Werd voor sommige zeker tijd.
Er zijn 2 punten die me dwars zitten:
1. Totaal geen communicatie tussen fabriek, PON en de dealers
2. Wille keur betreffende uitleveringen. Hoe kan het dat sporline modelen eerder worden geleverd dan de autos van mensen die hem eerder besteld hebben dan de release datum van de sportline.
Al met al lijkt mijn belletje effect gehad te hebben. Dezelfde avond is mijn banking status verdwenen en staat hij klaar voor transport. Nu na 2 weken wachten is hij ook eindelijk echt onderweg.
Vandaag bericht gehad dat hij ook onderweg is, besteld. Aprilmakebrco schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:04:
[...]
Maak er 6 van, als het goed is zit die van mij er ook bij.
Besteld december.
IV60 Quartz Grey
Assistentie
Achteruitrijcamera
Klimaat
HUD
Loft
Black IV80
Assistentie
Klimaat
360graden
Dak
Was eerst week 31 levering en toen halt met wachten op chip.
Nu levering eind van deze maand begin volgende maand.
Domme vraag misschien hoor maar is het mogelijk om achteraf nog adaptieve cruise control te activeren of mis ik daarvoor een handel / knoppen op het stuur? Van de hele assistentie kermis ga ik niets missen begrijp ik uit eerdere posts maar ACC in mijn huidige auto is toch wel fijn. Nu paste het bij bestellen niet meer in het leasebudget maar misschien is er achteraf nog wat mogelijk? (Net als dat snelladen achteraf 'aangezet' kan worden.)
Bestelling:
Enyaq 60
Loft
Black magic
Vega 20”
Licht
Comfort
Klimaat
Trekhaakvoorbereiding
Snelladen
Bestelling:
Enyaq 60
Loft
Black magic
Vega 20”
Licht
Comfort
Klimaat
Trekhaakvoorbereiding
Snelladen
Je mist de sensor aan de voorkant denk ik. En wellicht de hendel voor de bediening… al met al lijkt het me niet echt mogelijk.Martinique schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 20:19:
Domme vraag misschien hoor maar is het mogelijk om achteraf nog adaptieve cruise control te activeren of mis ik daarvoor een handel / knoppen op het stuur? Van de hele assistentie kermis ga ik niets missen begrijp ik uit eerdere posts maar ACC in mijn huidige auto is toch wel fijn. Nu paste het bij bestellen niet meer in het leasebudget maar misschien is er achteraf nog wat mogelijk? (Net als dat snelladen achteraf 'aangezet' kan worden.)
Bestelling:
Enyaq 60
Loft
Black magic
Vega 20”
Licht
Comfort
Klimaat
Trekhaakvoorbereiding
Snelladen
Kon je hem niet meenemen?_Chris_ schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:57:
Na 9 maanden wachten, en 2 maanden rijden... lever ik 'm over 3 weken weer in.![]()
Het waren 2 fijne maanden rijden![]()
(nieuwe werkgever, terug naar benzine)
Reeds beantwoord

[ Voor 4% gewijzigd door FJP84 op 07-09-2021 22:21 ]
Die van jou heeft 2 weken in banking gestaan? Die van mij is vertraagd en verwacht is ook de chips dus ik verwacht ook banking. Vraag me af hoelang dat kan duren en of het echt 5 weken langer gaat duren...Gupper schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 19:50:
[...]
Zeker waar. Ik heb naar aanleiding hiervan ook gebeld naar PON en deze vragen voorgelegd. De betreffende medewerker kon hier ook geen antwoordt op geven.
Er zijn 2 punten die me dwars zitten:
1. Totaal geen communicatie tussen fabriek, PON en de dealers
2. Wille keur betreffende uitleveringen. Hoe kan het dat sporline modelen eerder worden geleverd dan de autos van mensen die hem eerder besteld hebben dan de release datum van de sportline.
Al met al lijkt mijn belletje effect gehad te hebben. Dezelfde avond is mijn banking status verdwenen en staat hij klaar voor transport. Nu na 2 weken wachten is hij ook eindelijk echt onderweg.

Staat je auto al op definitief ingepland dan?SSJVegito schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:11:
[...]
Die van jou heeft 2 weken in banking gestaan? Die van mij is vertraagd en verwacht is ook de chips dus ik verwacht ook banking. Vraag me af hoelang dat kan duren en of het echt 5 weken langer gaat duren...
Die van mij stond definiet productieweek 33 dacht ik. En zou dus week 38 geleverd worden maar dat gaat helaas niet door. Ik heb werkelijk geen idee wat nou de precieze status is. Ik vroeg of de auto al wel geproduceerd is en of die dus staat te wachten op een chip. Ik kreeg als antwoord dat de vertraging waarschijnlijk inderdaad te wijten is aan een tekort aan een bepaalde chip.Robbie8454 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:32:
[...]
Staat je auto al op definitief ingepland dan?

vraag anders even een print screen aan. Dat geeft vaak wat meer duidelijkheid. Ik vind dit best een beetje vage communicatie. De mijne was namelijk ook ineens 5 weken vertraagd en nu is ie ingepland en is het weer 5 weken eerder🥴SSJVegito schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:38:
[...]
Die van mij stond definiet productieweek 33 dacht ik. En zou dus week 38 geleverd worden maar dat gaat helaas niet door. Ik heb werkelijk geen idee wat nou de precieze status is. Ik vroeg of de auto al wel geproduceerd is en of die dus staat te wachten op een chip. Ik kreeg als antwoord dat de vertraging waarschijnlijk inderdaad te wijten is aan een tekort aan een bepaalde chip.
Dat kan ik wel doen als ik weet wat voor screenshot ik dan naar moet vragen? Gewoon screenshot van de status van het voertuig in hun systeem?Robbie8454 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:42:
[...]
vraag anders even een print screen aan. Dat geeft vaak wat meer duidelijkheid. Ik vind dit best een beetje vage communicatie. De mijne was namelijk ook ineens 5 weken vertraagd en nu is ie ingepland en is het weer 5 weken eerder🥴
EDIT: En ja ik vind het ook vage communicatie. Alsof ze geen antwoord willen geven.
[ Voor 7% gewijzigd door SSJVegito op 07-09-2021 23:47 ]
Nee mijn auto is 29 juni in productie genomen. Na 8 weken (25 augustus) heb ik gebeld en is de banking er af gehaald. Nu weer 2 weken later eindelijk op transportSSJVegito schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:11:
[...]
Die van jou heeft 2 weken in banking gestaan? Die van mij is vertraagd en verwacht is ook de chips dus ik verwacht ook banking. Vraag me af hoelang dat kan duren en of het echt 5 weken langer gaat duren...
Balen man 🙄… die van mij staat inmiddels 1,5 week bij de dealer en ook nog geen enkel zicht op reparatiesven2829 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:00:
Ja hoor, daar gaan we.... Week 3 bij de dealer ingegaan, nog steeds geen oplossing voor de storingen... Laatste info : alle storingen werden gewist, wagen werd volledig opnieuw geprogrammeerd en deze week nogmaals testritten gepland. Even gechecked bij de invoerder : gaat de wagen uiteindelijk niet opnieuw naar de fabriek moeten ? Antwoord : nee hoor, dat wordt niet meer gedaan.... Maar uw vervangwagen wordt wel voor een week verlengd....
Sorry voor nog een domme vraag. Ik heb een Sportline 80 met dus een sportonderstel maar geen DCC. In het Mode-scherm heb ik dus niet de optie "comfort". Maar als ik naar de individuele instellingen ga dan kan ik wel kiezen voor een stand van het chassis, hij kan dan op normaal of sport (dus NIET de gehele modus, maar specifiek voor het chassis). Hebben andere mensen hier dat ook bij een gewoon sportonderstel, en voelen jullie enig verschil? (Ik kan in de handleiding er niks over vinden wat dit zou moeten doen. Daar staat alleen iets over de echte DCC optie waar je ook "comfort" kan kiezen.)
Precies, dat wij zij naar voren halen om je status te kunnen zien.SSJVegito schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:43:
[...]
Dat kan ik wel doen als ik weet wat voor screenshot ik dan naar moet vragen? Gewoon screenshot van de status van het voertuig in hun systeem?
EDIT: En ja ik vind het ook vage communicatie. Alsof ze geen antwoord willen geven.
In BE is 't nog lastiger, hier is de auto (Sportline 60 met enkel warmtepomp en snellaadupgrade, that's it) ook in April besteld maar zelfs nog niet in productie. Dealer ziet hetzelfde en kan niks meer vertellen of afdwingenRobbie8454 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:42:
[...]
vraag anders even een print screen aan. Dat geeft vaak wat meer duidelijkheid. Ik vind dit best een beetje vage communicatie. De mijne was namelijk ook ineens 5 weken vertraagd en nu is ie ingepland en is het weer 5 weken eerder🥴

[ Voor 5% gewijzigd door hosttech op 08-09-2021 08:46 ]
als je een sportonderstel heb ik denk ik niet dat die functie letterlijk werkt op je chassis.ik vermoed dat ze de chassis functie aan hebben gepast (standaard software) want als het goed is heeft het wel invloed op je stuur (progressief stuur) je stroompedaal en de topsnelheidsamba123 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 01:14:
Sorry voor nog een domme vraag. Ik heb een Sportline 80 met dus een sportonderstel maar geen DCC. In het Mode-scherm heb ik dus niet de optie "comfort". Maar als ik naar de individuele instellingen ga dan kan ik wel kiezen voor een stand van het chassis, hij kan dan op normaal of sport (dus NIET de gehele modus, maar specifiek voor het chassis). Hebben andere mensen hier dat ook bij een gewoon sportonderstel, en voelen jullie enig verschil? (Ik kan in de handleiding er niks over vinden wat dit zou moeten doen. Daar staat alleen iets over de echte DCC optie waar je ook "comfort" kan kiezen.)
Was het Sportline sportonderstell niet de 10/15mm verlaging t.o.v. standaard, maar zonder de magnetische / actieve schokbrekers?Robbie8454 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 08:55:
[...]
als je een sportonderstel heb ik denk ik niet dat die functie letterlijk werkt op je chassis.ik vermoed dat ze de chassis functie aan hebben gepast (standaard software) want als het goed is heeft het wel invloed op je stuur (progressief stuur) je stroompedaal en de topsnelheid
Ik ben wel benieuwd hoe het comfort is met het sportonderstel, hoeveel inch velgen heb je?samba123 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 01:14:
Sommige vinden het te hard (komen uit Franse autos zeg maar
Verlaagd en strakker afgesteld inderdaadAlexZuH schreef op woensdag 8 september 2021 @ 08:57:
[...]
Was het Sportline sportonderstell niet de 10/15mm verlaging t.o.v. standaard, maar zonder de magnetische / actieve schokbrekers?
Bijzonder: wanneer ik nu ene sportline samenstel zie ik bij standaard opties: paraplu in opbergvak onder passagiersstoel… iemand hier al eens naar gekeken? Zit daar überhaupt een opbergvak?
Bij mijn superb zit daar ook gewoon een klepje die je open kunt klappen en daar is een kleine ruimte waar je dingen in op kunt bergen. Verwacht hier ook.Robbie8454 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:06:
Bijzonder: wanneer ik nu ene sportline samenstel zie ik bij standaard opties: paraplu in opbergvak onder passagiersstoel… iemand hier al eens naar gekeken? Zit daar überhaupt een opbergvak?
ik heb een 60 met het uitgebreide stuur en dus ook HOD. Ik kan het stuur vasthouden waar ik wil maar als ik niet af en toe een beetje stuur (dus soort van tegendruk geef) krijg ik die melding ook.SSJVegito schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 19:29:
[...]
Ligt eraan wat voor Enyaq je hebt dus in dit geval, de 80 heeft volgens mij standaard hands on detectie dat door middel van een capacitief vlak gaat dacht ik. Dan boeit de tegendruk niet maar enkel de aanraking.
Als ik met m'n knieën stuur (dus echt aan de onderkant het stuur aanraak en waar ik me niet kan voorstellen dat daar zo'n vlak capacitief vlak zit) krijg ik die melding niet, zolang ik af en toe maar het stuur een beetje beweeg
Dit lijkt me wel apart, het aanraken van het stuur en dus niet bewegen van het stuur resumed ook TA. Maar misschien dat lane assist toch feedback wil voelen in het stuur.__REMCO__ schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:32:
[...]
ik heb een 60 met het uitgebreide stuur en dus ook HOD. Ik kan het stuur vasthouden waar ik wil maar als ik niet af en toe een beetje stuur (dus soort van tegendruk geef) krijg ik die melding ook.
Als ik met m'n knieën stuur (dus echt aan de onderkant het stuur aanraak en waar ik me niet kan voorstellen dat daar zo'n vlak capacitief vlak zit) krijg ik die melding niet, zolang ik af en toe maar het stuur een beetje beweeg

het maakt bij mij iig echt niets uit waar ik stuur vast houdt. Zolang ik TA laat sturen krijg ik die melding dat je je stuur moet overnemen. Als ik dan waar dan ook tik op het stuur gebeurt er niets totdat ik een beetje stuurSSJVegito schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:35:
[...]
Dit lijkt me wel apart, het aanraken van het stuur en dus niet bewegen van het stuur resumed ook TA. Maar misschien dat lane assist toch feedback wil voelen in het stuur.
Contact gehad met dealer (Muntstad); levering 4 weken uitgesteld.
Besteld 16 juni, voorlopige leverweek nu week 46.
Sportline 80, Quartz gray, Comfort plus, Assistentie plus, 125Kw, Family, Trekhaakvoorbereiding en 21"
Besteld 16 juni, voorlopige leverweek nu week 46.
Sportline 80, Quartz gray, Comfort plus, Assistentie plus, 125Kw, Family, Trekhaakvoorbereiding en 21"
Bijna 5000 km onderweg. Nog geen seconde spijt.
Mijn rapportje:
Verbruik: 16.5 KW/100 km
Top 3 pluspunten
1. Rust bij het rijden, zowel geluid als ook ACC systeem
2. Kessy: in en uitstappen gaat zo makkelijk. Zou leuk zijn als Kessy ook automatisch op slot zetten regelt want dat vergeet ik nog wel eens.
3. Hud: ik vind het heel prettig en overzichtelijk.
Top3 minpunten
1. Met stip: Lane-assist! Raakt bij zo ongeveer elke niet-standaard-situatie (opgebroken weg, snelweg in onderhoud, fietspaden, etc) de weg kwijt en gaat dan roepen dat ik midden op de weg moet blijven.
2. Het niet vasthouden van meerdere menukeuze, bijvoorbeeld de rijstijl ECO bijvoorbeeld.
3. Soms is ACC is te enthousiast en remt af op fietsers aan de kant van de weg.
Ben benieuwd naar jullie rapportjes.
Mijn rapportje:
Top 3 pluspunten
2. Kessy: in en uitstappen gaat zo makkelijk. Zou leuk zijn als Kessy ook automatisch op slot zetten regelt want dat vergeet ik nog wel eens.
Top3 minpunten
1. Met stip: Lane-assist! Raakt bij zo ongeveer elke niet-standaard-situatie (opgebroken weg, snelweg in onderhoud, fietspaden, etc) de weg kwijt en gaat dan roepen dat ik midden op de weg moet blijven.
2. Het niet vasthouden van meerdere menukeuze, bijvoorbeeld de rijstijl ECO bijvoorbeeld.
Hierbij dan maar
Ondertussen 7500 km onderweg, gelukkig ook nog geen seconde spijt.
Verbruik 18,3 KW/100 km.
Top 3 goed punten:
1. ACC is heerlijk en velen malen beter dan in mijn vorige auto (Ibiza 2018).
2. Zithouding, lekker iets hoger en beter overzicht in het verkeer.
3. De ruimte.
Deze punten zijn in vergelijk met mijn vorige auto dus zal zeker niet voor iedereen opgaan.
Top 3 minputen (moest ik langer over nadenken):
1. De HOD bij gebruik LA. Dat blijft bij mij lastig.
2. Slecht sluitende achterklep (afstellen scheelt wel, maar gaat nog niet altijd goed).
3. Lane Assist soms wat vervelend, maar kan er prima mee overweg
Bericht in de FB groep:
Zojuist gebeld door de dealer: de levering van alle productie auto’s die besteld zijn ná 15 juli worden doorgeschoven naar 2022.
Weet niet hoe betrouwbaar dit is. In de reacties al wel wat mensen die hierover gebeld zijn.
Dealer betreft A-point A'dam.
Zou wel balen zijn. Heb hem 2 augustus besteld.
Zojuist gebeld door de dealer: de levering van alle productie auto’s die besteld zijn ná 15 juli worden doorgeschoven naar 2022.
Weet niet hoe betrouwbaar dit is. In de reacties al wel wat mensen die hierover gebeld zijn.
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Is natuurlijk geen zinnig woord over te zeggen aangezien dit dealer-afhankelijk is.BeaM-R schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:01:
Bericht in de FB groep:
De één heeft binnen 3 maanden zijn auto terwijl de ander al 10 maanden aan het wachten is.
De vaak kortere levertijden zijn wel op conto van de voorraadmodellen, denk ik.Wootism schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:21:
[...]
Is natuurlijk geen zinnig woord over te zeggen aangezien dit dealer-afhankelijk is.
De één heeft binnen 3 maanden zijn auto terwijl de ander al 10 maanden aan het wachten is.

Dat is niet helemaal waar. Zou een rigoureuze keuze als dit waar zijn dan geeft het Skoda wel de ruimte om de bestaande onderdelen te verdelen onder de overgebleven auto’s. Zou ook verklaren waarom sommige auto’s ineens naar voren worden geschoven en andere auto’s wat meer naar achteren. De productie wordt opnieuw ingedeeld. Maar eerlijk gezegd twijfel ik ook nog wel aan dit verhaalWootism schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:21:
[...]
Is natuurlijk geen zinnig woord over te zeggen aangezien dit dealer-afhankelijk is.
Nog erger, besteld op 16 juli…..ben benieuwd.BeaM-R schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:01:
Bericht in de FB groep:
Allemaal weer fijne berichten ... wat een gezeik met die levertijden en dat geschuif continue. Ik vraag me af of het nou echt zo moeilijk plannen is. Ook al is er een tekort, ze weten nu toch in onderhand wel hoe het ervoor staat en wat ze binnen gaan krijgen?Robbie8454 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 07:13:
[...]
Precies, dat wij zij naar voren halen om je status te kunnen zien.

Ik heb nog geen reactie van de dealer over de precieze status. Hopelijk krijg ik morgen een reactie daarover en anders ga ik maar eens aan de telefoon hangen met die halfgare antwoorden.
Je zou langzamerhand een levertijden topic kunnen aanmaken voor dit onderwerp 😅.
Dat is precies het probleem. Dat weet je vaak niet. Momenteel worden er qua leveringen geen keiharde afspraken meer gemaakt. Alles is onder voorbehoud. Leveringen worden op het laatste moment vertraagd of gewoon niet geleverd. En prijzen gaan ondertussen door het dak. Leverings afspraken worden zelf gewoon genegeerd. Je krijgt als antwoord: sorry maar we hebben het gewoon niet, oh ja en de volgende keer gaan de prijzen omhoog..SSJVegito schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:16:
[...]
Allemaal weer fijne berichten ... wat een gezeik met die levertijden en dat geschuif continue. Ik vraag me af of het nou echt zo moeilijk plannen is. Ook al is er een tekort, ze weten nu toch in onderhand wel hoe het ervoor staat en wat ze binnen gaan krijgen?![]()
Ik heb nog geen reactie van de dealer over de precieze status. Hopelijk krijg ik morgen een reactie daarover en anders ga ik maar eens aan de telefoon hangen met die halfgare antwoorden.
Top 3 Pluspunten:
- Rijcomfort, 1 van de fijnste auto's tot nu toe
- Kofferbak ruimte en opties
- Verbruik/range/laden, erg positief
- Infotainment icm Android Auto..... als het werk is het maximaal 'oke'
- Veel gekraak in het interieur/panodak
- Hulpsystemen (in het bijzonder Lane Assist) en niet definitief uit kunnen zetten.
[ Voor 9% gewijzigd door ManiacScum op 08-09-2021 21:10 ]
Na alle positieve berichten hier ook maar even gekeken op honeymoonnet. Verwachte afleverweek van 49 naar 44, maar nog steeds in stap 1 (dus niets definitiefs). Gaat om een 80 besteld begin april, met standaard velgen, standaard licht en trekhaak.
Neem ook definitief gepland met een flinke korrel zout.monster1805 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:28:
Na alle positieve berichten hier ook maar even gekeken op honeymoonnet. Verwachte afleverweek van 49 naar 44, maar nog steeds in stap 1 (dus niets definitiefs). Gaat om een 80 besteld begin april, met standaard velgen, standaard licht en trekhaak.
De mijne zou na 5x verschoven te zijn vorige week toch echt definitief gebouwd worden....je raad het al.
Levering lijkt zoals velen hier al zeggen volledig willekeurig.
Mijn auto heb ik besteld bij een PON dealer (Amersfoort) die vallen onder onder PON. Maar ook die hebben geen voorrang met bestellen. Problemen zijn echt te herleiden naar de fabriek.Wootism schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:21:
[...]
Bij mijn weten vallen ze niet onder Pon.Gupper schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:54:
[...]
Mijn auto heb ik besteld bij een PON dealer (Amersfoort) die vallen onder onder PON. Maar ook die hebben geen voorrang met bestellen. Problemen zijn echt te herleiden naar de fabriek.
Al doet de naam het vermoeden.
Na 23456 km Toch een storing uitval van travel assist teven werkt cruise control ook niet meer.
:strip_exif()/f/image/FQmutexbWJza5GwbguQgLFmB.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteindelijk na dat die 3 uur had stil gestaan werkt alles weer.
Toch wel wennen zonder cruise control op de snelweg.
:strip_exif()/f/image/FQmutexbWJza5GwbguQgLFmB.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteindelijk na dat die 3 uur had stil gestaan werkt alles weer.
Toch wel wennen zonder cruise control op de snelweg.
[ Voor 78% gewijzigd door mibkiller op 08-09-2021 22:18 ]
±3300km op de teller sinds 1 juniDaan115 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:12:
Top 3 Pluspunten
1. HUD
2. Rijervaring met TA en verbruik. Heel benieuwd naar de winterperiode
3. Ruimte
Top 3 Minpunten
1. Uitlijning van de controlelijnen parkeerhulp /achteruitrijcamera. Ik sta steeds iets schuin geparkeerd.
2. Geregeld moeten rebooten van infotainment
3. Kessy die vooral bij openen van kofferbak soms niet direct reageert
Dus al met al niets te klagen eigenlijk
Ben je hiervoor al langs de dealer gegaan? Ik heb eerder van jou een post gezien hierover dacht ik. Zelf heb ik ook panoramadak maar mijn interieur maakt echt geen geluid. Fluister stil. Is het met dakraam open, dicht en/of zonnescherm open of dicht?ManiacScum schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:10:
[...]
Top 3 Minpunten:
....
Veel gekraak in het interieur/panodak
...
[ Voor 6% gewijzigd door Genestealer op 08-09-2021 22:44 ]
Daar was ik al bang voor. De camera zit niet in het midden maar iets naar rechts. Had ik met mijn Tesla ook last van.FJP84 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 22:40:
[...]
Top 3 Minpunten
1. Uitlijning van de controlelijnen parkeerhulp /achteruitrijcamera. Ik sta steeds iets schuin geparkeerd.
Ja al geweest, niks geholpen.Genestealer schreef op woensdag 8 september 2021 @ 22:42:
[...]
Ben je hiervoor al langs de dealer gegaan? Ik heb eerder van jou een post gezien hierover dacht ik. Zelf heb ik ook panoramadak maar mijn interieur maakt echt geen geluid. Fluister stil. Is het met dakraam open, dicht en/of zonnescherm open of dicht?
Als het zonnedak dicht is hoor je niks. Zonnedak open, kraken.
oh dat is echt irritantManiacScum schreef op donderdag 9 september 2021 @ 00:30:
[...]
Ja al geweest, niks geholpen.
Als het zonnedak dicht is hoor je niks. Zonnedak open, kraken.
Dat heb ik ook met een mini gehad. Heb toen echt afgedwongen dat eerst het hele mechanisme werd schoongemaakt, nagekeken en opnieuw gevet. Toen dat niet de oplossing was een nieuw mechanisme
Doen! Hoef ik dagelijks niet zoveel meer te scrollen om echt nuttige info te vergaren 😜🤣j0ynT schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:53:
Je zou langzamerhand een levertijden topic kunnen aanmaken voor dit onderwerp 😅.
j0ynT schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:53:
Zoiets:goetfoud schreef op donderdag 9 september 2021 @ 08:50:
[...]
Doen! Hoef ik dagelijks niet zoveel meer te schollen om echt nuttige info te vergaren 😜🤣
Het grote Enyaq levertijden topic
Goed idee! Sinds 28 mei zo'n 8.000 op de teller. Mijn plus en minpunten zijn misschien niet de belangrijkste punten, maar punten die mij verrasten of om andere reden interessant zijn:Daan115 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:12:
Pluspunten:
1. Het rijden in algemene zin. Combinatie van het stille, het traploze versnellen en de wegligging.
2. Travel assist: er zitten echt wel punten in die beter kunnen, maar het is heerlijk rustig rijden op de snelweg. Positieve verrassing was voor mij dat de auto bij wegwerkzaamheden moeiteloos overschakelt naar de gele lijnen in plaats van de witte.
3. Deze is controversieel: de ingebouwde navigatie heeft mij positief verrast. Ik heb nog geen routes hoeven plannen waarbij ik onderweg moest laden, maar voor het 'dagelijkse' werkt het erg prettig. En het is voor mij voor het eerst dat de verkeersinformatie in de ingebouwde navigatie goed werkt. In de praktijk heb ik nog maar zelden gebruik gemaakt van navigatie via Carplay.
Minpunten:
1. De verkeersbordherkenning en het acteren daarop. In potentie vond ik dit een fantastische functie, maar mede door hoe de maximumsnelheden in Nederland een chaos zijn is het gewoon niet werkbaar. Staat dan ook uit.
2. Het 'kloenken' van de remmen. Is wel al iets minder geworden, maar klinkt nog steeds goedkoop.
3. Ik had meer verwacht van de app. Geen belangrijk punt, maar wel een tegenvaller. Ik had verwacht dat functies zoals het ver- of ontgrendelen op afstand wel zou kunnen, of het versturen van een adres naar de navigatie. Nu hopen dat dit nog eens komt.
Bedankt, maar misschien interessant om te melden 60 of 80, wel-geen warmtepomp.Daan115 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:12:
Mijn rapportje:
Top 3 pluspunten
Top3 minpunten
Vind ik in ieder geval interessant en nuttig om te weten.
Laatste 'min'punt heeft huidige e-golf waar ik mee rij ook.
Ook bij jou dan maarJasperzzz schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:19:
Hierbij dan maar![]()
Ondertussen 7500 km onderweg, gelukkig ook nog geen seconde spijt.
Verbruik 18,3 KW/100 km.
Top 3 goed punten:
1. ACC is heerlijk en velen malen beter dan in mijn vorige auto (Ibiza 2018).
2. Zithouding, lekker iets hoger en beter overzicht in het verkeer.
3. De ruimte.
Deze punten zijn in vergelijk met mijn vorige auto dus zal zeker niet voor iedereen opgaan.
Top 3 minputen (moest ik langer over nadenken):
1. De HOD bij gebruik LA. Dat blijft bij mij lastig.
2. Slecht sluitende achterklep (afstellen scheelt wel, maar gaat nog niet altijd goed).
3. Lane Assist soms wat vervelend, maar kan er prima mee overweg
Vind ik in ieder geval interessant en nuttig om te weten.
Qua achterklep zou ik dealer lekker aan het werk zetten, desnoods sturen ze het naar VAG specialist die er ervaring in heeft en dan in opdracht van dealer herstellen (als dealer er te weinig kaas van heeft gegeten).
[ Voor 10% gewijzigd door knirrebir op 09-09-2021 11:49 ]
In jou geval dan niet, want ik weet dat het een 80 first edition high isManiacScum schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:10:
Top 3 Pluspunten:Top 3 Minpunten:
- Rijcomfort, 1 van de fijnste auto's tot nu toe
- Kofferbak ruimte en opties
- Verbruik/range/laden, erg positief
- Infotainment icm Android Auto..... als het werk is het maximaal 'oke'
- Veel gekraak in het interieur/panodak
- Hulpsystemen (in het bijzonder Lane Assist) en niet definitief uit kunnen zetten.
Punt 2 ben ik niet blij, daar in mijn bestelling ook panoramadak is meegenomen
[ Voor 6% gewijzigd door knirrebir op 09-09-2021 11:49 ]
Hierbij mijn lijstje:
Top 3 Goede eigenschappen:
1: rij genot, wat een heerlijke auto om in te rijden, lekker stil, comfortabel en rustgevend
2: uitstraling van binnen en buiten, krijg alleen maar complimenten.
3: standaard geluid van de audio, echt veel beter dan het Canton systeem uit mijn Octavia
Top 3 Mindere eigenschappen:
1: Lane assist, en dan met name dat je minimaal 3 handelingen moet doen om het uit te zetten.
2: Lengte totale bergruimte, in de Octavia kon ik makkelijk mijn surfspullen meenemen, nu komen de masten bijna tegen het grote display aan, voorzichtigheid is dus geboden...
3: positie van het stuur en dashboard, als dit iets hoger had gezeten was de zitpositie aangenamer geweest.
Zoals je al ziet, de minpunten zijn minimaal, ik ervaar zelden het rem geluid als hard (een enkele keer gehoord) en ervaar de auto als heel erg fijn.
Ik vind het geen straf om hier de komende 5 jaar in te rijden
Uit interesse 60 of 80, wel-geen warmtepomp?FJP84 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 22:40:
±3300km op de teller sinds 1 juni
Top 3 Pluspunten
1. HUD
2. Rijervaring met TA en verbruik. Heel benieuwd naar de winterperiode
3. Ruimte
Top 3 Minpunten
2. Geregeld moeten rebooten van infotainment
3. Kessy die vooral bij openen van kofferbak soms niet direct reageert
Dus al met al niets te klagen eigenlijk
Uitlijning, stoeprand of iets anders gebruiken als referentie zou ik zeggen.
60 of 80, warmtepomp of niet?Jeroenvr72 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 11:45:
Hierbij mijn lijstje:
Top 3 Goede eigenschappen:
1: rij genot, wat een heerlijke auto om in te rijden, lekker stil, comfortabel en rustgevend
2: uitstraling van binnen en buiten, krijg alleen maar complimenten.
3: standaard geluid van de audio, echt veel beter dan het Canton systeem uit mijn Octavia
Top 3 Mindere eigenschappen:
1: Lane assist, en dan met name dat je minimaal 3 handelingen moet doen om het uit te zetten.
2: Lengte totale bergruimte, in de Octavia kon ik makkelijk mijn surfspullen meenemen, nu komen de masten bijna tegen het grote display aan, voorzichtigheid is dus geboden...
3: positie van het stuur en dashboard, als dit iets hoger had gezeten was de zitpositie aangenamer geweest.
Zoals je al ziet, de minpunten zijn minimaal, ik ervaar zelden het rem geluid als hard (een enkele keer gehoord) en ervaar de auto als heel erg fijn.
Ik vind het geen straf om hier de komende 5 jaar in te rijden
lengte bagage snap ik deels echter station vs suv gaat niet op helaas
Grappig, maar zie het ook al een beetje topic worden zoals hier
Bedankt, maar 60 of 80, wel-geen warmtepomp?pim89 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:51:
Goed idee! Sinds 28 mei zo'n 8.000 op de teller. Mijn plus en minpunten zijn misschien niet de belangrijkste punten, maar punten die mij verrasten of om andere reden interessant zijn:
Pluspunten:
1. Het rijden in algemene zin. Combinatie van het stille, het traploze versnellen en de wegligging.
2. Travel assist: er zitten echt wel punten in die beter kunnen, maar het is heerlijk rustig rijden op de snelweg. Positieve verrassing was voor mij dat de auto bij wegwerkzaamheden moeiteloos overschakelt naar de gele lijnen in plaats van de witte.
3. Deze is controversieel: de ingebouwde navigatie heeft mij positief verrast. Ik heb nog geen routes hoeven plannen waarbij ik onderweg moest laden, maar voor het 'dagelijkse' werkt het erg prettig. En het is voor mij voor het eerst dat de verkeersinformatie in de ingebouwde navigatie goed werkt. In de praktijk heb ik nog maar zelden gebruik gemaakt van navigatie via Carplay.
Minpunten:
1. De verkeersbordherkenning en het acteren daarop. In potentie vond ik dit een fantastische functie, maar mede door hoe de maximumsnelheden in Nederland een chaos zijn is het gewoon niet werkbaar. Staat dan ook uit.
2. Het 'kloenken' van de remmen. Is wel al iets minder geworden, maar klinkt nog steeds goedkoop.
3. Ik had meer verwacht van de app. Geen belangrijk punt, maar wel een tegenvaller. Ik had verwacht dat functies zoals het ver- of ontgrendelen op afstand wel zou kunnen, of het versturen van een adres naar de navigatie. Nu hopen dat dit nog eens komt.
Netjes, dak vind ik een mooie, neem aan dak als in zin van panoramadak?foxhunt schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 19:58:
Vandaag bericht gehad dat hij ook onderweg is, besteld. April
Black IV80
Assistentie
Klimaat
360graden
Dak
Misschien dat cartronic (vag specialist) Rijswijk je van juiste info kan voorzien.Martinique schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 20:19:
Bestelling:
Enyaq 60
Loft
Black magic
Vega 20”
Licht
Comfort
Klimaat
Trekhaakvoorbereiding
Snelladen
In Gouda industrieweg staat er een rij van 4 enyaq's welke als taxi ingezet worden, populariteit is in orde zeg ik dan.bram2700 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:18:
Gisteren voor het eerst een Enyaq als taxi gespot. Gezien de vele Superb's die als taxi rondrijden verwacht dat de Enyaq een waardige opvolger wordt, immers "vervoer voor iedreen"Op de veelbesproken trein die gaat komen staan er vast ook wel een paar
![]()
[Afbeelding]
Moeten we toch iemand afwachten met modeljaar 2022 om te controleren en hier terug te koppelen.Robbie8454 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:06:
Is al eerder voorbij gekomen, geen sensors in stuur die iets waarnemen, maar het gaat echt om kleine stuurbeweging welke waargenomen dient te worden wat door bestuurder wordt gedaan om melding weg te krijgen.__REMCO__ schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:38:
het maakt bij mij iig echt niets uit waar ik stuur vast houdt. Zolang ik TA laat sturen krijg ik die melding dat je je stuur moet overnemen. Als ik dan waar dan ook tik op het stuur gebeurt er niets totdat ik een beetje stuur
Ik ga er vanuit dat een uitzondering op de regel is, ik heb nog niet veel mensen zien klagen hierover.knirrebir schreef op donderdag 9 september 2021 @ 11:44:
[...]
Punt 2 ben ik niet blij, daar in mijn bestelling ook panoramadak is meegenomen.
Het frustreert me gewoon enorm omdat het a) een nieuwe auto is en b) ik 4 jaar in een andere Skoda heb gereden waar ze een soort gelijk probeem niet hebben kunnen verhelpen.
Ga ik ook vanuit, maar punt b vind ik wel een dingetje dat het je 2x overkomt......ManiacScum schreef op donderdag 9 september 2021 @ 12:17:
Ik ga er vanuit dat een uitzondering op de regel is, ik heb nog niet veel mensen zien klagen hierover.
Het frustreert me gewoon enorm omdat het a) een nieuwe auto is en b) ik 4 jaar in een andere Skoda heb gereden waar ze een soort gelijk probeem niet hebben kunnen verhelpen.
Gisteren dit nog uitgebreid getest (HOD) tijdens een langere rit.knirrebir schreef op donderdag 9 september 2021 @ 12:15:
[...]
Is al eerder voorbij gekomen, geen sensors in stuur die iets waarnemen, maar het gaat echt om kleine stuurbeweging welke waargenomen dient te worden wat door bestuurder wordt gedaan om melding weg te krijgen.
Mijn ervaringen/waarnemingen:
Heb het idee dat die niet alleen reageert op beweging maar ook al op aanraking.
Als ik bij een melding van stuur vast pakken heel zacht mijn hand op het stuur leg dan detecteert die dat al. Ik doe dat zo zachtjes dat ik geen enkele correctie maak.
Wel gemerkt dat de plek waar je vastpakt veel uitmaakt. Op de plekken waar de spaken op de cirkel komen lijkt geen detectie te zitten (dus op 90, 180 en 270 graden zeg maar).
Merk de laatste tijd dat ik ook minder vaak de melding krijg, volgens mij geen update gehad dus blijkbaar wen ik er zelf aan en doe ik het nu goed/beter
Gisteren denk ik een half uur kunnen rijden zonder een melding gehad te hebben.
Thnx voor update.Jasperzzz schreef op donderdag 9 september 2021 @ 12:21:
Gisteren dit nog uitgebreid getest (HOD) tijdens een langere rit.
Mijn ervaringen/waarnemingen:
Heb het idee dat die niet alleen reageert op beweging maar ook al op aanraking.
Als ik bij een melding van stuur vast pakken heel zacht mijn hand op het stuur leg dan detecteert die dat al. Ik doe dat zo zachtjes dat ik geen enkele correctie maak.
Wel gemerkt dat de plek waar je vastpakt veel uitmaakt. Op de plekken waar de spaken op de cirkel komen lijkt geen detectie te zitten (dus op 90, 180 en 270 graden zeg maar).
Merk de laatste tijd dat ik ook minder vaak de melding krijg, volgens mij geen update gehad dus blijkbaar wen ik er zelf aan en doe ik het nu goed/beter.
Gisteren denk ik een half uur kunnen rijden zonder een melding gehad te hebben.
Achteraf is 8 van de 10 keer duurder dan af fabriek, mede omdat er nogal wat gede- en monteert dient te worden (behalve dan in gekke geval van snellaad optiebram2700 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 07:48:
Een tijdje geleden kwamen hier wat posts voorbij over het achteraf inbouwen van een elektrische achterklep. Een van de members suggereerde dit te vragen aan CarTronic in Rijswijk; die waren tot deze week afwezig, maar na een mailtje met de vraag kwam het (ontnuchterende) antwoord: "Het is mogelijk zonder virtual pedal, maar erg prijzig. Totale kosten inclusief montage zijn 1499 Euro".![]()
Ik mag hopen dat dit bedrag inclusief BTW is, maar voor dat geld kun je een heleboel andere leuke dingen doen als je de klep handmatig bedienen als een fitness oefening beschouwt![]()
Enfin, voor wie desondanks er belangstelling voor heeft, die weet nu wat hij moet gaan aftikken...
Cartronic had me toen al gezegd dat qua opties achteraf prijstechnisch in de buurt zou komen van opties achteraf kodiaq en heeft toen wat voorbeelden genoemd, na prijzen gehoord te hebben bedankt gezegd en snel opgehangen om bij te komen.
Baan en plezier daarbij gaat zeker boven auto, jammer dat je enyaq niet mee kon nemen._Chris_ schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:12:
Nee, die heeft nog een auto stilstaan van iemand die recent vertrokken is. Ach, het gaat om de baan
Moet mobiliteitsbudget ook maar toelaten om enyaq te kunnen rijden en zo ja ook nog beetje aan te kleden.Jasperzzz schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:52:
Ligt allemaal heel erg aan de werkgever. Als ik weg ga mag ik mijn auto achterlaten zonder problemen.
Maar ja; daar staat dan ook tegenover dat wij geen vrije keuze in auto's hebben. O.b.v. je functie kan je kiezen uit ongeveer 5 a 8 modellen, allemaal uit de VAG-groep.
Opties kan je vervolgens ook niet kiezen, alleen eventueel automaat en/of trekhaak. Kleur keuze is ook beperkt; grijs of zwart.
Voordeel van zo'n constructie is dat iedereen gewoon z'n auto kan achterlaten en dat een collega of opvolger de auto gaat berijden. Dat is ook geen vrij keuze; want als wagenbeheer zegt dat er nog een geschikte auto voor je staat moet je die auto rijden.
Nadeel is uiteraard dat je als berijder geen vrije keuze hebt; maar je kan altijd privé gaan rijden vanuit je mobiliteitsbudget en dan heb je wel je eigen keuze.
HOD is een optie toch? Op mijn sportline zit ie standaard maar voor de gewone uitvoering moet je volgens mij minimaal de 'Sport' optie nemen voor HODJasperzzz schreef op donderdag 9 september 2021 @ 12:21:
[...]
Gisteren dit nog uitgebreid getest (HOD) tijdens een langere rit....
/f/image/ZBJLaQTUayR2xHP5yULHfSnM.png?f=fotoalbum_large)
Als je de HOD niet kan nemen, zou ik het direct doen
Maar dan mis je weer andere opties helaas...
Het is het enige wat me echt stoort, vanmorgen ook weer. Rij recht toe recht aan op een rijbaan, in het midden. Heb het stuur lichtje vast, de kleine correcties doet de TA zelf. Maar om de haverklap toch de melding dat ik het stuur moet vasthouden. Kleine beweging is genoeg, maar haalt wel het idee van de TA onderuit...
Het is het enige wat me echt stoort, vanmorgen ook weer. Rij recht toe recht aan op een rijbaan, in het midden. Heb het stuur lichtje vast, de kleine correcties doet de TA zelf. Maar om de haverklap toch de melding dat ik het stuur moet vasthouden. Kleine beweging is genoeg, maar haalt wel het idee van de TA onderuit...
My problem exactly... toekomstig probleem, dat dan weer welkw_nl schreef op donderdag 9 september 2021 @ 12:56:
Als je de HOD niet kan nemen, zou ik het direct doenMaar dan mis je weer andere opties helaas...
een 80, zonder WP.knirrebir schreef op donderdag 9 september 2021 @ 11:50:
[...]
60 of 80, warmtepomp of niet?
lengte bagage snap ik deels echter station vs suv gaat niet op helaas
verbruik is nog niet veel over te zeggen na een kleine 1000KM (is 16.4)
Te vroeg gejuicht, levering uitgesteld naar eind oktober wegens wachten op een chipfoxhunt schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 19:58:
[...]
Vandaag bericht gehad dat hij ook onderweg is, besteld. April
Black IV80
Assistentie
Klimaat
360graden
Dak
Herkenbare frustraties, maar bij mij gaat het nu wel beter.kw_nl schreef op donderdag 9 september 2021 @ 12:56:
Als je de HOD niet kan nemen, zou ik het direct doenMaar dan mis je weer andere opties helaas...
Probeer zelf eens het stuur op een wat andere plek vast te pakken. Ik had altijd mijn linkerarm bij het raam liggen en dan het stuur lichtjes vast, maar dan wel precies bij de plek waar de spaak het in het stuur komt.
Nu leg ik m'n arm meer op been en heb ik het stuur iets lager vast en veel minder vaak de melding.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2