Enige rijdende filmpje wat ik ooit gezien heb is van de tour Enyaq en een keer 2 heren in een Enyaq zonder veel informatie....
Kan niet wachten😉
Weet iemand toevallig in welk land de auto voor het eerst in de showroom staat?
oh die interieurbewaking heb ik slechte ervaringen meeGenestealer schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:24:
De beste wensen iedereen!
En we gaan door![]()
Ik wist niet wat de optie 'Alarm met SAFE' nou inhield op de 80 variant. In de beschrijving staat exact hetzelfde namelijk...
Nou hieronder heb ik de uitleg voor wie het wilt weten:
[Afbeelding]
Ik zou het doen!
Heb dat ook wel eens gehad met mijn Model 3, ben toen maar even gaan vliegen vangen want krijg ook hele tijd notificaties op mijn telefoonrammes schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:27:
[...]
oh die interieurbewaking heb ik slechte ervaringen mee. ooit op een camping gestaan in de zomer en toen waren er vliegen in de auto terecht gekomen, uiteraard omdat het warm was. Echt de hele nacht ging het auto alarm af, hele camping wakker. Geen vrienden gemaakt toen
Toch minder range dan ik dacht ;-) 330km resterend op de teller en batterij icoon pakweg een kwart leeg?vinom schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:59:
[...]
Vooruit, hier danIk check dagelijks of er nieuwe filmpjes zijn op YouTube.
[YouTube: Az új ŠKODA ENYAQ iV testközelből]
Wat ik me nog afvroeg, ik zie in mijn buurt steeds meer privé laadpalen geïnstalleerd staan bij tussenwoningen. De discussie daarover kan in een ander topic gevoerd worden, maar ben benieuwd wie hier een laadpaal laat plaatsen in de voortuin van zijn of haar tussenwoning, met daarvoor een publiek trottoir.
Waar kwam je deze info tegen? Ik kon het niet vinden in de prijslijst / brochureGenestealer schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:24:
De beste wensen iedereen!
En we gaan door![]()
Ik wist niet wat de optie 'Alarm met SAFE' nou inhield op de 80 variant. In de beschrijving staat exact hetzelfde namelijk...
Nou hieronder heb ik de uitleg voor wie het wilt weten:
[Afbeelding]
Uberhaupt staat er nul info in de brochure over alarm. Iemand dat al tegen gekomen?
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Ergens in het stukje staat: "Kan onder klanten...." Ik vermoed dus de dealerhandleidingervh schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:28:
[...]
Waar kwam je deze info tegen? Ik kon het niet vinden in de prijslijst / brochure![]()
Uberhaupt staat er nul info in de brochure over alarm. Iemand dat al tegen gekomen?
Van dealer ontvangen.ervh schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:28:
[...]
Waar kwam je deze info tegen? Ik kon het niet vinden in de prijslijst / brochure![]()
Eenservh schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:01:
[...]
Dan is iedereen dus ook vrij om te posten dat bijtellingsdiscussies in een ander topic thuis horen
Leuk karton-papier wat er gebruikt is, beetje comic book achtig.
Fijn, maar we wachten nog steeds op een eerste rijtest/review met een productie auto. Niemand weet nog hoe onze Enyaq rijdtvinom schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:59:
[...]
Vooruit, hier danIk check dagelijks of er nieuwe filmpjes zijn op YouTube.
[YouTube: Az új ŠKODA ENYAQ iV testközelből]
Nederland lijkt het eerste land te worden. Duitsland zeker niet.goetfoud schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:25:
Kan niet wachten😉
Weet iemand toevallig in welk land de auto voor het eerst in de showroom staat?
Het doel is uiteindelijk om ook minder auto's op de weg te hebben. Dat gaat niet lukken als je het bereikbaar houdt voor mensen die er niet een kunnen kopen.jdbiggelaa schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:02:
[...]
Waarom is dat een probleem? Ik zou denken dat het elektrisch rijden bereikbaar maakt voor een groep die niet in aanmerking komt voor een bedrijfsauto en ook geen kapitaaltje op de bank heeft staan. Wat is daar op tegen?
Om dr subsidieregeling te verruimen. Eigenlijk zouden ze zakelijk lease helemaal af moeten schaffen, maar dat is nog een paar jaar te vroeg.knirrebir schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:36:
@fisherman voor wie of wat dienen ze bijtelling z.s.m. 25% te doen?
Ik snap niet wat je bedoelt zoals je het nu omschreven hebt.
Tot die tijd kan je de belastinginkomsten gebruiken voor subsidie voor particulieren om een EV te kopen. Dat lukt beter met een hoger percentage natuurlijk.
Tja, dat is ook een opvatting, maar niet de mijne. Laten we dit maar off-topic verklaren.fisherman schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 00:39:
[...]
Het doel is uiteindelijk om ook minder auto's op de weg te hebben. Dat gaat niet lukken als je het bereikbaar houdt voor mensen die er niet een kunnen kopen.
:strip_exif()/f/image/X5OpcwTUIQO4a3t8tbOhZf7p.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.ludego.com/produkt/enyaq-iv-60-132-kw-180-ps/
Een keertje een duidelijke IRL foto van de standaard Proteus velgen en de kleur rood, overigens wel met Crystal Face.
Nice, thanks!!! En met comfort pakket zie ik! Mooi plaatje!ak123 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:09:
[Afbeelding]
Een keertje een duidelijke IRL foto van de standaard Proteus velgen en de kleur rood, overigens wel met Crystal Face.
Mocht je eentje in het zwart vinden, dan houd ik me aanbevolen 😀
Ik ga ergens deze maand waarschijnlijk een bestelling doen.ak123 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:09:
[Afbeelding]
Twijfel nog tussen de kleuren arctic silver en velvet red. Normaal ben ik niet van rode auto's maar vind 'm bij de enyaq erg mooi/sportief staan! Goed plaatje.
GT: The Bozzz88
Nice. Check die prijs ookak123 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:09:
[Afbeelding]
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Moet wel gezegd worden dat ze in Duitsland continu met de prijs incl. ca 9k EV subsidie adverteren. Netto dealerprijs is volgens mij ook gewoon 39k voor een 60iV.ervh schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:05:
[...]
Nice. Check die prijs ook![]()
Dat gaat in NL niet lukken!
Ik heb deze gekozen omdat grotere velgen best wel een negatieve invloed hebben op de actieradius, of heb ik dat verkeerd begrepen?
Heb een 80 besteld in de kleur artic silver. Was in eerste instantie erg gecharmeerd van de uitstraling van de founders edition. Wil dan ook die uitstraling benaderen door de chromen dakrailing, raamomlijsting, grille en spiegelkappen te wrappen in zwart pianolak.
Ook de half maanvormige uitsteeksels op de voorbumper wil ik laten wrappen. Waar ik nog over twijfel is om de mat zwarte delen aan de onderzijde voorbumper, zijpanelen en achterkant bumper ga laten wrappen? Hetzelfde geldt voor de achterspoiler.
Waarom ik twijfel is dat ik laatst een Skoda karoq sportline zag staan. Die had alleen de grille en spiegelkappen in pianolak en de overige delen in mat zwart. Ben een beetje bang dat als ik alles wrap het iets teveel bling bling wordt.
Ben benieuwd wat jullie mening hierover is.
De EV subsidie voor particulieren wordt gewoon betaald door diezelfde particulier natuurlijk, als je een auto van 40k koopt, betaal je zo’n 8k btw. Daarvan krijg je 4k subsidie terug. Netto betaal je dus alsnog 4k belasting.fisherman schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 00:41:
[...]
Om dr subsidieregeling te verruimen. Eigenlijk zouden ze zakelijk lease helemaal af moeten schaffen, maar dat is nog een paar jaar te vroeg.
Tot die tijd kan je de belastinginkomsten gebruiken voor subsidie voor particulieren om een EV te kopen. Dat lukt beter met een hoger percentage natuurlijk.
In vergelijking met zakelijke aankoop. Daar betaal je geen btw, krijg je nog MIA, KIA en als kers op de taart bijtelling korting.
Ik heb zelf de 19 inch Regulus velgen gekozen, deze zijn iets aerodynamischer dan de standaard velgen, scheelt vermoedelijk iets van 3%. Verschil in actieradius zal bij een maat grotere velgen bij de Enyaq niet heel groot zijn omdat de breedte van de banden gelijk is. Wel belangrijk dat de velg aerodynamisch van vorm is (doorgaans hoe vlakker/dichter hoe beter).Chipsoer schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:59:
Mooie foto’s van de standaard velgen!
Ik heb deze gekozen omdat grotere velgen best wel een negatieve invloed hebben op de actieradius, of heb ik dat verkeerd begrepen?
Wat ik begrepen heb uit tests van Born Nyland met de Id3 met verschillende velg diameters zat er geen meetbaar vwrschil in actieradius, uiteraard wel in comfort.ervh schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:10:
Tot wel 3% heb ik begrepen. Das dus zeker 10 km ;-)
En ik ben met name benieuwd of bij de Enyqaq ook OTA updates in het verschiet liggen. Ik lees dat weinig over.hitgew schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:57:
Uiteraard😀. Ben zelf ook heel benieuwd, vooral wat betreft de software en de actieradius.
Ik zou het gefaseerd aanpakken. Kijk eerst eens hoe het eruit ziet met alleen de grill, raamomlijsting en spiegelkappen. Dat is iets wat je wel vaker ziet (ook vanuit de fabrikant).Duncan78 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:11:
Een vraag aan de mede tweakers.
Heb een 80 besteld in de kleur artic silver. Was in eerste instantie erg gecharmeerd van de uitstraling van de founders edition. Wil dan ook die uitstraling benaderen door de chromen dakrailing, raamomlijsting, grille en spiegelkappen te wrappen in zwart pianolak.
Ook de half maanvormige uitsteeksels op de voorbumper wil ik laten wrappen. Waar ik nog over twijfel is om de mat zwarte delen aan de onderzijde voorbumper, zijpanelen en achterkant bumper ga laten wrappen? Hetzelfde geldt voor de achterspoiler.
Waarom ik twijfel is dat ik laatst een Skoda karoq sportline zag staan. Die had alleen de grille en spiegelkappen in pianolak en de overige delen in mat zwart. Ben een beetje bang dat als ik alles wrap het iets teveel bling bling wordt.
Zo pak ik het zelf aan. De uitsteeksels twijfel ik ook over. De bumpers lijken me lastig. Geen idee of je dat in exact dezelfde kleur gewrapt krijgt (of met iets anders).
Belangrijkste is dat je uiteindelijk doet wat je zelf wil. Als de look van de sportline je aanstaat, gewoon dat doen. Ziet er denk ik prima uit.
hier nog een stukje over software en OTA mbt ID3 en ID4.
Ik zou het doen!
Zakelijk koop is geen KIA meer van toepassing op elektrische autos en vergeet niet, bij prive rijden, dat er nog een btw-correctie (forfait) verschuldigd is.Z___Z schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:15:
[...]
De EV subsidie voor particulieren wordt gewoon betaald door diezelfde particulier natuurlijk, als je een auto van 40k koopt, betaal je zo’n 8k btw. Daarvan krijg je 4k subsidie terug. Netto betaal je dus alsnog 4k belasting.
In vergelijking met zakelijke aankoop. Daar betaal je geen btw, krijg je nog MIA, KIA en als kers op de taart bijtelling korting.
En wat is jou mening wat betreft wrappen van de dakrailing? Heb op YT filmpjes gezien dat het wel gedaan wordt.Loepoog schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:03:
[...]
Ik zou het gefaseerd aanpakken. Kijk eerst eens hoe het eruit ziet met alleen de grill, raamomlijsting en spiegelkappen. Dat is iets wat je wel vaker ziet (ook vanuit de fabrikant).
Zo pak ik het zelf aan. De uitsteeksels twijfel ik ook over. De bumpers lijken me lastig. Geen idee of je dat in exact dezelfde kleur gewrapt krijgt (of met iets anders).
Belangrijkste is dat je uiteindelijk doet wat je zelf wil. Als de look van de sportline je aanstaat, gewoon dat doen. Ziet er denk ik prima uit.
Ik heb daar geen ervaringen mee. De IV60 die besteld is, komt standaard met zwarte raamomlijsting en dakrails. Misschien dat er anderen zijn die de rails wel eens aangepast hebben. Gevoelsmatig lijkt me dippen dan beter als wrappen. Dan kun je er mooi rondom spuiten. Maar nogmaals, dit is voor mij onbekend terrein.Duncan78 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:52:
[...]
En wat is jou mening wat betreft wrappen van de dakrailing? Heb op YT filmpjes gezien dat het wel gedaan wordt.
Edit: de rails zijn bij een Enyaq van onderen gesloten. Ik dacht nog even ouderwets.
[ Voor 7% gewijzigd door Loepoog op 02-01-2021 16:07 ]
ik krijg chrome dus als iemand dat hebben wil
[ Voor 22% gewijzigd door rammes op 02-01-2021 16:57 ]
Ik zou het doen!
even ander topic maken met titel 'marktplaats onderdelen enyaq' of 'ruilhandel enyaq onderdelen'rammes schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:03:
kunnen we niet ruilen? iemand die chrome rails heeft met iemand die zwart (IV60 ) heeft?
ik krijg chrome dus als iemand dat hebben wil
Hier review van de id4 waar blijkt dat nodige software matige zaken in orde zijn (dit is voor ieder persoonlijk om te bepalen) YouTube: De Volkswagen ID.4: NU toeslaan of lekker laten staan? | HUGEcarguy ....rammes schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:04:
https://insideevs.com/new...-fixed-fully-functioning/
hier nog een stukje over software en OTA mbt ID3 en ID4.
Daarnaast ook melding over actieradius, viel wat tegen volgens review (is ook weer persoonlijk) en beelden van augmentend head-up display.
Ik heb mij ook aangemeld, om niets te missen wat betreft de Enyaq...
Voor het lijstje ,is dit mijn bestelling:
Skoda Enyaq IV 80
Opties:
125 kW oplaadmogelijkheid en toegang tot Ionity netwerk
Infotainment
Klimaat
Metallic lak Black
Suite zwart
Standaard velgen 19inch
Levering staat voor nu op week 31

Ik rij zakelijk tussen de 50000 - 60000 km per jaar ,dus ben erg benieuwd hoe de actieradius zal zijn
Voor de vakantie heb ik via LM de optie 'autoplan' gekozen , hierdoor heb ik tijdens vakanties de beschikking over een benzine/diesel auto , echter heb ik hierdoor wel een aantal opties moeten laten varen

Ik ben iig benieuwd hoe het is om elektrisch te rijden... Nu maar wachten.
Oei.. Hoop dat dat nog wel wat verbetert, 502KM waarvan net 360 overblijft bij de eerste start is niet heel best..knirrebir schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:39:
Daarnaast ook melding over actieradius, viel wat tegen volgens review (is ook weer persoonlijk) en beelden van augmentend head-up display.
Daarnaast weet ik niet in video van id4 of het lange of korte rit was en hoe er gereden is, dat bepaald verbruik en is jammer dat juist dat niet vermeld wordt.
Heb meerdere wagens al ontchroomd zoals het heet. Vorig jaar ( afgelopen woensdagDuncan78 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:11:
Een vraag aan de mede tweakers.
Ik miste je alCcreator schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:11:
[...]
Heb meerdere wagens al ontchroomd zoals het heet. Vorig jaar ( afgelopen woensdag) nog een Audi A8 l alle chromen delen pianolak gewrappt. Was niet te bling. Zeker niet als je contrast kleur ( carrosseriekleur) goed is.
Hoop dat AR display een op een in de Enyaq komt, erg gaaf vind ik persoonlijk. Top gadget!knirrebir schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:39:
[...]
Hier review van de id4 waar blijkt dat nodige software matige zaken in orde zijn (dit is voor ieder persoonlijk om te bepalen) YouTube: De Volkswagen ID.4: NU toeslaan of lekker laten staan? | HUGEcarguy ....
Nee hoor Ben er nog. Ik wacht ook met smart op mijn Enyaq. En natuurlijk ga ik deze van een wrapp voorzien.
En met een goede contrast kleur bedoel je artic silver tochCcreator schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:11:
[...]
Heb meerdere wagens al ontchroomd zoals het heet. Vorig jaar ( afgelopen woensdag) nog een Audi A8 l alle chromen delen pianolak gewrappt. Was niet te bling. Zeker niet als je contrast kleur ( carrosseriekleur) goed is.
502 WLTP is alleen haalbaar onder goede omstandigheden (20°C, geen wind, geen regen, etc), rustig rijden en een mix van stad/buiten met relatief weinig snelweg.ervh schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:41:
[...]
Oei.. Hoop dat dat nog wel wat verbetert, 502KM waarvan net 360 overblijft bij de eerste start is niet heel best..
Nu rijden die journalisten volgens mij nooit erg zuinig en is het winter. Dit is dus al een soort worst case. Ik zou eerder kijken naar de real life range tests die nu vast komen.
Overigens is 360 in de winter en snelweg voldoende. Uitgaande dat je max 2 à 2,5 uur wilt rijden en dan pauseert rijd je ergens tussen de 200 en 250 km per etappe. Dat is dus 45%-66% van 360 km. Dat red je dus binnen 10-80% van de volle batterij en daarbinnen laadt de auto snel op. Eerlijk gezegd is 100 km/h gemiddeld al best rap, zelfs als je harder mag.
Het magische getal voor mij is dus een snelwegbereik (130 km/h) in de winter van 350 km.
bijvoorbeeld daar kan je mooi contrast maken.Duncan78 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:55:
[...]
En met een goede contrast kleur bedoel je artic silver toch
Ik heb zelf de Black magic besteld en ga waarschijnlijk met satijn, glanzend en mat zwart spelen.
[ Voor 97% gewijzigd door bilgy_no1 op 02-01-2021 23:37 ]
Snap ik. Waar het mij om ging is dat de wagen bij het starten al 360KM range aan geeft (tenminste, dat is volgens mij wat hij zegt), en dus niet eens in de buurt komt. De daadwerkelijke actieradius is dus lager, dat is geen misschien. Maar als het 70% wordt van wat de wagen weergeeft (hij heeft de actieradius niet zelf getest), dan blijft er van de 510WLTP naar 360 praktijk *70% nog +/- 252 in de winter over en dat is dus wel weinig. Misschien interpreteer ik het verkeerd, maar het zou betekenen dat de wagen ongeveer op de helft van de WLTP gaat uit komen in wintermodus.knirrebir schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:07:
@ervh hij geeft aan 362 i.p.v. 502, dat is 72% en als je uitgaat van wat er in deze video (YouTube: Alles over de Skoda Enyaq iV (minder dan 40.000 euro!)) wordt gezegd (ga uit van 3/5) dan is het mijn inzien niet verkeerd.
Daarnaast weet ik niet in video van id4 of het lange of korte rit was en hoe er gereden is, dat bepaald verbruik en is jammer dat juist dat niet vermeld wordt.
[ Voor 4% gewijzigd door ervh op 02-01-2021 23:55 ]
Die 360 km range baseert de auto op het verbruik van de afgelopen periode, het zou dan een vrij realistische range moeten zijn bij eenzelfde rijstijl. Als de auto op dat moment 100% geladen is en je gaat ervan uit dat je zelf in de praktijk doorgaans tot 80% laadt en bij zo'n 10% resterende lading de auto weer aan de laadpaal hangt (zowel de 80% als 10% om degradatie te voorkomen), dan kom je inderdaad wel rond de 252 km range uit. Ik ga zelf voor een Enyaq 60 onder dezelfde omstandigheden uit van zo'n 180 KM range. Mocht ik wat verder moeten rijden en niet tussentijds willen laden, zal ik de auto tot 90% of 100% laden en wellicht wat verder leeg rijden, dan heb ik nog zo'n 40-50km meer range.ervh schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 23:54:
[...]
Snap ik. Waar het mij om ging is dat de wagen bij het starten al 360KM range aan geeft (tenminste, dat is volgens mij wat hij zegt), en dus niet eens in de buurt komt. De daadwerkelijke actieradius is dus lager, dat is geen misschien. Maar als het 70% wordt van wat de wagen weergeeft (hij heeft de actieradius niet zelf getest), dan blijft er van de 510WLTP naar 360 praktijk *70% nog +/- 252 in de winter over en dat is dus wel weinig. Misschien interpreteer ik het verkeerd, maar het zou betekenen dat de wagen ongeveer op de helft van de WLTP gaat uit komen in wintermodus.
Simply1337 in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"
Met 80 gemiddeld ~325km. Met 100 gemiddeld zal dat dus maximaal 250km zijn. Dit is zonder WP, al lijkt die bij de ID.3 ook nog niet veel te doen. Maar dat zal neem ik aan nog wel komen.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Als je de brochure van de enyaq bekijkt dan is het dezelfde als in de id4.goetfoud schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:16:
[...]
Hoop dat AR display een op een in de Enyaq komt, erg gaaf vind ik persoonlijk. Top gadget!
Filmpje van id4 geeft idee wat range kan zijn, wat eerder gemeld werd rijstijl onbekend tijdens test, er werd niets gezegd over gemiddeld verbruik of dat tijdens test actieradius bijvoorbeeld hoger werd door zuinige rijstijl.
Al met al is het wachten om eerste enyaq's waar mee gereden kan worden zodat ev-database realistische waardes kan verwerken.
In de video geeft hij aan dat dat de actieradius is die de wagen aan geeft toen hij weg reed. Dus niet getest hoe ver hij er werkelijk mee rijd, rijgedrag, weersinvloeden enz.
Als ik naar collega's met een Tesla Model 3 kijk, dan komt de actieradius die de auto bij start aangeeft best dicht bij de WLTP van de auto. (ook na 25.000 km rijden). Als je daar dan 60-70% als daadwerkelijke actieradius van over houdt, ga je van zo'n 410 naar 255-280.
Als de Enyaq echter straks (vergelijkbaar met de ID.4) al start met 30% minder actieradius dan de WLTP, en daar nog eens 70% van de daadwerkelijke praktijk actieradius is, dan blijft er 190 voor een 60 en 252 voor een 80 over. En dat is niet bijster veel, namelijk minder dan 50%. Ik had persoonlijk rekening gehouden met een 230-250km actieradius met een 60.
Het ligt er ook aan welke waarde de auto aangeeft. Tesla geeft niet een waarde aan obv verbruik maar een waarde die dicht bij de WLTP zit. Als VAG een waarde aangeeft obv gemiddelde (werkelijk) gebruik over de laatste xxx km dan is dat niet te vergelijken.
Met een gemiddelde snelheid van 100 zie ik de Enyaq niet veel onder de 24/25 kWh/100km komen. Zie ook ID.4/P2/P8.
Zeg 230km van 100-0. In een koude winter nog iets minder en bij optimale temp iets meer.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik vind het ook jammer dat het niet meer is qua actieradius, maar ik laat het voor wat het is en wacht tot bijvoorbeeld de ev-database is gevuld met werkelijke waardes n.a.v. tests - proefritten.
Had zelf lieve rook de 80 gekozen, maar dat ging niet ; leasebedrag leasemaatschappij te hoog voor mijn categorie.
Als ik in praktijk straks elke keer (ook in de slechtste omstandigheden voor een EV) gewoon 200km kan rijden dan ben ik toch wel blij, zeker vergeleken met wat ik kan rijden in slechtste omstandigheden met huidige e-golf.
ENYAQ iV 60
Brilliant Silver Metallic
Chromen dakrailing, raamomlijsting
Velgen Antraciet Regulus 19 inch
Bekleding LOFT
Comfort
Klimaat
Family (220v aansluitijng wel handig en ivm 2 pubers die 24/7 online moeten zijn...)
Sport
100KWoplaadmogelijkheid
Achteruitrij camera, parkeersensoren voor
en toen was het leasebudget op
Verwachte levering 1 juni 2021
Ik twijfel nog om te upgraden naar Assistentie Plus, maar de laatste keer dat ik contact had met de dealer (Broekhuis) gaven ze aan dat het alleen verkeersborden herkenning was, echter waren ze er ook niet echt zeker van.
Volgens mij wat ik uit eerdere posts haal zit verkeersbord herkenning reeds in de assistentie en kan er met plus ook geacteerd worden op verkeersborden zoals snelheid automatisch aanpassen bij bochten en rotondes. de zogenaamde predictive cruise control.TonCoronel schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:52:
Hierbij nog even een vraag of er nu meer duidelijkheid is mbt de Assistentie Plus, brengt dit nu puur alleen maar verkeersborden herkenning met zich mee of veranderd daarmee nu ook bijvoorbeeld de adaptive cruisecontrol en lane assist e.d.?
Ik twijfel nog om te upgraden naar Assistentie Plus, maar de laatste keer dat ik contact had met de dealer (Broekhuis) gaven ze aan dat het alleen verkeersborden herkenning was, echter waren ze er ook niet echt zeker van.
ik heb de optie wel gekozen omdat er in de toekomst misschien wel een soort semi autonoom functie komt (hoop ik) en ik denk dat je dan nu deze keuze moet maken.
[ Voor 3% gewijzigd door patman070 op 04-01-2021 10:05 ]
- Turn assist en ongevalspreventieassistent
- Park Assist
- Side Assist
- Uitstapwaarschuwing
- Predictive Cruise Control
- Traffic Jam Assist en Follow Drive
- Lane Assist+ en Narrow Passage Assist
- Emergency Assist
En 2 waarvan er staan aangegeven dat deze later beschikbaar komen:
- Uitwijkende stuurondersteuning in het stadsverkeer
- Inhaalassistent
Dan klinkt Travil Assist als iets heel erg waardevols, echter als je dan het optiepakket op de Skoda site bekijkt dan heeft het assistentie pakket al Side Assist en Traffic Jam Assist, zitten al die andere zaken dan echt in de Plus variant? Of zijn sommige onderdelen gewoon standaard?
Als al die zaken niet onder Travel Assist vallen, waarom staan ze dan wel vermeldt in de brochure terwijl die blijkbaar helemaal niet te verkrijgen zijn?
Ik snap er echt niks van van de site, brochure en prijslijst.
En eigenlijk het grootste verschil is letterlijk:TonCoronel schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:14:
Als je de brochure leest dan lijkt het het alsof Travil Assist uit de volgende onderdelen bestaat:
- Turn assist en ongevalspreventieassistent
- Park Assist Je hebt de sensors nodig, voor stoepranden/barriers
- Side Assist Andere voertuigen op je scherm
- Uitstapwaarschuwing eigenlijk side assist alleen voor bestuurder/passagier
- Predictive Cruise Control Navigatie database
- Traffic Jam Assist en Follow Drive Radar, Stop en go, Is ACC alleen autonoom weer doorrijden na een teken van bestuurder of binnen 5 sec? dan gaat het vanzelf
- Lane Assist+ en Narrow Passage Assist Camera in voorruit voor markeringdetectie
- Emergency Assist Combineert radar, camera van voren
En 2 waarvan er staan aangegeven dat deze later beschikbaar komen:
- Uitwijkende stuurondersteuning in het stadsverkeer
- Inhaalassistent
Lane assist + ACC = pingelen tussen lijnen en remt ook wel voor je.
Travelassist = LA + ACC + SA + TJA + Navigatie DB =
Auto rijdt goed in het midden of strak langs een lijn.
Kan voor je een bocht nemen op een snelweg [afrit nog niet gedurfd]
Remt voor je af voor "scherpe" bochten en rotondes mits het goed staat in database [kun je uitschakelen]
En voegt eigenlijk alle data samen.
Dus is het eigenlijk het VAG sausje van "Autopilot" van Tesla, met enige verschil is dat de auto na 20 sec..je wakker wurgt
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Daarnaast zou ik dit topic van begin aan eens doornemen, want als iedereen weer gaat melden wat ze eerder gepost hebben over assistentie plus hebben we gelijk weer 10 (nagenoeg dezelfde) pagina's erbij.
Kijk ook eens op de site van skoda duitsland wat daar staat over assistentie plus, dit kan je dan doorgeven aan dealer en laat dealer dan contact opnemen met importeur en zorgen dat er reactie vanuit importeur komt wat er nou wel-niet inzit bij assistentie plus.
Daarnaats kan je ook de handleiding van skoda enyaq doornemen en dat geeft wat meer duidelijkheid alleen niet of auto ook snelheid aanpast wanneer er verkeersbord met andere snelheid wordt waargenomen.
Ik lees al zeker 3 maanden mee en letterlijk voordat ik de vraag stelde juist eerst gezocht, doe het zelf eens door te zoeken op "Assistentie Plus" en kijk welke resultaten je krijgtknirrebir schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:57:
@TonCoronel er is in dit topic echt heel wat voorbij gekomen over assistentie plus, als tip kan ik je meegeven om te zoeken op travel assist in dit forum.
Daarnaast zou ik dit topic van begin aan eens doornemen, want als iedereen weer gaat melden wat ze eerder gepost hebben over assistentie plus hebben we gelijk weer 10 (nagenoeg dezelfde) pagina's erbij.
Kijk ook eens op de site van skoda duitsland wat daar staat over assistentie plus, dit kan je dan doorgeven aan dealer en laat dealer dan contact opnemen met importeur en zorgen dat er reactie vanuit importeur komt wat er nou wel-niet inzit bij assistentie plus.
Daarnaats kan je ook de handleiding van skoda enyaq doornemen en dat geeft wat meer duidelijkheid alleen niet of auto ook snelheid aanpast wanneer er verkeersbord met andere snelheid wordt waargenomen.
Overigens moet ik nog wel de handleiding doornemen, wellicht zal dat nog wat meer duidelijkheid geven, bedankt voor die tip.
Dat had ik er bij moeten zetten; dat er (nog) steeds geen duidelijkheid is, maar dat geldt voor meer zaken.TonCoronel schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:14:
[...]
Ik lees al zeker 3 maanden mee en letterlijk voordat ik de vraag stelde juist eerst gezocht, doe het zelf eens door te zoeken op "Assistentie Plus" en kijk welke resultaten je krijgtje zult verbaasd zijn dat er geen duidelijk antwoord naar voren komt.
Overigens moet ik nog wel de handleiding doornemen, wellicht zal dat nog wat meer duidelijkheid geven, bedankt voor die tip.
Ik heb voor diverse onderwerpen gezocht, voor veel onderwerpen geldt dat er (nog) geen duidelijkheid is, dus verbazing heb ik niet.
Je merkt dat voor zaken welke onduidelijk zijn in dit topic wanneer er een vraag over iets komt wat al eerder behandeld is dezelfde reacties komen.
Het is nu meer zo dat wanneer er geen duidelijkheid is er wordt gezegd neem het op met dealer en laat die met reactie komen vanuit importeur en/of laat leasemaatschappij wat voor je betekenen.
Mocht er geen duidelijkheid zijn dan is het aan jezelf om te bepalen is het mij het waard qua kosten om ervoor te betalen, wetende dat het misschien niet brengt wat je verwacht - denkt.
Dat is lastig want het kan zijn dat je boven subsidie grens komt of hoger leasebedrag en bijtelling en dan is voelt achteraf toch als zonde geld.
Toen ik vroeg of dan - na aflevering - de elektrische trekhaak er voor 790 alsnog op gezet kon worden, kwam de dealer met de volgende opmerkelijke reactie:
Dat betekent dat de trekhaakvoorbereiding een tamelijk zinloze optie zou zijn;-)Een wegklapbare trekhaak zal niet mogelijk zijn voor dat geld. Het is nog de vraag of een trekhaak achteraf mogelijk is.
SJoepie
Bijvoorbeeld bij nieuwe octavia stonden er in eerste prijslijst ook geen prijs voor achteraf trekhaak monteren, maar dat staat er ondertussen wel.
Let wel trekhaak monteren voor 990 euro lukt achteraf niet en wordt duurder, ook als je trekhaak voorbereiding hebt.
Heb navraag gedaan bij cartronic (Rijswijk Zuid-Holland) en trekhaak achteraf monteren komt wel, maar nog niet beschikbaar.
Daarnaast kan je ook bij andere bedrijven terecht om trekhaak achteraf te monteren, belangrijk is alles goed geprogrammeerd wordt, zodat bijvoorbeeld je parkeersensoren uit staan als je iets aan of op trekhaak hebt hebt en stekker voor verlichting is gekoppeld.
In hoeverre optie zinloos is laat ik aan jouw.
Benieuwd wat daar uit gaat komen.
[ Voor 8% gewijzigd door ManiacScum op 04-01-2021 11:57 ]
Vraagje schaf jij de auto privé/zakelijk aan of via een LM?ManiacScum schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:56:
Ik heb inmiddels de vraag bij de diverse partijen neer gelegd om een Q1 levering te gaan calculeren en de opties (geen opties op de auto) te bespreken.
Vraag dit omdat ik benieuwd ben als je het koopcontract zomaar kan ontbinden.
Verder ben ik ook wel benieuwd wat er allemaal mogelijk isManiacScum schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:56:
Ik heb inmiddels de vraag bij de diverse partijen neer gelegd om een Q1 levering te gaan calculeren en de opties (geen opties op de auto) te bespreken.
Zakelijk via een LM en mijn contract staat nu on-hold door al het gezever met opties die veranderd zijn.Duncan78 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:02:
[...]
Vraagje schaf jij de auto privé/zakelijk aan of via een LM?
Vraag dit omdat ik benieuwd ben als je het koopcontract zomaar kan ontbinden.
Dan is het switchen denk ik wat makkelijker. Ik koop de auto namelijk zakelijk direct bij de dealer en dan is het switchen van dealer niet zomaar mogelijk.ManiacScum schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:09:
[...]
Zakelijk via een LM en mijn contract staat nu on-hold door al het gezever met opties die veranderd zijn.
Ik weet overigens niet of dit een switch van dealer inhoudt. Vooralsnog is het enkel het bekijken van de optie om de Q1 levering te bemachtigen. Welke dealer dat betreft heb ik geen idee van.Duncan78 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:17:
[...]
Dan is het switchen denk ik wat makkelijker. Ik koop de auto namelijk zakelijk direct bij de dealer en dan is het switchen van dealer niet zomaar mogelijk.
VW gaat enorme problemen krijgen als praktijk actieradius stukken lager is dan bij Tesla.ervh schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:42:
Als de Enyaq echter straks (vergelijkbaar met de ID.4) al start met 30% minder actieradius dan de WLTP, en daar nog eens 70% van de daadwerkelijke praktijk actieradius is, dan blijft er 190 voor een 60 en 252 voor een 80 over. En dat is niet bijster veel, namelijk minder dan 50%. Ik had persoonlijk rekening gehouden met een 230-250km actieradius met een 60.
Verder is je rijstijl alles bepalend. Rij je veel op 80km wegen,rustig optrekkend, anticiperend, dan scheelt dat zo 30% verbruik (nu ook het geval met benzine motoren)
Ik ga vooralsnog uit van ca 280 km voor de 60
Of bedoel je dat wanneer WLTP door VW minder goed benaderd worden dan Tesla dat er dan problemen zijn?
Qua actieradius zou dat mooi zijn en de praktijk zal uitwijzen of het lukt en hoe voor elkaar te krijgen.
Tesla rijders nemen dit denk ik eerder het voor lief, VW rijders zijn een hele andere doelgroep.
Niet alleen VW ligt onder vergrootglas, zijn ook wel wat andere merken n.a.v. affaire m.b.t. uitstoot.Kaaschef schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:28:
VW ligt altijd onder een vergrootglas, al snel zullen ze uitgemaakt worden voor WLTP sjoemelaars
Tesla rijders nemen dit denk ik eerder het voor lief, VW rijders zijn een hele andere doelgroep.
Of tesla rijders het voor lief nemen en of VW rijders hele andere doelgroep is weet ik persoonlijk niet.
Dit topic gaat over Skoda en niet VW en zie ik me niet als VW doelgroep.
Even niet zo paniek zaaien.. Als je met -5 a -10 rijdt ga je zulke waardes krijgen.ervh schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:42:
Met de nederlandse snelheidslimiet en een schepje erboven en huidige temperaturen haal ik met mn 77 kwh-pack 325km met 2 fingers in mn neus volgens mijn eigen berekeningen. Dan probeer ik het nog niet eens om "zuinig" te rijden. En dan heb ik nog geen warmtepomp..
knirrebir schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:16:
@ervh zie ook wat @Inspired vermeld, valt mij op dat wanneer er iets gemeld wordt over actieradius dat mijn inzien je teleurgesteld bent, kan me voorstellen als je vergelijk maakt met 390 km actieradius vlgs WLTP.
Wat voor paniek/teleurstelling bemerken jullie dan? Ben gewoon benieuwd naar de actieradius, en met mijn voorbeeld lijkt die wat minder te zijn als waar ik persoonlijk op had gehoopt. Ik heb het niet gehad over -5 of -10, want dat is het al een hele tijd niet geweest in NL.Simply1337 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:18:
[...]
Even niet zo paniek zaaien.. Als je met -5 a -10 rijdt ga je zulke waardes krijgen.
Met de nederlandse snelheidslimiet en een schepje erboven en huidige temperaturen haal ik met mn 77 kwh-pack 325km met 2 fingers in mn neus volgens mijn eigen berekeningen. Dan probeer ik het nog niet eens om "zuinig" te rijden. En dan heb ik nog geen warmtepomp..
Het is in elk geval niet bedoeld als paniek. Op basis van wat reviews van VW auto's krijg ik echter de indruk dat de werkelijke actieradius bij een VAG auto gewoon wat aan de lage kant gaan zijn t.o.v. de concurrentie. Maar wie weet wat voor verbetering ze nog in petto hebben
Daar kunnen we maar beter rekening mee houden. Uit alle cijfers en reviews van auto’s op het MEB platforn blijkt dat ze niet erg efficiënt zijn, zeker niet in vergelijking met Tesla. Dat ligt zowel aan de CW waarde van de carrosserie als aan de software van de motorsturing. Aan het laatste valt nog wat te doen, ook Tesla heeft via software in de loop van de jaren verbeteringen bereikt. Als we Tesla performance hadden gewild, hadden we gewoon een S of 3 moeten bestellenervh schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:28:
Op basis van wat reviews van VW auto's krijg ik echter de indruk dat de werkelijke actieradius bij een VAG auto gewoon wat aan de lage kant gaan zijn t.o.v. de concurrentie.
Helemaal eens wat mij betreft.jdbiggelaa schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:40:
[...]
Daar kunnen we maar beter rekening mee houden. Uit alle cijfers en reviews van auto’s op het MEB platforn blijkt dat ze niet erg efficiënt zijn, zeker niet in vergelijking met Tesla. Dat ligt zowel aan de CW waarde van de carrosserie als aan de software van de motorsturing. Aan het laatste valt nog wat te doen, ook Tesla heeft via software in de loop van de jaren verbeteringen bereikt. Als we Tesla performance hadden gewild, hadden we gewoon een S of 3 moeten bestellen
CW waarde is wat het is en als berichten kloppen dat ze wat meer actieradius uit accu kunnen halen dan op voorhand opgegeven is dat mooi meegenomen.
Tesla (zowel S als 3) gaat niet voor mij wat betreft lease (te hoog leasebedrag t.o.v. wat ik mag leasen) en anderzijds 3 was achterin te klein (laag) voor mijn kinderen.
zo uit mn hoofd:
Model 3/y = 0.23
id.3 = 0.267
enyaq = 0.27
id.4 = 0.28
Helaas hebben wij (bijna) geen keuzevrijheid wat betreft opties en kleuren, dus moet het met onderstaande configuratie doen:
Enyag 60
Black Magic
Assistentie
Sport
100KW charcing
Warmtepomp
Achteruitrijcamera + sensoren voor
Electrisch inklapbare trekhaak
Had persoonlijk liever de sport ingewisseld voor assistentie plus, maar dus niet mogelijk.
Verder blij met de configuratie, nu kan het lange wachten beginnen.
Besteld: 17 december
Verwachte levering: week 28
Uiteraard mag dit alles verwerkt worden in statistieken/openingspost
Uitgaande van deze cijfers (en misschien ook het feit dat de Enyaq een stukje lichter is (60: 1965kg, 80: 2075kg, ID.4: 2124kg)), zou je dan voorzichtig mogen zeggen dat de Enyaq het qua actieradius in ieder geval zeker niet slechter zou moeten doen dan de ID.4 (of misschien zelfs wel ietsje beter)?Simply1337 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:49:
^dat vooral, CW waarde is gewoon laag bij tesla en hoog bij VAG autos. Grote velgen helpen ook niet mee, hetzelfde bij een groter frontaal oppervlakte.
zo uit mn hoofd:
Model 3/y = 0.23
id.3 = 0.267
enyaq = 0.27
id.4 = 0.28
Wat heerlijk, al dat gespeculeer. Wordt hoog tijd dat er eens wat tests gaan komen met die Enyaq
[ Voor 9% gewijzigd door avluijk op 04-01-2021 15:31 ]
Is te googlen natuurlijk; maar waar staat de CW waarde precies voor?Simply1337 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:49:
^dat vooral, CW waarde is gewoon laag bij tesla en hoog bij VAG autos. Grote velgen helpen ook niet mee, hetzelfde bij een groter frontaal oppervlakte.
zo uit mn hoofd:
Model 3/y = 0.23
id.3 = 0.267
enyaq = 0.27
id.4 = 0.28
luchtweerstand, hoe lager hoe beter.ervh schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:36:
[...]
Is te googlen natuurlijk; maar waar staat de CW waarde precies voor?
@avluijk misschien te inhoudelijk, maar zijn gewichten massa ledig voertuig of massa rijklaar?avluijk schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:25:
[...]
Uitgaande van deze cijfers (en misschien ook het feit dat de Enyaq een stukje lichter is (60: 1965kg, 80: 2075kg, ID.4: 2124kg)), zou je dan voorzichtig mogen zeggen dat de Enyaq het qua actieradius in ieder geval zeker niet slechter zou moeten doen dan de ID.4 (of misschien zelfs wel ietsje beter)?
Wat heerlijk, al dat gespeculeer. Wordt hoog tijd dat er eens wat tests gaan komen met die Enyaq
Daarnaast zijn genoemde waardes exclusief gewicht van eventuele opties; dan kan een id4 zonder opties best beter doen dan een 60 met veel opties.
Ik denk dat menigeen wel uit aan kijken is naar tests.
@ervh kan me niet voorstellen dat extra gewicht door passagiers, bagage en/of opties geen invloed hebben op actieradius.
Dat zijn de gewichten massa ledig voertuig. Snap dat dat niet de daadwerkelijke rij gewichten zijn, maar leek mij een redelijk goede indicatie. (Zover liggen die gewichten trouwens ook niet uit elkaar, dus de vraag blijft hoeveel dat zegt.)knirrebir schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:02:
[...]
@avluijk misschien te inhoudelijk, maar zijn gewichten massa ledig voertuig of massa rijklaar?
Daarnaast zijn genoemde waardes exclusief gewicht van eventuele opties; dan kan een id4 zonder opties best beter doen dan een 60 met veel opties.
Ik denk dat menigeen wel uit aan kijken is naar tests.
@ervh kan me niet voorstellen dat extra gewicht door passagiers, bagage en/of opties geen invloed hebben op actieradius.
Als ik de cijfers mag geloven in een video van Battery Life, dan vind ik dat best netjes. Als de Enyaq dat bij gelijke weersomstandigheden ook weet te halen (al dan niet met warmtepomp), dan zou ik al best tevreden zijn. Een verbruik van 22,5 kWh zou namelijk een "bruto" actieradius (oftewel uitgaande van 100% accu) betekenen van 257km voor de iV60 (wel ander accupakket en andere motor...) en 342km voor de iV80. En dat in weersomstandigheden die je in NL in min of meer het slechtste geval kan treffen.
/f/image/Cw06syTgWId4IcHB3dwrKMjT.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door avluijk op 04-01-2021 16:29 ]
Wederom een deksel op de neus.
Mag ook nergens lukken voor jou hèManiacScum schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:22:
Een Q1 levering zit er voor mij niet in, dankzij onze halsstarrige Leaseregeling.
Wat zegt jouw leaseregeling dan?ManiacScum schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:22:
Een Q1 levering zit er voor mij niet in, dankzij onze halsstarrige Leaseregeling.
Navraag bij Skoda leerde dat de Enyaq in Tsjechië al schijnt te rijden, dus ik had al een rijtest verwacht.....avluijk schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:25:
[...]
Hopelijk komt deze snel....en in het Engels😉
Dank voor reactie, praktijk zal uitwijzen of verschillen qua gewicht invloed hebben en zo ja hoeveel.avluijk schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:20:
[...]
Dat zijn de gewichten massa ledig voertuig. Snap dat dat niet de daadwerkelijke rij gewichten zijn, maar leek mij een redelijk goede indicatie. (Zover liggen die gewichten trouwens ook niet uit elkaar, dus de vraag blijft hoeveel dat zegt.)
Als ik de cijfers mag geloven in een video van Battery Life, dan vind ik dat best netjes. Als de Enyaq dat bij gelijke weersomstandigheden ook weet te halen (al dan niet met warmtepomp), dan zou ik al best tevreden zijn. Een verbruik van 22,5 kWh zou namelijk een "bruto" actieradius (oftewel uitgaande van 100% accu) betekenen van 257km voor de iV60 en 342 voor de iV80. En dat in weersomstandigheden die je in NL in min of meer het slechtste geval kan treffen.
Interessante video en als dat beetje presentabel blijkt in praktijk voor enyaq dan niet slecht.
Dit topic is gesloten.
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2