Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 250 Laatste
Acties:
  • 1.760.844 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
wimvanb schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:49:
Op de Duitse website staat voor de 60 een WLTP van 412 km en voor de 80 een WLTP van 536 km. Grappig, maar heeft iemand een idee hoe dat verschil te verklaren is?
De Franse Skoda site geeft hetzelfde aan als NL. Tsjechië en Noorwegen zijn het met Duitsland eens.

Ik heb al eerder naar de Duitse configurator zitten kijken en kan me niet herinneren of het toen ook al was. Hopen dat de Enyaq iets zuiniger blijkt dan eerder verwacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:23
wimvanb schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:49:
Op de Duitse website staat voor de 60 een WLTP van 412 km en voor de 80 een WLTP van 536 km. Grappig, maar heeft iemand een idee hoe dat verschil te verklaren is?
Nu weet ik dat Skoda Nederland ook maar een persbericht heeft overgenomen, maar in dit persbericht over de start van de serieproductie stond ook die grotere range genoemd. Zou de range positief zijn uitgevallen in een test?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenvr72
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-01-2023

Jeroenvr72

Windsurfer en levensgenieter.

rammes schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:44:
ik heb zelf een octavia 2017 met canton en subwoofer/center e.d. ik vond in begin dat de telefoongesprekken door de center gingen zwaar irri. de woofer heb ik zelf een paar keer op full gezet maar dan word de persoon achterin ook niet vrolijk van. Verder wat audio scenes, classiek,rock etc. maar als ik er nu 6/700 euro voor zou moeten betalen dan bedank ik er voor.
Voor mij geldt het zelfde, nu ook een Canton systeem in de octavia, maar bij Radio of Media afspelen kloppen de presets al niet meer, zwaar irritant. qua geluid vindt ik het redelijk. maar om die reden dat het toch geen echt goed geluid is steek ik er nu geen 600,- euri's in. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-01-2024
vinom schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:23:
Goed speurwerk :) Hebben we dit feitje ook weer dubbel bevestigd! We kunnen bijna een bingo gaan maken:
- Electrische achterklep
- Skoda Sound System
- Warmtepomp
- Crystal face

Wie vult hem aan? :9
Hierbij link naar site ames, daar staan de vragen welke @nwetzels met screenshot heeft toegevoegd.

Qua aanvulling snelladen is achteraf niet mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNz1ubb5vWhkpeuhdsIbQIVRyTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r3TMTvJNb5YwdGNRee8mJsBH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
pim89 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:22:
[...]

Nu weet ik dat Skoda Nederland ook maar een persbericht heeft overgenomen, maar in dit persbericht over de start van de serieproductie stond ook die grotere range genoemd. Zou de range positief zijn uitgevallen in een test?
Is eerder in dit topic door iemand over gepost, was volgens mij zo dat ze meer capaciteit in accu's kunnen opslaan dan gedacht, komt mogelijk voort uit ervaring vanuit id3 en id4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
ervh schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:43:
[...]

Heeft niets met nieuwe functies te maken. Vanuit oogpunt veiligheid worden Netflix e.d. niet ondersteund, ook niet als men stil staat. Ik vind dat vervelend, maar niet onoverkomelijk.

Persoonlijk voorzie ik eerder dat het niet heel lang meer zal duren voordat een partij als de EU bepaalde regelgeving aan fabrikanten gaat opleggen t.b.v. de veiligheid. Als streaming mogelijk blijft kun je op een gegeven moment het aantal verkeersongelukken op een "champions league avond" niet meer op een hand tellen, als je begrijpt wat ik bedoel.

https://www.skoda.nl/nieu...ke-skodas-hebben-carplay/
Duidelijke uiteenzetting in artikel, we bij de eerste enyaq's (proefritten) meemaken wat wel-niet mogelijk is.
Mogelijk daar niets mogelijk en bij exemplaren eerste levering aan klanten mogelijk wel.
Er staat verder niets wat er wel-niet mogelijk is qua android auto, maar gezien artikel verwacht ik daar hetzelfde.

Daarnaast zijn er tegen die tijd weer bedrijven die dat software matig kunnen aanpassen, gaat het er alleen om of het dat je persoonlijk waard is, helemaal als je er weinig gebruik van maakt.

Wat je zegt qua EU kan daar zeker wat gebeuren, zeker gezien de grotere schermen en de aanwezigheid van continue internet verbinding.
Ik begrijp wat je bedoelt qua ongelukken, anderzijds gaat autonoom ook verder en zie je toch soort van reclames van auto fabrikanten 'welkom in de toekomst, stap in uw auto, ga werken of de krant lezen en laat uw auto u voeren naar uw eindbestemming'.

M.b.t. autonoom zal er zeker nodige vastgelegd moeten worden wat wel-niet mag zonder bestuurder en denk ik dat diverse auto fabrikanten al in overleg zijn met landen hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:00
Gisteren contact gehad met de dealer omtrent de verplichte combi "stoel" + "assistent" naar aanleiding van de discussies hier. Ik had immers enkel de de stoel als optie meegenomen en zo is dat door de LM ook besteld en bevestigd. Echter nu blijkt dat uiteraard niet te kunnen en de dealer had wel "assistent" gewoon in hun systemen doorgevoerd zonder de LM in te lichten. Het is dat je dan zelf daar achter moet komen met hulp van mede tweakers anders heb je een onaangename financiele verrassing bij levering. Blijf me verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 08:14
Zojuist bericht vanuit PON ontvangen omtrent Licht Plus aka Crystal Lights. Deze is pas te bestellen over circa 2-3 maand met als gevolg dat bestellingen met deze optie naar achteren gaan en dus later in het productieproces komen.

Mijn bestelling is tot nadere orde on-hold gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Truman schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:47:
Gisteren contact gehad met de dealer omtrent de verplichte combi "stoel" + "assistent" naar aanleiding van de discussies hier. Ik had immers enkel de de stoel als optie meegenomen en zo is dat door de LM ook besteld en bevestigd. Echter nu blijkt dat uiteraard niet te kunnen en de dealer had wel "assistent" gewoon in hun systemen doorgevoerd zonder de LM in te lichten. Het is dat je dan zelf daar achter moet komen met hulp van mede tweakers anders heb je een onaangename financiele verrassing bij levering. Blijf me verbazen.
Daarom had ik even geleden in dit topic al aangegeven dat dit probleem bij mij ook speelde en gevraagd of anderen hier ook 'last' van hadden.
Ik kreeg toen aantal reacties van members dat het daar wel goed was gegaan.

Mijn dealer heeft contact gehad met importeur en importeur heeft e.e.a. verwerkt zonder verplichte assistentie en multifunctioneel stuur (moet weer als je assistentie neemt).
Dealer heeft importeur verzocht dit ook door fabriek te laten bevestigen, hiervan moet nog terugkoppeling volgen.

Dealer is duidelijk naar importeur, zitten er extra opties op welke niet besteld zijn dan zal dealer dit declareren bij importeur.
Ik heb bij dealer aangegeven dat ik assistentie niet wil (ben geen fan van de adaptieve cruise control) en dat daarbij ook verplicht multifunctioneel stuur hoort.
Dit omdat door extra opties fiscale waarde en daarmee bijtelling hoger worden en dat kans bestaat dat ik boven lease bedrag uitkom en de auto niet mag leasen.

Simpel gezegd zorg dat je dagelijks dit topic leest en bijhoudt zodat je jou vragen kan stellen, maar ook weet wat er speelt en mogelijk actie dient te ondernemen naar je dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
ManiacScum schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:20:
Zojuist bericht vanuit PON ontvangen omtrent Licht Plus aka Crystal Lights. Deze is pas te bestellen over circa 2-3 maand met als gevolg dat bestellingen met deze optie naar achteren gaan en dus later in het productieproces komen.

Heftig en spijtig.

Je gaat niet voor licht pakket i.p.v. licht plus pakket om levering te laten waar die stond?
Kans bestaat dat je annuleert en bestelde configuratie is aan dealer om te kijken hoe, wat en waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir

Duidelijk m.b.t. bestellen, maar dan heb je geen garantie dat crystal face ook geleverd wordt want kan zijn dat er dan nog steeds zaken op achtergrond (mogelijk gelijkenis bmw en/of goedkeuring gebruik op opnebare weg) spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
knirrebir schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:22:
[...]

Heftig en spijtig.

Je gaat niet voor licht pakket i.p.v. licht plus pakket om levering te laten waar die stond?
Kans bestaat dat je annuleert en bestelde configuratie is aan dealer om te kijken hoe, wat en waar?
Ik ga vandaag contact opnemen om te kijken of een full spec Q1 auto een optie is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leenderttimmers
  • Laatst online: 27-02 11:02
Het valt mij op dat de Enyaq soms een 2 kleurige achterbumper heeft (onderkant iets lichter dan de rest van het plastic). Ik zeg met nadruk “soms”, want op andere foto’s en ook in de NL configurator lijkt dit niet het geval te zijn. Heeft iemand een idee hoe dit zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
leenderttimmers schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:00:
Het valt mij op dat de Enyaq soms een 2 kleurige achterbumper heeft (onderkant iets lichter dan de rest van het plastic). Ik zeg met nadruk “soms”, want op andere foto’s en ook in de NL configurator lijkt dit niet het geval te zijn. Heeft iemand een idee hoe dit zit?
Kan je wat voorbeelden (foto's, screenshots) plaatsen, op deze manier wordt het lastig om wat van te zeggen.
Daarnaast zou ik dit topic van begin eens door scrollen, dan zie je genoeg foto's van roadshow, misschien geeft je dat meer duidelijkheid.
Op site van auto hoogendoorn en ames staan video's gemaakt door bedrijf zelf tijdens roadshow en kan dat ook wellicht je vraag al beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
ManiacScum schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:48:
[...]

Ik ga vandaag contact opnemen om te kijken of een full spec Q1 auto een optie is
Dan nog steeds zonder crystal face, maar als full spec prijstechnisch kan en het is het je waard (of de extra opties op de full spec zijn niet veel t.o.v. je eigen configuratie) dan snap ik dat, succes ermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leenderttimmers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjhDDdjynxhdoUW1CDC0MAeSKeU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UIgp2tcyTVcky7M8qZEbHudg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrrxU1nVO0ZE8nNoLwbOo2_XST8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YWMUFZkviugmSkHJ5LSeF2Zi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-05 19:41
leenderttimmers schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:00:
Klopt, de onderste delen zijn anders. De founders lijkt donkerder (oogt zwart) als een reguliere uitvoering (beetje metallic grijs)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czAB1IUOpYF9sigIt1-PNIyhs8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8yuxXii65d3tL07XcZlB058.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmxcKvhCzSiY4hWmm1t-aEgaRlg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4nkoUk6XbiTMD2mlZcl3Jgqz.jpg?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door Loepoog op 30-12-2020 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leenderttimmers
Hier is het redelijk te zien. Bumper foto 1 is (of lijkt?)qua kleurstelling anders dan bij foto 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duncan78
  • Laatst online: 25-08-2024

Dat is zeker balen. Heb precies hetzelfde issue en zal dan ook wel binnenkort het bericht krijgen.

Ik ga dan waarschijnlijk voor het ‘gewone’ Licht pakket en navragen als de crystal face later ingebouwd kan worden. 2 a 3 maanden extra wachten met totaal geen zekerheid zie ik niet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:47
Loepoog schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:27:
[...]

Klopt, de onderste delen zijn anders. De founders lijkt donkerder (oogt zwart) als een reguliere uitvoering (beetje metallic grijs)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Grappig, het was me nog niet eens opgevallen, terwijl het bij de preview van de Enyaq ook al zo was. Heb het zelfs op film staan nog. Daar zie je dat ie inderdaad grijs is. YouTube: Skoda Enyaq boot space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
vinom schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:43:
[...]

Grappig, het was me nog niet eens opgevallen, terwijl het bij de preview van de Enyaq ook al zo was. Heb het zelfs op film staan nog. Daar zie je dat ie inderdaad grijs is. YouTube: Skoda Enyaq boot space
Weer een nieuw punt m.b.t onduidelijkheid en weten we het pas als de demo modellen er in februari 2021 staan of als er beelden opduiken van transport naar nederland.
Misschien was skoda nog aan het experimenteren om te bepalen wat definitief toe te passen.

Kan ook zijn om verschil in types aan te geven.

[ Voor 3% gewijzigd door knirrebir op 30-12-2020 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leenderttimmers
Persoonlijk vind ik die twee kleuren mooier dan alles zwart. Maar wat zou het nou worden? Want die Founders Edition komt toch niet naar NL...

[ Voor 22% gewijzigd door leenderttimmers op 30-12-2020 13:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
In de post van @leenderttimmers zie ik anders het grijze deel van de bumper in zowel de foto als de configurator terugkomen, ook in de brochure is het geen Enyaq zonder grijs deel in de achterbumper te vinden. De enige beelden die ik kan vinden waar dit niet het geval is, is de Founders Edition die niet naar NL komt.

Omdat PON weet dat de verkopen enorm geholpen zijn met 12% bijtelling versus 16% is de verkoop hier in NL een paar maanden eerder begonnen. Ik denk dat het niet voor niks is dat je in andere landen nog geen bestellingen kon plaatsen. En zoals je in het VW ID topic kan lezen is PON niet zo netjes met de communicatie omtrent onzekerheden en bijzonderheden.

Maar de laatste dagen heb ik toch wel het idee dat dit topic vooral gevuld wordt met verontwaardiging door te hoge verwachtingen en het niet zelf lezen van de beschikbare info. De onduidelijkheid die nu ervaren wordt over de bumpers snap ik dus ook niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:30
Zit ff wat filmpjes te kijken van de demo modellen. Ze hebben het allemaal gehad.

Hieronder van PON Dealer YouTube: De nieuwe 100% elektrische ŠKODA ENYAQ iV

Enyaq productievideo vanaf minuut 8: YouTube: Škoda ENYAQ iV Production Mlada Boleslav - Skoda factory

Nog een video: YouTube: SKODA ENYAQ iV interior LODGE

Denk niet zozeer onduidelijkheid, maar standaard. Heb nog geen demo auto of andere live auto (buiten de configurator om) gezien die het niet heeft.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ervh
Dipsausje schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:11:
Maar de laatste dagen heb ik toch wel het idee dat dit topic vooral gevuld wordt met verontwaardiging door te hoge verwachtingen en het niet zelf lezen van de beschikbare info. De onduidelijkheid die nu ervaren wordt over de bumpers snap ik dus ook niet zo.
Eens. Veel is gewoon een kwestie van lezen of interpretatie, niet van onduidelijkheid. Het wordt nog steeds een hele mooie auto, daar ben ik van overtuigd.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
knirrebir schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:00:
[...]

Weer een nieuw punt m.b.t onduidelijkheid en weten we het pas als de demo modellen er in februari 2021 staan of als er beelden opduiken van transport naar nederland.
Misschien was skoda nog aan het experimenteren om te bepalen wat definitief toe te passen.

Kan ook zijn om verschil in types aan te geven.
Hoezo onduidelijk? De ene is een founders en bij de andere niet. Waarvoor moeten we dan wachten tot er een demo model is. Dan zou je veel meer dingen in twijfel kunnen gaan trekken.
Ik heb nog geen beelden gezien waarop een zwarte bumper op een niet founders-editie zit.
En de plaatjes in de configurator en reallife verschillen altijd. Dat is idem met de lakkleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
knirrebir schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:05:
[...]

Dan nog steeds zonder crystal face, maar als full spec prijstechnisch kan en het is het je waard (of de extra opties op de full spec zijn niet veel t.o.v. je eigen configuratie) dan snap ik dat, succes ermee.
Uiteraard weet ik dat dit zonder Crystal Face is, maar ik heb nu keus tussen Geen Crystal Face Full spec (met ogenschijnlijk snellere levering), geen Crystal Face met alsnog lange wachttijden en Crystal Face met enorme vertraging, grote onzekerheid etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
leenderttimmers schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:08:
Persoonlijk vind ik die twee kleuren mooier dan alles zwart. Maar wat zou het nou worden? Want die Founders Edition komt toch niet naar NL...
Wat ik zei, definitief weten we het als de eerste demo's bij de dealer staan, het is voor mij geen dealbreaker of bumper nou uit 1 kleur bestaat of 2 kleuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir

En zoals je in het VW ID topic kan lezen is PON niet zo netjes met de communicatie omtrent onzekerheden en bijzonderheden.

VW id topic volg ik niet, maar weet wel via dit topic dat het qua communicatie en bijzonderheden bij skoda niet anders is.
Qua info heb ik zeker het nodige gelezen, het ging er nu om dat iemand een vraag stelde m.b.t. kleur van achter bumper, daar reageren dan members op.

Mijn inzien terecht dat members reageren en met de aanwezige informatie vind ik dat er qua duidelijkheid m.b.t. kleur achterbumper nog wat te wensen overlaat en met mij wat anderen als ik reacties zo zie.
Verder is bumper in 1 kleur of 2 kleuren geen dealbreaker en als levering demo's er is kijk ik er misschien naar maar misschien ook niet; het is voor mij geen punt om de auto niet te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
ervh schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:15:
Zit ff wat filmpjes te kijken van de demo modellen. Ze hebben het allemaal gehad.

Hieronder van PON Dealer YouTube: De nieuwe 100% elektrische ŠKODA ENYAQ iV

Enyaq productievideo vanaf minuut 8: YouTube: Škoda ENYAQ iV Production Mlada Boleslav - Skoda factory

Nog een video: YouTube: SKODA ENYAQ iV interior LODGE

Denk niet zozeer onduidelijkheid, maar standaard. Heb nog geen demo auto of andere live auto (buiten de configurator om) gezien die het niet heeft.
Het is duidelijk te zien op links welke je gepost hebt en bedankt.
Qua achterbumper gaat er dus iets gebeuren, voor mij best en niets iets om auto lelijk te vinden of iets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:08

Denk dat je de forumleden hier tekort doet. Iedereen probeert immers netjes info te delen of te vergaren.
Mogelijk ook de reden dat je zelf lid bent?...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacScum

Ja dit heeft niets met onduidelijkheid en wispelturigheid van Skoda te maken. Wij zijn gewoon een stel makke schappen die niet de moeite neemt om te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
Loepoog schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:27:
[...]

Hoezo onduidelijk? De ene is een founders en bij de andere niet. Waarvoor moeten we dan wachten tot er een demo model is. Dan zou je veel meer dingen in twijfel kunnen gaan trekken.
Ik heb nog geen beelden gezien waarop een zwarte bumper op een niet founders-editie zit.
En de plaatjes in de configurator en reallife verschillen altijd. Dat is idem met de lakkleur.
Ging er om dat iemand een vraag stelde over verschil in kleur achter bumper, daar reageerde ik en andere op.
Ik heb gemeld dat ik het niet weet en om het zeker te weten wat het wordt en hoe het eruit ziet je kan zien als er bijvoorbeeld demo's in Nederland zijn of als er foto's gemaakt worden van rijdende - geparkeerde enyaq's in tsjechie.

Daarnaast is het voor mij niet een belangrijk onderdeel om te auto niet te nemen.
Ook is het zo dat er veel zaken onduidelijk zijn, waarvan later bekend werd wat er wel-niet in bepaald optie pakket zit, daarnaar refereerde ik dat dit een punt is waar ook geen duidelijkheid over is.

Dat er verschil is tussen plaatjes configurator en real life snap ik, maar het moet wel beetje in de buurt komen en het moet niet extreem afwijken anders hebben voor mij plaatjes van configurator geen nut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
ManiacScum schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:47:
[...]

Uiteraard weet ik dat dit zonder Crystal Face is, maar ik heb nu keus tussen Geen Crystal Face Full spec (met ogenschijnlijk snellere levering), geen Crystal Face met alsnog lange wachttijden en Crystal Face met enorme vertraging, grote onzekerheid etc etc

[...]
Eens, wat ik al zei succes met maken van keuze na alles afgewogen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
ManiacScum schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:00:
[...]

Ja dit heeft niets met onduidelijkheid en wispelturigheid van Skoda te maken. Wij zijn gewoon een stel makke schappen die niet de moeite neemt om te lezen.
Cynisch bedoelt of anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacScum
Wellicht enige (behoorlijke) frustratie maar ja inderdaad cynisch.... ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Loepoog
@knirrebir: Je hoeft natuurlijk niet overal op te reageren en een tip, misschien iets korter.
Het is erg vaak van hetzelfde.
Niet negatief oppakken, het is een observatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
Loepoog schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:07:
@knirrebir: Je hoeft natuurlijk niet overal op te reageren en een tip, misschien iets korter.
Ach ja aard van het beestje zal ik zeggen.
Korter zal ik proberen, maar is meer dat ik info uit eerdere posts benoem met insteek scheelt members teruglezen.
Klopt vaak hetzelfde, ik ben nog van reageren naar ieder apart die op mijn post reageer, zal het meer bundelen.
Heb een olifantenhuid dus pak al bijna niets negatief op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
knirrebir schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:54:
[...]

VW id topic volg ik niet, maar weet wel via dit topic dat het qua communicatie en bijzonderheden bij skoda niet anders is.
Qua info heb ik zeker het nodige gelezen, het ging er nu om dat iemand een vraag stelde m.b.t. kleur van achter bumper, daar reageren dan members op.

Mijn inzien terecht dat members reageren en met de aanwezige informatie vind ik dat er qua duidelijkheid m.b.t. kleur achterbumper nog wat te wensen overlaat en met mij wat anderen als ik reacties zo zie.
Verder is bumper in 1 kleur of 2 kleuren geen dealbreaker en als levering demo's er is kijk ik er misschien naar maar misschien ook niet; het is voor mij geen punt om de auto niet te nemen.
Maar die duotoon bumper stond dus al sinds september in de brochure op alle afbeeldingen waar de bumper te zien was. Ook zit ie al sinds het begin in de configurator. Tuurlijk kleur is op de foto en in het echt weer net wat anders dan op de renders, maar dat is altijd naar mijn idee.

Er als de kippen bijzijn met bestellen zodat je nog kan profiteren van de bijtelling is logisch (heb ik ook gedaan), maar er zitten ook risico's aan ongezien bestellen. En ik volg het ID topic wel, met de verwachting dat minstens 50% van de issues die je daar ziet straks ook nog op de Enyaq zullen zitten. Verwachten dat de Enyaq straks meteen 100% zal zijn is vooral een recept voor teleurstelling denk ik.
goetfoud schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:58:
[...]

Denk dat je de forumleden hier tekort doet. Iedereen probeert immers netjes info te delen of te vergaren.
Mogelijk ook de reden dat je zelf lid bent?...
Zeker waar. Ik volg dit topic zelf ook niet voor niks, zag 'm alleen de laatste tijd heel vaak omhoog komen en hoopte dan op wat substantiëler nieuws dan er langskwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@Dipsausje bedankt voor info over achterbumper, totdat vraag gesteld werd heb ik er niet op gelet.
Dat enyaq niet 100% is begrijp ik, ging (voor mij) met name meer over onduidelijkheid wat wel-niet in opties.
Laten we afwachten of er binnenkort weer substantieel nieuws is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABTE
  • Laatst online: 26-12-2021
Ik volg dit topic al een tijdje maar mijn bestellling (zakelijk) is 2 weken geleden geplaatst.
Verwachte levering maand juni.

Enyaq 60
Kleur: Brilliant Silver Metallic
Antraciet Regulus 19 inch
N2U-EO - Bekleding: Stof/Kunstleder - Loft
PPA - Achteruitrijcamera en parkeersensoren voor
1M6 - Elektrisch inklapbare trekhaak
YON - Infotainment online 3 jaar
5LA061500 All-weather mattenset ENYAQ, voor & achter

Bewust voor geen andere opties/pakketten (rijhulp klimaat, etc) gekozen aangezien ik bij mijn huidige werkgever veel minder kilometers (enkel woon/werk) maak, zijn deze opties voor mij overbodig.

Geen 100KW snelladen omdat ik dat én weinig nodig heb, enkel met vakantie of langere ritten, én omdat het maar 13 min scheelt t.o.v. van de 50KW.

Geen klimaat (voorruit-verwarming) omdat je de auto kunt voorwarmen via de app.

Voorheen een superb (bijna full option) gereden. AAC, lane-assist etc werkt geweldig, maar voor mij nu te duur (bijtelling) ivm aantal rij-uren/km's.

Jammer dat sunset niet los te bestellen is en ik had graag een zwarte i.p.v. een chrome grill gehad. Maar dat zou eventueel na levering nog iets aan gedaan kunnen worden.

edit: geheel gespoten bumper is niet van de enyaq. erg scherp: @ervh
Mbt de discussie over de bumper in het productie filmpje zie je beide voorbij komen een zwarte en geheel gespoten bumper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gWRjWeMYMn-eW15zw_afV-5b2I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/simqSUAzgiDSDwvCp8B5lV8g.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ervh
De geheel gespoten is niet van een Enyaq ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiacScum
ervh schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:30:
De geheel gespoten is niet van een Enyaq ;-)
Scherp, dat is een nieuwe Octavia, die komt van dezelfde band. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door ManiacScum op 30-12-2020 14:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oase
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-05 21:21
Wat mij het meest verbaast is hoe de auto qua opties in de afgelopen weken zoveel gewijzigd is. En ook de matige informatie die er vanuit de LM, Dealer of importeur gegeven wordt. We hebben het veelal over bestellingen van 50k. Daar maar toch wel iets meer verwacht van worden dan het huidige amateuristische niveau van de drie partijen. Ik heb begin van de week zelf maar gebeld. Wel de bevestiging, telefonisch, dat het is uitgesteld. Maar geen mail daarna ontvangen met welke keuze ik wil maken. LM gebeld die gaan het uitzoeken, daarna niks vernomen. Ja ik weet we zitten tussen de feestdagen half nederland is vrij etc. Juist daarom zouden ze sneller kunnen reageren dan ooit tevoren want niemand stelt nu vragen. Maar goed we wachten verder af totdat de demo's er zijn. Weer 2 maanden verder zonder ook maar iets van info. De planning en schijnbaar ook de productie loopt gewoon door. Ook raar dat als de auto's nu al van de band rollen deze nog nergens in europa rondrijden. Als zelfs volkswagen de id3 en id4 voor 31-12 van dit jaar op de markt heeft gezet waarom zou skoda dat dan niet doen in Nederland terwijl ze al wel van de band rollen en dus beschikbaar zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• goetfoud
Loepoog schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:07:
Voel toch de drang te reageren. Ik zou zeggen; laat iedereen in zijn/haar waarde.
Is het niet interessant voor jou dan heb je altijd de mogelijkheid te scrollen.
Ik stel alle berichtgeving in ieder geval erg op prijs. En ja, ook ik scroll wel eens verder....overigens niet bij de berichten van knirrebir.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• goetfoud
knirrebir schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:15:
[...]

Ach ja aard van het beestje zal ik zeggen.
Korter zal ik proberen, maar is meer dat ik info uit eerdere posts benoem met insteek scheelt members teruglezen.
Klopt vaak hetzelfde, ik ben nog van reageren naar ieder apart die op mijn post reageer, zal het meer bundelen.
Heb een olifantenhuid dus trek al bijna niets negatief op.
Aub niet vanwege 1 lid je manier van berichtgeving aanpassen 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
ABTE schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:26:
Ik volg dit topic al een tijdje maar mijn bestellling (zakelijk) is 2 weken geleden geplaatst.
Verwachte levering maand juni.

Enyaq 60

Geen 100KW snelladen omdat ik dat én weinig nodig heb, enkel met vakantie of langere ritten, én omdat het maar 13 min scheelt t.o.v. van de 50KW.

Geen klimaat (voorruit-verwarming) omdat je de auto kunt voorwarmen via de app.

Voorheen een superb (bijna full option) gereden. AAC, lane-assist etc werkt geweldig, maar voor mij nu te duur (bijtelling) ivm aantal rij-uren/km's.

Jammer dat sunset niet los te bestellen is en ik had graag een zwarte i.p.v. een chrome grill gehad. Maar dat zou eventueel na levering nog iets aan gedaan kunnen worden.
Qua snelladen heb je dan hier voldoende info gehad om je afgewogen keuze te maken, ook qua tijd of de 13 minuten theorie ook zo is in praktijk.
Afweging opties wel-niet i.r.t. bijtelling duidelijk, hebben meer members last van, evenals wat los te bestellen (wat helaas niet kan) of graag hebben i.p.v. hoe het wordt.
Chromen grill kan idd achteraf en i.p.v. sunset ramen laten tinten met folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@Oase qua wijzigingen en matige info is neem ik aan iedereen wel mee eens.
Sneller reageren snap ik dat je het zegt, maar veel bedrijven zijn nu administratie aan het bijwerken en boekhoudkundig jaar afsluiten, misschien willen ze wel sneller, maar gaat het niet.
Dat ze van band rollen wil niet zeggen dat wij eerste keus hebben, kan zijn dat tsjechie heeft gezegd eerste auto's van de band gaan hier rijden en de rest wacht maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABTE
  • Laatst online: 26-12-2021
knirrebir schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:38:
[...]

Qua snelladen heb je dan hier voldoende info gehad om je afgewogen keuze te maken, ook qua tijd of de 13 minuten theorie ook zo is in praktijk.
Ik heb het verschil (qua minuten) van een vriendin, welke ook de demo-presentatie in NL heeft gedaan.
Maar hoe dit in de praktijk gaat zijn, weet nog niemand. Ook de demo-auto's welke in NL aanwezig waren, heeft niemand kunen testen. hoe lang het snelladen exact kost qua tijd en zeker niet het verschil tussen 50KW of 100KW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 12:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ABTE schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:26:

Ik kan je verzekeren dat je hier écht spijt van gaat krijgen. 50kW is tergend langzaam, daarnaast wil je op langere ritten zoveel mogelijk laden aan de bovenkant van je laadcurve, dit betekend dat je tot 60% - 70% laadt, het verschil met 50kW is dan aanzienlijk te noemen, helemaal als je dat verschil cumuleert over meerdere laadstops op de dag.

Op vakantie kan de laadtijd dus best 4 uur worden i.p.v. 2.5 uur.

Daarnaast is het fijn als je (buiten de vakantie) op de terug weg toch nog even 20-30% moet bijladen en dat volledig op de 100kW wave kan doen, i.p.v. van een acceptabele 10 min sta je dan met 50kW ineens 20 min stil.

Afbeeldingslocatie: https://ev-database.nl/img/fastcharge/1202-FastchargeCurve.png

[ Voor 21% gewijzigd door revolution-nl op 30-12-2020 19:43 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oase
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-05 21:21
knirrebir schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:43:
@Oase qua wijzigingen en matige info is neem ik aan iedereen wel mee eens.
Sneller reageren snap ik dat je het zegt, maar veel bedrijven zijn nu administratie aan het bijwerken en boekhoudkundig jaar afsluiten, misschien willen ze wel sneller, maar gaat het niet.
Dat ze van band rollen wil niet zeggen dat wij eerste keus hebben, kan zijn dat tsjechie heeft gezegd eerste auto's van de band gaan hier rijden en de rest wacht maar.
Klopt ik weet vanuit mijn eigen werkzaamheden dat veel bedrijven nu druk zijn met afsluiting etc. Maar de afdelingen die gaan over verkoop zijn daar toch echt minder druk mee.
Helaas besluit Skoda de auto's niet eerder uit te leveren. Zeker gezien de id4 die nu wel uitgeleverd wordt lopen ze toch wat verkopen mis, denk ik. Net even geïnformeerd maar als ik besluit de crystal lightning niet te namen betekend dat niet automatisch dat ik eerder in het proces terecht kom. Als ik extra opties zou willen toevoegen zou dat wel kunnen betekenen dat ik later in het proces terecht kom. Het blijft een vreemde manier van zaken doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
@ABTE en @revolution-nl er is in dit topic genoeg te vinden over wel-niet kiezen voor snelladen, laat eenieder zijn eigen afweging en keuze maken, of iemand spijt krijgt dat hoor je dan in toekomst mogelijk, maar of dat op voorhand al te zeggen is lijkt mij iets te voorbarig.
De praktijk zal het uitwijzen net alle andere argumenten m.b.t. snelladen welke in dit topic voorbij zijn gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

knirrebir schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:57:
@ABTE en @revolution-nl er is in dit topic genoeg te vinden over wel-niet kiezen voor snelladen, laat eenieder zijn eigen afweging en keuze maken, of iemand spijt krijgt dat hoor je dan in toekomst mogelijk, maar of dat op voorhand al te zeggen is lijkt mij iets te voorbarig.
De praktijk zal het uitwijzen net alle andere argumenten m.b.t. snelladen welke in dit topic voorbij zijn gekomen.
De uitleg is voornamelijk om nieuwe EV rijders inzicht te geven over hoe snelladen werkt en wat de impact is van een trage snellaadmogelijkheid.

Als de strekking is "het scheelt maar 13min" dan doe dit geen recht aan de gevolgen die deze keuze heeft, voor de adoptie en een optimale gebruikerservaring is advies nodig wat verder gaat.

Maar als ervaringen van mede EV-rijders op deze manier aan de kant worden geschoven ook prima :w
Meld je aan als mod zou ik zeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 30-12-2020 15:04 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@Oase maar afdeling verkoop gaat mee in de flow van rest van bedrijf, dat weet jij ook; dus of doorgaan met werken op volle kracht en rest bedrijf niet of meegaan in tempo van rest bedrijf, ik weet wel wat er gebeurt.

ID4 was qua aankondiging en dergelijke eerder dan enyaq, dan snap ik dat VAG de volkswagen voorrang geeft ondanks mislopen verkopen, die paar wegen niet op tegen de rest en qua orders is het goed gegaan begreep ik van mijn dealer ofwel kies jij niet dan is er zeker een ander.

Qua afzien optie blijft jou order verder staan op plek waar deze staat of er moet net een ander productieslot zijn die zelfde is als jou bestelling zonder crystal face waarvan koper is afgehaakt en dan moet iemand ook nog zover gaan om jou order daaraan te koppelen.
Die info blijft vaak in fabriek en komt niet bij importeur-dealer-lease maatschappij.

Voor jou misschien vreemd, maar autohandel is in al die jaren niet veel anders geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@revolution-nl ik schuif jou comment niet aan de kant, maar ik gaf korte toelichting in plaats van alles wat in dit topic voorbij is gekomen m.b.t. snelladen hier op te sommen.
Daarom mijn melding lees topic van begin goed door om te weten wat er allemaal gemeld is over snelladen en men daarop gebaseerd een afgewogen keuze kan maken.

[ Voor 31% gewijzigd door knirrebir op 30-12-2020 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langevoort
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-05 17:55
Ik zie veel discussie voorbij komen over levertijden van de SKODA Enyaq en dat bijv. de VW ID 3 en ID 4 al wel dit jaar geleverd kunnen worden (met veel aanloopproblemen).

Wat sterk meespeelt in de keuze van VW om uit te leveren, zijn de boetes die het concern boven het hoofd hangen vanwege het niet voldoen aan de gestelde CO2 uitstoot.

Voor 2020 is deze gesteld op 95 gram CO2. VW dreigt er enkele grammen boven uit te komen.
Boete bedraagt dan 95 euro per gram per totaal verkochte auto's! VW verkoop ongeveer 7 miljoen auto's.
Bij een overschrijding van een gram is dit dus een boete van 1 x 95 x 7.000.000 = 665 miljoen euro!

Bij deze berekening ga ik dan gemakshalve even uit van alleen VW, zonder andere concernmerken.

Dit jaar mag er nog gebruik gemaakt worden van een overgangsregeling, waarbij men de 5% meestvervuilende auto's buiten de berekening mag laten. Volgend jaar vervalt deze regeling en wordt het dus echt spannend!

Verklaart naar mijn mening wel, waarom nu in 2020 de ID3 en ID4, nog niet geheel uitontwikkeld, toch op kenteken worden gezet.
Dit betekent echter ook dat er volgend jaar zeker een bepaald minimum ook op kenteken gezet moet worden. Er bestaat echter ook een scenario waarbij men bijv. begin Q4 2021 al voldoet aan de norm, en men dan er voor kiest om elektroauto's pas in 2022 uit te leveren als dit de uitstoot ten goede komt....

Afijn, ik verheug me erg op mijn (wel of niet hier en daar aangepaste) Enyaq. Ik ga er van uit dat VW de rijders hierin wel tegemoet komt als er iets negatief aangepast wordt.

Spidermellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@langevoort nieuwe info voor mij, maar als het zo is dan begrijp ik het wel.
Qua tegemoetkoming zou dat mooi zijn, maar of dat ook werkelijk zo wordt en gebeurt is echt afwachten, zeggen is één, doen is twee.
Vanuit dit topic begrepen dat tegen personen welke besteld hebben zonder infotainment (wat nu wel standaard aanwezig is) een tegemoetkoming of iets krijgen, maar volgens mij is daar nog geen verdere duidelijkheid over gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@revolution-nl ik zie dat je jou posts nog aangevuld hebt, dan hier samenvatting van andere punten m.b.t. snelladen welke eerder gepost zijn, dit is waar ik naar verwees (ook input van andere EV gebruikers) zodat eenieder afweging kan maken wel-niet kiezen voor snelladen.
Moderator is niet aan mij besteed, sorry maar dat weet ik uit ervaring.

De grafiek gaat uit dat je ook werkelijk het maximale krijgt als je laadt, alleen dat is theorie.
Vaak krijg je minder kW tijdens laden en je wil in korte tijd zoveel mogelijk capaciteit - actieradius erbij.
Ofwel zo kort mogelijk stilstaan en zoveel mogelijk erbij laden dan ga je voor snel laden met hoogste capaciteit, anders sta je bij de langzaam lader en zie je iedereen om je vertrekken en jij staat er dan nog.

Het is net wat de anderen zeggen, even stilstaan, opladen tot je voldoende actieradius hebt zodat je zeker je bestemming haalt.
Zie ook uitleg van @Inspired en dan is het uitgegaan dat je 50kW en 100kW haalt, maar dat is vaak niet zo, dus neem je de tijd om stil te staan met 50kW voor lief en heeft niemand er problemen mee dan hoef je snel laden niet te kiezen, anders wel.

Het is ook zo dat 50kW achterhaalt is wat anderen zeggen, EV moet een alternatief worden voor benzine-diesel dus wil je dat het laden ongeveer net zo snel gaat als tanken, dan kom je echt wel uit om snel laden te kiezen.

Wat @Robert_ZM ook zegt is hoe gebruik je snel laden, naar 100% laden duurt langer, snel laden werkt beste tot 70-80% capaciteit, restant tot 100% duurt zeker langer.
Plan je jou rit kan je met iets meer keer stoppen en laden tot 70-80% er net zo snel zijn als elke keer laden tot 100%, voordeel is dan ook dat je capaciteit accu pakket niet enorm laat verslechteren.
Vergelijk met telefoon batterij fast charging heeft invloed op capaciteit batterij, hoe vaker je oplaadt hoe sneller batterij leeg gaat en is er deel van batterij wat niet meer gebruikt wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

knirrebir schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:22:
@revolution-nl

De grafiek gaat uit dat je ook werkelijk het maximale krijgt als je laadt, alleen dat is theorie.

Vaak krijg je minder kW tijdens laden en je wil in korte tijd zoveel mogelijk capaciteit - actieradius erbij.
Ofwel zo kort mogelijk stilstaan en zoveel mogelijk erbij laden dan ga je voor snel laden met hoogste capaciteit, anders sta je bij de langzaam lader en zie je iedereen om je vertrekken en jij staat er dan nog.
Onzin, dit is de praktijk laadcurve van FastNed, en tevens geverifieerd door diverse toonaangevende vloggers, op vakantie met een warm pack ga je die snelheden gewoon halen. Is het pack koud dan kan je lagere snelheden verwachten (evt. op te lossen door, goed pre-heaten voor vertrek, jo-jo driving, langere periode acceleren - re-gen - acceleren - re-gen, snellaadstop kiezen wanneer de rit al is verstreken i.p.v vooraf)
Het is net wat de anderen zeggen, even stilstaan, opladen tot je voldoende actieradius hebt zodat je zeker je bestemming haalt.
Zie ook uitleg van @Inspired en dan is het uitgegaan dat je 50kW en 100kW haalt, maar dat is vaak niet zo, dus neem je de tijd om stil te staan met 50kW voor lief en heeft niemand er problemen mee dan hoef je snel laden niet te kiezen, anders wel.
Die snelheid ga je gewoon halen tenzij je pack koud is, hier kan je op anticiperen. Afgelopen wintersport heb ik keurig conform spec >150kw kunnen laden bij IONITY.
Wat @Robert_ZM ook zegt is hoe gebruik je snel laden, naar 100% laden duurt langer, snel laden werkt beste tot 70-80% capaciteit, restant tot 100% duurt zeker langer.
Plan je jou rit kan je met iets meer keer stoppen en laden tot 70-80% er net zo snel zijn als elke keer laden tot 100%, voordeel is dan ook dat je capaciteit accu pakket niet enorm laat verslechteren.
Vergelijk met telefoon batterij fast charging heeft invloed op capaciteit batterij, hoe vaker je oplaadt hoe sneller batterij leeg gaat en is er deel van batterij wat niet meer gebruikt wordt.
Niet helemaal juist, dit hangt echt van de laadcurve van je auto. Laden is meestal het snelst tot 40-60% daarna vlakt de curve af, als je een zo hoog mogelijke vmax wilt halen op een lang traject dan laadt je dus idealiter tot 50-60%, er zijn uitzonderingen zoals de e-tron en de i3 die een vlakke curve heeft tot 80% door een grotere top buffer in het pack.

Hogere degradatie door fastcharging is tegenwoordig veel minder of zelfs niet aan de orde door het geavanceerde BMS wat moderne EV's hebben, dit is dus niet te vergelijken met een telefoon of laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@revolution-nl bedankt voor terugkoppeling, dit had ik en denk ook anderen graag eerder geweten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

knirrebir schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:00:
@revolution-nl bedankt voor terugkoppeling, dit had ik en denk ook anderen graag eerder geweten.
Mijn ervaring is dat dealers er zelf niets van snappen en totaal niet thuis zijn in de materie, bij de aflevering van onze Citigo-E heb ik de verkoper nog uitleg gegeven over (snel) laden, laadpassen etc. 8)7. Idem voor de leasemaatschappij van mijn werk, die probeerde kosten wat het kost nog een ICE te slijten en vond een EV een risco voor de werkgever _O-

Toen mijn ouders hun Leaf bestelde /ophaalde kregen ze ook 0 voorlichting.

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 30-12-2020 17:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oeroe.b
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-05 09:17
Hoi Revolution, bedankt voor de nuttige bijdrage. Waar kan ik het beste beginnen om wat meer in te lezen als je spreekt over de termen jo-jo driving etc. Zelf ben ik ook wel geïnteresseerd om wat meer te weten te komen wanneer je het beste kan laden en hoe je de auto hierop het beste kan voorbereiden. Misschien kunnen we het start topic kunnen voorzien van wat basis informatie 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
oeroe.b schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:42:
Hoi Revolution, bedankt voor de nuttige bijdrage. Waar kan ik het beste beginnen om wat meer in te lezen als je spreekt over de termen jo-jo driving etc. Zelf ben ik ook wel geïnteresseerd om wat meer te weten te komen wanneer je het beste kan laden en hoe je de auto hierop het beste kan voorbereiden. Misschien kunnen we het start topic kunnen voorzien van wat basis informatie 🤣
@oeroe.b @revolution-nl heeft er wat over gezegd in één van zijn reacties.
Hieronder kopie daarvan:
Is de accu koud dan kan je lagere snelheden verwachten qua opladen (evt. op te lossen door, goed pre-heaten voor vertrek, jo-jo driving, langere periode acceleren - re-gen - acceleren - re-gen, snellaadstop kiezen wanneer de rit al is verstreken i.p.v vooraf).

Jo-jo rijden is langere periode accelereren, gas los en regenereren, weer accelereren en regenereren.
@revolution-nl wat bedoel jij met snellaad stop kiezen wanneer rit is verstreken i.p.v. vooraf?
Bedoel je daarmee als je vooraf stop bepaalt kan accu bijvoorbeeld nog niet warm genoeg zijn en/of accu niet leeg genoeg en als je 'ongepland' rijdt kies je wanneer accu goed leeg is waar te gaan laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

knirrebir schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:15:
[...]
@revolution-nl wat bedoel jij met snellaad stop kiezen wanneer rit is verstreken i.p.v. vooraf?
Bedoel je daarmee als je vooraf stop bepaalt kan accu bijvoorbeeld nog niet warm genoeg zijn en/of accu niet leeg genoeg en als je 'ongepland' rijdt kies je wanneer accu goed leeg is waar te gaan laden?
Als je vooraf weet dat jij 25% range tekort komt bij een retourrit waarbij je op de bestemming niet kan laden dan kan het beter zijn om deze 25% bij te laden tegen het einde zijn van de heenrit omdat je dan genoeg warmte in je accu hebt. Probeer voor vertrek de auto ook te laten pre-conditionen, het interieur en de accu worden dan verwarmt (pre-conditionen van de accu zat nu dacht ik nog niet in de ID3/ID4/ENYAQ maar wordt wel verwacht in een update)

Als je na een paar uur weer naar huis dan is de accu koud en dan wil je niet na 10 minuten gaan snelladen, de accu is dan koud en de laadsnelheid zal erg langzaam zijn.

Als je thuis niet kan laden en je weet dat je de volgende dag ook een stuk moet rijden dan kan je dus beter de auto op de terugweg naar huis warm volladen omdat je anders de volgende ochtend als je kort na vertrek moet laden een vertraging kan verwachten.

Ook dit gedrag is weer erg EV afhankelijk echter als je weet wat voor parameters er spelen dan leer je op een gegeven moment vanzelf wat je kan verwachten.

Voordeel van de 50kW snellaadoptie is dat er zoveel marge in zit dat het laden wel consistent traag zal zijn :+

TIP: Bjorn Nyland heeft interessante tests waar de diverse aspecten van het EV rijden belicht worden, de ID3 welke op hetzelfde platform staat als de Enyaq is bijv. al uitgebreid getest

YouTube: YouTube

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 30-12-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avluijk
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17-05 11:36
Ik ga volgende week zeer waarschijnlijk de iV60 bestellen bij de lm van mijn werkgever, voor eind 2021 (wanneer huidig contract afloopt). Helaas kan ik niet zelf opties kiezen, die heeft de lm al vastgesteld (vermoedelijk door dealtje met importeur):

- Multifunctioneel verwarmbar 2 spaak stuurwiel incl. pedals voor recuperatie hod en drive mode select
- Achteruitrijcamera en parkeersensoren voor
- Skoda sound system
- Metallic lak
- Warmtepomp
- Panoramadak
- Lichtmetalen velgen antraciet regulus 19" 235/55/r19
- Suite zwart
- Infotainment

Ik kan opzich wel leven met deze configuratie (ook al had ik ipv een panoramadak of interieurdesign eerder andere dingen gekozen), maar wat ik wel heel erg mis is de 100kW snellaadmogelijkheid. Dat terwijl die ruimte er zeker wel was. Mijn lm plaatst namelijk elektrische auto's in prijscategorieën en hanteert voor iedere categorie een vaste leaseprijs. In dezelfde categorie valt de dikste uitvoering van de Kia e-Niro. De cataloguswaarde hiervan ligt echter 1.500 euro hoger dan de gekozen configuratie van de iV60. Als ze de iV60 qua uitvoering nog enigszins gelijk hadden willen trekken, hadden ze dus op zn minst die 100kW optie kunnen toevoegen. Qua prijs was de iV60 dan trouwens nog steeds lager geweest dan die van de Kia. Stiekem hoop ik nog iets met de lm te kunnen regelen, maar heb er een hard hoofd in. Daarom ook extra jammer dat die 100kW optie niet achteraf nog toegevoegd kan worden.

Nu hoor ik jullie denken: waarom kies je dan niet voor de Kia? Dat is inderdaad de verstandige optie, als maximaal uitgerust model met een range van ongeveer 400 km en standaard snellaadoptie tot 80kW. Toch neig ik naar de Skoda omdat ik die gewoonweg mooier vind. Daarnaast is hij ook nog eens een stuk ruimer, wat met een vrouw, twee kinderen en een hond ook wel handig is. (Een collega, die ook twee kinderen heeft, heeft de Kia en vind m daarvoor dus toch net wat aan de kleine kant.)

De range van de iV60 moet ook voldoende zijn, aangezien ik redelijk centraal woon en al mijn klanten grotendeels binnen een straal van zo'n 100 km zitten (en vaak ook wel een laadpaal hebben trouwens). We gaan ook niet zo vaak ver op vakantie en mochten we dat wel een keer doen, dan kunnen we evt. ook nog de Opel Meriva van mijn vrouw pakken. Maar ondanks dat zou het toch leuker zijn om daarvoor gewoon de Skoda te kunnen pakken en zonder die 100kW snellaadmogelijkheid zal dat toch minder snel gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@avluijk gefeliciteerd als het de skoda wordt en je kan altijd proberen met de dealer wat te regelen als je weet welke het is, gek gezegd dan zeg je tegen dealer ik betaal contant de 100kw en voer die maar door in de configuratie en als auto geleverd wordt dan wordt de melding het kon niet anders in fabriek.
Hoe dan ook proberen kan je altijd, nee heb je, ja kan je krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@revolution-nl wederom dank, ik had al nodige filmpjes gezien van Bjorn en inderdaad warme accu is echt wel een verschil maker wanneer je gaat opladen en wat je zegt als auto aan laadpaal zit en je kan dan auto laten voor verwarmen of koelen dan zeker doen, doe je dat niet dan ben je de capaciteit daarvan kwijt als je gaat rijden en niet voor verwarmd hebt of gekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-05 21:24
Oase schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:36:
Wat mij het meest verbaast is hoe de auto qua opties in de afgelopen weken zoveel gewijzigd is. En ook de matige informatie die er vanuit de LM, Dealer of importeur gegeven wordt. We hebben het veelal over bestellingen van 50k. Daar maar toch wel iets meer verwacht van worden dan het huidige amateuristische niveau van de drie partijen. Ik heb begin van de week zelf maar gebeld. Wel de bevestiging, telefonisch, dat het is uitgesteld. Maar geen mail daarna ontvangen met welke keuze ik wil maken. LM gebeld die gaan het uitzoeken, daarna niks vernomen. Ja ik weet we zitten tussen de feestdagen half nederland is vrij etc. Juist daarom zouden ze sneller kunnen reageren dan ooit tevoren want niemand stelt nu vragen. Maar goed we wachten verder af totdat de demo's er zijn. Weer 2 maanden verder zonder ook maar iets van info. De planning en schijnbaar ook de productie loopt gewoon door. Ook raar dat als de auto's nu al van de band rollen deze nog nergens in europa rondrijden. Als zelfs volkswagen de id3 en id4 voor 31-12 van dit jaar op de markt heeft gezet waarom zou skoda dat dan niet doen in Nederland terwijl ze al wel van de band rollen en dus beschikbaar zijn.
De communicatie is onder de maat, daar kunnen we het denk ik allemaal wel over eens zijn. Ik weet niet waar dat zit, laten we niet te snel een partij aanwijzen zonder werkelijk inzicht.
Mijn vermoeden is dat we veel last hebben van zaken die spelen in de top van het VAG concern waarop ook de fabriek, de importeur en zeker de dealers nauwelijks zicht hebben en waarover naar klanten niet wordt gecommuniceerd. Uit de pers haal ik de berichten over de strijd van Diess tegen de bonden en andere partijen over de koers van VAG. Centraal thema daarin is de omschakeling naar elektrisch rijden en het tempo waarin dat plaatsvindt. Daarbij werd concreet ook de discussie genoemd over de wens van Diess om een nieuwe en zware software divisie bij Audi onder te brengen voor het VAG concern als geheel. Ik zie dat als een bevestiging dat VAG de huidige situatie als een strategische zwakte ziet. In tegenstelling tot Tesla, dat alle software ontwikkeling in huis heeft, koopt VAG namelijk bijna alles extern in en dat heeft er o.a. toe geleid dat de ID.3’s al sinds vorig jaar zomer worden geproduceerd en niet uitgeleverd konden worden omdat de software absoluut niet klaar was. En nu eigenlijk nog steeds niet is. De ID.3’s die nu in NL in de duizenden worden uitgeleverd vertonen ernstige software gebreken. De introductie van de ID.4 in de VS is weer een aantal maanden uitgesteld. Ik ben ervan overtuigd dat de werkelijke reden daarvan is dat het VAG topmanagement bang is voor nog meer imagoschade als ze auto’s op de markt brengen met de nodige (software) problemen.
Conclusie: deze chaos gaat nog wel een tijdje duren, zoiets is niet 1-2-3 opgelost. Ik stel me er daarom op in dat het kopen en rijden van een Enyaq ook nog een tijdje pionieren is. Ik heb er tegelijk wel vertrouwen in dat het VAG concern er alles aan zal doen om de problemen vroeg of laat op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Dat en de reactie van @langevoort, wat volgens mij de "Cafe" norm wordt genoemd?

Ik vond nog wat leuke filmpjes, weet niet of ze hier al eerder gedeeld zijn:

Fabricageproces batterijen: YouTube: Skoda ENYAQ, SUPERB battery production explained

Wat langere video van productie Skoda in het algemeen: YouTube: ▶️SKODA ASSEMBLY LINE (FOOTAGE) 2021 – Manufacturing process of cars...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
@ervh wat bedoel je met 'cafe' norm?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:07

rammes

koekebakker 1e klas

Zo, bijna het jaar om. Iedereen vast een goede jaarwisseing en dat 2021 een mooi Enyaq jaar voor ons mag worden 😜

Ik zou het doen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strova
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02-09-2022
Beste wensen en een gelukkige Enyaq allemaal!

• goetfoud
Voor mij 2 nieuwe auto's in 2021 😂😉
Maandag mijn huidige auto inleveren, krijg dan een voorloop auto.
En dan maar wachten op de Enyaq.

Fijne jaarwisseling iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonKui
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-05-2022
Ja, jullie ook alvast de beste wensen en een gelukkig nieuwe Enyaq

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDeurs
  • Laatst online: 21-09-2023
Ook van mijn kant:
Een fijne jaarwisseling 🕯
Een fijne Enyaq jaar met vele veilige kilometers.
Maar vooral een gezond 2021

• ervh
langevoort schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:39:
Ik zie veel discussie voorbij komen over levertijden van de SKODA Enyaq en dat bijv. de VW ID 3 en ID 4 al wel dit jaar geleverd kunnen worden (met veel aanloopproblemen).

Wat sterk meespeelt in de keuze van VW om uit te leveren, zijn de boetes die het concern boven het hoofd hangen vanwege het niet voldoen aan de gestelde CO2 uitstoot.

Voor 2020 is deze gesteld op 95 gram CO2. VW dreigt er enkele grammen boven uit te komen.
Boete bedraagt dan 95 euro per gram per totaal verkochte auto's! VW verkoop ongeveer 7 miljoen auto's.
Bij een overschrijding van een gram is dit dus een boete van 1 x 95 x 7.000.000 = 665 miljoen euro!

Bij deze berekening ga ik dan gemakshalve even uit van alleen VW, zonder andere concernmerken.

Dit jaar mag er nog gebruik gemaakt worden van een overgangsregeling, waarbij men de 5% meestvervuilende auto's buiten de berekening mag laten. Volgend jaar vervalt deze regeling en wordt het dus echt spannend!

Verklaart naar mijn mening wel, waarom nu in 2020 de ID3 en ID4, nog niet geheel uitontwikkeld, toch op kenteken worden gezet.
Dit betekent echter ook dat er volgend jaar zeker een bepaald minimum ook op kenteken gezet moet worden. Er bestaat echter ook een scenario waarbij men bijv. begin Q4 2021 al voldoet aan de norm, en men dan er voor kiest om elektroauto's pas in 2022 uit te leveren als dit de uitstoot ten goede komt....

Afijn, ik verheug me erg op mijn (wel of niet hier en daar aangepaste) Enyaq. Ik ga er van uit dat VW de rijders hierin wel tegemoet komt als er iets negatief aangepast wordt.
@knirrebir bovenstaand verhaal wordt als ik het goed heb de CAFE norm genoemd. Samen met het verhaal van JDbiggelaa vormt dat volgens mij het antwoord waarom auto's wel/niet op de markt komen met deze snelheid, waarom de communicatie ronduit slecht is etc. Ik denk dat VAG zich drukker maakt om die norm dan om de communicatie ;)

Maargoed, belangrijkste blijft dat als het goed is we allemaal volgend jaar in een gloednieuwe, dikke Enyaq mogen rijden. Laten we hopen dat het een feestje wordt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

nog een filmpje over het laden.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-05 19:50
Beste wensen iedereen alvast en op naar heerlijke emissievrije kilometers in 2021 in de mooie Enyaq. Moge het een ware verrassing zijn waar we volgend jaar het doek vanaf mogen halen ;-)

• knirrebir
@ervh bedankt, als verhaal van langevoort de cafe norm is dan is het mij duidelijk.
Heb topic snel doorgenomen qua posts van jdbiggelaa en dat ging inderdaad deels over communicatie en waarom auto wel-niet op markt en wanneer.
Simpel we gaan het meemaken als de eerste enyaq's in Nederland zijn hoe, wat en waar vanuit forum leden welke proefrit hebben gemaakt als diverse auto youtube kanalen die enyaq zullen reviewen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hitgew
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 24-05 23:04
Iedereen de beste wensen voor 2021! Dat iedereen in 2021 hopelijk kan gaan genieten van de Enyaq.

• JDeurs
  • Laatst online: 21-09-2023
https://www.ad.nl/auto/el...r-particulieren~aa4e8803/
En dan de subsidie voor de particulieren 😐🤔😣:
Subsidies en bijtelling: minder voordeel
Qua regelgeving brengt 2021 geen grote verschuivingen, behalve dat de bijtellingsregels voor zakelijke rijders per 1 januari ongunstiger zijn. Waar je nu nog 8 procent van de nieuwwaarde van de elektrische auto bij je inkomen moet optellen (tot 45.000 euro, daarboven betaal je 22 procent), stijgt dat percentage naar 12 procent, terwijl het drempelbedrag daalt naar de eerste 40.000 euro. Enige uitzondering is er voor brandstofcelauto’s die op waterstof rijden: de Toyota Mirai en Hyundai Nexo.

Particuliere kopers maken volgend jaar minder kans op subsidie, omdat het voor 2021 gereserveerde bedrag van 14,4 miljoen euro al grotendeels is opgeslokt door kopers die afgelopen jaar een elektrische auto kozen. Op moment van schrijven is er nog slechts 1,1 miljoen euro over en het is zeer de vraag of een nieuw kabinet hier snel meer geld voor uittrekt.[/b][/b]

• vinom
Om wellicht nog iets op te gooien. Ik heb op mijn Octavia uit 2017 ook nog parkeersensoren in de wielkasssen zitten voor en achter. Die zie ik bij de Enyaq niet zitten. Ik weet dat die sensoren als parkeersensoren worden gebruikt voor de zijkant van de auto, maar ik vermoed ook voor park assist. Dus als later park assist kan worden gekozen mis je voor de Enyaq de hardware. Een aanname overigens.

• jeroenkb
  • Niet online
vinom schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:44:
Om wellicht nog iets op te gooien. Ik heb op mijn Octavia uit 2017 ook nog parkeersensoren in de wielkasssen zitten voor en achter. Die zie ik bij de Enyaq niet zitten. Ik weet dat die sensoren als parkeersensoren worden gebruikt voor de zijkant van de auto, maar ik vermoed ook voor park assist. Dus als later park assist kan worden gekozen mis je voor de Enyaq de hardware. Eenverigens.
Daarom had ik eerder al eens geopperd dat je misschien wel 360 graden view nu als optie moet aanklikken om later park assist te kunnen hebben. Of het wordt weer iets anders dat er nu nog niet als optie is

• knirrebir
@jeroenkb eens, daar is het al vaker over gegaan in dit topic en lastige dat er niet van elke functie bekend is welke hardware je nu al moet nemen; mede omdat achteraf toevoegen vaak een lastig iets kan zijn en in ieder geval prijzig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knirrebir
@JDeurs klopt, is hier ook in kleinere mate de revue gepasseerd, nadeel is dat voor particulieren ze ook willen weten waar ze aan toe zijn in relatie tot subsidie, als skoda prijs verhoogd door bepaalde opties 'standaard' te maken bestaat kans dat je gekozen opties moet laten vervallen.
Gevolg kan zijn vertraging in levering (mogelijk niet eens in 2021) en hoe later om kenteken, hoe later de subsidie aanvraag gedaan kan worden.
Particulieren willen weten waar ze aan toe zijn, indien nodig uitwijken naar andere auto met subsidie omdat die al op de markt zijn.

• jdbiggelaa
Toevallig was ik net even op de site van Vd Udenhout, de grootste VAG dealer van het zuiden. Die biedt nu 32 Enyaq ‘voorraad modellen’ aan van €51-65.000. Te rijden ‘vanaf februari’ is de claim.
Nu weten we meteen waar de Enyaqs blijven die momenteel worden geproduceerd, kennelijk met standaarpakketten direct naar de dealers. Wie er snel 1 wil, weet nu waar hij/zij moet zijn :-)

• Duncan78
  • Laatst online: 25-08-2024
jdbiggelaa schreef op donderdag 31 december 2020 @ 21:42:
Toevallig was ik net even op de site van Vd Udenhout, de grootste VAG dealer van het zuiden. Die biedt nu 32 Enyaq ‘voorraad modellen’ aan van €51-65.000. Te rijden ‘vanaf februari’ is de claim.
Nu weten we meteen waar de Enyaqs blijven die momenteel worden geproduceerd, kennelijk met standaarpakketten direct naar de dealers. Wie er snel 1 wil, weet nu waar hij/zij moet zijn :-)
Meteen natuurlijk even snel gekeken :)
Wat me meteen opvalt bij de 80 uitvoeringen is:
- alle uitvoeringen zijn uitgerust met een warmtepomp
- ook allemaal de Clever charging cable (waarom zou je die willen)
- geen enkele keer het transport pakket
- en volgens mij ook allemaal het sport en klimaat plus pakket
- en natuurlijk geen enkele met Crystal face

Op zich aardige configuraties en zou geneigd zijn er een te kiezen voor een eerdere levertijd, maar met name de toevoeging van het sport pakket, klimaat plus pakket en Clever charging cable voegen voor mij weinig toe. Ik hou het voor nu op mijn eigen configuratie. Dan maar even 2 maanden langer wachten

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Duncan78 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 22:39:
[...]

Meteen natuurlijk even snel gekeken :)

- ook allemaal de Clever charging cable (waarom zou je die willen)
]
ik denk dat daar een hoge marge op zit. komop 700e |:(

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Eenieder het beste voor 2021.

@jdbiggelaa meer dealers hebben de voorraad modellen op hun site staan, regio Den Haag heeft Wittebrug dat ook.
In dit topic was bekend dat in februari 2021 de demo's en enyaq's voor verkoop zouden komen vanaf 50.000 euro en dat het de take it of leave modellen zouden worden ofwel geen opties meer mogelijk.

@Duncan78 wat je zegt als het je waard is en het kan financieel (particulier of lease of koop de zaak) dan kan je zo'n voorraadmodel nemen.
Nadeel is at je zegt als er iets op zit wat je niet wil dan is het helaas en wil je er iets op wat er niet is, dan kan het hopelijk achteraf, maar dat is altijd een prijzig iets, dus het wordt er niet goedkoper op.

@rammes wellicht is het hoge marge, maar misschien vinden ze (VAG groep) dat ze het ei van columbus hebben en als ze het verkooptechnisch goed weten te verkopen dat mensen het toch kopen; denk alleen niet aan members in dit topic en/of aan mensen die op google soortgelijke en goedkopere clever charging cable vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 31-05 20:36
Ik zit te zoeken naar een elektrische wagen en de Enyaq is eigenlijk ideaal voor mij qua bereik, ruimte en snellaad optie.

Ik vind de 'voorraadmodellen' maar duur geconfigureerd. Als ik zelf de keuzes maak kom ik met de 80 en wat opties (oa Travel Assist) uit op zo'n 53.000. Dat is wel zo'n beetje mijn maximale prijs, dus die voorraadmodellen worden het niet. Ik koop overigens particulier.

De dealer om de hoek had het over levering in de zomer. Vertelde ook dat het Infotainment Pakket dan verplicht is. Kennelijk worden modellen zonder pas later uitgeleverd.

Anyway, ik ga volgende week eens aan de slag met hem. Heb ook nog een aardige offerte voor de e-Niro, maar die heeft net te weinig ruimte voor mij en laadt minder snel op (vooral bij kouder weer). Dat maakt hem een stuk minder geschikt voor mijn behoefte.

Ik ga ook nog kijken naar de ID.4, maar dan zou ik eerder op 58.000 uitkomen omdat je dan met pakketten zit.

Mocht iemand nog tips of inzichten hebben dan hoor ik het graag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:49
JDeurs schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:44:
https://www.ad.nl/auto/el...r-particulieren~aa4e8803/

[..]

Particuliere kopers maken volgend jaar minder kans op subsidie, omdat het voor 2021 gereserveerde bedrag van 14,4 miljoen euro al grotendeels is opgeslokt door kopers die afgelopen jaar een elektrische auto kozen. Op moment van schrijven is er nog slechts 1,1 miljoen euro over en het is zeer de vraag of een nieuw kabinet hier snel meer geld voor uittrekt.[/b][/b]
Het grootste probleem van die subsidie is dat ook private lease in aanmerking komt voor die subsidie. Dat hadden ze nooit moeten doen.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor lage bijtelling, maar gelukkig komt daar ook binnen een paar jaar verandering in. Eigenlijk zouden ze die bijtelling zo snel mogelijk naar 25 procent moeten opkrikken en dat gebruiken voor subsidie voor echte kopers.
Maar dit is wel wat off topic en er is een apart topic voor geloof ik ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
fisherman schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 16:09:
[...]

Het grootste probleem van die subsidie is dat ook private lease in aanmerking komt voor die subsidie. Dat hadden ze nooit moeten doen.
Waarom is dat een probleem? Ik zou denken dat het elektrisch rijden bereikbaar maakt voor een groep die niet in aanmerking komt voor een bedrijfsauto en ook geen kapitaaltje op de bank heeft staan. Wat is daar op tegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 31-05 20:36
fisherman schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 16:09:
[...]

Hetzelfde geldt natuurlijk voor lage bijtelling, maar gelukkig komt daar ook binnen een paar jaar verandering in. Eigenlijk zouden ze die bijtelling zo snel mogelijk naar 25 procent moeten opkrikken en dat gebruiken voor subsidie voor echte kopers.
Maar dit is wel wat off topic en er is een apart topic voor geloof ik ergens.
Het grootste probleem is dat een veel te gierige subsidie is. In Duitsland krijg je 9000 subsidie en is er een veel groter budget.

Een beetje lease auto levert 4000 korting op PER JAAR. Oftewel, voor een typisch contract kost dat de belastingbetaler 16.000 per auto. En dat zijn er ook nog eens ongelimiteerd veel. Over rechtsongelijkheid gesproken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@fisherman voor wie of wat dienen ze bijtelling z.s.m. 25% te doen?
Ik snap niet wat je bedoelt zoals je het nu omschreven hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

van mag bij deze discussie wel ergens anders gehouden worden. Liever meer foto's en filmpjes over de Enyaq

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
rammes schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:57:
van mag bij deze discussie wel ergens anders gehouden worden. Liever meer foto's en filmpjes over de Enyaq
Vooruit, hier dan :) Ik check dagelijks of er nieuwe filmpjes zijn op YouTube.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

vinom schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:59:
[...]

Vooruit, hier dan :) Ik check dagelijks of er nieuwe filmpjes zijn op YouTube.
[YouTube: Az új ŠKODA ENYAQ iV testközelből]
thnx! en ik speur de nieuws sites af via newsnow.co. https://www.newsnow.co.uk...&lang=a&searchheadlines=1

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@rammes ik snap dat je dat zegt, maar het is een vrij platform en wat eerder is gezegd ieder is vrij om te posten en bedankt voor speuren op sites en posten daarvan, dit geldt ook voor @vinom.

Wat anderen melden m.b.t. subsidie snap ik, alleen vaak is het zo dat gras groener is bij de buren.
Helaas is er een regering (met daarachter adviseurs) die bepaalt wat er aan subsidie bedrag voldoende moet zijn, echter als dat niet voldoende is dan gebeurt er nauwelijks wat qua opschalen.
Dit zie je helaas ook met zonnepanelen en kan een platform als eigenhuis ook niets forceren.
Degenen die ervan gebruik van willen maken staan aan de kant en trekken helaas aan het kortste eind.

@bilgy_no1 er zijn genoeg tips en inzichten ook van andere die ook particulier gekocht hebben, maar dat is niet 1, 2, 3 kort samen gevat te melden, mijn advies is dan ook om dit topic van begin af van te lezen en dan paar pagina's per dag.

[ Voor 5% gewijzigd door knirrebir op 01-01-2021 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goetfoud
rammes schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:57:
Helemaal eens. Bijtelling en subsidie off topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ervh
knirrebir schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:30:
@rammes ik snap dat je dat zegt, maar het is een vrij platform en wat eerder is gezegd ieder is vrij om te posten en bedankt voor speuren op sites en posten daarvan, dit geldt ook voor @vinom.
Dan is iedereen dus ook vrij om te posten dat bijtellingsdiscussies in een ander topic thuis horen ;)

Pagina: 1 ... 19 ... 250 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2