@
revolution-nl ik zie dat je jou posts nog aangevuld hebt, dan hier samenvatting van andere punten m.b.t. snelladen welke eerder gepost zijn, dit is waar ik naar verwees (ook input van andere EV gebruikers) zodat eenieder afweging kan maken wel-niet kiezen voor snelladen.
Moderator is niet aan mij besteed, sorry maar dat weet ik uit ervaring.
De grafiek gaat uit dat je ook werkelijk het maximale krijgt als je laadt, alleen dat is theorie.
Vaak krijg je minder kW tijdens laden en je wil in korte tijd zoveel mogelijk capaciteit - actieradius erbij.
Ofwel zo kort mogelijk stilstaan en zoveel mogelijk erbij laden dan ga je voor snel laden met hoogste capaciteit, anders sta je bij de langzaam lader en zie je iedereen om je vertrekken en jij staat er dan nog.
Het is net wat de anderen zeggen, even stilstaan, opladen tot je voldoende actieradius hebt zodat je zeker je bestemming haalt.
Zie ook uitleg van @Inspired en dan is het uitgegaan dat je 50kW en 100kW haalt, maar dat is vaak niet zo, dus neem je de tijd om stil te staan met 50kW voor lief en heeft niemand er problemen mee dan hoef je snel laden niet te kiezen, anders wel.
Het is ook zo dat 50kW achterhaalt is wat anderen zeggen, EV moet een alternatief worden voor benzine-diesel dus wil je dat het laden ongeveer net zo snel gaat als tanken, dan kom je echt wel uit om snel laden te kiezen.
Wat @Robert_ZM ook zegt is hoe gebruik je snel laden, naar 100% laden duurt langer, snel laden werkt beste tot 70-80% capaciteit, restant tot 100% duurt zeker langer.
Plan je jou rit kan je met iets meer keer stoppen en laden tot 70-80% er net zo snel zijn als elke keer laden tot 100%, voordeel is dan ook dat je capaciteit accu pakket niet enorm laat verslechteren.
Vergelijk met telefoon batterij fast charging heeft invloed op capaciteit batterij, hoe vaker je oplaadt hoe sneller batterij leeg gaat en is er deel van batterij wat niet meer gebruikt wordt.