Hij doelt op de Audi Q4, toch?Robbie8454 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:35:
[...]
Die snap ik niet helemaal. De Enyaq is duurder dan een ID4. Of bedoel je dat je meer keuze hebt bij het samenstellen?
Vond het wel opmerkelijk dat de Eniaq des Audi's met die opties santekraam aan de haal is gegaan. Ben in de Skoda configurator aan het klikken gegaan, maar dan zit je toch ook al snel aan de 60K, dus ontloopt elkaar echt niet zoveel. Denk dat De ID4 uit het rijtje de beste prijs/opties had met die simpele versies. Alleen dat interieur.. Serieus..Arosa schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:33:
De Q4 viel buiten de prijsrange, dus niet goed bekeken.
De Id4 vind ik in de juiste kleur (blauw, geel, rood) best een mooie auto, al vind ik de Id3 mooier (maar te kleine kofferbak). Alleen onder aan de streep is de Enyaq gewoon een betere aanbieding in heel veel opzichten.
Dat zal voor iedereen verschillend zijn. Ik had een personeelslid die perse een A3 wilde, maar het budget niet. Gevolg een totaal karige auto met dikke velgen. Ik heb mijn CX5 aan een personeelslid gedaan waardoor ik een andere auto uit moest zoeken (first world problems I know) en ik vond de Q3 het mooist. Maar qua opties schiet je toch wel vrij snel richting een prijsstijging van 40%. Leuke van de Enyaq is dat ik even helemaal los kon gaan op de opties😅😅SSJVegito schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:31:
[...]
Ik heb eerlijk gezegd dat nooit helemaal begrepen waarom mensen voor Audi gaan ten opzichte van andere merken. Ik ken iemand met een Audi A5 en heb daar eens in mogen rijden maar als ik heel eerlijk ben, vind ik de Skoda Superb een auto die veel meer solide aan voelt en beter rijdt. Misschien dat de duurdere modellen het wel rechtvaardigen dat prijsverschil maar ik betwijfel het.
Ja dat kan, ik vond de A5 alleen als een blik aanvoelen maargoed sommige zweren bij Audi puur en alleen omdat het veel geld kost zonder andere autos te testen. Ik zeg daarbij dus niet dat jij dat niet doet!Robbie8454 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:40:
[...]
Dat zal voor iedereen verschillend zijn. Ik had een personeelslid die perse een A3 wilde, maar het budget niet. Gevolg een totaal karige auto met dikke velgen. Ik heb mijn CX5 aan een personeelslid gedaan waardoor ik een andere auto uit moest zoeken (first world problems I know) en ik vond de Q3 het mooist. Maar qua opties schiet je toch wel vrij snel richting een prijsstijging van 40%. Leuke van de Enyaq is dat ik even helemaal los kon gaan op de opties😅😅
Haha ja als je dat budget is het wel lekker bij de Enyaq inderdaad, kun je helemaal los gaan. Helaas heb ik die luxe niet!
Zo vatte ik het ook niet op hoor😉 maar Audi Triggert wel iets bij mensen en bij stoplichten😅 ik vind de meeste Audi’s gewoon bloedmooi, maar ik kan het kostenplaatje niet rechtvaardigen.SSJVegito schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:42:
[...]
Ja dat kan, ik vond de A5 alleen als een blik aanvoelen maargoed sommige zweren bij Audi puur en alleen omdat het veel geld kost zonder andere autos te testen. Ik zeg daarbij dus niet dat jij dat niet doet!![]()
Haha ja als je dat budget is het wel lekker bij de Enyaq inderdaad, kun je helemaal los gaan. Helaas heb ik die luxe niet!
Ik moet eerlijk bekennen dat het best goed voelde om te kunnen zeggen: ik wil graag die auto met alles erop en eraan. Alleen de trekhaak niet😅😅 en het mooie is dat ik geloof dat ik er straks ook nog eens op vooruit ga. Al krijg ik wel sterk mijn twijfels over de software…
Ben het met je eens, het zijn mooie autos. Ik vind het alleen dat prijsverschil niet waard.Robbie8454 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:48:
[...]
Zo vatte ik het ook niet op hoor😉 maar Audi Triggert wel iets bij mensen en bij stoplichten😅 ik vind de meeste Audi’s gewoon bloedmooi, maar ik kan het kostenplaatje niet rechtvaardigen.
Ik moet eerlijk bekennen dat het best goed voelde om te kunnen zeggen: ik wil graag die auto met alles erop en eraan. Alleen de trekhaak niet😅😅 en het mooie is dat ik geloof dat ik er straks ook nog eens op vooruit ga. Al krijg ik wel sterk mijn twijfels over de software…
Dat geloof ik ja! Ja die software is wel een dingetje maar ik geloof best dat dit met updates verbeterd gaat worden. Volgens mij hebben ze de autos zo snel mogelijk de markt op gezet omdat Tesla ze al zover voor is, en hebben ze dit gewoon op de markt willen pushen. Maar mijn huidge Skoda werkt ook perfect dus ik geloof best dat dit goed komt. Iets met early adopters, eerste electrische voertuig van hun dus ja.
Thanks. Ben idd een excelletje aan het maken en heb de nodige laadpassen aangevraagd. Voor elke laadstop een backup laadstop binnen 40km, liefst ook op 100+kW laden. Verder rijden we grotendeels 's nachts om in elk geval 's ochtends voorbij Parijs te zijn.jdbiggelaa schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:38:
[...]
Heel vervelend voor jullie, dit gedragEen tip voor als je naar Frankrijk gaat, zoek vooraf bij elke geplande laadstop een tweede optie verderop die je kunt halen. Ik heb twee weken in Frankrijk rondgereden en de laad infrastructuur is niet betrouwbaar. Op veel plaatsen, ook langs de autoroute, niet meer dan één laadpaal (met dezelfde parkeerplaats voor AC en DC laden) en die is dan vaak ‘en panne’ of bezet door een plofauto of een hybride laadpaalklever. Succes!
Niet zo'n trek in verrassingen, al hou ik er wel enigszins rekening mee dat we wat tegen komen onderweg. Ergens is het ook wel spannend om te ontdekken hoe dat allemaal weer uit pakt. In elk geval zie ik er wel de lol van in, een soort nieuwe vakantie voorpret
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Same here; kan inmiddels ook kwartetten met de laadpassenervh schreef op zondag 11 juli 2021 @ 23:02:
[...]
Thanks. Ben idd een excelletje aan het maken en heb de nodige laadpassen aangevraagd. Voor elke laadstop een backup laadstop binnen 40km, liefst ook op 100+kW laden. Verder rijden we grotendeels 's nachts om in elk geval 's ochtends voorbij Parijs te zijn.
Niet zo'n trek in verrassingen, al hou ik er wel enigszins rekening mee dat we wat tegen komen onderweg. Ergens is het ook wel spannend om te ontdekken hoe dat allemaal weer uit pakt. In elk geval zie ik er wel de lol van in, een soort nieuwe vakantie voorpret
Goeie tip, laadstation met meerdere palen. Al heb ik er redelijk wat tussen zitten die niet op de tolwegen liggen, maar er dicht in de buurt. Bewust gedaan, omdat ik er vanuit ga dat heel de wereld probeert te laden op stations direct aan de tolweg.
Ik had overigens de ANWB even gebeld over hun laadpas, zij zijn sinds kort ook aangesloten op het Duitse Hubject en Franse Gireve Netwerk. Dat maakt de passen van heel veel lokale aanbieders zoals Kiwhi maar ook de groten zoals Plugsurfing enz. weer overbodig, dus dat is de moeite. Kost 2,99 om aan te vragen geloof ik.
Ik had overigens de ANWB even gebeld over hun laadpas, zij zijn sinds kort ook aangesloten op het Duitse Hubject en Franse Gireve Netwerk. Dat maakt de passen van heel veel lokale aanbieders zoals Kiwhi maar ook de groten zoals Plugsurfing enz. weer overbodig, dus dat is de moeite. Kost 2,99 om aan te vragen geloof ik.
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
@Robbie8454 en @sbin : Ik heb een Enyaq iV 60 in bestelling staan met een paar opties. Ik kreeg het niet voor elkaar om een soortgelijke Id4 samen te stellen op gebied van uitrusting, accu en motorvermogen voor dezelfde totaalprijs. Bij de Id4 moest ik altijd ergens concessies doen. De basisprijs is wel beter van de Id4, maar dan is de accu slechts 52 kWh. Ook vind ik persoonlijk de Enyaq de mooiste van de 3, dus daarom is in mijn optiek de Enyaq de beste optie.
In hoeverre is het zinvol om extra laadpassen aan te vragen als je een leaseauto hebt? In mijn geval krijg ik mijn Athlon Edition a.s, onderdag en ga ik volgende maand ermee naar het Gardameer. Volgens mij is Athlon in zee met NewMotion.
If it aint broke, fix it till it is!
@Venxir de NM/Shell pas heeft een zeer goede dekking. Ik heb nooit wat anders nodig gehad. Heb zelf nog wel een backup pas (plugsurfing) maar nooit gebruikt. Ook geen idee als hij het nog doet.
Eventueel anders even in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 kijken/vragen. Goede rit!
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Je hoeft maar één keer ergens in IT/FR met 5% lading bij een of andere vage laadpaal te staan waar je leasepasje niet werkt om dat er uit te halen. Je kunt niet genoeg pasjes in je dashboardkastje hebben liggen mi.Venxir schreef op maandag 12 juli 2021 @ 07:51:
In hoeverre is het zinvol om extra laadpassen aan te vragen als je een leaseauto hebt? In mijn geval krijg ik mijn Athlon Edition a.s, onderdag en ga ik volgende maand ermee naar het Gardameer. Volgens mij is Athlon in zee met NewMotion.
Laden buiten NL is survival of the fittest most prepared
[ Voor 5% gewijzigd door sbin op 12-07-2021 08:34 ]
De software in de auto is wat mij betreft aardig in orde. Maar alle software buiten de auto, dus de functies die via de app en portal lopen, is nog zwaar onder de maat!Robbie8454 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:48:
[...]
Al krijg ik wel sterk mijn twijfels over de software…
Met name de functionaliteit schiet zwaar tekort, komt nog niet in de buurt van wat de folders beloven. Maar ook de stabiliteit / beschikbaarheid van de portal laat te vaak te wensen over. Dan kan de app er geen verbinding mee maken en kun je dus uren niets met de app.
Bottom-line, als de app het doet, kun je via de app eigenlijk alleen het laden handmatig starten en stoppen, en de timer van de airco / verwarming instellen op je vertrekmoment.
Alle andere features, zoals op afstand een route plannen en doorsturen, het monitoren van verbuiksparameters en vele andere functies, moeten voor de Enyaq nog ontwikkeld worden. Terwijl die voor andere Skoda modellen al lang werken in dezelfde app. Hier laat Skoda voor wat betreft het Enyaq platform heel veel punten liggen!
Voorlopig ben je dus aangewezen op de paar spartaanse features die wel werken, plus alles wat je met je telefoon via CarPlay kunt doen.
En de manier waarop er door Skoda ontwikkelaars hersenloos gereageerd wordt wordt op kritiek in de app store belooft vooropig qua feature releases weining goeds. Maar ik laat me graag verrassen!
[ Voor 7% gewijzigd door NoCO2 op 12-07-2021 09:32 ]
Het is overigens niet alleen de aanschaf van een Audi, ook in het onderhoud en reparaties bij de dealer wordt je aardig leeggetrokken. DusSSJVegito schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:53:
[...]
Ben het met je eens, het zijn mooie autos. Ik vind het alleen dat prijsverschil niet waard.
Dat geloof ik ja! Ja die software is wel een dingetje maar ik geloof best dat dit met updates verbeterd gaat worden. Volgens mij hebben ze de autos zo snel mogelijk de markt op gezet omdat Tesla ze al zover voor is, en hebben ze dit gewoon op de markt willen pushen. Maar mijn huidge Skoda werkt ook perfect dus ik geloof best dat dit goed komt. Iets met early adopters, eerste electrische voertuig van hun dus ja.

Vergeet ook niet dat een nieuwe versie van de app in de App Store niet zo snel gaat. Kan wekenlang duren voordat je fiat krijgt op je nieuwe release.
Ook dat nog... koop je een Skoda, ergernis omtrent de app...krijg je vervolgens een fiat!ervh schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:24:
Vergeet ook niet dat een nieuwe versie van de app in de App Store niet zo snel gaat. Kan wekenlang duren voordat je fiat krijgt op je nieuwe release.
Potverdorie, krijg net een mail van de leasemaatschapij.
Auto is vertraagd van week 30 naar week 39.
De dealer maar weer eens bellen.....
Auto is vertraagd van week 30 naar week 39.
De dealer maar weer eens bellen.....
Je vergeet de uitgeklopte wielkasten... als ik deze beste man moet geloven is de Audi vooral uiterlijk vertoon, maar ik proef niet dat je ook gaat ERVAREN dat je in een Audi rijdt!? Overigens is het ontwerp van Audi wel mooi gelukt. Heel andere benadering dan Skoda, maar zeker voor een Audi het aangluren wel waard.Smobbo schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:16:
[...]
Jemig, wat een heltergende presentatie stijl.
Ook grappig dat de Audi man vooral benadrukt dat iedereen zal kunnen zien dat je in ‘een echte audi!’ rijdt. Duidelijk dat de 4 ringen in de neus de enige meerwaarde zijn (en ook zo door de klanten ervaren worden).
Daarnaast is de Enyaq met afstand de mooiste van de drie. Pijnlijk hoe suf de id.4 er uitziet naast de Enyaq. Ik verwacht dat met het uitleveren van de Enyaqs de verkopen van de id.4 wel in zullen storten.
nou mensen, ik heb een (voorlopige) ophaal datum bij de dealer van 2aug. zou het dan echt?....
Ik zou het doen!
Dan komen er die dag 2 Enyaqs bij.rammes schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:13:
nou mensen, ik heb een (voorlopige) ophaal datatum bij de dealer van 2aug. zou het dan echt?....
Ik mag op dezelfde dag 😀
Hier staat meer informatie over laden van de Enyak. Bevat ook een grafiek van het laadverloop van de Enyak volgens FastNed:
https://support.fastned.n...-een-%C5%A0koda-Enyaq-iV-
https://support.fastned.n...-een-%C5%A0koda-Enyaq-iV-
Zojuist even langs de bandenboer geweest en gelukkig hoeft er geen nieuwe band om. Schijnt dat de Bridgstone Turanza banden een velgrandbescherming hebben en mijn schade zit precies daar. Zolang het "witte' canvas niet zichtbaar is hoef ik me geen zorgen te maken volgens de bandenboer.RandomNick schreef op zondag 11 juli 2021 @ 10:16:
[...]
Meteen naar de bandenboer hoor! In de wangen wil je geen beschadigingen hebben! Vorig jaar zelf een schade gereden in een wang, was wel iets serieuzer dan deze. Naar de bandenboer, band niet op voorraad. Bandenboer wilde me eigenlijk niet meer weg laten gaan, maar naar huis was maar 4 kilometer. Rustig gereden en auto in de schaduw gezet. Ik was net binnen en een enorme knal, gewoon zelf geknapt. Nogmaals, die schade was wel serieuzer, er zat een aardig ei op, maar een beschadiging in je wang is altijd link, en elke beschadiging is een verzwakking.
Scheelt me een nieuwe band
Wanneer heb je hem besteld?rammes schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:13:
nou mensen, ik heb een (voorlopige) ophaal datatum bij de dealer van 2aug. zou het dan echt?....
november, dan heb ik 10 maanden gewacht

Ik zou het doen!
dan klopt die volgorde aardig, ik zit op begin januari 2021 besteld en begin of eind augustus
Inderdaad. Heb die pasjes alleen voor 'nood' en zal zoveel mogelijk via de pas vd LM laden (travelcard in mijn geval), maar die werkt zeker niet overal en als je ergens gestrand bent is 20 euro voor een extra laadpas peanuts.sbin schreef op maandag 12 juli 2021 @ 08:34:
[...]
Je hoeft maar één keer ergens in IT/FR met 5% lading bij een of andere vage laadpaal te staan waar je leasepasje niet werkt om dat er uit te halen. Je kunt niet genoeg pasjes in je dashboardkastje hebben liggen mi.
Laden buiten NL is survival of the fittest most prepared
Bedankt voor de tip, laat ik nou net al plugsurfing en Kiwhi in mijn bezit hebben...ervh schreef op zondag 11 juli 2021 @ 23:34:
Goeie tip, laadstation met meerdere palen. Al heb ik er redelijk wat tussen zitten die niet op de tolwegen liggen, maar er dicht in de buurt. Bewust gedaan, omdat ik er vanuit ga dat heel de wereld probeert te laden op stations direct aan de tolweg.

Vandaag is er een nieuwe versie van de Skoda app uit. Helaas moet ik wel opnieuw inloggen. Het inloggen via de app werkt nog niet.
Via de website zag ik wel dat er een routeplanner is toegevoegd. Zal het eindelijk zo ver zijn dat we de routes kunnen inladen?
Via de website zag ik wel dat er een routeplanner is toegevoegd. Zal het eindelijk zo ver zijn dat we de routes kunnen inladen?
Noreaga
Hier ook besteld in november, maar ik krijg hem zoals het er nu naar uitziet eind september, begin oktober.
of gewoon kunnen laden met je creditcard. Dat zou helemaal mooi zijnEdwin_B schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:23:
[...]
Ach ja, zal wel even duren voordat er 1 universele pas is voor heel Europa.
Volgorde klopt geen bal van.JesperdeZoete schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:10:
[...]
dan klopt die volgorde aardig, ik zit op begin januari 2021 besteld en begin of eind augustus

Begin december besteld, levering half oktober
Dat klopt dan weer niet inderdaad, er zit geen logica in de volgorde van oplevering ik dacht een patroon te zien qua setup.maniac_1979 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:14:
[...]
Hier ook besteld in november, maar ik krijg hem zoals het er nu naar uitziet eind september, begin oktober.
Zonet een rit van 100km gedaan waarvan ongeveer de helft autostrade. Ik rij quasi altijd op travel assist, verkeersbordherkenning. Autostrade top ik wel af op 110. Het lijkt wel alsof de auto “ingereden” is en zuiniger is geworden. 13,8 kWh/100km is bizar laag. (Iv80, warmtepomp, 21” velgen)
Ook op 2000km zit ik onder de 16 kWh/100km ondertussen.. needless to say I’m impressed!
:strip_exif()/f/image/tSNnDDmTf8BZ21Dsro0z4LlL.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook op 2000km zit ik onder de 16 kWh/100km ondertussen.. needless to say I’m impressed!
:strip_exif()/f/image/tSNnDDmTf8BZ21Dsro0z4LlL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FpESterHMhv9iTIeyA5XOYXc.jpg?f=fotoalbum_large)
ik heb zojuist de update van de skoda connect gehad (apple) het is nu ook mogelijk om via de routeplanner een route door te sturen naar apple maps, google maps of waze
Vorige week issie dan besteld !
Enyaq 80 Sportline
- Family
- Klimaat
- metallic lak brilliant silver
Deze week bericht van Van Mossel dat de productieplaatsen voor nu zijn vergeven en dat er na de zomervakantie opnieuw wordt bekeken voor welke bestellingen er nog een productieplaats is in 2021, streven is de auto toch nog in december uit te leveren, maar er worden geen garanties gegeven. Ik ben zeer benieuwd als ik de verhalen hier zo lees over 10-11 maanden levertijd..
Enyaq 80 Sportline
- Family
- Klimaat
- metallic lak brilliant silver
Deze week bericht van Van Mossel dat de productieplaatsen voor nu zijn vergeven en dat er na de zomervakantie opnieuw wordt bekeken voor welke bestellingen er nog een productieplaats is in 2021, streven is de auto toch nog in december uit te leveren, maar er worden geen garanties gegeven. Ik ben zeer benieuwd als ik de verhalen hier zo lees over 10-11 maanden levertijd..
Helaas, ik kan geen nieuwe funtionaliteit ontdekken voor de Enyaq. En het navigeren kan ook in deze versie 4.2.1 van de iPhone app alleen op je eigen telefoon.Noreaga_no1 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:46:
Vandaag is er een nieuwe versie van de Skoda app uit. Helaas moet ik wel opnieuw inloggen. Het inloggen via de app werkt nog niet.
maar je kan je eigen telefoon toch via carplay verbinden?NoCO2 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:56:
[...]
Helaas, ik kan geen nieuwe funtionaliteit ontdekken voor de Enyaq. En het navigeren kan ook in deze versie 4.2.1 van de iPhone app alleen op je eigen telefoon.
Wat voegt het dan toe dat ik een routeplanner die al op mijn telefoon beschikbaar is kan opstarten vanuit de Skoda app?patman070 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:57:
[...]
maar je kan je eigen telefoon toch via carplay verbinden?
NoCO2 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:56:
[...]
Helaas, ik kan geen nieuwe funtionaliteit ontdekken voor de Enyaq. En het navigeren kan ook in deze versie 4.2.1 van de iPhone app alleen op je eigen telefoon.
:strip_exif()/f/image/V5pZjw9IeMPdKviig6X03llv.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierbij een printscreen van de routeplanner in de app
Noreaga
Wat nog de moeite waard zou zijn wanneer deze routeplanner de laadstations er in plot, zodat je deze in apple maps te zien zou krijgen maar zelfs dat zit er niet in dus mijns inziens totaal nutteloos voor nu.
Men adverteert dat de app ook functionaliteit biedt icm smartlink+. Iemand al wat gevonden, ik namelijk niet
Wat betreft Waze (AA) en instructies in cockpit achter het stuur bij rotondes: Bij mij klopt dat voor geen meter, bij jullie?
Wat betreft Waze (AA) en instructies in cockpit achter het stuur bij rotondes: Bij mij klopt dat voor geen meter, bij jullie?
[ Voor 37% gewijzigd door FJP84 op 12-07-2021 16:13 ]
Voor de rotondes lijkt Waze maar één symbool naar de cockpit te sturen. Een symbool dan een rotonde.FJP84 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:10:
De Enyaq doet dit met de standaard navi beter. Maar dat is dan ook het enige dat het beter doet :-)
Even wat snelle voorbeelden; de standaard navi:
- kan je nauwelijks via spraak bedienen (Waze wel);
- kent geen flitsers (Waze wel)
- is net iets minder actueel qua verkeersinfo dan (Waze wel)
- geef minder overzicht dan Waze.
Dus, klein nadeeltje, maar verder vooral veel voordelen voor AA met Waze.
Net een uur proefgereden. Toch weer heerlijk.
Nu nog op zoek naar een Sportline om in het echt te bekijken en de kleur rood in het echt bekijken.
En goed nadenken of lederen bekleding of zwarte hemel, want beide is niet mogelijk helaas. Sportline doet geen volleder.
Nu nog op zoek naar een Sportline om in het echt te bekijken en de kleur rood in het echt bekijken.
En goed nadenken of lederen bekleding of zwarte hemel, want beide is niet mogelijk helaas. Sportline doet geen volleder.
Water-Escape
Sportline is qua interieur wel erg mooi! Ik had eerst zwart leder. Ook heel mooi. En met enige twijfel overgestapt naar de sportline, maar toen ik het interieur in het echt zag was ik om. Ik laat de bekleding straks alleen even vuilafstotend maken.water_escape schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:53:
Wie heeft er allemaal een crystal face, pornogrill, lichtorgel, fejazzle in bestelling staan? Is het een idee dat ik even een overzicht maak van de leverdata die iedereen daarvoor heeft? Ben zelf wel benieuwd namelijk. Misschien mij even een pm sturen
Dealer gaf net aan:Robbie8454 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:49:
Wie heeft er allemaal een crystal face, pornogrill, lichtorgel, fejazzle in bestelling staan? Is het een idee dat ik even een overzicht maak van de leverdata die iedereen daarvoor heeft? Ben zelf wel benieuwd namelijk. Misschien mij even een pm sturen
Nu bestellen = ongeveer week 45
Crystal face = + 4 weken levertijd
HUD = + 8 weken levertijd
Trekhaak = +12 weken levertijd
Water-Escape
Dank voor de info. Maakt een hoop duidelijk. Ik kijk het nog even aan, alleen de vastlopers van GPS op Waze (in tegenstelling tot Google Maps) vond ik wel erg irritant.RandomNick schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:43:
[...]
Voor de rotondes lijkt Waze maar één symbool naar de cockpit te sturen. Een symbool dan een rotonde.
De Enyaq doet dit met de standaard navi beter. Maar dat is dan ook het enige dat het beter doet :-)
Even wat snelle voorbeelden; de standaard navi:
- kan je nauwelijks via spraak bedienen (Waze wel);
- kent geen flitsers (Waze wel)
- is net iets minder actueel qua verkeersinfo dan (Waze wel)
- geef minder overzicht dan Waze.
Dus, klein nadeeltje, maar verder vooral veel voordelen voor AA met Waze.
Vandaag werd ik vanuit België gebeld om de laatste details te bespreken voor de levering op 14-7. Ik kreeg net als anderen die recentelijk hun Enyaq hebben opgehaald te horen dat er licht basis pakket ingebouwd was en of ik dat besteld had. Dus ik heb hen toen verwezen naar dit forum dat deze optie er soms in de fabriek ingebouwd werd, maar ik had er zeker geen opdracht voor gegeven. Blijkbaar is in België dit nog niet helemaal doorgekomen. De dealer moest nu wel even uitzoeken hoe het zit, want ja, het is nu wel een duurdere auto geworden...
In elk geval wordt het wel een leuk collectors auto met lounge als interieur en de HUD (deze is immers niet meer in die combi te bestellen)... Ook de trekhaak zit er gelukkig gewoon op.
Nu dus nog even 2 nachten slapen en naar de RDW rijden
.
In elk geval wordt het wel een leuk collectors auto met lounge als interieur en de HUD (deze is immers niet meer in die combi te bestellen)... Ook de trekhaak zit er gelukkig gewoon op.
Nu dus nog even 2 nachten slapen en naar de RDW rijden
Bij korterink in Zwolle staat een 60 sportline in het roodwater_escape schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:53:
Klopt het dat :
Assistentie Plus vs Assistentie het volgende is:
PLUS heeft WEL:
- verkeersborden herkenning
- Heeft ACC gekoppeld aan kaart
En comfort PLUS ben je verplicht te nemen als je een elektrisch sluitbare achterklep wilt.
PLUS heeft WEL:
En comfort PLUS ben je verplicht te nemen als je een elektrisch sluitbare achterklep wilt.
[ Voor 24% gewijzigd door water_escape op 12-07-2021 20:49 ]
Water-Escape
Inderdaad...skaaf schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:11:
[...]
Bij korterink in Zwolle staat een 60 sportline in het rood

Erg blij met mijn kleurkeuze
Verschillen staan duidelijk in de brochurewater_escape schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:45:
Klopt het dat :
PLUS heeft WEL:
[ Voor 15% gewijzigd door Jitse H op 12-07-2021 21:09 ]
Ah , ja dus.
Dus Assistentie PLUS heeft verkeersborden herkenning en dit gekoppeld aan ACC via kaart als extra.
Assistentie plus (PSB)
Cruise control met adaptieve cruise control stop & go functie en adaptive CC gekoppeld aan kaart
Zelfstandig rijden volledig, actieve rijbaan controle en verkeersbordherkenning
Inhaalsensor
Botsings waarschuwing activeert stoelriem en noodsituatie bestuurder interventie syst
Assistentie (PSA)
Cruise control met adaptieve cruise control stop & go functie
Zelfstandig rijden volledig en actieve rijbaan controle
Inhaalsensor
Botsings waarschuwing activeert stoelriem en noodsituatie bestuurder interventie syst
Water-Escape
Werkt standaard Navi nog als waze op aa actief is? Beste van 2 werelden?
Nee volgens mij niet. Het is of navigatie van de Enyaq of een andere navigatie via Android auto...markiep schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:05:
Waze loopt regelmatig vast bij mij. Met Google Maps geen problemen, dus gebruik ik die. Jammer dat Waze, ondanks dat het eigendom van Google is, geen satteliet map gebruikt zoals Google Maps dat doet. Dat zou het beste van twee werelden zijn wat mij betreft.
Maar vooralsnog erg overzichtelijk om de carplay navi te gebruiken i.p.v. de bizar slechte Skoda navi. Onlangs werd ik nog twee straten verderop neergezet door Skoda. Toen maar Google Maps aangezet om het juiste adres te vinden... :-P
Maar vooralsnog erg overzichtelijk om de carplay navi te gebruiken i.p.v. de bizar slechte Skoda navi. Onlangs werd ik nog twee straten verderop neergezet door Skoda. Toen maar Google Maps aangezet om het juiste adres te vinden... :-P
Kijk even op Gireve.com of er providers tussen zitten die je moet hebben in de regio waar je zit, dan weet je snel genoeg of het meerwaarde biedt voor die 2,99€Edwin_B schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:23:
[...]
Bedankt voor de tip, laat ik nou net al plugsurfing en Kiwhi in mijn bezit hebben...Ach ja, zal wel even duren voordat er 1 universele pas is voor heel Europa.
Vraagje over a better routeplanner op Android auto in de Enyaq. Ik krijg het niet voor elkaar om het batterijniveau aan te passen. Op de telefoon lukt dat wel. Ik mis vast iets. Hoe kan ik dit doen?
hoe werkt dit ondertussen? Ik las dat de Enyaq nog niet supported was in EVnotify?Robert_ZM schreef op maandag 24 mei 2021 @ 08:28:
[...]
Ik heb gisteren de OBDLink LX besteld. Die wil ik gebruiken op een Android telefoon met EVNotify. In EVNotify is het dan mogelijk om die te linken met ABRP. Mogelijk dat ik ABRP daartoe ook actief moet hebben op het Android toestel, maar dat moet ik dan uitproberen. Doel is dat ik het SOC percentage actief te krijg in ABRP in Apple CarPlay, dus dat het doorgegeven wordt van EVNotify vanaf de Android telefoon naar ABRP op de iPhone. Eens zien of ik dat van de week werkend krijg
Ook ik ben erg benieuwd, met name naar de toegevoegde waardeCloclo100 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 08:44:
[...]
hoe werkt dit ondertussen? Ik las dat de Enyaq nog niet supported was in EVnotify?
Dat is wel goed nieuws, ik heb de bestelling vorig week gedaan, Enyaq 80 Sportline, met klimaat en family, toen konden er volgens Van Mossel geen uitspraken over levering worden gedaan omdat alle productieplaatsen vergeven waren en deze pas weer na de vakantie verder gepland werden.water_escape schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:29:
[...]
Dealer gaf net aan:
Nu bestellen = ongeveer week 45
Crystal face = + 4 weken levertijd
HUD = + 8 weken levertijd
Trekhaak = +12 weken levertijd
Een levering in week 45, of zelfs in week 52, ik vind het allemaal prima
Enyaq schijnt te werken met EVNotify. In dit geval gewoon ID.4 kiezen in de app. Verder werkt EVnotify alleen met Android telefoon. Om dus de Soc in ABRP via Carplay zichtbaar te krijgen heb je dus zowel een Android met OBD dongle als een iPhone nodig. Verder een actieve internet-verbinding om de API werkend te krijgen (gegevens worden via internet naar ABRP gestuurd om die weer via de iPhone uit te lezen). En om Carplay werkend te krijgen heb je overigens premium abo ABRP nodig (€49.99 per jaar of €4.99 per maand).Cloclo100 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 08:44:
[...]
hoe werkt dit ondertussen? Ik las dat de Enyaq nog niet supported was in EVnotify?
Voor de Android telefoon zou je een goedkoop model kunnen gebruiken en die permanent in je auto te laten (eventueel voor de datafreaks in combinatie met een houder om EVnotify data te kunnen zien)
Ik ben benieuwd wie dit werkend heeft gekregen in de Enyaq en in welke configuratie.
Laadstops planning met de on-board navi schijnt nog niet overal te werken (met name bij langere internationale reizen). Zie hier bij de ID.4 (even uitgaande van zelfde software als Enyaq): YouTube: Automatic Charge Stop Planner 21.5 | VW ID.4 1st Max
Om deze reden zou een goede ABRP configuratie ideaal zijn (zelfs zonder actuele SoC via EVNotify).
Ik heb geen iPhone dus die workaround is alleszins al niet nodig. Iemand een goeie tip qua dongle?Corleone1979 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:06:
[...]
Enyaq schijnt te werken met EVNotify. In dit geval gewoon ID.4 kiezen in de app. Verder werkt EVnotify alleen met Android telefoon. Om dus de Soc in ABRP via Carplay zichtbaar te krijgen heb je dus zowel een Android met OBD dongle als een iPhone nodig. Verder een actieve internet-verbinding om de API werkend te krijgen (gegevens worden via internet naar ABRP gestuurd om die weer via de iPhone uit te lezen). En om Carplay werkend te krijgen heb je overigens premium abo ABRP nodig (€49.99 per jaar of €4.99 per maand).
Voor de Android telefoon zou je een goedkoop model kunnen gebruiken en die permanent in je auto te laten (eventueel voor de datafreaks in combinatie met een houder om EVnotify data te kunnen zien)
Ik ben benieuwd wie dit werkend heeft gekregen in de Enyaq en in welke configuratie.
Laadstops planning met de on-board navi schijnt nog niet overal te werken (met name bij langere internationale reizen). Zie hier bij de ID.4 (even uitgaande van zelfde software als Enyaq): YouTube: Automatic Charge Stop Planner 21.5 | VW ID.4 1st Max
Om deze reden zou een goede ABRP configuratie ideaal zijn (zelfs zonder actuele SoC via EVNotify).
Voor Carplay heb je een iPhone nodig. Ik weet niet wat de mogelijkheden zijn van ABRP op een Android telefoon.Cloclo100 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:08:
[...]
Ik heb geen iPhone dus die workaround is alleszins al niet nodig. Iemand een goeie tip qua dongle?
Hier wordt uitgelegd welke dongles goed zijn (koop vooral geen goedkope Chinese dongle van €5,=): YouTube: How to install and use OBD adapter and Car Scanner
[ Voor 11% gewijzigd door Corleone1979 op 13-07-2021 10:13 ]
Half april '21 is mijn Enyaq IV 80 besteld via Pouw Apeldoorn (opties panorama dak en family pakket)
Prognose levering stond op week 41
Na de bekende vraag mbt leverproblemen velgen en verlichting kwam vorige week tot mijn verbazing het bericht dat de levertijd met 6 weken was vertraagd.
Gisteren kwam hier nog 2 weken bij
Levering staat nu gepland in week 49
Ik krijg sterk het vermoeden, mede ook door de ervaring van anderen, dat er met 2 maten gemeten wordt bij SKODA / importeur.
De koper dient geduld te hebben en van compensatie is geen sprake.
Iemand tips?
Na de bekende vraag mbt leverproblemen velgen en verlichting kwam vorige week tot mijn verbazing het bericht dat de levertijd met 6 weken was vertraagd.
Gisteren kwam hier nog 2 weken bij
Ik krijg sterk het vermoeden, mede ook door de ervaring van anderen, dat er met 2 maten gemeten wordt bij SKODA / importeur.
Iemand tips?
[ Voor 6% gewijzigd door gizmo78 op 13-07-2021 10:39 ]
Welke twee maten? Zijn er andere dealers die geen vertraging hebben bijvoorbeeld?gizmo78 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:38:
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Ik begrijp niet goed wat je met het meten met twee maten bedoeld.gizmo78 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:38:
Half april '21 is mijn Enyaq IV 80 besteld via Pouw Apeldoorn (opties panorama dak en family pakket)
Gisteren kwam hier nog 2 weken bij![]()
Iemand tips?
Ik denk dat het niet aan koper, moment van kopen of dealer specifiek ligt.
Er zit gewoon geen structuur in. Ik vermoed dat de fabriek nu alles op alles zet om iedere mogelijke auto af te bouwen en te leveren, maar dat de lever-onbetrouwbaarheid van onderdelen dit en het communiceren moeilijk maakt. Er zitten tussen fabriek en koper veel lagen (logistics, importeur, dealer en soms LM), waarbij iedere laag een belofte of inschatting verwacht van de vorige. Dat verlaagd de betrouwbaarheid van data...
Ik zou niet graag in hun schoenen staan...
Berichten uit petrochemie, bouw, industriebouw zijn hetzelfde: onzekerheid in belevering van grondstoffen en halffabrikaten , verhoogde kosten en grote fluctuaties in planningen.
Beetje positief nieuws dan maar? Besteld in januari, 2 augustus stond levering gepland. Helaas is dit naar voren gehaald en mag ik volgende week vrijdag al gaan stekkeren
Overigens is mijn 80 (klimaat, comfort, 21", lodge, wit) ook half april besteld bij Van den Brug in Heerenveen. Als ik een voorlopige datum heb zal ik dat laten weten.Trebor78 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:51:
[...]
Ik begrijp niet goed wat je met het meten met twee maten bedoeld.
Ik denk dat het niet aan koper, moment van kopen of dealer specifiek ligt.
Er zit gewoon geen structuur in. Ik vermoed dat de fabriek nu alles op alles zet om iedere mogelijke auto af te bouwen en te leveren, maar dat de lever-onbetrouwbaarheid van onderdelen dit en het communiceren moeilijk maakt. Er zitten tussen fabriek en koper veel lagen (logistics, importeur, dealer en soms LM), waarbij iedere laag een belofte of inschatting verwacht van de vorige. Dat verlaagd de betrouwbaarheid van data...
Ik zou niet graag in hun schoenen staan...
Berichten uit petrochemie, bouw, industriebouw zijn hetzelfde: onzekerheid in belevering van grondstoffen en halffabrikaten , verhoogde kosten en grote fluctuaties in planningen.
De ideale navi voor de Enyaq heb ik nog niet gevonden. De eigen navigatie van de Enyaq is een aanfluiting. ABRP is goed en handig voor het plannen van laadstops, maar ik krijg hoofdpijn van die rare stem bij de begeleiding van het rijden. Google Maps werkt betrouwbaar als planner, maar daar kun je geen laadstops mee plannen.
Ik ben nu aan het kijken naar PUMP. Dat ziet er niet verkeerd uit. Die geeft ook prima info over de laadpalen. Na mijn feedback, heeft de ontwikkelaar de Enyaq standaard op snelladen gezet (100/125 kW).
Heeft iemand hier al praktijkervaring met PUMP?
Ik ben nu aan het kijken naar PUMP. Dat ziet er niet verkeerd uit. Die geeft ook prima info over de laadpalen. Na mijn feedback, heeft de ontwikkelaar de Enyaq standaard op snelladen gezet (100/125 kW).
/f/image/SBbmR5ceKs7Zovu4EylZbbSU.png?f=fotoalbum_large)
Heb hem zojuist ook even gedownload en zal hem eens testen. Ik ben er in ieder geval niet gerust op dat een derde partij me vraagt of ik mijn Skoda username en wachtwoord wil opgeven om te kunnen verbinden met de app.jdbiggelaa schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:01:
De ideale navi voor de Enyaq heb ik nog niet gevonden. De eigen navigatie van de Enyaq is een aanfluiting. ABRP is goed en handig voor het plannen van laadstops, maar ik krijg hoofdpijn van die rare stem bij de begeleiding van het rijden. Google Maps werkt betrouwbaar als planner, maar daar kun je geen laadstops mee plannen.
[Afbeelding]
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Kun je je ABRP route (met laadstops) niet doorsturen naar Google Maps?jdbiggelaa schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:01:
[Afbeelding]
Je geeft aan licht basis pakket ingebouwd.roel visseren schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:07:
Vandaag werd ik vanuit België gebeld om de laatste details te bespreken voor de levering op 14-7. Ik kreeg net als anderen die recentelijk hun Enyaq hebben opgehaald te horen dat er licht basis pakket ingebouwd was en of ik dat besteld had. Dus ik heb hen toen verwezen naar dit forum dat deze optie er soms in de fabriek ingebouwd werd, maar ik had er zeker geen opdracht voor gegeven. Blijkbaar is in België dit nog niet helemaal doorgekomen. De dealer moest nu wel even uitzoeken hoe het zit, want ja, het is nu wel een duurdere auto geworden...
Nu dus nog even 2 nachten slapen en naar de RDW rijden.
Bedoel je dat je standaard verlichting had besteld en er licht optie (zonder crystal face) is ingebouwd?
In welke combinatie is HUD niet meer te bestellen en geldt dat misschien alleen voor België?
Succes met importeren!
Wat ik beetje begrepen heb van members met assistentie basis en multifunctioneel stuurwiel dat ze knopje travel assist op stuurwiel hebben en als ze die gebruiken (volgens mij in combinatie met acc) Enyaq ook afremt voor rotonde en dat lijkt mij beetje dat het gekoppeld is aan kaart (navigatie).water_escape schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:45:
Klopt het dat :
PLUS heeft WEL:
Voor nu bekend heeft assistentie plus emergency assist t.o.v. assistentie basis.
Herkenning verkeersborden en acc gekoppeld aan kaart lijkt mij, gebaseerd wat ik hierboven noem en wat andere members hebben gepost, aanwezig is bij assistentie basis.
Misschien weet @Simply1337 er wat van.Corleone1979 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:06:
Enyaq schijnt te werken met EVNotify. In dit geval gewoon ID.4 kiezen in de app. Verder werkt EVnotify alleen met Android telefoon. Om dus de Soc in ABRP via Carplay zichtbaar te krijgen heb je dus zowel een Android met OBD dongle als een iPhone nodig. Verder een actieve internet-verbinding om de API werkend te krijgen (gegevens worden via internet naar ABRP gestuurd om die weer via de iPhone uit te lezen). En om Carplay werkend te krijgen heb je overigens premium abo ABRP nodig (€49.99 per jaar of €4.99 per maand).
@Simply1337 jij al ervaring ermee, zowel met android en apple of alleen met één van de twee?
Staat mij bij dat je op jou yotube kanaal al bezig was geweest met ev notify of ander device.
Klopt,knirrebir schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:40:
[...]
Je geeft aan licht basis pakket ingebouwd.
Bedoel je dat je standaard verlichting had besteld en er licht optie (zonder crystal face) is ingebouwd?
In welke combinatie is HUD niet meer te bestellen en geldt dat misschien alleen voor België?
Succes met importeren!
Standaard verlichting besteld, lichtoptie zonder crystal face is nu ingebouwd. (dit werd al eerder in dit forum vermeld dat een aantal deze als verrassing bij de oplevering hadden); ik denk dat er een batch gebouwd is die allen dit hebben om de productielijn niet te stroperig te laten worden?
De combinatie lounge en hud is niet te bestellen (zowel in belgie als in nederland); deze is immers alleen verkrijgbaar met suite en eco suite.
overigens vroeg ik mij nog even iets af:
Wie is eigenlijk de leverancier van de hud bij de enyaq en is het dezelfde hud als in de audi Q4 e-tron. De e-tron zou een geavanceerdere hud hebben, maar ik zie toch wel min of meer dezelfde plaatjes...
Gewoon uit pure interesse of dit ook MEB breed gelijk is.
Ja, dat ze helaas nog geen android app hebbenjdbiggelaa schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:01:
[Afbeelding]
Dit kan. Als je waze actief hebt in AA maar geen route hebt ingevoerd en je gebruikt vervolgens standaard navigatie dan worden de flitspalen bijvoorbeeld door waze gewoon genoemd.markiep schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:05:
Ik heb zelf overigens totaal geen problemen met waze. Loopt perfect.
Nu ook TomTom go aan het testen, werkt ook goed.
Online heb ik nog sygic premium apk gedownload, maar AA herkent dit vervolgens dan niet. Iemand een idee hoe dat op te lossen?
Dank voor verduidelijking mbt verlichting.roel visseren schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:57:
Klopt,
Standaard verlichting besteld, lichtoptie zonder crystal face is nu ingebouwd. (dit werd al eerder in dit forum vermeld dat een aantal deze als verrassing bij de oplevering hadden); ik denk dat er een batch gebouwd is die allen dit hebben om de productielijn niet te stroperig te laten worden?
De combinatie lounge en hud is niet te bestellen (zowel in belgie als in nederland); deze is immers alleen verkrijgbaar met suite en eco suite.
overigens vroeg ik mij nog even iets af:
Wie is eigenlijk de leverancier van de hud bij de enyaq en is het dezelfde hud als in de audi Q4 e-tron. De e-tron zou een geavanceerdere hud hebben, maar ik zie toch wel min of meer dezelfde plaatjes...
Gewoon uit pure interesse of dit ook MEB breed gelijk is.
Of het wel of geen batch weet ik niet, weet dat er toen geinventariseerd is of er wijzigingen toegepast mochten worden.
Stel je auto komt bij station verlichting en je hebt standaard besteld maar toestemming voor upgrade en alleen upgrade is aanwezig bij station verlichting wordt deze gemonteerd en gaat productie verder.
Heb je geen toestemming gegeven voor upgrade dan wordt je overgeslagen en staat productie stil.
Qua combinatie leuk dat jij dat nog wel hebt kunnen bestellen - regelen, unique selling point.
Qua HUD kan weet ik het niet.
Je hoopt dan eigenlijk op review van HUD bij Enyaq en van Q4 en bij voorkeur filmpje dat ze onderling vergeleken worden.
Nog niet, helaas...Scorpio_King schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:09:
Werkt PUMP ook met Carplay?
Pump haalt de SoC direct uit je auto en houdt daarmee rekening bij de planning van de laadstops. Wat ABRP ook doet met enkele extra stappen.A3-D schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:09:
[...]
Heb hem zojuist ook even gedownload en zal hem eens testen. Ik ben er in ieder geval niet gerust op dat een derde partij me vraagt of ik mijn Skoda username en wachtwoord wil opgeven om te kunnen verbinden met de app.
Jawel, dat doe ik ook, maar vind ik ook gedoeJeroenberger schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:34:
[...]
Kun je je ABRP route (met laadstops) niet doorsturen naar Google Maps?
Voor gebruik van Sygic Premium op Apple CarPlay moet je een extra licentie afsluiten van Eur5 per maand (!). Wellicht geldt dat ook voor AA?goetfoud schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:21:
[...]
Online heb ik nog sygic premium apk gedownload, maar AA herkent dit vervolgens dan niet. Iemand een idee hoe dat op te lossen?
Wat zijn de spects van je Enyaq?_Chris_ schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:56:
Beetje positief nieuws dan maar? Besteld in januari, 2 augustus stond levering gepland. Helaas is dit naar voren gehaald en mag ik volgende week vrijdag al gaan stekkeren
Soms moet je verandering van spijs hebben om te waarderen wat je hebt....
Zoals velen hier heb ook ik nogal wat minpuntjes te melden over de Enyaq.
Voor een van die minpunten de auto vandaag naar de dealer gebracht, namelijk het kraken,inklinken,piepende geluid bij remmen tot stilstand en het daarna weer bij wegrijden.
Vervangende auto stond klaar.....een ID3.
Dan besef je pas hoe verwend je bent. Wat een bagger is dat zeg!
Interieur is werkelijk verschrikkelijk. Alleen maar harde materialen. Indeling oogt erg goedkoop. Stoelen zitten niet lekker. Menu pictogrammen zoals in de windows95 tijd. Veel buitengeluid en afrolgeluid binnen te horen.
Volkswagen heeft wat mij betreft daar echt behoorlijk wat laten liggen.
En dat je dan dus beseft wat voor een heerlijke auto die Enyaq eigenlijk is. Op vele fronten!
Laatst zag ik ook weer een test voorbij komen, Enyaq vs EQA. Waarom?? Appels met peren.
Ook hier weer een vergelijk op basis van ongeveer dezelfde prijsklasse.
Ik zou zeggen, vergelijk eens met een EQC.
Dus Enyaq bezitters, geniet van wat je hebt. Ja, er is altijd wat beters maar in het kader van value for money volgens mij weinig concurrentie.
Voor een van die minpunten de auto vandaag naar de dealer gebracht, namelijk het kraken,inklinken,piepende geluid bij remmen tot stilstand en het daarna weer bij wegrijden.
Interieur is werkelijk verschrikkelijk. Alleen maar harde materialen. Indeling oogt erg goedkoop. Stoelen zitten niet lekker. Menu pictogrammen zoals in de windows95 tijd. Veel buitengeluid en afrolgeluid binnen te horen.
En dat je dan dus beseft wat voor een heerlijke auto die Enyaq eigenlijk is. Op vele fronten!
Laatst zag ik ook weer een test voorbij komen, Enyaq vs EQA. Waarom?? Appels met peren.
Dus Enyaq bezitters, geniet van wat je hebt. Ja, er is altijd wat beters maar in het kader van value for money volgens mij weinig concurrentie.
Valt dit te omzeilen 😉jdbiggelaa schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:35:
[...]
Voor gebruik van Sygic Premium op Apple CarPlay moet je een extra licentie afsluiten van Eur5 per maand (!). Wellicht geldt dat ook voor AA?
Ik ben het wel eens met @goetfoud dat het gewoon echt een heerlijke auto is. Ik heb hem nu anderhalve week en ik heb de volgende kleine puntjes:
- Goede houding vinden in de stoel. Ik heb een elektrisch verstelbare stoel, maar ik kan voor de lange ritten nog geen ideale zitpositie vinden. Lastig te zeggen waar het aan ligt.
- Ik ben van lengte 1.98m en de hoofdsteun had van mij nog hoger gemogen. Als ik ooit een ongeluk krijg, dan raak ik precies het bovenste ijzeren frame die in de hoofdsteun zit. Geen lekkere gedachte zeg maar.
- Lifehammer zit op een vaste plek in de deuren geschroefd waardoor je minder goed spullen kwijt kan in de deuren
Voor de rest alleen maar genieten
- Goede houding vinden in de stoel. Ik heb een elektrisch verstelbare stoel, maar ik kan voor de lange ritten nog geen ideale zitpositie vinden. Lastig te zeggen waar het aan ligt.
- Ik ben van lengte 1.98m en de hoofdsteun had van mij nog hoger gemogen. Als ik ooit een ongeluk krijg, dan raak ik precies het bovenste ijzeren frame die in de hoofdsteun zit. Geen lekkere gedachte zeg maar.
- Lifehammer zit op een vaste plek in de deuren geschroefd waardoor je minder goed spullen kwijt kan in de deuren
Gelukkig ervaar je dit zo, ik heb nu een ID.3 als aanloop auto en ik vind het echt verschrikkelijk. Kan niet wachten op mijn Enyaq!goetfoud schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:48:
Ik heb ook aangegeven dat ze de standaard verlichting evt mogen vervangen voor de led variant.knirrebir schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:28:
[...]
Dank voor verduidelijking mbt verlichting.
Of het wel of geen batch weet ik niet, weet dat er toen geinventariseerd is of er wijzigingen toegepast mochten worden.
Stel je auto komt bij station verlichting en je hebt standaard besteld maar toestemming voor upgrade en alleen upgrade is aanwezig bij station verlichting wordt deze gemonteerd en gaat productie verder.
Heb je geen toestemming gegeven voor upgrade dan wordt je overgeslagen en staat productie stil.
Qua combinatie leuk dat jij dat nog wel hebt kunnen bestellen - regelen, unique selling point.
Qua HUD kan weet ik het niet.
Je hoopt dan eigenlijk op review van HUD bij Enyaq en van Q4 en bij voorkeur filmpje dat ze onderling vergeleken worden.
Tot op heden heeft dat de levertijd nog niet ten goede gedaan.
Zou nu stiekem eigenlijk ook wel teleurgesteld zijn als is toch de standaard verlichting krijg.
Voor mij exact hetzelfde, heerlijke auto, maar idd een paar kleine puntjes.vinom schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:55:
Ik ben het wel eens met @goetfoud dat het gewoon echt een heerlijke auto is. Ik heb hem nu anderhalve week en ik heb de volgende kleine puntjes:
- ik zelf ben ook 198cm en heb de juiste zithouding nog steeds niet gevonden (na 2,5week).
- de lifehammer zat bij mij ook in het vak, echter kun je deze loshalen met een kleine inbussleutel. Ik heb ze aan de buitenkant van het vak gezet. Stuk handiger en heb er nu geen last meer van
Dit kan ik bevestigen. Ik heb mijn auto sinds 28 mei. Heb ook alleen Assistentie basis. Verkeersbordherkenning, gekoppeld aan ACC zit er ook op. Volgens mij ook zonder Travel Assist. Die is qua rijstijl wel wat 'defensief' ingesteld (lees: remt vrij vroeg af voor rotondes).knirrebir schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:45:
[...]
Wat ik beetje begrepen heb van members met assistentie basis en multifunctioneel stuurwiel dat ze knopje travel assist op stuurwiel hebben en als ze die gebruiken (volgens mij in combinatie met acc) Enyaq ook afremt voor rotonde en dat lijkt mij beetje dat het gekoppeld is aan kaart (navigatie).
Voor nu bekend heeft assistentie plus emergency assist t.o.v. assistentie basis.
Herkenning verkeersborden en acc gekoppeld aan kaart lijkt mij, gebaseerd wat ik hierboven noem en wat andere members hebben gepost, aanwezig is bij assistentie basis.
Wel heb ik ergens gelezen dat dit niet helemaal juist is geweest bij de eerst geleverde batches van de Enyaq, maar dat ze dat niet gaan corrigeren achteraf. Of dat ook echt waar is weet ik niet. Er zijn wel vaker onwaarheden door PON de wereld in geslingerd.
Die van mij zitten onderaan de middenconsole. Een prima plek (als je 'm niet nodig hebt). Ik kan me voorstellen dat het wat ver weg is als je 'm in nood nodig hebt.vinom schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:55:
[...]
Is daar wat aan te doen dan? Dat geluid heb ik ook op de remmen, maar heb daar nog niets mee gedaan. Als er wat aan te doen is moet ik ook maar eens contact opnemen met de dealergoetfoud schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:48:
[...]
De Enyaq is zeker een geweldige auto. Beste eigenlijk die ik ooit heb gereden als lease auto.
Vandaag dacht ik even een test te doen met Google Maps (AA). Ook daar opeens weer volledig de weg kwijt. Hij dacht dat ik ergens op een snelweg zat, maar dat was dus niet het geval. Bij aankomst thuis Infotainment gereset en nog een keer Maps aangezet. Je ziet hem dan eerst een paar minuten ping-pongen qua positie.
Ik hoop niet dat het aan mijn (nu Samsung A32) telefoon ligt. Die is net nieuwe om de Bluetooth problemen mee te fixen, wat perfect werkt nu overigens. Draadloos en bedraad AA werkt op zich ook gewoon goed. Alleen de Nav heeft me daar nog niet kunnen overtuigen.
Ik blijf het nog wel uitproberen AA met Maps en Waze en ik vertrouw er ook op dat dit met updates AA en Auto zelf mogelijk steeds beter wordt, maar nu geniet de interne Nav nog de voorkeur. Hier heb ik zelf weinig problemen mee gehad nog en die AR functie van de HUD vind ik nu nog wel grappig om te gebruiken.
Spotify deed ook heel raar trouwens. Hij versprong steeds van liedjes....Wat bleek thuis was een van de kinderen proberen liedjes te luisteren op mijn account
. Zojuist maar even het Family account uitgebreid met specifieke accounts
Vandaag dacht ik even een test te doen met Google Maps (AA). Ook daar opeens weer volledig de weg kwijt. Hij dacht dat ik ergens op een snelweg zat, maar dat was dus niet het geval. Bij aankomst thuis Infotainment gereset en nog een keer Maps aangezet. Je ziet hem dan eerst een paar minuten ping-pongen qua positie.
Ik hoop niet dat het aan mijn (nu Samsung A32) telefoon ligt. Die is net nieuwe om de Bluetooth problemen mee te fixen, wat perfect werkt nu overigens. Draadloos en bedraad AA werkt op zich ook gewoon goed. Alleen de Nav heeft me daar nog niet kunnen overtuigen.
Ik blijf het nog wel uitproberen AA met Maps en Waze en ik vertrouw er ook op dat dit met updates AA en Auto zelf mogelijk steeds beter wordt, maar nu geniet de interne Nav nog de voorkeur. Hier heb ik zelf weinig problemen mee gehad nog en die AR functie van de HUD vind ik nu nog wel grappig om te gebruiken.
Spotify deed ook heel raar trouwens. Hij versprong steeds van liedjes....Wat bleek thuis was een van de kinderen proberen liedjes te luisteren op mijn account

Dit topic is gesloten.
Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2